10-й день
Святы́х му́ченик Тере́нтия, Помпии́я и и́же с ни́ми
Свята́го священному́ченика Григо́рия, Патриа́рха Константинопо́льскаго
Священномученик Григорий V, Патриарх Константинопольский
Святы́х му́ченик Тере́нтия, Помпии́я и и́же с ни́ми
НА ВЕЧЕ́РНИ
Стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Многоимени́тно сочета́ние/ многоразли́чныя му́ки/ страда́лец претерпе́ тве́рдо/ и ко еди́ному Бо́гу на́шему/ пре́йде, ра́дуяся,/ со тьма́ми свяще́нных Безпло́тных сил весели́тся,/ я́ко зми́евы мно́гия ты́сящи победи́ша/ противле́нием тве́рдым и Ду́ха благода́тию.
Пресла́вный Макси́м/ и вели́кий Тере́нтий,/ Помпии́й прему́дрый,/ Мака́рий и Африка́н Боже́ственный/ да почту́тся пе́сньми,/ с ни́ми и про́чее му́ченик сосло́вие,/ и́же кро́вию свое́ю Вы́шнее Ца́рство купи́ша,/ сла́вы непрее́мныя исполня́еми.
Ни глад, ниже́ беда́,/ ни живо́т, ниже́ смерть,/ любве́, сла́внии, Сотво́ршаго/ вас разлучи́ти возмого́ша./ Те́мже насле́довасте Ца́рство Небе́сное,/ и сла́дость неизживу́щую,/ и не иму́щее конца́ весе́лие,/ но испроси́те и нам/ благопода́тно очище́ние и ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́же Бо́га невмести́маго/ во чре́ве Твое́м вмести́вшая,/ человеколю́бно Челове́ка бы́вша,/ и на́ше смеше́ние из Тебе́ прии́мша,/ и обожи́вша я́ве,/ не пре́зри мене́, Всечи́стая, ны́не скорбя́ща,/ но уще́дри ско́ро/ и разли́чныя вражды́ же и вре́да лука́ваго свободи́.
Крестобогоро́дичен:
А́гнца, и Па́стыря, Тя/ на Дре́ве я́ко ви́де/ А́гница ро́ждшая, рыда́ше/ и ма́терски Тебе́ веща́ше:/ Сы́не возжеле́нне,/ ка́ко на Дре́ве Кре́стнем пове́шен еси́, Долготерпели́ве?/ Ка́ко ру́це и но́зе Твои́, Сло́ве,/ пригвозди́шася от беззако́нных,/ и кровь Твою́ излия́л еси́, Влады́ко?
Кано́н, его́же краегране́сие: Мно́жество мя спаси́ добропобе́дных му́чеников. Творе́ние Ио́сифа. Глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Мно́жество страда́лец сла́вных,/ Христа́ умоли́те, мно́жество иму́щаго щедро́т,/ мно́жества ума́лити зол мои́х,/ я́ко да восхваля́ю ва́ше торжество́.
Служа́ще живо́му и и́стинному Бо́гу, страстоно́сцы,/ безду́шным че́сти бого́м ника́коже принесо́сте/ и жива́я Жизнода́вцу же́ртва принесо́стеся.
Пропове́даша безбо́жнии повеле́ние богоме́рзкое,/ и посреди́ суди́ща четы́редесять страда́лец пропове́даша Сло́во воплоще́нное,/ безслове́сия мир изба́вльшее.
Богоро́дичен: Пою́ Тя, Де́во, я́ко Бо́га, Всепе́тая,/ воплоти́ла еси́ еди́на от Твои́х честны́х крове́й, Пресвята́я,/ и па́че сло́ва стра́шно породила́ еси́.
Песнь 3
Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.
Усты́ пропове́даша свяще́нными свои́ми Го́спода страда́льцы пред мучи́тели,/ стра́ждуще терпели́вно.
На у́ды ссещи́ся за Христа́ я́ве преда́шася страда́льцы,/ стра́стию разжже́нием Того́ возлюби́вше.
Разреши́ша соу́з суеты́ свя́заннии за Христа́,/ и́же с Боже́ственным бы́вше Тере́нтием.
Богоро́дичен: Спаси́ мя, ро́ждшая Преблага́го Го́спода Ма́ти Чи́стая,/ утиши́ души́ моея́ многомяте́жную бу́рю.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
Четы́редесять Христо́вы страстоте́рпцы,/ си́лою Христо́вою вооруже́ни,/ бесо́вския полки́ низложи́вше ве́рою,/ уме́рше же, к безсме́ртному концу́, ра́дующеся, преидо́ша/ и нам испроша́ют прегреше́ний оставле́ние,/ при́сно творя́щим тех торжество́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Грехолюби́в сый, молю́ Тя, Безгре́шнаго Бо́га ро́ждшую,/ взе́млющаго грехи́ ми́ра, Пречи́стая,/ многогре́шную ду́шу мою́ уще́дрити и грехи́ моя́ мно́гия очи́стити:/ гре́шным бо Ты еси́ очище́ние,/ и спасе́ние ве́рных, и заступле́ние.
Крестобогоро́дичен:
И́же от Безнача́льнаго Отца рожде́ннаго напосле́док Тя пло́тию ро́ждшая,/ на Кресте́ ви́сяща, зря́щи, Христе́,– увы́ Мне, любе́знейший Иису́се,– вопия́ше,–/ ка́ко сла́вимый я́ко Бог от А́нгел,/ от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́, распина́ешися?/ Пою́ Тя, Долготерпели́ве.
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Украси́стеся, му́ченицы, вдая́нием боле́зней,/ сия́юще па́че сапфи́ра и зла́та тве́рдых подвиго́в показа́ньми.
Живоно́сное де́йство от Живонача́льныя Тро́ицы прие́мше,/ вся́ку боле́знь, вся́ку ме́ртвость душ и теле́с отго́ните.
Не отве́ржемся Го́спода/ и де́моном безу́мным не пожре́м,– Богому́дрии вопия́ху,/ истязу́еми боле́зньми и му́ками.
Богоро́дичен: Тя, Всенепоро́чная Влады́чице,/ напа́стьми обстои́м, на по́мощь призыва́ю:/ ускори́ и спаси́ мя, Я́же Спа́са Сло́ва ро́ждшая.
Песнь 5
Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти,/ Го́споди: спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
Низложи́сте пре́лести тве́рдость, страстоте́рпцы,/ растерза́ньми терпе́ния, всехва́льнии.
Крове́й тече́ньми изсуши́вше пре́лести глубину́, блаже́ннии,/ вся́ку ду́шу напои́сте.
Па́жить многоцве́тна показа́стеся,/ благово́ние Свята́го Ду́ха, Боже́ственнии, испуща́юще, му́ченицы.
Богоро́дичен: Избавля́я, яви́ся, Пречи́стая, Сын Твой, род челове́ческий,/ из Тебе́ ро́ждься Человеколю́бец.
Песнь 6
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.
Кре́постию Твое́ю, Иису́се, утвержде́ни, низложи́ша вра́жию си́лу/ и си́льни яви́шася вои́стинну, не́мощию плотско́ю бра́вшеся и пове́ргше кре́пкаго, честни́и и добропобе́днии му́ченицы.
Победи́в многообра́знаго зми́я,/ и сего́ нога́ми твои́ми сокруши́л еси́ я́ко вои́стинну главу́,/ победоно́сен на верх твой вене́ц прия́л еси́, Тере́нтие, му́чениче Христо́в,/ святы́х А́нгел соприча́стниче.
Цельбы́ ра́ка му́ченик источа́ет, и стра́сти очища́ет,/ и душ омыва́ет скве́рну, и де́монов погружа́ет полки́,/ всех же благочести́вых сердца́ напая́ет благода́тию.
Богоро́дичен: Присе́нну прозря́ше Тя го́ру проро́к Авваку́м, Богоро́дице,/ из нея́же Бог па́че сло́ва про́йде, воплоща́емь,/ и мир спасе́, бу́рею лю́таго греха́ тя́жко одержи́мый.
Конда́к, глас 2.
Подо́бен: В моли́твах:
Му́ченическая честна́я па́мять прии́де днесь,/ веселя́щи вся́ческая,/ Тере́нтия прему́драго и дружи́ны его́./ Те́мже у́бо стеце́мся, да прии́мем исцеле́ния,/ си́и бо благода́ть от Бо́га прия́ша Ду́ха Свята́го/ исцеля́ти неду́ги душ на́ших.
Песнь 7
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
У́ши, благопослушли́вы к Боже́ственному исполне́нию,/ Боже́ственная повеле́ния стяжа́вше, му́дрии, поя́сте преусе́рдно:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Зако́ны, Боже́ственныя страстоте́рпцы, противоположи́сте повеле́нием беззако́нных,/ веля́щих Христа́ отврещи́ся,/ Ему́же вопие́м:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Удеса́ ка́знем отда́вше, отверго́стеся те́ла/ любве́ ра́ди я́вльшагося на земли́ и плоть взе́мша,/ Ему́же песнопое́те, му́ченицы:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Истле́вшия дре́вле родонача́льники преступле́нием безме́стнаго согреше́ния,/ во утро́бе Христа́ неизрече́нно заче́нши,/ исправля́еши, Пренепоро́чная, Плодо́м чре́ва Твоего́.
Песнь 8
Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
На суди́щи мучи́тельстем, Богому́дрый Тере́нтий и Африка́н,/ Макси́м же и Помпии́й,/ Алекса́ндр, и Зифо́н, и сла́вный Фео́дор,/ вку́пе трегу́бицею спострада́вшая десяти́ца и трегу́бица еди́ницы,/ Спа́са всех Христа́ испове́давше, до́блественно пострада́ша.
За Христа́ му́чими, и волу́ями жи́лами бие́ми,/ и неми́лостивно страда́льцы стру́жеми,/ трезу́бцы сре́чеми, и звере́м поверга́еми,/ и разжже́нными рожны́ в ре́бра опаля́еми, вопия́ху:/ свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Глаго́л жи́зни нося́ще,/ добропобе́днии му́ченицы умерщвле́нныя в пре́лести спасо́ша, враги́ умори́ша/ и, Христо́ву смерть и светоза́рныя изобража́юще стра́сти,/ му́ками многообра́зными блаже́нную кончи́ну прия́ша,/ пою́ще Его́ во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Умерщвле́нную оживи́, па́дшую возста́ви,/ уя́звенную ду́шу мою́ исцели́/ копие́м, Всенепоро́чная, пробо́дшим Боже́ственная ре́бра/ из утро́бы Твоея́ вопло́щшагося Спа́са,/ Его́же о́троцы благословя́т, свяще́нницы пою́т,/ лю́дие превозно́сят во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Устраши́ся всяк слух/ неизрече́нна Бо́жия снизхожде́ния,/ я́ко Вы́шний во́лею сни́де да́же и до пло́ти,/ от Деви́ческаго чре́ва быв Челове́к:/ те́мже Пречи́стую Богоро́дицу, ве́рнии, велича́ем.
Целе́ние точи́т ра́ка му́ченик,/ от исто́чника Боже́ственнаго Ду́ха напая́ема при́сно./ Преусе́рдно, прииди́те, почерпе́м, те́ло, се́рдце и ду́шу освяща́юще/ и Спа́са Христа́ велича́юще ве́рно, мучениколю́бцы.
Я́ко цве́ти Боже́ственнаго села́,/ я́коже шипцы́ та́йнии, процвето́сте/ и благово́ния честна́го Це́рковь напо́лнисте,/ пре́лесть злосмра́дную вра́жию дале́че отгна́вше/ Боже́ственною благода́тию, му́ченицы Христо́вы четы́редесяте.
Днесь Макси́ма, ве́рнии,/ и Алекса́ндра вку́пе, и Фео́дора,/ Зифо́на и Помпии́я,/ Африка́на же и Тере́нтия/ с про́чими страда́льцы ве́рно восхва́лим и ублажи́м,/ воспева́юще тех по́двиги.
Земля́ у́бо кровь ва́шу и телеса́ пострада́вшая в себе́ прия́т,/ Не́бо же – Боже́ственныя ду́хи,/ А́нгельская во́инства, че́стно собра́вшеся в побе́де, му́дрии,/ и Христо́с я́ко победи́тели венча́.
Богоро́дичен: Просвети́, две́ре све́та, ду́шу мою́,/ лю́тыми помраче́нную преступле́ньми,/ омраче́нную и бе́дствующую,/ и дне прича́стника Боже́ственнаго покажи́,/ я́ко да сла́влю Тя, Предста́тельницу ве́рных непосты́дную.
Святой мученик Терентий
Святой мученик Терентий и его дружина пострадали при императоре Декии (249–251). Император издал указ, в котором повелевалось всем подданным приносить жертвы языческим идолам. Когда этот указ получил правитель Африки Фортунатиан, он созвал народ на площади, показал страшные орудия пыток и объявил, что все без исключения должны принести жертвы идолам. Многие, испугавшись мучений, согласились, но сорок христиан во главе со святым Терентием мужественно заявили о своей верности Спасителю. Фортунатиан удивился их смелости и спросил, как они, разумные люди, могут исповедовать Богом Того, Кто был распят иудеями как злодей. В ответ на это святой Терентий смело ответил, что они веруют в Спасителя, добровольно претерпевшего Крестную смерть и в третий день Воскресшего. Фортунатиан понял, что Терентий своим примером воодушевляет других, и велел заточить его в темницу вместе с тремя его ближайшими друзьями – Африканом, Максимом и Помпием. Остальных мучеников, в том числе Зинона, Александра и Феодора, Фортунатиан решил принудить к отречению от Христа. Однако ни уговоры, ни страшные мучения не поколебали святых мучеников: их жгли раскаленным железом, поливали раны уксусом, растирали солью, строгали железными когтями. Несмотря на страдания, святые не ослабевали в исповедании Христа, и Господь укреплял их. Фортунатиан велел привести страдальцев в храм и еще раз предложил им принести жертву идолам. Мужественные воины Христовы воззвали к Богу: «Боже Всесильный, проливший некогда огонь на Содом за беззаконие его, разори и ныне этот нечестивый храм идольский, ради истины Твоей». Идолы упали с грохотом и рассыпались, а затем разрушился весь храм. Разъяренный правитель приказал казнить святых. Мученики, славя Бога, преклонили свои головы под меч палача. После казни 36 мучеников Фортунатиан призвал к себе Терентия, Максима, Африкана и Помпия, показал им казненных и снова предложил принести жертву идолам. Мученики отказались. Правитель наложил на них тяжелые оковы и приказал морить в темнице голодом. Ночью Ангел Господень снял с мучеников оковы и напитал их. Наутро стража нашла святых бодрыми и полными сил. Тогда Фортунатиан приказал волхвам и заклинателям навести в темницу змей и всяких гадов. Стражи через отверстие в крыше заглянули в темницу и увидели невредимых мучеников, которые молились, а змеи ползали у их ног. Когда заклинатели, исполняя приказание, открыли двери темницы, змеи, не слушая заклинаний, бросились на них и стали жалить. Разъяренный Фортунатиан повелел обезглавить святых мучеников. Христиане взяли их святые тела и погребли с честью за городом.
Свята́го священному́ченика Григо́рия, Патриа́рха Константинопо́льскаго
Тропа́рь, глас 8:
Благослове́н еси́, Христе́ Бо́же наш,/ укрепи́вый Боже́ственнаго патриа́рха,/ низпосла́вый тому́ свы́ше Свою́ благода́ть,/ и́мже и нас свободи́л еси́ от рабо́ты вра́жия,/ Человеколю́бче, сла́ва Тебе́.
Ин тропа́рь, глас 7:
Святи́телю и му́чениче Григо́рие,/ за лю́ди твоя́ ду́шу положи́вый/ и в светоно́сный день Христо́ва Воскресе́ния пострада́вый,/ моли́ся Страда́вшему за ны и Воскре́сшему/ Це́рковь Правосла́вную незы́блему всегда́ храни́ти,/ па́стве же твоей и Ру́сстей земле́, святы́я мо́щи твоя́ с любо́вию ле́та мно́га храни́вшей,/ дарова́ти мир и ве́лию ми́лость.
Священномученик Григорий V, Патриарх Константинопольский
Священномученик Григорий V, Патриарх Константинопольский (в миру Георгиос Ангелопулос), родился в 1751 году в высокогорном селении Димичане в Гортинии (Пелопоннес) в бедной семье. Он с отличием окончил димичанскую школу, известную в Греции тем, что после падения Византийской империи (1453 год) в первые годы турецкого ига она была единственной национальной школой. В 1771 году Георгиос продолжил обучение в Афинах. Через два года он поступил в Евангелическую школу в Смирне, а затем – в знаменитую Патмийскую школу на о. Патмосе. Там Георгиос окончательно решил посвятить себя служению Богу и принял монашеский постриг с именем Григорий. Аскетический образ жизни, высокая нравственность, большие познания в области светских и богословских наук сделали молодого монаха известным среди современников. Митрополит Смирнский Прокопий рукоположил святого Григория во диакона и назначил архидиаконом своей митрополии.
Через некоторое время тот же преосвященный рукоположил его во пресвитера и протосингела. Святой Григорий был первым помощником митрополита в управлении Смирнской кафедрой. В 1785 году святой Григорий был хиротонисан во епископа и стал преемником митрополита Прокопия. С того времени началось великое святительское служение святого Григория Церкви Христовой и порабощенной Греции. Святитель Григорий успешно боролся против различных спорных течений в своей пастве и через некоторое время соединил всех верующих под своим духовным руководством. Своей безупречной жизнью он подавал христианам пример высокой христианской нравственности и чистоты. Несмотря на то, что турки всячески препятствовали распространению и сохранению христианства в Греции, святитель Григорий получил разрешение не только на ремонт старых, но и на строительство новых храмов. Много сделал святитель для духовного просвещения своей паствы, всеми силами он укреплял Евангелическую школу в Смирне. Добрый пастырь заботился также и о содержании клира. Он содействовал освобождению клириков от налога. Любовь народа была ответом на усердные труды святителя Григория на благо Православной Церкви и родины. В 1798 году святитель Григорий клиром и народными представителями был единогласно избран Патриархом Константинопольским. Четыре года святой Патриарх Григорий V возглавлял Греческую Церковь. Однако за столь короткий срок он успел упорядочить внутреннюю жизнь Церкви, в которой продолжительное турецкое иго породило различные нестроения. Он запретил архиереям долго жить вдали от своих епархий, устраивал испытания кандидатам во пресвитеры, строго следил за нравственностью клира. Для народа была необходима религиозно-нравственная литература. С большими усилиями Патриарх Григорий получил разрешение на создание национальной типографии, филиалы которой затем были основаны на острове Хиосе, в Яссах, в Кидониях, в Корфу, Закинфосе и в Кефалинии. Литература национальной типографии распространялась всюду, где жили греки. Это внесло неоценимый вклад в дело сплочения нации и подготовки ее к освободительной борьбе против турецкого ига. Патриарх Григорий в то же время укреплял имевшиеся национальные школы и создавал новые. Из этих школ вышли сотни народных учителей, священников и ученых. Распространение просвещения будило национальные чувства греков. Деятельность Патриарха Григория, направленная на укрепление Церкви и пробуждение национального самосознания народа, была неугодна турецкому правительству. В 1802 году святитель Григорий был сослан на Афон. Однако просветительская и научная деятельность святителя не прервалась. На Афоне он перевел на разговорный греческий язык речи святителей Василия Великого и Иоанна Златоустого. Святой Григорий путешествовал по монастырям Афона, проповедовал. Много времени он уделял келейной молитве. В 1806 году святитель Григорий был возвращен на патриарший престол. Его деятельность во второй период патриаршества была продолжением предыдущей. Святитель привез в Константинополь ключи от своей афонской келлии и этим знаменовал то, что готов вновь быть сосланным, но не изменит Православию и народу Греции. Религиозный и патриотический энтузиазм Патриарха передавался греческому народу. В порабощенной стране стали возникать религиозные, литературные, торговые, а затем и политические организации. В 1808 году Патриарх Григорий вновь был сослан на Афон. В течение десяти лет он вел там подвижническую аскетическую жизнь, пока вновь не был возвращен на патриаршество. Третье патриаршество святителя Григория было увенчано мученичеством. Греческие патриоты – борцы за освобождение Греции от турецкой тирании – находили деятельную поддержку у Патриарха Григория. Его авторитет при дворе султана нередко был единственным средством создания условий для распространения национального освободительного движения во многих областях Греции. Рискуя собственной жизнью, святитель неоднократно помогал лидерам движения: снабжал их сопроводительными письмами, которые давали право свободного передвижения в Оттоманской империи, открывали неприступные двери многих высокопоставленных лиц, ограждали от всякого подозрения турецких сановников. Святитель Григорий пожертвовал немало средств для поддержания освободительного движения. Для помощи бедным он организовал «Кивот милосердия». Когда же в стране началось освободительное движение, патриотическая деятельность Патриарха Григория еще более усилилась. Святой Григорий, несмотря на возможность бегства, не оставил своей паствы. Турки начали расправу над греческими патриотами и всеми христианами. Утешительное слово святителя было необходимо страдавшему народу. В день Святой Пасхи 1821 года Патриарх Григорий совершил последнюю литургию. После богослужения он был арестован и заключен в темницу при дворе султана. Слуги султана пытались заставить святого отречься от христианской веры, угрожали ему жестокими пытками. Но святитель сказал: «Я готов освободиться от уз плоти. Патриарх христиан умирает христианином». Тогда святителя Григория предали жестоким мучениям, тело его вскоре покрылось ранами. Затем святитель был повешен на глазах у многих клириков и мирян между патриаршим собором и патриархией. Перед кончиной он благословил народ. Турки запретили погребение тела священномученика. Через три дня оно было отдано на поругание евреям, которые, провлачив тело с насмешками и оплеванием по Константинополю, утопили его в море, привязав камень на шею. Святое тело священномученика Григория, чудесно избавившееся от камня, в Фомино воскресенье было обретено греческими матросами, корабль которых под русским флагом стоял на якоре в Галате. Увидев его плывущим по воде, матросы подняли тело на корабль и тайно перевезли в Одессу. Для поклонения священномученику Григорию в Одессу прибыло множество греков и русских. Нетленное тело священномученика, одетое в присланные из Москвы драгоценные ризы и митру с крестом, принадлежавшую Святейшему Патриарху Никону (1652–1658), было положено в одесском Преображенском кафедральном соборе. Указом Святейшего Синода 19 июня чин погребения совершил архиепископ Кишиневский и Хотинский Димитрий. В погребении приняли участие митрополиты Иринопольский Григорий, Сербский Леонтий и Дристрский Кирилл. Тело священномученика было погребено в северной части алтаря греческого Троицкого храма в Одессе. В 1848 году архиепископом Херсонским и Таврическим Иннокентием было установлено ежегодное празднование памяти священномученика Григория в Троицком храме 19 июня. В 1871 году Греция праздновала 50-летие своей независимости. В том году святые мощи Патриарха Григория V были перенесены, по просьбе греческого правительства, из Одессы в кафедральный собор в Афинах и упокоены в мраморном саркофаге.
Литература:
1. Иринеос Таламбекос, архимандрит. Константинопольский Патриарх Григорий V и «Филики Гетерия». Кандидатское соч., МДА, 1968.
2. Настольная книга священнослужителя. Т. 3. М., 1979.