Источник

18-й день

Преподо́бнаго отца́ на́шего Иоа́нна, ученика́ свята́го Григо́рия Декаполи́та

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 8.

Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:

О́тче Иоа́нне преподо́бне,/ окрили́в ум к Бо́гу ве́рою,/ мирска́го смеше́ния/ возгнуша́лся еси́ неуста́внаго/ и, крест твой взем,/ Всеви́дцу после́довал еси́,/ те́ло непокори́вое/ по́двиги воздержа́ния по́мыслу порабо́тив/ си́лою Боже́ственнаго Ду́ха.

Я́коже со́лнце многосве́тло,/ доброде́телей све́том/ и чуде́с сия́ньми/ обре́л еси́ Григо́рия, Иоа́нне пресла́вне./ Просвети́л еси́ душе́вныя о́чи,/ и те́мныя стра́сти отгна́л еси́,/ и свет был еси́,/ и к сия́нию незаходи́мому,/ ра́дуяся, о́тче, премину́л еси́, преблаже́нне.

Все житие́ препроводи́л еси́/ в безмо́лвии мно́зе/ и в пла́чи и слеза́х,/ мона́х быв и́стинен ве́рою,/ нестяжа́нием укра́шен,/ и воздержа́нием удобря́емь,/ и стра́нен и пришле́ц на земля́ явля́я себе́./ Те́мже обре́л еси́/ до́брых наслажде́ние, досточу́дне.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Плоть от крове́й Твои́х приемь,/ Первове́чный Бог/ Тя Предста́тельницу показа́/ челове́ком, Чи́стая./ Те́мже изба́ви рабы́ Твоя́/ от вся́кия беды́ и обстоя́ния/ и се́тей лука́ваго врага́/ и сия́ния причасти́тися сподо́би избра́нных,/ вся сла́вящия и покланя́ющияся Тебе́.

Крестобогоро́дичен:

Что́ зри́мое виде́ние,/ е́же Мои́ма очи́ма ви́дится, о Влады́ко?/ Содержа́й всю тварь на Дре́во воздви́жен быв,/ и умира́еши, всем дая́й жизнь,–/ Богоро́дица, пла́чущися, глаго́лаше,/ егда́ узре́ на Кресте́ возноси́ма/ из Нея́ неизрече́нно возсия́вшаго/ Бо́га и Челове́ка.

Кано́н, глас 8.

Песнь 1

Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́/ чудотворя́й иногда́/ Моисе́йский жезл, крестообра́зно порази́в/ и раздели́в мо́ре,/ Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́,/ песнь Бо́гови воспева́юща.

Страсте́й мя треволне́нием всегда́ смуща́ема/ и молво́ю помышле́ний ны́не потопля́ема,/ твое́ю моли́твою, преподо́бне, к безстра́стия устремле́нию/ и к спаси́тельному приста́нищу, блаже́нне Иоа́нне, упра́ви.

Прело́жься произволе́нием, преподо́бне, к Небеси́ вои́стинну,/ а́нгельски, о́тче, на земли́ пожи́л еси́,/ умертви́в твое́ мудрова́ние плотско́е воздержа́нием,/ те́мже Бо́жие жили́ще яви́лся еси́, Иоа́нне чу́дне.

Я́же па́че у́ма получи́ти, блаже́нне, возжеле́в кра́сных,/ наста́вника обре́л еси́, к подвиго́м тя Боже́ственным воздвиза́юща,/ Иоа́нне Богому́дре, Григо́рия сла́внаго,/ его́же стопа́м после́довал еси́.

Богоро́дичен: Сый со Отце́м и Ду́хом, Соприсносу́щное и Единоро́дное Сло́во/ из Тебе́ яви́ся на земли́ я́ко Челове́к, Богоро́дице Мари́е,/ и мир весь спасе́, песнь Го́сподеви воспева́ющий.

Песнь 3

Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом/ и зе́млю на вода́х основа́вый,/ на ка́мени мя, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́,/ я́ко несть свят, па́че Тебе́,/ Еди́не Человеколю́бче.

Трезве́нием ума́ Небе́сныя добро́ты зря,/ и ника́коже печа́льми взя́лся еси́ ве́щными,/ крилы́ же облегчава́емь нестяжа́ния, о́тче, весь преложе́н был еси́.

Безмо́лвия рачи́тель быв,/ любомолча́ннаго па́стыря Григо́рия, Иоа́нне треблаже́нне,/ я́же в житии́ смуще́ния усе́рдно оста́вил еси́/ и моли́твами непреста́нными Боже́ственную тишину́ улучи́л еси́.

Зако́ну Ду́ха себе́, Богому́дре, повину́л еси́,/ проти́ву Сему́ борю́щийся зако́н умертви́в тве́рдыми воздержа́нии, и поще́нием,/ и моли́твами приле́жными, и бде́нии, блаже́нне.

Богоро́дичен: Я́же к нам све́тлая Царю́ющаго все́ми ве́ки/ непроходи́мая дверь Ты показа́лася еси́ вои́стинну,/ е́юже Сам про́йде, запеча́тану па́ки оста́вль Тя, Пренепоро́чная.

Седа́лен, глас 1.

Подо́бен: Гроб Твой, Спа́се:

Погре́б лука́вая де́монов ловле́ния воздержа́нии мно́гими и мольба́ми, о́тче,/ мертв во гро́бе лежа́, нетле́нен пребы́л еси́./ Те́мже, ра́дующеся, всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднуем,/ с весе́лием се́рдца Христа́ велича́юще.

Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:

Безневе́стная Чи́стая Богоро́дице Де́во,/ еди́на ве́рных Предста́тельнице и покро́ве,/ бед, и скорбе́й, и лю́тых обстоя́ний вся изба́ви,/ на Тя упова́ние, Отрокови́це, иму́щия,/ и ду́ши на́ша спаси́ Боже́ственными моли́твами Твои́ми.

Крестобогоро́дичен:

Зря́щи Тя, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти, ме́ртва на Кресте́ просте́рта, вопия́ше:/ Сы́не Мой, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху,/ что́ неизрече́нное Твое́ сие́ смотре́ние,/ и́мже спасл еси́ пречи́стых рук Твои́х, Ще́дре, созда́ние?

Песнь 4

Ирмо́с: Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ Ты моя́ и си́ла,/ Ты мой Бог, Ты мое́ ра́дование,/ не оста́вль не́дра о́тча/ и на́шу нищету́ посети́в./ Тем с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти:/ си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.

Терпе́ния ка́мень показа́лся еси́, блаже́нне, сопроти́вными волна́ми всегда́ бие́мь,/ ника́коже благоче́стия коле́бля мы́сли./ Те́мже тя Влады́ка, я́коже прече́стен ка́мень,/ в сокро́вищах ве́чных положи́.

Тя Оте́ц щедро́т прия́т, я́ко и́скренно Сего́ возлюби́вша/ и в за́поведех Его́, о́тче, пребыва́юща/ и, сы́на прича́стника благода́тию сотвори́в,/ присносу́щныя тя сла́вы, Иоа́нне Богому́дре, сподо́би.

Я́ко ми́лостив и смиреному́др,/ я́ко кро́ток, я́ко любве́ испо́лнен и ве́ры,/ и наде́ждею твою́ ду́шу име́я, Иоа́нне, утвержде́нну,/ просия́л еси́ и сло́вом, и де́лы посреди́ мона́хов,/ ходя́ в жи́зни, приснопа́мятне.

Богоро́дичен: Ты ве́рным похвала́ еси́, Безневе́стная,/ Ты заступле́ние, Ты прибе́жище христиа́н, стена́ и приста́нище,/ к Сы́ну бо Твоему́ мольбы́ но́сиши, Всенепоро́чная,/ и спаса́еши от бед ве́рою и любо́вию Богоро́дицу чи́сту Тя зна́ющих.

Песнь 5

Ирмо́с: Вску́ю мя отри́нул еси́/ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый,/ и покры́ла мя есть чужда́я тьма, окая́ннаго?/ Но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х/ пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

Я́коже незло́бива а́гнца, на зла́це воздержа́ния воспита́ема,/ тя Па́стырь Вели́кий во дворы́ ве́чныя всели́, Иоа́нне блаже́нне,/ и десны́м свои́м овца́м соприча́стника, преподо́бне, показа́.

Дневну́ю тяготу́, о́тче, и вар кре́пко поне́сл еси́,/ доброде́телей Боже́ственных виногра́д до́бре де́лав./ Те́мже в ве́чер жите́йскаго отше́ствия мзду прия́л еси́ досто́йну.

С по́стническим со́нмом, о́тче, всели́тися вои́стинну сподо́бился еси́/ и с пра́ведных ли́ком ра́доватися тебе́ прибы́сть,/ виде́нием и де́льным любому́дрием, отбе́гшу ве́щи, прехва́льне.

Богоро́дичен: Умерщвле́ннаго, Де́во, жа́лом сме́рти и преступле́ния, воскреси́ мя,/ жизнь заче́ншая несозда́нную и ро́ждшая ми́ру Изба́вителя и Царя́,/ и к све́ту наста́ви, Чи́стая.

Песнь 6

Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся,/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего́.

Слез твои́х ка́плями страсте́й изсуши́л еси́ пучи́ну/ и всю мы́сленнаго врага́ попра́л еси́ некре́пкую си́лу, Иоа́нне блаже́нне,/ от Христа́ укрепля́емь.

Я́ко светлосия́нно тя зла́то искуше́но, пресла́вне,/ воздержа́ния огне́м Христо́с положи́, Царь нетле́нный,/ в нетле́нных, о́тче, сокро́вищах ве́чныя жи́зни.

Я́ко со́лнце, на земли́ доброде́тельми сия́юща, Григо́рия обре́т,/ души́ твоея́ о́чи того́ сия́ньми просве́щ слове́сными,/ светле́йша показа́лся еси́ звезда́.

Богоро́дичен: Селе́ние Бо́жие Боже́ственно вои́стинну и прече́стно,/ воспое́м благоче́стно Мари́ю Пречи́стую:/ Бо́га бо вмести́, прие́мши Невмести́маго и Непостижи́маго.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Вознесы́йся:

Воздержа́нием, о́тче, житие́ украси́в, и плоть умертви́л еси́,/ те́мже и победи́л еси́ вра́жия прило́ги, преблаже́нне,/ и преше́л еси́ к Бо́гу в безско́рбный и ве́чный живо́т,/ я́ко досто́ин насле́дник, Иоа́нне,/ Ему́же моли́ся спасти́ся нам.

Песнь 7

Ирмо́с: От Иуде́и, доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Судии́ второ́е помышля́я прише́ствие,/ от о́чию души́ сон отлага́л еси́, му́дре, уны́ния и, спаса́емь, пел еси́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

От млады́х ногте́й благу́ю часть избра́л еси́, о́тче му́дре,/ рабо́тати Го́сподеви со стра́хом и Сего́ соверша́ти оправда́ния:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Духо́вных испо́лнена дней бы́вша,/ я́ко пшени́цу зре́лу, в Вы́шних жи́тницах/ Бог Тя, Богоно́сне, положи́, пою́ща:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Я́же еси́ ми́ру Госпожа́, Я́же Бо́га воплоще́нна поро́ждши,/ безу́мно порабо́тившуюся безме́стными грехи́ ду́шу мою́/ спаси́, благослове́нная Чи́стая, да славосло́влю Тя.

Песнь 8

Ирмо́с: Седмери́цею пещь/ халде́йский мучи́тель/ Богочести́вым неи́стовно разжже́,/ си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев,/ Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше:/ о́троцы, благослови́те,/ свяще́нницы воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Я́ко ми́лоть Илиину́ благода́ть благора́сленно насле́довав,/ о́тче Иоа́нне, сла́внаго па́стыря твоего́,/ се́ю расто́ргнул еси́ сла́достей пучи́ну и, спасе́н быв, непотопле́н,/ яви́лся еси́ А́нгелом сограждани́н, с ни́ми взыва́я:/ лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Нас ра́ди обнища́вшему Преблаго́му Го́споду, о́тче Иоа́нне, благоче́стно уподо́бился еси́,/ пти́цам равно́ нестяжа́ние содержа́л еси́/ и благ ве́чных бога́тство стяжа́л еси́, воспева́я:/ свяще́нницы, благослови́те, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

К животу́ непреста́нному, к ра́дости нетле́нней,/ к весе́лию па́че ума́, пребога́те, преста́вился еси́, ра́дуяся,/ и к кра́сному благоле́пию, ко А́нгельскому пребыва́нию, вопия́:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Го́спода во ве́ки.

Богоро́дичен: Освя́щшися Ду́хом, Богоро́дице Пренепоро́чная,/ вои́стинну прия́ла еси́ во чре́ве Безнача́льнаго Сы́на и Присносу́щнаго,/ в Тебе́, Чи́стая, воплоща́ема на благодея́ние ве́рно пою́щим:/ о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Ужасе́ся о сем Не́бо,/ и земли́ удиви́шася концы́,/ я́ко Бог яви́ся челове́ком пло́тски,/ и чре́во Твое́ бысть простра́ннейшее Небе́с./ Тем Тя, Богоро́дицу,/ А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.

Обнови́в ра́лом моли́твы, Иоа́нне, души́ твоея́ бразду́,/ доброде́телей сию́ насе́ял еси́ благоче́стия и живоно́сная се́мена./ Те́мже исцеле́ний Богоподо́бных и Боже́ственных дарова́ний пожа́л еси́ клас,/ и́мже пита́еши пою́щия тя.

Тече́ние сконча́в по́стное и ве́ру соблю́д, блаже́нне,/ я́ко вои́стинну испо́лнен во́зраста духо́внаго,/ пра́ведный вене́ц прия́т, Богому́дре, от Христа́,/ и ны́не почи́л еси́ в жили́щах све́тлых с пра́ведными, пресла́вне.

Пожа́л еси́ твои́х боле́зней воздая́ния,/ преста́влься к соверше́нию неболе́зненному и чи́стому,/ вся́каго измене́ния и претворе́ния, несме́сну го́ршаго и сопроти́внаго преложе́ния:/ в не́мже всели́лся еси́, ве́рно тя пою́щих ко Влады́це, о́тче, помяни́.

Богоро́дичен: Отве́рженныя Небе́снаго жития́ и па́дшия окая́нно в смерть,/ па́ки нас, Ма́ти бы́вши Изба́вителя, призва́ла еси́, Пречи́стая,/ и к пе́рвому тещи́ сподо́била еси́ оте́честву./ Те́мже Тя, Богома́ти, непреста́нно велича́ем.

Преподобный Иоанн

Преподобный Иоанн родился в конце VIII века. В юношеском возрасте он стал учеником преподобного Григория Декаполита († ок. 820; память 20 ноября) и принял от него иноческий постриг в Солунском монастыре. Под его руководством преподобный Иоанн достиг высокого духовного совершенства. Когда император Лев Армянин (813–820) возобновил гонение за почитание святых икон, преподобный Григорий Декаполит вместе с преподобным Иосифом Песнописцем († ок. 820; память 4 апреля) и своим учеником преподобным Иоанном отправился из Солуни в Константинополь, чтобы противодействовать иконоборческой ереси. Несколько лет, невзирая на гонения, святые Григорий и Иоанн безбоязненно защищали Православие, проповедуя почитание святых икон. После многих трудов преподобный Григорий скончался (около 820 года), а вскоре за ним отошел ко Господу и его верный ученик Иоанн. Преподобный Иосиф Песнописец перенес мощи святых Григория и Иоанна в построенную им церковь во имя святителя Николая Чудотворца.

Пра́зднование Пресвяте́й Владычице́ на́шей Богоро́дице ра́ди ико́ны Ея́, имену́емыя «Макси́мовская»

А́ще 18 апре́ля случи́тся от суббо́ты Ла́заревой до неде́ли Антипа́схи, пра́зднуем Пресвяте́й Богоро́дице ра́ди Макси́мовския ико́ны в понеде́льник Фомино́й седми́цы и пое́м слу́жбу Ея́ вку́пе со слу́жбою Трио́ди.

Аще же 18 апре́ля случи́тся по́сле неде́ли Антипа́схи, пра́зднуем Пресвяте́й Богоро́дице в свое́ вре́мя и пое́м слу́жбу Ея́ та́кожде вку́пе со слу́жбою Трио́ди того́ дне.

ВЕ́ЧЕР

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры Трио́ди 3 и Богоро́дицы 5, глас 1.

Подо́бен: О, ди́вное чу́до:

О, ди́вное чу́до!/ Цари́ца Небе́сная святи́телю Макси́му явля́ется/ и омофо́р тому́ подае́т./ Весели́ся, гра́де Влади́мире,/ такова́го посеще́ния сподо́бивыйся./ Возопии́м, ве́рнии,/ святи́теля Макси́ма иму́ще преднача́льником./ Благода́тная, ра́дуйся,/ с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й Тобо́ю Це́ркви Ру́сской ве́лию ми́лость.

Ди́вны Твоя́ та́йны, Богоро́дице!/ В Вы́шних с Сы́ном Твои́м пребыва́ющи,/ на зе́млю при́сно призира́еши/ и люде́й, к Тебе́ притека́ющих,/ Богоподо́бными чудеса́ми осиява́еши./ Правосла́внии, вку́пе со святи́телем Макси́мом возопии́м:/ Благода́тная, ра́дуйся,/ с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й Тобо́ю земли́ Ру́сской ве́лию ми́лость.

Твое́ ди́вное явле́ние святи́телю Макси́му/ сла́вят си́лы Небе́сныя./ Ра́дуются же лю́дие гра́да Влади́мира,/ ежеле́тно зна́мение ми́лости Твоея́ воспомина́юще,/ припа́дают к Тебе́, Цари́це Небе́сная, архиере́и и свяще́нницы,/ мона́си и вси правосла́внии и вопию́т:/ Благода́тная, ра́дуйся,/ с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й Тобо́ю лю́дем ру́сским ве́лию ми́лость.

Сла́ва, глас 6:

Прииди́те, ве́рнии,/ пресла́вное явле́ние Богома́тери пра́зднуим./ Днесь А́нгельстии собо́ри торжеству́ют/ и на весе́лие нас, земны́х, призыва́ют,/ с любо́вию немо́лчно пе́ти:/ ра́дуйся, на Небеси́ ца́рствующая/ и су́щих на земли́ посеща́ющая./ Ра́дуйся, свяще́нническаго чи́на честна́я похвало́./ Ра́дуйся, всех ве́рных упова́ние и спасе́ние./ Те́мже Тя христиа́нский род/ непреста́нно ублажа́ет.

И ны́не, Трио́ди.

Чте́ния три, Богоро́дицы.

Бытия́ чте́ние (глава́ 28):

Изы́де Иа́ков от студенца́ кля́твеннаго и и́де в Харра́нь./ И обре́те ме́сто, и спа та́мо./ За́йде бо со́лнце,/ и взят от ка́мения ме́ста того́, и положи́ возгла́вие себе́,/ и спа на ме́сте о́ном./ И сон ви́де,/ и се ле́ствица утвержде́на на земли́, ея́же глава́ досяза́ше до Небе́с,/ и А́нгели Бо́жии восхожда́ху и низхожда́ху по ней./ Госпо́дь же утвержда́шеся на ней и рече́:/ Аз Бог Авраа́мов, отца́ твоего́,/ и Бог Исаа́ков, не бо́йся:/ земля́, иде́же ты спи́ши на ней, тебе́ дам ю и се́мени твоему́./ И бу́дет се́мя твое́, я́ко песо́к земны́й,/ и распространи́тся на мо́ре, и ли́ву, и се́вер, и на восто́ки,/ и возблагословя́тся о тебе́ вся коле́на земна́я и о се́мени твое́м./ И се Аз с тобо́ю,/ сохраня́яй тя на вся́ком пути́, а́може а́ще по́йдеши,/ и возвращу́ тя в зе́млю сию́,/ я́ко не и́мам тебе́ оста́вити,/ до́ндеже сотвори́ти ми вся, ели́ка глаго́лах тебе́./ И воста́ Иа́ков от сна своего́, и рече́:/ я́ко есть Госпо́дь на ме́сте сем,/ аз же не ве́дех./ И убоя́ся, и рече́:/ я́ко стра́шно ме́сто сие́,/ несть сие́, но дом Бо́жий,/ и сия́ врата́ Небе́сная.

Проро́чества Иезекии́лева чте́ние (гла́вы 43 и 44):

Та́ко глаго́лет Госпо́дь:/ бу́дет от дне осма́го, и про́чее,/ сотворя́т иере́и на олтари́ всесожже́ния ва́шего/ и я́же спасе́ния ва́шего,/ и прииму́ вы,– глаго́лет Адонаи́ Госпо́дь./ И обрати́ мя на путь врат святы́х вне́шних,/ зря́щих на восто́ки,/ и сия́ бя́ху затворе́на./ И рече́ Госпо́дь ко мне:/ врата́ сия́ затворе́на бу́дут и не отве́рзутся,/ и никто́же про́йдет сквозе́ их,/ я́ко Госпо́дь Бог Изра́илев про́йдет и́ми,/ и бу́дут затворе́на./ Я́ко игу́мен ся́дет в них сне́сти хлеб,/ по пути́ ела́мских врат вни́дет/ и по пути́ его́ изы́дет./ И введе́ мя по пути́ врат святы́х,/ су́щих к се́веру, пря́мо хра́му,/ и ви́дех:/ и се испо́лнь сла́вы храм Госпо́день.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ себе́ дом/ и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши свое́й вино́,/ и угото́ва свою́ трапе́зу./ Посла́ своя́ рабы́,/ созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ иже есть безу́мен, да уклони́тся ко мне./ И тре́бующим ума́ рече́:/ Прииди́те, яди́те мой хлеб/ и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́,/ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие,/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́,/ обличе́ние бо нечести́вому, ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тебе́;/ облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет;/ сказу́й пра́ведному, и приложи́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости – страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х – ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н по́мысла есть блага́го,/ сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На лити́и стихи́ра Трио́ди лити́йная мимоше́дшей неде́ли. И Богоро́дицы стихи́ра самогла́сна, глас 2:

Небе́с вы́сшая, и Херуви́м сла́внейшая,/ и всея́ тва́ри честне́йшая,/ премно́гия ра́ди чистоты́/ Ма́терию Бо́жиею бы́ти сподо́бльшаяся,/ Сы́на Своего́ Боже́ственнаго на руку́ держа́щи,/ святи́телю Макси́му явля́ется,/ ра́дости того́ исполня́ет/ и всем ве́рным подае́т ве́лию ми́лость.

Сла́ва, и ны́не, глас 5:

Воспо́йте, лю́дие, Ма́тери Бо́га на́шего, воспо́йте./ Днесь бо святи́телю Макси́му явля́ется,/ из Нея́ без се́мене вопло́щшагося/ на руку́ Свое́ю держа́щи./ Его́же и мо́лит непреста́нно/ дарова́ти гра́ду Влади́миру и всей земли́ на́шей/ мир и ве́лию ми́лость.

На стихо́вне стихи́ры, глас 2.

Подо́бен: До́ме Евфра́фов:

Лю́дие правосла́внии,/ собери́теся ны́не/ торжествова́ти све́тло/ пра́здник Чи́стыя/ еди́ныя Богома́тери.

Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.

От Де́вы Пречи́стыя/ неизрече́нно Возсия́вший/ и на руку́ Ею́ Держи́мый/ святи́телю Макси́му/ благослове́ние подаде́.

Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.

О, чудесе́ новаго,/ о, зна́мения стра́шнаго,/ ка́ко Цари́ца Небе́сная/ во гра́де Влади́мире/ святи́телю явля́ется.

Сла́ва, глас и подо́бен то́йже:

Пода́ждь певце́м/ о́браза Ма́тере Твоея́,/ Спа́се наш,/ грехо́в проще́ние/ моли́твами святи́теля Макси́ма.

И ны́не, Трио́ди.

Тропа́рь, глас 4:

Днесь све́тло красу́ется сла́внейший град Влади́мир,/ ра́достно соверша́я, Влады́чице,/ пра́здник явле́ния Твоего́ святи́телю Макси́му, в нем бы́вшаго,/ о не́мже ны́не воспомина́юще/ и моля́щеся Тебе́, взыва́ем си́це:/ о Пречу́дная Влады́чице Богоро́дице,/ моли́ся Преве́чному Архиере́ю – Сы́ну Твоему́,/ да непоколеби́му утверди́т Це́рковь Правосла́вную,/ град наш Влади́мир и всю Ру́сскую зе́млю/ в ми́ре сохрани́т/ и спасе́т в правове́рии ду́ши на́ша.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен Трио́ди, два́жды.

Сла́ва, и ны́не, седа́лен Богоро́дицы, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас испо́лнив:

Де́во Пречи́стая Богоро́дице,/ при́зри с Небесе́, и виждь на́ше уничиже́ние,/ и умилосе́рдися о лю́дех Твои́х:/ ни отку́ду бо наде́емся по́мощи получи́ти в ско́рбех,/ и́миже искуша́емся./ Те́мже бу́ди с на́ми, и никто́же возмо́жет на ны.

По 2-м стихосло́вии седа́лен Трио́ди, два́жды.

Сла́ва, и ны́не, седа́лен Богоро́дицы, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас испо́лнив:

Влады́чице Чи́стая, при́зри, Богоро́дице,/ виждь на́ших язв боле́зни,/ и умилосе́рдися, Пречи́стая, и исцели́ жже́ние со́вести,/ Твое́ю ми́лостию ороша́ющи и вопию́щи рабо́м Твои́м:/ Аз есмь с ва́ми, и никто́же возмо́жет на ны.

Велича́ние:

Велича́ем Тя,/ Пресвята́я Де́во,/ и чтим о́браз Твой святы́й,/ его́же святи́тель Макси́м даде́ гра́ду Влади́миру в покро́в/ и всем ве́рным во спасе́ние.

По полиеле́и седа́лен, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас испо́лнив:

Безпо́мощным кре́пость Ты вои́стинну, Пресвята́я Де́во Ма́ти./ Отсю́ду, смире́ннии, Тобо́ю возвыша́емся,/ о Тебе́ высо́це держи́мся:/ всем бо Ты еси́ покро́в и Храни́тельница/ и всех утеша́еши, веща́ющи нам:/ Аз есмь с ва́ми, и никто́же возмо́жет на вы.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Ева́нгелие Богоро́дичное от Луки́, зача́ло 4.

По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 6:

Не вве́ри мя челове́ческому предста́тельству,/ Пресвята́я Влады́чице,/ но приими́ моле́ние раба́ Твоего́:/ скорбь бо обдержи́т мя,/ терпе́ти не могу́ де́монскаго стреля́ния,/ покро́ва не и́мам,/ ниже́ где прибе́гну, окая́нный, всегда́ побежда́емь,/ и утеше́ния не и́мам, ра́зве Тебе́, Влады́чице ми́ра,/ упова́ние и предста́тельство ве́рных,/ не пре́зри моле́ние мое́,/ поле́зно сотвори́.

Кано́н Трио́ди со ирмосо́м на 6, ирмосы́ по два́жды и Богоро́дицы на 6.

Кано́н Богоро́дицы, глас 1.

Песнь 1

Ирмо́с: Воскресе́ния день,/ просвети́мся, лю́дие,/ Па́сха, Госпо́дня Па́сха:/ от сме́рти бо к Жи́зни/ и от земли́ к Небеси́/ Христо́с Бог нас/ преведе́, побе́дную пою́щия.

Торжества́ день,/ просвети́мся, лю́дие!/ Цари́ца бо Небе́сная/ пресла́вно святи́телю Макси́му яви́ся./ Те́мже лику́ем вси в ра́дости,/ побе́дную пою́ще.

Очи́стим чу́вствия/ и у́зрим в непристу́пном све́те/ Ма́терь Све́та,/ ко святи́телю прише́дшую,/ и, ра́дующеся, Ей вопие́м:/ ра́дуйся, Ма́ти Госпо́дня.

Небеса́ у́бо досто́йно да веселя́тся,/ земля́ же да ра́дуется,/ да пра́зднует же град Влади́мир/ и вся Ру́сская страна́ да торжеству́ет,/ почита́ющи заступле́ние Богома́тере.

Да лику́ют согла́сно Не́бо и земля́/ в пра́здник Пречи́стыя Богома́тери,/ Та бо всем ве́рным освяще́ние подае́т./ Сию́ восхва́лим, душе́вно ра́дующеся.

Катава́сия: Воскресе́ния день:

Песнь 3

Ирмо́с: Прииди́те, пи́во пие́м но́вое,/ не от ка́мене непло́дна чудоде́емое,/ но нетле́ния исто́чник,/ из гро́ба одожди́вша Христа́,/ в Не́мже утвержда́емся.

Прииди́те, благода́ть вси почерпе́м,/ не от ка́мене непло́дна истека́ющую,/ но от Пречи́стыя Богома́тере,/ я́ко от неистощи́маго исто́чника,/ от него́же вси освяща́емся.

Прииди́те, песнь но́ву пое́м,/ торжество́ Богома́тери соверша́юще,/ со псалма́ми и пе́нием лику́юще/ и Де́ве Пречи́стей/ с любо́вию покланя́ющеся.

Ны́не вси испо́лнившеся ра́дости,/ архиере́и же и свяще́нницы,/ мона́хи и мирсти́и./ Пра́зднуем све́тло явле́ние Богома́тери,/ и́мже утеша́емся.

Тече́т благода́ть изоби́льная/ от Твоего́, Богоро́дице, о́браза,/ всем источа́ющи/ зол избавле́ние, и здра́вие, и ми́лость.

Конда́к, и́кос и седа́лен Трио́ди.

Сла́ва, и ны́не, седа́лен Богоро́дицы, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас испо́лнив:

Влады́чице Преблагослове́нная,/ услы́ши нас, смире́нных,/ ве́рно Тебе́ покланя́ющихся/ и сла́вящих держа́ву Твою́, Всечи́стая:/ ины́я бо, кроме́ Тебе́, по́мощи не и́мамы./ Те́мже возопи́й пою́щим Тя:/ Аз есмь с ва́ми,/ и никто́же возмо́жет на вы.

Песнь 4

Ирмо́с: На Боже́ственней стра́жи/ Богоглаго́ливый Авваку́м/ да ста́нет с на́ми и пока́жет/ светоно́сна А́нгела,/ я́сно глаго́люща:/ днесь спасе́ние ми́ру,/ я́ко воскре́се Христо́с,/ я́ко Всеси́лен.

На Боже́ственней стра́жи,/ в моли́твеннем бде́нии ста́нем/ и, я́ко светоно́сную свещу́, Святу́ю Де́ву у́зрим,/ из Нея́же возсия́ Изба́витель и Госпо́дь,/ спаса́яй всех, я́ко Всеси́лен.

Богооте́ц у́бо Дави́д пред се́нным ковче́гом скака́ше, игра́я,/ лю́дие же Бо́жии святи́и,/ чудеса́ Богома́тере зря́ще,/ весели́мся Боже́ственне,/ и́бо ре́ки ми́лости источа́ет нам Влады́чица,/ я́ко Преблага́я.

Что́ Ти принесе́м, Богома́ти,/ я́ко град наш Влади́мир освяти́ла еси́/ Твои́м ди́вным явле́нием?/ Его́же ны́не воспомина́юще,/ благода́рно славосло́вим Тя.

Днесь ве́рным ра́дость ве́лия:/ излива́ет бо Пречи́стая ми́лости/ всем, с любо́вию притека́ющим к Ней./ Те́мже стеце́мся, бра́тие,/ и чуде́с Богома́тери наслади́мся.

Песнь 5

Ирмо́с: У́тренюем у́тренюю глубоку́,/ и вме́сто ми́ра песнь принесе́м Влады́це,/ и Христа́ у́зрим,/ Пра́вды Со́лнце,/ всем жизнь возсия́юща.

У́тренююще, воспева́ем Тя, Влады́чице,/ пе́сней похвалы́ плету́ще,/ по Твоему́ хода́тайству наде́ющеся/ Свет узре́ти невече́рний,/ присносия́ющий.

Безме́рное Твое́, Богома́ти, милосе́рдие/ ну́ждами жите́йскими содержи́мии зря́ще,/ ра́дуемся све́тло,/ ве́село вопию́ще:/ ра́дуйся, Ра́досте на́ша.

Присту́пим, свещено́снии,/ к Бо́жией Ма́тери днесь/ и спра́зднуем любопра́зднственными чи́нми/ явле́ние Ея́ пресла́вное.

Просвеща́ется Твои́ми светолу́чными луча́ми/ и лику́ет днесь в Твое́м пра́зднице,/ Богома́ти Всенепоро́чная,/ благочести́вых собра́ние.

Песнь 6

Ирмо́с: Снизше́л еси́ в преиспо́дняя земли́/ и сокруши́л еси́ вереи́ ве́чныя,/ содержа́щия свя́занныя, Христе́,/ и тридне́вен, я́ко от ки́та Ио́на,/ воскре́сл еси́ от Гро́ба.

Сни́ди к нам Твои́м милосе́рдием, Пречи́стая,/ разреши́ ско́рби на́ша,/ виждь обстоя́ния, обдержа́щия нас,/ покро́й и заступи́ всех,/ Твоея́ по́мощи те́пле и́щущих.

Лику́юще в пе́снех Боже́ственных, ве́рнии,/ воскли́кнем Де́ве,/ пра́здник Ея́ соверша́юще,/ освеще́ния бо исто́чник излива́ет всем,/ с любо́вию к Ней притека́ющим.

Спа́се мой Преблаги́й/ и вся́ческих Тво́рче,/ Чи́стыя Богома́тере Богоприя́тными мольба́ми/ соблюди́ Твои́х певце́в/ невреди́мыми от всех бед.

Тя пое́м, Богома́ти,/ и Тебе́ покланя́емся./ Не пре́зри моле́ния рабо́в Твои́х,/ заступи́ в беда́х на́ших,/ я́ко су́щи Ми́лостива.

Конда́к, глас 6.

Подо́бен: Е́же о нас испо́лнив:

При́зри на нас, Всепе́тая Богоро́дице,/ возсия́й просвеще́ние сердце́м помраче́нным/ и озари́ ста́до Твое́, Пречи́стая,/ ели́ка бо хо́щеши и мо́жеши,/ я́ко Ма́ти су́щи Зижди́теля,/ и возопи́й моля́щим Тя:/ Аз есмь с ва́ми,/ и никто́же возмо́жет на вы.

И́кос:

Земна́я на земли́ оста́вльше/ и мы́сли от страсте́й очи́стивше,/ прииди́те ны́не, ве́рнии,/ ди́вное явле́ние Богома́тери святи́телю Макси́му воспомяне́м:/ ка́ко омофо́р тому́ подаде́/ и пасти́ слове́сныя о́вцы во гра́де Влади́мире повеле́./ Впери́м зре́ние, вку́пе и чу́вства ко Пречи́стей Богома́тери/ и к Ней моли́тву усе́рдную вознесе́м:/ не оста́ви нас, ста́до Твое́, Влады́чице,/ уте́ши нас, я́ко Ма́ти,/ наста́ви нас, я́ко сыно́в,/ и возопи́й моля́щим Тя:/ Аз есмь с ва́ми,/ и никто́же возмо́жет на вы.

Песнь 7

Ирмо́с: О́троки от пе́щи изба́вивый,/ быв Челове́к,/ стра́ждет, я́ко сме́ртен,/ и стра́стию сме́ртное/ в нетле́ния облачи́т благоле́пие,/ Еди́н благослове́н/ отце́в Бог и препросла́влен.

О́троки от пе́щи Изба́вльшаго/ нетле́нно родила́ еси́, Пречи́стая,/ по рождестве́, я́ко и пре́жде рождества́, сохра́ньшаго Тя./ Его́же моля́щи не преста́й/ о любо́вию чту́щих Тя.

Вси ны́не, Богому́дрии, собери́теся,/ све́тлое пра́зднество соверша́юще,/ Влады́чицу ве́рно от души́ восхва́лим:/ ра́дуйся, Благослове́нная,/ Ма́ти Бо́жия Препросла́вленная.

Вои́стинну свяще́нное ны́не, Богома́ти, сие́ торжество́,/ его́же святи́тель Макси́м учреди́/ во свиде́тельство всем/ неусы́пнаго Твоего́ о ста́де Твое́м промышле́ния./ Те́мже Тя с любо́вию велича́ем.

Вси ны́не со благогове́нием поклони́мся/ Пречи́стей Де́ве Богома́тери,/ моля́щеся со святи́телем Макси́мом/ и – ра́дуйся – Гаврии́лово/ принесе́м Благода́тней.

Песнь 8

Ирмо́с: Сей нарече́нный и Святы́й День –/ еди́н суббо́т царь и госпо́дь,/ пра́здников пра́здник/ и торжество́ есть торже́ств,/ в о́ньже благослови́м Христа́ во ве́ки.

Сей нарече́нный и святы́й день/ всех во гра́де Влади́мире и во о́бласти его́ су́щих созыва́ет на весе́лие./ Сни́демся у́бо в ра́дости/ и возопии́м Богоро́дице:/ ра́дуйся: Чи́стая, во вся ве́ки.

Прииди́те, ве́рнии,/ испо́лнимся Боже́ственнаго благоуха́ния/ в пра́здник Бо́жия Ма́тери/ и Сию́ просла́вим,/ пою́ще во вся ве́ки.

Тро́ичен: О́тче Вседержи́телю, и Сло́ве, и Ду́ше,/ Еди́но в Трие́х Ли́цех Существо́,/ сохрани́ град сей и зе́млю на́шу/ от вся́кия ско́рби и беды́,/ мольба́ми Де́вы Богоро́дицы,/ святи́теля Макси́ма и всех святы́х Влади́мирских.

Возведи́ о́чи Твоя́, Чи́стая, и виждь:/ се бо прихо́дят к Тебе́/ от за́пада, и се́вера, и ю́га,/ и восто́ка ча́да Твоя́,/ Тя прославля́юще во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмо́с: Свети́ся, свети́ся,/ Но́вый Иерусали́ме,/ сла́ва бо Госпо́дня/ на тебе́ возсия́,/ лику́й ны́не/ и весели́ся, Сио́не,/ Ты же, Чи́стая, красу́йся, Богоро́дице,/ о воста́нии Рождества́ Твоего́.

Свети́ся и ра́дуйся, сла́вный гра́де Влади́мире,/ и́бо Богома́терь тя гра́дом Свои́м наименова́ла,/ лику́йте ны́не и весели́теся, ве́рнии,/ красу́йся же, и вся Ру́сская земля́,/ заступле́нием Влады́чицы храни́мая.

О Боже́ственнаго, о любе́знаго,/ о сладча́йшаго Твоего́ гла́са,/ его́же святи́телю Макси́му изрекла́ еси́!/ При́сно у́бо, о Богома́ти,/ промышля́й о ста́де Твое́м,/ да, Тя Помо́щницу во всем иму́ще,/ ра́дуемся о Твое́м заступле́нии.

О Ма́ти Бо́жия и Де́во!/ в моли́тву приво́дим Тебе́/ чудотво́рцев Влади́мирских,/ и́хже предста́тельством/ при́сно покрыва́й нас в житии́ сем,/ сподо́би же и нас невече́рняго дне/ во Ца́рствии Сы́на Твоего́.

Согла́сно, Де́во, Тебе́ блажи́м, ве́рнии:/ ра́дуйся, Ма́ти Бо́га на́шего Пресла́вная,/ Присноблаже́нная и Пренепоро́чная,/ еди́на, честне́йшая Херуви́м/ и сла́внейшая без сравне́ния Серафи́м.

Свети́лен:

Сла́дость А́нгелов, святи́телей ра́дость,/ христиа́н всех Предста́тельнице,/ Де́во Ма́ти Госпо́дня,/ заступи́ нас и изба́ви от ве́чных мук.

Сла́ва, и ны́не, Трио́ди, два́жды.

На хвали́тех стихи́ры Трио́ди 3, и стихо́вны того́ дне, и Богоро́дицы 3, глас 1: 1-я: О, ди́вное чу́до: 2-я: Ди́вны Твоя́ та́йны: 3-я: Твое́ ди́вное явле́ние: Сла́ва, глас 6: Прииди́те, пресла́вное явле́ние Богома́тере: пи́саны на вече́рни. И ны́не, Трио́ди.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на Трио́ди, рядова́я песнь на 4 и Богоро́дицы песнь 6-я на 4. По вхо́де тропари́ Трио́ди и Богоро́дицы. Сла́ва, конда́к Богоро́дицы. И ны́не, конда́к Трио́ди. Проки́мен, Апо́стол, аллилу́ия, Ева́нгелие и прича́стен пре́жде ря́да Трио́ди, пото́м Богоро́дицы.

Максимовская икона Божией Матери

На иконе Пресвятая Богородица изображена во весь рост; левой рукой Матерь Божия держит Богомладенца Иисуса, правой протягивает омофор коленопреклоненному митрополиту Максиму.

Святитель Максим († 6 декабря 1305), по происхождению грек, был возведен на Киевскую митрополию, но переехал из Киева во Владимир-на-Клязьме и тем самым фактически перенес митрополию из разоренного монголо-татарским нашествием Киева во Владимир. Когда святитель прибыл во Владимир, во сне ему явилась Пресвятая Богородица, благословила его приход во Владимир и подала ему святительский омофор. Омофор этот хранился в Успенском соборе Владимира. В 1412 году, во время нашествия татарского царевича Талыча, он был вместе с другими ценностями сокрыт ключарем Патрикием. Патрикий был замучен татарами за отказ указать место, где он спрятал драгоценности.

Литература:

1. Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. Т. II, ч. 1. М., 1900, с. 94–96.

2. Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы... СПб., 1892, с. 207–208.

3. Месяцеслов святых всею Русскою Церковью или местно чтимых. Вып. VIII, апрель. Тверь, 1898, с. 122–123.

4. Виноградов А., протоиерей. История кафедрального Владимирского Успенского собора. Владимир, 1905, с. 43–44, 49.


Источник: Минея : В 12-и том. - Москва : Издательский Совет Русской Православной Церкви, 2002-. / Апрель. - 2002. / Ч. 1. – 310 с.; Ч. 2. - 397 с.

Комментарии для сайта Cackle