Глава 9. Дней седмичных, и в нихже поем аллилуиа
О еже како подобает знаменати на всяк день. Зде же указание о вечерни, и о утрени дней седмичных, и в нихже поем аллилуиа: и о 1-м часе.
Пред вечером мало, кандиловжигатель взем благословение от настоятеля, знаменует в кампан, и собравшимся братиям в притвор церковный, чредный же священник востав творит начало: Благословен Бог наш:
И учиненный чтец глаголет: Слава Тебе, Боже наш: и прочее. И чтет 9-й час с междочасием его, аще и Бог Господь будет, и по конце его знаменает в два, или 4 кампана, по уставу.
[Зри] Вестно буди, егда 9-й час глаголется в притворе, тогда творит священник 9-го часа отпуст.
По отпусте же вшед во храм, творит начало вечерни по обычаю. [Аще же глаголется 9-й час во храме, отпуст 9-го часа не бывает.]
По скончании же клепания востав священник, вшед во храм творит пред царскими враты поклонения три: вземлет же и епитрахилий сущий у царских врат, благословив и, и целовав верх, идеже начертан крест, возложив на выю свою, глаголет: Благословен Бог наш: отверзает же и внутреннюю дверь, сиречь завесу, тафтою, или иным видом устроену.
Предстоятель же глаголет: Приидите поклонимся, трижды: И предначинательный псалом. аще есть аллилуиа, и творим 3 поклоны, стояще на местех своих рядом, уравняющим поклоны всем вкупе со опасением. [Тако убо поклоняющимся, несмущения ради церковнаго.]
Сему же глаголему, чтет священник молитвы светильничныя пред святыми дверьми стоя непокровен, и по исполнении того,
Слава и ныне, аллилуиа трижды, и поклоны 3.
Таже священник глаголет ектению великую, и возглас. И посем кафисма обычная ряду: и по коейждо Славе, аллилуиа трижды, и поклоны три.
Священник же положив епитрахилий на месте его, и отшед стоит на обычном месте своем, Дóндеже стихословится кафисма псалтира: в конец же третияго антифона, отходит пред святыя двери, возложив на ся епитрахилий, глаголет малую ектению и возглас.
Таже вшед во олтарь, вложив фимиам в кадильницу, и благословляяй е глаголет и обычную молитву кадила: и кадит по обычаю святилище, и храм весь, настоятеля и лики, и всю братию.
И посем: Господи воззвах, поем во глас минеи, стихиры Богородицы:
И оставим стихов 6: И поем Богородицы стихиры, подобны 3: и святаго подобны 3:
Аще убо имать святый самогласну стихиру, и поем ю на Славу, купно оба лика.
Аще ли ни: Слава, и ныне, Богородичен: подобный стихирам минеи.
Аще среда, или пяток, поем Крестобогородичен.
Таже, Свете тихий: глаголет предстоятель, и поем прокимен дне.
[Смотри] Аще есть неделя: аллилуиа бо в неделю вечера не поется, но прокимен: Се ныне благословите Господа вси раби Господни.
Глаголет канонарх стих: Стоящии во храме Господни:
Аще же кроме недели, вместо прокимена аллилуиа, на глас 6. Стихи же глаголет сия:
В понедельник вечера: Господи да не яростию Твоею обличиши мене: Аллилуиа.
Стих: И во веки веков. Мы же высочайшим гласом поем Аллилуиа. [Сице припеваем на всяк день, егда поем Аллилуиа.]
Во вторник и в четверток вечера: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу его, яко свято есть.
В среду вечера: Во всю землю изыде вещание их. И тако творит поклон ко святым дверем. и обращься творит братиям един поклон: И отшед станет на месте своем.
Таже настоятель, или учиненный чтец глаголет: Сподоби Господи в вечер сей: в немже творим и метания 3.
Таже обычной ектении бывшей, и возглашению ея. И совокупльшеся оба лика среди церкве по обычаю, поем на стиховне стихиры во октоихе:
Слава, и ныне, Богородичен.
Аще ли среда, или пяток, Крестобогородичен.
И сотворше друг другу метание, идем на места своя.
Таже предстоятель, или чтец глаголет: Ныне отпущаеши: и Трисвятое, и поклоны 3. По Отче наш, возглас: Яко Твое есть царство:
Таже тропарь, глас 4: Богородице Дево радуйся: и поклон един.
Слава, Крестителю Христов: и поклон един.
И ныне, Молите за ны: и поклон един.
Под твое благоутробие прибегаем: без поклона.
Господи помилуй, 40, кротким и тихим гласом, и равно вси.
Таже, Слава, и ныне: Честнейшую Херувим:
Именем Господним благослови отче:
И глаголет иерей: Сый благословен:
Мы же: Аминь.
И настоятель: Небесный царю:
И по конце того творим 3 поклоны великия, глаголюще в себе молитву, якоже указася во главе постной: Господи и Владыко живота моего: И прочих поклонов 12, глаголюще в себе кийждо: Боже, очисти мя грешнаго.
И по сих молитву вышеписанную, глаголем во едино: и поклон един великий.
Таже Трисвятое, и поклоны 3, и по Отче наш: Господи помилуй, 12.
Аще ли в неделю вечера, по молитве, Небесный царю: творим 3 поклоны великия. Прочих же поклонов 12 не творим: ниже Трисвятое конечное глаголем:
Но глаголет иерей: Слава Тебе Христе Боже: И отпуст. И обычное исхождение в притвор. И бывает литиа о усопших. И конечный отпуст.
[Смотри] Сице убо творим воследование на вечерни всего лета, егда поем аллилуиа. Егда же поется Бог Господь: поем прокимен дне.
Таже, Сподоби Господи: и стиховна дне. По Ныне отпущаеши: Трисвятое, и по Отче наш, тропарь святаго:
Слава, и ныне, Богородичен, и ектениа от священника: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей: и прочая. И по возгласе, Премудрость.
И мы: Благослови.
Священник: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
И мы: Аминь. Утверди Боже, святую православную веру, православных христиан во век века. И отпуст по обычаю.
В неделю же вечера, поклоны начинаем, от Сподоби Господи в вечер сей:
По отпусте же вечерни входим в трапезу, и ядим представленная.
Таже востав параекклисиарх, прием благословение, изшед ударяет в било. И вшед в притвор, поем повечерие по чину. На нем же поем канон молебный пресвятей Богородице, во осмогласнике, и прочая по обычаю. И отпуст. В прочия же дни поем повечерие великое.
[Смотри] Должно есть и сие ведати: По отпущении ея, не подобает монахом творити беседы друг со другом, но с молчанием исходити в келлии своя, и упражнятися на молитву и на чтение, и тако упокоятися: яко да со вниманием на утреннее славословие востанем бодростне.
Во утрии же знаменует параекклисиарх в малый кампан, редким ударением, на мног час: и собираемся вси в притвор церковный: И став по чину кийждо на своем месте, сотворше обычныя своя три поклоны, седим мало, за еже утишитися чувством нашим.
Таже востав иерей, творит начало:
И по амине чтец глаголет: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Таже, Царю Небесный: и Трисвятое, и поклоны 3: по Отче наш: Господи помилуй, 12. Слава, и ныне: Приидите, поклонимся: трижды, и поклоны 3.
Таже, псалом 50. И непорочны: На нихже, по коейждо Славе, поклоны 3.
Таже, Верую во Единаго Бога: и Трисвятое, и поклоны 3. По Отче наш: тропари: Се жених грядет: и прочая. И по Честнейшую, поклоны 3 великия с молитвою: Господи и Владыко живота моего: и прочих 12.
И последи молитву всю вышеписанную: Господи и Владыко живота моего: и поклон великий.
И посем, Владыко Боже отче вседержителю:
Таже, Приидите, поклонимся: трижды. и поклоны три. И по псалмех,
Слава, и ныне: Трисвятое.
И поклоны 3: по Отче наш, тропари: Помяни Господи, яко благ: Господи помилуй 12. и молитва: Помяни Господи, в надежди: Посем, Преславная: и Упование мое:
Таже, иерей: Слава Тебе Христе Боже: И отпуст.
И приимше прощение обычное, глаголет иерей ектению: Помолимся о Великом Господине: и прочая.
И мы: Господи помилуй, тихо.
Кончавшися же сей, глаголет предстоятель: Молитвами святых отец наших:
[Сице полунощница глаголется по уставу иерусалимских обителей по вся дни, и писася во всех часословехъ]. По скончании же полунощницы, аще поем ю в притворе: вшед во храм, станем кийждо на своем месте, и творит кийждо три поклоны, прямо святаго олтаря, и на оба лика, со благоговением: И седаем вси на местех своих мало молчаще. Параекклисиарх же уготовль кадильницу, и исходит, благословився у предстоятеля: и клеплет в кампаны, ударяет же тяжким ударением редко, елико рещи, псалом 50, весь.
Иерей, егоже есть чреда, востав творит обычный поклон предстоятелю. Вшед во святый олтарь, и вземлет кадило, глаголя молитву кадила, стоя ожидает конца клепания. И став пред святою трапезою, и сию покадив, глаголет: Благословен Бог наш: [Отверзаяй прежде, и тафтою завесу сущую устроенную внутрь царских вратъ]. И кадит святую трапезу крестообразно, и весь жертвенник: и исходит северною страною, и кадит святыя иконы и предстоятеля, и вся, яко обычай.
Чтец же начинает: Аще есть аллилуиа, глаголет Трисвятое без поклонов.
Аще же ни, Приидите, поклонимся: трижды. [Или будет аллилуиа, или Бог Господь], глаголет псалом 19: Услышит тя Господь в день печали: и 20: Господи, силою твоею возвеселится царь:
Таже, Слава, и ныне: Трисвятое без поклонов, и Отче наш:
[Долженствует же внимати чтец и священник, егда имать рещи: Яко Твое есть царство: быти ему посреди храма] и чтец глаголет тропарь: Спаси Господи люди Твоя:
Слава, кондак: Вознесыйся на крест:
И ныне, Богородичен:
Предстательство страшное:
Священник же вшед во олтарь южною страною, глаголет ектению малую, с кадилом пред святою трапезою: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей: и прочая.
Таже возглас: Яко милостив:
И певцы: Аминь. Именем Господним благослови, отче.
Таже иерей начертаваяй с кадильницею крест, пред святою трапезою, глаголет возгласно: Слава Святей и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице:
И абие начинает предстоятель шестопсалмие: Слава в вышних Богу, и на земли мир: трижды.
Таже, Господи, устне мои отверзеши и уста моя возвестят хвалу твою, дважды. И по ряду глаголет шестопсалмие тихим гласом и легким, косно, и во услышание всех. Священник же отдав кадило исходит из олтаря, и стоит на обычном своем месте.
[Егда же глаголется шестопсалмие, тогда подобает со вниманием слушанию прилежати: покаяния бо псалмы исполнены суть, и умиления. Глаголем же сия псалмы со благоговением и со страхом Божиим, яко самому Богу невидимо беседующе, и молящеся о гресех наших.]
По внегда же рещи предстоятелю 3 псалма:
Слава, и ныне: аллилуиа, трижды, и Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне, без поклонов.
И начнет: Господи Боже спасения моего: отходит священник пред царския святыя двери, творя поклон, возложив на ся епитрахилий, глаголет молитвы утренния тайно, стоя непокровен.
По скончании же шестопсалмиа, Слава, и ныне, аллилуиа, трижды.
И глаголет ектению великую: Миром Господу помолимся:
Таже канонарх, глаголавый на вечерни прокимен, сотворив обычный поклон предстоятелю, и став прямо святых дверей сказует, Аллилуиа, во глас октоиха, глаголя и стихи сия:
Стих 1: От нощи утреннюет дух мой к Тебе, Боже, зане свет повеления твоя на земли.
Стих 2: Правде научитеся живущии на земли.
Стих 3: Зависть приимет люди ненаказанныя.
Стих 4: Приложи им зла, Господи, приложи зла славным земли. И поем троичны, в настоящий глас октоиха.
Аще ли Бог Господь: поем Бог Господь, во глас тропаря святаго, со стихи его: И глаголем тропарь святаго, дважды. И Богородичен по гласу тропаря. Священник же положив епитрахилий на месте его, от страны святых дверей, отходит и стоит на своем месте.
И посем лик глаголет: Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне:
И начинаем стихословити кафисмы.
По 1-й кафисме поем седален во октоихе, иже на ряду: Слава, и ныне, Богородичен.
[По 1-м же стихословии кафисмы, и по 2-м, во вся дни ектении не глаголет священник: но токмо во бдения, и святых праздники имущих полиелей, и славословие, тогда глаголет и ектению, на всякую кафисму псалтира: во вся же дни по конце кафисмы, Аллилуиа, яко обычай. Господи помилуй, трижды. И Слава, и ныне, глаголет сам стихословляяй.] и посем чтение.
По чтении же глаголют клирицы: Господи помилуй, трижды.
Таже, Слава: посем чтец глаголяй 1-ю кафисму, глаголет: И ныне и присно, и во веки веков, аминь. И глаголет 2-ю кафисму.
По скончании же 1-го чтения, покланяется чтый пред святыми дверьми, трижды: посем покланяется предстоятелю: аще же ни, на оба лика.
По скончании же 2-я кафисмы, поем 2-й седален во октоихе рядовый.
Таже, чтение. И воставше глаголем, Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне: псалом 50:
Емуже кончану бывшу, стихословим песни: Господеви поем, и держим стихов, 12, кроме
Слава, и ныне:
И поем каноны три: Во октоихе два: 1-й со ирмосом на 6:
И другий без ирмоса, на 4: И минеи святаго на 4, да будут вси на 14. Сице поем и 3-ю песнь:
И последи ирмос 3-я песни минеи.
По 3-й песни ектениа малая. И седален минеи:
Слава, и ныне, Богородичен.
Аще ли среда, или пяток, Крестобогородичен: и чтение.
По 6-й песни ирмос, и ектениа, и кондак святаго: И икос, аще есть: аще ли ни, мученичен во глас октоиха.
Таже чтется пролог.
И потом поем и прочия две песни:
Иерей же в конец 8-я песни, входит во святый олтарь, и по внегда клириком рещи: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви:
Поюще ирмос 8-я песни, и покланяются вси.
Иерей же возложив на ся епитрахилий, кадит святую трапезу возглашая: Богородицу, и Матерь Света: И кадит олтарь весь, и церковь, и всю братию по чину.
И мы стихологисуем 9-ю песнь, поюще велегласно: Величит душа моя Господа, и возрадовася дух мой о Бозе Спасе моем.
Припеваем же к сему: Честнейшую Херувим: с поклоны. И по скончании 9-я песни, поем ирмос минеи.
Таже, Достойно есть яко воистинну: оба лика вкупе: И творим поклон вкупе вси до земли. Посем ектениа малая, внутрь святаго олтаря.
Таже, светилен дне: Слава, святаго, аще имать.
Аще ли ни, Слава, и ныне, Богородичен, или Крестобогородичен.
Аще ли есть аллилуиа, поем светильны троичны гласа, по обычаю.
Посем учиненный чтец глаголет псалом: Хвалите Господа: и Воспойте Господеви: и Хвалите Бога во святых его.
[Смотри] [И аще имать святый стихиры на хвалитех, тогда глаголем сии 3 псалмы, на лики. По Слава, и ныне, глаголет настоятель: Слава Тебе показавшему нам свет.]
Аще же ни: По псалмех глаголет настоятель: Тебе слава подобает Господи Боже наш, и тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь. Слава Тебе показавшему нам свет. Слава в вышних Богу, и на земли мир, в человецех благоволение: и поклоны 3.
Посем, Господи прибежище был еси нам: и Сподоби Господи в день сей:
Таже священник глаголет ектению: Исполним утреннюю молитву:
Посем стихиры на стиховне, во октоихе настоящаго гласа, совокупльшимся обоим ликом по обычаю их, поем со обычными припевы их:
1. Исполнихомся заутра милости Твоея Господи: до Буди светлость.
Глаголем 2. И буди светлость Господа Бога нашего на нас: глаголем до конца псалма.
Слава и ныне, Богородичен, или Крестобогородичен.
Таже паки настоятель глаголет: Благо есть исповедатися Господеви: И Трисвятое.
По Отче наш: священник возглас: Яко твое есть царство:
[Смотри] [Аще несть аллилуиа, глаголем тропарь святаго: Слава, и ныне, Богородичен, или Крестобогородичен. Посем священник, ектению: Помилуй нас Боже: И возглас: Яко милостив: И по возгласе, Лик: Аминь. Иерей: Премудрость. Лик: Благослови. Иерей: Сый благословен: И лик: Утверди Боже: Таже час 1-й].
Аще ли есть аллилуиа, то по внегда рещи священнику возглас: Яко твое есть царство:
И по амине глаголем тропарь: В храме стояще славы твоея: Господи помилуй, 40.
Слава, и ныне, Честнейшую, и Именем Господним благослови отче.
Священник: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
И мы, аминь. Небесный царю:
Таже творим поклоны 3 великия, с молитвою святаго Ефрема: Господи и Владыко живота моего: И прочия 12, глаголюще в себе кийждо: Боже очисти мя грешнаго.
По сих молитву всю вышеписанную глаголем во едино, и поклон един.
И посем начинает настоятель: Приидите поклонимся трижды. И поклоны 3.
И глаголет чтец 3 псалмы обычныя, 1-го часа. Глаголы моя внуши Господи: и прочее.
По скончании же, Слава, и ныне, аллилуиа, трижды. И поклоны три.
И посем глаголет священник, или нареченный канонарх прокимен: Заутра услыши глас мой:
И мы тойже, по клиросом без пения, просто: Заутра услыши глас мой:
Священник же, или предреченный канонарх глаголет,
Стих 1: Глаголы моя внуши Господи:
Лик: Заутра:
Стих 2: Яко к тебе помолюся Господи:
Лик паки, Заутра: И поклоны 3.
Вестно же буди сие: Егда канонарх глаголет стих, в то время мы колена преклоняем. Егда же певцы глаголют, тогда он колена преклоняет.
Священник, Слава:
И чтец, И ныне, Богородичен: Что тя наречем:
И поклоны три.
Таже, Стопы моя направи: и Трисвятое: и поклоны 3.
По Отче наш, Священник: Яко твое есть царство: И по амине, тропарь.
В понедельник убо и во вторник, и четверток, глаголем настоящий Богородичен: Преславную Божию Матерь:
В среду же, и пяток, глаголи, Скоро предвари:
В субботу: Яко начатки естества: Господи помилуй, 40. и молитва: Иже на всякое время:
Таже, Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне, Честнейшую Херувим: и Именем Господним благослови отче.
Священник, Боже, ущедри ны:
И творим поклоны три великия, с молитвою святаго Ефрема: Господи и Владыко живота моего: и прочих, 12.
Таже глаголем молитву вышеписанную святаго Ефрема во едино: и поклон един до земли.
[Смотри] [Сице же поем 3, 6 и 9 час.] И посем начинает предстоятель, или екклисиарх последнее Трисвятое, И поклоны три.
По Отче наш, священник возглас:
И мы, Аминь. Господи помилуй, 12.
Таже молитва: Христе, Свете истинный: И отпуст. И бывает обычное исхождение в притвор.
[Смотри] И поем литию о усопших. Взем священник кадильницу, исходит в притвор, предходящема ему лампадома:
Мы же последуем, поюще стихиру самогласну святаго, егоже есть храм, исходим в притвор церковный.
И священник речет: Благословен Бог наш:
Мы же, Аминь. Трисвятое. По Отче наш:
Возглас: Яко твое есть царство:
И тропари сия: Со духи праведных: В покоищи твоем Господи: Слава: Ты еси Бог: И ныне: Едина чистая:
Посем священник глаголет ектению: Помилуй нас Боже: Еще молимся о упокоении душ усопших рабов Божиих: Яко да Господь Бог: Милости Божия, царства небеснаго: Господу помолимся. И молитва: Боже духов:
Возглас: Яко ты еси воскресение:
По возгласе священник: Слава Тебе Христе Боже:
И отпуст: Воскресый из мертвых:
По отпусте вся братия рекут гласом: Вечная ваша память достоблаженнии отцы, и братия наша присно поминаемии: трижды.
Таже рекут помалу и полегку вси: Бог да ублажит и упокоит их, и нас помилует, яко благ и человеколюбец. И конечный отпуст.
Сей устав перваго часа бывает, егда есть аллилуиа.
Аще ли есть Бог Господь: По скончании трех псалмов, глаголем на Славе тропарь святаго: И ныне, Богородичен, часов: Что тя наречем: И по Трисвятом кондак святаго. И прочее вся служба, якоже предуказахом. Поклонов же не творим, ниже конечное Трисвятое: но все просто поем. Такожде поем 3-й, 6-й и 9-й час.