20.12 Свята́го пра́веднаго пресви́тера Иоа́нна Кроншта́дтскаго, чудотво́рца
Краегране́сие: Свети́льниче земли́ Ру́сския, пра́ведне о́тче Иоа́нне, моли́ся Бо́гу о принося́щих ти похвалу́ сию.
НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2:
Свети́льника ве́ры и благоче́стия, / моли́твенника к Бо́гу те́плаго, / восхва́лим, ве́рнии, в пе́ниих и пе́снех духо́вных, / Иоа́нна, пра́веднаго па́стыря Кроншта́дтскаго, / его́же Христо́с чудесы́ мно́гими просла́ви / и ди́вна Це́ркви Росси́йстей показа́.
Всех ра́дость Христо́с / возвесели́ се́рдце твое́, Иоа́нне, / егда́ о́троку еще́ ти сущу, / подви́гшуся на моли́тву ко Исто́чнику Прему́дрости, / даде́ся ти ра́зум и смысл ко уче́нию, / е́же утеша́ти и наставля́ти всех ко спасе́нию.
Ели́цы Христо́ви суть, / плоть распя́ша со страстьми́ и похотьми́, / я́коже апо́стол Па́вел рече́. / Сего́ ра́ди и ты, свя́те Иоа́нне, / измла́да потща́лся еси́ / пра́вилом сим жи́тельствовати, о́браз показу́я всем ко спасе́нию.
Теле́сныя не́мощи препобежда́я, / духо́вне восходи́л еси́ от си́лы в си́лу, / преуспева́я во́зрастом и прему́дростию, / созида́я себе́ в жили́ще Бо́жие Ду́хом, / сподо́бился еси́, о́тче Иоа́нне, / виде́ния хра́ма Бо́жия, / в не́мже во свяще́нстве до кончи́ны Бо́гу послужи́л еси́.
Сла́ва, глас 8:
Иоа́нне пра́ведне и ми́лостиве, / доброде́тель любве́ стяжа́вый, / я́же, по апо́столу, николи́же отпада́ет, / яви́ и нам благода́тную по́мощь твою́, / да обря́щем бога́тство благотворе́ния / моли́твами твои́ми.
И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже: Восприими́, Вифлее́ме: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен, глас то́йже:
Любо́вию Твое́ю, Ма́ти Де́во Влады́чице, / покрыва́еши всех притека́ющих к Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему, / мы же, гре́шнии, ка́ющеся, / все упова́ние на Тя возлага́ем и мо́лимся: / сохрани́ нас под кро́вом Твои́м.
На стихо́вне стихи́ры, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в ра́дование:
Никто́же притека́яй к тебе́, / святы́й па́стырю наш, / тощь и неуте́шен оты́де, / но всем в ра́дость бысть / виде́ние ли́ка твоего́ / и наставле́ние ко спасе́нию.
Стих: Свет возсия́ пра́веднику / и пра́вым се́рдцем весе́лие.
Име́я се́рдце твое́ при́сно обраще́нное ко Го́споду, / испо́лнился еси́ ми́лости и сострада́ния / к уничиже́нным и отве́рженным лю́дем Бо́жиим, / и́мже и ны́не не престае́ши благоде́йствовати, / подая́ моли́твами твои́ми, о́тче Иоа́нне, / потре́бная ко спасе́нию.
Стих: Гото́во се́рдце его́ / упова́ти на Го́спода.
Чистоту́ душе́вную храни́ти / поуча́л еси́ па́ству твою́, свя́те Иоа́нне, / чистоту́ мы́сли и сло́ва, / я́ко о́браз чистоты́ и непоро́чности, в себе́ явля́я. / Сподо́би и нас моли́твами твои́ми чистоту́ серде́чную стяжа́ти.
Сла́ва, глас 6:
Е́же о нас испо́лнив смотре́ние, / любо́вию земна́я с Небе́сными соедини́л еси́, Го́споди, / си́це глаго́ля: / иде́же есмь Аз, та́мо и слуга́ Мой бу́дет. / Ве́руем, я́ко и служи́тель Твой Иоа́нн / во оби́телех святы́х мо́лится, / о е́же пребыва́ти нам с Тобо́ю, Го́споди.
И ны́не, предпра́зднства, глас 1: Предпра́зднуим, лю́дие, Христо́во Рождество́: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен, глас 6:
Земля́ неора́нная яви́лася еси́, / Ма́ти благослове́нная, / возрасти́вшая нам Клас живота́, / от него́же всяк я́дый не умира́ет, / я́коже рече́, Богороди́тельнице, всех Пита́тель.
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры предпра́зднства 3, глас 1 (зри день 20-й и свята́го 5.
А́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го на 8, глас 6.
Подо́бен: Все отло́жше:
Единоро́днаго Сы́на Бо́жия возлюби́л еси́, / и тому́ Еди́ному служи́ти возжеле́л еси́, / свя́те Иоа́нне, / ему́же вве́рился еси́, глаго́ля: / жи́знь моя́ во Христе́ есть. / Сего́ ра́ди потща́лся еси́ / вся ко благоугожде́нию Го́сподеви // и му́дрствовати, и де́яти.
Моли́твенника те́плаго / и благода́тнаго па́стыря ви́дим тя, о́тче Иоа́нне, / мно́зем бо лю́дем, к тебе́ притека́ющим, / явля́еши в ско́рбех утеше́ние, / в неду́зех многора́зличных исцеле́ние, / в ну́ждах су́щим и стра́ждущим / при́сное вспоможе́ние // и до ны́не в чудоде́йствиих не оскудева́еши.
Ле́ствицею доброде́телей ше́ствуя, / де́латель неле́ностный / вертогра́да Госпо́дня яви́лся еси́, о́тче Иоа́нне, / от у́тра жи́зни да́же до после́дняго часа / до́бре потруди́лся еси́. / Та́ко и нас моли́твенно укрепи́ // Го́сподеви рабо́тати.
Иоа́нне пра́ведне, / врачу́ благода́тный, / си́лою моли́тв твои́х / исцеля́л еси́ бли́жних и да́льних, / любо́вию во Христе́ объе́мля, / тех наставля́л еси́ обраща́тися к Бо́гу, // всем по ве́ре по́мощь подаю́щему.
Разли́чен ми́лования о́браз / и широ́ка за́поведь сия́, / рече́ златослове́сный Иоа́нн. / Ты же, па́стырю ми́лостивый, / в сих доброде́телех многоразли́чно подвиза́выйся, / дом трудолюби́я созда́вый, // нас бы́ти чу́ждых пра́здности научи́.
Уедине́нному пустынножи́телю, / преподо́бному Иоа́нну Ры́льскому подража́я, / его́же и́менем во святе́м Креще́нии нарече́н был еси́, / Иоа́нне пра́ведне, / удали́лся еси́ от вся́каго мирска́го пристра́стия, / во Христе́ еди́нем житие́ свое́ утверди́в, // научи́ и нас благоче́стному жи́тельству.
Сла́ва, глас то́йже:
Селе́ния святы́х насле́довал еси́, / о́тче Иоа́нне пра́ведне, / во све́те лица́ Бо́жия / зри́ши ну́жды с ве́рою притека́ющих к тебе́, / коему́ждо потре́бная я́же ко спасе́нию подава́я. / Сего́ ра́ди и мы, / на по́мощь твою́ упова́юще, мо́лимся: / моли́ Христа́ Бо́га / спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже: Верте́пе, благоукраси́ся: (зри день 20-й).
Вход. Проки́мен дне. И чте́ния.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава ́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка. / Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озло́бление исхо́д их. / И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же суть в ми́ре. / И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено. / И вма́ле наказа́ни бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут, / я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́. / Я́ко зла́то в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я. / И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т. / Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки. / Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́. / Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго. / Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни, / зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их. / Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́ и вооружи́т тварь в месть враго́м. / Облече́тся в броня́ пра́вды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен. / Прии́мет щит непобеди́мый, преподо́бне. / Поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие; / спобо́рет же с ним ми́р на безу́мныя. / По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины / и, я́ко от благокру́гла лу́ка о́блаков, на наме́рение полетя́т. / И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды, / вознегоду́ет на них вода́ морска́я, ре́ки же потопя́т я на́гло. / Сопроти́в ста́нет им дух си́лы, и, я́ко ви́хор, разве́ет их / и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние, и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных. / Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ конце́в земли́. / Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков, / я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам и си́ла от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (Глава́ 4):
Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет. / Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется. / Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное. / Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть, и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть. / Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ лесть прельсти́т ду́шу его́. / Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив. / Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга. Уго́дна бо бе Го́споду душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия. / Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е. / Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
На лити́и стихи́ры, глас 2:
Сло́ва Бо́жия служи́телю, / словесы́ ева́нгельскими назида́л еси́ се́рдце твое́, / в моли́тве и Богомы́слии при́сно пребыва́я, / ра́зум богопросвеще́н стяжа́л еси́, о́тче Иоа́нне, / путь к Бо́гу писа́ньми твои́ми нам указу́я, // моли́ся, да пра́во к Нему́ ше́ствуем.
Ко Христу́, Со́лнцу пра́вды, моли́твенно обраща́лся, / поуче́ния душеспаси́тельная о Нем / в кни́зе твое́й изложи́л еси́, / о́тче пра́ведне, / да вси ве́рнии, та́йнам Бо́жия домострои́тельства спасе́ния на́шего поуча́ющеся, // жи́знь ве́чную насле́дуют.
И́стинныя ве́ры пропове́дниче, / сло́вом и писа́ньми догма́ты Правосла́вия изъясня́л еси́, / лжеучи́телем противобо́рствуя, / на недви́жимем ка́мени ве́ры утвержда́лся, / во сла́ву Це́ркве Христо́вы потруди́лся еси́. / Укрепи́ и нас моли́твами твои́ми, о́тче Иоа́нне, / в ве́рности Правосла́вней Це́ркви пребыва́ти // и в ней спаса́тися.
Сла́ва, глас 7:
Яви́лся еси́ лю́дем Бо́жиим / наста́вник спасе́ния, / о́браз сострада́ния и духо́внаго утеше́ния: / не то́чию бо па́стве Кроншта́дтстей, / но и всей Руси́, о́тче Иоа́нне Богому́дре, / благодея́ния источа́еши. / Сего́ ра́ди, пра́зднующе па́мять твою́, // сла́вим Го́спода, ди́внаго во святы́х Свои́х.
И ны́не, предпра́зднства, глас 8: Восприими́, Вифлее́ме:
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен, глас 7:
Притека́юще под кров Твой, Де́во Богоро́дице, / ве́мы Тя христиа́н Предста́тельницу, / к Сы́ну бо Твоему́ и Бо́гу на́шему / при́сно моле́бне ру́це Твои́ о нас простира́еши, Всенепоро́чная, // и спаса́еши от бед ве́рою и любо́вию Богоро́дицу Тя почита́ющих.
На стихо́вне стихи́ры предпра́зднства со стихи́ их, глас 2 (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го, глас 5:
Ре́вностию о сла́ве Бо́жии распаля́ем, / поуча́л еси́ па́ству твою́ / вся́чески храни́ти се́рдце свое́ от страсте́й, / ду́шу растлева́ющих и от Бо́га разлуча́ющих. / моли́ о нас, о́тче святы́й Иоа́нне // да упра́вим житие́ на́ше к сла́ве и́мене Бо́жия и спасе́нию.
Стих: Свет возсия́ пра́веднику / и пра́вым се́рдцем весе́лие.
Апо́стольским по́двигом подража́я, / о́тче Иоа́нне преди́вне, / ду́шу о спасе́нии бли́жних полага́л еси́, / взыску́я не свои́х си, / но и́хже любы́ Бо́жия объе́млет. / Ны́не же, предстоя́ Престо́лу Святы́я Тро́ицы, // непреста́нно моли́ся о почита́ющих па́мять твою́.
Стих: Гото́во се́рдце его́ / упова́ти на Го́спода.
Все бога́тство ве́ры / откры́л ми еси́, Го́споди, – / благодари́в взыва́л еси́, Иоа́нне пра́ведне, / ко Исто́чнику любве́ и прему́дрости – Бо́гу, / от него́же позна́л еси́ словеса́ спаси́тельная. // И́миже согре́й хла́дная сердца́ на́ша и ко спасе́нию напра́ви.
Сла́ва, глас 8:
Еди́ному Бо́гу любо́вию прилепля́яся, свя́те Иоа́нне, / при́сно попече́ние о стра́ждущих и отве́рженных име́я, / ско́рый помо́щник тем яви́лся еси́, / сего́ ра́ди си́ла благода́ти Бо́жия / содева́ет тобо́ю ве́лия чудеса́, // обращая неве́рных к ве́ре во Христа́ и к жи́зни во сла́ву Бо́жию.
И ны́не, предпра́зднства, глас 1: Предпра́зднуим, лю́дие, Христо́во Рождество́: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен, глас 8:
Де́вственнии ли́цы святы́х на Небеси́ / и подви́жницы благоче́стия на земли́ / де́вству и чистоте́ от Тебе́, Де́во безневе́стная, научи́вшиися, / воплоти́вшемуся от Тебе́ Сы́ну и Бо́гу покланя́ющеся, // сла́вят Рождество́ Твое́, Благода́тная.
Тропа́рь, глас 1:
Правосла́вныя ве́ры побо́рниче, / земли́ Росси́йския печа́льниче, / па́стырем пра́вило и о́бразе ве́рным, / покая́ния и жи́зни во Христе́ пропове́дниче, / Боже́ственных Та́ин благогове́йный служи́телю / и дерзнове́нный о лю́дех моли́твенниче, / о́тче пра́ведный Иоа́нне, / цели́телю и преди́вный чудотво́рче, / гра́ду Кроншта́дту похвало́ / и Це́ркве на́шея украше́ние, / моли́ всеблага́го Бо́га // умири́ти ми́р и спасти́ ду́ши на́ша.
Ин тропа́рь, глас 4:
Росси́йския земли́ па́стырь до́брый показа́лся еси́, / в служе́нии пресви́терстем жи́знь во Христе́ стяжа́в, / Богому́дре о́тче Иоа́нне. / Благода́ть изоби́льную от Влады́ки Христа́ прия́л еси́: / неду́ги отгоня́ти, / малоду́шныя утеша́ти, / в Та́йне Пречи́стаго Те́ла и Кро́ве ве́рныя со Христо́м соединя́ти. / Сего́ ра́ди восхваля́ем тя, // я́ко моли́твенника о душа́х на́ших.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 4: Гото́вися, Вифлее́ме: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:
Неизрече́нно ми́лостив и долготерпели́в Госпо́дь ко мне, / рекл еси́, свя́те Иоа́нне, / та́ко и мне подоба́ет ми́лостиву бы́ти. / Сего́ ра́ди ни́щия и убо́гия возлюби́л еси́, / я́ко ме́ньшую Христо́ву бра́тию, / и́мже всеусе́рдно послужи́в, / Ца́рствия Небе́снаго насле́дник яви́лся еси́.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
Ежеде́нное соверше́ние Боже́ственных Та́ин / благода́тною си́лою в моли́твеннем по́двизе укрепля́ше тя, свя́те Иоа́нне. / Сего́ ра́ди поуча́л еси́, / я́ко Безкро́вная Же́ртва торжество́ любве́ Бо́жия к ро́ду челове́ческому есть / и всеси́льное хода́тайство о спасе́нии на́шем. / Ны́не же, свя́те Иоа́нне, при́сно Бо́гу предстоя́, / моли́ся и нам сея́ благода́ти досто́йным прича́стником бы́ти.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен.
По полиеле́и седа́лен, глас 8:
Оте́ческою любо́вию всех объемля, / самых па́дших во глубину́ греха́ не отвраща́лся еси́, / ненави́дя грех, ко гре́шным милосе́рдуя, / к покая́нию их приводи́л еси́, / А́нгелом Небе́сным подо́бяся, / обраще́нию заблу́ждших и покая́нию их ра́дуяся, / Иоа́нне пра́ведне.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства или́ Богоро́дичен.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде / и упова́ет на него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 16.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Тя земна́го а́нгела, / Небе́снаго челове́ка, / любве́ Христо́вы носи́теля, / земли́ Росси́йския печа́льника / и о всем ми́ре моли́твенника, / засту́пника оби́димых, / о́браз трудолю́бия, чудотво́рца преди́внаго / почита́ем, Иоа́нне пра́ведне, / благодаря́ще Бо́га, // прославля́ющаго святы́я Своя́.
Кано́н предпра́зднства на 6, глас 1 (зри день 20-й), и свята́го на 8. А́ще кроме́ пра́здника, кано́н Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8.
Кано́н свята́го, глас 1.
Песнь 1
Ирмо́с: Песнь побе́дную пои́м вси Бо́гу, / сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою / и спа́сшему Изра́иля, // я́ко просла́вися.
Чистоту́ помышле́ний даждь ми, Спа́се мой, / е́же воспе́ти чистото́ю А́нгелом подо́бнаго, пра́веднаго Иоа́нна пресви́тера, / я́ко А́нгела Го́спода Вседержи́теля.
Е́же лю́бити Христа́ и ему́ служи́ти, Иоа́нне свя́те, / де́лом и сло́вом испо́лнил еси́, / во свяще́нстве ве́рным о́браз быв сло́вом и житие́м.
Иоа́нну Крести́телю подража́я, / покая́ния пропове́дниче, о́тче Иоа́нне пра́ведне, / о́браз воздержа́ния, целому́дрия и де́вственника чистоту́ яви́л еси́.
Богоро́дичен: Облагодати́ нас, Ма́ти Бо́жия, / е́же к богоугожде́нию житие́ на́ше упра́вити, / да Твое́ю по́мощию и моли́твами пра́веднаго Иоа́нна живо́т ве́чный насле́дуем.
Песнь 3
Ирмо́с: Ка́мень, его́же небрего́ша зи́ждущим, / сей бысть во главу́ угла́: / Той есть Ка́мень, / на Не́мже утверди́ Це́рковь Христо́с, // Ю́же от язы́к искупи́.
Апо́стольски труди́лся еси́ / от утра па́стырскаго жития́ твоего́ да́же до ве́чера, о́тче Иоа́нне, / николи́же в любви́ к Бо́гу и бли́жнему оскудева́я.
Небе́снаго Ца́рствия взыску́я, / усе́рдный де́латель благи́х на земли́ яви́лся еси́, / моли́твою ве́ры неду́ги исцеля́я и заблу́ждшия к покая́нию призыва́я, свя́те.
Никого́же отвраща́лся еси́, / то́кмо отверга́ющихся Го́спода Иису́са Христа́ и Це́ркве его́ Святы́я, / Е́йже сы́ны ве́ка сего́ противля́ются. / Но и о сих заблу́ждших в ско́рби мно́зей моле́ние твое́ к Бо́гу возно́сити не преста́вал еси́.
Богоро́дичен: Еди́не́ние ве́рных в Це́ркви Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего сохрани́, / Пречи́стая Де́во Ма́ти, / да при́сно в любви́ Христо́ве друг ко дру́гу утверди́мся.
Конда́к и И́кос предпра́зднства, глас 3 (зри день 20-й).
Седа́лен, глас 2:
Мы, не́мощнии, к тебе́, пра́ведне Иоа́нне, / я́ко си́льному моли́твеннику пред Бо́гом, притека́ем, / прося́ще неду́гом душе́вным и теле́сным исцеле́ния, / в ско́рбех о гресе́х на́ших покая́нием избавле́ния, / стране́ на́шей и лю́дем ея́ ми́рное жи́тельство / и вся потре́бная ко спасе́нию.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства: Из чре́ва пре́жде век: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен:
Отрокови́це благода́тная, / Ма́ти безневе́стная, Наде́ждо на́шего спасе́ния, / даждь нам в ве́ре утвержде́ние и во благочести́вем житии́ преуспея́ние, / в ско́рбех и печа́лех утеше́ние. / Тя бо, я́ко Ро́ждшую Спа́са Христа́, при́сно велича́ем.
Песнь 4
Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ вопло́щение, / пропове́дал еси́, вопия́: / внегда́ прибли́житися ле́том – позна́ешися, / внегда́ приити́ вре́мени – пока́жешися. // Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ло́жная мудрова́ния сыно́в ве́ка сего́, возста́ющих проти́ву и́стины Святы́я Це́ркве Христо́вы, / отве́ргл еси́, свя́те Иоа́нне, / сло́вом и житие́м Правосла́вие утвержда́л еси́, поя́: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
И́мя Христо́во при́сно в се́рдце нося́, свято́му Богоно́сцу Игна́тию подража́я, / в себе́ само́м вся́кое прираже́ние греха́ истреби́л еси́, поя́: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Си́ла Бо́жия, в не́мощи соверша́ющаяся, яви́ тя ди́внаго чудотво́рца, / цели́теля неду́жных и не́мощны́х, учи́теля покая́ния, моли́твы де́лателя, пою́ща: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́, Влады́чице Богоро́дице, благода́тная Помо́щница пра́ведному пресви́теру Иоа́нну, / при́сно моля́щемуся Ти и Сы́ну Твоему́ и благода́рно пою́щему: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Песнь 5
Ирмо́с: Твой ми́р даждь нам, / Сы́не Бо́жий: / ино́го бо, ра́зве Тебе́ Бо́га не зна́ем, / и́мя Твое́ имену́ем, // я́ко Бог живы́х и ме́ртвых еси́.
Бла́го мне, я́ко смири́л мя еси́, Го́споди, – / си́це моли́лся еси́, терпя́ поноше́ния хули́телей твои́х, свя́те Иоа́нне, / храня́ ми́р се́рдца Твоего́ непреста́нною моли́твою и незло́бием.
Обле́кся во Христа́ ве́рою и причасти́ем Святы́х Таин, / был еси́ тверд, я́ко скала, глаго́ля: / мне Христо́с полнота́ всех благ, живо́т и мир, превосходя́й всяк ум.
Госпо́дни Трапе́зы при́сно причаща́яся, / стяжа́л еси́ свет Христо́в, просвеща́ющий вся́каго челове́ка, гряду́щаго в мир. / Сим же и нас просвети́, Иоа́нне светоно́сче, тя почита́ющих.
Богоро́дичен: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й, Пречи́стая Де́во, / о́бщники сла́вы Твоея́ соде́лай и нас, / Тя при́сно ублажа́ющих.
Песнь 6
Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: / живо́т мой, Бла́же, свободи́ из тли // и спаси́ мя, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.
Оживля́я ду́шу непреста́нною ко Го́споду моли́твою, / си́це взыва́л еси́, Иоа́нне Богому́дре: / Го́споди, даждь ми лю́бити вся́каго челове́ка, я́ко сама́го себе́. / сию́ доброде́тель помози́ и нам стяжа́ти.
Призыва́я и́мя Бо́жие во спасе́ние твое́, / спасе́нию мно́гих послужи́л еси́. / Да пребу́дем и мы в едине́нии с Бо́гом и в любви́ между́ собо́ю, / мо́лимтися, о́тче Иоа́нне.
Ра́зум богопросвеще́нный стяжа́л еси́, Иоа́нне прему́дре, / о Святе́й Тро́ице богосло́вствуя, рекл еси́: / высота́ и́стины сея́ живо́творна душе́, в простоте́ се́рдца ве́рующей.
Богоро́дичен: Изба́вителя на́шего неизрече́нно ро́ждшая, Пресвята́я Де́во, / бу́ди нам гре́шным прибе́жище спасе́ния / и ве́чныя жи́зни Хода́таица.
Конда́к, глас 3:
Днесь па́стырь Кроншта́дтский / предстои́т Престо́лу Бо́жию / и усе́рдно мо́лит о ве́рных / Христа́ Пастыренача́льника, / обетование да́вшаго: / сози́жду Це́рковь мою́ / и врата́ а́дова // не одоле́ют ей.
И́кос:
Восхва́лим, ве́рнии, ди́внаго па́стыря Кроншта́дтскаго, благода́ти тезоимени́таго, / свети́льника, присногоря́щаго у Престо́ла Святы́я Тро́ицы, / с Богоро́дицею и со все́ми святы́ми земли́ Росси́йския / моля́щагося о спасе́нии всех, и́мя Госпо́дне призыва́ющих, / да укрепи́тся в стране́ на́шей Правосла́вие / си́лою Христа́ Пастыренача́льника, обетова́ние да́вшаго: / Сози́жду Це́рковь мою́ и врата́ а́дова не одоле́ют ей.
Песнь 7
Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се, / не прикосну́ся, ниже́ стужи́ огнь. / Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху / и благословля́ху, глаго́люще: // благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Наста́ви нас, па́стырю до́брый, жи́зни во Христе́, / по сло́ву бо твоему́, вели́ко де́лание есть, е́же побежда́ти грех, в нас живу́щий. / Да не опали́тся душа́ на́ша пла́менем его́, помоли́ся.
Очище́ние на́ше и избавле́ние есть Христо́с Спаси́тель, / ему́же ты, па́стырю пречу́дный, / о на́шем духо́внем возрожде́нии, чрез покая́ние и исправле́ние, помоли́ся.
Си́лою ду́ха Свята́го в непреста́нней моли́тве / безстра́стие стяжа́вый, до́брый па́стырю Иоа́нне, / страсте́й любогрехо́вных нам изба́витися помоли́ся.
Богоро́дичен: Яви́ нам ми́лость твою́, Богоро́дице Де́во, Ма́ти Живота́, / к Тебе́ с ве́рою притека́ющим / и Сы́ну Твоему́ и Бо́гу покая́ние принося́щим.
Песнь 8
Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся во́инства, / я́ко Творца́ и Го́спода, / по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы, / благослови́те, лю́дие, // и превозноси́те во вся ве́ки.
Ще́дрою руко́ю твое́ю ми́лостыню прося́щим подава́л еси́, Иоа́нне ми́лостиве. / Не ве́де бо шу́йца, е́же твори́ десни́ца твоя́, / тщету́ бо земна́го стяжа́ния на Небе́сная премени́л еси́.
Иму́щему дано бу́дет и преизбу́дет, рече́ Госпо́дь, / та́ко и ты, о́тче Иоа́нне, тща́нием ве́лиим благода́ть ду́ха Свята́го стяжа́л еси́, / е́юже и нас моли́твами твои́ми ны́не уще́дри.
Хране́ние усто́м полага́я, николи́же су́етная возгла́голал еси́, Иоа́нне, / зако́на Госпо́дня взыску́я, / и нас в нем ходи́ти при́сно науча́еши.
Богоро́дичен: Тя, Богоро́дицу, вы́шшую Небе́с и чи́стшую све́тлостей со́лнечных, / в пе́снех немо́лчных воспева́ют Херуви́ми и Серафи́ми. / С ни́миже и мы, недосто́йнии, Тя ублажа́ем.
Песнь 9
Ирмо́с: Живоприе́мный Исто́чник приснотеку́щий, / светоно́сный Свети́льник благода́ти, / Храм одушевле́нный, Сень Пречи́стую, / Небесе́ и земли́ простра́ннейшую, // Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
Иису́са Христа́ Пастыренача́льника о́браз в себе́ нося́, Иоа́нне, / угото́вал еси́ по вся дни ду́шу твою́ за па́ству полага́ти / и во гресе́х погиба́ющих к Бо́гу обраща́ти.
Принося́щих ти похвалу́ сию, о́тче Иоа́нне, / не отри́ни, но ми́лость Христа́ Бо́га испроси́ / к проще́нию мно́гих прегреше́ний.
Очи́ма твои́ма при́сно взира́я ко Го́споду, о́тче Иоа́нне, / врата́ се́рдца твоего́ отве́рста ему́ имел еси́, / да отве́рзется и нам дверь покая́ния моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Христа́ Бо́га на́шего, пре́жде век от Отца́ рожде́ннаго без ма́тере, / Ро́ждшагося же от Тебе́ без отца́ нас ра́ди, / моли́, Чи́стая Богоневе́сто, да спасе́ние улучи́м, Тя велича́юще.
Свети́лен:
Весь испо́лнился еси́ Све́та Христо́ва, освяти́в себе́ Бо́гови, / просвети́ и нас све́том благода́ти ду́ха Свята́го / моли́твами твои́ми, Иоа́нне светоно́сне.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства: Украси́ся, Вифлее́ме: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен:
А́нгели на Небеси́ и челове́цы на земли́ Тя, / Богоро́дице, я́ко Ма́терь Све́та, / непреста́нно велича́ем.
На хвали́тех стихи́ры предпра́зднства 3, глас 4 (зри день 20-й на стихо́вне) и свята́го 3. а́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го на 4.
Стихи́ры свята́го на 4, глас 8:
Лику́й све́тло гра́де свята́го Петра́, / име́я в себе́ днесь просла́вленный святы́я уго́дники Бо́жия: / Ксе́нию блаже́нную, ди́вную моли́твенницу, / и пра́веднаго Иоа́нна, па́стыря Кроншта́дтскаго, / свети́льника ве́ры и чудотво́рца изря́дна. / Взыгра́йте, лю́дие Бо́жии, / в пе́снех и пе́ниих ра́дующеся, / Христа́ сла́вяще и уго́дники его́, // при́сно моля́щияся о душа́х на́ших.
Устне́ твои́ ра́зума испо́лнистася, / и зако́ну Госпо́дню от уст твои́х поуча́хуся лю́дие, / Иоа́нне преди́вне, иере́ю Бо́жий, / ны́не же со А́нгелы предстоя́ Свя́тей Тро́ице, / моли́ся о почита́ющих па́мять твою́.
Словесы́ твои́ми / и пи́саньми вдохнове́нными / путь к Бо́гу указу́еши / и жи́зни во Христе́ поуча́еши, / Со́лнце пра́вды, Христа́, пропове́дуя, / и́стинный Клас живота́, / Трапе́зу безсме́ртия в Та́йне Пречи́стых Те́ла и Кро́ве / нам уготовля́ющаго.
Сла́ва, глас 6:
И́стиннаго па́стыря тя почита́ем, / о́тче Иоа́нне пра́ведне, / яви́л бо еси́ в себе́ о́браз Пастыренача́льника Христа́, / ны́не же зре́нием неизрече́нныя сла́вы его́ наслажда́ешися / и проше́ния на́ша слы́шиши, / моли́ся дарова́ти нам поле́зная ко спасе́нию.
И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже: Приближа́ется Христо́с: (зри день 20-й).
А́ще кроме́ пра́здника, Богоро́дичен, глас то́йже:
Ю́жика Твоя́, Пресвята́я Де́во, / Елисаве́т, ма́ти Предте́чева, / пе́рвее всех земноро́дных / Богоро́дицу Тя нарече́, глаго́лющи: отку́ду мне сие́, / да прии́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мне. / Мы же Тя, благослове́нную в жена́х, / вси ро́ди христиа́нстии, / без истле́ния Бо́га Сло́ва Ро́ждшую, / при́сно велича́ем.
НА ЛИТУРГИ́И
Проки́мен, глас 7: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде / и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Апо́стол к Евре́ем, зача́ло 311. Аллилу́ия, глас 4: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т, / и я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится. Стих: Насажде́ни в до́му Госпо́дни во дворе́х Бо́га на́шего процвету́т. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 11. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:
Моли́тва
О вели́кий чудотво́рче и преди́вный уго́дниче Бо́жий, богоно́сне о́тче Иоа́нне! При́зри на нас и внемли́ благосе́рдно моле́нию на́шему, я́ко вели́ких дарова́ний сподо́би тя Госпо́дь, да хода́тай и при́сный моли́твенник за нас бу́деши. Се бо страстьми́ грехо́вными обурева́еми и зло́бою снеда́еми, за́поведи Бо́жия пренебрего́хом, покая́ния серде́чнаго и слез воздыха́ния не принесо́хом, сего́ ра́ди мно́гим ско́рбем и печа́лем досто́йни яви́хомся.
Ты же, о́тче пра́ведне, ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду и сострада́ние к бли́жним свои́м име́я, умоли́ Всеще́драго Влады́ку ми́ра, да проба́вит ми́лость Свою́ на нас и потерпи́т непра́вдам на́шим, не погуби́т нас грех ра́ди на́ших, но вре́мя на покая́ние ми́лостивно нам да́рует.
О свя́тче Бо́жий, помози́ нам ве́ру Правосла́вную непоро́чно соблюсти́ и за́поведи Бо́жии благоче́стно сохрани́ти, да не облада́ет на́ми вся́кое беззако́ние, ниже́ посрами́тся пра́вда Бо́жия в непра́вдах на́ших, но да сподо́бимся дости́гнути кончи́ны христиа́нския, безболе́зненныя, непосты́дныя, ми́рныя и Та́ин Бо́жиих прича́стныя.
Еще́ мо́лим тя, о́тче пра́ведне, о е́же Це́ркви на́шей Свя́тей до сконча́ния ве́ка утвержде́нней бы́ти, оте́честву же на́шему ми́р и пребыва́ние в пра́вде Бо́жией испроси́ и от всех зол сохрани́, да та́ко наро́ди наши, Бо́гом храни́ми, в единомы́слии ве́ры и во вся́ком благочести́и и чистоте́, в ле́поте духо́внаго бра́тства, трезве́нии и согла́сии свиде́тельствуют: я́ко с на́ми Бог! В Не́мже живе́м, и дви́жемся, и есмы́, и пребу́дем во ве́ки. Ами́нь.
Святой праведный Иоанн Кронштадтский
Святой праведный Иоанн Кронштадтский родился 19 октября 1829 г. в семье бедного причетника Илии Михайловича и Феодоры Власьевны Сергиевых в с. Сура Пинежского уезда Архангельской губернии. Дед и другие предки в роду его отца были священниками на протяжении 350 лет. Мальчик был слаб здоровьем, часто болел. Мать подолгу молилась о сыне, и Ваня, видя молящуюся мать, сам учился глубокой проникновенной молитве. Отец с раннего детства постоянно брал его в церковь и воспитал в нем особенную любовь к богослужению. Школьные дела у Иоанна шли плохо. Он много молился о даровании ему разума к постижению учения, и Господь услышал его молитву. После приходского училища он окончил Архангельскую духовную семинарию первым по успеваемости и Петербургскую духовную академию. Женился на дочери протоиерея Константина Несвитского Елизавете. Супруги приняли на себя подвиг девства. По рукоположении молодой священник был назначен ключарем Андреевского собора города Кронштадта. В то время правительство ссылало в Кронштадт убийц, воров и прочих уголовных преступников. На этих отвергнутых всеми людей и обратил внимание молодой Кронштадтский священник, ежедневно он приходил в их землянки и подвалы не на 5–10 минут, чтобы исполнить какую-либо требу и уйти; он шел к живой бесценной душе, к братьям и сестрам, оставался там часами, беседовал, увещевал, утешал, ухаживал за больными, плакал и радовался вместе с ними. Он сам отправлялся в лавочку за продуктами, в аптеку за лекарством, за доктором, отдавал беднякам все свои деньги, одежду и обувь. Уходил он оттуда радостный, надеясь, что Господь пошлет средства для дальнейших благодеяний. Кронштадтские жители видели, как он возвращается домой босой и без рясы и приносили матушке обувь, говоря: «Твой отдал свою кому-то, придет босым». Раздавая бедным все свои средства, отец Иоанн скоро убедился, что такая благотворительность недостаточна, чтобы удовлетворить всех нуждающихся. Он призвал жителей Кронштадта помочь бесприютным беднякам. Люди деятельно откликнулись на просьбу пастыря. Стараниями отца Иоанна в Кронштадте был устроен Дом трудолюбия с мастерскими, школой, детским садом, приютом, столовой, библиотекой, бесплатной лечебницей, ночлежным и странноприимным домом. Благотворительная деятельность отца Иоанна исчислялась миллионами рублей в год. Он говорил: «У меня своих денег нет. Мне жертвуют, и я жертвую». Истинной здравницей скорбящих душ отец Иоанн считал храм Христов, а самым действенным средством исцеления – Божественную литургию. Отец Иоанн совершал Литургию каждый день. «Христос Спаситель установил таинство Причащения, чтобы очистить нас огнем Своего Божества, искоренить грех, сообщить нам Свою святость и правду, сделать нас достойными рая и радости неизреченной». Когда отец Иоанн молился, казалось, он видит перед собой Бога и дерзновенно говорит с Ним. Он умолял, упрашивал и даже настаивал, словно, схватившись за ризу Христову, был готов не выпустить ее из рук, пока не будет услышан. По его молитвам стали происходить чудотворения, и слухи о них распространялись в Кронштадте и Петербурге; их стали публиковать и обсуждать в печати. Люди тянулись к нему сначала десятками, затем сотнями и тысячами. На исповеди, длившиеся по 12 часов, приходило до 6 тысяч человек. Андреевский собор вмещал 7 тысяч и всегда был переполнен. Такого влияния на все слои русского народа, какое имел отец Иоанн, не было ни у кого. Сила слова отца Иоанна излилась в его замечательной книге – духовном дневнике «Моя жизнь во Христе». Не только со всей России, но и из Европы, Индии, Америки присылали ему тысячи писем и телеграмм с просьбой о молитве. Отец Иоанн говорил: «Я не ищу и не искал славы, она сама идет ко мне. Воздаю славу тому, Кто сказал: Я прославлю прославляющих меня». Вместе со всем русским народом чтил отца Иоанна и император Александр III, который перед своей кончиной призвал батюшку к себе в Ливадию. Отец Иоанн позже говорил: «Я мертвых воскрешал, а батюшку-царя не мог у Господа вымолить. Да будет на все его святая воля».
9 декабря 1908 г. отец Иоанн совершил последнюю Литургию, а утром 20 декабря тихо предал свой дух Богу. Похоронен в нижнем храме основанного им в декабре 1902 г. Иоанновского женского монастыря на р. Карповке в Петербурге.
Прославлен святой праведный Иоанн Кронштадтский Собором 1990 года. Память празднуется 20 декабря (2 января).