Источник

31-й день

Предпра́зднство происхожде́ния Честна́го и Животворя́щаго Креста́ Госпо́дня и свята́го пра́веднаго Евдоки́ма

НА ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры Креста́, глас 1.

Подо́бен: Небе́сных чино́в:

Вся́кое естество́ челове́ческое, ны́не предпра́зднуя,/ ра́достно да игра́ет:/ Кре́стное бо Дре́во хо́щет предположи́тися,/ всем ве́рным врачевство́ неиждива́емое,/ и неду́гов реши́тельно, и страсте́й,/ и вся́каго озлобле́ния.

Прииди́те, ви́дим, ве́рнии, стра́нное чу́до,/ ка́ко Кре́стное Дре́во/ уставля́ет опале́ние вся́каго неду́га/ и страсте́й зной угаша́ет/ предпра́зднующих ве́рою/ и того́ почита́ющих торжество́.

Живу́щии вку́пе и уме́ршии, предпра́зднуйте:/ жи́зни бо дре́во, е́же а́да умори́вшее,/ храни́тель челове́ков,/ ме́ртвых воскресе́ние гряде́т,/ всем незави́стную благода́ть ны́не пода́ти,/ челове́ком исцеле́ния.

И́ны стихи́ры свята́го, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

Блаже́нне Богому́дре Евдоки́ме,/ чи́стая твоя́ душа́,/ правове́рным смы́слом сия́ющи,/ облиста́ет доброде́телей све́тлостию/ и озаря́ет ве́рных исполне́ние,/ бесо́в тьму отгоня́ющи./ Те́мже я́ко прича́стника невече́рния благода́ти/ тя благоче́стно вси почита́ем, досточу́дне.

Име́я ду́шу ми́лостиву,/ и чист по́мысл, и се́рдце бо́дрое,/ ве́ру небла́зненную/ и любо́вь вои́стинну нелицеме́рную,/ от земли́ преста́вился еси́ к Небе́сным/ и с ли́ки пра́ведных водворя́ешися./ Те́мже чтим тя свяще́нными пе́сньми/ и благочести́вно вси ублажа́ем,/ блаже́нне Евдоки́ме.

Боже́ственными уче́нии укрепля́яся,/ стра́сти плотски́я от души́ отгна́л еси́/ и Святы́я Тро́ицы селе́ние чи́сто был еси́./ Те́мже к Боже́ственному наслажде́нию отше́л еси́,/ Бо́гу, соблюда́ющу ны́не неруши́мо/ твое́, блаже́нне, те́ло,/ Боже́ственными судьба́ми, и́миже Сам весть,/ прославля́яй тя а́ве, Евдоки́ме.

Сла́ва, глас 1:

Ка́ко не диви́мся благоу́мию твоему́/ или́ не похва́лим, преподо́бне Евдоки́ме, житие́ твое́ равноа́нгельное,/ по́мысла целому́дрию, кро́тости твое́й,/ и смире́нию, и безмо́лвию, и ми́лостыни непреста́нней?/ Все́ми бо доброде́тельми украси́лся еси́, блаже́нне,/ те́мже ждет тебе́ неизглаго́ланная ра́дость/ и Небе́сное Ца́рствие.

И ны́не, глас то́йже:

Днесь я́ко вои́стинну/ святовеща́нный глаго́л Дави́дов коне́ц прия́т,/ се бо я́ве пречи́стых ног Твои́х покланя́емся подно́жию/ и, на сень крилу́ Твое́ю наде́ющеся,/ Всеще́дрый, вопие́м Ти:/ да зна́менается на нас свет лица́ Твоего́,/ правосла́вных люде́й Твои́х рог вознеси́/ Честна́го Креста́ Твоего́ воздви́жением,/ Христе́ Многоми́лостиве.

На стихо́вне Окто́иха.

Сла́ва, и ны́не, глас 2, самогла́сен:

Ты ми покро́в держа́вен еси́,/ трича́стный Кре́сте Христо́в,/ освяти́ мя си́лою твое́ю,/ я́ко да ве́рою и любо́вию покланя́юся и сла́влю тя.

Тропа́рь свята́го, глас 4:

От земли́ воззва́вый тя к Небе́сным селе́нием/ соблюда́ет и по сме́рти невреди́мо те́ло твое́, свя́те Евдоки́ме:/ ты бо в целому́дрии и чи́стом жи́тельстве, блаже́нне,/ жи́тельствовал еси́, не оскверни́в пло́ти./ Те́мже со дерзнове́нием моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся нам.

Сла́ва, и ны́не, тропа́рь Креста́, глас 1:

Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́/ и благослови́ достоя́ние Твое́,/ побе́ды на сопроти́вныя да́руя/ и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь Креста́, два́жды. Сла́ва, свята́го. И ны́не, Креста́.

Кано́н Окто́иха еди́н, и Креста́ на 4, и свята́го на 4.

Кано́н Креста́, глас 1.

Песнь 1

Ирмо́с: Песнь побе́дную пои́м вси Бо́гу,/ сотво́ршему ди́вная чудеса́ мы́шцею высо́кою/ и спа́сшему Изра́иля,/ я́ко просла́вися.

Крест предгряды́й Боже́ственный испуща́ет зарю́ благода́ти/ и просвеща́ет вся, покланя́ющияся ему́/ и воспева́ющия благоче́стно распе́ншагося Христа́.

Креста́ поклоня́ние возвыша́ет любо́вию и ве́рою сла́вящия/ я́ко Бо́га и Го́спода, пострада́вшаго пло́тию/ и назда́вшаго нас Боже́ственными страда́нии.

Креста́ поклоня́ние источа́ет благово́ние дарова́ний,/ и вся, я́же Христа́ сла́вящия, объюха́ет при́сно,/ и смрад душ отъе́млет весь.

Богоро́дичен: Позна́вше Го́спода, вопло́щшагося из Тебе́, Богоневе́сто,/ и Крест и смерть прие́мша,/ пое́м Его́, Изба́вителя, Тя ублажа́юще.

Кано́н свята́го, глас 2.

Песнь 1

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть:/ препросла́вленный Госпо́дь сла́вно бо просла́вися.

Высоко́ житие́ име́я и восхожде́нни Боже́ственными весь све́тел быв,/ просвеще́ние ми испроси́, восхваля́ющему честны́я твоя́ по́двиги,/ и́миже до́бре пожи́в, получи́л еси́, Евдоки́ме, и́хже наде́ялся еси́.

Мирово́нная любя́ уче́ния и во чте́нии Свяще́нных Писа́ний упражня́яся,/ сласте́й уклони́лся еси́, всеблаже́нне, смра́дных и безче́стных/ и облагово́нился еси́, Боже́ственными дарова́нии украша́емь.

Дрема́ние о́чию от души́, блаже́нне, отгна́л еси́, бдя и Бо́гу приединя́яся,/ всено́щными стоя́нии, непрекло́нен ну́ждами естества́,/ те́мже ко дню невече́рнему дости́гл еси́.

Богоро́дичен: я́ко черто́г одушевле́н Бо́жий и кади́льницу мы́сленнаго и светоно́снаго у́гля,/ при́сно благода́тную ублажа́ем Богоро́дицу, зову́ще:/ ра́дуйся, Хода́таице спаси́тельнаго воскресе́ния.

Песнь 3

Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же,/ И́же над вода́ми не́бо утвержде́й второ́е/ и основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.

И́же во о́бразех проначерта́емый, соверша́я пресла́вная чудеса́,/ ны́не покланя́емый Крест де́йствует чу́днейшая,/ освяща́я и просвеща́я Зижди́теля сла́вящия.

И́же во бране́х Боже́ственная побе́да, Крест Христо́в покланя́емь,/ ополче́ния враго́в побежда́яй,/ подава́ет лю́дем правосла́вным кре́пкия побе́ды.

Жезл Госпо́день предположе́нный,/ Крест во хра́мех и жили́щах основа́ния незы́блема сих соблюда́ет/ и всяк прило́г и кова́рство сопроти́вных побежда́ет.

И́же Госпо́день покланя́емый Крест благоче́стно/ Боже́ственныя благода́ти и каже́ния мы́сленна исполня́ет покланя́ющияся ему́/ и о́блаки напа́стей отъе́млет и скорбе́й.

Богоро́дичен: От глубины́ ле́стныя извлече́ челове́чество/ из Тебе́ Рожде́йся Дре́вом Кре́стным, Богоро́дице,/ и возвы́си к разуме́нию Своему́ благоче́стно Тя сла́вящия.

Ин

Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́,/ возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден, па́че Тебе́ Го́споди.

Глаго́лом живото́чным внима́я, испи́л еси́ во́ду спасе́ния,/ возгнуша́вся го́рькаго греха́, и, поя́, глаго́лал еси́ Бо́гу, Евдоки́ме:/ я́ко несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Ми́лование стяжа́л еси́ христоподража́тельное, разда́л еси́ бога́тство тре́бующим,/ Небе́сное же бога́тство, хода́тайствующее тебе́, получи́л еси́, вопия́, Евдоки́ме:/ я́ко несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Присво́ився Зижди́телю любо́вию Боже́ственною,/ прия́л еси́ Небе́сное насле́дие, и дре́ва живо́тнаго прича́стник еси́,/ обще́нием обожа́емь, и, поя́, сла́вне, глаго́лал еси́:/ я́ко несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Богоро́дичен: Су́щи А́нгел честне́йши,/ Зижди́теля А́нгелов во утро́бе носи́ла еси́ и родила́ еси́ неизрече́нно./ Ему́же вси пое́м:/ Ты еси́ Бог наш, и несть свят, па́че Тебе́, Го́споди.

Седа́лен свята́го, глас 4:

Благоволи́в благи́ми дея́нии, искуси́лся еси́, я́ко зла́то в пещи́, напа́стьми, Евдоки́ме сла́вне,/ те́мже и по сме́рти источа́еши бога́тно чудеса́, я́ко во́ды,/ и неду́ги уставля́еши, о нас при́сно моли́ся,/ я́ко да согреше́ний проще́ние прии́мем.

Сла́ва, и ны́не, Креста́, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

Све́тло не́бо показу́ется па́че со́лнца све́том Кре́стным,/ просвеща́ет вся́ческая заре́ю свое́ю./ Те́мже Ты, Человеколю́бче, Спа́се вся́ческих,/ просвети́ ум наш его́ ра́ди и чу́вства:/ мы бо и́мамы того́ ору́жие ми́ру, непобеди́мую побе́ду.

Песнь 4

Ирмо́с: Ду́хом прови́дя, проро́че Авваку́ме, Словесе́ воплоще́ние,/ пропове́дал еси́, вопия́:/ внегда́ прибли́житися ле́томпозна́ешися,/ внегда́ приити́ вре́менипока́жешися./ Сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Вообража́емь, Боже́ственный и Честны́й Крест тьмы нача́льника отгоня́ет тве́рдо от возду́ха,/ и благода́ти лучи́ вообража́ющим простира́ет,/ и озаря́ет сих, пою́щия Христа́ Бо́га.

Вообража́емь, Боже́ственный и пречестны́й Крест в сердца́х/ мо́ре утиша́ет страсте́й, и уставля́ет бед треволне́ния,/ и в тишину́ прево́дит пра́вости вся, любо́вию вообража́ющия того́.

Я́коже у́глие, испуща́я, Честны́й Крест де́йствия вся попаля́ет вра́жия,/ и отго́нит си́лу, и облегча́ет мно́гия в ве́ре,/ хва́лящия и пою́щия любо́вию на нем пригво́ждшагося Христа́.

Всечестны́й и Боже́ственный Крест, ве́рою покланя́емь,/ источа́ет струи́ мы́сленныя дарова́ний и во́ды исцеле́ний/ и напая́ет непреста́нно сему́ покланя́ющияся и чту́щия.

Богоро́дичен: Я́ко всех Цари́цу и Влады́чицу на́шу Тя любо́вию сла́вим, Пресвята́я Чи́стая,/ просве́щшиися страстьми́ Сы́на Твоего́ и позна́вшии Сего́ всем Благоде́теля:/ сла́ва благода́ти Его́.

Ин

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Тн: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Уче́ния оте́ческая храня́ невреди́мо,/ правосла́вным мудрова́нием, ты от младе́нства име́л еси́ житие́ нескве́рное/ и ми́лостивен нрав, досточу́дне.

Ни молва́ мирска́я, ни вла́сти держа́ние, ни сла́ва вре́менная/ твоего́ к Бо́гу жела́ния преврати́, Евдоки́ме,/ но благоволи́л еси́ вои́стинну Боже́ственным дея́нием.

Возвыша́емь Боже́ственными поуче́нии всегда́, врага́ смири́л еси́,/ исцеле́ний де́йство прия́л еси́, Евдоки́ме,/ судо́м пра́ведным вся Управля́ющаго.

Иска́пающи сла́дость ра́ка моще́й твои́х бога́тых исцеле́ний,/ стра́сти отгоня́ет, Евдоки́ме, ве́рою чту́щих тя/ и попаля́ет бесо́в вся полки́.

Богоро́дичен: Всепе́тая, во́инствы Го́рними пева́емаго Бо́га родила́ еси́,/ Челове́ка вои́стинну бы́вша,/ Его́же о рабе́х Твои́х моля́щи не преста́й, Присноде́во.

Песнь 5

Ирмо́с: Све́тлый нам возсия́й Свет Присносу́щный,/ у́тренюющим о судьба́х за́поведей Твои́х,/ Влады́ко Человеколю́бче, Христе́, Бо́же наш.

Держа́вному на́шему и недви́жимому ору́жию предлежа́щу,/ ны́не покланя́ющеся пресвято́му Кресту́ ве́рою,/ си́лу непобеди́му на враги́ прие́млем.

Вообража́емаго и несеко́маго ка́мене сотво́рша во́ду источи́ти/ ны́не держа́ще и покланя́ющеся Честно́му Кресту́,/ исто́чник дарова́ний прие́млем.

Златосия́нен нам Крест Христо́в явля́яся,/ дарова́ния душа́м подава́ет благода́тию,/ покланя́ющимся ему́ и Го́спода и Бо́га пою́щим при́сно.

Богоро́дичен: Жезл си́лы, Богоневе́сто, ве́рою держа́ще,/ Сы́на Твоего́ и Бо́га на́шего Крест,/ пое́м Тя, Цари́цу всех, ублажа́юще.

Ин

Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме лежа́щих,/ спасе́ние отча́янных, Христе́, Спа́се мой,/ к Тебе́ у́тренюю, Царю́ ми́ра,/ просвети́ мя сия́нием Твои́м,/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.

Заре́ю чи́сто Святы́я Тро́ицы просвеще́н, зако́ном же Сея́ огражде́н,/ нощь жития́ непреткнове́нно премину́л еси́,/ виде́нии Боже́ственными окриля́емь, блаже́нне,/ и в Боже́ственную жизнь всели́лся еси́.

Ны́не на тебе́ чу́до ве́лие зри́тся и у́жаса испо́лнено:/ ка́ко по погребе́нии вои́стинну мно́го лет соблюде́ся неруши́мо, блаже́нне, твое́ те́ло, во гро́бе лежа́щее,/ судьба́ми, и́миже весть Сам, прославля́яй тя.

Бла́гоже твоему́ к Бо́гу дерзнове́нию, бла́гоже жела́нию, е́же в се́рдцы к Нему́ име́л еси́:/ бла́го пожи́в тезоиме́нно, просия́л еси́ пресла́вно Боже́ственными светлостьми́/ и уясни́л еси́ ве́рных совокупле́ния.

Богоро́дичен: О нас из Тебе́ воплоще́ннаго, Де́во Ма́ти, всегда́ моли́,/ благоче́стно Тя блажа́щих, изба́витися бед, и душетле́нных страсте́й и печа́лей,/ и ве́чнующаго пла́мене муче́ния.

Песнь 6

Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́:/ живо́т мой, Бла́же, свободи́ из тли/ и спаси́ мя, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.

Пречестны́й Крест, покланя́емый ны́не,/ воскресе́ния ра́дость провозвеща́ет Христо́ва,/ и смерть злонача́льника благовеству́ется.

Водрузи́л еси́ на земли́ Честны́й Крест,/ ле́ствица быва́ет ве́рным мы́сленна к Небеси́/ и возше́ствие покланя́ющимся ему́ и чту́щим.

И́же посреде́ земли́ насади́выйся, Честны́й Крест/ и ны́не ве́тви простира́ет дарова́ний в себе́/ и вся осеня́ет, покланя́ющияся ему́.

Пресеки́й Чермно́е, пропису́емь, Крест, покланя́емь ны́не,/ бед и страсте́й мо́ре пресека́ет,/ и спаса́ет покланя́ющияся ему́.

Богоро́дичен: От земли́ привлече́ нас Сын Твой и Бог к Небе́сней жи́зни, возше́д на Крест,/ любо́вию Тя, Ма́терь Сего́, вои́стинну чту́щих.

Ин

Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.

Тече́ния сла́дкая иска́паху, блаже́нне, по́тове твои́ и ра́дования,/ исцеле́ний сия́ние во хвалу́ Христа́ Бо́га на́шего.

Во дво́рех Бо́жиих процве́л еси́, виногра́д многопло́ден прозябы́й,/ и доброде́телей гро́здие де́лателю душа́м оби́льно пода́в.

Ца́рства Бо́жия возжеле́л еси́ и, над страстьми́ ца́рствовав, Евдоки́ме, по благоволе́нию лу́чшему ра́дость пра́ведных получи́л еси́.

Богоро́дичен: Избра́нна Бо́гу бы́вши, я́ко кра́сное село́ и простра́нное,/ Сему́, Де́во, была́ еси́ и черто́г, и све́щник, и трапе́за.

Конда́к, глас 2:

Вы́шних жела́я, с вы́шними совокупля́яся,/ и колесни́цу о́гненную, Боже́ственными восхожде́ньми доброде́телей, соверши́л еси́ ду́шу,/ преблаже́нне Евдоки́ме,/ на земли́ пожи́в, я́ко Безпло́тен,/ Зижди́телю всех благоугоди́л еси́.

И́кос:

Житие́ сугу́бо показа́л еси́ пра́вою, блаже́нне, ве́рою,/ во обое́м Бо́гу благоугоди́в, Евдоки́ме./ Те́мже обре́л еси́ Небе́снаго Ца́рствия насле́дие/ и, со святы́ми ны́не живы́й, Влады́це всех предстои́ши;/ твое́ же те́ло скве́рны соблю́л еси́ кроме́/ и неруши́мое любо́вию чту́щим тя оста́вил еси́:/ чи́сто бо пожи́в, сла́вне, Зижди́телю всех благоугоди́л еси́.

Песнь 7

Ирмо́с: Су́щим в пещи́ отроко́м Твои́м, Спа́се,/ не прикосну́ся, ниже́ стужи́, огнь./ Тогда́ трие́, я́ко еди́неми усты́, поя́ху/ и благословля́ху, глаго́люще:/ благослове́н Бог оте́ц на́ших.

И́же честно́ю кро́вию Христо́вою Крест Его́ напои́вся,/ источа́ет ре́ки сия́нии мы́сленных дарова́ний/ и напая́ет вся, покланя́ющияся и воспева́ющия его́ ве́рно.

И́же смерть и враги́ низло́ж Крест Христо́в и вереи́ сокруши́ мы́сленныя,/ и ны́не тому́ чи́стою ве́рою и любо́вию покланя́ющимся/ всем две́ри отверза́ет жи́зни и нетле́нныя пи́щи.

И́же покланя́ющеся любо́вию Кресту́, огражда́ются си́лою сего́,/ и враги́ мы́сленныя и ви́димыя отго́нят,/ и невреди́мы соблюда́ются песносло́вящии Христа́.

Богоро́дичен: Кре́пость нам и держа́ва на враги́ даровася –/ Крест Христа́, Сы́на Твоего́, прия́тным и ма́терним Твои́м дерзнове́нием,/ и́мже, Богоневе́сто, прило́ги вра́жия побежда́ем.

Ин

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние/ беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ есть./ Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ Сый благослове́н и препросла́влен.

Кре́постию вжили́вся Живода́вца, пло́ти удержа́л еси́ жела́ния, пребога́те,/ и ум впери́л еси́ к Небе́сным, поя́ кре́пко:/ сый благослове́н Бог и препросла́влен.

Сам ся неблагоро́дна сотво́рь, благоро́дны нра́вы стяжа́в ума́ це́лостию,/ поуче́нием же упражня́яся богодохнове́нных писа́ний,/ все твое́ жела́ние на Бо́га Всеви́дца, блаже́нне, возложи́л еси́.

Вы́шняго Ца́рства, Вы́шняго же гра́да, Бо́жия рая́,/ пра́ведных наслажде́ния пи́щи нетле́нныя и бога́тства некра́домаго,/ Све́та невече́рняго сподо́бился еси́, блаже́нне Евдоки́ме.

Богоро́дичен: Его́же родила́ еси́, Влады́чице, при́сно моли́/ от рабо́ты изба́вити мя страсте́й и осужде́ния, и стужа́ющаго ми лю́таго отча́яния,/ и от оскорбля́ющих мя, Чи́стая, одержа́ния, Богора́дованная.

Песнь 8

Ирмо́с: Его́же ужаса́ются А́нгели и вся во́инства,/ я́ко Творца́ и Го́спода,/ по́йте, свяще́нницы, просла́вите, о́троцы,/ благослови́те, лю́дие,/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Его́же водрузи́ смерть, поста́вленный Крест, ны́не покланя́ема зря́ще,/ мы́сленная вра́жия ополче́ния скрыва́ются под земле́ю,/ и покланя́ющиися ему́ обновля́ются.

Его́же, дре́вле прообразу́ема, на высоте́ Небе́сней Христо́с показа́, пресве́тлаго Креста́,/ тому́ ны́не покланя́ющеся, благоче́стно ве́рнии возвыша́ются/ и сего́ уясня́ются заре́ю.

Его́же дре́вле пропове́даша проро́цы нело́жно, е́же Христо́ву подно́жию яви́тися Креста́,/ ему́же ны́не мы и́стинно покланя́ющеся ве́рно,/ того́ бога́тых даро́в наслажда́емся.

Богоро́дичен: И́же стра́стию безстра́стие источи́в земны́м, Сын Твой и Госпо́дь, Де́во,/ Тобо́ю нас, Тя любо́вию пою́щия, при́сно обновля́ет,/ я́ко Благоде́тель.

Ин

Ирмо́с: В пещи́ о́трочестей прообрази́л еси́ иногда́ Твою́ Ма́терь, Го́споди,/ о́браз же Сия́ из огня́ изыма́ше неопа́льно входя́щия./ Ю́же пое́м я́вльшуюся Тобо́ю конце́м днесь,/ и превозно́сим во вся ве́ки.

Огнь помышля́я стра́шный, пред престо́лом Христо́вым хотя́щ изы́ти,/ умиле́ннем се́рдца те́плы излива́еши ка́пли слез,/ погаша́ющия тебе́ страсте́й пещь, Евдоки́ме Богому́дре.

Все приложи́л еси́ к Бо́гу, му́дре, душе́вное о́ко/ и Тому́ прилепи́лся еси́, вопия́ псало́мски:/ Христе́ мой, ка́ла мя изба́ви и смертоно́сных страсте́й во ве́ки.

Терпе́нием пожда́тель и се́рдцем смире́н ты был еси́,/ ми́лостив тре́бующим и, обы́чай принося́ благ и нра́вы доброде́тельны, всече́стне,/ в ни́хже до́бре пожи́в, чуде́с то́чиши благода́ть.

Ра́зум име́я Боже́ствен, испо́лнитель Влады́чних яви́лся еси́ слове́с,/ десны́я любя́ стези́, ле́вых я́ве уклоня́яся, я́ко благоу́мен и мудр./ Те́мже тя почита́ем, Богому́дре, во ве́ки.

Богоро́дичен: Ада́мов Соде́тель от крове́й Твои́х чи́стых зи́ждется/ и млеко́м пита́ется, Пита́яй вся́кое дыха́ние, Де́во Богоро́дице,/ те́мже я́ко Бо́жию Тя сла́вим Ма́терь.

Песнь 9

Ирмо́с: Светоно́сный о́блак,/ в о́ньже всех Влады́ка,/ я́ко дождь с Небесе́ на руно́, сни́де/ и воплоти́ся нас ра́ди,/ быв Челове́к, Безнача́льный,/ велича́ем вси я́ко Ма́терь Бо́га на́шего Чи́стую.

Безсме́ртия то́чит и нетле́ния незави́стны ка́пли Честны́й Крест кла́няющимся ему́,/ оживля́ет, очища́ет, и обновля́ет, и сла́вы лу́чшия и благодати сподобля́ет/ воспева́ющия на том пригво́здшагося Иису́са.

Де́йства испуща́я, я́коже пресве́тлы зари́, всечестны́й Крест/ тому́ покланя́ющияся любо́вию и ве́рою чи́стою/ к све́ту непристу́пному и невеще́ственному, озаря́я, направля́ет,/ воспева́ющия всех Творца́.

Освяти́вый Дре́во пресвята́го Креста́ Твоего́ честно́ю кро́вию Твое́ю, Преблаги́й Сло́ве,/ де́йством его́ нас просвети́ и освяти́, тому́ кла́няющияся/ и воспева́ющия Влады́ку вся́ческих.

Богоро́дичен: Па́че со́лнца всем просия́вшая благода́ть о́блаки бед и страсте́й отго́нит, Де́во,/ и Богоразу́мия све́том просвеща́ет любо́вию Тя сла́вящия/ и пою́щия непреста́нно Сы́на Твоего́, я́ко Влады́ку всех.

Ин

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная./ Тем Всепе́тую Богоро́дицу велича́ем.

Ви́дети жела́я сла́ву Бо́га на́шего, доброде́тельми Богоразу́мия тебе́ удобри́л еси́/ и свещено́сец во све́тлый черто́г вшел еси́,/ со А́нгелы живы́й, и ясне́е наслажда́ешися Боговиде́ния.

Я́ко у́тро, я́ко со́лнце, возсия́ па́мять твоя́, су́щая во мра́це сердца́ просвеща́ющи:/ ты бо и све́та и дне вои́стинну сын яви́лся еси́, Богому́дре Евдоки́ме./ Сего́ ра́ди тя почита́ем.

Му́дростию украша́емь и ра́зумом просвеще́н, смире́нием се́рдца удобре́н,/ высото́ю жития́ сия́я, к мы́сленным преше́л еси́ дворо́м,/ иде́же нас помяни́, почита́ющих тя, Евдоки́ме.

День пра́зднственный и по́льзы хода́тайственный честны́й твой соверша́ем, от земли́ преставле́ния:/ ты бо Госпо́день уго́дник и Того́ за́поведей де́латель яви́лся еси́ непосты́ден,/ досточу́дне Евдоки́ме.

Богоро́дичен: Све́та прия́телище утро́ба Твоя́ бысть, просве́щшаго мир, Богора́дованная,/ те́мже молю́ тя, окая́нный:/ све́тлы зари́ ми пода́ждь мольба́ми, Богоневе́сто, Евдоки́ма Богому́драго.

Свети́лен Окто́иха. Сла́ва, свята́го:

Я́коже со́лнце, блиста́я, зари́ испуща́еши чуде́с,/ просвеща́я всех сердца́, твою́ сла́вную па́мять творя́щих ве́рно, треблаже́нне,/ и спаса́еши, Евдоки́ме.

И ны́не, Креста́:

Подо́бен: Жены́, услы́шите:

Крест предпра́зднуется, и мир освяща́ется,/ чи́ни А́нгельстии пою́т нас ра́ди распе́ншагося,/ и торжеству́ют с на́ми, и сра́дуются, дави́дски зову́ще:/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́, Влады́ко.

На стихо́вне Окто́иха. Сла́ва, глас 1:

Ка́ко не диви́мся благоу́мию твоему́/ или́ не похва́лим, преподо́бне Евдоки́ме, житие́ твое́ равноа́нгельное,/ по́мысла целому́дрию, кро́тости твое́й,/ и смире́нию, и безмо́лвию, и ми́лостыни непреста́нней?/ Все́ми бо доброде́тельми украси́лся еси́, блаже́нне,/ те́мже ждет тебе́ неизглаго́ланная ра́дость/ и Небе́сное Ца́рствие.

И ны́не, Креста́, глас 6:

Проро́честии гла́си Дре́во свято́е провозвести́ша,/ и́мже дре́вния кля́твы сме́ртныя свободи́ся Ада́м,/ тварь же, днесь возноси́му, тому́ совозвыша́ет глас,/ я́же от Бо́га прося́щи бога́тыя ми́лости./ Но, еди́ный во благоутро́бии безме́рный Влады́ко,/ очище́ние бу́ди нам/ и спаси́ ду́ши на́ша.

НА ЛИТУРГИ́И

Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что́ возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол к Гала́том, зача́ло 213. Аллилу́ия, глас 6: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода: Стих: Си́льно на земли́ бу́дет се́мя его́. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:

Святой праведный Евдоким родился в IX веке в Каппадокии (Малая Азия) в семье благочестивых христиан Василия и Евдокии. В царствование императора Феофила (829–842) он служил в его войске. Святой Евдоким отличался добродетельной жизнью, усердно исполнял заповеди Божии, благоговейно постился и любил молитву, слезно каялся в своих грехах. Он прилежно изучал Священное Писание, которое научило его быть целомудренным и милосердным: помогать вдовам и сиротам, жертвовать от своего имения на храмы и монастыри. Уже в юности праведный Евдоким дал обет целомудрия и никогда не только не общался с женщинами, но избегал даже случайных разговоров с ними. Только с матерью, которую глубоко почитал, он вел душеспасительные беседы. Святой Евдоким избегал празднословия и устранялся от тех, кто осуждает других и пустословит. Среди суетного мира он, усердно исполняя свои гражданские обязанности, совершал внутреннее духовное делание, вел непрестанную борьбу с грехом и немощной плотью.

Добродетельная жизнь праведного Евдокима расположила к нему императора Феофила, который назначил святого правителем Харсианской области в западной части Каппадокии. Святой Евдоким справедливо управлял народом, помогал бедным, защищал обиженных. Угодив своей святой жизнью Богу, он мирно скончался 31 июля в тридцатитрехлетнем возрасте. Перед блаженной кончиной он завещал совершить погребение в тех одеждах, в которых застанет его смерть. Он молил Бога, чтобы никто не присутствовал при его кончине, и Господь исполнил желание праведника.

Сразу же после кончины праведного Евдокима Господь прославил его святые мощи, от которых стали совершаться исцеления больных и бесноватых. Со всех сторон Харсианской области к могиле святого стали стекаться страждущие различными недугами, которые исцелялись даже от земли, взятой с могилы праведного Евдокима. Благодарный народ построил над могилой праведника надгробную сень с теплившейся в ней лампадой. Масло от лампады становилось также целебным.

Через полтора года известия о чудесах достигли Константинополя. Мать праведного Евдокима посетила могилу своего сына в Харсианской области и по ее просьбе гроб извлекли из-под земли. Когда гроб открыли, все увидели праведника, как бы спящего. От его нетленных мощей исходило благоухание. Некий иеромонах по имени Иосиф облачил святые мощи в новую одежду, и они были положены в новой гробнице на поверхности земли. Евдокия хотела увезти мощи сына в Константинополь, но местные жители не позволили этого сделать.

Иеромонах Иосиф стал хранителем святых мощей. Через некоторое время он перенес святыню в Константинополь, где честные мощи были положены в храме в честь Пресвятой Богородицы, построенном родителями праведного Евдокима. Предполагают, что перенесение святых мощей состоялось 6 июля. По дороге, а также в самом Константинополе совершились многие исцеления болящих. Жизнеописатель праведника, который был или его современником, или жил вскоре после его кончины, пишет: «Не достанет ни времени, ни слова, ни рук к описанию чудес, которые он (праведный Евдоким) совершил на месте погребения и которые совершает теперь по перенесении сюда (в Константинополь)».

Русский паломник Антоний, посетивший Константинополь в 1200 году, так писал о святых мощах праведного Евдокима: «У столпа, по стороне Богородицына монастыря, лежит новый чудотворец Евдоким в серебряне гробе, аки жив». В Русской Церкви праведный Евдоким почитается особым покровителем и молитвенником перед Богом. В одной старинной рукописи отображено народное верование о помощи праведного Евдокима в житейских делах: «Когда в новый дом всходишь, то вспомяни себе святых праведных Богоотец Акима и Анну и святого праведного Евдокима, то тебе и дому всегда защитники будут... Еще, когда венчаться будешь, то вспомяни ангела Евдокима...»

Литература:

1. Димитрий (Самбикин), архиепископ. Месяцеслов святых, всею Русскою Церковью или местно чтимых. Вып. 11, июль. Тверь, 1901, с.354.

2. Сергий (Спасский), архимандрит. Полный месяцеслов Востока, т.2. М., 1876, с.221.

3. Избранные жития святых Православной Церкви. Июль. Сост. Кутейников. СПб., 1886, с. 662–664.

Священному́ченика Вениами́на, митрополи́та Петрогра́дскаго

Тропа́рь, глас 1:

Свети́льник всесве́тлый во гра́де свята́го Петра́ яви́лся еси́,/ па́стырю до́брый, священному́чениче о́тче Вениами́не./ Любо́вь и милосе́рдие в сердца́х ве́рных насажда́я,/ благотвори́ти призыва́л еси́ терпя́щим глад и нищету́./ Сего́ ра́ди и мы к тебе́ прибега́ем и с ве́рою вопие́м ти:/ моли́ ми́лостиваго Бо́га/ оте́чество на́ше в Правосла́вии и благоче́стии утверди́ти,/ мир Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Конда́к, глас 6:

От ю́ности и́го Христо́во на ра́мо взем,/ и́стинный страж Правосла́вныя Це́ркве яви́лся еси́,/ священному́чениче Вениами́не./ Клевету́, у́зы, страда́ния и суд непра́ведный/ от беззако́нных му́жественне претерпева́я,/ святы́ню церко́вную на поруга́ние не пре́дал еси́./ Те́мже и Христо́с да́ром терпе́ния и любве́ тя испо́лни,/ во е́же пред му́ченическою кончи́ною/ со благодаре́нием взыва́ти:// за вся, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Священномученик Вениамин, митрополит Петроградский и Гдовский, (в миру Василий) родился в 1873 году на Нименском погосте Андреевской волости Каргопольского уезда, ныне Архангельской области, в семье священника Павла и Марии Казанских. Родители воспитывали сына в христианском благочестии. Полюбив чтение житий святых, отрок восхищался их духовными подвигами, сожалея о том, что в современном ему мире он лишен возможности пострадать за веру православную. После окончания Петрозаводской духовной семинарии юноша поступил в Санкт-Петербургскую духовную академию. В 1895 году он принял монашеский постриг с именем Вениамин и был рукоположен во иеродиакона, а в следующем году – во иеромонаха. По окончании академии в 1897 году со степенью кандидата богословия иеромонах Вениамин был назначен преподавателем Священного Писания в Рижскую духовную семинарию. С 1898 года он – инспектор Холмской, спустя год – Санкт-Петербургской семинарии. В 1902 году, после возведения в сан архимандрита, отец Вениамин назначен ректором Самарской, а через три года – Санкт-Петербургской семинарии. Священник по призванию, архимандрит Вениамин вскоре был возведен на более высокую ступень пастырского служения: 24 января 1910 года в Свято-Троицком соборе Александро-Невской Лавры он был рукоположен во епископа Гдовского, Петербургского викария. Святительский сан владыка Вениамин воспринял как обязанность пастырского подвига и апостольской проповеди. Его часто видели в самых отдаленных и бедных кварталах столицы, куда он спешил по первому зову, словно приходской священник, в простой рясе, без внешних отличий епископского сана, и где крестил ребенка или напутствовал умирающего. Немало труда приложил он к спасению падших женщин, выступая с проповедями в «Обществе Пресвятой Богородицы». Воздействие его наставлений было велико, и многие заблудшие раскаялись в греховной жизни.

События 1917 года вызвали перемены и в жизни Церкви: после февральской революции правящие архиереи стали избираться на епархиальных съездах клира и мирян. Если в некоторых епархиях это вызвало распри и нестроения, то выборы в Петрограде прошли на редкость спокойно – подавляющее большинство голосов было отдано епископу Вениамину, который становится архиепископом Петроградским и Ладожским, а затем митрополитом Петроградским и Гдовским. Сразу же после избрания на Петроградскую кафедру святитель заявил: «Я стою за свободную Церковь. Она должна быть чужда политики, ибо в прошлом она много от нее пострадала. Самая главная задача сейчас – это устроить и наладить нашу приходскую жизнь». Приступив к осуществлению своей программы, митрополит Вениамин все силы направил на защиту православного народа России от жесточайших гонений, воздвигнутых на него врагами истины Христовой. По сути, они начались в январе 1918 года после издания декрета «Об отделении Церкви от государства и школы от Церкви», который на деле воспринимался властью на местах как сигнал к повсеместному уничтожению Русской Православной Церкви и ее служителей, к грабежу церковного имущества. Насилие над Церковью не прекратилось и после окончания гражданской войны. Небывалая разруха и голод, охватившие страну в 1921 году, послужили поводом для новых гонений, которые проводились под лозунгом «похода пролетариата на церковные ценности». Митрополит Вениамин, являя пример высокой христианской любви, благословил передачу церковных ценностей, не имеющих богослужебного употребления, на нужды бедствующих, рассматривая это решение как исполнение своего пастырского долга. «Мы все отдадим сами», – говорил святитель. Однако к голосу владыки Вениамина власти не посчитали нужным прислушаться. Они объявили, что ценности будут изъяты в формальном порядке как «принадлежащее государству» имущество. Изъятие ценностей сопровождалось волнениями народа, но серьезных беспорядков, острых столкновений и арестов пока еще не было. Однако чувствовалось приближение расправы. Ее ускорило опубликованное в «Петроградской правде» письмо двенадцати лиц – организаторов обновленческого раскола: они обвиняли все верное Святейшему Патриарху Тихону духовенство в сопротивлении изъятию церковных ценностей и в участии в контрреволюционном заговоре против советской власти. Вскоре последовал арест митрополита Вениамина, а затем началось слушание дела, к которому было привлечено еще 86 человек.

Святитель Вениамин на процессе был, как и всегда, простым, спокойным, благостным, стремился доказать невиновность других людей. Перед лицом ожидавшей его смерти он, обращаясь к трибуналу, произнес: «Я не знаю, что вы мне объявите в вашем приговоре, жизнь или смерть, но что бы вы в нем ни провозгласили, я с одинаковым благоговением обращу свои очи горе́, возложу на себя крестное знамение (святитель при этом широко перекрестился) и скажу: «Слава Тебе, Господи Боже, за все».

22 июня 1922 года трибунал объявил приговор, а в ночь с 30 на 31 июля того же года митрополит Вениамин и вместе с ним архимандрит Сергий (Шеин), миряне Юрий Новицкий и Иоанн Ковшаров были расстреляны на окраине Петрограда.

Память священномучеников митрополита Вениамина, архимандрита Сергия, мучеников Юрия и Иоанна празднуется 31 июля и в день Собора новомучеников и исповедников Российских.

Чте́ния Богоро́дичныя

Бытия́ чте́ние (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго/ и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо,/ за́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном, и сон ви́де:/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́,/ ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней,/ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся:/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней,/ тебе́ дам ю́ и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю, сохраня́яй тя на вся́ком пути́,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти Ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́ и рече́:/ я́ко е́сть Госпо́дь на ме́сте сем, аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ не́сть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.

Проро́чества Иезеки́илева чте́ние (главы́ 43 и 44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы, глаго́лет Адона́й Госпо́дь./ И обрати́ мя на пу́ть врат святы́х вне́шних,/ зря́щих на восто́ки, и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми, и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ Ела́мских врат вни́дет и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х,/ су́щих к се́веру, пря́мо хра́му, и ви́дех,/ и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ Себе́ дом/ и утверди́ столпо́в се́дмь./ Закла́ своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши Свое́й вино́,/ и угото́ва Свою́ трапе́зу./ Посла́ Своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же е́сть безу́мен, да уклони́тся ко Мне,/ и тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те Мой хлеб и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй зльія, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ния бо нечести́вому – ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́,/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Да́ждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет;/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х–ра́зум:/ разуме́ти бо зако́н, по́мысла е́сть блага́го./ Сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.


Источник: Минея - М. : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Минея июль. - 2002. / Ч. 1. – 632 с.; Ч. 2. – 516 с.

Комментарии для сайта Cackle