И́стинною бо Христо́вою ве́рою/ утве́рждься, страстоте́рпче,/ мучи́теля злочести́ва царя́/ победи́л еси́ со и́дольским того́ возноше́нием./ Тем от Царя́ Вели́каго, ве́чно ца́рствующаго,/ пресве́тлым венце́м побе́дным одаре́н бысть,/ вся исцеля́яй боля́щия и призыва́ющия тя, Арте́мие вели́кий,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ ду́ши на́ша.
Перевод:Истинной верой Христовой укрепившись, страстотерпец, нечестивого царя-мучителя победил ты с его идольскими жертвоприношениями. Потому от Царя Великого, вечно царствующего, пресветлым венцом победы был одарен. Исцеляющий всех болеющих и призывающих тебя, Артемий великий, моли Христа Бога о спасении душ наших.
Ин тропарь, глас 4
Му́ченик Твой, Го́споди, Арте́мий/ во страда́нии свое́м вене́ц прия́т нетле́нный от Тебе́, Бо́га на́шего:/ име́яй бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́,/ сокруши́ и де́монов немощны́я де́рзости./ Того́ моли́твами// спаси́ ду́ши на́ша.
Перевод:Мученик Твой, Господи, Артемий в подвиге своём принял нетленный венец от Тебя, Бога нашего, потому что он, имея силу Твою, победил мучителей, сокрушил и демонов бессильные дерзости. По молитвам его спаси души наши.
Кондак, глас 2
Благочести́ваго и венцено́снаго му́ченика,/ на враги́ побе́ды взе́мшаго одоле́ние,/ соше́дшеся, досто́йно пе́сньми восхва́лим Арте́мия,/ превели́каго в му́ченицех,/ чуде́с же да́теля пребога́таго,// мо́лится бо Го́споду о всех нас.
Перевод:Благочестивого и венценосного мученика, захватившего трофей победы над врагом, собравшись, по достоинству прославим молитвенными песнопениями Артемия, превеликого мученика, щедрого дарователя чудес, ибо он молится Господу обо всех нас.
Молитва
О, всехва́льный великому́чениче Арте́мие, Госпо́день во́инственниче и все́м на́м кре́пкий побо́рниче! Ско́р бу́ди предста́тельством твои́м у Человеколю́бца Христа́, да да́ст правове́рным лю́дем, почита́ющим тя́ и на поклоне́ние моще́м твои́м приходя́щим, ми́лость и благи́х проше́ний ско́рое исполне́ние. Предстоя́й Престо́лу Бо́жию в лице́ му́ченик, помина́й все́х на́с, беда́ми, напа́стьми и скорбьми́ обстоимых, и в житии́ се́м мно́го стра́ждущих: да твое́ю по́мощию и кре́пким побо́рством преста́нут приходя́щая на на́с зла́я. Мы́ же, твои́ми злостраданиями назидаеми, си́лою благода́ти Христо́вы чрез тебе́ исполня́еми, в терпе́нии крестоноше́ния жи́ти начне́м, во е́же Го́споду покая́нием благоугоди́ти и неизрече́нная блага́я насле́довати, я́же угото́вана лю́бящим Бо́га и прославля́ющим свято́е и́мя Его́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Праведному отроку Артемию Веркольскому
Тропарь, глас 2
Вы́шняго повеле́нием,/ тучено́сным облако́м не́бо помрачи́вшим,/ и мо́лниям блиста́ющим,/ гро́му же возшуме́вшу с преще́нием,/ испусти́л еси́ ду́шу твою́ в ру́це Го́сподеви,/ прему́дре Арте́мие,/ и ны́не предстои́ши Престо́лу Влады́ки всех,/ и́же ве́рою и любо́вию приходя́щим к тебе́,/ подая́ исцеле́ние все́м неотло́жно,/ и моля́ся Христу́ Бо́гу,// спасти́ся душа́м на́шим.
Перевод:По воле Всевышнего, грозовым облаком небо помрачившего, в блистании молний и угрожающем шуме грома ты отпустил душу свою в руки Господа, премудрый Артемий, и сейчас предстоишь Престолу Владыки всех, с верою и любовью приходящим к тебе подавая исцеление без отлагательств и молясь Христу Богу о спасении наших душ.
Кондак, глас 8
Возсия́ днесь пресве́тлая па́мять прему́драго Арте́мия;/ Богода́нная благода́ть я́ко ре́ки излива́ет от целе́бных моще́й его́ ди́вная исцеле́ния,/ и́миже от многоразли́чных неду́г избавля́емся,/ с ве́рою прие́млюще я́, и взыва́юще:// ра́дуйся, Арте́мие Богому́дре.
Перевод:Воссияла сегодня пресветлая память премудрого Артемия. Богоданная благодать как реки изливает от врачующих мощей его удивительные исцеления, которыми мы избавляемся от многоразличных болезней, с верой принимая их и взывая: «Радуйся, Артемий Богомудрый».
Молитва
Святы́й уго́дниче Бо́жий, пра́ведный Арте́мие, при́сный храни́телю святы́я ве́ры Правосла́вныя и бли́зкий защи́тниче всего́ се́вернаго кра́я Росси́йския страны́! При́зри ми́лостивно на усе́рдную моли́тву нас гре́шных и твои́м благомо́щным предста́тельством испроси́ нам у Го́спода проще́ние согреше́ний на́ших, преспе́яние в ве́ре и благоче́стии и огражде́ние от ко́зней диа́вольских. Моли́ Го́спода, да храни́т во здра́вии и непременя́емем благополу́чии ве́рных люде́й Свои́х, да пода́ст стране́ на́шей мир и тишину́, а нам нелицеме́рное послуша́ние, да сподо́бит всех нас получи́ти, по христиа́нстей кончи́не, Небе́сное Ца́рствие, иде́же вси пра́веднии вме́сте с тобо́ю, ве́чно сла́вят Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
2-я Молитва
О, вели́кий уго́дниче Бо́жий, святы́й пра́ведный Арте́мие, покрови́телю святы́я оби́тели, твои́м и́менем красу́ющияся, си́льный хода́таю о нас ко Го́споду, вели́кий благоде́телю и живу́щих зде и́ноков твоея́ оби́тели и всех с ве́рою и любо́вию притека́ющих к ра́це чудотво́рных моще́й твои́х! При́зри ми́лостивно на убо́гую моли́тву нас, гре́шных и непотре́бных рабо́в, и твои́м всемо́щным предста́тельством испроси́ нам у Го́спода проще́ние грехо́в, преспе́яние в ве́ре и благоче́стии и огражде́ние от ко́зней супоста́та, и́щущаго нас погуби́ти. Да́руй бра́тству твоея́ оби́тели, от ста́рших до после́дних, смире́ние и кро́тость, любо́вь и послуша́ние вседу́шное, служе́ние и житие́ благогове́йное, свято́е и во всем ве́рное и благоду́шное исполне́ние и́ноческаго общежи́тия, да, рабо́тающе Го́сподеви непосты́дно и ду́хом горя́ще в непреста́нней моли́тве за благотвори́телей на́ших живы́х и усо́пших, яви́мся ве́рными раба́ми Го́спода, да Це́рковь Правосла́вная всея́ Росси́и, я́ко вертогра́д благонасажде́нный, цвете́т и плодотвори́т бога́то плода́ми ве́ры и благоче́стия! Моли́ Го́спода, да храни́т во здра́вии, душе́внем спасе́нии и благопоспеше́нии во всем правосла́вный наро́д наш. Моли́ Го́спода о ми́лости и благода́тных щедро́тах Святе́йшему Патриа́рху на́шему (имярек) и Святе́йшему Сино́ду на́шему. Моли́ Го́спода, да хода́тайством и заступле́нием преблагослове́нныя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы все мы и зде ми́рное и богоуго́дное житие́ поживе́м и по ми́рней христиа́нстей кончи́не сподо́бимся в пресла́внем Ца́рствии ми́лости Царя́ Не́ба и земли́, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, сла́вяще Его́ ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Перевод:(имярек)
3-я Молитва
О, великосла́вный уго́дниче Бо́жий, о, вели́кий чудотво́рче, святы́й и пра́ведный Арте́мие, херуви́ме земны́й, челове́че Небе́сный, А́нгелов собесе́дниче, Небе́сный жи́телю! При́зри с высоты́ Небе́сныя све́тлым о́ком твои́м, и ниспосли́ нам лучи́ Бо́жия благода́ти. Свети́льниче Боговозжже́нный, твои́ми святы́ми моли́твами разжени́ мрак грехо́в на́ших, упроси́ у Отца́ све́тов свет благода́ти душа́м на́шим, всех правове́рных ско́рый быв помо́щник и засту́пник. Всяк бо, с ве́рою под кров защище́ния твоего́ моли́твенно притека́яй и заступле́ния Твоего́ у Го́спода прося́й, а́бие посо́бствуем быва́ет, Бо́жию же ми́лость обрета́ет и жела́ния се́рдца своего́ не лиша́ется, но про́сит благода́ти и прие́млет дар на по́льзу проше́ния. Ты еси, пра́ведный Арте́мие, вертогра́д Бо́гом насажде́нный, в не́мже цвет здравотво́рный, процвете́, е́же исцели́тися мно́гим от зе́льнаго трясави́чнаго неду́га. О, коль мно́зи твое́ю чуде́сною по́мощию слепи́и прозре́ша, глуси́и слух прия́ша, хроми́и возскочи́ша и ходя́ша, немощни́и де́йство рук прия́ша, безу́мнии воуми́шася, разсла́блении в жи́лах укрепи́шася, сля́ченнии испра́вишася и иму́щии вре́ды исцеле́ша! Еще́ же и скве́рнии де́мони моли́твою твое́ю отгна́шася, и ини́и неисце́льнии неду́зи разреши́шася. Та́ко, святы́й и пра́ведный Арте́мие, всем всегда ми́лостив явля́ешися. У́бо и о нас неисповеди́мую Бо́жию бла́гость умоли́, да оста́вит нам Госпо́дь до́лги на́ша, и да храни́т госуда́рство Росси́йское в ми́ре и благоде́нствии, в кре́пости и оби́лии, и ве́ру правосла́вную да укрепи́т, церко́вныя же раско́лы да утоли́т, и вся правосла́вныя христиа́ны да спасе́т. Мы же твою па́мять святу́ю от ро́да в род че́стно пра́здновати бу́дем, сла́вяще просла́вльшаго тя Христа́ Го́спода, Ему́же подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м и со Пресвяты́м и Благи́м и Животворя́щим Ду́хом, ны́не и при́сно, и в безконе́чныя ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобному Гавриилу Самтаврийскому
Тропарь, глас 1
Я́коже Влады́ка Христо́с сла́ву Свою́ неизглаго́ланную/ сокры́, пло́тию оде́явся,/ та́коже и ты юро́дства вре́тищем покры́л еси́/ свет Фаво́рский и́мже Тя Госпо́дь оси́я/ я́ко испове́дника и страда́льца,/ и па́стырь душ яви́лся еси́,/ о́тче преподо́бне Гаврии́ле,// моли́ Христа́ Бо́га поми́ловати ду́ши на́ша.
Кондак, глас 4
Непости́жима есть ми́лость Бо́жия,/ Его́же благода́тию созда́ние обоже́но лицезре́ем вси,/ ты бо, преподо́бне о́тче,/ о́браз Творца́ в себе́ утверди́л еси́,/ возне́сши естество́ свое́ в подо́бие Бо́жие,/ те́мже сла́вим тя, о́тче Гаврии́ле, досто́йне похвалы́,/ я́ко был еси́ на земли́ гла́сом пра́вды и го́лубем чистоты́,/ жи́тельствовавши же в чу́дном смире́нии,/ звене́л еси́ ли́рою му́дрости и любви́ орга́ном,/ ны́не же на небесе́х предста́тельствуеши о спасе́нии на́шем,// хода́таю Бо́жия благода́ти.
Молитва
О́, блаже́нне Гаврии́ле, древним отцем подо́бниче и тве́рдый веры испове́дниче, от младенства Го́спода всем сердцем возлюбивый и ре́вностно Ему после́довавый! Мы же, яко раби́ недостойнии, благочестия и смире́ния не имущии, обаче себе́ на всяк день в души́ велича́ющии, ближних осуждающии, не и́мамы пред Бо́гом, чим оправдатися! Сего ради молим тя: моли́ за нас Господа, да пода́ст нам ум, сло́во Его разуме́ти, да бу́дем не то́кмо слы́шателие, но и ревностнии его творцы и да разуме́ем, я́ко ничесо́же мо́жем, кроме́ по́мощи Бо́жия.
Ей, святче Божий! Помози нам Господа возлюбити и Тому прилепитися все́ю душе́ю свое́ю, всем се́рдцем и помышле́нием, да пода́ст нам ра́дость, мир, долготерпение и утеше́ние в ско́рбех по неизрече́нней Свое́й ми́лости, Ему́же подобает всякая сла́ва, честь и держа́ва во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Священномученику Николаю Любомудрову
Молитва
О, всехва́льный о́тче Нико́лае, и́стинный иере́е Бо́жий и добропобе́дный му́чениче Христо́в! Услы́ши у́бо ны́не моле́ние на́ше и ми́лостив сотвори́ся на проше́ния на́ши. Ты́, а́ще и жи́л еси́ на земли́, я́ко про́чии челове́цы, но а́нгельская дела́ твори́л еси́, неукло́нно За́поведи Бо́жии исполня́ше, мно́гия доброде́тели еси́, в ве́ре и наде́жде укреплялся, последи́ же и вы́сшую и́х, любо́вь, стяжа́л еси́. Егда́ зло́бныя мучи́тели тя́ убиваша, я́ко а́гнца незло́биваго, ты́, помина́я Сло́во Бо́жие, враго́в свои́х с любо́вию благослови́л еси́ и о проще́нии и́х Бо́га моли́л еси́. За сие́ в Ца́рствии Небе́сном, иде́же ве́чная любо́вь пребыва́ет, сла́вно воцари́лся еси́. Священному́чениче Нико́лае, при́зри с высоты́ своея́ сла́вы на ны́, гре́шныя лю́ди, с ве́рою ти́ моля́щися, испроси́ на́м у Го́спода ми́лости и по́мощи во бране́х духо́вных, да́руй на́м кре́пость теле́сную для исполне́ния во́ли Бо́жией. Це́рквам ми́р и благоде́нствие да́руй, архиере́ем му́дрость и си́лу, па́стырем кро́тость, милосе́рдие и долготерпе́ние, па́стве послуша́ние, мона́шествующим смиренному́дрие и покая́ние и́стинное в сокруше́нии се́рдца, да вси́ просла́вим Отца́ на́шего, и́же на Небесе́х, и Единоро́днаго Его́ Сы́на и Всесвята́го Ду́ха. Ами́нь.
В субботу, всем святым
Тропарь, глас 2
Апо́столи, му́ченицы и проро́цы,/ святи́телие, преподо́бнии и пра́веднии,/ до́бре по́двиг соверши́вшии и ве́ру соблю́дшии,/ дерзнове́ние иму́ще ко Спа́су,/ о нас Того́, я́ко Бла́га, моли́те,// спасти́ся, мо́лимся, душа́м на́шим.
Перевод:Апостолы, мученики и пророки, святители, преподобные и праведные, подвиг доблестно совершившие и веру сохранившие, дерзновение пред Спасителем имея, Его за нас, как благого, умолите, молимся, во спасение душам нашим!
Перевод:Как первые плоды природы Насадителю всего творения вселенная приносит, Тебе, Господи, богоносных мучеников. Их мольбами и ходатайством Богородицы, Церковь Твою – Твой народ в мире глубоком сохрани, Многомилостивый.
В субботу, за умерших
Тропарь, глас 2
Помяни́, Го́споди, я́ко благ, рабы Твоя́,/ и, ели́ка в житии́ согреши́ша, прости́:/ никто́же бо безгре́шен, то́кмо Ты,// моги́й и преста́вленным да́ти поко́й.
Перевод:Помяни, Господи, как Благой, рабов Твоих и всё, в чем они в жизни согрешили, прости: ибо никто не безгрешен, кроме Тебя. Ты можешь и преставившимся дать покой.
Кондак, глас 8
Со святы́ми упоко́й,/ Христе́,/ ду́ши раб Твои́х,/ иде́же несть боле́знь, ни печа́ль,/ ни воздыха́ние,// но жизнь безконе́чная.
Перевод:Со святыми упокой, Христе, души рабов Твоих, там, где нет ни боли, ни скорби, ни стенания, но жизнь бесконечная.
«И изыдут творившие добро в воскресение жизни, а делавшие зло в воскресение осуждения»(Ин.5:29). Вот чем все кончится! Как реки текут каждая в свое море, так течение жизней наших приспеет, наконец, каждое в место по характеру своему. И те, которые воскреснут в жизнь, будут на суде, но суд только запечатлеет их оправдание и определение на жизнь; тогда как другие воскреснут только за тем, чтобы выслушать осуждение на вечную смерть.
Жизнь и смерть их характеризуются теперь еще, оттого что одни делают живые дела, а другие – дела мертвые и мертвящие. Живые дела те – которые совершаются по заповедям с радостью духа, во славу Божию; мертвящие дела те – которые совершаются в противность заповедям, с богозабвением, в угоду себе и страстям своим. Мертвые дела – все, которые, хоть по форме не противны заповедям, но делаются без всякой мысли о Боге и вечном спасении по каким-либо видам себялюбия. Бог – жизнь; то только и живо, в чем есть часть Его. И вот у кого только мертвые и мертвящие дела, тот прямо идет и в последний день изыдет на осуждение смерти; а у кого дела все живые, тот идет и в последний день изыдет на получение вечной жизни.
Авва Исаак Фивейский пришел в монастырь, увидел брата, падшего в грех, и осудил его. Когда возвратился он в пустыню, пришел Ангел Господень, стал пред дверьми его и сказал: «Не пущу тебя». Авва умолял его сказать, какая этому причина.
Ангел ответил: «Бог послал меня к тебе спросить, куда ты велишь Ему бросить падшего брата?» Авва Исаак тотчас повергся на землю, говоря: «Согрешил пред Тобою, — прости мне!» Ангел сказал ему: «Встань, Бог простил тебя; но впредь берегись осуждать кого-либо прежде, нежели Бог осудит его».
Тема 306. Почему святые отцы так важны для Церкви?
Православная вера не меняется со времен апостолов – как говорит Писание, она «однажды предана святым» (Иуд.1:3). Православная догматика уже содержится в Священном Писании. Однако, проповедуя Евангелие, Церковь должна была изъяснить его людям на понятном им языке, ответить на их недоуменные вопросы, предотвратить заведомо неправильное понимание Божьих тайн.
Библия говорит о том, что Господь наш Иисус Христос одновременно и Бог и Человек, – нужно было разъяснить, как в Нём соотносятся Божественная и Человеческая природы. Библия называет Богом и Отца, и Сына, и Святого Духа, и в то же время настаивает, что у нас один Бог, а не несколько – что может привести читателя в недоумение, и нужно было объяснить библейское учение о Троице в терминах, понятных аудитории.
Нехристиане (как и еретики) подвергали правую веру критике и нападкам – и им надо было дать достойный ответ, чтобы спасти верующих от смущения и соблазна и обратить заблудших к истине. Именно этот огромный духовный и интеллектуальный труд – в значительной мере – и совершили святые отцы, и мы до сих пор питаемся его плодами.
Практический совет
Как получить от священника благословение на беременность?
Благословение на рождение детей подается будущим супругам в Таинстве Брака. В молитвах на освящение церковного брака есть слова, в которых призывается благословение Божие на чрево женщины для того, чтобы она была плодоносна:
Помяни Господи Боже наш раба Твоего, (имярек), и рабу Твою, (имярек), и благослови я, даждь им плод чрева, доброчадие, единомыслие души и телес. Возвыси я яко кедры ливанские, яко лозу благорозгную. Даруй им семя класяно, да всякое смоловольство имуще, изобилуют на всякое дело благое, и Тебе благоугодное: и да узрят сыны сынов своих, яко новосаждение масличная окрест трапезы их".
Вы можете попросить того или иного священника помолиться о том, чтобы Господь послал Вам чадо, попросить благословения на усилия выносить ребеночка, как можно попросить благословения на любое доброе дело. протоиерей Максим Козлов