Чи́н Воздви́женїѧ Честна́гѡ и҆ Животворѧ́щагѡ Крⷵта̀
въ 14-й де́нь сентѧбрѧ̀ на ѹтрени
Поему великому славословию, облачится предстоятель во всю священную одежду и приемлет кадильницу с фимиамом, и приходит ко святей трапе́зе, и кадит Честны́й Крест крестообразно, и взимает его на главу, и исходит от олтаря северными две́рьми, предъиду́щым ему со двема́ лампадами даже до царских врат, и, тамо став, ожидает конца славословия и Трисвятаго. Сему же скончану, возглашает предстоятель велегласно:
Премꙋ́дрость, про́сти.
Мы же начинаем тропарь: Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́ и благослови: трижды. И приходит предстоятель, нося на главе Честный Крест до среды́ церкве пред святыя царския двери: тамо у́бо угото́вану анало́гию, полагает верху́ его Честный Крест и кадит крестообразно. Таже творит поклоны три до земли, в кийлибо бу́ди день, и взем Честный Крест со благово́нными василька́ми, на подножие Креста обложе́нными, станет пред аналогием зря к восто́ком. И протодиакон возглашает велегласно во услышание всех: Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лимся Тебе́, услы́ши нас, Го́споди, и поми́луй, рцем вси. И начинаем первую со́тницу, Го́споди, поми́луй, 50: зна́менающу предстоятелю в начале Честным Крестом, трижды. Таже преклоняет главу, ели́ко пя́дию отстояти главе от земли, и помалу воздвизается горе́ даже до скончания втораго, 50, Го́споди, поми́луй. Егда же доспе́ет до 97, Го́споди, поми́луй, возвышает глас свой екклисиа́рх, предстоятель же, прямо стоя́ и конца сотницы ожидая, зна́менует Крестом паки трижды. Таже обращается к западной стране. И глаголет протодиакон: Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни и оставле́нии грехо́в Вели́каго Господи́на и Отца́ на́шего Святе́йшаго Патриа́рха Пи́мена и всего́ о Христе́ братства на́шего, о здра́вии и о спасе́нии, рцем вси. И начинаем вторую сотницу, Го́споди, поми́луй. И творит предстоятель второе воздвижеиие, якоже преднаписася. Таже обращается к полуденной стране. И глаголет протодиакон: Еще́ мо́лимся о Богохрани́мей стране́ Росси́йстей, о власте́х и во́инстве ея́, да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́. И начинаем третию сотницу. Го́споди, поми́луй. Скончаваемей же той, обращается предстоятель к северной стране. И глаголет протодиакон: Еще́ мо́лимся о вся́кой души́ христиа́нстей, скорбя́щей же и озло́бленней, здра́вия, спасе́ния и оставле́ния грехо́в тре́бующей, рцем вси. И бывает четвертое воздвиженнс. И обращается предстоятель к восто́ком. И глаголет протодиакон: Еще́ мо́лимся о всех служа́щих и послужи́вших во святе́м хра́ме сем [или: во святе́й обители сей], оте́ц и бра́тий на́ших, о здра́вии и о спасе́нии, и оставле́нии грехо́в их, рцем вси. И начинаем пятую сотницу. По пятом же воздвижении поем: Сла́ва, и ны́не, кондак: Вознесы́йся на Крест во́лею: Пое́му же сему́, полагает предстоятель Честно́е древо Креста на аналогии, и поет тропарь сей во глас 6:
Крⷵтꙋ̀ твоемꙋ̀ покланѧ́емсѧ влады́ко, и҆ ст҃о́е воскрⷵнїе твоѐ пое́мъ и҆ сла́вимъ. Трижды. Поющим же и братиям то́йже тропарь, начинает кланятися предстоятель, и творит метания два пред Честным Крестом, таже целует его. По целовании же творит паки едино метание, та́кожде и на оба лика по единому метанию. Посем приходят братия вся от десны́я и левыя страны два два, по чину покланяются и целуют Честный Крест. Поем же и стихиры самогласны, до́ндеже совершится целование.
Стихиры Креста, глас 2: Прииди́те, ве́рнии: глас 5: Прииди́те, лю́дие, пресла́вное чу́до ви́дяще: Глас то́йже: Глас проро́ков Твои́х: глас 6: Четвероконе́чный мир: Проро́ков гла́си: Глас 8: Глас проро́ка Твоего́ Моисе́а, Бо́же: Днесь Влады́ка тва́ри: Сла́ва, и ны́не: Днесь неприкоснове́нный сушество́м: И по скончании целования Честнаго Креста поставляется аналогий с Честным Крестом одесну́ю страну царских двере́й и тамо стои́т, до́ндеже праздник отдается.
Аще ли же не в соборных храмех, и воздвижение Креста не бывает, то́чию поклонение Кресту, якоже указано в Неделю третию Святых постов.