3-й день
Свята́го священному́ченика Анфи́ма, епи́скопа Никомиди́йскаго. И преподо́бнаго отца́ на́шего Феокти́ста, спо́стника вели́каго Евфи́мия
ВЕ́ЧЕР
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6, глас 1.
Подо́бен: Прехва́льнии му́ченицы:
Богому́дре блаже́нне,/ очервле́ньми своея́ кро́ве/ свяще́нную твою́ и боже́ственную оде́жду уясни́л еси́,/ от си́лы бо благоче́стно в си́лу/ и от сла́вы в сла́ву преше́л еси́./ И ны́не моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим// мир и ве́лию ми́лость.
Же́ртву пе́рвее Бо́гу принося́ Безкро́вную,/ я́ко свяще́нник зако́ннейший,/ я́ко всепло́дие и прия́тну же́ртву/ тебе́ сам́аго кро́вию/ я́ко му́ченик и́стиннейший/ по́слежде Христу́ прине́сл еси́,/ богоглаго́ливе всече́стне.// Его́же моли́ о пою́щих тя.
Му́чеников во́инства/ Христу́, о́тче, приве́л еси́,/ уче́нии твои́ми, Анфи́ме, и наказа́нии,/ уча́ и наказу́я/ и я́ве о́браз, богому́дре, тебе́ сама́го предлага́я./ С ни́миже моли́ся/ дарова́ти душа́м на́шим// мир и ве́лию ми́лость.
И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас и подо́бен то́йже:
О́тче Феокти́сте,/ твоя́ све́тлая па́мять/ мона́хов собо́ры весели́т/ добро́тами твоего́ жития́/ и чуде́с благода́тьми,/ и дарова́ний све́тлостьми./ Христа́ моли́ дарова́ти душа́м на́шим// мир и ве́лию ми́лость.
О́тче Феокти́сте,/ твоего́ терпели́ваго воздержа́ния/ де́мони ужасо́шася/ и упраздни́шася твои́ми непреста́нными моли́твами, всехва́льне:/ Христа́ бо поспе́шствующа стяжа́л еси́./ Его́же ны́не моли́/ дарова́ти душа́м на́шим// мир и ве́лию ми́лость.
О́тче Феокти́сте,/ Бо́жие зда́ние был еси́;/ е́же по о́бразу бо сохрани́в,/ и́стинствуя житие́м,/ и честна́го твоего́ о́браза/ зва́ние показа́л еси́, всечу́дне./ Христа́ моли́ дарова́ти душа́м на́шим// мир и ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 6, самогла́сен:
Свяще́нник зако́ннейший,/ да́же до кончи́ны твоей был еси́,/ блаже́нне Анфи́ме,/ священноде́йствуя бо Боже́ственная и неизглаго́ланная Та́инства,/ кровь излия́л еси́ за Христа́ Бо́га/ и же́ртву благоприя́тну себе́ приве́л еси́./ Тем, дерзнове́ние име́я к Нему́,/ приле́жно моли́ся/ с ве́рою и любо́вию соверша́ющих твою́ пречестну́ю па́мять/ и почита́ющим сию́// изба́витися напа́стей и вся́ких бед и обстоя́ний.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен, глас то́йже.
Подо́бен: Тридне́вен:
Предстоя́щи Дре́ву иногда́,/ во вре́мя распя́тия Де́ва,/ и с де́вственником ученико́м/ пла́чущи, вопия́ше:/ увы́ Мне, ка́ко стра́ждеши,// всех, Христе́, сый Безстра́стие?
На стихо́вне Окто́иха.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 6:
Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х./ Те́мже на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х./ Де́монская разори́л еси́ по́лчища/ и а́нгельския дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ непоро́чно поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,// мир испроси́ душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен,глас то́йже.
Подо́бен: Тридне́вен:
Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное, е́же ви́жду, та́инство, Сы́не Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши,/ пло́тию пове́шен,// жи́зни Пода́телю?
Тропа́рь, глас 4:
И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, богодухнове́нне,/ в виде́ния восхо́д:/ сего́ ра́ди, сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Анфи́ме,/ моли́ Христа́ Бо́га// спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, преподо́бнаго, глас 8:
Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́/ и был еси́ свети́льник вселе́нней,/ сия́я чудесы́, Феокти́сте, о́тче наш,// моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
Кано́н Окто́иха еди́н и святы́х два.
Кано́н священному́ченика, его́же краегране́сие: Цвет тя пою́ па́стырей и му́чеников. Глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви,/ прове́дшему лю́ди Своя́ сквозе́ Чермно́е мо́ре,// я́ко Еди́н сла́вно просла́вися.
Двоплете́н благоче́стия архиере́йства и страда́ния прие́м вене́ц,/ от Христа́ ублажа́ешися, пресла́вне.
Тебе́, Первопа́стырю,/ священноде́йственник Твой, я́ко незло́биво и чи́сто а́гня,/ беззако́нных рука́ми приведе́ся.
Разори́л еси́, иера́рше, еретико́в тве́ржы,/ благочести́вым дерзнове́нием,/ пропове́дав Тро́ицу несозда́нную.
Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице,/ я́же воплоще́нное Присносу́щное и Пребоже́ственное Сло́во па́че естества́ ро́ждши,/ пое́м Тя.
Ин кано́н преподо́бнаго, глас то́йже. Его́же краегране́сие: Твоя́ по́двиги, о Феокти́сте, сказу́ю. Феофа́ново.
Песнь 1
Ирмо́с: Посе́ченный несеко́маго пресече́,/ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де:/ лю́таго врага́ вода́ потопи́,/ и непроходи́мое про́йде Изра́иль./ Песнь же воспева́шеся:// Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Безстра́стия жела́нием сре́чемь, пло́ти взыгра́ния, о́тче, увяди́л еси́,/ Феокти́сте му́дре, Бо́гом помога́емь./ И ны́не нам све́та мы́сленнаго испо́лнитися/ помоли́ся Го́споду, пою́щим: сла́вно бо просла́вися.
Прилепи́вся тебе́ вели́кий Евфи́мий Боже́ственною, о́тче, любо́вию,/ и, спребыва́я, Феокти́сте, кре́пко,/ стезю́ воздержа́ния про́йде де́тельне и́стинно/ и тебе́ совзыва́ше:/ Го́споду пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Подтесни́л еси́ те́ло, преблаже́нне,/ и стра́сти плотски́я, о́тче, порабо́тив, Феокти́сте,/ я́ко прия́л еси́ све́тлость благода́ти/ и, се́ю просвети́вся, боже́ственне взыва́л еси́:/ Го́споду пои́м, сла́вно бо просла́вися.
Богоро́дичен: Тя спасе́ния наде́жду иму́ще, Де́во Ма́ти Бо́жия,/ Сло́во я́ко ро́ждшую, богоразу́мно прему́дрии в воздержа́нии просия́ша,/ Евфи́мий, любе́зный всем, и боже́ственный Феокти́ст,/ Го́споду зову́ще: сла́вно бо просла́вися.
Песнь 3
Ирмо́с: Ты еси́ Утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,// и пое́т Тя дух мой.
Яви́лся еси́ священному́ченик,/ священноде́йствуя пе́рвее, преподо́бне, Изба́вителю:/ пото́м же я́ко же́ртву себе́ сама́го священноде́йствовал еси́.
Был еси́ не нае́мник, но ве́рнейший па́стырь, преподо́бне,/ твою́ кровь пролива́я, боголюбе́зне, за ста́до твое́.
Изря́дне упа́сл еси́ Влады́ки твоего́ ста́до, архиере́е,/ тем на ме́сте зла́чне всели́лся еси́.
Богоро́дичен: Даждь нам по́мощь мольба́ми Твои́ми, Пречи́стая,/ прило́ги отрева́ющи лю́тых обстоя́ний.
Ин
Ирмо́с: Ты еси́ Утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ Свет омраче́нных,// и пое́т Тя дух мой.
Плоть у́бо умертви́л еси́ твою́ воздержа́нием, преподо́бне,/ ду́шу же Боже́ственных благода́тей дарова́ньми просвети́л еси́.
Все у́бо жела́ние ко Влады́це твоему́ обрати́л еси́,/ я́ростию же на де́моны, богоно́се, вооружи́лся еси́.
Богоро́дичен: Пе́ния воспева́юще, богонауче́ннии, Влады́чице,/ Тя по́стницы, я́ко Бо́га ро́ждшую,/ Богоро́дицу просла́виша.
Конда́к преподобному́ченика Феокти́ста, глас 4:
В по́стницех присовокупи́вся вели́кому Евфи́мию,/ в по́двизех я́ко А́нгел на земли́ яви́ся,/ очища́я, преподо́бне, сердца́ ве́рных/ Боже́ственными зна́меньми повсегда́,// сего́ ра́ди любо́вию, Феокти́сте, тя почита́ем.
Седа́лен Анфи́ма, глас 1.
Подо́бен: Лик а́нгельский:
Кровь твоя́, му́дре, та́йно вопия́ше от земли́ к Бо́гу, я́ко А́велева, богому́дре:/ я́ве бо пропове́дал еси́ Тро́ицу Несозда́нную./ Те́мже, Анфи́ме, па́стырски просия́в,/ отгна́л еси́ ересе́й зве́ри, я́ко храни́тель ве́ры.
Сла́ва, преподобнаго, глас 4.
Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:
Отце́в нача́льник наре́клся еси́ и ми́ру был еси́ пресве́тлое свети́ло,/ преподо́бне о́тче Феокти́сте./ Тем непреста́нно чтим па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен:
Пречи́стыя ру́ки Твоя́, Де́во Ма́ти, просте́рши,/ покры́й упова́ющия на Тя и Сы́ну Твоему́ зову́щия:/ всем пода́ждь, Христе́, ми́лости Твоя́.
Крестобогоро́дичен:
На Дре́ве ви́дящи воздви́жена Сы́на Твоего́, Пречи́стая/ утро́бою Ма́тернею растерза́ема, жа́лостно вопия́ла еси́:/ увы́ Мне, ка́ко заше́л еси́,/ Све́те Мой Безле́тный?
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́// и просла́вих Твое́ Божество́.
Волко́в собо́рища а́гнцы творя́ сло́вом, блаже́нне,/ умертви́лся еси́ те́лом,/ дух же пре́дал еси́ Го́споду.
Я́ко благово́нная и всечестна́я,/ Всецарю́ прия́тна же́ртва твоя́,/ и принося́щаго в богому́дрии,/ и приноша́емаго пребеззако́нными рука́ми.
Пома́зался еси́ у́бо, преподо́бне,/ свяще́нническою ма́стию пе́рвее,/ соверши́лся же еси́ второ́е страда́льческою твое́ю, о́тче, кро́вию.
Богоро́дичен: Очище́ние нам да́руй неве́дений, я́ко Безгре́шен,/ и умири́ мир Твой, Бо́же,/ моли́твами Ро́ждшия Тя.
Ин
Ирмо́с: Всел еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди,/ и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ их,/ и спасе́ние бысть ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим:// сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Прему́дрости пе́рвый ты рачи́тель яви́лся еси́, прему́дре;/ житие́ бо непоро́чно пожи́л еси́,/ очище́н изря́дне душе́ю и мы́слию, согла́сно взыва́я:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Очи́стив ум твой от страстны́я молвы́, сла́вне,/ и чу́вства му́дре упра́вив,/ к нему́тней тишине́, о́тче, устреми́лся еси́, усе́рдно воспева́я:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Земны́я печа́ли воздержа́тельно оттря́с,/ Небе́сныя наде́жди стяжа́ Твой уго́дник, Влады́ко,/ боже́ственный Феокти́ст со Евфи́мием, поя́:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Я́ко яви́лся еси́ в ми́ре от Де́вы, я́ко Челове́к,/ дарова́л еси́ побе́ду преподо́бным Твои́м:/ Твои́м бо Кресто́м де́моны си́и прогна́ша,/ ве́рою зову́ще: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Песнь 5
Ирмо́с: У́тренююще вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,// ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.
Безкро́вну Же́ртву прине́сл еси́ Го́споду,/ сама́го же себе́ кро́вию плодоприне́сл еси́, Анфи́ме.
Дух тя Боже́ственный просвети́, иера́рше;/ тем пресла́вную торжеству́ем па́мять твою́.
Боже́ственный у́бо твой язы́к иска́па спасе́ние,/ ток же кро́ве твоея́ духо́вное ра́дование.
Богоро́дичен: Ути́ши непостоя́нную бу́рю страсте́й мои́х,/ Бо́га Ро́ждшая Ко́рмчию и Го́спода.
Ин
Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди,/ и мы́шцею Твое́ю высо́кою/ Твой мир пода́ждь нам,// Человеколю́бче.
Умертви́ на́ша мудрова́ния, Человеколю́бче,/ и плотска́я взыгра́ния/ благоприя́тными преподо́бнаго Твоего́ моли́твами.
Свы́ше нас назира́еши, всеблаже́нне,/ и управляевши житие́ на́ше,/ соверша́ющих любо́вию, му́дре, па́мять твою́.
Богоро́дичен: Сообита́тельная дво́ица,/ преизря́дная и богозва́нная,/ воплоще́ннаго из Де́вы Чи́стыя/ Бо́га пропове́дует, неизрече́нно нам возсия́вшаго.
Песнь 6
Ирмо́с: Ри́зу мне пода́ждь све́тлу,/ одея́йся све́том, я́ко ри́зою,// многоми́лостиве Христе́ Бо́же наш.
Крести́л еси́ водо́ю лю́ди и Святы́м Ду́хом,/ я́коже крести́лся еси́,/ крести́лся же еси́ и твое́ю, о́тче, кро́вию.
Я́ко розга́ Лозы́ жи́зненныя,/ избра́н и че́стен,/ мно́жайший израсти́л еси́ Влады́це твоему́ плод, всеблаже́нне.
Не преста́й, моле́ния творя́ ко Христу́, блаже́нне,/ о ста́де твое́м/ и кровь предложи́в моле́бную.
Богоро́дичен: Храм Тя Бо́жий, и киво́т,/ и черто́г одушевле́н,/ и дверь Небе́сную,/ Богоро́дице, ве́рнии, возвеща́ем.
Ин
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:// от тли, Бо́же, возведи́ мя.
Я́ко со́лнце, су́щим на земли́ возсия́л еси́,/ све́том благоче́стия просвеща́я/ и доброде́телей разсева́я сия́ние,/ и целому́дрия уча́ све́тлости, Феокти́сте,/ твои́ми моли́твами и ны́не вселе́нную умири́.
Богому́дрым по́мыслом ублажи́вся,/ я́же на земли́ преоби́дел еси́ вся,/ и Небе́сное, преблаже́нне о́тче, насле́дие, всему́дре,/ предразсуди́л еси́, Феокти́сте,/ и ны́не я́ве на Небесе́х живе́ши, ра́дуяся.
Богоро́дичен: Привлеко́стеся добро́тою любве́ Христо́вы, благоле́пныя и Боже́ственныя,/ пло́тию я́вльшагося в ми́ре от Святы́я Чи́стыя Богома́тере,/ и яви́стеся мона́хов изве́стнаго жития́ прописа́ния.
Конда́к священному́ченика Анфи́ма, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
Во свяще́нницех благоче́стно пожи́в/ и муче́ния путь сконча́в,/ и́дольская угаси́л еси́ служе́ния,/ побо́рник быв твоему́ ста́ду, богому́дре./ Те́мже тя и почита́ет ны́не, та́йно вопию́ще:/ от бед изба́ви нас/ твои́ми моли́твами, приснопа́мятне Анфи́ме.
И́кос:
Пода́в мне зна́ние Боже́ственное,/ мрак неве́дения от моего́ се́рдца отжени́ моли́твами твои́ми,/ я́ко да пою́ твою́ ве́рно святу́ю па́мять,/ в не́йже а́нгельстии ли́цы с му́ченическими днесь веселя́тся Боже́ственне/ и челове́цы пе́сньми похва́льными твою́ главу́, я́коже цве́ты спле́тше, венча́ют досто́йно,/ прося́ще от Тебе́ прия́ти согреше́ний оставле́ние/ и злых жития́ реше́ние,/ враго́в же ви́димых изба́витися и неви́димых/ твои́ми моли́твами, о́тче наш Анфи́ме.
Песнь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше о́троцы/ в Вавило́не иногда́,/ ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:// отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Я́ко до́брая и я́ко ту́чная же́ртва твоя́ яви́ся, преблаже́нне Анфи́ме:/ Самому́ бо Влады́це кро́вию прине́слся еси́,/ принося́й Безкро́вная,/ отце́в, вопия́, Бо́же, благослове́н еси́.
Пасы́йся и упа́с,/ отобою́ду, о́тче, бога́тство собра́л еси́,/ и, сие́ снабде́в, соблю́л еси́ печа́тию страда́ния,/ поя́ Христу́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
В ве́рных це́ркви Триипоста́сное Естество́ богосло́вил еси́/ и, пред се́ю, богоно́се, непра́ведных судо́м убива́емь,/ пел еси́: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: От де́вственнаго чре́ва вопло́щься яви́лся еси́ на спасе́ние на́ше./ Те́мже, Твою́ Ма́терь ве́дуще Богоро́дицу,/ благода́рно взыва́ем: отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ин
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:// благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Всем жела́нием прилепи́вся воздержа́нием тве́рдым твоему́ Влады́це,/ Того́ ны́не пита́ешися сия́нии, зовы́й:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Плод боже́ствен Влады́це прине́сл еси́ житие́ твое́, треблаже́нне,/ и же́ртву прия́тну и непоро́чну, зовы́й:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Коне́ц боле́зней обре́л еси́, о́тче, наслажде́ние е́же в раи́,/ от те́снаго бо пути́ дости́гл еси́ к простра́нству Ца́рствия, всему́дре,/ благословя́ Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Се Де́ва Боже́ственное Отроча́ породи́,/ Его́же ны́не богоно́снии позна́вше Бо́га и Го́спода, вопия́ху:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Песнь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и а́нгельстии,// хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.
Священному́ченика благосла́внаго в па́мяти,/ ве́рнии, весели́теся, вопию́ще:/ Тя превозно́сим, Христе́, во ве́ки.
Иера́рха му́ченическим зря́ще благоле́пно укра́шена венце́м,/ Го́спода пое́м и превозно́сим во ве́ки.
Тро́ицы уго́дника/ и кровь Тоя́ ра́ди излия́вшаго почти́м,/ Го́спода пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Свеща́тельну Тя и златоза́рну/ всели́выйся в Тя Свет Непристу́пный, Де́во,/ показа́ свещу́ во вся ве́ки.
Ин
Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы, воспо́йте,// лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
С похвала́ми быва́ет, богоно́се, па́мять твоя́:/ пра́вды бо яви́лся еси́ пита́тель,/ му́жества, му́дрости и целому́дрия, о́тче му́дре,/ Соде́телю и Изба́вителю взыва́я:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Богоно́снаго вси благохвале́ньми почти́м,/ я́ко испо́лнена я́ве благода́ти/ и Боже́ственными сия́ньми просвеще́на изря́дне,/ Соде́телю и Изба́вителю вопию́ща:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Во гро́бе те́ло твое́ святи́тель погребе́/ и благоду́шия све́тлый тезоимени́т:/ ду́шу же Ангели на Небеса́ принесо́ша,/ Соде́телю ра́достно песнопою́ще:/ де́ти, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Любому́дрствовати вожделе́вше, Му́дрости жела́нием Ипоста́сныя, по́стницы богому́дрии,/ ми́ру, Всенепоро́чная, я́вльшияся, Отрокови́це, из Тебе́/ и боголе́пно доброде́тели насади́вшияся,/ Ю́же де́ти благосло́вят, свяще́нницы пою́т,/ лю́дие превозно́сят во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Проявле́нное на горе́ законополо́жнику во огни́ и купине́/ Рождество́ Присноде́вы/ в на́ше, ве́рных, спасе́ние, // пе́сньми немо́лчными велича́ем.
Ты у́бо овца́м па́стырь ве́рен показа́лся еси́,/ Па́стырю же овча́ приве́лся еси́ на же́ртву/ и сугу́бу прия́л еси́ сла́ву:/ тем тя честву́юще ублажа́ем.
Ты начерта́ния воздержа́нием, преблаже́нне,/ благоче́стия шары́4 себе́ вообрази́в,/ и́стинно по Бо́жию о́бразу ду́шу твою́ показа́л еси́, блаже́нне.
Твоя́ преда́ния, о́тче, невре́дна соблюда́юще/ и страда́ние честву́юще,/ благоче́стно Тро́ицу во Еди́ном Божества́ Естестве́/ пе́сньми непреста́нно блажи́м.
Богоро́дичен: Противля́ющихся, Христе́, Твое́й Це́ркви/ мы́шцы сокруши́ Богоро́дицы ра́ди/ и ве́рныя лю́ди Твоя́ утверди́, да Тя непреста́нно велича́ем.
Ин
Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,// Ангелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Струя́ми твои́х слез очи́стився,/ ны́не Све́та наслажда́ешися, Феокти́сте, Трисия́ннаго,/ Тому́ предстоя́ я́ве и отону́дными изря́днейше просвеще́н луча́ми,/ свы́ше назира́еши нас, твою́ па́мять соверша́ющих, всеблаже́нне.
Любо́вию и наде́ждею вооружи́вся и ве́рно огражде́н,/ разори́л еси́ хи́трости и кова́рства вра́жия/ и, победи́тель быв, ны́не венцено́сец живе́ши/ с Боже́ственными ли́ки А́нгел и преподо́бных о́крест Престо́ла Всецаря́.
Целому́дренно и пра́ведно и благочести́во на земли́ с челове́ки пожи́вше,/ на Небесе́х сия́ете, богому́дрии по́стницы, со безпло́тных чи́нми,/ Заре́ю пита́ющеся Богонача́льною,/ от Нея́же и по́двигов пра́ведно венцы́, я́ко победоно́сцы, прия́сте.
Богоро́дичен: Боже́ственная и богому́драя и свяще́нная дво́ице отце́в пресве́тлая,/ ва́шими мольба́ми ми́ру мир от Бо́га низпосла́тися проси́те/ и Це́рквам и́стинно единоу́мие и ве́ру,/ моли́твами благоприя́тными Богоро́дицы, преблаже́ннии.
Свети́лен.
Подо́бен: Ученико́м:
Лик приведи́ днесь ле́тный весь, Никомиди́йский, ра́дуяся, гра́де,/ добраго па́стыря твоего́, и взыгра́й, назира́теля име́яй, соблюда́юща тя,/ вре́да враг вы́шша.
Богоро́дичен: Со апо́столы моля́, Богоро́дице, Твоего́ Сы́на и Го́спода/ поми́ловатися всем пою́щим Тя, и сла́вящим,/ и во ико́нах Тя честву́ющим, и покланя́ющимся досто́йно,/ и любо́вию облобыза́ющим.
На стихо́вне Окто́иха.
Сла́ва, глас 4. Самогла́сен. Ефре́ма Кари́йскаго:
Никомиди́йскому великогра́ду/ всяк град и страна́ спра́зднует днесь/ в па́мять честна́го его́ граждани́на,/ и́бо концы́ земни́и пле́щут,/ веселя́щеся ны́нешним торжество́м священному́ченика./ Сему́ и мы, пе́сньми, я́ко цве́ты, венцы́ спле́тше, возопии́м:/ ра́дуйся, па́стырю до́брый, я́же ду́шу положи́вый за о́вцы,/ же́ртва и жрец, иере́й и овча́./ Тебе́ мо́лимся:/ с пострада́вшими с тобо́ю Христа́, Анфи́ме, моли́/ ста́до твое́ сие́ от иноплеме́нных волко́в изба́вити// и Небе́сныя огра́ды с тобо́ю сподо́битися.
И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Распина́ема Христа́ Человеколю́бца/ ви́дящи Пречи́стая/ и ре́бра ископава́ема копие́м,/ пла́чущи, вопия́ше: что сие́, Сы́не Мой?/ Что Тебе́ неблагода́рнии лю́дие возда́ша/ за я́же сотвори́л еси́ до́брая им,/ и тщи́шися безча́дствовати Мя, Вселюбе́знейший?/ Удивля́юся, Благоутро́бне,// Твоему́ во́льному распя́тию.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны Окто́иха на 4. И Анфи́ма песнь 3 на 4. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем,/ смерть преподо́бных Его́. Стих: что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 334. Аллилу́ия, глас 2: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду: Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода: Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 36. Прича́стен: В па́мять ве́чную:
Священномученик Анфим, епископ Никомидийский, и с ним мученики Феофил диакон, Дорофей, Мардоний, Мигдоний, Петр, Индис, Горюний, Зинон, Домна дева и Евфимий
Священномученик Анфим, епископ Никомидийский, и с ним мученики Феофил диакон, Дорофей, Мардоний, Мигдоний, Петр, Индис, Горюний, Зинон, Домна дева и Евфимий пострадали за Христа в 302 году, во время гонения на христиан от императоров Диоклитиана и Максимиана.
Святой епископ Анфим управлял Никомидийской церковью в то тяжелое время гонений. Преследование христиан особенно усилилось после пожара, случившегося в никомидийском царском дворце, поскольку вину за этот несчастный случай возложили на христиан, обвинив их в поджоге. В одной только Никомидии в день Рождества Христова было сожжено в храме до 20 тысяч молящихся. Тогда многие христиане явили образец твердого исповедания веры и бестрепетно приняли муки за Христа. Так, святому диакону Феофилу были отрезаны уши, а затем он был побит камнями, святой Дорофей был усечен мечом, святой Мардоний сожжен, святой Мигдоний живым засыпан землей, святые Петр, Индис и Горгоний утоплены в море; святой Зинон, воин, смело обличавший царя Максимиана за его злочестие, был побит камнями и затем обезглавлен; Домна дева, бывшая жрица языческих богов, и святой Евфимий, погребавшие тела святых мучеников и мужественно исповедавшие веру во Христа, были усечены мечом.
Епископ Анфим в это время скрывался недалеко от Никомидии. Он рассылал оттуда увещания, укрепляя в своей пастве твердость веры и призывая христиан не страшиться мучений. Одно из его писем, посланное с диаконом Феофилом, было перехвачено и представлено Максимиану. От диакона Феофила потребовали открыть местопребывание епископа, однако Феофил наотрез отказался предать святого Анфима. Тогда его подвергли пыткам и умертвили.
Узнав, наконец, где скрывается святой Анфим, Максимиан послал за ним отряд воинов, которые на пути встретили самого Анфима. На их вопрос, может ли он указать им, где скрывается епископ, неузнанный святой Анфим ответил утвердительно и привел их в свое жилище, оказав им теплое гостеприимство. После этого он открыл пораженным воинам, что он и есть тот, за кем они посланы. Потрясенные его самоотверженностью, воины советовали ему скрыться. Но святой Анфим не согласился. Соприкоснувшись с проявлением истинно христианского мужества, все воины просили святого совершить над ними таинство Крещения. Святой епископ Анфим был подвергнут истязаниям и, наконец, с радостью преклонил голову под меч. Тело его было тайно погребено христианами.
Блаже́ннаго Иоа́нна Ми́лостиваго Власа́таго, Росто́вскаго чудотво́рца
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
Блаже́н муж: 1-й антифо́н.
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
Блаже́нне Иоа́нне богому́дре,/ чи́стая твоя́ душа́/ правове́рным смы́слом сия́ющи/ и блиста́ющи доброде́телей светлостьми́,/ озаря́ет ве́рных исполне́ние,/ бесо́вскую тьму отгоня́ющи,/ те́мже я́ко прича́стника тя невече́рней благода́ти/ ублажа́ем благоче́стно вси,// досточу́дне.
Име́я ду́шу ми́лостиву,/ и чист по́мысл, и се́рдце бо́дро,/ ве́ру небла́зненну/ и любо́вь вои́стину нелицеме́рну,/ от земли́ преста́вился еси́ к Небе́сным/ и с ли́ки пра́ведных водворя́ешися./ Те́мже тя почита́ем свяще́нными пе́сньми/ и благоче́стно вси сла́вим,// досточу́дне Иоа́нне.
Боже́ственными уче́нии укрепля́яся,/ стра́сти плотска́я от души́ отгна́л еси́/ и Святе́й Тро́ице селе́ние предочи́щенное был еси́./ Тем к Боже́ственней жи́зни преста́вился еси́,/ Бо́гу соблюда́ющу и ны́не/ невреди́мо твое́ блаже́нное те́ло/ Боже́ственным судо́м,// и́мже Сам весть, прославля́яй тя я́ве, Иоа́нне.
Сла́ва, глас 1:
Ка́ко не диви́мся житию́ твоему́/ или́ ка́ко не похва́лим, преподо́бне Иоа́нне, житие́ равноа́нгельное,/ по́мысла целому́дренное/ и кро́тости твоея́ смире́нное и молчали́вое,/ ми́лостыни неоску́дное?/ Все́ми доброде́тельми украси́лся еси́, блаже́нне./ Те́мже тебе́ ожида́ет неизглаго́ланная ра́дость// и Небе́сное Ца́рствие.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: Всеми́рную сла́ву:
Вход. Проки́мен дне и чте́ния 3 преподо́бническая.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их./ И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Яко зла́то в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцаря́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый, преподо́бие./ Поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие;/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы, и, я́ко ви́хор, разве́ет их/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние, и злоде́йство превратя́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ конце́в земля́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам и си́ла от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):
Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть, и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга./ Уго́дна бо бе Го́споду душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
На лити́и стихи́ры, глас 1:
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Наста́, богоно́се,/ со́лнца светле́йший твой пра́здник,/ озаря́ет приходя́щия к тебе́ ве́рою/ и безсме́ртием облагоуха́ет,/ и душа́м источа́ет исцеле́ния, Иоа́нне преподо́бне,// моли́твенниче о душа́х на́ших.
Чу́вственныя стра́сти теле́сныя/ победи́в воздержа́ния бразда́ми, чудоде́йственниче Иоа́нне,/ и ре́вности безпло́тных на земли́ показа́в,/ вся плотска́я жела́ния ду́ху повину́л еси́,/ тем ны́не, в Небе́сных селе́ниях водворя́яся,// моли́ о душа́х на́ших.
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, о́тче,/ оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го/ и сла́вен вселе́нней показа́вся./ О нас непреста́нно моли́,/ почита́ющих ве́рою// пречестну́ю па́мять твою́, преподо́бне.
Сла́ва, глас 2:
Преподо́бне о́тче,/ измла́да доброде́тели приле́жно обучи́вся, орга́н был еси́ Свята́го Ду́ха/ и, от Него́ прии́м чуде́с де́йство,/ увеща́л еси́ челове́ки преоби́дети сла́дкая./ Ны́не же Боже́ственным Све́том чисте́йше осиява́ем,// просвети́ и на́ша мы́сли, Иоа́нне, о́тче наш.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Дом и жили́ще/ Ду́ха Пресвята́го,/ прему́дре Иоа́нне, был еси́./ Те́мже и нас до́мы Того́ соде́лай,// святу́ю твою́ па́мять почита́ющих.
Стих: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде// и упова́ет на Него́.
Житие́ твое́, я́ко со́лнце,/ в сердца́х ве́рных возсия́,/ чудеса́ испуща́я,/ те́мже и нас све́том невече́рним озари́,/ всечестну́ю твою́ па́мять почита́ющих.
Стих: Пра́ведник, я́ко фи́никс, процвете́т,// я́ко кедр, и́же в Лива́не, умно́жится.
Не преста́й моля́ся, Иоа́нне,/ о любо́вию чту́щих тя/ и твоего́ предста́тельства прося́щих,/ да вси честно́е твое́ пра́зднество,/ веселя́щеся, почита́ем.
Сла́ва, глас 4:
Земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к/ яви́лся еси́, преблаже́нне,/ исто́чник умиле́ния, ми́лости пото́к,/ пучи́на чуде́с, струя́ исцеле́ний,/ Иоа́нне досточу́дне,/ ма́слина Бо́жия, вои́стину плодови́та,/ еле́ем трудо́в твои́х умаща́я ве́рою тя хва́лящих/ и моля́ Человеколю́бца/ от бед изба́вити/ любо́вию чту́щих всечестну́ю па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже: При́зри на моле́ния:
Тропа́рь, глас 8:
Яви́лся еси́ во гра́де, я́ко в пусты́ни,/ в смиренному́дрии, чистоте́ и в труде́х, и по́двизех, и в терпе́нии мно́зе, преблаже́нне о́тче Иоа́нне./ Взем бо Крест Христо́в, после́дова Ему́/ и бе в моли́твах и псалмопе́нии иноязы́чнаго рече́ния день и нощь/ о спасе́нии всего́ ми́ра христиа́нскаго,/ и пресели́лся еси́ к Невече́рнему Све́ту./ Ны́не же ко гро́бу твоему́ ве́рнии приходя́щии,/ моля́щеся Го́сподеви, Богоро́дице и Предте́чи, прие́млют исцеле́ния моли́твами твои́ми./ Но при́сно за ны моли́ся, блаже́нне о́тче Иоа́нне,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропа́рь, глас 4:
Яви́лся еси́ во гра́де, я́ко в пусты́ни,/ смиренному́дрием и чистото́ю/ и, взем Крест Христо́в, после́дова Ему́/ в труде́х и по́двизех и в терпе́нии мно́зе, преблаже́нне о́тче Иоа́нне./ И ны́не моли́ о нас, соверша́ющих па́мять твою́/ и усе́рдно притека́ющих к ра́це моще́й твои́х,/ изба́витися от бед и душа́м на́шим пода́ти ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь свята́го два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
Тве́рдаго адама́нта и столпа́, непоколеби́ма вра́жиими прило́ги,/ богоно́снаго Иоа́нна пе́сньми почти́м./ Терпе́нием бо вои́стину посрами́в прило́ги сопроти́внаго врага́ и без ве́сти его́ сотвори́вша,/ и ны́не мо́лится о спасе́нии душ на́ших.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен::
Ужа́сно чу́до зача́тия и несказа́нен о́браз Рождества́/ в Тебе́ позна́ся, Чи́стая Присноде́во,/ ужаса́ет мой ум и удивля́ет по́мысл./ Сла́ва Твоя́, Богоро́дице, всем простре́ся/ во спасе́ние душ на́ших.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 5:
По́стника Госпо́дня пе́сньми почти́м,/ я́ко умертви́вша вся прило́ги страсте́й/ воздержа́нием и тве́рдым терпе́нием вои́стину,/ и посрами́вша зело́ противобо́рца врага́ и всю его́ горды́ню,/ и ны́не моля́щася ко Го́споду, поми́ловатися душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Предста́тельнице необори́мая оскорбля́емых/ и те́плое заступле́ние упова́ющих на Тя,/ от бед мя изба́ви:/ Ты бо еси́ всех Помо́щница.
По полиеле́е седа́лен, глас 1:
Погре́бл еси́ страсте́й все воста́ние/ умерщвле́нием пло́ти, свяще́нный о́тче,/ и жизнь безконе́чную по сме́рти прия́л еси́./ Те́мже днесь Христо́ва Це́рковь пра́зднует твою́ досточу́дную па́мять,/ преподо́бных украше́ние.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Тебе́ велича́ем, Богоро́дице, вопию́ще:/ Ты еди́на Благослове́нная,/ из Тебе́ бо неизрече́нно роди́ся Христо́с Бог наш.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде;/ и упова́ет на Него́. Стих: Услы́ши, Бо́же, глас мой, внегда́ моли́тимися к Тебе́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8:
Челове́че Бо́жий, Иоа́нне чу́дный,/ ты у́бо, восше́д на ле́ствицу доброде́телей,/ по ней возше́л еси́ к го́рнему Иерусали́му/ и та́мо узре́л еси́ жела́емаго Христа́,/ Его́же ра́ди плоть твою́ изнури́л еси́/ и те́ло ме́ртвенное на безсме́ртную жизнь измени́л еси́./ О нас непреста́нно моли́ся// дарова́ти душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Кано́н Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну:
Тво́рче всея́ тва́ри, Преблаги́й Го́споди Иису́се Христе́, Бо́же наш,/ яви́л еси́ нам, рабо́м Твои́м, сего́ блаже́ннаго Иоа́нна, по́мнящим и слы́шавшим его́,/ и́же ны́не, ра́ди Твоего́ свята́го и́мене и Пречи́стыя Богоро́дицы и Предте́чи Иоа́нна/ ко гро́бу его́ приходя́ще, прие́млют исцеле́ния,/ тем Твое́ человеколю́бное смотре́ние сла́вим и мо́лим Тя:/ спаси́ нас, Го́споди.
Ми́лостивому Бо́гу на земли́ подо́бен был еси́, о́тче Иоа́нне,/ правове́рным смы́слом оста́вль оте́чество свое́, прии́де во град, я́ко в пусты́ню./ И, я́ко ца́рскою багряни́цею и ви́ссом, власяни́цею оде́явся, о́тче,/ и венце́м терпе́ния с пострада́вшими увязе́ся,/ моли́ Христа́ Бо́га о всех нас.
Отче Иоа́нне блаже́нне,/ ко Христу́ ве́ру небла́зненну име́яй, чист по́мысл и любо́вь нелицеме́рну,/ терпе́нием же твои́м и смиренному́дрием/ прича́стника тя невече́рней благода́ти благоче́стно сла́вим.
Богоро́дичен: Роди́выйся от Де́вы, Христе́ Бо́же, и мир просвети́вый от нетле́ния,/ изба́ви и мене́, окая́ннаго, Богоро́дицы ра́ди и всех святы́х Твои́х/ от прегреше́ний мои́х.
Катава́сия: Крест начерта́в:
Песнь 3
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́:
Христа́ Бо́га в се́рдце свое́м восприя́л еси́, о́тче Иоа́нне,/ и Престо́ла Бо́жия дости́гл еси́,/ Пресвяту́ю Тро́ицу непреста́нно зре́ти сподо́бился еси́./ Мо́лим тя: испроси́ пода́ти правосла́вным христиа́ном здра́вие,/ на враги́ одоле́ние и ми́ру умире́ние, земли́ благопло́дие/ и душа́м на́шим спасе́ние.
Име́я, о́тче Иоа́нне, ду́шу чи́сту и ми́лостиву и се́рдце бо́дро,/ тем вселе́ние во дворе́ ове́ц Христо́вых и путь предочи́щен обре́т к Пресвяте́йТро́ице,/ к ве́чному животу́ прибли́зился еси́, и нас спаси́ моли́твами твои́ми.
Пресвято́му Ду́ху на земли́ был еси́ жили́ще, блаже́нне Иоа́нне,/ ны́не же на Небеси́ предстои́ши Го́сподеви./ Те́мже мо́лим тя:/ и нас Свято́му Ду́ху дом соде́лай моли́твами твои́ми, чту́щих тя.
Богоро́дичен: Роди́тельнице безму́жная, Ма́ти Христа́ Бо́га, Де́во Мари́е,/ мо́лим Тя, Госпоже́:/ спаси́ рабы́ Твоя́ от всех зол.
Ин конда́к, глас 2:
Христо́вою любо́вию уязви́вся, о́тче Иоа́нне блаже́нне,/ вы́шния красоты́ жела́я,/ земна́я же вся презре́ и ни во что́же вмени́,/ и на земли́ а́нгельское житие́ име́я,/ пресели́лся еси́ в ве́чный поко́й,/ иде́же, предстоя́ Христу́ Бо́гу,/ моли́ спасти́ся нам и всему́ христиа́нскому ро́ду, я́ко да зове́м ти:// ра́дуйся, преблаже́нне о́тче Иоа́нне.
Седа́лен: Тве́рдаго адама́нта: пи́сан по 1-м стихосло́вии. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесе́нна Тя ви́девши:
Лучеза́рными светлостьми́ Пресвяты́я Тро́ицы просия́л еси́, о́тче Иоа́нне,/ я́ко ма́слина плодови́та в дому́ Бо́жии, еле́ем трудо́в твои́х./ И ны́не, в неизглаго́ланней ра́дости пребыва́я,/ посеща́й нас моли́твами твои́ми, чту́щих тя.
Богому́дре о́тче Иоа́нне,/ чи́стая твоя́ душа́ с ли́ки святы́х на Небесе́х предстоя́т Христу́ Бо́гу, ра́дуяся./ Те́мже мы святу́ю твою́ па́мять пе́сньми почита́ем и мо́лим тя спасти́ся нам.
Житие́ твое́ на земли́, блаже́нне Иоа́нне, я́ко со́лнце возсия́,/ ны́не же, на Небесе́х предстоя́ Го́сподеви, мо́лишися за ны./ Зде же от гро́ба твоего́ чуде́с лучи́, исцеле́ния прие́млюще, мо́лим тя:/ просвети́ нас Невече́рним Све́том, моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Я́ко заче́нши Преве́чное из Безнача́льнаго Отца́ Сло́во,/ пло́тию ро́ждши па́че сло́ва, Де́во Ма́ти, Преве́чнаго Бо́га,/ Того́ моли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет:
Свети́ло пресве́тлое от Бо́га возсия́л еси́, о́тче Иоа́нне, в преимени́том гра́де Росто́ве/ и в доброде́тельных све́тлостех чудесы́ просия́л еси́./ Те́мже тя прославля́ем, па́мять твою́ почита́юще.
Яви́лся еси́ во гра́де Росто́ве земны́й А́нгел и Небе́сный челове́к,/ подава́я всем исто́чник благоче́стия и ми́лости,/ по преставле́нии же да́руя душа́м на́шим спасе́ние и телесе́м исцеле́ние.
Ко́е похвале́ние принесе́м ти, честны́й о́тче Иоа́нне,/ ви́дяще и слы́шаще блаже́нное твое́ житие́ и терпе́ние?/ Яко и ны́не, приходя́ще к тебе́, прие́млем неоску́дно исцеле́ние и здра́вие,/ и что ти возда́мы, не ве́мы, но то́кмо глаго́лем:/ ди́вен Бог во святы́х Свои́х, творя́й чудеса́ Еди́н.
Богоро́дичен: Всесвята́я Богоро́дице,/ во вре́мя живота́ моего́ не оста́ви мене́,/ челове́ческому предста́тельству не вве́ри мя,/ но Сама́ заступи́ и поми́луй мя.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом:
Богому́дре и всеблаже́нне Иоа́нне,/ смиренному́дрием, терпе́нием и по́двиги возжеле́л еси́ Небе́снаго Ца́рствия./ Ны́не же, предстоя́ со все́ми святы́ми Царе́ви Си́лам,/ моли́ спасти́ся рабо́м твои́м.
Бога́тства Небе́снаго возжела́л еси́, земну́ю сла́ву и бога́тство ни во что́же вмени́в,/ обре́т Ца́рство Небе́сное, нетле́нным и ве́чным бога́тством обогати́лся еси́,/ и нас спаси́ моли́твами твои́ми от всех зол.
Посо́бием и вселе́нием в тя Пресвята́го Ду́ха, о́тче Иоа́нне,/ на земли́ терпе́нием побежда́я бесо́вския полки́,/ обре́л еси́ вене́ц нетле́нный от Христа́ Бо́га и Спа́са душ на́ших./ Моли́ спасти́ся рабо́м твои́м.
Богоро́дичен: Пое́м Тя, Де́во, Богома́ти Чи́стая, Мари́е,/ па́че рождества́ Твое́ богому́жное Рождество́ и нетле́нную чистоту́,/ и́бо сочета́ся де́вство и рождество́.
Конда́к, глас 8:
Христо́вою любо́вию уязви́вся, о́тче Иоа́нне блаже́нне,/ вы́шния красоты́ жела́я, земна́я же вся презре́ и ни во что́же вмени́;/ и на земли́ а́нгельское житие́ препроводи́, в ве́чный поко́й дости́же,/ иде́же глас пра́зднующих, с ни́миже моли́ся за ны// и душа́м на́шим проще́ние и телесе́м исцеле́ние да́руй.
И́кос:
Ка́ко возмогу́ аз, окая́нный, воспе́ти равноа́нгельное житие́ твое́ на земли́:/ целому́дрие, терпе́ние и те́плую я́же ко Христу́ любо́вь?/ По отше́ствии же твое́м к Бо́гу/ с ве́рою приходя́щим ко гро́бу твоему́ подае́ши исцеле́ния./ И что́ ти принесе́м? То́чию мо́лим тя и си́це вопие́м:/ ра́дуйся, честны́й о́тче наш Иоа́нне блаже́нне,/ ты бо еси́ гра́ду на́шему похвала́ и утвержде́ние,/ боля́щим исцеле́ние и душа́м на́шим спасе́ние.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии:
Све́тло сия́ющим спаси́тельным бога́тством на земли́ обогатится еси́, блаже́нне о́тче Иоа́нне,/ всели́лся в боже́ственный град Росто́в и причти́лся еси́ с ли́ки пра́ведных в ве́чное ра́дование./ Моли́ся за ны, пою́щия:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Боже́ственными веле́нии и уче́нии оде́явся в смысл безстра́стный и моли́твенный,/ вни́де во двор ове́ц Па́стыря Небе́снаго,/ иде́же ли́цы святы́х веселя́щеся пою́т:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Ди́вен еси́, Бо́же наш,/ я́ко и ко́сти на́ги де́йствуют в ми́ре чудеса́ и подаю́т исцеле́ния,/ да благослови́м Го́спода, пою́ще:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Безневе́стная Чи́стая браконеиску́сная Де́во, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ моли́ Того́ о спасе́нии пою́щих:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л:
Благи́м смиренному́дрием твои́м ум свой простира́я к Вы́шнему,/ Боже́ственным призыва́нием вни́де в ра́дость Го́спода своего́,/ хваля́ и благословя́ Христа́ во ве́ки.
Мольба́ми твои́ми и благоду́шным терпе́нием, ду́шу твою́ и те́ло очи́стив от вся́кия скве́рны,/ обре́л еси́ ве́чный поко́й,/ иде́же есть жили́ще веселя́щихся и сла́вящих Христа́ во ве́ки.
После́довал еси́, о́тче, отце́м, Иоа́нне блаже́нне,/ и́же Христа́ ра́ди на земли́ мно́ги ско́рби претерпе́вый и Боже́ственная веле́ния вся соверши́вый./ Ты бо тле́нная вся мудрова́ния от себе́ отве́ргл еси́,/ тем Небе́сное Ца́рство насле́дова во ве́ки.
Богоро́дичен: Я́ко Цари́цу, Царя́, всех Бо́га, Ро́ждшую,/ ве́рнии, со Арха́нгелом Благослове́нную возвели́чим Ма́терь Бо́жию:/ ра́дуйся, Ма́ти Творца́ тва́ри.
Песнь 9
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный:
Ра́нами и наруга́нием от бесо́в и лука́вых челове́к, моли́твенным терпе́нием свои́м/ вра́жия полки́ побежда́я по́мощию Свята́го Ду́ха,/ вселя́лся еси́ к Невече́рнему Све́ту Бо́жия благода́ти./ Тем тя, хва́ляще, ублажа́ем.
Посреде́ ми́ра живы́й и вся стре́лы лука́ваго диа́вола сокруши́в,/ моли́твами твои́ми дости́гл еси́ горняго Иерусали́ма,/ предстоя́ Христу́ Бо́гу за чту́щия тя.
Мо́лим тя, блаже́нне Иоа́нне,/ моля́ Христа́ Бо́га, и Пречи́стую Богоро́дицу, и Предте́чу Иоа́нна, и всех святы́х/ пода́ти правосла́вным христиа́ном здра́вие и побе́ду на вся ви́димыя и неви́димыя враги́/ и жела́ние о исполне́нии соверше́нства во ве́ки веко́в.
Богоро́дичен: И́же нас ра́ди рожде́йся от Де́вы, Христе́ Бо́же,/ и за ны распны́йся, и сме́ртию смерть разруши́вый,/ моли́твами Богоро́дицы и всех святы́х поми́луй и спаси́ нас.
Свети́лен:
Процве́л еси́, я́ко фи́никс, Дави́дски, о́тче,/ и оби́тель яви́лся еси́ Ду́ха Пресвята́го,/ и сла́вна тя вселе́нней показа́./ О нас непреста́нно моля́, почита́ющих ве́рою пречестну́ю па́мять твою́,/ преподо́бне Иоа́нне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
От Бо́га ми́рови по́данных благи́х Ты вина́ была́ еси́, Богоро́дице,/ но и ны́не моля́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.
На хвали́тех стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Дал еси́ при́тчу терпе́ния и му́жества,/ Преблаги́й Го́споди,/ пра́веднаго Иоа́нна и многочуде́снаго,/ доброде́тельми и словесы́/ и де́лы сия́юща,/ целому́дрием украша́ема и кро́тостию./ Тем Твое́ неизрече́нное строе́ние сла́вим,/ Иису́се Всеси́льне// и Спа́се душ на́ших.
Пра́веден и незло́бив,/ и́стинен же и непоро́чен и ве́рен,/ уклоня́яйся от вся́кия зло́бныя ве́щи,/ показа́лся еси́, Иоа́нне блаже́нне,/ просвеще́н доброде́тельми/ и благоче́стием сия́я./ Тем тя ублажа́ем/ и свято́е твое́ и честно́е днесь пра́зднуем успе́ние,// ра́дующеся, богому́дре.
Целому́дрием и благове́рием,/ я́ко багряни́цею многоце́нною, оде́явся, Иоа́нне,/ пра́вдою же и кро́тостию,/ я́ко Боже́ственным венце́м, увя́злся еси́,/ со стра́ждущими Христа́ ра́ди/ ца́рствовати возжела́л еси́./ И ны́не Царю́ Сил предстои́ши,/ Иису́су Всеми́лостивому// и Спа́су душ на́ших.
Сла́ва, глас 2:
Преподо́бне о́тче,/ из младе́нства доброде́тели приле́жно обучи́вся,/ орга́н был еси́ Свята́го Ду́ха/ и, от Него́ прии́м чуде́с де́йство,/ увеща́л еси́ челове́ки преоби́дети сла́дкая./ Ны́не же Боже́ственным Све́том чисте́йше осиява́ем,/ просвети́ и на́ша мы́сли,// Иоа́нне, о́тче наш.
И ны́не, Богоро́дичен, глас то́йже:
Все упова́ние мое́ на Тя возлага́ю,/ Ма́ти Бо́жия,// сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.
Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны свята́го от кано́на, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем// смерть преподо́бных Его́. Стих : Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, в за́поведех Его́ восхо́щет зело́. Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́, род пра́вых благослови́тся. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 10. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:
Блаженный Иоанн Ростовский Милостивый Власатый
Блаженный Иоанн Ростовский Милостивый Власатый († 1580) подвизался в Ростове в подвиге юродства, терпя нужды и скорби. Он не имел постоянного пристанища и лишь изредка отдыхал в доме своего духовника, священника Всехсвятской церкви, или у одной престарелой вдовицы. Живя в смирении, терпении и непрестанной молитве, он духовно окормлял многих людей, в том числе и преподобного Иринарха, затворника Ростовского (память 13 января). Блаженный всегда носил с собой и читал пергаменную Псалтирь, написанную на латинском языке. После долгих подвигов он скончался 3 сентября 1580 года и был погребен, по завещанию, подле церкви святого Власия, за алтарем.
Известны принадлежавшие блаженному большой кипарисовый крест и его Псалтирь на латинском языке. На гробнице его совершались благодатные исцеления. Он имел «власы на главе велики», почему и называется Власатым; известен он также и под именованием «Милостивый», присвоенным ему за те исцеления, которые получали верующие по молитвам при его гробнице, а также в память его тезоименитого святого – патриарха Александрийского Иоанна Милостивого (VII в., память 12 ноября), имя которого он носил.
* * *
Шары́ – кра́ски, цвета́