Уставные главы
Чин малыя вечерни
Прежде солнечнаго захождения дне субботнаго, приходит параекклисиарх [сиречь кандиловжигатель] к предстоятелю, и творит поклонение ему, знаменуя пришествием своим время клепания. И взем благословение, изшед клеплет в малый кампан.
И собравшимся братиям в притвор, творит священник начало: Благословен Бог наш:
И учиненный чтец глаголет: Слава тебе Боже наш, слава Тебе.
Таже, Царю Небесный: Трисвятое: И по Отче наш:
Возглас от священника, и чтет чтец 9-й час по обычаю.
Таже, по конце того и по отпусте входим в храм: и станет кийждо на своем месте.
Аще же 9-й час глаголется в храме, тогда отпуст 9-го часа не бывает, но абие иерей начинает, глаголя: Благословен Бог наш:
И чтец глаголет: Приидите поклонимся: трижды, и вечерний псалом: Благослови душе моя Господа: тихо и кротким гласом. По псалме же,Слава, и ныне, аллилуиа, трижды.
Иерей же ектении не глаголет, но чтец глаголет: Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне:
И абие, Господи воззвах:
И ставим стихи 4. И поем стихиры воскресны гласа, три, повторяюще 1-ю.
Слава, и ныне: богородичен.
Таже, Свете тихий:
Прокимен, Господь воцарися:
Стих: Облечеся Господь в силу и препоясася. И паки: Господь воцарися:
Таже, Сподоби Господи в вечер сей:
И абие поем стиховны, стихиру едину воскресну, и другия стихиры Богородицы, подобны 3, с припевы их.
Слава, и ныне: богородичен их.
Таже, Ныне отпущаеши: Трисвятое, и по Отче наш: Тропарь воскресен.
Слава, и ныне:Богородичен его.
Посем глаголет иерей ектению малую (сугубую): Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей, молим Ти ся услыши и помилуй.
Лик: Господи помилуй, трижды.
Еще молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) и о господине нашем (Высоко)Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), и о всей во Христе братии нашей. Лик: Господи помилуй. Трижды.
Еще молимся о Богохранимей стране нашей Российстей,властех и воинстве ея.
Лик: Господи помилуй. Трижды.
Еще молимся за всю братию и за вся христианы.
Лик: Господи помилуй. Трижды.
Возглас: Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем Отцу и Сыну, и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Таже, Слава Тебе Христе Боже:
И отпуст малый, и многолетие.
И вшедше в трапезу, глаголем: Ядят убозии и насытятся, и восхвалят Господа взыскающии его: жива будут сердца их в век века.
Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.
И благословляет священник трапезу. И вкушаем представленная нам полегку, да не отягчимся на бдение.
По ядении же, Слава, и ныне: Бысть чрево Твое святая трапеза, имущая небеснаго хлеба, Христа Бога нашего, от Негоже всяк ядый не умирает, якоже рече всех, Богородительнице, Питатель.
И посем, Честнейшую херувим:
Таже, Возвеселил ны еси Господи в творениих Твоих, и в делех руку Твоею возрадуемся: знаменася на нас свет лица Твоего Господи, дал еси веселие в сердце моем, от плода пшеницы, вина и елеа своего умножишася. в мире вкупе усну, и почию, яко Ты Господи единаго на уповании вселил мя еси.
Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.
Священник: С нами Бог, своею благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
Чин великия вечерни, сиесть бдения всенощнаго, и утрени воскресныя
По еже зайти солнцу мало, отходит кандиловжигатель, и творит поклон предстоятелю.
Таже восходя ударяет в великий кампан не скоро, поя непорочны, или глаголя псалом 50, тихо 12-ью. И потом вшед и вжигает лампады, и уготовляет кадильницу. И тако паки изшед клеплет во вся кампаны. И возвращься в церковь, и вжег свещу в насвещнице, поставляет прямо царских врат.
Таже творит поклонение иерею, егоже есть чреда.
Иерей же востав творит поклон предстоятелю. И отшед творит поклоны 3, пред святыми дверьми, и на оба лика: братиям же всем седящим. И вшед во святый олтарь, возлагает на ся епитрахилий, целовав крест верху его и приим кадильницу, и став пред святою трапезою, влагает фимиам: и глаголет молитву кадила тайно. И тако кадит святую трапезу крестовидно окрест, и весь жертвенник: и отворив святыя двери исходит.
Кандиловжигатель же прием свещник стоящий среди церкве, возгласит велиим гласом: Востаните! держа свещник в руце со свещею возжженною.
Всем же восставшим, и изшед священник святыми дверьми, и творит крест кадилом пред святыми дверьми, возводя праве и преки: и идет и кадит поряду святыя иконы, яже на десней стране, таже на левей, посем предстоятеля, и оба лика по чину их, параекклисиарху же предходящу ему со свещником. Егда же иерей сотворит крест кадилом, покланяяся мало, покланяется с ним и параекклисиарх. Исходит же и в притвор, и кадит по чину и тамо сущую братию, и паки возвращься в церковь, и став посреди обою лику знаменует кадилом крест, зря к востоком, и возглашает велегласно: Господи благослови.
И абие кадит образ Спаса Христа, и Богородицы, и предстоятеля на месте его: и вшед во святый олтарь, и став пред святою трапезою, знаменует кадилом крест, трижды.
И потом возглашает сице: Слава святей, и единосущней, и животворящей и нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
И начинает предстоятель, или екклисиарх: Аминь. Приидите поклонимся цареви нашему Богу: низким и тихим гласом.
Таже второе мало повышше: Приидите поклонимся и припадем Христу, цареви нашему Богу.
Паки третие вышшим гласом, сице: Приидите поклонимся и припадем самому Христу цареви и Богу нашему.
Таже особне: Приидите, поклонимся, и припадем ему.
И абие начинает вышшим гласом предстоятель, или екклисиарх, на глас осмый: Благослови душе моя Господа: не скоро, и со сладкопением, споющей и прочей братии.
И припев: Благословен еси Господи.
Таже вторый певец праваго лика: Господи Боже мой, возвеличился еси зело: Благословен еси Господи: легко со гласом соглашающим, и прочим братиям с ними.
Иерей же с параекклисиархом изшед из святаго олтаря, и сотворше поклоны три пред святыми дверьми, и обращшеся творят поклон предстоятелю.
Таже на оба лика по единому. И идут и станут на своих им местех.
[В соборных же и приходских храмех действует священник сия в фелоне, диакон же в стихаре.]
Егда же начнут пети: Вся премудростию сотворил еси: и, Слава ти Господи, сотворившему вся.
Тогда иерей приходит пред царския двери во епитрахилии, и откровенною главою стоя, глаголет молитвы светильничныя.
Скончавшуся же псалму, глаголет ектению великую: Миром Господу помолимся.
И по ектении возглас: Яко подобает Тебе:
Таже стихологисуем псалтирь на глас 8, первую кафисму: Блажен муж, первый антифон: вторый же и третий антифон поем на глас дне.
По всяком же антифоне, ектения малая, и возглас.
По первом антифоне: Яко Твоя держава:
По втором: Яко Благ и Человеколюбец:
Певаему же третиему антифону, отходит диакон, и положив поклон предстоятелю, входит во святый олтарь, входит же с ним и чредный священник. Взем же диакон стихарий свой и орарий, емлет от священника благословение, и целовав десницу его, облачится в стихарь обычно, и глаголет последнюю ектению, и возглас от священника: Яко Ты еси Бог наш:
По скончании же обычныя стихологии, творит канонарх метание, и возгласит глас октоиха, или минеи.
Мы же поем: Господи воззвах в прилучившийся глас октоиха.
Священник же стоит на обычном месте. Егда же начнут пети, Господи воззвах: Тогда кадит иерей или диакон, яко обычай есть, творя поклонение предстоятелю.
Мы же ставим стихов десять: от Изведи из темницы душу мою:
И поем стихиры воскресны гласа-3, и анатолиевы-4, и минеи святаго-3, Слава: святаго, аще имать.
Аще ли ни, Слава, и ныне: богородичен гласа настоящий.
И егда речем стих: Яко утвердися милость Его на нас: поюще оба лика вкупе.
Тогда иерей сотворь поклон предстоятелю, и вшед во святый олтарь, облачится в фелонь, нам же Славу рекшим, И абие творят вход, отверзаемым святым дверем, предыдущим подсвещником двум со свещами. Диакону же кадильницу держащу, и по нем иерею просту, опущен имущу фелонь. Священник же стоит прямо святых дверей.
Стоит же и диакон одесную священника мало откосвенно, и приник держя и орарь свой треми персты десныя руки, глаголет тайно, елико токмо слышати священнику: Господу помолимся.
Священник же глаголет тайно молитву: Вечер и утро и полудне:
И по молитве восклонився, и глаголет диакон ко священнику, показуя вкупе к востоку со орарем, держя и треми персты десныя руки: Благослови владыко святый вход.
И священник благословляет к востоку, глаголя: Благословен вход святых Твоих Господи:
Таже диакон отходит и кадит святую икону, сущую на месте предстоятеля, и самаго предстоятеля: и паки стоит на немже месте прежде стояше, ожидаяй исполнения стиха.
Исполншуся же стиху входит диакон посреде, и начертав крест с кадильницею, возглашает: Премудрость, прости.
И мы поем: Свете тихий святыя славы:
Чтецы же вземше лампады, предходят даже до святых дверей. Диакон же вшед внутрь святаго олтаря, кадит святую трапезу. Священник же поклонився пред святыми дверьми, и целовав я входит, и затворяются святыя двери.
По конце же, Свете тихий: глаголет диакон: Вонмем.
Иерей: Мир всем.
И паки диакон: Премудрость. Вонмем.
Канонарх же поклонение сотворь к настоятелю, сказует прокимен, и стихи.
Клирицы же поют прокимен дне, на глас 6-й: Господь воцарися, в лепоту облечеся.
Стих: Облечеся Господь в силу и препоясася.
Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.
Стих: Дому Твоему подобает святыня Господи в долготу дний.
И паки: Господь воцарися:
Чтец же согбенне руце имея при персех, среди храма стоя, ожидает конца прокимена: и сотворив поклонение, отходит на свое место.
Посем изшед глаголет диакон ектению: Рцем вси:
И возглас от священника. И по возгласе глаголет настоятель, или учиненный чтец: Сподоби Господи в вечер сей:
И паки диакон: Исполним вечернюю молитву нашу господеви.
И возглас от иереа: Яко благ и человеколюбец:
Таже, Мир всем.
И диакон: Главы наша Господеви приклоним.
И глаголет иерей молитву тайно.
Таже возглашает: Буди держава царствия Твоего:
И тако исходит иерей со диаконом, северными дверьми, предыдущим им двема светильникома, диакону же с кадильницею, нам же последующим. И поем стихиру храма, и исходим в притвор. И тамо кадит диакон святыя иконы, и настоятеля, и лики по чину: и станет на своем месте, и по совершении стихир, Слава, и ныне: богородичен.
И посем возглашает диакон во услышание всем молитву сию: Спаси Боже люди твоя: и благослови достояние твое, посети мир твой милостию и щедротами: Даже до конца.
Лик: Господи помилуй, 40 раз.
Диакон: Еще молимся о Великом Господине и отце нашем Святейшем Патриархе (имя) о господине нашем (Высоко)Преосвященнейшем митрополите (или: архиепископе, или: епископе) (имя), и о всей во Христе братии нашей.
Лик: Господи помилуй, 30 раз
Еще молимся о Богохранимей стране Россистей, о властех и воинстве ея.
Лик: Господи помилуй, 50 раз.
Еще молимся, о еже сохранитися граду сему, и святей обители сей, и всякому граду, и стране.
Лик: Господи помилуй, трижды.
Еще молимся и о еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных и помиловати нас.
Лик: Господи помилуй, трижды.
Посем возглашает иерей: Услыши ны Боже спасителю наш:
Лик: Аминь.
Таже глаголет: Мир всем.
Диакон глаголет: Главы наша Господеви приклоним.
И всем главы приклоньшим, иерей молится велегласно: Владыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе Боже наш:
И по исполнении ея, мы: Аминь.
Таже восклоншеся поем стихиру воскресну. И входим в храм предходящим свещником, поюще и прочия стихиры воскресны, яже суть по алфавиту.
Глаголем же припевы сия, первый: Господь воцарися, в лепоту облечеся.
Второй: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.
Третий: Дому твоему подобает святыня Господи в долготу дний. Слава, и ныне: богородичен.
И свещники убо поставляются от обою страну, предукрасившуся четвероножцу, на немже лежит со пшеницею и пятию хлебы блюдо, еже имамы обычай приносити в церковь. От обою же страну два сосуда исполнена, ов убо вина, ов же елеа. Стоит же вино убо ошуюю, елей же одесную.
Таже глаголет настоятель: Ныне отпущаеши:
И чтец, Трисвятое: по Отче наш:
Возглас: Яко твое есть царство:
И мы поем отпустительный тропарь Богородицы, глас 4: Богородице Дево радуйся: трижды.
Тогда диакон взем благословение от священника, кадит окрест стола.
Таже предстоятеля токмо, на месте его, и иереа. И паки хлебы сопреди токмо.
И глаголет молитву настоятель, или иерей велегласно: Господи Иисусе Христе Боже наш, благословивый пять хлебов, и пять тысящ насытивый:
И подъем един хлеб знаменует с ним прочия хлебы. И егда речет: Сам благослови: И указует десницею на хлебы: Хлебы сия: [Такожде на пшеницу, и вино и елей,] пшеницу, вино и елей:
И по скончании молитвы, и по Амине поем: Буди имя господне благословено от ныне и до века, трижды, на глас 4-й.
Таже псалом 33: Благословлю Господа на всякое время: И глаголем его до Не лишатся всякаго блага.
Иерей же шед станет пред царскими враты, зря к западом. И по скончании псалма, глаголет: Благословение Господне на вас:
И чтец: Аминь. И глаголет начало чтения.
И священник: Молитвами святых отец наших:
И извлачаются священник и диакон священных одежд, и исходят. И тако сядут вси кийждо на своих местех. Келарь же взем от хлебов благословенных, и раздробив на блюде, раздает братии, и почерпает по единой чаши вина всем равно, от настоятеля и до последних, иже во обители суть. [Ныне же сей чин весьма в церквах упразднися]. И полагается чтение в деяниих святых апостол.
[Зри] Ведомо же буди: Яко от недели Святыя Пасхи, даже до недели всех святых, по благословении хлебов, чтутся Деяния святых апостол. В прочия же недели всего лета чтутся седмь соборная послания апостольская, и четыренадесять посланий святаго апостола Павла, и откровение святаго апостола Иоанна Богослова.
Егда же раздаст келарь братии хлебы, и по единой чаши вина, труда ради бденнаго, якоже из начала прияхом от святых отец, и шед творит обычный поклон, со служившими с ним по два в ряд, пред святыми дверьми, и на оба лика по единому, и исходят.
В вечер же, по приятии хлеба и вина по черпании, от того часа, да никтоже уже дерзнет вкусити потом что, причащения ради святых пречистых Христовых Таин.
Сицево же раздробление хлебов творим, и почерпание.
От перваго дне месяца септемвриа, до 25 дне марта. А яже во бдениих летних, благословенныя хлебы, раздаваем я на трапезе, и прежде вкушения снедаем их.
[Зри] Благословенныя же имут хлебы дарования различна:
Рекше, уставляют огневицу пиющим с водою, и трясавицу отгонят, и всяк недуг и всяку болезнь исцелевают: к сим же и мыши от жит отгонят и ина пакостящая прогоняют.
По чтении же великом деяний святых апостол, исходит параекклисиарх, и клеплет в великий, и в прочая кампаны.
Воставшу же предстоятелю, и всем братиям, начинает: Аминь. Слава в вышних Богу, и на земли мир в человецех благоволение, трижды.
Таже глаголет: Господи устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу твою, дважды.
И глаголет шестопсалмие кротким и тихим гласом.
По триех же псалмех, Слава, и ныне, Аллилуиа, трижды. Господи помилуй, трижды.
Слава, и ныне: Господи Боже спасения моего:
Тогда иерей во епитрахилии, инде же и в фелони, глаголет молитвы утренния пред святыми дверьми стоя откровен.
По скончании же шестопсалмия, по Слава, и ныне: глаголет великую ектению: Миром Господу помолимся.
И по возгласе отшед стоит на своем месте.
Учиненный же канонарх, иже прокимены на вечерни сказует, сотворив поклон предстоятелю, и возглашает: Бог Господь: со стихи его, в настоящий глас.
И поем тропарь воскресный, дважды:
Слава: святаго, того дне,
И ныне: богородичен, по гласу тропаря святаго, аще имать.
Аще ли ни: Слава, и ныне:, богородичен настоящаго гласа.
И абие лик глаголет: Господи помилуй, трижды. Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу. Чтец же, И ныне:
И стихологисует кафисму псалтиря: Исповемся тебе Господи всем сердцем моим.
По исполнении же коеяждо стихологии, отшед священник пред святыя двери, глаголет малую ектению: И возглас, яко обычай.
И поем седален воскресн прежде просто.
Таже припев: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука твоя, не забуди убогих твоих до конца. и второй седален.
Слава, и ныне: богородичен.
И посем полагается чтение во Евангелии толковом.
Таже кафисма, и седален 2-й.
Припев: Исповемся тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса твоя.
Слава, и ныне: богородичен его.
И чтение, и поем поем непорочны, на глас 5: в нихже кадит иерей.
Таже тропари: Ангельский собор: Ипакои гласа, и чтение.
Таже степенны гласа, в нихже исходит кандиловжигатель, и ударяет в кампаны.
Иерей же и диакон, вшедше во святилище облачатся по обычаю. И глаголет: Вонмем. Премудрость.
Канонарх же сказует: Прокимен, псалом Давидов, гласа.
По совершении же прокимена, диакон: Господу помолимся.
Иерей: Яко свят еси Боже наш:
Лик: Аминь.
И канонарх: Всякое дыхание да хвалит Господа.
Стих:Хвалите Бога во святых Его: хвалите Его во утвержении силы Его.
Диакон же глаголет: И о сподобитися нам слышанию святаго Евангелия, Господа Бога молим.
Лик: Господи помилуй, трижды.
Диакон: Премудрость, прости услышим святаго Евангелия.
Иерей: Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Посем иерей именует евангелиста, от негоже Евангелие.
Лик: Слава Тебе Господи, слава Тебе.
Диакон: Вонмем.
И чтет иерей Евангелие воскресно рядовое.
По чтении лик паки: Слава Тебе Господи, слава Тебе.
Посем глаголем: Воскресение Христово: И псалом 50.
Сему же глаголему, исходит священник святыми дверьми со Евангелием, держа е при персех своих, предыдущема же его от обою страну двема подсвещникома со свещами, имеяй же и фелонь отпущен долу, стоит посреде храма, держя святое Евангелие при персех своих, подсвещники же от обою страну. И приходит предстоятель един, и творит поклоны два, таже целует Евангелие, и паки творит поклон един: [не до земли творит поклоны, но малыя, приклоняя главу, дóндеже рукою достигнет до земли. В неделю бо и владычний праздник, и в пятьдесятницу всю, колена не приклоняют.] По внегда же поклонится Евангелию предстоятель, творит и к левому лику образ поклона, и к десному подобно, отходя на место свое. Таже и братия вси идут два два по чину, творят и тии подобне прежде два поклонения, и целуют святое Евангелие: и паки едино поклонение, и к настоятелю поклон.
Исполншуся же целованию, и 50-му псалму, Поем, Слава: Молитвами апостолов: И ныне: Молитвами Богородицы:
Таже, Помилуй мя Боже, по велицей милости Твоей:
Посем стихира воскресна, глас 6: Воскрес Иисус от гроба, якоже прорече:
По целовании же святаго Евангелиа, осеняет иерей братию со Евангелием, и входит во святый олтарь.
Диакон же глаголет на обычном месте молитву: Спаси Боже люди Твоя:
Мы же: Господи помилуй, 12 раз.
Иерей же возглас: Милостию и щедротами: И по Амине начинаем ирмос канона воскресна.
И поем канон воскресен со ирмосом на 4: и крестовоскресен на 3: и Богородицы на 3: и минеи на 4.
К 1-му же тропарю припев: Слава Господи святому Воскреснию Твоему.
Таже припевы песней воскресных, [писаны во ирмологии].
И по исполнении 3-я песни, диакон глаголет ектению малую: и возглас от священника внутрь олтаря: Яко Ты еси Бог наш:
И изоблачаются священных одежд, изшедше же стоят на обычных местех.
Таже кондак, и седален минеи святаго. И чтение.
По 6-й же песни священник глаголет ектению малую пред святыми дверьми, и возглас: Ты бо еси царь мира:
Таже кондак воскресен и икос.
И чтем пролог.
[Зри] Ведомо же буди и сие: Яко всегда по конце 8-я песни, егда хощем начати 9-ю песнь, творим вси метание едино, равно глаголюще: Хвалим, благословим, покланяемся Господеви:
Таже ирмос 8-я песни, катавасиа.
Иерей же и диакон облачатся по обычаю.
И по скончании 8-я песни покадив святую трапезу, возглашает диакон: Богородицу и Матерь Света песньми возвеличим.
И мы стихословим 9-ю песнь, поюще велегласно: Величит душа моя Господа: и Честнейшую херувим. Творим же и поклоны малыя.
Иерей же, или диакон, кадит святый олтарь, и всю церковь, и братию.
По 9-й песни возвращься и отдав кадило, глаголет ектению малую:
И возглас от священника: Яко Тя хвалят вся Силы Небесныя:
Таже возглашает диакон: Свят Господь Бог наш: в настоящий глас.
Стих 1: Яко свят Господь Бог наш.
Стих 2-й: Над всеми людьми Бог наш.
Священник стоит на обычном месте.
И посем светилен воскресен.
Слава: святаго, аще имать. И ныне: богородичен воскресен.
На хвалитех: Всякое дыхание, на глас дне.
Поставим же стихов 8: и поем стихиры октоиха воскресны 4: и анатолиевы 4.
На всякое же дыхание, совокупльшимся обоим ликом, припеваем и припевы сия:
1-й: Воскресни Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, не забуди убогих Твоих до конца.
2-й: Исповемся Тебе Господи всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.
Слава: стихира евангельская, рядовая.
И ныне: богородичен, глас 2: Преблагословенна еси Богородице:
Славословие великое.
Таже тропарь воскресен, един от обою, гласа 1-го: Днесь спасение миру бысть:
Или гласа 2-го: Воскрес от гроба:
Таже ектению глаголет иерей, или диакон: Помилуй нас Боже:
И возглас: Яко милостив и человеколюбец:
Посем: Исполним утреннюю молитву:
Возглас: Яко Бог милости и щедрот:
Иерей: Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы наша Господеви приклоним.
Иерей молитву тайно.
Таже возглас: Твое бо есть еже миловати:
Посем: Премудрость.
Лик: Благослови.
Иерей: Сый благословен Христос Бог наш:
И лик: Аминь. Утверди Боже:
Посем иерей: Пресвятая Богородице:
Лик: Честнейшую:
И прочее обычно, и отпуст.
И многолетны поем
Таже творим исхождение в притвор, поюще стихиру самогласну, яко обычай, и оглашение студитово.
По чтении же тропарь святаго Феодора, глас 8: Православия наставниче:
И час 1-й. На 1-м часе тропарь воскресен.
Слава: святаго, аще имать.
Аще же ни, И ныне: богородичен часов.
По Отче наш: кондак воскресен. И совершенный отпуст.
На Литургии: Блаженна осмогласника на 8.
По входе тропарь воскресен:Таже храма, и святаго дневнаго, аще имать. Кондак воскресен, и храма:
Слава: святаго, аще имать:
И ныне: храма Богородицы.
Аще же ни, И ныне:кондак Предстательство христиан:
Христова же храма тропаря и кондака в неделю на литургии не глаголем во весь год: понеже предваряет воскресен.
Прокимен, апостол, аллилуия, и Евангелие гласа, и святаго, аще имать.
Причастен: Хвалите Господа с небес:
Таже святаго, аще имать.
[Зри] Подоба́ет же ведати и сие: Яко на бдении всенощнаго пения, егда бывает полиелей, и поют псалом: Хвалите имя Господне: и Исповедайтеся Господеви: тогда поставляется аналогий среди церкве, и на нем полагается праздничная икона Господскаго дне, или Богородицына, или святаго, и святыя. И облачаются настоятель во святилищи и вси священнослужители в фелони по обычаю, и изшедше из олтаря во отверзенная царская врата, станут по дву странам около аналогия, и раздает настоятель сослужителем, и стоящему во храме святем народу свещи.
По раздаянии же взем кадило, емуже предходит диакон со свещею горящею, кадит первее на аналогии икону окрест, и идет во олтарь, и тамо святую трапезу, и олтарь весь кадит, и во храме святыя местныя иконы вся, таже священнопредстоятелей по обоим странам, и правый лик певцев, и левый. Посем кадит преходя стоящий народ весь, и паки святыя двери, и две точию иконы, Христову и Богородицыну, и на аналогии.
В тоже время поют величание, со избранными стихи от псалмов давидовых. По сем обычном пении ектения от диакона малая глаголется, и седальны поются, и входят вси священнослужители во святый олтарь, и изоблачаются священных одежд, точию держай чреду иерей остается во облачении, к прочитанию Евангелия.
Но и в неделю на утрени, егда кроме полиелеа поется кафисма: Блажени непорочнии: и по ней тропари: Ангельский собор: и во иныя дни кому поется величание кроме бдения, и тогда иерей с диаконом точию облачатся во священныя одежды, и вземлют, диакон светильник со свещею горящею, иерей же кадило, и покадив окрест святую трапезу и олтарь весь, исходят северными враты, и кадит царския двери, и по странам святыя иконы, и на аналогии, таже настоятеля и лики, и стоящий народ, якоже обычай, и паки входят во врата южныя страны.
Чин о панагии,
бываемый во обителех по вся дни.
По отпусте божественныя литургии, исходит настоятель, и братии последующим по нем два, два, и глаголют псалом 144: Вознесу тя Боже мой, царю мой: весь до конца. Достигше же в трапезу, и кончану бывшу псалму, глаголем молитву трапезы: Отче наш:
Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови:
Настоятель, или священник держай чреду глаголет: Христе Боже, благослови ястие и питие рабом твоим:
И часть или просфора имущая возношена быти, влагается в панагиар, и стоит на устроенном месте.
И по вкушении творяй служение, глаголет стих: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И мы: Аминь.
И воставше глаголем: Благословен Бог милуяй, и питаяй нас от юности нашея: Слава тебе Господи, слава тебе Святый, слава тебе Царю.
Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.
И положив поклон хотяй возвысити пресвятую, глаголет сице: Благословите отцы святии, простите ми грешному.
И мы: Бог простит ти, и помилует тя.
И прием часть крайними персты рук, возвышает ю мало над образом Святыя Троицы, глаголя велегласно: Велико имя:
Настоятель или иерей чредный: Святыя Троицы.
И пренося над образ Богородицы крестовидно знаменует, глаголя: Пресвятая Богородице, помогай нам.
И мы: Тоя молитвами Боже помилуй, и спаси нас.
И глаголем: Блажим тя вси роди Богородице Дево:
Таже поем: Достойно есть яко воистинну:
И по еже причаститися всем, глаголет настоятель или священник: Во многия молитвы пречистыя Владычицы нашея Богородицы, и приснодевы Марии.
Мы же: Тоя молитвами Боже помилуй, и спаси нас. Милостив и щедр Господь, пищу даде боящимся его, и правда его пребывает в век века.
Таже псалом: Возвеселихся о рекших мне, в дом Господень пойдем.
Трисвятое, Пресвятая Троице: По Отче наш: Благодарим тя Христе Боже наш, яко насытил еси нас земных твоих благ:
И аще убо есть Владычний праздник, глаголется, Слава и ныне,кондак празднику: аще ни, глаголем сия:
Слава: Боже отец наших, творяй присно с нами:
И ныне: Молитвами Господи всех святых: Господи помилуй, трижды. Благослови.
Священник глаголет: Благословен Бог милуяй, и питаяй нас от своих богатых даров, своею благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков, аминь.
О святем имущем бдение, аще прилучится в неделю
В субботу вечера, на велицей вечерни: предначинательный псалом, с припевы его.
По обычной стихологии, на Господи воззвах, поставим стихов 10: и поем стихиры воскресны гласа, три: и анатолиев един: и святаго 6.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен первый, гласа.
Вход, прокимен, и чтения святаго 3.
На литии стихира храма, и святаго стихиры:
Слава: святаго:
И ныне: богородичен, в тойже глас, от стиховных поемых в неделю.
На стиховне стихиры воскресны:
Слава: святаго.
И ныне: богородичен в тойже глас.
На благословении хлебов тропарь, Богородице Дево, дважды: И святаго, единожды: и чтение.
На утрени, на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.
Слава: святаго:
И ныне: богородичен первый, по гласу тропаря святаго.
По кафисмах, седальны воскресны, с припевы, и богородичны их, настоящаго гласа. И чтение во Евангелии.
По полиелеи, тропари: Ангельский собор:
Таже ипакои гласа, и седальны оба святаго.
Слава: полиелейный седален.
И ныне: богородичен его.
И чтение святаго.
Степенна гласа, и прокимен, Всякое дыхание, Евангелие воскресно. Воскресение Христово: и псалом 50, и целование Евангелия по обычаю.
Слава: Молитвами апостолов:
И ныне: Молитвами Богородицы:
И стихира воскресна, и прочее.
Канон воскресен со ирмосом на 4: и Богородицы на 2: и святаго на 8. Катавасия, якоже имать устав.
По 3-й песни кондак и икос святаго, и седален его дважды.
Слава, и ныне: богородичен, и чтение.
По 6-й песни кондак воскресен, и икос. И чтем пролог.
На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен воскресен.
На хвалитех стихиры воскресны 4: и святаго, со славным 4: с припевы их вечерними.
Слава: стихира евангельская:
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:
Славословие великое.
По трисвятом тропарь воскресен точию, ектении, и отпуст. И исхождение обычное в притвор, и поем стихиру святаго.
Егда же елеопомазание бывает, глаголется и молитва: Владыко многомилостиве: яко предписася на велицей вечерни.
И оглашение студитово, и час 1-й.
На часех тропарь воскресен.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен часов.
По Отче наш: кондак святаго. На прочих же пременяюще глаголем.
На Литургии, Блаженна гласа, на 6: и святаго песнь 3-я, на 4. По входе тропарь воскресен и храма Богородицы, идеже храм ея: и святаго. Кондак воскресен:
Слава, святаго.
И ныне: Богородицы храма.
Аще ли ни: И ныне: Предстательство христиан:
[Тропари же и кондаки храмом святых в сия дни не глаголются]
Прокимен, апостол, аллилуия, Евангелие и причастен, прежде воскресен, таже святаго.
Чин благословения колива, сиесть кутии или вареныя пшеницы с медом смешенныя, и различными сладкими овощьми украшенныя, в честь и память господских праздников, или святых Божиих в церковь приносимыя.
Принесену бывшу коливу в церковь: Аще на вечерни, по Ныне отпущаеши: Трисвятое. По Отче наш: тропарь.
Слава, и ныне: богородичен, по гласу тропаря святаго.
Аще же на Литургии, по заамвонней молитве поется тропарь и кондак святаго.
Диакон покадив глаголет: Господу помолимся.
Лик: Господи помилуй.
Священник став над коливом глаголет молитву сию: Вся совершивый словом твоим Господи: зри в служебнике.
Лик: Аминь.
И аще на вечерни, диакон: Премудрость.
Лик: Благослови.
Священник: Сый благословен: И прочее до отпуста.
Аще же На Литургии, поет лик: Буди имя Господне, трижды. И псалом: Благословлю Господа:
Раздав же антидор, творит обычный отпуст Литургии.
О святем имущем полиелей, аще прилучится в неделю
На велицей вечерни, по кафисме, На Господи воззвах стихиры воскресны 3, и анатолиев 1, и святаго, 6.
Слава: святаго.
, И ныне: богородичен 1-й гласа.
Вход. Прокимен дне: И чтения святаго 3.
На литии стихира храма, и святаго аще имать.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен 1-й, по гласу святаго.
На стиховне стихиры воскресны гласа.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен, по гласу святаго.
На благословении хлебов, тропарь: Богородице Дево: трижды.
На утрени, на Бог Господь: тропарь воскресен, дважды.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен воскресен, по гласу тропаря святаго.
По кафисмех седальны воскресны, и с богородичны их, и чтение во Евангелии толковом. Полиелей святаго, ипакои, и седальны святаго, по единожды.
Слава: седален святаго полиелейный.
И ныне: богородичен, и чтение святаго.
Степенна гласа: и прокимен. Евангелие воскресно. Воскресение Христово: псалом 50: стихира воскресна.
Канон воскресен со ирмосом на 4, и крестовоскресн на 2, и Богородицы на 2, и святаго на 6.
Аще святаго два канона: оба канона на 8, а крестовоскресн оставляем.
По 3-й песни кондак и икос, и седален святаго, дважды.
Слава, и ныне: богородичен его, и чтение.
По 6-й песни кондак воскресен, и икос: И чтем пролог.
На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен воскресен гласа.
На хвалитех стихиры воскресны гласа на 4, и святаго на 4 со славным, с припевы его вечерними.
Слава: стихира евангельская.
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:
Славословие великое. Тропарь воскресен точию, ектении. И отпуст.
И исхождение, и оглашение, и час 1 в притворе.
На 1-м часе тропарь воскресен.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен часов.
По Отче наш: кондак святаго.
На прочих же, кондак воскресен, и святаго, пременяюще глаголем.0
На Литургии, Блаженна гласа на 6: и святаго песнь 3, на 4. По входе: тропарь и кондак, якоже предписася во главе о святем имущем бдение: прилагаем же тропарь и кондак, и храма святаго.
О святем поемом на 6. Аще будет в неделю, не имеяй полиелея
В субботу вечера, на велицей вечерни, по кафисме: На Господи воззвах, стихиры воскресны 3, и анатолиевы 3, и святаго 4.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен первый гласа.
Вход. Прокимен дне, и ектения Рцем вси: На литии стихира храма, Слава: святаго, аще имать.
Аще же ни, Слава, и ныне: богородичен. [Аще же имать святый славословие, поем стиховну его в литию.]
И обычныя молитвы литии.
На стиховне стихиры воскресны.
Слава: святаго.
И ныне:богородичен воскресен, по гласу святаго.
И прочее бдения по обычаю.
На утрени, на Бог Господь, тропарь воскресен, дважды.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен первый, по гласу тропаря святаго, и прочее и до канона воскресно.
Канон воскресн со ирмосом на 4, и крестовоскресн на 2, и Богородицы на 2, и святаго на 6.
Катавасия по уставу.
По 3-й песни кондак и икос, и седален святаго, дважды, и богородичен его. И чтение святаго.
По 6-й песни кондак воскресен, и икос, и чтем пролог.
На 9-й песни поем Честнейшую: Светилен воскресен.
Слава: святаго.
И ныне: богородичен воскресен гласа.
На хвалитех стихиры воскресны 4, и святаго со Славою 4.
Аще ли не имать святый на хвалитех стихир, поем стихиры воскресны по обычаю.
Слава: стихира евангельская.
И ныне: Преблагословенна еси Богородице Дево:
Славословие великое, тропарь воскресен точию. Ектении обе, и отпуст, и оглашение: и час 1-й в притворе.
На 1-м часе тропарь воскресен.
Слава: святаго.
И ныне:богородичен часов.
По трисвятом кондак воскресен, и прочее. [Аще имать святый славословие, по трисвятом кондак святаго: На прочих же часех, кондак воскресен и святаго пременяюще глаголем,] и отпуст.
На Литургии, блаженна гласа, на 6, и святаго песнь 3-я, на 4.
По входе тропарь воскресен, и храма Богородицы, идеже храм ея: таже храма святаго: посем рядоваго святаго.
Аще ли есть другий святый, и тропарь ему прилучится, глаголем тропарь и другаго святаго.
Таже кондак воскресен и храма.
Слава: кондак дневнаго святаго.
И ныне: Богородицы храма.
Аще ли храма Богородицы несть:
Слава: кондак рядоваго святаго.
И ныне: Предстательство христиан:
Прокимен, апостол, аллилуия, Евангелие, и причастен, прежде воскресен, и потом святаго.
[Смотри] Подобает ведати: яко стихология, сиречь кафисма, в неделю вечера никогдаже бывает. Такожде и на господския праздники, и великих святых, или в храме святаго, или святыя: яве яко в нихже бывают бдения. егда же прилучится бдение, кроме субботы вечера, стихологисуем: Блажен муж 1-й антифон. В субботу же вечера стихологисуем всю кафисму: Блажен муж.
Идеже всенощныя не бывают
Вестно же буди, яко в малых обителех и соборных и приходских храмех, во дни недельныя, идеже всенощныя не бывают, или настоятель не изволит, поется вечерня великая, такожде и утреня во свое время сице:
В субботу вечера, по отпусте 9-го часа, входит в церковь предстоятель и чредный священник, и вси. Емляй же священник благословение от предстоятеля, отходит пред царская врата, и творит поклонения три.
Взем же и епитрахилий, и благословив и, и целовав верх, идеже есть крест начертан: и возложив на выю свою глаголет: Благословен Бог наш: отверзаяй и внутреннюю завесу сущую тафтою, или иным видом устроенную.
Предстоятель же глаголет: Приидите поклонимся: и предначинательный псалом.
Аще же предстоятеля не случится тамо, глаголет ин от старейших священников. Священник же чредный стоит пред царскими вратами, глаголя тайно молитвы светильничныя, стоя непокровен. Глаголет же и ектению, и возглас подобне, и прочее вечерни все поем, якоже предписася во бдении великия вечерни: точию зде по ектении: Исполним вечернюю молитву нашу: поем на стиховне стихиры воскресны, и по исполнении их глаголет предстоятель: Ныне отпущаеши:
Чтец глаголет: Трисвятое: и прочая.
Священник, возглас: Яко Твое есть Царство: внутрь святаго олтаря.
И чтец отпустительныя тропари по обычаю.
Диакон же отвне стоя пред образом Спаса Христа возглашает: Премудрость.
Лик: Благослови.
Священник, отвнутрь глаголет: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков:
Лик: Аминь. Утверди Боже, святую православную веру, православных христиан, во век века.
И священник глаголет тихим гласом: Пресвятая Богородице, спаси нас.
Лик: Честнейшую:
И паки священник: Слава Тебе Христе Боже, упование наше, слава Тебе.
И глаголет лик: Слава, и ныне: Господи помилуй, трижды. Благослови.
Священник же отверз святыя двери, и опустив фелонь, стоящу диакону отвне одесную, и орарь держащу обычно, глаголет иерей отпуст по дню, посем многолетие.
зри И по еже вечеряти братиям, емлет паки благословение церковник от предстоятеля, аще есть: аще же ни, от чреднаго священника. И клеплет в малый кампан, или в ручное клепало, по обычаю. И собравшимся братиям в притвор, творит начало чредный священник, и поем повечерие, яко обычай, с каноном.
И по обычном отпусте предстоятель глаголет: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
Братия же исходяще, два два по чину, творят поклон пред предстоятелем, и емлют от него благословение и прощение.
Таже предстоятель, сотворив образ поклона, просит и сам прощения от них.
Во утрии же: Клеплет параекклисиарх в кампан, яко обычай, и в било, и собираются братия в притворе. Творит же священник начало: Благословен Бог наш:
И абие чтец глаголет: Слава Тебе Боже наш, слава Тебе. Царю небесный: Трисвятое, и по Отче наш: Господи помилуй, 12 раз. Приидите поклонимся: трижды. И псалом 50.
Таже поется троичный канон, со благоговением и умилением. По каноне же поют троичное величание, сиесть: Достойно есть яко воистинну, славити Тя Бога Слова: И прочия тропари.
Таже Трисвятое, и по Отче наш: и ипакои гласа. Господи помилуй, 40 раз, Слава, и ныне: Честнейшую херувим:
И возглас от священника: Боже ущедри ны:
И молитва глаголется от иерея: Всемогущая и животворящая:
И отпуст, и прощение обычное.
Таже иерей глаголет ектению: Помолимся о великом господине:
Мы же: Господи помилуй, кротким и тихим гласом.
И по исполнении тоя глаголет предстоятель: Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
И по отпусте входим во храм.
Священник же вшед во святый олтарь, и возложив епитрахилий и вложив фимиам в кадильницу, предуготовлене ей от церковнаго служителя, глаголет и обычную молитву кадила, стоя пред святою трапезою начертаваяй крест с кадильницею, глаголя: Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков: отверзаяй прежде и тафтою устроеную завесу, сущую внутрь царских врат.
Таже кадит святую трапезу окрест, и весь жертвенник, и исходит северною страною, и кадит святыя иконы, и предстоятеля, и вся яко обычай.
Чтец же, по Благословен Бог наш: глаголет: Аминь. Приидите поклонимся: и обычныя псалмы: Услышит тя господь: и Господи силою Твоею: Трисвятое, и Отче наш:
зри [Долженствует же внимати чтец и священник, егда имать рещи: Яко твое есть Царство: быти ему посреде храма.]
Таже тропари: Спаси Господи люди Твоя, и прочая.
И священник кадит паки предстоятеля, и святыя иконы. И входит во святый олтарь южною страною, и стоит пред святою трапезою с кадильницею, и глаголет ектению: Помилуй нас Боже, по велицей милости твоей: и прочая.
Таже возглас: Яко милостив и человеколюбец Бог еси:
Певцы: Аминь. Именем Господним благослови, отче.
Таже священник начертаваяй с кадильницею крест пред святою трапезою, глаголет возгласно: Слава Святей, и Единосущней, и Животворящей, и Нераздельней Троице, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Предстоятель же глаголет: Слава в вышних Богу: И шестопсалмие, якоже обычай.
Священник же полагаяй кадильницу на месте, исходит из олтаря, и стоит на обычном месте своем. По внегда же рещи предстоятелю три псалмы, и начнет: Господи Боже спасения моего: отходит священник пред царския и святыя двери, и поклонився и возложив епитрахилий, глаголет тайно утренния молитвы, и ектению, яко обычай. И прочее утрени, все поем, якоже предписася во бдении утрени, на обороте, даже до конца, и час 1-й, и На Литургии.
Ведомо же буди, яко, Верую во единаго Бога, и Отче наш в Литургии, в вечерне предначинательный псалом. Свете тихий: Сподоби Господи: Ныне отпущаеши, На утрени Шестопсалмие, Тебе слава подобает: Слава в вышних Богу, и на земли мир: Благо есть исповедатися Господеви: Небесный царю – предстоятель глаголет.
Трисвятое же и Отче наш на вечерни по Ныне отпущаеши, и на утрени, по Благо есть исповедатися Господеви, – чтец глаголет.
Подобает ведати, яко приходящему Господскому празднику, или Богородицы, и оба праздника Предтечева, Рождество и Усекновение, и святых апостол Петра и Павла, и Иоанна Богослова, или аще будет храм, должно есть прочитати апостол, и Евангелие рядовое, хотящее быти тогда в самый день праздника, за день напредь прежде праздника, под зачало. На самый же праздника день, чтем праздника единаго, якоже и вся служба.