Другие службы:
Начинательные возгласы
Диакон: | Благослови́, влады́ко. | Первый возгла́с священника такой же как и на Литургии Иоанна Златоуста или Василия Великого; таким образом, все богослужение обращено к надежде Царства, оно есть то духовное ожидание, что и определяет собой весь Великий Пост. |
Иерей: | Благослове́нно Ца́рство Отца́, и Сы́на, и Святого Ду́ха, и ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. | |
Чтец: | «Прииди́те, поклони́мся...» (три́жды). |
Псалом 103
Чтец: | Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. Го́споди, Бо́же мо́й, возвели́чился еси́ зело́. Во испове́дание и в велеле́поту обле́клся еси́. Одея́йся све́том, я́ко ри́зою, простира́яй не́бо, я́ко ко́жу. Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́, полага́яй о́блаки на восхожде́ние Свое́, ходя́й на крилу́ ве́треню. Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи и слуги́ Своя́ пла́мень о́гненный. Основа́яй зе́млю на тве́рди ея́, не преклони́тся в ве́к ве́ка. Бе́здна, я́ко ри́за, одея́ние ея́, на гора́х ста́нут во́ды, от запреще́ния Твоего́ побе́гнут, от гла́са гро́ма Твоего́ убоя́тся. Восхо́дят го́ры и нисхо́дят по́ля в ме́сто, е́же основа́л еси́ и́м. Преде́л положи́л еси́, его́же не пре́йдут, ниже́ обратя́тся покры́ти зе́млю. Посыла́яй исто́чники в де́брех, посреде́ го́р про́йдут во́ды. Напая́ют вся́ зве́ри се́льныя, жду́т она́гри в жа́жду свою́. На ты́х пти́цы небе́сныя привита́ют, от среды́ ка́мения дадя́т гла́с. Напая́яй го́ры от превы́спренних Свои́х, от плода́ де́л Твои́х насы́тится земля́. Прозяба́яй траву́ ското́м, и зла́к на слу́жбу челове́ком, извести́ хле́б от земли́. И вино́ весели́т се́рдце челове́ка, ума́стити лице́ еле́ем, и хле́б се́рдце челове́ка укрепи́т. Насы́тятся древа́ польска́я, ке́дри Лива́нстии, и́хже еси́ насади́л. Та́мо пти́цы вогнездя́тся, ероди́ево жили́ще предводи́тельствует и́ми. Го́ры высо́кия еле́нем, ка́мень прибе́жище за́яцем. Сотвори́л е́сть луну́ во времена́, со́лнце позна́ за́пад сво́й. Положи́л еси́ тму́, и бы́сть но́щь, в не́йже про́йдут вси́ зве́рие дубра́внии. Ски́мни рыка́ющии, восхи́тити и взыска́ти от Бо́га пи́щу себе́. Возсия́ со́лнце и собра́шася и в ло́жах свои́х ля́гут. Изы́дет челове́к на де́ло свое́ и на де́лание свое́ до ве́чера. Я́ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся́ прему́дростию сотвори́л еси́, испо́лнися земля́ тва́ри Твоея́. Сие́ мо́ре вели́кое и простра́нное, та́мо га́ди, и́мже не́сть числа́, живо́тная ма́лая с вели́кими, та́мо корабли́ препла́вают, зми́й се́й, его́же созда́л еси́ руга́тися ему́. Вся́ к Тебе́ ча́ют, да́ти пи́щу и́м во бла́го вре́мя. Да́вшу Тебе́ и́м соберу́т, отве́рзшу Тебе́ руку́ вся́ческая испо́лнятся бла́гости, отвра́щшу же Тебе́ лице́, возмяту́тся, отъи́меши ду́х и́х, и исче́знут, и в пе́рсть свою́ возвратя́тся. По́слеши Ду́ха Твоего́, и сози́ждутся, и обнови́ши лице́ земли́. Бу́ди сла́ва Госпо́дня во ве́ки, возвесели́тся Госпо́дь о де́лех Свои́х, призира́яй на зе́млю, и творя́й ю́ трясти́ся, прикаса́яйся гора́м, и дымя́тся. Воспою́ Го́сподеви в животе́ мое́м, пою́ Бо́гу моему́, до́ндеже е́смь, да услади́тся Ему́ бесе́да моя́, а́з же возвеселю́ся о Го́споде. Да исче́знут гре́шницы от земли́, и беззако́нницы, я́коже не бы́ти и́м. Благослови́, душе́ моя́, Го́спода. Со́лнце позна́ за́пад сво́й. Положи́л еси́ тму́, и бы́сть но́щь. Я́ко возвели́чишася дела́ Твоя́, Го́споди, вся́ прему́дростию сотвори́л еси́. Слава, и ныне: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, слава Тебе Боже (трижды) |
Во время чтения 103 псалма священник читает светильничные молитвы, в которых просит Господа о том, чтобы Он «исполнил уста наша хваления… дабы величать нам святое имя» Господа, «в остальное время нынешнего дня избежать различных козней лукавого», «оставшуюся часть дня провести непорочно пред святою Славою» Господа. |
Великая ектения
Диакон: | Миром Господу помолимся. |
В великой ектении перечисляются разнообразные наши нужды и прошения ко Господу, а священник в алтаре тайно молится, чтобы Господь призрел на этот храм и молящихся в нем и исполнил их нужды. В словах великой ектении «Миром Господу помолимся...» верующие призываются вознести общецерковную молитву Богу в мире, в мирном состоянии духа, примирившись друг с другом, простить взаимные обиды. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О свы́шнем ми́ре и спасе́нии ду́ш на́ших Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии все́х Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О святе́м хра́ме се́м и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих в о́нь Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе (и́мя), о Господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем митрополи́те (или́: архиепи́скопе, или́: епи́скопе) (и́мя), честне́м пресви́терстве, во Христе́ диа́констве, о все́м при́чте и лю́дех Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́ Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О гра́де се́м (или́: ве́си се́й; если в монастыре́, то́: о святе́й оби́тели се́й), вся́ком гра́де, стране́ и ве́рою живу́щих в ни́х Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О благорастворе́нии возду́хов, о изоби́лии плодо́в земны́х и времене́х ми́рных Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О пла́вающих, путеше́ствующих, неду́гующих, стра́ждущих, плене́нных и о спасе́нии и́х Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | О изба́витися на́м от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иере́й: | Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние. Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. |
1-я ста́тия 18 кафизмы
Чтец: |
Псалом 119 Ко Го́споду, внегда́ скорбе́ти ми́, воззва́х, и услы́ша мя́. Го́споди, изба́ви ду́шу мою́ от усте́н непра́ведных и от язы́ка льсти́ва. Что́ да́стся тебе́, или́ что́ приложи́тся тебе́ к язы́ку льсти́ву? Стре́лы си́льнаго изощре́ны, со у́гльми пусты́нными. Увы́ мне́, я́ко прише́льствие мое́ продолжи́ся, всели́хся с селе́нии Кида́рскими. Мно́го прише́льствова душа́ моя́, с ненави́дящими ми́ра бе́х ми́рен: егда́ глаго́лах и́м, боря́ху мя́ ту́не. |
По окончании ектении и возгласа священника чтец читает 18 кафизму, которая состоит из псалмов (119-133), называемых «песнями восхождения». Их пели на ступенях Иерусалимского храма, поднимаясь по ним; это была песнь людей, собиравшихся для молитвы, готовившихся к встрече с Богом. Во время чтения первой части кафизмы священник откладывает в сторону Евангелие, разворачивает святой антими́нс, после чего Агнец, освященный на Литургии в воскресение, с помощью копия и лжицы перекладывает на дискос и ставит перед ним зажженную свечу. |
Псалом 120 Возведо́х о́чи мои́ в го́ры, отню́дуже прии́дет по́мощь моя́. По́мощь моя́ от Го́спода, сотво́ршаго не́бо и зе́млю. Не да́ждь во смяте́ние ноги́ твоея́, ниже́ воздре́млет храня́й тя́, се́ не воздре́млет, ниже́ у́снет храня́й Изра́иля. Госпо́дь сохрани́т тя́, Госпо́дь покро́в тво́й на ру́ку десну́ю твою́. Во дни́ со́лнце не ожже́т тебе́, ниже́ луна́ но́щию. Госпо́дь сохрани́т тя́ от вся́каго зла́, сохрани́т ду́шу твою́ Госпо́дь. Госпо́дь сохрани́т вхожде́ние твое́ и исхожде́ние твое́, отны́не и до ве́ка. |
||
Псалом 121 Возвесели́хся о ре́кших мне́: в до́м Госпо́день по́йдем. Стоя́ще бя́ху но́ги на́ша во дво́рех твои́х, Иерусали́ме. Иерусали́м зи́ждемый я́ко гра́д, ему́же прича́стие его́ вку́пе. Та́мо бо взыдо́ша коле́на, коле́на Госпо́дня, свиде́ние Изра́илево, испове́датися и́мени Госпо́дню, я́ко та́мо седо́ша престо́ли на су́д, престо́ли в дому́ Дави́дове. Вопроси́те же я́же о ми́ре Иерусали́ма: и оби́лие лю́бящым тя́. Бу́ди же ми́р в си́ле твое́й и оби́лие в столпостена́х твои́х. Ра́ди бра́тий мои́х и бли́жних мои́х глаго́лах у́бо ми́р о тебе́. До́му ра́ди Го́спода Бо́га на́шего взыска́х блага́я тебе́. |
||
Псалом 122 К Тебе́ возведо́х о́чи мои́, живу́щему на Небеси́. Се́ я́ко о́чи ра́б в руку́ госпо́дий свои́х, я́ко о́чи рабы́ни в руку́ госпожи́ своея́, та́ко о́чи на́ши ко Го́споду Бо́гу на́шему, до́ндеже уще́дрит ны́. Поми́луй на́с, Го́споди, поми́луй на́с, я́ко по мно́гу испо́лнихомся уничиже́ния, наипа́че напо́лнися душа́ на́ша поноше́ния гобзу́ющих и уничиже́ния го́рдых. |
||
Псалом 123 Я́ко а́ще не Госпо́дь бы бы́л в на́с, да рече́т у́бо Изра́иль, я́ко а́ще не Госпо́дь бы бы́л в на́с, внегда́ воста́ти челове́ком на ны́, у́бо живы́х поже́рли бы́ша на́с, внегда́ прогне́ватися я́рости и́х на ны́, у́бо вода́ потопи́ла бы на́с. Пото́к пре́йде душа́ на́ша, у́бо пре́йде душа́ на́ша во́ду непостоя́нную. Благослове́н Госпо́дь, И́же не даде́ на́с в лови́тву зубо́м и́х. Душа́ на́ша, я́ко пти́ца изба́вися от се́ти ловя́щих: се́ть сокруши́ся, и мы́ изба́влени бы́хом. По́мощь на́ша во и́мя Го́спода, сотво́ршаго не́бо и зе́млю. |
||
Сла́ва, и ны́не: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, сла́ва Тебе́ Бо́же (трижды) |
Малая ектения
Диакон: | Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. | Малая ектения представляет собой сокращение великой ектении. Во время ее произнесения священник в тайной молитве просит Господа спасти людей Своих и сохранить Святую Церковь. В это время следует молитва священника: «Господи, не в ярости Твоей обличай нас и не во гневе Твоем наказывай нас… Просвети очи сердец наших для познания Твоей Истины… ибо Твоя держава, и Твое есть Царство и сила и слава». |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иере́й: | Я́ко Твоя́ держа́ва, и Твое́ е́сть Ца́рство, и си́ла, и сла́ва, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Ами́нь. |
2-я ста́тия 18 кафизмы
Чтец: |
Псалом 124 Наде́ющиися на Го́спода, я́ко гора́ Сио́н: не подви́жится в ве́к живы́й во Иерусали́ме. Го́ры о́крест его́, и Госпо́дь о́крест люде́й Свои́х отны́не и до ве́ка. Я́ко не оста́вит Госпо́дь жезла́ гре́шных на жре́бий пра́ведных, я́ко да не про́струт пра́веднии в беззако́ния ру́к свои́х. Ублажи́, Го́споди, благи́я и пра́выя се́рдцем. Уклоня́ющыяся же в развраще́ния отведе́т Госпо́дь с де́лающими беззако́ние. Ми́р на Изра́иля. |
Во время второй части кафизмы священник совершает троекратное каждение престола со святыми Дарами и земной поклон перед престолом. |
Псалом 125 Всегда́ возврати́ти Го́споду пле́н Сио́нь, бы́хом я́ко уте́шени. Тогда́ испо́лнишася ра́дости уста́ на́ша и язы́к на́ш весе́лия, тогда́ реку́т во язы́цех: возвели́чил е́сть Госпо́дь сотвори́ти с ни́ми. Возвели́чил е́сть Госпо́дь сотвори́ти с на́ми: бы́хом веселя́щеся. Возврати́, Го́споди, плене́ние на́ше, я́ко пото́ки ю́гом. Се́ющии слеза́ми, ра́достию по́жнут. Ходя́щии хожда́ху и пла́кахуся, мета́юще се́мена своя́, гряду́ще же прии́дут ра́достию, взе́млюще рукоя́ти своя́. |
||
Псалом 126 А́ще не Госпо́дь сози́ждет до́м, всу́е труди́шася зи́ждущии. А́ще не Госпо́дь сохрани́т гра́д, всу́е бде́ стреги́й. Всу́е ва́м е́сть у́треневати, воста́нете по седе́нии, яду́щии хле́б боле́зни, егда́ да́ст возлю́бленным Свои́м со́н. Се́ достоя́ние Госпо́дне сы́нове, мзда́ плода́ чре́вняго. Я́ко стре́лы в руце́ си́льнаго, та́ко сы́нове оттрясе́нных. Блаже́н, и́же испо́лнит жела́ние свое́ от ни́х. Не постыдя́тся, егда́ глаго́лют враго́м свои́м во врате́х. |
||
Псалом 127 Блаже́ни вси́ боя́щиися Го́спода, ходя́щии в путе́х Его́. Труды́ плодо́в Твои́х сне́си: блаже́н еси́, и добро́ тебе́ бу́дет. Жена́ твоя́, я́ко лоза́, плодови́та в страна́х до́му твоего́, сы́нове твои́, я́ко новосажде́ния ма́сличная, о́крест трапе́зы твоея́. Се́ та́ко благослови́тся челове́к боя́йся Го́спода. Благослови́т тя́ Госпо́дь от Сио́на, и у́зриши блага́я Иерусали́ма вся́ дни́ живота́ твоего́, и у́зриши сы́ны сыно́в твои́х. Ми́р на Изра́иля. |
||
Псалом 128 Мно́жицею бра́шася со мно́ю от ю́ности моея́, да рече́т у́бо Изра́иль: мно́жицею бра́шася со мно́ю от ю́ности моея́, и́бо не премого́ша мя́. На хребте́ мое́м де́лаша гре́шницы, продолжи́ша беззако́ние свое́. Госпо́дь Пра́веден ссече́ вы́я гре́шников. Да постыдя́тся и возвратя́тся вспя́ть вси́ ненави́дящии Сио́на. Да бу́дут, я́ко трава́ на зде́х, я́же пре́жде восторже́ния и́зсше, е́юже не испо́лни руки́ своея́ жня́й, и не́дра своего́ рукоя́ти собира́яй, и не ре́ша мимоходя́щии: благослове́ние Госпо́дне на вы́, благослови́хом вы́ во и́мя Госпо́дне.Сла́ва, и ны́не: Аллилуйя, Аллилуйя, Аллилуйя, сла́ва Тебе́ Бо́же (три́жды) |
Малая ектения
Диакон: | Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. | Снова произносится «малая» ектения, во время которой священником читается молитва: «Господи Боже наш, вспомни нас грешных и непотребных рабов Твоих… даруй нам Господи все просимое для спасения и помоги нам любить и бояться Тебя от всего сердца нашего… ибо Ты – благой и человеколюбивый Бог…» |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иерей: | Я́ко бла́г и человеколю́бец Бо́г еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Аминь. |
3-я ста́тия 18 кафизмы
Чтец: |
Псалом 129Из глубины́ воззва́х к Тебе́, Го́споди, Го́споди, услы́ши гла́с мо́й. Да бу́дут у́ши Твои́ вне́млюще гла́су моле́ния моего́. А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто́ постои́т? Я́ко у Тебе́ очище́ние е́сть. И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя́, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́, упова́ душа́ моя́ на Го́спода. От стра́жи у́тренния до но́щи, от стра́жи у́тренния да упова́ет Изра́иль на Го́спода. Я́ко у Го́спода ми́лость, и мно́гое у Него́ избавле́ние, и То́й изба́вит Изра́иля от все́х беззако́ний eго. |
Читается последняя, третья часть кафизмы во время которой совершается перенос Святых Даров с престола на жертвенник. Во многих православных храмах это отмечено звонком в колокольчик, после чего все собравшиеся должны опуститься на колени в этой важный момент. После перенесения Святых Даров на жертвенник снова звонит колокольчик, значит уже можно подыматься с колен. Священник наливает вино в Святую Чашу, покрывает святые сосуды, но ничего при этом не произносит. Завершается чтение третей части кафизмы, снова произносится «малая» ектения и возглас священника. |
Псалом 130Го́споди, не вознесе́ся се́рдце мое́, ниже́ вознесо́стеся о́чи мои́, ниже́ ходи́х в вели́ких, ниже́ в ди́вных па́че мене́. А́ще не смиреному́дрствовах, но вознесо́х ду́шу мою́, я́ко отдое́ное на ма́терь свою́, та́ко возда́си на ду́шу мою́. Да упова́ет Изра́иль на Го́спода, отны́не и до ве́ка. |
||
Псалом 131Помяни́, Го́споди, Дави́да и всю́ кро́тость его́: я́ко кля́тся Го́сподеви, обеща́ся Бо́гу Иа́ковлю: а́ще вни́ду в селе́ние до́му моего́, или́ взы́ду на о́др посте́ли моея́, а́ще да́м со́н очи́ма мои́ма и ве́ждома мои́ма дрема́ние, и поко́й скраниа́ма мои́ма, до́ндеже обря́щу ме́сто Го́сподеви, селе́ние Бо́гу Иа́ковлю. Се́ слы́шахом я́ во Евфра́фе, обрето́хом я́ в поля́х дубра́вы. Вни́дем в селе́ния Его́, поклони́мся на ме́сто, иде́же стоя́сте но́зе Его́. Воскресни́, Го́споди, в поко́й Тво́й, Ты́ и киво́т святы́ни Твоея́. Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются. Дави́да ра́ди раба́ Твоего́ не отврати́ лице́ пома́заннаго Твоего́. Кля́тся Госпо́дь Дави́ду и́стиною и не отве́ржется ея́: от плода́ чре́ва твоего́ посажду́ на престо́ле твое́м. А́ще сохраня́т сы́нове твои́ заве́т Мо́й, и свиде́ния Моя́ сия́, и́мже научу́ я́, и сы́нове и́х до ве́ка ся́дут на престо́ле твое́м. Я́ко избра́ Госпо́дь Сио́на, изво́ли и в жили́ще Себе́. Се́й поко́й Мо́й во ве́к ве́ка, зде́ вселю́ся, я́ко изво́лих и. Лови́тву его́ благословля́яй благословлю́, ни́щыя его́ насы́щу хле́бы, свяще́нники его́ облеку́ во спасе́ние, и преподо́бнии его́ ра́достию возра́дуются. Та́мо возращу́ ро́г Дави́дови, угото́вах свети́льник пома́занному Моему́. Враги́ его́ облеку́ студо́м, на не́мже процвете́т святы́ня Моя́. |
||
Псалом 132Се́ что́ добро́, или́ что́ красно́? Но е́же жи́ти бра́тии вку́пе. Я́ко ми́ро на главе́, сходя́щее на браду́, браду́ Ааро́ню, сходя́щее на оме́ты оде́жды eго, я́ко роса́ Аермо́нская сходя́щая на го́ры Сио́нския, я́ко та́мо запове́да Госпо́дь благослове́ние и живо́т до ве́ка. |
||
Псалом 133Се́ ны́не благослови́те Го́спода вси́ раби́ Госпо́дни, стоя́щии в хра́ме Госпо́дни, во дво́рех до́му Бо́га на́шего, В но́щех воздежи́те руки́ ва́ша во свята́я, и благослови́те Го́спода. Благослови́т тя́ Госпо́дь от Сио́на, сотвори́вый не́бо и зе́млю. |
Малая ектения
Диакон: | Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иерей: | Я́ко Ты́ еси́ Бо́г на́ш, Бо́г ми́ловати и спаса́ти, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Аминь. |
Господи, воззвах: (псалмы 140,141,129,116)
Канонарх: | Глас ... (глас определяется первой стихирой). Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя́. |
Хор начинает пение стихов из псалмов: «Господи, воззвах к Тебе, услышь меня!» и положенных на этот день стихир (богослужебных поэтических тексто, в которых отражается суть празднуемого дня). В это время диакон совершает каждение алтаря и всего храма. Во время пения стихиры на «И ныне» священнослужители совершают торжественный вход. Предстоятелем читается молитва: «Вечером, как и утром и в полдень, восхваляем, благословляем Тебя и молимся Тебе… не дай уклониться сердцам нашим к словам или мыслям лукавым… избавь нас от всех уловляющих души наши… Тебе подобает вся слава, честь и поклонение , Отцу и Сыну и Святому Духу». |
Первый хор: | Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя́: / вонми́ гла́су моле́ния моего́, / внегда́ воззва́ти ми́ к Тебе́. // Услы́ши мя́, Го́споди. | |
Второ́й хор: | Да испра́вится моли́тва моя́, / я́ко кади́ло пред Тобо́ю, / воздея́ние руку́ мое́ю / – же́ртва вече́рняя. // Услы́ши мя́, Го́споди. | |
Хор: | Если настоятель благословит, поем по чину стихи (из псалма 140): Положи́, Го́споди, хране́ние усто́м мои́м, и две́рь огражде́ния о устна́х мои́х. Не уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, непщева́ти вины́ о гресе́х, с челове́ки де́лающими беззако́ние, и не сочту́ся со избра́нными и́х. Нака́жет мя́ пра́ведник ми́лостию и обличи́т мя́, еле́й же гре́шнаго да не нама́стит главы́ моея́, я́ко еще́ и моли́тва моя́ во благоволе́ниих и́х. Поже́рты бы́ша при ка́мени судии́ и́х: услы́шатся глаго́ли мои́, я́ко возмого́ша. Я́ко то́лща земли́ просе́деся на земли́, расточи́шася ко́сти и́х при а́де. Я́ко к Тебе́, Го́споди, Го́споди, о́чи мои́: на Тя́ упова́х, не отыми́ ду́шу мою́. Сохрани́ мя́ от се́ти, ю́же соста́виша ми́, и от собла́зн де́лающих беззако́ние. Паду́т во мре́жу свою́ гре́шницы: еди́н е́смь а́з, до́ндеже прейду́. (из псалма 141): Гла́сом мои́м ко Го́споду воззва́х, гла́сом мои́м ко Го́споду помоли́хся. Пролию́ пред Ни́м моле́ние мое́, печа́ль мою́ пред Ни́м возвещу́. Внегда́ исчеза́ти от мене́ ду́ху моему́: и Ты́ позна́л еси́ стези́ моя́: на пути́ се́м, по нему́же хожда́х, скры́ша се́ть мне́. Смотря́х одесну́ю и возгля́дах, и не бе́ зна́яй мене́: поги́бе бе́гство от мене́, и не́сть взыска́яй ду́шу мою́. Воззва́х к Тебе́, Го́споди, ре́х: Ты́ еси́ упова́ние мое́, ча́сть моя́ еси́ на земли́ живы́х. Вонми́ моле́нию моему́, я́ко смири́хся зело́, изба́ви мя́ от гоня́щих мя́, я́ко укрепи́шася па́че мене́. На 10, стихи́р*: Изведи́ из темни́цы ду́шу мою́,/ испове́датися и́мени Твоему́. Мене́ жду́т пра́ведницы,/ до́ндеже возда́си мне́. На 8: Из глубины́ воззва́х к Тебе́, Го́споди,/ Го́споди, услы́ши гла́с мо́й. Да бу́дут у́ши Твои́ / вне́млюще гла́су моле́ния моего́. На 6: А́ще беззако́ния на́зриши, Го́споди, Го́споди, кто́ постои́т?/ Я́ко у Тебе́ очище́ние е́сть. И́мене ра́ди Твоего́ потерпе́х Тя́, Го́споди, потерпе́ душа́ моя́ в сло́во Твое́,/ упова́ душа́ моя́ на Го́спода. На 4: От стра́жи у́тренния/ до но́щи, от стра́жи у́тренния да упова́ет Изра́иль на Го́спода. Я́ко у Го́спода ми́лость, и мно́гое у Него́ избавле́ние,/ и То́й изба́вит Изра́иля от все́х беззако́ний eго. На 2: Хвали́те Го́спода вси́ язы́цы,/ похвали́те Его́ вси́ лю́дие. Я́ко утверди́ся ми́лость Его́ на на́с,/ и и́стина Госпо́дня пребыва́ет во ве́к. Сла́ва и ны́не: В двунадесятый праздник и в отдание его – стихира праздника. |
* Первую стихиры часть читает канонарх, вторую поет хор и сразу начинает пить стихиру. Стихиры воскресные смотри в октоихе, праздников и святым – в минеях и триодях. В двунадесятый Господский праздник поем стихиры только празднику в какой день недели ни случится. На воскресном бдении ставим стихом 10, и поем стихиры октоиха воскресны глаза 3, восточны (анатолиевы) 4, и минеи святого 3 (Типикон, гл.2). Если в воскресенье есть святой, поемый на шесть, неимеющий полиелея: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточны 3, и минеи святого 4 (Типикон, гл.5). Если в воскресенье есть святой, имеющий бдение или полиелей: ставим стихов 10, и поем стихиры октоиха воскресны гласа 3, восточен 1, и минеи святого 6 (Типикон, гл.3,4). Иные случаи соединения праздников между собой и воскресным днем смотри Типикон, гл. 48 (Месяцеслов во весь год с тропари и кондаки, и с Марковыми главами). |
Вход на вечерне
Иерей: | Ве́чер и зау́тра и полу́дне, хва́лим, благослови́м, благодари́м и мо́лимся Тебе́, Влады́ко все́х: испра́ви моли́тву на́шу, я́ко кади́ло пред Тобо́ю, и не уклони́ серде́ц на́ших в словеса́ или́ в помышле́ния лука́вствия, но изба́ви на́с от все́х ловя́щих ду́ши на́ша, я́ко к Тебе́, Го́споди Го́споди, о́чи на́ши, и на Тя́ упова́хом, да не посрами́ши на́с, Бо́же на́ш. Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь. | Священнослужители выходят на солею (возвышение перед входом в алтарь), Предстоятель благословляет Святой Вход словами: «Благословен вход святых Твоих, всегда ныне и присно и во веки веков!» Диакон, начертывая кадилом святой крест, произносит «Премудрость, про́сти!» (что значит «станем прямо, благоговейно»). Диаконский возглас, призывающий стать прямо и благоговейно, напоминает нам о важности и святости совершаемого Входа. Cвященнослужители входят в святой алтарь и совершают восхождение на горнее место. |
Диакон: | Премудрость, про́сти. |
Вечерняя песнь Сыну Божию «Свете Тихий»
Хор: | Све́те ти́хий святы́я сла́вы, / Безсме́ртнаго, Отца́ Небе́снаго, / Свята́го Блаже́ннаго, Иису́се Христе́. / Прише́дше на за́пад со́лнца, / ви́девше све́т вече́рний, / пое́м Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха, Бо́га. / Досто́ин еси́ во вся́ времена́ / пе́т бы́ти гла́сы преподо́бными, / Сы́не Бо́жий, живо́т дая́й, / те́мже мiр Тя́ сла́вит. | «Свете тихий» – один из древнейших гимнов Церкви. Сын Божий именуется в нем тихим Светом от Небесного Отца, Он пришел на землю не в полной Божественной славе, а тихим светом этой славы. В песнопении этом говорится, что только голосами преподобных, а не нашими грешными устами, может возноситься Богу достойная Его песнь и совершаться должное прославление. Крестообразное благословение входа означает, что через крест Господень вновь открываются нам двери рая. На будничной вечерне, когда не бывает входа, «Свете тихий» обычно читается. Когда бывает вход – «Свете тихий» всегда поется. |
Диакон: | Во́нмем. | |
Иере́й: | Ми́р все́м. | |
Хор: | И ду́хови твоему́. | |
Диакон: | Прему́дрость, во́нмем. Прокимен, глас ... (и чтец возглашает первый прокимен) |
Чтение 1-й пареми́и
Диакон: | Премудрость. Вонмем. | Прокимен – это стих из Священного Писания, чаще всего из Псалтири. Для прокимна стих выбирается особенно сильный, выразительный и подходящий к случаю. Состоит прокимен из стиха, называемого прокимном, и одного или трех «стихов», которые предшествуют повторению прокимна. Название свое прокимен получил оттого, что он предшествует чтению из Священного Писания. Во время чтения первой паремии священник берет зажженную свечу и кадило. По окончании чтения священник, начертывая кадилом святой крест, произносит: «Премудрость, про́сти!», тем самым призывая к вниманию и благоговению, указывая на особенную мудрость, заключенную в настоящем моменте. Затем священник оборачивается к собравшимся и, благословляя их, произносит: «Свет Христов просвещает всех!». Свеча – символ Христа, Света мира. Зажигание свечи во время чтения Ветхого Завета означает, что все пророчества совершились во Христе. Ветхий Завет ведет ко Христу так же, как и Великий Пост ведет к просвещению оглашенных. Свет крещения, соединяющий оглашенных с Христом, открывает их разум для понимания учения Христова. По установившейся традиции в этот момент все собравшиеся опускаются на колени, о чем их предупреждает звонок колокольчика. После произнесения слов священником звонок колокольчика напоминает о том, что можно встать с колен. |
Чтец: | Бытия чтение. Чтец читает первую паремию. | |
Диакон: | Во́нмем. | |
Чтец: | Проки́мен, глас ... (и возглашает второй прокимен) | |
Диакон: | Повели́те. | |
Иерей: | Прему́дрость, про́сти (возглашает, держа обеими руками свечу и кадило и начертывая ими крест, взирая на восток). Свет Христов просвещает всех (возглашает, обратившись на запад, к народу). |
Чтение 2-й пареми́и
Чтец: | Притчей чтение. Чтец читает вторую паремию. | Следует второй отрывок из Ветхого Завета. После этого полагается пение пяти стихов из вечернего 140 псалма, начинающегося со стиха: «Да исправится молитва моя, яко кадило пред тобою». Эти стихи составляют покаянное введение ко второй части богослужения, т.е. к самой Литургии Преждеосвященных Даров. |
Диакон: | Вонмем. | |
Иерей: | Мир ти. | |
Чтец: | И духови твоему. | |
Диакон: | Премудрость. |
«Да исправится молитва моя...»
Чтец: | Да испра́вится моли́тва моя́, я́ко кади́ло, пред Тобо́ю: воздея́ние руку́ мое́ю – же́ртва вече́рняя. | Во время пения «Да исправится…» все собравшиеся лежат ниц, а священник, стоя у престола, кадит его, а потом жертвенник, на котором находятся Святые Дары. |
Хор: | Да исправится молитва моя: | |
Чтец: | Го́споди, воззва́х к Тебе́, услы́ши мя́, / вонми́ гла́су моле́ния моего́, / внегда́ воззва́ти ми́ к Тебе́. | |
Хор: | Да испра́вится моли́тва моя́: | |
Чтец: | Не уклони́ се́рдце мое́ в словеса́ лука́вствия, / непщева́ти вины́ о гресе́х. | |
Хор: | Да испра́вится моли́тва моя́: | |
Чтец: | Да испра́вится моли́тва моя́, / я́ко кади́ло пред Тобо́ю. | |
Хор: | Воздея́ние ру́ку мое́ю, / же́ртва вече́рняя. |
Молитва св. Ефрема Сирина
Иерей: | Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, ду́х пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не да́ждь ми́ (покло́н).
Ду́х же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми́ рабу́ Твоему́ (покло́н). Е́й, Го́споди Царю́, да́руй ми́ зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь (поклон). |
По окончании пения священником произносится молитва, которая сопровождает все великопостные богослужения, – молитва святого Ефрема Сирина. Эта молитва, которая сопровождается земными поклонами, настраивает нас на правильное понимание нашего постного делания, заключающегося не просто в ограничении себя в пище, но в умении видеть и бороться со своими собственными прегрешениями. В дни, когда Литургия Преждеосвященных Даров совпадает с престольным праздником, или в других указанных уставом случаях, полагается чтения апостольского послания и отрывка из Евангелия. Затем следует ектения: |
Сугубая ектения
Диакон: | Рце́м вси́ от всея́ души́ и от всего́ помышле́ния на́шего рце́м. | К сугубой ектении могут добавляться особые прошения, например, поминовение о здравии (по просьбам прихожан): «О ми́лости, ми́ре, жи́зни, здра́вии, спасе́нии рабо́в Бо́жиих (имя) и все́х зде́ предстоя́щих и моля́щихся и о е́же умно́жити ле́та живота́ и́х» и др. Бывает также чтение молитв после сугубой ектении. Тогда диакон произносит: «Го́споду помо́лимся», хор: «Го́споди, поми́луй», и читается священником молитва, например, о болящем. Обратим внимание на паузу: «Зде́ лежа́щих (пауза) и повсю́ду правосла́вных». |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Го́споди Вседержи́телю, Бо́же оте́ц на́ших, мо́лим Ти́ ся́, услы́ши и поми́луй. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Поми́луй на́с, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти́ ся́, услы́ши и поми́луй. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Диа́кон: | Еще́ мо́лимся о Вели́ком Господи́не и Отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рхе (имя), и о Господи́не на́шем Преосвяще́ннейшем (имя правящего епископа), и все́й во Христе́ бра́тии на́шей. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Диа́кон: | Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ на́шей, власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Диа́кон: | Еще́ мо́лимся о бра́тиях на́ших, свяще́нницех, священномона́сех и все́м во Христе́ бра́тстве на́шем. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Диа́кон: | Еще́ мо́лимся о блаже́нных и приснопа́мятных святе́йших патриа́рсех правосла́вных и созда́телех свята́го хра́ма сего́ (в монастыре́: и созда́телех святы́я оби́тели сея́), и о все́х пре́жде почи́вших отце́х и бра́тиях, зде́ лежа́щих и повсю́ду, правосла́вных. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Диа́кон: | Еще́ мо́лимся о плодонося́щих и доброде́ющих во святе́м и всечестне́м хра́ме се́м, тружда́ющихся, пою́щих и предстоя́щих лю́дех, ожида́ющих от Тебе́ вели́кия и бога́тая ми́лости. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй (три́жды). | |
Иерей: | Я́ко ми́лостив и Человеколю́бец Бо́г еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Аминь. |
Ектения об оглашенных
Диакон: | Помолитеся, оглашеннии Господеви. | В ектении об оглашенных мы молимся, чтобы Господь помиловал их, наставил в истинах святой веры и удостоил Святого Крещения. Во время этой ектении священник развертывает на престоле антими́нс, а ектению заканчивает возгласом: «да и ти́и с нами славят...», т. е., чтобы и они (оглашенные) вместе с нами (верующими) прославляли Пречестное и Великое Имя Отца и Сына и Святого Духа. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Ве́рнии, о оглаше́нных помо́лимся, да Госпо́дь поми́лует и́х. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Огласи́т и́х сло́вом и́стины. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Откры́ет и́м Ева́нгелие пра́вды. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Соедини́т и́х Святе́й Свое́й Собо́рней и Апо́стольстей Це́ркви. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Спаси́, поми́луй, заступи́ и сохрани́ и́х, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Оглаше́ннии, главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те. | |
Хор: | Тебе́ Го́споди. | |
Иерей: | Да и ти́и с на́ми сла́вят пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. |
Ектения о выходе оглашенных
Диакон: | Ели́цы оглаше́ннии, изыди́те; оглаше́ннии, изыди́те; ели́цы оглаше́ннии, изыди́те. Да никто́ от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. | Оглашенные приглашаются выйти из храма на занятия по катехизации. |
Хор: | Господи, помилуй. Так произносится только до среды четвертой седмицы Великого поста. А с этой среды, то есть с середины поста, после слов священника: «Да и тии с нами...» Произносятся диаконом и следующие прошения на всех Литургиях Преждеосвященных даров, даже и в праздники: |
|
Диакон: | Ели́цы оглаше́ннии, изыди́те, оглаше́ннии изыди́те. Ели́цы ко просвеще́нию, изыди́те. Помоли́теся и́же ко просвеще́нию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Ектения о просвещаемых
Диакон: | Ве́рнии, о и́же ко свято́му Просвеще́нию гото́вящихся бра́тиях и спасе́нии и́х, Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Я́ко да Госпо́дь Бо́г на́ш утверди́т и́х и укрепи́т. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Просвети́т и́х просвеще́нием ра́зума и благоче́стия. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Сподо́бит и́х во вре́мя благопотре́бно ба́ни пакибытия́, оставле́ния грехо́в и оде́жди нетле́ния. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Породи́т и́х водо́ю и Ду́хом. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Да́рует и́м соверше́ние ве́ры. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Сопричте́т и́х свято́му Своему́ и избра́нному ста́ду. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | Спаси́, поми́луй, заступи́ и сохрани́ и́х, Бо́же, Твое́ю благода́тию. |
Хор: | Го́споди, поми́луй |
Диа́кон: | И́же ко Просвеще́нию, главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те. |
Хор: | Тебе́, Го́споди. |
Иерей: | Я́ко Ты́ еси́ просвеще́ние на́ше, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. |
Хор: | Ами́нь. |
Сокращенная великая ектения
Диакон: | Ели́цы ко Просвеще́нию, изыди́те, и́же ко Просвеще́нию, изыди́те, ели́цы оглаше́ннии, изыди́те. Да никто́ от оглаше́нных, ели́цы ве́рнии, па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. Здесь оканчиваются прошения, произносимые только со среды четвертой седмицы Великого поста. |
|
Диакон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диакон: | Прему́дрость. | |
Иерей: | Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. |
Ма́лая ектения́
Диа́кон: | Па́ки и па́ки ми́ром Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | О свы́шнем ми́ре и спасе́нии ду́ш на́ших Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии все́х Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | О святе́м хра́ме се́м и с ве́рою, благогове́нием и стра́хом Бо́жиим входя́щих в о́нь Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | О изба́витися на́м от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды Го́споду помо́лимся. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. |
Диа́кон: | Прему́дрость. |
Иерей: | По да́ру Христа́ Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и благи́м и животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. |
Хор: | Ами́нь. |
Великий вход
Хор: | Ны́не Си́лы Небе́сныя с на́ми неви́димо слу́жат, / се́ бо вхо́дит Ца́рь Сла́вы, се́ же́ртва та́йная соверше́на дорино́сится. | Во время пения диакон входит северными вратами в святой алтарь и кадит святой престол, и жертвенник, и священника. И затем священник в алтаре, с воздетыми вверх руками, трижды произносит слова: «Ныне силы небесные...», на которые диакон отвечает: «С верой и любовью приступим и причастниками Жизни вечной будем. Аллилуия, Аллилуия, Аллилуия». Во время перенесения Святых Даров все должны благоговейно опуститься на колени. Священник в Царских вратах, по установившейся традиции, тихом голосом произносит: «С верою и любовью приступим» и ставит Святые Дары на престол, покрывает их воздухом, ничего не произнося, только кадит их. |
После входа в алтарь
Хор: | Ве́рою и любо́вию присту́пим, / да прича́стницы жи́зни ве́чныя бу́дем. / Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. |
Молитва св. Ефрема Сирина
Иерей: | Го́споди и Влады́ко живота́ моего́, ду́х пра́здности, уны́ния, любонача́лия, и праздносло́вия не да́ждь ми́ (поклон).
Ду́х же целому́дрия, смиренному́дрия, терпе́ния, и любве́, да́руй ми́ рабу́ Твоему́ (поклон). Е́й, Го́споди Царю́, да́руй ми́ зре́ти моя́ прегреше́ния, и не осужда́ти бра́та моего́, я́ко благослове́н еси́ во ве́ки веко́в, ами́нь (поклон). |
После великого входа завеса закрывается, но не полностью, а только наполовину, в знак того, что Святое Таинство совершено, и совершение его явлено было нам, но оно непостижимо для нас, как непостижимо и само таинство нашего искупления, происшедшее через страдания и смерть Господа Иисуса Христа. Неполное закрытие завесы имеет еще то же значение, что и закрытие царских врат и завесы на полной Литургии, а также указывает на то, что Литургия Преждеосвященных даров есть неполная Литургия. Диакон же выходит на обычное место и произносит прошения: |
Просительная ектения
Диакон: | Испо́лним вече́рнюю моли́тву на́шу Го́сподеви. | Во время произнесения диаконом просительной ектении священник молится, чтобы Господь избавил нас от всякой нечистоты, освятил души и тела всех нас, чтобы с чистой совестью, непосрамленным лицом, просвещенным сердцем соединиться нам с Самим Христом. |
Хор: | Го́споди поми́луй. | |
Диа́кон: | О предложе́нных и Преждеосвяще́нных Честны́х Даре́х, Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди поми́луй. | |
Диа́кон: | Я́ко да человеколю́бец Бо́г на́ш, прие́м я́ во святы́й и пренебе́сный и мы́сленный Сво́й же́ртвенник, в воню́ благоуха́ния духо́внаго, возниспо́слет на́м Боже́ственную благода́ть и да́р Свята́го Ду́ха, помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди поми́луй. | |
Диа́кон: | О изба́витися на́м от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Ве́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди | |
Диа́кон: | А́нгела ми́рна, ве́рна наста́вника, храни́теля ду́ш и теле́с на́ших у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Проще́ния и оставле́ния грехо́в и прегреше́ний на́ших у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | До́брых и поле́зных душа́м на́шим, и ми́ра мiрови у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Про́чее вре́мя живота́ на́шего в ми́ре и покая́нии сконча́ти у Го́спода про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Христиа́нския кончи́ны живота́ на́шего, безболе́знены, непосты́дны, ми́рны и до́браго отве́та на стра́шнем суди́щи Христо́ве про́сим. | |
Хор: | Пода́й, Го́споди. | |
Диа́кон: | Соедине́ние ве́ры и прича́стие Свята́го Ду́ха испроси́вше, са́ми себе́, и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иерей: | И сподоби нас, Владыко, со дерзновением, неосужденно смети призывати Тебе, Небеснаго Бога Отца, и глаголати. | |
Соборное пение> | О́тче на́ш, И́же еси́ на небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на небеси́ и на земли́. Хле́б на́ш насу́щный да́ждь на́м дне́сь; и оста́ви на́м до́лги на́ша, я́коже и мы́ оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ на́с во искуше́ние, но изба́ви на́с от лука́ваго. | Следует молитва Господня «Отче наш», завершающая всегда наше приготовление к Причастию. Произнося её, молитву Самого Христа, мы тем самым принимаем дух Христов как свой собственный, Его молитву к Отцу как нашу, Его волю, Его желание, Его жизнь как наши собственные. |
Хор: | Ами́нь. |
Молитва главопреклонения
Иерей: | Ми́р все́м. | Диакон призывает всех преклонить свои главы перед Господом, а в это время читается молитва главопреклонения, где священник от лица всех собравшихся просит Господа, чтобы Он сохранил народ Свой и удостоил всех нас причаститься животворящих Его Таинств. Следует возглас диакона – «Во́нмем», т.е. будем внимательны, а священник, касаясь рукой Святых Даров, возгласно произносит: «Преждеосвяще́нная Свята́я – Святы́м!». Это означает, что Преждеосвященные Святые Дары предлагаются святым, т.е. всем верным чадам Божиим, всем собравшимся в этот момент в храме. Закрываются Царские врата, и наступает момент причащения священнослужителей. После того как они причастятся, Святые Дары будут заготовлены для всех сегодняшних причастников и погружены в Святую Чашу. |
Хор: | И ду́хови твоему́. | |
Диа́кон: | Главы́ ва́ша Го́сподеви приклони́те. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иерей: | Благода́тию, и щедро́тами, и человеколю́бием Единоро́днаго Сы́на Твоего́, с Ни́мже благослове́н еси́, со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. | |
Иерей: | ||
Иерей: | ||
Диакон: | Во́нмем. | |
Иерей: | Преждеосвяще́нная Свята́я святы́м. | |
Хор: | Еди́н Свя́т, еди́н Госпо́дь Иису́с Христо́с, во сла́ву Бо́га Отца́. Ами́нь. Хор поет причастен дня или святого по уставу. |
Причащение священства
Диакон: | Раздроби́, влады́ко, Святы́й Хле́б. |
Иере́й: | Раздробля́ется и разделя́ется А́гнец Бо́жий, раздробля́емый и неразделя́емый, всегда́ ядо́мый и никогда́же иждива́емый, но причаща́ющияся освяща́яй. |
Иере́й: | Диа́коне, приступи́. |
Диа́кон: | Се́ прихожду́ к безсме́ртному Царю́ и Бо́гу на́шему. Препода́ждь ми́, влады́ко, Честно́е и Свято́е Те́ло Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́. |
Иере́й: | (и́мя), священнодиа́кону, преподае́тся честно́е и свято́е и пречи́стое Те́ло Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́, во оставле́ние грехо́в его́ и в жи́знь ве́чную. |
Диа́кон: | Ве́рую, Го́споди, и испове́дую, я́ко Ты́ еси́ вои́стинну Христо́с, Сы́н Бо́га жива́го, прише́дый в ми́р гре́шныя спасти́, от ни́хже пе́рвый е́смь а́з. Еще́ ве́рую, я́ко сие́ е́сть са́мое пречи́стое Те́ло Твое́, и сия́ е́сть са́мая честна́я Кро́вь Твоя́. Молю́ся у́бо Тебе́: поми́луй мя́ и прости́ ми́ прегреше́ния моя́, во́льная и нево́льная, я́же сло́вом, я́же де́лом, я́же ве́дением и неве́дением, и сподо́би мя́ неосужде́нно причасти́тися пречи́стых Твои́х Та́инств, во оставле́ние грехо́в и в жи́знь ве́чную. Ами́нь. Се́ приступа́ю к Боже́ственному Причаще́нию. Соде́телю, да не опали́ши мя́ приобще́нием: О́гнь бо еси́, недосто́йныя попаля́яй. Но у́бо очи́сти мя́ от вся́кия скве́рны. Ве́чери Твоея́ та́йныя дне́сь, Сы́не Бо́жий, прича́стника мя́ приими́; не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти́ да́м, я́ко Иу́да, но я́ко разбо́йник испове́даю Тя́: помяни́ мя́, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м. Боготворя́щую Кро́вь ужасни́ся челове́че, зря́, О́гнь бо е́сть, недосто́йныя попаля́яй. Боже́ственное Те́ло и обожа́ет мя́ и пита́ет: Обожа́ет ду́х, у́м же пита́ет стра́нно. Тропари Услади́л мя́ еси́ любо́вию, Христе́, / и измени́л мя́ еси́ Боже́ственным Твои́м раче́нием; / но попали́ огне́м невеще́ственным грехи́ моя́, / и насы́титися е́же в Тебе́ наслажде́ния сподо́би: // да лику́я возвелича́ю, Бла́же, два́ прише́ствия Твоя́. Во све́тлостех Святы́х Твои́х ка́ко вни́ду, недосто́йный? / А́ще бо дерзну́ совни́ти в черто́г, оде́жда мя́ облича́ет, я́ко не́сть бра́чна, / и свя́зан изве́ржен бу́ду от А́нгелов. / Очи́сти, Го́споди, скве́рну души́ моея́, // и спаси́ мя́, я́ко Человеколю́бец. Молитва Влады́ко Человеколю́бче, Го́споди Иису́се Христе́ Бо́же мо́й, да не в су́д ми́ бу́дут Свята́я сия́, за е́же недосто́йну ми́ бы́ти: но во очище́ние и освяще́ние души́ же и те́ла, и во обруче́ние бу́дущия жи́зни и Ца́рствия. Мне́ же, е́же прилепля́тися Бо́гу, бла́го е́сть, полага́ти во Го́споде упова́ние спасе́ния моего́. И снова Ве́чери Твоея́ та́йныя дне́сь, Сы́не Бо́жий, / прича́стника мя́ приими́; / не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, / ни лобза́ния Ти́ да́м, я́ко Иу́да, / но я́ко разбо́йник испове́даю Тя́: // помяни́ мя́, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м. |
Иерей: | Се́ прихожду́ к безсме́ртному Царю́ и Бо́гу на́шему. Честно́е и пресвято́е Те́ло и Кро́вь Го́спода и Бо́га и Спа́са на́шего Иису́са Христа́ преподае́тся мне́, (и́мя), свяще́ннику, во оставле́ние грехо́в мои́х и в жи́знь ве́чную. Ве́рую, Го́споди, и испове́дую, я́ко Ты́ еси́ вои́стинну Христо́с, Сы́н Бо́га жива́го, прише́дый в ми́р гре́шныя спасти́, от ни́хже пе́рвый е́смь а́з. Еще́ ве́рую, я́ко сие́ е́сть са́мое пречи́стое Те́ло Твое́, и сия́ е́сть са́мая честна́я Кро́вь Твоя́. Молю́ся у́бо Тебе́: поми́луй мя́ и прости́ ми́ прегреше́ния моя́, во́льная и нево́льная, я́же сло́вом, я́же де́лом, я́же ве́дением и неве́дением, и сподо́би мя́ неосужде́нно причасти́тися пречи́стых Твои́х Та́инств, во оставле́ние грехо́в и в жи́знь ве́чную. Ами́нь. Ве́чери Твоея́ та́йныя дне́сь, Сы́не Бо́жий, / прича́стника мя́ приими́; / не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти́ да́м, я́ко Иу́да, / но я́ко разбо́йник испове́даю Тя́: / помяни́ мя́, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м. Да не в су́д или́ во осужде́ние бу́дет мне́ причаще́ние Святы́х Твои́х Та́ин, Го́споди, но во исцеле́ние души́ и те́ла. Сла́ва Тебе́ Бо́же (три́жды). Благодари́м Тя́, Спа́са все́х Бо́га, о все́х, и́хже по́дал еси́ на́м благи́х, и о прича́стии свята́го Те́ла и Кро́ве Христа́ Твоего́, и мо́лим Ти́ ся́, Влады́ко человеколю́бче: сохрани́ на́с под кро́вом крилу́ Твое́ю, и да́ждь на́м да́же до после́дняго на́шего издыха́ния, досто́йне причаща́тися святы́нь Твои́х, в просвеще́ние души́ и те́ла, в Ца́рства Небе́снаго насле́дие. |
Молитвы перед причащением мирян
Диакон: | Со страхом Божиим и верою приступите. | Открываются царские врата для причащения мирян. Открытие врат напоминает открытие гроба Спасителя, а вынос Св. Даров – явление Иисуса Христа по воскресении. Крестообразно сложивши руки на груди, причащающиеся подходят к Св. Чаше |
Хор: | Благословен грядый во имя Господне, Бог Господь и явися нам. | |
Иерей: | Ве́рую, Го́споди, и испове́дую, я́ко Ты́ еси́ вои́стину Христо́с, Сы́н Бо́га Жива́го, прише́дый в ми́р гре́шныя спасти́, от ни́хже пе́рвый е́смь а́з. Еще́ ве́рую, я́ко Сие́ е́сть Са́мое Пречи́стое Те́ло Твое́ и Сия́ е́сть Са́мая Честна́я Кро́вь Твоя́. Молю́ся у́бо Тебе́: поми́луй мя́ и прости́ ми́ прегреше́ния моя́, во́льная и нево́льная, я́же сло́вом, я́же де́лом, я́же ве́дением и неве́дением, и сподо́би мя́ неосужде́нно причасти́тися Пречи́стых Твои́х Та́инств, во оставле́ние грехо́в и в жи́знь ве́чную. Ами́нь. Ве́чери Твоея́ та́йныя дне́сь, Сы́не Бо́жий, прича́стника мя́ приими́, не бо враго́м Твои́м та́йну пове́м, ни лобза́ния Ти́ да́м, я́ко Иу́да, но, я́ко разбо́йник, испове́даю Тя́: помяни́ мя́, Го́споди, во Ца́рствии Твое́м. Да не в су́д или́ во осужде́ние бу́дет мне́ причаще́ние Святы́х Твои́х Та́йн, Го́споди, но во исцеле́ние души́ и те́ла. |
|
Хор: | Тело Христово приимите, источника безсмерного вкусите. | |
Причащение мирян |
Возгла́с «Спаси́, Бо́же, лю́ди Твоя́» и стихи́ра «Ви́дехом све́т и́стинный»
Иерей: | Спаси́, Бо́же лю́ди Твоя́ и благослови́ достоя́ние Твое́. | Когда Причастие завершится, священник заходит в алтарь и благословляет народ в заключении богослужения. |
Хор: | Хле́б Небе́сный и Ча́шу Жи́зни вкуси́те / и ви́дите, я́ко бла́г Госпо́дь. / Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. | |
Иерей: | Всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. |
Песнь «Да испо́лнятся уста́ на́ша»
Хор: | Да испо́лнятся уста́ на́ша хвале́ния Твоего́, Го́споди, я́ко да пое́м сла́ву Твою́, я́ко сподо́бил еси́ на́с причасти́тися Святы́м Твои́м Боже́ственным, безсме́ртным и животворя́щим Та́йнам; соблюди́ на́с о Твое́й святы́ни, ве́сь де́нь поуча́тися пра́вде Твое́й. Аллилу́иа, аллилу́иа, аллилу́иа. |
Благодарственная ектения
Диакон: | Прости приимше Божественных, Святых, Пречистых, Безсмертных, Небесных и Животворящих, Страшных Христовых Тайн, достойно благодарим Господа. | Следует последняя ектения, в которой верющие благодарят Бога за причастие бессмертных, небесных и животворящих страшных Христовых Таин, и последняя молитва, т.н. «заамвонная», – молитва, которая подводит итог значению этого богослужения. После нее священник произносит отпуст с упоминанием празднуемых сегодня святых, а это, прежде всего, преподобная мать Мария Египетская и святитель Григорий Двоеслов, папа Римский, святой еще неразделенной Древней Церкви, к которому восходит традиция совершения Литургии Преждеосвященных Даров. |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Заступи́, спаси́, поми́луй и сохрани́ на́с, Бо́же, Твое́ю благода́тию. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Диа́кон: | Ве́чера всего́ соверше́нна, свя́та, ми́рна и безгре́шна испроси́вше, са́ми себе́ и дру́г дру́га, и ве́сь живо́т на́ш Христу́ Бо́гу предади́м. | |
Хор: | Тебе́, Го́споди. | |
Иерей: | Я́ко Ты́ еси́ освяще́ние на́ше, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Ами́нь. |
Заамвонная молитва
Иерей: | С ми́ром изы́дем. | Заамвонная молитва представляет собою сокращение всех ектений, произносимых за Божественной Литургией. |
Хор: | О и́мени Госпо́дни. | |
Диа́кон: | Го́споду помо́лимся. | |
Хор: | Го́споди, поми́луй. | |
Иере́й: | Влады́ко Вседержи́телю, и́же всю́ тва́рь прему́дростию соде́лавый, и неизрече́нным Твои́м про́мыслом и мно́гою бла́гостию введы́й на́с в пречестны́я дни́ сия́, ко очище́нию душа́м и те́лом, к воздержа́нию страсте́й, к наде́жди воскресе́ния. И́же четыредеся́тми де́ньми скрижа́ли вручи́в, богоначерта́нная писмена́, уго́днику Твоему́ Моисе́ови, пода́ждь и на́м, Бла́же, по́двигом до́брым подвиза́тися, тече́ние поста́ соверши́ти, ве́ру неразде́льну соблюсти́, главы́ неви́димых зми́ев сокруши́ти, победи́телем же греха́ яви́тися, и неосужде́нно дости́гнути поклони́тися и свято́му воскресе́нию. Я́ко благослови́ся и просла́вися пречестно́е и великоле́пое и́мя Твое́, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. | |
Хор: | Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́но отны́не и до ве́ка. (три́жды) | |
Чте́ц: | Сла́ва, и ны́не |
Псалом 33
Чтец или хор: | Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя, вы́ну хвала́ Его́ во усте́х мои́х. О Го́споде похва́лится душа́ моя́, да услы́шат кро́тцыи и возвеселя́тся. Возвели́чите Го́спода со мно́ю и вознесе́м и́мя Его́ вку́пе. Взыска́х Го́спода и услы́ша мя́, и от все́х скорбе́й мои́х изба́ви мя́. Приступи́те к Нему́ и просвети́теся, и ли́ца ва́ша не постыдя́тся. Се́й ни́щий воззва́, и Госпо́дь услы́ша и, и от все́х скорбе́й его́ спа́се и́. Ополчи́тся А́нгел Госпо́день о́крест боя́щихся Его́, и изба́вит и́х. Вкуси́те и ви́дите, я́ко бла́г Госпо́дь; блаже́н му́ж, и́же упова́ет На́нь. Бо́йтеся Го́спода, вси́ святи́и Его́, я́ко не́сть лише́ния боя́щимся Его́. Бога́тии обнища́ша и взалка́ша, взыска́ющии же Го́спода не лиша́тся вся́каго бла́га. Прииди́те, ча́да, послу́шайте мене́, стра́ху Госпо́дню научу́ ва́с. Кто́ е́сть челове́к хотя́й живо́т, любя́й дни́ ви́дети бла́ги? Удержи́ язы́к тво́й от зла́, и устне́ твои́, е́же не глаго́лати льсти́. Уклони́ся от зла́, и сотвори́ бла́го. Взыщи́ ми́ра, и пожени́ и́. О́чи Госпо́дни на пра́ведныя, и у́ши Его́ в моли́тву и́х. Лице́ же Госпо́дне на творя́щия зла́я, е́же потреби́ти от земли́ па́мять и́х. Воззва́ша пра́веднии, и Госпо́дь услы́ша и́х, и от все́х скорбе́й и́х изба́ви и́х. Бли́з Госпо́дь сокруше́нных се́рдцем, и смире́нныя ду́хом спасе́т. Мно́ги ско́рби пра́ведным, и от все́х и́х изба́вит я́ Госпо́дь. Храни́т Госпо́дь вся́ ко́сти и́х, ни еди́на от ни́х сокруши́тся. Сме́рть гре́шников люта́, и ненави́дящии пра́веднаго прегреша́т. Изба́вит Госпо́дь ду́шы ра́б Свои́х, и не прегреша́т вси́, упова́ющии на Него́. | См. Псалом После заамвонной молитвы хор поет «Буди Имя Господне», затем следует 33 псалом. Священник тайно читает молитву «Внегда потребити Святая», в которой просит Господа, введшего нас во всечестные дни сии и сподобившего причаститься Святых Тайн, показать нас наследниками Царствия Своего. Диакон с благоговением слушает эту молитву, после которой потребляет Святые Дары. Затем раздают антидор и бывает обычный отпуст, на котором воспоминается святой Григорий Двоеслов, именем которого надписывается у нас Литургия Преждеосвященных даров. На отпусте Литургии Преждеосвященных даров (а также на отпусте вечерни после часов) соединяется обычно при воспоминании святых два отпуста: настоящего дня и наступающего дня (например, в понедельник – отпуст понедельника и вторника; во вторник – вторника и среды и т. д.). |
Благословение молящихся
Иерей: | |
Иерей: | Благослове́ние Го́спода на ва́с, Того́ благода́тию и человеколю́бием всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. |
Хор: | Ами́нь. Сла́ва, и ны́не. Го́споди, поми́луй. (трижды) Благослови́. |
Отпу́ст
Иерей: | Христо́с, и́стинный Бо́г на́ш, моли́твами Пречи́стыя Свое́й Ма́тере, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́стол, и́же во святы́х отца́ на́шего Григо́рия Двоесло́ва, Па́пы Ри́мскаго и свята́го (храма и дня), и все́х святы́х, поми́лует и спасе́т на́с, я́ко Бла́г и Человеколю́бец. |
Так произносится отпуст до Страстной седмицы; в Страстную же седмицу свой отпуст произносится. И поется многолетие. После же отпуста читаются Благодарственные молитвы. В отпу́сте священник, вспоминая молитвы за нас Божией Матери и святых, выражает надежду, что Христос помилует и спасет нас, яко благ и человеколюбец. |