Источник

26-й день

Собо́р Арха́нгела Гаврии́ла

НА У́ТРЕНИ

Обы́чныя стихоло́гии и седа́льны Трио́ди. Та́же псало́м 50. И кано́н Богоро́дицы на 4 и Арха́нгела на 6. Кано́н Богоро́дицы, его́же краегране́сие по алфави́ту, глас 6.

Песнь 1

Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.

А́нгел возопи́:

Нача́льник Вы́шних чино́в светови́ден,/ к Де́ве по́слан бы́сть дне́сь Гаврии́л,/ ра́дуйся, Неве́сто непоро́чная,– вопия́,–/ с Тобо́ю Зижди́тель всех и Госпо́дь.

Богоро́дица рече́:

Хощу́ уве́дети стра́нное твое́ лобза́ние,–/ Де́ва рече́,–/ челове́честву бо е́сть необы́чна рече́ния,/ ра́дость, ку́ю рекл еси́, рцы я́сно, науча́я Мя.

А́нгел возопи́:

Явле́ннейше Тебе́ реку́, всеблагогове́йно предстоя́, Пречи́стая,/ Ты же приклони́ у́хо Твое́, Вы́шняго си́ла на Тя на́йдет/ и вседе́тельным всели́тся Ду́хом.

Ин кано́н Арха́нгела. Творе́ние Ио́сифово. Глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Я́ко Све́та су́ща к Све́ту кра́йнейшему невеще́ственными причаще́нии,/ Боже́ственнаго и невеще́ственнаго, молю́ тя, Арха́нгеле Госпо́день:/ ум мой просвети́ моли́твами твои́ми, я́ко да воспева́ю тя.

Соста́вим дне́сь лик Боже́ственный, веселя́щеся,/ пе́рваго почита́юще безпло́тных умо́в,/ неизрече́нную ра́дость возвести́вшаго, в мир прише́дшую за бла́гость.

Предста́теля тя велича́йша, и к Бо́гу засту́пника,/ и сте́ну, и утвержде́ние, Гаврии́ле, иму́ще,/ лю́бящий тя, избавля́емся от бед и вре́да змии́на, восхваляю́щии тя.

Богоро́дичен: Чи́сту Тя, Всенепоро́чную, Гаврии́л я́ко узре́,/ – ра́дуйся! Тебе́, Влады́чице, све́тло возопи́,/ браконеиску́сная, челове́ков спасе́ние, а́нгелов похвала́ и честносло́вие.

Песнь 3

Ирмо́с: Не́сть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.

Богоро́дица рече́:

Че́стно веща́ти тя ны́не, А́нгеле, смотря́ю,/ ве́щно бо существо́, и тле́нно, и зе́млено/ Невеще́ственнаго ка́ко вмести́т,/ нетле́ния Све́том одева́емаго?

А́нгел возопи́:

Смы́сленно обличи́ла еси́, Чи́стая, но благоволи́ си́це,/ и да уве́рит Тя купина́, воспа́льшися, ника́коже сожже́на огне́м,/ и прообража́ющи Твое́ рождество́ несказа́нное.

Богоро́дица рече́:

Жи́зни Мне глаго́лы вопие́ши,/ но уверя́ет Мя гора́, дымя́щаяся дре́вле, прие́мшая Бо́га,/ не мо́щи ве́щному естеству́ отню́д Невеще́ственнаго прия́ти.

Ин

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный Исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ венце́в сла́вы сподо́би.

Прича́стием Све́та невеще́ственнейшаго, я́ко невеще́ствен вои́стинну, Гаврии́ле,/ невеще́ственно просвеща́емь,/ Свет ви́ден был еси́ вторы́й,/ веще́ственныя всегда́ челове́ки просвеща́я, пою́щия тя.

Велича́йшаго благосла́вия сподо́бился, еси́,/ вели́кое та́инство нам откры́в, велича́йше А́нгелов,/ и́мже взя́ти бы́хом от земли́ к велича́йшей высоте́ вельми́ чту́щии тя.

Яви́ся всем с Небесе́, любо́вию и́щущим тя при́сно,/ и уста́ви бу́рю на ны дви́жимую напа́стей же и скорбе́й,/ о Гаврии́ле Архистрати́же!

Богоро́дичен: Сказу́я е́же дре́вле сокрове́нное та́инство, Отрокови́це,/ Тебе́ иногда́ Гаврии́л взыва́ше:/ ра́дуйся, Бо́жия пала́то,/ в ню́же всели́вся, вся челове́ки обожи́, я́ко Благоутро́бен.

Седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

Безпло́тных служи́телей ты пе́рвствуяй,/ пре́жде век определе́нное стра́шное та́инство,/ тебе́ еди́ному, Гаврии́ле сла́вне, вве́рися,/ рождество́ неизрече́нное Святы́я Де́вы,/ ра́дуйся, провозглаша́я Ей, Обра́дованная./ Те́мже тя до́лжно, ве́рнии, с весе́лием при́сно ублажа́ем.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Песнь 4

Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь, честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.

А́нгел возопи́:

Со́лнца носи́ло Твое́ бы́сть, Пречи́стая, чре́во,/ и челове́ком роди́ши Свет Невече́рний,–/ Гаврии́л прера́достно Де́ве провещава́ше.

Богоро́дица рече́:

Двере́й Мои́х отступи́,/ не веща́й глаго́лов, и́хже сбытия́ ника́коже мо́жеши показа́ти, Архистрати́же,/ что Мой ум и ду́шу смуща́еши, сия́ глаго́ля Ми?

А́нгел возопи́:

Ве́дети издале́че сподо́бишася/ та́инства глубину́ проро́ческия трубы́, Всенепоро́чная,/ Его́же слуга́ е́смь, пред дверьми́ Твои́ми предстою́.

Ин

Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т,/ е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго,/ проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Стоя́л еси́, прича́стиями Богонача́льными дре́вле,/ Гаврии́ле досточу́дне, просвеща́я проро́ка Дании́ла/ и изложи́в явле́ние недове́домых ду́хом.

Усты́ бре́нными тя ра́достно, о́гненна естество́м су́ща, восхваля́ем:/ изми́ ны огня́ всегда́ паля́щаго,/ Боже́ственными, Гаврии́ле, хода́тайствы твои́ми.

Па́че со́лнца в Боже́ственную оде́жду,/ сла́вою непристу́пною блиста́ющуся, одева́емь,/ Архистрати́же служи́телей, Царю́ предстои́ши Небе́сному, веселя́ся.

Богоро́дичен: Всю Тя, ду́хом Гаврии́л преочище́ну, Всенепоро́чная, разуме́в,/ вопие́т Тебе́ я́вственно:/ ра́дуйся, кля́твы избавле́ние и пра́отцев воззва́ние.

Песнь 5

Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.

Богоро́дица рече́:

Облиста́ема тя зрю, А́нгеле, а́нгельскими светлостьми́,– Пренепоро́чная рече́,–/ оба́че стыжду́ся ско́ро ве́ровати,/ не пе́рвее уве́девши вся́кую изве́стность.

А́нгел возопи́:

Истле́вшее Зижди́тель естество́ челове́ческое зря,/ в Тя всели́тися благоизво́лил е́сть,/ сокрове́нное от веко́в, Чи́стая, стра́шне ны́не открыва́я та́инство.

Богоро́дица рече́:

Обручена́ Ио́сифу бых Аз,/ да́же до ны́не не совокуплена́, Арха́нгеле,/ иску́са убо не позна́вши му́жеска, ка́ко рожду́?/ Естества́ сопроти́вныя глаго́леши Мне глаго́лы.

Ин

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Ума́ прича́стием пе́рваго просвеща́емь,/ вторы́й ви́ден был еси́ Свет, зовы́й со безчи́сленными А́нгел чи́нми:/ Свят Оте́ц Вседе́тель, Сын Собезнача́лен и Дух Сопресто́лен.

Вид твой о́гнен, добро́та пречу́дна, вся́ку мы́сль ужаса́я,/ ве́лия сла́ва, Гаврии́ле велича́йше,/ Боже́ственных безпло́тных нача́льниче, всех удобре́ние,/ ве́рно воспева́ющих тя.

Боже́ственный я́ко ви́де тя,/ во вре́мя кажде́ния дре́вле стоя́ща, Заха́рия, быва́ет нем:/ не ве́рова бо твоему́ возвеще́нию стра́шному,/ его́же изгласи́л еси́, Гаврии́ле Архистрати́же.

Богоро́дичен: Храм свяще́ния су́щи, Всенепоро́чная, гла́сом Гаврии́ла Арха́нгела,/ во святы́х почива́ющаго родила́ еси́ Всесвята́го Бо́га,/ вся освяща́ющаго и лю́тых изыма́ющаго.

Песнь 6

Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.

А́нгел возопи́:

Зако́ном, Отрокови́це, естества́ не рабо́тает Иису́с, Соде́тель естества́,/ и Тя да уве́рит жезл Ааро́нов, невла́жно прора́стший,/ Тя роди́ти неискусому́жно образова́вший.

Богоро́дица рече́:

Дивлю́ся, твоя́ сия́ стра́шныя и честны́я поразумева́ющи глаго́лы,/ и, ве́ровати хотя́щи, помышля́ю высоты́ вели́чество,/ и стыжу́ся вся, Архистрати́же.

А́нгел возопи́:

Не повину́ешися ли словесе́м мои́м?/ Тя прови́де Дании́л го́ру,/ от нея́же усече́ся без руки́ челове́ческия ка́мень, Чи́стая,/ хра́мы и тре́бища и́дольская истня́я крепча́йше.

Ин

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Земни́и язы́цы почести́ тя, ума́ светоза́рнаго и Небе́снаго, не возмо́гут,/ пресве́тло просвеща́ема па́че ума́/ неизрече́нно Боже́ственными светлостьми́.

Заря́ со́лнца многосве́тлая, о́гненных слуг Архистрати́же,/ светоно́сными твои́ми ко Влады́це мольба́ми/ пою́щия тя тьмы́ страсте́й исхи́ти.

Сове́ты язы́ков разори́, ве́ру правосла́вную утверди́,/ уста́ви раздо́ры церко́вныя, Арха́нгеле,/ ко всех Творцу́ твои́ми моли́твами.

Богоро́дичен: Глаго́лов Боже́ственных послушли́ва, Чи́стая, Гаврии́ловых была́ еси́/ и Пребезнача́льнаго Сло́ва пло́тию родила́ еси́,/ безслове́сия мир изба́вльшаго.

Конда́к, глас 8:

Пресве́тлыя, и Честны́я, и Вседе́тельныя,/ пренеисче́тныя и стра́шныя Тро́ицы/ Ты еси́, Архистрати́же, сла́вный служи́телю и моли́твенниче,/ ны́не непреста́нно моли́/ изба́вится нам от вся́ких бед и мук, да зове́м ти:/ ра́дуйся, покро́ве рабо́м твои́м.

Песнь 7

Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дица рече́:

Пресла́вно я́ко прии́дет с те́лом в мир Безпло́тный, сказа́л еси́, Гаврии́ле,/ рцы же све́тло, ка́ко Сего́ вмести́т Мое́ чре́во,/ Его́же вели́чества Небеса́ вмести́ти не мо́гут?

А́нгел возопи́:

Пове́даю Тебе́, и разуме́й, о Всенепоро́чная!/ ка́ко ски́ния иногда́ Авраа́мова прия́т и Бо́га вмести́, Пречи́стая,/ те́мже не сумни́ся ны́не,/ но любе́зно целова́ние приими́, челове́ком ра́дость.

Богоро́дица рече́:

Смуща́ет Мя ве́щи вели́чество,/ но у́бо поне́же благоволи́ Всеблаги́й в Мя всели́тися па́че ума́,/ се и душе́ю, и пло́тию храм е́смь чист, соблюде́н Ему́.

Ин

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Иоа́нново рождество́, сла́вне,/ возвести́л еси́ Заха́рии иногда́, вну́трь Боже́ственнаго хра́ма/ предстоя́щу и пою́щу Изба́вителю и Бо́гу:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Пресла́вное хра́ма твоего́ благоле́пие пресве́тло, Гаврии́ле, освяща́ет души́ ве́рных/ и повелева́ет велегла́сно вопи́ти:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Просвеща́емь прича́стием, Архистрати́же, пе́рваго Све́та та́йно,/ вторы́й Свет вои́стинну ви́ден был еси́, пою́щия просвеща́я всегда́:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: По́слан бы́сть Гаврии́л Архистрати́г,/ ра́дость возвеща́я Тебе́, Девома́ти Чи́стая,/ Ея́же ра́ди печа́ль преста́, и кля́тва вои́стинну онепло́дствися,/ и благослове́ние процвете́ ве́рным во ве́ки.

Песнь 8

Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти,/ Тя превозно́сим во вся ве́ки.

Гла́сом А́нгеловым Свет зачала́ еси́./ Сего́ ра́ди Тебе́ – ра́дуйся! – вси взыва́ем,/ две́ре Све́та, неудобозри́мое виде́ние,/ престо́ле Вы́шняго, Де́во Богоро́дице.

Высо́каго та́инства, ра́дуйся, соверше́ние;/ недоуме́нных веще́й, ра́дуйся, явле́ние;/ ра́дуйся, к Бо́гу челове́ков присвое́ние;/ ра́дуйся, Де́во, па́дших воззва́ние.

Светода́теля Влады́ки, ра́дуйся, Роди́тельнице;/ приста́нище су́щим в бу́ри, ра́дуйся, Всенепоро́чная;/ и́стинная и плодови́тая лозо́, ра́дуйся, возрасти́вшая безсме́ртия Грозд.

Ин

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть,/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Священносло́вии свяще́нными тя лю́дие свяще́ннии пою́т, веселя́щеся,/ ты бо всевино́вное Сло́во воплоща́емо, е́же по нам, Арха́нгеле,/ су́щей от нас приглаша́еши Де́ве па́че ума́ же и сло́ва./ Те́мже тя почита́ем во вся ве́ки.

Уму́ вели́кому же и пе́рвому невеще́ственно, Арха́нгеле, соединя́яся/ усты́ о́гненными твои́ми пое́ши песнопе́ние стра́шное,/ е́же пою́т вси А́нгельстии ли́цы:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Благосла́виями я́ве испещре́н Боже́ственными,/ прехо́диши Небе́сная, та́же и земна́я,/ соверша́я свяще́нная хоте́ния Христа́, всех Бо́га,/ А́нгелов нача́льниче Гаврии́ле, красота́ ве́рою при́сно тя хва́лящих.

Пло́тию по ипоста́си Сло́во челове́ком примеси́тися хотя́,/ имя́ше тя, предтеку́ща и предугото́вающа свяще́нную пала́ту, о свяще́нный Гаврии́ле,/ Го́спода по́йте, вопию́ща, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Богоро́дичен: Я́ко престо́л красе́н Царе́в,/ я́ко всех тва́рей преиму́щую,/ я́ко Пресу́щнаго еди́ну существова́вшую,/ челове́ки обожи́вшаго соедине́нием лу́чшим рождества́ неизрече́ннаго и стра́ннаго,/ благослове́нную воспои́м Де́ву.

Песнь 9

Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти;/ Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и/ Тя ублажа́ем.

Ра́дости вина́ всеблагослове́нная, ра́дуйся,/ честна́я добропло́дная и благора́сленная браздо́, Пита́теля всего́ нося́щи;/ ра́дуйся, исто́чниче живы́я во́ды, Пречи́стая, ста́мно и раю́ Бо́жий,/ ра́дуйся, Всенепоро́чная.

Душа́м же и те́лом очище́ние, ра́дуйся,/ Е́юже истека́ют челове́ком лу́чшая, вина́ всех обоже́ния;/ ра́дуйся, о́блаче ле́гкий, Со́лнца нося́щий,/ мир светолу́чными сия́ньми озаря́юща.

Пе́снь вопие́м Ти ра́достную:/ ра́дуйся, Чи́стая, му́чеников, апо́столов похвало́,/ проро́ков пресла́вное рече́ние, архиере́ев и преподо́бных;/ ра́дуйся, удобре́ние, Ея́же ра́ди Небе́сная со земны́ми ра́дуются.

Ин

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

Предстои́ши, стра́шно престо́лу благода́ти служа́,/ и облиста́емь светоли́тии су́щими па́че ума́,/ и свяще́нно обожа́емь, и Свет зрим,/ и просвеща́я ве́рою честву́ющия тя, свяще́нне Гаврии́ле Архистрати́же.

Я́коже Не́бо, зри́шися, звезда́ми укра́шено, Боже́ственными светлостьми́,/ и, я́коже воево́да, рука́ми держи́ши скиптр пресве́тлый/ и претека́еши всю зе́млю,/ во́лю Влады́чню всегда́ творя́ и лю́тых ве́рныя изыма́я.

Утиши́ лю́тую ва́рварскую бу́рю, воздви́жемую всегда́ на рабы́ твоя́,/ церко́вныя уста́ви раздо́ры,/ пою́щим тя пода́ждь прегреше́ний избавле́ние,/ ве́рным же да́руй победи́тельная, Гаврии́ле, те́плым предста́тельством твои́м.

Предо́брая дво́ице и пресла́вная, Михаи́ле и Гаврии́ле,/ престо́лу предстоя́ще Боже́ственныя сла́вы,/ всем проси́те грехо́в проще́ния и злых премене́ния,/ я́ко предста́телие и я́ко бла́гости Влады́чни во всем подо́бящеся.

Богоро́дичен: Свет блиста́ния рождество́м Твои́м возсия́, и просвети́ всю подсо́лнечную,/ и предста́теля тьмы́ погуби́, Богороди́тельнице Всечи́стая,/ А́нгелов хвало́ и челове́ков всех спасе́ние, непреста́нными гла́сы восхваля́ющих Тя.

На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Ум предве́чный,/ Свет соста́вивый вторы́й,/ Гаврии́ла Тебе́ прича́стиями Боже́ственными,/ просвеща́ющего всю вселе́нную/ и ю́же от ве́ка открыва́ющего нам/ Боже́ственную и вели́кую вои́стинну та́йну,/ во утро́бе воплоща́емаго Деви́честей/ су́ща Безтеле́снаго и бы́вша Челове́ка,/ во е́же спасти́ челове́ка.

Престо́лу предстоя́ Трисо́лнечнаго Божества́/ и бога́тно просиява́я Боже́ственными светлостьми́,/ испуща́емыми непреста́нно отту́ду,/ су́щия на земли́, ра́достно лику́ющия/ и восхваля́ющия тя,/ страсте́й мглы изба́ви/ и просвеще́нием уясни́,/ Гаврии́ле Архистрати́же,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.

Низложи́ шата́ния ага́рянская,/ на ста́до твое́ ча́сте находя́щая,/ уста́ви раздо́ры Це́ркве,/ укроти́ бу́рю безме́рных искуше́ний,/ изба́ви бед и обстоя́ний/ любо́вию чту́щия тя/ и под кров твой прибега́ющия,/ Гаврии́ле Архистрати́же,/ моли́твенниче о душа́х на́ших.

Сла́ва, и ны́не, глас 2:

Благовеству́ет Гаврии́л Благода́тней дне́сь:/ ра́дуйся, неневе́стная Ма́ти и неискусобра́чная,/ не удивля́йся стра́нному моему́ зра́ку,/ ни ужаса́йся, Арха́нгел бо е́смь./ Змий прельсти́ Е́ву иногда́,/ ны́не же благовеству́ю Тебе́ ра́дость,/ и пребу́деши нетле́нна,/ и роди́ши Го́спода, Пречи́стая.

На стихо́вне самогла́сен Трио́ди, два́жды, и му́ченичен. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

Собо́р Арха́нгела Гаврии́ла

Чины Ангельские разделяются на три иерархии – высшую (Серафимы, Херувимы и Престолы), среднюю (Господства, Силы и Власти) и низшую (Начала, Архангелы и Ангелы). Архангелы являются посредниками между Богом и людьми, открывают людям тайны веры, пророчества и разумение воли Божией, благовествуют о великом и преславном: «Сам Господь при возвещении, при гласе Архангела и трубе Божией, сойдет с неба, и мертвые во Христе воскреснут прежде; потом мы, оставшиеся в живых, вместе с ними восхищены будем...» (1Фес. 4:16–17).

Архангел Гавриил был избран Богом, чтобы благовестить Пресвятой Деве Марии, а с Нею и всем людям великую радость о Воплощении Спасителя Иисуса Христа, Сына Божия. Именно поэтому на следующий день после Благовещения, прославляющего Пречистую Деву Марию, благодарные Господу христиане почитают Архангела Гавриила, послужившего таинству нашего спасения.

Еще в Ветхом Завете имеется свидетельство о семи высших Ангелах (Архангелах) Божиих (Тов. 12:15), равных по достоинству и чести. Если исчисление Архангелов начинается с Михаила, поборника и победителя врагов Божиих, то Гавриил стоит на втором месте. Его Господь посылает для возвещения и разъяснения Божественных тайн.

Когда пророк Даниил сподобился от Господа видения о судьбах народа иудейского, но не понял его, то именно Архангел Гавриил был послан разъяснить ему видение (Дан. 8:15–19). Сам Архангел Гавриил свидетельствует о себе священнику Захарии, возвещая о предстоящем рождении у него сына Иоанна: «Аз есмь Гавриил, предстояй пред Богом: и послан есмь глаголати к тебе» (Лк. 1:19). Отсюда видно, что Архангел Гавриил необычайно приближен к Господу и посылается Им возвещать величайшие тайны, касающиеся спасения рода человеческого.

По церковному преданию, именно Архангел Гавриил возвестил святым праведным Иоакиму и Анне о рождении от них Девы Марии. «Мария, как Духоносица, избранный сосуд Святого Духа, имеет служащего тайне Воплощения Архангела Гавриила также нарочито от Духа Святого. Не вытекает ли из этого посланничества Архангела Гавриила, что он является как бы собственным Ангелом-Хранителем Пречистой? Его иерархическая высота только соответствовала бы исключительности этого служения» (Протоиерей Сергий Булгаков. «Лествица Иаковля. Об Ангелах». Париж, 1929, с. 676–8).

Архангел Гавриил возвестил Пресвятой Деве Марии и об ее славном Успении и Вознесении на Небо.

Когда Господь Иисус Христос перед Своими крестными страданиями молился в Гефсиманском саду до кровавого пота, на укрепление Его, по церковному преданию, был послан с Небес Архангел Гавриил, имя которого означает «крепость Божия» (Лк. 22:43).

Жены-мироносицы услышали радостную весть о Воскресении Господа нашего Иисуса Христа от двух Ангелов, одним из которых был Архангел Гавриил.

На иконах Архангел Гавриил обычно изображается с райской ветвью, принесенной им Пресвятой Деве, или со светящимся фонарем в правой руке и зеркалом из ясписа – в левой.

Вторично Собор Архангела Гавриила празднуется Церковью 13 июля, а Собор Архистратига Божия Михаила и прочих Небесных Сил Бесплотных – 8 ноября


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея март. - 2002. / Ч. 1. – 424; Ч. 2. - 400 с.

Комментарии для сайта Cackle