Источник

Сказания о Лице Спасителя и Богоматери. Первоевангелие Иакова110

Месяца сентября в 8 день. Рождество святыя Богородицы Марии. Благослови, отче.

(Из Сборн. XVI–XVII в. Солов. библ., № 804, лист. 26–37)

Глава I. В летописании, обоюнадесять колену израилеву. бе Аким богат зело и принося дары Господеви сугубы111 глаголем в себе: да будеть еже о имении моем и всем людем. а еже за отпущение мое Господеви моему Богу. оцещение мне. Приближибося день великий. и принесоши дары своя. сынове израилеви. и ста Рувим112 пред ними глаголя: Иоакиме, недостоить. тебе прежде приносите даров твоих: занеже семене неси сотворил в израили. И прискорбен бысть Иаким зело. иде в обенадесять колене израилеве. глаголя всебе. да виждю. аще един аз не сотворих семене. Изыскав же въся праведникы113. яко семя воскрсиша в израили. помяну патриарха Авраама, яко в последняя дни его. дасть ему Господь Бог сына Исаака. И печален бысть Иаким зело. и не явися жене своей Анне. но шед в пустыню, и постави си кущу114. и постися. 40 днии. и 40 нощии. и помышляше в собе глаголя: не сниду ни на брашно, ни на питие. дóндеже посетит мене Господь. и будет мне молитва брашно и питие.

Глава II. Жена же его двема сетованиема сетовашеся. и двема плачема плакашеся. сетую (рече) вдовьства моего, и плачуся бещадиа моего. Приближибося день великий Господень. и рече ей отроковица ея115. доколе оскорбляеши душу свою, се приближися день Господень великий. и не подобает ти сетовати. но приими главотяжь116 си. иже дасть ми осподини. и рече. яко не подобает ми увястися им. занеже раба есмь. и образ имать царский. И рече Анна отступи от мене. аз бо сего (не) сотворю. яко Господь Бог смири мя зело. егда како лестник117 въдасть ти и и прииде причастить мене гресе твоем. И рече раба ея: доколе смиряеши душу свою, почто не послуша гласа моего. да не боле проклену тя. занеже затворить Бог ложесна твоя, неда тебе плода во Израили. И печална бысть Анна зело. и съвлече ризы своя сетовалныя118 и облечеся в ризы своя брачьныя. к године 9 и сниде в сад свой походити. и седе под дафиниею119 и помолися к Богу глаголющи: Боже отец наших, благослови сия. и услыши мою мольбу. яко же благослови ложесна Сарина. и дасть ей сына. Исаака.

Глава III. И възревши на небо виде гнездо птиче на дафинии. и сотвори рыдание в себе глаголюще. люте мне. кому уподоблюся аз. и кто мя роди. ли коя ложесна изнесоша мя. яко аз клятва родихся пред сыны израилевы. и поносиша ми и поругашамися. изъгнаша мя из церкви, Господа Бога моего. люте мне кому уподобихся аз. и не уподобихся аз птицам небесным. яко птица небесныя плодовиты пред тобою Господи. люте мне. кому уподобихся аз. ни зверем земным. яко зверие земнии плодовиты пред тобою Господи. и не уподобихся аз ни водам. яко воды сия пред тобою Господи плодовиты, суть волны бо утешающа и глумящася тя благословят Господи120. увы мне кому уподобихся аз. неуподобихся аз земли сей. яко и земля приносит плоды своя на всяко время и тя благословят Господи.

Глава IV. И се Ангел Господень ста пред нею глаголя: Анно услыша Бог молитву твою, и зачати имаши и родити и възглаголется121 семя твое, повсей вселенней. И рече Анна: жив Господь Бог. яко аще приживу мужеск пол или женеск принесу вдар Господеви Богу и будет служа вся дни живота своего. И се приидоста два вестьника глаголюща ей: се Аким муж твой грядет с стады своими. Ангел бо Господень сниде к нему глаголя: Иакиме. услыша Господь Бог молитву твою, сниди отсуду. се бо твоя жена Анна в утробе приимет и родит и възглаголется семя твое по всей земли122. И сниде Иаким. призва пастыря своя глаголя. приведите ми 10 агнец неклосен. непорочен123, и будет 10 агнец Господеви моему. и приведите ми семо 12 тельца неклосна и непорочна124 и будет 12 тельца иереом. и старцем, и 100 козел125 и будет 100 козел всем людем. И се Иаким идяше с стады своими, и съта Анна при вратех. и виде Иакима грядуща. и текши охапися выи его126 глаголюще: ныне виде, яко Господь Бог мой благослови мя зело, сущия вдова, ктому не вдовица, и бещадна в утробе прииму. И почи Иаким первый день в дому своем, и разуме Анну жену свою127.

Глава V. И в утрий день принесе дары своя. Иаким в себе глаголя: аще Господь Бог оцестил мя есть, петаль иерееву128 явит мне, и принес дары зряше к петалу иереову. дóндеже вниде в алтарь Господень. и не виде греха на собе, и рече Иаким: ныне виде, яко Господь Бог оцестил мя есть, и остави ми вся грехи моя. изыде из церкви Господни оправдан, и бе Иаким в дому своем. Исполнишася Анне дни родити. и роди Анна. и рече бабе: что родих. она же рече: женеск пол, и рече Анна: възвеличишася душа моя днесь, и взлеже. Исполньшимъся днем измыйся Анна, и дасть сосец отроковици и нарече имя ей Мариа.

Глава VI. День же от дне крепляшеся отроковица, егда же бысть ей 6 месяц. постави ю мати на земли, искусити станет ли. и 7-дмижды ступльши. и прииде на лоно ея. и взя ю мати ея глаголюще: жив Господь Бог мой, и не имаши ходите по земли сей, дóндеже веду тя в церковь Господню. И сотвори Анна священие129 на ложи своем, о скверну и нечистоту не дадяше миновати мимо ню. И призва дъщери еврейскы и неговахуть ю130. Егда же бысть первое лето отроковици и сотвори пир великыи Иаким. и призва иереа. и книжники. и старци. и вся люди израилевы. и приведе отроковицу Иаким к иереом. и благословиша ю глаголюще: Боже отец наших. благослови отроковицу сию. и даждь ей имя именито, вечно вся роды земныя. И рекоша вси людие: да будет, аминь. И приведоша ю к архиереом. и благословиша ю глаголюще. Боже с высоты131 призри на отроковицу сию. и благослови ю последним благословением. еже изменения132 не имать. И восхити ю мати ея в освящениа ложа133 и дасть ссати отроковици134. И сотвори Анна песнь к Господу Богу глаголюще: въспою песнь Господеви Богу моему. яко посети мене, и отъять от мене поношение враг моих, и дасть ми Господь Бог плод правды своея, и кто възвестить сыном Рувимлим. яко Анна доить отроковицу. И положьши (ту) на ложи священия135. изыде и служаше всем. Скончавшижеся вечери, изидошо веселящеся. и прославиша Бога израилева.

Глава VII. Отроковициже прилагахуся месяци. И бысть двою лет: и рече Иаким Анне: ведете отроковицу в церковь Господню. и дадиве обещание136 еже обещахове. егда како послет гнев на ны Господь, и не приятен будет дар наю. И рече Анна: пождиве до третьего лета, дабы не искала отца, и матеря. и тогда ведеве ю в церковь Господа Бога. Бывши же ей 3 летом, и рече Иаким: призовите дъщери еврейскы. не-скверны. да возмут рясны свеща горяща137. да не възвратится вспять отроковица и пленять сердце еа от церквьи Господа Бога. И сотвориша тако, и внидоша в церковь Господню. и прият ю иерей, целовав ю благослови. и рече: Господь Бог да възвеличит имя твое во вся роды, и в последняя дни. егда явит Господь Бог избавление свое на тебе сыном израилевом. И посади ю на степени третьем олтарнем. и възложи Господь Бог благодать на ню. и потрепа ногама своима. и возлюби ю весь дом израилев.

Глава VIII. И снидоста родителя ея поюща. и благословяща Бога яко не възратися книма отроковица. Беже Мариа в церкви яко голубь питома138 и приимаше пищу от рукы ангеловы. Бывъши же еи 12 лет в церкви съвет бысть иереом. и глаголаху: се Мариа бысть 12 лет в церкви Господни. что убо сотворим ей. да не осквернит святилища Господа Бога нашего. И реша иереи к Захарии: Ты предстоиши олтарю Господню. да вшед в святилище помолися о ней. и еже ти явит Господь Бог. тоже ей сотвори. И вниде иереи. оболкся в ризу, двою на 10 звонную. в святаа святых. и помолися о ней. И се Ангел ста глаголя ему: Захарие, шед сбери сущая вдовца в людех и да принесут рясны139 жезлы, ему же явит Господь Бог знамение, тому будет жена. Изыдоша проповедници по всеи земли июдейстей. и воструби труба Господня. се притекоша вси.

Глава IX. Иосиф же поверг теслу140 изиде противу141 и собрашася. приидоша ко иереови, имущеи жезлы. Взем же иереи жезлы от когождо их. вниде в святилище и помолися. И кончав же молитву, взят жезлы, и шед дасть им. и не явися в них знамение. Последний же жезл приять Иосиф142 и се голубь изыде от жезла и полете на главу Иосифа. И глагола иереи. Иосифе на тебе жребии паде. пояти деву Господню в соблюдение себе. И рече противу Иосиф. глаголя: сыны имам и стар есмь. и се девица есть егда како смех буду сыном израилевым. И рече иереи: Иосифе. убоися Бога. помяни что сотвори Корею, Дафану, и Авирону. како ся проседе земля и пожре та за прекословие. и ты убойся Иосифе. да не тоже будет и в твоем дому. И убояся Иосиф. поят ю в соблюдение себе, и рече: Марие. се приях тя от церкве Господа Бога и оставляю тя в дому своем, иду здания здати. и прииду к тобе, Господь да съхранит тя.

Глава X. Бысть же съвет иереев глаголющь. да сотворим катапетазму церкви Господни. и рече иереи: призовите девы нескверны колена Давидова. Идоша слугы изискавше обретоша 7 их. И помяну иереи Марию. яко бысть от колена Давидова. и не скверну Богу. Идоша слугы. и приведоша ю в церковь Господню. И рече иереи, известите ми ся сде. кто имать прясти злато не скверно, и вусь143 и сурика иоакинта. и кокин. истовую порфиру. И паде Марии своя порфира, и кокин. вземши Мариа иде в дом свой. Во время же оно Захариа молча. в бысть Симеон144 в него месте, дóндеже Захариа прогласи. Мариа же вземши кокин скаше.

Глава XI. И взем шикобел145 изыде почерпти воды, и се глас к неи. радуйся обрадованная. Господь с тобою. благословенна ты в женах. И озреся одесную. и ошуюю. откуду есть глас, и убоявшеся иде в дом свои. И поставльши водонос, и вземши порфиру седе на престоле своем146 и скаше. И се Ангел Господень ста пред нею глаголя: не бойся Марие. ибо обрела еси благодать пред Богом. зачнеши бо и родиши сын. И Мариа же слышавши помышляше в собе глаголющи: како ми се будет, идеже мужа не знаю, аще убо аз зачну от Бога жива, и рожду. яко и всяка жена раждает. Абие отвеща Ангел Господень. глагола к неи: не тако Марие. но сила Вышняго осенит тя. да тем раждаемое свято наречется сын Вышняго, и наречеши имя ему Иисус. тъ бо спасет люди своя от грех их. И рече Мариа: се раба Господня пред ним, буди ми по глаголу твоему.

Глава XII. И сотворивши порфиру. и кокин. и несе к иерею. Благослови ю иереи, и рече Марие возвеличил есть Господь Бог милостью имя твое, и будеши благословенна во всех родех земных, и до века. Радость же приимши Марие и прииде к Елисавети ужици своей, и толкнув в двери. Елисавета же слышавши тече и отвори еи. и благослови ю и рече: откуду се ми да приидет Мати Господа моего ко мне. сущее бо во мне взыграся радощами в чреве моем, и благослови ю. Мариа же забы таину, юже к ней глагола Архангел Гавриил, и възревши на небо и рече: Господи кто есмь аз яко вся жены земные блажать мя. И створи три месяци. у Елизавети. день же от дне растяше утроба ея. и убоявшися иде в дом свои, и скрывся от сынов израилеву. Бе же 16 лет, егда быша тайны сиа.

Глава XIII. Бысть же еи 6 месяц. егда прииде Иосиф от зданий своих147 и виде Марию непраздну сущу. и прискорбен бысть зело, и испад лицем повержеся на земли, на вретищи148 и плакася горко. и глаголаше в собе: ким лицем възрию к Господу Богу моему. како же ся помолю о девици сеи. яко девою поях ю от церкви Бога моего, и не съхраних ея. кто мя улови. кто зло се сотвори в дому моем, и оскверни ю. еда на мне обновися сказание Адамово149 яко же бо тъ в час славословия своего бысть. и обрете змиа жену едину. и прелсти ю. тако и мне прилучися. И въстав Иосиф от вретища, призва Марию и рече: Набдимая Богом150 что се еси сотворила. и смирила еси душу мою. забыла еси Господа Бога своего, воспитанаа в святаа святых. и приимшая пищу от рукы Ангеловы. что сотворила еси. Она же плакася горко глаголющи. яко чиста есмь аз. и мужа не знаю. И рече Иосиф: да откуду се есть в утробе твоей. Она же рече: жив Господь Бог мои, яко не веде се откуду есть в мне.

Глава XIV. И убояся Иосиф зело, и умолъча к ней. и помышляя что сотворит ей. и рече: аще скрыю грехи ея, обрящуся сваряся151 с законом Господним. и аще явлю сыном израилевом. и боюся егда како ангельско есть сущее в неи. и обрящуся предав кровь неповинну на осуждение смертное. нъ что убо сотворю еи. отпущу ли отаи от себе. И постиже и нощь, и се Ангел Господень во сне явися ему глаголя: не бойся Иосиф отроковици сея. сущее бо в неи от Духа Свята есть, родит же сын. и наречется имя ему Иисус. тъ бо спасет люди от грех их. И востав Иосиф от сна своего прослави Бога. давшаго ему таку благодать.

Глава XV. Прииде же Анна книжник, и рече Иосифу. почто не явися собору нашему пришед. И рече Иосиф труден бых152 от пути. почив первый день. И обращься Анна виде Марию непраздну сущу. и шед с тщанием. и рече иереови, Иосиф. о немже ты свидетельствуеши. беззаконие сотворил есть зело. И рече иереи: кто грех сотворил есть, он же рече: девицу юже поят от церкви Господня оскверни ю. украде брак ея. а не яви сыном израилевым. Иереи рече. Иосиф ли се есть сотворил. Анна рече: посли слуги своя, и обрящеши деву непраздну сущу. Идоша слугы и обретоша якоже Анна рече. и приведоша ю с Иосифом на судище. И рече иереи к Марии. забыла Господа Бога своего, воспитаная в Святая Святых. и приимши пищу от рукы Ангеловы. и слышавши пениа их. что еси сотворила. Она же плакася горко глаголющи: жив Господь Бог мой яко чиста есмь и мужа не знаю. И рече иереи Иосифови: что се сотворил еси. и рече Иосиф: жив Господь Бог мои, яко чист есмь от неа. И рече иереи: нелжесвидетелствуи. но глаголи истинну. украл еси брак ея. и не яви сыном израилевом. и неси подклонил главу свою под крепкую руку Господню. дабы было семя твое благословенно. и умолча Иосиф.

Глава XVI. И рече иереи: возврати деву. юже поят от церкви Господня. и прослезися Иосиф. И рече иереи: да вы напою воды обличения153 и явит Господь грехи ваю пред очима нашима. И взем иереи, и напои Иосифа, и посла в горницу154 и прииде цел155 напои же Марию и прииде цела, и чудишася вси людие. яко грех не явися на него. И рече иереи: аще и Господь не яви греха ваю. ни аз осуждаю ваю. и отпусти я. Поимже Иосиф Марию. иде в дом свой радуяся. славя Бога израилева.

Глава XVII. Бысть же повеление от Августа кесаря, написати сущая в них вся. в Вифлеоме Июдейстем. И рече Иосиф: се аз напишу сыны своя, сей же отроковици не веде, что сотворю. и како напишу. жену ли себе. но стыждуся. или дщерь, но ведят сынове израилеви. яко несть ми дщи, се день Господень да сотворить, якоже хощет. И оседла осля и всади ю. и ведяше ю. и Симеон156 в след его идяше сын его. и преидоша три поприща. и обращься Иосиф виде Марию дряхлу157 и рече в себе егда како сущее в ней труждает ю. и обращеся Иосиф. виде ю смеющуся. и рече: Марие что есть се. яко лице твое овогда вижу дряхло. ово ли смеющеся. И рече Мария. двои люди158 виждю предо очима моима. едины плачуща. а другия смеющеся. Егда же быша посреди пути идуща. и рече Мариа к Иосифу. ссади мя с осляте. яко сущее в мне нудить мя изыти. И ссади ю с осляте. И рече Иосиф, кде тя веду скрыть. яко место се пусто159.

Глава XVIII. И обрете ту вертеп160 Иосиф и введе ю тамо. и пристави сыны своя ту. иде искать бабы евреяныня от Вифлеема. Аз же Иосиф идый и не ведях161 и возрев на небо, и видех круг небесный стоящ162 и видех небо мутно. птица небесныя молчаща. и възрев на землю, видев овца стояща163 и видев делателя възлежаща и беяху рукы их в опаници164 и взимающе не приношаху к устом своим. и жующе не жваху. но всем лица беша горе зряще. и видех овца же немы стояху. и възведе пастырь жезл свой и ударить я. и рука его дръжашеся горе, и възрев в поток, видех уста козлищ прилежаща и не пиюща. и все прикосновением женяхуся165.

Глава XIX. И видех жену сходящу с горниця166 и рече ми кде идеши и рех: бабы исках евреяныни. и рече ми: от Ерусалима167 ли еси. и рех еи. И рече ми. кто есть раждающа в вертепе. и рех: обрученная ми жена, и несть ми жена, занеже зачатье имать от Духа Свята. И рече баба: воистину ли се есть. и рече Иосиф: гряди и виждь. и иде с ним баба.168 И се облак светел ста над врьтепом. и свет восия в вертепе. яко очима не тръпети. и рече баба. възвеличися душа моя днесь. И абие възимашеся облак от врътепа. и въсиа свет велии. явися младенець. и прият съсец от матери своея Марии. и въспи169 глаголюще баба: велик ми день Господне. яко видех чудо новое. И изиде из вертепа славяще Бога. и срете ю Саломия. и рече Саломии: да ти поведе чудо ново. дева роди. его же небо не вместить. и рече Саломии: жив Господь Бог мои. аще не разумею вещи сиа. и не иму веры. яко деваа роди.

Глава XX. И вниде баба к Марии глаголющи. открыися. не мала ми туга на тебе170. и видевши Саломии, въспи глаголющи: люте моему неверию и безаконию. яко искусих Бога жива. и се рука отпадает от мене. И преклонши колене. моляшеся к Богу глаголющи: Боже отец наших; помяни. яко семя есмь Авраамле. Исааково. Иаковле. не обличи мене пред сыны израилевы. но возврати мя к нищим. яже веси Владыко яже целяхуся именем твоим. и мзду мою чаю прияти от тебе. И абие приступи Ангел Господень глаголя: Саломии. Саломии. услышав Господь молитву твою. принеси руку твою к отрочати и исцелееши и будет ти спасение. И радость приимши Саломии. поклонися ему глаголющи. ты царь родися израилев. и поносивши же и абие исцеле. изиде от врътьпа оправдана. И се глас к неи. Саломии. Саломии. не възвести. яже виде славънаа днесь. дóндеже внидет детище в Иерусалим.

Глава XXI. I се Иосиф изыде уготовася от Иудеа171 и приидоша волсви172 от въсток глаголюще: где есть царь июдейск. видехом бо звезду его на въстоце восиявъшу. и приидохом поклонитися ему. Слышав же Ирод смятеся. и посла слугы ко архиереом глаголя: что вы есть писано о Христе. кде есть раждаяйся. Они же реша в Вифлеоме июдейстем. тако бо писано. и отпусти я. И призва волхвы въпрашааше я глаголя: что видесте173 о рожьшимся царе. и реша волсви. видехом звезду велику, восиявшу в звездах и омрачающу и. и мы разумехом. яко царь родися израилев. и приидохом поклонитися ему. И рече им Ирод: изищите известно о отрочате. и аще обрящете. поведайте ми. да и аз шед поклонюся ему. Изидоша волсви. и се звезда. юже видеша на въстоце, и ведяше я. дóндеже пришедши над врътпом ста над главою отрочате. видевши волъсви отроча с Мариею матерью его. изнесоша от скровищ своих злато, и ливан. и смирну. и даша ему. И весть приемши от Ангела, не ити в июдею. но инем путем отидоша в страну свою.

Глава XXII. Тогда увидев Ирод. яко поруган бысть волхвы. разгневався посла убийца и глагола им. избиите вся младенец сущаа в Вифлеоме. от двою лету. Слышав Мариа. яко младенца избивают. убоявшися взя отроча, и повивши скры и в яслех волуях174. И Елисавет же слышавши. яко Иоанна ищут. и вземши бежаша в гору. и глядаша места. где скрыти. и не бяше места тайна. Тогда воздохнувше Елисавет. глаголя: горо приими матерь с чадом. небо можааше к тому Елисавет возратитися. И абие расседеся гора и приат я. и сияше има свет в горе. и Ангел Господень с нима храня я175.

Глава XXIII. Ирод же искааше Иоанна. и посла слугы в олтарь Господень к Захарьи глаголя: кде еси скрыл сына. он же отвеща. аз есмь слуга Божии. седяи у церкви Господня. како уведе. где есть сын мои. И шедше слугы поведаше се Ироду. Посла же Ирод третие к Захарии. глаголя: рци кде есть сын твой, не веси ли. яко кровь твоя в руку моею есть. И рече Захариа: мученик буду Божии. аще прольешь кровь мою. дух мой приимет Владыка. а кровь прольете неповинну. Пред дверьми церкви Господня. и противу свету176. убиен бысть Захариа. и не ведяху сыны израилеви убиена суща.

Глава XXIV. Но в час целованиа иереи идуща, не срете их по обычаю благословение Захариино. и стояху иереи ждуще целованиа. еже в молитве испросити у Вышняго. Медлящу же ся Захарии. убояшася вси. дръзнув же един от них. вниде в святилище, и виде при олтари Господни кровь сседшуюся. и глас глаголющ: убиен бысть Захариа. и не въстребится кровь его. дóндеже приидет местник177 его. Слышав же словеса сии убояся. и възвести иереом. еже виде и еже слыша. Дръзвувше же и внидоша вси. и видевше бывшее. на степени церковнем сташа и възопиша. и растерзаше ризы своя от горы и до низу178. и не обретоша телеси его. кровь же его обретошася. яко камень съседшуся. и убояшася изидоша. и възвестиша всем, яко Захариа убиен бысть. И слышаша вся колена израилева. и плакашася три дни и три нощи. по трех же днех. съвещаша иереи. кого поставят на месте Захариине. паде жребии Симеону, тому възвещено Святым Духом не видети смерти. дóндеже узрит Христа в плоти.

Глава XXV. Аз же Иаков написавши сказание се. молве бывшей, егда умре Ирод. и скрыхся в пусте. дóндеже престанет молва в Иерусалиме. Слава давшему ми мудрость тайна сиа написати. яко тому подобает слава в векы веком аминь:

* * *

110

Напечатано: у Фабриция: tom. 11, 66–126; у Тило: 1, 159–273; у Тишендорфа: Evangelia apocrypha, 1–49. В славянском переводе: в Памят. стар. рус. лит. III, 76–80; в Четь–минеях митр. Макария под 8 сентября; в Starine, кн. X; в русском переводе в Прав. Обозр. 1860 г.

111

В греч. тексте Тишендорфа: δῶρα διπλᾶ.

112

В Четь–минеи Димитрия Ростовского: Иссахар; это имя взято из западных редакций.

113

В рукописи ошибочно: въся праздникы. В греч. тексте: πάντας τοῦς δικαίους; в Макар. Четь–минеи: вся праведники.

114

σκηνήν.

115

В греческом тексте: Ίουδίθ ή παιδίσκη αὐτῆς.

116

το κεφαλοδέσμιον, головную повязку.

117

πανοῦργος.

118

πενθικά

119

В греч.: καὶ είδε δαφνηδαίαν καὶ ἐκάθισεν υποκάτω αὐτῆς; δάφνη – лавр, лавровое дерево.

120

Слов «волны бо утешающа и глумящася тя благословят Господи...» в греческом тексте нет.

121

λαληθήσεται.

122

Слов «и родить и възглаголется семя твое по всей земли» в греческом тексте нет.

123

δέκα ἀμνάδας ἀσπίλους καὶ ἀμώμους.

124

δεκαδύο μόσχους απαλούς.

125

Έκατόν χιμάρους.

126

Έκρεμάσθη εις τόν τράχηλον αὐτοῦ.

127

Слов «и разуме Анну жену свою, яко прия во чреве» в греческом тексте нет.

128

τό πεταλον τοῦ ιερέως; в Макар. Четь–минеях: Петаль иереов.

129

ἁγίασμα.

130

διεπλάνων αὐτήν; в Макар. Четь–минеи: глумляху ю.

131

В греческом тексте: Ὁ θεός τῶν υψωμάτων ἐπίβλεψον...

132

διαδοχήν, преемства.

133

Ἐν τω ἁγιάσματι τοῦ κοιτωνος αὐτῆς...

134

ἔδοκεν αὐτῆ μασθόν.

135

Ἐν τῷ κοιτῶνι τοῦ ἁγιάσματος.

136

Ἐπαγγελίαν.

137

καὶ λαβέτωσαν ἀνὰ λαμπάδα, καὶ ἔστωσαν καιόμεναι; по другому списку: καὶ λαβέτωσαν πᾶσα ἀνὰ μίαν λαμπάδαν, да возмут все по одной лампаде.

138

питаема.

139

В Макар. Четь–минеи: расны жезлы. В греческом тексте: καὶ ἐνεγκάτωσαν ἀνὰ ράβδον, да принесут по жезлу.

140

τὸ σκεπαρνον, секиру.

141

Ἐὶς συνάντησιν ἀυτῶν, в сретение им.

142

Подробность о жезле Иосифа явилась, конечно, под влиянием рассказа о жезле Аарона.

143

τὸ χρυσίον καὶ ἀμίαντον καὶ τὴν βύσσον καὶ τὸ σηρικόν καί τὸ υακίνθινον καὶ τὸ κόκκινον καὶ τὴν ἀληθηνήν πορφύραν.

144

В греч.: Σαμουήλ.

145

κάλπην, водонос.

146

Ἐπὶ τοῦ θρόνου αὐτῆς.

147

В друг. списке: от работ своих, ἀπὸ τῶν οἰκοδομῶν αὐτοῦ.

148

Ἐπὶ τὸν σάκκον.

149

Разумеется, вероятно, апокрифический завет Адама, в котором говорится, что диавол обольстил Еву в то время, когда Адам был на славословии Господа, вместе с ангелами.

150

Μεμελημένη τῷ θεῷ.

151

μαχόμενος.

152

Ἔκαμον.

153

τὸ ύδωρ τῆς ἐλέγξεως.

154

Εὶς τὴν ὀρεινήν.

155

ολόκληρος.

156

В других списках: Самуил, или Симеон, или Иаков.

157

τὴν στυγνήν.

158

δύο λαούς.

159

έρημος.

160

σπήλαιον, пещеру.

161

В друг. списке: хождах и не хождах; в греч.: περιεπάτουν καὶ ού περιεπάτουν.

162

τόν ἀέρα έκθαμβον.

163

В Макар. Четь–минеи: окрин стоящь: в греческом тексте: σκάφην κειμένην.

164

Опаница – σκάφη, чаша, блюдо.

165

καὶ πάντα υπό θῆξιν τῷ δρόμῳ αὐτῶν διελαύνετο.

166

ἀπό τῆς ὀρεινῆς.

167

Ἐξ Ἰσραήλ εἶ.

168

Пропущены слова: καὶ έστησαν ἐν τῷ τόπω τοῦ σπηλαίου.

169

возопи.

170

В Макар. Четь–Минеи: належит мне о тебе.

171

Пропущены слова: καί θόρυβος ἐγένετο μέγας ἐν Βηθλεέμ τῆς Ἰουδαίας.

172

В апокриф. Евангелии Матфея о пришествии и поклонении волхвов говорится с разными подробностями.

173

τί ἐίδετε σημεῖον.

174

воловьих.

175

Это сказание вошло в Путешествие игумена Даниила.

176

περί το διάφαυμα, около рассвета.

177

мститель; греч.: Ἔκδικος αύτου, воздаятель его.

178

сверху до низу.


Источник: Апокрифические сказания о новозаветных лицах и событиях : По рукописям Соловецкой б-ки / [Соч.] И.Я. Порфирьева. - Санкт-Петербург : тип. Акад. наук, 1890. - [4], 471 с.

Комментарии для сайта Cackle