7-й день
Пра́зднование Пресвяте́й Влады́чице на́шей Богоро́дице в че́сть ико́ны Ей, нарица́емыя «Спору́чница гре́шных»
НА МА́ЛОЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 2:
Прииди́те, вси ве́рнии,/ во гла́се ра́дования Де́ву Богоро́дицу восхва́лим/ и честне́й ико́не Ея́ усе́рдно поклони́мся, глаго́люще:/ ра́дуйся, Непоро́чная Де́во, Ма́ти Христа́ Бо́га,/ неизрече́нных зна́мений и чуде́с Исто́чниче/ во спасе́ние душ на́ших.
Прииди́те, вси лю́дие,/ воспои́м Отрокови́цу Неискусобра́чную,/ из Нея́ же возсия́ Со́лнце Пра́вды – Христо́с Бог наш,/ о́вем у́бо сия́я чудесы́,/ о́вем же показу́я бога́тство Ца́рствия./ Его́же моли́, Чи́стая, Всеблаже́нная,/ от безме́рных прегреше́ний свободи́ти ду́ши на́ша.
Дала́ еси́ нам зало́г любве́ Твоея́, Пречи́стая,/ о́браз Твой честны́й и многоцеле́бный,/ и́мже посрами́ла еси́ неве́рных мудрова́ния,/ ве́рныя же облиста́ла еси́ Небе́снаго све́та красо́тами,/ просвеща́я и спаса́я ду́ши на́ша.
Что Ти принесе́м, Пресвята́я Де́во,/ за мно́гую Твою́ благосты́ню и человеколю́бие/ и все благохвале́ние сотвори́м о прославле́нии святы́я Твоея́ ико́ны?/ Недоумева́ем то́чию и удивля́емся:/ велича́юще Твое́ милосе́рдие ко гре́шником,/ е́же на нас показа́ла еси́,/ чудесы́ происходя́щими утеша́я нас/ и благода́ти струи́ те́ми излива́я,/ подаю́щи ми́рови бога́тно ве́лию ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, глас 8:
Святе́йшую всех святы́х сил/ и Честне́йшую всея́ тва́ри,/ Богоро́дицу Влады́чицу,/ всего́ ми́ра предста́тельство и спасе́ние,/ вы́ну ру́це Своя́ моле́бно воздвиза́ющую к Сы́ну Своему́,/ да спасе́т во тьме́ грехо́вней заблу́ждшия рабы́ Его́,/ припа́дающе пред светоно́сным Ея о́бразом,/ досто́йно чту́ще, ублажа́ем.
Та́же Све́те ти́хий: без вхо́да, проки́мен дне, Сподо́би, Го́споди:
На стихо́вне стихи́ры, глас 4:
Дне́сь блага́я Ма́терь Не́ба и земли́/ Влады́це примиря́ет лю́ди согреши́вшия,/ те́мже с весе́лием прии́мем Сию́/ и ра́достно возопии́м Засту́пнице ве́рных:/ о Благомо́щная Спору́чнице на́ша,/ неосужде́нных нас сохрани́,/ любо́вию сла́вящих предста́тельство Твое́/ и све́тло пра́зднующих Святы́я Твоея́ ико́ны прославле́ние.
Стих: Восприя́хом, Бо́же, ми́лость Твою́/ посреде́ люде́й Твои́х.
Умири́ и согре́й моли́твами Твои́ми/ жи́знь на́шу, Пречи́стая Богоро́дице,/ Со́лнца о́блаче светолу́чнаго и неизрече́ннаго,/ Тя бо упова́ние непосты́дное и́мамы,/ и Предста́тельницу ми́лостиву челове́ком,/ и Спору́чницу покая́ния и исправле́ния их,/ те́мже вопие́м Ти:/ Де́во Всесвята́я, сла́ва Тебе́.
Стих: Обрати́ся, душе́ моя́, в поко́й твой,/ я́ко Госпо́дь благоде́йствова Тя.
При́зри, еди́на Многоми́лостивая,/ на долготерпе́ние люде́й Твои́х,/ во обстоя́ниих многообра́зных стра́ждущих,/ воста́ни на по́мощь на́шу/ и побори́ вся, борю́щия ны,/ да Тя Побо́рницу в беда́х необори́мую/ Арха́нгельскими глаго́лы велича́ем:/ ра́дуйся, Благода́тная, Госпо́дь с Тобо́ю,/ ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.
Сла́ва, и ны́не, глас 6:
Пресия́ющая Твоя́ чудеса́ кто испове́сть,/ или́ кто возмо́жет пове́дати стра́шная Твоя́, Богоро́дице, та́инства?/ Боже́ственная бо благода́ть я́ве осеня́ет всечестну́ю ико́ну Твою́,/ те́мже, в воню́ ми́ра чуде́с Твои́х притека́юще,/ неду́гов исцеле́ния бога́тно почерпа́ем,/ Но, о Влады́чице,/ не помяни́ мно́жества беззако́ний на́ших,/ утоли́ от нас рыда́ния слез/ и ми́лостиво предста́тельствуй за рабы́ Твоя́.
Та́же Ны́не отпуща́еши: по О́тче наш: тропа́рь (пи́сан на вели́цей вече́рни).
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 6:
Ны́не прии́де гре́шным спасе́ние,/ благода́ть Бо́жия на земли́ яви́ся/ и избавле́ние челове́ком наста́,/ мир ве́сь просвети́ся:/ се бо Ма́терь Бо́жия/ на плеща́ Своя́ подъе́млет ка́ющихся грехопаде́ния/ и на поми́лование воздвиза́ет ру́це к Сы́ну Своему́./ Лю́дие, ра́дости испо́лнитеся/ и, обстоя́ще держа́вный о́браз гре́шных Спору́чницы,/ возопи́йте, глаго́люще:/ Богоро́дице Мари́е,/ покры́й нас благода́тию Свое́ю/ и те́пле моли́ся о всех нас.
Па́че лучеза́рныя со́лнечныя зари́/ облиста́ дне́сь светоно́сная ико́на гре́шных Спору́чницы,/ вся земноро́дная утеша́я чудесы́/ и совоку́плены показу́я ве́рных собра́ния./ Дне́сь лику́ют с ли́ки А́нгельскими челове́цы/ и вся тва́рь просвеща́ется благода́тию,/ во умиле́нии вопию́щи:/ о Пречу́дная Богоро́дице Де́во,/ уте́ши лю́ди скорбя́щия/ и покры́й ны Боже́ственным предста́тельством Твои́м.
О, ди́вное и преве́лие чу́до/ и соверше́нное па́че естества́:/ Не́бо на земли́ нам Цари́ца всех показа́/ явле́нием пресла́вныя Своея́ ико́ны,/ от Нея́же су́щим во мра́це грехо́внем непреста́нно веща́ет:/ лю́дие Мои́, преста́ните от слез/ и ктому́ отсе́ле не пла́чите,/ но воспряни́те от беззако́ний ва́ших/ и ве́чно ра́дуйтеся со Мно́ю в Небе́сных оби́телех,/ Аз бо е́смь Спору́чница гре́шных к Моему́ Сы́ну/ и спасе́ния ва́шего При́сная Хода́таица.
Пречестно́е прия́т и бога́тое украше́ние,/ о́браз Богома́тере святы́й и многоцеле́бный,/ красото́ю Небе́снаго светоли́тия просия́вший,/ Це́рковь земна́я све́тится ра́достно,/ просвеща́ется и красу́ется благода́тию,/ я́ве обре́тши ми́ру Хода́таицу но́ву,/ любе́зно ру́це Своя́ за гре́шники ко Го́споду простира́ющую/ и моля́щуюся о изглажде́нии вины́/ и Ца́рствия ве́чнаго насле́дии/ во спасе́ние на́ше и утвержде́ние.
И́ны стихи́ры, глас 2, самогла́сны:
Со́лнечных сия́ний светле́йшая Ма́терь Бо́жия/ предстои́т ны́не огнезра́чному Престо́лу Сы́на/ и ру́це Своя́, и́миже носи́ла е́сть Богомладе́нца Христа́,/ простира́ет к Нему́ во смире́ннем проше́нии,/ со слеза́ми умоля́я Возлю́бленное Ча́до Свое́/ любо́вию озари́ти заблу́ждшее ста́до слове́сных ове́ц/ и еле́ем человеколю́бия умягчи́ти се́рдца, грехми́ ожесточе́нная,/ и земноро́дным всем, со тре́петом жре́бия своего́ ожида́ющим,/ утеша́я бо́дрственно, глаго́лет:/ лю́дие, дерза́йте во упова́нии,/ Аз е́смь с ва́ми, и никто́же на вы.
Кто Тя по достоя́нию похва́лит и ублажи́т,/ Отрокови́це Богоневе́стная?/ Твои́м бо те́плым предста́тельством/ раздра́ся рукописа́ние грехо́в на́ших/ и гряду́щий гнев Бо́жий мимои́де,/ те́мже, благодаря́ще, зове́м Ти:/ ра́дуйся, сокро́вище неисчерпа́емое живота́,/ ра́дуйся, две́ре покая́ния,/ ра́дуйся, гре́шных Спору́чнице,/ от пото́па грехо́внаго мир спаса́ющая.
Глас 8:
Вели́чия Твоя́ кто испове́сть, Богоро́дице?/ Явле́нием бо Твоея́ ико́ны/ удиви́ла еси́ град наш,/ мно́гия неду́ги врачу́я и боле́зни исцеля́я/ источе́нием честна́го и цельбоно́снаго ми́ра;/ те́мже, Де́во Влады́чице,/ толи́ку Тя иму́ще Предста́тельницу к Ще́дрому Бо́гу,/ ко спаси́тельному Твоему́ покро́ву прибега́ем, зову́ще:/ спаси́, Госпоже́, и защити́ Твои́ми моли́твами/ Бо́гом храни́мую страну́ на́шу,/ на Тя бо все упова́ние на́ше возлага́юще,/ не постыди́мся во ве́ки.
К Богоро́дице приле́жно ны́не притеце́м/ и к подно́жию чу́днаго Ея́ о́браза припаде́м,/ в покая́нии зову́ще:/ Влады́чице Пренепоро́чная,/ прогне́вася Сын Твой на гре́шныя рабы́ Твоя́,/ Ще́драго бо на гнев обрати́хом мы,/ но на ми́лость претвори́ Его́, Чи́стая,/ Тя бо ны́не предлага́ем за ны Хода́таицу,/ да Ма́терним проше́нием умоле́н бу́дет/ и плене́нныя грехи́ лю́ди Твоя́/ изба́вит ча́емыя ско́рби/ и сме́рти го́рькия.
Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:
Прииди́те, вси лю́дие,/ и ви́дите Боже́ственное сокро́вище/ – светолу́чную ико́ну Богома́тере,/ гре́шников Спору́чницею нарица́емую/ и всем чуде́с дары́ оби́льно подаю́щую./ Да возра́дуется вся земля́ Росси́йская/ о неизрече́нней ми́лости Де́вы, Ма́тери Царя́ Христа́,/ ру́ку бо Свою́ просте́рши от Пречи́стаго о́браза,/ подаде́ му́жу сосу́д, ми́ра испо́лненный,/ в зна́мение непреста́ннаго попече́ния Своего́ о лю́дех неду́жных/ и жи́знию грехо́вною разсла́бленных,/ нося́ всем мир, и спасе́ние,/ и ве́лию Небе́сную ми́лость.
Та́же вход. Проки́мен дне и чте́ния три Богоро́дичны.
Бытия́ чте́ние (глава́ 28):
Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго/ и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо,/ за́йде бо со́лнце./ И взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном, и сон ви́де:/ и се ле́ствица, утвержде́на на земли́,/ ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней./ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся,/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней,/ тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки./ И возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши./ И возвращу́ тя в зе́млю сию́,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́ и рече́:/ я́ко е́сть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ не́сть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.
Проро́чества Иезеки́илева чте́ние (гла́вы 43 и 44):
Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы,– глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на пу́ть врат святы́х вне́шних, зря́щих на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми, и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х, су́щих к се́веру, пря́мо хра́му,/ и ви́дех, и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.
При́тчей чте́ние (глава́ 9):
Прему́дрость созда́ Себе́ дом/ и утверди́ столпо́в се́дмь./ Закла́ Своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши Свое́й вино́,/ и угото́ва Свою́ трапе́зу./ Посла́ Своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же е́сть безу́мен, да уклони́тся ко Мне./ И тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те Мой хлеб и пи́йте вино́,/ е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ния бо нечести́вому – ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Да́ждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет,/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х – ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н – по́мысла е́сть блага́го,/ сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.
На лити́и стихи́ры, глас 1:
Ки́ими похва́льными пе́сньми/ воспое́м Пречи́стую Ма́терь Емману́илеву?/ Е́юже слез потреби́ся се́тование/ и во тьме́ согреше́ний ходя́щим свет Небе́сный возсия́./ Сия́ бо дарова́ нам сла́вы ра́йския наслажде́ние/ святы́я Своея́ ико́ны пречу́дным явле́нием,/ и́мже бесо́встии отгоня́ются полцы́,/ и А́нгельстии свеселя́тся чи́нове,/ и совокупле́ния ве́рных све́тло пра́зднуют,/ любо́вию чту́ще Засту́пницу ро́да христиа́нскаго/ и покая́ния Всемо́щную Спору́чницу.
Прииди́те ны́не, празднолю́бцы вси,/ цве́ты доброде́телей взе́мше,/ а́ки венцы́ благоуха́нными,/ укра́сим о́браз Спору́чницы на́шея,/ Я́же с на́ми всегда́ неви́димо спребыва́я,/ к торжеству́ нас ны́не созва́/ и, огражда́я честны́м Свои́м покро́вом/ от вся́ких напа́стей, бед и скорбе́й,/ непреста́нно мо́лится о душа́х на́ших.
Ра́дуйся, вселе́нныя Хода́таица Преблага́я,/ Тобо́ю бо изба́вися от кля́твы,/ но, я́ко дерзнове́ние иму́щи ко благосе́рдию Сы́на Своего́,/ Ма́тернею Твое́ю моли́твою/ не оскуде́й моли́тися, Пречи́стая,/ поми́ловатися душа́м на́шим.
Сла́ва, и ны́не, глас 5:
Преподо́бней Мари́и подража́юще,/ возведе́м о́чи своя́ на ико́ну Благослове́нныя Отрокови́цы,/ всех же пока́явшеся свои́х прегреше́ний,/ страсте́й прило́ги от души́ оты́мем/ и на пу́ть спаси́тельный доброде́телей востече́м,/ во умиле́нии вопию́ще Присноде́ве:/ ра́дуйся, гре́шным Спору́чнице,/ Еди́на, всем вско́ре предста́тельствующая.
На стихо́вне стихи́ры, глас 3:
Прииди́те, вси концы́ земли́,/ светоно́сное за ны предста́тельство Бо́жия Ма́тере ублажи́м,/ и́бо, ру́це Своя́ к Сы́ну возде́ющи, мо́лится;/ те́мже ди́вным прославле́нием о́браза Ея́/ мир оживле́н бы́сть,/ псалмы́, и пе́ньми, и пе́сньми духо́вными/ со все́ми святы́ми пра́зднуем све́тло.
Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.
Прегреше́ний пучи́ною обурева́еми,/ к ти́хому приста́нищу Твоея́ любве́, Богоро́дице, прибега́ем/ и, припа́дающе к Пречи́стому Твоему́ о́бразу,/ со слеза́ми взыва́ем Ти:/ простри́ Держа́вную десни́цу рабо́м Твои́м, Пренепоро́чная,/ и моли́ся приле́жно Сы́ну Твоему́/ пода́ти вселе́нней отпуще́ние грехо́в,/ нам же всем пре́жде конца́ исправле́ние/ и душа́м на́шим мир и ве́лию ми́лость.
Стих: Слы́ши, Дщи, и ви́ждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.
Отпуще́ние грехо́в и напа́стей избавле́ние/ всеси́льною Твое́ю моли́твою прие́млюще,/ Тя, Засту́пницу ве́рных,/ я́ко всех благи́х вину́ воспева́ем/ и Спору́чницу благохва́льну спасе́ния на́шего/ пе́сньми немо́лчными ны́не прославля́ем.
Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:
Ны́не честву́юще Тя в цельбоно́снем о́бразе Твое́м, Пречи́стая,/ смире́нно тому́ покланя́емся, и любе́зно целу́ем/ и, к Твое́й безме́рней любви́ возвыша́емы,/ благода́ть исцеле́ний от Него́ почерпа́ем,/ хва́лим же Тя, Помо́щницу си́льну и пресла́вну/ и Спору́чницу спасе́ния на́шего во ве́ки.
Тропа́рь глас 4:
Умолка́ет ны́не вся́кое уны́ние/ и страх отча́яния исчеза́ет,/ гре́шницы в ско́рби се́рдца обрета́ют утеше́ние/ и Небе́сною любо́вию озаря́ются све́тло:/ дне́сь бо Ма́терь Бо́жия простира́ет нам спаса́ющую ру́ку/ и от Пречи́стаго о́браза Своего́ веща́ет, глаго́ля:/ Аз Спору́чница гре́шных к Моему́ Сы́ну,/ Сей дал Мне за них ру́це слы́шати Мя вы́ну./ Те́мже, лю́дие, обремене́ннии грехи́ мно́гими,/ припади́те к подно́жию ико́ны Ея́, со слеза́ми вопию́ще:/ Засту́пнице ми́ра, гре́шным Спору́чнице,/ умоли́ Ма́терними Твои́ми моли́твами Изба́вителя всех,/ да Боже́ственным всепроще́нием покры́ет грехи́ на́ша/ и све́тлыя две́ри ра́йския отве́рзет нам,/ Ты бо еси́ предста́тельство и спасе́ние ро́да христиа́нскаго.
Ин тропа́рь, глас 3:
Тебе́, милосе́рдия исто́чнику при́сно теку́щему/ и Спору́чнице гре́шных, недосто́йнии раби́ Твои́, Богоро́дице,/ припа́дающе, скорбя́ще, вопие́м Ти:/ спаса́й нас от бед, Влады́чице,/ и ма́терним Твои́м хода́тайством испроси́ всем нам ве́чное спасе́ние.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь, два́жды. Сла́ва, и ны́не: Не умолчи́м никогда́:
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Яви́лся еси́ дне́сь:
Заря́ми просия́ всеми́рная ра́дость о́браза Твоего́, Де́во Ма́ти Мари́е:/ на земли́ просвети́ мы́сли любо́вию пою́щих Тя.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Удиви́ся:
Де́ва Мари́я Богоро́дица вои́стинну, я́ко о́блак све́тлый, нам возсия́./ К тому́ Ада́м не осужда́ется,/ и Е́ва от уз свободи́ся,/ сего́ ра́ди и мы зове́м, вопию́ще с дерзнове́нием, еди́ней Чи́стей:/ Пресвята́я Де́во, моли́ Сы́на Твоего́/ пода́ти грехо́в оставле́ние.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
По полиеле́и седа́лен, глас 1.
Подо́бен: А́нгельский си́лы:
Деви́ческаго Твоего́ чре́ва красе́н клас я́влься:/ израсти́ла бо еси́ ми́рови Жи́знь,/ сего́ ра́ди Си́лы Небе́сныя вопию́т Тебе́, Богоро́дице,/ сла́вяще честно́е Твое́ пра́зднество, Пречи́стая:/ сла́ва о́бразу Твоему́,/ сла́ва де́вству Твоему́, Ма́ти Безневе́стная.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де. Стих: Отры́гну се́рдце мое́ сло́во бла́го,/ глаго́лю аз дела́ моя́ Царе́ви. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 4.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:
Сокро́вище некра́домое/ обрето́хом Тя, Богоро́дице Де́во,/ преве́лиих бо дарова́ний сподо́билася еси́/ от Сы́на Возлю́бленнаго:/ приноси́ти Тому́ ру́це в поруче́ние за лю́ди согреши́вшия./ Спаси́ у́бо благода́тию Твое́ю/ град наш и лю́ди,/ бори́мым страстьми́ – умире́ние,/ обурева́емым волна́ми грехо́вными – тишину́,/ еди́на Предста́тельнице ве́рных.
Кано́н, глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло е́сть,/ препросла́вленный Госпо́дь/ сла́вно бо просла́вися.
В наро́читый день пра́здника на́шего/ отве́рзем, лю́дие, уста́ своя́/ и но́выми пе́сньми вели́чия Присноде́вы воспое́м./ Се бо явле́нием святы́я Своея́ ико́ны – гре́шным Спору́чницы –/ мно́жеством чуде́с от нея́ сла́вно просла́вися.
Я́коже светоза́рное Со́лнце, от го́ры Сина́йския возсия́вшее,/ облиста́ нас о́браз Спору́чницы гре́шных,/ и́мже благода́ти зало́г ми́ру дарова́ся и спасе́ние на земли́ возвести́ся,/ покро́в и прибе́жище ве́рным, любо́вию почита́ющим Его́.
Руко́ю кре́пкою лю́ди Своя́ от го́рькия рабо́ты Изба́вльшему/ и из глубины́ морски́я Изве́дшему/ простри́ ру́це Твоя́, Де́во Чи́стая, и моли́ся приле́жно,/ да изведе́т из пле́на грехо́внаго ду́ши ве́рных,/ пра́зднующих све́тло заступле́ние Твое́.
Всех па́дших воста́ние,/ заблужда́ющих Наста́внице, уныва́ющих ра́дование,/ боля́щих исцеле́ние и всех гре́шных спасе́ние,/ соблюди́ и сохрани́ нас, Госпоже́,/ Боже́ственным к Сы́ну за ны хода́тайством Твои́м.
Катава́сия: Отве́рзу уста́ моя́:
Песнь 3
Ирмо́с: Непло́дствовавший мой ум/ плодоно́сен, Бо́же, покажи́ ми,/ Де́лателю до́брых, Насади́телю благи́х,/ благоутро́бием Твои́м.
Свы́ше да́нною Ти благода́тию обнови́ла еси́, Спору́чнице ми́ра,/ мно́гими грехми́ обветша́вшия сердца́ на́ша,/ и, возде́ющи ру́це, мо́лишися к Сы́ну Твоему́ за лю́ди согреши́вшия:/ спаси́, Де́во, нас моли́твами Твои́ми.
Я́ко о́блак дождено́сный, ви́дим о́браз Твой, Влады́чице ми́ра,/ во́ду бо спаси́тельную чуде́с от Него́ испуща́ющи,/ грехми́ изсо́хшия сердца́ благода́тию напая́еши/ и приво́диши нас к творе́нию доброде́телей плода́,/ сего́ ра́ди любо́вию ублажа́ем Тя.
Жезл Ааро́нов процве́тший именова́ Тя дре́вле Моисе́й,/ Цвет бо живоно́сный – Христа́ – прозябла́ еси́,/ Ему́же просте́рши дла́ни, моли́ся, Богома́ти,/ страстьми́ умерщвле́нныя ду́ши на́ша оживи́ти плодоно́сною благода́тию Свое́ю.
Ороси́ нас росо́ю моли́тв Твои́х, Богороди́тельнице,/ и непло́дная в пусты́не грехо́вней увяда́ющая сердца́ на́ша плодоно́сны ны́не соде́лай/ всеси́льным к Бо́гу хода́тайством Твои́м.
Песнь 4
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы, не Хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Пришла́ еси́ в мир за гре́шники Хода́таица,/ и я́ко А́нгел утеша́яй и ко исправле́нию вся подвиза́яй;/ те́мже у́бо, Ма́ти Бо́жия, Спору́чница бу́ди ми во бла́го,/ я́ко да обращу́ся и пре́жде согреше́нных разреше́ние прииму́, ра́достно вопию́ще:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Сокро́вище безце́нное обрето́хом–/ светоно́сный о́браз Твой, Богоро́дице, мирото́чный и многоцеле́бный,/ благода́ти Бо́жия оби́льно преиспо́лненный,/ Ему́же покланя́ющеся, источи́ти про́сим освяще́ние душа́м и телесе́м на́шим.
Ле́ствица яви́лася еси́ обра́зно Иа́кову,/ от земли́ к высоте́ утвержде́нная,/ е́юже сни́де Влады́ка Не́ба и земли́,/ да То́ю пу́ть пра́вый покая́ния пока́жет нам/ и к черто́гам Небе́сным возведе́т лю́ди согреши́вшия.
Еди́на наде́жда несумне́нная и гре́шным Спору́чница Ты еси́, Пречи́стая,/ Тобо́ю бо Христо́с Бог, прекло́нь Небеса́,/ на зе́млю сни́де обнови́ти па́дшее созда́ние Свое́;/ те́мже, проси́, Де́во, грехо́в проще́ние дарова́ти нам, ве́рою пою́щим Ему́:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Песнь 5
Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком был еси́, Христе́ Бо́же:/ Тобо́ю бо, Влады́ко, к Светонача́льнику, Отцу́ Твоему́,/ от но́щи неве́дения/ приведе́ние и́мамы.
Хода́тай Бо́гу и челове́ком, Христо́с Бог,/ Хода́таицу Тя ми́ру показа́ и гре́шным Спору́чницу./ Его́же ми́лостива соде́лай нам, Пресвята́я Ма́ти Де́во,/ те́плым заступле́нием Твои́м.
Па́че со́лнца светле́ется о́браз Твой, Богоневе́сто,/ всю страну́ на́шу осиява́ющий зна́мении и чудесы́,/ тьму́ же грехо́вную разгоня́ющий и благо́е всем источа́ющий Небе́сное ми́ро/ во спасе́ние ве́рных и ми́ру христиа́нскому во обновле́ние.
Руно́ Тя Гедео́н вообрази́ ороше́нное,/ на него́же, я́ко роса́, Христо́с Бог сни́де,/ да, росо́ю моли́тв Твои́х ороше́ннии,/ гре́шницы к покая́нию подви́гнутся/ и к ве́чным оби́телем Светонача́льника Отца́ Небе́снаго приведе́ние да и́мут.
Се пла́чу и рыда́ю го́рце,/ егда́ от но́щи нераде́ния во ум прииду́ от мно́гих мои́х злых прегреше́ний./ Те́мже молю́ Тя, Ма́ти Блага́я:/ Спору́чница бу́ди ми и наста́ви мя на пу́ть, е́же ходи́ти во и́стине,/ сле́зы принося́ще о свои́х согреше́ниих.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валяя́ся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну;/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Ра́дости нам ве́чныя и жи́зни нетле́нныя Хода́таица яви́лася еси́, Богороди́тельнице,/ принося́ще за ны ру́це к Сы́ну Твоему́ и Спа́су всех,/ вся́ку сле́зу от лица́ земна́го отъе́мшему/ и неизсле́дную милосе́рдия Своего́ бе́здну Тобо́ю ми́ру показа́вшему.
Святи́теля Никола́я, предстоя́ща о́бразу Твоему́,/ благогове́йный муж узре́ти сподо́бися/ и благоволе́ния Твоего́ глаго́лы от Тебе́, Цари́це, услы́ша,/ я́же ве́рным бы́ша во утвержде́ние/ и о лю́дех промышле́ния Твоего́ во свиде́тельство.
Сви́ток нов Тебе́ Иса́ия, Де́во, предви́дев,/ на не́мже написа́ся живо́е сло́во О́тчее,/ Его́же моли́, Чи́стая, Всеблаже́нная,/ в кни́зе мне живы́х написа́тися/ и мно́гих зол мои́х разтерза́ти сви́ток/ покая́ния предо́брыми о́бразы.
Из глубины́ бе́здны грехо́вныя к Тебе́ ру́це простира́ю/ и скве́рнии устне́ мои́ к моле́нию отверза́ю,/ подно́жию же ног Твои́х, Влады́чице, припа́даю/ и, рыда́ющи, вопию́ Ти:/ моли́ся, Засту́пнице, Сы́ну Твоему́,/ проще́ние улучи́ти ми и ми́лость в Де́нь су́дный.
Конда́к, глас 1:
Честно́е жили́ще бы́вшее/ неизрече́ннаго естества́ Боже́ственнаго/ вы́ше сло́ва и па́че ума́/ и гре́шным еси́ Спору́чница,/ подава́еши благода́ть и исцеле́ние,/ я́ко Ма́ти всех Ца́рствующаго:/ моли́ Сы́на Твоего́/ получи́ти нам ми́лость в Де́нь су́дный.
И́кос:
Светоно́снаго явле́ния/ и пресла́внаго Твоея́ ико́ны, Спору́чницы гре́шных прославле́ния,/ чуде́с же мно́гих пучи́ны и ми́ра многоцеле́бнаго излия́ния/ вити́йствующих уста́ не возмога́ют испове́дати досто́йно;/ мы же, гре́шнии и смире́ннии, что возглаго́лем Ти, Богоневе́стная Де́во?/ То́кмо: поми́луй нас/ Еди́ну бо Тя жи́зни на́шея стяжа́хом Храни́тельницу и Наде́жду кре́пку спасе́ния,/ Те́мже мо́лим Тя, о Благосе́рдная:/ Спору́чница нам покая́ния яви́ся/ и хода́тайствуй к Сы́ну Твоему́:/ да бу́дущих истяза́ний изба́вимся/ и ми́лостива Его́ обря́щем в Де́нь су́дный.
Песнь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние/ беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ е́сть./ Христо́с же простре́ благочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.
В нощи́, и во дни, и во вся́ких обстоя́ниих/ спасе́ние тве́рдо и́мамы Тя, Богоро́дице, христиа́ном покро́в и прибе́жище,/ вы́ну бо ру́це ко Го́споду просте́рши,/ росо́ю моли́тв Твои́х, я́коже о́троки благочести́выя,/ охраня́еши от напа́стей ве́рныя, зову́щия:/ благослове́нна еси́, Ма́ти Де́во, и препросла́влена.
Не терпя́ муж благочести́вый зре́ти неизрече́ннаго от о́браза Твоего́ осия́ния,/ на зе́млю ниц паде́, моля́ся;/ мы же, гре́шнии, благода́тную ико́ну сию́ зря́ще,/ любо́вно вопие́м Ти:/ благослове́нна бу́ди, Спору́чнице спасе́ния на́шего,/ и препросла́влена во ве́ки.
Серафи́м дре́вле, клеща́ми у́гль нося́й горя́щий,/ во уста́ косну́ся Иса́ии, попаля́я грехи́ его́./ Ты же, клеща́ светоза́рная су́щи, Богоро́дице,/ У́гль Боже́ственный носи́вшая, Христа́ Иису́са,/ прикосни́ся Его́ милосе́рдию,/ да опали́т грехи́ на́ша и беззако́ния лю́тая.
Не отве́ржи мене́ от лица́ Твоего́, Всенепоро́чная,/ егда́ к Пречи́стому о́бразу Твоему́ воззрю́, стеня́ще о гресе́х тя́жких,/ но ми́лостива бу́ди ми Засту́пница к Сы́ну,/ милосе́рдием бо преклоня́ется и спасе́ние гре́шников соде́лывает хода́тайством Твои́м.
Песнь 8
Ирмо́с: В пе́щь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.
В пе́щь о́гненную страсте́й ми́ра снизше́дшую/ и пла́мень грехо́вный в ро́су покая́ния спаси́тельнаго прело́жшую Богоро́дицу,/ прекра́сный лик ве́село спле́тши,/ по́йте, дела́, я́ко Засту́пницу ми́ра Де́ву Чи́стую,/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Све́та Небе́снаго в нощи́ многообра́зными игра́ньми сла́вят всечестну́ю ико́ну Твою́, Влады́чице, Го́рнии чи́ни/ и Тебе́, Богоневе́стную Ма́терь, ублажа́ют ра́достно./ Ю́же, я́ко Световоди́тельницу из тьмы́ грехо́вныя,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.
От дре́вле до ны́не Саму́ Ма́терь Царя́ Христа́/ Уте́шительницу тве́рду в напа́стех иму́щи,/ в ско́рбех же и печа́лех при́сное избавле́ние,/ в беда́х по́мощь и в покая́нии Спору́чницу,/ благослови́те, сы́нове челове́честии,/ по́йте Сию́ и превозноси́те во вся ве́ки.
Да́ждь рабо́м Твои́м, Всеблага́я Цари́це, проше́ния спаси́тельная в хра́ме сем,/ в не́мже исто́чник пресла́вных чуде́с показа́ла еси́,/ то́ки ми́ра источа́я от свята́го о́браза Твоего́,/ и́миже стра́сти душ и теле́с врачу́еши неизрече́нным милосе́рдием Твои́м.
Песнь 9
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нныя просвети́ти, собра́ти расточе́нная,/ тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.
Не возмога́ет сло́во челове́ческое,/ ниже́ язы́к всяк похвали́ти Тя досто́йно,/ но Ты, Пресвята́я, благода́ть неоску́дную от Го́спода прии́мшая/ и гре́шным Спору́чница свы́ше преднарече́нная,/ вре́тище прегреше́ний на́ших расто́ргни и омраче́нныя просвети́ ны,/ весе́лием же доброде́телей препоя́сующи,/ не оста́ви нас заступле́нием Твои́м,/ да Тя, Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.
Све́том невеще́ственнаго светоли́тия сия́я, о́браз Твой, Отрокови́це Непоро́чная,/ омраче́нныя грехми́ просвеща́ет и расточе́нная вся под кров спаси́тельный хра́ма Твоего́ собира́ет,/ тем, веселя́щеся, Тя, Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.
Я́коже Дави́д пра́отец дре́вле пред се́нным ковче́гом взыгра́ше ра́достно,/ си́це и мы Цари́це Не́ба прише́дшей пе́сньми взыгра́ем немо́лчными,/ сла́вяще о́браза Ея́ многоцеле́бнаго всечестно́е прославле́ние.
Сра́дуемся дне́сь и свесели́мся неизрече́нному Бо́жию дарова́нию/ – ди́вному о́бразу Присноде́вы,/ ра́дость бо ве́чную от Него́ источа́ет нам, напа́стей и печа́лей свобожда́я./ Те́мже благода́рственныя пе́сни воспева́ем весе́лия Хода́таице/ и ве́рно любо́вию вси я́ко Богома́терь велича́ем.
На хвали́тех стихи́ры, глас 7:
Госпо́дь и Ца́рь сла́вы, Небеса́ преклони́в,/ сни́де обнови́ти па́дшее естество́ челове́ческое/ и, на рука́х Твои́х, Де́во, я́ко А́гнец непоро́чен, носи́мый,/ ны́не Твою́ моли́тву прие́млет,/ и проше́ние Твое́ я́ко Сын благи́й во всем исполня́ет,/ Ему́же, Пречи́стая, просте́рши ру́це Твоя́, усе́рдно за ны моли́ся,/ да пода́ст утеше́ние рабо́м Твои́м/ и спасе́т ду́ши на́ша, я́ко Милосе́рд.
Недосто́йно предстоя́ще пречи́стому о́бразу Твоему́,/ у́треннюю пе́снь возсыла́ем Ти, Богороди́тельнице,/ из глубины́ грехо́вныя взыва́юще:/ омраче́ние на́ше све́том любви́ Твоея́ просвети́/ и разреши́ неду́ги на́ша го́рькия и неисце́льныя,/ Наде́ждо и Засту́пление всех конце́в земли́/ и еди́на Предста́тельнице ве́рным.
Ра́дуйся, врата́ Бо́жия Пресвята́я,/ от врат а́довых нас избавля́ющая/ и светоза́рный пу́ть покая́ния показу́ющая,/ и́мже обря́щем врата́, к ве́чней жи́зни вводя́щая,/ заблужда́ющих всех Наста́внице,/ род ве́рных челове́к споруче́нием Твои́м соблюда́й/ и спаса́й ду́ши на́ша.
Сла́ва и ны́не, глас то́йже:
Под кров Твой, Влады́чице,/ вси земноро́днии, прибега́юще, вопие́м Ти:/ Богоро́дице, упова́ние на́ше,/ изба́ви ны от безме́рных прегреше́ний/ и спаси́ ду́ши на́ша.
Славосло́вие вели́кое, отпу́ст и час 1-й.
НА ЛИТУРГИ́И СЛУ́ЖБА ВСЯ БОГОРО́ДИЦЕ
Моли́тва
О Влады́чице Преблагослове́нная, Защи́тнице ро́да христиа́нскаго, прибе́жище и спасе́ние притека́ющих к Тебе́! Вем, вои́стинну вем, я́ко зело́ согреши́х и прогне́вах, Преми́лостивая Госпоже́, рожде́ннаго пло́тию от Тебе́ Сы́на Бо́жия, но и́мам мно́гии о́бразы пре́жде мене́ прогне́вавших Его́ благоутро́бие: мытари́, блудни́цы и про́чия гре́шники, и́мже даде́ся проще́ние грехо́в их, покая́ния ра́ди и испове́дания. Ты́я у́бо о́бразы поми́лованных очесе́м гре́шныя души́ моея́ представля́я и на толи́кое Бо́жие милосе́рдие, о́нех прие́мшее, взира́я, дерзну́х и аз, гре́шный, прибе́гнути с покая́нием ко Твоему́ благоутро́бию. О Всеми́лостивая Влады́чице, да пода́си ми ру́ку по́мощи и испро́сиши у Сы́на Твоего́ и Бо́га ма́терними и святе́йшими Твои́ми моли́твами тя́жким мои́м грехо́м проще́ние. Ве́рую и испове́дую, я́ко Той, Его́же родила́ еси́, Сын Твой, е́сть вои́стинну Христо́с, Сын Бо́га Жива́го, Судия́ живы́х и ме́ртвых, воздая́й кому́ждо по де́лом его́. Ве́рую же па́ки и испове́дую Тебе́ бы́ти и́стинную Богоро́дицу, милосе́рдия исто́чник, утеше́ние пла́чущих, взыска́ние поги́бших, си́льную и непрестаю́щую к Бо́гу Хода́таицу, зело́ лю́бящую род христиа́нский, и Спору́чницу покая́ния. Вои́стинну бо не́сть челове́ком ины́я по́мощи и покро́ва, ра́зве Тебе́, Госпоже́ Преми́лостивая, и никто́же, упова́я на Тя, постыде́ся когда́ и, Тобо́ю умоля́я Бо́га, никто́же оста́влен бы́сть. Того́ ра́ди молю́ Твою́ неисче́тную бла́гость: отве́рзи две́ри милосе́рдия Твоего́ мне, заблу́ждшему и па́дшему в тиме́ние глубины́, не возгнуша́йся мене́, скве́рнаго, не пре́зри гре́шнаго моле́ния моего́, не оста́ви мене́, окая́ннаго, я́ко в поги́бель зло́бный враг похи́тити мя и́щет, но умоли́ о мне рожде́ннаго от Тебе́ милосе́рдаго Сы́на Твоего́ и Бо́га, да прости́т вели́кия моя́ грехи́ и изба́вит мя от па́губы моея́; я́ко да и аз со все́ми, получи́вшими проще́ние, воспою́ и просла́влю безме́рное милосе́рдие Бо́жие и Твое́ непосты́дное о мне заступле́ние в жи́зни сей и в несконча́емом ве́це. Ами́нь.
Икона Божией Матери «Споручница грешных»
Икона Божией Матери «Споручница грешных» названа так по надписи, сохранившейся на иконе: «Аз Споручница грешных к Моему Сыну...». Споручница, то есть Поручительница или Посредница между Господом Иисусом Христом и согрешающими людьми, неусыпная за них Ходатаица и Молитвенница.
На иконе изображена Пресвятая Богородица с Богомладенцем на левой руке; главы Их украшены венцами. Младенец Иисус обеими руками касается простертой к Нему правой руки Богоматери. Над главой Богоматери начертана звезда, от которой полукружием до половины изображения с обеих его сторон начертано по 6 звезд (вероятно, символизирующих двенадцать святых апостолов). По углам иконы изображены свитки с надписью: «Аз Споручница грешных к Моему Сыну: Сей дал Мне за них руце слышати Мя выну: да тии, иже радость выну Мне приносят, радоватися вечне чрез Мене испросят».
Образ этот в прошлом столетии находился между другими старинными иконами в обветшавшей часовне у ворот Никольского Одрина монастыря (при реке Одрине), в семи верстах от города Карачева Орловской губернии (ныне одноименный город на территории соседней Брянской области).
В 1843 году многим жителям Карачева было открыто в сновидениях, что икона является чудотворной.
В 1844 году от иконы последовало чудесное исцеление двухлетнего мальчика, страдавшего не поддающимися лечению припадками. Тогда же икону торжественно перенесли в соборный храм Никольского монастыря. В последующие годы, особенно во время эпидемии холеры в 1847–1848 годах, многие безнадежно больные, с верою притекшие к чудотворной иконе, заступничеством Богоматери получили исцеление и возвратились к жизни.
В Никольском монастыре в честь чудотворного образа был сооружен большой трехпрестольный храм. В 1848 году усердием москвича Димитрия Бонческула с образа был сделан список, помещенный первоначально в его доме. Этот список оказался чудотворным, источающим целительное миро, и был перенесен в Никольский храм в Хамовниках. В храме устроили отдельный придел в честь иконы Божией Матери «Споручница грешных», освященный в 1872 году. Этот чудотворный список прославился также исходившим от него светом по ночам и многими другими знамениями. Только с 1844 по 1850 год от иконы «Споручница грешных» последовало не менее 115-ти засвидетельствованных чудесных исцелений.
Празднование в честь иконы Богоматери совершается (кроме 7 марта) также 29 мая,– установленное в 1898 году, в память 50-летия пребывания чудотворной иконы в московском Никольском храме в Хамовниках.
Чтимые списки с иконы «Споручница грешных» имелись во многих православных храмах в России. Некоторые из них также прославились чудотворениями, как, например, икона в Троицком соборе в Троицкосавске в Забайкальской области (ныне Бурятская АССР).
Святы́х священному́ченик, в Херсо́не епи́скопствовавших, Васи́лия, Ефре́ма, Капи́тона, Евге́ния, Ефе́рия и про́чих
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Му́ченицы непобеди́мии,/ и иера́рси всехва́льнии,/ и свети́льницы всеми́рнии,/ столпи́ непревра́тнии Боже́ственныя Це́ркве,/ и степе́нь догма́тов,/ и наста́вницы благочести́вых,/ и потреби́телие ле́сти бы́сте, отцы́ небому́дреннии,/ световоди́телие душ на́ших,/ А́нгелов соо́бщницы,/ Тро́ицы побо́рницы.
Ефре́м сла́вный,/ и Васи́лий Богому́дрый,/ и Капи́тон вели́кий,/ Боже́ственный Агафодо́р/ со Елпи́дием, и Ефе́рием,/ и Евге́нием сла́вным/ словесы́ Боже́ственными да ублажа́тся,/ преподо́бне бо пожи́вше и свяще́нно пострада́вше,/ Ца́рствия яви́шася Небе́снаго жи́телие.
Умертви́в мудрова́ние плотско́е по́двиги,/ Васи́лий сла́вный мертвеца́ воскреси́/ призыва́нием Боже́ственным;/ Капи́тон же па́ки, свяще́ннейший па́стырь,/ посреди́ пла́мене стоя́, ра́дуяся,/ ви́ден бы́сть неопали́мь./ Тех моли́твами, Человеколю́бче,/ умилостивле́ние нам да́руй/ и ве́лию Твою́ ми́лость.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас и подо́бен то́йже:
Скве́рну отмы́й стра́стнаго се́рдца моего́,/ Богоро́дице Всепе́тая,/ и вся я́звы и гное́ния сего́,/ я́же от греха́, очи́сти, Чи́стая,/ и ума́ моего́ уста́ви непостоя́ние,/ я́ко да си́лу Твою́ и вели́кое заступле́ние/ велича́ю, окая́нный/ и непотре́бный раб Твой.
Крестобогоро́дичен. Подо́бен то́йже:
Распина́ема Христа́ Человеколю́бца/ ви́дящи Пречи́стая/ и ре́бра ископава́ема копие́м,/ пла́чущи, вопия́ше:/ что сие́, Сы́не Мой?/ Что Ти безблагода́тнии лю́дие возда́ша,/ за я́же сотвори́л еси́ до́брая им?/ И тщи́шися безча́дствовати Мя, Вселюбе́знейший./ Удивля́юся, Благоутро́бне,/ Твоему́ во́льному распя́тию.
Кано́н, его́же краегране́сие: Седмочи́сленный па́стырей лик почита́ю. Ио́сиф. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.
Боже́ственными светоли́тии му́ченицы облиста́еми,/ светоно́сный сей и све́тлый пра́здник ваш всегда́ благоче́стно хва́лящия/ страсте́й мглы изба́вите.
Сло́во Бо́жие, вопло́щся, вас показа́, всеблагосла́вныя па́стыри,/ Того́ возвести́ти Божество́ заблу́ждшим, преподо́бнии,/ и неве́дением бе́дствующим.
Вод животво́рных Ду́ха исполня́еми,/ иста́явшия зно́ем лю́тым безбо́жия напои́сте/ и к воде́, сла́внии, спасе́ния наста́висте.
Богоро́дичен: Разреши́ся пра́отцев, Чи́стая, запреще́ние,/ па́че ума́ Рождество́м Твои́м, Пречи́стая,/ и пе́рвый восприя́ша рая́ вход, велегла́сно восхваля́юще Тя.
Песнь 3
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Огне́м Боже́ственным ум разже́г, Васи́лие всему́дре,/ я́коже па́стырь изря́днейший, ве́щь безбо́жия попали́л еси́.
Ду́ха све́том су́щия во тьме́ лю́тых, сла́вне,/ к просвеще́нию привле́кл еси́ свята́го креще́ния.
Стези́ твоя́ к Бо́гу испра́вишася, Васи́лие,/ вся от преле́стнаго пути́ благода́тию к Богоразу́мию обрати́ша.
Богоро́дичен: Избавля́ющаго челове́ки от наси́лия вра́жия,/ родила́ еси́ си́льнаго Го́спода,/ Пречи́стая Де́во Всепе́тая.
Седа́лен, глас 3.
Подо́бен: Красоте́ де́вства:
Ми́ром пома́зания освяти́вшеся,/ па́стырие яви́стеся лю́дем Богому́дрым,/ и, я́ко а́гнцы чи́сти, поже́ршеся, принесо́стеся Сло́ву Началопа́стырю,/ поже́ршемуся, я́ко овча́ти,/ му́ченицы всехва́льнии и свети́льницы всеми́рнии./ Те́мже торжеству́ем вси любо́вию Боже́ственную па́мять ва́шу.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́,/ красне́йший Грозд прозябла́ еси́, источа́ющ нам вино́ спасе́ния,/ всех веселя́щее ду́ши же и телеса́./ Те́мже, я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно, со А́нгелом вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная.
Крестобогоро́дичен:
Неискусобра́чная Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́,/ ви́дящи Тя ме́ртва ви́сяща на Кресте́, ма́терски пла́чущи, глаго́лаше:/ что Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный,/ и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мой, даро́в наслади́выйся?/ Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.
Песнь 4
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Свяще́ннейших му́ченик лик да пое́тся,/ свяще́нства благода́тию и муче́ния озаря́емь,/ и пое́т, веселя́ся:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоно́снии ко́рмчии Це́ркве,/ Ефре́м и Агафодо́р, Васи́лий и Капи́тон,/ Ефе́рий, Евге́ний и Боже́ственный Елпи́дий,/ Ду́хом Святы́м яви́шася.
Научи́вшеся Боже́ственным, отцы́ Боже́ственнии,/ лю́ди в преподо́бии и пра́вде и́стинно упасо́сте/ и коне́ц блаже́нный муче́нием прия́сте.
Уме́ршии неве́рием уме́ршаго воста́нием получи́ша жи́знь ве́чную,/ тобо́ю ве́ровавше Христу́ Бо́гу на́шему, му́чениче свяще́ннейший Васи́лие.
Богоро́дичен: Умерщвле́нныя оживи́ла еси́ челове́ки,/ Жи́знь Ипоста́сную ро́ждши, Де́во, па́че вся́кия мы́сли, Христа́, Бо́га на́шего,/ Челове́ка за милосе́рдие бы́вша.
Песнь 5
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Ча́шу честна́го муче́ния испи́сте,/ И́мя Госпо́дне, Богоно́снии отцы́, ве́рно призыва́юще.
Еди́н, ме́ртвым вдыха́яй воскресе́ние,/ моли́твою твое́ю уме́ршаго, Васи́лие, воздвиза́ет,/ уясня́я твое́ пропове́дание.
Равноче́стна Отцу́ Сы́на пропове́дающе,/ многобо́жное мучи́тельство идолонеи́стовства, отцы́, отгна́сте.
Богоро́дичен: Блаже́ни су́ть лю́дие,/ ве́дущии Тя, Всенепоро́чная, Влады́ки всех Ма́терь/ и любо́вию ублажа́ющии Тя.
Песнь 6
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею кро́вию.
Похвала́ми Агафодо́ра же, и Евге́ния,/ и Васи́лия вели́каго, и му́драго Елпи́дия увенча́ем,/ иера́рхи и до́блия су́щия му́ченики.
Зако́нными воспита́нии ду́ха, всему́дрии,/ беззако́ннующим зако́ны спаси́тельныя предложи́вше,/ благоче́стия к просвеще́нию ты́я привлеко́сте.
Яви́стеся от разли́чных град овча́та,/ еди́нех же люде́й па́стырие и Боже́ственнаго гра́да насле́дницы,/ в не́мже обита́ют Бо́гу угоди́вшии му́ченицы.
Богоро́дичен: Зако́на Тя се́ни, проро́ков же гада́ния прообража́ху, Де́во,/ неизрече́нным сло́вом Рождество́ име́вшую, спаса́ющее мир, Всенепоро́чная.
Конда́к, глас 2.
Подо́бен: В вы́шних живы́й:
Светоно́сный день наста́/ па́стырей, епи́скопствовавших све́тло в Херсо́не,/ и́хже воспева́ем пра́здник,/ пострада́вших за Христо́вы о́вцы./ Священному́ченицы, моли́те Пастыренача́льника Христа́/ и нас причести́ десна́го ове́ц стоя́ния,/ да вопие́м вам:/ ра́дуйтеся, свяще́ннии отцы́,/ за Христа́ кро́вь свою́ излия́вшии.
Песнь 7
Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Ра́дуяся, вшел еси́, о́тче Капи́тоне, в пе́щь,/ пребы́л же еси́ неопали́м, я́коже о́троцы трие́,/ неве́рныя изыма́я огня́ бу́дущаго,/ ве́ровавшия Боже́ственным твои́м чудесе́м.
Не устраши́вся, не убоя́вся повеле́ния, о́тче свяще́нный Капи́тоне,/ в свяще́нную ри́зу обле́клся еси́,/ в не́йже у́глие о́гненное нося́, блаже́нне.
Пу́ть загради́л еси́ неразу́мия Боже́ственными словесы́ твои́ми,/ ра́зум благоче́стия всем вложи́в,/ во глубину́ попо́лзшимся идолонеи́стовства,/ священноде́телю Капи́тоне Богоприя́тне.
Богоро́дичен: Созда́вый руко́ю Е́ву, Сло́во Бо́жие, Отрокови́це,/ назда́ти вся восхоте́в, из чре́ва Твоего́ зи́ждется,/ нача́ло прие́мля, Отцу́ и Ду́ху сопресто́льный.
Песнь 8
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ льво́в зия́ния в ро́ве затче́;/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Умертви́вше боле́зньми пло́ть,/ жи́знь безсме́ртную исхода́таисте, отцы́ преподо́бнии,/ всем, ме́ртвым бого́м служа́щим,/ и́же и, спа́сшеся, с ва́ми при́сно зову́т:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Согла́сно Евге́ния, ве́рнии, и Агафодо́ра,/ Ефре́ма и Елпи́дия с Ефе́рием воспои́м,/ Васи́лия же и Капи́тона, я́ко низложи́тели врага́ и иера́рхи Христо́вы,/ Ему́же вопие́м:/ вся дела́, благослови́те Госпо́дня Го́спода.
Возвесели́л еси́ лю́ди, о́тче Ефре́ме, твои́ми уче́ньми/ и ны́не преше́л еси́ к невече́рнему сия́нию и к весе́лию присносу́щному,/ твои́х трудо́в воздая́ния прие́мля и взыва́я:/ вся дела́, благослови́те Госпо́дня Го́спода.
Пожи́в, всеблаже́нне Васи́лие, на земли́, я́ко А́нгел,/ над страстьми́ плотски́ми ты ца́рствовал еси́ благода́тию/ и преше́л еси́ к Ца́рством Небе́сным,/ Христу́ Царю́ предстоя́ и взыва́я:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Ви́ден бы́сть я́ко челове́к из Тебе́ ражда́емь Пресу́щественный,/ сугу́б естество́м, Пречи́стая, де́йствы, и хоте́нии,/ и́мже уподо́бися, изво́лив явля́яся,/ Ему́же вопие́м:/ вся дела́, благослови́те Госпо́дня Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Священному́чеников святы́х свяще́нную соверша́юще па́мять,/ пе́сньми свяще́нными, прииди́те вси, велегла́сно тех почти́м,/ о нас моля́щияся Всеще́дрому Бо́гу на́шему.
Яви́стеся, я́ко честно́е ка́мение,/ по земли́ от безбо́жных, му́ченицы, влачи́ми, Боже́ственнии,/ и пре́лести утвержде́ния си́лою Бо́жиею сокруша́юще:/ сего́ ра́ди досто́йно ублажа́етеся.
Дне́сь град Херсо́н ва́шу па́мять пра́зднует:/ сему́ бо яви́стеся столпи́, и Боже́ственна забра́ла, и утвержде́ния,/ па́стырие, и учи́телие, и моли́твенницы, Богоблаже́ннии.
Уже́ лико́м А́нгельским лик оте́ц сочи́слися:/ со Евге́нием Ефре́м и Капи́тон, Елпи́дий же и Ефе́рий,/ и Васи́лий сла́вный, и Богому́дрый Агафодо́р.
Богоро́дичен: Нося́щи Христа́ на объя́тиих, руко́ю нося́щаго вся, Богоблагода́тная Отрокови́ца,/ дивя́щися, вопия́ше, глаго́лющи:/ ка́ко и Сы́на познава́ю Тя и Творца́ Моего́ непостижи́маго?
Святые священномученики епископы Херсонесские Ефрем, Василий, Евгений, Елпидий, Агафодор, Еферий и Капитон
Святые священномученики епископы Херсонесские Ефрем, Василий, Евгений, Елпидий, Агафодор, Еферий и Капитон в разное время были епископами в Херсонесе Таврическом (Крым). Они благовествовали Христа и запечатлели свою проповедь мученической смертью в городе, из которого впоследствии воссиял для Руси свет истинной веры. Святой равноапостольный князь Владимир, крестивший киевлян в 988 году, сам принял Святое Крещение в 987 году в Херсонесе.
Начало просвещения Тавриды (Крымского полуострова) верой Христовой положено, по преданию, святым апостолом Андреем Первозванным. Затем распространению здесь христианства способствовали его же гонители: римские императоры ссылали сюда исповедников Христа. Так, в царствование императора Траяна сослан был в Херсонес святой Климент, епископ Римский (память 25 ноября), ученик святого апостола Павла.
В 16-й год царствования императора Диоклитиана (301) Патриарх Иерусалимский послал в страну тавроскифскую, в город Херсонес епископов Ефрема и Василия. Мирно трудились они, насаждая Церковь Божию. Затем святой Ефрем отправился к скифам, жившим по Дунаю, где и принял от них мученическую кончину через усекновение честной главы. Это (год кончины неизвестен) было 7 марта.
Святой Василий продолжал в Херсонесе апостольские труды, обличая заблуждения идолопоклонников. Подвергшись поруганию и избиению, он был изгнан. Святой удалился на гору неподалеку от Херсонеса и жил в пещере. Изгнанный за имя Христово, он молил непрестанно Бога за изгнавших его.
В то время в Херсонесе умер юноша, единственный сын у одного из знатных горожан, и был погребен вне города. Наступила ночь, но родители не отходили от гроба. Во сне им явился умерший сын и слезно молил обратиться к святому Василию, жившему в пещере. Когда святой Василий, силою Божией освятив воду, возлил ее на умершего, призывая помощь Святой Троицы, мертвый юноша ожил. С почетом был святой Василий введен в город, многие уверовали и крестились.
Видя запустение своих капищ, диавол вошел в сердца обитавших в Херсонесе иудеев, и те вооружили против святителя Христова слепотствующий народ. Вооруженная толпа напала ночью на его дом, схватила его и, связав, влачила по улицам, пока, наконец, не забила до смерти камнями и палками. Тело святителя было брошено вне города, но звери не тронули его. Это произошло 7 марта 309 года. Останки святого христиане похоронили в пещере.
Один из учеников святого Василия отправился морем в страну Гелеспонтскую и встретил там трех епископов, выехавших из Иерусалима вместе с Василием и Ефремом: Евгения, Елпидия и Агафодора. Узнав об участи, постигшей святого Василия, они прославили Бога, увенчавшего его мученическим венцом, и решились сами ехать в Херсонес, чтобы продолжить святое дело просвещения язычников. В Херсонесе они с жертвенной самоотверженностью проповедовали Евангелие, но вскоре претерпели мученическую смерть (не позднее 311 года). Святых мучеников побили камнями. Тела их бросили за городской стеной без погребения, но христиане тайно взяли их и с благоговением предали честному погребению в той же пещере.
Через несколько лет, уже в царствование Константина Великого, из Иерусалима прибыл в Херсонес епископ Еферий. Язычники продолжали жестоко притеснять христиан, и он вынужден был отправиться в Константинополь, чтобы прибегнуть к покровительству императора, склонявшегося уже к принятию христианства. Благодаря этому христиане смогли беспрепятственно совершать богослужения. Еферий мирно правил паствой, построил в Херсонесе храм. Скончался 7 марта на острове Алое на обратном пути из Константинополя, куда вторично ездил благодарить императора Константина VI за защиту христиан.
Оплакав кончину святителя, херсонесские христиане обратились к императору Константину с просьбой прислать им епископа. На место усопшего прислан был в Херсонес епископ Капитон. Радостно приняли его верные. Но и язычников собралось множество, которые просили от него чудесного знамения, чтобы уверовать в Бога. Твердо уповая на помощь Божию, епископ вошел в разложенный ими огонь, молился среди пламени и вышел из него невредимым, набрав в свою фелонь горящих углей. Многих язычников это чудо обратило ко Христу. Святой Капитон несколько лет был епископом в Херсонесе. Однажды, на пути в Константинополь, он был застигнут бурей, прибившей корабль к берегу в устье Днепра. Местные жители-язычники ограбили корабль, захватили в плен спутников святителя, а его самого утопили. Он скончался мученически 21 декабря, но память его совершается вместе с другими Херсонесскими святителями, пострадавшими 7 марта.