В 16-й день
Свята́го мученика Ло́нгина со́тника, иже при Кресте́ Госпо́дни
В той же день. Преподобнаго Ло́нгина, игумена Коряжемскаго, чудотворца
В той же день Преподобнаго Ло́нгина Я́ренгскаго
В той же день. Преподобнаго Ло́нгина, вра́таря Печерскаго, в Дальних пещерах почивающаго
Свята́го мученика Ло́нгина со́тника, иже при Кресте́ Госпо́дни
На Го́споди, воззва́х: стихиры, глас 8.
Подо́бен: О преславнаго чудесе:
Мучениче Ло́нгине всехвальне,/ крове́й очервле́нии спаси́тельную себе ри́зу обагрил еси,/ болезненными страдании обнажи́в многоко́зненнаго./ И ны́не в Вышнем живеши Царствии,/ венцем неувя́дным увенчався, я́ко победитель,/ тем твою́ славную память почитаем.
Мучениче Ло́нгине всехвальне,/ на Кресте Сына Божия узре́в,/ страждуща волею/ и смерти вкушающа,/ егда и солнце видел еси, свет свой омрачи́вшее,/ и горы трепе́щущия,/ тогда взывал еси иудейскому соборищу:/ истинно Сын Божий Сей есть и Господь и Царь всех.
Мечем главу́ твою́ отсекоша еврейстии людие,/ пребеззаконный сонм, народ неблагодарный,/ в гнои́ повергше,/ и убо жена невидящая притекши,/ и сию вземши, свет приемлет./ О всеблаженне Ло́нгине всехвальне,/ за ны молися ко Господу, еже спастися нам.
Сла́ва, глас 6. Иоа́нна монаха:
В стра́сти Твое́й, Христе,/ храм узре́в, разсе́дшся Ло́нгин стоначальник,/ Сына Божия Тя быти иудеем проповедаше./ Тем лю́тии Божественную главу́ его/ отсе́кше мечем, в гнои поверго́ша,/ жена же, сию обретши,/ затворенныя зеницы оче́с своих отверзе./ С неюже и мы вопием Ти:/ Иже сего венчавый, за Тя пострадавша,/ того моли́твами и на́ша очеса́ сердечная просвети́/ сла́вити Тя Бога, на Кресте пригвожденнаго плотию,/ во еже спасти нас.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Все отло́жше:
А́гнца Своего А́гница Нескве́рная древле/ и Непорочная Владычица/ на Древе Крестнем я́ко узре, матерски восклица́ше/ и, дивящися, вопияше:/ Чадо Сладчайшее,/ что зрение сие новое и преславное?/ како сонм безблагодатный/ суди́щу Пила́тову предаде́ Тя/ и осуждает на смерть Живота всяческих?/ но воспева́ю Твое́ неизреченное, Слове, снизхожде́ние.
На стиховне Окто́иха.
Сла́ва мученика, глас 6. Иоанна монаха.
При Кресте́ предстоя́ и бывающая смотря́я,/ распинаема на Древе Бога и Человека ви́дев,/ вопия́л еси к Нему:/ во Царствии Твое́м помяни мя, Го́споди./ Тем и Спас приглаша́ше тебе́:/ блажен еси, Ло́нгине,/ и память твоя в род и род.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Тридневен:
Видящи Тя распинаема, Христе,/ Тебе́ Рождшая вопияше:/ что странное еже вижу таинство, Сы́не Мой?/ како на Древе умираеши плотию повешен,/ Жизни Подателю.
Тропа́рь, глас 4:
Мученик Твой, Го́споди, Ло́нгин,/ во страдании своем венец прият нетленный от Тебе́, Бога нашего:/ име́яй бо крепость Твою́,/ мучителей низложи́,/ сокруши́ и демонов немощныя дерзости./ Того моли́твами/ спаси́ души на́ша.
НА У́ТРЕНИ
Оба канона Окто́иха и свята́го канон, егoже краегране́сие: Ло́нгинову великую воспою славу. Иосиф. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Моря чермну́ю пучину/ невлажными стопами/ древний пешешествовав Израиль,/ крестообразными Моисеовыма рукама/ Амаликову силу в пустыни победил есть.
Божественными светоли́тии, славне, просвеща́емь/ и со Ангельскими чи́нми Христу Бо́гу предстоя́,/ светоносную память твою́ совершающия просвети́.
Ничто́же тебе́ к Бо́гу единения, мучениче, разлучи́,/ отлуче́на всякия плотския сласти верою,/ и чисто желания кра́йнейшаго наслаждаешися.
Служа Бо́гу Живому, всемудре, ума чистото́ю,/ мертвым куми́ром, блаженне, никакоже службы принесл еси./ Тем к безконечней жизни, умерщвлен, прешел еси.
Богоро́дичен:
Слово Отчее во утро́бе Твое́й словом зачала́ еси,/ безслове́сия изба́вити земныя восхоте́в благосты́нею,/ Дево Мати Пречистая, Благословенная, Всенепорочная.
Песнь 3
Ирмо́с: Веселится о Тебе́ Церковь Твоя, Христе, зовущи:/ Ты моя крепость, Го́споди,/ и прибежище, и утверждение.
Позна́в на Кресте́ Сына Божия,/ Истиннаго Господа, за ны стра́ждуща,/ в Того вседу́шно веровал еси.
Земля, я́коже напоена́, прии́мши слове́сная се́мена,/ твоя душа клас, мудре, зрел/ Божественнаго благочестия возрасти́ла есть.
Ве́трилом Креста́/ мук стра́стную преплы́в пучи́ну,/ тихая приста́нища постигл еси, славне, веселяся.
Богоро́дичен:
Неду́гующую мою ду́шу страсте́й нанесе́ньми исцели́,/ Мати Божия Пречистая,/ и ко спасению напра́ви.
Седален, глас 8
Подо́бен: Премудрости:
Распина́ема видел еси Изба́вителя,/ и Того заря́ми освети́вся,/ тьмы избегл еси неразумия глубочайшия/ и к Божественному разуму себе сочетал еси,/ веровав, я́ко есть Бог Видимый./ Тем и пострада́в, лико́м причислился еси,/ Ло́нгине блаженне, мученическим, радуяся./ С нимиже всегда, славне, молися Христу Бо́гу/ согрешений оставление подати/ чтущим любовию святую память твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
В напа́сти многоплете́нныя впад от враг видимых и невидимых,/ бу́рею одержимь безчисленных согрешений моих,/ и, я́ко к теплому заступле́нию и покро́ву моему, Чистая,/ ко пристанищу притекаю Твоея́ благости./ Темже, Пречистая, из Тебе́ Воплоще́нному безсе́менно/ моли́ся прилежно о всех рабех Твоих,/ непрестанно моля́щихтися, Богородице Пречистая,/ моля́щи Его присно согрешений оставление дарова́ти/ воспева́ющим достойно славу Твою́.
Крестобогоро́дичен:
А́гнца и Пастыря, и Изба́вителя/ А́гница зря́щи на Кресте, восклицаше, пла́чущи,/ и, горько рыдающи, вопияше:/ мир убо радуется, прие́мляй Тобою избавле́ние,/ утроба же Моя горит, зря́щи Твое́ распятие,/ еже терпи́ши за милосердие милости./ Долготерпеливе Го́споди,/ милости бездно и источниче неисчерпаемый,/ умилосердися и да́руй согрешений оставле́ние/ верою поющим Божественныя Страсти Твоя.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Церковь на Кресте,/ Солнце праведное,/ ста в чи́не своем,/ достойно взывающи:/ сла́ва силе Твое́й, Го́споди.
Крепча́йший стяжа́в в вере смысл, блаженне,/ некре́пкую пре́лести разруши́л еси твердость/ и, радуяся, взывал еси:/ сла́ва силе Твое́й, Го́споди.
Возвыше́на и к Древу пригвожде́на/ Безстра́стнаго зря Господа славы,/ Того исповедал еси Сына Божия, славне,/ стра́ждуща Своею волею.
Увяда́ему смерть смертию Безсмертнаго ви́дев,/ потща́лся еси, Ло́нгине, Его ради умре́ти/ и жа́ти по смерти со благославно пострада́вшими.
Богоро́дичен:
Уедини́вшася по Ипоста́си во чре́ве Твое́м/ и бывша Человека, Пречистая,/ Сло́ва, па́че сло́ва, родила́ еси,/ сугу́ба хоте́ньми и де́йствы являемаго.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой свет,/ в мир пришел еси,/ Свет Святый, обращаяй из мра́чна неведения/ верою воспева́ющия Тя.
Земли́ всякия воистинну быв пришле́ц,/ в я́звах страстоте́рпческих украси́лся еси, Ло́нгине,/ и на земли́ кротких вселился еси.
Возмогл еси, Креста силою укрепляем,/ немощно́е мучителей, страстотерпче Ло́нгине, победи́ти безумие.
Поста́вив на тве́рдем основании сердце твое́, всехвальне,/ колебания искушений волнением неколе́блен пребыл еси.
Богоро́дичен:
Едину, Бога Рождшую неискусомужно, воспои́м Деву,/ Еюже спасе́ни бывше, и верою ублажи́м.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хваления, Го́споди,/ Церковь вопиет Ти,/ от бесовския кро́ве очи́щшися,/ ради милости от ребр Твоих/ истекшею Кровию.
Го́ры же и зе́млю колеба́вшуюся ви́дев в Стра́сти день,/ неверствием стоя́ния поколебался еси/ и верою утверди́лся еси, Ло́нгине, Страждущаго.
Разум истинный и соверше́н, и смы́слен восприя́ти возмогл еси,/ видя тварь изменяющуся,/ и к Божественному изменился еси, Ло́нгине, познанию.
Претерпел еси лю́тую му́ку, радуяся,/ и выю мечу́ несомненною мыслию преклонил еси,/ усекая главы́ врагов верою.
Богоро́дичен:
Изсуши́ и из ко́рене, Всенепорочная, исто́ргни терно́вныя по́мыслы сердца моего,/ и плодоносно сие́ покажи́ хода́тайством Твоим,/ Отрокови́це Всечистая.
Конда́к, глас 4:
Подо́бен: Явился еси:
Весело возрадовася Церковь/ в памяти днесь приснопамятнаго страдальца Ло́нгина, взывающи:/ Ты моя держава, Христе, и утверждение.
Икос:
Небо, тьмою многою омрача́емо, и землю трясу́щуся,/ и ка́мение разседа́ющася, храма же катапета́сму раздирающуся на дво́е ви́дев,/ в Божественней Страсти Христове Ло́нгин Божия Сына позна́,/ страждуща Своим благоутробием, безстра́стна же су́ща Божеством,/ и Славою со Отцем и Духом Святым содержащаго все и объемлюща,/ я́ко Бога Истинна и Царя./ Тем радостно страдалец зовяше:/ Ты моя держава, Христе, и утверждение.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любовию благочестия па́че,/ не́жели пламенем, опаля́еми, взываху:/ благословен еси в храме славы Твоея́, Го́споди.
Законно пострада́в, мучениче,/ мужеским нра́вом души́ вся беззако́ннующих посрами́л еси советы/ и законно венчался еси:/ благословен еси, вопия, в храме славы Твоея́, Го́споди.
Божественная благодать, нашедши мощем твоим,/ всяку болезнь реши́т благочести́во приходящих к тебе́, блаженне,/ и проповедающих тя, истины непобеди́маго свидетеля.
Плоти умирающия не пощади́л еси, Ло́нгине, за Христа,/ жре́ти отреклся еси де́моном/ и тебе́ сама́го Бо́гу жертву непорочну, радуяся, принесл еси,/ мече́м посе́чен, досточудне.
Богоро́дичен:
Я́ко Чистую Тя, Чистое Слово обре́т, всели́ся, Дево,/ Тобою очи́стити скве́рны человеков изво́лив:/ благословен бо Плод чре́ва Твоего.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р Даниил,/ львов зия́ния в рове затче́:/ о́гненную же силу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благочестия рачи́тели, о́троцы взывающе:/ благословите вся дела Господня Господа.
Успи́в прежде плотска́я двиза́ния, славне, бде́ньми, су́щими ко Господу,/ усну́л еси сладким сном, блаженне, умертвився Христа ради,/ на Древе Крестнем сном Божественным мертвым Жизнь источившаго.
Копие́м прободе́на в ре́бра, блаженнейше, я́ко видел еси,/ и, Кровь и во́ду источи́вша, Христа Человека, за милосердие, бывша,/ и уя́звен был еси Того сладким желанием, воспевая:/ благословите вся дела Господня Господа.
Погаси́л еси огни́ще и́дольское крове́й теченьми, Ло́нгине всемудре,/ и поже́гл еси кумиры, и нетве́рдая чти́лища,/ Божественною ревностию ду́шу возпали́в и взывая:/ благословите вся дела Господня Господа.
Очи сердечныя просвети́в Божественными сия́ньми, омрачившагося Солнца всесветлое сияние,/ мрак усердно оставил еси злочестия и звезда яви́лся еси, мудре, просвещающая вопиющия:/ благословите вся дела Господня Господа.
Богоро́дичен:
Усты́ и язы́ком, и душе́ю проповедаю Тя, Богородительницу, и молю Тя, Пречистая:/ сердце мое озари светом Твоим и лютыя мя тьмы свободи́, вопиюща:/ благословите вся дела Господня Господа.
Песнь 9
Ирмо́с: Камень нерукосечный/ от несекомыя горы Тебе́, Дево,/ краеугольный отсече́ся, Христос, совокупивый разстоящаяся естества:/ тем, веселящеся, Тя, Богородице, величаем.
Крепость моя и пение – Слово, Иже на Кресте ру́це распрострый,/ мучениче, беззаконным вопиял еси:/ Того страсть всеблаженную изобразу́я, смерть волею приемлю.
Я́ко предобрый страстоте́рпец обда́рствован страстьми́ Божественными,/ весь красне́йш яви́лся еси и красному Слову предстои́ши,/ воздая́ния боле́зней твоих богате́йше восприе́мля.
Тя, сиянием страсте́й солнце незаходимое явльшася/ и заря́ми исцелений вселенную всю просветившаго,/ и мрак разгна́вша неразумия, ублажаем.
Взялся еси ко обителем вечным и лико́м сочи́слился еси всех святых мучеников:/ с нимиже, мучениче Ло́нгине, нас поминай,/ благочестно память твою́ празднующих, всеблаженне.
Богоро́дичен:
Света невечерняго яви́лася еси жили́ще, Богородице,/ Имже во тьме сущии и се́ни греха свет узре́ша:/ тем и моя просвети сердечная чувствия.
Светилен.
На Кресте висяща я́ко узре́л еси вся Содержащаго ма́нием и советом неизреченным,/ удиви́лся еси чудеси́/ и Сына нарицал еси Бога Небе́снаго:/ Егoже славы достойно по подобию истинно причастник был еси.
Богоро́дичен:
Да сла́влю, Пречистая, Твою́ нератную благодать, многими прегреше́ньми впа́дшийся безумно:/ постигни ско́ростию Твое́ю и Твое́ю мя крепостию исхити́ грехопадений,/ я́ко спасаеши, яже хо́щеши, от всяческих скорбе́й силою Твое́ю непобори́мою.
На Литургии: Прокимен, глас 7: Возвеселится праведник о Господе: Апостол к Тимофею, зачало 292. Аллилуия, глас 4. Стих: Праведник, я́ко фи́никс: Евангелие от Матфея, зачало 113. Причастен: В память вечную:
В той же день. Преподобнаго Ло́нгина, игумена Коряжемскаго, чудотворца
Тропа́рь, глас 1:
От мяте́жа мирска́го удали́вся,/ к немерца́ющему Свету притекл еси, преподобне отче Ло́нгине,/ и ны́не чи́сте зриши Святу́ю Тро́ицу,/ Юже моли за ны недостойныя,/ да спасет души на́ша.
Конда́к, глас 8:
По словеси́ Учителя Христа́, крест на рамо твое́ приял еси,/ вся жите́йская отри́нув,/ и образ Животворящаго Древа в пусты́ню принесл еси,/ идеже доны́не изцеле́ния неоскудно источа́ются/ с верою приходящим к тебе́.
В той же день Преподобнаго Ло́нгина Я́ренгскаго
Общую службу ему с преподобным Иоа́нном Я́ренгским зри 3 июля
Тропа́рь, глас 1:
Свы́ше Боже́ственною благода́тию просвети́вся Богому́дре,/ мно́гим терпе́нием во вре́менней жи́зни тече́ние соверши́л есй,/ те́мже и по успе́нии источа́еши чудесе́м благода́ть,/ и́же с ве́рою приходя́щим к тебе́, Ло́нгине всебла́женне./ Сла́ва Да́вшему ти кре́пость,/ сла́ва Просла́вльшему тя в чудесе́х,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ние.
Конда́к, глас 2:
Вы́шних улучи́ти, прему́дре, жела́я,/ до́лу кра́сных, му́дре, преоби́дел еси́,/ и Христо́ви обнища́вшему, сообнища́,/ радуяся, последовал еси, Лонгине,/ к Нему же прилежно непрестай моляся о всех нас.
В той же день. Преподобнаго Ло́нгина, вра́таря Печерскаго, в Дальних пещерах почивающаго
Тропа́рь, глас 1:
Преподобне и Богоблаженне отче Ло́нгине,/ врат монастырских опасный хранителю,/ опаснейший же и неусыпный своих чу́вствий/ от всякаго мирскаго суетствия затворителю,/ моли нарекшаго Себе дверь Господа Славы,/ да отверзет нам дверь милости Своея.
Конда́к, глас 8:
Врато́м земным приседя и оным с послушания внешнима очима наблюдая,/ Небесная врата присно умныма своима очи́ма наблюдал еси, преподобне Ло́нгине,/ в няже уже вшед и тамошния красоты сподобився, молися Господеви,/ да и мы получим вход Царствия Небе́снаго.