Источник

3. Около 1160 г. Грамота константинопольского патриapxa Луки Хрисоверга к великому князю владимирскому Андрею Боголюбскому

Известна в двух редакциях: краткой, имеющей все признаки подлинности, и пространной – с различными добавками в содержаниии подновлениями в языке. Единственный, к сожалению, не полный список первой открыт и издан преосвящ. Макарием в Ист. Русс. Церкви, т. III, прим. 33, стр. 251; изд. I. Списки второй редакции обыкновенно помещаются в так наз. Никоновой летописи. Настоящее издание представляет первую половину грамоты по тому же списку, которым пользовался и автор Ист. Русс. Церкви (именно – в сборнике XVII в. кирилло-белозер. монастыря, ныне С.-Петербург. Духов. академии, по новому каталогу № 1270, л. 219–221), вторую – по Никоновской летописи изд. Археограф. Комиссии (Пол. Coбp. Летопис., т. IX. стр. 220–229). Летописный текст напечатан особым шрифтом; варианты его к первой половине грамоты указаны только там, где нужно было пояснить смысл или исправить очевидные ошибки списка старшей редакции.

Грамота великого патриарха Луки ко князю 542 андрею Ростовскому 543 Боголюбскому 544

Любимый о Господе духовный сыну, преблагородивый княже ростовский и суздальский. Грамота благородия твоего к нашему смирению твоим послом 545 принесена бысть, и прочтена бысть в соборе. Уведавше на ней, оже в твоей земли твоим почтанием благочестие уширяется 546 , яко многи по местом молебные дома создал еси Богу, доброе се твое почтание все похвалихом, и еже к Богу правую твою веру готовахом. И не токмо грамотой благородия твоего сия известовахом, но и от того самого 547 епископа твоего: многа и се[й благая о благородии твоем 548 свидетельствова пред нашим смирением и предбожественым собором и пред державным нашим и святым царем. 549

Сказывает же нам писание твое, иже град Володимер из основания воздвигл еси велик со многом человек, в ней же 550 церкви многи создал еси; не хощеши же его быти под правдами епископии ростовские и суздальские, но обновить е митрополией и поставить от нас в не митрополита, тамо сущего у благородия твоего Феодора. Да еже убо о граде твоем [и] иже в нем святых церквей 551 , яже воздвигл еси на славу Богу, но и той ти множицей благородию твоему воздаст; а еже отъять таковой град от правды епископи[и] ростовские и суздальские и быть ему митрополией, не мощно есть то. Да ведомо буди благородию твоему: понеже бо, якоже слышим, оже не иноя страны есть ни области 552 таковый град: не ново бо есть зашел к любви и к твоему княжению ныне бы [сть] приложен, но тое же самое земли и области есть, в ней [же] суть прадеды твои были, и ты сам обладаешь ею ныне, в ней-же едина епископия была издавна и един епископ во всей земли той, ставим же по временам священным митрополитом всея Руси, иже 553 есть от нас святые и великие церкви ставими посылаем тамо. А не можем мы того сотворить, занеже яве совпрашать [и] сважаться 554 с божественными и священными правилами. Правила убо святых Апостолов и божественных Отцов каяждо митрополия и епископия цело и не порушимо свои держать оправдания повелели 555 , и никтоже от святых может божественых и священных преступить правил, аще не странен от Бога хочет быть.

Прочтохом же и присланые грамоты твои, на них же бяху 556 обинные вины на боголюбивого епископа твоего. А понеже 557 уведахом и священного митрополита грамотой [и] епископ, и от самого посла державного и святого нашего царя и о[т] 558 иных многих, оже таковые епископа твоего обинения молвены суть многажды во своем тамо у вас соборе и пред великим князем всея Руси, пришедшим о том неким мужем благородия твоего, [и] 559 явилась некрепка, якоже бы епископу спакостить 560 , и оправлен убо cий епископ своим собором: и неподобно и мы мнехом отнюдь того порядить, занеже суть истязанна тамо; яко бо и священные правила не велят нам того творить: иже велят коемуждо епископу своим собором судиться. 561 Но понеже епископ, надеяся на свою правду, прележаше моляся нам истязать паки нам, таковая нам послушахом мольбы 562 , и прочтохом иже на него благородием твоим посланную грамоту. А понеже противу которой вине своей в оправду силне по правилам отвечал есть, а оправдан есть и нами, и в службу его с собой прияхом, и служил с нами. И се же есть и к твоему благородию послан, как и от самого Бога, нашим смирением [и] 563 божественным и священным великим собором, и известно надеемся, яко не восхочешь ся противить суду всех святитель и нашему смирению. И просто: аще хочешь иметь часть с Богом, смесившего небесная и земная своим к нам сшествием, и благословления великие соборные церкви и молитв всех иже зде сшедшихся святитель и нашего смирения, духовный отчей сыну 564 , всяку убо юже имееши жалобу и да в души своей на боголюбивого епископа своего, сложи с сердца своего; с радостью же его приими, со всякою тихостью и любовью, якоже Божьей благодатью достойна суща епископом, яко и слова почтена, и добродетелью светяща, и смыслом украшена, и сведает право паствить и управливать порученное ему Богом стадо. А пастыря имея яже не 565 такого, то боле не проси иного, но имей его, яко святителя, и отца, и учителя, и пастыря. И приими его опять в свою землю, да паствит Божьe стадо, да не забывает 566 , ожели то твое благородие будет в том грехе. Пусти же ему строить своей церкви, якоже благодать Святого Духа вдает ему; се бо и Богу и человекам есть угодно. Аще ли твое благородие годующе хочет жить в созданном тобой граде, а хотеть начнет и епископ в нем с тобой быть, да будет cий боголюбивый епископ твой с тобой. В том бо ему несть пакости, занеже есть таковый град под областью его. Ожели паки, якоже не имам веры, ни дай Бог быть, по его оправлении и священным митрополитом всея Руси и его епископы и нашим совершенным утверждением отнюдь, а не будешь к нему, якоже подобает, ни повинуться начнешь его поучением и наказанием, но и еще начнешь гонить сего Богом ти данного святителя и учителя, повинуяся иным чрез закон поучением, а ведомо ти буди, благословенный сыну, то аще всего миpa исполнишь церкви, и грады 567 возградишь паче числа, гониши же епископа, главу церковную и людскую, то не церкви, то хлеви, ни единой же ти 568 будет мзды и спасения.

Знаменано же убо есть нам известно о благочестивом епископе твоем, якоже уведехом, не про ино что гоним есть и бесчествуем, но некоего ради Феодора, сестричичя епископля Мануинлева, лишившася в нейже церкви поставлен; шедшу же ему тамо и поучающу сопротивное епископу чрез повеления святых Апостолов и святых Отцов есть мясо в среду и в пяток, аще прилучится праздник Господский или память котоpого нарочитого святого, такоже и во всю святую пятидесятницу в среды и в пятки, и иная многая грубная и несмысленная творяще и учаще; сице же и чисте живущих безженных житие, и Господа ради иночествующих, и любомудрию о Господе учащихся негодоваше и укоряше. Во истинну убо сей совершенна смысла отпаде и разум погуби; не разуме бо, ни уведе истинного о Господе любомудрия и спасения. Видеть убо есть, яко Софиа премудрость Божья есть, неизглаголанного девства чистота есть, и смиренные и спасенные мудрости истинна есть; имеет бо над главой Христа. Глава убо премудрость 569 Сын Слово Божье есть, простре же небеса и сниде в пречистую Деву Марию. И тако, елико их любят девство, подобятся пречистой Богородице: cиa бо пречистая девице роди Господа Иcуca Христа, Слово Божье; любящей же девство рожают словеса премудра и детельна, рекше неразумные и несмысленные научают. Cию чистоту возлюби великий Предтеча Креститель Христов, и показа устав девства, жестокое и любомудрое о Бозе житие; cию возлюби чистоту великий Иван Богослов, и сподобися возлещи на перси Господня, и бысть ученик возлюблен Христу Богу. Имат же убо деьство лице девиче огнено; огнь бо есть божество, попаляя страсти телесные и просвещая душу чисту: имат же и тороки 570 , иже ангелы имеют; житие бо безженное, чистое, со аггелы равно есть (тороци же покоище Святого Духа есть); на главе же имеет венец царский, яко смиренная мудрость царствует над страстьми; сан же, препоясание на чреслах – образ старейшинства, и святительства, и начальства являет; в руце же держаща скипетр священный – властительский и святительский сан есть; крыле же орлии, огнении – высокопаривые пророчества есть, зане разум скоро являет (орел бо зело зрачна птица есть; егда бо видит ловца, и возлетает выше и неудобь емлема бывает: такоже убо любящей девство и мудрость неудобь уловлени бывают от ловца диавола); в шуйце же имать свиток написан, в нем же суть недоведомые и сокровенные тайны писанные, еже есть преданнае писания ведеть подобает и прочитать, от чужих же и незаконных препираний отстоять; одеание же света являет утверженна семью столпов – семью Духа дарований; нозе же имеет утвержденны на камени; на сем убо, рече Господь, на камени созижду церковь мою, и врата адова не одолеють ей, и дам ти ключа царствия небесного, и егоже аще свяжешь на земли, будет связан на небесех, и его-же аще разрешишь иа земли, будет разрешен на небесех. – Много убо наипаче почтено есть девство; Христос бо печати девства не вреди, от Девы родися, да почтет девство. Брака убо вышши есть и много честнейши девство; елико убо ангелы вышше суть человеков и елико небо от земли, толико убо не оженивыйся вышши есть женившегося: девство бо есть ангельское житие. Рече убо Господь в евангелии своем еже от Луки: сынове века сего женятся и посягают, а сподобльшейся век он улучить и воскресение еже из мертвых, ни женятся, ни посягают, ни умреть бо ктому могут: равны бо суть ангелам и сынове суть Божьи. И в Матфее убо глаголет: в воскресениe бо ни женятся, ни посягают, но яко ангелы Божьи на небесах суть. О сем убо Иоан Златоуст сице глаголет: «и преже воскресения покажем вам воинства духовные; лик ангельский, иже Христови плоть распяша со страстьми и похотьми, презирающих мимотекущая, держащихся духовных, сии светила вселенной, ангельский лик. Егда убо солнце взыдет, паче много преже солнечного восхожения, от ложа восставше в страхе Господнем, бодри, трезви, непечалью житейской и суетой смущаемы, не омрачением тленных и мимотекущих, не трудами земными и суетными, не скорбью и желанием настоящего жития, ни ино что от таковых стужаше им, но якоже ангелы пребывают на небесех. Восставше убо от ложа светлы и веселы, и лик един составльше светлой совестью, согласно все, якоже от единых уст песников всех, Богу поют, почитающе его и благодать воздающе ему о всех, и о особных и о общих, благодеяних, отнудуже видится 571 Адама оставльше. Да вопросим вас: чим от ангелов расстояше сей лик иже на земли поющих и глаголющих: слава в вышних Богу, и на земле мир, в человеках благоволение? И одежда же им мужества достойна; не бо якоже влачящей ризы и ослабленные и сломленные украшены суть, но по божественных онех ангелах Ильи и Елисея и Иоанна, по апостолу, ризам состроенным им, овем убо от влас козьих, овемже от влас велбужьих, инем же и кожи довлеша, точию и cия древле подруженна, и песни убо воспевают, и колени прекланяют, и воспетого Бога молят о вещах, ихже некие ни в помышление вскоре приходят; просят бо в настоящих ничтоже, точию согрешением прощения, и с дерзновением стать предсудищем страшным, егда приидет судить живым и мертвым единородный Сын Божий, и еже ни единому слышать страшного оного гласа: не вем вас, идите от мене проклятые во огнь вечный, уготованный диаволу и ангелам его, и еже яко с чистой совестью и многими исправлениями притрудное, и жестокое и плачевное совершить житие в суетном сем и прелестном веке, и еже лютую преплыть пучину с добрым плаванием; cии убо, яко на небесех водрузивше кущи, далече от злых жительствующе, воинствующе на диавола, якоже ликующе, сице ратуют его. Что убо ради не самовольне приходим к толикому блаженству, не приидем ли ко ангелам сим, не сожительствуем ли ангелам сим, не приимем ли чистые ризы и обновимся браком сим, не помышляем брак званы есмы, Божий брак, не внимаем ли, яко в чертоги cия званной души внить подобает благими делами, светлостью жития? Отыдем убо ко онех скиниям, да делами навыкнем удобства; ничим же убо их пребывания хужше небес устрояются; ибо ангелы сходят к ним, и сам ангелски Владыко. Аще бо ко Аврааму приидоша – мужу, жену имеющу и дети питающу, понеже убо страннолюбна видеша; егда же убо много вяшщу свобожена и во плоти плоть презирающа, много паче зде пребывают и ликуют подобающее им ликование». Сия убо блаженный Златоуст и прочии святые сему согласуют, яко безженных, чисто живущих всех преудивляет житие; девство бо есть аггельское житиe, с ангелами сочиняет любящих его. Тем же поучаем и наказуем твое благородие и благочестие соблюдаться от ложных пророков, иже приходят во одеждах овчих, и не веровать всякому духу, но покоряться Апостолу глаголющу: бpaтиe, покоряйтеся старейшинам вашим и повинуйтеся; ти бо бдят о душах ваших, яко слово хотяще воздать в день судный.

Покоряйся убо, возлюбленный о Господе духовный сыне, боголюбивому епископу твоему, яко аще прилучится Господский праздник Рождества Христова и Богоявления в среду или в пяток, разрешает епископ мирских есть мяса и все, иноких же млеко, и масло кравиe, и сыр, и яйца; на Рождество же пречистой Богородицы, и на Сретение, и на Успение, и на Преображение Христово в среду и в пяток разрешает иноков же и мирских на масло древяное, и на овощи, и на рыбу, и на вино; на Благовещение же до недели вербной, нъ кой убо день, аще случится, разрешает на масло, и на овощи, и на вино; на страстной же неделе до великого пятка – на масло и на вино, в великий же пяток – на вино точию. Два же праздника Предтечева, и святых Апостолов Петра и Павла, и возлюбленного Иоанна Богослова и к сим других нарочитых святых аще случится в среду или в пяток, аще благословит и повелит епископ есть масло древяное, и овощи, и рыбы, и вино, сице твори; на Воздвижение же честного креста – масло древяно и вино; в дваженадесятих дней от Рожества Христова до Крещения, да неделя о Мытаре и о Фарисее, да неделя сыропустная, да неделя светлая, да неделя по Троицыне дне, от светлой же недели даже и до пянтикостии в средах и в пятцах пост иже до девятого часа не соблюдаем; но аще и снедь сыра, и масла кравьего и мяса отметаемся, стыдением апостольского правила, но масло древяное и другое, к сим и рыбы приемлем, зане в сих днех аще и память Господского распятия творяще, распятию пристоающая тропари поем; но и воскресные сими 572 споем, якоже и во иных днех умилительные тропари примешаем: да аще праздники Господские в среду и в пяток, или коего нарочитого святого, и до самого пянтикостия, вопрошай главу свою, еже есть епископа твоего, да аще что глаголет, сице твори, веруя, яко Господь Бог глаголет устами епископа твоего; аще ли не велит, постися тогда. Никтоже бо от всех человек: ли святитель, ли пресвитер, или мних, или ангел, ниже бо ангел с небеси имеет такову власть вязать и решать, разве един боголюбивый епископ твой, его же положил Господь Бог главу всей земли твоей и тебе. Да убо отныне соблюдай себя от поучений лукавых, и льстивых и пронырливых человеков; того же убо Феодора отжени от себя и к его епископу понуди его идти: да аще обратится покается, благодать Богу; аще ли еще учнет, тамо пребывая, церковные смущать и молвить вещи, и укоризны и досады на епископа наводить, супротивное творя священным и божественным правилам, отлучена его имеет священный и божественный великий собор с нашим смирением. Cия уставляем повелением и властью Святого Духа и уставом и словом великого Apxиepeя Спаса нашего Иcуca Христа, и аще еще не исправится, таковое творя, прельщая людей, отнюдь убо того во отсечение святой церкви и в непричастие всякой святыни вводим, по двадесять восьмому святых Апостол повелению, не токмо же того, но и едино мысленики и споспешники и сопричастники его все, послушающих чреззаконных его поучений. Целует тя весь священный и божественный великий собор с нашим смирением, преблагородный духовный наш сыне, занеже непщуем, яко тружающаяся в вас наставники ваши, о Господе учащая и наказующая вас, чествуете и почитаете; наипаче в любви блюди наказания о завещании, еже приял eси от нас и Господе, яко да Божьей ради любви и нашего ради наказания и благословения исполнявши все о епископе твоем, отечески наказующе написахом, да иже чествуеши святителя, чествуеши Христа: образ бо Христов имать и на Христове седалище сидит; не обленися убо слушать и почитать таковых, да и в настоящих и в будущих благих насладишися и прославишися наипаче. Благодать Господа нашего Иcуca Христа и любы Бога и Отца и причастие Святого Духа да будет с благородием твоим, аминь.

* * *

542

к великому князю.

543

Прибавлено: и суздальскому.

544

Прибавлено: сыну Юрья Долгорукого, внуку Владимиру, о Нестере епископе ростовском и суздальском.

545

Прибав. Яковом Станиславичем.

546

распространяется.

547

Прибавлено: Нестера.

548

В подлин. следует далее и – лишнее.

549

Обыкновенный титул византийских императоров: κραταιὸς καὶ α҆γιος ήμῶν βασιλεύς.

550

В подлиннике, очевидно стояло относительное местоимение жен. рода (ἐνἦ), согласованное с πόλις.

551

да еже убо о граде твоем и о святей церкви.

552

В подлиннике: областии.

553

В подлиннике: еже.

554

совопрошати и препиратися Летоп.

555

IV всел. 12; Антиох. 9; Карфаг. 64, 67.

556

В подлиннике: биаху.

557

В подлиннике: а пондаже.

558

от по Летоп.

559

и из Летоп.

560

напастоватися Летоп.

561

I всел. coб. прав. 5; Халкид. 17; Карфаг. 32 и др.

562

В Летописи: «но убо понеже епископ, надеяся на свою правду, неотступно с великим молением и слезами cтужаше нам, яко да испытаем известно еще о нем священным и божественным собором таковаа понеже скорбью и печалью изнуряшеся, послушахом убо его молений и слез».

563

и из Летоп.

564

Можно читать: духовный отче и сыну. – В Летописи просто: духовный сыне.

565

яже не нет в Л и быть не должно.

566

Следует читать: да не заблуждает (стадо без пастыря), как в Л.

567

В подлиннике стоит далее и – лишнее.

568

В подлиннике вместо же ти – жити, чем он и оканчивается.

569

Читай: премудрости.

570

θώραξ – броня

571

По другим спискам: видятся.

572

По другим спискам: сим – правильнее.


Источник: Памятники древнерусского канонического права / [Ред. А.С. Павлов]. - 2-е изд. - Санкт-Петербург : Тип. М.А. Александрова, 1908. / Ч. 1. (Памятники XI-XV в.). - 1908. - 1466 с. и стб. разд. паг. (Русская историческая библиотека, изданная Императорской Археографической комиссией Т. 6).

Комментарии для сайта Cackle