Источник

Месяца ноября в 19-й день

Святителя Филарета, Митрополита Московскаго и Коломенскаго, чудотворца

Служба утверждена Священным Синодом 26 декабря 2003 г.

На малей вечерни

На Го́споди, воззва́х: стихиры на 4, глас 1.

Подобен: Небе́сных чино́в:

От ю́ности приста́нища немяте́жнаго взыска́л еси́, / в многомяте́жнем мíре пребыва́я, свя́те Филаре́те, / и суеты́ земны́я моли́твою избе́гл еси́. / Во святи́телех мона́шески пожи́в, / в мона́сех архие́ре́й изря́ден был еси́, / моли́ о всех, любо́вию блажа́щих тя.

Та́йну я́вльшагося Бо́га пропове́дуя / и свяще́нныя кни́ги изъясня́я, / свя́те Филаре́те, / сло́вом Бо́жиим насыща́л еси́ лю́ди а́лчущия, / да позна́ют И́стину / и уразуме́ют, я́ко благ Госпо́дь.

Годи́ну гне́ва бу́дущаго о оте́честве на́шем / дарова́ тебе́ Госпо́дь предзре́ти, святи́телю Филаре́те, / сего́ ра́ди, ско́рбный плач подъе́м, / ве́ру кре́пку в милосе́рдие Госпо́дне о Росси́и храни́л еси́, / и ны́не у Престо́ла Бо́жия / усе́рдно мо́лишися о спасе́нии ея́.

Ду́хом прови́дел еси́, святи́телю Филаре́те, / бу́дущая земли́ Росси́йския, / мра́ком объя́тая и бра́ней испо́лненная, / и за преумноже́ние беззако́ния любве́ умале́нная, / те́мже моли́лся еси́ усе́рдно / ве́ре Правосла́вней непоколеби́мей пребыва́ти.

Слава, глас 6: Филаре́та Ми́лостиваго подража́теля, / всея́ Руси́ моли́твенника, / святы́х подви́жников собесе́дника, / сиро́т Серафи́мовых засту́пника, / ста́рцев О́птинских покрови́теля, / скито́в и оби́телей устрои́теля, / учи́телей учи́теля, царе́й наста́вника, / А́нгелов слико́вника во Ца́рствии Небе́снем, / архиере́я Бо́жия Филаре́та досточу́днаго, / прииди́те, бра́тие, восхва́лим священноле́пно.

И ныне, Богородичен: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная, / возрасти́вшая нам Плод живота́, / Тебе́ мо́лимся: / моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы / поми́ловати ду́ши на́ша.

На стиховне стихиры, глас 7:

Преподо́бным по́двиги твои́ми уподо́бился еси́, / чудотво́рцем дре́вним – благода́тию, / учи́телем вселе́нским – богому́дрием, / первосвяти́телем Моско́вским – правле́нием пра́вым, / Филаре́те присносла́вный.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, / и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Простеце́м оте́ц милосе́рдный был еси́, / па́стырем – архипа́стырь и́стинный, / и́ноком – а́вва богому́дрый, / святи́телем – о́браз ве́ры и благоче́стия, / Филаре́те благоиску́сный.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, / в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

При трие́х земны́х царе́х святи́тельствуя, / еди́ному же Царю́ Небе́сному служи́л еси́, / сла́ву челове́ческую ни во что́же вменя́я, / и́го Христо́во пресла́вно поне́сл еси́, / Филаре́те неботе́чный.

Слава, глас 8: Украше́ние Це́ркве Христо́вы / и Росси́йских святы́х похвалу́, / прославля́ем тя днесь, святи́телю Филаре́те, / и мо́лим усе́рдно: / я́ко предстои́ши у Престо́ла Небе́снаго Царя́ / и дерзнове́нное хода́тайство и́маши, / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ныне, Богородичен, глас тойже.

Подобен: О, пресла́внаго чудесе́:

О, пресла́внаго чудесе́! / Небесе́ и земли́ Цари́ца, / от святы́х сро́дников на́ших умоля́емая, / до ны́не зе́млю ру́сскую покрыва́ет / и ли́ка Своего́ изображе́нии ми́лостивно обогаща́ет. / О, Влады́чице Держа́вная! / Не преста́ни и на бу́дущее вре́мя / во утвержде́ние на Руси́ Правосла́вия / ми́лости и чудеса́ излива́ти до ве́ка. Ами́нь.

Тропарь, глас 4:

Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в, / богому́дре святи́телю Филаре́те, / и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным / лю́дем пропове́дал еси́, / мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным / стра́ждущим яви́л еси́, / я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный / па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́. / Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я, / моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние / и душа́м на́шим спасе́ние.

На велицей вечерни

На Го́споди, воззва́х: стихиры, глас 6:

Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха нас собра́, / с лико́м А́нгельским и собо́ром Моско́вских святи́телей / пра́здновати па́мять Филаре́та достохва́льнаго, / той бо мо́лит дерзнове́нно о Це́ркви Росси́йстей, / во е́же в ми́ре и благостоя́нии ей бы́ти / и спасти́ся душа́м на́шим.

Ины стихиры, глас 2:

Архиере́ю блаже́нне Пе́тре, / по́двиги и моща́ми твои́ми первопресто́льный град Москву́ освяти́вый, / прииди́ с на́ми ны́не, / да воспои́м Филаре́та святи́теля, / и́же насле́довати пресла́вно / и яви́ся Це́ркве на́шея похвала́ и утвержде́ние.

Ли́ки пра́зднующих возгла́ви ны́не, святи́телю Алекси́е, / да воспои́м Филаре́та достосла́внаго, / и́же от гро́ба твоего́ кло́бук прие́мый, / труды́ мно́гими тебе́ уподо́бися / и яви́ся Це́ркве на́шея похвала́ и утвержде́ние.

От Го́спода избра́нный / и собо́ром утвержде́нный / пасти́ наро́д Моско́вский, / Ио́на благосла́вный / днесь славосло́вит с на́ми / прему́дра Филаре́та, / упа́сша Це́рковь Ру́сскую / и ей во всем сла́вна я́вльшася, / я́ко похвала́ и утвержде́ние.

Прему́дрость кни́жную возлюби́вый / и собо́р святы́х ру́сских просла́вивый, / святи́телю чу́дный Мака́рие, / восхвали́ ны́не труды́ и по́двиги Филаре́та богому́драго, / я́ко Це́ркве на́шея похвалу́ и утвержде́ние.

Па́стырю до́брый Фили́ппе, / со дерзнове́нием пред царе́м пра́вду глаго́лавый, / возра́дуйся днесь с на́ми / торжеству́ Филаре́та богоревни́ваго, / его́же укрепля́л еси́ моли́твами твои́ми, / да я́вится Це́ркви на́шей похвала́ и утвержде́ние.

Пе́рвый от патриа́рхов Росси́йских, / И́ове многомоли́твенный, / при́зри днесь на пра́зднество на́ше, / е́же твори́м в па́мять Филаре́та, / я́ко иера́рха пречу́днаго / и Це́ркве на́шея похвалу́ и утверждения.

Патриа́рший по́двиг страда́ньми увенча́вша, / Ермоге́на сла́внаго призове́м моли́твенно, / да ку́пно с ним ина́го печа́льника земли́ на́шея, / Филаре́та любосмире́нна досто́йно почти́м, / я́ко Це́ркве Росси́йския похвалу́ и утвержде́ние.

Слава, глас 8: О пречу́дный святи́телю Филаре́те, / а́ввы Се́ргия учениче́ ве́рный, / Ла́вры Тро́ицкия усе́рдный попечи́телю, / святи́теля Инноке́нтия, апо́столом равноче́стна, покрови́телю, / преподо́бнаго Анто́ния сотаи́нниче, / Серафи́ма досточу́днаго почита́телю / и всех, прибега́ющих к тебе́, кре́пкий засту́пниче, / моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

И ныне, Богородичен: Царь Небе́сный / за человеколю́бие на земли́ яви́ся, / и с челове́ки поживе́, / от Де́вы бо Чи́стыя плоть прие́мый / и из Нея́ проше́дый с восприя́тием. / Еди́н есть Сын, сугу́б естество́м, / но не Ипоста́сию. / Те́мже соверше́нна Того́ Бо́га / и соверше́нна Челове́ка вои́стину пропове́дающе, / испове́дуем Христа́ Бо́га на́шего, / Его́же моли́, Ма́ти Безневе́стная, / поми́ловатися душа́м на́шим.

Таже вход. Прокимен дне. И чтения три.

К Тимофею послания святаго апостола Павла чтение

Ча́до Тимофе́е, вся́ко Писа́ние богодухнове́нно и поле́зно есть ко уче́нию, ко обличе́нию, ко исправле́нию, к наказа́нию е́же в пра́вде, да соверше́н бу́дет Бо́жий челове́к, на вся́кое де́ло благо́е угото́ван. Засвиде́тельствую у́бо аз пред Бо́гом и Го́сподем на́шим Иису́с Христо́м, хотя́щим суди́ти живы́м и ме́ртвым в явле́нии Его́ и Ца́рствии Его́. Пропове́дуй сло́во, насто́й благовре́менне и безвре́менне, обличи́, запрети́, умоли́ со вся́ким долготерпе́нием и уче́нием. Бу́дет бо вре́мя, егда́ здра́ваго уче́ния не послу́шают, но по свои́х по́хотех изберу́т себе́ учи́тели, че́шеми слу́хом; и от и́стины слух отвратя́т и к ба́снем уклоня́тся. Ты же трезви́ся о всем, злопостражди́, де́ло сотвори́ благове́стника, служе́ние твое́ изве́стно сотвори́. Аз бо уже́ жрен быва́ю и вре́мя моего́ отше́ствия наста́. По́двигом до́брым подвиза́хся, тече́ние сконча́х, ве́ру соблюдо́х, про́чее у́бо соблюда́ется ми вене́ц пра́вды, его́же возда́ст ми Госпо́дь в день он, Пра́ведный Судия́, не то́кмо же мне, но и всем возлю́бльшим явле́ние Его́.

2Тим.3:16–4:8

Ко Ефесеем послания святаго апостола Павла чтение

Бра́тие, возмога́йте во Го́споде и в держа́ве кре́пости Его́: облецы́теся во вся ору́жия Бо́жия, я́ко возмощи́ вам ста́ти проти́ву ко́знем диавольским, я́ко несть на́ша брань к кро́ви и пло́ти, но к нача́лом и ко власте́м и к миродержи́телем тьмы ве́ка сего́, к духово́м зло́бы поднебе́сным. Сего́ ра́ди приими́те вся ору́жия Бо́жия, да возмо́жете проти́витися в день лют и вся соде́явше ста́ти. Ста́ните у́бо препоя́сани чресла́ ва́ша и́стиною, и обо́лкшеся в броня́ пра́вды, и обу́вше но́зе во угото́вание благовествова́ния ми́ра; над все́ми же восприи́мше щит ве́ры, в не́мже возмо́жете вся стре́лы лука́ваго разжже́нныя угаси́ти, и шлем спасе́ния восприими́те, и меч духо́вный, и́же есть глаго́л Бо́жий.

Еф.6:10–17

Ко Ефесеем послания святаго апостола Павла чтение

Ча́да, послу́шайте свои́х роди́телей о Го́споде, сие́ бо есть пра́ведно. Чти отца́ твоего́ и ма́терь, я́же есть за́поведь пе́рвая во обетова́нии, да бла́го ти бу́дет, и бу́деши долголе́тен на земли́. И отцы́, не раздража́йте чад свои́х, но воспитова́йте их в наказа́нии и уче́нии Госпо́дни. Раби́, послу́шайте госпо́дий свои́х по пло́ти со стра́хом и тре́петом, в простоте́ се́рдца ва́шего, я́коже и Христа́, не пред очи́ма то́чию рабо́тающе, я́ко человекоуго́дницы, но я́коже раби́ Христо́вы, творя́ще во́лю Бо́жию от души́, со благоразу́мием служа́ще, я́коже Го́споду, а не я́ко челове́ком, ве́дяще, я́ко ко́ждо, е́же а́ще сотвори́т благо́е, сие́ прии́мет от Го́спода, а́ще раб, а́ще свобо́дь. И госпо́дие, та́яжде твори́те к ним, послабля́юще им преще́ния, ве́дуще, я́ко и вам саме́м и тем Госпо́дь есть на Небесе́х, и обинове́ния лица́ несть у Него́.

Еф.6:1–9

На литии стихиры, глас 8:

О, благоутро́бия Бо́жия неизрече́ннаго, / о, человеколю́бия неизглаго́ланнаго: / яви́ бо нам Госпо́дь святи́теля чу́дна, Филаре́та велему́дреннаго, / моли́твенника и печа́льника, / судию́ и прови́дца, / кни́жника и вети́ю, / чудотво́рца и пра́ведника, / да спасу́тся вси, / и́же спасе́ния ча́ют.

Я́коже патриа́рхом дре́вним иногда́, / век до́лгий дарова́ ти Госпо́дь, святи́телю Филаре́те, / е́же о гресе́х наро́да пла́кати, / о царе́х моли́тися, / о сла́ве оте́чества Бо́га хвали́ти, / корми́лом церко́вным му́дро пра́вити, / па́дших воздвиза́ти к покая́нию, / суд пра́ведный твори́ти, / да спасу́тся вси, / и́же спасе́ния ча́ют.

И́же Плато́новым многому́дрием не прельсти́выйся, / ина́го Плато́на, архиере́я сла́вна, / учени́к яви́лся еси́, богому́дре Филаре́те, / не суему́дрием мирски́м просла́вився, / но смиренному́дренно Христу́ и лю́дем послужи́л еси́, / да спасу́тся вси, / и́же спасе́ния ча́ют.

Слава, глас тойже: Я́ко прее́мник апо́стольский, / во благове́стии Христо́ве до́бре потруди́лся еси́, святи́телю, / е́же изложи́ти сло́во Бо́жие / и писа́ния святы́х оте́ц росси́йскою ре́чию, / удо́бь разумева́емою людьми́ земли́ на́шея, / и пра́вила ве́ры и благоче́стия начерта́л еси́, / ве́рным утвержде́ние подава́яй / и заблу́ждшим путь к покая́нию указу́яй, / да спасу́тся вси, / и́же спасе́ния ча́ют.

И ныне, Богородичен: Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х / и изба́ви нас / от вся́кия ну́жды и печа́ли.

На стиховне стихиры, глас 2.

Подобен: До́ме Евфра́фов:

Сосу́де избра́нный, / слеза́ми омы́тый, / благода́ти и ми́лости, / я́ко мv́ра испо́лненный, / Филаре́те, святи́телю прему́дрый.

Стих: Восхва́лятся пра́веднии во сла́ве / и возра́дуются на ло́жах свои́х.

О́ко у́мное Це́ркве, / све́том и́стины / пресла́вно возсия́вшее, / сто́лпе богомы́слия, / Филаре́те, избра́нниче Христо́в.

Стих: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, / и преподо́бнии Твои́ возра́дуются.

Царя́ Небе́снаго архите́ктон изря́дный, / царе́й земны́х побо́рниче, / труба́ злата́я богосло́вия, / уста́ благоче́стия, / Филаре́те святи́телю прехва́льный.

Слава, глас 8: Днесь Коло́мна имени́тая, / возрасти́вшая тя, / благоче́стием твои́м хва́лится, / днесь оби́тель Тро́ицы Живонача́льныя, / обре́тши мо́щи твоя́, я́ко сокро́вище пребога́тое, лику́ет, / днесь Москва́ первопресто́льная святи́тельство твое́ велича́ет, / днесь Русь свята́я пра́зднует све́тло / честну́ю па́мять твою́, Филаре́те, святи́телю достохва́льный.

И ныне, Богородичен: Безневе́стная Де́во, / я́же Бо́га неизрече́нно заче́нши пло́тию, / Ма́ти Бо́га Вы́шняго, / Твои́х рабо́в мольбы́ приими́, Всенепоро́чная, / всем подаю́щи очище́ние прегреше́ний, / ны́не на́ша моле́ния прие́млющи, / моли́ спасти́ся всем нам.

Тропарь, глас 4:

Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в, / богому́дре святи́телю Филаре́те, / и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным / лю́дем пропове́дал еси́, / мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным / стра́ждущим яви́л еси́, / я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный / па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́. / Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я, / моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние / и душа́м на́шим спасе́ние.

Слава, и ныне, Богородичен: Е́же от ве́ка утае́ное / и А́нгелом несве́домое та́инство, / Тобо́ю, Богоро́дице, су́щим на земли́ яви́ся Бог, / в несли́тном соедине́нии воплоща́емь, / и Крест во́лею нас ра́ди восприи́м, / и́мже воскреси́в первозда́ннаго, / спасе́ от сме́рти ду́ши на́ша.

На утрени

На Бог Госпо́дь: тропарь святителя, дважды, глас 4:

Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в, / богому́дре святи́телю Филаре́те, / и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным / лю́дем пропове́дал еси́, / мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным / стра́ждущим яви́л еси́, / я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный / па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́. / Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я, / моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние / и душа́м на́шим спасе́ние.

Слава, и ныне, Богородичен: Е́же от ве́ка утае́ное / и А́нгелом несве́домое та́инство, / Тобо́ю, Богоро́дице, су́щим на земли́ яви́ся Бог, / в несли́тном соедине́нии воплоща́емь, / и Крест во́лею нас ра́ди восприи́м, / и́мже воскреси́в первозда́ннаго, / спасе́ от сме́рти ду́ши на́ша.

По 1-м стихословии седален, глас 8:

Ны́не ра́дуется душа́ твоя́, святи́телю Филаре́те, / Го́споду предстоя́щи, / облече́ бо тя в ри́зу спасе́ния, / и я́ко жениху́ возложи́ ти вене́ц, / и я́ко неве́сту украси́ тя доброде́телей красото́ю, / те́мже моли́ спасти́ся всем нам. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, / А́нгельский собо́р и челове́ческий род, / освяще́нный хра́ме и раю́ слове́сный, / де́вственная похвало́, / из Нея́же Бог воплоти́ся и Младе́нец бысть пре́жде век сый Бог наш, / ложесна́ бо Твоя́ Престо́л сотвори́ и чре́во Твое́ простра́ннее Небе́с соде́ла. / О Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь, сла́ва Тебе́.

По 2-м стихословии седален, глас 3:

Измла́да ве́лию любо́вь стяжа́л еси́ к Бо́гу, / и си́ла Бо́жия в не́мощи пло́ти твоея́ соверши́ся, святи́телю Филаре́те, / егда́ ни́ву Земли́ Ру́сския ра́лом Боже́ственных слове́с возде́лал еси́, / ны́не же, я́ко вре́мя жа́твы прии́де, / испроси́ нам у Бо́га ве́лию ми́лость. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́ Сло́ва, / еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, / чистото́ю А́нгелы превозше́дшая, / мене́, па́че всех персть бы́вша и оскверне́нна плотски́ми прегреше́ньми, / очи́сти моли́тв Твои́х вода́ми, / подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Величание:

Велича́ем тя, / святи́телю о́тче Филаре́те, / и чтим святу́ю па́мять твою́, / ты бо мо́лиши за нас / Христа́, Бо́га на́шего.

Псалом избранный

Лик 1: Услы́шите сия́ вси язы́цы, внуши́те вси́, живу́щии по вселе́нней. 2: Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. 1: Прииди́те, ча́да, послу́шайте мене́, стра́ху Госпо́дню научу́ вас. 2: Благовести́х пра́вду в це́ркви вели́цей. 1: И́стину Твою́ и спасе́ние Твое́ рех. 2: Пове́м И́мя Твое́ бра́тии мое́й, посреде́ це́ркве воспою́ Тя. 1: Услы́шати ми глас хвалы́ Твоея́ и пове́дати вся чудеса́ Твоя́. 2: Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му Твоего́, и ме́сто селе́ния сла́вы Твоея́. 1: Возненави́дех це́рковь лука́внующих, и с нечести́выми не ся́ду. 2: Я́ко сохрани́х пути́ Госпо́дни и не нече́ствовах от Бо́га моего́. 1: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости, и язы́к его́ возглаго́лет суд. 2: Пра́вда Его́ пребыва́ет в век ве́ка. 1: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся пра́вдою, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются. 2: Блаже́ни живу́щии в дому́ Твое́м, в ве́ки веко́в восхва́лят Тя.

Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, трижды.

По полиелеи седален, глас 4:

От ю́ности ру́ку возло́жь на ра́ло Христо́во, / по́ты и слеза́ми мно́гими се́рдце до́бре угобзи́ л еси́, / клас духо́вный серпо́м смире́ния пожа́л еси́ / и, плод стори́чный собра́в, / пи́щею духо́вною ты́сящи насы́тил еси́. / Сподо́би и нас ея́ прича́стниками бы́ти, пра́зднующих любо́вию святу́ю па́мять твою́. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: О Всепе́тая Ма́ти! / Усты́ святы́х просла́вленная, / псалмы́ духо́вными воспе́тая, / имены́ та́инственными нарече́нная, / приими́ от нас, гре́шных, архангелов глас, / вопию́щих Ти: / ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа:

От ю́ности моея́ / мно́зи бо́рют мя стра́сти, / но Сам мя заступи́, / и спаси́, Спа́се мой. Ненави́дящии Сио́на, / посрами́теся от Го́спода, / я́ко трава́ бо огне́м / бу́дете изсо́хше.

Сла́ва, и ны́не: Святы́м Ду́хом / вся́ка душа́ живи́тся, / и чистото́ю возвыша́ется, / светле́ется Тро́ическим Еди́нством священнота́йне.

Прокимен, глас 4:

Благовести́х пра́вду / в це́ркви вели́цей. Стих: Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость, и язы́к его́ возглаго́лет суд.

Другий прокимен: Вся́кое дыха́ние / да хва́лит Го́спода. Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ в утверже́нии си́лы Его́.

Евангелие от Иоанна, зачало 35, от полу

Рече́ Госпо́дь ко прише́дшым к Нему́ иуде́ем: ами́нь, ами́нь глаго́лю вам, не входя́й две́рьми во двор о́вчий, но прела́зя и́нуде, той тать есть и разбо́йник. А входя́й две́рьми па́стырь есть овца́м. Сему́ две́рник отверза́ет, и о́вцы глас его́ слы́шат, и своя́ о́вцы глаша́ет по и́мени, и изго́нит их. И егда́ своя́ о́вцы иждене́т, пред ни́ми хо́дит, и о́вцы по нем и́дут, я́ко ве́дят глас его́. По чужде́м же не и́дут, но бежа́т от него́, я́ко не зна́ют чужда́го гла́са. Сию́ при́тчу рече́ им Иису́с, они́ же не разуме́ша, что бя́ше, я́же глаго́лаше им. Рече́ же па́ки им Иису́с: ами́нь, ами́нь глаго́лю вам, я́ко Аз есмь дверь овца́м. Вси, ели́ко их прии́де пре́жде Мене́, та́тие суть и разбо́йницы, но не послу́шаша их о́вцы. Аз есмь дверь: Мно́ю а́ще кто вни́дет, спасе́тся, и вни́дет, и изы́дет, и па́жить обря́щет.

Ин.10:1–9

По 50-м псалме

Слава: Моли́твами святи́теля Филаре́та, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

И ныне: Моли́твами Богоро́дицы, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й / и по мно́жеству щедро́т Твои́х / очи́сти беззако́ние мое́.

И стихира, глас 6:

Па́стырю му́дрый Филаре́те, / звездо́ светоза́рная, / в Це́ркви Росси́йстей возсия́вшая, / я́коже ина́я волхво́м иногда́, / приведи́ и нас поклони́тися ро́ждшемуся Христу́ Спа́су / и мv́ро покая́ния, / лива́н милосе́рдия, / и сми́рну дел благи́х принести́ Ему́.

Канон, глас 6.

Песнь 1

Ирмос: Помо́щник и покрови́тель / бысть мне во спасе́ние, / Сей мой Бог и просла́влю Его́, / Бог отца́ моего́ и вознесу́ Его́, / сла́вно бо просла́вися.

Всеми́лостиве Го́споди, / даждь мне мысль бла́гу и наста́ви се́рдце мое́, / во е́же просла́вити ди́внаго во святи́телех Филаре́та прехва́льнаго.

Я́ко плодоно́сная ветвь, от благочести́ваго ко́рене и свяще́нническаго дре́ва произше́д, свя́те Филаре́те, / благода́ть архиере́йства досто́йно восприя́л еси́. / Сего́ ра́ди благода́рне псало́мски вопие́м: / род пра́вых благослови́тся.

Юн ра́зум к Боже́ственным уче́нием напра́вив, прему́дре Филаре́те, / да́же до честны́х седи́н в зако́не Госпо́дни поуча́лся еси́ день и нощь, / сего́ ра́ди плод стори́чный Бо́гу прине́сл еси́.

Богородичен: Богоро́дице Де́во, / я́коже во успе́нии Твое́м мíра не оста́вила еси́, / бу́ди и нам Путеводи́тельница во Ца́рствие Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего.

Катавасия: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Песнь 3

Ирмос: Утверди́, Го́споди, / на ка́мени за́поведей Твои́х / подви́гшееся се́рдце мое́, / я́ко Еди́н свят еси́ и Госпо́дь.

Филаре́та Ми́лостиваго и́мя прие́мь, святи́телю Филаре́те, / сосу́д доброде́телей твои́х ми́лостию украси́л еси́, / сего́ ра́ди я́ко оте́ц чадолюби́вый лю́дем росси́йским яви́лся еси́.

Во всем после́дуяй Боже́ственным отце́м, / прему́дрость Бо́жию, я́ко наста́вницу, избра́л еси́, святи́телю, / и Це́ркве Росси́йския до́брый па́стырь быв, / благоче́стию па́ству научи́л еси́.

Златоу́сту сла́вному си́лою сло́ва подо́бяся, / Бо́га Сло́ва вои́стину возсла́вил еси́, святи́телю Филаре́те, / те́мже слове́сными венцы́ тя велича́ем.

Богородичен: Несть пречиста, я́ко Ты, Де́во, / и несть грешен, я́ко аз, окаянный, / те́мже, безнадежен сый, на Тя упование мое возлагаю.

Катавасия: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / живы́й и незави́стный Исто́чниче, / лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.

Седален, глас 8:

Ты еси́ па́стырь до́брый и учи́тель богому́дрый, / святи́телю о́тче Филаре́те, / тобо́ю Бог украси́ Це́рковь Свою́ / и те́ло твое́, многоле́тне покрове́нное в земли́, нетле́нно яви́ лю́дем Свои́м. / Те́мже не преста́й моли́тися о хва́лящих тя / и чту́щих па́мять твою́, / прося́ оставле́ния грехо́в и спасе́ния душа́м на́шим. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Я́ко Всенепоро́чная Неве́ста Творца́, / я́ко Неискусобра́чная Ма́ти Изба́вителя, / прия́телище я́ко су́щи Уте́шителя, Препе́тая, / све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́ мя, / отжени́ о́блак страсте́й и Вы́шняго прича́стия сподо́би / и све́та невече́рняго моли́твами Твои́ми.

Песнь 4

Ирмос: Услы́ша проро́к / прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, / я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися / и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: / услы́шах слух Твой и убоя́хся, / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Христа́ Бо́га Помо́щника и Засту́пника при́сно име́я в се́рдце твое́м, святи́телю Филаре́те, / я́ко дре́вле Моисе́й началово́ждь, в беда́х и искуше́ниих лю́ди укрепля́л еси́ / и науча́л еси́ взыва́ти к Нему́, я́ко Помо́щнику и Засту́пнику.

Сугу́бое попече́ние о ю́ных лю́дех име́л еси́, святи́телю Филаре́те, / е́же бы́ти им благочести́вым, трудолюби́вым и рачи́тельно уча́щимся зако́ну Госпо́дню / и служи́ти Це́ркви на похвалу́ и оте́честву на по́льзу.

Любо́вь небе́сную на земли́ ева́нгельски стяжа́вый, / горе́ упра́вил еси́ ду́шу твою́, пресла́вне Филаре́те, / наставля́я ве́рныя лю́ди го́рняя помышля́ти, а не себе́ угожда́ти.

Богородичен: Сове́та Преве́чнаго смотре́ние разуме́в проро́к, / та́йну рождества́ Де́вы преднапису́яй, взыва́ше: / возвеселю́ся о Бо́зе, Спа́се Мое́м.

Катавасия: Седя́й в Сла́ве / на Престо́ле Божества́ / во о́блаце ле́гце, / прии́ди Иису́с Пребоже́ственный, / Нетле́нною Дла́нию / и спасе́ зову́щия: / сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Песнь 5

Ирмос: Сою́зом любве́ / связу́еми апо́столи, / влады́чествующему все́ми себе́ Христу́ возло́жше, / кра́сны но́ги очища́ху, / благовеству́юще всем мир.

Апо́стольское рече́ние, я́ко си́ла Бо́жия в не́мощи соверша́ется, / на тебе́ испо́лнися, святи́телю. / Ты бо, не́мощен пло́тию, па́жить земли́ Ру́сския Боже́ственными словесы́ возде́лал еси́ / и мно́гия лю́ди ко Христу́ приве́л еси́.

Благода́ти Свята́го Ду́ха испо́лнься, / сло́во Бо́жие ре́вностно пропове́дал еси́ / и та́йну Пресвяты́я Тро́ицы и воплоще́ния Бо́га Сло́ва преизя́щно изъясни́л еси́. / Ны́не же Бо́гу предстоя́, / моли́ся о почита́ющих тя, Филаре́те достопа́мятне.

Я́ко зени́цу о́ка и сокро́вище многоце́нное, / храни́ти ве́ру Правосла́вную запове́дал еси́ нам, святи́телю Филаре́те, / в ней бо есть утвержде́ние Це́ркве и оте́чества благоде́нствие.

Богородичен: О́тчую Прему́дрость во утро́бе Твое́й носи́вшая, Влады́чице, / в нощи́ мíра блужда́ющих к све́ту Христо́ву наста́ви и сою́зом любве́ соедини́, / я́ко Богоро́дица еси́ и Ма́терь Све́та.

Катавасия: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й, / Ты бо Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.

Песнь 6

Ирмос: Возопи́х всем се́рдцем мои́м / к ще́дрому Бо́гу, / и услы́ша мя от а́да преиспо́дняго, / и возведе́ от тли живо́т мой.

Прему́дростию Бо́жиею вразумля́емь, / я́ко Соломо́н му́дрый, суд пра́вый и ми́лостивый потща́лся еси́ твори́ти, / да ве́дают лю́дие, я́ко пра́ви суть пути́ Госпо́дни.

Ве́дая го́рькия рабо́ты и тяготы́ жития́ земледе́лателей, святи́телю Филаре́те, / потща́лся еси́ помощи́ росси́йскому госуда́рю провозгласи́ти лю́дем ча́емое свобожде́ние.

О, любы́ Бо́га Отца́, распина́ющая, / любы́ Сы́на, распина́емая, / и любы́ Ду́ха Свята́го, торжеству́ющая си́лою кре́стною, / – благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.

Богородичен: О, Де́во Пречи́стая, / Сло́вом Бо́жиим «да бу́дет» отрази́ла еси́ от Себе́ зако́нное по естеству́ недоуме́ние, / егда́ Гаврии́л Арха́нгел Ти предста́, благовеству́я рождество́ Емману́ила, / – благогове́йне взыва́л еси́, святи́телю Филаре́те.

Катавасия: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Кондак, глас 2:

Я́ко и́стинный подража́тель преподо́бнаго Се́ргия, / доброде́тель измла́да возлюби́л еси́, богоблаже́нне Филаре́те, / я́ко па́стырь пра́ведный и испове́дник непоро́чный, / по святе́м преставле́нии / от безбо́жных поруга́ние и поноше́ния прия́л еси́, / Бог же зна́меньми и чудесы́ тя просла́ви / и засту́пника Це́ркве на́шея яви́.

Песнь 7

Ирмос: О́троцы в Вавило́не / пе́щнаго пла́мене не убоя́шася, / но посреде́ пла́мене вве́ржени, / ороша́еми, поя́ху: / благослове́н еси́, Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.

Я́коже Елисе́й иногда́ ми́лоть Илиину́, / кло́бук от гро́ба святи́теля Алекси́а прия́л еси́, святи́телю Филаре́те, / да благода́ть сугу́бую получи́ши, воспева́я: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

А́ще и чтил еси́ царя́ земна́го, / но раболе́пствовати пред ним не восхоте́л еси́, святи́телю, / Царю́ же Небе́сному боголе́пную честь воздава́л еси́, взыва́я: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Рабо́тая Го́сподеви со стра́хом, / не взира́л еси́ на похвале́ния и поноше́ния, святи́телю Филаре́те, / то́кмо в се́рдце с тре́петом взыва́л еси́ к Судии́ Пра́веднейшему: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Ум чист, чу́вства до́брая и во́лю благу́ю / я́ко еди́но во о́браз Тро́ицы Святы́я име́я, святи́телю Филаре́те, / Тро́ицы единосу́щие просла́вил еси́, взыва́я: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богородичен: Отрокови́це Пречи́стая, / чудесе́ рождества́ Твоего́ дивя́щеся, / Избра́вшему Тя зове́м: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Катавасия: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии / па́че Созда́вшаго, / но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: За зако́ны оте́ческия / блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши предбе́дствующе, / царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное / и совокупле́ни, и́мже не свари́шася огне́м, / Держа́вствующему досто́йную воспева́ху песнь: / Го́спода по́йте, дела́, / и превозноси́те во вся ве́ки.

Егда́ благи́й Госпо́дь попусти́ пове́трие губи́тельное во гра́де Москве́, / тогда́ ты, святи́телю Филаре́те, к покая́нию и моле́бствию наро́д призыва́л еси́, взыва́я: / Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

И́же моли́твами твои́ми исцеле́ние обре́тшии, / и спасе́ние от сме́рти улучи́вшии, / благода́рственное пе́ние принесо́ша, глаго́люще: / Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

Отце́м святы́м подража́я, / уста́вы и́ночеству препода́л еси́, свя́те, / да А́нгелом сослу́жат и́ноков собо́ри и с ни́ми ли́ки неве́ст Христо́вых, взыва́юще: / Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

Богородичен: Цари́цу Небесе́ и земли́, А́нгелов со́нмы и челове́ков собо́ри, / по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Катавасия: О́троки благочести́выя в пе́щи / Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть, / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте, дела́, / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Стра́нствия Влады́чня, / и Безсме́ртныя Трапе́зы / на Го́рнем ме́сте / высо́кими умы́, ве́рнии, прииди́те, наслади́мся, / возше́дша Сло́ва от Сло́ва научи́вшеся, / Его́же велича́ем.

Ре́вностию по Бо́зе на высоту́ доброде́телей возше́д, / сла́вы мíра сего́ удаля́лся еси́, свя́те, / взыску́яй сла́вы то́кмо от Христа́, / Той бо есть еди́ный Царь мíра и Спас душ на́ших.

Егда́ сверши́ся кончи́на свята́я твоя́, / возскорбе́ша лю́дие росси́йстии, достохва́льне святи́телю, / ты же не оста́вил еси́ их си́ры, / дерзнове́нно моля́ся еди́ному Царю́ мíра и Спа́су душ на́ших.

Торжеству́йте, лю́дие, / святи́теля Филаре́та па́мять чту́ще, / и́же служи́тель до́ма Богоро́дицы быв, / просла́ви Ту, я́ко в моли́твах неусыпа́ющую Засту́пницу.

Богородичен: Русь Свята́я, лику́й ны́не, / за тя бо мо́лит Сы́на Своего́ / Пречи́стая Богоро́дица Де́ва с Филаре́том приснохва́льным и все́ми святы́ми твои́ми.

Катавасия: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.

Светилен:

Я́ко благоче́стия лампа́ду светолу́чну, / ри́тора преизя́щна, па́стыря милосе́рдна, судию́ прему́дра, / прииди́те, ве́рнии, Филаре́та благопода́теля любо́вию ублажи́м. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Что Ти принесе́м, Благода́тная, / ру́ки иму́ще оскверне́ны? / Ка́ко воспое́м Тя, / уста́ иму́ще нечи́ста? / Ка́ко восхва́лим Тя, / се́рдце иму́ще лука́во? / Оба́че моли́твами святи́теля Филаре́та взыва́ем Ти: / ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

На хвалитех стихиры на 4, глас 5.

Подобен: Ра́дуйся, Живоносный Кресте:

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те! / Та́инство Креста́ позна́вый, / и стезе́ю неботе́чною / чрез ско́рби и сла́ву мíра ше́ствовавый, / пред цари́ и ни́щими / сло́во кре́стное глаго́лал еси́ / и сие́ нело́жно житие́м запечатле́л еси́, / прие́мь от Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость. (2)

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те! / Ты Христу́ во́лею после́довал еси́, / не то́кмо на Фаво́ре во сла́ве с Ним бы́ти жела́вый, / но и на Голго́фу ве́рно восше́дый, / по сме́рти же поруга́нию телесе́ пре́дан был еси́ / и, я́ко зерца́ло све́тлое Со́лнца и́стины, / стране́ Росси́йстей яви́лся еси́. / Сего́ ра́ди обре́л еси́ у Го́спода вене́ц и ве́лию ми́лость.

Ра́дуйся, святи́телю о́тче Филаре́те! / Ты и́го Христо́во благо́е до́бре поне́сл еси́, / ри́зу души́ своея́ истка́в / светле́йшу па́че риз земны́х. / Благода́ть же Бо́жия, / ю́же по́двигом та́йным стяжа́в, / яви́ тя те́пла моли́твенника / и да́ром проро́чества, зна́меньми и чудесы́ просла́ви тя. / Сего́ ра́ди тя ублажа́ем.

Слава, глас 2: О Филаре́те сла́вный, / сло́ву и́стины де́лом после́дуя, / по́двигом сокрове́нным подвиза́лся еси́, / те́мже, я́ко и апо́столом иногда́, / даде́ся ти власть от Христа́ Бо́га / бе́сы изгоня́ти и немощны́я цели́ти, / гряду́щая прорица́ти и от бед избавля́ти. / Сего́ ра́ди у́бо просла́вльшаго тя Го́спода сла́вы / умиле́нною душе́ю / правосла́вно велича́ем.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Все упова́ние мое́ / на Тя возлага́ю, Ма́ти Бо́жия, / сохрани́ мя под кро́вом Твои́м.

На литургии

Блаженны от канона, песнь 3-я и 6-я.

Тропарь, глас 4:

Ду́ха Свята́го благода́ть стяжа́в, / богому́дре святи́телю Филаре́те, / и́стину и пра́вду ра́зумом просвеще́нным / лю́дем пропове́дал еси́, / мир и ми́лость се́рдцем умиле́нным / стра́ждущим яви́л еси́, / я́ко учи́тель ве́ры и страж неусы́пный / па́ству росси́йскую жезло́м пра́вости сохрани́л еси́. / Сего́ ра́ди дерзнове́ние ко Христу́ Бо́гу име́я, / моли́ дарова́ти Це́ркви утвержде́ние / и душа́м на́шим спасе́ние.

Кондак, глас 2:

Я́ко и́стинный подража́тель преподо́бнаго Се́ргия, / доброде́тель измла́да возлюби́л еси́, богоблаже́нне Филаре́те, / я́ко па́стырь пра́ведный и испове́дник непоро́чный, / по святе́м преставле́нии / от безбо́жных поруга́ние и поноше́ния прия́л еси́, / Бог же зна́меньми и чудесы́ тя просла́ви / и засту́пника Це́ркве на́шея яви́.

Прокимен, глас 1:

Уста́ моя́ возглаго́лют прему́дрость, / и поуче́ние се́рдца моего́ ра́зум. Стих: Услы́шите сия́, вси язы́цы, внуши́те, вси живу́щии по вселе́нней.

Апостол, послание ко Ефесеем,

зачало 233

Бра́тие, возмога́йте о Го́споде и в держа́ве кре́пости Его́, облецы́теся во вся ору́жия Бо́жия, я́ко возмощи́ вам ста́ти проти́ву ко́знем диа́вольским, я́ко несть на́ша брань к кро́ви и пло́ти, но к нача́лом и ко власте́м и к мiродержи́телем тмы ве́ка сего́, к духово́м зло́бы поднебе́сным. Сего́ ра́ди приими́те вся ору́жия Бо́жия, да возмо́жете проти́витися в день лют и вся соде́явше ста́ти. Ста́ните у́бо препоя́сани чресла́ ва́ша и́стиною, и обо́лкшеся в броня́ пра́вды, и обу́вше но́зе во угото́вание благовествова́ния ми́ра, над все́ми же восприи́мше щит ве́ры, в не́мже возмо́жете вся стре́лы лука́ваго разжже́нныя угаси́ти. И шлем спасе́ния восприими́те, и мечь духо́вный, и́же есть глаго́л Бо́жий.

Еф.6:10–17

Аллилуия, глас 4

Стих: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости. Стих: Язы́к его́ возглаго́лет суд.

Евангелие от Матфея, зачало 11

Рече́ Госпо́дь Свои́м ученико́м: вы есте́ свет мíра; не мо́жет град укры́тися верху́ горы́ стоя́. Ниже́ вжига́ют свети́льника и поставля́ют его́ под спу́дом, но на све́щнице, и све́тит всем, и́же в хра́мине суть. Та́ко да просвети́тся свет ваш пред челове́ки, я́ко да ви́дят ва́ша до́брая дела́ и просла́вят Отца́ ва́шего, И́же на Небесе́х. Да не мни́те, я́ко приидо́х разори́ти зако́н или́ проро́ки, не приидо́х разори́ти, но испо́лнити. Ами́нь бо глаго́лю вам: до́ндеже пре́йдет не́бо и земля́, йо́та еди́на, или́ еди́на черта́ не пре́йдет от зако́на, до́ндеже вся бу́дут. И́же а́ще разори́т еди́ну за́поведей сих ма́лых, и научи́т та́ко челове́ки, мний нарече́тся в Ца́рствии Небе́снем, а и́же сотвори́т и научи́т, сей ве́лий нарече́тся в Ца́рствии Небе́снем.

Мф.5:14–19

Причастен:

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, / от слу́ха зла не убои́тся. Аллилу́иа, трижды.

Житие свт. Филарета Московского

Святитель Филарет (Василий Михайлович Дроздов) родился в семье коломенского диакона (впоследствии священника). Первоначальное образование будущий Святитель получил в Коломенской семинарии, затем, с 1800 г., в Троицкой Лаврской семинарии, и вскоре, проявив большие способности к проповеди и языкам, обратил на себя внимание ее устроителя митрополита Платона (Левшина). С 1803 г. Василий Михайлович уже сам здесь преподавал. Вскоре митрополит Платон убедил молодого семинарского учителя в необходимости принять монашество. Постриг с именем Филарет (в честь праведного Филарета Милостивого) совершился в Свято-Духовской церкви Лавры 16 ноября 1808 г. В 1809 г. Святителя (уже в сане иеродиакона) перевели в Петербург, в том же году совершилось рукоположение во иеромонаха. В 1811 г., в сане архимандрита, он становится ректором Санкт-Петербургской Духовной академии и остается в этой должности до 1819 г. Здесь он блестяще преподает различные богословские дисциплины. В это же время им был начат труд всей его жизни, связанный с переводом на русский язык Священного Писания Ветхого и Нового Завета. Однако в деле перевода он встречал постоянное противодействие, в том числе и со стороны ряда иерархов; спустя несколько лет Библейское Общество оказалось закрыто, и дело перевода Священного Писания было приостановлено. Тогда Святитель уже занимал Московскую митрополичью кафедру (начиная с 1826 г.). В то время его часто обвиняли в неправославии, и даже составляемые им катехизисы подвергались обязательной правке. И тем не менее влияние святителя Филарета на жизнь и Русской Церкви, и государства было весьма значительно. Митрополита Московского любили и почитали духовенство и миряне не только из его епархии, но и из отдаленных мест, – за высокий духовный настрой, за благоговейное служение, за внимание к людям и – далеко не в последнюю очередь – за высокую образованность. К его мнению прислушивались, за помощью и советом к нему обращались императоры Николай I и Александр II. Святитель Филарет в ту пору возглавил дела российского духовного образования, посвятив много времени и сил реформированию Московской Духовной академии. По благословению Святителя в стенах Академии начинает осуществляться перевод творений Святых Отцов. Известен и интерес Святителя к проблемам русской культуры, связь митрополита с ее видными деятелями (вспомним его знаменитую стихотворную переписку с Пушкиным). В конце жизни Святителю все же удалось выполнить задуманное: осуществить полный перевод на русский язык Священного Писания. Однако полная русская Библия вышла из печати уже после его кончины. Незадолго до смерти Святителю во сне явился отец, сказавший ему: береги 19-е число. С тех пор Святитель 19-го числа каждого месяца старался обязательно служить Литургию. 19 ноября 1867 г., после совершенного им с особым чувством и со слезами богослужения, по приезде домой, святитель Филарет отошел ко Господу. Он был погребен в дорогой его сердцу Троице-Сергиевой Лавре. Ныне мощи святителя Филарета находятся в Лавре, в храме преподобного Сергия Радонежского.

Библиография

1. Патерик новоканонизированных святых. Альфа и Омега: Журнал. Москва. 1998. № 1(15) – 2(16). с. 201–246, 195ؘ–223.

2. Беляев С. В память вечную будет праведник...: Обретение мощей свт. Московского Филарета, свт. Московского Иннокентия и архим. Антония. Журнал Московской Патриархии. Москва. 1996. № 12. с. 57–67.


Источник: Праздничная Минея (гражданский шрифт, с ударениями) / Перевод иером. Амвросия (Тимрота). - Москва : Издательство Московской Патриархии РПЦ.

Комментарии для сайта Cackle