25-й день
И́же во святы́х отца́ на́шего Тара́сия, архиепи́скопа Константи́нограда
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:
Прииди́те, и́же Боже́ственных рачи́телие/ и духо́вных почита́телие,/ дне́сь трапе́зу иму́щую у́зрим воздержа́ния сла́дость,/ ея́же Боже́ственный угото́ва нам пита́тель ду́хом – Тара́сий/ невеще́ственными доброде́тельми, вси́ несомне́нно вопию́ще:/ моли́, мо́лимся, я́ко да обря́щем согреше́ний проще́ние.
Ве́ру вселе́нней, верхо́вный о́тче,/ вои́стинну явля́я, му́дре, начерта́л еси́,/ скве́рну оттряса́я ерети́ческую, и добро́ту водрузи́л еси́ церко́вную,/ уче́нием после́дуя Апо́стол Христо́вых./ Те́мже с ни́ми тебе́ вопие́м вси́:/ достохва́льне о́тче, моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Всего́ восприя́л еси́ Христа́ и блаже́нство ми́лости, е́же к ни́щим любо́вь,/ сим бо ми́лость бога́тно излия́в,/ ми́лость получи́л еси́ обетова́ния,/ ми́лость бо на суде́ хвали́тися вопие́т./ Те́мже к жи́зни отше́л еси́./ Моли́, мо́лимся,/ я́ко да согреше́ний обря́щем проще́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Еди́на Невмести́маго Бо́га нетесноме́стно во чре́ве носи́ла еси́,/ Челове́ка бы́вша за бла́гость, Пресвята́я Богоневе́сто./ Те́мже молю́ Тя, утесня́ющих мя страсте́й измени́,/ я́ко да, те́сную и пра́вую стезю́ ше́ствовав,/ дости́гну, я́же к жи́зни, Де́во, водя́щую.
Крестобогоро́дичен:
Гро́зд всезре́лый, Чи́стая, Его́же невозде́ланно во утро́бе носи́ла еси́,/ на Дре́ве я́ко узре́ла еси́ Сего́ пове́шена,/ рыда́ющи, восклица́ла еси́ и взыва́ла еси́:/ Ча́до, сла́дость иска́пай, е́юже оты́мется пия́нство вся́кое страсте́й,/ Благоде́телю, Мене́ ра́ди, Тебе́ ро́ждшия,/ Свои́м благоутро́бием умоля́емь.
Тропа́рь, глас 4:
Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости,/ воздержа́ния учи́теля,/ яви́ тя ста́ду твоему́,/ я́же веще́й и́стина,/ сего́ ра́ди стяжа́л еси́ смире́нием высо́кая,/ нището́ю бога́тая./ О́тче Тара́сие,/ моли́ Христа́ Бо́га/ спасти́ся душа́м на́шим.
Кано́н, глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.
Неведе́ния, и плене́ния, и рабо́ты грехо́вныя мя изба́ви/ и к покая́нию наста́ви, Ще́дре,/ наводя́ мя ско́ро к любви́ Твое́й.
Струи́ жи́зни име́я, му́дре, се́рдце твое́,/ Це́ркве был еси́ я́ко река́ Бо́жия, напо́лнившися уче́ньми,/ и сея́ напоя́я, о́тче, бразды́.
Мастию твой верх честны́й/ Ду́хом Боже́ственным пома́зася, Тара́сие,/ на браду́ бога́тно, я́ко Ааро́ню, сни́де на оме́ты твоя́,/ я́ко роса́ Аермо́нская.
Богоро́дичен: Се вопие́т Иса́ия, Де́во Чи́стая:/ сове́та вели́каго А́нгела,/ во утро́бе Твое́й заче́нши без се́мене, родила́ еси́/ и Де́ва пребыва́еши по Рождестве́, Чи́стая.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщве́й гре́х,/ и стра́х Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих тя.
Всем утвержде́ние сердца́м был еси́/ хле́бом слове́с твои́х, святи́телю,/ умаща́я же, я́ко еле́ем, весели́ши, я́ко вино́м, сердца́ на́ша.
Теплото́ю ра́зума и ре́вностию ве́ры отце́в был еси́ верхо́вник/ и ерети́ческая противле́ния я́ко су́щая а́дова врата́ разори́л еси́.
Возде́в к Бо́гу преподо́бныя ру́ки твоя́,/ мир ста́ду твоему́ испроси́./ Те́мже и, к Вы́шнему насле́дию возше́д, почи́л еси́.
Богоро́дичен: Стра́нно Рождество́, стра́нно происхожде́ние во утро́бе обновля́ется Де́вы,/ и естество́, попо́лзшееся в тле́ние, от ле́сти воздви́же.
Седа́лен, глас 3.
Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:
Де́лы просия́л еси́ Богоразу́мия,/ заре́ю облиста́л еси́ Це́рковь,/ е́реси умертви́л еси́ словесы́ твои́ми,/ нищелю́бие и любо́вь источи́л еси́,/ Авраа́мову странноприя́тию подо́бяся,/ о́тче Тара́сие, Христа́ Бо́га моли́,/ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва,/ Еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во,/ чистото́ю А́нгелы превозше́дшая,/ па́че всех мене́ пе́рсть бы́вша,/ оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми,/ очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми,/ подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.
Крестобогоро́дичен:
Нескверная А́гница Сло́ва,/ нетле́нная Де́ва Ма́ти,/ на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго,/ матерски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше:/ увы́ Мне, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею,/ хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?
Песнь 4
Ирмо́с: Пою́ Тя, слу́хом бо, Го́споди, услы́шах и ужасо́хся:/ до мене́ бо и́деши, мене́ ища́, заблу́ждшаго./ Те́м мно́гое Твое́ снизхожде́ние, е́же на мя,/ прославля́ю, Многоми́лостиве.
По́том благоче́стия все́ял еси́ Боже́ственное сло́во Це́ркви/ и пожа́л еси́ клас, Тара́сие, Правосла́вия;/ на земли́ кро́тких всели́лся еси́ и с ни́ми ра́дуешися, веселя́ся.
Его́же рече́ Иса́ия, преподо́бне,/ Боже́ственный стра́х во чре́ве прия́л еси́ ду́хом/ и роди́л еси́ Це́ркви,/ и́мже ересе́й прозябе́ния разбива́ются о ка́мень ве́ры.
Излия́нием сле́з, преподо́бне, отмы́л еси́ скве́рны/ и ко исто́чнику дости́гл еси́, в не́мже неодожде́нное пи́во сла́дости присносу́щныя пролива́емо,/ к жела́нием ты приспе́л еси́ кра́йним.
Богоро́дичен: Без се́мени заче́нся, Всенепоро́чная, Бог Сло́во во утро́бе Твое́й/ происхо́дит сообра́зно непрело́жно к челове́ческому ро́ду./ Того́ о рабе́х Твои́х моли́ при́сно, от бед спасти́ся душа́м на́шим.
Песнь 5
Ирмо́с: Све́та пода́телю и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас,/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.
Си́лою слове́с твои́х не́мощь нечести́вых обличи́л еси́,/ и сою́зом связа́л еси́ Боже́ственныя любве́ ста́до твое́,/ и наде́ждею и ве́рою сохраня́еши невреди́мо.
Оттря́с воздержа́нием пи́щу,/ пита́л еси́ твою́ ду́шу, хлеб име́я чи́стыя моли́твы,/ поуче́ние же Боже́ственное и вознося́щее смире́ние.
Ты ри́зу, му́дре, церко́вную оте́чески истка́л еси́,/ в ню́же Христо́с честны́м о́бразом оде́яв тя ве́ры ра́ди,/ и правосла́вия уясни́л еси́ уче́ния.
Богоро́дичен: Тя Предста́тельницу, Чи́стая, и наде́жди кре́пкое основа́ние,/ и подпо́р, и покро́в, и сте́ну и́мамы вси́,/ и к Ца́рствию приводя́щий мо́ст.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли́, Бо́же, мя возведи́.
Же́ртва и заколе́ние быв,/ повину́л еси́ себе́ Бо́гу ве́рою/ и соблюда́еши безкро́вныя слу́жбы Его́ соверше́ние.
Ны́не в невеще́ственную сла́ву преше́д от земли́,/ веще́ственными страстьми́ оскве́рншуюся, преподо́бне, ду́шу мою́/ приле́жною моли́твою твое́ю исцели́.
Острога́л еси́ дебе́льство писа́ния ра́зума глубо́ким истонче́нием,/ Це́ркви был еси́ скоропи́сца, Тара́сие, тро́сть.
Богоро́дичен: Недоуме́нием покрыва́ется Рождество́ Твое́,/ стра́нно бо, Де́во, дои́ши Пита́теля,/ и млеко́м пита́еши Невеще́ственнаго,/ и на руку́ держи́ши Зижди́теля.
Конда́к, глас 3.
Подо́бен: Дева днесь:
Правосла́вными догма́ты Це́рковь уясни́в,/ и Христо́ву, блаже́нне, честну́ю ико́ну почита́ти/ и покланя́тися всех научи́в,/ обличи́л еси́ иконобо́рцов безбо́жное веле́ние./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ о о́тче, ра́дуйся, му́дре Тара́сие!
Песнь 7
Ирмо́с: О́бразу злато́му, на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ Твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Прему́дрости ча́ша яви́лся еси́, доброде́тельми испо́лнена,/ и, созва́в пропове́данием высо́каго жития́ твоего́,/ наслади́л еси́ ста́до, Богому́дре,/ и с ним, о́тче, взыва́еши:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Оби́тели та́мошния и наслажде́ния честна́я предвари́л еси́,/ и ра́дуешися с Бо́гом твои́м, и весели́шися у́бо./ Те́мже тя чту́ще, преблаже́нне, со дерзнове́нием взыва́ем:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Му́жеством ра́зума препоя́сан в чре́сла, Тара́сие,/ и житие́м оде́ян, вводя́щим в ве́ру,/ на трапе́зу вы́шняго Царя́ восте́кл еси́, поя́:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Без Отца́ из Тебе́, И́же без ма́тере из Отца́, прохо́дит/ и, чистоты́ Твоея́ зна́мения сохра́нь невре́дна,/ показа́ пречи́сто Рождество́ и Де́вство нескве́рно,/ обновля́ется бо в Тебе́ зако́на рождество́.
Песнь 8
Ирмо́с: В пещи́ о́трочестей прообрази́л еси́ иногда́ Твою́ Ма́терь, Го́споди,/ о́браз же Сия́ из огня́ изыма́ше, неопа́льно входя́щия./ Ю́же пое́м, явльшуюся Тобо́ю конце́м днесь,/ и превозно́сим во вся ве́ки.
Ты, я́ко о́блак у́тренний, и я́ко ка́пля ка́плющая, и роса́, яви́лся еси́,/ благотворе́ния бога́тство собра́л еси́ на земли́, а́лчущих сердца́ ума́стил еси́/ и светлу́ вже́гл еси́, му́дре, душе́вную свещу́.
Святи́тельства оде́ждею дел твои́х све́том просве́щся,/ и яви́лся еси́ целому́дрия ключ,/ воздержа́ния пи́ща, и́стинныя моли́твы учи́тель,/ и покая́ния путь, и зако́н жития́.
Покая́ния вре́мя и обраще́ния плод принеси́/ и смоко́вницы непло́дныя посече́ния преще́ния, душе́ моя́, кля́твы убо́йся,/ напита́й же Христа́ доброде́телей благопло́дием.
Богоро́дичен: Не забу́ди гла́са, Предста́тельнице стра́шная, раб Твои́х,/ но от вся́кия беды́ моли́твами Твои́ми и вся́каго преще́ния исхити́,/ преклоня́ет бо Бо́га Твоя́ Ма́терняя моли́тва.
Песнь 9
Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва,/ неизрече́нною му́дростию прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося на́с ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.
Увяди́л еси́, о́тче, кова́рствия и стре́лы вра́жия огне́м воздержа́ния/ и чистоты́ уѓльми, пло́ти ве́щный гне́в попали́л еси́ и́стинно,/ о́наго светозаре́ния, Тара́сие, сподо́бився.
С патриа́ршескими ли́ки водворя́яся, пое́ши пе́снь А́нгельскую с ни́ми:/ Свят, Свят, Свят Оте́ц Роди́тель, и Сын рожде́йся,/ и Дух, исходя́й неразде́льно./ Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.
Я́ко вшедшу в Вы́шняя с Па́влом, вопие́м:/ преблаже́нне, Бо́жие блаже́нство, Це́ркви утвержде́ние,/ во́инству побе́ду, нам же дарова́ти очище́ние,/ чту́щим тя любо́вию, Тара́сие, помоли́ся.
Богоро́дичен: Вопло́щься неизрече́нно от чи́стых Твои́х крове́й,/ я́ко со́лнце, яви́ся нам, Пречи́стая Ма́ти безневе́стная,/ век всех и́же пе́рвее, Отцу́ Собезнача́лен Сын/ и, тьму́ отгна́в, просвети́ вся́ческая.
Святитель Тарасий, Патриарх Константинопольский, родился в Константинополе в семье патрициев Георгия и Енкратии. Воспитанный в благочестии, он получил глубокое и разностороннее образование: изучил Священное Писание и философию. За добрый нрав и благоразумие его все любили и почитали. При дворе императора Константина VI Порфирородного (780–797) и его матери, святой царицы Ирины (797–802), святой Тарасий получил звание сенатора и стал одним из ближайших царских советников. Император Константин Порфирородный воцарился в десятилетнем возрасте. Он был внуком императора-иконоборца Константина Копронима (741–775) и сыном императора Льва IV Хазара (775–778), также иконоборца. Ересь иконоборчества, начавшаяся при императоре Льве III Исаврянине (716–741), продолжала распространяться. Поборники иконопочитания, особенно монахи, подвергались жестоким гонениям и казням; бесчестию и поруганию подвергались не только иконы, но и мощи святых угодников. Святитель Павел IV, Патриарх Константинопольский (780–784), не проявлял решительных мер в борьбе с ересью. Не имея помощников, чтобы противостать заблуждениям нечестивых, укрепить немощных, воодушевить борющихся за истину, он скрывал, что почитает святые иконы. После четырехлетнего пребывания на патриаршем престоле святитель Павел с глубокой скорбью и покаянием тайно удалился в монастырь святого Флора и принял схиму (†784; память 30 августа).
Когда об этом узнала святая царица Ирина, она вместе с сыном Константином пришла к нему за советом. Святитель указал на сенатора Тарасия, как на возможного преемника, обладавшего несомненными достоинствами, необходимыми на тернистом пути Предстоятеля Церкви. По словам святого Павла, сенатор Тарасий был «силен жезлом разума еретическое лжесловесие отгнати, упасти же добре словесное Христово стадо, и собрати е в едину правоверия ограду».
Вскоре святой Павел публично исповедал свой грех, и так в покаянии преставился к Богу. Царица Ирина собрала совет и народ для избрания Патриарха. Все единодушно говорили: «Никто другой не может быть, кроме Тарасия»23. Тогда святой Тарасий отвечал: «Вижу расторженную и разделенную Бо́жию Церковь, восток же и запад вся дни проклинают нас: люта есть клятва и отсечение от Царствия Бо́жия. Если будет собран Вселенский Собор, и все согласно соединимся в вере (как Крещение едино, так и вера должна быть едина, ибо ничто так не угодно Богу, как пребывать всем в единстве веры и любви), то согласен, хотя и недостоин и неискусен, принять управление Церковью. Если же не будет Вселенского Собора и не истребится еретичество, и вера со всеми Православными Восточными и Западными Церквами не соединится, то я проклятым и осужденным быть не хочу и патриаршество принять не согласен, ибо никакой царь не изымет меня от Бо́жия суда и вечной казни».
При всеобщем согласии, что будет созван Вселенский Собор для осуждения иконоборческой ереси, святой Тарасий, в короткое время прошел все иерархические ступени и в 784 году был возведен на патриарший престол.
В 787 году в г. Никее состоялся VII Вселенский Собор под председательством святителя Тарасия, Патриарха Константинопольского. Присутствовало на Соборе 367 епископов. Деяниями Собора было утверждено почитание святых икон. Те епископы, которые принесли покаяние в иконоборчестве, были вновь приняты Церковью. Деяния Собора были красноречиво восхвалены сицилийским диаконом Епифанием. В обращении к Собору, святому Патриарху Тарасию, городу Никее и ко всей Кафолической Церкви говорится: «Радуйся и ты, разлившаяся по всему земному шару Кафолическая Церковь; торжествуй и веселись о собрании детей своих; сними с себя раздранное рубище и оденься в неповрежденную тунику Православия и единения. Тебе как Невесте Царя веков, Сына и Слова Бо́жия прилично носить живописно сделанный человекообразный образ Его, чтобы видно было, что ты – Невеста Царская. Прилично тебе также иметь внутри себя живописно сделанные иконы всех святых апостолов и пророков, исповедников, Патриархов, святых отцов, также и мучеников, а равно всего сонма благочестивых мужей».
Еще находясь в миру, святой Тарасий вел праведную жизнь. Когда он стал святителем, то еще более усилил подвиги Богомыслия и молитвы. Он не разрешал никому послужить себе, но всегда был сам себе слугой, подавая образец смирения. Имение свое истратил на строительство монастырей, больниц, странноприимных домов. Святой Тарасий заступался за обиженных, установил для нищих и убогих повседневную трапезу в патриаршем дворе, где на некоторые праздники, особенно на Пасху, прислуживал сам.
В делах, касающихся нравственности, Патриарх был непоколебим. Он бесстрашно обличил императора Константина Порфирородного, когда тот оклеветал свою супругу Марию, внучку святого праведного Филарета Милостивого (†1 декабря 792), приписав ей попытку отравить его. Эта клевета понадобилась императору Константину для того, чтобы заточить Марию в монастырь, а самому жениться на своей родственнице. Патриарх решительно отказался расторгнуть брак, за что был изгнан с престола. За нечестие император был наказан Богом: его низложила собственная мать святая царица Ирина. После этого святой Патриарх вернулся к своей пастве. Он ежедневно совершал Божественную литургию, до преставления к Богу в 806 году.
Святителя погребли в созданном им монастыре в честь всех святых мучеников на о. Босфоре.
* * *
В Византии светские люди были хорошо сведущи в Богословии: человеком образованным там считался тот, кто вместе с другими науками изучил и Богословие; поэтому из лиц светских могли избрать Патриарха.