Богослужения
Тропари, кондаки, молитвы и величания
Воскресные
Тропарь, глас 2
Егда́ снизше́л еси́ к сме́рти, Животе́ Безсме́ртный,/ тогда́ а́д умертви́л еси́ блиста́нием Божества́:/ егда́ же и уме́ршия от преиспо́дних воскреси́л еси́,/ вся́ си́лы небе́сныя взыва́ху:// Жизнода́вче, Христе́ Бо́же на́ш, сла́ва Тебе́.
Перевод: Когда сошел Ты к смерти, Жизнь бессмертная, тогда ад умертвил Ты сиянием Божества. Когда же Ты и умерших из преисподней воскресил, все Силы Небесные взывали: «Податель жизни, Христе Боже наш, слава Тебе!»
Кондак, глас 2
Воскре́сл еси́ от гро́ба, Всеси́льне Спа́се,/ и а́д ви́дев чу́до, ужасе́ся,/ и ме́ртвии воста́ша;/ тва́рь же ви́дящи сра́дуется Тебе́,/ и Ада́м свесели́тся,// и ми́р, Спа́се мо́й, воспева́ет Тя́ при́сно.
Перевод: Воскрес Ты из гроба, всесильный Спаситель, и ад, увидев это чудо, ужасался, и мертвые восставали. И все творение, видя это, радуется с Тобой, и Адам веселится, и мир Тебя, Спаситель мой, прославляет непрестанно.
Недели о блудном сыне
Кондак, глас 3
Оте́ческия сла́вы Твоея́ удали́хся безу́мно,/ в злых расточи́в е́же ми пре́дал еси́ бога́тство./ Те́мже Ти блу́днаго глас приношу́:/ согреши́х пред Тобо́ю О́тче ще́дрый,/ приими́ мя ка́ющася,// и сотвори́ мя я́ко еди́наго от нае́мник Твои́х.
Бессребреникам мученикам Киру и Иоанну
Тропарь, глас 5
Чудеса́ святы́х Твои́х му́ченик,/ сте́ну необори́му нам дарова́вый, Христе́ Бо́же,/ тех моли́твами сове́ты язы́ков разори́,/ Це́рковь Святу́ю укрепи́,// я́ко еди́н Благ и Человеколю́бец.
Перевод: Чудеса святых Твоих мучеников, как неразрушимую крепость нам даровавший, Христе Боже, по их молитвам разрушь замыслы язычников, Церковь Святую укрепи, так как Ты единственно Благой и Человеколюбивый.
Ин тропарь, глас 5
Тро́ичная благода́ть все́льшися в честна́я сердца́ ва́ша,/ преблаже́ннии Ки́ре и Иоа́нне,/ на ду́хи нечи́стыя стра́шни прогони́телие яви́стеся./ И не то́чию явле́нным, но та́йным неду́гом вра́чеве бы́сте,/ темже, дерзнове́ние иму́ще к Человеколю́бцу Бо́гу,// непреста́нною моли́твою душе́вныя на́ша стра́сти исцели́те.
Перевод: Троической благодатью, поселившейся в драгоценных сердцах ваших, преблаженные Кир и Иоанн, нечистых духов вы стали изгонять. И не только явные, но и тайные болезни врачевали, потому, имея дерзновение к Человеколюбцу Богу, постоянной молитвой душевные наши страсти исцелите.
Ин тропарь, глас 5
Святи́и сла́внии Ки́ре и Иоа́нне,/ безсре́бреницы, му́ченицы и чудотво́рцы,/ милосе́рдием свои́м, я́ко стено́ю необори́мою, нас огради́те от всех бед/ и от враго́в ви́димых и неви́димых сохрани́те// непреста́нною ва́шею моли́твою ко Го́споду.
Перевод: Святые прославляемые Кир и Иоанн, бессеребренники, мученики и чудотворцы, милосердием своим, как стеной нерушимой, нас оградите от всех бед и от врагов видимых и невидимых сохраните постоянной молитвой вашей ко Господу.
Ин тропарь, глас 5
Прему́дрии вселе́нней вра́чеве,/ Ки́ре и Иоа́нне,/ от Бо́га прия́сте власть цели́ти неду́ги душе́вныя,/ вку́пе же и теле́сныя,/ и ны́не моли́теся/ сохрани́ти град и лю́ди от одержа́щих зол// и спасти́ моли́твами ва́шими ду́ши на́ша.
Перевод: Премудрые вселенские врачи, Кир и Иоанн, от Бога получившие власть исцелять болезни душевные, с ними же и телесные, и сейчас молитесь сохранить город и людей от объявших бедствий и спасти по молитвам вашим души наши.
Кондак, глас 3
От Боже́ственныя благода́ти дар чуде́с прие́мше, святи́и,/ чудоде́йствуете, непреста́нно,/ вся на́ша стра́сти рукоде́йством секу́ще неви́димым,/ Ки́ре Богому́дре со Иоа́нном сла́вным:// вы бо боже́ственнии вра́чеве есте́.
Перевод: От Божественной благодати дар чудес приняв, святые, вы чудодействуете непрестанно, все наши страсти отсекая врачеванием невидимым, Кир Богомудрый с Иоанном славным: ибо вы – Божественные врачи.
Ин кондак, глас 6
Вели́кое врачевство́ вселе́нней,/ супряже́ние Христо́во возлю́бленное,/ свети́льники сия́ющия, зарю́ исцеле́ний,/ воспое́м, ве́рнии, велегла́сно,/ внутрь це́ркве им вопию́ще:/ Ки́ре и Иоа́нне,/ пода́тели чудесе́м, вра́чеве неду́жным,// освяща́ете вся страны́.
Перевод: Великое лекарство для вселенной, союз Христов возлюбленный, светильники, воссиявшие зарею исцелений, в молитвах воспоем, верующие, громогласно, в Церкви к ним взывая: «Кир и Иоанн, податели чудес, врачи больных, вы освящаете все стороны света».
Молитва
О, святи́и уго́дницы Бо́жии, му́ченицы и безсре́бреницы Ки́ре и Иоа́нне! По́двигом до́брым подвиза́вшася на земли́, восприя́ли еста́ на Небесе́х вене́ц пра́вды, его́же угото́вал есть Госпо́дь всем лю́бящим Его́. Те́мже взира́юще на святы́й ваш о́браз, ра́дуемся о пресла́внем сконча́нии жи́тельства ва́шего и чтим святу́ю па́мять ва́шу. Вы же, предстоя́ Престо́лу Бо́жию, приими́те моле́ния на́ша и ко Всеми́лостивому Бо́гу принеси́те, о е́же прости́ти нам вся́кое прегреше́ние и помощи́ нам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским, да изба́вльшеся от скорбе́й, боле́зней, бед и напа́стей и вся́каго зла, благоче́стно и пра́ведно поживе́м в ны́нешнем ве́це и сподо́бимся предста́тельством ва́шим, а́ще и недосто́йни есмы́, ви́дети блага́я на земли́ живы́х, сла́вяще Еди́наго во святы́х Свои́х сла́вимаго Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
2-я Молитва
О, святые чудотворцы и врачи безмездные Кире и Иоанне, прибегаем к вам, от болезней наших страдая люто. Во дни жизни вашея проповедовали вы, яко недуг души тяжелее всех недугов тела и, егда душа грехами болезнует, часто и тело в болезнь впадает. Знаем мы, что болезнями от грехов очищаемся, умолите же, святые чудотворцы, Господа, да дарует Он прощение согрешений нам, слабым и беспомощным, в болезнях изможденным, да не погибнем, впавши в уныние. Ускорите на помощь нам и исцелите болезни наши, и мы в здравии, покаянии дни наши проведя, в мире окончим жизнь нашу и в день Судный с чистым сердцем предстанем пред очами Судии вселенной, Сердцеведца Бога. Егоже поем и славим во веки веков. Аминь.
Святителю Никите, затворнику Печерскому, епископу Новгородскому
Тропарь, глас 4
Наслади́вся, Богому́дре, воздержа́ния/ и жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в,/ на престо́ле святи́тельства сел еси́,/ и я́ко звезда́ многосве́тлая, просвеща́я ве́рных сердца́/ заря́ми чуде́с твои́х,/ о́тче наш, святи́телю Ники́то,/ и ны́не моли́ Христа́ Бо́га,// да спасе́т ду́ши на́ша.
Перевод: Насладившись, Богомудрый, воздержанием и желания плоти укротив, ты воссел на святительский престол, и как яркая звезда, просвещая сердца верующих сиянием чудес твоих, отче наш, святитель Никита, и сейчас моли Христа Бога о спасении наших душ.
Ин тропарь, глас 2
Небе́снаго простра́нства жела́я,/ от ю́ности в те́сне ме́сте затвори́лся еси́,/ в не́мже прельще́н быв от врага́,/ па́ки смире́нием и послуша́нием победи́л еси́ преле́стника кре́пце, Ники́то,/ и ны́не, предстоя́ Христо́ви,// моли́ спасти́ся всем нам.
Перевод: Желая небесной свободы, с юности ты затворился в тесном месте, в нем же был искушен врагом (диаволом), снова силой смирения и послушания ты победил диавола, Никита, и сейчас, предстоя Христу, моли о спасении всех нас.
Кондак, глас 6
Архиере́йства са́ном почти́вся/ и чи́сте Чисте́йшему предстоя́,/ приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́,/ я́ко и дождь моли́твою све́л еси́,/ овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́./ И ны́не, святи́телю Ники́то,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся,/ да вси́ вопие́м ти́:// ра́дуйся, святи́телю, о́тче преди́вный.
Перевод: Ты был почтен архиерейским саном и непорочно Пренепорочному предстоя (1Тим.3:2), настойчиво молитвы за людей твоих приносил, так и дождь низвел с неба молитвой, в другой раз прекратил пожар в городе. И сейчас, святитель Никита, моли Христа Бога, спасти людей твоих молящихся, да все взываем к тебе: «Радуйся, святитель, отче преудивительный».
Ин кондак, глас 1
Победи́в вра́жия ле́сти до́бле/ и све́тло доброде́тельми просия́в,/ святи́тельства оде́ждою обле́клся еси́, пресла́вне Ники́то,/ в не́мже све́том жития́ твоего́ и чудесы́ сия́я па́че со́лнца,/ мно́гих просвети́в, приве́л еси́ Христо́ви,// Его́же моли́ о нас, пою́щих тя.
Перевод: Доблестно победив вражеское коварство и ярко добродетелями просияв, ты облекся одеждой святительства (стал епископом), преславный Никита, в нем же светом жизни твоей и чудес сияя больше солнца, ты многих просветил и привел ко Христу. Его же моли о нас, прославляющих тебя.
Молитва
О, архиере́ю Бо́жий, святи́телю Ники́то! Услы́ши нас гре́шных, днесь во свяще́нный храм сей сте́кшихся, и честно́му о́бразу твоему́ поклоня́ющихся, и ко свяще́нней твое́й ра́це припа́дающих, и умиле́нно вопию́щих: я́коже си́дя на престо́ле святи́тельства в Вели́ком Но́вегра́де сем, и еди́ною належа́щу бездо́ждию, дождь моли́твами свел еси́, и па́ки гра́ду сему́ о́гненным пла́менем обстои́му, моли́твою пла́мень о́гненный угаси́л еси́. И ны́не мо́лим тя, о святи́телю Христо́в Ники́то: моли́ся ко Го́споду, е́же изба́вити Вели́кий Но́вград сей и вся гра́ды и страны́ христиа́нские от тру́са, пото́па, гла́да, огня́, гра́да, меча́ и от всех враго́в ви́димых и неви́димых, я́ко да изря́дных ра́ди моли́тв твои́х спаса́еми, сла́вим Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивное предста́тельство, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Собору святых Пермской митрополии
Тропарь, глас 5
Благоукраша́ется Це́рковь Ру́сская,/ земля́ Пе́рмская ликовству́ет/ в па́мяти пресла́внаго ли́ка святы́х свои́х,/ сло́вом и житие́м Бо́гу угоди́вших,/ и́мже мы благода́рственно взыва́ем:/ О, дре́внии и но́вии подви́жницы ве́ры правосла́вныя,/ о́ви апо́стольския труды поне́сшии,/ о́ви же кровьми́ му́ченическими ве́ру утверди́вшии,/ вели́ции засту́пницы и храни́телие,/ моли́те Христа́ Бо́га// душа́м на́шим в ми́ре спасти́ся.
Кондак, глас 5
Ра́дуйся, Пе́рмская земле́,/ па́мять святы́х твои́х пра́зднующи,/ правосла́вия благове́стников уде́ле светоприе́мный,/ святи́телей ни́во плодоно́сная,/ в тебе́ Ура́льский Афо́н возсия́, преподо́бных жили́ще,/ в тебе́ Голго́фа вознесе́ся но́вых му́ченик,/ и́хже моще́й ра́ди я́ко антими́нс распросте́ртый зри́шися./ Те́мже и мы засту́пником на́шим взыва́ем:/ о, святи́и избра́нницы Бо́жии,/ ве́ру, смире́ние и братолю́бие в нас умно́жите,/ в покая́нии и благоче́стии утверди́те,// да спасе́ние улучи́м и ве́лию ми́лость.
Мысли свт. Феофана Затворника
О чем ни говорит нам неделя блуднаго! Говорит и о нашем покое и довольстве в доме Отца Небесного, и о безумном нашем порыве из-под блюстительства Отчего на свободу необузданную, и о богатстве наследия, присвоенного нам, несмотря на непокорность, и о безрассудной растрате его на всякие непотребства, и о крайнем, вследствие того, обеднении нашем. Но говорит затем и о том, как кто опомнивается и в себя пришед, замышляет и решается возвратиться к Отцу многомилостивому, как возвращается, как любовно приемлется и восстановляется в первое состояние. И кто здесь ни найдет благопотребного для себя урока?
В доме ли отчем пребываешь, не рвись вон на свободу. Видишь, чем кончился подобный опыт! Убежал ли и проматываешься, остановись поскорей. Промотал ли все и бедствуешь, решайся поскорей возвратиться и возвратись. Там ждет тебя всякая снисходительность, прежняя любовь и довольство. Последний шаг – самый нужный. Но распространяться насчет его нечего. Все сказано коротко и ясно. Опомнись, решись возвратиться, встань и спеши ко Отцу. Объятия Его отверсты и готовы принять тебя.
Притча дня
Тот, кто имеет добрые помыслы, все видит добрым. Рассказ старца Паисия.
Однажды ко мне в каливу пришел мальчик – ученик второго класса гимназии (соответствует 6-му классу русской средней школы). Он постучал железным клепальцем в дверь калитки. Хотя меня ждал целый мешок непрочитанных писем, я решил выйти и спросить, что он хочет. «Ну, – говорю, – что скажешь, молодец?» «Это, – спрашивает, – калива отца Паисия? Мне нужен отец Паисий».
– «Калива-то, – отвечаю, – его, но самого Паисия нет – пошел купить сигареты».
– «Видно, – с добрым помыслом ответил паренек, – батюшка пошел за сигаретами, потому что хотел оказать кому-то услугу».
– «Для себя, – говорю, – покупает. У него кончились сигареты, и он, как угорелый, помчался за ними в магазин. Меня оставил здесь одного, и я даже не знаю, когда он вернется. Если увижу, что его долго нет, – тоже уйду».
В глазах у паренька заблестели слезы, и он – опять с добрым помыслом – произнес: «Как мы утомляем Старца!» «А зачем он тебе, – спрашиваю, – нужен?»
– «Хочу, – говорит, – взять у него благословение».
– «Какое еще благословение, дурачок! Он же в прелести! Такой беспутный человечишка – я его знаю как облупленного. Так что зря не жди. Ведь он, когда вернется, будет сильно не в духе. А то еще и пьяный заявится – он ведь вдобавок ко всему и за воротник не прочь заложить». Однако, что бы я ни говорил этому пареньку, ко всему он относился с добрым помыслом. «Ну ладно, – сказал я тогда, – я подожду Паисия еще немного. Скажи, что ты хочешь, и я ему передам».
– «У меня, – отвечает, – есть для Старца письмо, но я дождусь его, чтобы взять у него благословение».
Видите как! Что бы я ни говорил – он все принимал с добрым помыслом. Я ему сказал: «Этот Паисий, как угорелый, помчался за сигаретами», а он, услышав это, начал вздыхать, на глазах появились слезы. «Кто знает, зачем он за ними пошел? – подумал он. – Наверное, хотел сделать доброе дело». Другие столько читают [и добрых помыслов не имеют]. А здесь – ученик второго класса гимназии имеет такие добрые помыслы! Ты ему портишь помысл, а он мастерит новый, лучше прежнего, и на основании его приходит к лучшему заключению. Этот ребенок привел меня в восхищение. Такое я увидел впервые.
Преподобный Паисий Святогорец.
Проповедь дня
- Прот. Григорий Дьяченко. Преподобный Никита, епископ Новгородский.
- Прот. Вячеслав Резников. О блудном сыне, Лк.15:11-32, 1Кор.6:12-20.
- Свт. Лука (Войно-Ясенецкий). Слово в Неделю о блудном сыне. Плоть и дух.
- Свт. Филарет Московский. Беседа в Неделю о блудном сыне и на память Святителя Алексия.
- Митр. Сурожский Антоний. Неделя о блудном сыне.
- Сщмч. Фаддей (Успенский). Слово в Неделю о блудном сыне.
- Игумен Никон (Воробьев). Слово в Неделю о блудном сыне.
- Свт. Иоанн (Максимович), архиеп. Шанхайский и Сан-Францисский. Назидательный урок для юношей из притчи о блудном сыне.
- Прот. Василий Михайловский. Неделя о блудном сыне.
- Свящ. Иоанн Павлов. Неделя о блудном сыне.
- Еп. Митрофан (Зноско-Боровский). Неделя о «Блудном сыне».
Основы православия
Тема 44. Образ и подобие Божьи в человеке.
И сказал Бог: сотворим человека по образу Нашему [и] по подобию Нашему (Быт.1:26). Образ мы получили в дар от Бога при рождении, над уподоблением Богу трудимся всю жизнь.
Образ – то, что изначально вложено в нас Творцом, черты, отображающие Его совершенства. Черты образа Божьего в человеке:
- Бог Личностен – и нас создал личностями (даже близнецы – разные личности).
- Вечен – и мы созданы Богом для бессмертия, наша жизнь подобна лучу в геометрии – он имеет начало, но не имеет конца.
- Свободен – и нам даровал свободу воли (у животных – инстинкты). В наличии свободы, как черте образа Божия, ответ на вопрос о наличии зла среди людей. Добро – свободное следование воле Божьей, а зло – противление ей. Бог не создавал зла, оно есть лишь отклонение от добра, нечто вроде паразита или болезни человеческого сердца, которое не слышит Бога. Свобода прямо пропорциональна ответственности. Чем выше свобода, тем выше ответственность. Иногда люди пытаются перенести всю ответственность за происходящее на Бога. Но мы не марионетки, не роботы, мы созданы по образу самого Бога и наше призвание – бесконечное уподобление Богу. По выражению святых отцов, мы должны стать богами по благодати, по причастности к Богу.
- Премудр – и нам даровал разум (мышление и речь).
- Творец – и нам даровал возможность творчества.
- Вседержитель – и нам даровал в управление видимый мир.
Подобие – возможность уподобиться Богу, стать богоподобным – святым. Богоподобие – цель человеческой жизни.
- С т.з. Божественного замысла о человеке, святой – это не сверхчеловек, это нормальный человек.
- Человек, созданный по образу Бога, должен уподобляться Ему. Если Бог милостив, милосердие уподобляет нас Богу; смирен Господь, и смиренный уподобляется Богу… Средоточие подобия Божьего – любовь, «совокупность совершенства».
- Как обрести подобие Божье, говорят нам Заповеди Блаженств.
- Из людей высшей степени подобия сподобилась Пресвятая Богородица.
Практический совет
Издревле окончания молитв произносятся священнослужителями громче, как знак народу. На каждую молитву, произносимую в алтаре, должны отвечать молящиеся в храме. Название лик (народ) удержалось до нашего времени в богослужебных книгах, хотя вместо всего народа на возгласы священника и дьякона ответные песнопения чаще всего поются уже не всеми, а лишь избранными певцами. В некоторых храмах поют все, и наш патриарх подчеркивает важность общенародного пения.
- Каждый возглас священника должен запечатлеваться словом «Аминь» (евр. истинно).
- «Мир всем», – говорит священник; «И духови твоему», – отвечает народ.
- «Благодать со всеми вами», – возглашает священник; «И со духом твоим», – отвечает народ.
- Иногда священник просит благословения у народа: «Благословите, отцы святые и братия, и простите мне, грешному...», на что народ отвечает: «Бог да простит ти, отче святый» (Повечерие, полунощница).
Случайный тест
Поминальные дни 2050
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
О предсказаниях будущего. В принципе всё самое главное о будущем нам открыто – 99 % – впереди кончина тела, частный и Страшный суд. Всё остальное – второстепенная информация, просто из любопытства и для комфорта.
1859 год. В Москве открыта первая женская гимназия.
О том, как надобно поступать для того, чтобы научиться презирать суету мира и приблизиться к Богу