Акафист на успение Божией Матери12
Кондак, глас 8-й. Подобен: Взбранной Воеводе...
В бессмертным и честным успение Твоем, Дево, множество безтелесных служителей притекло, чтобы воспеть Тебя, с Сыном Твоим; от конец же мира апостолы, быв восхищены облаками, собирались, и вопияли к Тебе: «Радуйся Невесто неневестная».
Икосы:
(’Άγγελοι) Ангелы некогда с небеси достойно воспевали рождение Твое, Дево: а ныне они вместе с нами долу. (на земле) прославляют в песнях святое и честное (Твое) успение, воспевая к Тебе так: «Радуйся, брашно радости человеков: радуйся, разрешение прародительская клятвы. Радуйся, нетленная Невесто невидимая Отца: радуйся, безмужная Матерь Собезначального Сына. Радуйся лествице, возносящая от земли на небо: радуйся мосте, возводящей в рай блаженный. Радуйся, ибо на небеси лики (ангельския) Тебя славословят: радуйся, ибо на земли человеки покланяются Тебе. Радуйся, Чистая, похвало дев: радуйся, Святая, святых радование. Радуйся. Ты, чрез которую убегает полк демонский: радуйся, Ты, чрез которую радуется естество человеческое. Радуйся. Невесте неневестная.
(Βλέπων) Петр, видя Святую, всех Господа рождшую, (возлежащую) на одре, вопиял: «О, Дево, как Ты заченшая во чреве (Своем) Жизнь, являешься мне как мертвая? Но однако же, как виновницу (ἀιτίαν) радости нашей, я прославлю Тебя: «Радуйся, основание храмов (δωμάτων) Божих: радуйся, печать речений моих. Радуйся, Божественная колеснице неприступного Света: радуйся, жилище непостижимого Бога. Радуйся, море безмерное Божественных хотений: радуйся, недосягаемая глубино страшных чудес. Радуйся, ибо прославляет Тебя труба апостольская; радуйся, ибо Тебя почитает лик ангельски (ἀσωμάτων). Радуйся, честный и всезлатый сосуде: радуйся, любезное и святое ограждение (πύργωμα). Радуйся, Ты, к Которой ученики (Господни) собрались внезапно: радуйся, Ты, к Которой и я воспеваю cиe: «Радуйся, Невесто неневестная».
(Γλώσσαν), Павел, имея язык движимый (Святым) Духом? как скоро узрел непорочную Матерь Божию на одре, поклоняясь к пречистым ногам (Ея), говорил: «Приими, Пречистая, и меня вместе; с Петром, вопеющаго (к Тебе) так: «Радуйся, кореню вечныя жизни: радуйся, двере непорочного наслаждения. Радуйся, безмужняя Матерь Истины – Христа: радуйся, слепоты моея светильниче негасимый. Радуйся, Стамно, Саде, Трапеза, и пресвятый Храме: радуйся, Купино несгараемая и Раю блаженный. Радуйся, Богородице; ибо Ты преставилася от тленного (мира): радуйся, Богородице; ибо Ты (соделалась; причастницею благ (нетленных). Радуйся, ликов девственных Царице: радуйся, чистых устен проповедание. Радуйся, Ты, чрез Которую Петр сказал, что сказал13: радуйся, Ты, чрез Которую с ним вместе и я вопию: «Радуйся, Невесто неневестная».
(Δόξαν) Иоанн. Украшенного (ἔχοντα) Бежественною славою девства, великого и мудрого Иоанна, стоящаго смущенным, прискорбные, Андрей возбуждает к песнопению (в честь) Пречистыя, прежде себя самого, и (посему) сей девственник (ὁ ἄγνός) тотчас возопил так: «Радуйся, источниче девства, Дево: радуйся, святая Истины Дверь. Радуйся, (Илии) Фесвитянина огнеобразная Колеснице; радуйся, окружающей меня (благогласный) шум (περιήχημα) божественных проповеданий о Сыне Твоем. Радуйся, непорочная Владычице и чистая голубице: радуйся, Пречистая, нескверная и непорочная Агнице. Радуйся; ибо всякий девственный язык Тебя воспевает: радуйся; ибо прославляют Тебя вей непорочныя уста. Радуйся, Клеще, очищающая пророков (Ис 6:6, Ис 6:7): радуйся, Луче, просвещающий верных. Радуйся, и Светильниче, и Ложе святое: радуйся, и Госпоже, и Матерь моя. Радуйся, Невесте неневестная».
(Εἶοεν) Андрей внезапно увидел девственника (τον ἀγνὸν) Ионна исполнившимся радости, после того как он воспел cиe; и песненно вознесши глас (свой), и Андрей сказал: О, Пречестная! Приими вместе со всеми (меня), чтущаго Тебя и с пламенною (любовию) вопиющаго к Тебе так: Радуйся, Чертоже златосиянного Слова; радуйся, Светильниче светозарный Mиpa. Радуйся, Рождшагося от Тебя Обиталище: радуйся, падшаго прародителя умилостивление. Радуйся, царски восседающая на престоле Сына (Своего): радуйся, защищающая в Mиpе чтущих Тебя верно. Радуйся; ибо Ты возлетела к небесной высоте: радуйся; ибо Ты предваряешь на помощь к роду человеческому. Радуйся, благоприятная и всеплодная Ниво: радуйся, честная и всезлатая Трапезо; Радуйся, Ты, к Которой сказал Гавриил: «Радуйся!» Радуйся, Ты, чрез Которую и я воспеваю так: Радуйся, Невесто Неневестная».
(Ζώντων). Иаков, зная Рождшагося от Тебя, как Владыку живых и мертвых, как скоро узрел Тебя, Матерь жизни, мертвою, ужаснувшись, благопесненно вещал: «Приими меня, Чистая, как сына Женихова, вопиющаго (к Тебе): Радуйся, жилище невечерняго Света: радуйся, святый и светоносный Светильниче. Радуйся, благоволения Отчаго проявление: радуйся, греха проматерного исправление. Радуйся, место и Палато всех Творца: радуйся, столпе и, поистине, приосененная гора Божия (Авв.3:3). Радуйся, ибо воспевает Тебя чин ангельский: радуйся, ибо Тебя ублажает естество человеческое. Радуйся, венче царей благочестивых: радуйся, препоясание (διάζωσμα)14 верных человеков. Радуйся, похвало мудрых апостолов: радуйся, славо крепких подвигоносцев. Радуйся, Невесто Неневестная.
(Ἥχου) Филипп, услышав глас словес воспевавших святых (мужей), тотчас ставши со страхом пред ложем (Пречистый), вопял: «Страшусь я, Дево, даже и видеть Тебя; но впрочем, вместе с другими, приими (и) меня взывающаго (к Tебе) так: Радуйся, Невесто невидимого Бога: радуйся, Мати безначального Сына. Радуйся, небесных Начал радование: радуйся, земных человеков у крашение. Радуйся, Трапезо, изобильно насыщающая тмочисленныя множества (μυρίάδας): радуйся, Каменю, духовно напояющий тысячи. Радуйся, ибо Ты явилася светоносным вместилищем: радуйся, ибо ты наришавшия селением (χὡριον) огненосным. Радуйся, Агнице, рождшая Пастыря: радуйся, все исполнившая радости. Радуйся, Ты, чрез Которую познал я Отца: радуйся, Ты, чрез Которую прославлюя и Слово. Радуйся, Невесто Неневестная.
(Θράνον). Варфоломей, муж мудрый и великий, взирая на великий одушевленный Престол, как уже на бездыханный, с верою преклонив колена на землю, покланяяся вопиял: «Благая Госпоже, приими и меня дерзающего воспеть Тебя в следующих словах: Радуйся, проповедание святых ловцев: радуся, умолчание (παῦσις) неразумных мудрецов. Радуйся, нетленная Матерь моего Учителя: радуйся, огненный Престоле всех Благодетеля (ἐυεργέτου κοινο͂υ). Радуйся, Горо несекомая, которую Бог возлюбил: радуйся, место освящения, в котором поселился Он Сам. Радуйся, ибо в дланях (Своих) Tы покоишь Сына: радуйся, ибо Ты пришла в райская двери. Радуйся, управление гласа моего: радуся, утешение души моея. Радуйся, Ты, чрез Которую покланяюся Творцу моему. Радуйся, Невесто неневестная.
(῾´Ιστατο). Фома. (В то время) стоял в отдалены Фома, и слыша других учеников воспевающих, будучи в страхе, сказал: «Чистая, как прежде Создател, так и Ты приими (меня. Тогда) Он (принял) меня, (к Нему) прикасавшогося, Ты же (прими меня) вопиющаго к Тебе так: Радуйся, врагов невидимых победа: радуйся, мудрых апостолов язык. Радуйся, находящихся в болезнях врачевание: радуйся, колеблемых в страхе крепость. Радуйся, Ложе, которое ныне окружают шестьдесят сильных:15 Радуйся, Дево, которой покланяются небесные служителие. Радуйся, ибо Ты духом Своим (τῆ ψυχῆ) освятишь воздух: радуйся, ибо Ты и землю (свою)16 просветишь погребением Своим. Радуйся, Адама и Евы воззвание: радуйся, тли и прелести (вражия) разрушение. Радуйся, Ты, чрез Которую я избавился от неверия: радуйся, Ты, к Которой я побужден, (ἐπετράπην) говорить: Радуйся Невесто неневестная.
(Κλίνας) Матвей, преклонив колена, вопиял: «Дево, прежде я написал историю о рождении Твоем; а ныне, желая благочестно воспеть священное и честное (Твое) Успение, страшусь и удерживаюсь; но. впрочем, дерзая вопию к Тебе: Радуйся, словес моих начало: радуйся, моих учений гром. Радуйся, одеждо воплотившегося Всецаря: радуйся, жизнь умершего прародителя. Радуйся, Море, иссушившее реки безбожья: радуйся, Трапезо, носящая Хлеб питающей верных. Радуйся, ибо предстоит Тебе ангельский чин: ибо Тебя устрашается естество демонское. Радуйся, Светильниче, просвещающий все: радуйся, Зведа, озаряющая концы (мира). Радуйся, Ты, чрез Которую живописуется Создатель. Радуйся, Невесто неневестная.
(Λέξαντος). Лука. После того как Матфей высказал сии превеликая (славословия), Павел рукою (своею) призывает боговещанного Луку, чтобы воспеть Чистую Деву. – который тотчас с усердием восстает, и предстоит пред ложем Ея, воспевая: «Радуйся, источниче бессмертныя реки: радуйся, Светильниче присноживущаго Света. Радуйся, нетленный кореню чистого наслождения: радуйся, несказанная Дверь невечерняго Сияния. Радуйся, Ниво, питающая сердца верных: радуйся, как тяжестный якорь (ἄγκυραβυθίζουσα), потопляющая полчища врагов. Радуйся; ибо Мир ликует о рождении Твоем: радуся; ибо небо сорадуется (ему) во Успении Твоем Радуйся, множество верных просвещающая: радуйся, ополчения врагов рассеевающая. Радуйся, Ты, чрез Которую и земля соделалась небесною: радуйся, Ты, чрез Которую и (наше) естество получило спасение. Радуйся, Невесто неневестная.
(Μάρκος) Марк стоял погруженный в размышление, недоумевая. какое найти (ему) начало славословия. Но Петр, научив его, возбуждаешь его как родного (своего) сына; и он (Марк) тотчас укрепляется (силою духа), и начинает взывать так: «Радуйся надеждо ненадеждных: радуйся, крепость отчаянных. Радуйся, болящих скорое призрение: радуйся, скорбящих крепкая помоще. Радуйся, долу рождшая Страшного для горних (небесных чинов): радуйся, преходящая горе (к небесам), дабы предстать Сыну. Радуйся, ибо не оскверняешь поругание Тебя рождшую: радуйся, ибо не удержит гроб Тебя умершую. Рядуйся, разрешившая Адама от тления: радуйся, укротившая распространств (φοράν) смерти. Радуйся, Еюже Едем отверзеся: радуйся, Еюже Адам воззвася. Радуйся, Невесто неневестная.
(˜῾Ω Παρθενε ἀγία). Род человеческий. О, Святая Дево, рождшая во плоти Святейшее Слово, – освяти наши души, и подай (силу) свято жить всегда свято почитающим Тебя и взывающим к Тебе чистосердечно так: «Спасай нас, Двере спасения; покрывай нас, Матерь Истины. Пощади верных, чтущих Тебя, Пречистая: избави от безмерного множества прегрешений, Пренепорочная. Покрый, соблюди, сохрани уповающих на Тя. Избави от всякия напасти прибегающий к Тебе. Сокруши стрелы безтелесных и лукавых демонов. Укроти страсти преданных угождению плоти (ἐνσάρκων) и нечестивых человеков. Спаси с верою воспевшаго Тебе cиe; яви (его) владычествующим над постыдными страстями. Подай силу с любовно ублажать Тебя чистосердечно (ἀγνῶς). Приими слезно (θερμῶς) вопиющаго к Тебе с благоговением: Радуйся, Невесто неневестная!
* * *
Переведено из Anal, sacra к Питры. Кондак и икосы, по изложена своему, представляют самое близкое подражание кондаку я икосам св. Романа Сладкопевца на Благовещение Пресв. Богородицы: „Вобранной Воеводе..., а по местам встречается даже буквальное повторение целых стихов из сего последнего, как на пр. в 6-м икосе: „Радуйся, честный венче царей благочестивых. Из таковых ближайших подражателей св. Роману всех более известен св. Иосиф песнописец, которому беспрепятственно мы можем приписывать и настоящие кондак с икосами Успению Божия Матери. Акростихом икосов служить буквы греческого алфавита от А до М – включительно; после чего последний икос начинается последнею буквою алфавита. Посему творение представляется неоконченным. Было ли оно когда в целом составе, отвечая на все буквы греческого алфавита, о семь Питра, при множестве имеющихся у него кодексов, умалчивает. Для красоты, и большей полноты подражания, не достает в сем акафисте кондаков между икосами с окончанием аллилуиа: но песнописец хотя, без сомнения, и мог бы, но отложил, их написать, быть может, с особенным намерением, а именно – чтобы тем самым в акафисте своем положить печать различал между особенно-великою духовною торжественностию праздника Благовещения, как главизны, или первоначала нашего спасения, – в котором нет никакой тени печали, и между праздником Успения Богоматери соединенным с трогательным и умилительным воспоминавшем последняго прощания св. апостолов на земле с Материю их Божественного Учителя, которую каждый из них спешил ублажить своими похвалами; почему кондаки промежуточные и представлялись не имеющими здесь места себе. – В кондакарии Афонском сих кондака и икосов нет.
Выражение, подобное словам: еже писах, писах (Ин.19:22). как обещание твердого исполнения своих слов. Петр сказал, что сказал: под сими словами апостола должно разуметь сохраненное им, до самой мученической его смерти, уверение данное им Спасителю, по воскресении Его, слогами: Господи, Ты виси яко люблю Тя (Ин.21:15–17).
По смыслу слов апостола Павла: станите убо препоясани чресла ваша истиною (Еф.4:14), мы все можем и обязаны облекаться во всеоружие истины возвещенной нам Спасятелем, рождшимся от Пресв. Девы. Она сама, кроме того, помогает верующим, Своим предстательством, – удалиться от путей неправых, и подает благодать, помощь и укрепление на пути к спасительной истине, к совершению добрых дел, к преодолению многоразличных препятствий. Таким образом, испрашиваемая Ею от Господа и ниспосылаемая от Ней верующим благодатная помощь и сила собственно и называется Ея препоясанием, по следующему буквальному выражению Пс.17:33 «(Бог), препоясуяй мя силою». Из сего выражения: препоясание, можно примечать еще то, что так как честная риза Богоматери и честный пояс оставшееся после Нея были хранимы в Константинопольском Влахернском храме, как величайшая святыня, то этим здесь, между прочим, указывается и на честный пояс Ея, чтущим который подавалась и подается помощь Владычицы, а вместе с тем подтверждается показанное выше мнение, что акафист сей должен принадлежать Иосифу песнописцу: ибо он, живший в ΙΧ-м по Р. Хр. веке, как иконом Софийской, в Константинополе церкви, без всякого сомнения, более, чем кто либо из отдаленных от сего места лица, мог иметь в виду эту, близкую к нему, чудотворящую святыню и постоянно указывать на нее при всяком вызывающем случае.
Выражение, взятое Песн.3:7: Се одр Соломон, шестьдесят сильных окрест eгo. Число cиe приведено, как очевидно, для того, чтобы возвеличить Пресв. Деву, как Матерь Всецаря, которую, во время Ея успения, кроме чудесно собранных, (на облаках небесных), апостолов, окружало великое множество благочестивых верующих, что составляло зрелище величественное и вполне достойное Ея, во время шествия, преславною гробницею Ея, этого великого собора верующих от Иерусалима и до места погребения Ея при горе Елеонской.
Γαῖαν, – по смыслу пс.48:12