Источник

В 17-й день

Святы́х му́ченик Ману́ила, Саве́ла и Исма́ила

Стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Я́ко до́бля:

Я́ко зве́зды многосве́тлыя,/ страстоте́рпцы прехва́льнии,/ Боже́ственными светлостьми́ озаря́ете вселе́нныя концы́,/ де́монскаго омраче́ния,/ и страсте́й тлетво́рных, и бед изыма́юще,/ Те́мже дне́сь све́тлое, и светоно́сное,/ и свято́е ва́ше торжество́,/ соше́дшеся, восхва́лим, сла́внии.

Ману́ил чу́дный,/ и Саве́л блаже́нный,/ и Исма́ил прему́дрый/ пе́сньми свяще́нными да почту́тся:/ Тро́ицу бо Несозда́нную пред враги́ свяще́ннопропове́дающе,/ многобо́жную угаси́ша ле́сть/ кро́вными излия́нии/ и сла́ву прия́та неувяда́емую.

Царя́ беззако́ннаго,/ беззако́нно повелева́ющаго поклони́тися/ и че́сти принести́ безслове́сным бо́гом безду́шным,/ блаже́ннии, му́дре посрами́сте,/ Ману́иле, и Исма́иле, и Саве́ле великоимени́тии,/ и, пострада́вше терпели́вно и зако́нно,/ венцы́ исплето́сте побе́ды, о ми́ре моля́щеся.

И́ны стихи́ры святы́м, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Трие́ от Перси́ды яви́шася/ Богоразу́мия свети́льницы,/ сия́нием Ду́ха,/ Ману́ил сла́вный, и Саве́лий прехва́льный,/ и Исма́ил до́блий,/ всю тва́рь страсте́й све́тлостию просвеща́ют./ И́хже па́мять дне́сь светоза́рную,/ доброде́тельми сия́юще, соверша́ем.

Храни́телие Боже́ственнии бы́вше повеле́нием Христо́вым,/ царя́ беззако́нна прея́вственно обличи́сте/ и зако́нно пострада́сте,/ Влады́це же́ртвы соверше́ны я́вльшеся./ Кро́вными тече́нии, святи́и му́ченицы,/ фарао́на неви́димаго с полко́м его́ погуби́сте,/ побе́ду взе́мше.

Кровьми́ ва́шими обагри́сте му́ченическими/ себе́ порфи́ру, блаже́ннии, в ню́же оде́явшеся,/ и, я́ко скиптр держа́ще Крест Боже́ственный,/ Христо́ви сца́рствуете,/ И́же по естеству́ и́стинною ца́рствующу,/ святи́и му́ченицы,/ Сего́ моля́ще вы́ну/ спасти́ ду́ши на́ша, воспева́ющих вас.

Сла́ва, глас 8:

Чи́сто возлю́бльше Тя, Сло́ве Бо́жий, сла́внии му́ченицы,/ огню́ служи́ти оста́вльше,/ небре́гше же и о халде́йстей земли́,/ Твои́м све́том озари́шася;/ вооружи́вшеся же и ору́жием ве́ры,/ посрами́ша Иулиа́на мучи́теля/ Ману́ил сла́вный, и Саве́л ди́вный,/ и Исма́ил требога́тый;/ со Отце́м и Ду́хом пою́ще Тя,/ мо́лят спасти́ся душа́м на́шим.

Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Что зри́мое виде́ние,/ е́же Мои́ма очи́ма ви́дится, о Влады́ко!/ Содержа́й всю тва́рь, на Дре́во воздви́жен быв,/ и умира́еши, всем дая́й жи́знь, –/ Богоро́дица, пла́чущи, глаго́лаше,/ егда́ узре́ на Кресте́ возноси́ма/ из Нея́ неизрече́нно возсия́вшаго Бо́га и Челове́ка.

Тропа́рь, глас 4:

Му́ченицы Твои́, Го́споди,/ во страда́ниих свои́х венцы́ прия́ша нетле́нныя от Тебе́, Бо́га на́шего:/ иму́ще бо кре́пость Твою́,/ мучи́телей низложи́ша,/ сокруши́ша и де́монов немощны́я де́рзости./ Тех моли́твами/ спаси́ ду́ши на́ша.

НА У́ТРЕНИ

О́ба кано́на Окто́иха и святы́х на 4, глас 8.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Истря́сшему в мо́ри мучи́тельство фарао́не/ и Изра́иля су́шею наста́вльшему,/ пои́м Христу́,/ я́ко просла́вися во ве́ки.

Пое́м пе́снь вси Зижди́телю и Вседержи́телю Бо́гу,/ страстоте́рпцев досто́йно поче́тшему,/ сла́внаго Ману́ила и страда́вшия с ним, во ве́ки.

Оте́ческое служе́ние отве́ргше огнепоклоне́ние,/ гони́теля стремле́ние возрази́ша/ и бы́ша страда́льцы е́же в Тро́ице честны́м испове́данием.

Я́ко единочи́слени Тро́ице, пострада́вше Ея́ ра́ди,/ достоле́пно венча́стеся, му́ченицы,/ моли́теся у́бо непреста́нно изба́вити всех нас от бед.

Богоро́дичен: Е́же от Де́вы рождество́ вы́ше естества́,/ Рожде́йся утаи́ кня́зя тьмы́, я́коже пи́шет,/ и отве́рзе Еде́м Богоро́дицу Ю испове́дающим.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Не́сть свят, я́ко Госпо́дь,/ и не́сть пра́веден, я́ко Бог наш,/ Его́же пое́т вся тва́рь:/ не́сть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Не́сть, святи́и, по достоя́нию восхвали́ти свяще́нное ва́ше страда́ние,/ и́мже увязо́стеся небоплете́нными венцы́,/ Бо́гу, Изба́вителю на́шему, моля́щеся спасти́ся нам.

Огне́м опаля́еми, неоскудева́еми умо́м,/ ра́нами око́вани, боле́зньми изощре́ни,/ небокова́ннии мечи́ бы́сте, му́ченицы, на нечести́выя враги́.

Посрами́ся томи́тель, паде́нием ужа́сным па́дся отсту́пник и беззако́нник,/ Христу́ укре́пльшу му́ченик тро́ицу до́бле ополчи́тися на нече́стие его́.

Богоро́дичен: Са́мую Тебе́ приво́дим, ро́ждшую Тя пло́тию,/ на мольбу́ держа́ве Твое́й, Христе́ Бо́же наш, и му́чеников собо́ры,/ тех мольба́ми умири́ мир Твой.

Седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Я́ко трисве́тлая свеща́, огне́м Тро́ическим вже́гшеся,/ пе́рсов, огню́ служа́щих, тьму́ попали́сте и Христа́ со дерзнове́нием пропове́даете,/ возсия́вшаго от Неискусому́жныя Де́вы,/ и блаже́нную прия́сте кончи́ну, тричи́сленнии му́ченицы.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Наста́ви ны на пу́ть покая́ния, укло́ншияся при́сно к безпу́тием зол/ и Преблага́го прогне́вавшия Го́спода,/ Неискусобра́чная благослове́нная Мари́е,/ прибе́жище отча́янных челове́ков, Бо́жие жили́ще.

Крестобогоро́дичен:

Зря́щи Тя, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти/ ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше:/ Сы́не Мой, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху,/ что неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние,/ и́мже спасл еси́ пречи́стых рук Твои́х, Ще́дре, созда́ние?

Пе́снь 4

Ирмо́с: Из го́ры приосене́нныя, Сло́ве, проро́к,/ еди́ный Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися богови́дно усмотри́/ и со стра́хом славосло́вяше си́лу Твою́.

От ко́рене волше́бна тро́ица благослове́нная,/ отца́ неблагочести́ва, ма́тере же благоче́ствующия, му́ченик прозябе́,/ бра́тия, возрасти́вшии плоды́ благоче́стия.

Зве́зды неле́стны бы́сте ве́ры,/ я́ко со́лнце, я́ве возсия́вше ми́ру, трисия́нная тро́ица,/ светоно́сный Ману́ил, Саве́л и со Исма́илом.

Моли́теся трие́, я́коже еди́н, Тро́ице/ да́ти очище́ние и оставле́ние согреше́ний/ творя́щим ве́рою и́стинною, святи́и му́ченицы, па́мять ва́шу.

Богоро́дичен: Пала́та красна́ всех Царя́ показа́ся вои́стинну, и престо́л Вы́шняго,/ и вы́шши тва́ри Богома́ти, и Предста́тельница душ на́ших.

Пе́снь 5

Ирмо́с: От но́щи неве́дения,/ Богове́дением просвети́вый концы́,/ просвети́ мя у́тром человеколю́бия Твоего́, Го́споди.

Достодо́лжно вси му́чеников соверша́ем па́мять:/ сих бо кро́вию ве́сь освяти́ся мирски́й возду́х.

Нощеборю́щую дре́вле ве́рных Це́рковь,/ му́ченицы сию́ просвети́ша заре́ю пра́выя их ве́ры.

Авраа́мова не́дра му́ченическия ду́ши прия́ша,/ и́миже, я́коже о́браз напи́сан, Вы́шнее Ца́рство пропове́дается.

Богоро́дичен: Я́же от Тро́ицы еди́наго воплоще́нна ро́ждши Бо́га вои́стинну, Богома́ти,/ моли́ бед изба́вити рабы́ Твоя́.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.

Избего́ша скве́рны мы́сленныя святи́и му́ченицы,/ спа́сшеся без волне́ния, окормле́нием Креста́ наставля́еми.

Кро́ви ва́ша, зи́нувши51, земля́ покры́, святи́и,/ и внеза́пу мо́щи в до́льних сокро́вищах сокрове́ни бы́ша.

Умири́ мир, Бо́же, и спаси́, я́ко Милосе́рд,/ ста́до Твое́ неврежде́нно/ моли́твами сла́вных страстоте́рпец Твои́х.

Богоро́дичен: Без се́мене заче́нши Бо́га,/ Зижди́теля естества́ нетле́нно родила́ еси́,/ Того́ моли́, Богома́ти, спасти́ся нам.

Конда́к, глас 2.

Подо́бен: Вы́шних ища́:

Ве́рою Христо́вою уя́звлени, всеблаже́ннии,/ и Сего́ ве́рно испи́вше ча́шу,/ пе́рсская служе́ния и де́рзость на зе́млю низложи́сте,/ Тро́ицы равночи́сленнии,/ моли́твы творя́ще о всех нас.

И́кос:

И́же испе́рва Боже́ственною Твое́ю добро́тою, Иису́се Жизнода́вче, озари́ мя я́ве,/ я́ко да воспою́ му́ченики, за Тя подви́гшияся да́же до сме́рти,/ и вра́жию всю кре́пость низложи́вшия до́бле,/ и и́дольския ле́сти отбе́гшия, кре́стною си́лою укрепля́еми./ Му́ки бо претерпе́вше, Тро́йческую сла́ву восприя́ша,/ Того́ у́бо о всех моли́те.

Пе́снь 7

Ирмо́с: В нача́ле зе́млю основа́вый/ и небеса́ сло́вом утверди́вый,/ благослове́н еси́ во ве́ки,/ Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Трие́ от еди́наго све́та свети́льники возжже́ Христо́ва светоно́сная Це́рковь,/ венцено́сца и победоно́сца сла́внаго Ману́ила и страда́вшия с ним.

Халде́йское оста́вльше оте́чество, волше́бныя отбего́ша ве́ры/ трие́ Тро́ице честни́и ору́жницы, вопию́ще:/ благослове́н еси́ во ве́ки, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Трие́ во огни́, и́же о Аза́рии, халде́йския избего́ша слу́жбы,/ и трие́ ору́жницы, и́же от Перси́ды, пострада́вше по Христе́,/ и́же о Ману́иле.

Богоро́дичен: В жена́х не ро́ди де́ва, то́кмо Ты еди́на, Де́во Богоро́дице:/ отца́ бо до́ле и ма́тере горе́, Младе́нцу вся́ко не бе:/ сугу́б бо бе Христо́с.

Пе́снь 8

Ирмо́с: На горе́ святе́й просла́вльшася/ и в купине́ огне́м Присноде́вы Моисе́ови та́йну я́вльшаго,/ Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Воздержа́нием вжили́вше те́ло, благоче́стием укре́пльше дух,/ страда́льческое совокупи́ша все удержа́ние к неви́димым князе́м тьмы́/ Христо́вы страстоте́рпцы.

Я́коже цве́ты, венцы́ венча́ема му́ченик Христо́ва Це́рковь/ неве́стническою оде́ждою оде́яся, кро́вию омоче́ною,/ я́ко от нетле́ния обагре́ния му́ченик.

Ча́сти, Христе́, спаса́емых, и жре́бия улучи́ти Твои́х му́ченик,/ и неотъе́млемыя сла́вы сподо́бил еси́ испове́дающих еди́наго Тя, Сы́на О́тча и Де́вы.

Богоро́дичен: Я́ко еди́наго ро́ждши от Тро́ицы, моля́щи не преста́й, Богоро́дице,/ да изба́вимся от беззако́ний на́ших и сподо́бимся явле́ния Его́ и Ца́рствия.

Пе́снь 9

Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́/ рождество́ Присноде́вы/ в на́ше, ве́рных, спасе́ние/ пе́сньми немо́лчными велича́ем.

Трегу́бным у́жем вас совокупи́ благода́ть, Ману́иле, Саве́ле и Исма́иле,/ незы́блемою ве́рою собра́вши единому́дренный нрав/ и́же по Христе́ испове́дания ва́шего.

Иулиа́на смра́днаго и отсту́пника,/ льсти́ваго мучи́теля треплете́нною пра́щею победи́сте,/ Тро́ицы ору́жницы, трие́ увязо́стеся венцы́ вку́пе.

Достопа́мятное чу́до му́ченик, по кончи́не бо сия́нием земля́ покры́вши,/ пома́ле, я́ко светолу́чны зве́зды, от земны́х недр облиста́ша.

Богоро́дичен: Я́же от Твое́ю боку́ ро́ждшая несказа́нным сло́вом/ е́же от Безнача́льна Отца́ пресу́щное Сло́во, Богома́ти,/ и в ма́терех Де́ва, спаса́й ду́ши воспева́ющих Тя.

Свети́лен:

Чу́дная и треплете́нная во плени́цах златы́х,/ му́ченик наста́ всесвяще́нная па́мять:/ вели́каго вои́стинну Ману́ила, и Саве́ла, и Исма́ила пресла́вных,/ и всех ве́рных се́рдца озаря́ет све́том и ду́ши весели́т.

Богоро́дичен:

Я́ко иму́щи милосе́рдие и ми́лость вели́ку,/ при́зри, Всепе́тая Богоро́дице Де́во, на мое́ смире́ние,/ и страсте́й молву́ и собла́зн жития́ разори́, Отрокови́це,/ и огня́ гее́нскаго изба́ви мя Твои́ми моли́твами.

НА ЛИТУРГИ́И

Проки́мен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ Бог Изра́илев. Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га,/ Го́спода от исто́чник Изра́илевых. Апо́стол ко Ефесе́ем, зача́ло 233. Аллилу́ия, глас 4: Воззва́ша пра́веднии и Госпо́дь услы́ша их,/ и от всех скорбе́й их изба́ви их. Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным и от всех их изба́вит я Госпо́дь. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 106. Прича́стен: Ра́дуйтеся, пра́веднии, о Го́споде:

Святы́е му́ченики Ману́ил, Саве́л и Исма́ил

Святые мученики Мануил, Савел и Исмаил, родные братья, происходили из знатного персидского рода. Отец их был язычником, мать, христианка, крестила детей и воспитала их в твердой вере во Христа Спасителя. Возмужав, братья поступили на военную службу. В качестве послов персидского царя Аламундара они были посланы для заключения мирного договора к императору Юлиану Отступнику (361–363). Юлиан принял их с подобающей честью и оказывал расположение. Но когда братья отказались принять участие в языческом жертвоприношении, разгневанный Юлиан, нарушив закон, заключил мирных посланников чужой страны в темницу, как преступников. На допросе он сказал им, что если они презирают почитаемых им богов, то нельзя достигнуть между странами ни согласия, ни мира. Святые братья отвечали, что они посланы своим царем с государственным поручением, а не для того, чтобы рассуждать о богах. Видя твердость веры святых братьев, император велел подвергнуть их жестоким мукам. Святых мучеников подвесили, пригвоздив руки и ноги к дереву, в головы вонзили гвозди, а под ногти рук и ног вбили острые спицы. Во время истязаний святые воины, как бы не чувствуя мучений, славили Бога и молились. Наконец, святым мученикам отсекли головы мечами. Тела их Юлиан приказал сжечь, но внезапно произошло землетрясение, земля разверзлась и приняла в свои недра тела святых мучеников. Через два дня, после усердной молитвы христиан, земля возвратила тела святых братьев, от которых исходило благоухание. Многие язычники, ставшие свидетелями происшедшего чуда, уверовали во Христа и крестились. Христиане с честью погребли мощи святых мучеников – братьев Мануила, Савела и Исмаила. Это совершилось в 362 году. С этого времени мощи святых страстотерпцев прославились чудотворениями.

Узнав об убийстве своих послов и о том, что законопреступник Юлиан с многочисленными воисками идет против него, царь Аламундар собрал воиско и стал на границе своих владений. В крупном сражении персы одолели греков. Юлиан Отступник был убит святым великомучеником Меркурием (сведения помещены 24 ноября).

Через 30 лет благочестивый император Феодосии Великий (1395) построил в Константинополе храм в честь святых мучеников, а святитель Герман, Патриарх Константинопольский (память 12 мая), будучи еще иеромонахом, написал в память и похвалу святым братьям-мученикам канон.

Преподо́бных братьев Алфановых, Ники́ты, Кири́лла, Ники́фора, Кли́мента и Исаакия, Новгоро́дских

(Слу́жбу зри 4 мая)

Тропа́рь, глас 1:

Послу́шаша Госпо́дня гла́са,/ до́брии рачи́тели бы́вше,/ благи́й Его́ яре́м на ся взе́мше,/ усе́рдно понесо́сте/ и по́стничества пу́ть дости́гше,/ преподо́бнии отцы́, святи́и чудотво́рцы,/ во́ини Небе́снаго Царя́ Христа́,/ Ники́то, Кири́лле, Ники́форе, Кли́менте и Исаа́кие,/ сего́ ра́ди от Вседержи́тельныя десни́цы/ венцы́ неувяда́емыми увязо́стеся, и Небе́сною сла́вою оде́ястеся,/ и чудотворе́нии обогати́стеся,/ те́мже и о нас моли́ти не преста́йте,/ да полу́чим ве́чных благ,/ мы же си́це взыва́ем:/ сла́ва Да́вшему вам к по́двигу кре́пость,/ сла́ва Венча́вшему вас,/ сла́ва Даю́щему ва́ми всем исцеле́ния.

Конда́к, глас 8:

Благода́ть прие́мше исцеле́нием,/ простира́ете здра́вие су́щим в боле́знех,/ преподо́бнии отцы́ и чудотво́рцы сла́внии,/ Ники́то чу́дне, и Кири́лле блаже́нне, и Ники́форе прече́стне,/ Кли́менте свя́те и Исаа́кие преподо́бне,/ но моли́твами ва́шими проти́вных шата́ние разори́те,/ и боле́зни на́ша исцели́те,/ и грехо́в проще́ние испроси́те,/ да благода́рне воззове́м вам:/ ра́дуйтеся, вели́кому Новугра́ду похвала́ и утвержде́ние.

Преподобные братья Ники́та, Кири́лл, Ники́фор, Кли́мент, Исаа́кий Алфановы (Сокольницкие)

Преподобные братья Никита, Кирилл, Никифор, Климент, Исаакий Алфановы (Сокольницкие) жили в XIV веке в Новгороде; они проводили праведную жизнь и основали Сокольницкую обитель. Как сообщают летописи, «на Сокольей горе поставиша церковь древяну святого Николу и монастырь устроиша» в 1389 году. Праведные братья Алфановы были в родстве с известным по летописям Яковом Анфалом или Алфаном, который убежал на Двину, спасаясь от преследований за сношения с Москвой. Праведники братья подверглись бедам по родственной связи с Яковом, тяжкими скорбями невинного страдания очистившись для блаженной вечности. В «Сказании» о святых братьях описаны чудеса, происходившие после их кончины от мощей. Празднование их памяти положено 17 июня и 4 мая (в связи с пожаром, истребившим Сокольницкую обитель, мощи преподобных братьев были перенесены в Антониев монастырь 4 мая 1775 года).

* * *

51

Зи́нувши – раскрывши.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея июнь. - 2002. / Ч. 1. – 664 с.; Ч. 2. – 616 с.

Комментарии для сайта Cackle