Скрыть
5:1
5:2
5:6
5:7
5:17
5:19
5:20
5:22
5:23
5:24
5:26
5:28
5:30
5:32
5:34
5:35
5:36
5:40
5:41
5:46
5:47
5:48
Глава 13 
13:1
13:2
13:4
13:5
13:6
13:7
13:8
13:9
13:10
13:11
13:13
13:19
13:20
13:21
13:22
13:23
13:24
13:25
13:26
13:27
13:28
13:29
13:30
13:32
13:36
13:37
13:38
13:40
13:41
13:42
13:44
13:45
13:46
13:47
13:48
13:49
13:50
13:51
13:52
13:53
13:56
13:58
Глава 24 
24:3
24:5
24:6
24:7
24:8
24:10
24:11
24:12
24:13
24:14
24:16
24:17
24:18
24:19
24:20
24:21
24:22
24:24
24:25
24:26
24:27
24:32
24:33
24:36
24:38
24:39
24:40
24:41
24:44
24:47
24:48
24:49
24:50
24:51
Като видя народа. Той се възкачи на планината; и когато седна, учениците Му се приближиха до Него.
И Той, като отвори устата Си, поучаваше ги и казваше:
блажени бедните духом, защото тяхно е царството небесно.
Блажени плачещите, защото те ще се утешат.
Блажени кротките, защото те ще наследят земята.
Блажени гладните и жадните за правда, защото те ще се наситят.
Блажени милостивите, защото те ще бъдат помилувани.
Блажени чистите по сърце, защото те ще видят Бога.
Блажени миротворците, защото те ще се нарекат синове Божии.
Блажени изгонените заради правда, защото тяхно е царството небесно.
Блажени сте вие, когато ви похулят и изгонят, и кажат против вас лъжовно каква и да е лоша дума заради Мене.
Радвайте се и се веселете, защото голяма е наградата ви на небесата; тъй бяха гонени и пророците, които бяха преди вас.
Вие сте солта на земята. Но, ако солта изгуби сила, с какво ще се направи солена? Тя вече за нищо не струва, освен да се хвърли вън и да се тъпче от човеците.
Вие сте светлината на света. Не може се укри град, който стои навръх планина.
Нито запалят светило и го турят под крина, а на светилник, и свети на всички вкъщи.
Тъй да светне пред човеците светлината ви, та да видят добрите ви дела и да прославят Небесния ваш Отец.
Не мислете, че съм дошъл да наруша закона или пророците: не да наруша съм дошъл, а да изпълня.
Защото, истина ви казвам: докле премине небето и земята, ни една йота, или една чертица от закона няма да премине, Докато всичко не се сбъдне.
И тъй, който наруши една от най-малките тия заповеди и тъй поучи човеците, той най-малък ще се нарече в царството небесно; а който изпълни и поучи, той велик ще се нарече в царството небесно.
Защото, казвам ви, ако вашата праведност не надмине праведността на книжниците и фарисеите, няма да влезете в царството небесно.
Слушали сте, че бе казано на древните: "не убивай; а който убие, виновен е пред съда".
Аз пък ви казвам, че всеки, който се гневи на брата си без причина, виновен ще бъде пред съда, а който каже на брата си: "рака", виновен ще бъде пред синедриона; а който пък каже: "безумнико", виновен ще бъде за геената огнена.
И тъй, ако принасяш дара си на жертвеника, и там си спомниш, че брат ти има нещо против тебе,
остави дара си там пред жертвеника и иди първом се помири с брата си, и тогава дойди и принеси дара си.
Помирявай се с противника си скоро, докле си още на път с него към съдилището, за да не би някак противникът ти да те предаде на съдията, а съдията да те предаде на слугата и да бъдеш хвърлен в тъмница;
истина ти казвам: няма да излезеш оттам, докле не върнеш и последния кодрант.
Слушали сте, че бе казано на древните: "не прелюбодействувай".
Аз пък ви казвам, че всеки, който поглежда на жена с пожелание, вече е прелюбодействувал с нея в сърцето си.
И ако дясното ти око те съблазнява, извади го и хвърли от себе си; защото по-добре е за тебе да погине един твой уд, а не цялото ти тяло да бъде хвърлено в геената огнена.
И ако дясната ти ръка те съблазнява, отсечи я и я хвърли от себе си; защото по-добре е за тебе да погине един твой уд, а не цялото ти тяло да бъде хвърлено в геената.
Казано бе също: "ако някой напусне жена си, нека й даде разводно писмо".
Аз пък ви казвам: който напусне жена си, не поради прелюбодеяние, той я прави да прелюбодействува; и който се ожени за напусната, той прелюбодействува.
Слушали сте още,-че бе казано на древните: "клетва не престъпяй, а изпълнявай пред Господа клетвите си".
Аз пък ви казвам: да се не кълнете никак: ни в небето, защото е престол Божий;
ни в земята, защото е подножие на нозете Му; ни в Йерусалим, защото е град на великия Цар;
ни в главата си се кълни, защото не можеш направи ни един косъм бял или черен.
Но думата ви да бъде: да, да; не, не; а каквото е повече от това, то е от лукавия.
Слушали сте, че бе казано: "око за око, и зъб за зъб".
Аз пък ви казвам: да се не противите на злото. Но, ако някой ти удари плесница по дясната страна, обърни му и другата.
И на тоя, който поиска да се съди с тебе и да ти вземе ризата, дай му и горната Дреха.
И който те принуди да вървиш с него една миля, върви с него две.
Томува, който ти проси, давай, и не се отвръщай от оногова, който ти иска назаем.
Слушали сте, че бе казано: "обичай ближния си, и мрази врага си".
Аз пък ви казвам: обичайте враговете си, благославяйте ония, които ви проклинат, добро правете на ония, които ви мразят, и молете се за ония, които ви обиждат и гонят,
за да бъдете синове на вашия Отец Небесен; защото Той оставя Своето слънце да грее над лоши и добри, и праща дъжд на праведни и неправедни.
Защото, ако обикнете ония, които вас обичат, каква вам награда? Не правят ли същото и митарите?
И ако поздравявате само братята си, какво особено правите? Не постъпват ли тъй и езичниците?
И тъй, бъдете съвършени, както е съвършен и Небесният ваш Отец.
А като излезе оня ден от къщата, Иисус седна край морето.
И събра се около Него много народ, тъй че Той влезе в кораба и седна; а целият народ стоеше на брега.
И говори им много с притчи, като казваше: ето, излезе сеяч да сее;
и когато сееше, едни зърна паднаха край пътя; и долетяха птици и ги изкълваха.
Други паднаха на каменисто място,дето нямаше много пръст; и скоро поникнаха, понеже пръстта не беше дълбока.
А когато изгря слънце, бидоха попарени и, понеже нямаха корен, изсъхнаха.
Други паднаха в тръни, и израснаха тръните и ги заглушиха.
Други паднаха на добра земя и почнаха да дават плод: едно сто, друго шейсет, а друго трийсет.
Който има уши да слуша, нека слуша!
И като се приближиха до Него учениците, рекоха Му: защо с притчи им говориш?
А Той им отговори и рече: защото вам е дадено да узнаете тайните на царството небесно, а тям не е дадено;
защото, който има, нему ще се даде и ще му се преумножи; а който няма, и това, що има, ще му се отнеме;
затова им говоря с притчи, понеже те гледат, а не виждат, и слушат, а не чуват, нито разбират;
и над тях се сбъдва пророчеството на Исаия, което казва: "с уши ще чуете, и няма да разберете; с очи ще гледате, и няма да видите;
защото сърцето на тия човеци е закоравяло, и с уши тежко слушат, и затворили са очите си, за да не би някога с очи да видят и с уши да чуят, и със сърце да разберат, та да се обърнат, и ги изцеря".
Вашите пък очи са блажени, задето виждат, и ушите ви - задето чуват;
защото, истина ви казвам, мнозина пророци и праведници са много желали да видят, каквото вие виждате, и не видяха, и да чуят, каквото вие чувате, и не чуха.
Вие, прочее, чуйте, какво значи притчата за сеяча:
при всекиго, който слуша словото на царството и не разбира, дохожда лукавият и грабва посеялото в сърцето му: ето кого означава посеяното край пътя.
А посеяното на камъни е онзи, който слуша словото и веднага с радост го приема,
ала няма в себе си корен и е непостоянен: кога настане скръб или гонение заради словото, тозчас се съблазнява.
А посеяното в тръни е онзи, който слуша словото, но грижите на тоя век и примамливото богатство заглушават словото, и то бива безплодно.
Посеяното пък на добра земя е онзи, който слуша словото и го разбира и който принася плод: един дава плод сто, друг шейсет, а друг трийсет.
Друга притча им предложи Той, като каза: царството небесно прилича на човек, посеял добро семе на нивата си;
и когато човеците спяха, дойде врагът му н посея между житото плевели, па си отвдв;
а когато израсте злакът и даде плод, тогава се появиха и плевелите.
И като дойдоха слугите на стопани на, рекоха му: господарю, нали добро семе посея на нивата си? Откъде са, прочее, в нея тия плевели?
А той им рече: враг човек е сторил това. Слугите пък му рекоха: искаш ли да идем и да ги оплевим?
Но той рече; не, за да не би, като скубете плевелите, да изскубите заедно с тях и житото;
оставете да расте и едното и другото заедно до жетва; а по жетва ще река на жетварите: съберете първом плевелите и ги свържете на снопове, за да се изгорят; а житото приберете в житницата ми.
Друга притча им предложи, като каза: царството небесно прилича на синапово зърно, което човек взе, та посея на нивата си,
което е най-малко от всички семена, но, кога израсте, бива по-голямо от всички злакове и става дърво, тъй че птиците небесни прилитат и се подсланят под клоните му.
Друга притча им каза: царството небесно прилича на квас, що го взе жена и тури в три мери брашно, докле възкисна всичкото.
Всичко това Иисус говори народу с притчи, и без притчи не им говореше,
за да се сбъдне реченото чрез пророка, който казва: "ще отворя с притчи устата Си; ще изкажа тайните от създание мира".
Тогава Иисус остави народа и влезе вкъщи. А учениците Му се приближиха до Него и казаха: разтълкувай ни притчата за плевелите на нивата.
А Той им отговори и рече: сеячът на доброто семе е Син Човеческий;
нивата е тоя свят; доброто семе, това са синовете на царството, а плевелите синовете на лукавия;
врагът пък, който ги пося, е дяволът; жетвата е свършекът на века, а жетварите са Ангелите.
И тъй, както събират плевелите и ги изгарят в огън, тъй ще бъде и при свършека на тоя век:
ще изпрати Син Човеческий Ангелите Си, и ще съберат от царството Му всички съблазни и ония, които вършат беззаконие,
и ще ги хвърлят в огнената пещ; там ще бъде плач и скърцане със зъби;
тогава праведните ще блеснат като слънце в царството на Отца си. Който има уши да слуша, нека слуша!
Царството небесно прилича още на имане, скрито в нива, което човек намери и укри, и от радост за него отива, та продава всичко, що има, и купува тая нива.
Царството небесно прилича още на търговец, който търси хубави бисери,
и като намери един скъпоценен бисер, отиде та продаде всичко, що имаше, и го купи.
Царството небесно прилича още на мрежа, хвърлена в морето и хванала всякакви риби,
която, като се напълни, изтеглиха на брега и седнаха, та събраха добрите в съдове, а лошите изхвърлиха вън.
Тъй ще бъде при свършеха на века: ще излязат Ангелите и ще отлъчат злите измежду праведните,
и ще ги хвърлят в огнената пещ: там ще бъде плач и скърцане със зъби.
И попита ги Иисус: разбрахте ли всичко това? Те Му казват: да. Господи!
А Той им рече: затова всеки книжник, който се е учил за царството небесно, прилича на стопанин, който изнася из своята съкровищница ново и старо.
И когато свърши Иисус тия притчи, замина си оттам.
А като дойде в отечеството Си, поучаваше народа в синагогата, тъй че всички се чудеха и думаха: откъде у Него тая премъдрост и тия сили?
Не е ли Той на дърводелеца син? Майка Му не се ли казва Мария, и братята Му - Иаков и Носия, Симон и Иуда?
И сестрите Му не са ли всички между нас? Откъде, прочее, у Него всичко това?
И падаха в съблазън поради Него. А Иисус им рече: пророк не бива без почит, освен в отечеството си и у дома си.
И не извърши там много чудеса поради неверието им.
И когато Иисус излезе от храма и си отиваше, учениците Му се приближиха да Му покажат сградите на храма.
А Иисус им рече: виждате ли всичко това? Истина ви казвам: няма да остане тук камък на камък, който да не бъде сринат.
И когато седеше на Елеонската планина, дойдоха учениците Му при Него насаме и рекоха: кажи ни, кога ще бъде това, и какъв ще е белегът за Твоето пришествие и за свършека на света?
А Иисус им отговори и рече: пазете се да ви не прелъсти някой;
защото мнозина ще дойдат в Мое име, говорейки: аз съм Христос; и ще прелъстят мнозина.
Ще чувате боеве и вести за войни. Внимавайте, не се смущавайте, понеже всичко това трябва да стане; ала туй не е още краят.
Защото ще въстане народ против народ, и царство против царство; и на места ще има глад, мор и трусове;
а всичко това е начало на болки.
Тогава ще ви предадат на мъки и ще ви убият; и ще бъдете мразени от всички народи, заради Моето име.
Тогава мнозина ще се съблазнят; и един други ще се предадат, и един други ще се намразят;
много лъжепророци ще се подигнат и ще прелъстят мнозина;
и понеже беззаконието ще се умножи, у мнозина ще изстине любовта;
а който претърпи докрай, той ще бъде спасен.
И ще бъде проповядвано това Евангелие на царството по цяла вселена, за свидетелство на всички народи; и тогава ще дойде краят.
И тъй, кога видите да стои на свето място "мерзостта на запустението", за която е казано чрез пророк Даниила (който чете, нека разбира),
тогава ония, които се намират в Иудея, да бягат в планините;
който е на покрива, да не слиза да вземе нещо от къщата си;
и който е на нивата, да се не връща назад да вземе дрехата си.
Но горко на непразните и на кърмачките през ония дни!
Затова молете се, да се не случи бягството ви зиме или в събота;
защото тогава ще бъде голяма скръб. каквато не е била открай свят досега, и няма да бъде.
И ако не се скратяха ония дни, не би се спасила никоя плът; но заради избраните ще се скратят ония дни.
Тогава, ако някой ви каже: ето, тук е Христос, или там е-не вярвайте;
защото ще се появят лъжехристи и лъжепророци и ще покажат големи личби и чудеса, за да прелъстят, ако е възможно, и избраните.
Ето, казах ви отнапред.
И тъй, ако ви кажат: ето, в пустинята е Той, не излизайте; ето, в скришните стаи е, не вярвайте;
защото, както светкавицата излиза от изток и се вижда дори до запад, тъй ще бъде пришествието на Сина Човечески;
защото, дето бъде трупът, там ще се съберат орлите.
И веднага подир скръбта на ония дни, слънцето ще потъмнее, и месечината не ще даде светлината си, и звездите ще изпадат от небето, и силите небесни ще се разклатят;
тогава ще се яви на небето знамението на Сина Човечески; и тогава ще се разплачат всички земни племена и ще видят Сина Човечески да иде на небесните облаци със сила и слава голяма;
и ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра, от единия до другия край на небесата.
От смоковницата вземете подобие: когато клоните й станат меки и пуснат листа, знаете, че е близо лято;
тъй и вие, кога видите всичко това, знайте, че е близо, при вратата.
Истина ви казвам: няма да премине тоя род, докле всичко това не се сбъдне.
Небе и земя ще премине, ала думите Ми няма да преминат.
А за оня ден и час никой не знае, нито небесните Ангели, а само Моят Отец;
но както беше в Ноеви дни, тъй ще бъде и пришествието на Сина Човечески;
защото, както в дните пред потопа ядяха и пиеха, женеха се и се мъжеха до оня ден, в който Ной влезе в ковчега,
и не узнаха, докле дойде потопът и изтреби всички, - тъй ще бъде и пришествието на Сина Човечески;
тогава двама ще бъдат на нива;'единия взимат, другия оставят;
две жени мелещи на мелница: едната взимат, а другата оставят.
И тъй, бъдете будни, понеже не знаете, в кой час ще дойде вашият Господ.
Знайте и това, че ако стопанинът на къщата знаеше, в кой час ще дойде крадецът, той щеше да стои буден и нямаше да остави да му подкопаят къщата.
Затова бъдете и вие готови, понеже, в който час не мислите, ще дойде Син Човеческий.
А кой е оня верен и благоразумен слуга, когото господарят му е поставил над слугите си, за да им раздава навреме храна?
Блазе на оня слуга, чийто господар, кога дойде, го намери, че постъпва тъй;
истина ви казвам, че той ще постави него над целия си имот.
Ако пък лошият оня слуга каже в сърцето си: няма да си дойде скоро господарят ми, -
па начене да бие другарите си и да яде и пие с пияниците, -
господарят на тоя слуга ще дойде в ден, в който не очаква, и в час, който не знае,
и ще го отдели и подложи на еднаква участ с лицемерните; там ше бъде плач и скърцане със зъби.
Толкования стиха Скопировать ссылку Скопировать текст Добавить в избранное
Библ. энциклопедия Библейский словарь Словарь библ. образов Практическая симфония
Цитата из Библии каждое утро
TG: t.me/azbible
Viber: vb.me/azbible