Источник

Глава 22. После́дование вели́каго освяще́ния воды́ святы́х богоявле́ний

По е́же рещи́ свяще́ннику заамво́нную моли́тву, исхо́дим вси́ ко крести́льнице, предъиду́щым свещено́сцем, по ни́х же диа́коном и свяще́нником, со Ева́нгелием и кади́лом, бра́тии пою́щым настоя́щыя тропари́. Гла́с 8:

Гла́с Госпо́день на вода́х вопие́т, глаго́ля: прииди́те, приими́те вси́ ду́ха прему́дрости, ду́ха ра́зума, ду́ха стра́ха Бо́жия, я́вльшагося Христа́. Три́жды.

Дне́сь во́д освяща́ется естество́, и разделя́ется иорда́н, и свои́х во́д возвраща́ет струи́, Влады́ку зря́ креща́ема. Два́жды.

Я́ко челове́к на реку́ прише́л еси́ Христе́ Царю́, и ра́бское креще́ние прия́ти тщи́шися Бла́же, от предте́чеву руку́, гре́х ра́ди на́ших, человеколю́бче. Два́жды.

Сла́ва, и ны́не, гла́с то́йже:

Ко гла́су вопию́щаго в пусты́ни, угото́вайте пу́ть Госпо́день, прише́л еси́ Го́споди, зра́к ра́бий прии́м, креще́ния прося́, не ве́дый греха́: ви́деша тя́ во́ды, и убоя́шася. тре́петен бы́сть предте́ча, и возопи́ глаго́ля: ка́ко просвети́т свети́льник све́та? ка́ко ру́ку положи́т ра́б на Влады́ку? освяти́ мене́ и во́ды Спа́се, взе́мляй ми́ра гре́х.

И а́бие ста́в у крести́льницы, глаго́лет диа́кон: Прему́дрость.

И чте́ц:

Проро́чества Иса́иина чте́ние: [глава́ 35.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: да возвесели́тся пусты́ня жа́ждущая, да возра́дуется пусты́ня, и процвете́т я́ко кри́н, и да прозя́бнет, и вся́ возвеселя́тся. И возра́дуются пусты́нная иорда́нова, и сла́ва лива́нова дана́ бы́сть е́й, и че́сть карми́лова: и лю́дие мои́ у́зрят сла́ву Госпо́дню, и высоту́ Бо́жию. укрепи́теся ру́ки осла́бленыя, и коле́на разсла́бленая уте́шитеся. И рцы́те малоду́шным мы́слию, укрепи́теся, и не бо́йтеся: се́ Бо́г на́ш су́д воздае́т, то́й прии́дет и спасе́т на́с. Тогда́ отве́рзутся очеса́ слепы́х и ушеса́ глухи́х услы́шат. Тогда́ ско́чит хромы́й я́ко еле́нь, и я́сен бу́дет язы́к гугни́вых: я́ко прорази́ся в пусты́ни вода́, и де́брь в земли́ жа́ждущей. И бу́дет безво́дная в бла́та, и в жа́ждущей земли́ исто́чник воды́ бу́дет. та́мо бу́дет весе́лие пти́ц, водворе́ние си́ринов, и тро́стий и бла́та. Та́мо бу́дет пу́ть чи́ст, и пу́ть свя́т нарече́тся: и не мимои́дет та́мо нечи́ст, ниже́ бу́дет та́мо пу́ть нечи́стый, разсе́яннии же по́йдут по нему́, и не заблу́дят. И не бу́дет та́мо льва́, ниже́ звере́й лю́тых взы́дет на́нь, ниже́ обря́щется та́мо: но по́йдут по нему́ изба́вленнии, и со́браннии от Го́спода. И обратя́тся и прии́дут в сио́н с весе́лием и ра́достию, и весе́лие ве́чное над главо́ю и́х, хвала́ и ра́дование и весе́лие пости́гнет и́х, отбеже́ боле́знь, печа́ль и воздыха́ние.

Проро́чества Иса́иина чте́ние: [глава́ 55.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: жа́ждущии на во́ду иди́те, и ели́цы не и́мате сребра́, ше́дше купи́те, и яди́те и пи́йте, без сребра́ и цены́, вино́ и ту́к. Вску́ю цените́ сребро́ не в хле́бы, и тру́д ва́ш не в сы́тость? послу́шайте мене́, и сне́сте Блага́я, и наслади́тся во благи́х душа́ ва́ша. Внима́йте уши́ма ва́шима, и после́дуйте путе́м мои́м: услы́шите мене́, и жива́ бу́дет во благи́х душа́ ва́ша. и завеща́ю ва́м заве́т ве́чен, преподо́бная Дави́дова ве́рная. Се́ свиде́тельство во язы́цех да́х его́ кня́зя и повели́теля во язы́цех. Се́ язы́цы, и́же не ве́дяху тя́, призову́т тя́, и лю́дие, и́же не позна́ша тя́, к Тебе́ прибе́гнут: ра́ди Го́спода Бо́га твоего́ и свята́го, изра́илева я́ко просла́вих тя́: Взыщи́те Бо́га, и внегда́ ва́м обрести́ его́, призови́те: егда́ же а́ще прибли́жится ва́м. да оста́вит нечести́вый пути́ своя́, и му́ж беззако́нный сове́ты своя́. И обрати́теся ко Го́споду Бо́гу ва́шему, и поми́ловани бу́дете, я́ко помно́гу оста́вит грехи́ ва́шя. Не су́ть бо сове́ти мои́, я́коже сове́ти ва́ши: ниже́ я́коже путие́ ва́ши, путие́ мои́, глаго́лет Госпо́дь. Но я́коже отстои́т не́бо от земли́, та́ко отстои́т пу́ть мо́й от путе́й ва́ших, и размышле́ния ва́ша от мы́сли моея́. Я́коже бо а́ще сни́дет до́ждь или́ сне́г с небесе́, и не возврати́тся отту́ду, до́ндеже упои́т зе́млю, и роди́т и прозя́бнет, и да́ст се́мя се́ющему, и хле́б в сне́дь: Та́ко бу́дет глаго́л мо́й, и́же а́ще изы́дет из у́ст мои́х, и не обрати́тся ко мне́ то́щ, до́ндеже а́ще сконча́ет вся́, ели́ка восхоте́х, и поспешу́ пути́ моя́, и повеле́ния моя́. Весе́лием бо изы́дете, и ра́достию научи́теся: го́ры бо и хо́лми ско́чат, жду́ще ва́с в ра́дости, и вся́ древеса́ се́льная воспле́щут ве́твьми. И вме́сто дра́чия, взы́дет кипари́с, вме́сто же кропи́вы, взы́дет мирси́на: и бу́дет Госпо́дь во и́мя и в зна́мение ве́чное, и не оскуде́ет.

Проро́чества Иса́иина чте́ние: [глава́ 12.]

Та́ко глаго́лет Госпо́дь: почерпи́те во́ду с весе́лием, от исто́чник спасе́ния. И рече́ши в де́нь о́н: испове́дайтеся Го́сподеви, и призови́те и́мя его́, возвести́те во язы́цех сла́ву его́: помяни́те, я́ко вознесе́ся и́мя его́. По́йте и́мя Госпо́дне, я́ко высо́кая сотвори́: возвести́те сия́ по все́й земли́. Ра́дуйтеся и весели́теся живу́щии в сио́не, я́ко вознесе́ся святы́й изра́илев посреде́ его́.

Диа́кон: Прему́дрость.

Чте́ц, проки́мен, гла́с 3:

Госпо́дь просвеще́ние мое́, и спаси́тель мо́й, кого́ убою́ся?

Сти́х: Госпо́дь защи́титель живота́ моего́, от кого́ устрашу́ся?

Апо́стол к кори́нфяном, зача́ло 143, от полу́:

Бра́тие, не хощу́ ва́с не ве́дети, я́ко отцы́ на́ши вси́ под о́блаком бы́ша, и вси́ сквозе́ мо́ре проидо́ша: И вси́ в моисе́а крести́шася, во о́блаце и в мо́ри: И вси́ то́жде бра́шно духо́вное ядо́ша: И вси́ то́жде пи́во духо́вное пи́ша: пия́ху бо от духо́внаго после́дующаго ка́мене: ка́мень же бе́ Христо́с.

Аллилу́иа, гла́с 4.

Сти́х: Гла́с Госпо́день на вода́х, Бо́г сла́вы возгреме́, Госпо́дь на вода́х мно́гих.

Ева́нгелие от Ма́рка, зача́ло 2:

Во вре́мя о́но, прии́де Иису́с от назаре́та галиле́йскаго, и крести́ся от Иоа́нна во иорда́не. И а́бие восходя́ от воды́, ви́де разводя́щася небеса́, и ду́х я́ко го́лубь сходя́щь на́нь. И гла́с бы́сть с небесе́: Ты́ еси́ Сы́н мо́й возлю́бленный, о не́мже благоволи́х.

Диа́кон же глаго́лет ектению́:

Ми́ром Го́споду помо́лимся.

О свы́шнем ми́ре:

О ми́ре всего́ ми́ра:

О святе́м хра́ме се́м:

О вели́ком господи́не и отце́ на́шем святе́йшем патриа́рхе Кири́лле:

О пособи́ти и покори́ти:

О гра́де се́м: [А́ще в монастыре́: о святе́й оби́тели се́й:]

О благорастворе́нии возду́хов:

О пла́вающих, путеше́ствующих:

О е́же освяти́тися вода́м си́м, си́лою и де́йствием и наи́тием Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О е́же снизходи́ти на во́ды сия́ очисти́тельному пресу́щныя Тро́ицы де́йству, Го́споду помо́лимся.

О е́же дарова́тися и́м благода́ти избавле́ния, благослове́нию иорда́нову, си́лою и де́йством и наи́тием Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О е́же сокруши́тися сатане́ под нога́ма на́шима вско́ре, и разори́тися вся́кому сове́ту лука́вому дви́жимому на ны́, Го́споду помо́лимся.

Я́ко да Госпо́дь Бо́г и́змет на́с от вся́каго наве́та, и искуше́ния сопроти́вника, и досто́йны соде́лает обеща́нных бла́г, Го́споду помо́лимся.

О е́же просвети́тися на́м просвеще́нием ра́зума и благоче́стия, наи́тием Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О е́же низпосла́ти Го́споду Бо́гу благослове́ние иорда́ново, и освяти́ти во́ды сия́, Го́споду помо́лимся.

О е́же бы́ти воде́ се́й, освяще́ния да́ру, грехо́в избавле́нию, во исцеле́ние души́ и те́ла, и на вся́кую по́льзу изря́дную, Го́споду помо́лимся.

О е́же бы́ти воде́ се́й ска́чущей в жи́знь ве́чную, Го́споду помо́лимся.

О е́же яви́тися се́й отгна́нию вся́каго наве́та ви́димых и неви́димых вра́г, Го́споду помо́лимся.

О че́рплющих и е́млющих ю́ во освяще́ние домо́в, Го́споду помо́лимся.

О е́же бы́ти се́й, во очище́ние ду́ш и теле́с, все́м ве́рою че́рплющым же и причаща́ющымся от нея́, Го́споду помо́лимся.

О е́же сподо́битися на́м испо́лнитися освяще́ния, во́д си́х причаще́нием, неви́димым явле́нием Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

О е́же услы́шати Го́споду Бо́гу гла́с моле́ния на́с гре́шных, и поми́ловати на́с, Го́споду помо́лимся.

О изба́витися на́м от вся́кия ско́рби:

Заступи́, спаси́, поми́луй:

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную:

Си́м глаго́лемым, свяще́нник та́йно моли́тву сию́ глаго́лет:

Го́споди Иису́се Христе́, единоро́дный Сы́не, сы́й в не́дре о́тчи, и́стинный Бо́же, исто́чниче жи́зни и безсме́ртия: све́те от све́та, прише́дый в ми́р, е́же просвети́ти его́, озари́ на́шу мы́сль святы́м Твои́м Ду́хом, и приими́ на́с, вели́чество и благодаре́ние тебе́ принося́щих, о я́же от ве́ка ди́вных твои́х великоде́йствиих, и е́же в после́дния ве́ки спаси́тельном Твое́м смотре́нии, в не́мже в на́ше немощно́е и ни́щее оде́явся смеше́ние, и рабо́тным ме́рам снизше́дый, и́же все́х Царю́, еще́ и ра́бскою руко́ю во иорда́не крести́тися претерпе́л еси́: да водно́е естество́ освяти́в безгре́шне, путесотвори́ши на́м, е́же водо́ю и ду́хом па́ки рожде́ние, и к пе́рвому на́с устро́иши свобожде́нию: его́же Боже́ственнаго та́инства воспомина́ние пра́зднующе, мо́лимся тебе́ Влады́ко человеколю́бче, воскропи́ и на ны́ недосто́йныя рабы́ Твоя́, по Боже́ственному твоему́ обеща́нию, во́ду чи́сту, твоего́ благоутро́бия да́р, во е́же над водо́ю се́ю проше́нию на́с гре́шных благоприя́тну бы́ти Твое́ю бла́гостию, и благослове́нию твоему́ е́й, на́м же и все́м ве́рным лю́дем твои́м дарова́тися, в сла́ву свята́го и покланя́емаго твоего́ и́мене. Я́ко подоба́ет Тебе́ вся́кая сла́ва, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не, и при́сно, и во ве́ки веко́в.

И ре́к в себе́: Ами́нь.

Диа́кону же испо́лншу ектению́, начина́ет свяще́нник велегла́сно моли́тву сию́:

Ве́лий еси́ Го́споди, и чу́дна дела́ твоя́, и ниеди́но же сло́во дово́льно бу́дет к пе́нию чуде́с твои́х. Три́жды.

Ты́ бо хоте́нием от не су́щих во е́же бы́ти приведы́й вся́ческая, Твое́ю держа́вою содержи́ши тва́рь, и Твои́м про́мыслом стро́иши ми́р. Ты́ от четы́рех стихи́й тва́рь сочини́вый, четы́рьми времены́ кру́г ле́та венча́л еси́. Тебе́ трепе́щут у́мныя вся́ си́лы: тебе́ пое́т со́лнце, тебе́ сла́вит луна́, тебе́ прису́тствуют зве́зды: тебе́ слу́шает све́т, тебе́ трепе́щут бе́здны, тебе́ рабо́тают исто́чницы. Ты́ просте́рл еси́ не́бо я́ко ко́жу: Ты́ утверди́л еси́ зе́млю на вода́х: ты́ огради́л еси́ мо́ре песко́м: ты́ ко отдыха́нием возду́х излия́л еси́. А́нгельския си́лы тебе́ слу́жат: арха́нгельстии ли́цы тебе́ кла́няются: многоочи́тии херуви́ми, и шестокрила́тии, серафи́ми, о́крест стоя́ще и облета́юще, стра́хом непристу́пныя сла́вы Твоея́ покрыва́ются. Ты́ бо Бо́г сы́й неопи́санный, безнача́льный же и неизглаго́ланный, прише́л еси́ на зе́млю, зра́к раба́ прии́м, в подо́бии челове́честем бы́в: не бо́ терпе́л еси́ Влады́ко, милосе́рдия ра́ди ми́лости Твоея́, зре́ти от диа́вола му́чима ро́да челове́ча, но прише́л еси́, и спа́сл еси́ на́с. испове́дуем благода́ть, пропове́дуем ми́лость, не таи́м благодея́ния: естества́ на́шего ро́ды свободи́л еси́, Де́вственную освяти́л еси́ утро́бу рождество́м твои́м, вся́ тва́рь воспева́ет тя́ я́вльшагося. Ты́ бо Бо́г на́ш, на земли́ яви́лся еси́, и с челове́ки пожи́л еси́: ты́ и иорда́нския струи́ освяти́л еси́, с небесе́ низпосла́вый Свята́го Твоего́ Ду́ха, и главы́ та́мо гнездя́щихся сокруши́л еси́ змие́в.

И сие́ у́бо свяще́нник глаго́ля три́жды, и во́ду руко́ю благословля́ет на ки́йждо сти́х:

Са́м у́бо человеколю́бче Царю́, прииди́ и ны́не наи́тием Свята́го Твоего́ Ду́ха, и освяти́ во́ду сию́.

И да́ждь е́й благода́ть избавле́ния, благослове́ние иорда́ново: сотвори́ ю́ нетле́ния исто́чник, освяще́ния да́р, грехо́в разреше́ние, неду́гов исцеле́ние, де́монов губи́тельну, сопроти́вным си́лам непристу́пну, а́нгельския кре́пости испо́лнену: да вси́ почерпа́ющии и причаща́ющиися име́ют ю́ ко очище́нию ду́ш и теле́с, ко исцеле́нию страсте́й, ко освяще́нию домо́в, и ко вся́кой по́льзе изря́дну. Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, и́же водо́ю и ду́хом обнови́вый обетша́вшее грехо́м естество́ на́ше. Ты́ еси́ Бо́г на́ш, водо́ю потопи́вый при но́и гре́х. Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и́же мо́рем свободи́вый от рабо́ты фарао́ни моисе́ом ро́д евре́йский. Ты́ бо еси́ Бо́г на́ш, разрази́вый ка́мень в пусты́ни, и потеко́ша во́ды, и пото́цы наводни́шася, и жа́ждущыя лю́ди твоя́ насы́тивый. Ты́ еси́ Бо́г на́ш, и́же водо́ю и огне́м премени́вый илие́ю изра́иля от пре́лести ваа́ловы. Са́м и ны́не Влады́ко, освяти́ во́ду сию́ Ду́хом Твои́м Святы́м. Три́жды.

Да́ждь же все́м прикаса́ющымся е́й и причаща́ющымся, и ма́жущымся е́ю, освяще́ние, здра́вие, очище́ние и благослове́ние.

И спаси́ Го́споди раба́ Твоего́ вели́кого господи́на и отца на́шгом святе́йшего патриа́рха Кири́лла, и господи́на и отца на́шего блаже́ннейшего митрополи́та Влади́мира, и преосвяще́ннейшего митрополи́та [или архиепи́скопа, или епи́скопа] имярек, и всю во Христе́ бра́тию на́шу.

И сохрани́ и́х под кро́вом твои́м в ми́ре, покори́ и́м вся́каго врага́ и супоста́та, да́руй и́м вся́ я́же ко спасе́нию проше́ния и жи́знь ве́чную: да и стихи́ами, и челове́ки, и а́нгелы, ви́димыми и неви́димыми сла́вится Твое́ Пресвято́е И́мя, со Отце́м и Святы́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Свяще́нник: Ми́р все́м.

Ли́к: И ду́хови твоему́.

Диа́кон: Главы́ ва́шя Го́сподеви приклони́те.

Ли́к: Тебе́ Го́споди.

Свяще́нник прикло́нься мо́лится:

Приклони́ Го́споди у́хо Твое́, и услы́ши ны́, и́же во иорда́не крести́тися изво́ливый, и освяти́вый во́ды, благослови́ все́х на́с, и́же преклоне́нием своея́ вы́и назна́менающих рабо́тное воображе́ние: и сподо́би на́с испо́лнитися освяще́ния твоего́, воды́ сея́ причаще́нием: и да бу́дет на́м Го́споди, во здра́вие души́ и те́ла.

Возглаше́ние: Ты́ бо еси́ освяще́ние на́ше, и тебе́ сла́ву и благодаре́ние и поклоне́ние возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м и Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в, ами́нь.

И а́бие благословля́я во́ду крестови́дно честны́м кресто́м, погружа́ет и́ пра́во, низводя́ в во́ду, и возводя́, держа́ его́ обе́ма рука́ма, поя́ настоя́щий тропа́рь, во гла́с 1:

Во Иорда́не креща́ющуся тебе́ Го́споди, Тро́ическое яви́ся поклоне́ние: роди́телев бо гла́с свиде́тельствоваше тебе́, возлю́бленнаго тя́ Сы́на имену́я: и ду́х в ви́де голуби́не изве́ствоваше словесе́ утвержде́ние. Явле́йся Христе́ Бо́же, и ми́р просвеще́й, Сла́ва Тебе́.

Певце́м то́же пою́щым.

Па́ки второ́е, та́коже кресто́м зна́менует во́ды. И тре́тие та́кожде. И взе́м свяще́нник свяще́нную во́ду на блю́до, и обрати́тся на за́пад лице́м, в ле́вой руце́ держа́ кре́ст, в пра́вой же василки́.

И прихо́дит пре́жде настоя́тель, и целу́ет честны́й кре́ст, и зна́менует его́ свяще́нник по лицу́ василко́м со свяще́нною водо́ю.

Та́же свяще́нницы прихо́дят по чи́ну своему́. По тому́же чи́ну и вся́ бра́тия.

Пое́тся же тогда́ тропа́рь: Во Иорда́не креща́ющуся тебе́ Го́споди: мно́гащи, до́ндеже освятя́тся вся́ бра́тия водны́м кропле́нием.

И а́бие вхо́дим во хра́м, пою́ще самогла́сен, гла́с 6:

Воспои́м ве́рнии, е́же о на́с Бо́жия благодея́ния вели́чество: о на́шем бо прегреше́нии бы́в челове́к, на́шим очище́нием очища́ется во иорда́не, еди́н чи́стый и нетле́нный, освяща́яй мене́ и во́ды, и главы́ змие́в сокруша́яй в воде́. почерпе́м у́бо во́ду с весе́лием, бра́тие: благода́ть бо ду́ха ве́рно почерпа́ющым, неви́димо подава́ется от Христа́ Бо́га, и спа́са ду́ш на́ших.

Та́же, Бу́ди и́мя Госпо́дне благослове́но: три́жды.

И псало́м 33: Благословлю́ Го́спода на вся́кое вре́мя.

И пре́жде пи́вше освяще́нную во́ду, взе́млем от свяще́нника анти́дор.

И быва́ет соверше́нный отпу́ст:

И́же во Иорда́не крести́тися изво́ливый от Иоа́нна, на́шего ра́ди спасе́ния, Христо́с и́стинный Бо́г на́ш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере, и все́х святы́х, поми́лует и спасе́т на́с, я́ко Бла́г и Человеколю́бец.


Источник: Тексты приводятся по изданию: Тре́бник. В дву́х частя́х. — Москва́. Синода́льная типогра́фия. 1906.

Комментарии для сайта Cackle