13-й день
Свята́го священному́ченика Арте́мона
НА ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Со безпло́тными совокупи́лся еси́,/ на земли́ живы́й,/ и с ни́ми непреста́нно слу́жиши Тро́ице,/ Арте́моне Богобла́женне./ Отону́дуже при́сно, я́ко Небе́сный челове́к ходя́,/ Вы́шним учи́ши земны́я Боже́ственным чудесе́м.
Боже́ственным сия́нием озаря́емь,/ мно́гими му́ками изнури́л еси́ твое́ те́ло,/ к невеще́ственней преста́вився зари́,/ е́юже разреши́л еси́ мольба́ми твои́ми/ страсте́й омраче́нную нощь, му́дре,/ озаряя́ ду́ши на́ша.
О творя́щих твою́ па́мять,/ священному́чениче, ве́рно,/ и мно́гия по́двиги честна́го твоего́ муче́ния пою́щих/ не преста́й моля́ при́сно сохрани́ти от бед и скорбе́й/ и бу́дущия изба́витися сим тли,/ Арте́моне му́чениче, Богопропове́дниче.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Нра́вом гнилы́м попо́лзся, ниц лежу́,/ и к Твое́й, Де́во, притека́ю тишине́:/ от бу́ри сопроти́вныя/ и искуше́ний многообра́зных мя изба́ви,/ да пою́ Твою́ благода́ть непреста́нно,/ Богоро́дице Ма́ти Присноде́во.
Крестобогоро́дичен:
У Креста́ предстоя́щи Сына и Бо́га Твоего́/ и долготерпе́ние Того́ смотря́ющи,/ глаго́лаше, пла́чущи, Ма́ти Чи́стая:/ увы́ Мне, Ча́до сладча́йшее,/ что́ сия́ стра́ждеши непра́ведно, Сло́ве Бо́жий,/ да спасе́ши челове́чество?
Кано́н, его́же краегране́сие по алфави́ту. Глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу,/ и еги́петскаго зла избежа́в,/ изра́ильтянин вопия́ше:/ Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
Отверза́я ра́зума сокро́вища, Пода́тель/ и сих благода́ть подава́ет оби́льно слове́с/ ве́рою восхваля́ющим страда́льца Его́ Арте́мона.
Стрело́ю пресла́дкия любве́ Христо́вы уя́звена/ от ю́ности тя, му́дре, теле́сное пристра́стие,/ Арте́моне, Сего́ любве́ не отсече́.
Писа́ния прини́к приле́жно Боже́ственнаго во глубину́, Арте́моне,/ извле́кл еси́ му́дре ра́зума лу́чшаго бога́тство,/ и́мже вся ве́рныя обогати́л еси́.
Богоро́дичен: Земноро́днии рождество́м Твои́м от земли́ к высоте́ Небе́сней/ вознесо́хомся вои́стинну, Чи́стая Богоро́дице,/ и А́нгельским ликостоя́нием причто́хомся.
Песнь 3
Ирмо́с: Ты еси́ утвержде́ние/ притека́ющих к Тебе́, Го́споди,/ Ты еси́ свет омраче́нных,/ и пое́т Тя дух мой.
Си́лою Ду́ха оде́ян, победи́л еси́ ополче́ния,/ я́же на Зижди́теля, Арте́моне вседо́блий.
Угаси́л еси́ пещь безбо́жия, преподо́бне,/ страда́льческих крове́й твои́х одожде́нии, Арте́моне пресла́вне.
Кипя́ Боже́ственным раче́нием и разжига́емь Боже́ственною любо́вию, преподо́бне,/ за сию́ пострада́л еси́.
Богоро́дичен: Разреши́ рождество́ Твое́ грехо́в на́ших, Чи́стая, вины́/ и пра́вдою вся ве́рныя связа́.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Испове́дании свяще́нными подо́бствовав и му́ченически жизнь соверши́в,/ к Небеси́ восте́кл еси́, Арте́моне му́дре,/ вене́ц неувяда́емый от Бо́га прие́м./ Тем святу́ю твою́ пра́зднуем па́мять, вопию́ще:/ помяни́ ны, священному́чениче, Христу́ предстоя́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным рождество́м Твои́м/ истле́вшее во страсте́х земноро́дных ме́ртвенное существо́/ и воздви́гла еси́ вся от сме́рти к животу́ нетле́ния./ Те́мже Тя по до́лгу блажи́м вси, Де́во препросла́вленная,/ я́коже прорекла́ еси́.
Крестобогоро́дичен:
На Кресте́ Тя возвы́шена я́ко узре́ Пречи́стая Ма́ти Твоя́, Сло́ве Бо́жий,/ ма́терски рыда́ющи, веща́ше:/ что́ но́вое и стра́нное сие́ чу́до, Сы́не Мой?/ Ка́ко, Жизнь всех, вкуша́еши сме́рти,/ оживи́ти ме́ртвыя хотя́, я́ко Милосе́рд?
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ смотре́ния Твоего́ та́инство,/ разуме́х дела́ Твоя́,/ и просла́вих Твое́ Божество́.
Же́ртва твоя́, сла́вне, на же́ртвенник Небе́сный вознесе́ся/ и благоприя́тна Влады́це всех ны́не бысть.
В виде́ние лу́чшее возне́с ум, Арте́моне преподо́бне,/ научи́лся еси́ та́ин Христо́вых,/ за ни́хже и пострада́л еси́.
Водрузи́вся на недви́жимем ка́мени Зижди́телевы, преподо́бне, любве́,/ прило́ги и треволне́нии враго́в не поколеба́лся еси́ весьма́ мы́слию.
Богоро́дичен: Я́ко неистоща́емое, Влады́чице, Тя дарова́ний сокро́вище иму́ще,/ незави́стныя да́ры чуде́с от Тебе́ вси прие́млем.
Песнь 5
Ирмо́с: Просвети́ нас повеле́нии Твои́ми, Го́споди,/ и мы́шцею Твое́ю высо́кою/ Твой мир пода́ждь нам,/ Человеколю́бче.
Волна́м, му́дре, безбо́жия запрети́в,/ спасл еси́ лю́ди благопокорли́выя,/ наста́вль во приста́нище ве́ры.
Свети́льник све́тел, в нощи́ ле́сти, преподо́бне,/ возсия́в доброде́телей све́том Богоразу́мия,/ на свет челове́ки напра́вил еси́.
Таи́нник Христо́в быв, Арте́моне преподо́бне, неизрече́нных та́ин,/ себе́ прине́сл еси́ Тому́ прия́тну же́ртву страда́нием.
Богоро́дичен: От скве́рны мя страсте́й и окаля́ния очи́щши,/ ду́шу мою́, Богоневе́сто, Твои́ми моли́твами чи́сту Бо́гу предста́ви.
Песнь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, мо́люся,/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего́.
Зако́нно за Христа́ страда́в, Арте́моне,/ обличи́л еси́ беззако́ннующих враг злочести́вое веле́ние,/ те́мже зако́нен му́ченик показа́лся еси́, Боже́ственными побе́дами венча́емь.
Изсуши́в му́тныя пото́ки безбо́жия слове́с твои́х огне́м,/ све́тлыя источи́л еси́ ре́ки ве́ры Богоразу́мия ве́рным,/ Арте́моне преподо́бне.
Вооружи́в, сла́вне, по́мысл на бори́теля зми́я,/ до́блим соплете́нием, Арте́моне, низложи́в его́, ме́ртва показа́л еси́/ и от Го́спода побе́ды вене́ц прия́л еси́.
Богоро́дичен: Бы́хом ме́ртвии, безсме́ртни Боже́ственною благода́тию рождества́ Твоего́/ и тле́ния пе́рваго изба́вихомся, Богоро́дице Чи́стая,/ и нетле́ния оде́ждею украси́хомся.
Песнь 7
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы/ в Вавило́не иногда́/ ве́рою Тро́йческою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще:/ отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Огне́м распаля́емь Боже́ственною Влады́ки лю́бовию, му́чениче сла́вне,/ в по́двиг трудо́в усе́рдно во́лею втекл еси́, зовы́й:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Си́лою Паракли́товою облече́н, му́чениче, я́ко апо́столи,/ пре́лести ополче́ния до́блим терпе́нием победи́в, пел еси́:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Целому́дрием житие́ украси́в и те́ло чистото́ю,/ чи́сто Христу́, Арте́моне, священноде́йствовал еси́,/ поя́ и воспева́я благода́рственная:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Да вся привлече́т к Небе́сней сла́ве Творе́ц всего́,/ из Тебе́, Богороди́тельнице, благоизво́ли роди́тися/ и с на́ми я́ко Человеколю́бец и Благоде́тель Бог пло́тию пожи́ти.
Песнь 8
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго,/ Его́же пою́т во́и А́нгельстии,/ хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.
Царя́ Небе́снаго, я́коже предпоче́л еси́ по достоя́нию от всех земны́х,/ с Сим во ве́ки, Арте́моне, сра́дуешися.
Превознесе́на тя душе́ю к Зижди́телю,/ прило́зи мучи́телей, страстоно́сче, ника́коже Сего́ отвлеко́ша любве́.
Све́та Боже́ственнаго блиста́ньми, страстоте́рпче, просве́щся,/ вшед в незаходи́мый же́ртвенник та́ин,/ я́ко таи́нник неизрече́нных.
Богоро́дичен: И́же челове́ческое естество́ прие́мый, Богоро́дице,/ из Тебе́ па́че ума́ и сло́ва/ сы́ны челове́ческия соде́ла сво́йственны.
Песнь 9
Ирмо́с: Вои́стинну Богородицу,/ Тя испове́дуем,/ спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая,/ с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.
Зи́му безбо́жия, му́чениче, прете́к, во благоче́стия ве́сну дости́гл еси́/ и со́лнца сла́вы све́та сподо́бился еси́.
Душе́вными и разу́мными очесы́/ прови́дев одесну́ю тебе́ стоя́ща Го́спода,/ не поколеба́лся еси́ мук, Арте́моне, волна́ми.
Я́ко Боже́ственныя неизрече́нныя сла́вы, страстоте́рпче,/ сподо́блься со страстоте́рпцы и ученики́ Христо́вы,/ о нас умоли́ Сего́, я́ко Благоутро́бнаго.
Богоро́дичен: Свы́ше, Богоро́дице, Твои́м благоутро́бием на́шу нищету́ посети́/ и от тли и бед нас изба́ви.
Священномученик Артемон
Священномученик Артемон родился в первой половине III века в Лаодикии Сирийской от христианских родителей. С юных лет он посвятил себя служению Церкви. В 16-летнем возрасте святой был поставлен чтецом и в этом звании трудился в течение 12-ти лет. За усердие к Божественным службам святитель Сисиний возвел его в сан диакона. С такой же ревностью и старанием святой Артемон исполнял это служение в течение 28-ми лет, после чего был рукоположен во пресвитера. В этом сане святой Артемон служил в Церкви Божией 33 года, проповедуя христианскую веру среди язычников. Когда император Диоклитиан (284–305) начал жестокое гонение на христиан, святой Артемон был уже старцем. Император издал указ, чтобы все христиане принесли жертвы идолам. Святитель Сисиний, узнав о скором прибытии в Лаодикийскую область военачальника Патрикия, вместе со священником Артемоном проник в капище богини Артемиды. Там они разбили и сожгли идолов. Затем святитель Сисиний и святой Артемон собрали паству в церкви и горячо убеждали христиан оставаться твердыми в вере и не страшиться угроз мучителей. Прибыв в Лаодикию, Патрикий устроил пятидневные торжества в честь языческих богов, а затем направился в капище Артемиды для принесения жертвы. Он узнал, кто разрушил капище, и с отрядом воинов направился к церкви, где молились христиане. Не дойдя до церкви, Патрикий почувствовал внезапный озноб, а затем жар, так что его пришлось, еле живого, внести в первый находившийся на пути дом. «Христиане прокляли меня, и это их Бог мучит меня»,– сказал он приближенным. Мольбы Патрикия к идолам не облегчили его страданий. Он послал гонца к святителю Сисинию и просил его помощи, обещая в благодарность сделать золотую статую епископа. Святитель ответил: «Золото твое да будет с тобою, а если хочешь исцелиться, уверуй во Христа». Патрикий испугался смерти и объявил, что верует во Христа. По молитве святителя Сисиния болезнь оставила его. Но совершившееся чудо не изменило закоснелой души язычника. Хотя он не тронул святителя Сисиния, однако отправился выполнять императорский указ к другим христианам в город Кесарию. По пути он встретил старца, за которым шли попарно шесть диких ослов и два оленя. Это был священник Артемон. На вопрос Патрикия, как он смог повести за собой диких зверей, святой Артемон ответил, что Христову Имени повинуется все в мире и для истинной веры во Христа нет ничего невозможного. Патрикий узнал от язычников, что встреченный на пути старец – тот самый Артемон, который разрушил капище Артемиды, он приказал схватить его и отвести в город Кесарию. Святой Артемон без страха последовал за воинами, а животным приказал идти к святителю Сисинию. Один из оленей получил от Бога дар слова и рассказал святителю, что случилось со святым Артемоном. Святитель послал ему в Кесарию благословение и просфору через диакона. В Кесарии Патрикий вызвал святого Артемона на суд и стал принуждать его принести жертву в капищи Асклепия. В том капище жило множество ядовитых змей. Жрецы никогда не открывали дверей, не принеся предварительно жертву идолу. Но святой Артемон, призвав Имя Иисуса Христа, без всякого страха вошел в капище и вывел оттуда множество змей. Язычники обратились в бегство, но святой остановил их и своим дуновением умертвил змей. Один из жрецов, Виталий, уверовал во Христа и просил святого Артемона крестить его. Патрикий думал, что святой Артемон умертвил змей волхвованием, и снова стал допрашивать его и истязать. В то время в Кесарию прибежал олень, говоривший со святителем Сисинием. Олень стал лизать стопы мученика, а затем, снова получив от Бога дар слова, обличил Патрикия, предсказав ему скорую смерть в кипящем котле. Патрикий испугался, что чудеса, совершаемые святым Артемоном, привлекут к нему еще больше народа, и приказал казнитъ его. Огромный котел наполнили кипящей смолой. Воины должны были бросить туда святого Артемона. Но когда Патрикий подъехал на коне к котлу, желая проверить, кипит ли смола, два Ангела в виде орлов схватили и бросили его в котел, а мученик Артемон остался жив. По молитве святого из земли исшел родник, в котором он крестил жреца Виталия и многих язычников, уверовавших во Христа. На следующее утро святой Артемон причастил новокрещенных Святых Таин. Епископ Кесарийский пришел приветствовать святого Артемона. Он отметил место, где страдал мученик, и впоследствии основал здесь церковь. Многие крестившиеся были посвящены во диаконов и священников, а Виталий поставлен епископом Палестинским. Священномученик Артемон, по зову Божественного гласа, пошел с проповедью Евангелия в Асию, в селение Вули. По дороге его восхитил Ангел и перенес в открытое ему в видении селение. Там он многих обратил к вере во Христа. Язычники схватили святого и отсекли ему голову († 303).