Блаженный Васи́лий Рязанский, Христа ради юродивый
Дни памяти
23 июня - Собор Рязанских святых
Житие
Василий Петрович Кадомский (1776/1775?) дер. Шехманово Московской (позднее Рязанской) губернии – 02.05.1848, Рязань), блаженный, Христа ради юродивый. Из дворян, рано потерял мать. После смерти супруги П. А. Кадомский, отец Василия, продал имение и переселился с детьми в Рязань. Василий получил домашнее образование. С 14 марта 1791 г. состоял в чине унтер-офицера в Ревельском полку, 27 января 1798 г. уволен без пенсии. 19 июня 1801 г. Василий подал прошение Рязанскому архиепископу Симону (Лагову) о включении в число «ружников» (насельников, живших на собственном обеспечении) Ольгова муж. монастыря. 21 июня Рязанская консистория определила «отослать означенного унтер-офицера в Ольгов монастырь для богомолья и над ним велеть иметь присмотр», указом императора Александра I 22 июня 1801 г. Василий был определен в обитель, однако 30 сент. того же года покинул Ольгов монастырь, т. к. не имел средств для собственного содержания. В апреле 1802 г. подал прошение о зачислении трудником в Радовицкий монастырь, каким был ответ на прошение, неизвестно. Около 1804 г. вступил в ополчение, формировавшееся в первый период войн с Францией, служил в чине юнкера, в военных действиях не участвовал.
Находясь вместе с полком в Киеве, часто посещал Киево-Печерскую лавру и дал обет отречения от мира. Вернувшись из ополчения, Василий принял на себя подвиг юродства, отправился странствовать по обителям и храмам. Круглый год святой носил длинную холщовую рубаху и халат, одежда его отличалась чистотой и опрятностью, волосы он подстригал в кружок, бороду также подравнивал, поскольку был, по его словам, «военным человеком и исполнял предписания военной дисциплины». В пище был воздержан, в среду и пятницу не вкушал ничего. Спал не более 2 часов в сутки, ночью молился, ходя по комнате или стоя. В Рязани Василия называли «Божьим казначеем», потому что полученные подарки он сразу раздавал сиротам, неимущим и больным. И женщин, и мужчин Василий называл «мата» (мать). В церкви никогда не стоял на одном месте: ходил, со всеми лобызался, часто приходил на клирос, пел, зажигал свечи, после службы непременно входил в алтарь, приветствуя священника одной и той же фразой: «Здорово, мата. Что? Народу мало было?» – даже если прихожан в храме было множество. Вероятно, святой подразумевал, что истинно верующих и усердно молящихся людей немного. Василий имел дар прозорливости, предсказывал события обычно иносказательно. Любил детей, которые также отвечали ему любовью.
Василий скончался в доме рязанского купца Ф. С. Батракова, причастившись Св. Таин, похоронен у алтаря кладбищенской Лазаревской цервки в Рязани. В 1860 г. священник Никольской церкви Ямской слободы в Рязани Петр Внуков, знавший Василия в течение многих лет, составил жизнеописание блаженного. Почитание Василия после его кончины не ослабело. К могиле святого приходили многочисленные паломники, известны случаи чудотворений, совершавшихся по молитвам к Василию. Ученый-физиолог И. П. Павлов, посещая могилы своих родителей на Лазаревском кладбище, приглашал священника отслужить панихиду по своим родственникам и по Василию. Особо почитал блаженного Рязанский архиепископ сщмч. Иувеналий (Масловский), часто служивший панихиды на могиле святого, этой традиции следовали и другие Рязанские архиереи в XX в.
6 июля 1996 г. мощи Василия были перезахоронены у рязанского Борисоглебского собора, рядом с местом первоначального погребения свт. Василия Рязанского. В июле 1997 г. состоялась канонизация Василия в лике местночтимых святых. Тогда же мощи блаженного были перенесены в рязанский Борисоглебский собор и положены в приделе в честь Боголюбской и Корсунской икон Божией Матери, была написана икона святого. В ограде храма, над бывшим местом захоронения святителя Василия и Василия, установили мраморные памятники – поставленные на квадратные постаменты небольшие киоты с иконописными изображениями святителя Василия и Василия, над памятниками сооружена ажурная железная кованая сень с медной кровлей. В июне 2001 г. мощи Василия были перенесены в возобновленный кладбищенский Лазаревский храм. В том же году был составлен акафист святому.
Жития и книги в библиотеке
- Память блаженного Василия Рязанского, Христа ради юродивого иером. Макарий Симонопетрский
Богослужения
Служба блаженному Василию Кадомскому
Текст службы утвержден на заседании Священного Синода 8 декабря 2020 года (журнал № 99)
Месяца мая во 2-й день
Блаженнаго Василия Кадомскаго
На велицей вечерни
На Господи, воззвах: стихиры, глас 5:
Миру чужд быв,/ сущих в мире не чуждался еси,/ юродив наречен,/ мудрости наставлял еси,/ страдания терпяй,/ страждущих исцелял еси,/ темже в житии твоем привременнем/ милость Божию улучил еси,/ блаженне Василие.
Образ терпения и незлобия являя,/ многострадальному Иову подражал еси,/ сердце в жилище Духу Святому утотовляя,/ по вся дни и нощи в молитве пребывал еси,/ странствию Христову ревнуя,/ Царствия Божия достигл еси,/ блаженне Василие.
Возлюби́в усе́рдно Го́спода/ и трудолюбне подвиза́яся,/ Боже́ственною благода́тию просвети́лся еси́/ и дары Духа Святаго стяжал еси./ Темже, дерзновение твое к Богу ведуще,/ к тебе с молитвою притекаем,/ блаженне Василие.
Слава, глас 6:
О, блаженне Василие,/ града Рязани похвало,/ мира чуждаяся,/ смирен, целомудр, праведен/ и заповедей Божественных хранитель явился еси,/ молися за ны ко Господу,/ да спасет души наша.
И ныне, Богородичен, глас тойже: Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево:
Вход. Прокимен дне. И чтения три преподобническая.
На литии стихира храма и святаго, глас 3:
Блаженне Василие чудне,/ человече Божий,/ яко юрод, на земли пожил еси/ и, яко злато в горниле, душу свою очистил еси./ Грехов прощение нам испроси/ и недугов избавление,/ да Царствия Небеснаго сподобимся.
Слава, глас 2:
Все упование на Бога возложив,/ пучину жития земнаго преплыл еси/ и, брега Горняго Отечества достигнув,/ со ангелы на Небесех ныне радостне ликуеши,/ угодниче Христов Василие./ Темже помози нам, на земли живущим,/ печали горькия избавитися.
И ныне, глас тойже: О, чудесе новаго, всех древних чудес:
На стиховне стихиры, глас 8:
Ангельски пожив, святе,/ подвиги на всяк день подъял еси,/ молитву, яко щит, воздержание, яко лук,/ и смирение, яко шлем, имея,/ темже верныя люди назидал еси/ заповеди Божия усердно исполняти/ и страх Божий имети./ Помози и нам, блаженне Василие,/ веру добре соблюсти/ и Царствия Небеснаго достигнути.
Стих: Господь хранит пришельцы,/ сира и вдову приимет.
Мира красоту и всяческая, яже в мире, оставив,/ Единому Христу последовал еси/ и сетей вражиих избежал еси,/ премудре Василие,/ ныне же, на Небесех с лики святых Престолу славы предстоя,/ молися грехов прощение нам даровати/ и Царствия Небеснаго достигнути.
Стих: Господь возводит низверженныя,/ Господь любит праведники.
Безумен в мире наречен,/ жителей града Рязани мудрости Христовой наставлял еси,/ нищету духовную стяжав,/ милостыню бедным щедро раздавал еси,/ скорби же и нужды претерпевая,/ в печали сущих утешал еси./ Помози и нам, святче Божий,/ крест жития земнаго безропотне понести/ и Царствия Небеснаго достигнути.
Слава, глас 7:
Лик святых земли Рязанския житием праведным украсив,/ новый предстатель о Отечестве нашем явился еси,/ угодниче Христов Василие,/ темже ныне со святителем Василием и новомученики Церкве нашея/ предстательствуй о всех нас,/ любовию тя почитающих.
И ныне, глас тойже:
Под кров Твой, Владычице, вси земнороднии, прибегающе, вопием Ти:/ Богородице, упование наше,/ избави ны от безмерных прегрешений/ и спаси души наша.
Тропарь, глас 4:
Молитва усердная пища и питие тебе бысть,/ блаженне Василие,/ в несении креста жития странническаго/ любовь Христову познал еси./ Оком чистым будущая, яко настоящая, прозревая,/ радость и от бед избавление требующим твоея помощи даровал еси./ Темже и нас, яко Божий избранник,/ не забуди твоими ходатайствы,/ Христа Бога о нас умоляя.
На утрени
По 1-м стихословии седален, глас 1:
Безумием мнимым безумие мира обличив, блаженне Василие, образ терпения и незлобия явил еси. Мы же, предстательство твое к Богу ведуще, просим тя: молися за ны ко Господу, да спасет души наша.
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Владычице Пречистая, архангельский глас приносим Ти: радуйся, Благодатная, Господь с Тобою.
По 2-м стихословии седален, глас 2:
Дадеся ти благодать от Бога, блаженне Василие, пещися о людех, недужныя целити и скорбныя утешати. Темже мы, ныне память твою совершающе, тепле зовем: помяни и нас в твоих святых молитвах.
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Печали отложше, возведем очи наша горе, да узрим в Небесех Царицу Богородицу, покровом Своим светоносным нас покрывающую.
Величание:
Ублажаем тя,/ святый праведный Василие,/ и чтим святую память твою,/ ты бо молиши о нас/ Христа Бога нашего.
Псалом избранный: Терпя потерпех Господа, и внят ми и услыша молитву мою.
По полиелеи седален, глас 5:
Просвещен ум имея, богомудре Василие, будущая, яко настоящая зрел еси. Мы же, угодника Христова тя ведуще, от любве сердечныя взываем: не остави нас заступлением твоим, святче Божий.
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Просвети, Чистая, души моея очи, Свет рождшая, да не покрыет тьма греховная мя, окаяннаго.
Степенна, 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Возвеселится праведник о Господе/ и уповает на Него. Стих: Услыши, Боже, глас мой, внегда молити ми ся к Тебе. Евангелие от Луки, зачало 78.
По 50-м псалме стихира, глас 6:
Омраче́ние грехо́вное возненави́дев, святе Василие,/ и пла́менем чистоты́ пла́мень страстей пресе́к,/ терпе́нием и мудре́йшим юро́дством,/ я́ко златы́ми крила́ми, на Небеса́ возлете́л еси́/ и степе́нь равноа́нгельную дости́гл еси́.
Канон, глас 4.
Песнь 1
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Царствие вечное улучити желая, душу твою от многомятежных страстей воистинну очистил еси, Василие блаженне, града Рязани дивное украшение.
Память твою пречестную почитает ныне вся земля Рязанская, в нейже усердно подвизался еси, преславне Василие. Темже, плоти твоея страсти с похотьми подвижнически умертвив, богатство нетленное стяжал еси.
Всякаго мирскаго пристрастия отрекся и ум твой к нетленным благам возвед, яже уготóва Господь всем любящим Его, на земли чисто пожил еси, Василие мудре.
Богородичен: Гору святую, превышшую Ангельских Сил, Матерь Божию и Деву истинную по рождестве, едиными усты воспоим.
Песнь 3
Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный Исто́чниче,/ лик Себе́ совоку́пльшия духо́вно, утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.
В молитве усердней по вся дни и нощи пребывая, блаженне, ругания и наветы терпеливне подъял еси, Христа ради, от Негоже и Вышняго причастия сподобился еси.
Юрода себе волею сотворив, богомудре, премирнаго разумения исполнился еси. Темже и Духа Святаго сосуд избранный явился еси, житием твоим страннолепным украшен.
Молитвы твоя обнощь к Небесем возсылая, дневною же милостынею больным и страждущим благотворя, сердца их любовию согревал еси, Василие небомудренне, чадо верное Отца Небеснаго.
Богородичен: Неискусобрачная Дево, Бога плотию рождшая, утверди мя, страстными прилоги приклонена, несть бо разве Тебе иныя Помощницы.
Седален, глас 5:
Плотское мудрование отринув издетска, нищету и странство Христа ради, стяжав, венценосец Божий на земли явился еси, Василие блаженне. Ныне, молим тя: буди нам, омраченным страстьми землеретными, светлый путевождь ко Христу, Солнцу правды.
Слава, и ныне, Богородичен, глас тойже:
Милосердия Твоего ради, Богородительнице Пречистая,/ избави ны, Тя смиренно умоляющих,/ от всех козней вражиих и скорбных обстояний.
Песнь 4
Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́,/ во облаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный,/ нетле́нною Дла́нию, и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Милостыню с благодарением от простецов приемля и нищей братии ю предавая, снег и дух бурен, мраз, и вар дневный благодушно претерпел еси, святе, силою Божиею укрепляемь.
Молим тя ныне, блаженне Василие, услыши прошение наше и, помощь молитв твоих подавая во благовремении, усмири вся брани житейския, да, предстательство твое обретше, прославим Милостиваго Бога.
Молим тя паки, славне Василие: юныя вразуми путем заповедей ходити, старцы и в немощи сущия укрепи, подвизающияся же на дела благая направи.
Богородичен: Госпоже, Всепетая Богородице, Мати всех Творца, помышления моя молитвами Твоими очисти и благоплодна покажи.
Песнь 5
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.
В светлосиянный день праздника твоего, преблаженне, услыши умиленныя мольбы наша; не лиши помощи твоея всех, почитающих память твою в храме сем, во граде нашем и в пределех земли Рязанския.
Исполнися воистинну Господне обетование на тебе, чудотворче: блажени нищии духом, яко тех есть Царствие Небесное. И ныне во славе лучезарней Престолу всех Царя предстоиши, понеже верный раб в час испытаний явился еси.
Усердно взываем к тебе, богоблаженне: не остави нас, сродник твоих, яже на земли, ты бо алчущих выну питал еси, жаждущих напаял еси, нищих же одарял еси преизобильно.
Богородичен: Воплотися неизреченно Бог из Тебе, Чистая, и, плоти соединяемь, по Божественному существу неизменен пребысть.
Песнь 6
Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Вознеси, милостиве, твое моление о нас, грешных, да исправятся стопы наша к деланию заповедей Господних и да не обладает нами всякое беззаконие.
Приведи нас ко пристанищу благоотишному, посреде моря житейскаго бедствующих, Василие святе, и укажи путь верен ко Творцу всяческих, Богу нашему.
Заповеди жизни вечныя запечатлены во умех имуще, во окаменении греховнем многажды преступаем и согрешаем на всяк день умом и сердцем. Темже на помощь прииди к нам, святе Василие.
Богородичен: Воплощенное Слово Божие нашего ради спасения на земли родила еси, Дево Чистая. Тем Тя, Богородицу истинную, сердцем и усты в песнех величаем.
Кондак, глас 2:
Всякое мирское попечение волею отринув,/ чистоту же душевную юродством утаив,/ Богу и ближним усердне послужил еси,/ темже, благодати Духа Святаго исполнився,/ ангельски на земли пожил еси./ Ныне милостию твоею нас посети,/ исцеляя немощи душ и телес,/ Василие блаженне, теплый наш ходатаю.
Икос:
Теплотою Божественною согреваемь и благодатию, яко одеждею боготканною, оболчен, глад, мраз и вар дневный мужественне претерпел еси и люди верныя земли Рязанския обильне словом напитал еси. Ныне милостию твоею нас посети, исцеляя немощи душ и телес, Василие блаженне, теплый наш ходатаю.
Песнь 7
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии,/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси.
Христовою любовию всем сердцем уязвився, мудре Василие, дом твой и сродники благодушне оставил еси. В дому же Божием на всяк день ангельски пребывая, душею воспевал еси: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Никакоже о плоти твоей попечение имея и о славе Божией присно радея, святе Василие, на подвиги паче естества устремился еси, воспевая: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Восхвалим, вернии, Василия блаженнаго, подвижника славнаго! Той бо ныне со Ангелы и лики святых в чертозех Небесных воспевает: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Богородичен: Радуйся, красная Царева Палато; радуйся, Дево Чистая, Помощнице христианом, с любовию поющим: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть,/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Возлюбил еси Христа всею крепостию твоею, достоблаженне Василие, темже смирен и кроток сердцем явился еси и, яко ревнитель заповедей Божиих, верныя научал еси взывати: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Воистину смерть твоя честна пред Господем явися, ты бо, венценосче святый, от земли плотию преставився, ныне с нами духом пребываеши и подвизаеши взывати радостне: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Ум наш озари, мудре Василие, да светом Трисиянным просвещаеми, прославим Пресвятую Троицу во дворех Бога нашего и вкупе с тобою вопием: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Богородичен: Всесвятая Дево, Бога Слова рождшая плотию, мрак душ наших молитвами Твоими просвети, да взываем выну: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная,/ Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.
О, преблаженне Василие, угодниче Христов, юроде на земли и ангелоподобниче на Небесех! Ты, ныне мзду трудов велиих прием, у Престола Горния Славы поминай нас, почитающих тя сыновне.
О, молитвенниче теплый Василие! Ты, посреде пределов земли Рязанския богоугодне пожив и душу многими подвиги очистив, от Владыки Христа награду небесную восприял еси. И нам грехов прощение испроси и в добродетелех преспеяние.
О, дивне Василие, предстателю крепкий за град наш и землю Рязанскую! Моли ныне Всещедраго Владыку избавитися нам от всякаго лукавства вражия, страстей и каменносердечия окаяннаго, да восприимем от Десницы Господа с тобою богатство некрадомое.
Богородичен: Под кров Твой, Владычице, вси земнороднии, прибегаем и вопием: Богородице, Упование наше, избави ны от безмерных прегрешений и спаси души наша.
Светилен:
Да возрадуется днесь земля Рязанская, в той бо явися светильник светлый и угодник Божий чудоточный Василий, болящих исцеляяй, теснимых защищаяй, бесов тьму отгоняяй и о чтущих его пред Богом предстательствуяй.
Слава, и ныне, Богородичен:
Богородительнице Дево, Свет душ наших, Христа, рождшая! Во свете присносущнем водворитися всем нам испроси, воспевающим Твое милосердие.
На хвалитех стихиры, глас 8:
Земное богатство презрел еси, святе Василие,/ и дóма родительскаго кров отвергл еси,/ милостию Божиею покрываяся./ Странствию же Христову ревнуя,/ достигл еси Царствия Небеснаго. (Дважды)
Миру юродив явился еси,/ премудрость Божию людем града Рязани возвещая,/ молися, блаженне Василие,/ да просветит Господь и наша сердца/ молитвами твоими.
День празднственный совершаем усердно/ от земли преставления твоего, святе Василие,/ пролей ныне теплую молитву ко Господу,/ да утвердит Отечество наше в мире и благоденствии/ и спасет души наша.
Слава, глас тойже:
Подвиг велий на земли подъял еси/ и, мирская мудрования отверг,/ юродив миру явился еси,/ благодатию же Христовою просвещен,/ суеты житейския избегати люди поучал еси./ Не забуди и нас, праведниче Василие, ходатайствы твоими,/ Христа прилежно о нас умоляя.
И ныне, Богородичен, глас тойже:
Владычице, приими молитвы раб Твоих/ и избави нас/ от всякия нужды и печали.
На Литургии
Блаженны от канона песни 3-я и 6-я. Прокимен, глас 7: Честна пред Господем/ смерть преподобных Его. Стих: Что воздам Господеви о всех, яже воздаде ми? Апостол к Галатом, зачало 213. Аллилуиа, глас 6: Блажен муж, бояйся Господа, в заповедех Его восхощет зело. Стих: Сильно на земли будет семя Его. Евангелие от Луки, зачало 24. Причастен: В память вечную будет праведник, от слуха зла не убоится.
Молитва
О, преславный угодниче Святыя и Единосущныя Троицы, святе блаженне Василие, преславнаго града Рязани теплый заступниче, в бедах, скорбех и печалех скорый помощниче!
Воззри милостивне на нас, припадающих к раце честных мощей твоих и слезно взывающих к твоему предстательству: не презри смиренная прошения наша и моли Всемилостиваго Бога, да дарует нам прощение согрешений вольных и невольных, да пробавит милость Свою и подаст вся нужная к житию сему временному и к вечному спасению благопотребная. Аще и многогрешни и зело недостойни есмы, обаче не хощем в беззакониих наших погибнути, но еже обратитися ко Господу и сподобитися истиннаго покаяния и непорочными в Царствие Небесное внити.
О, святе блаженне Василие! Ты ныне, аки солнце, сияеши во Царствии Небеснем: научи нас волю Божию исполняти и безропотне испытания претерпевати, просвети помраченныя души наша и на стезю заповедей Божиих настави нас, да понесем благое иго Христово во смирении и долготерпении до конца дний, чающе будущаго живота безконечнаго, да сподобимся мы, недостойнии, вкупе с тобою и всеми святыми славити и воспевати Единаго в Троице Бога, Отца и Сына и Святаго Духа, во веки веков. Аминь.
Случайный тест
О календаре
Богослужения
Посты
Праздники
Наверное, именно в отношении Церкви та ситуация, которая в физике называется «эффектом наблюдателя», раскрывается в еще большей степени, чем когда мы имеем дело с материальным миром. Какими глазами вы смотрите на Церковь, то вы в ней и увидите.
Поэтому когда человек смотрит на Церковь хотя бы просто непредвзято, она открывается ему одним образом. Но когда человек пытается посмотреть на Церковь так, чтобы еще раз подтвердить свои заранее уже готовые решения и выводы, он их подтвердит. И совершенно по-другому Церковь открывается человеку, когда он понимает: если где-то и может быть святость, то только здесь.
протоиерей Павел Великанов
В 1654 году в Вологде во избавление от моровой язвы за одни сутки был построен Всеградский храм Спаса Всемилостивого.