Азбука веры Православная библиотека святитель Кирилл Туровский Слово о слепце и о зависти жидов, от сказания Евангельского, в Неделю 5-ю по Пасхе

Слово о слепце и о зависти жидов, от сказания Евангельского, в Неделю 5-ю по Пасхе

Источник

Милость Божию и человеколюбие Господа нашего Исуса Христа, благодать же Святаго Духа, дарованую обильно человечьскому роду, сказаю вам, братие, добрии христолюбивии послушьници, чада церковная, сынове света и причастьници Царствия Не об. беснаго. Нъ не от своего сердца сия изношю словеса, – в души бо грешьне ни дело добро, ни слово пользьно ражаеться, – нъ творим повесть, въземлюще от святаго Еваньгелия, почтенаго нам ныня от Иоана Фелога, самовидьця Христовых чюдес.

Глаголеть бо: В оно время мимоида Исус обрете человека слепа от рожества, и не преже помолися Ему слепець, ни въследуя просить прозрения, нъ по въпросе Своих си ученик дивьно чюдо творить, известо указая Себе благыми делы, яко то есть Бог.

Приде ныня в Иерусалим и обрете человека слепа тако и от рожена. Того ради рече апостол: «мимоидый», миноваше бо уже ветъхый закон с требами козьих жьртв и с предании старьчьскых заповедий, не могый ицелити человечьскых недуг; ничтожо бо закон Моисеев съвьрьши, нъ всех предасть под грех. Сам же Творець твари и Законудавець приде обновит твари и спаст человека, якоже пророк о Немь глаголеть: Не ходатай, ни ангел, нъ Сам Господь спасе ны. Темь и к въпросу апостольскому глаголеть о слепьци: Ни сь съгреши, ни родителя его, нъ да ся явять дела Божия на немь. И си рек, плюну на землю и съмяте прах от плюновения. Вижь како показаеть Своего Божества исконьнаго дела образ: тако бо и в начало твари възьм персть от земля и створи человека. Сице и ныне помазав каломь слепьцю [добавление: очи ], посла его к купели Силуамьстей да умывъся прозрить, [добавление: и не токмо прозрит, ] нъ и сквьрну прадедьняго очистить греха, крещениемь же породивъся сын света будеть. Оле мудрость Божия и неиздреченьное человеколюбие! Кая душа не веселиться о милости Его, еюже ны възлюби и далече суща близь об. к Собе приведе, всего человека сдрава створив, раслаблена въстави, хромыя убыстри, прокаженыя очисти, слукыя исправи, глухыя и немыя добре слышаща и глаголивы створи, сухорукыя укрепи, бесы от человек прогнав и слепыя просвети! Нъ жидове на Благодателя гневають, июдеи ръпъщють на чюдотворца, израильтяне съвет творят на Спаса своего, сынове Ияковли погубити мыслять пришьдъшаго спасет всего мира, садукеи прозревъшаго на судище влекут, иродьяне съборище съвъкупляють: не верують бо человеку, яко тъ есть бывый преже слеп. Книжници изумевъшеся пытають родителю прозревъшаго: Аще то есть, глаголюще, ваю сын? Левгити дивяться, видяще яснозрящею зеницю уродивъшагося без очью, старьци укаряють в суботу отвьрзъшаго очи слепьцю. Народи, хваляще Бога, преславьному дивяться чюдеси и вьсь Иерусалим радуеться, Исуса Христа величающе. Нъ фарисеи льстяще народы хулять чюдотворца, жьрци изгонять от съборища помилованаго Богомь, археереи претять прозревшему, да похулит просветивъшаго и, глаголюще: Сий человек несть от Бога, понеже суботы не хранить. Сами межю собою злохытрьемь пряться, а не радуютъся о преславных Божиих чюдесех, иже не в иномь языце съдевахуся, ни иноплеменьникомь в мьчте [вариант: честе] творима бяху, нъ в племени Аврамли, в сынох Израилевых, в граде Давидове, своего языка человекомь, егоже вси нарицаху сыномь Иосифовомь, о Немьже мнози послушьствоваху: Прокажении очищени и бесьнии от злых избавлении дух, и от мьртвых темь въскрешении, и всея Пале об. стины людии, боле пяти тысящь [добавление: муж], иже пятью хлеб до избытъка насытивъшеся от Христа в пустыни. И все се съведаху жидовьскыя старейшины, нъ зависть не дадяше им познати Божия благодати, да быша глаголали тако: Велий еси, Господи, и чюдьна дела Твоя, яко посетил еси нас милостию и створи избавление людем Своим! Нъ изгнавъше от сбора прозревъшаго, к собе сами прю сътавльше, глаголаху: Что створим галилеянину сему Исусу? яко уже отврещи хощеть богоданый Моисеев закон и старьчьская предания в посмех положил есть, а рыбаре Тивериадьскаго езера невегласы суща яже по Собе ныня водить, честьнейше архиереи и фарисеи створил есть. Ис церкве продающих овца и голуби изгонить, а мытаре и грешьникы приимая в жьртвеник въводить и с нимь ясть же и пиеть /28 бе[с] сумнения. На архиерее и книжьникы Господьскы грозиться и фарисеем с левгиты акы властель претить, глаголя: Горе вам, книжьници, фарисеи, лицемери! А блудьнице, от любодеець отводя, святы нарицая, глаголеть: О жено! вера твоя спасе тя, иди в мир! Церковь же Божию разорити велить и трьми деньми пакы въставити ю хупеться. Се же яве есть, яко ругаеться чюдней сей церкви, ибо в Сухоме блудьници рекл есть: Настанеть время, егда ни в горе сей, ни в Иерусалиме поклоняться Богови духомь. И еще же все злато кесареви поущаеть ны отдати, и всем по Своему следу ходити в нищете велить. А Моиси у егюптян при исходе повеле отцем нашим с льстию златыя тех съсуды поимавъше усвоити. И се же несть ли Его смертьная вина, яко и Сыномь Божиимь нарицаеть Ся! А Писание глаголеть: Слыши, Израилю: Господь Бог твой един есть! Друзии же глаголаху: Ни, братие: не хулим Бога, ни творим сурово /28 об. съвета; аще не бы от Бога был, не могл бы сих творити знамений! Нъ еда Сь есть, о Немьже писа Моиси, глаголя: Пророка вам въставить Бог от братия вашея, и яко мене тако и Того послушайте! Исаия же: Радуйся, земле Июдова, яко в тебе явиться Избавитель твой, и тогда отверзуться очеса слепых и ушеса глухых услышать. И пакы Иеремия: Се Бог нашь на земли явися и с человекы поживе, и вси дьржащеися по Нь живуть и оставльше Его умруть. Нъ испытаим, реша, добре, възовем и еще второе прозревъшаго, приведем и родителя его в събор: познаета ли, аще то есть тою сын, егоже слепа родиста. Еда не то будеть тою сын, и обличим галилейскую лесть, и осужена будета оба на смерть.

И пакы възвавъше человека бывъшаго слепа, глаголаша: «Дажь славу Богу! Мы вемы, яко тъ человек грешен есть». Нъ прозревый не обинуяся истину им глаголеть: «О роде неверьн, пълн неправды и всякого безакония! коему Богу славу поущаете мя въздати! Понеже давъшаго мне очи похулити нудите, льстите мя акы безумьна, вашемь причаститися гресе, томите паче мучитель, отвергъше истину, глаголати лъжю. Несть слышано от века, яко отверзе коли кто очи слепу рожену, якоже се мне ныня Бог Аврамов створи! И кто есть ин Бог болша Сего показал в Израили чюдеса? Еда телчи главе славу велите ми въздати, ейже в пустыни отци ваши поклоньшеся, погибоша: Бога бо, рече, родивъшаго я, оставиша и забыша Бога Спаса своего. Еда ли Вефильскыма пожру телицама [вариант: телцема ], имаже вы с Еровамомь пожьрше в руце оружия предани бысте Богомь? Раздражиша бо Мя, рече, въ щюжих и в мьрзостьх своих прогневаша Мя. Ци ли на высокыя холмы хощете мя повести [вариант: посадити ], идеже вы своя дети бесом закаласте? Пожроша бо, рече, демоном, /29 об. а не Богу, – богом, ихъже не ведаша [вариант: видеша] отци их. Что же и еще от мене хощете слышати, понеже рекох вам и не веруете? Еда и вы ученици Его с мною хощете быти?»

Фарисеи же укориша и, глаголюще: «Ты ученик еси Того, а мы Моисеови есм ученици!» Отвещав и рече им бывый преже слеп: «Аще бысте были Моисееви ученици, не бысте избивали посланых к вам от Бога пророк, язычьскым покланяющеся рукотвореным богом! А Моисий тако заповеда: Да ся не поклониши богу чюжему, ниже послужиши делом руку человечю! Не вы ли Иеремию каменьемь побисте и еюпьтьскому козлу с кадиломь полагающе требы, ихъже деля възъяривъся на вы глагола Господь: Съберу на ня злая и стрелы Моя сконьчаю на них! И пакы Исаию древяною претросте пилою, с Манасиею бездушьным служаще кумиром, о нихъже речено бысть: бози, иже не створиша не бесе ни земля, – ти да погыбнуть с работающими им! И еще же Иосию поразисте в Самареи, с Ахавомь не сущему богу молящеся Валу; и се видев, зело разгневася на люди Своя Господь, и омьрзе Ему достояние Свое, и расточи десять скипетр Израиля в страны язык, и на прочая посла зубы зверины, с яростию пресмыкающихъся по земли. Такоже и великаго Иезекиля пролиясте кръвь, бранящю вам вавилоньскым не кланятися капищем, ихъже Данил на срамоту вам съкруши. Нъ молю вы: не глаголете на Бога неправды, нъ смотрите пророчьскых писаний, еда се есть Христос, пришьдый от Бога на спасение Израиля! Аще бо Сий не бы от Бога был, не бы могл творити ничтоже!»

Отвещаша жьрци с фарисеи: «В гресех родилъся еси весь, и ты ли ны учиши?» И изгнаша и от съборища своего вън, изгнаша и от ненавидимаго Богомь съборища жидовьскаго, нъ святая Христова отвьрзеся ему Церкы. Издринуша и от фарисейскаго лъ об. жесловеснаго учения, нъ от апостол Святого Духа душепользных поучений насладися. Не окропиша его завистивии жьрци попеломь уньца с кръвию козлею к плътьстей чистоте, нъ ангельскый [вариант: апостолскый] святый ефилиел на того вьрх крьщениемь излияся. Не утешиша его богохульнии старьци Израилеви, нъ архиепископи новаго закона, с нимь веселящеся, Христа славять. Отвьргошася его плътьскыя ужикы, нъ духовьная о Христе братия прияша его, ихъже водою и духомь язычьская породи церкы. Чюжа его собе створиша друзи и знания, нъ святии ангели на небесех друголюбьно с нимь радуються. Не даша ему жьрци в Соломоню вълести церковь, нъ горняго Иерусалима святая святых с богоугодьными патриархы акы пьрвеньца приат его. Не огласиша его богомьрзъции жидовьстии архиереи, нъ Сам Исус Христос Сын Божий пакы по изгнании обрете и, и не тъкмо огласи, нъ и о святи его, рек: «Ты веруеши ли в Сына Божия?» То бо есть глаголяй с тобою! Он же, припадая на земли, сице въпияше: «Верую, Господи, и кланяю Ти ся! Верую в Тя, Сыне Божий, и [добавление: кланяю Ти ся] прославляю Тя! Верую, Владыко, и проповедаю Тя, Спаса миру Христа! Верую, милостиве, Твоему на землю пришьствию и Тобою на небеса человеком въшьствию! Ты бо еси о Немьже писаша пророци, дозряще духомь Твоего въчеловечения! Ты еси егоже прообразиша патриарси Агньца Божия, всего мира грехы взяти хотящаго! Ты, Господи, Сам еси о Немьже учиша законодавьци: Егда придеть Месия, упразнить закон и подасть благодать! Тобе бо дасться всяка власть, всяка и сила на небеси и на земли! Тебе вся тварь бездушьная послушаеть раболепьно, и всяко дыхание видимое и невидимое знаеть Тя, своего Творца и Владыку! Нъ израильтьстии людие окаменеша на Тя завистию и свои очи от Твоих отьвратиша чюдес! Видеша бо дивна и пресла об. вна Тобою творимая, Христе, знамения, нъ не познаша завистию Божия силы в Тобе являемыя. Завидеша бо пьрвое Твоему рожьству, егоже небеса поведахуть звездою, а они к Ироду о убийстве Ти клеветаху; завидеша и творимым Тобою чюдесем и глаголаху: О Вельзауле, князи бес, изгонить бесы! И не почивають, акы пси лающе на своего благодателя [вариант: Владыку]!»

Нъ мы ныня, оставльше июдейское злобесование, похвалим помилованаго Богомь человека. Сий бо не тъкмо тельсныма прозре очима, нъ и душевьныма просветися зракома; на земли проповедьник бысть Сыну Божию и на небесех апостольскаго сподобися венца. О крепкый Христове воине, доблий на лесть въоружниче и дьрзый лъжи обличителю, непобедимый страстотерпче, искусьный Сына Божия поборниче, посрамителю безаконьных фарисей и проповедниче истины, добрый прежеприимниче новому закону, пьрвый поклоньниче Господа и Бога и Спаса нашего Исуса Христа, Емуже слава с Отцемь и с Святыимь Духомь и ныня и присно.


Источник: Памятники Российской словесности XII века. Творения Кирилла, епископа Туровского / К. Калайдович. Москва: Типография С. Селивановского, 1821 г. - 304 с. / Слово о слепце и о зависти жидов, от сказания Евангельского, в Неделю 5-ю по Пасхе. 56-64 с.

Комментарии для сайта Cackle