Повесть о Марфе и Марии
Сказание о явлении чудотворного Креста Господня, иже есть в Муромском уезде. Списано по благословению Моисея, архиепископа Рязанского и Муромского
Благослови, отче!
Понеже убо348 мнози слышавше, нецыи же ведуще и зряще349 о чудотворном Кресте Господне, иже из древних лет и до днесь пребывает во области града Мурома, многа содевая350 преславная чудеса и исцеления, сего ради мнози от них, воспалившеся желанием и верою влекоми, ищут уведети351, откуду и како обретеся352 той бесценный бисер353, и вопрошаху самих служителей того чудотворного креста. Они же о сем ничтоже известно рекоша354, зане убо многим летом претекшим, еще же и многа ради иноплеменных нашествия на страну ону, паки же и частого ради татарского распленения древняя изгибоша писания, в кия лета и при коих содержателех355 Быша сия, но токмо на малей хартице356 просторечием, якоже поселяне357 написано, держаху памяти ради.
Сице убо от многих лиц о том бываху иереем тем истязания358 на многа времена. И тако тии служителие стуживше зазреша себе о сем, абие припадают359 ко архиерею града своего, просяще молитвы от него и благословения изыскати на дело сие, еже и бысть да негли како обрящут мужа, могуща повесть сию о чудотворнем Кресте Господне благохитростне преписати360, аки некую златотканную пленицу361 словесне украсити, елико возможно, Богу ему поспешествующу.
И тако убо не вем, что ради сим изволися оставити мнозех премудрейших на дело сие и достойнейших362, якоже негде речеся, «оставльше источников, к суху потоку приидоша, и, оставльше главу, к ногам беседовати изволиша». Сице убо понуждают мое недостоинство, не ведуща ни десна, ниже шуя363, но токмо греху присно364 прилежаща, еще же и мирскими всячески суетами оплетшася, груба365 суща и витийския беседы ничтоже сведуща. Мне убо, грешному, исперва много отрицающуся толикия дерзости делу сему прикоснутися, понеже убо выше силы и сана моего, еще же и за немощь и недостаточества ума моего. Сии же многорачительне не преслушати ми ся прилежаху366 и Честного Креста оного самого силу в помощь на се быти ми предглаголаху. Аз же, окаянный, от обою содержим бех, страхом и радостию, понеже бо страх за недостоинство претит ми глаголати, радость же и любы влечет мя вещати. Но обаче367 возложих надежду на Бога, рекшего «Просите и приимите, толцыте и отверзется368 вам», всяк бо, рече, – «просяй – приимет и ищай – обретает»369, и паки рек, яко «Не можете без мене творити ничесоже». И тако убо к сему со воздыханием припадая, рекох сице «Милосерд буди ми, Владыко, и прости мою дерзость о нихже хощу глаголати, недостойны устне имый и мысль непотребну». Рекох от сердца «Ты убо, наставниче премудрости и смыслу давче, немудрым наказателю и нищим защитителю, утверди и вразуми сердце мое, Владыко! Ты даждь ми слово во отверзение уст моих, иже Отчее единородное Слово, и содействуй ми силою Креста Твоего, якоже некогда немому повеле глаголати и глухому слышати». И тако прострох греходельную мою руку и яхся370 по дело сие, о немже нам слово. Но убо небщую, аще и слово небытию покрывшу того славу, иже от лет прием помощь, якоже преже рех, к неведению препущаше недобре и многие пользы отщетеваше ны371. Аще убо маргаритом от своих скал не производимом, кому тех добра познавается?372 И злату во своих флевах373 лежащу, киим очесем того блистание будет? Тако и мы, изряднее ныне от глубины забвения и молчания восторгшеся, мало нечто о явлении чудотворивого того Креста хощем побеседовати, елико возможно есть, а о летех и о временех, якоже преди рекох, да не зазрит ваша святыни, не обретшу ми, но едино се, иже суть ни от человек, ни человеки, но самем Тем, изволившем распятися спасения ради человеческого, послася сице.
Беша убо в прежняя времена две девы, сестре сущи, дщеря некоего мужа благочестива от дворянска рода; имя единой Марфа и имя вторей Мария. По времени же возраста ею даны беша на брак благоверным мужем от пресловущих374 градов, еже есть Рязани и Мурома:Марфа убо мужу некоему от честна375 рода рязанские земли, именем Иван, но зело небогату; Мария же мужу от племяни нарочита376 земли муромския, именем Логвин, богатством же преизобилующу, аще и не зело велика суща рода. О отечествии же имен ею и прослытия роду377 не поведано ми бысть.
Та же по некоем времени Ивану и Логвину случися има снитися378 к сродникам жену своею. Егда же приспе время вечери быти, бысть между има пря379 о седении места:Иван убо хотящу первосидения честного ради отечествия своего, такожде и Логвин желающу богатства ради своего. И такового ради начинания и гордости своея – вина380 бысть разлучитися има от себе, не помянуша бо реченного Господем «Егда зван будеши ким на брак и на вечерю, шед не сяди на преднем месте» и прочая, и паки «Иже хотяй в вас болий быти, да будет последний» и прочая. И апостолу глаголющу «Иже высоко в человецех, мерзость есть пред Богом». И за сию убо вину не токмо сии едини разлучастася друг от друга, но и женама своима между себе до смерти своея изволиша ни писании381 ссылатися.
По неколицех же летех, якоже последи рекоша, случися Божиим судом преставитися Ивану и Логвину во един день и во един час. Женама убо ею382, Марфе не сведомо бысть про Логвинову смерть, Марии же про Иванову смерть. Тогда же убо по лишании мужу своею встужившемася има сестра по сестре. И рече большая сестра Марфа к себе сице: «Шед, посещу аз зятя своего Логвина и поклонюся ему и сестру свою да вижду. И, аще будет зять мой призрит383 на мое смирение, аз же потщуся в дому его и пребывати. Аще ли презрит384, аз же, токмо с сестрою си созревся385 и прощения получивши, восвоя возвращуся». Такожде и меньшая сестра Мария рече в себе «Иду к зятю Ивану. Поклонившася ему, с сестрою ся узрю. И аще зять мой приятельствен ми явится, и аз от имения своего удоволю его, и он такоже, яко и муж мой, богат и славен будет по своему достоинству». И тако поидоста сестра к сестре.
И по Божию изволению снидостася на пути близ града Мурома и сташа каяждо к себе386. Тогда послав меньшая сестра слугу своего известно испытати, кто есть ста ту «Егда ли будет кая, рече, жена, и мы вкупе снидемся. Аще ли будет мужеск пол, и мы вдале отидем». И шед слуга ея и вопроси тех «Кто сим путем грядет?» И отвещаша ему «Идет вдова к сестре своей». И, пришед, слуга возвести сия госпоже своей. И госпожа его рече «Добре убо нама снитися вкупе!» И тако сошедшеся и поклоншемася друга друзе, в лицех же своих не познастася, яко беша сестре. И восхотевшима вопроситися има между себе о отечествии и сродстве своем. И рече большая сестра к Марии «Госпоже моя! Кто ты и откуду еси?» И отвещавше Мария к сестре своей Марфе «Аз многогрешная, имя ми есть Мария. Еду к сестре своей Марфе». Сице же вопроси и Мария Марфы «А ты, госпоже моя, кто и откуду еси и что ти есть имя?» И отвеща Марфа к Марии: «Аз же многогрешная Марфа. Еду к сестре своей Марии». И тако познастася во отечествии, яко сестре беша, такоже и о смерти мужу своею известистася. Тогда начаша сии между себе лобзанием любезным целоватися, якоже обычай им бе, и плакатися о мужу своею, зане же жиста не в совете между себе, по смерть свою ни съезжахуся, еще же ни писанием изволиша ссылатися. И елико бо по мужу своею плачущеся, сугубейши сего387 ради себе за многовременное между себе незрение и бессоветие. И едва мало от плача преставше, порадовашася о Бозе и благодариста того, яко не лиши ею спребывания388 на кончине века ею. И ту представити повелеста себе трапезу и ядше пиша389 в славу Божию и веселистася. И по вечери сей успоша на месте том.
И в тонце сне явися има ангел Господень, глаголя Марфе и Марии коейждо особь на имя «Господь посла к тебе злато по вере твоей к нему», тако же и другой «сребро». Злато же убо даде Марфе, сребро же Марии. И повеле в злате Крест Господень устроити, в сребре же ковчег390 Кресту сковати. Вдати же оно повеле има, иже заутра преже идущим человеком путем сим391. Слышаста же сия, аки наяве мнящемася, вземше и ввивше392 каяждо злато и сребро в зарукавие си. И егда же има возбнувшима393 от сна, исповеда Марфа сестре си Марии виденное, такожде и Мария Марфе возвести от ангела явльшееся има вкупе единако. Тогда восхотеста си уверити видение, аще истинна суть, и абие обретосте в зарукавие си Марфа убо злато, Мария же сребро. И возрадовастася о предивном том видении, паче же Божии даровании, и слезы от радости испустивше, Богу благодать воздаяху, и печастеся394 о сем, како бы има повеленное от Бога сотворити.
Во утрии же день узревше грядущих мимо путем тем триех мужей во образе инок и возвасте к себе сих и возвестисте им вся о себе бывшая, еже от ангела има во сне видение и како приясте от него во сне злато, соделати Крест Господень, сребро же сотворити кресту ковчег, отдати же сия во устроение человеком, заутра первошествующим путем сим. Слышавше же чаемии395 иноцы от нею глаголы сия и рекоша к нима «Не скорбите о сем, мы сего ради дела к ваю приидохом!» Тогда Марфа и Мария отдасте старцем тем в злате слити Крест Господень, в сребре же Кресту ковчег устроити. И тако мнимии иноцы, вземше от рук сестру злато и сребро, отидоша от очию их. Сестрома же Марфе и Марии дошедшема града Мурома и ту обитаста в дому си.
Слышавше же ближницы396 и сродственницы пришествие ею, сошедшеся к нима, начаша о преже бывших има и мужию их и скорбети и сетовати. Еще же и самема плачущемася за бессоветное и несогласное между себе житие, паче же вдовства и сиротства. Та же возвестиста о себе сродником своим, како подвигшимася коейждо от себе в путь к сестре си, не согласившимася, ниже сославшимася397, и како сретостася на пути, идеже и преславное оно видение ото ангела видеша во сне, дающа има злато – сотворити Крест Господень, сребро же – устроити ковчег Кресту, и заутра прежешествующим человеком, еже и отдаша има на пути, и все по ряду, еже преже написася. Слышавше же сия, ужики398 ею вознегодоваша и реша к нима «То како сицево сокровище, паче же Божие дарование, с небрежением отдаста, а не весте399 кому! Или не чаясте зде обрести златаря400, в сем велицем и многонароднем граде, на устроение Божия делеси!401». Сице истязующе ею402. Онема же отвещавшема к ним «Иже явився и давый нама злато и сребро, имже повеле отдати сотворити дело Божие, отдахом».
Бе же тогда собравшеся к нима не едины сродницы ею, но и от нарочитых града, бояр же и дворян, вопросиша о месте том, идеже явися чудное видение то, и злато и сребро обретеся има, да идут тамо. Та же собравшеся множество людей и совещавшеся убо тамо итти.
Поемше же с собою Марфу и Марию и приидоша на место оно. И совет сотвориша твердо со тщанием и всякою быстротою послати на все страны по путем и малым стезям коегождо господина с чужим рабом и раба с чужим господином на взыскание старцев онех да аще кии от них тех старцев со златом и сребром обрящут, и ничтоже скрыто или утаено от сих сотворят. Сице убо им урядившем и уже хотяху вскоре тещи403 на взыскание инок тех.
И абие404 узревше нецыи юноши трех инок, несуще Крест Господень, в злате устроен, и ковчег, в сребре сотворен, и вложи юношам тем в сердце искони ненавистный Сатана восхитити от рук старчих богодарованное сокровище сие, и уже окаяннии коснутися хотящу, старцы же рекоша им «Человецы, отидите, отнюду405 же приидосте». Тогда же в той час узревше со онема сестрама Марфою и Мариею муромстии градожителие триех старцев, грядущих и несущих Крест Господень, и возбраниша неистовству отрок онех, сами же устремишася на стретение Честного Креста, несомого от старцев, да с честию великою приимут его.
Мнимии же старцы дошедше к сестрам и рекоша «Марфо и Мария! Иже убо в видении от ангела данное вама злато и сребро, еже вдасте нам во устроение Креста Господня и ковчега ему, се по вере ваю406, паче же повелением Божиим в том злате сей животворящий Крест Господень сотворен, в сребре же ковчег кресту соделан. Прииместа си на спасение и на благоденствие, миру же всему на исцеление недугом и разрешение страстем и бесом на прогнание». Та же сродницы тою и вси пришедшии с нима на взыскание тех инок вопросиша их «Где убо, отцы святии, бысте и откуду приидосте семо?» Мнимии же иноцы рекоша «Во Цареграде быхом». И паки вопросиша их «Господие, колико время идосте от царствующего града, еже есть из Костантинополя?» Сим же рекшим «Се убо третий есть час отнележе407 изыдохом». Слышавше же сия, удивишася вси, тогда сущии ту, начаша молити их, да причастятся брашну от трапезы их. Отвещаша же им непщуемии408 старцы «Несмь бо ядущии, ниже пьющии409, но убо вам благоволи Бог в славу свою питатися от сих». И, се рекше, невидими Быша от них. Тогда убо познавше Марфа и Мария с сродники своими и со градоначальники, яко и тии, от Бога посланнии во образе инок, ангели суть. И воздаша хвалу Богу, творящему дивная и преславная чудеса.
По сих же убо восхотевшима сестрама Марфе и Марии совет сотворити и совопроситися со ужиками и с сродники своими о сем, да где убо има поставить той святый животворящий Крест Господень молитися в дому ли си, или в церкви Господне. И бысть има видение от чудотворного Креста Господня во сне, глаголя «Поставите мя во святилище Божии в церкви архистратига Михаила честного его Собора на погосте, иже есть вмале отстоящ от пути места сего, яко с поприще едино». Марфа же и Мария возрадовастеся о видении, яко не презре Господь желания ею. Тогда дошедше со тщанием церкви тоя и поставиша той святый и животворящий Крест Господень в предиреченней церкви архистратига Михаила и прочих небесных сил бесплотных честного их Собора, иже бе во уезде града Мурома, яко двадесяти и пяти поприщ410 града не достигши, пребывание имея во Унжеском стану на реке Унже, идеже подает благодатию Христовою бесчисленная чудеса и исцеления приходящим к нему с верою.
По сих же убо оныя благочестивыя две жене, Марфа и Мария, начасте к чудотворному оному целбоносному411 кресту притичуще412. И не сии убо едини, но и всего града Мурома всенародное множество с великою верою прибегая; паче же различными болезньми одержимии прикасахуся, вскоре исцеление приемлюще, благодаряще Бога, в домы своя отхождаху.
Прохождаше повсюду слава о нем, любит бо таковая сих с дерзостию притицати и скорее крилатых обносится, еже и до царствующего града Москвы самодержцем в слухи внидоша, и сердца тех к Честному оному Кресту верою воспалистася и, с желанием приемлюще сего, целоваху. Сего ради обыкоша и служители тоя церкви даже и доднесь по вся лета приносити того в царствующий град Москву к державным и в благочестии сияющим царем и святителем и всему православному христианству на освящение душам и на отгнание страстем и на исцеление телесем от различных недуг.
Тем же мы, братие, возрадуемся о явлении Креста Господня, днесь и веселуемся о обретении Креста Христова, днесь Владычен Крест от небесных вестник приносится, днесь бо Крест не рукотворенный, но богосоделанный человеком даровася. Сего приятию, радующеся, празнуем. Сего обретению мы, веселящеся, торжествуем днесь бо паче солнца многоразличными чудесы в Муромстем граде осия и всю Русскую землю просвети, днесь святая церкви, аки гривною, златым крестом Господним украшается. Людие же, с верою и любовию сего целующе, душами и телесы вкупе освящаются. Како убо мы, убозии, исполнени греха суще, возможем по достоинству Кресту Господню похвалу принести или похвалити? Но токмо с верою и сердечною любовию вопити «О великия Креста силы, коликих благ сподобихомся, яко от толикия мерзости и тьмы заблуждения род человеческий призва, и от смерти на живот возведе, и от тля на нетление приведе! Не к тому бо очи мысленнии неведения мраком покрываются, но Креста ради светом разумным просвещаются, сия Креста ради исправления, сия нам Креста ради дарования. Кое ли исцеление не Креста ради содеяся? Креста бо ради благочествовати навыкохом413 и благодать Духа Святого прияти сподобихомся. Что убо креста честнейши, что же ли сего душам нашим полезнейши? Да не убо постыдимся, Крест Господень именующе, но со всяцем дерзновением той исповедающе, имже и звани быхом во спасение и в вечную жизнь, еяже буди получити всем нам о Христе Иисусе, Господе нашем, емуже слава со Отцем и с Пресвятым, Благим и Животворящим Духом ныне и присно и во веки веком. Аминь».
* * *
Так как.
Некоторые же знали и видели.
Совершая.
Стремятся узнать.
Появился.
Здесь сокровище.
Ничего определенного сказать не могли.
Правителях.
Грамотке.
Простолюдинами.
Таким образом, многие расспрашивали об этом священников.
Осознав свою вину в этом тотчас же обращаются.
Искусно написать.
Плетеное украшение.
И не знаю, почему выбрали они меня, оставив многих, более мудрых и достойных для этого дела, чем я.
Не знающего где право, а где лево.
Всегда.
Необразованного.
Они же настойчиво упрашивали меня не отказываться.
Однако.
«Стучите, и откроется».
«Просящий – получает, ищущий – находит».
Взялся.
Но и тогда, думаю я, если и слово не раскроет всю его славу, которая с годами померкла, как я уже сказал, это приведет ко многим заблуждениям и пользе дела нашего повредит.
Если жемчужины не вынуть из тех раковин, кто узнает о их красоте.
Жилах.
Преславных.
Знатного.
Известного.
Об именовании же по отцу и происхождении рода.
Сойтись.
Спор.
Причина.
Письмами.
Женам же их.
Примет.
Отвергнет.
Повидавшись.
Отдельно, сама по себе.
Более того.
Побыть вместе.
Пили.
Ларец.
Кто первый пойдет утром этой дорогой.
Завернувше.
Пробудившимся.
Заботились.
Ожидаемые.
Близкие.
Не сговорившись даже, не списавшись.
Родственники.
Не знаете.
Золотых дел мастера.
Дела.
Так укоряли их.
Ехать, пуститься.
И вдруг, неожиданно.
Откуда.
Вашей.
С тех пор как.
Предполагаемые.
Мы не едим и не пьем.
Двадцать пять верст.
Исцеляющему.
Приходить.
Научились.