Суббота
В пятницу вечера
обы́чное стихосло́вие.
На Го́споди воззва́х поста́вим стихо́в 10, и пое́м самогла́сен дне́, два́жды, гла́с 7:
Я́ко блу́дный отступи́х от благода́ти Твоея́ Го́споди, и бога́тство расточи́х бла́гости, к Тебе́ прибего́х Благоутро́бне, взыва́я Тебе́ Бо́же: согреши́х, поми́луй мя́.
Та́же му́ченичны 4 Окто́иха, прилучи́вшагося гла́са: и в Мине́и 4: Сла́ва, поко́ин гла́са. И ны́не, Богоро́дичен 1-й гла́са. Вхо́д. Све́те ти́хий:
Проки́мен, псало́м 59, гла́с 4: Да́ждь на́м по́мощь от ско́рби, и су́етно спасе́ние челове́ческо. Сти́х: Бо́же отри́нул ны́ еси́, и низложи́л еси́ на́с.
Бытия́ чте́ние. [Быт. 8:4–21.]
Се́де ковче́г в ме́сяц седьмы́й в два́десять седьмы́й де́нь ме́сяца, на гора́х Арара́тских. Вода́ же уходя́щи умаля́шеся да́же до деся́таго ме́сяца: и в деся́тый ме́сяц, в пе́рвый де́нь ме́сяца яви́шася верси́ го́р. И бы́сть по четы́редесятих дне́х отве́рзе Но́е око́нце ковче́га, е́же сотвори́. И посла́ вра́на [ви́дети, а́ще уступи́ла вода́ от лица́ земли́,] и изше́д не возврати́ся, до́ндеже изся́че вода́ от земли́. И посла́ голуби́цу по не́м, ви́дети, а́ще уступи́ла вода́ от лица́ земли́. И не обре́тши голуби́ца поко́я нога́ма свои́ма, возврати́ся к нему́ в ковче́г, я́ко вода́ бя́ше по всему́ лицу́ всея́ земли́: и просте́р ру́ку свою́, прия́т ю́, и внесе́ ю́ к себе́ в ковче́г. И преме́длив еще́ се́дмь дне́й, па́ки посла́ голуби́цу из ковче́га: И возврати́ся к нему́ голуби́ца к ве́черу, и име́яше суче́ц ма́сличен с ли́ствием во усте́х свои́х: и позна́ Но́е, я́ко уступи́ вода́ от лица́ земли́. И преме́длив еще́ се́дмь дне́й други́х, па́ки посла́ голуби́цу, и не преложи́ возврати́тися к нему́ пото́м. И бы́сть в пе́рвое и шестьсо́тное ле́то жития́ Но́ева, в пе́рвый де́нь пе́рваго ме́сяца, изся́че вода́ от лица́ земли́ и откры́ Но́е покро́в ковче́га, его́же сотвори́, и ви́де, я́ко изся́че вода́ от лица́ земли́. В ме́сяц же вторы́й, в два́десять седьмы́й де́нь ме́сяца и́зсше земля́. И рече́ Госпо́дь Бо́г Но́еви, глаго́ля: Изы́ди из ковче́га ты́, и жена́ твоя́, и сы́нове твои́, и жены́ сыно́в твои́х с тобо́ю: И вся́ зве́ри ели́цы су́ть с тобо́ю, и вся́ку пло́ть от пти́ц да́же до ското́в, и вся́к га́д дви́жущийся по земли́ изведи́ с собо́ю: и расти́теся и мно́житеся на земли́. И изы́де Но́е, и жена́ его́, и сы́нове его́, и жены́ сыно́в его́ с ни́м: И вси́ зве́рие, и вси́ ско́ти, и вся́ пти́цы, и вся́ га́ды дви́жущыяся по ро́ду своему́ на земли́, изыдо́ша из ковче́га. И созда́ Но́е же́ртвенник Го́сподеви: и взя́ от все́х ското́в чи́стых и от все́х пти́ц чи́стых, и вознесе́ во всесожже́ние на же́ртвенник. И обоня́ Госпо́дь воню́ благоуха́ния.
Проки́мен псало́м 60, гла́с 6: Услы́ши Бо́же моле́ние мое́, вонми́ моли́тве мое́й. Сти́х: От коне́ц земли́ к Тебе́ воззва́х.
При́тчей чте́ние. [Притч. 10:31–32, 11:1–12.]
Уста́ пра́веднаго ка́плют прему́дрость: язы́к же непра́веднаго поги́бнет. устне́ муже́й пра́ведных ка́плют благода́ти, уста́ же нечести́вых развраща́ются. Ме́рила льсти́вая ме́рзость пред Го́сподем: ве́с же пра́ведный прия́тен Ему́. Иде́же а́ще вни́дет досажде́ние, та́мо и безче́стие: уста́ же смире́нных поуча́ются прему́дрости. умира́яй пра́ведник оста́ви раска́яние, удо́бна же быва́ет и посмея́тельна нечести́вых поги́бель. Соверше́нство пра́вых наста́вит и́х: и поползнове́ние отрица́ющихся плени́т и́х. не упо́льзуют име́ния в де́нь я́рости: пра́вда же изба́вит от сме́рти. Пра́вда непоро́чнаго исправля́ет пути́, нече́стие же впа́дает в непра́вду. Пра́вда муже́й пра́вых изба́вит и́х, безсове́тием же уловля́ются беззако́ннии. Сконча́вшуся му́жу пра́ведну, не поги́бнет наде́жда: похвала́ же нечести́вых поги́бнет. Пра́ведный от ло́ва убе́гнет, в него́же ме́сто предае́тся нечести́вый. Во усте́х нечести́вых се́ть гра́жданом, чу́вство же пра́ведных благопоспе́шно. Во благи́х пра́ведных испра́вится гра́д, и в поги́бели нечести́вых ра́дование. Во благослове́нии пра́вых возвы́сится гра́д, усты́ же нечести́вых раскопа́ется. Руга́ется гра́жданом лише́нный ра́зума, му́ж же му́др безмо́лвие во́дит.
И про́чее после́дование преждесвяще́нных.
Последование утрени
Тропа́рь на аллилу́иа: Апо́столи, му́ченицы и проро́цы: Сла́ва, Помяни́ Го́споди: И ны́не: Ма́ти Свята́я: По 1-м стихосло́вии глаго́лем седа́льны му́ченичны осмогла́сника, прилучи́вшагося гла́са, три́: и Богоро́дичен. По 2-м же стихосло́вии глаго́лем седа́лен поко́ин, гла́с 5. Поко́й Спа́се на́ш: От Де́вы возсия́вый: О си́х все́х указа́ся в мимоше́дшую суббо́ту. И чте́ние в Шестодне́вце.
Пое́м же кано́н Мине́и, и свята́го оби́тели, и четверопе́снец по чи́ну и́х. Зде́ не стихосло́вим Го́сподеви пое́м, но а́бие глаго́лем ирмо́с Мине́и.
Четверопе́снец его́же краегране́сие сицево́: Пое́т сия́ Ио́сиф. Творе́ние господи́на Ио́сифа. И стихосло́вятся пе́сни. Гла́с 4.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я:
Кро́вными напои́сте ка́плями благочести́вых сердца́, злочести́вых же полки́ я́ве в ни́х потопи́сте, страстоте́рпцы достосла́внии.
Просла́вивше удесы́ свои́ми все́х Влады́ку, ны́не прославля́етеся непреста́нно: сла́ва ве́рным страда́льцы су́ще, и вели́цыи засту́пницы.
В ро́ве положи́лся еси́ преиспо́днем, ве́рою у́бо уме́ршым поко́й Сло́ве пода́ждь, свяще́нных страда́лец мольба́ми, и согреше́ний проще́ние.
Богоро́дичен: Да Тя́ гла́сы немо́лчными восхва́лим Де́во, гла́сы на́шя сия́ приими́, и очище́ние долго́в прия́ти, Сы́на Твоего́ умоли́.
И́ный господи́на Фео́дора. Гла́с 8.
Ирмо́с: Содержи́ма мя́ приими́ человеколю́бче:
Ны́не му́ченик торжество́, стеце́мся, и страда́ния и́х всечестна́я ублажа́юще, Христа́ си́х венча́вшаго воспои́м.
Боже́ственною разжига́еми любо́вию Христо́вою на у́глех огня́ преходи́сте я́ко на росе́, того́ пою́ще му́ченицы блаже́ннии.
Сла́ва, тро́ичен: Тя́ Тро́ице пребезнача́льная, и Боже́ственная Еди́нице, Све́т и Све́ты пою́, Живота́ и Животы́, Ума́, Сло́ва, Ду́ха же Свята́го, и Свя́та, еди́наго Бо́га.
Богоро́дичен: От ко́рене твоего́ возсия́ цве́т жи́зни, Иессе́е пра́отче взыгра́й, спаса́яй ми́р, от Чи́стыя Отрокови́цы Христо́с Бо́г.
Сти́х: Ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х, Бо́г Изра́илев.
Огня́ и меча́, и сме́рти не убоя́вшеся, испове́дание соблюдо́сте спасе́ния, от Христа́ блаже́ннии укрепля́еми.
Сти́х: Ду́шы и́х во благи́х водворя́тся.
В ме́ртвых свобо́дь, я́ко сы́й Нача́льник живота́ и сме́рти, Ты́ упоко́й я́же прия́л еси́, и во дворы́ Твоя́ всели́ человеколю́бче.
Ирмо́с: Содержи́ма мя́ приими́ человеколю́бче, грехи́ мно́гими, и припа́дающа щедро́там твои́м, я́ко проро́ка Го́споди, и спаси́ мя́.
Конда́к: Со святы́ми упоко́й: И́кос: Са́м еди́н еси́ безсме́ртный:
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Ю́ношы три́:
Кому́ лю́бящи стра́сти безслове́сныя, вои́стинну душе́ уподо́билася еси́? кого́ превосходя́ща име́ла еси́ во гресе́х? Возопи́й Христу́: спаси́ мя Благи́й.
Святи́и, во святы́х Почива́ющаго моли́те приле́жно, в сия́ святы́я дни́ освяти́ти все́х благочести́вых мудрова́ния.
Вы́шний, в ми́лости бога́тый, и Благи́й, рабо́м Твои́м оставле́ние пре́жде усо́пшым пода́ждь, лико́м пра́ведных сия́ сопричита́я, я́ко Человеколю́бец.
Богоро́дичен: Родила́ еси́ кроме́ зако́нов естества́, Созда́теля бы́вша Челове́ка, Чи́стая: Того́ у́бо моли́ все́х беззако́ния презре́ти ны́не и прегреше́ния.
И́ный. Ирмо́с: А́нгелом о́троки:
Честны́х му́ченик показа́вый па́мяти, ра́дость Це́ркви Твое́й, и душе́вное утеше́ние: благослове́н еси́ во ве́ки Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Не лже́м Ти́ Христе́, ни отмета́емся, му́ченицы вопия́ху, посреде́ муче́ний, беззако́нныя судии́ удивля́юще: благослове́н еси́ во ве́ки Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Сла́ва, тро́ичен: В тре́х Ли́цех еди́но Естество́ чти́м, Отца́, и Сы́на, и Ду́ха, проро́чески вопию́ще: благослове́н еси́ во ве́ки Го́споди Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Ка́ко я́ко Ма́ти ражда́еши, и Де́ва пребыла́ еси́? Яко Бо́га роди́х, не испыту́й ми́ о́браза: ели́ка бо хо́щет, твори́т, Богоотрокови́ца вопие́т.
Сти́х: Святы́м, и́же су́ть на земли́ Его́, удиви́ Госпо́дь:
Му́ченический ли́че богоизбра́нный, рабы́ твоя́ сподо́би, покло́нники бы́ти Боже́ственному и животворя́щему Спа́сову Кресту́.
Сти́х: Блаже́ни, я́же избра́л, и прия́л еси́ Го́споди.
Жи́зни сокро́вище, Царю́ безсме́ртне, я́же избра́л еси́ рабы́ Твоя́ в ве́ре и наде́жде, ве́чныя Твоея́ жи́зни сподо́би.
Ирмо́с: А́нгелом о́троки из огня́ спасы́й, и гремя́щую пе́щь преложи́вый на ро́су, благослове́н еси́ Бо́же оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Изба́вителю все́х:
Небоя́зненным иду́ще мудрова́нием к боле́зненным трудо́м му́ченицы, боле́зни плотски́я подъя́сте, и к неболе́зненному наслажде́нию преста́вльшеся вся́кую боле́знь се́рдца облегча́ете.
Вы́шняя тле́нными измени́вше, плотски́ми мя́ истле́вша страстьми́, поще́нием спаси́те, и моли́твами приле́жными му́ченицы боже́ственнии, все́х Бо́га моля́ще.
Моли́твами Христе́ му́ченик Твои́х, ми́лости Твоя́ все́м низпосли́, и к Тебе́ благоутро́бному преста́вльшымся от жития́, разреше́ние пода́ждь долго́в, и Боже́ственный поко́й.
Богоро́дичен: Я́ко ро́ждшая Бо́га безгре́шнаго, на́шя грехи́ потреби́ ма́терними Твои́ми моли́твами Богоро́дице, и спаси́ вопию́щыя: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.
И́ный. Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы:
Огнепа́льныя му́ки претерпе́вше, я́ко ороше́ние страда́льцы, с ра́достию взыва́сте: благослови́те дела́ Госпо́дня Го́спода.
Богово́инственный по́лк му́ченик, победи́вый ле́сть, победи́тельно взыва́ше: благослови́те дела́ Госпо́дня Го́спода.
Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, Го́спода.
С Сы́ном Отцу́ поклони́мся, и Всесвято́му Ду́ху, вси́ ве́рно возопии́м: Тро́ице, Я́же во еди́нстве, спаси́ ду́шы на́шя.
Богоро́дичен: Ты́ и Де́ва и Ма́ти яви́лася еси́, ро́ждши без му́жа, Бо́га все́х, Всечи́стая: но Того́ моли́, спасти́ рабы́ Твоя́.
Сти́х: Ди́вен Бо́г во святы́х Свои́х, Бо́г Изра́илев.
Страстоте́рпец моли́твами, Твоя́ рабы́, и поклони́тися и ви́дети Христе́ Спа́се сподо́би, животворя́щий Кре́ст, Твоея́ бла́гости.
Сти́х: Ду́шы и́х во благи́х водворя́тся.
Разори́вый держа́ву сме́рти, из ме́ртвых воста́нием Твои́м, преста́вльшыяся упоко́й со избра́нными Твои́ми, хвали́ти Тя́ Го́спода.
Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви.
Ирмо́с: Богоглаго́ливии о́троцы в пещи́, со огне́м пла́мень попира́юще поя́ху: благослови́те дела́ Госпо́дня Го́спода.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Е́ва у́бо неду́гом:
Укрепи́вше на ка́мени мы́сленном мудрова́ние, страстоте́рпцы, неразвра́тно, вся́ вра́жия кова́рства победи́сте: те́мже мя́ развраща́ема к страсте́м душетле́нным, утверди́те к Бо́гу моли́твами.
Боже́ственный и светоза́рный вои́стинну собо́ре му́ченик, моли́ преблага́го Влады́ку, во вре́мя воздержа́ния, проще́ние прегреше́ний на́м все́м дарова́ти, и ве́чное ра́дование.
Человеколю́бче еди́не Бла́же, рабы́ Твоя́ в наде́жди воскресе́ния почи́вшыя: ве́чнаго све́та Твоего́ невече́рняго сподо́би причасти́тися, и пи́щи наслажде́ния, да Тя́ со стра́хом велича́ем.
Богоро́дичен: Све́та жили́ще, Твоя́ бы́сть Всесвята́я утро́ба всесвята́я, те́мже ве́рно вопию́ Ти: зе́ницы души́ моея́ озари́, и стезю́ пра́вую покажи́, Тебе́ при́сно блажа́щему.
И́ный. Ирмо́с: Велича́ем Тя́ Ма́терь Бо́жию:
Му́чеников па́мять соверша́ем ве́рнии, да те́х причасти́мся сла́вы, восхваля́юще страда́льчество по́двигов и́х.
Ва́шего му́жества зве́рие убоя́шася зело́, угасе́ о́гнь, сокруши́шася лу́цы, в ва́с страда́льцы ди́вен Бо́г.
Сла́ва, тро́ичен: Пребезнача́льное Естество́, триипоста́сная Еди́нице, О́тче, Сы́не и Ду́ше Святы́й, Све́те и Жи́зне Богонача́льная, Тебе́ славосло́вящыя сохраня́й.
Богоро́дичен: Благослови́м Тя́ Бо́га Изра́илева, от Де́вы яви́вшагося ми́ру, и воздви́гшаго ро́г спасе́ния на́шего.
Сти́х: Святы́м, и́же су́ть на земли́ Его́:
Моли́твенницы ми́ра, страстоте́рпцы Христо́вы, Того́ ви́дети Кре́ст, и поклони́тися сподо́бите все́х моли́твами ва́шими.
Сти́х: Блаже́ни, я́же избра́л, и прия́л еси́ Го́споди.
Иде́же истека́ет исто́чник жи́зни, Сы́не Бо́жий, и посеще́ния Твоего́ лица́ просвеще́ние, к Тебе́ преста́вльшыяся учини́.
Ирмо́с: Велича́ем Тя́ Ма́терь Бо́жию, и сла́вим Тя́ Богоро́дице Де́во, я́ко Спа́са ро́ждшую ду́ш на́ших.
Та́же, Досто́йно е́сть: Свети́лен: Не́бо звезда́ми: Сла́ва, Живы́ми: И ны́не, Богоро́дичен: Сла́дость а́нгелов: Та́кожде: ука́з на хвали́тех, и на стихо́вне, в суббо́ту втору́ю поста́: Та́же, Бла́го е́сть: и ча́с 1-й. И отпу́ст.
На литурги́и: Блаже́нна гла́са, Проки́мен дне́ и за упоко́й.
Апо́стол ко евре́ем, зача́ло 325. Други́й, за упоко́й. Аллилу́иа, гла́с 6: Ева́нгелие от Ма́рка, зача́ло осмо́е: И за упоко́й. Прича́стен дне́: И за упоко́й.