Источник

В 27-й день

Преподо́бнаго отца́ на́шего Пи́мена Вели́каго

НА ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: Что вы нарече́м:

Что тя ны́не, Пи́мене, имену́ем?/ Мона́хов о́браз и исцеле́ний самоде́лателя,/ воздержа́ния рана́ми стра́сти уязви́вша душе́вныя,/ граждани́на А́нгелов и собесе́дника,/ Вы́шния митропо́лии жи́теля,/ доброде́телей сосу́д и благочести́вых утвержде́ние./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Что тя ны́не, Пи́мене, провеща́ем?/ Пусты́ни жи́теля и безмо́лвию рачи́теля,/ страсте́й искорени́теля и мона́хов наста́вника,/ наводне́ние уче́ний Боже́ственнаго Ду́ха,/ свети́льника разсужде́ния неусы́пна,/ чудоде́йственника и́стинна,/ стра́сти разли́чныя исцеля́юща./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Свети́льник разсужде́ния быв,/ озаря́я ду́ши присту́пающия к тебе́ ве́рно/ и стезю́ жи́зни показу́я тем, му́дре./ Те́мже тя хвала́ми ублажа́ем,/ соверша́юще свято́е твое́ торжество́,/ Пи́мене, отце́в похвало́,/ по́стников удобре́ние./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 6:

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х,/ де́монския погуби́л еси́ полки́/ и а́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ без поро́ка поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

И ныне, Богоро́дичен или Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Тридне́вен:

Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное, еже ви́жу, та́инство, Сыне Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши, пло́тию пове́шен,/ жи́зни Пода́телю?

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, глас 8. Самогла́сен:

Мона́хов мно́жества,/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Пи́мене:/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти позна́хом./ Бла́жен еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных./ С ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен или Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

А́гница, А́гнца я́ко ви́де,/ на Дре́ве просте́рта во́лею Кре́стнем,/ вопия́ше ма́терски, боле́знующи с пла́чем:/ Сы́не Мой, что стра́нное сие́ виде́ние?/ Всем живо́т дая́й я́ко Госпо́дь,/ ка́ко умерщвля́ешися, Долготерпели́ве,/ земны́м пода́я воскресе́ние?/ Сла́влю Твое́ мно́гое, Бо́же Мой, снизхожде́ние.

Тропа́рь, глас 8:

Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Пи́мене, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

НА У́ТРЕНИ

О́ба кано́на Окто́иха и свята́го кано́н на 4, глас 8. Творе́ние Феофа́ново.

Песнь 1

Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви,/ прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре,/ я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.

Теплото́ю Уте́шителя, о́тче, согрева́емо се́рдце твое́,/ лед де́монский и страсте́й зи́му разруши́.

У́глем Боже́ственнаго стра́ха опали́в страсте́й вещь,/ был еси́ разсужде́ния свети́льник,/ безстра́стие же, блаже́нне, о́гненно.

Нося́ на ра́ме, о́тче, крест твой,/ после́довал еси́ Зову́щему любо́вию/ и свети́льник мона́хов был еси́.

Богоро́дичен: Всего́ мя спаса́ет Сло́во Пребоже́ственное,/ бла́гостию восхоте́в из чре́ва Твоего́ воплоти́тися,/ Чи́стая Ма́ти Де́во.

Песнь 3

Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.

Стоя́нию всено́щному твоему́ удиви́шася А́нгели,/ и́бо тех име́л еси́ споспе́шников и́же к Бо́гу в моли́твах.

Слепоту́ оттря́сл еси́ страсте́й от ума́ твоего́ оче́с,/ те́мже прозира́л еси́ чи́сто Неви́димаго.

Я́ко млеко́м воздержа́ния воспита́вся, Пи́мене преподо́бне,/ на высоту́ доброде́телей возвы́сился еси́ в соверше́нное безстра́стие.

Богоро́дичен: Име́я Тя Помо́щницу,/ враго́в стремле́ния, Чи́стая, не убою́ся:/ име́я Тя Предста́тельницу, тех побежда́ю полки́.

Седа́лен, глас 3.

Подо́бен: Боже́ственныя ве́ры:

Пасо́м от Го́спода, Сего́ овча́ яви́лся еси́ кро́тко,/ сопроти́вныя, блаже́нне, во́лки побежда́я,/ и, сконча́в Боже́ственный по́двиг твой,/ в Небе́сную огра́ду всели́лся еси́, о́тче преподо́бне./ Христа́ Бо́га приле́жно моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Боже́ственнаго естества́ не отлу́чся, плоть быв во чре́ве Твое́м,/ но Бог вочелове́чся и пребы́сть,/ И́же по рождестве́ Ма́терь Тя Де́ву, я́ко пре́жде рождества́, сохрани́в Всенепоро́чну, еди́н Госпо́дь./ Того́ приле́жно моли́ дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен:

Нескве́рная А́гница Сло́ва, Нетле́нная Де́ва Ма́ти,/ на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни Прозя́бшаго,/ ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше:/ увы Мне, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею,/ хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Нескве́рное зерца́ло, уте́шительную зарю́ прие́м, Богоно́се, был еси́/ и прия́телище Боже́ственных восхожде́ний.

Напая́емо дре́во слеза́ми яви́лся еси́, о́тче, высокора́слено,/ воздержа́нием удобря́емо и плоды́ Боже́ственными направля́емо.

Возде́лал еси́ ни́ву твоего́ ума́ боле́зньми воздержа́ния,/ доброде́телей клас многопло́ден и чуде́с благода́ть разплоди́л еси́.

Богоро́дичен: Де́вства сосу́де и невмести́маго естества́ селе́ние,/ ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Богоневе́сто.

Песнь 5

Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.

Вар поне́с, сла́вне, дневны́й,/ ра́дости сподо́бился еси́ Го́спода твоего́, преподо́бне.

Воздержа́ния удо́лий сладково́нен прозя́бл еси́ шипо́к,/ дыха́нии Бо́жия ра́зума благово́нствуя концы́.

Пе́рвее вельми́ хваля́щагося, о́тче, зми́я,/ к земли́ смири́л еси́, смире́нием огра́ждься.

Богоро́дичен: Де́ву по рождестве́ пое́м Тя, Богоро́дице:/ Ты бо Бо́га Сло́ва пло́тию ми́ру родила́ еси́.

Песнь 6

Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ Многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.

Умертви́в теле́сная стремлени́я мно́гими по́двиги,/ к жи́зни безсме́ртней отше́л еси́, Пи́мене досточу́дне.

Воздержа́ние при́сно, моли́тву и любо́вь нелицеме́рну стяжа́в, преподо́бне,/ нескве́рно Бо́жие яви́лся еси́ зерца́ло.

В пусты́нях непрохо́дных живы́й,/ страсте́й пусто́шных себе́ обнажи́л еси́/ и граждани́н Небе́сный был еси́.

Богоро́дичен: Я́же еди́на сло́вом пло́тию Сло́во ро́ждши,/ изба́ви, мо́лимся, от се́тей вра́жиих ду́ши на́ша.

Кондак, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Све́тлых по́двиг твои́х, преподо́бне о́тче,/ наста́ днесь свята́я па́мять твоя́,/ ду́ши благочести́вых веселя́щи,/ Пи́мене Богому́дре,/ о́тче наш преподо́бне.

И́кос:

Душетле́нныя сла́сти и молвы́ мирски́я вседу́шно возненави́дев/ и Христа́ возжела́в, Крест Его́ взем на свою́ ра́му,/ после́довал еси́ Ему́ неосла́бным жела́нием/ и, воздержа́нии подви́гся, невеще́ственно стяжа́л еси́ житие́,/ в посте́х, и слеза́х, и моли́твах непреста́нных./ Те́мже и Спас тебе́ дарова́ Ца́рство Небе́сное,/ сподо́бль незаходи́маго све́та и зари́ непристу́пныя,/ Пи́мене Богому́дре, о́тче наш преподо́бне.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во веки.

В Боже́ственных упражня́яся виде́ниих,/ просвеща́яся невеще́ственными заря́ми,/ и дне сын и свет су́щим во тьме/ я́ко вои́стинну был еси́, Богоно́се, во ве́ки.

Взя́тся на высоту́ безстра́стия с пло́тию,/ А́нгелом подо́бяся, рая пи́щи был еси́ насле́дник, взыва́я, блаже́нне:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Сия́я заре́ю безстра́стия, омрачи́л еси́ де́монская искуше́ния/ и сих мно́ги озлобле́ния изба́ви, вопию́щия, преподо́бне:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Се, Ю́же рече́ Де́ву Ду́хом вели́кий Иса́ия,/ во чре́ве Бо́га зача́т и ражда́ет, Ему́же пою́ще, зове́м:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: Безнача́льнаго Царя́ сла́вы,/ Его́же трепе́щут Небе́сныя си́лы,/ по́йте, свяще́нницы,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Недрема́нно душе́вную свещу́ еле́ем твои́х по́двиг соблю́д,/ вшел еси́ с ра́достию в нетле́нен черто́г и живе́ши во ве́ки.

Не поколеба́ша души́ твое́й столпа́ ве́тры нечи́стых духо́в:/ утверди́ бо ся на ка́мени ве́ры, всеблаже́нне Богоно́се.

Злоо́бразную страсте́й совле́кл еси́ ри́зу,/ обле́клся еси́, блаже́нне, в кра́сную оде́жду Боже́ственнаго безстра́стия,/ Христу́ сца́рствуя.

Богоро́дичен: Я́ко честны́й и превознесе́нный престо́л Бо́га Вы́шняго су́щую, воспое́м, лю́дие,/ еди́ну по рождестве́ Де́ву сохра́ньшуюся.

Песнь 9

Ирмо́с: Устраши́ся всяк слух/ неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния,/ я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти,/ от деви́ческаго чре́ва быв Челове́к./ Те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.

Заше́л еси́ у́бо, я́коже звезда́, от ми́ра,/ у Христа́ же возсия́л еси́, у́мнаго вои́стинну Пра́вды, всеблаже́нне, Со́лнца,/ и, я́коже зарю́, ве́рным, твоя́ оста́вил еси́ светови́дныя доброде́тели,/ отъе́млющия душ омраче́ние.

Честна́ пред Бо́гом твоя́ сме́рть, сла́вне, бысть:/ и́бо преподо́бно на земли́ пожи́л еси́,/ сего́ повеле́ния и опра́вдания, Пи́мене, соблюд невре́дна./ Те́мже возсия́ я́ко пра́веднику тебе́ Свет невече́рний.

Боже́ственными, о́тче, добро́тами наслажда́яся, и прича́стием обожа́емь,/ и вели́кому Све́ту просвеще́н ны́не предстоя́,/ и кра́йним жела́нием прибли́жился еси́ ясне́йше./ Тя чту́щия, Пи́мене, и творя́щия твою́ па́мять помина́й.

Богоро́дичен: Уста́вила еси́ еди́на в жена́х кля́тву первозда́нных, Богоневе́сто,/ Неопи́саннаго пло́тию ро́ждши опису́ема,/ обнови́ла еси́ зако́ны естества́, Нескве́рная, разстоя́щия пе́рвее,/ пресла́вным хода́тайством Твои́м соедини́ла еси́.

Свети́лен.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

А́нгельскаго жития́ жела́я, удали́лся еси́, Пи́мене, в пусты́ни/ и стра́сти покори́л еси́ плотски́я, равноа́нгелен яви́лся еси́,/ о́тче наш Богоно́се.

Богоро́дичен:

Держа́вным Твои́м покро́вом/ от враго́в наве́та нас, Чи́стая, Твоя́ рабы́, сохрани́ вся невре́дны:/ Тебе́ бо стяжа́хом еди́ну прибе́жище в ну́ждах.

НА ЛИТУРГИ́И

Бла́женны от кано́на, песни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ сме́рть преподо́бных его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 10. Прича́стен: В па́мять ве́чную:

Преподобный Пимен Великий родился около 340 г. в Египте. С двумя своими братьями Анувием и Паисием он ушел в один из египетских монастырей, где все трое приняли иноческий постриг. Братья настолько были строгими подвижниками, что, когда их мать пришла в монастырь, чтобы повидать детей, они не вышли к ней из своих келлий. Мать долго стояла и плакала. Тогда преподобный Пимен сказал ей через закрытую дверь келлии: «Если ты перенесешь временную разлуку с нами, то в будущей жизни будешь видеть нас, так мы надеемся на человеколюбие Божие!» Мать смирилась и возвратилась домой.

Слава о подвигах и добродетелях преподобного Пимена распространилась по всей стране. Однажды правитель области пожелал видеть его. Преподобный Пимен, избегая славы, рассудил: «Если вельможи станут приходить ко мне и почитать, тогда и многие люди из народа начнут приходить ко мне и мешать моему безмолвию и я лишусь благодати смирения, которую приобрел при помощи Божией». И передал он с посланным отказ. Для многих иноков преподобный Пимен был духовным наставником и руководителем. Они записывали его ответы для назидания себя и других. Один инок спросил: «Следует ли покрыть молчанием грех согрешившего брата, если случится увидеть его?» Старец отвечал: «Если мы скроем грехи братьев, то и Бог скроет наши грехи, и если ты увидишь согрешающего брата, не верь своим глазам и знай, что твои грехи подобны бревну, а грехи брата твоего подобны сучку, и тогда никогда не будешь приходить в смущение и соблазн». Другой инок обратился к преподобному, сказав: «Я тяжко согрешил и хочу провести в покаянии три года. Достаточен ли такой срок?» Старец отвечал: «Этого много». Инок продолжал спрашивать, какой срок покаяния преподобный сочтет для него нужным – год или сорок дней? Старец сказал: «Я думаю, что если человек от всего сердца покается и положит твердое намерение более не возвращаться ко греху, то Бог примет и его трехдневное покаяние». На вопрос, как избавиться от навязчивых злых мыслей, старец ответил: «Если человек имеет по одну сторону себя огонь, а по другую сосуд с водой, то, когда загорится от огня, берет из сосуда воду и гасит огонь. Подобно этому злые помыслы, внушаемые врагом нашего спасения, могут, словно искра, разжечь в человеке греховные пожелания. Надо тушить эти искры водой, то есть молитвой и устремлением души к Богу».

Преподобный Пимен был суровым постником и не принимал пищи по неделе и более. Однако другим он советовал есть каждый день, но без пресыщения. Про одного инока, разрешавшего себе принимать пищу только на седьмой день и гневающегося на брата, преподобный сказал: «Научился поститься по шесть дней, а от гнева не может воздержаться и один день». На вопрос, что лучше – говорить или молчать, старец сказал: «Кто говорит Бога ради – хорошо делает, и кто молчит Бога ради – тоже хорошо поступает». И еще: «Бывает, что человек кажется молчащим, но если сердце его осуждает других, то он говорит всегда. И есть такие, которые весь день говорят языком, но внутри себя соблюдают молчание, потому что не осуждают никого».

Преподобный говорил: «Человеку необходимо соблюдать три главных правила: бояться Бога, часто молиться и делать добро людям. Злоба никогда не уничтожит злобы. Если кто тебе сделал зло – сделай ему добро, и твое добро победит его злобу». Однажды, когда преподобный с учениками пришел в египетскую пустыню (так как имел обыкновение переходить с места на место, чтобы избежать славы от людей), ему стало известно, что живший там старец недоволен его приходом и завидует ему. Чтобы победить злобу отшельника, преподобный отправился к нему с братьями, захватив с собой пищи для угощения. Старец отказался выйти к ним. Тогда преподобный Пимен сказал: «Мы не уйдем отсюда, пока не сподобимся видеть и поклониться святому старцу», – и остался стоять на солнечном зное у дверей его келлии. Видя такое терпение и незлобие преподобного Пимена, старец принял его с любовью и сказал: «Справедливо, что я слышал о вас, но вижу в вас добрые дела во сто раз большие». Так умел преподобный Пимен угашать злобу и подавал собою пример другим. Он имел такое великое смирение, что часто со вздохом говорил: «Я буду брошен на то место, куда будет брошен сатана!»

Однажды к преподобному пришел инок издалека, чтобы послушать его наставление. Он начал говорить о возвышенном и труднопостигаемом. Преподобный отвернулся от него и молчал. Изумленному иноку объяснили, что преподобный не любит разговоров о возвышенных предметах. Тогда инок стал спрашивать его о борьбе с душевными страстями. Святой обратился к нему с радостным лицом: «Вот теперь ты хорошо сказал, и я стану тебе отвечать»,– и долго поучал, как следует бороться со страстями и побеждать их.

Преподобный Пимен скончался возрасте в 110 лет, около 450 года. Вскоре же по кончине он был признан святым угодником Божиим и получил наименование Великий – в знак великого смиренномудрия, скромности, правдивости и самоотверженного служения Богу.

Преподобному́ченика Ку́кши, ученика́ его́ Ни́кона и преподо́бнаго Пи́мена По́стника, Пече́рски́х, в Бли́жних пеще́рах почива́ющих

НА ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Благо́е еди́ногла́сие созыва́ет ве́рных собо́ры/ благочестному́дренне восхвали́ти па́мять Богоно́сных оте́ц,/ Ку́кши свяще́ннаго и Пи́мена, по́стником ревни́теля,/ я́ко те́плыя засту́пники с ве́рою к ним притека́ющим,/ предста́тельствуют бо вско́ре, при́сно моля́щеся,/ о любо́вию пою́щих святу́ю па́мять их.

Глас ра́дования и торжество́,/ прииди́те ны́не, празднолю́бнии лю́дие,/ соста́вим, сладкопе́сненными добро́тами восклица́юще,/ ди́вным отце́м вели́чествие принесе́м,/ ле́тния похвалы воздаю́ще/ и почита́юще день отше́ствия их к Бо́гу,/ Ему́же с весе́лием ны́не предстоя́т/ и моля́тся о душа́х на́ших.

Же́ртвы честны́я пе́рвее принося́ Бо́гови,/ Ку́кше, всеблаже́ннейший о́тче,/ последи́ же́ртву одушевле́нну и себе́ прине́сл еси́,/ я́ко непоро́чное а́гня,/ со ученико́м ти честны́м Ни́коном,/ в пропове́ди Ева́нгельскаго уче́ния мече́м посека́емь,/ о не́мже пострада́л еси́, ра́дуяся,/ и предстои́ши Христу́,/ всегда́ моля́ся о душа́х на́ших.

Сла́ва, глас 8:

Единоу́мным жела́нием к Бо́гу возве́дшеся,/ кора́бль души́ ва́шея доброде́тельми устро́ивше, отцы́ преподо́бнии,/ ле́гце ми́ра волну́ющееся мо́ре преидо́сте/ и о посо́бии Ду́ха Свята́го ти́хаго приста́нища достиго́сте,/ на не́мже су́ще, стра́сти плотски́я ду́ху покори́сте/ и Христо́ви присоедини́стеся,/ Ему́же ны́не на Небеси́ предстоя́ще,/ приле́жно моли́теся о душа́х на́ших.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

На стихо́вне в Окто́ихе.

Сла́ва, преподо́бным, глас 6:

Та́ин Боже́ственныя ве́ры/ неве́рныя вя́тския лю́ди44 уча́ще,/ Ку́кше преблаже́нне со ученико́м твои́м Ни́коном,/ пре́лесть злове́рия обличи́ли есте́,/ и уче́нием ва́шим повину́вшиися/ Креще́ние свято́е восприя́ша;/ и́нии же, и́долобе́сия тьмо́ю ослепле́ннии,/ чу́вственный свет вам отъя́ти покуси́шася,/ мече́м главы ва́ша отсе́кше,/ но, отцы́ свяще́ннейшии,/ ны́не и непристу́пному све́ту предстоя́ще,/ непреста́нно моли́теся спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

Тропа́рь, глас 3:

Му́ченическою кро́вию, свяще́нне Ку́кше,/ в про́поведи Ева́нгелия со ученико́м ти, Бла́женным Ни́коном, че́стне украси́выйся,/ и Пи́мене, в по́стничестве светоза́рне просия́вый,/ в еди́н день и час внидо́сте в свет незаходи́мый,/ иде́же моли́теся Го́сподеви,/ да пода́ст нам ве́лию ми́лость.

НА У́ТРЕНИ

Кано́н преподо́бным, глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Мо́ря че́рмную пучину/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

Восхвали́ти па́мять святы́х равноче́стно кто возмо́жет,/ честна́ бо сме́рть их пред Тобо́ю, я́ко друго́в Твои́х, Бо́же;/ оба́че аз, ели́ко прия́х, хвалу́ им приношу́ и молю́ся Ти, Влады́ко,/ препя́тия от мене́ отдали́в, си́лою Твое́ю укрепи́.

Ку́кше свяще́нне со ученико́м Ни́коном, сосу́ди свяще́ннии су́ще,/ пронесо́сте И́мя Христо́во пред неве́рными,/ и́хже, зна́мении и чудесы́ уди́вльше, к богора́зумию приведо́сте./ Да бу́ду и аз сосу́д в честь Влады́це моему́,/ моли́твами ва́шими мене́, отцы́, воспомози́те.

Вас трие́х, Ку́кше со ученико́м Ни́коном и Пи́мене прозорли́ве,/ дерза́я днесь хвала́ми почита́ти, молю́:/ предста́ните Тро́ице Святе́й, о мне моля́щеся,/ я́ко да трие́х враго́в, ми́ра, пло́ти и диа́вола, изба́влься,/ явлю́ся добр во́ин, сих победи́в.

Богоро́дичен: Изба́вльшая челове́ки от наси́лия вра́жия пречи́стым рождество́м Твои́м,/ от нечи́стых помышлени́й изба́ви мя, молю́ся,/ и спаси́, я́ко Человеколюби́ваго Бо́га Ма́ти.

Песнь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.

Весели́тся Вели́кая Пече́рская Ла́вра,/ воспита́вшая вас в не́дрех свои́х, преподо́бнии отцы́, и любо́вию зове́т:/ Ку́кши и Пи́мена ра́ди, Христе́ мой,/ бу́ди ми в печа́ли прибе́жище и утвержде́ние.

Мно́гим твои́м, о́тче, доброде́телем/ мно́зии свы́ше да́ры после́доваху:/что бо бо́лее, я́ко неве́рнаго в ве́ру обрати́ти?/ Вы́шше вои́стинну есть, не́жели воскреси́ти уме́ршаго.

Я́ко Апо́стол, прише́д в неве́рныя лю́ди,/ зна́мении и чудесы́ удиви́л еси́ их/ и, сим мно́гия обрати́в к Бо́гу, приве́л еси́, Ку́кше, от тьмы ко све́ту./ Непостоя́нна мя су́ща, преподо́бне, моли́твами твои́ми утверди́.

Богоро́дичен: Апо́столом сла́во и му́чеником добро́то,/ сла́вы Небе́сныя ча́сти не лиши́ мя и сподо́би добро́ты тоя́,/ хода́тайством Пи́мена и Ку́кши, Де́во Ма́ти Отрокови́це.

Седа́лен, глас 2:

Да́ры любве́ святи́и Твои́ прие́мше,/ в же́ртву благово́нну Тебе́, Христе́, принесо́ша:/ Пи́мен чистоту́ и воздержа́ние, а́ки благоприя́тну ма́слину,/ Ку́кша же кровь, излия́нную Ева́нгелия ра́ди, а́ки грозд ло́зный;/ те́мже досто́йно че́сти Небе́сныя сподо́бишася, я́ко до́брии подви́жницы.

Сла́ва, и ны́не,

Богоро́дичен:

Еле́я любве́ Тебе́ не принесо́х, Бо́же мой,/ те́мже ни сам ча́ю обрести́ от Тебе́ ми́лость,/ но бла́гости ра́ди Твоея́, Христе́ мой,/ и хода́тайством Пречи́стыя Твоея́ Ма́тере поми́луй и спаси́ мя.

Песнь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце Пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Воздви́гшеся бра́нию на мироде́ржца,/ ополчи́стеся, отцы́ всеблаже́ннии, и прогна́сте враги́ дале́че от челове́к,/ чудоде́йствием же ва́шим мно́гия приведо́сте ко Христу́, Ему́же пое́м:/ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ка́плями благода́ти Бо́жия свы́ше ороше́н сый, священному́чениче Ку́кше,/ о́блаки дождено́сныя своди́л еси́,/ и пролива́ху многоту́чныя на земли́ ка́пли;/ ка́плями моли́тв твои́х ороси́ и нас, пою́щих:/ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Пи́мене, дея́ний челове́ческих, издале́че быва́емых, Ду́хом Бо́жиим прови́дче,/ та́йная дела́ серде́ц на́ших, в забве́нии оста́вльшаяся, на па́мять нам приведи́./ А́ще бо и дале́че ны́не еси́,/ но мо́жеши благода́тною Бо́жиею предста́тельствовати тя на по́мощь призыва́ющим и пою́щим:/ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Богоро́дичен: Бу́ди ми в печа́ли ско́рое посеще́ние, Пречи́стая Де́во,/ Ты бо ра́дость па́че естества́ родила́ еси́,/ посети́вшу нас Восто́ку свы́ше,/ И́мже просве́щшеся: ра́дуйся, – Тебе́ прино́сим.

Песнь 5

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.

Ты, преподо́бне Ку́кше, е́зеро злове́рия изсуши́л еси́/ и изсхо́ша му́тныя во́ды, Со́лнцу благове́рия в вя́тчанех возсия́вшу./ Уста́ви зло́бныя пото́ки моли́твами твои́ми и нам,/ ве́рою воспева́ющим тя.

Я́коже неду́жныя сло́вом твои́м исцели́л еси́,/ си́це и нас тое́южде благода́тию, от Бо́га ти да́нною, посети́/ и посо́бствуй в неду́зех душе́вных,/ любо́вию па́мять твою́, Пи́мене, воспева́ющих.

Сла́ву воздади́м, лю́дие, в Вы́шних су́щему Бо́гу,/ просла́вльшему святы́х Свои́х, и мо́лим,/ да моли́твами их сла́вы Небе́сныя и мы не лиши́мся,/ ра́достно па́мять их воспева́юще.

Богоро́дичен: Сла́ву Твою́ кто испове́сть, Чи́стая Де́во?/ Тя бо сла́вят Небе́сныя си́лы,/ и мы, припа́дающе, земни́и, сла́вим Тя и велича́ем, пою́ще:/ ра́дуйся, сла́во правосла́вных, Чи́стая.

Песнь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гласом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.

Пожре́ти хотя́щия мы́сленному ки́ту неве́рныя лю́ди/ изъя́л еси́, о́тче, святы́м Креще́нием/ и, Це́рковь от них устро́ив,/ очи́стил еси́ ту от ребр Спа́совых ми́лостивно исте́кшею Кро́вию.

На неду́жныя руки возложа́т, я́коже рече́ Писа́ние, и здра́ви бу́дут./ Си́це по вла́сти, от Христа́ тебе́ да́нней,/ сло́вом свои́м боля́щую бра́тию исцели́л еси́,/ и́же, отхожда́ху, сла́вяще Да́вшаго тебе́ власть сицеву́ю./ Те́мже и нас, неду́гующих душе́ю, посети́/ и сло́вом твои́м исцели́, Пи́мене блаже́ннейший.

Досто́йно восхвали́ти вас, преблаже́ннии отцы́,/ я́ко мно́го потруди́стеся зде, кто возмо́жет?/ Хвали́ми же есте́ во сла́ве Небе́сней и ра́дуетеся на ло́жах ва́ших во све́те присносу́щнем./ Моли́теся, да и мы с ва́ми бу́дем,/ очи́стившеся от пречи́стых ребр Спа́совых исте́кшею Кро́вию.

Богоро́дичен: Хва́лим Тя, блажа́ще, христиа́нстии ро́ди, и любо́вию зове́м:/ Влады́чице, предста́ни погруже́нным в ти́не скве́рных дел,/ а́ще бо и окаля́хом ду́ши на́ша,/ но Ты мо́жеши омы́ти нас,/ иску́пленных Сы́на Твоего́ честно́ю Кро́вию.

Кондак, глас 4:

Свети́ла разу́мная, соше́дшеся, хвала́ми воспое́м, лю́дие,/ просия́ли бо суть в ми́ре сем:/ Пи́мен мно́гими по́двиги,/ Ку́кша же со ученико́м Ни́коном про́поведию Сло́ва,/ и си́и трие́, еди́ноумно предстоя́ще Святе́й Тро́ице,/ я́ко со́лнце сия́ют и просвеща́ют/ любо́вию па́мять их восхваля́ющих.

Песнь 7

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твое́й, Го́споди.

Я́ко единоу́мное сосло́вие, отцы́ святи́и,/ а́ще и дале́че отстоя́ще те́лом,/ но ду́хом совоку́плени, ко Го́споду востеко́сте вку́пе воспе́ти:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твое́й, Го́споди.

Твое́, блаже́нне Ку́кше, со ученико́м Ни́коном от неве́рных вя́тчан усече́ние/ Пи́мен, дале́че отстоя́, прозре́ и велегла́сно посреде́ це́ркве Пече́рския воззва́:/ брат наш Ку́кша в сей день убие́н есть, в час приноси́мыя же́ртвы,/ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Ду́хом Святы́м проре́к Ку́кши и ученика́ его́ Ни́кона от неве́рных убие́ние,/ и сам дух свой преда́л есть в ру́це Бо́гу./ Трие́х сих преподо́бных ра́ди/ и на́ша ду́хи приими́ в сла́ву Твою́, Го́споди.

Богоро́дичен: Ду́ха Свята́го на́шествием Прие́мшая во чре́ве,/ в час, егда́ и́мамы преда́ти ду́хи на́ша Го́споду и предста́ти суди́щу его́,/ хода́тайством Твои́м предста́ни и умоли́ о нас бла́гость его́,/ ничто́же бо невозмо́жно хода́тайству Твоему́.

Песнь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Ру́це распросте́рше к Бо́гу,/ о нас, пою́щих па́мять ва́шу, моли́теся приле́жно, отцы́ Богоно́снии,/ я́ко да ва́шим хода́тайством во све́те присносу́щнем обря́щемся зре́ти Го́спода.

Ты, священному́чениче Ку́кше, со ученико́м ти честны́м Ни́коном,/ я́ко вино́ растворе́нно прине́с кровь свою́,/ моли́ся, да изба́вимся на́шествия враго́в, и́щущих на́шея кро́ве,/ и в ми́ре про́чее благослови́м Го́спода.

Пи́мене Богому́дре, прови́дяй дале́че и гряду́щая провозвеща́яй, я́ко проро́к Бо́жий,/ от гряду́щих на ны за прегреше́ния зол изми́ ско́рым твои́м моле́нием ко Влады́це/ и сподо́би в Небе́сных селе́ниих благослови́ти Го́спода во веки.

Богоро́дичен: И́стинно прови́де Тя преподо́бный Бо́жий,/ я́ко в ми́ре живу́щим помога́еши лю́дем вы́ну;/ моли́м Тя, Влады́чице: помози́ и нам, не́мощным,/ да, си́лою о Тебе́ препоя́санни, возмо́жем благослови́ти Го́спода во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Пропове́дуемый тобо́ю, свяще́нне Ку́кше, Христо́с/ неве́рующим бысть ка́мень претыка́ния,/ обличе́ние бо твое́ о злове́рии их в собла́зн и доса́ду вмени́ша;/ сего́ ра́ди бу́ии, несмы́сленно на тя со ученико́м твои́м Ни́коном напа́дше,/ мече́м гла́вы ва́ша отсеко́ша./ Тем вас, я́ко за Христа́ кровь свою́ пролия́вших, ку́пно велича́ем.

Ты, преблаже́нне Пи́мене, терпе́нием на Христе́ – Ка́мени себе́ утверди́в,/ непреткнове́нно проше́л еси́ претыка́ющаго врага́ собла́зненныя се́ти,/ па́че же ты́я, а́ки паучи́ну, расто́ргл еси́/ и, к Вы́шним преше́д, наслажда́ешися ве́чныя сла́вы,/ тем тя велича́ем.

Ду́хом совоку́плен в Вы́шних селе́ниих живу́ще,/ на нас, ни́жних, призри́те, отцы́ преподо́бнии,/ зане́ вси от лю́таго борца́ в беда́х есмы́,/ от него́же моли́теся изба́витися нам,/ я́ко па́мять ва́шу пе́сньми велича́ем.

Богоро́дичен: От ве́ка несве́дому́ю та́йну прие́мшая/ и воплоще́нием Сло́ва Бо́жия откры́вшая миру,/ молю́тися, Мари́е Богоневе́сто:/ от та́йных мои́х очи́сти мя,/ да не откры́ются пред А́нгелы и челове́ки в день о́ный,/ егда́ прии́дет Сын Твой суди́ти ми́ру.

Свети́лен:

Днесь благонаро́читое нам показа́ся вре́мя,/ в не́же пеще́ра свята́я пое́т богоно́сных,/ в не́йже и мы, совоку́пльшеся, Ку́кшу со ученико́м Ни́коном сла́вим,/ Пи́мена пое́м и Бо́га Еди́наго в Тро́ице, покланя́ющеся, восхваля́ем.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Времена́ и ле́та во Свое́й власти Положи́вшаго в ле́то ро́ждши, безму́жная Де́во,/ ле́та на́ша плету́щаяся, а́ки паучи́на, моли́твами преподо́бных до́бре устро́й,/ да Ро́ждшагося из Тебе́ сла́вим и Тя любе́зно велича́ем.

На стихо́вне стихи́ры во Окто́ихе и преподо́бным, глас 4:

Стих: Мно́ги ско́рби пра́ведным/ и от всех их изба́вит я́ Госпо́дь.

По́двигом до́брым, Пи́мене сла́вне,/ и му́ченическою кро́вию, Ку́кше преблаже́нне/ с после́дующим ти ученико́м Ни́коном,/ написа́стеся в во́инство Царя́ Небе́снаго/ и бы́сте кре́пцыи ору́жницы на враги́ мы́сленныя,/ тве́рдым бо ополче́нием низложи́сте тех до конца́/ и, я́ко победи́телие, венцы́ прие́мше,/ ра́дуетеся в Небе́сных селе́ниих,/ отню́дуже призри́те на ны,/ чту́щия святу́ю па́мять ва́шу.

Сла́ва, глас 5:

Прему́драго Учи́теля, Христа́ Бо́га на́шего,/ му́дрии ученицы́ яви́стеся,/ сло́во бо де́лом испо́лнисте,/ в ми́ре сем ду́ши своя́ презре́сте,/ о телеси́ не ради́сте,/ вся́кое пристра́стие су́етное отверго́сте,/ на мироде́ржца ополчи́стеся,/ ду́хом води́ми, плотски́я стра́сти победи́сте,/ Ку́кше со ученико́м Ни́коном, мече́м усека́еми,/ Пи́мене, по́стническими труды́ вра́жию си́лу низложи́вый./ Но, отцы́ всеблаже́ннии,/ ра́тующаго нас вы́ну супоста́та низложи́ти/ моли́твами ва́шими пособи́те/ и испроси́те душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

И ныне, Богоро́дичен или Крестобогоро́дичен.

Моли́тва священному́ченику Ку́кше

Святы́й страстоте́рпче, священному́чениче Ку́кше, соверши́вый по́двиги апо́стольския посреде́ обита́ния соплеме́нник твои́х, на́ших пре́дков, и́хже ты просвеща́л еси́ све́том и́стиннаго богопозна́ния, и по да́нней ти благода́ти Ду́ха Свята́го бе́сы прогна́вый, дождь с небесе́ своди́вый, е́зеро изсуши́вый и сотвори́вый и́на мно́га чудеса́, запечатле́в многострада́льный свой по́двиг му́ченическою кончи́ною! Приими́ от нас усе́рдныя и умиле́нныя моли́твы и вознеси́ я́ ко Престо́лу Святы́я Тро́ицы, иде́же ты в ли́це святы́х предстои́ши, я́ко да твои́м хода́тайством Ми́лостивый Госпо́дь утверди́т в ми́ре, си́ле и сла́ве страну́ Росси́йскую, в ча́дех же Святы́я Правосла́вныя Це́ркве да укрепи́т дух ве́ры и благоче́стия, в па́стырех ея́ да усугу́бит ре́вность к назида́нию пасо́мых и да при́зрит ми́лостивным о́ком на лю́ди предстоя́щия и прибега́ющия ко твое́й по́мощи. Ей, святы́й уго́дниче Бо́жий! Ве́мы, я́ко ве́лиих ра́ди страда́ний твои́х мно́го мо́жет моли́тва твоя́ ко благосе́рдию Влады́ки. сего́ ра́ди, я́ко ча́да твоя́ по ве́ре, припа́дающе к ра́це честны́х и многоцеле́бных моще́й твои́х, дарова́нных по всеблаго́му промышле́нию Бо́жию и по благослове́нию первоиера́рха Ки́евския Це́ркве в на́ше освяще́ние и в зна́мение твоего́ о нас заступле́ния, моли́м тя в ду́се сокруше́ннем и смире́ннем: не пре́зри моле́ний на́ших, излива́емых пред тобо́ю, и вознеси́ я́ ко Всеще́дрому Бо́гу, я́ко кади́ло благово́нное, да твои́м хода́тайством вы́ну почи́ет благода́ть его́ на гра́де сем, в не́мже чти́тся пресла́вное и́мя твое́, и лю́ди, живу́щии в нем, да сохраня́тся от гла́да, огня́, смертоно́сныя я́звы и напра́сныя сме́рти, от вся́ких бед и напа́стей. Споспе́шствуй, священному́чениче Ку́кше, святы́ми твои́ми моли́твами честно́му бра́тству свята́го хра́ма сего́, да приумно́жится сие́ и процвета́ет во сла́ву Триеди́наго Бо́га, в похвалу́ твоего́ и́мене и во бла́го Святы́я Правосла́вныя Це́ркве, да та́ко вси, охраня́еми твои́м предста́тельством, ми́рно и благоче́стно поживу́т, сла́вяще и благодаря́ще Еди́наго И́стиннаго Бо́га, во Святе́й Тро́ице сла́вимаго, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.

Преподобный священномученик Кукша со своим учеником преподобномучеником Никоном и преподобный Пимен Постник скончались после 1114 года. Святитель Симон, епископ Владимирский и Суздальский (XII; память 10 мая), в послании к преподобному Поликарпу, архимандриту Печерскому (†1182; память 24 июля), писал о преподобном Кукше: «Как могу достойно прославить святых мужей, бывших в святом Печерском монастыре, в котором язычники крестились и становились иноками, а иудеи принимали святую веру? Но я не могу умолчать о блаженном священномученике и черноризце сего монастыря Кукше, о котором все знают, что он прогонял бесов, крестил вятичей, дождь свел, иссушил озеро, сотворил многие другие чудеса и после многих мук убит был с учеником своим Никоном». Кончину священномученика Кукши прозрел преподобный Пимен Постник. Став среди Великой Печерской церкви, он громко сказал: «Брат наш Кукша убит на рассвете!»

Вятичи, среди которых проповедовал и принял кончину преподобный священномученик Кукша, жили по реке Оке, занимали местность Орловской и Калужской областей. Они были язычниками. Преподобный Нестор Летописец (память 27 октября), описывая вятичей, возмущался их гнусными обычаями и добавлял, что они так живут «даже и до нынешнего дня», оставаясь незнакомыми с Законом Божиим и творя свой закон. Преподобный священномученик Кукша проповедовал у вятичей во времена святителя Феоктиста, епископа Черниговского (1113–1123; память 5 августа). Он был погребен так же, как преподобный Пимен Постник, в Ближних пещерах (память Собора преподобных, почивающих в Ближних пещерах, совершается 28 сентября).

* * *

44

вя́тския лю́ди – славянское племя вятичей; вятичи жили по реке Оке, занимали местность нынешних Орловской и Калужской областей


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея август. - 2002. / Ч. 1. – 448 с.; Ч. 2. – 432 с.; Ч. 3. – 384 с.

Комментарии для сайта Cackle