31-й день
Святы́х чудотво́рцев и безсре́бреников Ки́ра и Иоа́нна
Святой чудотворец и бессребреник Кир
И́же во святы́х отца́ на́шего Ники́ты епи́скопа, Новгоро́дскаго чудотво́рца
Святы́х чудотво́рцев и безсре́бреников Ки́ра и Иоа́нна
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры безсре́бреников на 6, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Чуде́с луча́ми облиста́вше вселе́нную всю,/ Ки́ре и Иоа́нне,/ пресве́тлии свети́льницы,/ Небеси́ уподо́бистеся благода́тию,/ высо́каго жи́тельства доброде́тельми,/ зве́зды предлага́еми.
Дождеро́дныя о́блаки, преизя́ществующия/ многотеку́щими благода́тей чудесы́,/ му́ченицы Госпо́дни, всю зе́млю мы́сленно напая́ете,/ здра́вая песнопе́ния Бо́гу/ приноси́ти понужда́юща.
Исцеля́ти стра́сти души́ и телесе́/ хи́трость от Бо́га и́стинно прие́мше,/ му́ченицы Госпо́дни,/ преесте́ственно исцеля́ете вся/ не челове́ческими лечба́ми враче́бными,/ но Боже́ственными вдохнове́ньми.
Небе́сныя си́лы обходя́ще,/ светосия́ннии свети́льницы, Ки́ре и Иоа́нне,/ до́блии страда́льцы,/ су́щих на земли́ исцеля́ете телеса́/ и душе́вныя я́звы Христа́ ра́ди./ Его́же моли́те спасти́ нас.
Я́ко пото́ку сла́вы после́дующе, Христу́,/ исто́чницы безсме́ртия яви́стеся всем,/ сла́дкии источа́ете струи́/ теле́сныя и душе́вныя,/ целе́бная врачева́ния,/ и́же крове́й струи́ за Христа́ излия́вше усе́рднейше.
Сла́ва, глас 8:
Дво́ица му́чеников днесь возсия́ нам,/ душе́вныя боле́зни на́ша исцеля́юща,/ Кир и Иоа́нн чудоде́йственнии./ Ов, у́бо равноа́нгельное облобыза́в,/ еди́нственное житие́ да́же до конца́ пожи́в,/ кро́вию му́ченическою присвоя́ется Христу́;/ ов же, в во́инских просия́в сосло́виях,/ Небе́сным воинствосло́виям градопису́ется./ Те́мже и в па́мяти их исцеле́ния подаю́т/ ве́рою соверша́ющим,/ моля́щеся о душа́х на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́!
Не терплю́, Ча́до, ви́дящи Тя на Дре́ве усну́вша,/ бо́дрость всем даю́щаго,/ я́ко да и́же дре́вле преступле́ния плодо́м/ сном поги́бельным усну́вшим,/ Боже́ственную и спаси́тельную бо́дрость пода́си, -/ Де́ва глаго́лаше, пла́чущи,/ Ю́же велича́ем.
На стихо́вне, Окто́иха.
Сла́ва, глас 2:
Прииди́те, ве́рных сосло́вие, днесь,/ песньми венча́им Ки́ра со Иоа́нном,/ ра́тни благода́ти и да́тели прося́щих оби́льнейшия,/ многообра́зие бо всем яви́шася вра́чеве пресве́тлии./ Те́мже и мо́лят о душа́х на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Грозд всезре́лый, Чи́стая,/ Его́же невозде́ланно во утро́бе плодоноси́ла еси́,/ на Дре́ве я́ко узре́ла еси́ Сего́ пове́шена,/ рыда́ющи, восклица́ла еси́ и взыва́ла еси́:/ Ча́до, сла́дость иска́пай,/ е́юже оты́мется пия́нство вся́кое страсте́й, Благоде́телю,/ Ме́не ра́ди, Тебе́ ро́ждшия,/ Твои́м благоутро́бием умоля́емь.
Тропа́рь, глас 5:
Чудеса́ святы́х Твои́х му́ченик/ сте́ну необори́му нам дарова́вый, Христе́ Бо́же,/ тех моли́твами сове́ты язы́ков разори́,/ Це́рковь Святу́ю укрепи́,/ я́ко Еди́н Благ и Человеколю́бец.
Ин тропа́рь, глас 5:
Тро́ичная благода́ть все́льшися в честна́я сердца́ ва́ша,/ преблаже́ннии Ки́ре и Иоа́нне,/ на ду́хи нечи́стыя стра́шни прогони́телие яви́стеся./ И не то́чию явле́нным, но и та́йным/ неду́гом вра́чеве бы́сте,/ те́мже, дерзнове́ние иму́ще к Человеколю́бцу Бо́гу,/ непреста́нною моли́твою душе́вныя на́ша стра́сти исцели́те.
Ин тропа́рь, глас 5:
Святи́и сла́внии Ки́ре и Иоа́нне,/ безсре́бренницы, му́ченицы и чудотво́рцы,/ милосе́рдием свои́м, я́ко стено́ю необори́мою, нас огради́те от всех бед/ и от враго́в ви́димых и неви́димых сохрани́те/ непреста́нною ва́шею моли́твою ко Го́споду.
НА У́ТРЕНИ
О́ба кано́на окто́иха и святы́х на 6, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныиа Моисео́выма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Власть на лесть восприя́л еси́, Ки́ре блаже́нне,/ сострада́льца боле́зней име́в Иоа́нна сла́внаго./ Тем сла́дости лу́чшия на Небесе́х наслажда́етеся.
Во́инством духо́вным препоя́сався, Ки́ре всече́стне,/ земно́е же во́инство оста́вив, Иоа́нне всехва́льне,/ на де́моны взя́сте от Христа́ победи́тельная.
Фе́клине доброде́тели поревнова́вше, жены́ Боже́ственныя,/ в де́вственную равноа́нгельную оде́жду благоче́стно оде́яшася,/ му́ченическим же жела́нием к подвиго́м совлеко́шася.
Богоро́дичен: Безсе́менно О́тчею во́лею от Боже́ственнаго Ду́ха/ Бо́жияго зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию породила́ еси́,/ из Отца́ безма́терня, нас ра́ди из Тебе́ безо́тча.
Песнь 3
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Плотско́ю не́мощию, укрепля́еми Христо́выми страстьми́,/ благосла́внии му́ченицы человекоуби́йцу низложи́ша.
Боле́зней пло́ти и нетле́нныя сла́дости Ду́хом Христо́вы му́ченицы прие́млюще, ра́довахуся.
Укрепи́ся немощно́е же́нскаго Кресто́м естества́,/ те́мже врага́ зми́я му́жески победи́ша.
Богоро́дичен: Ты еди́на земны́м па́че естества́ благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, была́ еси́,/ те́мже Ти, ра́дуйся, взыва́ем.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
До́лу влеку́щия сла́сти попра́вше,/ к муче́ния страда́льцы Боже́ственней высоте́ све́тло взя́стеся благода́тию,/ Ки́ре и Иоа́нне, вселе́нныя свети́льницы./ Те́мже мо́лимся омраче́ния греха́ и неду́гов изба́вити ны,/ су́щаго над все́ми Бо́га моля́ще.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
По Бо́зе в Твой, Богоро́дице, прибе́г, смире́нный, покро́в Боже́ственный,/ припа́дая, молю́ся:/ поми́луй, Пречи́стая, я́ко превзыдо́ша главу́ мою́ греси́,/ и бою́ся, Влады́чице, мук, и трепе́щу,/ моле́ние сотвори́, Чи́стая, к Сы́ну Твоему́ от сих изба́вити мя.
Крестобогоро́дичен:
Из Безнача́льнаго Отца́ рожде́ннаго, напосле́док Тя пло́тию ро́ждшая,/ на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, -/ увы́ Мне, любе́знейший Иису́се, – вопия́ше: -/ ка́ко, сла́вимый я́ко Бог от А́нгел,/ от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися?/ Пою́ Тя, Долготерпели́ве.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Невече́рния благода́ти светозаре́ние враги́ низложи́ любомра́чныя льсти,/ се́я ратобо́рцы, свети́льники сия́ющия, Ки́ра и Иоа́нна показа́вши.
Услади́шася Тро́йческим раче́нием,/ и от Нея́ му́ченицы зело́ возлю́блени бы́вше, Кир же и Иоа́нн,/ соедине́нием лу́чшим орга́ни Бо́жии показа́стеся.
Я́ко че́стен ваш храм, отгони́телен лука́вых духо́в,/ отгоня́ет неду́ги всех боля́щих, непобеди́мии му́ченицы,/ благода́ть исцеле́ния подава́ет.
Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во,/ и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки;/ те́мже немо́лчными гла́сы, ра́дуйся, Тебе́, Влады́чице,/ ве́рою несомне́нною взыва́ем.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мрачна́ неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Тя, Спа́се, дво́ица му́чеников возжеле́,/ Ты, Святы́й во святы́х, Ки́ра и Иоа́нна досто́йно поче́л еси́.
Твое́ де́ло, Бла́же, врага́ потребле́ние,/ Ты му́ченики благоче́стия Кресто́м соде́лал еси́/ и сла́вою венча́л еси́.
Тя еди́наго люби́ти небоя́зненным мудрова́нием,/ пома́завшеся де́вством, Иоа́нн и Кир му́жество соде́лаша.
Богоро́дичен: Тя ору́жие непобеди́мое на враги́ предлага́ем,/ Тя тве́рдость и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, и́мамы.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею кро́вию.
Пожре́тися му́ченицы за Христа́ изво́лиша, не́жели и́долом пожре́ти,/ лука́ваго же мучи́теля привести́,/ за милосе́рдие за ны поже́ршагося, я́ко овча́.
Изнемого́ша и́же неща́дно му́ченики стру́жущии,/ стру́жемым же стре́лы я́звы младе́нец быва́ху:/ пресла́вно бо утвержда́хуся Боже́ственным Ду́хом.
Го́спода и Царя́ всея тва́ри испове́давшая ве́рою дво́ица едино́мудренная и единострада́льная/ беззако́нным да́же до кро́ве сопроти́вишася.
Богоро́дичен: О, чу́до, всех чуде́с нове́йшее!/ Я́ко Де́ва во утро́бе вся́ческая Содержа́щего, неискусому́жно заче́нши, не тесновмести́.
Конда́к, глас 3.
Подо́бен: Де́ва днесь:
От Боже́ственныя благода́ти дар чуде́с прие́мши, святи́и,/ чудоде́йствуете непреста́нно,/ вся на́ша стра́сти рукоде́йством секу́ще неви́димым,/ Ки́ре Богому́дре со Иоа́нном сла́вным:/ вы бо Боже́ственнии вра́чеве есте́.
И́кос:
Са́ми себе́ Бо́гу возло́жше, святи́и,/ вся́кое искуше́ние лю́тых Его́ ра́ди претерпе́сте,/ уме́рше усе́рдно, му́ченицы до́блии,/ и по кончи́не всем источа́ете Боже́ственная дарова́ния,/ су́щим в разли́чных неду́зех,/ и от мно́гих исцеля́юще зол,/ от ни́хже еди́н и пе́рвый есмь аз, окая́нный./ Те́лом бо и душе́ю от язв лю́тых боле́зную/ и ве́рою вам вопию́:/ исцели́те мя,/ вы бо Боже́ственнии вра́чеве есте́.
Песнь 7
Ирмо́с: В пе́щи авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́,/ Го́споди:
Изве́сивше я́ко в преклоне́нии ме́рила мудрова́ние,/ тягото́ю пречи́стыя сла́вы страда́льцы возвыша́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Не неве́дуще супоста́тнаго умышле́ний, всяк ран вид и ласка́ний поплева́вше, му́ченицы:/ благослове́н еси́, – вопия́ху, -/ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Терпе́нием ран венча́еми, Иоа́нн же и Кир, защи́тницы, Тро́ице взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся!/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим:/ благослове́на Ты в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Ко отверже́нию у́бо нечести́вии естество́м су́щаго Бо́га призыва́ху лю́те;/ но непобе́днии му́ченицы тва́рию явля́ху всех Зижди́теля су́ща, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Неи́стовствующиися ле́стию гне́вно, земна́я му́дрствующии мучи́телие/ и́же житие́ иму́щия на Небесе́х неразори́мо сме́ртию к жи́зни отсыла́ху, взыва́ющия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Мо́щи му́чеников блиста́ния чуде́с яви́шася вселе́нней, Христе́,/ злоде́мона мечта́нную лесть посрамля́юще,/ вопию́щим же благоле́пно исцеле́ния подава́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Без ма́тере из Отца́ Сло́во Сый, пе́рвее,/ без отца́ бысть из Тебе́, второ́е, Всечи́стая,/ вопло́щся пе́рвее Безпло́тный,/ за благоутро́бие восхоте́в спасти́ пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупивый разстоя́щаяся естества́./ Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Послушли́ва до сме́рти двои́ца непобеди́мых му́чеников яви́ся, Иоа́нна и Ки́ра,/ Влады́чним Боже́ственным веле́нием,/ те́мже в ру́це Зижди́теля своя́ ду́ши преда́ша.
Свети́ла сия́ют два, чуде́с сия́ния, от Исто́чника еди́наго светоно́снаго,/ немощны́м источа́юща нетле́нную благода́ть,/ я́же досто́йно велича́ем.
Еди́ницу у́бо Боже́ственнаго существа́, но Ипоста́сьми Трои́цу,/ непобеди́мых му́ченик дво́ица му́жески богосло́вяше:/ воплоще́ннаго же Сло́ва, Еди́наго Христа́ во двою́ естеству́
Богоро́дичен: Пощади́ мя, Христе́, егда́ прии́деши суди́ти мир со сла́вою,/ разреши мглу страсте́й мои́х, мольба́ми ро́ждшия Тя и честны́х му́ченик Твои́х,/ я́ко Благ и Многоми́лостив.
Свети́лен:
Подо́бен: Не́бо звезда́ми:
Чудоде́йственнии свети́льницы, Ки́ре со Иоа́нном,/ душе́вныя на́ша неду́ги и теле́сныя исцели́те,/ от Го́спода прие́мше благода́ть исцеле́ний.
Богоро́дичен:
От Бо́га ми́рови пода́нных благи́х Ты вина́ была́ еси́, Богоро́дице,/ но и ны́не моли́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.
На стихо́вне Окто́иха.
Сла́ва, глас 4:
Достохва́льными песньми, ве́рнии,/ возвели́чим Ки́ра и Иоа́нна,/ в ду́се единокро́вныя и по пло́ти братому́дрыя,/ с ни́ми же Афана́сию до́блюю похваля́юще/ и прозябе́ние ея́:/ Феодо́тию, Евдокси́ю и Феокти́сту,/ страстоте́рпицы и присноде́вы,/ моля́щия Христа́ о душа́х на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Не рыда́й Мене́, Ма́ти,/ зря́щи на Дре́ве пове́шена Твоего́ Сы́на и Бо́га,/ на вода́х пове́сившаго зе́млю неодержи́мо/ и всю тварь созда́вшаго,/ и́бо воскресну́, и просла́влюся,/ и а́дова ца́рствия сокрушу кре́постию,/ и погублю́ того́ си́лу,/ и свя́занныя изба́влю от злоде́йства его́,/ я́ко Благоутро́бен,/ и Отцу́ Моему́ приведу́, я́ко Человеколю́бец.
НА ЛИТУРГИ́И:
Блаже́нны Окто́иха, на 4 и святы́х от кано́на песнь 3-я, на 4. Проки́мен, глас 4: Святы́м, и́же суть на земли́ Его́,/ удиви́ Госпо́дь вся хоте́ния Своя́ в них. Стих: Предзре́х Го́спода предо́ мно́ю вы́ну, я́ко одесну́ю мене́ есть, да не подви́жуся. Апо́стол к Кори́нфяном, зача́ло 153. Аллилу́йя, глас 2: Се что добро́, или́ что́ красно́,/ но е́же жи́ти бра́тии вку́пе. Ева́нгелие от Матфея́, зача́ло 34, от полу́. Прича́стен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде:
Святой чудотворец и бессребреник Кир
Был прославленным врачом в городе Александрии, где родился и получил образование. Он лечил больных безвозмездно, подавая помощь как обыкновенными средствами медицины, открытыми Гиппократом и Галеном, так и духовной силой веры и молитвы, врачуя также душевные недуги, которые часто бывают причинами телесных болезней. Своими наставлениями и примером добродетельной, истинно христианской жизни святой врач обратил ко Христу многих язычников.
В то время император Диоклитиан (284–305) воздвиг на христиан ожесточенное гонение. Святой Кир был обвинен перед наместником Александрии, что он – христианин, и многих наставляет в христианской вере; наместник приказал арестовать святого. Узнав об этом, святой Кир удалился из города в Аравийскую пустыню. Это он сделал не из страха пыток или мученической смерти за Христа, но, во-первых, исполняя слова Христовы: «Когда вас гонят в одном городе, бегите в другой» (Мф. 10,23), во-вторых, из желания продолжить свою помощь ближним; в-третьих, желая достойно приготовить себя к страданиям за Господа в иноческом чине. По прибытии в Аравийскую пустыню святой Кир незамедлительно принял монашеский постриг.
Господь удостоил его дара чудотворения, и он уже не лечением и травами, а молитвой и словом исцелял всякие болезни. Видя это, язычники прославляли Имя Христово и, оставив свои заблуждения, обращались ко Христу, Истинному Богу.
В то время в Едессе (город в Киликии, юго-восточной области Малой Азии) жил святой Иоанн, благочестивый христианин, имевший почетное воинское звание. Когда началось гонение, он оставил все и пришел в Иерусалим. Услышав о святом Кире и совершаемых им чудесах, святой Иоанн возгорелся желанием подвизаться вместе с таким великим угодником Божиим. На розыски святого Кира он отправился, прежде всего, в Александрию, затем в Аравию. Найдя там святого Кира, святой Иоанн всей душой привязался к нему и стал его верным последователем, усердно подражая его добродетельной жизни.
Узнав, что в Египте, в городе Канопе, схвачена христианка Афанасия с тремя юными дочерьми: Феоктистой – 15 лет, Феодотией – 13 лет и Евдоксией – 11 лет, святые Кир и Иоанн поспешили в Каноп, опасаясь, как бы страх перед мучениями не заставил юных исповедниц отречься от Христа. Они посетили их в темнице, где вдохновенными речами укрепили в любви к Спасителю и утвердили в мужестве перед предстоящим подвигом.
Об этом было донесено градоправителю Канона Сириану, который в ярости приказал схватить обоих мужей и привести к себе. Святые Кир и Иоанн были немедленно схвачены. На допросе, убедившись в их твердом и безбоязненном исповедании веры во Христа, правитель Сирией приказал жестоко пытать святых на глазах Афанасии и ее дочерей. Святые исповедники остались непоколебимыми. Оставив их, мучитель начал истязать Афанасию с дочерьми, но не смог побороть их мужества и повелел обезглавить. Вслед за ними на том же месте казнили и святых бессребреников Кира и Иоанна (†311). Христиане погребли их тела в церкви святого апостола и Евангелиста Марка. В 412 году мощи святых Кира и Иоанна были перенесены из Канона в близлежащее селение Мануфин. В селении Мануфин было языческое капище и обитали злые духи, внушавшие всем страх. Патриарх Александрийский Феофил (385–412) хотел очистить это место, но не успел. Его преемнику святителю Кириллу (412–444) явился в видении Ангел Господень и повелел перенести в Мануфин святые мощи Кира и Иоанна. После перенесения их селение очистилось от вражеской силы. Святитель Кирилл построил в Мануфине храм во имя святых. Впоследствии их мощи были перенесены в Рим, а оттуда в Мюнхен.
И́же во святы́х отца́ на́шего Ники́ты епи́скопа, Новгоро́дскаго чудотво́рца
ВЕ́ЧЕР
Блаже́н муж: На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 6.
Подо́бен: Всю отложи́вше:
Плотско́е стремле́ние/ воздержа́нием увяди́л еси́,/ лико́м по́стническим совокупи́лся еси́,/ безстра́стием укра́шен,/ ум предочи́стив/ непреста́нными к Бо́гу манове́нии,/ святи́тельства па́ству восприя́л еси́,/ приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́,/святи́телю Ники́то,/ душетле́нных неду́гов отгоня́я мрак/ и просвеща́я све́том Богоразу́мия./ О всех приле́жно моли́ся,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Преподо́бне о́тче,/ Богоблаже́нне святи́телю Ники́то,/ приле́жныя моли́твы/ за лю́ди твоя́ Бо́гу приноси́л еси́,/ и,бездо́ждию не́когда бы́вшу,/ ты, Влады́ку Христа́ умоли́в,/ дождь с Небесе́ свел еси́,/ и ча́да твоя́ возвесели́л еси́,/ и благодаре́ние Бо́гу возсыла́ти/ вся научи́л еси́./ И ны́не о ста́де твое́м приле́жно моли́ся,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Богоблаже́нне о́тче,/ святи́телю Ники́то,/ челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле,/ де́лателю виногра́да Христо́ва,/ у́ме Боже́ственный, духо́вный орга́не,/ свети́льниче многосве́тлый,/ любве́ струя́ неистощи́мая,/ ви́дя гра́да запале́ние/ и лю́ди, в печа́ли и тузе́ пребыва́ющия,/ приле́жно Христу́ моли́лся еси́,/ и пла́мень угаси́л еси́,/ и от ско́рби на ра́дость лю́ди твоя́ премени́л еси́.
Сла́ва, глас 6:
Свяще́нная и сла́вная Це́рковь Вели́каго Нова́града,/ архиере́й же, и свяще́нных собо́ри,/ и мно́жество наро́да,/ све́тло торжеству́юще в па́мять святи́теля Ники́ты,/ с любо́вию взыва́ют:/ ра́дуйся, пресве́тлый свети́льниче и моли́твенниче те́плый;/ мно́га бо ле́та сокрове́ны бы́ша честны́я твоя́ мо́щи,/ ны́не же обрето́шася це́лы и неразруши́мы/ и па́че со́лнца сия́ющи,/ я́же любе́зно лобыза́ем, освяще́ние прие́млюще и глаго́люще:/ сия́ суть ча́да твоя́, святи́телю,/ я́же Ева́нгелием породи́л еси́/ и в правосла́вии утверди́л еси́./ И ны́не моли́ся Го́споду/ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен. Вход. Проки́мен дне. И чте́ния 3, святи́тельская (зри страни́цы 332 – 334).
На ли́тии стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Боже́ственная благода́ть духо́вная/ пома́за тя ми́ром разу́мным, святи́телю,/ Вели́кому Нову́граду первопресто́лышка,/ и Богоуго́дное твое́ житие́ прекра́сна тя, Богому́дре, показа́./ Святи́телей был еси́ благоле́пие,/ преподо́бных украше́ние,/ и ны́не мир весь просвеща́еши чуде́сными заря́ми./ Тем па́мять твою́, Ники́то, торжеству́ем.
По честне́м твое́м преставле́нии/ мно́га ле́та сокрове́ны бы́ша честны́я мо́щи твоя́,/ святи́телю Ники́то,/ ны́не же обрето́шася це́лы и невреди́мы,/ и, я́ко светоза́рное со́лнце, сия́юще,/ ве́рных сердца́ просвеща́юще/ и весь мир озаря́юще./ Те́мже ра́достно соверша́ем пречестну́ю па́мять твою́.
Я́ко свеща́ пресве́тлая,/ и я́ко свети́льник всеми́рный,/ и я́ко заря́ прекра́сная,/ и я́ко звезда́ незаходи́мая,/ посреди́ вели́кия Це́ркве просия́ша честны́я мо́щи твоя́, святи́телю,/ светоно́сными блиста́нии ста́до твое́ просвеща́юще/ и вся, со стра́хом прикаса́ющийся/ и уми́льно вопию́щия:/ сон че́стен пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.
Сла́ва, глас то́йже:
Зако́ны соблю́л еси́ духо́вныя,/ лю́ди твоя́ благоче́стию научи́л еси́,/ первосвяти́тельствуя Вели́кому Нову́граду,/ и те́ло твое́ в не́м положи́л еси́, я́ко дар освяще́н,/ и сие́ мно́гими ле́ты сокрове́но бысть,/ ны́не же обре́теся це́ло и нетле́нно./ Приходя́щии же к ра́це твое́й, лобзаю́ще, освяща́ются,/ с ве́рою и любо́вию вопию́ще:/ о́тче наш, святи́телю Ники́то,/ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен.
На стихо́вне стихи́ры, глас 5.
Подо́бен: Ра́дуйся:
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ архиере́ю Ники́то, святи́телем удобре́ние,/ по́стником украше́ние, свяще́нником благоле́пие,/ Вели́кому Нову́граду утвержде́ние:/ на земли́ бо, я́ко А́нгел, пожи́л еси́,/ беззло́бием и пра́вдою укра́шен,/ свети́ло вели́кое яви́вся нам/ и мир весь просвеща́я преди́вными чудесы́./ Те́мже моли́ся Христо́ви/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ по́стников непоколеби́мый сто́лпе,/ А́нгелов собесе́дниче./ Пречи́сто зерца́ло Ду́ха Пресвя́таго яви́лся еси́/ и, Того́ заря́ми при́сно облиста́яся,/ ве́рных сердца́ озаря́еши,/ боле́зни облегча́еши, неду́ги отгоня́еши./ Те́мже моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ра́дуйся, свяще́нная главо́,/ святи́телю Богоприя́тне,/ сто́лпе непревра́тный,/ непоколеби́мо основа́ние ве́ры,/ церко́вное украше́ние, святи́телей удобре́ние,/ сла́ва пра́ведных,/ Те́мже тя ублажа́ем, моле́бно воспева́юще:/ святи́телю Богодохнове́нне,/ моли́ся Христу́/ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 6:
Челове́че Небе́сный, земны́й А́нгеле,/ де́лателю виногра́да Христо́ва,/ уясни́л еси́ ве́рных сердца́ медото́чными уче́нии,/ и вся благоле́пно просвети́л еси́,/ и ны́не от Христа́ неувяда́емым увя́злся еси́ венце́м,/ моли́ о душа́х на́ших.
И ны́не, Богоро́дичен.
Тропа́рь, глас 4:
Наслади́вся, Богому́дре, воздержа́ния/ и жела́ние пло́ти твоея́ обузда́в,/ на престо́ле святи́тельства сел еси́,/ и я́ко звезда́ многосве́тлая, просвеща́я ве́рных сердца́/ заря́ми чуде́с твои́х, о́тче наш, святи́телю Ники́то,/ и ны́не моли́ Христа́ Бо́га,/ да спасе́т ду́ши на́ша.
Ин тропа́рь, глас 2:
Небе́снаго простра́нства жела́я,/ от ю́ности в те́сне ме́сте затвори́лся еси́,/ в не́мже прельще́н быв от врага́,/ па́ки смире́нием и послуша́нием/ победи́л еси́ преле́стника кре́пце, Ники́то,/ и ны́не, предстоя́ Христо́ви,/ моли́ спасти́ся всем нам.
НА У́ТРЕНИ
По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 3:
Я́ко пресве́тло со́лнце, возсия́в,/ лю́ди твоя́ просвети́л еси́ уче́нии слове́с твои́х,/ страсте́й очерне́ние потреби́л еси́, святи́телю Ники́то./ Моли́ Христа́ Бо́га дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́,/ красне́йший грозд прозябла́ еси́,/ источа́ющи нам вино́ спасе́ния, всех веселя́щее ду́ши же и телеса́./ Те́мже, я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно,/ со А́нгелом вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная.
По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 4:
От искуше́ний лука́ваго прему́дренно себе́ соблю́л еси́, святи́телю,/ и вконе́ц того́ низложи́л еси́,/ и Христо́вы Це́ркве столп и утвержде́ние был еси́./ Те́мже, соше́дшеся, па́мять твою́ почита́ем, Богому́дре.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
В кров Твой, Пречи́стая Де́во, прибега́ющих,/ мольбу́ прие́мши от нас:/ не преста́й моля́щи Человеколю́бца спасти́ся рабо́м Твои́м.
По полиеле́и седа́лен, глас 8:
Смире́нием Влады́це Христу́ после́довав,/ воздержа́нием житие́ украси́л еси́/ и, от Сего́ му́дрости сло́во вверя́я,/ к доброде́тели наказа́тель яви́лся еси́./ Те́мже вопие́м ти:/ святи́телю Ники́то, моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Небе́сную дверь и киво́т,/ пресвяту́ю го́ру, све́тлый о́блак воспои́м,/ неопали́мую купину́, слове́сный рай, Е́вы воззва́ние,/ вселе́нныя всея вели́кое сокро́вище,/ я́ко спасе́ние в Ней соде́лася ми́ру и оставле́ние дре́вних согреше́ний./ Сего́ ра́ди вопие́м Ей:/ моли́ся Сы́ну Твоему́ прегреше́ний оставле́ние дарова́ти/ благоче́стно покланя́ющимся Всесвято́му Рождеству́ Твоему́.
Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11. Псало́м 50.
Стихи́ра, глас 6:
Ду́ха Свята́го благода́ть в твои́х устна́х излияся,/ о́тче Ники́то святи́телю,/ и был еси́ па́стырь Христо́вы Це́ркве,/ уча́ слове́сныя о́вцы/ ве́ровати в Тро́ицу Единосу́щную,/ во Еди́но Божество́.
Кано́н Богоро́дицы со ирмосо́м на 6 и свята́го два кано́на на 8. Кано́н свята́го: пе́ние моле́бно, сложено́ по а́збуце, совершено́ же и́менем списа́вшаго, глас 3.
Песнь 1
Ирмо́с: Су́шу глубороди́тельную зе́млю/ со́лнце наше́ствова иногда́:/ я́ко стена́ бо, огусте́ обапо́лы вода́/ лю́дем пешемореходя́щим/ и богоуго́дно пою́щим:/ пои́м Го́сподеви, сла́вно бо просла́вися.
А́гнче непоро́чный, Бо́жий Сло́ве,/ отве́рзи моя́ недосто́йная уста́,/ да возмогу́ воспе́ти святи́теля Ники́ту, Твоего́ уго́дника.
Боле́зньми по́стническими ду́шу просвети́в, преподо́бне,/ я́ко чи́сту же́ртву Христу́ предста́вил еси́, ра́дуяся, поя́:/ сла́вно бо просла́вися.
Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тил еси́,/ ду́шу же равноа́нгельну сотвори́л еси́./ Помина́й ве́рою чту́щия тя, поя́ Бо́гу:/ сла́вно бо просла́вися.
Богоро́дичен: Господороди́тельнице Влады́чице Мари́е,/ моли́, Его́же родила́ еси́, Бо́га и Царя́ на́шего,/ да ми́лостив бу́дет нам в день Су́дный.
Други́й кано́н, сложе́н та́коже по а́збуце воспятослове́сно, глас 7.
Песнь 1
Ирмо́с: Поспешествова́вшему Бо́гу во Еги́пте Моисе́ови,/ извести́ Изра́иля,/ Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися.
Щедро́ты Твоя́ призыва́ем, Го́споди,/ да досто́йно пе́ние принесе́м уго́днику Твоему́, святи́телю Ники́те,/ Тя воспева́юще, я́ко просла́вися.
Ше́ствие твое́ до́бре сконча́л еси́ и на Небеса́ возше́л еси́./ Престо́лу Влады́чню предстоя́, со А́нгелы Того́ воспева́еши,/ я́ко просла́вися.
Что́ шум пра́зднующих быва́ет и лю́дие све́тло торжеству́ют?/ Днесь бо обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты,/ и вси ра́достно вопию́т Христу́, я́ко просла́вися.
Богоро́дичен: Цари́цу и Влады́чицу Тя имену́ем, Де́во,/ под кров Твой прибега́юще и по́мощи от Тебе́ прося́ще,/ Сы́ну Твоему́ воспева́юще, я́ко просла́вися.
Катава́сия: Су́шу глу́бороди́тельную зе́млю:
Песнь 3
Ирмо́с: Непло́дная душе́ и безча́дная,/ стяжи́ плод благосла́вныи,/ веселя́щися, возопи́ти:/ утверди́хся Тобо́ю, Бо́же,/ несть свят, несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Де́латель быв за́поведей Госпо́дних,/ непреста́нно в них поуча́яся, о́тче Ники́то,/ сего́ ра́ди вшел еси́ в Небе́сная, вопия́ ра́достно:/ несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Егда́, зави́дев тебе́, прелука́вый хотя́ше запя́ти от доброде́телей,/ сопротивоста́в, преподо́бне, без ве́сти того́ сотвори́л еси́, Христу́ вопия́:/ несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Житие́м доброде́тельным Бо́гу угоди́л еси́, велиа́ра посрами́в,/ и Христу́ возопи́л еси́:/ несть свят и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.
Богоро́дичен: Зачала́ еси́ О́тчее Сло́во Ипоста́сное,/ Его́же моли́, Богоро́дице, изба́вити от бед рабы́ Твоя́,/ вои́стинну призыва́ющия Тя.
Ин
Ирмо́с: Утверди́ся ве́рою Христо́ва Це́рковь,/ и́бо непреста́нно песньми вопие́т, поющи:/ Свят еси́, Го́споди,/ и Тя пое́т дух мой.
От земны́х не́др восприе́млем, я́ко дар освяще́н, честны́я мо́щи твоя́, святи́телю,/ и от сих освяще́ние прие́млем, Христа́ воспева́юще:/ Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.
Храм Свята́го Ду́ха от ю́ности был еси́, о́тче,/ сего́ ра́ди и по сме́рти соблюде́ся те́ло твое́ нетле́нно,/ и, сие́ ра́достно лобыза́юще, вопие́м Христу́:/ Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.
Фарисе́йское тщесла́вие отри́нувше,/ со смире́нием и ра́достию целу́ем честны́я твоя́ мо́щи, святи́телю Ники́то, Христу́ вопию́ще:/ Свят еси́, Го́споди, спаса́яй ду́ши на́ша.
Богоро́дичен: Укра́шена ря́снами чистоты́, Пречи́стая Отрокови́це,/ благослове́нная Влады́чице, Предста́тельнице ро́да на́шего.
Катава́сия: Утвержде́ние на Тя:
Ин конда́к, глас 1:
Победи́в вра́жия ле́сти до́бле/ и све́тло доброде́тельми просия́в,/ святи́тельства оде́ждою обле́клся еси́, пресла́вне Ники́то,/ в не́мже све́том жития́ твоего́ и чудесы́ сия́я па́че со́лнца,/ мно́гих просвети́в, приве́л еси́ Христо́ви,/ Его́же моли́ о нас, пою́щих тя.
Седа́лен, глас 1:
Я́ко сад присноцвету́щ, лю́ди твоя́ сотвори́л еси́,/ сия́ во благоче́стии возрасти́в, умно́жил еси́,/ и от сего́ ве́рен раб и де́латель виногра́да Христо́ва показа́лся еси́,/ и трудо́м возме́здие досто́йно восприя́л еси́, святи́телю,/ моли́ Христа́ Бо́га, да спасе́т ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Всех Творца́, Бо́га же и Соде́теля, Всенепоро́чная Чи́стая,/ Ду́хом Боже́ственным в ложесна́х Твои́х заче́нши,/ без истле́ния родила́ еси́./ Его́же сла́вяще, Тя воспева́ем, Де́во,/ я́ко пала́ту Царя́ всех и ми́ра заступле́ние.
Песнь 4
Ирмо́с: Положи́л еси́ к нам тве́рдую любо́вь, Го́споди,/ Единоро́днаго бо Твоего́ Сы́на за ны на смерть дал еси́./ Те́мже Ти зове́м, благодаря́ще:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Зако́ном оте́ческим после́дуя и сих житие́ подража́я,/ непреста́нно Христу́ взыва́л еси́: сла́ва си́ле Твое́й.
Из мла́да Христа́ возлюби́л еси́,/ сего́ ра́ди я́ко рачи́теля Своего́ возлюби́ тя,/ к Нему́же вопие́ши:/ сла́ва си́ле Твое́й.
Исполня́я зако́ны Боже́ственный,/ преиспо́лнился еси́ дарова́ний Боже́ственных, святи́телю Ники́то, ве́рно взыва́я:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Кади́льнице всезлата́я, Мари́е Всенепоро́чная,/ Христа́ моли́, Его́же родила́ еси́,/ изба́вится нам от бед и огня́ ве́чнующаго.
Ин
Ирмо́с: Плотско́е прише́ствие Твое́, Христе́, уверя́я,/ проро́к Авваку́м взыва́ше:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Тя моли́твенника непосты́дна ко Влады́це стяжа́хом, святи́телю,/ моли́ о воспева́ющих па́мять твою́,/ изба́вити в бу́дущем Суде́ ве́чнующаго осужде́ния.
Све́тлыми сия́ньми провозсия́вшия честны́я твоя́ мо́щи/ от мно́гих бо лет бы́ша сокрове́ны,/ ны́не же, я́ко заря́ пресве́тла, просвеща́ют и освяща́ют пою́щия тя.
Ра́дость, и весе́лие, и ра́дование неизрече́нно/ твоему́ ста́ду, святи́телю, показа́ся обрете́ние честны́х моще́й твои́х,/ в не́же испроси́ нам оставле́ние грехо́в и вели́кую ми́лость.
Богоро́дичен: Правосла́вною ве́рою и любо́вию притека́ющих Ти/ и со стра́хом пою́щих Тя/ моле́бный глас услы́ши, Влады́чице.
Катава́сия: Покры́ла есть Небеса́:
Песнь 5
Ирмо́с: К Тебе́ у́тренюю, всех Творцу́,/ преиму́щему всяк ум ми́рови:/ зане́ свет повеле́ния Твоя́,/ в ни́хже наста́ви мя.
Лук врага́ сокруши́л еси́,/ и брань его́ до конца́ разори́л еси́,/ и соверше́ния доброде́телей, преподо́бне, дости́гл еси́.
Моли́твою возше́л еси́ на Небе́сная,/ иде́же с ли́ки оте́ц пребыва́я, весели́шися./ Помина́й, преподо́бне, па́мять твою́ све́тло торжеству́ющия.
Неизрече́нных та́ин Христо́вых служи́тель бы́ти сподо́бился еси́/ и, сия́ принося́ Бо́гу, за мир приле́жно моли́лся еси́.
Богоро́дичен: Упова́ние и наде́жда на́ша Ты еси́, Пречи́стая Влады́чице,/ спаси́ лю́ди Твоя́, моля́щийся и и́мя Твое́ призыва́ющия.
Ин
Ирмо́с: У́тренююще, Сло́ве, в сла́ву Твою́ и хвалу́,/ восхваля́ем непреста́нно о́браз Креста́ Твоего́,/ его́же дал еси́ нам ору́жие в по́мощь.
Умиле́ния исто́чник мне испроси́, в честне́м твое́м торжестве́, святи́телю Ники́то,/ да отмыю́ скве́рну души́ моея́/ и покая́ние моли́твами твои́ми обря́щу на по́мощь ору́жие.
Новагра́да быв первосвяти́тель и́стинен,/ облагово́ни на́ша чу́вства душе́вная,/ да моли́твы твоя́ предста́виши нам на по́мощь ору́жие.
Мно́жеством искуше́ний содержи́м есмь,/ на тя наде́жду возлага́ю, святи́телю Ники́то,/ да предста́виши ми моли́тву твою́ на по́мощь ору́жие.
Богоро́дичен: Ле́ствица прообража́ше Тя патриа́рха Иа́кова, Всенепоро́чная Влады́чице,/ Бо́жие схожде́ние нам, я́ве сказую́щи.
Катава́сия: Я́ко ви́де Иса́ия:
Песнь 6
Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя,/ и исчеза́ет дух мой,/ но простры́й, Влады́ко,/ высо́кую Твою́ мы́шцу,/ я́ко Петра́, мя, Упра́вителю, спаси́.
Предызбра́н быв Боже́ственною благода́тию, во е́же па́ствити ста́до христоимени́то,/ ты же, преподо́бне, я́ко па́стырь и́стинен,/ приле́жно о ста́де попече́ние име́л еси́.
Разу́мне разсужда́я, ча́да твоя́ ча́сто нака́зовал еси́ духо́вными словесы́,/ да пребу́дут тве́рдо соблюда́юще ве́ру правосла́вную.
Святи́тельства че́стию почте́н, приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́:/ да ми́лостива Бо́га обря́щут в день Су́дный.
Богоро́дичен: Ты еси́, Пречи́стая Богоро́дице, прибе́жище на́ше и утвержде́ние,/ моли́ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего пода́ти нам спасе́ние и грехо́в оставле́ние.
Ин
Ирмо́с: Пла́вающаго в молве́ жите́йских попече́ний,/ с корабле́м потопля́ема грехи́/ и душетле́нному зве́рю примета́ема,/ я́ко Ио́на, Христе́, вопию́ Ти:/ из смертоно́сныя глубины́ возведи́ мя.
Кре́пость и утвержде́ние испроси́ оте́честву на́шему, святи́телю Ники́то:/ да моли́твами твои́ми христиа́нский род в тишине́ пребу́дет,/ воспева́ющий тя, я́ко те́пла засту́пника.
Изба́вится ста́ду твоему́ вся́каго озлобле́ния и ско́рби/ моли́ся, святи́телю Ники́то:/ ты бо еси́ наде́жда непосты́дна,/ упова́ние изве́стно и стена́ необори́мая.
И нам, пою́щим и сла́вящим твою́ па́мять,/ испроси́, святи́телю Ники́то,/ грехо́в разреше́ние, суда́ и му́ки избавле́ние/ и Ца́рствия Небе́снаго сподо́битися.
Богоро́дичен: Земноро́дных естество́ на Не́бо Тобо́ю взы́де,/ пала́та бо Царе́ва обрела́ся еси́, Богоро́дице,/ те́мже согла́сно воспева́ем Тя.
Катава́сия: Возопи́ к Тебе́:
Конда́к, глас 6.
Подо́бен: Е́же о нас:
Архиере́йства са́ном почти́вся/ и чи́сте Чисте́йшему предстоя́,/ приле́жно моле́ние за лю́ди твоя́ приноси́л еси́,/ я́ко и дождь моли́твою све́л еси́,/ овогда́ же и гра́да запале́ния угаси́л еси́./ И ны́не, святи́телю Ники́то,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ лю́ди твоя́ моля́щияся,/ да вси вопие́м ти:/ ра́дуйся, святи́телю о́тче предивный.
И́кос:
Кто не почуди́тся, кто не просла́вит/ неизсле́димую и несказа́нную глубину́ милосе́рдия Твоего́, Христе́ Бо́же?/ Я́ко просла́вил еси́ в после́днем ро́де уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ту,/ его́же обрето́шася честны́я мо́щи це́лы и неразруши́мы./ Ему́же рече́м:/ егда́ во пло́ти был еси́, преподо́бне,/ де́лании Боже́ственными ду́шу предочи́стил еси́,/ святи́тельства па́ству восприи́м,/ сосу́д избра́н Боже́ственнаго Ду́ха показа́лся еси́/ и ста́до твое́ до конца́ в ве́ре утверди́л еси́./ Тем ра́дуйся, о́тче преди́вный.
Песнь 7
Ирмо́с: Трие́ о́троцы в пещи́, Тро́ицу прообрази́вше,/ преще́ние о́гненное попра́ша/ и, пою́ще, вопия́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Уясня́ют, воспева́юще, А́нгельстии чи́ни па́мять твою́, Ники́то святи́телю,/ и мы, земни́и, уми́льно вопие́м:/ испроси́ нам оставле́ние согреше́ний и благи́х наслажде́ние.
Фарао́на мы́сленнаго победи́л еси́, от Христа́ дерзнове́ние прии́м,/ и ве́лие ра́дование святы́м А́нгелом сотвори́л еси́, поя́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Херуви́му подо́бяся, легко́ на высоту́ возше́л еси́/ и ны́не со безпло́тными водворя́ешися, Христу́ вопия́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: От утро́бы Твоея́ про́йде у́мное, Богоро́дице, Со́лнце,/ Сего́ моли́, я́ко Сы́на Твоего́ и Го́спода,/ пода́ти нам скорбе́й разреше́ние и боле́зней облегче́ние,/ да ра́достно от души́ вопие́м Христу́:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ин
Ирмо́с: Пещь о́троцы огнепа́льну дре́вле/ росоточа́щу показа́ша,/ еди́наго Бо́га воспева́юще и глаго́люще:/ превозноси́мый отце́в Бог и препросла́влен.
Зе́льным воздержа́нием те́ло умертви́л еси́,/ ду́шу же просвети́л еси́ и равноа́нгельну сотвори́л еси́, Бо́гу вопия́:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Жезло́м па́стырским, святи́телю, до́бре лю́ди твоя́ упа́сл еси́,/ от ни́хже я́ко ве́рен па́стырь Христу́ возопи́л еси́:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Егда́ ся́деши суди́ти вся́ческая на престо́ле сла́вы Твоея́,/ тогда́ пощади́ рабы́ Твоя́, Влады́ко,/ моли́твами уго́дника Твоего́, святи́теля Ники́ты,/ да вси уми́льно вопие́м Ти:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богороднчен: Добро́та честны́х и святы́х А́нгел,/ ра́дование челове́ков Ты еси́, Де́во Богоро́дице,/ Ты мя к жи́зни наста́ви, Сы́ну Твоему́ вопию́ща:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Катава́сия: Тебе́, во огни́ ороси́вшаго:
Песнь 8
Ирмо́с: Веще́ственнаго огня́ пла́мень/ невеще́ственным увяди́ша Богозри́мии о́троцы и поя́ху:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Лю́дем Росси́йским испроси́, Ники́то святи́телю, мир, здра́вие, спасе́ние и на враги́ одоле́ние,/ да в ра́дости душе́вней возопие́м:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Чу́вственный стра́сти победи́в, чистото́ю, я́ко со́лнце, возсия́л еси́,/ чи́сто житие́ до конца́ сохрани́л еси́ и Бо́гу тем угоди́л еси́./ Ему́же вопие́м:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Шум пра́зднующих слы́шати, святи́телю, сподо́бился еси́:/ шу́ияго стоя́ния изба́ви мя и страсте́й треволне́ния/ и к приста́нищу покая́ния наста́ви мя,/ да тя сла́влю во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Ще́драго и человеколюби́ваго Бо́га роди́ти, Богоро́дице, сподо́билася еси́,/ Того́ моли́, Неискусобра́чная Отрокови́це,/ низпосла́ти нам, ве́рным, ве́лию ми́лость.
Ин
Ирмо́с: В пещи́ о́троки подража́юще,/ духо́вную ро́су прие́мшии,/ ве́рою зове́м:/благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Го́споду просла́вльшу уго́дника Своего́ святи́теля Ники́ту,/ мно́гим бо ле́том преше́дшим сокрове́ны бы́ша честны́я его́ мо́щи,/ ны́не же вси, я́ве зря́ще, согла́сно воспева́ют:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Уви́дехом и почуди́хомся, па́че же стра́хом и ра́достию объя́ти бы́хом,/ я́ко по толи́цех ле́тех обрето́шася честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты це́лы и неразруши́мы,/ и вси единогла́сно возопи́хом:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Бо́жиим манове́нием после́днему ро́ду явле́ны бы́ша честны́я мо́щи святи́теля Ники́ты,/ сим у́бо прикаса́ющиися, освяще́ние прие́млем,/ Христа́ воспева́юще во ве́ки.
Богоро́дичен: Ада́ма но́ваго родила́ еси́, пре́жде Ада́ма бы́вшаго,/ Сего́ моли́, Богоро́дице, да спасе́т ду́ши на́ша.
Катава́сия: Нестерпи́мому Огню́:
Песнь 9
Ирмо́с: В зако́не се́ни и писа́ний/ о́браз ви́дим, ве́рнии:/ всяк му́жеский пол, ложесна́ разверза́я,/ свят Бо́гу./ Тем. перворожде́нное Сло́во Отца́ Безнача́льна,/ Сы́на, первородя́щася Ма́терию неискусому́жно,/ велича́ем.
Мо́ре жите́йское преплы́в воздержа́нием, дости́гл еси́ широты́ ра́йския,/ иде́же со А́нгелы при́сно весели́шися.
Ра́ка моще́й твои́х, святи́телю, дража́йши сапфи́ра показа́ся,/ чудотвори́ва бо бе и исцеле́ния источа́ющи./ Е́яже облобыза́юще с ве́рою, приходя́щии ра́достно от души́ вопию́т:/ сон че́стен пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́.
Крестоно́сно предстои́ши престо́лу Вседержи́теля, сла́вою осиява́емь Све́та Присносу́щнаго./ Моли́ся, Ники́то святи́телю, о чту́щих ве́рно па́мять твою́.
Богоро́дичен: Лук сокруши́ся лука́ваго одоле́нием Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего,/ чудна́ побе́да, Богоро́дице, и ди́вно одоле́ние соде́яся, Влады́чице,/ во спасе́ние душ на́ших.
Ин
Ирмо́с: Па́че естества́ Ма́терь/ и по естеству́ Де́ву,/ Еди́ну в жена́х Благослове́нную,/ песньмн, ве́рнии, Богоро́дицу велича́ем.
Львы́ укроти́ Дании́л дре́вле,/ ты же, святи́телю Ники́то, невиди́маго врага́,/ зия́ющего на тя, че́люсти сокруши́л еси́/ и без ве́сти того́ сотвори́л еси́ моли́твами твои́ми.
Кре́пкою твое́ю моли́твою, святи́телю, я́звы души́ моея́ исцели́,/ и находя́щих искуше́ний изба́ви мя, молю́ся,/ и се́рдца моего́ напра́ви стезю́ на Бо́жия за́поведи пресве́тлыя,/ да тя непреста́нно велича́ю.
Разжени́ мно́жество зол мои́х, святи́телю,/ Богоприя́тными твои́ми моли́твами,/ одожди́ ми ка́пли покая́ния:/ бою́ся бо та́мошняго суди́ща,/ в не́мже Судия́ хо́щет суди́ти всему́ ми́ру.
Богоро́дичен: Милосе́рдие на рабы́ Твоя́, Чи́стая, простри́, при́сно моля́щия Тя,/ стра́шныя му́ки избавля́ющи моли́твами Твои́ми.
Катава́сия: В зако́не се́ни и писа́ний:
Свети́лен:
Плотска́я мудрова́ния ду́ху повину́л еси́/ и, я́ко зла́то, огне́м искуси́вся,/ прия́телище был еси́ Ду́ху Пресвято́му,/ о́тче Ники́то святи́телю.
Богоро́дичен:
Тя песньми ублажа́ем, Де́во,/ Бо́га бо роди́вши, на руку́ носи́ла еси́,/ Того́ моли́ за ду́ши на́ша.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Свети́льник тя стяжа́вше,/ свяще́нную твою́ па́мять восхваля́ем,/ свяще́нно ублажа́юще,/ Це́рковь бо Христо́ву украси́л еси́/ и лю́ди твоя́ просвети́л еси́,/ вруче́нный тебе́ тала́нт умно́жив,/ ра́дости сподо́бился еси́ Го́спода твоего́./ И ны́не, святи́телю, моли́ся/ о душа́х на́ших.
Воздержа́нием до́бре воспита́вся,/ в пресла́вную доброде́телей высоту́ возше́л еси́,/ святи́тельства оде́ждею, пребога́те,/ и венце́м доброде́телей укра́шен./ Благода́тию Боже́ственнаго Ду́ха осия́емь,/ просвети́ моли́твами твои́ми, святи́телю Ники́то,/ достодо́лжно восхваля́ющих/ свяще́нную и честну́ю па́мять твою́.
Я́ко зла́то чи́сто, обрето́хом/ честны́я твоя́ мо́щи, Ники́то святи́телю,/ и сих любо́вию почита́ем,/ торжеству́юще ра́достно/ и я́ко свяще́ние душа́м обнося́ще,/ Христа́ прославля́ем,/ просла́вльшаго тя, уго́дника Своего́,/ да и нас сподо́бит ве́чнаго наслажде́ния.
Сла́ва, глас 8:
Блага́го Бо́га ве́рный ра́бе,/ виногра́да Его́ приле́жный де́лателю,/ до́бре ста́до упа́сл еси́,/ и Ева́нгельскими словесы́ люде́й твои́х сердца́ напои́л еси́,/ и се́мя благоче́стия в них возрасти́л еси́./ И ны́не предстоя́ Христу́,/ моли́ся, святи́телю Никито,/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
И ны́не, Богоро́дичен: Влады́чице, приими́:
Славосло́вие вели́кое.
На Литурги́и: слу́жба иера́рхов.
Моли́тва
О архиере́ю Бо́жий, святи́телю Ники́то, услы́ши нас, гре́шных раб твои́х, сте́кшихся днесь в свяще́нный храм сей, моля́щихся тебе́ и к свяще́нной твое́й ра́це притека́ющих и умиле́нно вопию́щих: я́коже седя́ на престо́ле святи́тельства в Вели́ком Новегра́де сем, и еди́ною належа́щею бездо́ждию дождь моли́твами свел еси́ и па́ки гра́ду се́му, о́гненным пла́менем обше́дшему, моли́твою пла́мень о́гненный угаси́л еси́, и ны́не мо́лим тя, о святи́телю Христо́в Ники́то, моли́ся ко Го́споду, е́же изба́вити Вели́кий Но́вград сей и вся гра́ды и страны́ христиа́нския от тру́са, пото́па, гла́да, огня́, гра́да, меча́ и от всех враго́в, ви́димых и неви́димых. Я́ко да избра́нных моли́тв твои́х ра́ди спаса́еми, сла́вим Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, и твое́ ми́лостивное предста́тельство ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святитель Никита, епископ Новгородский
В юные годы поступил в Киево-Печерский монастырь, где принял монашеский постриг. В самом начале своего иноческого пути, по своей духовной неопытности, он затворился в пещере против воли и благословения настоятеля, преподобного игумена Никона (†1088, память 23 марта), который предупреждал о преждевременности такого подвига для молодого инока. Печерские старцы, убедившись, что неосторожный монах не слушает их, не переставали молиться за него. Через малое время ароматы наполнили пещеру Никиты, и он услышал некий голос, как бы молившийся вместе с ним. «Господи! – воскликнул неосторожный затворник, – явись мне, дабы я мог лицезреть Тебя». Голос отвечал ему: «Я пошлю тебе ангела; твори во всем волю его». Тотчас предстал перед Никитой в виде ангела бес, который повелел ему перестать молиться и сказал, что молиться будет он сам, а затворнику велел читать только Ветхий Завет. Несчастный послушник прекратил молитву. Он постоянно видел рядом с собой молившегося ангела и был спокоен, а Ветхий Завет выучил наизусть. Бес же стал открывать ему то, что творится в мире, побуждая затворника к пророчествованию. К пещере Никиты стали приходить миряне, удивляясь его прорицаниям. Так, например, Никита предсказал убиение князя Новгородского Глеба Святославича (†1078), и это предвещание сбылось. (Диавол, конечно, не знает будущего, но возвещает то, к чему склоняет злых людей, в данном случае – убийство). Старцы заметили, что затворник ничего не говорит от Нового Завета, а только от Ветхого, и поняли, что он в прелести. Силой соборной молитвы они изгнали беса из пещеры, и вывели из нее Никиту. Оказалось, что он не только забыл весь Ветхий Завет, но даже разучился читать. Когда Никита пришел в себя, ему пришлось заново обучаться грамоте, как ребенку. С горьким сожалением Никита оплакал свою ошибку и с тех пор стал подвизаться в великом смирении и послушании. Наложив на себя особое воздержание, инок Никита превзошел других в добродетелях. Господь принял его глубокое покаяние и прославил его даром чудотворения. Однажды преподобный Никита во время бездождия низвел своей молитвой дождь; в другой раз он молитвой угасил пожар. За премногую любовь преподобного, обнаруженную в соблюдении заповедей Христовых, Господь сотворил его пастырем Своего словесного стада, и преподобный в 1096 году был возведен на архиепископскую кафедру Великого Новгорода.
В годы своего архиерейства (1096–1108) святитель Никита возвел церковь Благовещения и часть архиерейских палат в Новгороде. По его мысли, хотя и после его кончины, был расписан фресками собор Святой Софии, Премудрости Божией. 30 января 1108 года святитель Никита преставился о Господе и был погребен в Софийском соборе. Вскоре началось почитание его как святого и уже в первой половине XIII века праздновалась память святителя Никиты. Прошли столетия, память о нем постепенно изгладилась, и гробница его оказалась в небрежении. В Святую ночь 1551 года некий боярин, сидя невдалеке от гробницы в ожидании Пасхальной заутрени, услышал глас: «Гробница святителя Никиты должна быть покрыта». Он поспешно пошел домой, принес покров, но прежде, чем возложить его, начал обметать гробницу, и увидел в щель нетленные мощи святителя. Боярин сообщил об этом духовным властям. В том же 1558 году, по благословению Митрополита Московского Макария, святитель Никита был причислен к лику святых. В канун его прославления один священник увидел во сне святителя в облачении, кадящим святые иконы. Когда гробницу открыли, святитель Никита пошевелился. Все были поражены исходившим от его лика светом. В то время в Новгороде укоренилась ересь, отрицающая святые таинства, иерархию и поклонение святым иконам. Перед мощами святителя Никиты глава этой ереси покаялся, и она исчезла. От мощей святителя Никиты исцелилась слепая престарелая Ксения, жительница Новгорода, а также один расслабленный; совершилось много и других чудес. Во время Ливонской войны святителя Никиту видели в облачении и с посохом в руке на коне, благословляющим русское войско.
Святитель Никита был безбородым, так и пишут его на иконах.
В настоящее время мощи святителя Никиты почивают в новгородском храме в честь святого апостола Филиппа, в приделе во имя святителя Николая. Память святителя Никиты также совершается 30 апреля, в день обретения мощей (1558), и 14 мая.