22-й день
Свята́го священному́ченика Васи́лия, пресви́тера Анкирския Це́ркве
Священномученик Василий, пресвитер Анкирский
Свята́го пра́веднаго Васи́лия, му́ченика и страстоте́рпца, Мангазейскаго чудотво́рца
Святой праведный мученик Василий, Мангазейский чудотворец
Преподо́бному́ченика Евфи́мия Константинопо́льскаго
Преподобномученик Евфимий Новый, Афонский
Свята́го священному́ченика Васи́лия, пресви́тера Анки́рския Це́ркве
Стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Свяще́нства оде́ждею укра́шен,/ Бо́гу служи́л еси́, я́коже А́нгел,/ ве́щною нас ра́ди пло́тию я́вльшемуся,/ жряй, Васи́лие великоимени́те./ Отню́дуже, я́ко овча́ соверше́нное, закла́лся еси́,/ и чи́стая же́ртва был еси́,/ и прине́слся еси́ ны́не в Го́рний же́ртвенник./ Те́мже тя ра́достными гла́сы/ при́сно ублажа́ем, вопию́ще ти:/ моли́ непреста́нно/ спасти́ся душа́м на́шим.
Отъя́тей бы́вши ко́жи/ судо́м непра́ведным,/ боле́зни претерпе́л еси́,/ взира́я к кончи́не неболе́зненней, сла́вне,/ и к по́честем, страда́вшим угото́ванным,/ огне́м же обостря́емь, я́ко желе́зо,/ небокова́нен был еси́, всеблаже́нне, меч,/ вся посека́я вра́жия полки́./ Те́мже тя почита́ет дне́сь/ всяк благочести́вых язы́к, ра́дующся,/ страда́льче доблему́дренне,/ достосла́вне Васи́лие.
Укра́шен ра́нами Боже́ственными,/ от гра́да во град, свя́зан, текл еси́,/ связу́яй мучи́теля,/ и твои́х стоп ше́ствие исправля́я,/ и а́бие в Кесари́йский град вшед,/ в том коне́ц блаже́нный прия́л еси́,/ и ко гра́ду Небе́сному венцено́сен возше́л еси́,/ и Бо́гу Царю́ ны́не предстои́ши,/ Его́же моли́/ спасти́ и просвети́ти ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас и подо́бен тойже:
Я́ко во глубины́ мно́гих паде́ний/ окая́нно снидо́х/ уны́нием мои́м и ле́ностию, окая́нный,/ и недоуме́нием и отча́янием ны́не одержи́м е́смь,/ бу́ди ми по́мощь, и очище́ние,/ и спасе́ние, Пречи́стая,/ утеше́ние благосе́рднейше подаю́щи ми./ Тя молю́, и Тебе́ мил де́юся,/ и припа́даю, и ве́рою зову́ Ти:/ да не бу́ду до конца́ льсти́вому ра́дость.
Крестобогоро́дичен.
Подо́бен то́йже:
Не рыда́й Мене́, Ма́ти,/ зря́щи на Дре́ве пове́шена Твоего́ Сы́на и Бо́га,/ на вода́х пове́сившаго зе́млю неодержи́мо/ и всю тва́рь созда́вшаго,/ и́бо воскресну́, и просла́влюся,/ и а́дова ца́рствия сокрушу́ кре́постию,/ и погублю́ того́ си́лу,/ и ю́зники изба́влю от злоде́йства его́,/ я́ко Благоутро́бен,/ и Отцу́ Моему́ приведу́,/ я́ко Человеколю́бец.
Кано́н, его́же краегране́сие: Твоя́, великому́чениче, восхвалю́ боле́зни. Ио́сиф. Глас 6.
Песнь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Твоего́ ца́рствия сла́ву, Всецарю́, сла́вный Васи́лий возлюби́в,/ кре́пко на земли́ пострада́,/ и́мже Ца́рства Небе́снаго нас сподо́би.
Достохва́льное житие́ и чи́стое жи́тельство, сла́вне, подвиго́в стезя́/ насле́дника показа́ша Бо́гу и граждани́на Небе́сна тя соде́лаша.
Повину́вся Го́споду, благи́м житие́м, прему́дре, повину́л еси́ врага́/ и нога́ми попра́л еси́ сего́,/ све́тло воева́в на него́, му́чениче Васи́лие.
Крове́й тече́ньми, мы́сленнаго фарао́на погрузи́л еси́ всево́инство я́ко вои́стинну/ и к земли́ восте́кл еси́, му́дре,/ иде́же о́блак страда́льцев при́сно весели́тся.
Богоро́дичен: Отцу́ Сый Единоро́ден,/ восхоте́в, всели́ся во Твою́ пречи́стую утро́бу/ и Челове́к бы́сть, Чи́стая, за бла́гость спасти́ хотя́ челове́ки.
Песнь 3
Ирмо́с: Не́сть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Возвы́сився, я́коже а́гня, на дре́ве, всеблаже́нне,/ строга́ния терпя́ мы́слию тве́рдою/ и низлага́я врага́ возноше́ния си́лою Боже́ственнаго Ду́ха.
Язв, му́чениче, добро́тами красне́йший яви́лся еси́ душе́ю и те́лом,/ мы́слию чи́стою благода́рственныя гла́сы воспуща́я/ Подвигополо́жнику твоему́.
Вели́ко зва́ние ища́ велему́дренным нра́вом,/ вели́кия по́двиги претерпе́л еси́, му́дре,/ и вельми́ при́сно взима́ющегося, му́чениче, смири́л еси́.
Боже́ственных храни́тель быв повеле́ний, Богому́дре,/ в темни́це затворя́емь, ве́рным отверза́я уче́ния пу́ть,/ в широту́ ра́зума вводя́щий.
Богоро́дичен: Разуме́в издале́че Твое́ зача́тие Иса́ия Ду́хом, Отрокови́це,/ уясни́ сие́, вопия́:/ се во утро́бе Де́ва Бо́га зачне́т.
Седа́лен, глас 3.
Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:
Красота́ был еси́ Це́ркве,/ и держа́ва благоче́стия, и потреби́тель нече́стия, Васи́лие,/ и, претерпе́в му́ки, я́ко безпло́тен,/ со безпло́тными совокупи́лся еси́, ра́дуяся, му́чениче сла́вне,/ Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Боже́ственнаго естества́ не отлу́чься,/ пло́ть быв во чре́ве Твое́м,/ но Бог вочелове́чься и пребы́сть,/ И́же по рождестве́ Ма́терь Тя Де́ву/ я́ко пре́жде рождестве́ сохрани́в Всенепоро́чну, еди́н Госпо́дь,/ Того́ приле́жно моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен:
Нескве́рная А́гница, Сло́ва нетле́нная Де́ва Ма́ти,/ на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго,/ ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше:/ увы́ Мне, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею,/ хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?
Песнь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла,/ Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Ви́дев облиста́емо твое́ Боже́ственное лице́ заре́ю духо́вною,/ злочести́вый, му́чениче, дивля́шеся/ и я́ко тьмы́ служи́тель нечу́вственно объюродева́ше.
Прему́дростию лу́чшею удобря́емь,/ мудрецы́ е́ллинския Богонача́льною си́лою обуи́л еси́/ и, пострада́в терпели́вно, побе́ды вене́ц восприя́л еси́.
Просте́рта и всю́ду изчленя́ема,/ укрепля́ше тя Сло́во, И́же на Кресте́ простре́ся, Васи́лие,/ и стра́стию ве́рным дарова́в безстра́стие.
Не жру де́моном, ни устраша́юся сме́рти, ни мук ви́да,– свяще́нный взыва́ше Васи́лий,–/ Еди́наго Бо́га испове́дую, в Тро́ице познава́емаго.
Богоро́дичен: Пою́ Тя, Влады́чице, многопе́тую, благословлю́ Тя, Де́во,/ Ея́же ра́ди челове́цы вси благослови́хомся/ и кля́твы дре́вния вои́стинну изба́вихомся.
Песнь 5
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Желе́за тя́жестию сли́чен быв, я́коже легча́йшее и́го Госпо́дне носи́ти изво́лив,/ на Творца́ вы́ю свере́петвовавшаго,/ врага́ го́рдаго, му́чениче, смири́л еси́.
С весе́лием желе́зными, му́чениче, обложе́н у́зами,/ ме́ста от мест прете́кл еси́,/ си́ми, я́коже мони́сты, красу́йся, Васи́лие,/ и веселя́ Подвигополо́жника твоего́.
Кро́вными тече́нии сам себе́, му́чениче,/ обагри́л еси́ вои́стинну ца́рскую оде́жду, сла́вне,/ побе́ды же венце́м обложе́н, Христу́ сца́рствуеши, ра́дуйся, Васи́лие.
Утве́рждься благода́тию креста́,/ претерпе́л еси́ дале́кий и лю́тый пу́ть, бе́дно го́ним, поя́:/ на стези́ свиде́тельств твои́х, красу́яся и ра́дуяся, Сло́ве, пойду́.
Богоро́дичен: Превы́шшую Херуви́м, высоча́йшую Небе́с,/ лу́чшую тва́ри, му́дрых му́чеников огражде́ние,/ еди́ну Богоро́дицу пе́сньми почти́м.
Песнь 6
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостива.
Возвы́сився страстьми́ твои́ми и низве́рг еси́ врага́, великому́чениче сла́вне,/ и к Бо́гу преста́вился еси́, победи́тельным венча́вся венце́м/ при конце́ страда́ний, достохва́льне.
На Кресте́ Просте́ршему дла́ни тебе́ ра́ди, му́чениче му́дре, подо́бяся,/ воздви́жен быв на дре́во, терпели́вно строга́ния претерпе́л еси́,/ уязвля́я льсти́ваго твои́ми я́звами.
Связа́л еси́ безпло́тныя враги́, вя́жемь за Христа́, Васи́лие,/ отреши́вся же, сла́вне, от пло́ти,/ до конца́ разруши́л еси́ тех злоде́йства Боже́ственною благода́тию.
Богоро́дичен: Пою́ Тя, Всепе́тая, Ю́же пою́т во́инства Небе́сных чино́в, и молю́ Тя:/ стра́сти души́ моея́ исцели́, Чи́стая,/ и огня́ ве́чнаго свободи́.
Конда́к, глас 8.
Подо́бен: Взбра́нной:
Зако́нно тече́ние соверши́в/ и ве́ру соблю́л еси́, священному́чениче Васи́лие,/ сего́ ра́ди муче́ния венце́в сподо́бился еси́/ и Це́ркве столп непоколеби́м яви́лся еси́,/ Сы́на, Отцу́ Собезнача́льна и Ду́ху испове́дав,/ Тро́ицу Неразде́льную,/ Ю́же моли́ изба́витися от бед чту́щим Тя,/ да зове́м ти:/ ра́дуйся, Васи́лие Богому́дре.
Песнь 7
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Просвеще́нием Боже́ственныя благода́ти сия́я, тьму́ мук проше́л еси́,/ дне прича́стник быв, му́дре, невече́рняго и вопия́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Водруже́но на ка́мени Боже́ственнаго ра́зума, му́дре, се́рдце твое́,/ не поколеба́ся напа́стей ве́трами, страда́льче, вопию́щее всех Изба́вителю:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Бу́йствуя, мучи́тель повелева́ет на реме́ние ре́зати тя, сла́вне,/ и, я́ко безпло́тна, терпя́ща тя зря, ника́коже ра́зуме вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Я́ко зла́то, в пещи́ мук просия́л еси́, жего́м,/ и, изображе́ние страсте́й Боже́ственных быв, вопия́л еси́, Васи́лие му́дре:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Де́вство, по рождестве́ нетле́нно, Де́во, пребы́вшее, познава́ющи,/ из Тебе́ ро́ждшемуся па́че ума́ вопия́ла еси́ Спа́су и Бо́гу:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́,/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Весьма́ к Бо́гу простира́емь, теле́сныя боле́зни сон вмени́л еси́,/ отню́дуже к жи́зни блаже́нней и неболе́зненней, му́чениче страстоте́рпче, ра́дуяся, преше́л еси́.
Вжили́вся любо́вию Вседержи́теля, растерза́ния пло́ти претерпе́л еси́ кре́пко/ и си́льнаго в зло́бе удавля́еши врага́ струя́ми крове́й твои́х, Васи́лие треблаже́нне.
Ца́рское украше́ние Це́ркве Христо́вы,/ страсте́й Спа́совых изображе́ние му́ченик тве́рдый,/ ве́рных утвержде́ние, пе́сньми да восхва́лится Васи́лий вели́кий.
Преми́рную сла́ву и Свет невече́рний,/ Небе́сное Ца́рство, вене́ц неувяда́емый, безпеча́льную жи́знь/ и ра́дость неизглаго́ланную, му́чениче, по кончи́не обрести́ сподо́бился еси́.
Богоро́дичен: Спасе́ния челове́ческий род сподо́бися Тобо́ю, Пречи́стая Богора́дованная:/ еди́на бо нам Спа́са родила́ еси́/ Его́же превозно́сим во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти,/ Тобо́ю же, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тоя́ ублажа́ем.
Ви́дети святы́х кра́сныя све́тлости,/ разреши́вся от пло́ти, сподо́бился еси́, пребога́те,/ и со А́нгельскими совокупи́лся еси́ во́инствы, поя́ при́сно с ни́ми:/ Свят, Свят, Свят, Тро́ице вседе́тельная и всеси́льная.
Я́ко свет, всеблаже́нне, я́ко вели́кое со́лнце на Небеси́, Христо́вы Це́ркве ви́дим,/ страда́льческими светлолу́чными сия́нии и чудотворе́ний Боже́ственными светлостьми́/ всех озаря́еши души́, восхваля́ющих тя.
Сам ся страда́ний красота́ми всеблагосла́вно,/ Богому́дре страстоте́рпче, украси́л еси́,/ и Христу́ кра́сному предстои́ши, венце́м пра́вды ны́не обложе́н,/ те́мже тя чтим, ве́рнии, ра́дующеся.
Земля́ Боже́ственным погребе́нием освяти́ся/ свяще́ннаго и Боже́ственнаго твоего́, Васи́лие, телесе́,/ пра́ведных взыгра́шася ду́си, посреди́ себе́ дух твой, блаже́нне, иму́ще,/ с ни́миже вся ны помяни́, помина́ющия тя.
Богоро́дичен: Стра́шен о́браз рождества́ Твоего́,/ Бог бо бе, Де́во, вопло́щся, ражда́емый,/ Его́же моли́ стра́шныя му́ки вся ны изба́вити,/ ве́рою несомне́нною чту́щия Тя, Ма́ти чи́стая и неискусобра́чная.
Священному́ченик Васи́лий, пресви́тер Анкирский
Священномученик Василий, пресви́тер Анкирский был священником в городе Анкире (современная Анкара, столица Турции), в Галатии, тогдашней провинции Римской империи. Его священническое служение началось в период, когда гонения на христиан были прекращены, но Церковь раздиралась изнутри ариаиской ересью. Пресвитер Василий твердо стоял за Православие, хотя первоначально в Символе веры допускал отклонения от формулировки святителя Афанасия Великого, склоняясь к так называемому омиусианству («подобосущию»). Вскоре же, при Юлиане Отступнике, он и его приверженцы совершили решительный поворот к Православию.
Неустанно проповедуя, святой Василий Анкирский укреплял колеблющихся и обличал губительное арианское заблуждение. За эту проповедь Василий был даже запрещен в служении – на Константинопольском (арианском) соборе в феврале 361 года. Но вскоре на Поместном Соборе 230 епископов в Палестине ему вновь разрешено было совершать литургию. Через некоторое время императору Констанцию (337 – ноябрь 361) был подан на него донос, что он смущает город. Донос, однако, остался без последствий.
В конце 361 года императором Римской империи стал Юлиан Отступник, племянник Константина I Великого. Он был воспитан в христианской вере, но в юности тайно перешел в язычество. Когда же он добился престола, то воздвиг гонения на христиан, более изощренные, чем его предшественники. В Галатии, как и во многих других местах, нашлись охотники проповедовать возвращение к языческим культам и подкрепляли они свои доводы в первую очередь примером императора.
Святой Василий твердо стал за спасение своей паствы, моля Господа разрушить совет нечестивых: «О, Спаситель мира, Христе, Свет непомеркающий, сокровище вечных хранилищ, волею Отчею прогоняющий тьму и Его Духом все составляющий! Призри святым и страшным Твоим оком и разрушь скверное волшебство противящихся Твоей святой воле; пусть будет рассеян слабый замысел их и не будет препятствовать душе, во веки пребывающей в Тебе Боге!» Он обходил свой город, снова и снова поучая паству и побуждая личным примером верующих молить Господа призреть на Церковь Свою и укрепить ее. Язычники стали клеветать, что он смущает народ. Наконец, святой Василий был взят и приведен на допрос к наместнику, игемону Сатурнину.
При Юлиане Отступнике исповедание христианства уже не вменялось в преступление, по крайней мере, старались не делать этого явно. Поэтому святого Василия обвинили в том, что он своими проповедями сеет смуту в городе, что он подговаривал народ разрушать языческие алтари и оскорблял и хулил императора. На вопрос же игемона: «Кто ты такой?» – святой Василий отвечал: «Я – христианин, и это имя для меня всего почетнее». «Что же ты поступаешь не так, как подобает христианину?» – продолжал Сатурнин. «Поступаю так,– отвечал святой Василий,– как учит Святое Евангелие: Тако да просветится свет ваш пред человеки, яко да видят ваша добрая дела и прославят Отца вашего, Иже на Небесех» (Мф. 5:16). В ходе допроса Василий предсказал, что попытка возврата к язычеству, это «безрассудно узаконенное нечестие», в скором времени рухнет; да и сам император человек смертный и после смерти попадет, как и все, на суд Царя Небесного. Тогда Сатурнин решил, что святой Василий уже сказал достаточно. Святого повесили обнаженного и стали резать его тело. Во время пытки святой Василий благодарил Господа, что сподобился пострадать за Него: «Благодарю Тебя, Господи Боже веков, что Ты удостоил меня найти путь жизни, идя по которому я могу увидеть наследников Твоих обещаний». Игемон Сатурнин приказал прекратить пытку и отвести его в тюрьму. По дороге в темницу святому Василию встретился грек Филикс, выразивший недоумение: почему святой избрал добровольную смерть, хотя имел возможность поклониться идолам и получить богатые дары.
Святой Василий Анкирский ответил ему: «Отойди прочь, развратник и нечестивец»... С этими словами он вошел в темницу, исполненный мужества и решимости.
Обо всем происшедшем Сатурнин послал подробное донесение императору Юлиану. Тот, рассмотрев дело, прислал в Анкиру своих людей для диспута со святым Василием: двух бывших христиан, совершивших, как и Юлиан, отступничество, Елпидия и Пигасия. По пути они пригласили с собой еще одного образованного язычника Асклепия, жреца, и все втроем явились в город. Святой Василий все это время денно и нощно молился и славословил Бога. Пигасий, знавший святого Василия прежде, сразу же отправился к нему в заключение. Святой Василий встретил его обличением и упреками и закончил словами: «Как же погубил ты надежду свою? И что ты теперь ответишь Господу?» Тот был явно смущен, вернулся к друзьям своим и передал слова святого Василия. Они отправились к наместнику и попросили поскорее кончить разбирательство. На следующий день был назначен суд, вернее, публичная пытка. И снова святого Василия бросили в тюрьму.
Тем временем Юлиан отправился в персидский поход 363 года и оказался в Анкире. Он подтвердил всевозможные льготы языческим жрецам и щедро наградил их. На следующий день Елпидий напомнил ему о святом Василии. Юлиан велел привести его к себе. Святой Василий вошел к императору со светлым и вдохновенным лицом, красота которого поразила даже Юлиана (сам Юлиан был некрасив и сильно об этом досадовал). Началась беседа. Юлиан, в ответ на слова святого Василия о высоком звании христианина, сказал: «Да ведь я же знаю ваши учения. Вы веруете в Того, Кто принял позорную смерть при Понтийском Пилате». Но святой Василий продолжал обличать императора: «Как же ты не устыдился алтаря, в котором восьмилетним ребенком скрылся от подосланных к тебе убийц? Как не сохранил закона, который проповедовал, будучи клириком? За что же Христос даст тебе Свое бессмертное воздаяние? Да и временное царство у тебя в скором времени отнимется, когда в мучениях умрешь, и тело твое погребения не сподобится» (Василий предсказал истину: Юлиан погиб в том самом персидском походе 363 года, и земля выбросила наружу его погребенное тело).
Тогда Юлиан объявил, что хотел прежде отпустить его, но теперь повелевает мучить. Из кожи мученика он велел резать ремни, по семи ремней в сутки. Через несколько дней, когда вся кожа его висела ремнями, святой Василий объявил, что хочет говорить с императором. Наблюдавший за пытками комит (буквально «спутник» – должность, вроде адъютанта) Фрументин поспешил доложить, что святой Василий не стерпел мук и раскаивается. Юлиан Отступник велел привести мученика к алтарю Асклепия (греческое божество врачебного искусства; в латинской огласовке – Эскулап). И увидел Юлиан, что комит ошибся: святой Василий вновь свидетельствовал, что языческие божества суть слепые и глухие идолы. Потом он сорвал с плеча один из висящих на нем «ремней» его собственной кожи и швырнул в лицо Юлиану Отступнику со словами: «Прими, Юлиан, и съешь, если таковою снедью услаждаешься, а мне помощник Христос, в Него верую и Его ради терплю все это». По всему городу и за его пределами прошел слух о твердости мученика Василия.
Юлиан разгневался не столько на святого Василия, сколько на комита Фрументина. Тот, перепугавшись, потащил мученика Василия прочь, в отдельную камеру, где предал святого новым пыткам. Среди тяжких мучений святой Василий не переставал молиться: «Благословен, Господи Боже, надежда христиан, поднимающий падших, восстанавливающий низверженных, освобождающий от тления надеющихся на Тебя, знающий наши страдания, Благий и Щедрый, Милостивый и Долготерпеливый...» На следующий день Юлиан оставил Анкиру, следуя в Антиохию (иначе Антакья, город на юге современной Турции), не велев Фрументину показываться ему на глаза. В отместку святому Василию Фрументин велел мучить его каленым железом. Терзаемый, мученик Василий упал на землю, громко взывая ко Христу, благодаря Его, что соблюл Он в нем имя Свое святое и сподобил его в торжестве веры достигнуть вечного, обещанного Им успокоения. Произнеся молитву, святой тихо скончался.
Совершилось это 28 января 363 года. В июне того же года погиб на персидской войне Юлиан Отступник. С его смертью закончились попытки возрождения язычества Римской империи. Через год после кончины священномученика Василия, 22 марта, его многострадальному телу были отданы, наконец, подобающие почести. В этот день была установлена его память. (По другим сведениям, вященномученик Василий преставился 29 июня, в праздник святых апостолов Петра и Павла, почему память его была перенесена на 22 марта.)
Свята́го пра́веднаго Васи́лия, му́ченика и страстоте́рпца, Мангазейскаго чудотво́рца
Тропа́рь, глас 8:
Бога́тство ви́дев чи́стыя души́ твоея́, Васи́лие,/ укра́сти тща́шеся пра́ведных враг,/ подусти́ господи́на твоего́,/ и́же покра́деннаго ра́ди бога́тства своего́ преда́в тя суди́й,/ и от того́ непови́нне мно́гия претерпе́л еси́ му́ки,/ непобеди́м пребы́в до сме́рти./ Тем, я́ко прие́мый вене́ц страда́ния от всех Влады́ки,/ моли́ всем от напа́стей свобо́дным бы́ти,/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Ин тропа́рь, глас 8:
Я́ко пресве́тлое со́лнце,/ возсия́л еси́ чудесы́ свои́ми в Сиби́рстей стране́,/ в Мангазе́йских преде́лех,/ но́вый му́чениче, непови́нный страда́льче, свя́те Васи́лие!/ За чистоту́ душе́вную и теле́сную пострада́л еси́ от лю́таго врага́/ распале́нием и немилосе́рдней господи́на своего́/ и от нача́льствующего бо ту градска́го непра́веднаго судии́,/ и му́ки непови́нно претерпе́л еси́,/ и кро́вь свою́ святу́ю пролия́л еси́,/ жела́я ве́чнаго Ца́рствия Небе́снаго./ Сего́ ра́ди Христо́с Бог венча́ тя му́ченическими венцы́ на Небеси́,/ и на земли́ просла́ви,/ и Свои́м Бо́жиим про́мыслом повеле́ земли́ са́мой от недр свои́х/ гроб, и те́ло твое́, и срачи́цу, обагре́нную кро́вию твоею́, израсти́ нетле́нно./ И ны́не притека́ющим к тебе́ с ве́рою и везде́ призыва́ющим свято́е и́мя твое́/ поле́зная вся, и грехо́в оставле́ние, и телесе́м здра́вие подава́й,/ чту́щим ве́рою святу́ю па́мять твою́,/ и моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропа́рь, глас 8:
От гра́да Яросла́вля Бо́жиим смотре́нием/ в страну́ Сиби́рскую прише́дшаго/ и за целому́дрие от господи́на своего́/ в Мангазе́и пострада́вшаго,/ блаже́ннаго Васи́лия почти́м,/ его́же Христо́с Бог му́ченическим венце́м венча́ на Небеси́,/ нетле́нием и чудесы́ просла́ви на земли́./ Ты же, честны́й страда́льче,/ предста́тельством свои́м страну́ на́шу в ми́ре сохрани́/ и моли́ся о спасе́нии душ на́ших.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
По 1-м стихосло́вии седа́лен глас 1:
Наста́ всечестны́й день пра́зднества/ пренесе́ния моще́й твои́х, прехва́льне му́чениче Васи́лие,/ от Тазу́ ре́ки в Туруха́нск, в оби́тель Святы́я Тро́ицы./ Ра́дуются се́рдца ве́рных, красу́ется Це́рковь с вопию́щими:/ его́же уби́сте и вмени́сте безче́стна,/ сей ны́не на тве́рди Небе́сней изоби́лует сла́вою благода́ти,/ в сыне́х Бо́жиих яви́ся./ Ди́вен еси́, Го́споди, не зри́ши лица́, но изволе́ния душе́внаго./ Сла́ва венча́вшему Ти в ко́емждо ро́де му́ченики Твоя́,/ сла́ва де́йствующему Ти си́лою во святы́х Твои́х.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Ма́терь Тя Бо́жию и Де́ву мо́лим вси вои́стинну,/ в щедро́ты Твоя́ вопие́м, любо́вию прибега́юще к Твое́й бла́гости:/ Тя бо и́мамы, гре́шнии, Засту́пницу/ и Тебе́ стяжа́хом в напа́стех спасе́ние, еди́ну Пречи́стую.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:
Не ктому́ держа́ва го́рдых челове́к/ возмо́жет по убие́нии над непови́нными мучи́тельство име́ти,/ но па́че са́ми уразуме́ют, ко́ль подвиза́вшеся окая́нне уби́йством,/ и́бо мня́щийся пораже́ннии ко́ль све́тлии душе́ю горе́ со А́нгелы ны́не торжеству́ют,/ на земли́ же священносло́вятся Це́рковию страда́ния их в ро́де и ро́де./ Го́споди, му́ченика Твоего́ моли́твами изле́й на нас ве́лию Твою́ ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Сло́во О́тчее, Христа́, Бо́га на́шего,/ от Тебе́ воплоти́вшегося, позна́хом, Богоро́дице Де́во,/ еди́на Чи́стая, еди́на Благослове́нная,/ тем непреста́нно Тя воспева́юще, велича́ем.
По полиеле́и седа́лен, глас 8:
Прехва́льне му́чениче Госпо́день Васи́лие,/ целому́дрия был еси́ зерца́ло, друг Христо́вы кро́тости,/ исто́чник ми́лости, презира́тель тле́ннаго бога́тства,/ в нищете́ су́щим обогати́тель,/ и́стины яви́ся почита́тель, доброде́тели и благоче́стия о́браз,/ над страстьми́ влады́ка, духо́в лука́вых прогони́тель,/ боле́зней и нечисто́т цели́тель гото́внейший,/ раздая́тель от Бо́га прося́щим ми́лости./ Умири́ жи́тельство в днех на́ших, приснопа́мятне, мо́лимся.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Стена́ непобеди́мая нам, христиа́ном, еси́, Богоро́дице Де́во,/ к Тебе́ бо прибега́юще, невреди́ми пребыва́ем/ и, па́ки согреша́юще, и́мамы Тя Моли́твенницу./ Тем, благодаря́ще, вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 63.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Досто́йный ублаже́ния, му́чениче Васи́лие,/ егда́, боле́знуя непови́нно,/ в му́ках свои́х глаго́лал еси́:/ лю́ты у́бо настоя́щия му́ки,/ но ра́достна ве́чная жи́знь.
Конда́к, глас 4:
Страда́ние соверши́в, свя́те,/ погребе́ния же честна́го не сподо́бився,/ в ти́нное ме́сто вве́ржен/ и попира́емь был еси́ от мимоходя́ших,/ но Бог просла́ви мо́щи твоя́ чуде́сным явле́нием, Васи́лие,/ прославля́яйся во святы́х Свои́х,/ дая́й страда́льцем вене́ц нетле́нный.
Ин конда́к, глас 4:
И́же но́вый в му́ченицех непови́нный страда́льче,/ свя́те Васи́лие, преревнова́л еси́ Ио́сифу Прекра́сному и Моисе́ю У́грину во искуше́ниих,/ за чистоту́ душе́вную и теле́сную/ му́ки непови́нно претерпе́л еси́./ Сих ра́ди просла́ви тя Бог,/ и святы́я твоя́ мо́щи, по явле́нию твоему́,/ от Мангазе́и к Енисе́ю во оби́тель Святы́я Тро́ицы/ ту су́щим настоя́телем принесо́шася/ и подаю́т исцеле́ния с ве́рою приходя́щим/ и везде́ призыва́ющим свято́е и́мя твое́./ Страстоте́рпче святы́й,/ моли́ Христа́ Бо́га/ о правосла́вном наро́де на́шем/ и о всех во́ех на́ших,/ побе́ду и одоле́ние нам на всех/ непросвеще́нных иноязы́чных лю́дех дарова́ти, спобо́рствуя,/ и от междоусо́бныя бра́ни спасти́ся всем моли́.
Ин конда́к, глас 4:
Просвети́ся Боже́ственною благода́тию, Боголю́бче,/ целому́дрием и терпе́нием тече́ние свое́ му́ченически сконча́л еси́,/ те́мже и по сме́рти яви́ тя све́тлость жития́ твоего́,/ источа́еши бо чудесы́,/ с ве́рою приходя́щим к честно́му гро́бу твоему́ и вопию́щим:/ ра́дуйся, святы́й Васи́лие,/ Мангазе́йский и всея́ Сиби́ри чудотво́рче.
Моли́тва
Святы́й му́чениче Христо́в Васи́лие, ра́дости святы́х единовсе́льниче, на́ших скорбе́й и печа́лей премени́телю и вся́каго зла де́монскаго губи́телю, припа́дая, молю́ ти ся: прииди́ в заступле́ние мое́, я́ко да очи́стится ум мой от дея́ния грехо́внаго, поне́же лиша́юся за сие́ благода́ти Бо́жия; не име́ю тве́рда основа́ния к покая́нию, да́ждь ми умиле́ние душе́вное и сле́зы грехоомыва́тельныя, воздежи́ ру́це твоя́ святы́я за убо́гую мою́ ду́шу ко Го́споду Иису́су Христу́, не оста́ви мене́, гре́шнаго, ра́ди моего́ невоздержа́ния, укрепи́ мя, бе́дствующаго душе́вными по́мыслы и вне́шними обурева́нии, и́миже сам себе́ вина́ быва́ю, или́ от ненави́дящих мя впра́вду, но вся по грехо́м мои́м пра́ведно бы́ти испове́даю. Бу́ди ми, малоду́шному, покрови́тель и побо́рник благ и ми́лостив, присеща́й мя, гре́шнаго, в ско́рбех и печа́лех и сохраня́й от вся́каго смуще́ния проти́внаго, да не когда́ прогне́ваю Бо́га моего́ и тебе́, смоле́бника моего́ блага́го, но утверди́ мя моли́твами твои́ми в стра́се Бо́жии и досто́йна покажи́ своея́й всегда́ ми́лости. Ами́нь.
Святой праведный мученик Василий, Мангазейский чудотворец
Святой праведный мученик Васи́лий, Мангазейский чудотворец родился около 1583 года в Ярославле, в семье небогатого горожанина. В юном возрасте святой Василий был взят неким предприимчивым ярославским купцом на место управляющего продажей своих товаров в заполярный сибирский город Мангазею. В то время (конец XVI в.), в связи с использованием арктического мореплавания, Мангазея переживала расцвет как центр торговли и колонизации на русском Севере (впоследствии город запустел и в конце XVII в. прекратил свое существование).
Святой Василий исправно исполнял свои обязанности управляющего. От природы кроткий и смиренный, с детских лет исполненный страха Божиего, он пользовался добрым расположением окружающих. Все свободное от работы время святой Василий проводил в храме за Богослужением, часто и подолгу молился дома. Юноше было 19 лет, когда тяжелое испытание привело его к мученическому венцу.
Однажды, когда святой Василий молился в храме на пасхальной заутрене, хозяин обнаружил, что воры разграбили его лавку. Несмотря на зовы хозяина, святой Василий оставался в храме до конца Богослужения. Недоверчивый и сребролюбивый хозяин заподозрил и обвинил святого Василия в соучастии в преступлении и подверг его ругательствам и побоям. Неповинный юноша не утратил своей кротости и на все смиренно отвечал мучителю: «Истинно ничто же от имения твоего взях». Тогда хозяин отвел святого Василия к городскому воеводе, перед которым очернил его как преступника. Воевода подверг святого Василия новым пыткам, но он снес их терпеливо и безмолвно. Раздраженный молчанием святого Василия, купец пришел в ярость и по наущению лукавого ударил мученика связкой амбарных ключей. От этого удара святой Василий скончался († 4 апреля 1602 года).
Тело святого было положено в гроб и предано земле, «где надлежит от воды мокрость», без должного христианского погребения. Прошло почти полвека. В 1649 году мангазейский стрелец Степан Ширяев заметил, что на погорелом месте близ храма в земле обнажилась верхняя часть неизвестного гроба (погорелое место образовалось после большого пожара 1642 г.). На гроб этот «для мирского ходу» была положена судовая доска, но ее, к изумлению очевидцев, переломило гробом, вышедшим из земли. Тогда над гробом поставили часовню.
Вскоре после этого некоторые больные, с верой притекавшие к помощи неведомого угодника Божия, получили исцеление. Отдельные случаи исцелений были засвидетельствованы письменно. Так, например, 25 января 1652 года мангазейский стрелец Тимофей Сечеников пришел к местному воеводе Степану Карсакову и рассказал ему, что видел во сне угодника Божия, который открылся ему как новоявленный чудотворец Мангазейский, тот, над гробом которого ставят новую часовню. Тимофей, давший обет пожертвовать на часовню, если у него исцелится больная рука, был тотчас исцелен.
Дошедшие до нас списки Жития святого Василия Мангазейского (XVII–ХIX вв.) сообщают об обильных чудотворениях, совершенных по молитвам к нему: святой Василий помогал заблудившимся путникам и охотникам, исцелял расслабления, слепоту и другие недуги, сохранял малодушных от самоубийства. В феврале 1653 года через видение мангазейскому охотнику Григорию Каратаеву открылось имя новоявленного чудотворца. В том же году воевода Степан Карсаков послал архиепископу Тобольскому Симеону (1651–1664) списки чудес святого Василия. Архиепископ Симеон препроводил эти списки в Москву князю А. Н. Трубецкому, ведавшему Сибирским приказом. Списки были переданы царю, но сопроводительное письмо архиепископа сдано в архив, и дело о канонизации святого Василия не получило хода.
В августе 1659 года по благословению архиепископа Симеона в Мангазею приехал диакон Богоявленского храма в Тобольске Иван Семенов. В присутствии мангазейского воеводы СВ. Ларионова и двух местных священников Димитрия и Луки было произведено освидетельствование мощей святого Василия.
В 1670 году строитель Троицкого Туруханского монастыря иеромонах Тихон после бывшего ему видения совершил с крестным ходом перенесение мощей святого Василия из Мангазеи в свою обитель. Мангазею через 2 года после этого покинули последние жители, а в Туруханске почитание святого Василия еще более усилилось. («Мангазеей» ныне называют обширную территорию Тюменского Севера и Красноярского края.)
Летом 1719 года в Туруханск прибыл митрополит Сибирский и Тобольский Филофей (Лещинский; 1702–1711, вторично 1715–1721). По его распоряжению мощи святого Василия были перенесены из старого и тесного храма во Имя Пресвятой Троицы в новый просторный храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы. В западной стороне храма, против раки с мощами святого Василия, был поставлен его образ, написанный послушником Тобольского митрополита Павла (1678–1692) иконописцем Лукой, спасенным святым Василием от потопления в 1679 году. Митрополит Филофей произвел освидетельствование мощей святого Василия и написал в похвалу ему канон. За годы правления митрополита Филофея было составлено несколько списков Жития святого Василия и три службы ему.
При следующем митрополите Сибирском и Тобольском Антонии (Стаховском; 1721–1740) мощи святого Василия были сокрыты под спудом, в земле, в пределах монастырской ограды; над этим местом устроили часовню. В 1788 году гроб святого вновь показался из земли наружу. Игумен Троицкого монастыря Михаил перенес его во вновь построенный каменный храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы и устроил особое надгробие. Все это время местное почитание святого Василия практически не прекращалось: верующий народ по-прежнему прибегал к его молитвенному предстательству и по вере своей получал облегчение в болезнях и исцеления. Почитание святого Василия Мангазейского немало способствовало обращению из язычества в Православие различных местных народностей Севера: тунгусы, эвенки и юраки молились святому как покровителю охотников.
В конце 1802 года – начале 1803 года Туруханский край охватила эпидемия. Жители Туруханска усмотрели причину бедствия в том, что иконы святого Василия вынесены из Троицкого монастыря, мощи его находятся под спудом, а службы в его честь прекращены. Архиепископ Тобольский Амвросий (1806–1822) предписал игумену Туруханского Троицкого монастыря внести в соборный храм образ святого Василия и не чинить препятствий к его почитанию.
В 1907 году по благословению Святейшего Синода было отпечатано цветное литографическое изображение святого Василия Мангазеиского. На иконах святого Василия изображают «лицем млада, мала возрастом, образом священнолепна, очи имуща светлы, взирающе прелюбезне, власы же главы его русы». Среди жителей Туруханска сохранилось предание, что несколько десятилетий назад святой Василий явился во сне одному благочестивому эвенку и повелел ему взять из монастырского храма святые мощи и сокрыть их в тайге, что и было исполнено.
Память святому Василию Мангазейскому совершалась первоначально 6 июля, в день явления из земных недр его мощей; 10 мая совершалось торжество перенесения мощей святого из Мангазеи в Туруханск. 22 марта является днем особого празднования памяти святого Василия Мангазеиского, тезоименитого прославляемому в этот день Церковью священномученику Василию Анкирскому († IV в.).
Литература: Житие Василия Мангазеиского и повествование о начале Туруханского Троицкого монастыря. Под ред. П. Е. Островских. СПб., 1910; Н. Абрамов. Блаженный мученик Василий Мангазейский. – «Странник». СПб., 1866, №12; Н. Н. Оглоблин. Мангазейский чудотворец Василий. М., 1890; Е. К. Ромодановская. Легенда о Василии Мангазейском и Туруханская литературная традиция. – В сб.: «Вопросы истории Сибири досоветского периода». Новосибирск, 1973; Протодиакон Борис Пивоваров. Святой праведный Василий Мангазейский. – Журнал Московской Патриархии, 1977, №11, с. 59–68.
Преподо́бному́ченика Евфи́мия Константинопо́льскаго
(Службу зри 1-ого мая)
Тропа́рь, глас 4:
По́стнически предподвиза́вся на горе́,/ у́мная враго́в ополче́ния всеору́жием креста́ погуби́л еси́, всеблаже́нне,/ па́ки же ко страда́льчеству му́жески обле́клся еси́,/ уби́в Копрони́ма мече́м ве́ры/ и обои́х ра́ди венча́лся еси́ от Бо́га,/ преподобному́чениче Евфи́мие приснопа́мятне.
Конда́к, глас 2:
Я́ко по́стника благоче́стна и иску́сна/ и страда́льца произволе́нием че́стна,/ и пусты́ни жи́теля сообра́зна,/ в пе́снех досто́йно восхва́лим Евфи́мия приснохва́льнаго:/ той бо зми́я попра́л е́сть.
Преподобному́ченик Евфи́мий Но́вый, Афо́нский
Преподобномученик Евфимий Новый, Афонский в миру Елевферий, родился в 1794 году в семье благочестивого торговца в селении Димитцани в Пелопоннесе (Греция). Окончив училище в Константинополе, уехал в г. Яссы, чтобы помочь своему отцу в делах торговли. За два года пребывания в Яссах у юноши появилось желание принять иночество. С этой целью он решил отправиться на Святую Гору Афонскую, но из-за военных действий между Россией и Турцией (1811 г.) оказался сначала в Одессе, а затем в Бухаресте. В Бухаресте юноша не выдержал плотских искушений и впал в пучину разврата, а затем, пристав к туркам, принял мусульманство. Через некоторое время, уже в Константинополе, он опомнился и, терзаемый угрызениями совести и глубоким раскаянием, бежал из дома своего турецкого господина в Русское посольство. Здесь его приветливо приняли и помогли ему добраться до Святой Горы Афонской. После 40 дней покаянных молитв в Лавре святого Афанасия Елевферий был возвращен в Православие через миропомазание. Впоследствии он ревностно подвизался на Афоне в скиту святой Анны, в Дохиарской, Эсфигменской, Иверской, Ставроникитской и других обителях, слезами покаяния, постом и молитвой, усердными трудами иноческими искупая грех вероотступничества. В скиту Иоанна Предтечи Елевферию явилась Пресвятая Богородица, после чего он принял монашество с именем Евфимий.
Достигнув большой духовной высоты и укрепившись в готовности к подвигу исповедничества, преподобный Евфимий покинул Святую Гору. Он явился в Высокую Порту, то есть ко двору турецкого султана в Константинополе. Представ перед визирем Рушут-пашой, преподобный Евфимий дерзновенно обличил турок в лжеверии и мужественно исповедал веру в Истинного Бога – Господа нашего Иисуса Христа. По приказу визиря преподобный Евфимий был брошен в темницу. После неоднократных уговоров и жестоких пыток он принял мученический венец через усекновение честной главы 22 марта 1814 года, в Вербное воскресенье.
Спутник преподобномученика христианин Григорий взял на третий день после казни его тело и честную главу, которая открыла очи и радостным взором приветствовала Григория, и предал останки святого христианскому погребению в храме Преображения Господня в Константинополе. Через месяц мощи святого Евфимия, удостоенные многими чудесными знамениями милости Божией, были перевезены на Святую Гору.
Память святого Евфимия Нового, Афонского совершается также 1 мая.
Литература: «Афонский Патерик, или жизнеописания святых, во Святой Афонской Горе просиявших». Ч. П. СПб., 1860, с. 272–305
Воспомина́ние зна́мения, я́вльшагося от ико́ны Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и во гра́де Избо́рске
Тропа́рь, глас 4:
Я́ко звезда́ пресве́тлая, возсия́ во гра́де Избо́рске/ о́браз честны́й Твой, Богоро́дице Де́во,/ от него́же иногда́ из обою́ о́чию теча́ху сле́зы, я́ко струя́,/ его́же тогда́ ви́девше, наро́ди избо́рстии,/ му́жи и жены́ с ча́ды, с пла́чем моля́хуся к нему́,/ мы же, взира́юще уми́льно, си́це глаго́лем:/ о Пресвята́я Влады́чице Богоро́дице,/ не забу́ди нас, гре́шных раб Свои́х,/ моля́щихся Христу́, Бо́гу на́шему, спасти́ся нам.
Конда́к, глас 8:
За́ступнице христиа́ном усе́рдная/ и Предста́тельнице гра́ду на́шему Избо́рску непосты́дная,/ не пре́зри моле́ния нас, гре́шных,/ я́коже иногда́ от Твоего́ честна́го о́браза/ сле́зы источи́ла еси́ из обою́ о́чию, моля́щися приле́жно,/ но предвари́, я́ко Бла́га, на по́мощь на́шу,/ ве́рно к Тебе́ припа́дающих,/ услы́ши на́ша моле́ния, Богоро́дице,/ изба́ви нас от нахожде́ния пога́ных, от вся́каго зла,/ ускори́ же на моли́тву на́шу и потщи́ся на умоле́ние,/ заступа́ющи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя и вопию́щих Ти:/ ра́дуйся, Де́во, христиа́ном похвало́.
Моли́тва
О Всесвята́я Влады́чице, мо́лимся Твоему́ благосе́рдию, щедро́ты Твоя́ прия́ти лю́дем Твои́м и достоя́нию Твоему́, ста́ни Моли́твенница к ро́ждшемуся из Тебе́ Бо́гу на́шему, да помо́жет нам, коне́чно погиба́ющим, да и́змет ны от напа́стей неисце́льных. Зри́ши, Влады́чице, коли́кими слеза́ми потопля́еми есмы́, уми́лостивися у́бо и не отри́ни нас до конца́. Вску́ю, Цари́це, лице́ Твое́ отвраща́ещи и забыва́еши нищету́ на́шу и печа́ль на́шу, расточи́ належа́щий на ны страх и тре́пет, ути́ши подви́гшийся на ны гнев Бо́жий, и па́губу укроти́, и су́щия посреде́ нас ра́спри и мяте́жи умири́, и тишину́ и мир пода́ждь рабо́м Твои́м благодея́нием, и, сия́ приложи́вше, пропове́даем всегда́ Твоя́ чудеса́, ча́юще дойти́ Твои́ми моли́твами ве́чныя жи́зни, сла́вяще Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Избо́рская ико́на Бо́жией Ма́тери
Изборская икона Божией Матери была принесена из посада в городскую крепость благочестивой вдовой Евдокией во время осады немцами г. Изборска в 1657 году, на 6-й неделе Великого поста. Чудесное знамение истечения слез из очей Пресвятой Богородицы на этой иконе которое видели Евдокия и ее дочь Фотиния, повторилось и было засвидетельствовано причтом соборного храма во имя святителя Николая Чудотворца, куда перенесли икону из дома Евдокии. По распоряжению архиепископа Псковского и Изборского Макария (1649–1664), перед чудотворной иконой в течение сорока дней совершались молебны. Молитвами Пресвятой Богородицы г. Изборск был избавлен от нашествия иноплеменников.
В том же 1657 году, во время Петрова поста, по указанию архиепископа Макария, чудотворная икона была принесена в Псков, в соборный храм во Имя Святой Троицы. Две недели она пребывала здесь, после чего, украшенная богатым окладом, была возвращена в Изборск.
Через несколько лет, по благословению архиепископа Псковского и Изборского Арсения (1665–1681), было установлено празднование в честь иконы, совершаемое 22 марта.
Местное празднование Изборской иконе Божией Матери совершается в Никольском соборе в г. Изборске. На иконе Пресвятая Богородица изображена слегка склоненной к Богомладенцу Иисусу, Который прильнул к Ее лику, охватив шею Пречистой Девы правой рукой, а левую простирая к Ее плечу. На сребропозлащенной ризе имелась следующая надпись: «Возобновлена Александром и Настасьей Каменногородскими 1833 года июля 5 дня».
Литература: «Богоматерь. Полное иллюстрированное описание Ее земной жизни и посвященных Ее Имени чудотворных икон». Под ред. Е. Поселянина. СПб., б. г., с. 634–637 (на с. 635 – изображение Изборской иконы); «Сказание о чудотворной Изборской иконе Божией Матери». Псков, 1917.