Источник

Неделя первая

Главное содержание стихир великопостных не одинаково во всех неделях поста; для каждой недели есть свое особое содержание стихир, особенно стиховных самогласных на утрене и вечерне. В первую неделю предметом этих песнопений служит изложение условий истинного, богоугодного поста и многообразной пользы, происходящей от поста; убеждения с радостию и усердием начать подвиг постный. Чтения из книги пророка Исаии на первой неделе излагают сильную обличительную речь Исаии к не благодарному народу израильскому (гл. 1), призвание язычников в благодатное царство (гл. 2), и угрозы немилосердным и надменным (гл. 3 до 14 ст.). Чтения из книги Бытия изображают творение мира и человека, блаженное состояние человека в раю, и оканчиваются повествованием о падении первых людей и проклятии, наложенном на них Богом (глл. 1, 2, 3 до 20 ст.). Чтения из книги Притчей изображают происхождение мудрости, убеждения держаться её, и указания на многоразличную пользу, какую доставляет мудрость человеку, исполняющему предписания её (глл, 1, 2, 3 до 34 ст.).

Воскресенье сырное

На вечерне стихиры на Господи воззвах


Воздержа́нїемъ тѣ́ло смири́ти вси́ потщи́мсѧ, бж҃е́ственное преходѧ́ще по́прище непоро́чнаго поста̀, и҆ моли́твами и҆ слеза́ми гд҃а сп҃са́ющаго на́съ взы́щемъ, и҆ забве́нїе sло́бы всеконе́чное сотвори́мъ, вопїю́ще: согрѣши́хомъ ти́, спасѝ, ꙗ҆́коже дре́вле нїнеѵі́тѧны хрⷭте́ цр҃ю́, и҆ ѻ҆́бщники ны́ сотворѝ небе́снаго ца́рствїѧ благоꙋтро́бне. Вступая на божественный путь беспорочного поста, постараемся все воздержанием усмирить плоть и с молитвами и слезами будем искать Господа, спасающего нас, и совсем забудем о зле, взывая: согрешили мы пред Тобою, Христе Царь; спаси нас, как некогда ниневитян, и соделай нас, благосердый, участниками в небесном царстве.
Себе́ ѿчаѧва́ю, помышлѧ́ѧ дѣла́ моѧ̀ гдⷭ҇и, всѧ́каго мꙋче́нїѧ достѡ́йнаѧ: се бо презрѣ́въ честны́ѧ твоѧ́ сп҃се за́повѣди, блꙋ́дно моѐ житїѐ и҆жди́хъ, тѣ́мже молю́сѧ, тꙋ́чами покаѧ́нїѧ мѧ̀ ѡ҆чи́стивъ, посто́мъ и моле́нїемъ ѧ҆́ко є҆ди́нъ ми́лостивый просвѣти́, и҆ не гнꙋша́йсѧ мене́ благодѣ́телю всѣ́хъ, и҆ пребл҃гі́й. Отчаиваюсь я, Господи, во мне самом, когда размышляю о делах моих, достойных всякого наказания! Ибо, вот, оставив в пренебрежении досточтимые заповеди Твои, Спаситель, я развратно провел жизнь мою. Потому умоляю: очистив меня дождем покаяния, убели меня, как единый милостивый, постом и молитвою, и не гнушайся мною, Благодетель всех и благий.
Постное вре́мѧ свѣ́тлѡ начне́мъ, къ подвигѡ́мъ дꙋхѡ́внымъ себе́ подложи́вше, ѡ҆чи́стимъ дꙋ́шꙋ, ѡ҆чи́стимъ пло́ть, пости́мсѧ ꙗ҆́коже въ снѣ́дехъ ѿ всѧ́кїѧ стра́сти, добродѣ́тельми насла́ждающеса дх҃а, въ ни́хже соверша́ющесѧ любо́вїю, да сподо́бимсѧ всѝ ви́дѣти всечестнꙋ́ю стрⷭ҇ть хрⷭ҇та бг҃а, и҆ ст҃ꙋ́ю па́схꙋ, дꙋхо́внѡ ра́дꙋющеса. Радостно начнем время поста, устремляя самих себя к духовным подвигам; очистим душу, очистим плоть, будем удерживаться как от яств, так и от всякой страсти, наслаждаясь добродетелями духа, чтобы с ревностью преуспевая в них всем нам соделаться достойными увидеть всечтимые страдания Христа Бога и духовно возрадоваться святой пасхе.

Прокимен


Не ѿтвратѝ лица̀ твоегѡ̀ ѿ ѻ҆́трока твоегѡ́, ꙗ҆́кѡ скорблю̀, ско́ро ᲂу҆слы́ши мѧ́, вонмѝ дꙋшѝ мое́й, и҆ и҆зба́ви ю҆̀. Не скрывай лица Твоего от раба Твоего, потому я скорблю. Поспеши услышать меня, обрати внимание на душу мою, и избавь ее.
Сті́хъ. Спасе́нїе твое́ бж҃е да при́метъ ма̀. Спасение от Тебя, Боже, да оградит меня.
Сті́хъ. Да ᲂу҆́зрѧтъ нѝщїи, и҆ возвеселѧ́тсѧ. Да увидят сие бедные и возрадуются.
Сті́хъ. Взыщи́те бг҃а, и жива̀ бꙋ́детъ дꙋша̀ ва́ша. Ищите Бога, и будет жива душа ваша.

На стиховных


Возсїѧ́ благода́ть твоеѧ́ гдⷭ҇и, возсїѧ́ просвѣще́нїе дꙋ́шъ на́шихъ. Сѐ вре́мѧ бл҃гопрїѧ̀тное, сѐ вре́мѧ покаѧ̀нїѧ, ѿложи́мъ дѣла̀ тмы̀, и҆ ѡ҆блече́мсѧ во ѻ҆рꙋ́жїе свѣ́та: ꙗ҆́кѡ да преплы̀вше поста̀ вели́кꙋю пꙋчи́нꙋ, въ тридне́вное воскресе́нїе дости́гнемъ, гдⷭ҇а и сп҃са на́шего І҆́и҃са хрⷭ҇та́, спаса̀ющаго дꙋ́шы на́ша. Воссияла благодать Твоя, Господи, воссияло просвещение для душ наших; вот время удобное, вот время покаяния; оставим дела темные и наденем оружия света, чтобы переплывши великое море поста, достигнуть нам тридневного воскресения Господа и Спасителя нашего Иисуса Христа, спасающего души наши.
Сті́хъ а҃. Къ тебѣ̀ возведо́хъ ѻ҆́чи моѝ, живꙋ́щемꙋ на небесѝ. Сѐ ꙗ҆́ко о҆́чи ра́бъ в рꙋкꙋ́ госпо́дїй свои́хъ; ꙗ҆́ко ѻ҆́чи рабы́ни въ рꙋкꙋ́ госпожѝ своеѧ̀. Та́ко ѻ҆́чи на́ша ко Го́сподꙋ Бо́гꙋ на́шемꙋ, до́ндеже ᲂу҆́ще́дритъ ны́. К Тебе, живущему на небесах, возвел я очи мои. Вот как глаза рабов обращены на руки господ своих, и как глаза рабы на руки госпожи ее, так глаза наши (устремлены) к Господу Богу нашему до тех пор, пока Он помилует нас.
Сті́хъ в҃. Поми́лꙋй на́съ Го́споди, поми́лꙋй на́съ, ꙗ҆́ко по мно́гꙋ и҆спо́лнихомсѧ ᲂу҆ничиже́нїѧ. наипа́че же напо́лнисѧ дꙋша̀ наша̀ поноше́нїѧ, гобзꙋ́ющихъ, и҆ ᲂу҆ничиже́нїѧ го́рдыхъ. Помилуй нас, Господи, помилуй нас; потому что весьма полны мы унижения; весьма полна душа наша оскорблений от благоденствующих и унижения от гордых.

Мученикам


Прославлѧ́емый въ па́мѧтехъ ст҃ы́хъ твои́хъ хрⷭ҇тѐ бж҃е, ѿ нѝхъ ᲂу҆малѧ́емъ, низпослѝ на́мъ ве́лїю ми́лость. Христе Боже, прославляемый в воспоминании святых твоих! Будучи умоляем ими, ниспошли нам великую милость.

Богородице


А҆́гг҃льстїи чи́ни тѧ̀ бг҃ома́ти прославлѧ́ютъ: бг҃а бо всечи́стаѧ родила́ є҆си́, ѻ҆ц҃ꙋ́ и҆ дх҃ꙋ соприсносꙋ́щна, и҆ а҆́гг҃льскаѧ во́инства ѿ несꙋ́щагѡ хотѣ́нїемъ поста́вивша. є҆го́же молѝ ѿ тлѝ спастѝ и҆ просвѣти́ти дꙋ́шы правосла́вныхъ, тѧ̀ воспѣва́ющихъ всечи́стаѧ. Чины ангелов прославляют тебя, как матерь Бога, ибо ты, Пречистая, родила Бога, всегда существовавшего с Отцом и Духом, и волею своею из ничего создавшего воинства ангелов. Его умоляй, Пречистая, чтобы спасены были от погибели и просвещены души тех, кои православно воспевают Тебя.

Понедельник

На утрене, стихиры стиховны


Прїи́де по́стъ мт҃и целомꙋ́дрїе, ѡ҆бличи́тель грѣхѡ́въ, проповѣ́дникъ покаѧ́нїѧ, жи́тельство а҆́гг҃лѡвъ, и҆ спⷭе́нїе чл҃вѣ́кѡвъ, вѣ́рнїи возопїи́мъ: бж҃е, поми́лꙋй на́съ. Пришел пост, мать целомудрия, обличитель греха, и покровитель покаяния, образ жизни ангелов и спасение человеков. Будем взывать мы верующие: Боже помилуй нас.
Сті́хъ. И҆спо́лнихомсѧ заꙋ́тра млости м҃лости твоеѧ̀ Го́споди, и҆ возра́довахомсѧ, и҆ возвесели́хомсѧ во всѧ̀ днѝ на́ша, возвесели́хомсѧ, за днѝ въ нѧ́же смири́лъ ны̑ є҆сѝ: лѣ́та въ нѧ́же ви́дѣхомъ зла́ѧ. и҆ при́зри на рабы̀ твоѧ̀, и҆ на дѣла̀ твоѧ̀, и҆ наста́ви сыны̀ и҆́хъ. Стих. Полны мы были с утра милостию Твоею, Господи, и радовались и веселились и во все дни наши. И да возвеселимся за те дни, в которые уничижил Ты нас, и за те годы, в которые видели мы зло. И воззри на рабов Твоих и на дела Твои и наставь на путь сынов Твоих.
Дрꙋго́й сті́хъ. И бꙋ́ди свѣ́тлость Бо́га на́шего на на́съ, и҆ дѣла́ рꙋ́къ на́шихъ и҆спра́ви на на́съ, и҆ дѣ́ло рꙋ́къ на́шихъ и҆спра́ви. И да будет светлость Господа Бога нашего на нас и дла рук наших направь во благо для нас и делом рук наших управь.

Мученикам


Бл҃гослове́но во́инство цр҃ѧ нбⷭ҇наго, а҆́ще бо и҆ земноро́дни бы́ша стрⷭ҇тоте́рпцы, но а҆́гг҃льскїй са́нъ потща́шасѧ дости́гнꙋти: ѡ тѣлесѣ́хъ небре́гше, и҆ страстьмѝ свои́ми безпло́тныхъ че́сти сподо́бишасѧ: моли́твами и҆́хъ гдⷭ҇и спаси́ дꙋ́шы на́ша. Благословенны вы, воинство Царя небесного! ибо хотя страстотерпцы были земнородные, но поспешили достигнуть ангельского достоинства, презревши тела, и за страдания удостоившись почести бесплотных. По молитвам их, Господи, спаси души наши.

Слава и ныне, Богородице


Тѧ̀ бж҃їю мт҃рь, двꙋ́ чⷭ҇тую и҆ херꙋві́мъ ст҃ѣ́йшꙋю, во гла́сѣхъ пѣ́сней велича́емъ: зане́ дꙋше́ю и҆ тѣ́ломъ бцⷣꙋ и҆сповѣ́дꙋемъ, ꙗ҆́кѡ вои́стинꙋ ро́ждшꙋю бг҃а воплоще́на: моли́сѧ пречⷭ҇тая ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ. Тебя, матерь Бога и чистую Деву и святейшую херувимов, мы величаем голосом песнопений, потому что признаем, что Ты по душе и телу Богородица, как истинно родившая воплощенного Бога Молись, Пречистая, о | душах наших.

На 6час Тропарь пророчества


Гдⷭ҇и, гдⷭ҇и, є҆го́же всѧ̑ ᲂу҆жаса́ютсѧ и҆ трепе́щꙋтъ ѿ лица̀ си́лы твоеѧ̀, тебѣ̀ припаде́мъ безсме́ртне, тебѣ̀ мо́лимсѧ ст҃ы́й: спасѝ дꙋ́шы на́шѧ, моли́твами ст҃ы́хъ твои́хъ. Господи, Господи, которого все ужасается и трепещет, пред могуществом Твоим. К тебе припадаем, Безсмертный; тебе молимся Святый: спаси души наши, по молитвам святых твоих.

Прокимен, глас 4, псал. 1


Вѣ́сть гдⷭь пꙋ́ть пра́ведныхъ, и҆ пꙋ́ть нечести́выхъ поги́бнетъ. Сті́хъ. Бл҃же́нъ мꙋ́жъ, и҆́же не и҆́де на совѣ́тъ нечести́выхъ, и҆ на пꙋтѝ грѣ́шныхъ не ста̀. Знает Господь путь праведных, а путь нечестивых погибнет. Блажен человек который не ходит в собрание нечестивых, и не стоит на дороге грешников.

Чтение из пророчества Исаии (1, 1–20) предлагает сильную обличительную речь пророка к неблагодарному Израилю, который забыл Бога благодетеля своего. „Услышь небо, и внимай земля, ибо Господь говорит. Я родил и возрастил сынов, а они отказались от Меня. Вол знает хозяина своего, и осел ясли господина своего, а Израиль не знает Меня, народ Мой не разумеет. О народ беззаконный, народ обремененный пороками, злое семя, развратные дети! Оставили Господа, разгневали Святого Израилева, пошли назад. Зачем еще прибавляете раны, продолжаете свое беззаконие. Вся голова больна и все сердце иссохло от печали. От ног до головы нет на нем здорового места, то язвы, то пятна, то свежие раны, и нет возможности приложить пластырь, или масло, или перевязку . „Выслушайте слово Господа, князья Содомские, внемли закону Бога нашего, народ гоморрский! К чему Мне множество жертв ваших? говорит Господь, и пресыщен всесожжениями овнов и туком агнцев, и не желаю крови тельцов и козлов. Пусть бы и не приходили являться пред лице Мое: ибо кто требует сего от рук ваших? Не продолжайте ходить по двору Моему И если принесете Мне чистую пшеничную муку, это будет напрасно; курения ваши отвратительны для Меня. И новомесячий ваших, и суббот, и дня великого не могу терпеть; посты и праздники, и, новомесячия ваши и торжества ваши ненавидит душа Моя. Вы стали пресыщением для Меня, Я уже не буду терпеть грехов ваших. Когда вы будете простирать ко Мне руки ваши, Я отвращу от вас очи Мои, и сколько бы вы ни умножали молитв, не послушаю вас, потому что руки ваши Полны крови. Омойтесь, очиститесь, удалите лукавство из душ ваших пред очами Моими, перестаньте злодействовать. Учитесь делать добро, возлюбите справедливость, освободите неправильно обиженного, защитите сироту, разберите дело вдовы. И придите, и станем судиться, говорит Господь: и если будут грехи ваши, как алая ткань, Я все сделаю белым как снег; если будут красны, как багряница, все будет бело, как чистая шерсть.

Если хотите и послушаетесь Меня, будете наслаждаться благом земли; если же не хотите, и не послушаетесь Меня, то меч пожрет вас: ибо уста Господа говорят сие».

Прокимен, Гл.7, Псал. 2


Рабо́тайте гдⷭ҇ви, и҆ ра́дꙋйтесѧ є҆мꙋ́ съ тре́петомъ. Служите Господу со страхом и радуйтесь о Нем с Трепетом.
Сті́хъ. Вскꙋ́ю шата́шасѧ ѧ҆зы́цы, и҆ лю́дїе поꙋчи́шасѧ тще́тнымъ. За чем возшумели народы и люди замышляют пустое?

На вечерне, стихиры на Господи воззвах.


Всѧ́кїй грѣ́хъ содѣ́ѧхъ, всѣ́хъ преидо́хъ блꙋдо́мъ: а҆́ще восхощꙋ̀ пока́ѧтисѧ, не и҆́мамъ сле́зъ то́ки: а҆́ще лѣ́ностнѡ и҆ ны́нѣ поживꙋ́, мꙋ́цѣ пови́ненъ є҆́смь. но да́ждь мѝ и҆справле́нїе, є҆дине бл҃гі́й бж҃е. и҆ поми́лꙋй мѧ̀. Я делал всякий грех, всех превзошел в распутстве. Если захочу покаяться, не имею потока слез: а если и теперь буду жить в лености, буду подлежать наказанию. Но, единый благий Боже, дай мне исправление и помилуй меня.
Тꙋ́чы мѝ пода́ждь хрⷭ҇те слѐзъ, въ поста̀ кра́сный де́нь, ꙗ҆́кѡ да воспла́чꙋ, и҆ ѻ҆мыю ѿмы̀ю скве́рнꙋ ꙗ҆́же ѿ сласте́й, и҆ ꙗ҆влю́сѧ тебѣ̀ ѡ҆чище́нъ, є҆гда̀ сꙋдїѐ съ небесѐ и҆́маши прїитѝ гдⷭ҇и, сꙋди́ти человѣ́кѡмъ, ꙗ҆́ко сꙋдїѧ̀, и҆ пра́ведный є҆динъ. Дождь слез подавай мне, Христе, в прекрасные дни поста, чтобы мне оплакать и омыть скверну удовольствий, и явиться пред Тобою очищенным, когда Ты, судия небесный, Господи, придешь судить людей, как судия и единый праведный.
Прїиди́те ᲂу҆се́рдно, тве́рдое ѻ҆́рꙋ́жїе поста̀ и҆мꙋ́ще ꙗ҆́кѡ щитъ, всѧ́кꙋю ко́знь пре́лєсти вра́жїѧ ѿтвратѝмъ вѣ́рнїи. не ѡ҆пали́мсѧ сладостьмѝ страсте́й, ни ѻ҆гнѧ̀ и҆скꙋше́нїй ᲂу҆бои́мсѧ, и҆́ми же хрⷭ҇то́съ человѣколю́бецъ почест мѝ терпѣ́нїѧ вѣнча́етъ на́съ. Тѣ́мже со дерзнове́нїемъ молѧ́щесѧ, припа́даемъ зовꙋ́ще, просѧ́ще міи́ра, и҆ дꙋша́мъ на́шимъ ве́лїѧ ми́лости. Приидите с усердием верующие, отстраним всякое ухищрение обмана вражеского, имея как щит, твердое оружие поста: не будем услаждаться удовольствиями страстей, не будем бояться огня искушений, за которые человеколюбивый Христос увенчает нас наградами терпения. Потому молясь с упованием, будем припадать взывая, испрашивая мира и великой милости душам нашим.

Прокимен, гл. 6, псал. 3


Гдⷭ҇не є҆́сть спасе́нїе, и҆ на лю́дехъ твои́хъ блгⷭ҇ве́нїе твое́. От господа спасение, и на людях Твоих благословение твое.
Стихъ. Гдⷭ҇и, что́сѧ ᲂу҆мно́жиша стꙋжа́ющїи мѝ; Господи, за чем умножились оскорбляющие меня?

Чтение из книги Бытия (1, 1–13) изображает творение первых трех дней.

Прокимен, гл. 5, псал. 4


Гдⷭ҇ь ᲂу҆слы́шитъ мѧ̀ внегда̀ воззва́ти мѝ къ немꙋ́. Господь услышит меня, когда я буду взывать к нему.
Сті́хъ. Внегда̀ призва́ти мѝ, ᲂу҆слы́ша мѧ̀ бг҃ъ пра́вды моеѧ́. Когда Призывал я, выслушивал меня Ты, Бог правды моей.

Чтение из книги Притчей (1, 1–20) указывает прежде всего на цель книги, – чтобы доставить познание мудрости и образованности, изучить изречения разума, научиться понимать сокровенные и загадочные изречения, уразуметь истинную правду и преуспевать в суждении, неопытным дать искусство, юным детям разумение и смышленость. Источником мудрости по слову Соломона, служит благоговение к Богу, и благочестие к Богу есть источник доброго разумения. К этой мудрости и призывает он: „слушай, сын мой, наставление отца твоего, и не отвергай учения матери твоей, ибо это будет прекрасным венком для головы твоей, и золотым ожерельем для шеи твоей». Затем мудрый предостерегает от сообщества с людьми порочными, у которых недобрые замыслы, как бы обмануть, ограбить и убить неосторожного и доверчивого: „не ходи с ними по одной дороге, удержи ногу твою от тропы их. Ибо ноги их к беде бегут, и спешат к пролитию крови. Таковы пути всех делающих беззаконное: нечестием своим они убивают свою душу».

На стиховных стихиры


Пости́мсѧ посто́мъ прїѧ́тнымъ, бл҃гоꙋго́днымъ гдⷭ҇ви: и҆́стинный по́стъ є҆́сть, ѕлы́хъ ѿчꙋжде́нїе, воздержанїе ѧ҆зы́ка, ꙗ҆́рости, ѿложе́нїе, похоте́й ѿлꙋче́нїе, ѡ҆глаго́ланїѧ, лжѝ и҆ клѧтвопрестꙋпле́нїѧ. си́хъ ѡ҆скꙋдѣ́нїе, по́стъ и҆́стинный є҆́сть, и҆ бл҃гопрїѧ́тный. Будем поститься таким постом, какой принимает Бог и какой угоден ему. Истинный пост есть удаление от зла, удержание языка, обуздание гнева, устранение похотений, осуждения, лжи и нарушения клятвы. Воздержание от всего этого и есть пост истинный и приемлемый (Богом).

Мученикам


Ве́лїѧ мꙋ̀ченикъ твои́хъ хрⷭ҇тѐ си́ла: во гробѣ́хъ бо лежа́тъ и҆ дꙋ́хи прогонѧ́ютъ, и҆ ᲂу҆праздни́ша вра́жїю вла́сть, вѣ́рою трⷪ҇ческою подви́гшесѧ ѡ҆ бла҃гоче́стїи. Велика сила мучеников Твоих, Христе. Ибо лежат они в гробах и прогоняют духов, и преодолели власть врага верою св. Троицы, пострадавши за благочестие

Слава и ныне, Богородичен


Бцⷣе, предста́тельство всѣ́хъ молѧ́щихсѧ, тобо́ю дерза́емъ, тобою хва́лимсѧ, въ тебѣ́ всѐ ᲂу҆пова́нїе на́ше є҆́сть: моли́ ро́ждшагосѧ и҆з̾тебѐ ѡ҆ непотре́бныхъ рабѣ́хъ твои́хъ. Богородица, предстательство за всех нуждающихся; наг тебя смело уповаем мы, Тобою хвалимся, на Тебя вся надежда наша. Молись рожденному от Тебя о непригодных ни к чему рабах Твоих.

Вторник

На утрене стихиры стиховны


Начне́мъ лю́дїе непоро́чный по́стъ, и҆́же є҆́сть дꙋша́мъ спасе́нїе, порабо́таемъ гдⷭ҇ви со стра́хомъ, є҆ле́емъ бл҃готворе́нїѧ главы̑ пома́жемъ, и҆ водо́ю чистоты́ лица́ ᲂу҆мы́емъ, не многоглаго́лемъ в моли́твахъ, но ꙗ҆́ко наꙋчи́хомсѧ, та́кѡ возопїе́мъ: ѻ҆ч҃е на́шъ, и҆́же на нб҃сѣ́хъ, ѡ҆ста́ви на́мъ прегрѣше́нїѧ на́ша, ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. Начнем, люди, непорочный пост, который есть спасение для душ. Со страхом будем работать Господу, елеем доброделания помажем головы и водою чистоты умоем лица; не будем много говорить в молитвах наших, но как научены, так и будем взывать: Отец наш небесный! прости нам, как человеколюбивый, падения наши.

Мученичен


Царе́й и҆ мꙋчи́телей стра́хъ ѿри́нꙋша хрⷭ҇товы во́ини, и҆ бл҃годерзнове́ннѡ и҆ мꙋ́жественнѡ того́ и҆сповѣ́даша, всѣ́хъ гдⷭ҇а бг҃а и҆ цр҃ѧ на́шего, и҆ мо́лѧтсѧ ѡ҆ дꙋша̀хъ на́шихъ. Отбросили страх пред царями и мучителями войны Христа, и смело и мужественно признавали Его Господом всего, Богом и царем, и молятся они о душах наших.
Бцⷣе, предста́тельство всѣ́хъ молѧ́щихсѧ тебѣ̀, тобо́ю дерза́емъ, и҆ тобо́ю хва́лимсѧ, и҆ въ тебѣ̀ всѐ ᲂу҆пова́нїе на́ше є҆́сть, молѝ ро́ждшагосѧ и̑з̾ тебе́ за непотрє́бныѧ рабы̀ твоѧ̀. Богородица, предстательство за всех нуждающихся, на Тебя надеемся, Тобою хвалимся, на Тебя вся надежда наша. Молись к родившемуся из Тебя о ни к чему негодных рабах Твоих.

Слава и ныне, Богородичен

На 6 час тропарь пророчества.


҆́кѡ прише́льцы є҆смы̀ на землѝ, ꙗ҆́коже вси́ ѻ҆ц҃ы̀ на́ши, кра́ткое живота̀ на́шегѡ безгрѣ́шнѡ сохранѝ сп҃се на́шъ, и҆ поми́лꙋй на́съ ꙗ҆́кѡ чл҃вѣколю́бецъ. Поскольку пришельцы мы на земле, как и все отцы наши, потому, Спаситель наш, сохрани безгрешными краткое время жизни нашей, и помилуй нас, как человеколюбивый.

Прокименъ, гласъ 4, псал. 5.


Вонмѝ гла́сꙋ моле́нїѧ моегѡ̀, цр҃ю̀ мой и҆ бж҃е мой. Внемли гласу прошения моего, царь мой и Бог мой
Сті́хъ. Глаго́лы моѧ̀ внꙋшѝ гдⷭ҇и, разꙋмѣ́й зва́нїе мое́. К словам моим склони слух Твой, Господи, уразумей вопль мой.

Чтение из пророчества Исаии (1, 19–2, 3), продолжая начатую в прошедший день обличительную речь, исчисляет грехи Израиля. „Как сделался блудницею Сион, столица верная, исполненная правосудия. Правда обитала в ней, а ныне – человекоубийцы. Серебро твое не испытано, корчемники мешают вино с водою; князья твои неверны и сообщники ворам, любят подарки и гоняются за мздою, не защищают прав сироты и на дело вдовицы не обращают внимания.

На все сие Господь угрожает Израилю наказанием: „дочиста расплавлю тебя, погублю непокорных, и удалю от тебя всех беззаконных, и всех гордых смирю. И вслед за этим наказанием Господь обещает снова устроить благоденствие Сиона. „И опять поставлю тебе судей, как прежде, и советников, как в начале; потом будут называть тебя: Город правды, столица верная Сиона. И эта слава Сиона привлечет к нему все народы: „в последние дни будет явлена гора Господня и дом Божий на главе гор, и возвысится над холмами, и пойдут к ней все народы, и пойдут народы многие, и скажут: пойдем и взойдем на гору Господа, в дом Бога Иаковлева, и Он укажет нам путь свой и будем идти по нему.

Прокимен, глас 4, псал. 6


Гдⷭ҇и да не ꙗ҆́ростїю твое́ю ѡ҆бличи́ши менѐ. Господи не с яростью обличай меня.
Сті́хъ. Поми́лꙋй мѧ̀ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ не́мощенъ є҆́смь. Помилуй меня, Господи, потому что я немощен

На вечерне, стихиры на Господи воззвах


Снѣ́дїю дре́вле го́рькою, и҆зри́нꙋвшесѧ и̑з̾ раѧ̀, воздержа́нїемъ страсте́й потщи́мсѧ вни́ти, взыва́юще бг҃ꙋ на́шємꙋ, на крⷭ҇тѣ простры́й дла́ни твоѧ̀, ѻ҆́цетъ пи́вый и҆ же́лчь вкꙋси́вый, и҆ бѡлѣ́зни претерпѣ́вый ѿ гвозде́й, горча́йшыѧ сла́сти всѧ̑ ѿ дꙋ́шъ на́шихъ и҆згвозди́вый, ра́ди бл҃гоꙋстрое́нїѧ щедро́тъ, спасѝ рабы̑ твоѧ́. Изгнанные некогда из рая за несчастное вкушение, поспешим опять войти в него воздержанием от страстей, взывая Богу нашему: Ты распростерший руки Твои на кресте, пивший уксус, вкусивший желчи и претерпевший болезни от гвоздей, извлеки, как гвозди, из душ наших все горькие довольствия и, по милосердию Твоему, спаси рабов Твоих.
Дре́ва снѣ́дїю и҆ногда́ и҆згна́ни бы́вше и҆з̾ раѧ̀, крⷭ҇то́мъ твои́мъ въ ѻ҆́нь всели́хомсѧ, є҆го́же въ моли́твꙋ тебѣ̀ приводѧ́ще многоми́лостиве и҆ вѣ́рно тѝ всѝ мо́лимсѧ: и҆сто́чники сле́зъ ны́нѣ на́мъ низпосли́, во вре́мѧ воздержа́нїѧ, скве́рнꙋ всю̀ ѡ҆чища́ющыѧ страсте́й, и҆ прегрѣше́нїй на́шихъ, да всѝ тѝ вопїе́мъ прилѣ́жнѡ: гдⷭ҇и, сла́ва тебѣ̀. Лишенные некогда жизни в раю за вкушение от дерева, мы опять поселены в нем Твоим крестом. Его мы предлагаем в ходатайство пред Тобою, Многомилостивый, и с верою все молим Тебя: пошли нам теперь на время воздержания источники слез, очищающие всякую скверну страстей и падений наших, чтобы все мы усердно взывали Тебе: Господи, слава Тебе.
Воздержа́нїѧ наслажде́нїе и҆ мнѣ́ сло́ве да́рꙋй, ꙗ҆́коже а҆дамꙋ̀ ра́й и҆ногда́, ѿ всѧ́кїѧ твоеѧ̀ вкꙋша́ти за́повѣди бж҃е на́шъ, и҆ ѡ҆ша́ѧтисѧ при́сно плода̀, є҆го́же ѿре́клъ є҆сѝ грѣха̀, да живоно́снꙋю стра́сть твою̀ кре́стнꙋю въ ра́дости предварю̀. Наслаждение воздержанием и мне подай, Слове, как некогда рай Адаму, чтобы мне вкушать от всякой заповеди Твоей, Боже мой, и удерживаться от плода греха, который запретил Ты, дабы в радости постигнуть мне животворного страдания Твоего на кресте.

Прокимен, глас 26, псал. 7


Гдⷭ҇и, бж҃е мо́й, на тѧ̀ ᲂу҆пова́хъ, спаси́ мѧ̀. Господи, Боже мой! на Тебя я возложил надежду, спаси меня.
Сті́хъ. Ѿ всѣ́хъ гонѧ́щихъ мѧ̀ и҆зба́ви мѧ̀. От всех преследующих меня избавь меня.

Чтение из книги Бытия (1, 14–23) изображает, дела творения в четвертый и пятый день.

Прокимен, глас 5, псал. 8.


Гдⷭ҇и, гдⷭ҇ь на́шъ, ꙗ҆́кѡ чꙋ́дно и҆́мѧ твоѐ по все́й землѝ. Господи, Господь наш, как дивно имя Твое во всей земле.
Сті́хъ. Ꙗ҆́кѡ взѧ́тсѧ великолѣ́пїе твоѐ превы́ше нб҃съ. Потому что величие Твое превознеслось превыше небес.

Чтение из книги Притчей (1, 20–33) показывает вред от невнимания к учению мудрости. „Если, когда я взываю, вы не послушаетесь, когда простираю слова мои, не будете внимать советам моим, и обличениям моим не поверите: то и я посмеюсь вашей беде, порадуюсь, когда придет на вас ужас. Когда постигнет вас скорбь и горе, тогда будете звать меня, и я не послушаю вас, будут искать меня злые, и не найдут меня. Ибо они возненавидели разум, и не приняли слова Господа, не хотели внимать моим увещаниям, презрели всякое обличение мое. Пусть вкушают они плоды поведения своего и насытятся своим нечестием. А слушающий меня будет жить с надеждою и будет проводить тихую жизнь, не страшась никакого зла.

На стиховных стихиры


По́стъ не ѡ҆ша́ѧнїе бра́шенъ то́чїю соверши́мъ, но всѧ́кїѧ веще́ствєнныѧ стра́сти ѿчꙋжде́нїе: да на на́съ мꙋчи́тельствꙋющꙋю пло́ть порабо́тивше, досто́йни бꙋ́демъ прича́стїѧ а҆́гнца за мі́ръ закла́наго во́лею сн҃а бж҃їѧ, и҆ дх҃о́внѡ пра́зднꙋемъ и҆з̾ ме́ртвыхъ сп҃сово воскресе́нїе: на высотꙋ̀ взе́мшесѧ добродѣ́телей, во свѣ́тлости, и҆ наслажде́нїи и҆зрѧ́дныхъ дѣ́лъ, веселѧ́ще человѣколю́бца. Будем совершать пост, не как воздержание только от яств, но и как устранение всякой вещественной страсти, чтобы поработивши господствующую над нами плоть, соделаться нам достойными причастия Агнца, волею закланнаго за мир Сына Божия, и духовно праздновать воскресение из мертвых Спасителя, когда мы поднимемся на высоту, увеселяя человеколюбца светлостию добродетелей и наслаждением добрыми делами.

Мученикам


Мꙋ́ченицы твои, гдⷭ҇и, забы́вше сꙋ́щаѧ въ житїи́, неради́вше и҆ ѡ҆ мꙋ́кахъ, бꙋ́дꙋщїѧ ра́ди жи́зни, сеѧ̀ наслѣ́дницы ꙗ҆ви́вшасѧ: тѣ́мже и҆ со а҆́гг҃лы ра́дꙋютсѧ; тѣ́хъ моли́твами, да́рꙋй лю́дѧмъ твои́мъ ве́лїю ми́лость. Мученики Твои, Господи, ради будущей жизни забывшие, что есть в настоящей, и пренебрегшие мучениями, оказались наследниками ее: почему и радуются вместе с ангелами. По молитвам их подай великую милость людям Твоим.

Слава и ныне, Крестобогородичен


Ѽ пресла́внагѡ чꙋдесѐ! Ѽ та́инства но́вагѡ! Ѽ ᲂу҆жа́снагѡ начина́нїѧ! дв҃а глаго́лаше, на крⷭ҇тѣ̀ тѧ̀ ꙗ҆́кѡ ви́дѣ, посредѣ̀ двою̀ разбѡ́йникꙋ ѡ҆вѣ̀шена. є҆го́же неболѣ́зненнѡ ᲂу҆жа́снѡ породѝ, пла́каше глаго́лющи: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀ ча́до любе́знѣйшее! ка́кѡ тѧ̀ лю́тый наро́дъ и҆ неблагода́рный, ко крⷭ҇тꙋ́ пригвозди́; О преславное чудо! О новое таинство! О страшный способ совершения дела! говорила Дева, когда увидела, что висишь на кресте, посреди двух разбойников, Ты, которого родила Она безболезненно и страшно. Плакала Она, говоря: увы мне возлюбленное дитя мое! как пригвоздил Тебя к кресту народ жестокий и неблагодарный.

Среда

На утренѣ стихиры стиховны


Посто́мъ, помышле́нїй стра̑сти, прїиди́те порабо́тимъ, дх҃о́вными себѐ кри́лы покры́вши: да вра́жїю дви́жимꙋю бꙋ́рю ле́гцѣ преше́дше, досто́йни бꙋ́демъ кре́стнаго поклоне́нїѧ, ѡ҆ мі́рѣ закла́наго во́лею сн҃а бж҃їѧ: и҆ дх҃о́внѡ пра́зднꙋимъ и҆з̾ ме́ртвыхъ сп҃сово воскресе́нїе, на го́рꙋ взе́мшесѧ, со ᲂу҆ченикѝ просла́вимъ, вла́сть прїи́мшаго всю̀, сн҃а ѿ ѻ҆ц҃а, человѣколю́бца. Приидите покорим постом страсти помыслов, покроем себя духовными крыльями, чтобы с легкостью перейдя волнующуюся бурю врага, соделаться нам достойными поклонения кресту волею закланного за мир Сына Божия и духовно праздновать воскресение из мертвых Спасителя и взошедши на гору вместе с учениками прославлять получившего всякую власть, человеколюбивого Сына от Отца.

Мученикам


Мꙋ́ченицы хрⷭ҇товы непобѣди́мїи, побѣди́вше преле́сть си́лою крⷭ҇тною, воспрїѧ́сте благода́ть вѣ́чныѧ жи́зни, мꙋчи́телей преще́нїѧ не ᲂу҆боѧ́тисѧ, мꙋ́ками ᲂу҆ранѧ́еми весели́тесѧ: и҆ ны́нѣ крѡ́ви ва́ша бы́ша и҆сцѣле́нїѧ дꙋ́шъ на́шихъ: мо́лите спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шимъ. Непобедимые мученики Христовы, силою креста победившие искушение! Вы получили благодать вечной жизни, не убоялись угроз мучителей, веселились, страдая в муках. И теперь крови ваши соделались врачеством душ наших. Молитесь, чтобы спасены были души наши.

Слава и ныне, Брестобогородичен.


Что̀ зри́мое видѣ́нїе, є҆́же мои́ми ѻ҆чєсы̀ зри́тсѧ, Ѽ влⷣко; содержа́й всю̀ тва́рь, на дре́во вознесе́нъ є҆сѝ, и҆ ᲂу҆мерщвле́нъ всѣ́мъ да́рꙋѧй живо́тъ: бцⷣа пла́чꙋщи глаго́лаше, є҆гда̀ зрѧ́ще на крⷭ҇тѣ̀ всечи́стаѧ, и҆з̾ неѧ̀ неизрече́ннѡ возсїѧ́вшаго бг҃а и҆ человѣ́ка. Что за зрелище, которое усматривается глазами моими, Владыка? Держащий всю тварь, Ты повешен на древе, и умираешь подающий жизнь всем, с плачем говорила Богородица, когда Она, всечистая, увидала на кресте Того, Кто неизреченно воссиял из Нее, – Бог и человек.

На 6 часе Тропарь пророчества.


Вѣ́си созда́нїе на́ше, вѣ́си не́мощь на́шꙋ человѣколю́бче: согрѣши́хомъ, но не ѿстꙋпи́хомъ ѿ тебѐ бж҃е, нижѐ воздѣ́хомъ рꙋ́ки на́шѧ къ бо́гꙋ чꙋжде́мꙋ. пощадѝ на́съ твое́ю бла́гостїю бл҃гоꙋтро́бне. Знаешь Ты состав наш, знаешь немощь нашу, Человеколюбивый. Согрешили мы, но не отступили от Тебя, не поднимали рук наших к Богу чуждому. Пощади нас по Твоей благости, Милосердый.

Прокимен, глас 4, псал. 9.


И̑сповѣ́мсѧ тебѣ̀ гд҃и, всѣ́мъ се́рдцемъ мои́мъ. Буду исповедовать Тебя, Господи, всем сердцем моим.
Сті́хъ. Возвеселю́сѧ и҆ возра́дꙋюсѧ ѡ҆ тебѣ̀. Возвеселюсь и возрадуюсь о Тебе.

Чтение из пророчества Исаии (2, 3–11) содержит предсказание о новом законе, который будет дан Богом и о блаженном состоянии нового Израиля. „С Сиона произойдет закон; и слово Господа из Иерусалима. Тогда Он будет судить народы, и изобличит многие народы: и перекуют мечи свои на сошники, и копья свои на серпы. Народ на народ не будет поднимать меча, и не будут учиться воевать. Приидите теперь, дом Иакова, и станем ходить во свете Господа.

Прокимен, глас 6, псал. 10.


Пра́веденъ гдⷭ҇ь, и҆ пра́вды возлюбѝ правоты̀ ви́дѣ лицѐ є҆гѡ̀. Праведен Господь и правду Он возлюбил, на правоту смотрит лице Его.
Сті́хъ. На гдⷭ҇а ᲂу҆пова́хъ, ка́кѡ рече́те дꙋшѝ мое́й. На Господа возложил я надежду, как скажете душе моей.

На вечерне, стихиры на Господи воззвах.


Постѧ́шесѧ бра́тїе тле́снѣ, пости́мсѧ и҆ дꙋхо́внѣ: разрѣши́мъ всѧ́кїй сою́зъ непра́вды: расто́ргнемъ стропѡ́тнаѧ нꙋ́ждныхъ и҆змѣне́нїй. всѧ́кое списа́нїе непра́ведное раздере́мъ: дади́мъ а҆́лчꙋщимъ хлѣ́ба, и҆ ни́щымъ безкрѡ́вныѧ введе́мъ въ до́мы: да прїи́мемъ ѿ хрⷭ҇та бг҃а ве́лїю ми́лость. Братья! Постясь телом, будем поститься и душею, разрешим всякие несправедливые узы, разорвем сети насильственных долговых обязательств, раздерем всякую несправедливую запись, дадим хлеб алчущим, и нищих, не имущих крова, введем в свои дома, чтобы от Христа Бога получить нам великую милость.

Мученикам.


а҆́ще ка́ѧ добродѣ́тель; и҆ а҆́ще ка́ѧ похвала́ подоба́етъ ст҃ы́мъ; мече́мъ бо преклони́ша вы̑и, тебѐ ра́ди прекло́ншаго нб҃са́ и҆ соше́дшагѡ: и҆злїѧ́ша крѡ́ви своѧ̀, тебѐ ра́ди и҆стощи́вшагѡ себе́, и҆ зра́къ ра́бїй прїи́мша: смири́шасѧ да́же до сме́рти, нищетꙋ́ твою́ подража́юще. и҆хже мл҃твами, по мно́жествꙋ щедро́тъ твои́хъ, бж҃е́ поми́лꙋй на́съ. Если есть какая добродетель и какая либо похвала, – она прилична святым; ибо они подклонили выи свои под меч ради Тебя, который приклонил небеса и сошел; пролили они кровь свою ради Тебя, который истощил самого себя и принял образ раба; уничижились они даже до смерти, подражая твоей нищете. Их молитвами, Боже, по множеству милости Твоей, помилуй нас.
Свѣтолꙋ́чныѧ ва́съ ꙗ҆́кѡ мѡ́лнїи, въ ве́сь мі́ръ і҆и҃съ, мы́сленное вои́стиннꙋ со́лнце посла́въ, ѿгна́лъ є҆сть свѣ́тлостьми ва́шемъ бж҃е́ственныѧ про́повѣди пре́лести тмꙋ́, бг҃ови́дцы а҆по́столи, и҆ просвѣтѝ во мра́цѣ невѣ́дѣнїѧ держи̑мыѧ лю́тѣ. є҆го́же ᲂу҆̀бо моли́те, низпосла́ти и҆ на́мъ просвѣще́нїе и҆ ве́лїю ми́лость. Вас, боговидцы апостолы, светолучных, как молнии, Иисус, это истинное мысленное солнце, пославши в мир весь, светлостию божественной проповеди вашей уменьшил тьму заблуждений и просветил тех, которые бедственно одержимы были мраком неведения. Его и умоляйте, чтобы и нам ниспослано было просвѣщеніе и великая милость.
Добродѣ́тельми и҆лїѧ̀ возше́дъ на колесни́цꙋ бжⷭ҇твеннꙋю, постом просвѣти́всѧ, возноша́шесѧ на высотꙋ̀ нбⷭ҇ную: семꙋ̀ поревнꙋ́й дꙋшѐ смире́ннаѧ моѧ̀, и҆ пости́сѧ ѿ всѧ́кїѧ ѕло́бы, и҆ за́висти, и҆ текꙋ́щїѧ и҆ сла́стныѧ: ꙗ҆́кѡ да болѣ́зни лю́тыѧ и҆збѣ́гнеши, вѣ́чнꙋющїѧ гее́нны, вопїю́ще хрⷭ҇тꙋ̀: гдⷭ҇и, сла́ва тебѣ̀. Илия, взошедши на божественную колесницу добродетелей, просвещенный постом, возносим был на высоту небесную. Ему подражай, уничиженная душа моя, и постись от всякой злобы, зависти и ссор, и наслаждений преходящих и страстных чтобы избежать тебе тяжкой вечной муки геенской, взывая ко Христу: Господи, слава Тебе.
а҆́пⷭ҇ли бж҃е́ственные, мїрꙋ̀ теплѣ́йшїи моли́твєнницы, и҆ правосла́внымъ защити́телїе, и҆мꙋ́ще дерзнове́нїѧ держа́вꙋ ко хрⷭ҇тꙋ̀ бг҃ꙋ на́шемꙋ, ѡ҆ на́съ моли́тесѧ, мо́лимъ вы̀ всечестні́и, да постѡ́въ благо́е вре́мѧ свѣ́тлѡ сотвори́мъ, и҆ є҆диносꙋ́щныѧ трⷪ҇цы благода́ть прїи́мемъ: великопроповѣ́дницы сла́внїи, моли́тесѧ ѡ҆ дꙋшах на́шихъ. Апостолы божественные, самые теплые молитвенники о мире, и заступники православных! Имея силу дерзновения ко Христу Богу нашему, молитесь за нас, просим вас всечтимые, чтобы легко совершить нам благое время постов, и получить благодать от Единосущной Троицы. Великие славные проповедники! молитесь о душах наших.

Прокимен, глас 5, псал. 11.


Ты̀ гдⷭ҇и сохрани́ши ны̀, и҆ соблюде́ши ны̀ ѿ ро́да сегѡ́ и҆ во вѣ́ки. Ты, Господи, сбережешь нас, и сохранишь нас от рода сего и до века.
Сті́хъ. Спасѝ мѧ̀ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ ѡ҆скꙋдѣ̀ преподо́бный. Спаси меня, Господи, ибо не осталось преподобного.

Чтение из книги Бытия (1, 23 – 2, 3) излагает дела творения в шестой день и упоминает об окончании творения и освящении дня седьмого.

Прокименъ, гласъ 6. псал. 12.


При́зри и҆ ᲂу҆слы́ши мѧ̀ гд҃и бж҃е мо́й. Посмотри, услышь меня, Господи, Боже мой.
Сті́хъ. Доко́лѣ гд҃и забꙋ́деши мѧ̀ до конца̀; доко́лѣ ѿвраща́еши лицѐ твое́ ѿ менѐ; Долго ли, Господи, будешь Ты совсем забывать обо мне? Долго ли будешь отвращать лице Твое от меня?

Чтение из книги Притчей (2, 1 –22 ) вразумляет, что внимание к наставлениям премудрого „научит благоговеть пред Господом, Приобрести познание о Боге, потому что Господь дает мудрость; знание и разумение получаются из Его уст. Он источник сокровищ для подвизающихся во спасении. Он щитом покрывает шествие их, чтобы хранили они пути закона. Прямым следствием у совершения в мудрости будет то, что человек в силах будет различать добрый совет от худого, и избежит тяжких последствий, какие достаются на долю неопытных, увлекающихся советами худых людей. „Только добрые будут обитать на земле, только незлобивые останутся на ней. А пути нечестивых погибнут с земли, и беззаконные истребятся с нее.

Четверток

На утрене стихиры стиховные.


Гдⷭ҇и, мнѣ̀ грѣ́шномꙋ положи́лъ є҆сѝ покаѧ́нїе, менѐ недосто́йнаго спастѝ хотѧ̀ безмѣ́рною ми́лостїю твое́ю. къ тебѣ̀ припа́даю молѧ́сѧ: посто́мъ дꙋ́шꙋ мою̀ приклони́, ꙗ҆́кѡ къ тебѣ̀ прибѣго́хъ є҆ди́номꙋ многоми́лостивомꙋ. Господи! Ты предложил мне грешному покаяние, желая, по неизреченной милости твоей, спасти меня недостойного. К Тебе и припадаю я молясь: смири постом душу мою, по тому что я прибег к Тебе, единому многомилостивому.

Мученикам


҆́кѡ свѣти̑ла въ мі́рѣ сїѧ́ете, и҆ по сме́рти ст҃і́и мꙋ́ченицы, по́двигомъ до́брымъ подви́гшесѧ, и҆мꙋ́ще дерзнове́нїе, хрⷭ҇та мо́лите, поми́ловатисѧ дꙋша́мъ на́шымъ. Как светильники и по смерти сияете вы в мире, святые мученики, совершив добрый подвиг. Имея свободу приступать ко Христу, молите Его, чтобы души наши получили помилование.

Слава и ныне, Богородичен


бцⷣе, предста́тельнице всѣ́хъ молѧ́щихсѧ тебѣ̀, тобо́ю дерза́емъ, и҆ тобо́ю хва́лимсѧ, и҆ к тебѣ̀ всѐ ᲂу҆пова́нїе на́ше є҆́сть: молѝ ро́ждшагосѧ и҆з̾ тебѐ за непотрє́бныѧ рабы̑ твоѧ̀. Богородица, предстательница за всех нуждающихся, на тебя полагаемся, тобою хвалимся, на тебя вся надежда наша. Молись к Родившемуся из тебя о не пригодных ни к чему рабах твоих.

На 6 часе Тропарь пророчества


Ви́димыхъ и҆ неви́димыхъ вра̑гъ и҆́зба́ви на́съ гдⷭ҇и, да не когда̀ рекꙋ́тъ ꙗ҆зы́цы: гдѣ́ є҆сть бг҃ъ и҆́хъ; да разꙋмѣ́ютъ влⷣко, ꙗ҆́кѡ презира́еши грѣхи́ люде́й твои́хъ ка́ющихсѧ. От видимых и невидимых врагов избавь нас, Господи, чтобы не сказали когда язычники: где Бог их? Да узнают они, Владыка, что Ты без внимания оставляешь грехи людей Твоих, кающихся.

Прокимен, гл. 1, псал. 13


Внегда̀ возврати́тъ гд҃ь плѣне́нїе люде́й свои́хъ. Когда возвратит Господь пленный народ свой.
Сті́хъ. Рече́ безꙋ́менъ въ се́рдцѣ свое́мъ: нѣ́сть бг҃ъ. Сказал безумный в сердце своем: нет Бога.

Чтение из пророчеств Исаии (2 11–21) говорит, что во время суда и наказания Божия высок будет только один Бог. „День Господа Саваофа постигнет всякого обидчика и высокомерного, и все высокое и превознесенное, которое должно унизиться. И все кедры ливанские высокие и рослые, и все дубы васанские, и все горы высокие, и все холмы возносящиеся, и всякую башню, и всякую высокую стену, и все корабли морские, и всякий вид красивых кораблей. И будет унижен всякий человек, и падет все высокое людское, и един Господь будет высок в тот день.


Гдⷭ҇и, кто̀ ѡ҆бита́етъ въ жили́щи твое́мъ; Сті́хъ: Ходѧ́й безъ поро́ка, и҆ дѣ́лаѧй пра́вдꙋ. Господи! Кто будет пребывать в твоем жилище? Поступающий непорочно, и делающий правду.

Прокимен гл. 4, псал. 14

На Вечерне

Стихиры на Господи воззвах


Ѡ҆мраче́на мѧ̀ пре́лестьми борца̀, хрⷭ҇те мо́й просвѣтѝ, ѡ҆мрачи́вый на крⷭ҇тѣ ви́сѧй со́лнце и҆ногда̀ и҆ просвѣти́вый вѣ̑рнымъ свѣ́тъ и҆́стинный, ѡ҆ставле́нїѧ ꙗ҆́вѣ, ꙗ҆́кѡ да ходѧ́й во свѣ́тѣ твои́хъ повелѣ́нїй, дости́гнꙋ чи́стѣ воскресе́нїѧ твоегѡ̀ зарю̀ спаси́тельнꙋю. Меня, омраченного ухищрениями воюющего со мною, просвети Ты, Христе мой, который, вися на кресте, помрачил некогда солнце и ясно осиял верующих истинным светом прощения, дабы ходя в свете повелений твоих мог я в чистоте достигнуть спасительного озарения воскресением твоим,
҆́коже вїногра́дъ на дре́вѣ сп҃се ви́сѧ, вїно́мъ напои́лъ є҆сѝ нетлѣ́нїѧ хрⷭ҇тѐ концы̀ тѣ́мже вопїю̀: пїанствомъ мѧ̀ грѣхо́внымъ лю́тѣ ѡ҆мрача́ема при́снѡ, сла́достїю ᲂу҆миле́нїѧ и҆́стиннагѡ напои́въ, пости́тисѧ мѧ̀ ны́нѣ ѿ сласте́й ᲂу҆крѣпѝ сп҃се, ꙗ҆́кѡ бл҃гъ и҆ человѣколю́бецъ. Спаситель! вися на древе, как виноград, Ты напоил, Христе, пределы (земли) вином нетления. Почему и взываю к Тебе: меня, страшно омрачаемого всегда упоением страстей, напоив сладостью истинного сокрушения, укрепи теперь, Спаситель, поститься мне от страстей, как благий и человеколюбивый.
Ѽ крⷭ҇та̀ твоегѡ̀ си́лы! се́й процвѣтѐ цр҃кви воздержа́нїе и҆з̾ ко́рене и҆сто́ргъ: сме́рть ᲂу҆́бѡ ѻ҆́ное принесѐ чл҃вѣ́комъ, но се́й нетлѣ́ннѡ и҆сточа́етъ безсме́ртїе мі́рꙋ, ꙗ҆́коже и҆з̾ и҆сто́чника и҆на́гѡ ра́йскагѡ, и҆злїѧ́нїемъ твоеѧ̀ живото́чныѧ кро́ве, вкꙋ́пѣ же и҆ воды̀: ѿѻнꙋ́дꙋже всѧ̀ ѡ҆животвори́шасѧ и҆мже на́мъ по́стнꙋю пи́щꙋ ᲂу҆сладѝ бж҃е і҆и҃левъ, и҆мѣ́ѧй ве́лїю ми́лость. О какая сила креста Твоего! Он возрастил в церкви воздержание, которое с корнем исторгло прежнее невоздержание Адама в Едеме. То навело на людей смерть; а он нетленно изливает миру бессмертие, излиянием Твоей животочной крови и вместе воды, как бы другого источника райского; им и оживотворено все. Им и услади для нас наслаждение постом, Боже Израилев, имеющий великую милость.

Прокимен, глас 4, псал. 15.


Благословлю̀ гдⷭ҇а вразꙋми́вшаго мѧ̀. Сті́хъ. Сохранѝ мѧ̀ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ на тѧ̀ ᲂу҆пова́хъ. Буду благословлять Господа, вразумившего меня. Сохрани меня, Господи, потому что на Тебя возложил я надежду.

Чтение из Книги Бытия (2, 4–19) предлагает сказание о сотворении человека, о первом местопребывании его, заповедь, данную Богом Адаму в раю, и о наречении Адамом имен животным.

Прокимен, глас 4, псал. 16.


Сохранѝ мѧ̀ гдⷭ҇и, ꙗ҆́кѡ зѣ́ницꙋ ѻ҆́ка. Сбереги меня, Господи, как зеницу ока.
Сті́хъ. Оу҆слы́ши гдⷭ҇и пра́вдꙋ мою̀. Услышь, Господи, правду мою.

Чтение из книги Притчей (3, 1– 18) убеждает следовать урокам мудрости, и оказывает пользу сего. „Сын мой! Не забывай законов моих, и слова мои да сохранит сердце твое. Ибо долготы дней, лет жизни и благоденствия они прибавят тебе. Да не оскудевает у тебя милостыня и вера; навяжи их себе на шею, напиши их на скрижали сердца твоего. Всем сердцем твоим надейся на Бога, а не превозносись своею премудростию; на всех путях твоих размышляй о ней, чтобы она управляла путями твоими. Не будь мудрым в своих глазах, а бойся Бога, и уклоняйся от всякого зла. Тогда это будет цельбою для тела твоего, и врачеством для костей твоих. Чти Господа от праведных трудов твоих, и отдавай Ему начатки от праведных плодов, чтобы житницы твои полны были от множества пшеницы, и точила твои источали вино через края. Сын, не оставляй без внимания вразумления от Господа, и не малодушествуй, когда Он обличает. Ибо Господь наказывает тех, кого любит, и дает удары тому сыну, которому желает добра. Блажен тот человек, который обрел мудрость, и тот смертный, который приобрел разум. Лучше приобрести ее, нежели сокровища золота и серебра. Драгоценнее она дорогих камней, не устоит перед нею ничто злое. Знаменита она для всех, кои приступают к ней, и ничто почетное не сравнится с нею.

Стихиры стиховны


Жела́юще бж҃е́ственныѧ па́схи причасти́тисѧ, не ѿ є҆гѵ́пта, но и҆з̾ сїѡ́на грѧдꙋ́щїѧ, грѣхо́вный ква́съ ѿи́мемъ покаѧ́нїемъ: препоѧ́шимъ чре́сла на́ша ᲂу҆мерщвле́нїемъ сласте́й: ᲂу҆краси́мъ но́ги сапогмѝ, возбрани́тельными ѿ всѧ́каго дѣ́ла лꙋка́вагѡ, ᲂу҆тверди́мсѧ па́лицею вѣ́ры: не ревнꙋ́имъ врагѡ́мъ влⷣчнѧгѡ крⷭ҇та̀ бг҃отворѧ́ще чре́во, но послѣ́дꙋимъ посто́мъ, на дїа́вола побѣ́дꙋ на́мъ показа́вшемꙋ, сп҃сꙋ дꙋ́шъ на́шихъ. Желая причаститься божественной пасхи, получившей начало не из Египта, но из Сиона, покаянием уничтожим закваску греха, препояшем чресла наши умерщвлением сластолюбия, украсим ноги наши обувью, затрудняющею на всяком худом пути, и будем опираться на жезл веры, не будем подражать врагам спасительного креста, обоготворяя чрево, но последуем тому, кто постом показал нам победу над диаволом–Спасителю душ наших.

Мученикам.


Прославлѧ́емый в па́мѧтехъ ст҃ы́хъ твои́хъ хрⷭ҇те бж҃е, ѿ ни́хъ ᲂу҆молѧ́емъ, низпослѝ на́мъ ве́лїю ми́лость. Прославляемый в воспоминании мучеников твоих, Христе Боже, умоляемый ими, ниспошли нам великую милость.

Слава и ныне, Крестобогородичен


На крⷭ҇тѣ́ тѧ ꙗ҆́кѡ ᲂу҆зрѣ̀ пригвожде́на гдⷭ҇и, а҆́гница и҆ мт҃и твоѧ̀ дивлѧ́шесѧ. и҆ что видѣ́нїе, глаго́лаше, сн҃е возжелѣ́нне; сїѧ ти́ невѣ́рный собо́ръ воздае́тъ беззако́нный, мно́гихъ твои́хъ чꙋде́съ наслади́выйсѧ: но сла́ва неизрече́нномꙋ схожде́нїю твоемꙋ́ влⷣко. Когда Агнца и Матерь Твоя увидела Тебя, Господи, висящим на кресте, ужаснулась и говорила: что это за зрелище, возлюбленнейший Сын мой? Это ли воздает тебе народ неблагодарный, насладившийся многими чудесами Твоими? Но слава несказанному снисхождению Твоему, Владыка.

Пяток

На утрене стихиры стиховны.


По́стное завѣща́нїе ра́достнѡ воспрїи́мемъ: а҆́ще бо бы сїѐ пра́ѻц҃ъ сохрани́лъ, эде́мскагѡ ѿпаде́нїѧ не прїѧ́ли вы́хомъ. кра́сный бѣ̀ въ видѣ́нїе и҆ до́брый въ снѣ́дь, ᲂу҆мори́вый мене́ пло́дъ: да не восхи́тимсѧ вѣ́ждами, ни да ᲂу҆слади́тсѧ на́ша горта́нъ почита́емыми бра́шны, по прїѧ́тїи же безче́ствꙋемыми. бѣжи́мъ невоздержа́нїѧ, и҆ по насыще́ни страстє́мъ не покори́мсѧ: назна́менаимсѧ кро́вїю, ѿ на́съ веде́нагѡ на сме́рть во́лею, и҆ не ко́снетсѧ на́съ гꙋби́тель: и҆ снѣ́мы па́схꙋ хрⷭ҇то́вꙋ сщ҃е́ннѣйшꙋю, во спасе́нїе дꙋ́шъ на́шихъ. С радостью примем возвещение о посте; ибо если бы праотец сохранил его, мы не подверглись бы изгнанию из Эдема; красив был на вид и хорош на вкус плоду принесший мне смерть. Не будем увлекаться взорами, да не услаждается – гортань наша брашнами, теперь чтимыми, а по вкушении бесчестными, будем избегать невоздержания, и не подчинимся страстям от пресыщения. Положим на себе знамение ох крови Того, Кто добровольно веден был за нас на смерть и нас не коснется губитель, и вкусим святейшую Христову пасху ко спасению душ наших.

Мученикам


Что̀ вы̀ нарече́мъ ст҃і́и; херꙋві́мы ли; ꙗ҆́кѡ на ва́съ почи́лъ є҆́сть хрⷭ҇тосъ. серафі́мы ли; ꙗ҆́кѡ непреста́ннѡ просла́висте є҆го̀. а҆́гг҃лы ли; тѣ́ла бо ѿврати́стесѧ. си́лы; дѣ́йствꙋете во чꙋдесы̀. мнѡ́га ва́ша и҆мена̀, и҆ бѡ́льшаѧ дарова̑нїѧ, мо́лите спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шимъ. Как назвать вас святые? херувимами ли, потому что на вас почил Христос; серафимами ли, потому что непрестанно прославляли вы Его; ангелами ли потому что вы устранились от тела; силами ли, потому что вы действуете в чудесах. Много имен ваших, и еще больше даров благодатных; молитесь, чтобы спасены были души наши.

Слава и ныне, крестобогородичен


҆́кѡ ви́дѣ тѧ̀ распина́ема на ло́бнѣмъ сп҃се, и҆змѣнѧ́шесѧ всѧ̀ тва́рь, и҆ содрога́шесѧ дви́жꙋщесѧ не терпѧ́ши. дв҃а же чи́стаѧ и҆ мт҃и твоѧ̀, рыда́юще тебѣ̀ вопїѧ́ше: ᲂу҆вы̀ мнѣ̀ ѽ ча́до моѐ, сп҃се мо́й сладча́йшїй, что̀ но́вое сїѐ и҆ пресла́вное и҆ стра́нное видѣ́нїе; Когда тварь увидела Тебя, Спаситель, распинаемым на лобном, она вся изменилась, и не перенося зрелища дрожала и колебалась; а Дева, чистая Матерь, с рыданием взывала к Тебе: Увы мне чадо мое, Спаситель мой сладчайший. Что это за новое и дивное и странное зрелище!
Многогрѣхо́вное на́ше житїѐ, и҆ непокаѧ́нный нра́въ, щедро́тами предварѝ гдⷭ҇и: ра́звѣ бо тебѐ и҆но́гѡ не вѣ́мы, живото́мъ сме́ртїю влⷣчествꙋюща, спасѝ ꙗ҆́кѡ человѣколю́бецъ. На многогрешную жизнь нашу и на нераскаянный нрав заблаговременно, по милости твоей, обрати Господи, попечение твое: ибо кроме Тебя мы не знаем иного Владыки жизни и смерти. Спаси, как человеколюбивый.

На 6 часе Тропарь пророчества

Прокимен, глас 7, псал. 17


Возлюблю тѧ гдⷭ҇и крѣ́посте моѧ̀, гдⷭ҇ь ᲂу҆твержде́нїе моѐ. Сті́хъ. Бг҃ъ мо́й, помо́щникъ мо́й. Возлюблю Тебя, Господи, крепость моя, Господь опора моя. Он Бог мой, помощник мой.

Чтение из пророчеств Исаии (3, 1–14) указывает, что в наказание Израиля Бог отнимает у них сильных вождей и князей, и мудрых советников, „И поставлю над ними начальников отроков, и играющие (мальчики) будут господствовать над ними. И будет народ производить нападение, человек на человека, и человек на ближнего своего. Юноша будет нагло превозноситься над старцем, и человек маловажный над именитыми. „Унижена слава их и стыд лица их стоит перед ними. Горе душе их, потому что сами против себя задумали они худой замысел, говоря: свяжем праведного, потому что неприятен он нам. Потому будут они вкушать плоды дел своих. Горе беззаконному! по делам рук его случится с ним худое. Народ мой! Называющие вас блаженными вводят вас в заблуждение, и путают стези ног ваших. Но теперь восстанет на суд Господь, и станет для суда над народом своим.

Прокимен, глас 5, псал. 19.


Гдⷭ҇и, помо́щниче мо́й, и҆ и҆зба́вителю мо́й. Господь помощник мой и избавитель мой.
Сті́хъ. Нб҃са̀ повѣ́даютъ сла́вꙋ бж҃їю. Небеса возвещают славу Божию.

На вечерне, стихиры на господи воззвах


Прїиди́те вѣ́рнїи, дѣ́лаимъ во свѣ́тѣ дѣла́ бж҃їѧ, ꙗ҆́кѡ во днѝ бл҃гоѻбра́знѡ хо́димъ, всѧ́кое непра́ведное списа́нїе ѿ себѐ бли́жнѧгѡ ѿи́мемъ, не полага́юще претыка́нїѧ семꙋ̀ въ собла́знъ. ѿста́вимъ пло́ти сладостра́стїе, возрасти́мъ дꙋшѝ дарова̑нїѧ, дади́мъ тре́бꙋющымъ хлѣ́бъ, и҆ пристꙋ́пимъ хрⷭ҇тꙋ̀ в покаѧ́нїи вопїю́ще: бж҃е на́шъ поми́лꙋй на́съ. Придите верующие, будем во свете совершать дела Божии, будем ходить благоприлично, как днем; всякую несправедливую запись на ближнего отбросим от себя, не обращая затруднения к соблазну его; оставим благоугождение плоти, умножим благодатные дары души, будем давать нуждающимся хлеб, и с покаянием придем ко Христу, взывая: Боже наш, помилуй нас.

Самогласны святаго Феодора


Прїи́дите мꙋчениколю́бцы всѝ, дх҃о́внѡ возвесели́мсѧ, и҆ торжествꙋ́имъ: дне́сь бо предлага́етъ трапе́зꙋ та́йнꙋю мꙋ́ченикъ ѳео̀доръ, веселѧ́щꙋю празднолю́бцєвъ на́съ, є҆́же вопи́ти къ немꙋ̀: ра́дꙋйсѧ страстоте́рпче непобѣди́мый, преще́нїе мꙋчи́телей на землѝ разори́вый. ра́дꙋйсѧ, бре́нное твое́ тѣ́ло за хрⷭ҇та̀ бг҃а ѿда́вый мꙋ́камъ. ра́дꙋйсѧ, въ разли́чныхъ бѣ́дахъ и҆скꙋ́сный во́инъ ꙗ҆ви́вшїйсѧ небе́снаго во́инства. тѣ́мже мо́лимъ тѧ̀, мꙋ́ченикѡвъ ᲂу҆краше́нїе, моли́сѧ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ. Приидите все любители мучеников, будем духовно радоваться и торжествовать; ибо ныне мученик Феодор предлагает таинственную трапезу, увеселяющую нас любящих праздники, чтобы взывать к нему: радуйся непобедимый страдалец, низложивший на землю угрозы мучителей; радуйся перстное тело твое за Христа Бога предавший мукам; радуйся, в многаразличных опасностях показавшийся искусным воином небесного воинства. Потому умоляем тебя, украшение мучеников, молись о душах наших.
Бг҃одарова́ннꙋю благода́ть чꙋде́съ твои́хъ, мꙋ́чениче ѳеодо̀ре, всѣ̑мъ простира́еши, вѣ́рою къ тебѐ притека́ющымъ, є҆́юже хва́лимъ тѧ̀, глаго́люще: плѣнє́нныѧ и҆збавлѧ́еши, и҆сцѣлѧ́еши болѧ́щїѧ, ни́щымъ ѡ҆богаща́еши: и҆ спаса́ющи пла́вающыѧ, сꙋ́етное тече́нїе ᲂу҆держава́еши рабѡ́въ и҆ тщеты́ ꙗ҆вле́нїе твори́ши ᲂу҆крада́ющымъ страда́льче, и҆ во́ины наказꙋ́еши восхище́нїе ѡ҆греба́тисѧ, младе́нцємъ да́рꙋеши ми́лостивно прошє́нїѧ, те́плый ѡ҆брѣта́ешисѧ предста́тель творѧ́щимъ твою̀ свѧще́ннꙋю па́мѧть. съ ни́миже и҆ ёна́мъ страда́льче свѧще́ннѣйшїй, воспѣва́ющымъ твоѐ мꙋче́нїе, просѝ и҆ хрⷭ҇та̀ ве́лїю ми́лость. На всех с верою притекающих к тебе распространяешь ты, мученик Ѳеодор, данную тебе от Бога благодать чудес; почему восхваляем тебя, говоря: пленных ты освобождаешь, болящих врачуешь, бедных обогащаешь и спасаешь плавающих, задерживаешь напрасный побег рабов, и открываешь убыток потерпевших покражу, мученик; и воинов научаешь ты удерживаться от грабежа; сострадательно исполняешь прошения юных; теплым являешься заступником для совершающих священную память твою. С ними, святейший страстотерпец, и нам, воспевающим твое мучение, испроси у Христа великую милость.
Да́ръ бж҃їй превы́шшїй показа́лсѧ є҆си мꙋ̀чениче ѳео́дѡре: занѐ и҆ по кончи́нѣ ꙗ҆́кѡ жи́въ притека́ющымъ дае́ши проше́нїѧ. тѣ́мже сы́нꙋ восхище́ннꙋ жены̀ и҆ногда̀, плѣне́ннꙋ и҆новѣ́рными во́ины, предста́вши вдови́ца слеза́ми хра́мъ тво́й моча́ше: ты же ꙗ҆́кѡ млⷭ҇тивъ на конѣ̀ бѣ́ломъ наше́дъ, сеѧ̀ ѻ҆́трока предста́вилъ є҆си неви́димѡ: и҆ по се́мъ и҆ с си́мъ дѣ́йствꙋѧй чꙋдесы̀, не преста́лъ є҆си. но молѝ хрⷭ҇та бг҃а, спасти́сѧ дꙋша́мъ на́шимъ. Высочайшим даром Божиим оказался ты, мученик Феодор, потому что и по смерти, как живой, исполняешь прошения притекающих к тебе. Потому, когда однажды похищен был сын одной женщины, будучи пленен иноверным войском, вдова пришедши слезами омочала храм твой; а ты как Сострадательный, сидя на белом коне, невидимо привел дитя ее, и после сего, действуя с ним, не оскудел в чудесах. Но моли Христа Бога, чтобы спасены были души наши.
Бж҃е́ственныхъ дарѡ́въ тезоимени́та тѧ̀ чтꙋ̀, требл҃же́нне ѳео́дѡре: свѣ́та бо боже́ственнагѡ незаходи́мое свѣти́ло ꙗ҆вле́йсѧ, ᲂу҆ѧсни́лъ є҆си страда́ньми твои́ми всю̀ тва́рь: и҆ ѻ҆гнѧ̀ си́льнѣйшїй ꙗ҆ви́всѧ, пла́мень ᲂу҆гаси́лъ є҆сѝ и҆ льсти́вагѡ ѕмі́ѧ главꙋ̀ сокрꙋши́лъ є҆сѝ. тѣ́мже во страда́нїихъ твои́хъ хрⷭ҇то́съ приклони́всѧ, вѣнча́ бж҃е́ственнꙋю главꙋ̀ твою̀, великомꙋ́чениче страда́льче, ꙗ҆́кѡ и҆мѣ́ѧй дерзнове́нїе къ бг҃ꙋ, прилѣ́жно моли́сѧ ѡ҆ дꙋша́хъ на́шихъ. Одноименного с божественными дарами, прославляю тебя, блаженный Феодор, ибо оказавшись неугасимым светильником божественного света, ты озаряешь твоими страданиями всю тварь; и явившись могущественнее огня ты угасил пламень и сокрушил главу коварного змия. Потому Христос, приклоняясь к твоим страданиям, увенчал божественную главу твою. Великомученик страстотерпец, как имеющий дерзновение к Богу, усердно молись о душах наших.
Сосꙋ́да ᲂу҆потреби́въ вра́гъ соѿстꙋ́пника мꙋчи́телѧ, ᲂу҆мышле́нїемъ лю́тымъ, посто́мъ ѡ҆чища́ющыѧсѧ лю́ди благочєсти́выѧ, ѿ скве́рныхъ же́ртвъ, ѡ҆скверне́нными бра́шны ѡ҆кꙋша́шесѧ ѡ҆скверни́ти: но ты̀ ѻ҆́нагѡ ᲂу҆хищрє́нїѧ мꙋдрѣ́йшимъ разрꙋши́лъ є҆сѝ ᲂу҆мышле́нїемъ, во снѣ̀ предста́лъ є҆сѝ тогда́шнемꙋ а҆рхїере́ю, и҆ глꙋбо́кое ра́зꙋма ѿкрыва́ѧ и҆ безмѣ́стное начина́нїе ꙗ҆влѧ́ѧ, и҆ тебѣ̀ ᲂу҆́бѡ бл҃года́рствєннаѧ приносѧ́ще, сп҃са написꙋ́емъ, лѣ́тное воспомина́нїе бы́вшагѡ чꙋдесѐ творѧ́ще: и҆ про́чее молѧ́щесѧ, ѿ ᲂу҆мышле́нїй лꙋка́вагѡ невреди̑мымъ спасти́сѧ, къ бг҃ꙋ твои́ми моли́твами мꙋ́чениче ѳео́дѡре. Враг, употребивши орудием отступника мучителя, в злочестивом замысле покушался яствами оскверненными от не чистых жертв, осквернить благочестивых людей очищающихся постом: но сам ты премудрым измышлением разрушил замыслы его, представши во сне тогдашнему архиерею, и раскрыв пред ним глубину ведения, и объяснив неуместный замысел. И потому принося тебе благодарения, именуем тебя спасающим нас, и совершая годовое воспоминание бывшего, просим, чтобы и впредь сохраняемы мы были от замыслов лукавого, по молитвам твоим к Богу мученик Феодор.

Прокимен, глас 5, псал. 19


Оу҆слы́шитъ тѧ̀ гдⷭ҇ь въ де́нь печа́ли. Сті́хъ. Защи́титъ тѧ́ и҆́мѧ бг҃а і҆а́кѡвлѧ. Да услышит тебя Господь, в день печали. Да защитит тебя имя Бога Иаковлева.

Чтение из книги Бытия (2, 20– 3, 20) повествует о сотворении жены, об искушении ее змием, о падении первых людей, обличении их Богом, о наказаниях за грех.

Прокимен, глас 6, псал. 20


Вознеси́сѧ гдⷭ҇и, си́лою твое́ю, воспое́мъ и҆ пое́мъ си́лы твоѧ̀. Сті́хъ. Гдⷭ҇и, си́лою твое́ю возвесели́тсѧ цр҃ь. Возвысься, Господи, силою твоею, и мы будем воспевать и прославлять, силу твою. Господи силою твоею получил веселие царь.

Чтение из книги Притчей (3, 19 – 34) поучает, что Бог, премудростью основал землю, и разумом небеса. В ощущении Его разверзаются бездны, и облака кропят росою. Не пренебрегай, сын, моим советом, и моею мыслию, а сбереги их, чтобы жива была душа твоя, и была благодать на вые твоей. Тогда с уверенностью спокойно будешь ходить по всем путям твоим, и не споткнется нога твоя. Если сядешь, без страха будешь; если ляжешь, приятно заснешь, не убоишься находящего ужаса, и наступающих устремлений нечестивых. Ибо Господь будет на всех путях твоих, и укрепит ногу твою, чтобы она не поскользнулась. Не удерживайся благотворить нуждающемуся, пока может рука твоя помочь ему. Не Говори ему: уйди и приди, опять завтра дам, если ты в силах сделать добро; ибо не знаешь, что родит наступающий день. Не куй на друга твоего зла, когда он живет с тобою и надеется на тебя. Не люби враждовать понапрасну на человека, чтобы и он не сделал против тебя чего-либо худого. Не приобретай себе позора худых людей и не подражай путям их. Нечист пред Богом всякий беззаконник и не найдет места с праведными. Проклятие Божие на домах нечестивых, а жилища праведных благословляются Им. Ибо Господь гордым противостоит, а смиренным дает благодать.


Источник: Стихиры великопостных служб с переводом на русский язык, указанием чтений и кратким изложением содержания их. - Москва : Отд. О-ва любителей духов. просвещения по распространению духов.-нравств. кн., 1876. - 267 с.

Комментарии для сайта Cackle