22-й день
Предпра́зднство Рождества́ Христо́ва, и святы́я великому́ченицы Анаста́сии Фармаколи́трии, е́же есть Узореши́тельницы
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры предпра́зднства 3 и святы́я 3.
Стихи́ры предпра́зднства, глас 1.
Подо́бен: Всехва́льнии му́ченицы
Земля́ вся, зря́щи/ Бо́жие снизхожде́ние, весели́тся:/ волсви́ да́ры Мне прино́сят,/ Не́бо свы́ше веща́ет звездо́ю,/ А́нгели сла́вят,/ па́стырие, свиря́юще, дивя́тся,/ я́сли подъе́млют,/ я́коже престо́л Мя огнезра́чный./ Ра́дуйся, Ма́ти, сия́ ви́дящи.
Свет во открове́ние язы́ков/ прише́л еси́, обложи́мь Моего́ зра́ка подо́бием,/ Сы́не Мой Безнача́льне,/ Отца́ Пребезнача́льнаго/ несказа́нное рожде́ние,/ обогати́ти бо гряде́ши/ обнища́вшее челове́чество нището́ю,/ е́юже обложи́мь еси́,/ воспева́ю, Го́споди, Твое́ благоутро́бие.
Я́ко Младе́нца Мя зря́щи,/ на Твои́х почива́юща, Ма́ти, дла́нех, возвесели́ся:/ приидо́х бо боле́знь всю отъя́ти Ада́мову,/ ю́же пострада́ зле́йшим сове́том зми́я,/ дре́вле вкуси́в, и сла́дости вне быв ра́йския,/ и растли́вся.
И́ны стихи́ры святы́я му́ченицы, глас 8.
Подо́бен: Что вы нарече́м:
Ми́ра кра́сных пренебре́гши/ и к сим пло́ти твоея́ не пощади́вши, честна́я,/ всю вдала́ еси́ себе́ саму́ю служи́ти боголе́пно святы́м,/ во страда́ниих терпели́вейше,/ гной о́ных отира́ющи/ и к му́жеству му́дрейше/ словесы́ му́дрыми укрепля́ющи,/ моли́ е́же спасти́ся душа́м на́шим.
Бога́тство тре́бующим расточи́ла еси́ привре́менное, честна́я,/ ве́чнующая те́пле взыску́ющи/ и Христо́вым стопа́м Боже́ственным/ неукло́нною ве́рою после́дующи, и вопия́ше:/ уязви́хся Твои́м жела́нием, Безсме́ртне,/ Твои́х страда́ний сообра́зну мя/ и сла́вы Боже́ственныя соприча́стницу покажи́,/ я́ко Щедр и Человеколю́бец.
Страсть претерпе́вши блаже́нную,/ стра́сти на́ша, Анастаси́е, и́стинно омыва́еши/ струя́ми врачева́ний твои́х при́сно./ Тем тя по до́лгу блажи́м,/ и любо́вию пра́зднуем па́мять твою́,/ и покланя́емся моще́м, свяще́ние почерпа́юще./ Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Сла́ва, святы́я, глас 2:
Воскресе́ния дар прия́ла еси́,/ Анастаси́е всехва́льная,/ пострада́вши на суди́щи:/ де́монов бо мно́жество погуби́вши,/ мо́рю предала́ еси́, страстоно́сице,/ му́ченице досточу́дная.
И ны́не, предпра́зднства, глас 4:
Вифлее́ме, украша́йся,/ воспо́й, гра́де Сио́не, ра́дуйся, пусты́не, предобруча́ющи ра́дость:/ звезда́ бо предъи́дет в Вифлее́м,/ возвеща́ющи хотя́щаго роди́тися Христа́,/ и верте́п прие́млет Невмести́маго все́ми,/ и я́сли гото́вятся восприя́ти Жи́знь ве́чную./ Тому́ вси воспои́м и возопии́м:/ спаси́ ду́ши на́ша, Иису́се Бо́же,/ воплоти́выйся нас ра́ди.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Гряде́т Христо́с/ лука́ваго сокруши́ти,/ су́щия во тьме просвети́ти/ и разреши́ти свя́занныя,/ предусря́щим Того́.
Стих: Бог от ю́га прии́дет/ и Святы́й из горы́ приосене́нныя ча́щи.
Лику́й, Сио́не,/ верте́пе, благоукраси́ся,/ Вифлее́ме, гото́вися:/ се бо Де́ва/ роди́ти Христа́ гряде́т.
Стих: Го́споди, услы́шах слух Твой и убоя́хся;/ Го́споди, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся.
Воспо́йте, оте́чествия язы́ков,/ хвалу́ и сла́ву,/ волсви́ с да́ры,/ па́стырие, свиря́юще,/ усе́рдно потщи́теся.
Сла́ва, свя́тей, глас 4. Студи́тово:
Живоно́снаго воста́ния Христо́ва тезоимени́тна бы́вши,/ честны́м жи́тельством зва́нию преизя́щно после́довала еси́/ и, естество́ укре́пльши,/ вмужи́вшися же мудрова́нием,/ червлени́цу истка́ла еси́ обагре́нием крове́й твои́х/ и, ца́рски, я́коже скиптр, крест держа́щи,/ Бо́гу и Спа́су сца́рствуеши, Анастаси́е всеблаже́нная./ Того́ моли́ и нас облиста́ти Боже́ственною сла́вою Его́.
И ны́не, глас то́йже:
Иса́ие, лику́й, Сло́во Бо́жие восприе́м,/ прорцы́ Отрокови́це Мари́и:/ купине́ горе́ти и огне́м не сгара́ти заре́ю Божества́./ Вифлее́ме, благоукраси́ся,/ отве́рзи врата́, Еде́ме,/ и волсви́, иди́те ви́дети спасе́ние, в я́слех повива́емое:/ Его́же звезда́ показа́ верху́ верте́па, Жизнода́вца Го́спода,/ спаса́ющаго род наш.
Тропа́рь, глас 4:
Побе́доноснаго Воскресе́ния/ истинноимени́тая нарече́на еси́, му́ченице Христо́ва,/ побе́ды на враги́ поста́вила еси́ мук терпе́нием,/ Христа́ ра́ди, Жениха́ твоего́,/ Его́же возлюби́ла еси́./ Того́ моли́/ спасти́ ду́ши на́ша.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас то́йже:
Гото́вися, Вифлее́ме,/ отве́рзися всем, Еде́ме,/ красу́йся, Евфра́фо,/ я́ко дре́во живота́ в верте́пе процвете́ от Де́вы:/ рай бо О́ноя чре́во яви́ся мы́сленный,/ в не́мже Боже́ственный сад,/ от него́же я́дше, жи́ви бу́дем,/ не я́коже Ада́м у́мрем./ Христо́с ражда́ется пре́жде па́дший возста́вити о́браз.
НА ПОВЕЧЕ́РИИ
Кано́н, глас 6. Его́же краегранесие: Вели́каго четвертка́ до́лгую песнь пою́. Ирмо́с по два́жды, тропари на 6 и па́ки ирмо́с на сходе.
Песнь 1
Ирмо́с: Се́ченое, сече́тся/ мо́ре Чермно́е,/ волнопита́емая же изсуша́ется глубина́,/ та́яжде ку́пно безору́жным бы́вши проходи́ма/ и всеору́жным гроб./ Песнь же Богокра́сная воспева́шеся:/ сла́вно просла́вися Христо́с, Бог наш.
Всевино́вная и вседержи́тельная Жи́знь, безме́рная Му́дрость Бо́жия,/ созда́ дом Себе́ от Чи́стыя Неискусому́жныя Ма́тере:/ хра́мом бо теле́сным обложи́вся,/ сла́вно просла́вися Христо́с, Бог наш.
Тайноводя́щи волхвы́, созыва́ет нача́ток Бо́жия Му́дрость от язы́ков,/ безслове́сныя пре́жде напита́ти та́инственно,/ в безслове́сных я́слех трапе́за лежи́т та́йная:/ к не́йже тща́тся,с дарми́ путеше́ствующе, звезде́ предсия́ющей.
Да услы́шим ны́не проро́ческия, исполня́емыя Ду́хом, гла́сы:/ Де́ва бо, прие́мши во чре́ве, прихо́дит Пресу́щественнаго роди́ти;/ Его́же волхво́м у́бо не́бо показа́, па́стырем же А́нгели,/ я́ко Младе́нца носи́ма.
Песнь 3
Ирмо́с: Госпо́дь, Сый, всех и Зижди́тель Бог,/ созда́нное, Безстра́стный, обнища́в, Себе́ соедини́/ и я́ко Младе́нец, носи́мь пло́тию,/ в я́слех убо́гих покланя́емь быва́ет,/ яди́те,– вопия́,– Те́ло Мое́/ и ве́рою утверди́теся.
Избавле́ние за мир истощи́ти ны́не Свою́ Кровь Христа́ гряду́ща,/ И́род свире́пствует уби́ти пре́жде вре́мене,/ неи́стовствуя пре́жде неи́стовства Пила́това:/ те́мже уби́йственным суровство́м младе́нец мно́жество закла́.
Безу́мен муж рече́:/ несть Бо́га./ И́же неи́стовства испо́лнився коне́чнаго, христоуби́йством неду́гует,/ ра́зума же де́рзостию отпа́д,/ ко убие́нию младе́нец неискусозло́бных всего́ себе́ вооружи́/ и зе́млю оскверни́ кровьми́.
Песнь 4
Ирмо́с: Прови́дев проро́к/ та́йну Твою́ неизрече́нную, Христе́, провозгласи́:/ положи́л еси́ тве́рдую любо́вь кре́пости, О́тче Ще́дрый,/ Единоро́днаго бо Сы́на, Благи́й,/ очище́ние, в мир посла́л еси́.
На руно́, я́ко дождь, низше́д,/ и, я́коже ка́пля, на зе́млю, на Ро́ждшую Тя, Го́споди,/ гряде́ши ми́лостивно роди́тися и с челове́ки пожи́ти:/ Единоро́днаго бо Тя, очище́ние, Оте́ц в мир посла́.
Приобща́ешися челове́ческия, Христе́, пло́ти от се́мене Авраа́мля,/ и благода́ть вме́сто благода́ти гряде́ши пода́ти,/ и спасти́ о́браз, и обезтли́ти;/ Единоро́днаго бо Тя, очище́ние, Оте́ц в мир посла́.
Питие́ но́вое, е́же дре́вле пи́ти Дави́д, жа́ждав, возжеле́,/ в верте́пе происхо́дит источи́тися Вифлее́мли/ и уста́вити прибы́вшую душе́вную жа́жду, Ада́мову же и Дави́дову,/ из ни́хже по пло́ти ражда́ется Христо́с.
Песнь 5
Ирмо́с: Сою́зом любве́ связу́еми я́ко братолю́бцы,/ Владу́щему все́ми, мир зело́ Возлюби́вшему,/ и Да́вшему избавле́ние Сы́на Возлю́бленнаго,/ дади́м сла́ву Даю́щему всем мир.
Неодержи́мую держа́щая и превы́спреннюю на возду́се во́ду,/ бе́здны обуздава́ющая и моря́ востязу́ющая Бо́жия Прему́дрость,/ я́ко дождь, на руно́ низше́дши, всели́ся во утро́бу Де́вы.
Ученики́ волхва́ Валаа́ма волхвы́ зове́т к ра́зуму звездо́ю Христо́с,/ о́блаки же не́бо одева́яй, пелена́ми повива́ется/ и в я́слех возлежи́т, Его́же трепе́щут Херуви́ми,/ в верте́пе же вмеща́ется исполня́яй вся.
Песнь 6
Ирмо́с: Бе́здна после́дняя грехо́в обы́де мя,/ и, волне́ния не ктому́ терпя́,/ я́ко Ио́на Влады́це, вопию́ Ти:/ от тли мя возведи́.
Го́спода ве́дяще Тя, небеса́ пове́дают твою́ сла́ву, Спа́се,/ звездо́ю волхвы́ ны́не с да́ры призыва́юще к позна́нию Твоему́/ и Боже́ственному поклоне́нию.
Скве́рну кто отте́р, да отве́ржет/ и та́ко Христу́ чист Чи́стому да прико́снется Младе́нцу,/ в я́слех лежа́щу и глубину́ серде́ц очища́ющу.
Песнь 7
Ирмо́с: О́троцы в Вавило́не/ пе́щнаго пла́мене не убоя́шася,/ но, посреде́ пла́мене вве́ржени, ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Зы́бля главо́ю, И́род, зла́я прови́дя, подви́жеся, благовре́мения ища́,/ умертви́ти жи́зни и сме́рти Бо́га,/ и́же всех есть Госпо́дь и Влады́ка тва́ри.
Ели́цы вас, Христо́вы друзи, бе́гайте с бе́гающим в Еги́пет/ и, сему́ до́бре покланя́ющеся, боголе́пно воззови́те/ и согла́сно просла́вите.
И́же кто со Мно́ю несть, на Мя де́ет, Христо́с глаго́лет,/ не собира́яй же со Мно́ю расточа́ющему уподо́бися./ Те́мже сего́ убои́мся плотска́го низше́ствия.
Песнь 8
Ирмо́с: За зако́ны оте́ческия/ блаже́ннии в Вавило́не ю́ноши предбе́дствующе,/ царю́ющаго оплева́ша повеле́ние безу́мное/ и, совоку́плени, и́мже не свари́шася огне́м,/ Держа́вствующему досто́йную воспева́ху песнь:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Пито́мцы Богому́дрии, в Вифлее́м Сло́ву предше́дшии,/ со А́нгелы у́зрим и па́стырьми чу́до,/ Су́щему в Вы́шних сла́ву возсыла́юще Бо́гу,/ благоволе́ние даю́щему челове́ком и мир:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
Зако́на любве́ держа́щеся, братолю́бия изволе́ние да восприи́мем,/ с друг дру́ги ми́рствующе и еди́но сму́дрствующе:/ ми́ра бо Пода́тель прихо́дит Христо́с,/ умиря́яй вся́ческая и спаса́я зову́щия:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
Вме́сто Сла́вы припе́в: Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
Почита́ет ле́стными словесы́ ражда́ющагося Христа́ И́род беззако́нный/ и к волхво́м приклоня́шеся, я́ко и сам бо поклони́тся;/ но не стыдя́шеся, гоня́ тая́щагося Христа́,/ ни младе́нцев уще́дри и вопи́ти не разуме́:/ Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.
Та́же пое́м оба ли́ка вку́пе:
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви,/ пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.
И пое́м ирмо́с: За зако́ны оте́ческия:
Песнь 9
Ирмо́с: Стра́нствия Влады́чня/ и Безсме́ртныя Трапе́зы/ во убо́зем верте́пе высо́кими умы́,/ ве́рнии, прииди́те, наслади́мся,/ воплоти́вшееся Сло́во неизрече́нно уве́девше,/ Его́же велича́ем.
Иди́те,– нача́льником И́род рече́ волхво́в,–/ поищи́те Отроча́те;/ егда́ же обря́щете Сего́, ми ско́ро возвести́те,/ лесть в се́рдцы ко́знствуя;/ но обличе́н бысть преле́стник, вотще́ беззако́ннуя.
Соде́тель, рожде́йся от Отца́ пре́жде веков, ражда́ется от Де́вы,/ му́дрость Сый Сло́во Бо́жие и си́ла./ Те́мже еди́наго Сы́на ве́дяще, Богочелове́ка Го́спода велича́ем.
Я́ко челове́к яви́лся еси́ существо́м, не мечта́нием,/ та́ко Бог нра́вом воздая́ния, естество́м, Спа́се, е́же прия́л еси́./ Те́мже, от Де́вы Боже́ственное прише́ствие Твое́ чту́ще, велича́ем.
Посе́м ирмо́с и покло́н.
НА У́ТРЕНИ
По 1-й стихоло́гии седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Ка́мени запеча́тану:
Просвети́ся тварь,/ Зижди́тель бо предгряде́т роди́тися в верте́пе за неизрече́нную ми́лость./ Па́стырие, сря́щите со тща́нием, зря́ще чу́до стра́шно./ Прииди́те, волсви́, да́ры рука́ми держа́ще и глаго́люще:/ сла́ва рожде́нному Царю́,/ сла́ва путево́дствовавшему ны./ Сему́, я́ко Царю́ всех, поклони́мся пло́тию.
Сла́ва, и ны́не, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Боже́ственне весели́тся тварь вся днесь:/ Христо́с бо Госпо́дь, Бо́жий Сын, из Де́вы ражда́ется Чи́стыя,/ весь род челове́чь обезсме́ртствуя,/ разреша́я же кля́тву прама́тере Е́вы./ Тем я́ко Бла́годе́телю на́шему пе́ние принесе́м.
По 2-й стихоло́гии седа́лен, глас 6.
Подо́бен: Упова́ние ми́ра:
Из Перси́ды ца́рие зла́то, сми́рну и лива́н рожде́нному Царю́ и Бо́гу принесо́ша дре́вле,/ мы же ны́не, предпра́зднующе Рождество́ Его́,/ благочестному́дренне от души́ наде́жду, ве́ру и любо́вь принесе́м Ему́,/ Де́ву пою́ще.
Сла́ва, и ны́не, глас 3.
Подо́бен: Де́ва днесь:
Де́ву, ражда́ющую Преве́чное Сло́во,/ Ио́сиф пра́ведный песносло́вя, вопия́ше:/ ви́жду Тя, бы́вшую храм Госпо́день,/ нося́щую вся челове́ки спасти́ прише́дшаго,/ и воспева́ющия Того́ за милосе́рдие, Боже́ственныя хра́мы показу́ющаго.
Кано́на два: предпра́зднства на 8, и святы́я на 6. Кано́н предпра́зднства, глас 6.
Песнь 1
Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль/ по бе́здне стопа́ми,/ гони́теля фарао́на/ ви́дя потопля́ема,/ Бо́гу побе́дную песнь пои́м, вопия́ше.
Из де́вственнаго о́блака вели́кое нам возсия́ со́лнце, Иису́с Просвеще́ние,/ су́щии во тьме пое́м Ему́,/ озаря́еми све́тло Сего́ сия́ньми.
Язы́ков ча́яние, Царь ми́ра гряде́т ра́тника уби́ти./ Сре́сти потщи́мся Того́,/ ражда́ема в Вифлее́ме на спасе́ние на́ше.
Проро́честии соверша́ются Боже́ственнии гла́си,/ стра́шное явле́ние прознаменова́вше Христо́во:/ А́гница бо приближа́ется роди́ти А́гнца/ и Изба́вителя и всех Го́спода.
Богоро́дичен: Тя, Чи́стую Влады́чнюю голуби́цу,/ честну́ю, и непоро́чную, и до́брую в жена́х,/ я́ко всех ро́ждшую Бо́га, ублажа́ем ве́рно, Богоблаже́нная.
Кано́н святы́я, глас 8, его́же краегране́сие: Пою́ тя, му́ченице Анастаси́е, любо́вию. Ио́сиф.
Песнь 1
Ирмо́с: Песнь возсле́м, лю́дие,/ чу́дному Бо́гу на́шему,/ свободи́вшему Изра́иля от рабо́ты,/ песнь побе́дную пою́ще и вопию́ще,/ пои́м Тебе́, Еди́ному Влады́це.
Пе́ние возсле́м Бо́гу,/ роди́тися хотя́щему пло́тию из Де́вы в Вифлее́ме гра́де/ и в я́слех положи́тися Отроча́ти, я́ко младе́нцу,/ да спасе́т челове́ческий род.
Еди́ныя вожделе́нныя Христо́вы, Анастаси́е сла́вная, добро́ты и́щущи,/ претекла́ еси́ добро́ты мирски́я тве́рдостию нра́ва/ и безсме́ртнаго насле́дия, му́ченице, сподо́билася еси́.
Нощь ле́стнаго омраче́ния, просвеще́нием Ду́ха озаря́ема, честна́я,/ претекла́ еси́ смы́сленне/ и ны́не всели́лася еси́, иде́же есть Боже́ственное сия́ние Несозда́нныя Тро́ицы.
Богоро́дичен: Яви́ся неви́димый Бог, преесте́ственно ражда́емь,/ за благоутро́бие мно́гое из Тебе́, Де́во Ма́ти, обнища́в, бога́тый,/ я́ко да безсме́ртием челове́ческий род обогати́т.
Песнь 3
Ирмо́с: Несть свят,/ я́коже Ты, Го́споди Бо́же мой,/ вознесы́й рог ве́рных Твои́х, Бла́же,/ и утверди́вый нас на ка́мени/ испове́дания Твоего́.
Сло́вом простры́й небеса́, вхо́дит в верте́п/ и в безслове́сных восклони́тися я́слех Христо́с,/ безслове́сия нас за милосе́рдие хотя́ изба́вити.
Вопие́т проро́к я́вственно:/ Бог наш Сей, не вмени́тся у́бо ин кто к Нему́./ Изобре́те всяк путь худо́жества, челове́ком соедини́вся.
Не терпи́т зре́ти Херуви́м,/ и ка́ко стерпя́т Тя я́сли, невмести́маго естество́м,/ за милосе́рдие мно́гое ражда́ема нас ра́ди от Де́вы,/ Го́споди Человеколю́бче?
Богоро́дичен: Прови́дя Тя го́ру иногда́ Дании́л проро́к,/ из нея́же ка́мень отсече́ся, Богоро́дице,/ тре́бища и́дольския истни́в и разори́в, Всечи́стая Богоневе́сто.
Ин
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди,/ и Це́ркве Зижди́телю,/ Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й,/ жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние,/ Еди́не Человеколю́бче.
Пелена́ми повива́емый Младе́нец, неосяза́емый Госпо́дь,/ хо́щет ви́ден бы́ти, в я́слех возлежа́й;/ го́ры, взыгра́йте, и ра́достию Боже́ственною, хо́лми, облецы́теся,/ све́та исполня́еми.
Благоче́стным дерзнове́нием гони́телей притупи́ла еси́ разжже́нных глаго́л стре́лы,/ спаси́тельным Сло́вом обогати́вшися, Анастаси́е,/ и Боже́ственною любо́вию двиза́ния душе́вная упра́вивши.
То́чию, му́ченице, вопия́ла еси́:/ ищу́ Го́спода, к еди́ной Того́ любви́ ду́шу привяза́х,/ Сего́ осия́тися чисте́йшими бога́тно блиста́ньми иду́,/ обы́чая простото́ю.
Богоро́дичен: Неискусобра́чная Отрокови́це,/ руко́ю нося́щаго всю тварь во утро́бе но́сиши, воплоща́ема,/ Его́же и ражда́ема восклоня́еши в я́слех,/ младе́нца зри́ма Преве́чнаго.
Конда́к предпра́зднства, глас 3.
Подо́бен: Де́ва днесь:
Де́ва днесь Преве́чное Сло́во/ в верте́пе гряде́т роди́ти неизрече́нно;/ лику́й, вселе́нная, услы́шавши,/ просла́ви со А́нгелы и па́стырьми хотя́щаго яви́тися/ Отроча́ Мла́до, Преве́чнаго Бо́га.
И́кос:
О, ужа́снаго вои́стинну и па́че сло́ва чудесе́!/ Е́же бы́ти дая́й всем ра́ди бла́гости/ во чре́во Святы́я Де́вы вни́де,/ и в верте́пе роди́тися гряде́т, и в я́слех положи́тися./ Звезда́ же Сего́ пропове́дует свы́ше волхво́м,/ иду́щим на поклоне́ние Его́ с да́ры, издале́ча привлача́щи,/ со тща́нием после́дующия Валаа́ма прорече́нию, ре́кшаго:/ звезда́ хо́щет провозвести́ти Отроча́ Мла́до, Преве́чнаго Бо́га.
Седа́лен, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:
Я́ко неве́сту тя Христо́ву восхваля́ем, де́во,/ я́ко Фе́клу честну́ю досто́йно почита́ем./ Те́мже и в па́мяти твое́й пролива́ются ре́ки исцеле́ний:/ ты бо прия́ла еси́ благода́ть,/ я́ко храня́щи за́поведи Госпо́дни си́лою Ду́ха.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства, глас 8.
Подо́бен: Повеле́нное та́йно:
Рождества́ Христо́ва предпра́зднственная соверша́юще,/ ве́рнии, торжеству́им и досто́йне вси предусря́щим,/ я́ко волсви́, даронося́ще доброде́тели, воспе́ти а́нгельскую песнь но́вую/ от Де́вы Богоотрокови́цы в Вифлее́ме без се́мене ро́ждшемуся Бо́гу на́шему,/ Его́же славосло́вят вся́ческая.
Песнь 4
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бог и Госпо́дь,/ честна́я Це́рковь/ боголе́пно пое́т, взыва́ющи,/ от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Се возсия́ звезда́ издале́ча,/ я́же предвозвести́ся дре́вле из Иа́кова;/ Челове́к быв необъе́млемый Бог,/ и зри́тся, пелена́ми повива́емь.
Всех Госпо́дь избавле́ние зри́тся Младе́нец, в де́вственных не́дрех седя́й,/ и́же в не́дрех О́тчих, я́ко Сын, почива́яй.
Еде́ме, заключи́вшийся мне окраде́нием сне́ди иногда́, отве́рзися:/ ны́не бо в Вифлее́ме ражда́ется Облеки́йся в мя,/ отлучи́вый мя твоего́ безболе́зненнаго наслажде́ния.
Богоро́дичен: Проро́к Авваку́м Ду́хом прови́дя Тя, Де́во,/ го́ру Бо́жию, доброде́тельми приосене́нную,/ из нея́же яви́ся нам Просвеща́яй ду́ши на́ша.
Ин
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Рече́ния уже́ исполня́ются проре́кших Боже́ственным Ду́хом:/ Де́ва бо и́дет в верте́пе роди́ти Всесоверше́ннаго.
Му́ченическое благосла́вие любо́вию взыска́вши,/ сего́ получи́ла еси́, тве́рдо пострада́вши/ несомне́нною во́лею, терпеливоду́шная.
Истка́нною от свы́ше благода́ти ри́зою и́стинно оде́ялася еси́ совлече́нием те́ла,/ страстоте́рпице му́ченице всехва́льная.
Богоро́дичен: Плотоно́сец происхо́дит от Твоего́ светоно́снаго ложесна́, Пречи́стая,/ Царь Небе́сный,/ я́ко на престо́ле, в я́слех возлеги́й.
Песнь 5
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же,/ у́тренюющих Ти ду́ши любо́вию озари́, молю́ся,/ Тя ве́дети, Сло́ве Бо́жий,/ и́стиннаго Бо́га,/ от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Евфра́фов доме, Вифлее́ме,/ Нача́льник изы́дет из тебе́ во Изра́или,/ призыва́я язы́ки отринове́нныя,/ я́коже предрече́,/ Ду́хом Михе́я озаря́емь.
Па́ствити па́ству Свою́ еди́ный кре́постию Иису́с из Де́вы роди́тся,/ до коне́ц же земли́ возвели́чится,/ проро́к Богоглаго́ливый дре́вле провозвести́.
Дух прему́дрости, Дух Бо́жий,/ Дух кре́пости и сове́та, зна́ния же и ра́зума,/ Дух Боже́ственнаго стра́ха/ из ложе́сн Твои́х Сы́на вопло́щшагося, Де́во, испо́лни.
Богоро́дичен: Ору́жия вся вра́жия, Пречи́стая Всенепоро́чная, Чи́стая,/ и́стинно в коне́ц оскуди́ла еси́:/ Ты бо всех Бо́га родила́ еси́,/ копие́м низложи́вшаго сего́ свире́пство.
Ин
Ирмо́с: У́тренююще, вопие́м Ти:/ Го́споди, спаси́ ны,/ Ты бо еси́ Бог наш,/ ра́зве Тебе́, ино́го не ве́мы.
Возсия́ звезда́ Иу́дова от земли́ Халде́йския,/ дви́жущи на поклоне́ние звездосло́вцы, я́ко писа́ся.
Зако́нно подвиза́лася еси́, беззако́нныя победи́вши,/ му́ченице всесла́вная, си́лою Ду́ха.
Воскресе́ние Бо́жие образу́еши тезоимени́тством,/ враги́ проклина́ющи неви́димыя, всехва́льная.
Богоро́дичен: В верте́пе подзе́мнем роди́тися от Де́вы Христо́с гряде́т,/ да веселя́тся вся́ческая.
Песнь 6
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре,/ воздвиза́емое зря напа́стей бу́рею,/ к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Многоми́лостиве.
Се во Своя́ прихо́дит Христо́с,/ присво́имся Ему́ благода́тию, доброде́тельми Боже́ственными, ве́рнии,/ и Сего́ прии́мем, душа́ми и сердцы́ просвеща́емы.
Ко́рень прозябе́ Иессе́ев,/ и из него́ проше́д Бог наш,/ наде́жда язы́ков, упокое́ние и честь,/ я́коже дре́вле прорече́ Иса́ия, Боже́ственно просвеща́емь.
Плени́цы моя́ разреша́я мно́гих грехо́в пеле́нным пови́тием,/ обогаща́я же мя, лю́те зло́бою обнища́вшаго,/ Иису́се мой, обнищава́еши воплоща́емь.
Богоро́дичен: Обурева́ет зима́ сопроти́вных помышле́ний смире́нное се́рдце мое́/ лука́вых духо́в наве́тами, благолюби́вая Влады́чице:/ укроти́ сию́ хода́тайством Твои́м.
Ин
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду/ и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́,/ я́ко зол душа́ моя́ испо́лнися/ и живо́т мой а́ду прибли́жися,/ и молю́ся, я́ко Ио́на:/ от тли, Бо́же, возведи́ мя.
Естество́, е́же от нас Благоутро́бный прие́м,/ ви́димь есть я́ко Младе́нец, зи́ждай во чре́ве младе́нцы,/ и повива́ется, и в я́слех возлега́ет,/ и разреша́ет мои́х страсте́й многоплете́нныя плени́цы бла́гостию.
Святы́х му́ченик следя́щи терпели́вно Христа́ ра́ди по́двиги,/ и тех потре́бам служа́щи,/ и гное́ния, преподо́бная, отира́ющи, обогати́лася еси́ пресве́тло,/ тех сия́ющи благосла́вием.
Ка́пли врачева́ний излива́еши ту́чами Боже́ственных дарова́ний,/ и страсте́й ре́ки воспря́туеши,/ и помоществу́еши лю́те бе́дствующим, всесла́вная му́ченице Христо́ва,/ Боже́ственнаго Воскресе́ния тезоимени́тая.
Богоро́дичен: Исцеля́я челове́ческое естество́, дре́вним преступле́нием истле́вшее,/ без тли нов ражда́ется Младе́нец/ и в Твои́х не́дрех, я́ко на престо́ле, седи́т, Безневе́стная,/ Оте́ческаго не оста́вль соседе́ния Божество́м.
Конда́к, глас 2.
Подо́бен: Вы́шних ища́:
Во искуше́ниих и ско́рбех су́щии,/ к твоему́ хра́му притека́юще,/ прие́млют честна́я дарова́ния от живу́щия в тебе́ Боже́ственныя благода́ти, Анастаси́е:/ ты бо при́сно ми́ру то́чиши исцеле́ния.
И́кос:
Воскресе́ния Христо́ва тезоимени́та су́щи,/ па́дша мя ны́не воскреси́ моли́твами твои́ми,/ от чуде́с твои́х ка́плю иска́павши, му́ченице, души́ мое́й/ и запале́ния лю́таго греха́ угаша́ющи./ Ми́р бо спаса́еши от страсте́й многообра́зных всегда́,/ и́миже и аз искуша́емь есмь:/ ты бо, всем вся подаю́щи, ми́ру то́чиши исцеле́ния.
Песнь 7
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пещь/ соде́ла А́нгел/ преподо́бным отроко́м,/ халде́и же опаля́ющее/ веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Всесоверше́нный ражда́ется, я́ко Младе́нец пелена́ми повива́емь,/ и Безнача́льный от Де́вы прие́млет нача́ло, обожи́ти прия́тие иски́й:/ да ра́дуется Не́бо, и да весели́тся земля́.
Я́ко ца́рскою багряни́цею, обло́жся пло́тию,/ ны́не предгряде́т от ложе́сн Твои́х ми́ра, Отрокови́це, Царь,/ сокруши́в враги́, я́ко си́лен,/ и умири́в на́шу бори́му бы́вшую жи́знь.
С на́ми Бог яви́тся, воплоща́емь,/ разуме́йте, язы́цы проти́внии,/ и покори́теся, на́шея удали́вшиися жи́зни:/ се воззва́ние на́ше,/ Младе́нец в я́слех Вифлее́мских возлещи́ хо́щет.
Богоро́дичен: От всех Тя родо́в избра́, пала́ту нескве́рну,/ всели́выйся Царь во утро́бу Твою́, Отрокови́це,/ Ему́же песнопое́м ны́не благоче́стно:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Ин
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́/ попра́ша пла́мень дерзнове́нно/ и на ро́су огнь преложи́ша, вопию́ще:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Го́рнии ли́цы славосло́вят безпло́тных,/ на земли́ же покланя́емся, зря́ще, земни́и, нам уподо́бльшагося/ и в я́слех возлежа́ща Тя, Христе́, Бо́же вся́ческих.
Огнь испепели́ла еси́ ле́стный, я́коже де́ти, пла́мени приобщи́вшися,/ пока́зоваше тепло́ раче́ние, Богому́драя,/ его́же к твоему́ стяжа́ла еси́ Влады́це и Жениху́.
Ту́чи пролива́еши врачева́ний,/ уставля́ющи пале́ние неду́гов, и лю́ди при́сно устроя́еши песнопе́ти:/ благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Богоро́дичен: Чу́до, мысль удивля́ющее, соверша́емое в Тебе́, Де́во Ма́ти:/ роди́ти и́маши Бо́га и в я́слех восклони́ти,/ Херуви́мом непристу́пнаго и невмести́маго естество́м.
Песнь 8
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́/ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́:/ вся бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти./ Тя превозно́сим во вся ве́ки.
Проро́к Богоглаго́ливых рече́ния ны́не испо́лнишася:/ Де́ва приближа́ется роди́ти Го́спода./ Вся земля́ да весели́тся, лику́ющи,/ и да ра́дуется во вся веки.
Заря́ми светя́ся Боже́ственныя благода́ти,/ зако́на сень уставля́я, Светода́вец Иису́с возсия́;/ омраче́ннии, у́зрите свет вели́к.
Бы́вша мя верте́п разбо́йников,/ Го́споди, рожде́йся в верте́пе, храм покажи́ Твой,/ и Отца́, и Боже́ственнаго Твоего́ Ду́хa,/ да сла́влю Тя во вся ве́ки.
Богоро́дичен: Небе́сная из чре́ва Твоего́ звезда́ возсия́,/ звездосло́вцы подвиго́шася сию́ ви́дети,/ ра́зумом тоя́ просве́щшеся Ду́хом, Пречи́стая Де́во,/ при́сно Благослове́нная.
Ин
Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы, в пещи́/ со огне́м пла́мень попира́юще, поя́ху:/ благослови́те, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Ему́же предстоя́т горе́ ты́сящи и тьмы А́нгелов,/ верте́п но́сит ражда́емаго;/ Его́же пое́м дела́ непреста́нно, я́ко Го́спода.
Храм Тро́ицы показа́лася еси́ в Боже́ственных хра́мех,/ моли́твами и поще́нии, Анастаси́е, упражня́ющися,/ благослови́те, взыва́ющи, дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Крепча́йшими словесы́ Хрисого́на, страстоте́рпице, укре́пльшися,/ и́долов немощно́е попра́ла еси́ суровство́,/ до́блественне пострада́вши.
Богоро́дичен: О Боговмести́мая Отрокови́це!/ Роди́ши Младе́нца, Творца́ веко́в и неизме́ннаго Го́спода, в Вифлее́ме гра́де/ за неизрече́нную ми́лость.
Песнь 9
Ирмо́с: Бо́га/ челове́ком невозмо́жно ви́дети,/ на Него́же не сме́ют чи́ни А́нгельстии взира́ти;/ Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком/ Сло́во воплоще́нно,/ Его́же велича́юще,/ с Небе́сными во́и Тя ублажа́ем.
Се всех прии́де воззва́ние, очище́ние, Христо́с, спасе́ние и си́ла,/ сокро́вище многоце́нное кры́ется внутрь верте́па,/ и́мже обогати́вшеся, волсви́ зла́то я́ко Царю́ прино́сят.
Христо́вы па́стырие, побди́те,/ и у́мно во град Вифлее́м прииди́те,/ и Бо́гу в вы́шних возопи́йте:/ сла́ва и вели́чие благоволи́вшему Младе́нцу яви́тися нас ра́ди за благосты́ню.
Пло́тию пелена́ми повива́емь,/ повива́яй мгло́ю зе́млю, песко́м же мо́ре,/ соу́з зол мои́х расто́ргл еси́ и пра́вдою вся связа́л еси́,/ разсла́бленныя прило́гми борца́.
Богоро́дичен: Черто́же и престо́ле Ца́рствующаго,/ горо́ Бо́жия, и гра́де избра́нный,/ и раю́, со́лнца о́блаче всесве́тлый,/ просвети́ ду́шу мою́,/ о́блак отгоня́щи беззако́ний мои́х мно́гих, Богора́дованная.
Ин
Ирмо́с: Вои́стину Богоро́дицу,/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.
Игра́йте, го́ры, в весе́лии,/ и ра́достию, хо́лми, препоя́шитеся;/ ны́не Де́ва приближа́ется роди́ти Го́спода.
День весе́лия приноша́ет ти тварь, Анастаси́е, па́мять прославля́ющи,/ Его́же просла́вила еси́, Сло́ва, твои́ми кровьми́.
Све́том чисте́йшим ны́не осия́ема,/ моли́твами твои́ми просвеща́тися свы́ше всем нам проси́,/ му́ченице благода́рная.
Богоро́дичен: Све́тло вся тварь ны́не да ра́дуется:/ Богоро́дица роди́ти гряде́т от Бо́га Бо́га Сло́ва, Челове́ка бы́вшаго.
Свети́лен.
Подо́бен: Ду́хом во святи́лищи:
Хрисого́ну чу́дному, в темни́це заключе́ну, Анастаси́е сла́вная, служи́ла еси́/ и, сего́ словесе́м повину́вшися, в Бо́зе сконча́ла еси́ муче́ния тече́ние,/ от Него́же благода́ть исцеле́ний прие́мши, исцеля́еши неду́ги.
Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства. Подо́бен то́йже:
Да ра́дуется Не́бо, и земля́ да весели́тся./ Верте́пе, просвети́ся,/ я́сли же, подъими́те Созда́вшаго челове́ка руко́ю я́ко Младе́нца, ражда́ющася от Де́вы./ А́нгелов мно́жество, возопи́йте ясно:/ сла́ва Бо́гу в Вы́шних.
На хвали́тех стихи́ры на 4, глас 6.
Подо́бен: А́нгельския предъиди́те:
Ны́не дре́вняя разреша́ются явле́ния,/ прия́т бо во утро́бе Де́ва,/ и́бо ка́мень из горы́ отсече́ся,/ и жезл прозябе́ Иессе́ев,/ и роса́ ны́не Гедео́нова на земли́ пролия́ся./ Лю́дие, возопие́м:/ Царь Изра́илев, Христо́с прихо́дит.
Стра́ннаго Рождества́ стра́нны ве́щи ви́дятся:/ ка́ко в Вы́шних Отцу́ соседя́й/ в я́слех безслове́сных, восхоте́в, восклоня́ется?/ ка́ко Неосяза́емый в пелена́х?/ ка́ко везде́ Сый в верте́пе?/ Лю́дие, возопие́м:/ Царь Изра́илев, Христо́с прихо́дит.
И́же чудеса́ Творя́й,/ и Еги́пта уязвля́я,/ одождя́я лю́дем неразу́мным ма́нну,/ воплоща́ется и млеко́м пита́ется,/ и Отроча́ зри́мо бе́гает гони́теля И́рода,/ я́ко на о́блаце, Де́вою Ма́терию носи́мь,/ я́ко Иса́ия прозре́ Богови́днейший.
Отроча́, пре́жде Сый Царь веко́в,/ ражда́ется во́льно,/ и Сын нам даде́ся,/ услы́шите, язы́цы, Изра́илю, внуши́./ Разуме́йте и покаря́йтеся:/ с на́ми бо, И́же истни́т и разори́т от земли́/ вся́кое и ца́рство, и нача́льство, и́же Его́ не послу́шаша.
Сла́ва, подо́бен то́йже:
Жезло́м желе́зным упасе́н бу́деши, иуде́е,/ я́ко не покори́выйся и проро́ком не ве́руяй:/ Сы́ну бо ро́ждшуся Оте́ц насле́дие дае́т язы́ки/ и одержа́ние земли́ всея́,/ тебе́ же отри́нет скверноуби́йственне,/ вопи́ти бо не повину́ешися:/ Царь Изра́илев, Христо́с прихо́дит.
И ны́не, подо́бен то́йже:
Взыгра́й, Дави́де,/ из чресл бо твои́х Христо́с;/ ра́дуйся, Иессе́е,/ процвете́ бо ко́рень твой;/ от бедра́ твоего́, Иу́до, прихо́дит Госпо́дь,/ по прорече́нию Валаа́мову./ Ви́дите, язы́цы, по вели́кому Иса́ии:/ се роди́т Отроча́ Емману́ила/ Де́ва Всечи́стая.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Приближа́ется Христо́с,/ звезда́ предозаря́ет/ Небе́сное мно́жество,/ во́инства приница́ет/ у́мных сил.
Стих: Бог от ю́га прии́дет/ и Святы́й из горы́ приосене́нныя ча́щи.
Ра́дуйся, Вифлее́ме,/ па́ствуяй наста́,/ Изра́иля спаса́яй,/ не ктому́ мний бу́деши,/ во иу́довых влады́ках.
Стих: Го́споди, услы́шах слух Твой и убоя́хся;/ Го́споди, разуме́х дела́ Твоя́ и ужасо́хся.
Прииди́те, земноро́днии,/ со А́нгелы и мы/ соста́вим лик:/ сла́ва в Вы́шних/ Бо́гу возопии́м.
Сла́ва, святы́я, глас 5. Византи́ево:
Предпра́зднственный день днесь вочелове́чения Христа́ Бо́га/ и всехва́льныя му́ченицы пра́здник совозсия́ Анастаси́и:/ се Де́ва в Вифлее́м приближа́ется/ Младе́нца, пелена́ми пови́та, восклони́ти в я́слех безслове́сных,/ свободи́вшаго ны от дре́вния кля́твы/ и спаса́ющаго ду́ши на́ша.
И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже:
Не дряхлу́й, Ио́сифе, зря Мою́ утро́бу:/ у́зриши бо ражда́емаго от Мене́, и возра́дуешися,/ и я́ко Бо́гу поклони́шися,/ Богоро́дица глаго́лаше ко Своему́ обру́чнику,/ хотя́щи роди́ти Христа́./ Сию́ воспои́м, глаго́люще:/ ра́дуйся, Обра́дованная, с Тобо́ю Госпо́дь/ и Тебе́ ра́ди с на́ми.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны предпра́зднства песнь 3-я и святы́я песнь 6-я. Проки́мен, глас 4: Ди́вен Бог во святы́х Свои́х,/ Бог Изра́илев. Стих: В це́рквах благослови́те Бо́га, Го́спода от исто́чник Изра́илевых. Апо́стол к Гала́том, зача́ло 208. Аллилу́ия, глас 1: Терпя́, потерпе́х Го́спода, и внят ми. Ева́нгелие от Луки́, зача́ло 33. Прича́стен: В па́мять ве́чную:
Святая великомученица Анастасия Узорешительница
Святая великомученица Анастасия Узорешительница († ок. 304) пострадала во время правления римского императора Диоклетиана (284–305). Родилась в Риме, в семье сенатора Претекстата. Отец – язычник, мать Фавста – тайная христианка, которая поручила воспитание маленькой девочки известному своей ученостью святому Хрисогону († ок. 304; память 22 декабря). Хрисогон учил Анастасию Священному Писанию и исполнению закона Божия. По окончании учения об Анастасии говорили как о мудрой и прекрасной деве. После смерти матери, не считаясь с желанием дочери, отец выдал ее замуж за язычника Помплия. Чтобы не нарушить обет девства и избежать супружеского ложа, Анастасия постоянно ссылалась на неизлечимую болезнь и сохраняла чистоту.
В темницах Рима в то время находилось много заключенных христиан. В нищенской одежде святая тайно посещала узников,– умывала и кормила больных, неспособных двигаться, перевязывала раны, утешала всех, кто нуждался в этом. Ее учитель и наставник два года томился в заключении. Встречаясь с ним, она назидалась его долготерпением и преданностью Спасителю. Муж святой Анастасии, Помплий, узнав об этом, жестоко избил ее, поместил в отдельной комнате и у дверей поставил стражу. Святая скорбела, что лишилась возможности помогать христианам. После смерти отца Анастасии Помплий, чтобы завладеть богатым наследством, постоянно истязал жену. Святая писала своему учителю: «Муж мой... томит меня как противницу его языческой веры в столь тяжком заключении, что мне ничего не остается, как только, предав дух Господу, упасть мертвою». В ответном письме святой Хрисогон утешал мученицу: «Свету всегда предшествует тьма, и после болезни часто возвращается здоровье, и после смерти обещана нам жизнь». И предсказал скорую смерть ее мужа. Через некоторое время Помплия назначили послом к персидскому царю. По дороге в Персию он утонул во время внезапно начавшейся бури.
Теперь святая вновь могла посещать томившихся в темницах христиан, полученное наследство она употребляла на одежду, пищу и лекарства для больных. Святого Хрисогона отправили в Аквилею (город в верхней Италии) на суд к императору Диоклетиану,– Анастасия последовала за своим учителем. Тело святого Хрисогона после его мученической кончины, по Божественному откровению, было сокрыто пресвитером Зоилом. Через 30 дней после смерти святой Хрисогон явился Зоилу и предсказал о близкой кончине трех юных христианок, живших недалеко,– Агапии, Хионии и Ирины (1304; память 16 апреля). И повелел послать к ним святую Анастасию. Такое видение было и святой Анастасии. Она пошла к пресвитеру, помолилась у мощей святого Хрисогона, затем в духовной беседе укрепила мужество трех дев перед предстоящими им пытками. После кончины мучениц, сама похоронила их тела.
Святая Анастасия стала странствовать, чтобы везде, где только можно, служить христианам, заключенным в темницах. Так она получила дар врачевания. Трудами и словами утешения святая Анастасия облегчала заключение многих людей, попечением о телах и душах страждущих разрешала их от уз отчаяния, страха и беспомощности, поэтому и названа Узорешительницей. В Македонии святая познакомилась с молодой вдовой-христианкой Феодотией, которая помогала ей в благочестивых трудах.
Стало известно, что Анастасия – христианка, ее взяли под стражу и отвели к императору Диоклетиану. Расспросив Анастасию, Диоклетиан узнал, что она все свои средства истратила на помощь нуждающимся, а золотые, серебряные и медные статуэтки перелила на деньги и кормила многих голодных, одевала нагих, помогала немощным. Император приказал отвести святую к верховному жрецу Ульпиану, чтобы тот склонил ее к жертве языческим богам или предал жестокой казни. Жрец предложил святой Анастасии сделать выбор между богатыми дарами и орудиями пытки, положенными с двух сторон около нее. Святая, не колеблясь, указала на орудия пытки: «Окруженная этими предметами, я стану прекраснее и угоднее вожделенному Жениху моему – Христу...» Прежде, чем подвергнуть святую Анастасию пыткам, Ульпиан решил осквернить ее. Но, как только прикоснулся к ней, ослеп, страшная боль сжала ему голову, и через некоторое время он скончался. Святая Анастасия оказалась на свободе и вместе с Феодотией продолжала служить узникам. Вскоре святая Феодотия и три ее сына были преданы мученической смерти анфипатом (начальником области) Никитием в их родном Городе Никее († ок. 304; память 29 июля и 22 декабря).
Святую Анастасию вторично заключили в темницу и 60 дней истязали голодом. Каждую ночь мученице являлась святая Феодотия, ободряла и укрепляла в терпении. Видя, что голод не причинил святой вреда, игемон Иллирии приказал утопить ее вместе с осужденными преступниками, среди которых был и гонимый за веру христианин Евтихиан († ок. 304; память 22 декабря). Воины посадили узников на корабль и вышли в открытое море. Далеко от берега они пересели в лодку, а в корабле сделали несколько пробоин, чтобы он затонул. Судно стало погружаться в воду, но узники увидели мученицу Феодотию, управлявшую парусами и направлявшую корабль к берегу. 120 человек, пораженные чудом, уверовали во Христа – святые Анастасия и Евтихиан крестили их. Узнав о случившемся, игемон приказал казнить всех новокрещеных. Святую Анастасию растянули над костром между четырьмя столбами. Так окончила свой мученический подвиг святая Анастасия Узорешительница.
Тело святой осталось невредимым,– похоронила его благочестивая христианка Аполлинария. По окончании гонений она построила над гробом святой великомученицы Анастасии церковь.