Источник

26.09 Святи́теля Ти́хона, Патриа́рха Моско́вскаго и всея́ Руси́

На вели́цей вече́рни

Блаже́н муж: 1-й антифо́н.

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 6:

Земля́ Пско́вская просла́вися, / я́ко в ма́лем селе́нии Кли́не / от благочести́ваго ко́рене плод благокра́сен прозябе́, / Васи́лий, отроча́ благонра́вное, / святи́телю Вели́кому тезоимени́тое. / В сем же и́мени ве́лий, я́ко ца́рственный, // путь ему́ преднарече́ся.

Благочести́вый иере́й Иоа́нн, / оте́ц твой, святи́телю, / открове́ния ди́внаго сподо́бися, / егда́ ма́ти его́ почи́вшая / во сне ему́ яви́ся / и тя, еще́ ти о́троку су́щу, / еди́наго от трие́х бра́тий // вели́ка преднарече́.

Измла́да це́рковь Бо́жию возлюби́в / и благоче́стия вожделе́в, свя́те, / в духо́внем вертогра́де / во сло́ве Бо́жии, / оте́ческих и благочести́вых писа́ниих // нача́т поуча́тися.

Что у́бо сотворю́, / ки́им о́бразом жития́ моего́ / Тебе́, Влады́це и Бо́гу, до́бре послужу́, / ки́ими по́двиги, Тебе́ соде́йствующу, / ду́шу мою́ от грех очи́щу? / в ме́ру во́зраста прише́д, // сле́зно взыва́л еси́ ко Го́споду, блаже́нне Ти́хоне.

Сла́ва, глас 8:

Путь де́вства, нищеты́, / свое́й во́ли отсече́ния / избра́л еси́, блаже́нне, / и́ноческое постриже́ние прии́м, / в не́мже и́менем Ти́хон нарече́н бе, // да путе́м благоче́стия святи́теля Задо́нскаго ше́ствуеши.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Царь Небе́сный:

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния три.

При́тчей чте́ние (главы́ 10, 3 и 8):

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, и благослове́ние Госпо́дне на главе́ его́. / Блаже́н челове́к, и́же обре́те Прему́дрость, и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум. / Лу́чше бо Сию́ купова́ти, не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища. / Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных, все же честно́е недосто́йно Ея́ есть. / Долгота́ бо дней и ле́та живота́ в десни́це Ея́, в шу́йце же Ея́ бога́тство и сла́ва. / От уст Ея́ исхо́дит пра́вда, зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит. / Послу́шайте у́бо Мене́, о ча́да, честна́я бо реку́: и блаже́н челове́к, и́же пути́ Моя́ сохраня́т; / исхо́ди бо Мои́, исхо́ди живота́, и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода. / Сего́ ра́ди молю́ вас и предлага́ю Мой глас сыново́м челове́ческим: / я́ко Аз прему́дрость устро́их, сове́т и ра́зум, и смысл Аз призва́х. / Мой сове́т и утвержде́ние, Мой ра́зум, Моя́ же кре́пость. / Аз Мене́ лю́бящия люблю́, и́щущии же Мене́ обря́щут благода́ть. / Разуме́йте у́бо, незло́бивии, кова́рство, ненака́зании же, прилага́йте сердца́. / Послу́шайте Мене́ и па́ки, честна́я бо реку́: и отве́рзу от усте́н пра́вая, / я́ко и́стине поучи́тся горта́нь Мой, ме́рзки же предо Мно́ю устны́ лжи́выя. / С пра́вдою вси глаго́лы уст Мои́х: ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́нно. / Вся пра́ва суть разумева́ющим и про́ста обрета́ющим ра́зум. / Науча́ю бо вас и́стине, да бу́дет о Го́споде наде́жда ва́ша и испо́лнитеся Ду́ха.

При́тчей чте́ние (главы́ 10 и 11):

Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость, язы́к же непра́веднаго поги́бнет. / Устне́ муже́й пра́ведных ка́плют благода́ти, уста́ же нечести́вых развраща́ются. / Ме́рила льсти́вая ме́рзость пред Го́сподем, вес же пра́ведный прия́тен Ему́. / Иде́же а́ще вни́дет досажде́ние, та́мо и безче́стие: уста́ же смире́нных поуча́ются прему́дрости. / Соверше́ние пра́вых наста́вит их, и поползнове́ние отрица́ющихся упасе́т их. / Не по́льзуют име́ния в день я́рости, пра́вда же изба́вит от сме́рти. / У́мер пра́ведный, оста́ви раска́яние, нару́чна же быва́ет и посмея́тельна нечести́вых па́губа. / Пра́вда непорочнаго исправля́ет пути́, в нече́стие же па́дает непра́вда. / Пра́вда муже́й пра́вых изба́вит их: безсове́тием же пленя́ются беззако́ннии. / Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда, похвала́ же нечести́вых поги́бнет. / Пра́ведник от ло́ва убе́гнет, вме́сто же его́ предае́тся нечести́вый. / Во усте́х нечести́вых сеть гра́жданом, чу́вство же пра́ведных благоспе́шное. / Во благи́х пра́ведных испра́вится град, и в поги́бели нечести́вых ра́дование. / Во благослове́нии пра́вых возвы́сится град, усты́ же нечести́вых раскопа́ется. / Руга́ется гра́жданом лише́нный ра́зума, муж же му́дрый безмо́лвие во́дит.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет. / Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется. / Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное. / Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть, и живы́й посреде́ гре́шник преста́влен бысть. / Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ лесть прельсти́т ду́шу его́. / Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив. / Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга. Уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия. / Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е. / я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

На лити́и стихи́ры, глас 3:

Во гра́де Торопце́, во хра́ме Бо́жии, / иде́же роди́тель твой служа́ше, / благоче́стию в ю́ных ле́тех // поуча́лся еси́, святи́телю.

Тих нра́вом, / кро́ток и смире́н се́рдцем / вои́стину пред Бо́гом и людьми́ яви́лся еси́, / и́го Христо́во чрез все житие́ до́бре пронесы́й, / во оби́телех Небе́сных упоко́ился еси́, блаже́нне, / моли́ся ны́не и о нас, / да и мы, на земли́ до́бре пожи́вше, // Ца́рствия Бо́жия насле́дницы бы́ти сподо́бимся.

Сла́ва, глас 8:

Бог тя возвели́чи, святи́телю о́тче Ти́хоне, / первоиера́рха Це́ркве Своей поста́вив, / ты же, жре́бий служе́ния сего́ / я́ко во́лю благу́ю Его́ восприи́м, / в первосвяти́тельстем по́двизе твое́м / при́сно ревнова́л еси́ о сла́ве / Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, // Тро́ицы Единосу́щныя и Неразде́льныя.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

К Тебе́, о Богома́ти, / вси ны́не сле́зно взыва́ем: / вонми́ предста́тельству святи́теля Ти́хона о нас / и Сы́ну Твоему́ моли́твы вознеси́ // о спасе́нии душ на́ших.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2:

Я́коже свеща́ на све́щнице све́тит всем, / та́ко ты, благоче́стием сия́я, блаже́нне, / поста́влен бысть Го́сподем во епи́скопа земли́ Хо́лмския, / да све́том Христо́ва уче́ния // осиява́еши лю́ди, в ней живу́щия.

Стих: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, // и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум.

Бог благослови́ и освяти́ тя, земле́ Америка́нская, / правосла́вным бо лю́дем твои́м, во огра́де Росси́йския Це́ркве су́щим, / блаже́ннаго Ти́хона епи́скопа даде́, / той мно́гими хра́мы лице́ твое́ укра́си / и я́ко богому́дрый священнонача́льник // па́ству свою́ ко Христу́ приведе́.

Стих: Благовести́х пра́вду // в це́ркви вели́цей.

Святи́и вси земли́ Яросла́вския, / срета́йте иера́рха до́бра, / Ти́хона блаже́ннаго, / той бо, я́коже и вы, мно́гая труды́ зде понесе́ / и ны́не тщи́тся вку́пе с ва́ми моли́тися Христу́ Бо́гу // спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 4:

Земля́ Лито́вская просла́вися / прише́ствием твои́м, блаже́нне, / лю́дие же правосла́внии, в ней су́щии, / я́ко свети́льника ве́ры и благоче́стия тя прия́ша / и в поклоне́нии Триеди́ному Бо́гу / тобо́ю утверди́шася, / святи́тельский же омофо́р твой наде́жный покро́в // и защи́та от злых обстоя́ний тем яви́ся.

И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: При́зри на моле́ния:

Тропа́рь, глас 1:

Апо́стольских преда́ний ревни́теля / и Христо́вы Це́ркве па́стыря до́браго, / ду́шу свою́ за о́вцы положи́вшаго, / жре́бием Бо́жиим избра́ннаго / Всеросси́йскаго Патриа́рха Ти́хона восхва́лим / и к нему́ с ве́рою и упова́нием возопии́м: / предста́тельством святи́тельским ко Го́споду / Це́рковь Ру́сскую в тишине́ соблюди́, / расточе́нная ча́да ея́ во еди́но ста́до собери́, / отступи́вшия от пра́выя ве́ры к покая́нию обрати́, / страну́ на́шу от междоусо́бныя бра́ни сохрани́ // и мир Бо́жий лю́дем испроси́.

На у́трени

На Бог Госпо́дь: тропа́рь святи́теля, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 2:

Жезл первосвяти́тельский дерзнове́нно прия́л еси́, свя́те, / да я́ко до́брый па́стырь, небоя́зненно в по́двизе твое́м ше́ствуя, / заблу́ждшая горохи́щная овча́та обря́щеши, / та́тьми похи́щенная во двор о́вчий па́ки возврати́ши, / многоразли́чными боле́зньми и неду́ги обдержи́мыя до́бре уврачу́еши / и все Христо́во ста́до слове́сных ове́ц / в и́стине и пра́вде упасе́ши.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Покры́й нас всемо́щным покро́вом Твои́м, / Всеми́лостивая Влады́чице Богоро́дице, / защити́ нас от вся́ких сете́й вра́жиих, / даде́ся бо Ти благода́тная си́ла, / я́ко ро́ждшей Влады́ку Христа́ и Спа́са душ на́ших.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:

Благодаре́ние Бо́гу / воздади́те, лю́дие росси́йстии, / Той бо проба́вил есть ми́лость Свою́ вам, / Ти́хона блаже́ннаго / первоиера́рха Це́ркве Своея́ поста́ви, / да во дни испыта́ний / обря́щете в нем о́браз ве́ры, / от наве́тов вра́жиих неколе́блемый, / нело́жнаго упова́ния на по́мощь Бо́жию / и любо́вию Христо́вою испо́лненный.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Утоли́, Влады́чице, / боле́зни душ на́ших, / ра́достию благода́тною о Тебе́ испо́лни сердца́ на́ша, / на Тя бо наде́ющии́ся, / прича́стницы жи́зни ве́чныя бу́дем.

По полиеле́и седа́лен, глас 8:

Прииди́те, ве́рнии, / согла́сно вси восхва́лим святи́теля преди́внаго, / священнонача́льника Це́ркве Росси́йския богому́драго, / Ти́хона блаже́ннаго, / и́же досто́йно и́го Христо́во / чрез все житие́ свое́ понесе́ / и ны́не, во оби́телех Отца́ Небе́снаго водвори́вся, / мо́лится о спасе́нии душ на́ших.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

Бу́ди благослове́н день и час, / во́ньже благоволи́ Госпо́дь / Тобо́ю, Пречи́стая Богоро́дице, / яви́ти Спа́са ми́ру, / сим же нам име́ти Тя / я́ко дерзнове́нную Предста́тельницу / и Хода́таицу пред Сы́ном Твои́м / о спасе́нии душ на́ших.

Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Вознесо́х избра́ннаго // от люде́й Мои́х. Стих: Еле́ем Мои́м пома́зах его́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 36.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Це́рковь Бо́жию и чад ея́ преи́скренне любя́й / и к по́льзе тех дея́ния своя́ всеме́рно направля́я, / же́ртвенно и дерзнове́нно, / я́коже дре́вле Моисе́й, / Го́споду взыва́л еси́, святи́телю: / у́не мне, Влады́ко, / да забве́нию преда́стся и́мя мое́ в челове́цех, / но спасе́на бу́дет Це́рковь Твоя́ во оте́чествии мое́м / и изся́кнут пото́цы кро́ве му́ченик, // зе́млю Росси́йскую оби́льно обагри́вшии.

Кано́н, глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль / по бе́здне стопа́ми, / гони́теля фарао́на / ви́дя потопля́ема, // Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.

Я́коже плод кра́сный спаси́тельнаго се́яния Бо́жия / яви́лся еси́ в Це́ркви, святи́телю Христо́в, / роди́телей благочести́вых, иере́я Иоа́нна и Анны, быв о́трасль преди́вная.

Предрече́ние ди́вное во сне отцу́ твоему́ / о гряду́щем вели́чии твое́м, еще́ ти о́троку су́щу, по мно́зех ле́тех сбы́стся, / зане́ вои́стину вели́кий господи́н Росси́йския Це́ркве яви́лся еси́, блаже́нне.

О́браз кро́тости, смире́ния и любве́ о Го́споде явля́я, / до́брый помо́щник ю́ным друго́м твои́м был еси́, блаже́нне, / сего́ ра́ди и ти́и, еще́ ти о́троку су́щу, архиере́я Бо́жия прореко́ша тя.

Богоро́дичен: Спаси́ нас от вся́ких бед, Всеми́лостивая Влады́чице Богоро́дице, / и Твои́ми моли́твами к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему / исцели́ от грехо́вныя боле́зни стра́ждущия ду́ши на́ша.

Песнь 3

Ирмо́с: Несть свят, / я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой, / вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же, / и утверди́вый нас на ка́мени // испове́дания Твоего́.

В вертогра́дех духо́вных / правосла́вно богосло́вити и сло́во Бо́жие ины́ми язы́ки глаго́лати / поуча́лся еси́ приле́жно, блаже́нне, / и сие́ в церко́внем служе́нии твое́м до́брый плод принесе́.

Егда́ Влады́ка Госпо́дь объя́тия о́тча отве́рзе ти / и я́ко возлю́бленна сы́на во и́ночестве Ти́хона прия́т тя, / тогда́ нача́льника в вертогра́дех духо́вных Пско́ва и Каза́ни поста́вити тя благоволи́, / да правосла́вныя о́троки богому́дрию и христиа́нскому благоче́стию научи́ши, блаже́нне.

Хо́лмскую па́ству до́бре упра́вити призва́ тя Влады́ка Христо́с, / те́мже и нача́ло положи́ святи́тельским подвиго́м твои́м, / да в них укрепля́яся, изря́ден архиере́й Всеросси́йския Це́ркве яви́шися, блаже́нне.

Богоро́дичен: Мно́жества грехо́в лю́те обдержа́т ду́ши на́ша, / Ты же, Пречи́стая Богома́ти, моли́твами Твои́ми ко И́же от Тебе́ Ро́ждшемуся / плене́ния сего́ грехо́внаго изба́ви и на стезю́ спасе́ния наста́ви нас.

Седа́лен, глас 1:

До́брому ева́нгельскому па́стырю подража́я, / дерзнове́нно во двор о́вчий вшел еси́, святи́телю, / и, своя́ о́вцы глаша́я по и́мени, / во огра́де Церко́вней ты́я невреди́мо соблю́л еси́.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:

К Тебе́, о Богома́ти, / моли́твенно мы ны́не прибега́ем / и предста́тельства Твоего́ пред Сы́ном Твои́м / усе́рдно про́сим: / от грехо́внаго лови́тельства сохрани́ нас / и на путь спасе́ния наста́ви.

Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, // Бог и Госпо́дь, / честна́я Це́рковь / боголе́пно пое́т, взыва́ющи, // от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

Смотре́нию Бо́жию сле́дуя, веле́нию ма́тере Це́ркве повину́яся, / земли́ да́льния Америка́нския дости́гл еси́ / и та́мо но́вую па́ству, люде́й алеу́тских, крео́льских, кена́рских, / во огра́де Христо́вы Це́ркве я́ко до́брый па́стырь соблю́л еси́, / Ти́хоне блаже́нне.

Ра́дуйтеся и весели́теся, ве́рная ча́да Це́ркве Росси́йския, / и́же в Пенсильва́нии, Калифо́рнии, Флори́де и ины́х зе́млях Америка́нских су́щая, / святи́тель бо Ти́хон ны́не Престо́лу Бо́жию предстои́т / и мо́лится о спасе́нии душ на́ших.

Кроншта́дтскаго па́стыря собесе́дник бы́ти сподо́бился еси́, блаже́нне, / еще́ сый епи́скоп гра́да Яросла́вля, / и той ти всеросси́йское па́стырство предуказа́. / Те́мже и ны́не с ним, Престо́лу Бо́жию предстоя́, / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Богоро́дичен: Досто́йно есть прославля́ти Тя, Влады́чице, / при́сно спаса́ющую зе́млю Росси́йскую. / Се бо и святи́тель Ти́хон в Яросла́встем хра́ме Успе́ния Твоего́ / госуда́ря Никола́я я́ко и́стиннаго Пома́занника Бо́жия сре́те / и благода́рственныя моли́твы вку́пе с ним о заступле́нии оте́чества на́шего / Тебе́ и Сы́ну Твоему́ принесе́.

Песнь 5

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, / у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, / Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий, / И́стиннаго Бо́га, // от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Егда́ по грехо́м на́шим наше́ствие иноплеме́нных Госпо́дь попусти́ / и земля́ Росси́йская кро́вию обагри́ся, / ты, святи́телю, покая́ние пропове́дуя / и врачевству́ душе́вному и теле́сному стра́ждущих до́бре соде́йствуя, / кре́пце стоя́ти за ве́ру Правосла́вную, царя́ благове́рнаго и оте́чество свято́е призыва́л еси́.

Ополче́нию вра́жеску у стен гра́да Ви́льно стоя́щу, / цельбоно́сныя мо́щи святы́х му́ченик Анто́ния, Иоа́нна и Евста́фия / из оби́тели Свята́го Ду́ха благогове́йно изне́сл еси́, святи́телю, / и во гра́де Москве́ от поруга́ния инозе́мных невреди́мы сохрани́л еси́.

Благоволе́нием Бо́жиим и наро́да Бо́жия избра́нием / Моско́вский архипа́стырь поста́влен был еси́, свя́те, / те́мже и досто́йный прее́мник Моско́вских святи́телей яви́лся еси́.

Богоро́дичен: А́нгельский собо́р и челове́ческий род о Тебе́ ра́дуется, / Благода́тная Мари́е, Ма́ти Неискусому́жная, / Невмести́маго бо во чре́ве вмести́ла еси́ / и родила́ еси́ Спа́са ми́ру.

Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре / воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею, / к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: / возведи́ от тли живо́т мой, // Мпогоми́лостиве.

Пустынножи́тель ста́рец, пред о́бразом Влады́чицы усе́рдно моля́ся, / жре́бий со тре́петом из ковче́жца извлече́, / на не́мже и́мя твое́ я́ко Бо́гом избра́ннаго первосвяти́теля начерта́но бе. / Сего́ ра́ди и мы ны́не, я́коже тогда́ иера́рси собо́ра, / немо́лчно а́ксиос тебе́, архипа́стырю наш, вопие́м, / сотвори́ и нас я́ко слове́сныя о́вцы досто́йны бы́ти па́жити твоея́.

О глубины́ бога́тства и прему́дрости Бо́жия! / Изво́лися Ду́ху Свято́му со иера́рхи / поста́вити тя, блаже́нне, Патриа́рха Це́ркве Росси́йския, / да во дни испыта́ния ве́ры свиде́тельствуеши кре́пкое в ней стоя́ние / и па́ству твою́ неврежде́нну от наве́тов вра́жиих до́бре соблюде́ши.

О неизрече́нныя любве́ и милосе́рдия Бо́жия! / Святи́тель Ти́хон во главу́ Росси́йския Це́ркве поставля́ется, / и мно́зи лю́дие добраго па́стыря обрета́ют / и во огра́де церко́вней соблюда́ются.

Богоро́дичен: Ра́дуются и лику́ют лю́дие росси́йстии, Присноде́во, / Введе́ние Твое́ во храм пра́зднующе, / и, возведе́ние святи́теля Ти́хона в Патриа́рха Росси́йскаго / в сей же день благода́рив воспомина́юще, усе́рдно взыва́ют Ти: / о Влады́чице Держа́вная! / Моли́твами святи́теля Ти́хона / Це́рковь и зе́млю Росси́йскую от всех наве́тов вра́жиих спаси́ / и вся ве́рныя в черто́ги Небе́сныя введи́.

Конда́к, глас 2:

Ти́хостию нра́ва укра́шен, / кро́тость и милосе́рдие ка́ющимся явля́яй, / во испове́дании Правосла́вныя ве́ры и любве́ ко Го́споду / тверд и непрекло́нен пребы́л еси́, / святи́телю Христо́в Ти́хоне. / Моли́ся о нас, да не разлучи́мся от любве́ Бо́жия, // я́же о Христе́ Иису́се, Го́споде на́шем.

И́кос:

А́нгелов Творе́ц и Госпо́дь в бурено́сныя дни мяте́жа и нестрое́ния ве́лия, восхоте́в лю́дем стра́ждущим утеше́ние дарова́ти, яви́ тя, Патриа́рше прети́хий и предо́брый, я́ко свети́ло светоза́рное, све́том Трисия́ннаго Божества́ озаря́ющее ду́ши ве́рных, да и ны́не гряду́т по тебе́ вси жела́ющия со Христо́м бы́ти, сего́ ра́ди во умиле́нии вопие́м ти: ра́дуйся, от жре́бия патриа́ршества а́ки от мона́шескаго послуша́ния не уклони́выйся; ра́дуйся, ре́вностному исполне́нию Боже́ственных хоте́ний научи́выйся; ра́дуйся, на престо́л патриа́рший, две́сте лет пустова́вый, в день Введе́ния во храм Пресвяты́я Богоро́дицы возше́дый; ра́дуйся, в день Благове́щения со престо́ла первосвяти́тельскаго ко Престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы преше́дый; ра́дуйся, первосвяти́тельством и испове́дничеством украше́нный; ра́дуйся, Бо́га ра́ди поживы́й и Бо́гом просветле́нный; ра́дуйся, по́двигом свои́м патриа́ршество непрело́жно утверди́вый; ра́дуйся, о́браз па́стыря до́браго собо́ю яви́вый; ра́дуйся, Донски́я оби́тели сугу́бое прославле́ние; ра́дуйся, Правосла́вныя Це́ркве во Аме́рице утвержде́ние; ра́дуйся, росси́йския па́ствы богови́дное насле́дие; ра́дуйся, богоначерта́нный сви́тче правыя ве́ры; ра́дуйся, святи́телю Ти́хоне, Це́ркве Правосла́вныя похвало́ и утвержде́ние.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь / соде́ла А́нгел / преподо́бным отроко́м, / халде́и же опаля́ющее / веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: // благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Плач, стена́ние и го́ре вели́кое, гряду́щия на Це́рковь Росси́йскую, / предзре́л еси́, первосвяти́телю, / оба́че, Христо́вою любо́вию укрепля́емь, му́жественно взыва́л еси́: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

В лю́тую годи́ну первосвяти́тельский жезл со стра́хом и тре́петом прии́м, блаже́нне, / Це́рковь Росси́йскую, я́ко кора́бль нерукотво́рный, до́бре упра́вил еси́, / ве́рныя же научи́л еси́ взыва́ти: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Проро́ку дре́внему Илии́, взыску́ющу не прекло́ньших коле́на пред Ваа́лом, / подража́л еси́, первосвяти́телю, / да взы́щеши лю́ди, и́же не преклони́ша вы́ю лови́тельству безбо́жных, / та́же и па́дших из глубины́ грехо́вныя воздви́гнеши, / и ве́рныя научи́ши в ско́рбных обстоя́ниих взыва́ти Го́споду: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Помо́щницу наде́жную и́мамы Тя, Богоро́дице, / мно́гажды бо в ско́рбных обстоя́ниих / предста́тельство о лю́дех росси́йских пред Сы́ном Твои́м явля́ла еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ / и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́, / вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти, // Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Во о́браз твоего́ усе́рднаго подража́ния служе́нию первосвяти́телей Моско́вских / в свяще́нныя оде́жды тех досто́йно облаче́н был еси́, блаже́нне, / те́мже с ни́ми о нас моли́ся, да и мы досто́йни бу́дем / превозноси́ти Го́спода во вся ве́ки.

Жезл первосвяти́теля Петра́ со дерзнове́нием прия́л еси́, блаже́нне, / да о́браз вла́сти предстоя́теля в Це́ркви Росси́йстей возста́виши. / Мы же, ве́дяще сицеву́ю ми́лость Бо́жию к нам, / Го́спода превозно́сим во вся ве́ки.

Грехо́м на́шим умно́жившимся, / попусти́ Госпо́дь братоуби́йству и междоусо́бным бра́нем в земли́ Росси́йстей бы́ти. / Ты же, святи́телю, люде́й вражду́ющих к покая́нию и примире́нию призыва́л еси́, / науча́я превозноси́ти Христа́ во ве́ки.

Богоро́дичен: В дому́ Твое́м, Пречи́стая Де́во, хра́ме Успе́ния Твоего́, / поставле́ние блаже́ннаго Ти́хона в первосвяти́теля Росси́йскаго соверши́ся, / те́мже моли́твы того́, я́ко ве́рнаго служи́теля Твоего́ / к Бо́гу вознеси́ и спаси́ ду́ши на́ша.

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га / челове́ком невозмо́жно ви́дети, / на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти; / Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком / Сло́во Воплоще́нно, / Его́же велича́юще, / с Небе́сными во́й // Тя ублажа́ем.

Пла́чем и рыда́нием земля́ Росси́йская огласи́ся, / кровь святы́х му́ченик и испове́дник Христо́вых пото́ки по ней излия́ся, / хра́мы Бо́жии оскверни́шася и попра́нию преда́шася. / Увы́ мне, земле́ моя́! взыва́л еси́, святи́телю. / Ко́е врачева́ние прилежи́т ти, да всех сих изба́вишися?

Увы́ мне, лю́дие росси́йстии! взыва́л еси́, блаже́нне. / Го́спода забы́хом, в де́лех на́ших осуети́хомся, / попече́ния же о души́ николи́же име́хом. / Ей, глаго́лю вам, благоволе́ния Бо́жия не обря́щем, / а́ще ду́ши на́ша слеза́ми покая́ния пред Го́сподем не потщи́мся очи́стити.

В темни́це томя́щуся ти, святи́телю, о Це́ркви премно́го боле́зновал еси́, / иера́рси бо и свяще́нницы не́цыи, / на стезю́ Иу́ды преда́теля ступи́вше и непра́ведно власть в Це́ркви восхи́тивше, / злохудо́жная дея́ния своя́ я́ко обновле́ния блага́я нареко́ша, / и сим па́ству Росси́йскую в смяте́ние приведо́ша, / и в нестрое́ниих церко́вных тя́жце пови́нни бы́ша.

Ни скорбь, ни теснота́, ни гоне́ние, ни глад, ни нагота́, ниже́ беда́, ни меч / не возмо́гут разлучи́ти ве́рных чад Христо́вых от любве́ Его́, / апо́стольски рекл еси́, святи́телю.

Богоро́дичен: Ки́я похвалы́ возгласи́м Ти, Пречи́стая? / Ки́ими словесы́ вели́чие Твое́ возсла́вим, / я́ко Спа́са родила́ еси́ душ на́ших?

Свети́лен, глас 1:

Первосвяти́теля Росси́йскаго Ти́хона днесь просла́вим, / па́мять его́ благоче́стно почита́юще, / той бо, я́ко свети́льник пресве́тлый, просия́л есть / и о́бразом пресве́тлаго жития́ своего́ / ре́вностному служе́нию Бо́гу лю́ди науча́ет.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Ра́дуйся, Богоро́дице Де́во, / Влады́чице Держа́вная, / Светода́вца Христа́ ми́ру ро́ждшая; / ра́дуйся, похвале́ всея́ вселе́нныя; / ра́дуйся, Пречи́стая Ма́ти Бо́жия Благослове́нная.

На хвали́тех стихи́ры, глас 4:

Ве́ре в лю́дех оскуде́вшей, / любви́ истощи́вшейся, / наде́жди изся́кнувшей, / попусти́ Госпо́дь / мор же́сток, боле́знь и глад на лю́ди оте́чества на́шего. / Ты же, святи́телю, / святы́ни Бо́жия от поруга́ния неве́рных защища́я, / о стра́ждущих боле́зновал еси́ / и к милосе́рдию и же́ртве поси́льней от щедро́т свои́х // всеросси́йскую па́ству призыва́л еси́.

Словеса́ прему́дра, / о е́же не ле́ты, но дея́ньми благи́ми / полнота́ жития́ челове́ческаго пред Бо́гом измеря́ется, / на тебе́ испо́лнишася, святи́телю. / Те́мже, ду́шу доброде́тельми обогаще́нну име́я, / в Небе́сныя оби́тели всели́лся еси́, // иде́же мо́лишися о нас при́сно.

Внима́йте у́бо себе́, / лю́дие росси́йстии! / Проба́ви бо Госпо́дь ны́не ми́лость Свою́ нам: / пото́цы кро́ве му́ченик изсяко́ша, / плене́ния от вла́сти безбо́жных свободи́хомся, / попра́ннии хра́мы Бо́жии возставля́ются. / Бежи́м всеме́рно прираже́ния грехо́внаго, / да не па́ки гнев Бо́жий наведе́м на ся // и не бу́дут нам после́дняя го́рша пе́рвых.

Сла́ва, глас 8:

Кровьми́ святы́х му́ченик / Це́рковь Христо́ва дре́вле утверди́ся, / та́кожде и во дни твоя́, святи́телю Ти́хоне, / во оте́честве на́шем, я́ко пото́цы водни́и, / кровь святы́х му́ченик пролия́ся, / оба́че смотре́нием Бо́жиим / сия́ се́мя яви́ся, / из него́же прозябе́ благосенноли́ственное дре́во // Руси́ Правосла́вныя.

И ны́не, Богоро́дичен:

Пречи́стая Де́во Ма́ти, / благоволи́ла еси́ святи́телю Ти́хону / в день благове́стил Ти Арха́нгела Гаврии́ла / по́прище земна́го пути́ его́ сконча́ти / и я́ко избра́нника Твоего́ / в Небе́сных черто́зех всели́ти. / Те́мже, о Богома́ти, / моли́твы святи́теля Ти́хона / о стра́ждущей стране́ Росси́йстей и лю́дех ея́ / к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу вознеси́ // и спаси́ ду́ши на́ша.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

На Литурги́и слу́жба святи́тельская.

Моли́тва

О па́стырю наш до́брый, святы́й вели́кий Патриа́рше Ти́хоне! я́ко град го́рний ты яви́лся еси́: до́брая дела́ твоя́ и доны́не све́тятся пред челове́ки. Ве́мы, я́ко ты, предстоя́ Престо́лу Святы́я Тро́ицы, ве́лие и́маши дерзнове́ние в моли́твах пред Го́сподем. Воззри́ и ны́не на нас, гре́шных и недосто́йных чад твои́х, к тебе́ бо, я́ко иму́щему ве́лие дерзнове́ние пред Творце́м вся́ческих, ны́не припа́даем и усе́рдно мо́лимся: умоли́ Го́спода, да пода́ст нам решимость стяжа́ти благоче́стие отце́в на́ших, его́же ты стяжа́л еси́ от ю́ности твоея́. Ты в житии́ свое́м ре́вностный защи́титель и храни́тель и́стинныя ве́ры был еси́, помози́ и нам незы́блему соблюсти́ ве́ру правосла́вную. Ти́хая бо душа́ твоя́ зело́ преуспе́ла есть в боже́ственнем смиренному́дрии, научи́ и нас ра́зум наш пита́ти не многомяте́жною му́дростию челове́ческою, но смире́нным позна́нием во́ли Бо́жия. Ты пред лицо́м лю́тых враго́в Христо́вых И́стиннаго Бо́га дерзнове́нно испове́дал еси́, моли́твою свое́ю укрепи́ нас, малоду́шных, да и мы всегда́ и всю́ду противоста́нем ду́ху безбо́жия и льсти. Ей, уго́дниче Бо́жий, не пре́зри нас, моля́щихся тебе́, и́бо не то́кмо от бед и скорбе́й избавле́ния про́сим, но си́лы и тве́рдости, великоду́шия и любве́ про́сим, дабы́ претерпева́ти о́ныя напа́сти, востаю́щия на ны. Испроси́ нам неосла́бное терпе́ние да́же до конца́ жития́ на́шего, мир с Го́сподем и грехо́в отпуще́ние. Отче святы́й! Укроти́ в стране́ на́шей ве́тры неве́рия и сму́ты, да водвори́т Госпо́дь на земли́ Росси́йстей тишину́ и благоче́стие и любо́вь нелицеме́рную; моли́твами твои́ми да сохрани́т ю от междоусо́бныя бра́ни, да укрепи́т святу́ю Це́рковь на́шу правосла́вную, да не оскуде́ет она́ и́стинными па́стырьми, до́брыми де́лательми, пра́во пра́вящими сло́во ева́нгельския и́стины; упаси́ и заблу́ждшия о́вцы ста́да Христо́ва. Наипа́че же моли́ Го́спода Сил, да возроди́тся ру́сская земля́ святы́м покая́нием и еди́ным се́рдцем и еди́ными усты́ просла́вит ди́внаго во святы́х Свои́х Бо́га, в Тро́ице сла́вимаго Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Святитель Тихон, Патриарх Московский и всея Руси 

Святитель Тихон, Патриарх Московский и всея Руси (в миру Василий), родился 19 января 1865 года в Торопецком уезде Псковской губернии в семье священника Иоанна Беллавина.

После Псковской духовной семинарии (где позже был преподавателем) Василий окончил Санкт-Петербургскую духовную академию. В1891 году он принял монашество с именем в честь святителя Тихона Задонского; позднее, уже в сане архимандрита, был ректором Холмской духовной семинарии.

С 1898 года он – епископ Люблинский и затем Алеутский и Аляскинский. Святитель очень много сделал для дела Православия в Америке, где и поныне его именуют апостолом Православия. С 1905 года он архиепископ, сначала на Ярославской, затем на Литовской (Виленской) кафедре; с июня 1917 года – архиепископ Московский и Коломенский (с августа – митрополит).

5 ноября 1917 года на Всероссийском Поместном Соборе, восстановившем патриаршество, святитель по жребию был избран Патриархом. Интронизация проходила в Успенском соборе Кремля на Введение. Святитель Тихон отмечал; «Патриаршество восстанавливается на Руси в грозные дни, среди огня и орудийной смертоносной пальбы».

Патриарх являлся олицетворением кротости, доброты, сердечности, но был непреклонно тверд в делах церковных, особенно при защите Церкви от врагов. В годы церковной разрухи, гонений, расколов он сохранил Церковь в чистоте Православия, призывал паству «уклоняться от участия в политических партиях и выступлениях». Причину бедствий он видел во грехе: «Грех растлил нашу землю»,– и призывал: «Очистим сердца наши покаянием и молитвой».

Ему первому пришлось решать вопрос об установлении отношений Церкви с новой властью. Обличая нападки обновленцев, Патриарх заявлял: «И мы, и наша паства верны и Церкви Божией, и родному Православию, и нашему правительству. И только враги Церкви, сеющие смуту и вражду, могут утверждать иное».

В 1921 году, в связи с голодом в Поволжье, Патриарх благословил добровольную передачу не богослужебных церковных ценностей в помощь голодающим, но вскоре власти постановили изъять у Церкви все драгоценные предметы. Патриарх протестовал против насильственного изъятия богослужебных предметов. Эта позиция была расценена как саботаж, и в апреле 1922 – июне 1923 года Патриарх находился в заключении.

Письменные труды святителя Тихона – это главным образом его послания, обращения, воззвания, слова, проповеди.

Патриарха называли молитвенником народным, старцем всея Руси, отмечали его широкую благотворительность. Для всех приходивших к нему у него были открыты и сердце, и двери его дома. «Это была действительно святость, величавая в своей простоте»,– говорили о Патриархе.

Обычно Патриарх служил почти ежедневно. Последний год жизни он был серьезно болен, но служил по воскресеньям и праздникам. За два дня до смерти он совершил последнюю Литургию – в церкви Большого Вознесения, а 25 марта 1925 года, на Благовещение, скончался и был погребен в малом соборе Донского монастыря.

Прославлен святитель Тихон в 1989 году. Мощи святителя, обретенные в 1992 году, находятся в Донском монастыре. Память празднуется в день кончины – 25 марта и в день прославления – 26 сентября.


Источник: Минея дополнительная. Вып. 1. - Москва : Издательский совет Русской православной церкви, 2005. - 416 с. ISBN 5-94625-058-2

Комментарии для сайта Cackle