Источник

19.05 Свята́го благове́рнаго вели́каго кня́зя Дими́трия Донска́го

НА МА́ЛЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1:

Благове́рне кня́же Дими́трие, / ты во дни жития́ святи́теля Алекси́я возраста́я / и моли́твами того́ окормляем, / в му́жа соверше́нна дости́гл еси́.

Моли́твами преподо́бнаго отца́ на́шего Се́ргия возращаем, / свя́те Дими́трие всече́стне, / еще́ млад сый во́зрастом, умо́м же соверше́н, / кня́зь люде́й твои́х поста́влен был еси́.

О́трок еще́ сый во́зрастом, свя́те Дими́трие, / житию́ благонра́вному ревнова́в / и в по́двизех ве́ры правосла́вный укрепля́яся, / в му́жа соверше́нна возраста́л еси́.

Сла́ва, глас 8:

Ве́дая и слы́ша о си́ле ага́рянстей, / оте́чество твое́ покори́вшей, / ты, свя́те Дими́трие, моли́твы Христу́ в се́рдце свое́м слага́л еси́, / о е́же свободи́ти правосла́вный от враго́в, томя́щих я.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен, глас то́йже:

Засту́пнице на́ша и прибе́жище, / Де́во Чи́стая, / во вся дни живота́ на́шего, / моли́твы о лю́дех вознеси́ Сы́ну и Бо́гу Твоему́.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Жили́ще Бо́жие яви́лся еси́, / свя́те Дими́трие, / кня́же всече́стне, / не забу́ди люде́й Твои́х / и оте́чество твое́ Росси́йское не оста́ви во ве́ки.

Стих: Честна́ пред Го́сподем / сме́рть преподо́бных Его́.

Дом доброде́телей духо́вных яви́лся еси́, / возлю́бленне кня́же, / свя́те Дими́трие, / те́мже пресла́вно почита́ема е́сть па́мять твоя́, / предста́телю наш тепле́йший.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, / в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Измла́да и до преставле́ния твоего́ / свети́льник све́тлый ду́шу твою́ соде́лал еси́, / богому́дре кня́же Дими́трие, / сего́ ра́ди от Исто́чника све́та / испроси́ осия́ния душа́м на́шим.

Сла́ва, глас и подо́бен то́йже:

Богому́дре кня́же Дими́трие, / нас, гре́шных средник твои́х, / предста́тельством твои́м не забу́ди / и в селе́ния Отца́ све́тов / моли́твами твои́ми напра́ви.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

Ублажа́ем Тя, / Чи́стая Де́во Ма́ти, / притека́ющии к Тебе́ лю́дие Твои́, / святы́м Покро́вом Твои́м / нас осеня́ющую.

Тропа́рь пи́сан на вели́цей вече́рни.

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3 и свята́го 5. А́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го на 8, глас 4:

Прииди́те, собо́ри люде́й Росси́йских, / восхва́лим Бо́гом возлю́бленнаго, / доблестнаго кня́зя Дими́трия, / и́же побе́ду пресла́вну над враги́ одержа́ / и зе́млю Росси́йскую пле́на лю́таго свободи́.

Поклони́мся благода́рне, сы́нове Росси́йстии, / пресла́вному кня́зю Дими́трию, / вла́сти ага́рянския нас свободи́вшему, / я́ко вознесе́ Госпо́дь десни́цу его́ / на побе́ду иноплеме́нник.

Припаде́м любо́вию и почуди́мся по́двигом / преди́внаго Дими́трия, / и́же собра́ полки́ ве́лия люде́й Росси́йских / и, по́мощию Бо́жиею покрыва́ем, / зе́млю на́шу от нече́стия изба́ви.

Спаси́ ны, Сы́не Бо́жий, / моли́твами благове́рнаго кня́зя Росси́йскаго Дими́трия, / враги́ на́ша побори́, / оте́чество на́ше сохраня́я / от ополче́ний сих неврежде́нно.

Сла́ва, глас 5:

Благослове́н еси́, Христе́ Бо́же наш, / пресла́внаго кня́зя Дими́трия, / Донски́м имену́ема, нам яви́вый, / и́же благода́тную по́мощь сро́дника своего́, / вели́каго кня́зя Алекса́ндра Не́вскаго, име́я, / ра́ти ага́рянския порази́в, / побе́ду ве́лию и сла́ву оте́честву на́шему стяжа́.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен, глас 5.

Вход. Проки́мен дне. И чте́ния.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):

Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка. / Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их. / И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же су́ть в ми́ре. / И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено. / И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут, / я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́. / Я́ко зла́то в горни́ле искуси́ их и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я. / И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т. / Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцари́тся Госпо́дь в них во ве́ки. / Наде́ющиися На́нь разуме́ют и́стину, и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́. / Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):

Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго. / Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни, / зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их. / Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́ и вооружи́т тва́рь в ме́сть враго́м. / Облече́тся в броня́ пра́вды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен. / Прии́мет щит непобеди́мый, преподо́бие. / Поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие; / спобо́рет же с ним мир на безу́мныя. / По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины / и, я́ко от благокру́гла лу́ка о́блаков, на наме́рение полетя́т. / И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды, / вознегоду́ет на них вода́ морска́я, ре́ки же потопя́т я на́гло. / Сопроти́в ста́нет им дух си́лы и, я́ко ви́хор, разве́ет их, / и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние, и злоде́йство преврати́т престо́лы си́льных. / Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните, судии́ конце́в земли́. / Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков, / я́ко дана́ е́сть от Го́спода держа́ва вам и си́ла от Вы́шняго.

Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):

Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет. / Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется. / Седи́на же е́сть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное. / Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бы́сть, и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бы́сть. / Восхище́н бы́сть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ ле́сть прельсти́т ду́шу его́. / Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив. / Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга. / Уго́дна бо бе Го́споду душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия. / Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е. / Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.

На лити́и стихи́ры, глас 2:

Егда́ гла́су Бо́жию, ко спасе́нию оте́чества зову́щему, внял еси́, / свя́те кня́же Дими́трие, / тогда́, сове́том святы́х утвержда́ем, / не убоя́лся еси́ си́лы вра́жия / и на по́двиг ратный ве́лий / с бра́тиею твое́ю устреми́лся еси́.

Егда́ Дух Бо́жий подкрепля́ше тя, / свя́те кня́же Дими́трие, / дви́гнути полки́ Росси́йския на ра́ти ага́рянския, / тогда́, Бо́гу соде́йствующу тебе́, / побе́ду пресла́вную над враго́м одержа́л еси́.

Егда́, по́мощию Бо́жиею окормля́ем, / за зе́млю Росси́йскую стал еси́, / тогда́, свя́те Дими́трие, / во́инство твое́ на по́ле Кулико́ве / прему́дре уста́вил еси́, / та́же и враги́ пресла́вне одоле́л еси́.

Сла́ва, глас 6:

Возвесели́теся, вси чи́нове Росси́йстии, / о по́двизех кня́зя Дими́трия, / и́же моли́твенник те́плый ко Христу́ яви́ся, / за лю́ди своя́ и зе́млю Росси́йскую предста́тельствуя.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен, глас то́йже:

Не отри́ни, Пренепоро́чная, / моли́твы и воздыха́ния люде́й Твои́х, / в ско́рбех, боле́знех и ну́ждах / к Тебе́ при́сно притека́ющих.

На стихо́вне стихи́ры, глас 5:

А́ще и маловре́менно бы́сть житие́ твое́, / благове́рне кня́же Дими́трие, / оба́че селе́ний Госпо́дних дости́гл еси́, / па́мять же ве́чную у Бо́га обре́л еси́.

Стих: Честна́ пред Го́сподем / сме́рть преподо́бных Его́.

Кре́пок и му́жествен, / взо́ром ди́вен зело́ и нра́вом боголюби́в был еси́, / свя́те Дими́трие всече́стне, / зе́млю Росси́йскую по́мощию Бо́жиею от враг изба́вил еси́, / те́мже и любо́вь ве́лию люде́й твои́х стяжа́л еси́.

Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода, / в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.

Моли́ся о лю́дех твои́х, / уго́дниче изря́дне, свя́те Дими́трие, / сый в селе́ниих све́тлых Го́спода твоего́, / Его́же в житии́ твое́м те́пле возлюби́л еси́, / сего́ ра́ди да́же до кро́ве за дру́ги твоя́ подвиза́лся еси́.

Сла́ва, глас то́йже:

Ра́дуйся и весели́ся, сла́внейший гра́де Москво́, / такова́го засту́пника себе́ стяжа́вый, / сла́вна и му́жественна и ду́хом кре́пка кня́зя Дими́трия, / еще́ же и предста́теля ско́раго о лю́дех пред Го́сподем.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

Тропа́рь, глас 3:

Вели́ка обре́те в беда́х тя побо́рника земля́ Ру́сская, / язы́ки побежда́юща. / Я́коже на Дону́ Мама́еву низложи́л еси́ горды́ню, / на по́двиг сей прия́в благослове́ние преподо́бнаго Се́ргия, / та́ко, кня́же Дими́трие, / Христу́ Бо́гу моли́ся, / дарова́ти нам ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

НА У́ТРЕНИ

На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника, два́жды. Сла́ва, свята́го. И ны́не, пра́здника. А́ще кроме́ пра́здника, тропа́рь свята́го, два́жды. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:

От во́зраста о́троческаго кня́зь люде́й твои́х яви́лся еси́, / богому́дре Дими́трие, / та́же в сове́тех святы́х возраста́я, / держа́ву твою́ до́бре упра́вил еси́.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:

Я́ко во дни ми́ра, та́кожде и во дни бра́ни милосе́рдием богате́я, / за лю́ди твоя́ и оте́чество подвиза́лся еси́ Го́спода ра́ди, / возлю́бленне кня́же, богому́дре Дими́трие, / те́мже и о чту́щих тя моли́ся.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

Велича́ние:

Велича́ем тя, / святы́й благове́рный вели́кий кня́же Дими́трие, / и чтим святу́ю па́мять твою́, / ты бо мо́лиши о нас / Христа́ Бо́га на́шего.

По полиеле́и седа́лен, глас 5:

Воспое́м, лю́дие, побе́ду пресла́вную, / ю́же благове́рный кня́зь Дими́трий за ве́ру правосла́вную и оте́чество одержа́, / той бо и́мя Святы́я Тро́ицы и по́мощь Пресвяты́я Богоро́дицы призва́.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

Пресвята́я Де́во, Богоро́дице Мари́е, / в ра́тных пбдвизех, за ве́ру и оте́чество оверша́емых, лю́ди Твоя́ заступа́еши, / та́же и па́мять ве́чную и спасе́ние тем подава́еши.

 Степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем / сме́рть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6: Егда́ вре́мя отше́ствия твоего́ прии́де, / кня́же Дими́трие всече́стне, / тогда́ ко Го́споду в моли́тве простира́яся, / о Бо́зе Спа́се твое́м почи́л еси́, / мир бли́жним и да́льним оста́вив.

Кано́н пра́здника или́ Богоро́дицы на 6 и свята́го на 8.

Кано́н свята́го, глас 4.

Пе́снь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну / невла́жными стопа́ми / дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль, / крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма / Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л е́сть.

Припе́в: Святы́й благове́рный вели́кий кня́же Дими́трие, моли́ Бо́га о нас.

Заря́ пресве́тлая в рождестве́ твое́м яви́лся еси́, / свя́те Дими́трие, Христу́ возлю́бленне, / сро́дники же твоя́ рожде́нием твои́м возвесели́л еси́.

Заря́ у́тренняя был еси́, свя́те Дими́трие, / во́зраста о́троческа достига́я, / Христу́ моли́твы усе́рдныя возноси́ти поуча́лся еси́.

Заря́ кра́сная яви́лся еси́ оте́честву твоему́, свя́те Дими́трие, / княже́ние прии́м и в Бо́га богате́я, / в моли́тве и испове́дании ве́ры правосла́вныя укреплялся еси́.

Богоро́дичен: Отрокови́це Пречи́стая, / ю́ныя о́троки сохраня́й и в во́зраст прише́дшия наставля́й, / святы́я на земли́ возраща́й.

Пе́снь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи: / Ты моя́ кре́пость, Го́споди, / и прибе́жище, и утвержде́ние.

Утеше́ние бога́тое и о́браз богому́дрый име́л еси́, кня́же Дими́трие, / во отце́ твое́м духо́внем, святи́теле Алекси́и прему́дрем, / ка́ко упра́вити оте́чество твое́.

Утеше́ние оби́льное прия́л еси́ в се́рдце твое́м, свя́те Дими́трие, / послу́шав словеса́ богому́драго святи́теля, / к му́жеству укрепля́вшаго тя.

Утеше́ние ве́лие име́л еси́, богому́дре кня́же Дими́трие, / ви́дя мно́гия дру́ги твоя́ / во бране́х о Бо́зе гото́выя ве́рно сподвизатися ти.

Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Богороди́тельнице, / Ты му́дре лю́ди Твоя́ ко спасе́нию устроя́еши, / соблюди́ и нас в по́двизех благи́х.

Конда́к и и́кос пра́здника.

Седа́лен, глас 4:

Я́ко свети́льник све́тел в житии́ свое́м лю́дем твои́м яви́лся еси́, / богому́дре Дими́трие, кня́же приснопа́мятне и боголюбе́зне. / Не оста́ви нас, ме́ньших бра́тии свои́х, / о оте́честве на́шем моли́тв твои́х те́плых прося́щих.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

При́зри на моли́твы на́ша, Де́во Пресвята́я, / по́мощь и спасе́ние лю́дем оте́чества на́шего подаю́щи.

Пе́снь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́, / Со́лнце пра́ведное, / ста в чи́не свое́м, / досто́йно взыва́ющи: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Терпе́ние ве́лие показа́л еси́, Дими́трие прему́дре, в княже́нии твое́м, / преде́лы земли́ твоея́ укрепля́я и защища́я.

Терпе́ние и му́дрость яви́л еси́, свя́те, / в похо́дех твои́х на ага́ряны, / с по́мощию Бо́жиею побежда́я сих.

Терпе́ние мно́гое име́л еси́, богому́дре Дими́трие, / кня́зи Росси́йския с полки́ их объединя́я / во еди́но во́инство христолюби́вое.

 Богоро́дичен: Пресвята́я Богоро́дице, Ма́ти Пречи́стая, / Сы́на Твоего́ при́сно моли́ / о е́же возраста́ти и в си́лу Бо́жию приити́ избра́нным Твои́м.

Пе́снь 5

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой свет, / в мир прише́л еси́, / свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения / ве́рою воспева́ющия Тя.

Доброде́тельми богому́дрыми богате́я, Дими́трие всече́стне, / строи́тель сла́вный гра́да Москвы́ яви́лся еси́, / те́мже и лю́ди твоя́ возвесели́л еси́.

Доброде́тельми христиа́нскими в житии́ твое́м укрепля́яся, свя́те кня́же Дими́трие, / мно́ги хра́мы Бо́жии пречу́дныя по градо́м княже́ния твоего́ воздви́гл еси́.

В доброде́телех возраста́я, Дими́трие прему́дре, / дом и кня́жество твое́ до́бре упра́вил еси́, / во Христе́ Спа́се обогаща́яся.

Богоро́дичен: Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти Христа́ Бо́га, / лю́ди и кня́зи Твоя́ в ми́ре соблюди́ / и в доброде́телех многоимени́тых возрасти́.

Пе́снь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди, / Це́рковь вопие́т Ти, / от бесо́вския кро́ве очи́щшися, / ра́ди ми́лости от ребр Твои́х / исте́кшею Кро́вию.

Смиренному́дрие удоборазсуди́тельное и любо́вь изря́дную к ве́рным лю́дем твои́м показа́л еси́, / пресла́вне кня́же Дими́трие, / егда́ ко бра́ни ве́лии на Мама́я ополчи́лся еси́ / со сро́дники и дру́ги свои́ми.

Смиренному́дрие ве́лие яви́л еси́, свя́те Дими́трие, / егда́ к стопа́м Се́ргия преподо́бнаго припа́л еси́, / того́ благослове́ния на по́двиг ратный испроша́я.

Смиренному́дрие и послуша́ние яви́л еси́ отцу́ твоему́, Се́ргию вели́кому, / егда́ благослове́нием того́ два и́нока боголюби́ва, Алекса́ндра и Андре́я, / в во́инство твое́ прия́л еси́.

Богоро́дичен: Де́во Пренепоро́чная, Наде́ждо на́ша непосты́дная, / во дни испыта́ний и скорбе́й ве́лиих не оста́ви моля́щихся Тебе́.

Конда́к, глас 2:

По́двиги твои́ми, свя́те Дими́трие, / страну́ на́шу Бог сохрани́, / да́вый тебе́ си́лу непобеди́мую. / И ны́не, предста́телю кре́пкий, / соблюда́й моли́твами святы́ми / град твой Москву́ невреди́м / от всех наве́т вра́жиих.

И́кос:

Измла́да за́поведем Госпо́дним поуча́яся / и любо́вь Христо́ву в се́рдце свое́м стяжава́я, свя́те Дими́трие, кня́же всече́стне, / словесе́м Госпо́дним и наставле́нию святы́х оте́ц, Алекси́я и Се́ргия, внима́я, / в му́жа соверше́нна дости́гл еси́, / та́же побе́ду пресла́вну одержа́л еси́. / И ны́не, предста́телю кре́пкий, соблюда́й моли́твами святы́ми / град твой Москву́ невреди́м от всех наве́т вра́жиих.

Пе́снь 7

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей, / любо́вию благоче́стия па́че / не́жели пла́менем опаля́еми, взыва́ху: / благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

На избавле́ние Бо́жие упова́я, блаже́нне кня́же Дими́трие, / пред нача́лом бра́ни благослове́ние отца́ твоего́ Се́ргия прия́т / и, по́двигом и́нока Алекса́ндра вдохновля́ем, / в би́тву со враги́ твои́ми вступи́л еси́.

Избавле́ния от враг лю́тых не ча́ющи, / стеня́ше земля́ от кро́ве во́ев твои́х пролива́емыя, / сам же ты, кня́же Дими́трие, в оде́жди во́ина препро́стаго с враго́м му́жественне сражался еси́.

Избавле́ния не жда́ху мно́зи пресла́внии кня́зие и во́и твои́, / ду́ши полага́юще за дру́ги своя́ на по́ле Кулико́ве, / воево́да же Бренко́ Михаи́л под зна́менем Спа́совым за тя поги́бе.

Богоро́дичен: Изба́вительнице кре́пкая, Богороди́тельнице Пречи́стая, / честно́ю ико́ною Твое́ю, я́же Донска́я нарече́ся, / укрепи́ла еси́ лю́ди Твоя́ в сме́ртней бра́ни вели́цей, / зе́млю Росси́йскую спаса́ющи.

Пе́снь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р Дании́л, / льво́в зия́ния в ро́ве затче́, / о́гненную же си́лу угаси́ша, / доброде́телию препоя́савшеся, / благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще: / благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Чу́до пресла́вное бы́сть побе́да во́инства Росси́йскаго, / тобо́ю, кня́же Дими́трие, собра́ннаго, / егда́ полцы́ князе́й Влади́мира и Дими́трия Волынскаго на орду́ ага́рянскую внеза́пу изыдо́ша / и в бе́гство ту́ю обрати́ша.

Чу́до непости́жно бы́сть, / егда́ земля́ Росси́йская поколеба́ся от шу́ма бе́гства ага́рянскаго. / Ты же, сла́вне Дими́трие, мно́ги ра́ны прие́м, на земли́ сей, я́ко мертв, лежа́л еси́.

Чу́до стра́шное бы́сть, ве́черу доспе́вшу и би́тве ути́хшей, мно́гое бо мно́жество во́инства Росси́йскаго острие́м меча́ падо́ша, / и́хже имена́ вели́кий а́вва Се́ргий, открове́нием ди́вным, во оби́тели свое́й на моли́тве возноша́ше.

Богоро́дичен: Чу́дное зна́мение попече́ния Твоего́, Пречи́стая Де́во Мари́е, / о ро́де Росси́йстем яви́вши в де́нь пра́зднования Рождества́ Твоего́, / пресла́вную побе́ду тому́ дарова́ла еси́.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный / от несеко́мыя го́ры, Тебе́, Де́во, / краеуго́льный отсече́ся, / Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́. / Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

О, ка́ко пострада́ земля́ Росси́йская в би́тве вели́цей, / я́ко мно́жество люде́й за оте́чество ду́ши своя́ положи́ша, / ты же, свя́те Дими́трие, с моли́твою и любо́вию / во днех мно́зех телеса́ их земли́ предава́л еси́.

О, ка́ко просла́вися и́мя Бо́жие в по́двизе твое́м, кня́же Дими́трие пречу́дне, в сла́вней побе́де сей, / е́юже лю́ди Росси́йския и́га стра́шнаго свободи́л еси́, / и, нарече́ние Донска́го прия́в, моли́твенник при́сный о нас явля́ешися.

О, ка́ко вели́к бы́сть по́двиг сей в лю́дех твои́х, пречу́дне кня́же наш Дими́трие, / я́ко и на гряду́щая времена́ простре́ся сла́ва побе́ды / христолюби́ваго во́инства Росси́йскаго на по́ле Кулико́ве.

Богоро́дичен: О пречу́дная Влады́чице Богороди́тельнице, / на пути́ люде́й Твои́х и вожде́й их призира́ющи / и тем побе́ду на супоста́ты да́рующи, / приими́ моли́твы недосто́йных раб Твои́х, / к Тебе́ прибега́ющих.

Свети́лен:

Побе́ду ве́лию во и́мя в Тро́ице сла́вимаго Бо́га, / по сло́ву пресла́внаго Се́ргия, / с во́и твои́ми одержа́л еси́, богому́дре кня́же Дими́трие. / Тем тя, я́ко предста́теля пред Бо́гом, вси почита́ем.

Сла́ва, и ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен:

Еди́наго от Тро́ицы Бо́га в ложесна́х Твои́х носи́ла еси́, Богома́ти Пречи́стая. / Сего́ Бо́га Сло́ва и Сы́на Твоего́ о лю́дех умоля́ющи, / покры́й нас предста́тельством Твои́м, Всепе́тая.

На хвали́тех стихи́ры пра́здника 3 и свята́го 3. А́ще кроме́ пра́здника, стихи́ры свята́го на 4.

Стихи́ры свята́го, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

О, ве́лия ми́лости Бо́жия! / А́ще и пострада́ град Москва́ по́слежде / от набе́гов вра́жиих, / оба́че ти́и не возмого́ша поколеба́ти ми́ра, / во оте́честве твое́м, свя́те Дими́трие, / тобо́ю утвержде́ннаго.

О, досто́йное благодаре́ние! / Мно́ги хра́мы и оби́тели прекра́сны воздви́гл еси́, / блаже́нне Дими́трие, / по одоле́нии наше́ствия ага́рянскаго, / оби́тель же Се́ргия преподо́бнаго / да́ры мно́гими украси́л еси́.

О, неистощи́мая си́ла любве́! / Послуша́ние преподо́бнаго Се́ргия исполня́я, / свя́те Дими́трие, / моле́ние по во́ином убие́нным соверша́л еси́, / та́кожде и мы да́же до ны́не твори́м, / Дими́триеву суббо́ту соблюда́юще.

Сла́ва, глас то́йже:

Да помя́нуты бу́дут ку́пно со святы́м Дими́трием князе́м / вси лю́дие Росси́йстии, / ду́ши своя́ о спасе́нии бли́жних положи́вшии. / Та́ко воспомя́нем досто́йно преподо́бнаго первобо́рца би́твы Кулико́вския / схимона́ха Алекса́ндра Пересве́та / и пострада́вшия во бра́ни кня́зя Михаи́ла Бренка́ / и схимона́ха Андре́я Осля́бю. / Да почту́тся любо́вию ку́пно сподви́жницы Дими́триевы, / кня́зь Влади́мир Хра́брый и воево́да наро́чит Дими́трий Волы́нский, / еще́ же и Андре́й кня́зь, / с ни́миже и про́чий во́и, / за зе́млю Ру́сскую не пощади́вшии живота́ своего́.

И ны́не, пра́здника или́ Богоро́дичен.

На Литурги́и слу́жба преподо́бническая.

Моли́тва

О святы́й благове́рный вели́кий кня́же Дими́трие! А́ще и не мно́зи бы́ша дни́е земна́го жития́ твоего́, оба́че вели́к жре́бий прия́л еси́ от Соде́теля всех Го́спода, е́же просла́витися в земли́ Росси́йстей и блаже́нство ве́чное на Небесе́х получи́ти.

Услы́ши нас, моли́твенниче те́плый, предста́телю наш пред Го́сподем неусы́пный! Во дни ми́ра и в годи́ну нестрое́ний не оста́ви нас попече́нием твои́м, научи́ ны поко́рны бы́ти Боже́ственному Промышле́нию, вся в житии́ на́шем ко бла́гу направля́ющему, оте́чество на́ше моли́твами твои́ми от наше́ствий вра́жиих, раздо́ров и нестрое́ний защити́ и укрепи́ те́плым твои́м предста́тельством.

О свя́тче Бо́жий! Моли́, ку́пно со свято́ю супру́жницею и сподви́жницею Твое́ю благове́рною княги́нею Евдоки́ею, да зна́менается на нас свет лица́ Бо́жия и, тем наставля́еми, дости́гнем Ца́рства Пра́вды Христо́вы, неконча́емаго и ве́чнаго. Ами́нь.

Благове́рный вели́кий кня́зь Дими́трий Донской

Благоверный великий князь Димитрий Донской, сын князя Иоанна Красного и княгини Александры, внук Иоанна Калиты, родился 12 октября 1350 года и воспитывался в любви к Богу и святой Церкви под руководством святителя Московского Алексия, В воспитании князя святителю много тилетним мальчиком после смерти содействовал преподобный Сергий Радонежский. С ранних лет Димитрий, внимая рассказам отца о славных предках – Александре Невском, Данииле к Московском и других благоверных князьях, укреплялся в ответственности за свое происхождение. Девятилетним мальчиком после смерти отца Димитрий отправился в Орду и получил от хана разрешение наследовать отцовское княжение. Христианское благочестие святого князя Димитрия сочеталось с талантом выдающегося государственного деятеля. Димитрий укрепил Москву, окружив Кремль стенами из белого камня взамен дубовых, сгоревших во время пожара, и поставил на стены пушки – новейшее оружие того времени. Москва смогла выдержать три осады огромного литовского войска. Димитрий посвятил себя делу объединения русских земель под главенством великих князей Московских и освобождению Руси от монголо-татарского ига. На все свои деяния великий князь получал благословение Церкви. Собирая силы для решающего сражения с полчищами Мамая, святой Димитрий посетил обитель Живоначальной Троицы и поведал преподобному Сергию о своих сомнениях ввиду малочисленности своих дружин (в сравнении с войском мамаевым). Преподобный вознес молитву к Богу и благословил князя, предсказав победу его христианскому воинству. Старец воодушевил князя и его ратников, направив им в помощь двух троицких схимников – Александра (Пересвета) и Андрея (Ослябю). Перед сражением святой Димитрий горячо молился Богу и обратился к воинам, сказав: «Братья, пора нам испить нашу чашу, и пусть это место станет нам могилой за имя Христово...». Битва произошла на Куликовом поле, между реками Доном и Непрядвой, в день праздника Рождества Пресвятой Богородицы, 8 сентября 1380 года. Перед выступлением русских против татар были открыты во Владимире мощи святого благоверного князя Александра Невского. Димитрий Иоаннович узнал об этом еще до битвы и был укреплен незримой помощью от своего великого предка. Битва началась поединком монаха Александра Пересвета, который принял вызов на бой татарского богатыря Челубея. Воины сшиблись и упали замертво. Великий князь участвовал в сражении наравне с простыми ратниками. Сбылось предсказание преподобного Сергия: Господь не оставил русское воинство. Многие видели над Куликовым полем Ангелов, Архистратига Михаила, страстотерпцев Бориса и Глеба, княжеского покровителя Димитрия Солунского. Вступление в сражение засадного русского полка под командованием воеводы Димитрия Боброка и князя Владимира Андреевича Храброго решило исход битвы. Татары бежали, побросав обозы. За эту победу великий князь Димитрий стал именоваться Донским. В благодарность Богу и Пресвятой Богородице святой Димитрий устроил Успенский монастырь на реке Дубенке и создал храм Рождества Пресвятой Богородицы на могилах павших воинов. Тогда же в Троицкой обители святой князь начал всенародное поминовение убиенных воинов (так возникла Димитриевская родительская суббота). Перед смертью великий князь составил духовное завещание, заповедав своим детям чтить их мать – великую княгиню Евдокию (в иночестве Евфросиния; † 7 июля 1407; причислена к лику святых), а боярам жить по заповедям Божиим, утверждая мир и любовь.

Святой Димитрий преставился ко Господу 19 мая 1389 года и похоронен в Архангельском соборе Московского Кремля. Канонизация князя Димитрия совершилась в 1988 году.


Источник: Минея дополнительная. Вып. 1. - Москва : Издательский совет Русской православной церкви, 2005. - 416 с. ISBN 5-94625-058-2

Комментарии для сайта Cackle