Воскресные
Да веселя́тся небе́сная,/ да ра́дуются земна́я,/ я́ко сотвори́ держа́ву/ мы́шцею Свое́ю Госпо́дь,/ попра́ сме́ртию сме́рть,/ пе́рвенец ме́ртвых бы́сть;/ из чре́ва а́дова изба́ви на́с,// и подаде́ ми́рови ве́лию ми́лость.
Перевод:
Да веселится все небесное, да радуется все земное, ибо явил могущество руки Своей Господь: попрал смертию смерть, сделался первенцем из мертвых, из чрева ада избавил нас и даровал миру великую милость.
Воскре́сл еси́ дне́сь из гро́ба, Ще́дре,/ и на́с возве́л еси́ от вра́т сме́ртных;/ дне́сь Ада́м лику́ет, и ра́дуется Е́ва,/ вку́пе же и проро́цы с патриа́рхи воспева́ют непреста́нно// Боже́ственную держа́ву вла́сти Твоея́.
Перевод:
Воскрес Ты в сей день из гроба, Милосердный и вывел нас из врат смерти. В сей день Адам ликует и радуется Ева, а вместе с ними и пророки с патриархами воспевают непрестанно божественную мощь власти Твоей.
Великомученику Феодоpу Стpатилату
Тропарь, глас 4
Воинствосло́вием и́стинным, страстоте́рпче,/ Небе́снаго Царя́ воево́да предо́брый был еси́, Фео́доре:/ ору́жиями бо ве́ры ополчи́лся еси́ му́дренно/ и победи́л еси́ де́монов полки́,/ и победоно́сный яви́лся еси́ страда́лец./ Те́мже тя ве́рою// при́сно ублажа́ем.
Перевод:
Воинской службой истинной ты сделался полководцем прекрасным Царя Небесного, страстотерпец Феодор: ибо оружием веры вооружился ты премудро, и истребил демонов полки, и явился победоносным страдальцем. Потому тебя с верою всегда прославляем.
Кондак, глас 2
Му́жеством души́ в ве́ру оболки́йся/, и глаго́л Бо́жий а́ки копие́ в ру́ку взем, врага́ победи́л еси́,/ му́чеников преве́лий Фео́доре,// с ни́ми Христу́ Бо́гу моля́ся не преста́й о всех нас.
Перевод:
Мужеством душевным верою вооружившись и слово Божие, как копье, в руку взяв, ты победил врага, Феодор, слава мучеников; с ними не переставай молиться Христу Богу о всех нас.
Молитва
О, святы́й, сла́вный и всехва́льный великому́чениче Фео́доре Стратила́те! Мо́лим тя пред ико́ною твое́ю свято́ю: моли́ с на́ми и о нас, раб Бо́жиих (имена), умоля́емаго от Своего́ благосе́рдия Бо́га, да ми́лостивно услы́шит нас, благосты́ни у Него́ прося́щих, и вся на́ша ко спасе́нию и житию́ ну́жная проше́ния да испо́лнит. Еще́ же мо́лим тя, святы́й победоно́сче Фео́доре Стратила́те, разруши́ си́лы возстаю́щих на ны враго́в, ви́димых и неви́димых. Умоли́ же Го́спода Бо́га, всея́ тва́ри Созда́теля, изба́вити нас от ве́чнаго муче́ния, да всегда́ прославля́ем Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха и твое́ испове́дуем предста́тельство, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святителю Феодору, епископу Ростовскому и Суздальскому
Тропарь, глас 8
В моли́твах бдя, се́рдцем же о ста́де твое́м вы́ну боле́знуя,/ уче́нием свои́м всех просвети́л еси́, Фео́доре прему́дре,/ те́мже Христа́ Бо́га моли́,// в день па́мяти твоея́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Перевод:
В молитвенном бдении ты всегда болел сердцем о стаде своем, учением своим всех просветил ты, Феодор премудрый, потому Христа Бога моли в день памяти твоей даровать нам великую милость.
Ин тропарь, глас 8
В моли́тве бдя, Го́рняя жела́я,/ до́льняя возненави́дел еси́,/ и, се́рдцем боле́знуя, вы́ну о ста́де свое́м пече́шися,/ уче́нием бо свои́м всех просвети́л еси́,/ Фео́доре прему́дре, Христа́ Бо́га моли́ в па́мяти твое́й// дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Перевод:
В молитвенном бдении, устремляясь к Небесному, ты возненавидел земное и, болея сердцем, всегда заботишься о стаде своем, ибо учением своим ты всех просветил, Феодор премудрый, Христа Бога моли в день памяти твоей даровать нам великую милость.
Кондак, глас 3
Я́ко ве́лие со́лнце,/ возсия́ пресла́вная па́мять твоя́, прему́дре Фео́доре,/ в не́йже подава́еши в беда́х су́щим спасе́ние,/ притека́ющим к тебе́ усе́рдно,/ благода́тию, е́юже облагодати́ тя Христо́с// в жи́зни несконча́емой.
Перевод:
Как великое солнце воссияла преславная память твоя, премудрый Феодор, которой ты подаешь спасение находящимся в бедах, приходящим к тебе усердно, благодатью, которой наделил тебя Христос в вечной жизни.
Молитва
О, вели́кий архиере́ю Бо́жий, Фео́доре треблаже́нне! Иже град Су́ждаль и окре́стныя гра́ды и страны́ святы́м Креще́нием просвети́вый и от тьмы неве́дения к све́ту Богоразу́мия приведы́й, пе́рвый во благода́ти Правосла́вныя ве́ры нам па́стырь и уго́дник Госпо́день, А́нгельскаго жития́ ревни́тель и апо́столов подо́бник, гра́ду Су́ждалю защи́титель и всем, с ве́рою к тебе́ притека́ющим, помо́щник ве́лий и засту́пник те́плый! Услы́ши нас, гре́шных и недосто́йных раб твои́х, в час сей к тебе́ моле́ние сие́ принося́щих, помяни́ нас у Престо́ла Влады́ки Царя́ Вседержи́теля Бо́га и помоли́ся о нас, гре́шных, я́ко да изба́вит нас от всех бед и зол, мир же и благоде́нствие нам да́рует. Ей, уго́дниче Бо́жий и святи́телю Фео́доре! Сохрани́ страну́ на́шу, град твой Су́ждаль и вся́кия гра́ды и ве́си от гла́да, губи́тельства, тру́са и пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных, и междоусо́бныя бра́ни, и от напра́сныя сме́рти, и от нападе́ния вра́жия, и от тлетво́рных ве́тров, и от смертоно́сныя я́звы, и от вся́каго зла. Бу́ди нам помо́щник и засту́пник во всей жи́зни на́шей, и изба́ви нас от оби́дящих и ненави́дящих челове́к, непра́ведно на ны востаю́щих, и от всех ви́димых и неви́димых сопротивле́ний вра́жиих, и спасе́ны нас предста́ви в День стра́шнаго и гро́знаго прише́ствия Госпо́дня, и сподо́би нас улучи́ти десна́го стоя́ния во блаже́нном Ца́рствии Христа́ Бо́га. Я́ко Тому́ подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Благоверным князьям Василию и Константину Ярославским, на обретение мощей
Тропарь, глас 2
Ва́ше оте́чество хва́лится обагре́нием крове́й ва́ших,/ Це́рковь же Бо́жия ра́дуется,/ прие́мши телеса́ ва́ша,/ лю́дие, пе́сненный лик соста́вльше,/ духо́вною цевни́цею вопию́т:/ лику́й, Васи́лие, ра́дуйся, Константи́не,// Яросла́влю сла́во и всей Росси́и ра́досте.
Перевод:
Ваше Отечество гордится тем, что вы пролили за него кровь, Церковь же Божия радуется, приняв тела ваши; люди, составившие молитвенное песнопение, духовной лирой взывают: «Ликуй, Василий, радуйся, Константин, Ярославлю слава и всей России радость».
Кондак, глас 4
Днесь Це́рковь разширя́ет не́дра своя́/ и прие́млет многоцеле́бныя мо́щи ва́ши,/ добропобе́днии страда́льцы,/ Васи́лие сла́вне и Константи́не Богому́дре,/ и, я́ко шипо́к благово́нный, напоя́ется пречу́дными арома́ты,/ бога́тными чудодея́нии от неистощи́мых сокро́вищ,/ от пресла́вных моще́й ва́ших,/ и ра́достно чад свои́х созыва́ет вопи́ти, лю́дие:// ра́дуйся, дво́ице пречу́дная, оте́честву своему́ стено́ необори́мая.
Перевод:
Сегодня Церковь расширяет недра свои и принимает подающие многие исцеления мощи ваши, одержавшие победу мученики, Василий славный и Константин Богомудрый, и, наполняясь, как пречудными ароматами от благоухающих роз, богатым излиянием чудес от неистощимых сокровищ, преславных мощей ваших, радостно детей своих собирает, чтобы они взывали: «Радуйтесь двое князей удивительных, Отечества своего крепость неразрушимая».
Благоверным князьям Василию и Константину Ярославским
Ин тропарь, глас 8
Возвы́сившеся на доброде́тель, к жела́нию кра́йнему,/ и достиго́сте к Небе́сней высоте́,/ благове́рнии вели́цыи кня́зи Васи́лие и Константи́не,/ и безстра́стным житие́м украси́сте ду́ши своя́,/ поще́нием же изря́дно победи́сте бесо́вския полки́/ и восприя́сте чи́стую со́весть,/ в моли́твах я́ко безпло́тнии пребы́сте,/ возсия́сте в ми́ре, а́ки со́лнце, пресла́внии,// моли́те спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод:
Возвысившись в добродетели, устремившись к высочайшему и достигнув Небесных высот, благоверные великие князья Василий и Константин, вы бесстрастной жизнью украсили души свои, особенно же пощением победили войска бесовские и обрели чистую совесть, в молитвах же как бесплотные пребыли, воссияли в мире, как солнце, преславные, молите о спасении наших душ.
Собору преподобных отцов Псково-Печерских
Тропарь, глас 6
Собо́р святы́х Пско́во-Пече́рских днесь почти́м,/ в де́брех лесны́х оби́тель чу́дную основа́вших,/ и, я́ко кри́ны, доброде́тельми процве́тших,/ и лю́дем пра́вый путь Богоподо́бия указа́вших,/ мо́лят бо Го́спода// ми́ру мир дарова́ти и ве́лию ми́лость.
Перевод:
Собрание святых Псково-Печерских сегодня почтим, в дебрях лесных удивительную обитель основавших и, как лилии, добродетелями процветших, и людям правильный путь Богоподобия показавших, ибо они молят Господа даровать мир всему миру и великую милость.
Ин тропарь, глас 4
Днесь оби́тель Пско́во-Пече́рская све́тло пра́зднует, преподо́бных свои́х собо́р почита́ющи; просия́ша бо зде Богоно́снии отцы́, челове́цы же небе́снии, земни́и а́нгелы; се в Дому́ Твое́м, о Богома́ти, ра́дование и всех ве́рних весе́лие духо́вное, я́ко дарова́ла еси́, о Благода́тная, пречестны́я нам пред Го́сподем засту́пники и моли́твенники о душа́х на́ших.
Перевод:
Сегодня обитель Псково-Печерская светло празднует, собрание преподобных своих почитая, ибо здесь просияли Богоносные отцы, небесные люди и земные ангелы, вот в Доме Твоем, о Богоматерь, радость и всех верных духовное торжество, так как Ты даровала нам, о Благодатная, почитаемых заступников перед Господом и молитвенников о душах наших.
Ин тропарь, глас 6
Днесь собо́р святы́х Пско́во-Пече́рских почти́м, в де́брех лесны́х чу́дную оби́тель основа́вших, и, я́ко кри́ны ра́йстии, доброде́тельми процве́тших, лю́дем же пра́вый путь Богоподо́бия указа́вших; Го́спода бо при́сно мо́лят мир ми́рови дарова́ти и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Перевод:
Сегодня собрание святых Псково-Печерских почтим, в лесных дебрях удивительную обитель основавших и, как лилии райские, добродетелями процветших, людям же правильный путь Богоподобия показавших, ибо они всегда молят Господа даровать мир всему миру и душам нашим великую милость.
Кондак, глас 2
Тебе́, Богоро́дице/ и Де́ве Чи́стей, за вся лю́ди Бо́га умоля́ющей,/ оби́тель Пско́во-Пече́рская/ святы́х свои́х, я́ко дар, днесь прино́сит,/ Твои́х же даро́в бога́тство кто испове́сть,// я́ко в рай возвела́ еси́ отцы́ на́ша.
Перевод:
Тебе, Богородице и Деве Пречистой, обо всех людях молящейся, обитель Псково-Печерская святых своих, как дар, сегодня приносит, Твоих же даров богатство кто возвестит, так как Ты в рай возвела отцов Наших.
Ин кондак, глас 2
Оби́тель Пско́во-Пече́рская Тя, Богоро́дицу и Де́ву Чи́стую за вся лю́ди умоля́ющи, святы́х свои́х, я́ко дар, Тебе́ днесь прино́сит, но Твои́х даро́в бе́здну кто испове́ст, я́ко в рай возвела́ еси́ отцы́ на́ша.
Перевод:
Обитель Псково-Печерская Тебе, Богородице и Деве Пречистой, молящейся обо всех людях, святых своих, как дар, приносит, но кто возвестит бездну Твоих даров, так как Ты возвела в рай отцов наших.
Молитва
О, преподо́бнии и Богоно́снии отцы́ на́ши: Ма́рко, Ио́но, Корни́лие, Вассиа́не, Дорофе́е, Ла́заре, Симео́не, Алекса́ндре и ма́ти преблаже́нная Ва́ссо! Смире́нно припа́даем к вам, я́ко пра́ведником су́щим, и́же в Пско́встей земли́ просия́вше пресла́вно, укра́сили есте́ оби́тель Пече́рскую жития́ ва́шего чу́днаго звезда́ми пресве́тлыми; к вам прибега́ем и, с любо́вию хва́ляще днесь, предста́тельства про́сим за нас, многогре́шных: умоли́те Го́спода Сил и Пречи́стую Его́ Ма́терь, да сохраня́т Росси́йскую страну́ на́шу ми́рну, утвердя́т в благоче́стии зе́млю Пско́вскую и да покро́вом благода́ти Своея́ град сей покро́ют, оби́тель же на́шу укрепя́т и всем подвиза́ющимся в ней да́руют спасе́ние и Жизнь Ве́чную. Помози́те нам, уго́дницы Бо́жии, созда́ти храм благоле́пен в сердца́х на́ших и украси́ти сей храм доброде́тельми, да жи́тельствует в нем еди́но Госпо́дь! Огради́те нас стено́ю моли́тв всепобе́дных от грехо́вных стрел врага́ спасе́ния на́шего и от всех его́ злых искуше́ний, да Богоуго́дне зде на земли́ поживе́м и ве́чное Ца́рство Пресвяты́я Тро́ицы унасле́дим, прославля́юще при́сно Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и в безконе́чныя ве́ки. Ами́нь.
Величание
Ублажа́ем вас,/ преподо́бнии отцы́ на́ши Пско́во-Пече́рстии,/ и чтим святу́ю па́мять ва́шу,/ наста́вницы мона́хов// и собесе́дницы А́нгелов.
Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Урюпинской»
Тропарь, глас 3
Яви́лася еси́ на дре́ве в Донско́й земли́,/ благода́тная Твоя́ ико́на, Богоро́дице,/ больны́я исцеля́ти, заблу́ждшия обраща́ти;/ те́мже уми́льно мо́лимся Тебе́:/ изба́ви град наш от вся́каго зла// и спаси́ лю́ди, к Тебе́ притека́ющия.
Перевод:
Явилась на дереве в Донской земле благодатная Твоя икона, Богородица, исцеляющая больных и обращающая заблуждших, потому в сердечном сокрушении молимся Тебе: «Избавь город наш от всякого зла и спаси людей, к Тебе приходящих».
Кондак, глас 5
Всеблага́я Чи́стая Богоро́дице,/ к Тебе́ прибега́ем, ве́рнии,/ Тобо́ю бо позна́хом ми́лость Бо́жию,/ чу́дную ико́ну Твою́,// от нея́ же вси здра́вие и спасе́ние прие́млем.
Перевод:
Всеблагая Пречистая Богородица, к Тебе прибегаем, верующие, ибо в Тебе мы познали милость Божию, чудесную икону Твою, от нее же все получаем здоровье и спасение.
Скрыть переводы
(Рим.6:18–23; Мф.8:5–13)
Какова вера сотника! Удивила Самого Господа. Сущность ее в том, что он исповедал Господа Богом всяческих, всемощным владыкою и повелителем всего сущего; потому-то и просил: только скажи слово, и исцелеет отрок мой. Верую, что все Тебе подвластно и все слушается мановения Твоего. Такой же веры и от всех требовал Господь; такая же требуется и от нас. В ком есть такая вера, тот ни в чем не имеет недостатка и что ни попросит, все получает. Так обетовал Сам Господь.
О, когда бы и нам попасть хоть на след такой веры! Но и она есть дар, и дара этого тоже надо просить и просить с верою. Будем же просить ее, по крайней мере, с чувством нужды в ней, просить постоянно, притрудно, помогая в то же время раскрытию ее в нас соответственными размышлениями, а более всего покорностью заповедям Божиим.
– Отче, – спросил как-то один брат великого старца Антония, – почему ты не отвергаешь хвалы, которые тебе воспевают?
Отец монашества отвечал:
– Потому что мы отвергаем хвалы не из смирения, а чтобы получать их вдвойне.
Основы православия
Тема 172. Аскетизм – это не самосовершенствование.
Аскетизм – только средство к достижению христианского совершенства, а главной силой спасения служит Божья благодать, сила Божья. Примером здесь может служить капитан парусника, использующий силу ветра, или сёрфингист – силу волны. Аскетизм имеет своей целью приспособить силы и способности человека к восприятию Божественной благодати, сделаться восприимчивыми к действию Бога в нас. Мы не самосовершенствуемся, а открываемся Богу для преображения Его силой. Как открываемся? Понуждая себя исполнять заповеди Божьи, обращаясь к Богу в молитвах, участвуя в Его Таинствах.
Без Божьей благодати невозможно одолеть никакую страсть (укоренённый грех). Они настолько изворотливы, что одна будет постоянно подменяться другой. И человек никак не ухватит за корень.
Желательно отказаться от восприятия Бога как надзирателя, избрав образ Бога – Подателя благодати. И критерием своих поступков поставить не страх наказания, а благодать. Не был на службе – отказался от благодати, не молился – отверг благодать. Читал Св. Писание или помог ближнему – через это привлёк благодать. Итак, вся христианская духовная жизнь может оцениваться как потеря или приобретение Божьей благодати. И все победы в духовной жизни, безусловно, следует рассматривать не как личную заслугу, а как дар Бога, Который даровал нам благодать и силу для достижения их.
См. Беседа преподобного Серафима с Н. А. Мотовиловым. О цели христианской жизни.
Практический совет
Как подготовиться к первой исповеди?
Подготовиться к Исповеди – значит проанализировать свои дела и мысли с точки зрения заповедей Божьих, помолиться Господу о прощении грехов и даровании истинного покаяния. Самоосуждение – вот первое и главное, с чем надо приходить на Исповедь; не обвиняйте других, только себя самого. При необходимости можно записать грехи (богопротивные мысли, чувства и дела). Первым делом скажите священнику, что это ваша первая исповедь.
См. Подготовка к Исповеди (Таинству Покаяния)