Январь
10.01 Святи́теля Феофа́на, Затво́рника Вы́шинскаго
На вели́цей вечерни
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1:
Прииди́те, ве́рнии, / благоче́стно ублажи́м святи́теля Христо́ва Феофа́на, / па́стыря предо́браго, учи́теля златослове́снаго, / ско́робных утеши́теля, / наста́вника всех притека́ющих к нему́ с ве́рою, / и ны́не моля́щагося о ду́шах на́ших.
Святи́телю о́тче Феофа́не, / па́мять твоя́, я́ко светоза́рное со́лнце возсия́ нам, / озаря́ющи приходя́щий к тебе́ с ве́рою и прося́щия усе́рдно: / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
О преблаже́нне о́тче Феофа́не, / челове́че Бо́жий и ве́рный ра́бе, / сосу́де избра́нный Ду́ха Свята́го, / Ца́рствия Бо́жия насле́дниче, / мир Це́ркви Правосла́вной испроси́, / стране́ на́шей благоде́нствие, / всем же ве́рным в ве́ре утвержде́ние, / грехо́в оставле́ние и от бед изобавле́ние.
Сла́ва, глас то́йже:
О́тче Феофа́не богому́дре, / а́ще и в та́йных по́двизех тече́ние соверши́л еси́, / оба́че свети́льник пресве́тлый лю́дем яви́лся еси́, / луча́ми слове́с твои́х просвеща́я нас, / науча́еши Христа́ ве́дети. / Те́мже ра́достно поклоня́ющеся ра́це честны́х моще́й твои́х, / со умиле́нием взыва́ем: / сла́ва Прославля́ющему святы́я Своя́.
И ны́не, пра́здника.
На ли́тии стихи́ры, глас 3:
Феофа́не преблаже́нне, / чудотво́рче пресла́внейший и ве́рных засту́пниче, / сосу́де, благода́ти преиспо́лненный, / и ми́лости исто́чниче, / о нас моли́ся ко Го́споду, / поми́ловатися душа́м на́шим.
О́тче богому́дре Феофа́не, / благи́й и ве́рный дру́же Госпо́день, / святи́телей украше́ние и отце́в сла́ва, / я́коже в житии́, та́ко и по преставле́нии твое́м, / Ди́вный во святы́х Свои́х Бог / исцеле́ний благода́ть тебе́ дарова́, / и ны́не непреста́нно моли́ся о нас ко Го́споду, / поми́ловатися душа́м на́шим.
Преблаже́нне Феофа́не, / слове́с Ева́нгельских ве́рный храни́телю, / во́льную нищету́, я́ко сокро́вище, на себе́ подъя́в, / чистоту́ и́ноческаго жития́ сохрани́л еси, / о́браз смире́ния по о́бразу Го́спода своего́ явля́я, / и ны́не предстоя́ Престо́лу Вседержи́теля, / моли́ся приле́жно о нас, / соверша́ющих свяще́нную па́мять твою́.
Сла́ва, глас 8:
Днесь красу́ется оби́тель Вышинская / и торжеству́ет вся Це́рковь Правосла́вная, / соверша́ющи па́мять твою́, святи́телю Феофа́не, / ди́вная бо и пресла́вная чудеса́ яви́ тобо́ю Госпо́дь, / егда́ честны́я мо́щи твоя́ просла́вити благоволи́. / Те́мже к тебе́ прибега́ем и мо́лимся: / моли́ся о нас ко Го́споду, / поми́ловатися душа́м на́шим.
И ны́не, пра́здника.
На стихо́вне стихи́ры, глас 5:
Подо́бен: Ра́дуйся:
Ра́дуйся, о́тче наш Феофа́не, / ско́рый в скоро́ех утеши́телю, / ра́дуйся, и́ноков и и́нокинь наста́вниче, / ра́дуйся, сло́вом свои́м и де́лом всех к Бо́гу приводя́й, / и ны́не предстоя́ Престо́лу Святы́я Тро́ицы, / моли́ся прилежно о нас, / соверша́ющих све́тлое сие́ торжество́.
Стих: Честна́ пред Господем / смерть преподо́бных Его́.
Ра́дуйся, святи́телю Феофа́не, / Це́ркве Росси́йския пресла́вное украше́ние, / оби́тели Вы́шинския све́тлая похвало́, / Правосла́вия столпе́ непоколеби́мый, / ра́дуйся, моли́твенниче наш пред Бо́гом, / Ему́же предстоя́ со все́ми святы́ми, / моли́ся о нас, чту́щих святу́ю па́мять твою́.
Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, / и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.
Ра́дуйся, архиере́ю Бо́жий, / смире́ния и кро́тости зерца́ло, / любве́ неистощи́мое сокро́вище, / а́ще и в затво́ре пребыва́л еси́, / люде́й же, духо́внаго утеше́ния жа́ждущих, не оставля́л еси́, / те́мже и мы к тебе́, я́ко отцу́, прибега́ем / и любо́вию взыва́ем: / моли́ся о нас ко Го́споду, / спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, глас то́йже:
Преблаже́нне отче Феофа́не, / дом Ду́ха Свята́го яви́лся еси, / ума́ чистоту́ стяжа́в, / в затво́ре Вы́шинския оби́тели многоле́тне пребыва́я, / писа́ньми твои́ми всех просвеща́л еси, / ве́рою к тебе́ прибега́ющих, / и ны́не не преста́й приноси́ти моле́ния о нас, / чту́щих свяще́нную па́мять твою́.
И ны́не, пра́здника.
По Ны́не отпуща́еши: и Трисвято́м:
Тропа́рь, глас 8:
Правосла́вия наста́вниче, / благоче́стия учи́телю и чистоты́, / Вы́шинский подви́жниче, святи́телю Феофа́не богому́дре, / писа́ньми твои́ми Сло́во Бо́жие изъясни́л еси́ / и всем ве́рным путь ко спасе́нию указа́л еси́, / моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Два́жды.
Тропа́рь пра́здника еди́ножды.
На у́трени
На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника два́жды. Сла́ва, святаго. И ны́не, пра́здника.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
Непостижи́мый Свет от Све́та, Христо́с Госпо́дь, / почи́в в тебе́, святи́телю Феофа́не, / пресве́тла су́ща показа́ тя ми́ру, / я́ко блиста́вши све́тлым житие́м, / озаря́еши луча́ми уче́ний, сия́вши чудесы́: / те́мже ны́не пра́зднуем святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 8:
Непостижи́мый Свет от Све́та, Христо́с Госпо́дь, / почи́в в тебе́, святи́телю, / яви́ тебе́ я́ко ре́вностна свиде́теля и́стины в Це́ркви Свое́й, / в ра́дость и спасе́ние всех, / любо́вию чтущих па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
По полиеле́и седа́лен, глас 4:
Прему́дрый учи́телю, / тве́рдый и́стины Христо́вы побо́рниче, / утверди́ сердца́ на́ша в ве́ре правосла́вней, / к тебе́ прибега́ем и тебе́ мо́лимся, / моли́ся о нас ко Го́споду, / святи́телю о́тче Феофа́не.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Необори́мая Предста́тельнице оскоробля́емых / и те́плое заступле́ние упова́ющих на Тя, / от бед и искуше́ний изоба́ви нас, / Богороди́тельнице Пречи́стая.
Таже степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Господем / смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 35 от полу́.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Излия́ся благода́ть во устне́х твои́х, / святи́телю Феофа́не, / Богоявле́ния вои́стину пропове́дник в земли́ Росси́йстей яви́лся еси́, / писа́ньми бо твои́ми вся учи́ши / ве́ровати в Тро́ицу, во Еди́ном Божестве́.
Кано́н пра́здника и свята́го, глас 8, его́же краегране́сие:
Ра́дуйся, Феофа́не, Вышинский подви́жниче.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, / и еги́петскаго зла изобежа́в, / изра́ильтянин вопия́ше: / Изобави́телю и Бо́гу на́шему пои́м.
Ра́достно принося́ще хвале́ние, / смире́нно к тебе́ припа́дающе, про́сим: / приими́ недосто́йное моле́ние на́ше, святи́телю о́тче Феофа́не.
А́нгеле земны́й и челове́че Бо́жий, / в затво́ре Вы́шинския оби́тели пребыва́я, / непреста́нно моля́ся ко Го́споду, изъясня́л еси́ лю́дем путь ко спасе́нию.
Днесь соше́дшеся, ве́рнии, / восхва́лим пе́сньми и пе́ньми духо́вными / святи́теля Феофа́на, на́шего при́снаго к Бо́гу моли́твенника.
Богоро́дичен: Утверди́ нас, Ма́ти Бо́жия, / в ве́ре Сы́ну и Бо́гу Твоему́, / ди́вно прославля́ющему уго́дники Своя́ и дру́ги их нарица́ющему.
Песнь 3
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га / Верхотво́рче, Го́споди, / и Це́ркве Зижди́телю, / Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, / жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, / Еди́не Человеколю́бче.
И́мя твое́, святи́телю Феофа́не, / я́ко ми́ро, зе́млю на́шу облагоуха́, / услажда́юще сердца́ ве́рных, призыва́юще всех к духо́вней ра́дости и спасе́нию.
Свя́тче Бо́жий, уго́дниче Христо́в Феофа́не, / при́зри на не́мощи на́ша и исцели́ ду́ши на́ша, / страстьми́ при́сно обурева́емый.
Я́ко пчела́ трудолюби́вая, / с лу́га духо́внаго ме́д писа́ний оте́ческих нам предлага́еши, святи́телю, / во спасе́ние с моли́твою к тебе́ притека́ющих.
Богоро́дичен: Феофа́не святи́телю, прииди́, ста́ни с на́ми, / да просла́вим вку́пе Пресвяту́ю Де́ву, / Христа́ Бо́га Ро́ждшую.
Седален, глас 8:
Житие́ твое́ сла́вно бысть и успе́ние со святы́ми, / свя́тче Бо́жий Феофа́не, / ны́не же у Престо́ла Всевы́шняго предстоя́й, / моли́ся о нас, всеблаже́нне, / да спасе́т Госпо́дь ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
Песнь 4
Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди, / Ты моя́ и си́ла, / Ты мой Бог, Ты мое́ ра́дование, / не оста́вль не́дра О́тча / и на́шу нищету́ посети́в. / Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти: / си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бце.
Феофа́не святи́телю, ра́зум твой му́дре Христу́ вве́рил еси́, / Ца́рствия ве́чнаго сподо́бися, / моли́ ны́не вся Прему́дростию Сотво́ршаго, да спасе́т ду́ши на́ша.
Его́же возлюби́л еси, Его́же Еди́наго возжеле́л еси́, / Его́же ра́ди в затво́ре подвиза́лся еси́, / моли́ ны́не, да спасе́т ду́ши на́ша.
О́браз был еси богода́нней па́стве твое́й, / сло́вом, житие́м, любо́вию, ду́хом, ве́рою и чистото́ю. / Сего́ ра́ди тя я́ко и́стиннаго па́стыря почита́ем, Феофа́не, о́тче наш.
Богоро́дичен: Феофа́не богому́дре, / моли́ся о нас Пресвяте́й Влады́чице Богоро́дице, / да Свои́м всеси́льным предста́тельством умо́лит Христа́ спасти́ ду́ши на́ша.
Песнь 5
Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́ / от Лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, / и покры́ла мя есть чу́ждая тьма, окая́ннаго, / но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х / пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
А́нгели на Небеси́ ра́дуются, / челове́цы на земли́ духо́вно торжеству́ют, / па́мять соверша́юще святи́теля Феофа́на, ди́внаго о всех нас моли́твенника.
Научи́ нас, блаже́нне Феофа́не, / ве́дети Христа́, Све́та и́стиннаго, / просвеща́ющаго вся́каго челове́ка, гряду́щаго в мир.
Его́же во́инства Небе́сная сла́вят, / в житии́ свое́м непреста́нно прославля́л еси́, / научи́ и нас, свя́тче Бо́жий, доброде́тельми Го́спода сла́вити.
Богоро́дичен: Вы́шшую Небе́с и Чи́стшую све́тлостей со́лнечных, / изоба́вльшую нас от кля́твы, / Влады́чицу ми́ра пе́сньми почти́м.
Песнь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се, / мно́га бо беззако́ния моя́, / и из глубины́ зол возведи́, молю́ся, / к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя, / Бо́же спасе́ния моего́.
Ше́л еси те́сным путе́м ко спасе́нию, / кро́ткий Кро́ткому взыва́я непреста́нно: / мне прилепля́тися Бо́гови бла́го есть.
И́стины Христо́вы вожделе́в, / ско́рби и оби́ды ра́достно терпе́л еси́, помышля́я непреста́нно, / я́коже вене́ц без побе́ды, та́кожде побе́да без по́двига не быва́ет.
Не забу́ди нас, чад твои́х, о́тче Феофа́не, / в дому́ Отца́ Небе́снаго пребыва́я, / и сподо́би моли́твами твои́ми в черто́г Го́спода Сла́вы вни́ти.
Сла́ву и вся сокро́вища ми́ра презре́л еси́, / неукло́нно ше́ствуя к го́рнему ми́ру, / и ны́не ра́достию а́нгельскою ра́дуешися, о́тче наш, святи́телю Феофа́не.
Богоро́дичен: Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во? / Кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́? / Моли́, Чи́стая, Всеблаже́нная, Сы́на Твоего́ и Бо́га по- ми́ловатися душа́м на́шим.
Конда́к, глас 4:
Богоявле́нию тезоимени́тый, / святи́телю Феофа́не, / уче́ньми твои́ми мно́ги лю́ди просвети́л еси́, / со А́нгелы ны́не предстоя́ Престо́лу Святы́я Тро́ицы, / моли́ непреста́нно о всех нас.
И́кос:
Я́коже явле́ние Боже́ственных дарова́ний вои́стину показа́лся еси́ земли́ Росси́йстей, / святи́телю Феофа́не, па́стырю до́брый ста́да Христо́ва, / вразумля́я житие́м, сло́вом и писа́нием наставля́я. / И ны́не Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы предстоя́, / со дерзнове́нием воздева́я преподо́бнеи ру́це твои́, / моли́ непреста́нно о всех нас.
Песнь 7
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния / огнь устыде́ся в Вавило́не иногда́. / Сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, / я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Кре́стный путь Подвигополо́жника Христа́ вы́ну пред собо́ю име́я, / путе́м те́сным, веду́щим в жизнь ве́чную, ше́ствовал еси́, блаже́нне, взыва́я непреста́нно: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Илии́ Фесви́тянину ре́вностию подража́л еси́, святи́телю Феофа́не, / любо́вию Боже́ственною се́рдце твое́ распала́я, в терпе́нии ду́шу твою́ стяжа́л еси́, вопия́: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
И́стины Боже́ственныя ре́вностный пропове́дниче, / му́дростию слове́с твои́х и уче́ний, о́тче Феофа́не, наставля́еми, ку́пно с тобо́ю пое́м ны́не: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Пода́ждь утеше́ние рабо́м Твои́м, Богороди́тельнице Мари́е, / да вопие́м с Тобо́ю к Сы́ну Твоему́ и Спа́су на́шему: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пещь / халде́йский мучи́тель / богочести́вым неи́стовно разжже́, / си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, / Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: / о́троцы, благослови́те, / свяще́нницы, воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
О́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, / лю́дие, превозноси́те Христа́ во ве́ки, / соверша́юще ве́лие торжество́ прославле́ния уго́дника Бо́жия, святи́теля Феофа́на.
Досто́йно воспева́ти Бо́жию Сла́ву науча́л еси́ всех, пропове́дниче благоче́стия Феофа́не, / и нас, ны́не с ве́рою прише́дших к тебе́, сему́ научи́, / да сла́вится и́мя Бо́жие во ве́ки.
Ве́ры тве́рдый побо́рниче, благоче́стия му́дрый пропове́дниче, / правосла́вия изря́дный богосло́ве, Феофа́не, Вы́шинский затво́рниче, / сподо́би нас, недосто́йных, в ра́дости духо́вней воспева́ти Го́спода, превозноси́маго во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Исцеле́ний струи́ всегда́ ве́рным подае́ши, Ма́ти Бо́жия, / исцели́ ду́ши на́ша, моли́тв ра́ди уго́дника Бо́жия Феофа́на, / да сла́вим Рождество́ Твое́, Пречи́стая, и превозно́сим во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо / и земли́ удиви́шася концы́, / я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски / и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с / Тем Тя, Богоро́дицу, / А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Жи́зни ве́чныя сподо́бился еси́, святи́телю, / буди́ хода́тай и моли́твенник те́плый о нас к Бо́гу, / ве́рою па́мять твою́ свяще́нную пра́зднующих.
Но́вый вои́стину чудотво́рец яви́лся еси́, Феофа́не богому́дре, / я́ко цели́тель преми́лостивый и врач безме́здный душ и теле́с всех с ве́рою к тебе́ притека́ющих, / ми́луя и утеша́я и щедро́ты твоя́ преизоби́льно излива́я.
И́стинно яви́лся еси́ моли́твенник те́плый о нас к Бо́гу, / испроси́, о́тче, у Творца́ вся́ческих / прегреше́ний оставле́ние всем с ве́рою и любо́вию тя велича́ющим.
Челове́че Бо́жий, ве́рный дру́же Христо́в, / приими́ ми́лостивно моле́ния на́ша и принеси́ я ко Престо́лу сла́вы Го́спода, / Креще́нием Свои́м Иорда́нския струи́ освяти́вшаго.
Богоро́дичен: Его́же во́инства Небе́сная сла́вят, / Его́же во чре́ве носи́ла еси́, Богома́ти Пречи́стая, / моли́ уще́дрити и спасти́ ду́ши на́ша.
Свети́лен:
Свети́льника, свы́ше просвеща́емаго, / све́том Боже́ственным осия́ема, / святи́теля Феофа́на, ра́дующеся, пе́сньми почти́м.
На хвали́тех стихи́ры, глас 7:
Возсия́ нам богоуго́дное житие́ твое́, / святи́телю отче Феофа́не, / Вы́шинский затво́рниче, / все плотско́е мудрова́ние ду́ху повину́л еси́, / моли́ся о нас, / соверша́ющих свяще́нную па́мять твою́, / да спасе́т Госпо́дь ду́ши на́ша.
По́двигов и́ноческих и воздержа́ния зерца́ло, / любве́ же и смире́ния сокро́вище неистощи́мое яви́лся еси́, о́тче Феофа́не, / те́мже чту́ще святу́ю па́мять твою́, / венча́вшаго тя Христа́ прославля́ем, / Его́же усе́рдно моли́, / да спасе́т ду́ши на́ша.
Челове́че Бо́жий / и ве́рный уго́дниче Христо́в, Феофа́не, / безмо́лвия рачи́телю / и еди́н Еди́ному Бо́гу собесе́дниче, / помяни́ нас, чту́щих святу́ю па́мять твою́, / и принеси́ те́плыя твоя́ моли́твы ко Го́споду, / да спасе́т ду́ши на́ша.
Сла́ва, глас то́йже::
Благоче́стия му́дрый пропове́дниче, / Правосла́вия изря́дный богосло́ве, / изъясня́л еси́ лю́дем та́йны жи́зни духо́вныя / и та́ко мно́гия к ве́ре в Триеди́наго Бо́га приве́л еси́, / те́мже чту́ще святу́ю па́мять твою́, / богоно́сне о́тче Феофа́не, / ку́пно с тобо́ю взыва́ем: / Тро́ице Свята́я, Бо́же наш, сла́ва тебе́.
И ны́не, пра́здника.
Славосло́вие вели́кое.
На литурги́и
Слу́жба пра́здника и святи́тельская.
Моли́тва
О святи́телю о́тче Феофа́не, архиере́ю пресла́вный и преди́вный затво́рниче, Бо́жий избра́нниче и Та́ин Христо́вых служи́телю, богому́дрый учи́телю и апо́стольских слове́с изря́дный изъясни́телю, оте́ческих добротолю́бных сказа́ний списа́телю, христиа́нскаго благоче́стия изя́щный пропове́дниче и жи́зни духо́вныя иску́сный наста́вниче, по́двигов мона́шеских усе́рдный ревни́телю и всем лю́дем благода́ти хода́таю! Ны́не к тебе́, на Небесе́х Бо́гу предстоя́щему и о нас моля́щемуся, припа́даем и си́це взыва́ем: испроси́ у всеще́драго Бо́га Це́ркви Росси́йстей и стране́ на́шей мир и благостоя́ние, святи́телем Христо́вым – и́стины Боже́ственныя досто́йное охране́ние, па́ствы до́брое окормле́ние, лжеучи́телей и еретико́в изря́дное посрамле́ние; подвиза́ющимся – смире́ние, страх Бо́жий и чистоту́ душе́вную и теле́сную; учи́телем – боговедение и му́дрость, уча́щимся – ре́вность и по́мощь Божию; и всем правосла́вным – утвержде́ние на пути́ ко спасе́нию, да вку́пе с тобо́ю просла́вим Бо́жию Си́лу и Прему́дрость, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, со Безнача́льным Его́ Отце́м, с Пресвяты́м, Благи́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Святитель Феофан, Затворник Вышенский (в миру Георгий)
Святитель Феофан, Затворник Вышенский (в миру Георгий). Родился 10 января 1815 года в селе Чернавское Орловской губернии в семье священника Василия Тимофеевича Говорова. Мать его Татьяна Ивановна была дочерью священника.
В 1837 году Георгий окончил Орловскую духовную семинарию и поступил в Киевскую духовную академию. В 1841 году он принял монашество с именем Феофан и окончил академию. Затем будущий святитель преподавал в Санкт-Петербургской духовной академии (СПДА).
В 1847 году иеромонаха Феофана направили в Иерусалим в составе Русской Духовной Миссии. Начальником Миссии был архимандрит (затем – епископ) Порфирий (Успенский). Отец Феофан посетил Святые места, древние монашеские обители, беседовал со старцами Святой Горы Афон, изучал писания отцов Церкви по древним рукописям. Он овладел греческим и французским языками, ознакомился с еврейским и арабским.
В 1855 году будущий святитель в сане архимандрита преподавал в СПДА, затем был ректором Олонец- кой духовной семинарии. С 1856 года он – настоятель посольской церкви в Константинополе, с 1857 года – ректор СПДА.
В 1859 году архимандрит Феофан был хиротонисан во епископа Тамбовского и Шацкого. Святитель Феофан устраивал церковноприходские и воскресные школы, заботился о повышении образования духовенства. С июля 1863 года он на Владимирской кафедре. Все духовные академии избрали его почетным членом, а СПДА удостоила и звания доктора богословия,
В 1866 году по прошению святитель был уволен на покой в Успенскую Вышенскую пустынь Тамбовской епархии. Время после богослужения и молитвы святитель Феофан посвящал письменным трудам. После Пасхи 1872 года он ушел в затвор. Святитель совершал богослужения, занимался литературно-богословскими трудами (истолкованием Священного Писания и переводом творений древних отцов и учителей), писал много писем. Он отмечал: «Писать – это служба Церкви нужная... Лучшее употребление дара писать и говорить есть обращение его на вразумление грешников».
Святитель Феофан оказал глубокое влияние на духовное возрождение общества. Его учение подобно учению святого старца Паисия (Величковского), особенно рассуждения о старчестве и умной молитве. Наиболее значительные труды святителя – «Письма о христианской жизни», «Добротолюбие» (перевод), «Толкование апостольских посланий», «Начертание христианского нравоучения».
Святитель Феофан мирно скончался 6 января 1894 года, в праздник Крещения Господня; при облачении на лице его просияла блаженная улыбка. Он был погребен в Казанском соборе Вышенской пустыни. В 1988 году святитель Феофан, Затворник Вышенский, прославлен в лике святых.