13-й день
Собо́р свята́го Арха́нгела Гаврии́ла и преподо́бнаго отца́ на́шего Стефа́на Савваи́та
Собо́р преподо́бных оте́ц оби́тели Хиланда́рския, и́же во Святе́й Горе́ Афо́нстей просия́вших
Собо́р свята́го Арха́нгела Гаврии́ла и преподо́бнаго отца́ на́шего Стефа́на Савваи́та
ВЕ́ЧЕР
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры Арха́нгела, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Ум предве́чный,/ свет соста́вивый вторы́й,/ Гаврии́ла тебе́, прича́стиями Боже́ственными/ просвеща́ющаго всю вселе́нную/ и ю́же от ве́ка открыва́ющаго нам/ Боже́ственную и вели́кую вои́стинну та́йну,/ во утро́бе воплоща́емаго деви́честей/ су́ща Безтеле́снаго и бы́вша Челове́ка,/ во е́же спасти́ челове́ка.
Престо́лу предстоя́ Трисо́лнечнаго Божества́/ и бога́тно просиява́я Боже́ственными светлостьми́,/ испуща́емыми непреста́нно отту́ду,/ су́щия на земли́, ра́достно лику́ющия и восхваля́ющия тя,/ страсте́й мглы изба́ви и просвеще́нием уясни́,/ Гаврии́ле Архистрати́же,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.
Низложи́ шата́ния ага́рянская,/ на ста́до твое́ ча́сто находя́щая,/ уста́ви раздо́ры Це́ркве,/ укроти́ бу́рю безме́рных искуше́ний,/ изба́ви бед и обстоя́ний любо́вию чту́щия тя/ и под кров твой прибега́ющия,/ Гаврии́ле Архистрати́же,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.
И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас 8.
Подо́бен: О, преславнаго чудесе́:
О́тче Богоно́се Стефа́не,/ Боже́ственною му́дростию ум укре́пль све́тло,/ я́рость у́бо му́жеством,/ целому́дрием же жела́ние,/ пра́вдою же всю си́лу душе́вную/ упра́вил еси́ любому́дренно,/ колесни́цу красну́ доброде́телей соста́вил еси́,/ на ню́же всед, ра́дуяся,/ возше́л еси́ к высоте́, сла́вне.
О́тче Богогла́се Стефа́не,/ богосло́вием ум просвети́л еси́, преподо́бне,/ я́коже копие́, нося́ я́рость,/ просте́рту на ху́льныя, блаже́нне, еретики́,/ жела́нием пи́щи го́рния,/ ея́же сподо́бился еси́ причасти́тися, чу́дне,/ предстоя́ престо́лу всех Царя́ и Вседержи́теля.
О́тче Богоглаго́ливый Стефа́не,/ воздержа́нием ум огради́в всю́ду,/ к Первовино́вному востещи́ сотвори́л еси́,/ и ути́шил еси́ мирски́й мяте́ж/ и, молву́ оттря́с,/ ума́ чистото́ю удержа́н был еси́, прему́дре,/ жела́нием вои́стинну кра́йним,/ Богому́дре преподо́бне.
Сла́ва, глас 6. Византи́ево:
Сра́дуйтеся с на́ми, вся А́нгельская чинонача́лия:/ предста́тель бо ваш и наш засту́пник,/ вели́кий Архистрати́г, в дне́шний день/ в честне́м его́ хра́ме/ пресла́вно явля́яся, освяща́ет./ Те́мже, по до́лгу воспева́юще, тому́ возопии́м:/ покры́й нас кро́вом крилу́ твое́ю,/ вели́кий Гаврии́ле Арха́нгеле.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Тридне́вен:
Всечи́стая я́ко ви́де Тебе́, на Кресте́ пове́шена,/ пла́чущи, вопия́ше ма́терски:/ Сы́не Мой и Бо́же Мой,/ сладча́йшее Мое́ Ча́до,/ ка́ко терпи́ши страсть поно́сную?
На стихо́вне Окто́иха.
Сла́ва, и ны́не, глас 8. Иоа́нна мона́ха:
Я́ко чинонача́льник, и побо́рник,/ и А́нгелов пе́рвый вождь, Архистрати́же,/ вся́кия ну́жды и ско́рби,/ неду́г и лю́тых согреше́ний свободи́/ ве́рно пою́щих и моля́щих тя, сла́вне,/ я́ве я́ко невеще́ствен Невеще́ственнаго зря/ и непристу́пным све́том Влады́чния сла́вы осиява́емь./ Той бо человеколю́бче плоть нас ра́ди от Де́вы прия́т,/ спасти́ восхоте́в челове́чество.
Тропа́рь, глас 4:
Небе́сных во́инств Архистрати́же,/ мо́лим тя при́сно мы, недосто́йнии,/ да твои́ми моли́твами огради́ши нас/ кро́вом крилу́ невеще́ственныя твоея́ сла́вы,/ сохраня́я нас, припа́дающих приле́жно и вопию́щих:/ от бед изба́ви нас,/ я́ко чинонача́льник Вы́шних сил.
НА У́ТРЕНИ
Еди́н кано́н Окто́иха со ирмосо́м на 4 и Арха́нгела на 6. Творе́ние Ио́сифово, его́же краегране́сие: Я́ко всече́стна Гаврии́ла хвалю́. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Я́ко све́та су́ща, к све́ту кра́йнему невеще́ственными причаще́нии,/ Боже́ственнаго и невеще́ственнаго, молю́ тя, Арха́нгеле Госпо́день:/ ум мой просвети́ моли́твами твои́ми, я́ко да воспева́ю тя.
Соста́вим днесь лик Боже́ственный, веселя́щеся,/ пе́рваго почита́юще Безпло́тных умо́в, неизрече́нную ра́дость возвести́вшаго,/ в мир прише́дшую за бла́гость.
Предста́теля тя вели́ка, и к Бо́гу засту́пника,/ и сте́ну, и утвержде́ние, Гаврии́ле, иму́ще,/ лю́бящии тя, избавля́емся от бед и вре́да змии́на, восхваля́ющии тя.
Богоро́дичен: Чи́сту Тя Всенепоро́чную Гаврии́л я́ко узре́,/ ра́дуйся,– Тебе́, Влады́чице, све́тло возопи́,– Неискусобра́чная,/ челове́ков спасе́ние, А́нгелов похвала́ и честносло́вие.
Ин кано́н преподо́бнаго на 4, глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть:/ препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися.
Тебе́ твоего́, преблаже́нне, уче́ния долг принося́ще,/ воздая́ния простира́ем, вене́ц похва́л плету́ще,/ ты же ми́лостив яви́ся, пребога́те, твои́ми мольба́ми благода́ть ми пода́ждь духо́вную.
Всегуби́тельное стремле́ние страсте́й, о́тче, увяди́л еси́, слове́сным объя́т богому́дрием,/ благопребы́тен бо был еси́, благогла́сен, кро́ток же и смире́н,/ сло́вом же прему́дрости, Стефа́не, и ра́зума венча́емь.
Свяще́нно украси́л еси́ себе́, о́тче, ра́зумом/ и де́тельным де́йством благода́ти, Богоглаго́ливе Стефа́не,/ жела́я венца́ сла́вы Христо́вы,/ и твоея́ наде́жди изря́дно, преблаже́нне, не погреши́л еси́.
Целому́дрие удержа́л еси́ я́ве, кра́йнюю же кро́тость и высо́кое, Богоно́се, смире́ние,/ и́миже возвыша́емь, трудо́в твои́х де́йством и виде́нием, ра́дуяся, прине́слся еси́,/ вене́ц неувяда́емый прие́мь.
Богоро́дичен: Тва́рей яви́лася еси́, Чи́стая, всех ви́димых и неви́димых превы́шши, Всенепоро́чная:/ Зижди́теля бо родила́ еси́, я́коже изво́ли воплоти́тися во утро́бе Твое́й,/ Его́же со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ Живы́й и Незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.
Прича́стием Све́та невеще́ственнаго, я́ко невеще́ствен вои́стинну, Гаврии́ле,/ невеще́ственно просвеща́емь, свет ви́ден был еси́ вторы́й,/ веще́ственныя всегда́ челове́ки просвеща́я, пою́щия тя.
Вели́каго благозва́ния сподо́бился еси́,/ вели́кое та́инство нам откры́в, вели́кий А́нгелов,/ и́мже взя́ти бы́хом от земли́ к велича́йшей высоте́,/ вельми́ чту́щии тя.
Яви́ся всем с Небесе́, любо́вию и́щущим тя при́сно,/ и уста́ви бу́рю, на ны дви́жимую, напа́стей же и скорбе́й,/ о Гаврии́ле Архистрати́же!
Богоро́дичен: Сказу́я е́же дре́вле сокрове́нное та́инство, Отрокови́це,/ Тебе́ иногда́ Гаврии́л взыва́ше:/ ра́дуйся, Бо́жия пала́то, в ню́же всели́вся, вся челове́ки обожи́л есть,/ я́ко Милосе́рд.
Ин
Ирмо́с: Процвела́ есть пусты́ня, я́ко крин, Го́споди,/ язы́ческая неплодя́щая, Це́рковь/ прише́ствием Твои́м,/ в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Просия́ житие́ твое́, Богоно́се Стефа́не, всесве́тло, я́ко со́лнце, в ми́ре/ и просвети́ к тебе́ ве́рою и любо́вию приходя́щия.
Просвеща́ются концы́ уче́нии твои́ми, преподо́бне:/ я́коже бо свети́льник, просия́л еси́, Богоно́се, Це́ркви Христо́ве,/ в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.
Непорабоще́нну соблю́л еси́ ду́шу твою́ страстьми́/ и сластьми́ теле́сными, Богоно́се Стефа́не че́стне./ Те́мже ны́не по достоя́нию восхваля́ем тя.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́ чистото́ю, я́ко крин, Влады́чице,/ посреде́ те́рния просия́вши луча́ми де́вства Твоего́, Богоро́дице Пречи́стая.
Конда́к, глас 2:
На Небесе́х зря Бо́жию сла́ву и на земли́ с высоты́ подая́ благода́ть,/ нача́льниче А́нгелов, му́дре Гаврии́ле, Бо́жия сла́вы служи́телю/ и ми́ра Боже́ственный побо́рниче,/ спаса́й, соблюда́й вопию́щия ти:/ сам бу́ди помо́щник, и никто́же на ны.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
Безпло́тных служи́телей ты пе́рвенствуяй,/ первове́чное повеле́нное стра́шное та́инство тебе́ еди́ному, Гаврии́ле сла́вне, вверя́ется,/ Рождество́ неизрече́нное Святы́я Де́вы:/ ра́дуйся,– провозглаша́я Ей,– Обра́дованная./ Те́мже тя должно, ве́рнии, с весе́лием при́сно ублажа́ем.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 3.
Подо́бен: Красоте́ де́вства:
Исправле́ние жития́ твоего́ всех просвеща́ет, стопы́,/ Стефа́не о́тче, вои́стинну, ве́рою подо́бящихся тебе́./ Те́мже любо́вию тя блажа́щия всегда́ спаса́й моли́твами твои́ми от вся́кия тесноты́,/ Христа́ Блага́го моля́, преподо́бне блаже́нне досточу́дне.
И ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́, краснейший Грозд прозябла́ еси́,/ источа́ющ нам вино́ спасе́ния, всех веселя́щее ду́ши же и телеса́./ Те́мже, я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно, со А́нгелом вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная.
Крестобогоро́дичен:
Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́,/ ви́дящи Тя, ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше:/ что Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный,/ и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мой, даро́в наслади́выйся?/ Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.
Песнь 4
Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий Сове́т,/ е́же от Де́вы, воплоще́ния/ Тебе́, Вы́шняго,/ проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Стоя́л еси́ прича́стием Богонача́льным, дре́вле, Гаврии́ле досточу́дне,/ просвеща́я проро́ка Дании́ла/ и изложи́в явле́ние недове́домых ду́хом.
Усты́ бре́нными тя ра́достно, о́гненное естество́ су́ща, восхваля́ем:/ изми́ нас огня́ всегда́ паля́щаго,/ Боже́ственными, Гаврии́ле, хода́тайствы твои́ми.
Па́че со́лнца в Боже́ственную оде́жду, сла́вою непристу́пною блиста́ющуся, одева́емь,/ Архистрати́же служи́телей,/ Царю́ предстои́ши Небе́сному, веселя́ся.
Богоро́дичен: Всю Тя, Ду́хом Гаврии́л преочище́ну, Всенепоро́чная, разуме́в,/ вопие́т Тебе́ я́вственно:/ ра́дуйся, кля́твы избавле́ние и пра́отцев воззва́ние.
Ин
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ты, Стефа́не, мона́шествующих был еси́ вене́ц,/ я́ко ка́мением многоце́нным, доброде́тельми обложе́н,/ яви́лся бо еси́, блаже́нне, богора́дованно вои́стинну украше́ние.
Боже́ственную, Богоно́се, прему́дрость поче́л еси́,/ те́мже дарова́ний тя сия́ венцы́ уясни́,/ сла́ву ве́чную тебе́ хода́тайствовавши, о́тче всече́стне.
Све́тлостию нра́вов твои́х и о́бразы бла́гости, преподо́бне Стефа́не,/ подо́бне пожи́л еси́,/ те́мже присту́пен всем был еси́, всеблаже́нне пречу́дне.
Богоро́дичен: Умерщвле́ния плод мне Е́ва принесе́,/ Жизнь же ро́ждшая Ипоста́сную, Пречи́стая, а́бие испра́вила еси́./ Те́мже зову́ Ти: ра́дуйся, Присноде́во.
Песнь 5
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.
Ума́ прича́стием пе́рваго просвеща́емь, вторы́й ви́ден был еси́ свет,/ зовы́й со безчи́сленными А́нгел чи́нми:/ Свят Оте́ц Вседе́тель, Сын Собезнача́лен и Дух Сопресто́лен.
Вид твой о́гнен, добро́та пречу́дна, вся́ку мысль удивля́я,/ ве́лия сла́ва, Гаврии́ле, вели́кий Боже́ственных Безпло́тных нача́льниче,/ всех удобре́ние, ве́рно воспева́ющих тя.
Боже́ственный я́ко ви́де тя, во вре́мя кажде́ния дре́вле стоя́ща, Заха́рия быва́ет нем:/ не ве́рова бо твоему́ возвеще́нию стра́шному,/ его́же возгласи́л еси́, Гаврии́ле Архистрати́же.
Богородичен: Храм свяще́ния су́щи, Пренепоро́чная,/ гла́сом Гаврии́ла Арха́нгела, во святы́х почива́ющаго, родила́ еси́ Пресвята́го Бо́га,/ вся освяща́ющаго и лю́тых изыма́ющаго.
Ин
Ирмо́с: Хода́таи́ Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же:/ Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́,/ от но́щи неве́дения/ приведе́ние и́мамы.
Стремле́ние страсте́й безстра́стия жела́нием угаси́л еси́, Богоно́се Стефа́не,/ и виде́нии и дея́нии просвети́л еси́, о́тче, душе́вное устрое́ние.
Умо́м чи́стым писа́нии бесе́довал еси́ духо́вными, Богоглаго́ливе Стефа́не,/ и виде́ния и дея́ния собра́л еси́ бога́тство боже́ственно,/ о́тче преподо́бне.
Прему́дрости глубину́ испыта́в, Стефа́не,/ дости́гл еси́ обрести́, ели́ко благопотре́бно,/ и би́сер многоце́нный боле́зньми стяжа́л еси́, преблаже́нне, ра́зума.
Богоро́дичен: Се во чре́ве, Богоро́дице Пречи́стая, Христа́ Бо́га па́че сло́ва име́ла еси́,/ я́коже Иса́ия провозгласи́,/ вы́ше естества́ Сего́, Богороди́тельнице, родила́ еси́.
Песнь 6
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Земни́и язы́цы почести́ тя, ума́ светоза́рнаго и Небе́снаго, не возмо́гут,/ пресве́тло просвеща́ема па́че ума́ и сло́ва Боже́ственными светлостьми́.
Заря́ со́лнца многосве́тлая, о́гненных слуг нача́льниче,/ светоно́сными твои́ми ко Влады́це мольба́ми/ пою́щия тя тьмы страсте́й исхи́ти.
Сове́ты язы́ков разори́, ве́ру правосла́вную утверди́,/ уста́ви раздира́ния церко́вная, Арха́нгеле,/ ко всех Творцу́ твои́ми моли́твами.
Богоро́дичен: Глаго́лов Боже́ственных послушли́ва, Чи́стая, Гаврии́ловых была́ еси́/ и пребезнача́льнаго Сло́ва пло́тию родила́ еси́,/ безслове́сия мир изба́вльшаго.
Ин
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Вселе́нней свети́ло пресве́тлое, о́тче, яви́лся еси́,/ слове́с све́тлостию просвеща́я, Стефа́не,/ ве́рою и любо́вию к тебе́ притека́ющия.
Блаже́нно житие́ проше́л еси́, успи́в у́бо чу́вства,/ вне быв мирска́го мяте́жа,/ и Бо́гу прибли́жился еси́, Стефа́не.
Я́ко добр, я́ко красе́н вене́ц,/ и́мже ны́не венча́лся еси́, прему́дре Стефа́не, доброде́тельми венча́емь,/ и над страстьми́ ца́рствовал еси́, преизря́дне.
Богоро́дичен: Вы́ше естества́, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́вою,/ я́вльши и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.
Конда́к, глас 2.
Подо́бен: Тве́рдыя:
Архистрати́же Бо́жий, служи́телю Боже́ственныя сла́вы,/ А́нгелов нача́льниче и челове́ков наста́вниче,/ поле́зное нам проси́ и ве́лию ми́лость,/ я́ко Безпло́тных Архистрати́г.
И́кос:
Рекл еси́, Человеколю́бче, в писа́ниих Твои́х,/ мно́жеству ра́доватися А́нгел на Небеси́ о челове́це еди́ном ка́ющемся, Безсме́ртне./ Те́мже мы, и́же в беззако́нниих, Безгре́шне еди́не Сердцеве́дче,/ Тя моли́ти всегда́ дерза́ем, я́ко Благоутро́бнаго,/ уще́дрити и низпосла́ти недосто́йным умиле́ние, Влады́ко, подая́й нам проще́ние:/ о всех бо нас мо́лится Тебе́ Безпло́тных Архистрати́г.
Песнь 7
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.
Иоа́нново рождество́, сла́вне, возвести́л еси́ Заха́рии,/ иногда́ внутрь Боже́ственнаго хра́ма предстоя́щу и пою́щу Изба́вителю и Бо́гу:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
Пресла́вное хра́ма твоего́ благоле́пие пресве́тло, Гаврии́ле, освяща́ет ду́ши ве́рных/ и повелева́ет велегла́сно вопи́ти:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
Просвеща́емь прича́стием, Архистрати́же, пе́рваго Све́та та́йно,/ вторы́й свет вои́стинну ви́ден был еси́,/ пою́щия просвеща́еши всегда́:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: По́слан бысть Гаврии́л Архистрати́г,/ ра́дость возвеща́я Тебе́, Де́во Ма́ти Чи́стая,/ Ея́же ра́ди печа́ль преста́, и кля́тва вои́стинну непло́дна бысть,/ и благослове́ние процвете́ ве́рным во ве́ки.
Ин
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ есть./ Христо́с же простре́ богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.
Благово́нствуют, преподо́бне, твои́х уче́ний словеса́, благода́тию Ду́ха сия́юще:/ Божество́ бо еди́но честву́я в Трех Ли́цах,/ Сло́ва же воплоще́ние поя́, благово́нствуеши нас, пребога́те.
Ума́ чистото́ю и ра́зума, Богому́дре, све́тлостию житие́ преше́л еси́,/ чистото́ю же телесе́ и де́вства сия́нием/ изря́дно возложе́ние я́влься Всеви́дцу и Вседержи́телю.
Сло́во твое́ со́лию растворе́но,/ житие́ твое́, благода́тию, преблаже́нне, сия́я, яви́ся, пречу́дне,/ те́мже в Вы́шния оби́тели всели́лся еси́, ра́дуяся,/ Христу́ со дерзнове́нием ны́не предстоя́.
Богоро́дичен: Управля́ющи, Пречи́стая, мое́ житие́,/ к Твоему́ всети́хому приста́нищу напра́ви,/ Бо́га ро́ждшая, благи́х Исто́чника,/ всем подаю́щаго ве́рным изоби́лие бла́гости.
Песнь 8
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Священносло́вии свяще́нными тя лю́дие свяще́ннии пою́т, веселя́щеся:/ ты бо всевино́вное Сло́во воплоща́емо,/ е́же по нам, Арха́нгеле, и е́же от нас, провозглаша́еши Де́ве, па́че ума́ же и сло́ва./ Те́мже тя почита́ем во вся ве́ки.
Уму́ вели́кому же и пе́рвому невеще́ственно, Арха́нгеле, соединя́яся,/ усты́ о́гненными твои́ми пое́ши пе́ние стра́шное, е́же пою́т вси а́нгельстии ли́цы:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Благоле́пием я́ве испещре́н Боже́ственным, прохо́диши Небе́сная, та́же и земна́я,/ соверша́я свяще́нная хоте́ния Христа́, всех Бо́га,/ А́нгелов нача́льниче Гаврии́ле, красота́ ве́рою при́сно тя хва́лящих.
Пло́тию по ипоста́си Сло́во челове́ком примеси́тися хотя́,/ име́ тя предтеку́ща и проуготовля́юща свяще́нную пала́ту, о свяще́нный Гаврии́ле!/ Го́спода по́йте,– вопию́ща,– и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Яко престо́л красе́н Царе́в, я́ко всех тва́рей преиму́щую,/ я́ко Пресу́щнаго еди́ну осуществова́вшую, челове́ки обожи́вшаго/ соедине́нием лу́чшим рождества́ неизрече́ннаго и стра́ннаго,/ благослове́нную воспое́м Де́ву.
Ин
Ирмо́с: Пещь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше/ Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая,/ ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Вене́ц благоле́пен Христо́с Жизнода́вец на верх твой положи́, тезоимени́те Стефа́не,/ и́бо дея́ньми просия́л еси́ и виде́нии, яви́лся еси́, зовы́й:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Все преше́д чу́вство, преблаже́нне, уму́ пе́рвому прибли́жился еси́ души́ чистото́ю,/ жития́ же све́тлостию вене́ц но́сиши, Стефа́не, зовы́й:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Жела́нием зе́льным, преблаже́нне,/ изсле́дил еси́ Богоно́снаго Са́ввы, Стефа́не, житие́ Боже́ственное,/ жи́зни же све́тлостию поревнова́л еси́, прехва́льне,/ быв у́бо учени́к сего́ вои́стинну изря́ден.
Богоро́дичен: Ум безстра́стный во утро́бе Твое́й соединя́ется челове́ческому уму́, Пречи́стая,/ пло́ти же дебельство́м под ле́том быв, лет Превы́шший./ Тем Тя, Богоро́дице, ве́рою и любо́вию сла́вим.
Песнь 9
Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.
Предстои́ши стра́шно, Престо́лу благода́ти служа́,/ и облиста́емь светоли́тии, е́же па́че ума́, и свяще́нно обожа́емь,/ и свет зри́мь, и просвеща́яй ве́рою чту́щия тя,/ свяще́нне Гаврии́ле Архистрати́же.
Я́коже не́бо, зри́шися, звезда́ми укра́шено, Боже́ственными светлостьми́,/ и, я́коже воево́да, рука́ми держи́ши скиптр пресве́тлый,/ и прехо́диши всю зе́млю, во́лю Влады́чню всегда́ соверша́я/ и лю́тых ве́рныя изыма́я.
Ути́ши лю́тую ва́рварскую бу́рю, воздви́жемую всегда́ на рабы́ твоя́,/ церко́вныя уста́ви раздо́ры, пою́щим тя пода́ждь прегреше́ний избавле́ние,/ во́инству же да́руй победи́тельная, Гаврии́ле,/ те́плым предста́тельством твои́м.
Предо́брая дво́ице и пресла́вная, Михаи́ле и Гаврии́ле,/ престо́лу предстоя́ще Боже́ственныя сла́вы,/ всем проси́те грехо́в проще́ния и злых премене́ния,/ я́ко предста́телие и я́ко бла́гости Влады́чней во всем подо́бящеся.
Богоро́дичен: Свет благода́ти Рождество́м Твои́м возсия, и просвети́ всю подсо́лнечную,/ и предста́теля тьмы погуби́, Богороди́тельнице Пречи́стая,/ А́нгелов похвало́ и челове́ков всех спасе́ние,/ непреста́нными гла́сы восхваля́ющих Тя.
Ин
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная./ Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Пречестны́й Стефа́не, ны́не чи́сто услажда́яся/ и пи́щу прие́мля па́че у́мныя, иде́же святы́х собо́ри о Бо́зе лику́ют, блаже́нне,/ тя ны́не чту́щия, хода́тайствуя, к себе́ привлецы́.
Пре́йде, ра́дуяся, к жела́нию кра́йнему, ко еди́ному су́щему я́ве блаже́нству,/ к пребо́льшей добро́те, к жи́зни, вои́стинну нестаре́емей,/ к Све́ту невече́рнему, Богоно́се о́тче Стефа́не.
Я́ко со́лнце, просия́л еси́ в мона́шеских собо́рех, от мя́гких ногте́й освяще́н,/ я́коже зарю́, испуща́я доброде́тели твоего́ жития́,/ пресла́дкий Стефа́не, Богоно́се о́тче преподо́бне.
Богоро́дичен: Разуме́вше издале́ча прозорли́выма очи́ма, пророцы Тя я́ве провозвести́ша,/ хотя́щую Ма́терь бы́ти Вседе́теля и всех Влады́ки,/ те́мже Тя, Всепе́тая, Богоро́дицу испове́дуем.
Свети́лен.
Подо́бен: Посети́л ны:
Архистрати́же Бо́жий, в кро́ве крилу́ твое́ю ополчи́вся,/ огради́ мя, прибега́ющаго к тебе́, и во исхо́де изба́ви мя го́рьких истяза́телей,/ и спаси́ мя мольба́ми твои́ми.
Богоро́дичен:
Бог нам, Чи́стая, прибе́жище, и си́лу, и по́мощь Тя подаде́/ в ско́рбех на́ших и во обстоя́ниих,/ всех у́бо нас изба́ви от бед на́ших.
На стихо́вне Окто́иха. Сла́ва, глас 5:
Иде́же осеня́ет благода́ть твоя́, Арха́нгеле,/ отту́ду диа́воля прого́нится си́ла:/ не терпи́т бо све́та твоего́ ви́дети спады́й денни́ца57./ Тем мо́лим тя:/ о́гненныя его́ стре́лы,/ я́же на ны дви́жимыя,/ угаси́ хода́тайством твои́м,/ избавля́я нас от собла́зн его́,/ достохва́льный Гаврии́ле Архистрати́же.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен:
Зря́щи дре́вле А́гнца и Сы́на Своего́/ Де́ва Ма́ти и Всеблаже́нная Отрокови́ца,/ на Крест воздви́жена, вопия́ше, слезя́щи:/ увы́ Мне, Сы́не Мой,/ ка́ко умира́еши,/ Бог естество́м сый Безсме́ртен?
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны Окто́иха, на 4. И Арха́нгела Песнь 3-я, на 4. Проки́мен, глас 4: Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи: Стих: Благослови́, душе́ моя́, Го́спода: Апо́стол к Евре́ем, зача́ло 315. Аллилу́ия, глас 5: Хвали́те Го́спода, вси А́нгели Его́. Стих: Я́ко Той рече́, и бы́ша: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 51. Прича́стен: Творя́й А́нгелы Своя́ ду́хи:
Собор святого Арха́нгела Гавриила, благовестника нашего спасения, празднуется Церковью дважды: 26 марта, на другой день после Благовещения Пресвятой Богородицы, и тринадцатого июля, по всей вероятности – в память освящения храма во имя Архангела Гавриила в Константинополе в IX веке. Кроме того, соборная память святого Архангела Гавриила совершается 8 ноября, в праздник Архангела Михаила и прочих Небесных Сил Бесплотных.
Архангел Гавриил входит в сонм высших Ангелов – бессмертных бесплотных духов, служителей Божиих, сотворенных Богом раньше человека. Некоторые святые отцы и учители Церкви (святители Василий Великий, Григорий Богослов, Иоанн Златоуст, Амвросий Медиоланский, преподобный Иоанн Дамаскин, блаженный Иероним) полагают, что создание Ангелов Богом относится ко времени, предшествующему первому дню творения. Священное Писание не рассматривает особо жизни Ангелов, сообщая лишь об их явлениях людям; вера Христова, направляющая все силы человеческого ума и сердца к Богу, также не углубляется в область ангелологии. Ангелы были сотворены Богом свободными существами; часть ангелов воспользовалась даром свободы, чтобы отпасть от Бога (падшие ангелы, демоны). Прочие сохранили верность Творцу и остались Ангелами Света. Они как бы прозрачны для Божией воли, Божественного Света, поэтому в богослужебных текстах часто именуются «вторыми светами».
Церковь учит, что ангельский мир состоит из девяти чинов (Рим.8:38; Еф.1:21, 3:10), различающихся своей близостью к Богу и нисходящих от Бога к роду человеческому: Херувимы, Серафимы, Престолы, Начала, Господства, Силы, Власти, Архангелы и Ангелы. Постижение иерархического строения ангельского мира промыслительно сокрыто от людей в нынешнем веке, но откроется в будущем «сынам воскресения», которые, по слову Господа, будут «равны ангелам» (Лк.20:36).
Силою любви своей к Триипостасному Богу святые ангелы приобщаются к жизни Святой Троицы, а силою любви к миру и людям – приобщаются к жизни мира, живут ею и служат ей, оставаясь незримыми существами. Таким образом, между Небом и землею непрестанно восходят и нисходят Ангелы Божии.
Церковь Христова особенно выделяет и чтит двух высших Ангелов – Архангела Михаила и Архангела Гавриила, в виду их особого участия в судьбах человечества. «Заря Солнца многосветлая, огненных слуг начальниче», «вид твой огнен, доброта пречудна» – так воспевает Церковь святого Архангела Гавриила. Имя «Гавриил» означает в переводе с древнееврейского «крепость Божия». Служение Архангела Гавриила промыслительно направлено Богом на спасение рода человеческого, на возвращение отпавших от Бога людей к Творцу и Вседержителю. Как в ветхозаветные, так и в новозаветные времена Архангел Гавриил сообщает людям спасительное знание свыше, возвещает о главных событиях в духовной истории человечества. «Архангел Гавриил научил в пустыне праотца Моисея, избежавшего руки фараона, книжному писанию, сообщил ему о начале мира, создании первого человека Адама, о жизни его и по нем бывших патриархов, о последующих временах – потопе и разделении языков после падения вавилонской башни; объяснил ему и расположение небесных планет, научил всякой премудрости»,– сообщает святитель Димитрий Ростовский.
Пророку Даниилу Архангел Гавриил явился и открыл таинственное значение пророчества о семидесяти седминах, основанное на символике чисел, сообщив о времени освобождения иудеев из вавилонского плена, а также о времени Боговоплощения (Дан.8:16, 9:21).
По церковному преданию, Архангел Гавриил возвестил праведным Иоакиму и Анне о рождении от них Пресвятой Девы Марии, а священнику Захарии – о рождении святого пророка Иоанна Предтечи (Лк.1:5–25).
Будучи послан Богом в Назарет, Архангел Гавриил явился Пресвятой Деве, обрученной праведному Иосифу, и возвестил Ей зачатие Сына Божия осенением и действием в Ней Духа Святого (Лк.1:30–35). Полагают, что именно Архангел Гавриил явился во сне праведному Иосифу для уверения того в безгрешности Девы Марии (Мф.1:20–21), а когда Господь Иисус Христос родился в Вифлееме, Архангел Гавриил явился пастухам и сказал: – «Возвещаю вам великую радость, которая будет всем людям: ибо ныне родился вам в городе Давидове Спаситель» (Лк.2:8–11).
Полагают также, что именно Архангел Гавриил укреплял Господа в Его молитве на горе Елеонской (Лк.22, 43) и сообщил женам-мироносицам о Воскресении Христовом (Мк.16:5–7).
Архангел Гавриил предстал также и Матери Божией, когда Она молилась на Елеонской горе и возвестил: «Сын Твой и Бог наш ждет Тебя со всеми Архангелами и Ангелами, Херувимами и Серафимами, со всеми небесными духами и душами праведных, чтобы взять Тебя, Матерь Свою, в горнее Царство, где Ты будешь жить и царствовать с Ним вечно!» В знамение торжества Благодатной над телесной смертью Архангел Гавриил вручил Ей райскую ветвь от финикова дерева.
В православной иконографии святой Архангел Гавриил обычно запечатлен в образе Ангела-Благовестника с оливковой ветвью в руках – символом примирения Бога и творения. Этот образ помещают в храме над Царскими вратами.
Святая Церковь, вспоминая многократные явления Архангела Гавриила в истории Ветхого и Нового Завета, возносит горячие молитвы к этому неусыпному ходатаю, заступнику и благодетелю рода человеческого.
Литература:
1. Святой Дионисий Ареопагит. О Небесной иерархии. М., 1848.
2. Орнатский Ф. Слово об Ангелах. СПб., 1894.
3. Глаголев А. Основные черты ветхозаветного библейского учения об Ангелах. Киев, 1900.
4. Серафим (Звездинский), архимандрит. Ангелы. М., 1916.
5. Антоний (Блум), митрополит. Об именах и Ангелах. – В кн.: «Во имя Отца и Сына и Святого Духа. Проповеди». Париж, 1982.
Преподобный Стефан Савваит родился в 725 году. Его отец был младшим братом преподобного Иоанна Дамаскина (память 4 декабря). В десятилетнем возрасте святой Стефан впервые приехал в Иерусалим, где в то время проповедовал преподобный Иоанн, живший в обители преподобного Саввы Освященного близ Иерусалима. Святой Иоанн взял племянника к себе и с того времени стал его воспитателем, учителем и духовным наставником.
Преподобный Иоанн обучил святого Стефана различным наукам, начиная с грамматики и кончая философией и богословием. Будучи одним из образованнейших людей своего времени, он передал свои знания и богатый духовный опыт талантливому воспитаннику, который стал его послушником. Главное, преподобный Иоанн научил святого Стефана внутренней духовной жизни и стал для него образцом подвижничества. «Сын послушания», преподобный Иоанн прежде всего научил этой добродетели святого Стефана. Словом и делом он также научил его нестяжательности, телесной чистоте, свободе от греховных помыслов и трудолюбию. Занимаясь учеными трудами, преподобный Иоанн приобщил к этому труду и святого Стефана. Так телесные родственные узы со временем скрепились еще более крепкими узами духовного родства.
Достигнув зрелого возраста, святой Стефан стал ученым мужем, украшенным высокими иноческими добродетелями. Вместе с преподобным Иоанном Дамаскиным он вел письменную полемику с еретиками, желая обратить заблудших к Святой Церкви, научить их правой вере и правилам святой жизни. Святой Стефан изучил историю обители преподобного Саввы и житие ее святого основателя. В своей жизни он «поревновал» Савве, «быв ученик сего воистину изряден» (песнь VIII, тропарь 3). Очевидно поэтому преподобный Стефан был назван Савваитом.
Преподобный Стефан подвизался и в общежитии, и в отшельнической келлии. Господь наделил Своего угодника дарами прозорливости и чудотворений. Своими молитвами он изгонял бесов, исцелял болезни. Преподобный Стефан предвидел день своей кончины, которая последовала 1 апреля 794 года. Житие святого составлено его учеником Леонтием, который жил с ним последние четыре года.
Литература:
1. Преображенский В., протоиерей. Святые учители веры и благочестия. Душеспасительные чтения на каждый день года. Июль. М., 1904, с. 199–203.
2. Сергий, архимандрит. Полный месяцеслов Востока, т. 2. М., 1876, с. 204.
Собо́р преподо́бных оте́ц оби́тели Хиланда́рския, и́же во Святе́й Горе́ Афо́нстей просия́вших
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
Блаже́н муж: 1-й антифо́н. На Господи, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 4:
Прииди́те, ве́рных сосло́вие,/ прииди́те, лик соста́вим/ и благодаре́ние Бо́гу принесе́м,/ дарова́вшему нам кре́пкия засту́пники и предста́тели,/ о́трасли крестоно́снаго ро́да се́рбскаго,/ воспи́танники же святы́я оби́тели Хиланда́рския,/ и воскли́кнем с любо́вию:/ о отцы́ треблаже́ннии,/ моли́теся непреста́нно о нас Христу́ Бо́гу,/ да спасе́т ду́ши на́ша.
Просия́вше житие́м свои́м, я́ко зве́зды многосве́тлыя,/ духо́вными блиста́ньми просвеща́ете/ всю благочести́вую страну́ Се́рбскую,/ благове́рия догма́ты утвержда́юще,/ е́реси же тьму отгоня́юще,/ моли́теся непреста́нно о всех,/ ве́рою творя́щих всечестну́ю па́мять ва́шу.
Богонача́льными светлостьми́ благода́тию облиста́еми,/ засту́пницы ро́ду се́рбскому яви́стеся,/ душе́вное смуще́ние отстраня́юще/ и печа́ли бу́рю разоря́юще,/ те́мже мо́лим вас:/ моли́твами ва́шими к Бо́гу/ в земли́ на́шей вкорени́те мир и безмяте́жие,/ в нас же саме́х любо́вь и единомы́слие,/ вы бо есте́ на́ше огражде́ние,/ сего́ ра́ди прославля́ем вас.
На зла́це благоче́стия/ Христо́во ста́до слове́сных ове́ц до́бре упасли́ есте́,/ уча́ще их блюсти́ вся, ели́ка запове́дал есть Христо́с Бог,/ житие́м же ва́шим подтвержда́юще вся, ели́ка глаго́лете,/ те́мже показа́стеся и́стинное жили́ще Ду́ха Пресвята́го,/ испо́лненное дарова́ний Бо́жиих,/ и́же тре́бующим раздава́сте ще́дро;/ сего́ ра́ди мо́лим вас:/ моли́теся Христу́ Бо́гу/ дарова́ти грехо́в оставле́ние/ всем, чту́щим любо́вию святу́ю па́мять ва́шу.
И́ны стихи́ры, глас 1:
Достохва́льнии отцы́, и́стиннии предста́телие ро́да се́рбскаго,/ вси почита́ем вас,/ не то́кмо я́ко священносло́вящих свяще́нное Писа́ние,/ но и уста́ми и житие́м ва́шим пропове́дающих сло́во благоче́стия,/ ва́ми бо научи́хомся стра́нным и неизрече́нным./ И ны́не моли́теся, изба́витися нам от вся́ких грехопаде́ний,/ да, прии́мше грехо́в проще́ние,/ насле́дницы бу́дем жи́зни ве́чныя.
Всечестне́йшии отцы́, возвести́телие пути́ спаси́тельнаго,/ орга́ны Ду́ха Свята́го бы́сте,/ восперя́ющии ду́ши наро́да се́рбскаго к Бо́гу,/ я́ко Богому́дрии вожди́,/ научи́сте его́ Небе́сная му́дрствовати,/ сего́ ра́ди возлюби́ вас Христо́с Бог,/ я́ко ве́рныя рачи́тели Своя́,/ и венцы́ нетле́нными увязе́,/ и в Ца́рство Небе́сное всели́.
Приснопа́мятнии отцы́,/ я́ко Спа́сова духодви́жимая ли́ра на земли́ показа́стеся,/ доброгла́сную песнь пою́ще,/ тем бо повину́сте всю страну́ Се́рбскую/ Небе́снаго Царя́ чести́,/ Ему́ покланя́тися и славосло́вити,/ я́ко Бо́га, во ве́ки.
Преблаже́ннии отцы́,/ Со́лнца Пра́вды су́ще служи́телие,/ всесве́тлая свети́ла яви́стеся ро́ду се́рбскому,/ просвеща́юще земны́й мир,/ мрак же пре́лести отгоня́юще,/ те́мже вопие́м:/ благослове́нная и всечестна́я шестьнадеся́тице,/ моли́те Христа́ Бо́га/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Сла́ва, глас 8:
Прииди́те, вси празднолю́бцы,/ прииди́те, лик соста́вим/ и псало́мски воскли́кнем, восхваля́юще Богому́дрыя отцы́:/ Симео́на, Са́вву, Арсе́ния и Са́вву втора́го,/ с ни́ми же Иоанни́кия, Евста́фия, Са́вву тре́тияго,/ Никоди́ма, Дании́ла и Ефре́ма,/ и́же вси просия́ша в Се́рбстей стране́,/ к сим и Киприа́на Ки́евскаго,/ Некта́рия Би́тольскаго и Васи́лия Остро́жскаго,/ ку́пно же Дамаски́на Га́бровскаго со Ону́фрием/ и Рафаи́ла Бана́тскаго./ О всечестне́йшии отцы́,/ воспева́ем ваш собо́р и во умиле́нии се́рдца мо́лимся:/ Христа́ Бо́га моли́те/ грехо́в оставле́ние дарова́ти/ всем, любо́вию пра́зднующим достохва́льную па́мять ва́шу.
И ны́не, Богоро́дичен: Царь Небе́сный:
Вход. Проки́мен дне и чте́ния:
1-е: Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость: (зри день 19-й).
2-е: Пра́ведницы во ве́ки живу́т: (зри день 19-й).
3-е: Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией: (зри день 19-й).
На стихо́вне стихи́ры, глас 3:
Мно́гия печа́ли и беды́ погубля́ют ду́ши на́ша,/ те́мже прибега́ем к вам:/ изба́вите нас/ и от печа́ли на весе́лие преложи́те.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Не пре́зрите тре́бующия ва́шея по́мощи,/ о учи́телие Правосла́вия,/ но всем подава́йте утеше́ние,/ и́же ублажа́ют вас.
Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду,/ и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
Весе́лия живо́т наш испо́лните,/ отцы́ святи́и,/ разруша́юще мглу прегреше́ний на́ших/ и очища́юще ду́ши на́ша/ ва́шими к Бо́гу моли́твами.
Сла́ва, глас 5:
Востру́бим трубо́ю пе́сней,/ воскли́кнем пра́зднственная и воспле́щем рука́ми вси/ в настоя́щее торжество́ Богоблаже́нных оте́ц на́ших,/ воспева́юще моли́твенники на́ша неусы́пныя/ и кре́пкия храни́тели оби́тели Хиланда́рстей./ К сим бо прибега́юще, ми́лость прие́млем,/ бед избавля́емся/ и вси спаса́емся.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Бла́жим Тя, Богоро́дице Де́во,/ и сла́вим Тя, ве́рнии, по до́лгу,/ град непоколеби́мый, сте́ну необори́мую,/ тве́рдую Предста́тельницу/ и прибе́жище душ на́ших.
Тропа́рь, глас 4:
Отцы́ на́ши Богоблаже́ннии,/ Афо́нстии подви́жницы,/ Хиланда́рстии свети́льницы,/ непоколеби́мии столпи́ Правосла́вия,/ и́стиннии наста́вницы ева́нгельских преда́ний,/ Влады́ку всех, Христа́, моли́те/ мир вселе́нней дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен: Е́же от ве́ка утае́ное:
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь отце́в, дважды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
Та́инственными вода́ми Ду́ха пома́зани,/ процвели́ есте́ в Хиланда́рстей оби́тели в ве́ре благопло́дием доброде́телей./ Те́мже и к Небе́сным оби́телем востекли́ есте́,/ в ни́хже ны́не наслажда́етеся добро́ты неизрече́нныя.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Душе́вныя на́ша не́мощи исцели́, о Пречи́стая,/ и стра́сти теле́сныя погаси́,/ заря́ми Твоего́ све́та мрак неве́дения отгоня́ющи/ и спаса́ющи всех, и́же благове́рно Богоро́дицу Тя испове́дающих.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 2:
Собо́р Хиланда́рских святы́х воспое́м, глаго́люще:/ вы до́бре Бо́гу угоди́сте,/ лю́ди же к богоразу́мию наста́висте,/ сего́ ра́ди нетле́нием и чудесы́ от Него́ просла́вистеся,/ я́ко и́стиннии уго́дницы Бо́жии.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Тя велича́ем, Богома́ти Чи́стая,/ на объя́тиих Свои́х носи́вшую Непристу́пнаго Бо́га,/ на Небесе́х сла́вимаго от вся́кия си́лы/ и Тобо́ю да́рующаго нам спасе́ние ве́чное.
Велича́ние:
Велича́ем вас,/ святи́телие Христо́вы,/ и чтим всечестны́й собо́р ваш,/ вы бо мо́лите за нас/ Христа́ Бо́га на́шего.
Псало́м избра́нный святи́телем.
По полиеле́и седа́лен, глас 3:
Боже́ственней сла́ве прича́стницы,/ свети́льницы Це́ркве разу́мнии,/ просвети́те всех све́том Правосла́вия/ и моли́теся непреста́нно ко Го́споду дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
После́дующе, Де́во, богодухнове́нным глаго́лом Твои́м,/ блажи́м Тя, вси ро́ди,/ я́ко Роди́тельницу Бо́га блаже́ннаго.
Та́же степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Два или́ три со́бранныя во и́мя Его́/ Христо́с почеству́я,/ прису́тствует посреде́ их,/ оби́тель же Хиланда́рская представля́ет днесь/ не два и три то́кмо,/ но собо́р шестьна́десятих святы́х свои́х,/ со́бранных и просия́вших зде во и́мя Его́.
Кано́н Богоро́дицы, со ирмосо́м на 6, глас 4: Несть Тебе́ подо́бен: (зри день 12-й). И святы́х на 8, его́же краегране́сие: А́нгелы наро́да се́рбскаго пою́. В Богоро́дичнах же и в седа́льнах: Про́та Ми́рко. Глас 1.
Песнь 1
Ирмо́с: Вознесу́ Тя, Бо́же, Спа́се мой,/ я́ко воскре́сл еси́ от ме́ртвых,/ попра́в смерть.
А́нгели земни́и и челове́цы Небе́снии,/ облагода́тельствуйте ум мой,/ во е́же досто́йно пе́ти по́двиги ва́ша.
Ны́не се́рбская страна́ вся ра́дуется,/ прославля́ющи вас вку́пе шестьна́десять засту́пников свои́х/ пред Престо́лом Вы́шняго.
Гро́здие вы есте́ виногра́да Христо́ва,/ иска́пающии нам вино́ жи́зни и спасе́ния.
Богоро́дичен: Пою́т Тя и превозно́сят вся дела́ Госпо́дня,/ и́стинную Ма́терь Бо́га на́шего,/ ра́дуйся, со Гаврии́лом принося́ще Ти, Всенепоро́чная Влады́чице.
Катава́сия: Отве́рзу уста́ моя́:
Песнь 3
Ирмо́с: Утвержде́й сло́вом Твои́м вселе́нную,/ я́же не подви́жится,/ утверди́ и на́шу мысль в страх Твой, Влады́ко Го́споди.
Его́же возлюби́сте па́че всех,/ Его́же ра́ди подвиза́стеся на земли́,/ моли́те, да и нас, ве́рных рабо́в Его́,/ объе́млет любо́вию Свое́ю.
Луча́ми Небе́сными ум свой озари́вше,/ житие́м свои́м Вседержи́телю и Творцу́ всех послужи́ли есте́,/ И́же и всели́ вас в Ца́рство Свое́ Небе́сное.
И́стинно Христу́ после́довасте, избра́ннии Бо́жии,/ Симео́не мироточи́вый и Са́вво первопресто́льне,/ приводя́ще Ему́ весь боголюби́вый род се́рбский,/ я́ко вожди́ Богому́дрии.
Богоро́дичен: Родила́ еси́ Еди́наго от Тро́ицы, Богома́ти́ Чи́стая,/ и млеко́м пита́ла еси́ Пита́ющаго и Укрепля́ющаго вся́ческая.
Седа́лен, глас 2:
Отцы́ всечестни́и и Богому́дрии,/ в терпе́нии и в безстра́стии пожи́сте,/ ева́нгельская повеле́ния житие́м свои́м изъясня́юще,/ яви́стеся я́ко непоколеби́мии столпи́ Це́ркве/ и некра́домое бога́тство благоче́стия,/ те́мже ра́йския сла́дости ны́не наслажда́етеся.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Твоя́ вели́чия А́нгели пою́т, Пресвята́я Де́во Богоро́дице,/ с ни́миже и проро́цы со апо́столы, святи́телие с му́ченик ли́ки/ и преподо́бных все мно́жество,/ те́мже и мы с ни́ми покланя́емся Тебе́.
Песнь 4
Ирмо́с: Разуме́х, Всеси́льне,/ Твое́ смотре́ние/ и со стра́хом просла́вих Тя, Спа́се.
Насле́довав оте́ческую му́дрость и доброде́тель, я́ко сын возлю́бленный, святи́телю о́тче Арсе́ние,/ прее́мник был еси́ Боже́ственнаго престо́ла Са́ввы пе́рваго,/ его́же стопа́м после́довал еси́.
Арсе́нию Богому́дрому на престо́ле насле́дник быв, святи́телю о́тче Са́вво вторы́й,/ Са́вве же пе́рвому во всем подража́л еси́,/ и ны́не вку́пе с ни́ми не преста́й моли́ти за весь правосла́вный род се́рбский.
Ра́дуйся, вели́кая и сла́вная Патриархи́е Се́рбская,/ све́тло торжеству́ющи па́мять пе́рваго Патриа́рха се́рбскаго Иоанни́кия,/ сиро́т и вдов предста́теля, скорбя́щих уте́шителя/ и всем те́пла пред Бо́гом засту́пника.
Богоро́дичен: А́нгельстии чи́ни и земны́х собо́ри совокупля́ются/ воспева́ти Миронача́льника и Спа́са всех Христа́,/ Его́же Ты родила́ еси́.
Песнь 5
Ирмо́с: От но́щи неве́дения просвеще́й концы́,/ просвети́ мя у́тром/ человеколю́бия Твоего́, Го́споди.
О́тче Евста́фие, иера́рше Госпо́день,/ и́же сама́го себе́ я́ко непоро́чну же́ртву прине́сл еси́ Христу́,/ моли́ Его́ дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
До́брый па́стырь был еси́, я́ко прее́мник Са́ввы тре́тияго,/ преподо́бне о́тче Никоди́ме,/ Ду́ха Свята́го трео́стрым мече́м вооруже́нный,/ яви́лся еси́ я́ко секи́ра,/ посека́ющая вся еретико́в стремле́ния.
Архиере́ев похвалу́, свяще́нников сла́ву,/ мона́шествующих пра́вило и Це́ркве утвержде́ние, пое́м тя, иера́рше Дании́ле,/ и хва́лим, я́ко те́пла моли́твенника к Бо́гу/ и предста́теля на́шего и храни́теля.
Богоро́дичен: Ма́ти Де́во Всенепоро́чная,/ Ты была́ еси́ святы́х святе́йши,/ я́ко Бо́га несказа́нно родила́ еси́,/ Его́же воспева́юще, непреста́нно Тя велича́ем.
Песнь 6
Ирмо́с: Со Ио́ною вопие́м Ти, Го́споди,/ со гла́сом хвале́ния моля́щеся:/ возведи́ от тли живо́т наш.
Све́том Трисия́ннаго Божества́ озаря́емь, святи́телю о́тче Ефре́ме,/ вслед Христа́ поте́кл еси́/ и, крест Его́ на ра́мо взем,/ Того́ взыска́л еси́,/ Его́же моли́ о всех нас.
Еди́наго Человеколю́бца име́я в себе́ руководи́теля, преблаже́нне о́тче Киприа́не,/ Ему́же и служи́л еси́, моли́ Его́/ спасти́ и просвети́ти весь род наш.
Ра́дуйся, преподо́бне о́тче Некта́рие,/ Би́тольская похвало́, горы́ Афо́нския чи́стое прозябе́ние,/ и́же ю́ность твою́ воздержа́нием увяди́л еси́,/ стра́сти же теле́сныя ду́ху повину́л еси́,/ сего́ ра́ди Христо́с Бог чудесы́ тя венча́ет пресла́вно.
Богоро́дичен: Изба́вльшаго нас дре́вния кля́твы/ и благослове́ние нам дарова́вшаго/ родила́ еси́ неизрече́нно, Богома́ти Всепе́тая,/ Его́же моли́ о спасе́нии душ на́ших.
Конда́к, глас 4:
Благоче́стно на земли́ пожи́сте,/ ева́нгельския и́стины на Афо́не напои́вшеся,/ кре́постию Ду́ха Свята́го просия́сте/ и ны́не на Небесе́х весели́теся,/ те́мже мо́лим вас мы, недосто́йнии:/ моли́твами ва́шими святы́ми/ изба́вите нас от всех бед и печа́ли.
И́кос:
Крест свой на ра́мо взе́мше,/ вседу́шно Христу́ после́довасте,/ любо́вию же Его́ связу́еми,/ а́ще и от мно́гих стран пришли́ есте́,/ я́коже единокро́внии дави́дски вопия́сте:/ се, что добро́, или́ что красно́, но е́же жи́ти бра́тии вку́пе,/ сего́ ра́ди мо́лим вас мы, недосто́йнии:/ моли́твами ва́шими святы́ми изба́вите нас от всех бед и печа́ли.
Песнь 7
Ирмо́с: Вся дела́ Твоя́ и́стинна/ и пра́ви путие́ Твои́,/ Бо́же оте́ц на́ших.
Благово́ние источа́ет гроб твой, о́тче Васи́лие,/ иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́,/ Остро́г же явля́ется я́коже рай Бо́жий,/ исцеля́еши неду́ги всех, и́же с ве́рою и упова́нием притека́ют к ра́це моще́й твои́х и ве́рно взыва́ют:/ благослове́н Бог оте́ц на́шнх.
Смотря́я бу́дущую жизнь, о́тче Дамаски́не блаже́нне,/ и́стинно ми́ру умертви́лся еси́,/ те́мже и теле́сныя я́звы за Христа́ претерпе́л еси́, услажда́яся,/ Его́же ра́ди и пострада́л еси́, пове́шен быв,/ но получи́л еси́ живо́т во ве́ки,/ ны́не же, Христу́ предстоя́, вопие́ши:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Крест Христо́в на ра́мена взем, преподо́бне о́тче Рафаи́ле,/ земна́я вся оста́вил еси́,/ стра́сти же теле́сныя умертви́в, Христу́ после́довал еси́,/ Его́же моли́, да спасе́т ду́ши всех воспева́ющих:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Разуме́ти та́йну стра́шнаго рождества́ Твоего́/ ника́коже мо́жет ум челове́ческий, но ниже́ а́нгельский,/ я́ко Ты Бо́га воплоще́ннаго родила́ еси́ па́че естества́.
Песнь 8
Ирмо́с: Царя́ сла́вы и Победи́теля сме́рти,/ Иису́са Назоре́я,/ Того́ превозноси́те во вся ве́ки.
Афо́нския горы́ о́трасль, мо́лим тя, о́тче Ону́фрие,/ душе́вное смуще́ние разори́ти,/ мир же и единомы́слие утверди́ти в нас, е́же вопи́ти непреста́нно:/ Христа́ превозно́сим во вся ве́ки.
Го́спода сла́вы моли́те, святи́и,/ я́ко предста́телие на́ши и моли́твенницы,/ да от бед и скорбе́й изба́вит пою́щия:/ Христа́ превозно́сим во вся ве́ки.
О Го́споди Ще́дрый и Ми́лостивый,/ не отврати́ от нас лица́ Твоего́,/ но услы́ши ны, вопию́щих:/ Христа́ превозно́сим во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Ки́ими Тя пе́сньми досто́йно ублажи́м, Богоро́дице,/ я́ко Херуви́м святе́йшую и Серафи́м сла́внейшую, Христа́ ро́ждшую,/ пребезнача́льно от Отца́ возсия́вшаго?
Песнь 9
Ирмо́с: Тебе́, Небе́с вы́шшую/ и на земли́ Не́бо и Престо́л бы́вшую, Ма́терь Бо́жию,/ вси ро́ди, велича́ем.
Предста́телие ро́да на́шего, и́стиннии уго́дницы Христо́вы,/ сердца́ на́ша ра́дости испо́лните/ ва́шими к Бо́гу моли́твами.
Отцы́ на́ши преблаже́ннии,/ помина́йте всегда́ ублажа́ющих вас на земли́/ и моли́те Бо́га о всех нас.
Ю́же сла́ву улучи́сте на Небеси́, Богоблаже́ннии отцы́ преподо́бнии,/ моли́те Бо́га, о е́же и нам приобрести́ ю́.
Богоро́дичен: Отрокови́це Всенепоро́чная,/ Ты зако́ны естества́ еди́на обнови́ла еси́,/ ро́ждши Безсме́ртнаго Бо́га,/ в ме́ртвенную плоть оде́явшася,/ да ме́ртвыя оживи́т бла́гостию.
Свети́лен:
Светоза́рнии свети́льницы неугаси́мии,/ све́тлостию жития́ ва́шего всю се́рбскую страну́ просвети́ли есте́,/ доброде́тели дея́нию вся науча́юще,/ те́мже ны́не моли́теся Христу́,/ о е́же в ми́ре сохрани́ти оби́тель на́шу и все оте́чество.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
О Пречи́стая Де́во,/ ве́мы Тя вси Предста́тельницу,/ из Тебе́ нам Христо́с возсия́ и небе́с Тя простра́ннейшу показа́,/ Того́ бо неискусому́жно родила́ еси́,/ воплоще́нна за милосе́рдие неисповеди́мое.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 1:
Днесь пра́зднует оби́тель Хиланда́рская,/ торжеству́ет же и вся Свята́я Гора́ Афо́нская,/ шестьна́десятих святы́х свои́х па́мять пра́зднующе,/ и́же де́лы и словесы́ на земли́ Бо́га просла́виша,/ прии́дем и мы, бра́тие,/ воспои́м и наслади́мся.
Ра́дуется днесь мно́жество ве́рных,/ воспева́юще па́мять ва́шу,/ вы бо, и́го Христо́во на ра́мена взе́мше,/ вся́кое вра́жие наи́тие до́блественне попра́ли есте́,/ Афо́нския пусты́ни гра́ды показа́ли есте́,/ те́мже вас почита́ем и мо́лим:/ Христа́ непреста́нно моли́те,/ о е́же спасти́ся всем нам.
Веселя́щеся, стезю́ жи́зни соверши́ли есте́,/ зако́ну Бо́жию себе́ покори́вше,/ спасе́ние заблужда́емым яви́ли есте́,/ я́ко со́лнце, от пусты́ни Афо́нския возсия́вше,/ и ны́не на Небесе́х водворя́етеся/ со все́ми святы́ми, ра́дующеся.
Сла́ву удобоувяда́емую, су́щую на земли́, и честь,/ отцы́ святи́и, отри́нули есте́,/ но Христо́с вам возме́здие дарова́,/ неувяда́емую сла́ву, и жизнь присносу́щную,/ и насле́дие нетле́нное,/ и всели́ вас в Небе́сная селе́ния.
Сла́ва, глас 6:
Шестьна́десятице богоизбра́нная,/ свеще́ шестьнадесятосве́тлая,/ Боже́ственными свои́ми сия́нии/ озаря́ете исполне́ние оби́тели Хиланда́рския,/ ли́че святоизбра́нный,/ моли́те Христа́ Бо́га,/ о е́же спасти́ся всем нам.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Никто́же, притека́яй к Тебе́,/ посра́млен от Тебе́ исхо́дит, Пречи́стая Богоро́дице Де́во,/ но про́сит благода́ти/ и прие́млет дарова́ние к поле́зному проше́нию.
Славосло́вие вели́кое. Тропа́рь святы́х. Сла́ва, и ны́не, тропа́рь ико́ны Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы, Троеру́чицы: Яко звезда́: (зри день 12-й). Ектении́ и отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны от кано́на святы́х, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43. Прича́стен: В па́мять ве́чную:
Собор преподобных отцов Хилендарского монастыря включает шестнадцать святых, прославившихся богоугодной жизнью в разные времена. Одни из них были святителями Сербской Церкви, другие исповедниками и мучениками, иные совершили преподобнический подвиг. Этих святых объединяет то, что они прошли иноческую школу в Хилендарском монастыре на Афоне. Ряд святых отцов начинают святые строители Хилендарского монастыря – Симеон Мироточивый и его сын Савва, впоследствии первый Предстоятель самостоятельной Сербской Церкви.
Святитель Савва, в миру Ростислав (Растко), в семнадцатилетнем возрасте тайно ушел из дома в Русский Пантелеимонов монастырь на Святой Горе. Через некоторое время он убедил и родителей оставить мир. Его отец, сербский деспот Стефан Неманя, принял на Афоне монашеский постриг с именем Симеон. Святой Симеон был великим подвижником и мудрым наставником иноков. Скончался он 13 февраля 1200 года. Позднее мироточивые мощи святого Симеона были перенесены на родину и положены в храме Пресвятой Богородицы в Студеницком монастыре (память 13 февраля). Святые Симеон и Савва и стали основателями сербского Хилендарского монастыря на восточной стороне Афонской Горы. В Хилендарском монастыре святой Савва был посвящен во иеродиакона, а затем – во иеромонаха.
В 1219 году Патриарх Константинопольский Герман II (1222–1240) рукоположил его в сан архиепископа Сербского. Положив начало историческому существованию самостоятельной Сербской Церкви, святитель Савва способствовал также утверждению сербской государственности. Святитель Савва I скончался в 1237 году, от его мощей совершались многочисленные исцеления (память 12 января).
Преемник святителя Саввы I святитель Арсений I был рукоположен во епископа и назначен Предстоятелем Сербской Церкви самим святителем Саввой в 1233 году. После тридцатитрехлетнего мудрого управления паствой святитель Арсений I мирно преставился к Богу в 1266 году. Мощи святого почивают в Печском монастыре (память 28 октября).
После кончины святителя Арсения I Сербской Церковью в течение пяти лет управлял его преемник святитель Савва II. После блаженной кончины, последовавшей в 1271 году, он был погребен в Печской обители (память 8 февраля). Преемником святителя Саввы II стал его ученик Иоанникий I.
Святой Иоанникий I подвизался в Хилендарской обители и был сначала ее экономом, а с 1263 года игуменом. В 1272 году он был поставлен архиепископом Сербской Церкви. Преемник святителя Иоанникия I святитель Евстафий I был также сначала иноком, а затем игуменом Хилендарской обители. После семилетнего управления Сербской Церковью святитель Евстафий мирно скончался около 1285 года и был погребен в монастыре Жидача. Позднее святые мощи были перенесены в Печ и положены в кафедральном соборе во имя святых апостолов Петра и Павла (память 4 января).
Святитель Савва III, управлявший Сербской Церковью с 1309 по 1316 год, был пострижеником и игуменом Хилендарского монастыря, как и его преемник святитель Никодим (1316–1323). Святитель Никодим в 1319 году перевел на славянский язык и ввел во всеобщее употребление в Сербских монастырях Устав преподобного Саввы Освященного (память 11 мая).
Преемник святителя Никодима святитель Даниил II в 1325 году был вызван со Святой Горы и поставлен архиепископом Сербским. Святитель Даниил собрал сведения по истории Сербии и составил «Родослов», где описал жизнь сербских господарей и Первосвятителей. Он мирно скончался в 1338 году. Еще при жизни он прославился чудотворениями и исцелениями больных (память 20 декабря).
Святитель Ефрем был четвертым Патриархом Сербской Церкви (память 15 июня).
В Соборе святых отцов Хилендарского монастыря прославляются также святитель Киприан, Митрополит Киевский. Родом серб, он подвизался в монашеском делании на Святой Горе. За благочестивую жизнь и глубокую образованность Константинопольский Патриарх Филофей (1354–1355; 1362–1376) в 1375 году посвятил святого Киприана в митрополита Киева и Литвы с тем, чтобы он стал Митрополитом всея Руси после кончины Митрополита Московского Алексия (†1378; память 12 февраля). Управляя Русской Церковью в сложное историческое время, святитель Киприан сумел сохранить единство Киевской и Московской митрополий. Святитель Киприан скончался в 1406 году (память 16 сентября).
Святитель Василий Острожский родился 28 декабря 1610 года в Поповой волости в Герцеговине. По благословению Сербского Патриарха Паисия I (1614–1647) святой Василий удалился на Афон, где, посетив многие скиты и монастыри, поселился в Хилендарской обители. Там он подвизался в монашеском делании до 1638 года, когда был хиротонисан во епископа и поставлен митрополитом Требинским. После 1659 года ему было поручено также управление Милешевской епархией.
Святитель еще при жизни был удостоен даров прозорливости и исцеления недугов. Он мирно скончался в 1671 году в своей келлии в Острожском монастыре. От его гробницы совершались многие чудеса (память 29 апреля).
Кроме святителей, в Собор святых отцов Хилендарского монастыря входят также преподобные, исповедники и мученики.
Преподобный Нектарий родился в XV веке в Битолии в благочестивой христианской семье. Во святом Крещении он был назван Николаем.
Святой Николай удалился на Афон и там принял монашеский постриг с именем Нектарий. 5 декабря 1500 года он мирно скончался (память 5 декабря). Через 4 года ученики обрели его тело нетленным и благоуханным. Святые мощи были поставлены в ковчеге в келейном храме.
Святой Дамаскин Габровский родился в ХVIII веке в селении Габрово Тырновской епархии в Болгарии. Монашеский постриг он принял в Хилендарском монастыре. За добродетельную жизнь святой Дамаскин был рукоположен во иеродиакона, а затем – во иеромонаха. В 1771 году он отправился по делам монастыря в Болгарию, где принял мученическую кончину от турок (память 16 января).
Святой Онуфрий (в святом Крещении Матфей ) родился в конце XVIII века в селении Габрово (Тырновской епархии) в болгарской семье христиан. В избранный день святой открыто исповедовал себя перед турками христианином и был ими замучен. После истязаний его закололи ножами и утопили в море. Мученическая кончина святого Онуфрия последовала на 32-м году жизни 4 января 1818 года (память 4 января).
В службе Собору святых отцов Хилендарского монастыря упоминается также святой Рафаил Банатский.
Литература:
1. Афонский Патерик. Ч. 1. СПб., изд. 4-е, 1876; ч. 2. СПб., 1867.
2.Смирнов И., священник. Значение Афона в истории Сербской Церкви. Сергиев-Посад, 1911.
3. Пальмов И. Исторический взгляд на начало Автокефалии Сербской Церкви и учреждение Патриаршества в древней Сербии. СПб., 1891.
* * *
спады́й денни́ца – падший ангел, диавол