Служба на празднование Пресвятей Владычице нашей Богородице ради иконы Ея, именуемыя Максимовская
ВЕЧЕР
На Господи, воззвах: стихиры Триоди 3 и Богородицы 5, гл. 1.
Подобен: О, дивное чудо:
О, дивное чудо!/ Царица Небесная святителю Максиму является/ и омофор тому подает./ Веселися, граде Владимире,/ таковаго посещения сподобивыйся./ Возопиим, вернии,/ святителя Максима имуще предначальником,/ Благодатная, радуйся,/ с Тобою Господь,/ подаяй Тобою Церкви Русской велию милость.
Дивны Твоя тайны, Богородице!/ В вышних с Сыном Твоим пребывающи,/ на землю присно призираеши/ и людей, к Тебе притекающих,/ богоподобными чудесами осияваеши./ Православные, вкупе со святителем Максимом возопиим:/ Благодатная, радуйся,/ с Тобою Господь,/ подаяй Тобою земли Русской велию милость.
Твое дивное явление святителю Максиму/ славят Силы Небесныя./ Радуются же людие града Владимира,/ ежелетно знамение милости Твоея воспоминающе,/ припадают к Тебе, Царице Небесная, архиереи и священницы,/ монаси и вси православнии и вопиют:/ Благодатная, радуйся,/ с Тобою Господь,/ подаяй Тобою людем русским велию милость. 148ЗРИ:
Слава, глас 6:
Приидите, вернии,/ преславное явление Богоматери празднуим./ Днесь ангельстии собори торжествуют/ и на веселие нас, земных, призывают/ с любовию немолчно пети:/ радуйся, на Небеси царствующая/ и сущих на земли посещающая./ Радуйся, священническаго чина честная похвало./ Радуйся, всех верных упование и спасение./ Темже Тя христианский род/ непрестанно ублажает.
И ныне, Триоди. Чтения три, Богородицы (Быт. 28, 10–17; Иез. 43, 27 и 44, 1–4; Притч. 9, 1–11).
На литии стихира Триоди литийная мимошедшей Недели и Богородицы
Стихира самогласна, глас 2:
Небес высшая, и Херувим славнейшая,/ и всея твари честнейшая,/ премногия ради чистоты/ Материю Божиею быти сподобльшаяся,/ Сына Своего Божественнаго на руку держащи,/ святителю Максиму является,/ радости того исполняет/ и всем верным подает велию милость.
Слава, и ныне, глас 5:
Воспойте, людие, Матери Бога нашего, воспойте./ Днесь бо святителю Максиму является,/ из Нея без семене Воплощшагося/ на руку Своею держащи./ егоже и молит непрестанно/ даровати граду Владимиру и всей земли нашей/ мир и велию милость.
На стиховне стихиры, глас 2.
Подобен: Доме Евфрафов:
Людие православныя,/ соберитеся ныне/ торжествовати светло/ праздник Чистыя/ единыя Богоматери.
Стих: Помяну имя Твое/ во всяком роде и роде.
От Девы Пречистыя/ неизреченно Возсиявший/ и на руку Ею Держимый/ святителю Максиму/ благословение подаде.
Стих: Слыши, Дщи, и виждь,/ и приклони ухо Твое.
О чудесе новаго,/ о знамения страшнаго,/ како Царица Небесная/ во граде Владимире/ святителю является.
Слава, глас и подобен тойже:
Подаждь певцем/ образа Матере Твоея,/ Спасе наш,/ грехов прощение/ молитвами святителя Максима.
И ныне, Триоди.
Тропарь, глас 4:
Днесь светло красуется славнейший град Владимир,/ радостно совершая, Владычице,/ праздник явления Твоего святителю Максиму, в нем бывшаго,/ о немже ныне воспоминающе/ и молящеся Тебе, взываем сице:/ о Пречудная Владычице Богородице,/ молися Превечному Архиерею Сыну Твоему,/ да непоколебиму утвердит Церковь Православную,/ град наш Владимир и всю Русскую землю/ в мире сохранит/ и спасет в правоверии души наша.
НА УТРЕНИ
По 1-м стихословии седален Триоди, дважды. Слава, и ныне, седален Богородицы, глас 6.
Подобен: Еже о нас исполнив...
Дево Пречистая Богородице,/ призри с Небесе, и виждь наше уничижение,/ и умилосердися о людех Твоих:/ ни откуду бо надеемся помощи получити в скорбех,/ имиже искушаемся./ Темже буди с нами, и никтоже возможет на ны.
По 2-м стихословии седален Триоди, дважды. Слава, и ныне, седален Богородицы, глас 6.
Подобен: Еже о нас исполнив...
Владычице Чистая, призри, Богородице,/ виждь наших язв болезни/ и умилосердися, Пречистая, и исцели жжение совести,/ Твоею милостию орошающи и вопиющи рабом Твоим:/ Аз есмь с вами, и никтоже возможет на вы.
Величание
Величаем Тя,/ Пресвятая Дево,/ и чтим образ Твой святый,/ егоже святитель Максим даде граду Владимиру в покров/ и всем верным во спасение.
По полиелеи седален, глас 6.
Подобен: Еже о нас исполнив...
Безпомощным крепость Ты воистинну, Пресвятая Дево Мати./ Отсюду, смиреннии, Тобою возвышаемся,/ о Тебе высоце держимся:/ всем бо Ты еси Покров и Хранительница/ и всех утешаеши, вещающи нам:/ Аз есмь с вами, и никтоже возможет на вы.
Слава, и ныне, глас тойже.
Евангелие Богородичное от Луки, зач. 4.
По 50-м псалме стихира, глас 2:
Не ввери мя человеческому предстательству,/ Пресвятая Владычице,/ но прими моление раба Твоего:/ скорбь бо об держит мя,/ терпети не могу демонскаго стреляния,/ покрова не имам,/ ниже где прибегну, окаянный, всегда побеждаемь/ и утешения не имам, разве Тебе, Владычице мира,/ упование и предстательство верных,/ не презри моление мое,/ полезно сотвори.
Канон Триоди со ирмосом на 6, ирмосы дважды и Богородицы на 6.
Канон Богородицы, глас 1:
Песнь 1
Ирмос: Воскресения день,/ просветимся, людие,/ Пасха, Господня Пасха:/ от смерти бо к жизни/ и от земли к Небеси/ Христос Бог нас преведе,/ победную поющая.
Торжества день,/ просветимся, людие!/ Царица бо Небесная/ преславно святителю Максиму явися./ Темже ликуем вси в радости,/ победную поюще.
Очистим чувствия/ и узрим в неприступном свете/ Матерь Света,/ ко святителю пришедшую,/ и радующеся, Ей вопием:/ радуйся, Мати Господня.
Небеса убо достойно да веселятся,/ земля же да радуется,/ да празднует же град Владимир/ и вся Русская страна да торжествует,/ почитающи заступление Богоматере.
Да ликуют согласно небо и земля/ в праздник Пречистыя Богоматери,/ Та бо всем верным освящение подает./ Сию восхвалим, душевно радующеся.
Катавасия: Воскресения день...
Песнь 3
Ирмос: Приидите, пиво пием новое,/ не от камене неплодна чудодеемое,/ но нетления источник,/ из гроба одождивша Христа,/ в Немже утверждаемся.
Приидите, благодать вси почерпем,/ не от камене неплодна истекающую,/ но от Пречистыя Богоматере,/ яко от неистощимаго источника,/ от негоже вси освящаемся.
Приидите, песнь новую поем,/ торжество Богоматери совершающе,/ со псалмами и пением ликующе/ и Деве Пречистей/ с любовию покланяющеся.
Ныне вси исполнившеся радости,/ архиереи же и священницы,/ монахи и мирстии./ Празднуем светло явление Богоматери,/ имже утешаемся.
Течет благодать изобильная/ от Твоего, Богородице, образа,/ всем источающи/ зол избавление, и здравие, и милость.
Кондак, икос и седален Триоди. Слава, и ныне, седален Богородицы, глас 6.
Подобен: Еже о нас исполнив...
Владычице Преблагословенная,/ услыши нас, смиренных,/ верно Тебе покланяющихся/ и славящих державу Твою, Всечистая:/ иныя бо, кроме Тебе, помощи не имамы./ Темже возопий поющим Тя:/ Аз еемь с вами,/ и никтоже возможет на вы.
Песнь 4
Ирмос: На божественней стражи/ богоглаголивый Аввакум/ да станет с нами и покажет/ светоносна Ангела,/ ясно глаголюща:/ днесь спасение миру,/ яко воскресе Христос,/ яко Всесилен.
На божественней стражи,/ в молитвеннем бдении станем/ и яко светоносную свещу Святую Деву узрим,/ из Неяже возсия Избавитель и Господь,/ спасаяй всех, яко Всесилен.
Богоотец убо Давид пред сенным ковчегом скакаше, играя,/ людие же Божии святии,/ чудеса Богоматере зряще,/ веселимся божественне,/ ибо реки милости источает нам Владычица,/ яко Преблагая.
Что Ти принесем, Богомати,/ яко град наш Владимир освятила еси/ Твоим дивным явлением?/ егоже ныне воспоминающе,/ благодарно славословим Тя.
Днесь верным радость велия:/ изливает бо Пречистая милости/ всем, с любовию притекающим к Ней./ Темже стецемся, братие,/ и чудес Богоматери насладимся.
Песнь 5
Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку,/ и вместо мира песнь принесем Владыце,/ и Христа узрим,/ правды Солнце,/ всем жизнь возсияюща.
Утренююще, воспеваем Тя, Владычице,/ песней похвалы плетуще,/ по Твоему ходатайству надеющеся/ Свет узрети невечерний,/ присносияющий.
Безмерное Твое, Богомати, милосердие/ нуждами житейскими содержимии зряще,/ радуемся светло,/ весело вопиюще:/ радуйся, Радосте наша.
Приступим, свещеноснии,/ к Божией Матери днесь/ и спразднуем любопразднственными чинми/ явление Ея преславное.
Просвещается Твоими светолучными лучами/ и ликует днесь в Твоем празднице,/ Богомати Всенепорочная,/ благочестивых собрание.
Песнь 6
Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли/ и сокрушил еси вереи вечныя,/ содержащия связанныя, Христе,/ и тридневен, яко от кита Иона,/ воскресл еси от гроба.
Сниди к нам Твоим милосердием, Пречистая,/ разреши скорби наша,/ виждь обстояния, одержащия нас,/ покрой и заступи всех,/ Твоея помощи тепле ищущих.
Ликующе в песнех божественных, вернии,/ воскликнем Деве,/ праздник Ея совершающе,/ освящения бо источник изливает всем,/ с любовию к Ней притекающим.
Спасе мой Преблагий/ и всяческих Творче,/ Чистыя Богоматере богоприятными мольбами/ соблюди Твоих певцев/ невредимыми от всех бед.
Тя поем, Богомати,/ и Тебе покланяемся./ Не презри моления рабов Твоих,/ заступи в бедах наших,/ яко сущи Милостива.
Кондак, глас 6:
Подобен: Еже о нас исполнив...
Призри на нас, Всепетая Богородице,/ возсияй просвещение сердцам помраченным/ и озари стадо Твое, Пречистая,/ елика бо хощеши и можеши,/ яко Мати сущи Зиждителя,/ и возопий молящим Тя:/ Аз есмь с вами,/ и никтоже возможет на вы.
Икос
Земная на земли оставльше/ и мысли от страстей очистивше,/ приидите ныне, вернии,/ дивное явление Богоматери святителю Максиму воспомянем:/ како омофор тому подаде/ и пасти словесныя овцы во граде Владимире повеле./ Вперим зрение, вкупе и чувства ко Пречистей Богоматери/ и к Ней молитву усердную вознесем:/ не остави нас, стадо Твое, Владычице,/ утеши нас, яко Мати,/ настави нас, яко сынов,/ и возопий молящим Тя:/ Аз есмь с вами,/ и никтоже возможет на вы.
Песнь 7
Ирмос: Отроки от пещи избавивый,/ быв человек,/ страждет яко смертен,/ и страстию смертное/ в нетления облачит благолепие,/ един благословен/ отцев Бог и препрославлен.
Отроки от пещи Избавльшаго/ нетленно родила еси, Пречистая,/ по рождестве, яко и прежде рождества Сохраньшаго Тя./ егоже молящи не престай/ с любовию чтущих Тя.
Вси ныне, богомудрии, соберитеся,/ светлое празднество совершающе,/ Владычицу верно от души восхвалим:/ радуйся, Благословенная,/ Мати Божия Препрославленная.
Воистину священное ныне, Богомати, сие торжество,/ егоже святитель Максим учреди/ во свидетельство всем/ неусыпнаго Твоего о стаде Твоем промышления./ Темже Тя с любовию величаем.
Вси ныне со благоговением поклонимся/ Пречистей Деве Богоматери,/ молящеся со святителем Максимом/ и радуйся Гавриилово/ принесем Благодатней.
Песнь 8
Ирмос: Сей нареченный и святый день,/ един суббот царь и господь,/ праздников Праздник/ и Торжество есть торжеств,/ в оньже благословим Христа вовеки.
Сей нареченный и святый день/ всех во граде Владимире и во области его сущих созывает на веселие./ Снидемся убо в радости/ и возопиим Богородице:/ радуйся, Чистая, во вся веки.
Приидите, вернии,/ исполнимся божественнаго благоухания/ в праздник Божия Матери/ и Сию прославим,/ поюще во вся веки.
Троичен: Отче Вседержителю и Слове и Душе,/ Едино в Триех Лицех Существо,/ сохрани град сей и землю нашу/ от всякия скорби и беды,/ мольбами Девы Богородицы,/ святителя Максима и всех святых Владимирских.
Возведи очи Твоя, Чистая, и виждь:/ се бо приходят к Тебе/ от запада, и севера, и юга,/ и востока чада Твоя,/ Тя прославляюще во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Светися, светися,/ новый Иерусалиме,/ слава бо Господня/ на тебе возсия./ Ликуй ныне/ и веселися, Сионе./ Ты же, Чистая, красуйся, Богородице,/ о востании Рождества Твоего.
Светися и радуйся, славный граде Владимире,/ ибо Богоматерь тя градом Своим наименовала./ Ликуйте ныне и веселитеся, вернии,/ красуйся же и вся Русская земля,/ заступлением Владычицы хранимая.
О Божественнаго, о любезнаго,/ о сладчайшаго Твоего гласа,/ егоже святителю Максиму изрекла еси!/ Присно убо, о Богомати,/ промышляяй о стаде Твоем,/ да Тя Помощницу во всем имуще,/ радуемся о Твоем заступлении.
О Мати Божия и Дево!/ В молитву приводим Тебе/ чудотворцев Владимирских,/ ихже предстательством/ присно покрывай нас в житии сем,/ сподоби же и нас невечерняго дне/ во Царствии Сына Твоего.
Согласно, Дево, Тебе блажим вернии:/ радуйся, Мати Бога нашего Преславная,/ Присноблаженная и Пренепорочная,/ едина, честнейшая Херувим/ и славнейшая без сравнения Серафим.
Светилен
Сладость Ангелов, святителей радость,/ христиан всех Предстательнице,/ Дево Мати Господня,/ заступи нас и избави от вечных мук.
Слава, и ныне, Триоди, дважды.
На хвалитех стихиры Триоди 3, и стиховны того дне, и Богородицы 3, глас 1: 1-я: О, дивное чудо... 2-я: Дивны Твоя тайны... 3-я: Твое дивное явление... Слава, глас 6: Приидите, вернии, преславное явление... писаны на вечерни. И ныне, Триоди.
НА ЛИТУРГИИ
Блаженны от канона Триоди, рядовая песнь на 4 и Богородицы песнь 6-я на 4. По входе тропари Триоди и Богородицы. Слава, кондак Богородицы. И ныне, кондак Триоди. Прокимен, Апостол, аллилуиа, Евангелие и причастен прежде ряда Триоди, потом Богородицы.
Справка: Максимовская икона Божией Матери.
На иконе Пресвятая Богородица изображена во весь рост; левой рукой Матерь Божия держит Богомладенца Иисуса, правой протягивает омофор коленопреклоненному митрополиту Максиму. Святитель Максим († 6 декабря 1305), по происхождению грек, был возведен на Киевскую митрополию, но переехал из Киева во Владимир-на-Клязьме и тем самым фактически перенес митрополию из разоренного монголо-татарским нашествием Киева во Владимир. Когда святитель прибыл во Владимир, во сне ему явилась Пресвятая Богородица, благословила его приход во Владимир и подала ему святительский омофор. Омофор этот хранился в Успенском соборе Владимира. В 1412 году, во время нашествия татарского царевича Талыча, он был вместе с другими ценностями сокрыт ключарем Патрикием. Патрикий был замучен татарами за отказ указать место, где он спрятал драгоценности.
ЛИТЕРАТУРА
Голубинский Е. Е. История Русской Церкви. М., 1900. Т. 2. Ч. 1. С. 94–96.
Снессорева С. Земная жизнь Пресвятой Богородицы. СПб., 1892. С. 207–208.
Месяцеслов святых всею Русскою Церковью или местночтимых. Тверь, 1898. Вып. VII. Апрель. С. 122–123.
Виноградов А., прот. История кафедрального Владимирского Успенского собора. Владимир, 1905. С. 43–44,49.
* * *
ЗРИ: Аще 18 апреля случится от субботы Лазаревой до Недели антипасхи, празднуем Пресвятей Богородице ради Максимовския иконы в понедельник Фоминой седмицы и поем службу Ея вкупе со службою Триоди. Аще же 18 апреля случится после Недели антипасхи, празднуем Пресвятей Богородице в свое время и поем службу Ея такожде вкупе со службою Триоди того дне.