Акафист Живоносному Гробу и Воскресению Господню
Кондак 1
Возбра́нному Воеводе, разрушителю смерти и ада, победную песнь Тебе, Всецарю Христе, приносим, яко востал еси, Всесильне, со славою тридне́вен от гроба, и вся умершия от ве́ка совоскресил еси; мы же, страданием Твоим вечныя тли избавльшеся, к са́мому месту погребения Твоего с веселием и радостию зовем: Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Икос 1
Ангел предста́тель с небесе́ низшед, камень от гроба Твоего отвали́, Христе Боже, и мироносицам благовести́ востание Твое, глаголя: «Шедше, рцы́те учеником Его, яко воста́ от мертвых», – они же, вразумле́ннии чудным явле́нием, зря́ще ко гробу Твоему, с верою и любовию возглаша́ху: Радуйся, Живоносный Гробе, в немже Христос яко человек почи́, и яко Бог воскре́се тридне́вен; радуйся, яко из тебе Спас мира, яко жених из чертога изше́д, смерть попра́ и ада пленил есть. Радуйся, яко востанием Того от века уме́ршии в жизнь нестареемую воста́ша; радуйся, яко в тебе Христу возле́гшу, проклятая в де́лех человека земля освятися. Радуйся, яко тобою первозда́нный Адам паки в ризу безсмертия облекается; радуйся, яко в тебе образ всемирнаго воскресения начертава́ется. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 2
Яко прии́де на гроб Мариа Магдали́на и другая Мариа помазати тело Твое, Христе Боже, обрето́ша ангела на камени седяща и глаголюща к ним: «Не бойтеся! Вем бо, яко Иисуса распятаго ищете: несть зде, но воста́, якоже рече́ вам». Сия́ убо слышавше святы́я жены, текше вспять, благовести́ша учеником о востании Твоем, да вси яко Творцу и Воскресшему Владыце ангельское пение воспоют, глаголюще: Аллилуиа.
Икос 2
Бурю внутрь име́яху сумнительных помышле́ний ученицы Твои, Христе, в час смерти Твоея́, не ве́дуще Писания, яко подобает Тебе из мертвых воскреснути; темже Петр, весть прие́м о востании Твоем, тече́ ко гро́бу, хотя видети бывшее прини́к же и видев едины ризы Твоя, в нем лежа́ща, с верою возгласи́: Радуйся, Живоносный Гробе, яко в тебе посреде́ земли́ всемирное спасение соде́яся; радуйся, яко Царю царей одр и Владыце владык поко́ище был еси. Радуйся, яко тобою беззаконное со́нмище иудейское всеконе́чне посрами́ся; радуйся, яко пред тобою е́ресь саддуке́ев, глаго́лющих не быти воскресению, низложи́ся. Радуйся, Гробе, паче храма Соломонова честне́йший; радуйся, паче ски́нии свиде́ния и ковчега завета святейший. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 3
Слышавше, и́же от кустоди́и, су́етнии стражи гроба Твоего, Христе, трус ве́лий бывший и камень отвале́н, и гроб пра́зден видяще, от страха бы́ша яко ме́ртвы, и те́кше во град, возвеща́ху архиереем и старцем вся бы́вшая; они же пребеззако́ннии, аще и умы́слиша утаи́ти ве́лие чудо, но не возмого́ша сокрыти истины, ниже́ воспяти́ти верующим пети Тебе: Аллилуиа.
Икос 3
И́же иногда страха ра́ди иудейска потае́н сый ученик Твой, Христе, Иосиф, и́же от Аримафе́а, испроси́ у Пилата Божественное тело Твое и с Никоди́мом, смеше́нием смирны и ало́я помазав е и плащани́цею чистою обвив, во гробе но́ве положи́, в немже никтоже от человек погребе́н бысть, то́кмо Ты един, да освятиши земное естество́; уве́дев же по сих Твое из мертвых Воскресение, пришед ко гробу Твоему, со умилением возгласи́: Радуйся, Живоносный Гробе, не кустоди́ею, паче же архангелами и ангелами стрего́мый; радуйся, яко от Тебе Христос со славою изше́д, безумныя стражи Пилатовы недоуме́нием и ужасом порази. Радуйся, яко печатей гробных не вреди́в, богопроти́внаго Каиа́фу посрами́; радуйся, яко из тебе Воскре́сшу Христу, светлый день всемирнаго богове́дения наста. Радуйся, яко тобою идолы и кумиры по всем концем земли́ сокруша́тся; радуйся, яко на тебе храмы Бога истиннаго по всей вселенней утвердя́тся. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 4
Воспоминающе ученицы Твои пресладкое обетова́ние, е́же, гряды́й на вольную страсть, провеща́л еси пред ними варя́ти их по Воскресении в Галиле́и, поспе́шшеся идо́ша в Галиле́ю, в го́ру, а́може повелел еси, и видевше Тя тамо, егоже прежде обыко́ша зрети, истинна человека, не привиде́нием, но са́мою вещию плоть нашу нося́ща, с верою и любовию, яко Богу поклони́шася, зовуще: Аллилуиа.
Икос 4
Разум неуразуме́нный был еси иуде́ом, не разуме́вшим пророческих о Тебе сказа́ний, ниже́ искавшим познати истину Воскресения Твоего, ка́ко печати не ру́шив, из гроба изшел еси; темже безумии науща́ху кустоди́ю возвести́ти людем Пречистое Тело Твое укра́дено быти; мы же преславному Воскресению Твоему дивя́щеся, похвальная Живоносному Гробу Твоему воспису́ем, глаголюще: Радуйся, всебогатый Гробе, яко имел еси в тебе всем жизнь Подающаго; радуйся, яко оскверне́нная беззакониями человеческими земля Пречистою Плотию Христовою, в тебе возлежавшею, освящается. Радуйся, яко Воскресший из тебе прия́ всяку власть на небеси́ и на земли́, да всех и вся к Богу Отцу приведе́т; радуйся, яко каменю от Тебе ангелом отвале́ну бы́вшу, святы́я жены мироно́сицы уразуме́ша Христово Воскресение. Радуйся, яко Спасу мира, из тебе воставшу, во всю землю изыде апостольское веща́ние; радуйся, в немже благодать Воскресшаго Жизнодавца до днесь невидимо почие́т. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 5
По днех осми́х от востания Твоего, Господи, пришел еси ко учеником Твоим две́рем заключе́нным, дарова́ние Святаго Духа подая́ им; тогда убо и Фоме́ рекл еси: «Прииди́, осяжи́ язвы моя, и не бу́ди неверен, но верен», – темже познав Тебе истинно воскре́сша быти, с прочими ученики радостне возопи: Аллилуиа.
Икос 5
Вити́я суему́дренныя, книжники иудейстии, якоже рыбы безгласныя видим, недоуме́ющия глаго́лати о преславном востании Твоем, Христе, и неразуме́ющия, яко подоба́ше Тебе пострадати за род человечь и из мертвых воскреснути; мы же, совоскресшии Тебе верою и любовию, с веселием самому гробу Твоему зовем: Радуйся, Живоносный Гробе, яко тобою жизнь вечная всем концем земли́ позна́ся; радуйся, яко в тебе смертию Начальника жизни смерти жало и держава сокруши́ся. Радуйся, яко от севера и моря к тебе приходя́ще, Воскресшаго Жизнодавца прославляют; радуйся, яко от запада и востока теку́ще, вси в тебе залог безсмертия обретают. Радуйся, яко по образу твоему вси гро́бы издаду́т своих мертвеце́в в день последний; радуйся, веры христианския утверждение и пророческих сказа́ний печате. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 6
Егда по Воскресении Твоем, Христе, яви́лся еси учеником Твоим на мори Тивериа́дстем, повелевая воврещи мре́жу одесну́ю корабля, тогда возлюбленный ученик Твой, познав Тя от лови́твы рыб, Петро́ви глаго́лаше: «Господь есть». Изше́дше убо на землю, обрето́ша огнь и рыбу лежа́щу и хлеб, от нихже вкусивше и познавше в Тебе своего Учителя и Господа, единеми усты́ и единем сердцем возопи́ша: Аллилуиа.
Икос 6
У́тру су́щу глубоку́, жены́ приидо́ша на гроб Твой, Иисусе, но желаемаго тела Твоего не обре́тше, недоуме́нием и печалию одержи́ми бя́ху. Ты же, Уте́шителю скорбя́щих, я́влься им посреде́ вертогра́да, единем гла́сом: «Марие!» плач их на радость преложил еси; темже познавше Воскресение Твое, с веселием восклица́ху: Радуйся, Живоносный Гробе, в немже Христу все́льшуся, адова оскуде́ша царствия; радуйся, яко тебе от первосвященников запечатле́ну бы́вшу, владыка се́ни смертныя с трепетом издаде́ узники, я́же от века содержал есть. Радуйся, яко в тру́се, при востании из тебе со славою Искупителя человеков, вся тварь обре́те вечное успокое́ние; радуйся, яко в тебе образ всемирнаго воскресения боголепно предызобрази́ся. Радуйся, яко тобою лик апостольский в вере и любви утверди́ся; радуйся и ты, Ио́сифе, толи́кое сокровище в твоем вертограде стяжа́вый. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 7
В страдании Твоем, Христе, не терпя́ солнце беззаконных неи́стовства, свет свой скры, и завеса церковная раздра́ся; в Живоносном же Гробе Тебе положе́ну бы́вшу, земля потрясе́ся, аки хотя поглоти́ти законопреступных. Но Ты, яко Бог, воскресл еси со славою и всеро́днаго Адама воздвигл еси с Тобою; темже достойно и праведно Воскресению Твоему зовем: Аллилуиа.
Икос 7
По преславном востании Твоем, Христе, Луце́ и Клео́пе яви́лся еси, яко странник, на пути в Еммау́с, и беседующим им о приклю́чшихся в Иерусалиме, зазира́ем был еси от них, яко един неведый бывшаго; Ты же, яко всеве́дущий, пророчествия открыв и неве́рствие их обличи́в, познался еси и́ма в преломле́нии хлеба, темже убо с радостию великою возвратившеся во Иерусалим и узре́вше вертоград Ио́сифов, возгласи́ша: Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже, яко Ио́на из чрева ки́това, Христос тридне́вен произы́де; радуйся, яко последнее вита́лище был еси Тому, И́же на земли́ не име́ где главу́ подклони́ти. Радуйся, яко тобою положи́ся предел вольному уничиже́нию нас ра́ди Спасителя миру; радуйся, яко в тебе преднача́ся торжество Победителя ада и смерти. Радуйся, яко не ктому́ мо́гут законопреступнии оклеветати лже́ю востание из гроба Сына Человеческаго; радуйся, яко тобою небо и земля и преисподняя обрето́ша радость. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 8
Все естество́ ангельское и человеческое удивися великому Твоему, е́же о нас, смотре́нию: неприступнаго бо, яко Бога, зря́ще всем приступна человека, зрак раба́ прии́мша, распята же и погребе́нна, но воскре́сша в третий день во славе и возне́сшася с плотию на небо, тем убо яко Спасителю и Владыце воспеваем: Аллилуиа.
Икос 8
Новое и преславное чудо показал еси Воскресением Твоим, Христе Боже наш, печати гроба не вреди́в, якоже и Девы в Рождестве Твоем; темже почитаем вольная страдания Твоя, славословим Крест и погребение, и преславному Воскресению Твоему покланяющеся, к Живоносному Гробу Твоему с веселием зовем: Радуйся, всесвяты́й Гробе, из негоже Христос, якоже прорече́, воскре́се, и Собою весь мир обнови́; радуйся, от негоже всезло́бный враг рода человеческаго люте́йший удар во главу́ прия́. Радуйся, яко от Тебе отвале́нный камень адова врата сокруши́ и вереи́ железныя сотре́; радуйся, яко из тебе всемирное Солнце правды возсия́ и мглу неверия разгна́. Радуйся, яко в тебе Христу возле́гшу, вси концы земли́ вони́ безсмертия испо́лнишася; радуйся, яко тебе открывшуся, источник нашего тления заключи́ся. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 9
Проповедницы востания Твоего, богоноснии апостоли, по́слани бы́вше, от конец до конец земли́ проповедаша Тебе истиннаго Бога, идолы сокруши́ша, беззаконныя обычаи язы́ческия попра́ша, храмы и жертвенники Богу истинну воздвиго́ша и всех верных научи́ша воспевати Тебе: Аллилуиа.
Икос 9
По востании Твоем из гроба, две́рем заключе́нным, ко учеником Твоим вшел еси, и вкуш от хлеба и со́та, Сладосте церковная, не привиде́ние пред ними, но истиннаго их Учителя и Господа быти уверил еси; темже свобо́ждшеся от недоуме́ний и страха, с радостию неизрече́нною посеща́ху место погребения Твоего, глаголюще: Радуйся, Живоносный Гробе, в немже Бог Слово плотию уснув, священнота́йне тридне́внова; радуйся, яко Тойже востанием Своим вся от века уснувшия возбуди́л есть. Радуйся, яко в тебе Солнцу правды, Христу, заше́дшу, сущим во аде и се́ни смертней свет жизни возсия́; радуйся, яко из тебе произше́дый воскресение и живот вечный всем дарова́. Радуйся, яко ангелу, о тебе благовеству́ющу, плач и рыдание Адамово преста́; радуйся, яко каменю, от Тебе отпадшу, каменносерде́чнии язы́цы навы́кнут ве́ровати в жизнь вечную. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 10
Земля убоя́ся и умолче́, Тебе, Творца своего, зря́щи во гробе ма́ле положе́на; ад, вострепета́в от неприступныя славы Воскресения Твоего, издая́ше мертвыя, от века содержи́мыя, небеса же восход ко Отцу гото́вяху, егоже николи́же отлучался еси; темже и мы, искупле́ннии Крестом Твоим, вси Тебе зовем: Аллилуиа.
Икос 10
Мариа Магдали́на, яко тепле́йшая к Тебе, Христу Богу, верою, зело́ рано пришедши на гроб Твой, сподо́бися узре́ти Тя, Жизнодавца, и жела́ше облобыза́ти пречистыя но́зе Твои; но Ты убо, яко Владыка всяческих, «Не прикасайся Мне, – рекл еси, – не убо взыдо́х ко Отцу Моему, иди́ же к братии Моей и рцы им о востании Моем»; темже, яко благовестие нося́щая, небо и землю оглаша́ше, вопиющи: Радуйся, Живоносный Гробе, в немже Христос Пречистою плотию усну́, и почи́, яко лев, никимже возбуди́мый; радуйся, из негоже яко Бог самовластне воста́, ничимже удержи́мый. Радуйся, яко о Бывшем в тебе ад неволею и́стинствует, глаго́ля: «У́не мне бя́ше, аще бы от Марии Рождшагося не прия́л»; радуйся, яко тобою посра́млен князь тьмы рыдает. Радуйся, яко тобою обрадован лик ангельский торжествует; радуйся, новыя благодати хранилище и непрестаю́щих чудес источниче. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 11
Представ по Воскресении учеником Твоим, Христе Боже, мир Твой по́дал еси им и власть отпуща́ти грехи, да проповедуют востание Твое от гроба, крестя́ще во имя Отца и Сына и Святаго Духа; они же изше́дше, яко облече́ннии силою свыше, научи́ша вся язы́ки воспевати Тебе, яко Богу: Аллилуиа.
Икос 11
По востании Твоем из мертвых явля́я Себе учеником Твоим, Христе, «Си́моне Ио́нин, лю́биши ли Мя», – рекл еси Петру, и по трикратном любве́ его к Тебе извеще́нии, Церкви Твоей паки того учителя и апостола дарова́л еси; мы же, про́поведию его науче́ннии, покланяющеся Живоносному Гробу Твоему, та́ко глаго́лем: Радуйся, всесвяты́й Гробе, в немже, яко в ковче́зе Но́еве, от разлия́ния греховнаго и тли смертныя весь род человеческий спасе́ся; радуйся, из негоже, яко из Святаго Святых, мир и благословение всем падшим сынам Адама изнесе́ся. Радуйся, любве́ Христовы к нам во днех плоти Его последний краю и преде́ле; радуйся, и нас всех братию нашу по плоти до смерти и гроба люби́ти научи́вый. Радуйся, мрак и страхи се́ни смертныя от верующих отгна́вый; радуйся, странником земли́ путь жизни вечныя в небесный Иерусалим указа́вый. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 12
Божественное, е́же о нас, смотрение Твое славяще, страсти Твоя почитаем, предивному Воскресению Твоему покланяемся, и от земли́ к небесному Родителю преславное Вознесе́ние воспеваем и молимся: Пресвятаго Твоего Духа не отыми́ от нас, да вси зовем Тебе во веки: Аллилуиа.
Икос 12
На го́ру Елео́нскую егда возшел еси, Отчее сияние, тогда пресветлый о́блак подъя́т Тя, зря́щим учеником Твоим, и ангели апостолом глаго́лаху: «Му́жие Галиле́йстии, что стоите зря́ще на небо; се бо, егоже видите Вознося́щася, Той паки прии́дет с плотию»; они же с радостию возвратившеся во Иерусалим, хваля́ху Тебе, Истиннаго Бога, и Живоносному Гробу Твоему, в немже тридневно положе́н был еси, с веселием возглаша́ху: Радуйся, Живоносный Гробе, собы́вшихся в тебе всех нас в вере во Христа утверди́вый; радуйся, пред мучители и враги́ истины надеждою воскресения непобедимы нас сотвори́вый. Радуйся, в немже священнота́йне, в купе́ли крещения, вси верующии Христу спогреба́ются; радуйся, из негоже крещеннии, уме́рши греху́, к но́вей жизни со Христом совостаю́т. Радуйся, яко пред тобою от благодати Воскресения, в тебе почию́щей, вся крепость ада исчезает; радуйся, яко из тебе от полноты силы Божией, на тебе я́вльшейся, заря жизни вечныя незаходи́мо сияет. Радуйся, Живоносный Гробе, из негоже Христос воскре́се.
Кондак 13
О Пресвяты́й и Живоносный Гробе Христов, утешение рода человеческаго и всея́ земли́ украшение, тебе, яко чертогу Царя Славы, мы́сленне с верою предстоя́ще, молимся к тридневно Воскресшему из тебе Христу Богу нашему, во е́же избавитися нам от враг видимых и невидимых, от бед вре́менных и вечных, паче же от страсте́й и грехов наших, да, совоскре́сше Ему покая́нием, в обновле́нии правыя жизни ходи́ти на́чнем, благодарне зовуще: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангел предстатель…» и 1-й кондак «Возбранному Воеводе...».
Молитва
Слава Тебе, Господи Иисусе Христе, Боже мой, яко паки сподо́бил мя еси недостойнаго, прешедши по́прище святаго поста́, поклонитися Божественным страсте́м Твоим и видети всерадостный день преславнаго из гроба Воскресения Твоего, во́ньже свободи́л еси сущия во аде от век связанныя ду́ши праведных. Тоя́ Божественныя свободы духа и плоти, дражайший Спасителю мой, и аз желаю, да разреши́ши мя, свя́зана су́ща многими грехи́, и да сотвори́ши возсия́ти живоносному свету Воскресения Твоего в мрачней душе моей: ви́жду бо безчисленныя щедроты и неизрече́нное человеколюбие Твое, яко не то́чию от небытия́ в бытие́ мя привел еси, и образа Твоего подобием украси́в, всея́ дольней твари владыку поставил мя еси, но и посе́м па́дша с высоты и врагу́ порабо́тившася не оставил еси, но искупи́в мя безценною кровию Твое́ю, благодатию крещения снабди́л мя еси, да востеку́ на первое достоя́ние. Аз же окаянный, занят быв умом плотски́м, обрати́хся вспять, и паки раб сотвори́хся греха и страсте́й, доне́леже един по единому погуби́х вся да́ры благодати Твоея́. И ныне убо что сотворю, не вем: оба́че помяну́в глаголы пречистых уст Твоих, яко не пришел еси призвати праведники, но грешники в покая́ние, и аз, яко един от сих, с верою и смирением прихожду́ к Живоносному Гробу Твоему, не ароматы и воню́ мира нося́й, наг бо есмь и пуст благи́х дел, но паче надежду имы́й обрести в нем прощение грехо́м моим и обновле́ние нечистому житию моему. При́зри убо на мя кающася и служи́ти Тебе хотя́ща, и не отрини от благодати Воскресения Твоего. Живоносною смертию Твое́ю и погребением умертви́ моя лютыя страсти, да, яко мертв и погребен, живу в мире сем. Преславным востанием Твоим воздвигни мою душу, умерщвле́нную грехми́, и оживи совесть, ея́же ничтоже в мире нужне́йши есть. Вознесением Твоим отто́ргни мя от су́етных и душетленных благ земных, и сотвори мя горняя мудрствовати, яко да не ктому́ себе живя и угождая, но Тебе, Господу и Богу моему, служа́ и работая, якоже сподо́бихся поклонитися Воскресению Твоему на земли́, та́ко сподо́блен буду видети Тебе, дражайшаго Искупителя моего, и на небеси́, за приятие смерти кре́стныя славою и честию венча́нна, и став одесну́ю величествия Твоего, со архангелы и ангелы, и со всеми иску́пленными Тобою братиями моими во веки веков пою́ Тебе: Аллилуиа. Аминь.
