Источник

5-й день

Пра́зднование Пресвя́тей Богоро́дице в честь Ея́ ико́ны, имену́емыя Взыска́ние поги́бших

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, пра́здника 3, и Богоро́дицы 5.

Стихи́ры пра́здника, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Богоявле́ния неизрече́ннаго/ ны́не пра́зднуем спаси́тельную благода́ть:/ от Де́вы бо Отрокови́цы непрело́жно младе́нствовав, Христо́с Бог/ в це́рковь Бо́гу и Отцу́/ Ма́терию ны́не прино́сится,/ Его́же прии́м, Симео́н рука́ми объят.

Во проро́цех ви́ден был еси́,/ я́коже мо́щно бяше, Иису́се, Тебе́ ви́дети дре́вле,/ но ны́не, Бо́жий Сло́ве, пло́тию всему́ ми́ру яви́лся еси́ во́лею/ от Де́вы Мари́и, Христе́,/ Твое́ спасе́ние всем су́щим от Ада́ма яви́л еси́,/ я́ко Человеколю́бец.

На Сина́йстей горе́ зако́н учини́вый дре́вле,/ ны́не в Сио́не гра́де исполня́я зако́нная,/ рука́ми Богоро́дицы,/ Младе́нец Христе́, со всесожже́нии/ на рука́х Симео́на/ во храм внести́ся восхоте́л еси́ пло́тию.

Стихи́ры, Богоро́дицы, глас 1:

Сия́ние сла́вы О́тчия,/ Сын от Све́та, Све́те присносу́щный,/ озари́, мо́лим Тя, ум и се́рдце на́ше, Иису́се,/ и напо́лни нас Ду́ха,/ да воспева́ем, ра́дующеся, ро́ждшую Тя Де́ву Чи́стую/ и воспева́ем ди́вная Ея́ чудеса́.

Све́тлый составля́ет лик ико́на Твоя́, Владычице,/ к Ней же мы взира́юще,/ се́рдцем и усты́ благослови́м,/ пое́м и велича́ем Твое́ Ма́тернее благоутро́бие/ и ку́пно от Тебе́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Пое́м се́рдцем и усты́ не дре́внюю злату́ю ста́мну,/ в ней же бе ма́нна,/ но пое́м Де́ву Богоро́дицу,/ Христа́ во чре́ве носи́вшую,/ и сла́вим Твоего́ о́браза Богосоверша́емая чудеса́.

Я́коже луна́ светоза́рная,/ яви́ся Твоя́, Влады́чице, ико́на,/ озаря́я су́щия во тьме и приводя́ к све́ту Богоразумия;/ и нас, во гресе́х погиба́ющих,/ мо́лим Тя со слеза́ми:/ спаси́ от тьмы неразу́мия/ и Твоя́ певцы́ ве́чной сла́вы сподо́би.

Тя, Еди́ну в жена́х благослове́нную,/ мы, гре́шнии, пою́ще, мо́лим:/ изба́́ви нас, Пречи́стая, от страсте́й грехо́вных благода́тию Сы́на Твоего́/ и укрепи́ нас в за́поведех Его́ ходи́ти вре́мя про́чее непоро́чно,/ спаса́я в ми́ре ду́ши на́ша.

Сла́ва, глас 5:

Исполне́ние зако́на и проро́ков,/ Ро́ждшая Христа́ Бо́га,/ испо́лни ра́дости и весе́лия всех,/ чту́щих святу́ю ико́ну Твою́, Влады́чице,/ да, све́тло днесь пра́зднующе,/ Тя ра́достно воспое́м и любовию и́мя Твое́ просла́вим,/ я́ко Ты еси́ Еди́на, от всех ро́дов избра́нная,/ Благослове́нная и Препросла́вленная.

И ны́не, пра́здника, глас 5, Ге́рманово:

Ве́тхий де́ньми младе́нствовав пло́тию,/ Ма́терию Де́вою в це́рковь прино́сится,/ Своего́ зако́на исполня́я обеща́ние,/ Его́же Симео́н прии́м, глагола́ше:/ ны́не отпуща́еши с ми́ром, по глаго́лу Твоему́, раба́ Твоего́,/ ви́деша бо о́чи мои́ спасе́ние Твое́, Святы́й.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния.

Бытия чте́ние (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо, за́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном, и сон ви́де:/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́,/ ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и нисхожда́ху по ней,/ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней, и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся:/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней,/ тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши./ И возвращу́ тя в зе́млю сию́,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна́ своего́ и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ несть сие́, но до́м Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.

Проро́чества Иезекии́лева чте́ние (гла́вы 43 и 44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего, и прииму́ вы,– глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних, зря́щих на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми, и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути́ его изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х, су́щих к се́веру, пря́мо хра́му,/ и ви́дех, и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ Себе́ дом/ и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ Своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши Свое́й вино́,/ и угото́ва Свою́ трапе́зу./ Посла́ Своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же есть безу́мен, да уклони́тся ко Мне./ И тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те Мой хлеб и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ние бо нечести́вому – ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет,/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день, и сове́т святы́х – ра́зум:/ разуме́ти бо зако́н, по́мысла есть блага́го./ Сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На литии́ стихи́ры, глас 4:

Торжеству́юще ны́не ра́достно во хра́ме Твое́м, Пречи́стая,/ и Твоему́ припа́дающе честно́му о́бразу,/ мо́лим Тя умиле́нно:/ сотвори́ нас досто́йны быти ли́ка пра́зднующих/ и в торжестве́ избра́нных Сы́на Твоего́.

Сердца́ на́ша привлекла́ еси́, Де́во Чи́стая,/ и ди́вным о́браза Твоего́ благоле́пием/ и Боголе́пными о́наго чудесы́;/ тем же, пою́ще, мо́лим Тя:/ и на́ши ду́ши све́тлы соде́лай, Влады́чице.

В преми́рном лику́я све́те,/ не пре́зри нас, до́лу су́щих во тьме земно́й,/ но, осеня́я ико́ною,/ призри́ Ма́терним благоутро́бием на рабы́ Твоя́/ и Све́том Сы́на Твоего́, Влады́чице,/ отжени́ от нас мра́чныя прило́ги лука́ваго.

Утверди́, просла́ви, вознеси́ ве́рныя лю́ди Твоя́,/ ве́рных Помо́щнице,/ град сей и вся гра́ды и страны́ в ми́ре сохрани́/ и всех, лю́бящих сла́вити честны́й о́браз Твой,/ венце́в сла́вы сподо́би.

Сла́ва, глас 6:

Не наде́емся на кня́зи, на сы́ны челове́ческия,/ но все на́ше упова́ние на Твоего́ Сы́на, Богородице, возлага́ем/ и ве́руем непрело́жно,/ я́ко Той есть спасе́ние на́ше,/ и да не постыди́мся.

И ны́не пра́здника, глас 6:

Да отве́рзется дверь Небе́сная днесь:/ Безнача́льное бо Сло́во О́тчее,/ нача́ло прии́м под ле́ты,/ не отсту́пль Своего́ Божества́,/ от Де́вы я́ко Младе́нец четыредесятодне́вен/ Ма́терию во́льне прино́сится в це́рковь зако́нную,/ и Сего́ на ру́ки прие́млет ста́рец,/ отпусти́, – зовы́й, – раба́, Влады́ко,/ и́бо о́чи мои́ ви́деста спасе́ние Твое́./ Прише́дый в мир спасти́ род челове́чь,/ Го́споди, сла́ва Тебе́.

Стихо́вна Богоро́дицы, глас 5:

Неисповеди́мое чуде́с мо́ре, ве́мы Тя, Богоро́дице,/ па́че бо Херуви́мов и Серафи́мов просла́вилася еси́,/ тем же и ны́не Тя я́ко Ма́терь Бо́жию/ в пе́снех велича́ем, раби́ Твои́, благода́рственно.

Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

Не тва́ри преклоня́ем коле́на,/ падо́ша бо истука́ны,/ но Тебе́, Пренепоро́чная Де́во,/ и, о́браз Твой лобыза́юще, мо́лимся:/ спаси́ лю́ди Твоя́ от огня́ страсте́й,/ от бед и напа́стей руко́ю Бо́га благослове́ннаго.

Стих: Приведу́тся Царю́ де́вы в след Ея́,/ и́скренняя Ея́ приведу́тся Тебе́.

Ты ти́хое обурева́емым, Богоро́дице, при́станище,/ Ты ра́дость в печа́ль погруже́нным,/ боля́щим Ты исцеле́ние/ и покро́в всем, к Тебе́ прибега́ющим, Влады́чице,/ Еди́на Чи́стая и Благослове́нная.

Стих: Приведу́тся в весе́лии и ра́довании,/ введу́тся в храм Царе́в.

Тобо́ю возстаю́т разсла́блении,/ неду́гующии исцеля́ются,/ слепи́и прозира́ют,/ от бесо́в томи́мии свобожда́ются;/ ра́дуйся, исто́чниче дарова́ний, Богоблагода́тная.

Сла́ва, глас 6:

Собери́ разстоя́щия во еди́но,/ Мир ми́рови Ро́ждшая,/ Правосла́вие утверди́ непоколеби́мо/ и всех нас соблюди́ непреткнове́нных бы́ти во испове́дании Сы́на Твоего́,/ я́ко Еди́на ве́рных Помо́щнице.

И ны́не, пра́здника, глас 6:

На рука́х ста́рческих во дне́шний день,/ я́ко на колесни́це Херуви́мстей,/ восклони́тися благоизво́ливый, Христе́ Бо́же,/ и нас, пою́щих Тя,/ страсте́й мучи́тельства призыва́емый изба́ви/ и спаси́, я́ко Человеколю́бец.

Стихо́вна пра́здника, глас 6:

Подо́бен: Тридне́вен:

Восприими́, рече́, Симео́не,/ Зижди́теля вся́ческих рука́ми,/ о ста́рче, подыми́ Христа́,/ Его́же Де́ва Отрокови́ца роди́ безсе́менно/ на ра́дость ро́да на́шего

Стих: Ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко,/ по глаго́лу Твоему́ с ми́ром.

Зако́ну Творца́ и Бо́га,/ Его́же трепе́щут А́нгельская мно́жества,/ соше́дшеся, воспои́м, лю́дие,/ Еди́наго Благоде́теля/ и зако́на Законода́теля/ во спасе́ние душ на́ших.

Стих: Свет во открове́ние язы́ков/ и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.

Ны́не отпуща́еши, Влады́ко, раба́ Твоего́,/ рекл еси́, с ми́ром,/ я́ко ви́дех Тя, Христе́,/ Све́та Первове́чнаго, соу́з мя плотски́х,/ во открове́ние язы́ков и Изра́илю.

Сла́ва, и ны́не, глас 2. Андре́я Пи́рра:

Ему́же вы́шнии служи́телие с тре́петом мо́лятся,/ до́лу ны́не Симео́н ве́щными рука́ми прие́м,/ Бо́га челове́ком соедини́тися пропове́да,/ и Челове́ка Небе́сна Бо́га ви́дяй,/ отлуча́яся су́щих на земли́, ра́достно взыва́ше:/ И́же во тьме су́щим Невече́рний Свет открыва́яй,/ Го́споди, сла́ва Тебе́.

Тропа́рь, глас 7:

Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во,/ во объя́тиях Свои́х Преве́чнаго Младе́нца и Бо́га носи́вшая,/ проси́ Его́ да́ти ми́ру умире́ние/ и душа́м на́шим спасе́ние./ Сын бо Тебе́, Богома́ти, веща́ет,/ я́ко вся проше́ния Твоя́ во благо́е испо́лнит./ Сего́ ра́ди и мы, припа́дающе, мо́лимся/ и, наде́ющиися на Тя, да не поги́бнем,/ и́мя Твое́ имену́ем:/ Ты бо еси́, Влады́чице,/ Взыска́ние поги́бших.

Ин тропа́рь, глас 4:

Взыщи́ нас, погиба́ющих, Пресвята́я Де́во,/ не по грехо́м бо на́шим наказу́еши нас,/ но по человеколю́бию ми́луеши,/ изба́ви нас от а́да, боле́зни и ну́жды/ и спаси́ нас.

Тропа́рь пра́здника, глас 1:

Ра́дуйся, Благода́тная Богоро́дице Де́во,/ из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце Пра́вды, Христо́с Бог наш,/ просвеща́яй су́щия во тьме./ Весели́ся и ты, ста́рче пра́ведный,/ прие́мый во объя́тия Свободи́теля душ на́ших,/ да́рующаго нам воскресе́ние.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника два́жды.

Сла́ва, Богоро́дицы. И ны́не, пра́здника.

По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 1.

Самоподо́бен:

Лик А́нгельский да удиви́тся чудеси́,/ земни́и же гла́сы, возопие́м пе́ние,/ зря́ще неизрече́нное Бо́жие снизхожде́ние./ Его́же бо трепе́щут Небе́сныя си́лы,/ ны́не ста́рчи объе́млют ру́це Еди́наго Человеколю́бца.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Свире́лей па́стырских:

Роди́лся еси́ на земли́, Собезнача́льный Отцу́,/ прине́слся еси́ в це́рковь, Непостижи́мый,/ ра́дуяся же, ста́рец на ру́ки Тя восприя́т, зовы́й:/ ны́не отпуща́еши, его́же посети́л еси́ по глаго́лу Твоему́,/ благоизво́ливый спасти́ я́ко Бог род челове́ческий.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По полиеле́и седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Младе́нствуеши мене́ ра́ди, Ве́тхий де́ньми,/ чище́нием приобща́ешися, Чисте́йший Бо́же,/ да плоть уве́риши мне, ю́же от Де́вы./ И сим Симео́н, поуча́яся, позна́ Тя, Бо́га, я́вльшагося пло́тию,/ и, я́ко жизнь, лобза́ше и ра́дуяся, ста́рчески взыва́ше:/ отпусти́ мене́, Тебе́ бо ви́дех, Живота́ вся́ческих.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Таже степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гласа. Прокимен, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Отры́гну се́рдце мое́ сло́во бла́го: Вся́кое дыха́ние: Евангелие от Луки, зачало 4. По 50-м псалме стихира литийная на Славе, глас 6

Не наде́емся на кня́зи, на сы́ны челове́ческия,/ но все на́ше упова́ние на Твоего́ Сы́на, Богородице, возлага́ем/ и ве́руем непрело́жно,/ я́ко Той есть спасе́ние на́ше,/ и да не постыди́мся.

Каноны праздника с ирмосом на 6, ирмосы по дважды и Богоро́дицы на 8. Катавасия праздника. По 3-й песни кондак и икос праздника, седален Богоро́дицы. По 6-й песни кондак и икос Богоро́дицы. Канон праздника, глас 3 (зри в сам день праздника).

Кано́н Пресвятыя Богоро́дицы, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся, све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Умилосе́рдися о нас, гре́шных, погиба́ющих, Пресвята́я Богоро́дице,/ но вме́сто печа́ли да́руй нам ра́дость,/ да воспева́ем Тя, Всесвята́я Вла́дычице.

Утиши́ душ на́ших свире́пство,/ поне́же мно́гая ско́рби и печа́ли нападо́ша на нас, гре́шных,/ да не поги́бнем во зле, окая́ннии.

Ты еси́ на́ша кре́пость и утвержде́ние и от враго́в защище́ние,/ и сего́ ра́ди не бои́мся вра́жия наве́та,/ но при́сно пое́м Тя и сла́вим, Всесла́вная.

Напа́сти, и бе́ды, и ско́рби мно́ги приидо́ша на нас и отяготи́ша нас,/ и от всего́ се́рдца мо́лим Тя, вопию́ще:/ изба́ви, Богороди́тельнице, от обдержа́щих нас зол и весе́лия испо́лни.

Песнь 3

Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ ве́нцев сла́вы сподо́би.

Ты еси́ те́плая Предста́тельница и тве́рдое заступле́ние,/ избави нас, Всесвята́я, от наше́дших на нас напа́стей,/ Ты бо еси́, Влады́чице, па́дших исправле́ние.

Изба́ви нас, Пречи́стая, от напа́стей, и бед,/ и омраче́ния душе́внаго, и уны́ния,/ вся стра́сти отжени́ от нас, Чи́стая,/ да при́сно Тя сла́вим.

К Тебе́ притека́ем, Пречи́стая,/ не пре́зри на́шея боле́зни и воздыха́ния,/ но при́зри на нас, су́щих в ско́рби,/ и сию́ на́шу печа́ль на ра́дость преложи́, Богоблаже́нная.

Виждь, Влады́чице, беду́ на́шу и ско́рби,/ я́ко в тех лука́вый враг поглоти́ти нас тщи́тся,/ но Ты, Пречи́стая, препни́ его́ злохи́трое кова́рство,/ да, изба́вльшися, сла́вим Тя, тве́рдую Засту́пницу за ны, во гресе́х погиба́ющих.

Седа́лен, глас 2:

Моле́ние те́плое и стена́ необори́мая,/ ми́лости исто́чниче, ми́рови прибе́жище,/ приле́жно вопи́ем Ти:/ Богоро́дице, Влады́чице, предвари́/ и от бед изба́ви нас,/ Еди́на, вско́ре предста́тельствующая.

Песнь 4

Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Ты еси́, Пречи́стая Де́во, наде́ждо и утвержде́ние на́ше неруши́мое,/ и лю́тых бед освобожде́ние, и от печа́ли утеше́ние,/ и душ на́ших просвеще́ние,/ и во упова́нии на́шем непоколеби́мый сто́лпе.

В сих печа́лех бу́ди сла́дкое утеше́ние,/ и в беда́х ско́рая Помо́щница, и в моли́твах Предста́тельница,/ Тя бо, Ма́ти Бо́жия, стяжа́вши,/ от вся́ких бед избавля́емся и ко спасе́нию Тобо́ю наставля́емся.

Ты еси́, Пречи́стая Де́во, су́щим в беда́х прибе́жище,/ немощны́м помога́еши, гре́шных исправля́еши/ и ко спасе́нию наставля́еши, я́ко Ма́ти Бо́жия су́щая.

Суди́ оби́дящих, и побори́ борю́щих нас,/ и от напра́снаго оскорбле́ния изба́ви нас, осужде́нных,/ я́ко Ты Судию́ Пра́веднаго родила́ еси́, Всенепоро́чная,/ И́же хо́щет суди́ти кому́ждо по дело́м его́.

Песнь 5

Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.

Преклони́ся к мольба́м рабо́в Твои́х, Влады́чице,/ и не закосни́ изба́вити нас от всех скорбе́й и бед, я́же обдержа́т нас,/ ви́димых и неви́димых враго́в отжени́ от нас,/ да не зле поги́бнем, окая́ннии.

Ты в напа́стех и ско́рбех ми́лостиво защища́еши,/ и́же под кров Твой прибега́ют;/ приими́, Пречи́стая, и на́ше сие́ ма́лое от уны́лаго се́рдца моле́ние,/ да не зле в отча́янии поги́бнем.

Ми́лостивым и кро́тким о́ком, Богороди́тельнице,/ и милосе́рдием Твои́м при́зри на нас, недосто́йных,/ и от обстоя́щия напа́сти нас свободи́,/ призыва́ющих Тя на по́мощь, Всепречи́стая.

Первозда́нный Ада́м и Е́ва Тобо́ю, Влады́чице, изба́вистася от слез,/ с ни́ми же и нас, припа́дающих и моля́щихся Ти,/ изба́ви слез, печа́лей и скорбе́й/ и пода́ждь поле́зное нам утеше́ние о Бозе, Спа́се на́шем.

Песнь 6

Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Не́я ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Услы́ши печа́льный вопль раб Твои́х, тре́бующих по́мощи Твоея́, Богома́ти,/ Ты бо еси́ упование на́ше,/ потщи́ся печа́ль на́шу на ра́дость преложи́ти.

Изба́ви нас, Влады́чице, от язы́ка льсти́ва/ и от челове́ка непра́ведна изми́ нас,/ вся бо Ты мо́жеши, я́ко Ма́ти Зижди́теля на́шего су́щи.

Ве́мы Тя, Богоблагода́тная, ско́рое поги́бших взыска́ние,/ нас, немощны́х, кре́пость и утвержде́ние;/ ду́хом, усты́ и се́рдцем зове́м Ти:/ от напа́стей и печа́ли свободи́ нас, Влады́чице, к Тебе́ прибега́ющих.

Изба́ви нас от напа́стей и бед, Богоневе́сто,/ Тя бо устро́и Бог на спасе́ние и заступле́ние на́ше Хода́таицу,/ сего́ ра́ди и нам, недосто́йным, исхода́тайствуй от печа́ли избавле́ние.

Конда́к, глас 6:

Предста́тельство христиа́н непосты́дное,/ хода́тайство ко Творцу́ непрело́жное,/ не пре́зри гре́шных моле́ний гла́сы,/ но предвари́, я́ко Блага́я, на по́мощь нас,/ ве́рно зову́щих Ти:/ ускори́ на моли́тву и потщи́ся на умоле́ние,/ предста́тельствующи при́сно, Богоро́дице, чту́щих Тя.

Другий конда́к, глас то́йже:

Не и́мамы ины́я по́мощи,/ не и́мамы ины́я наде́жды,/ ра́зве Тебе́, Пречи́стая Де́во,/ Ты нам помози́,/ на Тебе́ наде́емся/ и Тобо́ю хва́лимся:/ Твои́ бо есмы́ раби́,/ да не постыди́мся.

Песнь 7

Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии,/па́че Созда́вшаго,/ но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся, пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Ты еси́, Пречи́стая Де́во, Покрови́тельница на́ша и непреста́нное ра́дование душ на́ших,/ не пре́зри́ нас, одержи́мых лю́тою бедо́ю и неутеши́мою печа́лию,/ но заступи́ и поми́луй рабы́ Твоя́.

Ты еси́ кре́пость на́ша, Пречи́стая Влады́чице,/ и в наше́дших неча́емых ско́рбех утеше́ние,/ и сего́ ра́ди мы, недосто́йнии раби́ Твоя́, всенаде́жно вопие́м Ти:/ поми́луй нас, па́дших.

Исцели́ душе́вныя я́звы, Влады́чице, и заступи́ нас, рабо́в Твои́х,/ изба́ви нас от па́губныя се́ти лука́ваго,/ от вся́каго паде́ния и от развраще́ния изми́ нас, Преблагослове́нная.

Сокруши́ сове́ты непра́ведныя, и́же изощре́ны суть на ны,/ мы бо ины́я по́мощи не и́мамы, ра́зве Тебе́, Чи́стая,/ и к Тебе́ прибега́ем:/ не попусти́ поги́бнути, я́ко вся Тебе́ возмо́жна суть.

Песнь 8

Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте дела́/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Ду́ши на́ша сохрани́ под кро́вом Твои́м, Преблагослове́нная Богоро́дице,/ и от разли́чных належа́щих на нас бед и скорбе́й изба́ви нас,/ да не пора́дуется враг наш о на́шей поги́бели,/ но да сла́вим Тя, Бо́жию Ма́терь, во ве́ки.

Убоя́хомся по́мощи челове́ческия иска́ти,/ прибего́хом к Тебе́, Всенепоро́чная,/ Ты еси́ Храни́тельница христиа́ном,/ днесь к покро́ву притеко́хом, наде́яся на ми́лость благоутро́бия Твоего́;/ матери́нски поми́луй нас, да сла́вим Тя во ве́ки.

Ты еси́, Пречи́стая Де́во, просвеще́ние и избавление,/ Ты еси́ Помо́щница на́ша всера́достная и стена́ неруши́мая,/ сла́ва и хвала́ на́ша, Всенепоро́чная, да просла́вим Тя во ве́ки.

На Тя всю наде́жду спасе́ния на́шего возложи́хом, Неискусобра́чная Богороди́тельнице,/ и на по́мощь призыва́ем Тя:/ спаси́ нас от печа́ли сия́ и напа́сти и от всех скорбе́й изба́ви нас,/ да сла́вим Тя во ве́ки.

На 9-й пе́сни пое́м припе́вы пра́здника

Песнь 9

Ирмо́с: Всяк земноро́дный/ да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь,/ да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.

И́зсше, я́ко скуде́ль, от печа́ли кре́пость на́ша, и ко а́ду прибли́жихомся;/ от язы́к душепа́губных предвари́, Ма́ти Бо́жия, заступле́нием Твои́м/ и от обдержа́щих нас скорбе́й руко́ю, Ма́ти, Твое́ю изба́ви нас,/ да сла́вим Тя, Чи́стая Присноде́во. (Два́жды)

Всенепоро́чная Отрокови́це,/ всем ве́рным кре́пкая Помо́щнице, и упова́ние христиа́ном,/ буди́ и о нас неотсту́пная Моле́бница к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу/ о освобожде́нии от наше́дшия сия́ напа́сти, да вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Чи́стая Присноде́во.

Ты еси́ кре́пость на́ша, прибе́жище и стена́ необори́мая,/ Ты еси́ те́плая к Бо́гу Моли́твенница,/ вся́ких напа́стей и бед свободи́, Еди́на Благослове́нная, да вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Преблаже́нная Богоро́дице, Присноде́во!

Свети́лен пра́здника.

На хвалитех стихи́ры пра́здника 3 и Богоро́дицы 3, литийныя.

Стихи́ры пра́здника, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Стра́хом же и ра́достию/ на рука́х Влады́ку/ Симео́н держа́,/ живота́ проша́ше разреше́ния,/ поя́ Богороди́тельницу.

Ны́не мя к жи́зни/ отпусти́ и́стинней,/ Симео́н вопия́ше, Спа́се мой,/ ви́дех бо Тя,/ Све́та, ми́ра Владыко.

А́нна проро́чески,/ целому́дренная и преподобная,/ ны́не испове́дашеся/ от Де́вы Прозя́бшему/ земны́х на избавле́ние.

Сла́ва, Богоро́дицы.

И ны́не, пра́здника, глас 2:

Ра́дуйся, Я́же ра́дость/ ми́ру прие́мшая,/ Христа́ Жизнода́вца,/ и уста́вльшая печа́ль,/ Де́во, прама́тернюю.

Моли́тва 1-я

О, Пресвята́я и Преблагослове́нная Де́во, Владычице Богоро́дице! При́зри ми́лостивым Твои́м о́ком на нас, предстоя́щих пред свято́ю ико́ною Твое́ю и со умиле́нием моля́щихся Тебе́, воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя, просвети́ ум наш, омраче́нный страстьми́, и уврачу́й я́звы душ и теле́с на́ших. Не и́мамы ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Влады́чице, Ты ве́си вся не́мощи и согреше́ния на́ша, к Тебе́ прибега́ем и вопие́м: не оста́ви нас Твое́ю Небе́сною по́мощию, но предста́ни нам при́сно и Твои́м неизрече́нным милосе́рдием и щедро́тами спаси́ и поми́луй нас, погиба́ющих. Да́руй нам исправле́ние грехо́вныя жи́зни на́́шея и изба́ви нас от скорбе́й, бед и боле́зней, от напра́сный сме́рти, а́да и ве́чныя му́ки. Ты бо, Цари́це и Влады́чице, ско́рая Помо́щница и Засту́пница всем, притека́ющим к Тебе́, и кре́пкое прибе́жище гре́шников ка́ющихся. Пода́ждь у́бо нам, Преблага́я и Всенепоро́чная Де́во, христиа́нский коне́ц живота́ на́шего, ми́рен и непосты́ден, и сподо́би нас Твои́м хода́тайством всели́тися в оби́телях Небе́сных, иде́же непреста́нный глас пра́зднующих ра́достию сла́вит Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Моли́тва 2-я

Засту́пнице усе́рдная, Благоутро́бная Го́спода Ма́ти, к Тебе́ прибега́ю аз, окая́нный и па́че всех челове́к грешне́йший, вонми́ гла́су моле́ния моего́, вопль мой и стена́ния услы́ши, я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою́, и аз, я́коже кора́бль в пучи́не, погружа́юся в мо́ре грехо́в мои́х. Но Ты, Всеблага́я и Милосе́рдая Влады́чице, не пре́зри ме́не, отча́яннаго и во гресе́х погиба́ющего; поми́луй мя, ка́ющагося в злых де́лех мои́х, и обрати́ на путь пра́вый заблу́ждшую окая́нную ду́шу мою́. На Тебе́, Влады́чице моя́ Богоро́дице, возлага́ю все упова́ние мое́. Ты, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ и соблюди́ мя под кро́вом Твои́м, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Моли́тва 3-я

О Пресвята́я Влады́чице и Богоро́дице, вы́сшая Херуви́м и честне́йшая Серафи́м, Богоизбра́нная Отрокови́це, поги́бших Взыска́ние и всех скорбя́щих Ра́досте, пода́ждь утеше́ние и нам, в поги́бели и ско́рби су́щим, ра́зве бо Тебе́, ино́го прибе́жища и по́мощи не и́мамы. Ты Еди́на еси́ ра́дости на́шея Хода́таица и я́ко Ма́терь Бо́жия и Ма́ти Милосе́рдия, предстоя́ у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, мо́жеши нам помощи́: никт́оже бо, притека́яй к Тебе́, посра́млен отхо́дит. Услы́ши у́бо и нас ны́не, в день поги́бели и печа́ли, пред Твое́ю ико́ною припа́дающих и со слеза́ми Тебе́ моля́щихся: отжени́ от нас належа́щия на нас ско́рби и бе́ды в сей вре́менней жи́зни, не лише́ны же ны сотвори́ Твои́м всеси́льным хода́тайством и ве́чныя несконча́емыя ра́дости в Ца́рствии Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего. Ами́нь.

Празднование Божией Матери в честь иконы Ее «Взыскание погибших».

Прежде нежели существовал мир, Дева Мария была предъизбрана в Предвечном Совете Пресвятой Троицы послужить спасению рода человеческого. Прошли века, отошли в жизнь Вечную миллионы людей, – и чудесам и благодеяниям Матери Божией нет конца. Она как неиссякаемый живой источник по-прежнему милосердует о человеческом роде! Русский народ свято верит во всесильную помощь Пресвятой Богоро́дицы. Среди множества именований он усвоил Ей также именование «Взыскание погибших», как последнему Прибежищу, последней Надежде погибающих людей.

Под этим названием известно несколько чудотворных икон, через которые Матерь Бо́жия являла Свою милость людям, казалось, уже погибшим.

Наиболее ранним из образов Пресвятой Богоро́дицы, называемых «Взыскание погибших», можно считать образ, некогда находившийся в Георгиевском храме в г. Волхове Орловской губернии. По преданию, он был написан в 1707 году. Прославилась икона позднее, в середине ХVIII века, через чудесное избавление от гибели благочестивого крестьянина села Бор Калужской губернии Феодота Обухова.

Однажды, в день Крещения Господня, по пути из города Волхова этого крестьянина застигла страшная пурга с сильным морозом. Потеряв дорогу, лошади остановились у оврага. Обухов от стужи продрог и, не видя средств ко спасению, выпряг лошадь и привязал к саням; сам укутался, лег в сани и стал засыпать, сознавая, что совсем замерзает. В эти страшные минуты он обратился к Божией Матери с молитвой о спасении и дал обет заказать список с иконы «Взыскание погибших», находившейся в Георгиевском храме в г. Волхове. Сердечная молитва его была услышана: в соседнем селении под окном одного крестьянина вдруг раздался чей-то голос: «Возьмите!» Крестьянин вышел и увидел в санях своего полузамерзшего друга Феодота Обухова.

По выздоровлении Феодот Обухов немедленно выполнил свой обет. С того времени Борская икона «Взыскание погибших» стала почитаться верующим народом.

Известны следующие чудотворные списки с иконы «Взыскание погибших»: из села Малижина Харьковской губернии, явленная в 1770 году, троекратно избавившая жителей от холеры; из села Красное Черниговской губернии, из Воронежа, а также из г. Козлова Тамбовской губернии. В 1835 году при Московском Александровском Сиротском институте был освящен храм в честь иконы «Взыскание погибших».

Другая чтимая икона Божией Матери «Взыскание погибших» находится в храме в честь Воскресения словущего, что на Успенском Вражке (ныне – ул. Неждановой) в Москве. Она была перенесена из храма в честь Рождества Христова, что в Палашах, куда была передана благочестивым прихожанином того храма. По преданию, последний ее владелец был вдовец и один воспитывал своих сирот. Он находился в полной нищете. Усердная молитва к Пресвятой Богородице спасла его от отчаяния и устроила жизнь его дочерей. Владелец иконы передал образ в храм Рождества Христова по особому указанию, полученному в сновидении. В 1812 году этот храм был разграблен французами. Икона Божией Матери «Взыскание погибших» была найдена расколотой на три части среди поруганного церковного имущества. При обретении иконы совершилось множество чудесных исцелений.

Вскоре чтимая икона Божией Матери была реставрирована.

На полях иконы изображены святые – Небесные покровители прежних владельцев иконы: мученик Мамант, апостол Филипп, святая праведная Анна, Святитель Николай, преподобномученица Параскева, великомученица Екатерина.

Праздник Божией Матери «Взыскание погибших» в храме Воскресения словущего стал одним из наиболее любимых верующими москвичами.

К этой иконе обращались невесты, выходя замуж, с молитвой о том, чтобы брак был благодатным; приходили к ней люди, с мольбой об освобождении от пороков, страждущие в болезнях, а также матери с ходатайством о погибающих детях. И всем Царица Небесная ниспосылает помощь и заступление.

Святи́теля Феодо́сия, архиепи́скопа Черни́говскаго

Слу́жбу зри 9 сентября

Тропа́рь, глас 4:

Преудобре́н во архиере́ех, святи́телю Феодо́сие,/ был еси́ свети́ло своему́ ста́ду,/ та́же преста́вился еси́ в ве́чныя оби́тели,/ умоли́ у Престо́ла Царя́ Сла́вы изба́витися нам от находя́щих на ны зол/ и спасти́ся душа́м на́шим, свя́те, моли́твами твои́ми.

Конда́к, глас 4:

Па́стырей Нача́льнику Христу́ труди́лся еси́,/ святи́телю Феодо́сие,/ на па́жити духо́вней слове́сныя твоя́ о́вцы пита́я,/ и целе́бен дар от Христа́ Спа́са прия́л еси́,/ во е́же не́мощи душе́вныя и теле́сныя цели́ти всех,/ с ве́рою к тебе́ приходя́щих./ Те́мже и ны́не, свя́те, моли́ся,/ всем, и́мя твое́ призыва́ющим,/ от наве́тов вра́жиих спасти́ся/ и поми́ловатися душа́м на́шим.

Святитель Феодосий, архиепископ Черниговский.

Родился в начале 30-х годов XVII в. в Подольском крае. Происходил из древнего дворянского рода Полоницких-Углицких. Родителями его были иерей Никита и Мария. Имя, данное святителю Феодосию при Крещении, осталось неизвестным.

Благочестие родителей способствовало духовному развитию и добрым склонностям мальчика: с детства он прилежал молитве и отличался кротким характером.

Юношей он вступил в духовное училище, так называемую Киево-Братскую коллегию, при Киевском Богоявленском монастыре. Конец 40-х годов ХVII в. был временем расцвета коллегии. Ректорами в то время были архимандрит Иннокентий (Гизель), а затем игумен Лазарь (Баранович), впоследствии архиепископ Черниговский. В числе наставников были такие просвещенные люди, как иеромонахи Епифаний (Славинецкий), Арсений (Сатановский), игумен Феодосий (Сафонович), игумен Мелетий (Дзик) и епископ Белорусский Феодосий (Баевский). Товарищами святого по Коллегии были будущие выдающиеся ученые и пастыри – Симеон Полоцкий, Иоанникий Голятовский, Антоний Радивилловский, Варлаам Ясинский.

Киево-Братская Коллегия являлась в то время главным центром борьбы Православия против напора и нападок католического духовенства – иезуитов и униатов.

В годы обучения окончательно определилось призвание святого к иноческому подвигу. Свободное от занятий время он отдавал молитве, чтению Священного Писания и Богомыслию.

Можно предположить, что святому Феодосию не пришлось пройти полного курса Коллегии, так как во время разорения Киева поляками Коллегия на несколько лет прекратила свою деятельность.

После получения образования будущий святитель принял постриг в Киево-Печерской Лавре и был назван Феодосием в честь преподобного Феодосия Печерского (память 3 мая).

Выдающиеся способности и высокая духовная настроенность молодого инока были сразу отмечены митрополитом Дионисием Балабаном, который поставил его архидиаконом Киево-Софийского собора, а затем назначил наместником митрополичьего кафедрального дома.

Однако святой Феодосий испросил благослове́ния на поселение в отдаленном Крутицком монастыре Черниговской епархии, возле Батурина, славившемся строгостью своего устава. Там он был посвящен в сан иеромонаха, а в 1662 году был назначен игуменом Корсунского монастыря Киевской епархии.

В 1664 году его назначили настоятелем знаменитого Киево–Выдубицкого монастыря. Эта обитель незадолго до того находилась в руках униатов, приведших ее в полное разорение. Святой Феодосий с усердием принялся за дело, и, благодаря своей энергии и трудолюбию, быстро восстановил иноческую жизнь в Выдубицком монастыре. Заботясь о церковном благолепии, он организовал прекрасный хор, который славился не только в Малороссии, но и в Москве, куда святой Феодосий посылал своих певчих в 1685 году.

Для успешного возрастания иноков в духовной жизни святой игумен основал вблизи обители, на острове Михайловщине, небольшой скит, куда могли уединяться иноки для подвигов безмолвия. Наместником и строителем скита он назначил одного из самых строгих и ревностных иноков обители – иеромонаха Иова (Опалинского).

В те годы святому Феодосию пришлось пережить тяжкое испытание: вместе с другими игуменами он был обвинен Мефодием, епископом Мстиславским и Оршанским, в измене русскому правительству и мнимой переписке с изменниками. 20 сентября 1668 года он был вызван давать объяснения по этому делу. Однако 17 ноября того же года клевета была обнаружена, и святой Феодосий вместе с другими был оправдан.

Особо оценил духовные дарования святого Феодосия Преосвященный Лазарь (Баранович) и приблизил его к себе, называя «овцой стада Христова, научившейся покорности».

Когда епископ Лазарь был назначен местоблюстителем Киевской митрополии, он назначил святого Феодосия своим наместником в Киеве, а сам оставался в Чернигове. В этом звании святой Феодосий принимал деятельное участие во многих церковных событиях.

В 1685 году он участвовал с правом решающего голоса в избрании епископа Гедеона (Четвертинского) митрополитом Киевским и вместе с игуменом Иеронимом (Дубиною) Переяславским был послан в Москву с известием об избрании. В Москве они были приняты с почетом. Результатом этого посольства было воссоединение Киевской митрополии с Русской Православной Церковью.

В 1688 году святой Феодосии был назначен архимандритом Черниговского Елецкого монастыря на место скончавшегося архимандрита Иоанникия (Голятовского). Там ему пришлось много потрудиться над благоустройством обители, также приведенной в разорение иезуитами и доминиканцами.

С того времени деятельность святого переносится в Чернигов, где он становится ближайшим помощником Преосвященного Лазаря (Барановича), помогая ему во всех трудах по управлению и благоустроению епархии.

Так, он участвовал в составлении Соборного ответа Московскому Патриарху Иоакиму по поводу отношения Киевской митрополии к Флорентийскому Собору и поднятого на нем вопроса о времени пресуществления Святых Даров.

В начале 1689 г. святой Феодосий вместе с Батуринским игуменом святым Димитрием (Туптало), будущим митрополитом Ростовским, ездил в Москву по тому же делу к Патриарху Иоакиму.

В 1692 году 11 сентября святой Феодосий был торжественно хиротонисан в Успенском Московском соборе Кремля в сан архиепископа Черниговского.

Управляя Черниговской епархией, святитель Феодосий особенно заботился о духовном просвещении своей паствы. Он поддерживал старые и создавал новые иноческие обители, среди них: Печеникский женский монастырь, где он сам освящал храм. В 1694 году им был основан Любецкий скит, в том же году святитель освятил храм в Домницком мужском монастыре, а в 1695 году – величественный храм в честь Пресвятой Богоро́дицы, построенный на вершине Болдинской горы, близ Ильинского монастыря.

Святитель Феодосий поддерживал существование в Чернигове типографии, выпустившей многие печатные издания Богослужебных книг.

При святителе Феодосии в Черниговской епархии замечается особый подъем и усиление иночества. Большое внимание Святитель уделял духовенству и был строго разборчив в выборе кандидатов. Покровительствовал духовным школам, приглашая из Киева ученых монахов, среди которых был снятой Иоанн (Максимович), будущий митрополит Тобольский. Последний стал деятельным помощником и преемником святителя Феодосия в устройстве Духовных школ.

Отличительными чертами личности святителя Феодосия были – снисходительность, миролюбие, строгая справедливость, глубокое сострадание ко всем, обращавшимся к нему за помощью и советом, не только православным, но и людям других исповеданий.

Чувствуя приближение смерти и готовя себе преемника, святитель вызвал к себе святого Иоанна (Максимовича), бывшего в то время наместником Брянского Свенского монастыря, возвел его в сан архимандрита и назначил настоятелем Елецкого монастыря в Чернигове.

В 1696 году 5 февраля святитель Феодосий скончался и был погребен в Черниговском Борисоглебском соборе, за правым клиросом, в устроенном для того склепе.

Святитель Иоанн Максимович построил над его гробом кирпичный свод с хвалебной надписью в стихах, в благодарность за чудесное избавление по молитвам святителя Феодосия от тяжкой болезни.

Прославление святителя Феодосия совершилось 9 сентября 1896 года.

Святы́я му́ченицы Ага́фии

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3 (зри службу Богоро́дицы в феврале 5-го дня) и святыя 3, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Нетле́нно соблюла́ еси́ те́ло/ Христу́, Жениху́ твоему́,/ де́вства добротами,/ Ага́фие Богоневе́сто, укра́шена/ и просвеще́на му́ченическими блиста́ньми,/ и в черто́г Боже́ственный вмести́лася еси́./ Те́мже твое́ всеми́рное соверша́ем торжество́,/ Спа́са сла́вяще,/ при́сно Тя сла́вящаго.

Сосце́в отре́зание,/ и огня́ опале́ние,/ и строга́ния телесе́ претерпе́ла еси́, сла́вная,/ ве́чнующая, очи́ма серде́чныма смотря́я воздая́ния,/ и отону́дное блаже́нство,/ и вене́ц неувяда́емый,/ е́же тебе́ Христо́с ны́не дарова́,/ за Него́же пострада́вши,/ страстоте́рпице многострада́льная.

Стремле́ние неуде́ржное/ огня́ свире́паго уста́вила еси́,/ моли́твами твои́ми, благоимени́тая,/ и град спасла́ еси́,/ честны́я твоя́, му́ченице, мо́щи чту́щий,/ от ни́хже объе́млет ре́ки исцеле́ний/ Боже́ственным Ду́хом./ В сем бо пострада́вши, врага́ смири́ла еси́/ и побе́ды вене́ц прия́ла еси́, всехва́льная.

Аще есть пост, Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен или Крестобогоро́дичен (пи́саны в 28 день).

Аще ли несть поста́, пое́м самогла́сен святы́я.

Сла́ва, глас 8. Сикеота:

Пресла́вно чу́до бысть во страда́нии всесла́вныя Ага́фии/ и му́ченицы Христа́ Бо́га,/ подо́бно Моисе́ови./ Он бо, лю́дем законополага́я,/ на горе́ напи́сана на скрижа́лех/ Богоначерта́нная пи́смена прия́т;/ зде же А́нгел с Небесе́/ на гроб скрижа́ль принесе́ напи́сану,/ ум преподо́бен самоизво́лен,/ честь от Бо́га и оте́честву избавле́ние.

И ны́не, пра́здника, глас 8, Андре́я Кри́тскаго:

И́же на Херуви́мех носи́мый и пева́емый от Серафи́м,/ днесь в Боже́ственное святи́лище по зако́ну приноси́м,/ на ста́рческих, я́ко на престо́ле, седи́т рука́х/ и от Ио́сифа прие́млет да́ры Боголе́пно,/ я́ко супру́г го́рличищ,/ нескве́рную Це́рковь и от язы́к новоизбра́нныя лю́ди,/ голуби́на же два птенца́,/ я́ко Нача́льник Ве́тхаго же и Но́ваго./ Е́же к Нему́ обеща́ния Симео́н коне́ц прие́м,/ благосло́вя Де́ву Мари́ю Богоро́дицу,/ страсте́й о́бразы, и́же из Нея́, провозгласи́/ и от Него́ проша́ше отпуще́ния, вопия́:/ ны́не отпусти́ мя, Влады́ко,/ я́коже пре́жде возвести́ ми,/ я́ко ви́дех Тя, Первове́чнаго Све́та/ и Спа́са Го́спода христоимени́тым людем.

На стихо́вне стихи́ры пра́здника, глас 6 (зри службу Богоро́дицы в феврале 5-го дня).

Тропа́рь святы́я, глас 4:

А́гница Твоя́, Иису́се, Ага́фия,/ зове́т ве́лиим гла́сом:/ Тебе́, Женише́ мой, люблю́,/ и, Тебе́ и́щущи, страда́льчествую,/ и сраспина́юся, и спогреба́юся Креще́нию Твоему́,/ и стражду́ Тебе́ ра́ди, я́ко да ца́рствую в Тебе́,/ и умира́ю за Тя, да и живу́ с Тобо́ю,/ но, я́ко же́ртву непоро́чную, приими́ мя, с любо́вию поже́ршуюся Тебе́./ Тоя́ моли́твами, я́ко Ми́лостив, спаси́ ду́ши на́ша.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

НА У́ТРЕНИ

Седальны по 1-м и по 2-м стихословиях (зри службу Богоро́дицы в феврале 5-го дня).

Канон праздника на 8 и святыя на 4, егоже краегранесие: Благую благими воспоим песньми. Феофаново. Глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.

Благи́х пе́рвую вину́ возжела́вши,/ благоимени́таго зва́ния, му́ченице, сподо́билася еси́, несказа́ннаго промышле́ния,/ нра́вов твои́х проразуме́вши благосты́ню.

Взя́лася еси́, чи́стая, к житию́ пресве́тлому, плотско́е мудрова́ние презре́вши/ и к жела́ннейшему Жениху́ твоему́ кре́пко взира́ющи.

Неве́ста Христо́ва, Боже́ственною бла́гостию украси́лася еси́, и де́вства добро́тами,/ и Боже́ственными кровьми́ честна́го муче́ния,/ сугу́быми венцы́ венча́ема, сла́вная.

Богоро́дичен: Боголе́пное селе́ние, Чи́стая, Ты была́ еси́,/ Небе́с простра́ннейшее и чисте́йшее, Богоро́дице Де́во,/ и ны́не о Тебе́ ра́дуется де́вственный лик.

Песнь 3

Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.

Ага́фие, я́сный и красне́йший Боже́ственных му́ченик цвет и сла́ва,/ души́ мое́я́ ты озлобле́ние исцели́вши, му́ченице, удобри́.

Ро́дными доброде́тельми себе́ уясни́ла еси́, Ага́фие,/ и му́ченица пронарекла́ся еси́,/ о привре́менных небре́гши и Бо́жие Ца́рство возлюби́вши.

Всех кра́сных Христа́ предпочла́ еси́, Ага́фие,/ привлечена́ Боже́ственным жела́нием,/ и мучи́телей свире́пства благоде́рзостно и му́жески попра́ла еси́.

Богоро́дичен: Богоневе́сто Чи́стая, Бо́га, Его́же родила́ еси́,/ моли́ изба́вити Тя пою́щия/ от искуше́ний, и обстоя́ний, и страсте́й, и бед,/ Всеблаже́нная.

Конда́к святыя, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Да украси́тся днесь Це́рковь порфи́рою сла́вною, омоче́ною от чи́стых крове́й Ага́фии му́ченицы:/ ра́дуйся, вопию́щи, Ката́нская похвало́.

Седа́лен святы́я, глас 3.

Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:

Сла́вою ве́ры и благоче́стием,/ преподо́бством, и де́вством, и усе́рдием укра́шена страда́ния,/ нарекла́ся еси́ ум преподо́бен, самоизво́лен,/ вои́стинну честь к Бо́гу, оте́честву избавле́ние,/ Христу́ я́ко неве́ста моля́щися дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас то́йже:

От Де́вы Тя воплоще́нна, Христе́,/ ра́дуяся, подъя́т свяще́нный Симео́н, – ны́не отпуща́еши, – вопия́, – раба́ Твоего́, Влады́ко./ А́нна же непоро́чная, проро́чица и сла́вная,/ ны́не испове́дание и пе́ние прино́сит Тебе́./ Мы же, Жизнода́вче, вопи́ем Ти:/ сла́ва та́ко благоволи́вшему.

А́ще есть пост, Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен; аще ли среда́ или́ пято́к, Крестобогоро́дичен (пи́саны сего́ ме́сяца в 18 день).

Песнь 4

Ирмо́с: Пою́ Тя, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся,/ до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго./ Тем мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя,/ прославля́ю, Многоми́лостиве.

Посрами́ся льсти́ваго зми́я безу́мие и обличи́ся,/ де́вы бо сего́ ны́не свире́пство попира́ют,/ Христу́, от Де́вы возсия́вшу на земли́ и всех озари́вшу.

Зако́нно целому́дрие нескве́рно удержа́вши, страстоте́рпице,/ ду́хи, ра́дующися, низложи́ла еси́ лука́вствия,/ Христо́вою вооружи́вшися благода́тию/ и Крест Сего́ на ра́мех взе́мши.

Бу́ди ми предста́тельница всему́драя, лю́тых мя изыма́ющи и напа́стей,/ бу́ри же, и ско́рби, и наси́лия изба́ви вра́жия,/ я́ко да изба́влься, воспою́ тя,/ я́ко благу́ю предста́тельницу, благоимени́тая.

Богоро́дичен: Неизме́рно А́нгельския, Пречи́стая, све́тлости превозшла́ еси́,/ мы́сленнаго Со́лнца ро́ждши несказа́нно, Христа́,/ заря́ми Божества́ ве́рных мы́сли озаря́ющаго.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́та Пода́телю и веко́в Тво́рче Го́споди/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас:/ ра́зве бо Тебе́ ино́го бо́га не зна́ем.

Боже́ственными веле́нии пра́вима сла́вная,/ обра́зно плотска́го пристра́стия разреши́ла еси́ юз Ага́фие,/ ма́слина я́вльшися плодови́та.

Все́ю любо́вию Христо́вою светле́йшая, блиста́ния зря́щи,/ я́же на земли́ до́лу влеку́щия презре́ла еси́ сла́сти,/ О́наго и Еди́наго жела́ющи красоты́.

Да неизрече́нную сподо́бишися жизнь, сла́вная,/ избра́нных ви́дети,/ му́ки претерпе́ла еси́ кре́пко, ра́дующися/ Ага́фие всехва́льная.

Богоро́дичен: Тебе́, ро́ждшей Христа́, всех Соде́теля, зове́м:/ ра́дуйся, Чи́стая, ра́дуйся, Свет возсия́вшая нам;/ ра́дуйся, вмести́вшая Бо́га Невмести́маго.

Песнь 6

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Суему́дрен сый мучи́тель тя, до́брую де́ву, укра́сти наде́яшеся,/ но безсту́ден обличи́ся, прирази́вся тве́рдому твоему́ ра́зуму.

Излия́ся благода́ть во устна́х твои́х, му́ченице благоимени́тая,/ я́сно бо обличи́ла еси́ я́ве безсту́днаго,/ Богонауче́нным сло́вом обогати́вшися.

Ка́мень всече́стен яви́лася еси́, всехва́льная,/ ум самоизво́лен преподо́бен иму́щи/ и оте́честву избавле́ние тве́рдо бы́вши,/ Ага́фие честна́я.

Богоро́дичен: Псало́мски, восхваля́юще, вопие́м Ти:/ ра́дуйся, ту́чнейшая горо́ Христа́ Бо́га,/ в ню́же всели́тися благоволи́ за на́ше спасе́ние, Богоневе́сто.

Конда́к и и́кос пра́здника.

Песнь 7

Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Яко зело́ све́тло веша́ющи/ и я́ве мучи́теля устраши́ла еси́ сло́вом прему́дрости и благода́ти, терпе́нием же мук у́глие о́гненное неболе́зненно терпя́́щи, взыва́ла еси́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Неи́стовством лю́тым содержи́мь, злосе́рдый недоумева́ше лю́те,/ твою́ ви́дя ю́ность и сосце́в твои́х прозябе́ние,/ ра́дующи бо ся, му́ченице, вопия́ла еси́ твоему́ Жениху́, взыва́ющи:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Предста́ све́тло Христо́в учени́к тебе́, стрего́мей,/ твоя́ исцеля́я лю́тыя ра́ны, я́же подъя́ла еси́,/ непобеди́мая му́ченице, Спа́сова деви́це,/ ра́дующися и глаго́лющи:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоро́дичен: Умерщвля́ется Ада́м, преступи́в за́поведь Вседержи́теля,/ Ты же, ро́ждши ве́чную Жизнь, Де́во Всенепоро́чная,/ сего́ изба́вила еси́ от сме́рти, Сы́ну Твоему́ взыва́юща:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Песнь 8

Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте дела́ я́ко Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.

В весе́лии и ра́дости преве́чней жи́ти сподо́бившися,/ неизрече́нною твое́ю сла́вою озари́тися чту́щим тя, Ага́фие, Го́сподеви помоли́ся/ и нетле́нныя жи́зни наслади́тися.

Умо́м, и се́рдцем, и душе́ю возлю́бльши Христа́ па́че сло́ва,/ Многорачи́тельнаго, Еди́наго, впери́лася еси́ Тому́, вопию́щи:/ теку́ в след Тебе́ и вселю́ся с Тобо́ю во ве́ки.

Преесте́ственными ря́снами и кра́сною оде́ждею укра́шена, я́ко царе́ва дщи,/ в че́сти Христо́ве предстои́ши, Ага́фие, взыва́ющи:/ Тя превозно́сим, Го́спода, во ве́ки.

Богоро́дичен: Ми́ро излия́нное нам, Богоро́дице, Христа́ во чре́ве нося́щи,/ облагоуха́ла еси́ мир Богодохнове́нными воня́ми./ Те́мже Тебе́, Де́во, взыва́ем:/ ра́дуйся, мирополо́жнице мирово́ннаго ми́ра.

Песнь 9

Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию, прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.

Победи́тельными венцы́ украси́вшися, Богому́драя Ага́фие, десни́цею живонача́льною/ ны́не изба́витися помоли́ся я́коже оте́честву твоему́ от бу́ри,/ я́ко пе́рвее огня́ уста́вила еси́ стремле́ние,/ да вси тя пе́сньми непреста́нно велича́ем.

Боже́ственным про́мыслом снабдева́я вся́ческая, Христо́с,/ ны́не воздая́ твое́й, му́ченице, до́блести,/ вселя́ет тя в се́лех Небе́сных я́ко неве́сту всенепоро́чную Свою́/ и ра́доватися со А́нгелы и с му́ченики сподо́бил есть.

Ми́лостивна, о страстоте́рпице, Судию́ вся́ческих – Христа́ сотвори́ мне, честна́я,/ мольба́ми твои́ми, пресла́вная,/ и прегреше́ний мои́х мно́жество очи́стити/ Благоутро́бнаго при́сно моля́щи не преста́й, му́чеников удобре́ние.

Богоро́дичен: Вопло́щься неизрече́нно от чи́стых Твои́х крове́й,/ я́ко со́лнце, яви́ся нам, Пречи́стая Ма́ти безневе́стная,/ пре́жде всех век Отцу́ Собезнача́льный Сын/ и, тьму отгна́в, просвети́ вся́ческая.

Свети́лен му́ченице.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Сосце́в твои́х отъя́тие претерпе́ла еси́, до́брая деви́це,/ и вся́ки ины́я му́ки Христа́ ра́ди, страстоте́рпице,/ тем и в черто́г тя кра́сный всели́ твой Жени́х, сла́вная,/ лику́ющу со А́нгелы, де́во му́ченице Ага́фие.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника.

На стихо́вне стихи́ры пра́здника (зри страни́цу 186) со стиха́ми пра́здничными: Ны́не отпуща́еши раба́ Твоего́, Влады́ко,/ по глаго́лу Твоему́, с ми́ром. Свет во открове́ние язы́ков/ и сла́ву люде́й Твои́х Изра́иля.

Святая мученица Агафия пострадала в 251 году. Она происходила из благородной богатой христианской семьи г. Палермо (прежнее название Панорм) в Сицилии, правителем которого в то время был Кинтиан, поставленный злочестивым императором-гонителем Декием (249–251).

В то время император разослал по всем областям указание о преследовании христиан.

С горячей молитвой святая Агафия отправилась на суд. Когда она вышла из города, у нее развязалась сандалия. Поставив ногу на камень, чтобы завязать ее, святая оглянулась и увидела, что все провожающие покинули ее и вернулись домой.

Заплакав, она обратилась к Богу: «Всемогущий Господи, ради моих соотечественников, не поверивших рабе Твоей, что хочет пострадать за Твое Святое Имя, покажи чудо на этом месте». И тотчас на том месте выросла дивная, но бесплодная маслина, которая своим бесплодием говорила о неверии палермцев.

По приказанию Кинтиана, прослышавшего о красоте и богатстве святой Агафии, она не была сразу предана суду. Ее поместили у одной богатой женщины-язычницы Афродисии, надеясь, что в обществе пяти ее дочерей, развлекаясь удовольствиями, нарядами и угощениями, святая Агафия откажется от Христа и принесет жертвы идолам, а Кинтиан склонит ее к своему преступному желанию и завладеет оставшимся после кончины ее родителей большим ее богатством. Однако эти надежды не оправдались. Тогда ее посадили в смрадную темницу. Наутро, не добившись отречения святой Агафии от Христа, разгневанный мучитель велел повесить ее нагою на дереве и бить. Ее грудь рвали железными клещами, а затем отрезали сосцы.

Во время этой страшной пытки святая обратилась к мучителю со словами: «Безбожный и бесчеловечный мучитель, как можешь ты отрезать у женщины сосцы, ведь ты сам питался молоком своей матери, терзая мое тело, ты не можешь коснуться моей души, которая от юности посвящена Богу».

Святую Агафию бросили в темницу. В полночь ей явился святой апостол Петр, в виде старца, который нес в руках врачевания для нее. Впереди старца шел прекрасный юноша с горящей свечой. Святая подумала, что это врач. Апостол сказал, что пришел исцелить ее от ран, и предрек, что Кинтиан умрет страшной смертью и будет вечно мучиться.

Святая Агафия, не подозревая, что видит пред собой апостола Петра, преданная Жениху-Христу, отказалась обнажить свое тело перед врачом-мужчиной. Она сказала ему, что врачевание от рук человеческих никогда не касалось ее тела и, если угодно Господу, то Он ее исцелит Сам. Обрадованный твердой верой святой Агафии, апостол назвал свое имя и с улыбкой сказал, что он послан от Бога исцелить ее, и стал невидим.

Всю ту ночь необычайный Свет наполнял темницу, где находилась совершенно исцеленная мученица.

На пятый день святую Агафию снова привели к мучителю, и она по-прежнему оставалась непреклонной и не соглашалась принести жертвы идолам. Чудо исцеления мученицы не вразумило правителя, и по его приказанию она была подвергнута вновь страшным пыткам: ее положили на острые раскаленные черепицы, посыпанные горячими углями. В то время во всем городе началось землетрясение; разверзнувшаяся земля поглотила друзей Кинтиана, производивших пытку. По настоятельному требованию испуганных горожан Кинтиан приказал прекратить мучения святой Агафии и отвести ее в темницу, где она возблагодарила Господа за дарованное ей терпение в страданиях и просила принять ее душу с миром. Молитва святой Агафии тотчас была услышана, и мученица предала дух свой Богу.

Во время погребения святой мученицы явился прекрасный незнакомый юноша в сопровождении ста отроков. Он вложил в ее гроб каменную дощечку с надписью «Непорочный ум, добровольная жертва Богу и отечеству избавление», и стал невидим – все поняли, что это был Ангел.

Мучитель Кинтиан вскоре получил возмездие. После кончины святой Агафии он дерзнул поехать в г. Панорм с целью овладеть ее богатством. Во время переправы через реку на пароме один из внезапно взбесившихся коней изгрыз зубами его лицо, а другой столкнул в воду, убив ногами. После этого ни один из царских правителей не дерзал причинять обиды родственникам святой Агафии. Над ее мощами была построена церковь. Написанные, во время погребения святой Агафии, Ангелом на дощечке слова – «...отечеству избавление» – подтвердились, когда через год после кончины мученицы по молитвам к ней христиан и язычников прекратилось страшное извержение вулкана на горе Этна, близ города Катаны, где почивают мощи этой святой. Это чудо произошло в пятый день февраля.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея февраль. - 2002. - 812 с.

Комментарии для сайта Cackle