Источник

Месяца мая в 9-й день

Иже во святых отца нашего Николая Архиепископа, Мир Ликийских Чудотворца

На вечерни

Поем: Блаже́н муж: 1-й антифон.

На Го́споди, воззва́х: стихиры праздника 3

и святаго 5, глас 8. Подобен: На Не́бо теку́щее:

На не́бо доброде́телей возше́д превысо́ких, / чудотво́рец яви́лся еси́ в Ми́рех, сла́вне: / те́лом в Ба́ре почива́я, / ду́хом везде́ ве́рныя посеща́еши / и вся от бед изыма́еши, / досто́йно честь прие́мля, / во святи́телех прославля́ешися, / Христо́в уго́дниче блаже́нне. / Тя ны́не моле́бно призыва́юще, / уми́льно глаго́лем: / помоли́ся, святи́телю Нико́лае, Спа́су всех / умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша. [Дважды.]

Моле́бными пе́сньми, соше́дшеся, празднолю́бцы, / на́шего засту́пника честно́е пренесе́ние ра́достно восхва́лим, / и́же вся страны́ просвеща́ет чудесы́ / и скорбя́щия боже́ственне утеша́ет, / оби́димыя избавля́ет, / и́же ми́лостынею Бо́га одолжи́ / и того́ ра́ди прия́т стокра́тное воздая́ние. / К нему́же вси мы взыва́ем: / помоли́ся, святи́телю Нико́лае, Спа́су всех / умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша. [Дважды.]

А́нгельская жили́ща дости́г доброде́тельми, / предстои́ши Влады́це твоему́ Христу́, / Ему́же раб благопокори́в был еси́, / и от ра́ки ми́ро то́чиши, / ве́рным посо́бствуя чудесы́ твои́ми / и к Бо́гу приводя́ благочести́выя. / Не от Ба́ра ны́не призыва́ем тя, / но от го́рняго Иерусали́ма, / иде́же ра́достно лику́еши со апо́столы, и проро́ки, и святи́тели: / помоли́ся, Богоно́се Нико́лае, Спа́су всех / умири́ти мир и спасти́ ду́ши на́ша.

Слава, глас 6: Святи́телей удобре́ние / и отце́в сла́ву, / исто́чника чуде́с и ве́рных засту́пника вели́каго, / соше́дшеся, о празднолю́бцы, / пе́сненными похвала́ми воспое́м, глаго́люще: / ра́дуйся, ми́рянов храни́телю, / и первоседа́телю честны́й, и сто́лпе неподви́жимый. / Ра́дуйся, свети́льниче свесве́тлый, / и́же мирски́я концы́ просвеща́я чудесы́. / Ра́дуйся, скорбя́щих Боже́ственная ра́досте / и оби́димых те́плый предста́телю. / И ны́не, всеблаже́нне Нико́лае, / не преста́й моля́ся Христу́ Бо́гу / с ве́рою и любо́вию чту́щих приснора́достную / и всепра́зднственную па́мять твою́.

И ныне, праздника.

Вход. Прокимен дне и чтения.

При́тчей чте́ние

Па́мять пра́веднаго с похвала́ми, и благослове́ние Госпо́дне на главе́ его́. Блаже́н челове́к, и́же обре́те прему́дрость, и сме́ртен, и́же уве́де ра́зум. Лу́чше бо сию́ купова́ти, не́жели зла́та и сребра́ сокро́вища. Честне́йшая же есть ка́мений многоце́нных, все же честно́е недосто́йно ея́ есть. Долгота́ бо дней и ле́та живота́ в десни́це ея́, в шу́йце же ея́ бога́тство и сла́ва, от уст ея́ исхо́дит пра́вда, зако́н же и ми́лость на язы́це но́сит. Послу́шайте у́бо мене́, о ча́да, честна́я бо реку́, и блаже́н челове́к, и́же пути моя́ сохрани́т, исхо́ди бо мои́, исхо́ди живота́, и уготовля́ется хоте́ние от Го́спода. Сего́ ра́ди молю́ вас и предлага́ю мой глас сыново́м челове́ческим, я́ко аз, прему́дрость, устро́их сове́т, и ра́зум, и смысл аз призва́х. Мой сове́т и утвержде́ние, мой ра́зум, моя́ же кре́пость. Аз мене́ лю́бящия люблю́, и́щущии же мене́ обря́щут благода́ть. Разуме́йте у́бо, незло́бивии, кова́рство, ненака́заннии же, прилага́йте сердца́. Послу́шайте мене́ и па́ки, честна́я бо реку́, и отве́рзу от усте́н пра́вая, я́ко и́стине поучи́тся горта́нь мой, ме́рзки же предо мно́ю устны́ лжи́выя. С пра́вдою вси глаго́лы уст мои́х, ничто́же в них стро́потно, ниже́ развраще́нно. Вся пра́ва суть разумева́ющим и про́ста обрета́ющим ра́зум. Науча́ю бо вас и́стине, да бу́дет о Го́споде наде́жда ва́ша, и испо́лнитеся Ду́ха.

Cр.Притч.10:7А, 5 А, 3:13–16, 8:6, 34А, 35, 4, 12, 14, 17, 5–9, (?)

При́тчей чте́ние

Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость, язы́к же непра́веднаго поги́бнет. Устне́ муже́й пра́ведных ка́плют благода́ти, уста́ же нечести́вых развраща́ются. Ме́рила льсти́вая ме́рзость пред Го́сподем, вес же пра́ведный прия́тен Ему́. Иде́же а́ще вни́дет досажде́ние, та́мо и безче́стие, уста́ же смире́нных поуча́ются прему́дрости. Соверше́ние пра́вых наста́вит их и поползнове́ние отрица́ющихся упасе́т их. Не по́льзуют име́ния в день я́рости, пра́вда же изба́вит от сме́рти. У́мер пра́ведный, оста́ви раска́яние, нару́чна же быва́ет и посмея́тельна нечести́вых па́губа. Пра́вда непоро́чнаго исправля́ет пути́, в нече́стие же па́дает непра́вда. Пра́вда муже́й пра́вых изба́вит их, безсове́тием же пленя́ются беззако́ннии. Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда, похвала́ же нечести́вых поги́бнет. Пра́ведник от ло́ва убе́гнет, в него́же ме́сто предае́тся нечести́вый. Во усте́х нечести́вых сеть гра́жданом, чу́вство же пра́ведных благоспе́шное. Во благи́х пра́ведных испра́вится град, и в поги́бели нечести́вых ра́дование. Во благослове́нии пра́вых возвы́сится град, усты́ же нечести́вых раскопа́ется. Руга́ется гра́жданом лише́нный ра́зума, муж же му́дрый безмо́лвие во́дит.

Притч.10:31–11:12

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет. Ста́рость бо честна́, не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется. Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости – житие́ нескве́рное. Благоуго́ден Бо́гови быв, возлю́блен бысть и живы́й посреде́ гре́шник преста́влен бысть, восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́ или́ лесть прельсти́т ду́шу его́. Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив. Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга, уго́дна бо бе Го́сподеви душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия. Лю́дие же ви́девше, и не разуме́вше, ниже́ поло́жше в помышле́нии таково́е, я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прем.4:7–15

На литии стихиры самогласны, глас 2:

О́тче Нико́лае, / а́ще и Ми́рская страна́ молчи́т, / но мир весь, и́же тобо́ю просвеще́нный, / ми́ра же благоуха́нии и чуде́с мно́жеством / взыва́ет благохва́льными пе́сньми, / и спа́сшиися тобо́ю осужде́ннии / с су́щими в Ми́рех, и мы, пою́ще, вопие́м: / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Глас 4: О́тче Нико́лае, / Пресвята́го Ду́ха мирополо́жница сый, / я́ко в Ми́рех благоуха́еши Боже́ственными арома́ты, / Христо́вым бо апо́столом подо́бник быв, / вселе́нную обхо́диши словесы́ чуде́с твои́х. / Те́мже и да́льным, я́ко близ, во сне явля́яся, / от сме́рти избавля́еши, / и́же непра́ведным судо́м умре́ти иму́щия, / спаса́я пресла́вно от бед мно́гих призыва́ющия тя. / Те́мже и нас от находя́щих лю́тых / свободи́ твои́ми моли́твами, / при́сно восхваля́ющих тя.

Глас 8: До́блестей твои́х, преподо́бне о́тче, плод / просвети́л есть ве́рных сердца́: / кто бо слы́ша безме́рное твое́ смире́ние / и терпе́нию не удиви́ся, / я́же к ни́щим ти́хости, / к скорбя́щим утеше́нию? / Вся боголе́пно научи́л еси́, / святи́телю Нико́лае, / и ны́не неувяда́емым венце́м увя́злся еси́, / моли́ся о душа́х на́ших.

На хвалу́ поте́кл еси́ Госпо́дню, Нико́лае, / во вре́менней жи́зни, / и Той тя просла́ви на Небе́сней и и́стинней жи́зни. / Те́мже, дерзнове́ние стяжа́в к Нему́, / моли́ спасти́ ду́ши на́ша.

Слава, глас 6: Благи́й ра́бе ве́рный, / де́лателю виногра́да Христо́ва, / ты и тяготу́ дневну́ю поне́сл еси́, / ты и да́нный ти тала́нт возрасти́л еси́ / и по тебе́ прише́дшим не зави́дел еси́. / Те́мже врата́ Небе́сная отверзо́шася тебе́, / вни́ди в ра́дость Го́спода твоего́ / и моли́ о нас, свя́те Нико́лае.

И ныне, праздника.

На стиховне стихиры, глас 4.

Подобен: Я́ко до́бля:

Звезду́ незаходи́мую всесве́тлаго со́лнца, / не́бо духо́вное, / пове́дающее сла́ву Бо́жию спаси́тельную, / Боже́ственнаго пропове́дника, просве́щника язы́ком, / реку́, излива́ющую во́ды ра́зума / и напая́ющую ве́рных сердца́, / да ублажи́м Никола́я, пресла́внаго святи́теля.

Стих: Честна́ пред Го́сподем / смерть преподо́бных Его́.

Мо́рем, святи́телю, бы́ша ше́ствия твоя́ / из Мир Лики́йских в Бар град: / взя́тся бо от гро́ба ковче́г твой / и к за́падом до́йде от восто́ка, / благоче́стно после́довавшим мона́хом, / и́же при гро́бе твое́м честь ти твори́вшим, / манове́нием Влады́ки всех, / Нико́лае пресла́вне.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, / и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Кораблепла́ванием ти, во́ду блаже́нну соде́я, / и, ко гра́ду Ба́ру прише́д, / ми́ро источи́л еси́, сла́вне, / и, стра́сти неисце́льныя исцеля́я, / ту су́щим был еси́ прибе́жище, / и засту́пник, и изба́витель, / ко всех Царю́ и Спа́су моля́ся, / Нико́лае святи́телю.

Слава, глас 6. Самогласен: Челове́че Бо́жий / и ве́рный ра́бе, / слуго́ Госпо́день, / му́жу жела́ний, / сосу́де избра́нный, / сто́лпе и утвержде́ние Це́ркве, / Ца́рствия насле́дниче, / не премолчи́, вопия́ за ны ко Го́споду.

И ныне, праздника.

Тропарь, глас 4:

Приспе́ день све́тлаго торжества́, / град Ба́рский ра́дуется, / и с ним вселе́нная вся ликовству́ет / пе́сньми и пе́ньми духо́вными: / днесь бо свяще́нное торжество́ / в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й / святи́теля и чудотво́рца Никола́я, / я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́ светоза́рными луча́ми, / разгоня́я тьму искуше́ний же и бед / от вопию́щих ве́рно: / спаса́й нас, я́ко предста́тель наш вели́кий, Нико́лае.

Ин тропарь, глас тойже:

Оте́чество свое́, Ми́ры Лики́йския, не оста́вль ду́хом, / во преми́рный град Ба́рский пресла́вно те́лом пренесе́ся, архиере́ю Нико́лае. / И отту́ду мно́жество челове́ческое свои́м прише́ствием возвесели́л еси́ / и боля́щия исцели́л еси́. / Те́мже тя мо́лим, святи́телю Нико́лае, / моли́ Христа́ Бо́га, / да спасе́т ду́ши на́ша.

Слава, и ныне, праздника.

На утрени

На Бог Госпо́дь: тропарь праздника,

Слава, тропарь святителя, глас 4:

Приспе́ день све́тлаго торжества́, / град Ба́рский ра́дуется, / и с ним вселе́нная вся ликовству́ет / пе́сньми и пе́ньми духо́вными: / днесь бо свяще́нное торжество́ / в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й / святи́теля и чудотво́рца Никола́я, / я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́ светоза́рными луча́ми, / разгоня́я тьму искуше́ний же и бед / от вопию́щих ве́рно: / спаса́й нас, я́ко предста́тель наш вели́кий, Нико́лае.

И ныне, праздника или Богородичен: Е́же от ве́ка утае́ное / и А́нгелом несве́домое та́инство, / Тобо́ю, Богоро́дице, су́щим на земли́ яви́ся Бог, / в несли́тном соедине́нии воплоща́ем / и, Крест во́лею нас ра́ди восприи́м, / и́мже воскреси́в первозда́ннаго, / спасе́ от сме́рти ду́ши на́ша.

По 1-й стихологии седален праздника, дважды.

По 2-й стихологии седален святителя,

глас 4. Подобен: Удиви́ся:

Удиви́л еси́, Влады́ко, святи́теля Твоего́ во страна́х, / пода́в ему́ чуде́с благода́ть неду́ги разли́чныя от челове́к отгоня́ти / и су́щия во у́зах избавля́ти, / оби́димыя же от лю́тых изыма́ти. / Ему́же моле́бно вопие́м: / святы́й Нико́лае, изба́ви нас от враг на́ших. [Дважды.]

Слава, и ныне, праздника или Богородичен: Нечи́стых помышле́ний мои́х мно́жества / и безме́стных мы́слей обурева́ния кто изрещи́ мо́жет, Пренепоро́чная? / Настоя́ния же безпло́тных враг мои́х и сих зло́бу кто испове́сть? / Но Твое́ю мольбо́ю, Блага́я, сих ми всех избавле́ние да́руй.

Величание:

Велича́ем тя, / святи́телю о́тче Нико́лае, / и чтим святу́ю па́мять твою́, / ты бо мо́лиши за нас / Христа́, Бо́га на́шего.

Псалом избранный

Лик 1: Услы́шите сия́ вси язы́цы, внуши́те вси́, живу́щии по вселе́нней. 2: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. 1: Прииди́те, ча́да, послу́шайте мене́, стра́ху Госпо́дню научу́ вас. 2: Благовести́х пра́вду в це́ркви вели́цей. 1: И́стину Твою́ и спасе́ние Твое́ рех. 2: Пове́м И́мя Твое́ бра́тии мое́й, посреде́ це́ркве воспою́ Тя. 1: Услы́шати ми глас хвалы́ Твоея́ и пове́дати вся чудеса́ Твоя́. 2: Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му Твоего́, и ме́сто селе́ния сла́вы Твоея́. 1: Возненави́дех це́рковь лука́внующих, и с нечести́выми не ся́ду. 2: Я́ко сохрани́х пути́ Госпо́дни и не нече́ствовах от Бо́га моего́. 1: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язы́к его́ возглаго́лет суд. 2: Пра́вда Его́ пребыва́ет в век ве́ка. 1: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются. 2: Блаже́ни живу́щии в дому́ Твое́м, в ве́ки веко́в восхва́лят Тя.

Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, трижды.

По полиелеи седален, глас 1.

Подобен: Гроб Твой:

Освя́щ себе́ житие́м соверше́нным, яви́лся еси́ святи́тель Бо́га Вы́шняго, / от Него́же укрепля́емь, ерети́чествующих уста́ загради́л еси́. / Тем твое́ пренесе́ние све́тло пра́зднуем, Христа́ Бо́га велича́юще. [Дважды.]

Слава, и ныне, праздника или Богородичен: Безневе́стная Чи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на ве́рных предста́тельство и покро́ве, / бед, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний всех изба́ви, / на Тя упова́ние, Отрокови́це, иму́щих, / и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными мольба́ми Твои́ми.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа:

От ю́ности моея́ / мно́зи бо́рют мя стра́сти, / но Сам мя заступи́, / и спаси́, Спа́се мой. Ненави́дящии Сио́на, / посрами́теся от Го́спода, / я́ко трава́ бо огне́м / бу́дете изсо́хше.

Сла́ва, и ны́не: Святы́м Ду́хом / вся́ка душа́ живи́тся, / и чистото́ю возвыша́ется, / светле́ется Тро́ическим Еди́нством священнота́йне.

Прокимен, глас 4:

Честна́ пред Го́сподем / смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми?

Другий прокимен: Вся́кое дыха́ние / да хва́лит Го́спода. Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ в утверже́нии си́лы Его́.

Евангелие от Иоанна, зачало 35, от полу

Рече́ Госпо́дь ко прише́дшым к Нему́ иуде́ем: ами́нь, ами́нь глаго́лю вам, не входя́й две́рьми во двор о́вчий, но прела́зя и́нуде, той тать есть и разбо́йник. А входя́й две́рьми па́стырь есть овца́м. Сему́ две́рник отверза́ет, и о́вцы глас его́ слы́шат, и своя́ о́вцы глаша́ет по и́мени, и изго́нит их. И егда́ своя́ о́вцы иждене́т, пред ни́ми хо́дит, и о́вцы по нем и́дут, я́ко ве́дят глас его́. По чужде́м же не и́дут, но бежа́т от него́, я́ко не зна́ют чужда́го гла́са. Сию́ при́тчу рече́ им Иису́с, они́ же не разуме́ша, что бя́ше, я́же глаго́лаше им. Рече́ же па́ки им Иису́с: ами́нь, ами́нь глаго́лю вам, я́ко Аз есмь дверь овца́м. Вси, ели́ко их прии́де пре́жде Мене́, та́тие суть и разбо́йницы, но не послу́шаша их о́вцы. Аз есмь дверь: Мно́ю а́ще кто вни́дет, спасе́тся, и вни́дет, и изы́дет, и па́жить обря́щет.

Ин.9:39–10:9

По 50-м псалме

Слава: Моли́твами святи́теля Нико́лая, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

И ныне: Моли́твами Богоро́дицы, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й / и по мно́жеству щедро́т Твои́х / очи́сти беззако́ние мое́.

И стихира, глас 6:

Насле́дниче Бо́жий, соприча́стниче Христо́в, / служи́телю Госпо́день, свя́те Нико́лае, / по и́мени твоему́ та́ко и житие́ твое́: / спросия́ бо седи́не ра́зум, / свиде́тельствоваше све́тлость лица́ твоего́ душе́вное незло́бие, / изве́ствоваше кро́тость Сло́ва молчали́вое. / Жизнь твоя́ сла́вна, / и успе́ние со святы́ми, / моли́ о душа́х на́ших.

Канон праздника со ирмосом на 6. И святаго на 8.

Канон святаго, глас 8.

Песнь 1

Ирмос: Песнь возсле́м, лю́дие, / чу́дному Бо́гу на́шему, / свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты, / песнь побе́дную пою́ще и вопию́ще: / пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.

Песнь усте́н мои́х приими́, Благода́телю Христе́, / и уясни́ ми язы́к, не помина́я мно́гих мои́х грехо́в, / да воспою́ честно́е житие́ Твоего́ святи́теля / в па́мять пренесе́ния моще́й его́.

Чудотво́рный дар прие́м и терпе́ния венцы́, святи́тельством украша́яся, / Бо́гу помоли́ся, о́тче, прегреше́ний проще́ние дарова́ти нам, / сла́вящим твое́ пренесе́ние.

Па́стырь Христо́ва ста́да, о́тче, ины́м овца́м посыла́ешися, к лати́нскому язы́ку, / да вся удиви́ши чудесы́ твои́ми и ко Христу́ приведе́ши, блаже́нне, / Ему́же и о нас моли́ся непреста́нно.

Богородичен: Дале́че бы́вше иногда́, / язы́честии наро́ди Рождество́м Твои́м, Богоро́дице, к Бо́гу прибли́жихомся: / Ты бо мене́ Обожи́вшаго породила́ еси́ и дре́вния кля́твы Свобо́ждшаго Свое́ю кро́вию.

Ин канон Николая, глас 4.

Песнь 1

Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Просвети́ ду́шу и се́рдце, молю́ Ти ся, Светода́вче, тва́ри Соде́телю, / дар пода́ждь ми воспева́нием пе́ти Твоего́ уго́дника пречестна́го, / и́мже мир от ско́рби изба́ви.

Небе́сную ты обре́т прему́дрость, / я́ко тала́нта вруче́ннаго, благоупотреби́л еси́: / то́ю бо, разори́в противобо́жную лесть, / умудри́л еси́ лю́ди Боже́ственным уче́нием.

Богородичен: Зачина́ется Преве́чный, и соверше́нный обновля́ется, / из Отрокови́цы Де́тищ ражда́ется, / Его́же пропове́дал еси́ во двою́ существу́, / во еди́ной же Ипоста́си, Богоблаже́нне.

Катавасия праздника.

Песнь 3

Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, / и Це́ркве Зижди́телю, / Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, / жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, / Еди́не Человеколю́бче.

Незло́бивый нра́вом и кро́ткий о́бразом, / житие́ име́я а́нгельское, Богоблаже́нне Нико́лае, / не преста́й о нас моля́ся еди́ному Человеколю́бцу.

Кий град, блаже́нне, не име́ет тебе́ помо́щника? / Ка́я ли душа́ не призыва́ет твоего́ и́мене? / Или́ ко́его ме́ста не присеща́еши ду́хом, твои́ми чудесы́ удивля́я вся, Нико́лае?

Ба́рский у́бо град прия́т те́ло твое́, но дух твой в Вы́шнем Иерусали́ме, / иде́же лику́еши со проро́ки, и апо́столы, и святи́тели ку́пно, / моля́ся о нас еди́ному Человеколю́бцу.

Богородичен: Просвеще́ние ми испроси́, Пречи́стая Влады́чице, / омраче́нному грехи́ мно́гими, поро́ждшая Свет всему́ ми́ру, / и страстну́ю мглу дале́че отжени́, еди́на Богоблаже́нная.

Ин. Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / живы́й и незави́стный Исто́чниче, / лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.

Печа́льнии тя обрето́хом кре́пкое утеше́ние, / помраче́ннии – свет, и злых измене́ние и́же скорбьми́ одержи́мии, / свяще́ннейший о́тче.

Святи́телю Нико́лае, Бо́жия уста́ быв, / из уст во́лка неприя́зненна лю́ди изба́вил еси́, сла́вне, / и приве́л еси́ Творцу́ дар, дая́й исцеле́ние всем.

Богородичен: Еди́н роди́тися изво́ли пло́тию из Тебе́, / вы́ше сло́ва сый Сло́во, Богома́ти Пречи́стая, / избра́вый слугу́ Себе́ и учи́теля наро́дом иера́рха Никола́я.

Кондак праздника, и икос.

И седален святителя, глас 1.

Подобен: Гроб Твой:

Пренесе́ние твои́х честны́х моще́й положе́ние нам бысть пра́зднества све́тла, / святи́телю Госпо́день прехва́льный, / е́же хва́лим благоче́стно, и ра́достно чту́ще тя све́та незаходи́маго Со́лнца, / ве́рным добро́то, Нико́лае. [Дважды.]

Слава, и ныне, праздника.

Песнь 4

Ирмос: Всел еси́ на ко́ни, апо́столы Твоя́, Го́споди, / и прия́л еси́ рука́ма Твои́ма узды́ их, / и спасе́ние быстъ ежде́ние Твое́ ве́рно пою́щим: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Све́том Вы́шняго озаря́емь, святи́телю, / мое́ се́рдце просвети́ и тьму грехо́вную отжени́, / да, ра́дуяся, пою́ твое́ свято́е пренесе́ние.

Возсту́пль на ле́ствицу доброде́телей, блаже́нне, / чудотво́рец яви́лся еси́ по всей земли́, Нико́лае, / и сего́ ра́ди от Мир ба́рстии лю́дие прие́млют святы́я мо́щи твоя́.

Иере́и ве́рнии о тебе́ хва́лятся, / и лю́дие христолюби́вии призыва́ют тя, во бране́х помо́щника, / и мы, недосто́йнии, подвиза́ем тя к Бо́гу за ны моли́тися, Нико́лае.

Богородичен: Чи́ны а́нгельския удивля́ет, Богоро́дице, та́йны Твоея́ глубина́, / бе́сы же смуща́ет Твоя́ ико́на. / Е́йже мы кла́няемся, чту́ще Тя, Бо́жию Ма́терь.

Ин. Ирмос: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, / е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, / проро́к Авваку́м, усмотря́я, зовя́ше: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Нача́льна, Богогла́се, Све́та Бо́жия прича́стием вторы́й яви́лся еси́, / сия́нием просвеща́ющ мра́чныя, / я́ко рачи́тель доброде́тели, преизя́щен сла́вою.

Изба́ви ста́до твое́ от грехо́вныя бу́ри, бед же и волн проти́вных, / вводя́ ны при́сно к приста́нищем безво́лненным, / спаси́тельными твои́ми моли́твами.

Богородичен: Естество́м несказа́нно Вы́шняго Све́та, / милосе́рдием пребога́таго ро́ждшая неизрече́нно, / обнища́вшия ны, Пречи́стая, Бо́жиими да́ры обогати́.

Песнь 5

Ирмос: Мрак души́ моея́ разжени́, Светода́вче Христе́ Бо́же, / началоро́дную тьму изгна́в бе́здны, / и да́руй ми свет повеле́ний Твои́х, Сло́ве, / да, у́тренюя, сла́влю Тя.

В Ми́рех престо́л име́л еси́, в Бар те́ло пресели́л еси́, / и ду́хом на Небеси́ пребыва́еши, святи́телю Нико́лае, со апо́столы, я́ко прее́мник, / с ни́миже о нас моли́, пою́щих твое́ пренесе́ние.

Всех христиа́н наде́ждо, и оби́димых ве́лий засту́пниче, и боля́щих цели́телю, / печа́льных уте́шителю и к Бо́гу от челове́к хода́таю, / оте́честву на́шему мир испроси́ и спаса́й ны от пога́ных нахожде́ния.

Погруже́нную ду́шу мою́ мно́гими страстьми́, Нико́лае, умерщвле́нную грехопаде́нием, / оживи́ твои́ми моли́твами и напра́ви на покая́ние, / да с ве́рными все́ми твое́ сла́влю пренесе́ние.

Богородичен: Его́же тьмы а́нгельския и серафи́мская мно́жества ужаса́ются / и разу́мная тварь трепе́щет, / Того́ я́ко Младе́нца, Де́во, пита́еши, / Его́же обра́зно на руку́ Твое́ю ви́дяще, всегда́ покланя́емся.

Ин. Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.

Мно́гим чудотворе́нием кра́сне но́зе стяжа́в, / всем блага́я благовести́л еси́, / от вражды́ ве́тхия свобо́дны творя́ Боже́ственным уче́нием, / спаси́ ны, священнонача́льниче.

Бо́га благоволе́нием на хребе́т морски́й всед / и со благогове́йными му́жи мно́гу пучи́ну преше́д, / ко гра́ду Ба́рску прише́л еси́, блаже́нне Нико́лае.

Богородичен: Щит ве́рным, Бо́жия Ма́ти Де́во, Тя вои́стинну сла́вим, а́нгельски зову́ще Ти: / ра́дуйся, Благослове́нная и Благода́тная, слы́шание и глаго́лание стра́шно / и ди́вно поко́ище Влады́це тва́ри вся́кия.

Песнь 6

Ирмос: Я́коже проро́ка изба́вил еси́ / из глубины́ преиспо́дния, Христе́ Бо́же, / и мене́ от грехо́в мои́х изба́ви, я́ко Человеколю́бец, / и упра́ви живо́т мой, молю́ся.

Я́ко от окри́на, от Боже́ственныя твоея́ це́ркве неску́дно прие́млем здра́вие телесе́м / и душа́м очище́ние, святи́телю Нико́лае, / чудеса́ бо то́чиши благода́тию несомне́нною ве́рою упова́ющим на тя.

От напа́стей разли́чных, и бед лю́тых, и скорбе́й, одержа́щих ны, / и от разли́чных злых, о́тче, я́ко Христо́в уго́дник пресла́вный, изба́ви рабы́ твоя́, / достодо́лжно чту́щия твое́ свято́е пренесе́ние.

Грехо́вным мра́зом исте́рп и жите́йским ве́тром порева́емь, / я́ко друго́е со́лнце, о́тче, подо́бие твоего́ о́браза ви́дев, / твои́ми моли́твами да согре́юся, служи́телю Христо́в Нико́лае.

Богородичен: Земны́х ум Небе́сныя та́йны не уве́сть, ни тварь Творца́ ра́зума домы́слится: / прехо́дит бо ум челове́ч от Де́вы рождество́ Госпо́дне. / Е́йже моля́щеся ве́рою, грехо́в проще́ние прии́мем.

Ин. Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Лю́ди Бо́жия ко спасе́нию устро́ивый во пло́ти Я́вльшагося мно́гия ра́ди бла́гости, / пропове́дниче Нико́лае и язы́к учи́телю, / спаси́ ны наставле́нием твои́м.

Име́вый путь мо́ре и стези́ во́ды, / умоли́ у Го́спода, е́же нам мо́ре жите́йское преплы́ти без вре́да / и стезе́ю вод сле́зных дости́гнути Ца́рствие Небе́сное.

Богородичен: Ты дверь Царя́ Небе́с и храм сла́вы Его́, Де́во Всепе́тая, / отве́рзи нам две́ри милосе́рдия / и введи́ ны моли́твами Твои́ми в жили́ща Небе́сныя сла́вы.

Кондак, глас 3.

Подобен: Де́ва днесь:

Взы́де, я́ко звезда́, от восто́ка до за́пада / твоя́ мо́щи, святи́телю Нико́лае, / мо́ре же освяти́ся ше́ствием твои́м, / и град Ба́рский прие́млет тобо́ю благода́ть: / нас бо де́ля яви́лся еси́ чудотво́рец изя́щный, / преди́вный и ми́лостивый.

Икос: Воспои́м ны́не святи́теля пе́сньми, Ми́рским лю́дем па́стыря и учи́теля, / да моли́твами его́ просвети́мся: / сей бо яви́ся чист весь, нетле́нен ду́хом, / Христу́ принося́ же́ртву непоро́чну, чи́сту, Бо́гу благоприя́тну, / я́ко святи́тель, очище́н и душе́ю и те́лом. / Те́мже сый и́стинно Це́ркви предста́тель и побо́рник сея́ / и чудотво́рец изя́щен, преди́вен и ми́лостив.

Песнь 7

Ирмос: На по́ле Деи́ре / иногда́ мучи́тель пещь поста́ви на муче́ние Богоно́сных, / в не́йже три о́троки песносло́вяху Еди́наго Бо́га, / тро́ично воспева́ху, глаго́люще: / отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Днесь ра́дуются А́нгели Бо́жии, рыда́ет же де́монское мно́жество: / спасл бо еси́ лю́ди от напа́сти и отгна́л еси́ ду́хи те́мныя. / Тем досто́йно одоле́вый нарица́ешися. / Сего́ ра́ди вопие́м Го́сподеви: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Одержи́мии печа́лию не́мощи, разли́чными неду́ги утружде́ни, / с ве́рою к ра́це твое́й влеку́тся / и, получи́вше твою́ ми́лость, быстрообра́зно отхо́дят, ра́достно Го́сподеви пою́ще: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Предстоя́т ти, блаже́нне, собо́ри правове́рных люде́й, / и хва́лятся о тебе́ церко́внии учи́тели, / прославля́ют же тя цари́, я́ко засту́пника. / Мы же ти мо́лимся, спаси́ ны, Нико́лае, пою́щия Го́сподеви: / оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богородичен: О, ка́ко Спа́са моего́ воспою́, Его́же тре́петно хва́лят А́нгели? / Но Ты, Ма́ти, наста́ви мя и милосе́рдие Сыно́внее благоутро́бием Твои́м пону́ди / поми́ловати ны, на Тя упова́ющия, / я́ко Ты, за ны моля́щи Его́, от му́ки изба́виши.

Ин. Ирмос: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, / па́че Созда́вшаго, / но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

Веще́й су́етством всему́ уму́ челове́ческому обуя́вшу, / я́ко со́лию, даждь цельбу́ сло́вом твои́м и пе́ти Го́сподеви научи́: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог, благослове́н еси́.

О, пресла́вная твоя́ чудеса́, я́же сотвори́л еси́! / Неду́ги бо исцеля́еши и бед избавля́еши, всем вопи́ти повелева́я Го́сподеви: / препе́тый оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богородичен: На́шему смире́нию Засту́пница и стена́, Богороди́тельнице Чи́стая, Ты еси́. / И́же раби́ Твои́ су́ще, всегда́ вопие́м Го́сподеви: / препе́тый оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: А́нгели и Небеса́, / на престо́ле сла́вы седя́щаго и я́ко Бо́га непреста́нно сла́вимаго / благослови́те, по́йте / и превозноси́те Его́ во ве́ки.

А́нгели Небе́с я́ко служи́теля тя восприе́млют, / проро́цы и апо́столи я́ко клевре́та срета́ют, / Сам Госпо́дь тебе́ восприе́млет, / мы же, гре́шнии, ми́лости про́сим.

Вели́ка власть от Бо́га вдана́ ти есть, Нико́лае: / мо́ре повину́ется, возду́х слу́шает, и язы́цы покаря́ются, / ви́дяще пресла́вная твоя́ чудеса́.

Но́вому Изра́илю, христиа́нскому наро́ду, Спа́се, / славне́йши Моисе́я показа́л еси́ Твоего́ святи́теля Никола́я, / от всех зол нас избавля́юща.

Богородичен: Очище́ние грехо́в я́ко Ма́ти Бо́жия испроси́ / и ру́ку ми простри́, Госпоже́, погруже́нному во глубине́ неча́яния, / да, наде́ждею воста́в, превозноша́ю Тя во ве́ки вся.

Ин. Ирмос: О́троки благочести́выя в пещи́ / Рождество́ Богоро́дично спасло́ есть, / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте, дела́, / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Возра́сл еси́, я́ко цвет благоуха́нен, ми́рския земли́, сла́вне, / всем принося́ благоуха́нныя вони́, целе́бныя да́ры хва́лящим тя и пою́щим: / Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Иска́павый Бо́жия благода́ти сла́дость, я́ко гора́ ма́сличная еле́й, / мо́ре име́л еси́ путь, безбе́дствен благода́тию Го́спода, Ему́же сла́дце зове́м: / Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Богородичен: Лико́в преми́рных со удивле́нием ражда́еши и пребыва́еши при́сно Де́ва: / Сло́во бо родила́ еси́, Челове́ка бы́вша непрело́жна Божество́м, / Ему́же вси пое́м: / Го́спода воспева́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев, / воздви́гнувый рог спасе́ния нам / в дому́ Дави́дове, о́трока Своего́, / в ни́хже посети́ нас Восто́к с высоты́ / и напра́вил ны есть на путь ми́ра.

Благослове́н Госпо́дь Бог наш, я́ко просла́ви святи́теля во страна́х, / чуде́с струи́ испуща́юща, в Ми́рех и в лати́нех вся исцеля́юща / и в Росси́и ми́лостивно посеща́юща.

Честны́м сном усну́л еси́ и те́ло в Бар по́льзы ра́ди пусти́л еси́, / неусы́пный быв засту́пник всем, ве́рою призыва́ющим тя, / моли́твами твои́ми, Нико́лае.

Благослове́н Небесе́ и земли́ Творе́ц, / Бог Вседержи́тель, Оте́ц Безнача́льный и Всеси́льный, / и Сын пре́жде век, от недр отрыгнове́нное Сло́во, / И́мже вся бы́ша, я́же о нас, / и Дух исходя́й Святы́й, Тро́ице Свята́я, сла́ва Тебе́.

Богородичен: Изви́тием слове́с по достоя́нию Тя похвали́ти не достиза́ю, / Небе́сных сил пребо́льшу и тва́ри всея́ Честне́йшу, Бо́га и Творца́ поро́ждшую пло́тию. / Его́же моли́, Богоро́дице, да поми́лует ны в День су́дный.

Ин. Ирмос: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная, Богоро́дице, / Чи́стая Присноде́во.

Па́мять твоя́ днесь прино́сит пра́зднество, / апо́стольский лик и му́ченический собо́р ра́дуется и пра́веднии ду́си, / ве́рнии же тя пе́сньми сла́вим, вопию́ще: / от всех скорбе́й, святи́телю Христо́в, изба́ви ны.

Пресла́вная па́мять твоя́ нам возсия́, / све́тло просвеща́ющи ве́рныя, святи́телю Христо́в Нико́лае му́дре. / Те́мже мо́лим тя: помяни́ всех нас / и от проти́вныя напа́сти вся́кия моли́твами твои́ми изба́ви.

Богородичен: Умертви на́ша плотски́я стра́сти и по́хоти, Богороди́тельнице Чи́стая, / уста́ви и страсте́й на́ших бу́рю, утоли́ волне́ние помысло́в, / укрепи́, Благослове́нная Пречи́стая, сердца́ ве́рно чту́щих Тя, Засту́пницу.

Светилен.

Подобен: Жены́, услы́шите:

Вели́ка чудеса́ твоя́, пресвяты́й Нико́лае, / я́ко яви́лся еси́ во сне богому́дрому Константи́ну / и три во́ины спасл еси́, без вины́ на смерть осужде́нныя. / Та́ко и нас спаси́ от напра́сныя и ве́чныя сме́рти, / пресвяты́й Нико́лае, святи́телю Госпо́день. [Дважды.]

Слава, и ныне, праздника.

На хвалитех стихиры на 4,

глас 1. Самогласны:

Воззре́в неукло́нно на высоту́ ра́зума / и узре́в неявле́нныя прему́дрости глубину́, / уче́нии мир обогати́л еси́, о́тче. / О нас при́сно моли́ся Христу́, / святи́телю Нико́лае.

Челове́че Бо́жий, и ве́рный уго́дниче, / и строи́телю Того́ та́ин, / и му́жу жела́ний духо́вных, / сто́лпе одушевле́нный и вдохнове́нный о́браз, / я́ко Боже́ственное бо сокро́вище, / тя Ми́рская Це́рковь, чудя́щися, прия́ла есть / и моли́твенника о душа́х на́ших.

Глас 2: Пра́вило ве́ры и о́браз кро́тости / яви́ тебе́ ста́ду твоему́ Христо́с Бог, / святи́телю Нико́лае, / в Ми́рех у́бо благоуха́ющу ти / всю́ду сия́ют све́тло Боже́ственная твоя́ исправле́ния, / си́рых и вдови́ц предста́телю. / Те́мже моли́ся непреста́нно / спасти́ ду́ши на́ша.

О́тче Нико́лае, / мирополо́жница моще́й твои́х Ми́ры обогаща́ет, / в ни́хже и свя́занный непра́ведно осужде́нныя, / во сне царю́ я́влься, / и твои́м явле́нием свободи́л еси́ от сме́рти, и уз, и темни́цы, / но и ны́не, я́коже тогда́, / и при́сно явле́нием твои́м яви́ся, / моля́й о душа́х на́ших.

Слава, глас 5: Востру́бим трубо́ю пе́сней, / взыгра́ем пра́зднственная и ликовству́ем, ра́дующеся, / в моле́бное торжество́ Богоно́снаго отца́, / цари́ и кня́зи да стеку́тся, / и́же со́нным стра́шным явле́нием царя́ препира́юща / непови́нно держи́мыя три отпусти́ти воево́ды да воспою́т; / па́стыри и учи́тели, / До́брому Па́стырю подобноревни́тельна па́стыря, / соше́дшеся, восхва́лим; / и́же в неду́зех – врача́, в беда́х – изба́вителя, / гре́шнии – засту́пника, ни́щии – сокро́вище / и и́же в ско́рбех – уте́шителя, / спу́тника – путеше́ствующии, / на мо́ри су́щии – прави́теля / и вси везде́ те́пле предваря́юща. / Вели́каго святи́теля / восхваля́юще, си́це рцем: / пресвяты́й Нико́лае, предвари́, и изба́ви нас от настоя́щия беды́, / и спаси́ ста́до твое́ моли́твами твои́ми.

И ныне, праздника.

По трисвятом тропарь святаго. Слава, и ныне, праздника. Славословие великое. Ектении и отпуст. Знаменуются же братия святым елеем от кандила святаго. И час 1-й, и конечный отпуст.

На литургии

Блаженны: от канона праздника, песнь рядовая и святаго, песнь 3-я на 4.

Тропарь праздника

и святителя, глас 4:

Приспе́ день све́тлаго торжества́, / град Ба́рский ра́дуется, / и с ним вселе́нная вся ликовству́ет / пе́сньми и пе́ньми духо́вными: / днесь бо свяще́нное торжество́ / в пренесе́ние честны́х и многоцеле́бных моще́й / святи́теля и чудотво́рца Никола́я, / я́коже со́лнце незаходи́мое, возсия́ светоза́рными луча́ми, / разгоня́я тьму искуше́ний же и бед / от вопию́щих ве́рно: / спаса́й нас, я́ко предста́тель наш вели́кий, Нико́лае.

Кондак святителя, глас 3.

Подобен: Де́ва днесь:

Взы́де, я́ко звезда́, от восто́ка до за́пада / твоя́ мо́щи, святи́телю Нико́лае, / мо́ре же освяти́ся ше́ствием твои́м, / и град Ба́рский прие́млет тобо́ю благода́ть: / нас бо де́ля яви́лся еси́ чудотво́рец изя́щный, / преди́вный и ми́лостивый.

Прокимен праздника и святаго, глас 7:

Восхва́лятся преподо́бнии во сла́ве / и возра́дуются на ло́жах свои́х. Стих: Воспо́йте Го́сподеви песнь но́ву, я́ко ди́вна сотвори́ Госпо́дь.

Апостол дне

и святаго, ко Евреем, зачало 335

Бра́тие, повину́йтеся наста́вником ва́шим и покаря́йтеся: ти́и бо бдят о душа́х ва́ших, я́ко сло́во возда́ти хотя́ще, да с ра́достию сие́ творя́т, а не воздыха́юще, несть бо поле́зно вам сие́. Моли́теся о нас, упова́ем бо, я́ко добру́ со́весть и́мамы, во всем, до́бре хотя́ще жи́ти. Ли́шше же молю́, сие́ твори́те, да вско́ре устро́юся вам. Бог же ми́ра, возведы́й из ме́ртвых Па́стыря овца́м вели́каго, кро́вию заве́та ве́чнаго, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, да соверши́т вы во вся́ком де́ле бла́зе, сотвори́ти во́лю Его́, творя́ в вас благоуго́дное пред Ним, Иису́с Христо́м. Ему́же сла́ва во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Евр.13:17–21

Аллилуиа праздника и святаго, глас 4: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Евангелие дне

и святаго, от Луки, зачало 24

Во вре́мя о́но, ста Иису́с на ме́сте ра́вне, и наро́д учени́к Его́, и мно́жество мно́го люде́й от всея́ Иуде́и и Иерусали́ма, и помо́рия Ти́рска и Сидо́нска, и́же приидо́ша послу́шати Его́ и исцели́тися от неду́г свои́х, и стра́ждущии от дух нечи́стых, и исцеля́хуся. И весь наро́д иска́ше прикаса́тися Ему́, я́ко си́ла от Него́ исхожда́ше, и исцеля́ше вся. И той возве́д о́чи свои́ на ученики́ своя́, глаго́лаше: блаже́ни ни́щии ду́хом, я́ко ва́ше есть Ца́рствие Бо́жие. Блаже́ни, а́лчущии ны́не, я́ко насы́титеся. Блаже́ни, пла́чущии ны́не, я́ко возсмее́теся. Блаже́ни бу́дете, егда́ возненави́дят вас челове́цы, и егда́ разлуча́т вы и поно́сят, и пронесу́т и́мя ва́ше я́ко зло, Сы́на Челове́ческаго ра́ди. Возра́дуйтеся в той день и взыгра́йте: се бо мзда ва́ша мно́га на небеси́.

Лк.6:17–23А

Причастен праздника и святаго:

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, / от слу́ха зла не убои́тся. / Аллилу́иа, трижды.


Источник: Праздничная Минея (гражданский шрифт, с ударениями) / Перевод иером. Амвросия (Тимрота). - Москва : Издательство Московской Патриархии РПЦ.

Комментарии для сайта Cackle