Источник

В 12-й день

И́же во святы́х отца́ на́шего Иоа́нна, Патриа́рха Александри́йскаго, Ми́лостиваго и преподо́бнаго отца́ на́шего Ни́ла По́стника

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Расточи́в, разда́л еси́ тре́бующим хлеб твой,/ Иоа́нне чу́дне,/ ми́лостию подо́бяся ми́лостивнейшему, преподо́бне, Влады́це./ Тем твоя́ пребыва́ет и́стинно во век па́мять, свя́те,/ ю́же ве́рою пра́зднующия/ твои́ми моли́твами спаса́й искуше́ний же и скорбе́й,/ иера́рше всебога́те.

Твою́ чистоту́,/ и ума́ пра́вость, и нрав Боже́ственный/ Ви́дяй, та́йная прови́дев,/ возво́дит на велича́йший престо́л,/ пома́зав ми́ром тя, му́дре, и соверши́в,/ и па́ствы корми́ла я́ве вручи́в,/ ю́же ко приста́нищу напра́вил еси́ Боже́ственнаго хоте́ния,/ Иоа́нне Богоглаго́ливе.

Вся проше́ния твоего́ се́рдца/ Госпо́дь, досточу́дне, подаде́,/ вся бо соблю́л еси́ законоположе́ния спаси́тельная./ Бо́га бо всеконе́чно/ и бли́жняго, Богоблаже́нне, я́ко тебе́ сама́го, возлюби́л еси́/ и тре́бующия удово́лил еси́:/ сего́ ра́ди тя днесь, Иоа́нне, почита́ем.

И́ны стихи́ры преподо́бнаго, глас 8.

Подо́бен: Что вы нарече́м:

Что тя ны́не нарече́м, свя́те?/ Реку́, исходя́щую от мы́сленнаго Еде́ма,/ пото́к от Бо́га подае́мых даро́в,/ наводне́ние уче́ний благода́ти,/ ча́шу му́дрости и зна́ния,/ моле́бника крепча́йшаго, учи́теля действи́тельнейшаго./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Что тя возъимену́ем, преподо́бне?/ Земледе́лателя безсме́ртных, блаже́нне, садо́в,/ садоде́лателя разу́мнаго рая́ ве́рных,/ зако́нов Богода́нных иску́снейшаго толко́вника,/ догма́тов Богодухо́вных ве́дателя,/ сказа́теля благоесте́ственнейша/ и наказа́теля дово́льнейша./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Что тя ны́не нареку́, чу́дне?/ Уставополо́жника сопру́жества, целому́дрия прави́теля,/ наказа́теля мона́шествующих и де́вства путевожда́,/ пра́ведно обои́м ме́ряща,/ я́ко иску́сом проше́дша обоя́./ Мно́га твоя́ дея́ния/ и о Бо́зе твое́ поще́ние./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас 2. Анато́лиево:

Ми́лости исто́чник тре́бующим умножа́ет/ благосострада́тельныя щедро́ты,/ Иоа́нн, Христо́в подо́бник,/ вели́кий па́стырь Алекса́ндрян и свети́ло./ Прииди́те, насы́тимся, ни́щии ду́хом,/ подража́ющии того́ ти́хости,/ любоблагоутро́бным бо нра́вом/ Христа́ стра́нствовавшаго чрез ни́щия угости́в,/ я́ко дре́вле Авраа́м, блаже́нства удосто́ися/ и со дерзнове́нием мо́лится/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Егда́ от Дре́ва:

Дре́ву Кре́стному Тя, Иису́се, пригвожде́на/ зря́щи, Неискусобра́чная,/ пла́чущи, глаго́лаше:/ Ча́до сла́дкое,/ почто́ оста́вил еси́ Мене́, Ро́ждшую Тя, еди́ну,/ Све́те Непристу́пный пребезнача́льнаго Отца́?/ Потщи́ся и просла́вися,/ я́ко да сла́ву полу́чат Боже́ственную/ Боже́ственныя стра́сти Твоя́ сла́вящии.

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, преподо́бнаго, глас 8:

Мона́хов мно́жества/ наста́вника тя почита́ем, о́тче наш Ни́ле,/ твое́ю бо стезе́ю вои́стинну пра́во ходи́ти уве́дехом./ Блаже́н еси́, Христу́ рабо́тав,/ и вра́жию обличи́л еси́ си́лу,/ А́нгелов собесе́дниче, преподо́бных соприча́стниче и пра́ведных./ С ни́миже моли́ся Го́сподеви/ поми́ловатися душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Му́ченицы Твои́:

Тя ви́дящи, пригвожда́ема на Кресте́, Иису́се,/ и стра́сти прие́млюща во́лею,/ Де́ва и Ма́ти Твоя́, Влады́ко,/ увы́ Мне, вопия́ше, Ча́до сла́дкое;/ ра́ны непра́ведно ка́ко терпи́ши,/ Врачу́, исцели́вый челове́ческое неможе́ние/ и от тли всех изба́вивый благоутро́бием Твои́м.

Тропа́рь, глас 8:

В терпе́нии твое́м стяжа́л еси́ мзду твою́, о́тче преподо́бне,/ в моли́твах непреста́нно терпе́вый,/ ни́щия возлюби́вый и сия́ удовли́вый,/ но моли́ся Христу́ Бо́гу, Иоа́нне ми́лостиве, блаже́нне,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Сла́ва, глас то́йже:

Слез твои́х тече́ньми пусты́ни безпло́дное возде́лал еси́,/ и и́же из глубины́ воздыха́ньми во сто трудо́в уплодоноси́л еси́,/ и был еси́ свети́льник вселе́нней, сия́я чудесы́, Ни́ле, о́тче наш,/ моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен.

НА У́ТРЕНИ

Канон Окто́иха еди́н и святы́х два. Кано́н иера́рха, творе́ние Ио́сифово. Глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Посе́ченый несеко́маго пресече́,/ и ви́де со́лнце зе́млю, ю́же не ви́де,/ лю́таго врага́ вода́ потопи́,/ и непроходи́мое про́йде Изра́иль./ Песнь же воспева́шеся:/ Го́сподеви пои́м, сла́вно бо просла́вися.

Сострада́нием ума́ просвеща́емь/ и любо́вию Христо́вою, о́тче, озаря́емь,/ ми́лостыней блиста́я сия́ньми,/ Еди́наго ми́лостиваго Бо́га прия́телище честне́йшее, Иоа́нне, был еси́:/ тем тя ублажа́ем.

Во век при́сно пребыва́ющая смотря́я,/ му́дрым смы́слом, о́тче свяще́ннейше, измени́л еси́ тле́нная све́тло нетле́нными/ и ны́не на Небесе́х жи́тельствуеши, вопия́ со Безпло́тными ли́ки:/ Го́споду воспои́м, сла́вно бо просла́вися.

Ми́лости Да́тель, одари́в ми́лостивное, преподо́бне, твое́ помышле́ние,/ поми́лова мно́гия Боже́ственным твои́м хода́тайством,/ был еси́ во утеше́ние душ, ни́щих же промышле́ние,/ Иоа́нне всему́дре, Богоблаже́нне свяще́ннейший.

Богоро́дичен: Благослове́нная, Чи́стая и Всепе́тая,/ еди́на ро́ждшая воплоще́ннаго Бо́га,/ приснотеку́щий исто́чник, нам, наде́ющимся на Тя, исцеле́ния излива́юща, ве́рным:/ моли́, Его́же родила́ еси́, дарова́ти ми́ру ве́лию ми́лость.

Ин кано́н преподо́бнаго. Его́же краегране́сие: Напая́ет мя Нил разу́мным всепло́дствием. Феофа́ново. Глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Напое́ньми твои́ми, блаже́нне, та́инственными,/ напая́я бога́тно прозя́бший мой по́мысл,/ я́ко клас, пе́ния тебе́ принести́ твои́ми моли́твами сподо́би.

Глаго́л тече́ния твои́х,/ я́ко из Еде́ма, всебога́те Ни́ле, происходя́щая я́вственно,/ лице́ все приснотеку́щее церко́вное напая́ют.

Догма́тов и слове́с река́ твои́х, Богоглаго́ливе,/ сердца́ благочести́вых, наводня́ющи, напая́ет,/ злочести́вых же потопля́ет собра́ния.

Богоро́дичен: Изблева́ в слу́хи Е́вы яд душетле́нный губи́тель и враг;/ Христа́ же ро́ждши, Богома́ти,/ того́ вре́да исцели́ла еси́.

Песнь 3

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.

Боголе́пна, я́коже отрокови́ца, от ма́слин вене́ц нося́щи,/ яви́ся тебе́, досточу́дне, Ми́лостиваго благосострада́тельная благода́ть,/ привлача́щи тя к Боже́ственней ми́лости.

На престо́ле свяще́ннем судо́м Бо́жиим, сла́вне о́тче Иоа́нне, сел еси́,/ я́коже А́нгел, ты пожи́л еси́,/ ми́рныя вознося́ свяще́нныя же́ртвы Всеще́дрому.

Мно́гое милосе́рдие милосе́рдаго Го́спода, о́тче, подража́я,/ за милосе́рдие Обнища́вшаго пло́тию ни́щия удово́лил еси́,/ стра́нныя и безпокро́вныя собира́я,/ исполни́тель повеле́ний Боже́ственных быв.

Богоро́дичен: Всели́вся в Де́ву теле́сне, Го́споди,/ яви́лся еси́ челове́ком, я́коже подоба́ше ви́дети Тя:/ Ю́же и показа́л еси́, я́ко и́стинную Богоро́дицу,/ ве́рным по́мощь, Еди́не Человеколю́бче.

Ин

Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.

Дарова́ния, о́тче, Ду́ха но́сит твое́ помышле́ние,/ лука́вая помышле́ния отгоня́.

Ми́ро благово́ннейшее твоя́ моли́твы нам вдохну́в, священноде́лателю,/ виде́нием де́тельным пожи́в.

Источи́л еси́ уче́ния ты Небе́сная, всему́дре, я́ко от исто́чника,/ и церко́вныя пито́мцы обогати́л еси́.

Богоро́дичен: Умертви́ мудрова́ние пло́ти на́шея, Пречи́стая,/ Исто́чник безсме́ртия челове́ком источи́вшая.

Конда́к преподо́бнаго, глас 8.

Подо́бен: Взбра́нной:

Хвра́стная130 страсте́й я́же от телесе́ воста́ния/ сечи́тельно, Ни́ле блаже́нне, во бде́нной твое́й ссекл еси́ моли́тве,/ но, я́ко име́я дерзнове́ние ко Го́споду,/ от вся́ких мя бед свободи́, да зову́ ти:/ ра́дуйся, о́тче всеми́рный.

Ин конда́к преподо́бнаго Ни́ла По́стника, глас 8:

Боже́ственною любо́вию возгоре́вся, всеблаже́нне,/ остави́л еси́ и́же в житии́ молвы́/ и по́стных сели́тву в горе́ стяжа́,/ от нея́же, вшед в мрак незахо́дный,/ прие́млеши, я́ко дре́вле Богоно́сец, Богоначерта́нная писмена́,/ и́миже к Боже́ственней доброде́тели наставля́еми, ве́село вопие́м ти:/ ра́дуйся, о́тче Ни́ле, по́стником добротворе́ние.

И́кос:

Кто земноро́дных изрещи́ возмо́жет, Ни́ле,/ жи́тельства твоего́ страда́ния,/ и жития́ твоего́ безме́рныя труды́,/ и мно́гая тща́ния твоя́,/ я́же на земли́, я́ко Безпло́тный, соверши́л еси́;/ но оба́че зову́:/ ра́дуйся, реко́ Боже́ственных благода́тей;/ ра́дуйся, цевни́це Христо́вых уче́ний;/ ра́дуйся, ча́ше му́дрости и зна́ния;/ ра́дуйся, возде́лание безсме́ртных насажде́ний;/ ра́дуйся, догма́те де́тельнейший Богодухнове́нных слове́с;/ ра́дуйся, зако́на Богода́ннаго иску́снейший толко́вниче;/ ра́дуйся, садоде́лателю рая́ мы́сленнаго;/ ра́дуйся, де́вства храни́лище ве́лие;/ ра́дуйся, кра́сная гусль Ду́ха;/ ра́дуйся, страсте́й кореносе́чный мечу́!/ ра́дуйся, пра́ведных муже́й высото́;/ ра́дуйся, ве́рных земноро́дных предста́телю./ Ра́дуйся, о́тче всеми́рный.

Ин И́кос:

Ка́ко восхвалю́, окая́нный, твоя́ по́двиги, о́тче преподо́бне,/ и сле́з пучи́ну, ю́же отры́гну, ка́ко испове́м?/ Ты, в житии́ пребыва́я, А́нгельское пости́же ликова́ние,/ вся бо про́ста воздержа́нием стра́сти умертви́в, му́дре,/ и пло́ть истни́в покори́ ду́хови,/ моли́тву же имы́й, я́ко ме́ч, тьме предста́теля низложи́в,/ моли́ Христа́ Бо́га непреста́нно о все́х на́с.

Седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Прему́дрости:

Ми́лостивен нрав прии́м, благосе́рд яви́лся еси́/ и пода́телен ни́щим и тре́бующим, Иоа́нне Богодухнове́нне./ Сего́ ра́ди зва́нием дея́нию подо́бно,/ па́че всех святы́х, блаже́нне, обогати́ тя зело́ Пода́тель благи́х – Христо́с:/ Ему́же, Богому́дре иера́рше пребога́те, моли́ся/ грехо́в оставле́ние пода́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.

Сла́ва, преподо́бнаго, глас то́йже.

Подо́бен: Повеле́нное та́йно:

Украси́в твой ум виде́нии,/ Богосло́вия ре́ки отры́гнул еси́, напая́я сердца́, Ни́ле Богоно́се,/ ве́рою почерпа́ющих твои́х уче́ний пи́во, проза́рное131 же и чи́стое,/ и чту́щих па́мять твою́ светоза́рную же и честну́ю,/ преподо́бных удобре́ние и отце́в хвало́.

И ны́не, Богоро́дичен:

Я́же непреме́ннаго Бо́га поро́ждшая,/ пременя́емое при́сно се́рдце мое́ грехо́м и ле́ностию, прило́гми льсти́ваго/ утверди́, Блага́я, моли́твами ма́терними Твои́ми:/ я́ко да и аз благода́рно сла́влю Тя, Богороди́тельнице Мари́е,/ поми́луй ста́до Твое́, е́же стяжа́ла еси́, Всенепоро́чная.

Крестобогоро́дичен:

И́же от крове́й Твои́х чи́стых Вопло́щшагося/ и па́че ума́ из Тебе́, Чи́стая, Роди́вшагося,/ на Дре́ве ви́сяща среди́ злоде́ев зря́щи,/ утро́бою боле́зновала еси́ и, ма́терски пла́чущи, вопия́ла еси́:/ увы́ Мне, Ча́до Мое́,/ что́ Боже́ственное и неизрече́нное строе́ние Твое́,/ и́мже оживи́л еси́ созда́ние Твое́?/ Воспева́ю Твое́ благоутро́бие.

Песнь 4

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.

Чи́стая оби́тель яви́лся еси́ Святы́я Тро́ицы, преподо́бне,/ и хра́ма Боже́ственнаго сокро́вище, и иера́рхов нача́ток.

Мно́гое милосе́рдие твое́ Госпо́дь внима́я Благосе́рдый,/ ду́шу твою́ освяти́, Иоа́нне, о́тче свяще́ннейше.

За́поведей непосты́ден был еси́ де́латель Всеще́драго/ и испо́лнился еси́ благи́х Его́,/ в се́лех святы́х водворя́яся.

Богоро́дичен: Очище́ние на́ших да́руй неве́дений я́ко Безгре́шен/ и умири́ мир Твой, Бо́же,/ моли́твами Ро́ждшия Тя.

Ин. Ирмо́с то́йже.

Возведи́, всему́дре, от страсте́й мя плене́ния,/ я́ко избавле́ние и це́ну Бо́гу принося́ моли́твы твоя́.

Свяще́нно вчини́ти е́же о Христе́ му́дрости догма́ты,/ искуси́в поще́нием, себе́, всеблаже́нне, предочи́стил еси́.

Помышле́ний вся́кое возвыше́ние, о́тче, взима́ющееся смири́л еси́,/ мно́жеством му́дрости твоея́ погуби́в сих па́мять.

Богоро́дичен: Отцу́ Соприсносу́щный и я́ко Бо́г, Сло́во, пре́жде безпло́тное,/ в после́дняя воплоти́ся от чи́стых крове́й Твои́х, Всепе́тая.

Песнь 5

Ирмо́с: От но́щи неве́дения/ по душелови́тельному пути́ при́сно блудя́щаго/ све́том ра́зума Твоего́, Го́споди, преднаставля́я мя,/ на стезю́ за́поведей Твои́х напра́ви.

Умертви́вшемуся за ми́лость ме́ртвостию во́льною, о́тче му́дре, подо́бяся,/ распя́лся еси́ ми́ру и страсте́м/ и жи́зни преми́рныя сподо́бился еси́, достосла́вне.

Блаже́нства удосто́ился еси́,/ кро́ток, сострада́тельнейший, и мири́телен быв,/ и а́лчущих хлеб неижди́вный/ и ни́щим пода́тель, одея́ние же наготству́ющим.

Боже́ственными причаще́ньми, о́тче, удобря́емь,/ я́коже А́нгел, Бо́гу непоро́чно свяще́нствовал еси́,/ ве́рныя просвеща́я свяще́нными уче́нии твои́ми.

Богоро́дичен: Всех Бо́га без се́мене в Свои́х ложесна́х поне́сшую,/ Плотоно́сца же нам ро́ждшую, Пречи́стую Богоро́дицу воспева́ем,/ я́ко спасе́ние душ на́ших.

Ин

Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы.

Целому́дренно жела́я, всему́дре, Боже́ственныя чистоты́,/ оста́вил еси́ все жити́я пристра́стие.

Разу́мная ты вы́ше зна́ния, Богоявле́нне, мы́сленно пости́гл еси́,/ едине́нием Боже́ственным науча́емь.

О́блак тя, ту́чами зна́ния, Богоно́сне,/ все потопля́ющий неразу́мие, ве́мы.

Богоро́дичен: Я́ко крин, сия́ющий посреде́ те́рния,/ обре́т, Жени́х Тя, Де́во Ма́ти, возлюби́.

Песнь 6

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися,/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.

Моли́твами и посто́м упражня́яся и бде́нно Бо́га моля́,/ открове́ний и зре́ний Боже́ственных сподо́бился еси́, Богому́дре всебога́те,/ науча́емь су́щим па́че ума́ и по́мысла, му́дре, чистото́ю.

Я́ко А́нгел с пло́тию, на земли́, о́тче, пожи́л еси́,/ же́ртвы ми́рныя, безкро́вныя ве́рою, и сокруше́нным се́рдцем, и ду́хом, блаже́нне,/ Творцу́ принося́, Иоа́нне, ра́достно.

Житие́ твое́, па́че со́лнца возсия́вшее, милосе́рдия испусти́ лучи́ тре́бующим,/ отгоня́щия те́мный о́блак нищеты́, всебога́те,/ гре́ющия же мра́зом лю́тых держи́мыя, Богодухнове́нне.

Богоро́дичен: Не преста́й о нас моля́щися, Пресвята́я Богоро́дице Де́во,/ я́ко ве́рных утвержде́ние Ты еси́,/ и наде́ждею Твое́ю крепи́мся/ и любо́вию Тя и из Тебе́ Вопло́щшагося непреста́нно сла́вим.

Ин. Ирмо́с то́йже.

Му́дрости да́ром украша́емь/ и жития́ све́тлостию удобря́емь,/ священноде́латель Боже́ственный был еси́,/ Зижди́телю хода́тайствуя, и зда́нию,/ и был еси́ пресве́тел и обзо́рный, о́тче, учи́тель.

К горе́ доброде́телей прибли́жився/ и Боже́ственным покры́вся, о́тче, мра́ком,/ от Бо́га догма́тов скрижа́ли Богопи́санныя прия́л еси́, всебога́те,/ и вторы́й нам Моисе́й законополо́жник показа́лся еси́ благода́ти.

Освяти́в себе́ во́лею та́инственно,/ я́ко вольноже́ртвенную же́ртву предстоя́нием Зижди́телю, Ни́ле,/ и виде́нии и дея́нии украша́емь,/ помина́й о нас, ве́рно соверша́ющих па́мять твою́.

Богоро́дичен: Ви́девше обра́зными явле́нии стра́шных Твои́х та́ин глубину́,/ я́ко Бо́гу во чре́во Твое́ всели́тися/ Богоглаго́ливии проро́цы провозвести́ша, Всенепоро́чная,/ и ны́не мы, сбытие́ ви́дяще, сла́вим.

Конда́к, глас 2.

Подо́бен: Вы́шних ища́:

Бога́тство твое́ расточи́л еси́ убо́гим/ и Небе́сное бога́тство ны́не восприя́л еси́,/ Иоа́нне всему́дре,/ сего́ ра́ди вси тя почита́ем,/ соверша́юще па́мять твою́,/ ми́лостыни о тезоимени́те!

И́кос:

На ми́лость упова́в Бо́жию, Иоа́нне,/ щедро́тами от Того́ и дарми́ обогати́вся,/ отону́дуже яви́лся еси́ и ми́лостив, я́ко Он, вся ущедря́я./ Те́мже, мою́ нищету́ уще́дрив,/ пода́ждь мне бога́тство твоея́ моли́твы/ и а́лчущее се́рдце мое́/ испо́лни глаго́л Боже́ственных, Богому́дре,/ я́коже пре́жде а́лчущия пита́л еси́,/ ми́лосты́ни о тезоимени́те!

Песнь 7

Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Де́лы словеса́ Спа́сова извести́л еси́/ и ублажа́емых сочта́лся еси́ ли́ку,/ ми́лостив быв и чист ду́хом, Иоа́нне Богоно́се.

Ме́да вкус сладча́йший преложи́ся во искуше́но зла́то тебе́:/ бога́тному бо твоему́ внима́я произволе́нию,/ Творе́ц бога́тная тебе́ даде́ воздая́ния.

Све́том Тро́ицы невече́рним просвеща́емь, уго́дниче Тро́ицы,/ чту́щия тя ны́не просвеща́еши и пою́щия:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.

Богоро́дичен: Тя, ра́дость апо́столов,/ страстоте́рпцев же сла́ву, Богоро́дице, мо́лим ве́рно:/ ра́дости ве́чныя сподо́би ны,/ пою́щия Тя непреста́нно.

Ин

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Напая́емь, о́тче, ту́чами Небе́сными,/ яви́лся еси́ многопло́ден,/ плоды́ красне́йшия принося́ Влады́це, ве́рою зову́щия:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Твой, всеблаже́нне, язы́к, хля́би132 догма́тов разве́рз,/ ерети́ческую лесть кре́пко потопля́ет,/ ве́рныя же науча́ет пе́ти:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Жи́тельство А́нгельское в телеси́, о́тче, на земли́ пожи́л еси́,/ и Боже́ственных виде́ний Го́рних позо́рищ наслажда́яся, и пое́ши:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: От утро́бы де́вственныя вопло́щся,/ яви́лся еси́ в на́ше спасе́ние./ Тем Тя, Ма́терь, ве́дуще Богоро́дицу,/ благода́рственно зове́м:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмо́с: Победи́тели мучи́теля и пла́мене,/ благода́тию Твое́ю бы́вше,/ за́поведем Твои́м зело́ прилежа́ще,/ о́троцы вопия́ху:/ благослови́те вся дела́ Госпо́дня Го́спода.

Светоза́рную звезду́ Христо́с на высоте́ тя церко́вней яви́в, о́тче,/ чрез тебе́ пою́щия ве́рою просвеща́ет:/ благослови́те вся дела́ Госпо́дня и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ми́лостив яви́лся еси́, кро́ток,/ благосострада́тельнейш, незло́бив, о́тче,/ бога́тство ни́щих, у́тварь и одея́ние наги́х, поя́ ве́рно:/ благослови́те вся дела́ Го́спода и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ма́рков престо́л свяще́нно украси́л еси́ де́лы Боже́ственными изря́дно, о́тче,/ ми́лостынею же и милосе́рдием па́че всех наре́клся еси́ ми́лостив,/ милосе́рдием возсия́вших святы́х.

Богоро́дичен: Ада́ма, Де́во, па́дшаго у́бо, яви́лася еси́ Дщи,/ Бо́га же Ма́ти, обно́вльшаго мое́ существо́./ Его́же пои́м вся дела́ Го́спода и превозно́сим во вся ве́ки.

Ин

Ирмо́с: Мусики́йским орга́ном согласу́ющим/ и лю́дем безчи́сленным, покланя́ющимся о́бразу в Деи́ре,/ три о́троцы, не повину́вшеся,/ Го́спода воспева́ху/ и славосло́вяху во вся ве́ки.

Доброде́тель восприи́м соверше́нну, благи́х пе́рвое возлюби́в/ и Того́ ны́не блиста́ньми просвеща́емь, зове́ши:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Ве́детельным обогати́вся иску́сством,/ де́тельное пости́гл еси́ благосла́вие,/ благода́ти зари́ посыла́я вопию́щим:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Мирски́х молв отбежа́в, молча́ния приста́нище дости́гл еси́/ и страсте́й прило́ги умертви́л еси́, зовы́й:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Богоро́дичен: Изве́стно ве́дяще, Де́во, ро́ждшагося из Тебе́ Бо́га Сло́ва,/ пое́м Тя всеблагоче́стно, ве́рою песнопою́ще:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.

Се тя по сконча́нии сре́дняго прие́млет дво́ица святы́х отце́в,/ в гро́бе свяще́ннейшую честь тебе́, о́тче, даю́щи.

Я́ко у́тро, я́ко день, о́тче Иоа́нне,/ светоза́рное твое́ возсия́ успе́ние,/ просвеща́ющее ве́рою тя блажа́щия.

Совокупи́лся еси́ лико́м архиере́ев, проро́ков, апо́столов и му́чеников:/ с ни́миже помина́й, о́тче, восхваля́ющия тя.

Ра́ка, иде́же лежа́т, о́тче Иоа́нне,/ свяще́нныя твоя́ и святы́я мо́щи,/ исто́чник чуде́с суть к тебе́ приходя́щим.

Богоро́дичен: Благоле́пная Де́во,/ озло́бленную ду́шу мою́ грехо́м ублагости́,/ блага́го ро́ждшая Бо́га и Го́спода.

Ин

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски,/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с:/ тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Расто́ргша пристра́стия мирска́го у́зы/ и Бо́гу приближа́ющася тя зря, о́тче, губи́тель/ ва́рварская треволне́ния тебе́ воздви́же,/ разсла́бити твою́ мнев кре́пость./ Боже́ственным же Про́мыслом того́ отрази́л еси́ козноде́йства, всеблаже́нне.

Бога́тными сия́я заря́ми уче́ний многообра́зными,/ освети́л еси́ благоче́стия ве́рою приходя́щих тебе́ ду́ши,/ и́бо ча́ши, всему́дре Ни́ле, му́дрости чи́стей устне́ прикосну́в,/ поче́рпл еси́ оби́льно и лю́бящим препода́л еси́.

Освяти́л еси́ усе́рдно себе́, о́тче, та́инственно,/ я́ко непоро́чное заколе́ние Зижди́телю, Того́ возлюби́в и́скренно:/ Его́же ны́не Престо́лу, всеблаже́нне Ни́ле, предстоя́, приле́жно моля́ся/ ве́рою соверша́ющим твою́ па́мять получи́ти твоея́ све́тлости.

Богоро́дичен: Испра́вила еси́, Де́во, же́нское поползнове́ние, Сло́ва ро́ждши,/ исправля́юща низве́рженныя, я́ко бла́га и держа́вна си́лою,/ за благоутро́бие превозмо́г, из Тебе́ вопло́щшася,/ и спа́сша мир страстоуби́йственными Свои́ми страстьми́.

Свети́лен.

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Ми́лость подража́я Бо́га Любоще́драго,/ тре́бующим бога́тство расточи́л еси́, Иоа́нне:/ тем и бога́тство прия́л еси́ на Небесе́х неистощи́мое./ Того́ ра́ди ны́не мо́лимся:/ моли́ся непреста́нно о хва́лящих тя.

Сла́ва, преподо́бнаго.

Подо́бен: Не́бо звезда́ми:

А́нгельское жити́е жела́я,/ удали́л еси́ себе́ в пусты́ню/ и, стра́сти покори́в плотски́я,/ равноа́нгелен яви́лся еси́, о́тче наш Богоно́се.

Богоро́дичен: И́же от Бо́га ми́ру да́нных благ Ты вина́ еси́, Богоро́дице,/ но и ны́не ми́лостива сотвори́ за о́бщее спасе́ние благоуве́тливаго Бо́га.

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, глас 6:

Преподо́бне о́тче,/ во всю зе́млю изы́де веща́ние исправле́ний твои́х,/ тем на Небесе́х обре́л еси́ мзду трудо́в твои́х:/ де́монов погуби́л еси́ полки́/ и А́нгелов дости́гл еси́ чи́ны,/ и́хже житию́ непоро́чно поревнова́л еси́./ Дерзнове́ние име́я ко Христу́ Бо́гу,/ мир испроси́ душа́м на́шим.

И ны́не, Богоро́дичен или́ Крестобогоро́дичен.

Подо́бен: Тридне́вен:

Ви́дящи Тя распина́ема, Христе́,/ Тебе́ Ро́ждшая вопия́ше:/ что стра́нное е́же ви́жу та́инство, Сы́не Мой?/ Ка́ко на Дре́ве умира́еши, пло́тию пове́шен,/ Жи́зни Пода́телю?

НА ЛИТУРГИИ

Блаже́нны Окто́иха на 4. И святи́теля песнь 3-я на 4. Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 311. Аллилу́ия, глас 2: Уста́ пра́веднаго поуча́тся прему́дрости: Стих: Зако́н Бо́га его́ в се́рдцы его́. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 24. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:

Святитель Иоанн Милостивый, Патриарх Александрийский родился на Кипре в VI веке в семье знатного вельможи Епифания. В пятнадцатилетнем возрасте ему было видение, которое оказало влияние на всю его последующую жизнь.

В образе красивой девицы в светлой одежде с масличным венком на голове, ему явилась высочайшая добродетель – милосердие, и сказала: «Если ты сделаешь меня своей подругой, то я исходатайствую тебе у Царя великую благодать и приведу тебя к Нему, ибо никто не имеет у Него такой силы и дерзновения, как я. Я Его свела с Неба и облекла в плоть человеческую».

Эта добродетель и была спутницей всей его жизни, за что святитель Иоанн был прозван в народе Милостивым. «Тот кто надеется на милосердие Божие, должен быть прежде всего сам милостивым ко всем»,– говорил святой Иоанн.

По воле родителей он вступил в брак и имел детей. Жена и дети святого умерли, а он принял монашество и был строгим постником, молитвенником и братолюбцем.

Духовные подвиги и добродетели стяжали святому Иоанну известность, и, когда овдовела патриаршая кафедра в Александрии, император Ираклий и всё духовенство упросили его занять патриарший престол.

Ревностный Святитель достойно нес архипастырское служение, заботясь о духовном воспитании пасомых. Во время своего патриаршества он обличил ересь монофилита-антиохийца Фуллона и изгнал из Александрии его последователей.

Но главным своим долгом Святитель считал милостыню и благодеяния всем страдальцам. В начале своего патриаршего служения он приказал произвести учет нищих и убогих в Александрии, которых оказалось свыше семи тысяч человек. Всем этим несчастным Святитель давал ежедневное бесплатное пропитание. Каждую среду и пятницу он выходил к дверям патриаршего собора и разбирал распри, помогал обиженным, раздавал милостыню. Трижды в неделю он посещал больницы, оказывая помощь недужным.

В то время император Ираклий вел тяжелую войну с персидским царем Хозроем II. Персы разграбили и сожгли Иерусалим, захватив множество пленных. Святой патриарх Иоанн выделил большую часть церковной казны для их выкупа.

Святитель никогда не отказывал просящим. Однажды по дороге в больницу он встретил нищего и велел дать ему 6 сребреников. Нищий, переменив одежду, обогнал патриарха и снова стал просить милостыню. Иоанн снова дал ему 6 сребреников. Когда же нищий в третий раз попросил подаяния и слуги стали гнать назойливого просителя, патриарх приказал дать ему 12 сребреников, сказав: «Не Христос ли искушает меня?». Два раза святитель давал деньги купцу, терпевшему кораблекрушения, а на третий раз дал ему принадлежавший патриархии корабль, наполненный пшеницей, на котором купец совершил благополучное путешествие и возвратил долг.

Когда проходил день и Иоанну не приходилось кому-либо помочь, этот день он считал потерянным, и со слезами произносил: «В этот день я ничего не принес моему Искупителю за грехи мои».

Известен случай, который свидетельствует о необычайной скромности святого Иоанна.

Один богатый вельможа, узнав, что патриарх укрывается простым одеялом, прислал в подарок ему дорогое одеяло. Святитель Иоанн, хотя принял подарок, но ни на минуту не мог уснуть: «Горе мне, лежу под таким богатым покровом, а братья Христовы, бедные, в это время, может быть, умирают с голода и без сна на морозе проводят ночь».

На другой день Святитель велел продать одеяло, а деньги раздать бедным. Вельможа, увидев одеяло на рынке, вновь купил его и отослал к патриарху. Так продолжалось несколько раз. Наконец, в третий раз, когда одеяло опять попало к патриарху, он вновь продал его, при этом сказав вельможе: «Посмотрим, кто скорее устанет – ты ли покупать, или я отдавать».

Святитель Иоанн прощал от всего сердца обиды, и сам, с глубоким смирением и кротостью, просил прощения у тех, кому он причинял скорбь или огорчение. Однажды он поверил клевете на одного монаха, которого обвинили в преступной связи. Монах был заключен в темницу. Ночью патриарх увидел во сне того монаха. Показывая свое тело, покрытое язвами и ранами, он сказал Святителю: «Приятно ли тебе это? Разве апостолы так учили управлять стадом Божиим? Ты поверил клевете». На другой день святитель Иоанн призвал из темницы монаха, который рассказал ему, что крестил девицу у мощей святых мучеников Кира и Иоанна в Газе, а затем ходил вместе с ней, в простоте сердца, желая определить ее в один из женских монастырей. Услышав рассказ инока, святой Иоанн был очень огорчен и искренне просил прощения у невинно пострадавшего. После этого случая он был крайне осторожен в суждении о ближних и других убеждал никогда никого не осуждать. «Не станем никого осуждать,– говорил он,– мы только видим худое дело, но тайного покаяния и скорби грешника, скрытых от нас, не видим».

Святой Иоанн Милостивый был известен своим кротким отношением к людям. Однажды Святитель вынужден был за какую-то провинность отлучить от Церкви клирика. Провинившийся озлобился на патриарха. Святитель хотел призвать его для беседы, но забыл. Во время совершения Божественной литургии святой вспомнил слова Евангелия: «Когда приносишь свой дар на алтарь и вспомнишь, что брат твой имеет что-либо против тебя, – оставь дар свой и прежде помирись с братом твоим» (Мф. 5:23–24). Святитель вышел из алтаря, призвал к себе провинившегося клирика и, пав перед ним на колени, всенародно просил прощения. Потрясенный клирик раскаялся в содеянном и впоследствии стал благочестивым священником.

Один горожанин оскорбил Георгия, племянника патриарха. Георгий просил святого отомстить обидчику. Святитель обещал так воздать оскорбителю, что удивится вся Александрия. Это успокоило Георгия, и святой Иоанн стал поучать его, говоря о необходимости кротости и смирения, а затем, призвав оскорбителя, объявил, что освобождает его от уплаты за землю. Александрия действительно была удивлена такой «местью», а Георгий понял урок своего дяди.

Святой Иоанн, строгий аскет и молитвенник, всегда имел в душе память о смерти. Он заказал для себя гроб, но не велел мастерам доделывать его до конца, указав каждый праздничный день приходить к нему и в присутствии всех спрашивать, не пора ли завершить работу.

Незадолго до кончины святой Иоанн вынужден был по болезни оставить свою кафедру и удалиться на о. Кипр. Во время пути больному Святителю было знамение. В сонном видении ему явился светозарный муж и сказал: «Царь царей зовет тебя к Себе». Это явление предвозвестило скорую кончину патриарха. Прибыв на Кипр, в родной город Амафунт, Святитель с миром отошел ко Господу (616–620). Последними его словами были: «Благодарю Тебя, Господи Боже мой, что Ты сподобил меня всё Твое отдать Тебе, ничего я не сохранил от богатства мира сего, кроме третьей части сребреника и ту велю отдать нищим».

Мощи святителя Иоанна были перенесены в Царьград, где в 1200 году их видел русский паломник Антоний, потом они перенесены в Буду, а оттуда в венгерский город Пресбург.

Святой преподобный Нил, постник Синайский, уроженец Константинополя, жил в V веке и был учеником святого Иоанна Златоуста.

Получив прекрасное образование, Нил еще молодым человеком был назначен на важный пост префекта столицы. К тому времени Нил был женат и имел двух детей. Блеск придворной жизни тяготил супругов. Огромное влияние на их жизнь и их стремления оказывал святой Иоанн Златоуст. Супруги решили расстаться и посвятить себя иноческой жизни. Жена Нила с дочерью удалилась в один из женских монастырей в Египет, а преподобный Нил с сыном Феодулом ушел на Синай, где поселились в выкопанной своими руками пещере. Сорок лет служила эта пещера жилищем преподобному Нилу. Постом, молитвой, трудами стяжал святой высокое духовное совершенство. К нему стали приходить люди всякого звания и сословия – от императора до земледельца, и каждый у святого находил совет и утешение. В своем уединении преподобный Нил много писал. Известны его послания, среди которых были и гневные обличения императора Аркадия, изгнавшего святого Иоанна Златоуста. Широко известны аскетические творения преподобного Нила, достойного ученика Иоанна Златоуста. Они совершенны по форме, глубоко православны, наполнены искренним чувством и ясной мыслью.

Преподобный Нил глубоко изучил Священное Писание, оставил толкование на него, но особенно он известен аскетическими творениями. Лучшее из его духовных произведений – Книга о молитве. В этом труде преподобный Нил учит, что молитва есть «умная беседа человека с Богом. Молитвенное состояние есть состояние, свободное от страстей, посредством высшей любви восхищающее мудрый и чистый ум на высоту духовную. С великой радостью приемлет Бог молитву, принесенную в слезах. Молись сначала о приобретении слез, чтобы плачем смягчить жестокость души твоей... Молитва твоя привлекает помощь Господа в том, чтобы мог ты усердно исповедовать грехи свои и умилостивлять Бога слезами... Молись, во-первых, об очищении от страстей, во-вторых, об избавлении от неведения и, в-третьих, об избавлении от всякого искушения...»

Об унынии святой Нил писал: «Уныние есть изнеможение души, а в изнеможении душа не имеет того, что ей свойственно, и потому не выдерживает мужественно искушений. Что пища для здорового тела, то искушение для мужественной души».

Гордость, по словам преподобного Нила, самый опасный порок, ибо как ставший на паутину падает и уносится вниз, так падает полагающийся на свои собственные силы. Гордость низвергла ангела с Небес, а смиренномудрие возводит человека на Небо.

В пустыне преподобный Нил претерпел много невзгод. Так, сарацины пленили сына его Феодула, которого предназначили в жертву языческим богам. По молитвам святого Господь спас Феодула, и преподобный нашел его у епископа Эмесского, выкупившего молодого человека у варваров. Этот же епископ рукоположил обоих пустынников во пресвитеров. После посвящения они возвратились на Синай, где и подвизались вместе до кончины преподобного Нила.

В то́йже день Свята́го блаже́ннаго Иоа́нна Ми́лостиваго Власа́таго, Росто́вскаго чудотво́рца

Слу́жбу зри 3 сентября́.

Тропа́рь, глас 8:

Яви́лся еси́ во гра́де, я́ко в пусты́ни,/ в смиренному́дрии, чистоте́, и в труде́х, и в по́двизех, и в терпе́нии мно́зе,/ преблаже́нне о́тче Иоа́нне,/ взем бо крест Христо́в, после́дова Ему́,/ и бе в моли́твах и псалмопе́нии день и нощь/ иноязы́чнаго рече́ния о спасе́нии всего́ ми́ра христиа́нскаго ро́да,/ и пресели́лся еси́ к Невече́рнему Све́ту./ Ны́не же ко гро́бу твоему́ ве́рнии приходя́щии,/ моля́ся Го́сподеви, Богоро́дице и Предте́чи,/ прие́млют исцеле́ния моли́твами твои́ми./ Но при́сно за ны моли́ся, блаже́нне о́тче Иоа́нне,/ спасти́ся душа́м на́шим.

Конда́к, глас 8:

Христо́вою любо́вию уязви́ся, о́тче Иоа́нне блаже́нне,/ вы́шния красоты́ жела́я,/ земна́я же вся презре́ и нивочто́же вмени́/ и на земли́ А́нгельское житие́ препроводи́,/ в ве́чный поко́й дости́же, иде́же глас пра́зднующих,/ с ни́ми же моли́ся за ны/ и душа́м на́шим проще́ние, и телесе́м исцеле́ние да́руй.

В то́йже день Преподо́бнаго Ни́ла Мироточи́ваго, Афо́нскаго

Тропа́рь, глас 1:

Мона́шествовав Богоуго́дно в Горе́ Афо́нстей,/ в моли́твах и посте́х Бо́га взыска́л еси́/ и ста́л еси́ прия́телище чи́стое Ду́ха,/ облистава́я ве́рным доброде́телей лучи́,/ и́миже осиява́еши, Ни́ле, вопию́щих тебе́:/ сла́ва просла́вльшему тя Бо́гу,/ сла́ва Венча́вшему тя,/ сла́ва Де́йствующему тобо́ю всем исцеле́ния.

Конда́к, глас 3:

Е́же от земли́ явле́ние/ свяще́нных моще́й твои́х, Ни́ле,/ совозсия́ло сия́нию Креста́,/ того́ бо вожделе́л еси́ те́пле от младе́нства,/ ко́сти твои́, сораспя́вшияся Христо́ви,/ воскре́сшему я́ко преве́чному Бо́гу,/ Того́ прия́ша благода́ть.

Преподобный Нил Мироточивый, Афонский подвизался в XVI – XVII веках. Он был сыном благочестивых православных родителей, живших в Морее (Греция), в селении «Святого Петра».

В раннем детстве будущий подвижник лишился родителей, обрел духовного отца в своем дяде иеромонахе Макарии. Под его руководством святой Нил принял монашеское пострижение и был рукоположен во иеромонаха.

Подвижники отправились на Афонскую гору и поселились в местечке, называемом «Святые Камни». Блаженный Макарий устроил церковь во имя Пресвятой Богородицы и святых Петра и Афанасия. Подвижники сами расписали церковь, так как были искусными иконописцами, а утварь и книги приобрели на последние деньги, взятые из дома.

Вскоре иеромонах Макарий мирно почил о Господе, а преподобный Нил избрал себе новое место для подвигов в недоступной пещере. Там преподобный соорудил церковь в честь Сретения Господня.

Подвиги преподобного Нила остались ведомы лишь Господу, ради Которого он оставил мир.

Преподобный Нил преставился к Богу 12 ноября, в день памяти своего Небесного покровителя преподобного Нила Постника.

Преподобный Нил хотел скрыть свои подвиги и по смерти. Святой завещал не открывать его останков, как принято на Афоне. Тело преподобного погребли в небольшой пещерке под его келлией-пещерой, утвердив над изголовьем надпись с запрещением открывать останки подвижника.

Господь Сам прославил Своего угодника. Девственное и от юности посвященное Богу тело, очищенное и утонченное постами, омытое слезами покаяния, облагоуханное молитвами,– стало источать миро, которое истекало из гроба через малое отверстие и по отвесной скале текло к морю.

Это событие вскоре стало известно всему Православному Востоку. Со всех концов света приплывали паломники за благодатным миром. Место, куда стекало миро, было знаменательно тем, что много веков назад там остановился корабль, на котором плыл преподобный Петр Афонский, положивший начало афонскому монашеству.

Бесчисленные исцеления, последовавшие от мира преподобного Нила, послужили основанием для прославления его в лике святых, именуя его Мироточивым.

Ученик, оставшийся после преподобного Нила, стал скорбеть, что множество людей, приходящих за миром, нарушают спокойствие Святой Горы, и святое миро иссякло.

Некоторые из кавсокаливских отцов, получивших благодатную помощь через молитвенное призывание святого, решили построить при его пещере храм. В день воспоминания явления в Иерусалиме на небе Честно́го Креста Господня, 7 мая 1815 года, они приступили к строительству и обрели благоуханные мощи преподобного Нила. В освидетельствовании их участвовал святитель Григорий V, Константинопольский Патриарх.

В честь этого события была установлена вторая память преподобному Нилу на 7 мая.

Преподобный Нил прославился также посмертными явлениями, в которых преподал указания истинного пути спасения. С 1813 по 1819 годы преподобный Нил являлся наяву и во сне малограмотному афонскому иноку Феофану, который с помощью иеромонаха Герасима записал свои беседы со святым. Преподобный Нил преподал глубокое назидание о духовной брани, наставления монашествующим и обличение их пороков, призывал к покаянию и спасению, указывая на будущие судьбы мира и Святой Афонской Горы.

Накануне турецкого нашествия и разорения Афона преподобный Нил возвестил спасавшимся на Святой Горе, чтобы они не смущались, не ужасались, не теряли веры в Покров Божией Матери и не покидали Афона, пока Иверская икона Божией Матери не покинет Сама Святую Гору, но чтобы пребывали в покаянии и надежде спасения, в безмолвии, смирении и послушании, стараясь хранить нерушимо то малое, что еще осталось от прежней высокой монашеской жизни, особенно же целомудрие.

Слово преподобного Нила полно высокой художественности, лиризма, поэзии, благодатного вдохновения, оно напоминает пламенное слово Библейских пророков или чудные новозаветные песнопения преподобного Иоанна Дамаскина.

На древней иконе преподобного Нила, находящейся в келлии Безбрадых (в храме Успения Пресвятой Богородицы), преподобный изображается со свитком в руках, на котором написано: «Братие! оружия монаха суть размышления, молитва, различение помыслов, смиренномудрие и послушание о Боге» (Посмертные вещания преподобного Нила Мироточивого Афонского. Перевод с греческой рукописи [иеросхимонаха Антония Булатовича]. Издание келлии Благовещенской старца Парфения на Афоне, 1912, с. III).

* * *

130

хвра́стный – хворостинный, терновый

131

проза́рный – прозрачный

132

хляби – бездны


Источник: Минея - М. : Издат. совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том./ Минея ноябрь. - 2002./ Ч. 1. – 464; Ч. 2. - 576 с.

Комментарии для сайта Cackle