22-й день
Свята́го священному́ченика Фо́ки, епи́скопа Синопи́йскаго. И свята́го проро́ка Ио́ны. И преподо́бнаго Ио́ны пресви́тера, отца́ Феофа́на, творца́ кано́нов, и Фео́дора Начерта́нных. В сий же день пое́тся слу́жба и свята́го апо́стола Кодра́та
ВЕ́ЧЕР
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры апо́стола 3, глас 4.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Я́ко священнонача́льник,/ я́ко боже́ственный пропове́дник,/ я́ко свиде́тель богоизбра́нный/ Страсте́й Христо́вых/ и хотя́щия яви́тися неизрече́нныя сла́вы/ снасле́дник, Кодра́те сла́вне,/ всему́дро пропове́дал еси́/ Ева́нгелие Свяще́нное свяще́ннейше/ и су́щия во тьме неве́дения световоди́л еси́./ Тем чтим, пра́зднующе ра́достно,/ всесвяще́нную и святу́ю твою́ па́мять,/ богоно́се блаже́нне.
Научи́вся Боже́ственным пресла́вно,/ проше́л еси́, я́ко со́лнце, просвеща́я зе́млю/ мо́лниями про́поведи,/ священнотаи́нниче,/ и во мра́це су́щия ду́ши просвети́л еси́,/ и тьмы нача́льника тем отгна́в/ и мра́чныя его́ де́моны,/ не терпя́щия в тебе́ живу́щия све́тлости,/ и Боже́ственныя благода́ти,/ и де́йства Вседе́тельнаго, блаже́нне, Ду́ха,/ священнонача́льниче Кодра́те,/ моли́твенниче о благохва́лящих тя.
Испове́данием Бо́жиим укрепля́емь,/ язв же добро́тами украша́емь,/ от Афи́н отгони́мь, твоея́ па́ствы,/ беззако́нными людьми́, всеблаже́нне,/ и, я́ко исто́чник спаси́тельный,/ зе́млю напои́л еси́,/ и плодоно́сна показа́л еси́/ олядене́вшая пре́жде сердца́/ суеты́ омраче́нием,/ я́ко Апо́стол и я́ко Христо́в учени́к и́стиннейший,/ священнонача́льниче Кодра́те,/ моле́бниче о благохва́лящих тя.
Ины стихи́ры священному́ченика, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Низложи́в и́дольскую суету́/ свяще́нным твои́м сло́вом,/ утверди́л еси́ ве́рою сердца́ неутвержде́нная,/ и к жи́зни, иера́рше, путеводи́л еси́,/ и, пострада́в зако́нно,/ му́ченик Госпо́день, Фо́ко, был еси́.
Свяще́нную оде́жду/ омочи́в в кро́ви/ свяще́нныя твоея́ пло́ти, свяще́ннейше о́тче,/ сугу́б вене́ц и́стинно от Христа́ прия́л еси́, всеблаже́нне,/ и со А́нгелы лику́еши на Небесе́х,/ моля́ спасти́ся нам.
Чуде́с луча́ми/ всю зе́млю просвеща́еши,/ су́щим в мо́ри помога́еши, о́тче, всегда́,/ неду́ги отго́ниши вся́кия души́/ и плотски́я сла́бости,/ от Го́спода благода́ть, му́чениче Фо́ко, прие́м, богоблаже́нне.
Сла́ва, глас 4, Киприа́ново:
Измла́да был еси́ Госпо́день рачи́тель,/ Фо́ко всеблаже́нне,/ священному́чениче му́дре,/ ору́жие бо кре́стное на ра́мена взем,/ неукло́нно ше́ствовал еси́ путь спасе́ния,/ и́мже А́нгелом сожи́тель был еси́,/ де́монов противобо́рник/ и ми́ра моли́твенник яви́лся еси́ пресве́тел.
И ны́не, Богоро́дичен.
А́ще ли среда́ или́ пято́к, Крестобогоро́дичен.
Подо́бен: Зва́нный свы́ше:
Не рыда́й Мене́, Ма́ти,/ зря́щи на Дре́ве ви́сяща,/ Твоего́ Сы́на и Бо́га,/ над вода́ми пове́сившаго зе́млю неде́ржно/ и всю тварь созда́вшаго,/ воста́ну бо, и просла́влюся,/ и а́дова ца́рства сокрушу́ кре́постию,/ и погублю́ того́ си́лу,/ и у́зники изба́влю от того́ злоде́йства,/ я́ко Благоутро́бен,/ и Отцу́ Моему́ приведу́,/ я́ко Человеколю́бец.
На стихо́вне Окто́иха.
Тропа́рь апо́стола, глас 3:
Апо́столе святы́й Кодра́те,/ моли́ ми́лостиваго Бо́га,/ да прегреше́ний оставле́ние/ пода́ст душа́м на́шим.
Тропа́рь священному́ченика, глас 4:
И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, богодухнове́нне,/ в виде́ния восхо́д,/ сего́ ра́ди сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Фо́ко,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Слу́жба проро́ка Ио́ны и преподобнаго Ио́ны пое́тся на повече́рии.
Кано́н, его́же краегране́сие: Твоего́ проро́ка, Христе́, пою́ сла́ву. Глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́/ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла,/ вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный грех потреби́ло есть,/ Препросла́вленный Госпо́дь,/ сла́вно бо просла́вися.
Душе́вное сохрани́в, Ио́но блаже́нне, досто́инство,/ богови́дный был еси́ о́браз/ и преми́рное сподо́бился еси́ прообрази́ти Христо́во Воскресе́ние,/ е́же песносло́вим вси, сла́вно бо просла́вися.
Вся́чески любо́вию к Бо́гу преклони́лся еси́, приснопа́мятне,/ и сия́нии су́щими отту́ду просвети́вся,/ и проро́к язы́ком велегла́сен от Него́ устро́ен еси́,/ покая́ния врачевству́ уча́ спаси́тельному.
Преподобнаго Ио́ны:
Слуга́ Бо́жий быв, о́тче,/ сохрани́л еси́, я́ко свяще́нник, Спа́сова повеле́ния,/ мирско́е бо смуще́ние оста́вил еси́, крест твой взем,/ и жизноно́сным стопа́м, всеблаже́нне, после́довал еси́.
Спасе́ния хода́тай, ве́дый ра́зум богодухнове́нный,/ все Писа́ние благоче́стно проше́л еси́, боговеща́нная повеле́ния навыка́я,/ Ио́но о́тче преподо́бне,/ свяще́нства отсю́ду прия́л еси́ достоя́ние.
Богоро́дичен: Возсия́ Со́лнце из Тебе́, Ма́ти Присноде́во,/ И́же из Отца́ пре́жде век неви́димый/ и ви́димым же пресла́вно опису́емь Те́лом,/ благоче́стия заре́ю челове́ки просвети́.
Песнь 3
Ирмо́с: На ка́мени мя ве́ры утверди́в,/ разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́,/ возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти:/ несть Свят, я́коже Бог наш,/ и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Проро́к, предзря́ си́лою Боже́ственною/ благода́ть, преходя́щую в язы́ки,/ в пучи́ну уны́ния низведе́ся, вопия́ Тебе́, Влады́ко:/ Ты еси́ Бог наш, и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Изре́к благоче́стие кора́блеником/ и раб Высоча́йшаго тя сама́го научи́в,/ в пучи́ну вве́ржен был еси́, вопия́, проро́че сла́вне:/ Ты еси́ Бог наш, и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Преподо́бнаго:
От нас ны́не сло́во похвале́ния плето́мо прие́мля, богоно́се,/ ра́дуяся, твои́х трудо́в наслажда́ешися, и зовы́й, преподо́бне:/ Ты еси́ Бог наш, и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Глаго́лы услы́шав Влады́чни,/ оста́вил еси́ мир и я́же в ми́ре,/ приве́л еси́ се́мя твое́ Го́споду, зовя́, преподо́бне:/ Ты еси́ Бог наш, и несть пра́веден па́че Тебе́, Го́споди.
Богоро́дичен: Ты еди́на па́че всех су́щих от ве́ка/ вели́ких сподо́билася еси́ и па́че естества́,/ Бо́га бо невмести́маго всей тва́ри во утро́бе понесла́ еси́ и воплоти́ла еси́./ Тем Богоро́дицу Тя вси почита́ем.
Песнь 4
Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни А́нгел,/ но Сам, Го́споди, вопло́щся,/ и спасл еси́ всего́ мя, челове́ка./ Тем зову́ Ти:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Не терпя́ зре́ти люде́й твои́х отпаде́ния, Ио́но богоглаго́ливе,/ тем и бежа́ти произво́лив, ки́том ят был еси́,/ погребе́ние тридне́вное, блаже́нне, прообразу́я Христо́во.
Человеколю́бца ве́дый Влады́ку,/ не терпя́ше проро́чески да́ра зре́ти укоря́ема,/ тем отлага́ше Бо́жие повеле́ние, бежа́, богоглаго́ливе.
Преподо́бнаго:
Отве́рзл еси́, Ио́но богому́дре, две́ри твоя́, Авраа́му подо́бяся,/ всем тре́бующим, преподо́бне,/ тем Небе́сная Христо́с отверза́ет ти врата́, всеблаже́нне.
Всечестно́е свяще́нническое досто́инство украси́л еси́, Ио́но блаже́нне,/ и к мона́шествующих же собра́нием, ра́дуяся, ты прите́кл еси́,/ вседомо́вно, преблаже́нне, приводи́мь.
Богоро́дичен: Исцеля́я Е́вино дре́внее преступле́ние,/ в Тя, Всенепоро́чную и Всесвяту́ю, всели́ся,/ всего́ мя челове́ка вообрази́в па́дшаго, Пребоже́ственный.
Песнь 5
Ирмо́с: Просвеще́ние во тьме лежа́щих,/ спасе́ние отча́янных, Христе́ Спа́се мой,/ к Тебе́ у́тренюю, Царю́ мира,/ просвети́ мя сия́нием Твои́м:/ ино́го бо, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ю.
Ио́на, проро́к вели́кий, тридне́внаго бысть проображе́ние/ в ка́мени, Христе́, погребе́ния Твоего́,/ и́мже спасл еси́, Сло́ве, ве́рою и любо́вию Тебе́ зову́щия:/ ино́го, ра́зве Тебе́, бо́га не зна́ем.
Не терпя́ презре́ти, Христе́ мой, ниневи́тян,/ в ро́ве лежа́щих грехо́внем,/ но, уще́дрив, посла́л еси́ им проро́ка Ио́ну, Влады́ко,/ пропове́дника, провозвеща́ющаго я́ве покая́ние.
Преподо́бнаго:
Христокра́сным просвеща́яся житие́м, Ио́но блаже́нне,/ всем че́стен показа́лся еси́,/ весть бо и́стинно доброде́тель сла́вны соверша́ти сию́ иму́щия,/ яви́лся бо еси́ иере́й Христо́в достоприя́тен.
Си́лою Боже́ственною укрепля́емь, блаже́нне,/ мирску́ю любо́вь кре́пко отве́ргл еси́,/ и Влады́це, ра́дуяся, прише́л еси́ во́льным твои́м нра́вом,/ и, сохрани́в ве́ру невреди́мо, вене́ц сла́вы, богому́дре, прия́л еси́.
Богоро́дичен: Еди́ну нам во дву существа́х ви́димую Ипоста́сь,/ еди́на Благослове́нная, ражда́еши неизрече́нно, Бо́жия Бо́га Сло́ва,/ воплоти́вшагося за ми́лость неизрече́нную./ Того́ моли́ сохрани́тися пою́щим Тя.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Я́ко Ио́ну от ки́та спасл еси́, Спа́се,/ па́че ума́ неврежде́нна,/ та́ко и ны́не спаси́ ду́шу мою́ от се́тей змии́ных.
Спасе́ния ты, проро́че, хода́тай был еси́/ ве́ровавшим твоему́ пропове́данию ниневи́тяном, сла́вне,/ покая́ния возопи́в пропове́дание.
Преподо́бнаго:
Жите́йских веще́й, о́тче, нестоя́щее све́дый,/ сия́ оста́вив,/ и к возда́нию потща́ся жре́бия горняго, пребога́те.
Благочести́во мона́шествующих мно́жества пита́я,/ не оста́вил еси́, о́тче блаже́нне,/ тем сла́дости лу́чшия во оби́телех Небе́сных сподо́бился еси́.
Богоро́дичен: Неискусому́жно, Пречи́стая Де́во, родила́ еси́/ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́,/ Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.
Конда́к проро́ка, глас 2:
Проро́к ди́вен показа́ся,/ Бо́жие повеле́ние прие́м,/ во о́браз тридне́внаго Воскресе́ния/ в ки́те тридне́вен быв,/ неврежде́н от зве́ря изы́де/ и яви́ся све́тел пропове́дник Ниневи́и, вели́кому гра́ду./ Сего́ ра́ди тя ра́достно, Ио́но, почита́ем,/ я́ко человеколю́бия Бо́жия провозве́стника.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Проро́к быв прише́ствия Христо́ва,/ Того́ тридне́вное, блаже́нне, воста́ние я́ве провозвести́л еси́,/ в ки́тове чре́ве тридне́вновав невре́дно, зовя́:/ ны́не да взы́дет от тли живо́т мой к Тебе́,/ от тле́ния хотя́щему земны́я изба́вити.
Песнь 7
Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля/ высо́к пла́мень вознесло́ есть,/ Христо́с же простре́ богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную,/ сый Благослове́н и Препросла́влен.
Не терпя́ зре́ти тебе́ ско́рбию и печа́лию дручи́ма,/ проро́че всече́стне,/ а́бие простре́ ти пресла́вно сень, осла́бу нося́щу,/ сый Благослове́н и Препросла́влен.
Измла́да Творцу́ Твоему́ освяти́лся еси́,/ Ио́но всехва́льне, богому́дре, всеблаже́нне,/ моли́твы бо ты прозябе́ние быв,/ проро́чествия благода́ть Ду́ха прия́ти сподо́бился еси́, пребога́те.
Преподо́бнаго:
Избра́нием суда́ украси́лся еси́,/ свяще́нник быв, Ио́но, о́тче преподо́бне,/ те́мже вшел еси́ внутрь вы́шняго хра́ма, нехо́дная зря,/ твоего́ священноде́йства плод пожа́в.
Оте́ческая возлюби́л еси́ ликостоя́ния/ и в ли́цех оте́ц ра́достно просла́вился еси́,/ Христу́ предстоя́, всеблаже́нне преподо́бне,/ прие́млеши твоего́ служе́ния всего́ возда́ние.
Богоро́дичен: О́блак Де́ва Тя, Пра́вды Со́лнце, роди́,/ Де́ва пребы́вши,/ дебе́лости плотски́я приобщи́вшася, Челове́ка бы́вша, Христе́,/ Ю́же воспева́ем, я́ко пресла́вную.
Песнь 8
Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода,/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Я́ко в черто́зе, в зве́ре, богоглаго́ливый Ио́но, ру́це распросте́р,/ возопи́л еси́, глаго́ля Всеви́дцу Бо́гу:/ Спа́се мой, от тли мя возведи́,/ па́ки да взы́дет ны́не к Тебе́ живо́т мой.
У́мное твоея́ души́ очи́стив от скве́рны,/ спримеси́лся еси́ жела́емому, блаже́нне,/ и богови́ден был еси́, Боже́ственным ра́зумом обожа́емь, поя́:/ вся дела́, Го́спода по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.
Преподо́бнаго:
Соверше́нною чи́стою любо́вию Христа́ вожделе́л еси́, священнотаи́нниче о́тче,/ и непреста́нными гла́сы вопия́л еси́:/ по́йте, вся дела́, Го́спода/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Мирску́ю красоту́ оста́вив, во́лею Христу́, блаже́нне, прише́л еси́,/ благоле́пие Того́ жела́я зре́ти,/ во оби́тели святы́я вселя́емь,/ превознося́ Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Свяще́ннейшими Тя гла́сы свяще́ннейшии Бо́жии проро́цы, Чи́стая,/ бу́дущую Ма́терь провозгласи́ша я́сно/ все́ми Влады́чествующаго, Пречи́стая,/ Его́же превозно́сим во вся ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сын, Бог и Госпо́дь,/ вопло́щся от Де́вы, нам яви́ся,/ омраче́нная просвети́ти, собрати расточе́нная./ Тем Все́петую Богоро́дицу велича́ем.
Луча́ми благода́ти просвети́вся,/ был еси́, Ио́но богоявле́нне, Христо́во проображе́ние,/ тем я́ко проро́ка тя вси, и́же благочести́во твои́х наслажда́ющеся всему́дрых уче́ний,/ благохва́лим, досточу́дне.
Боже́ственными пе́сньми всеблагочести́во пое́м тя,/ Христо́ва я́ко я́вльшася погребе́ния проображе́ние/ и Воскресе́ния, блаже́нне, па́че ума́ зна́мение бы́вшаго,/ его́же да наслади́мся хода́тайствы твои́ми, богоприя́тне.
Преподо́бнаго:
Правове́рный ра́зум благоле́пно измла́да навы́к,/ от Отца́ пре́жде век возсия́вшаго Сы́на/ и спокланя́ема Ду́ха, исходя́ща отту́ду неизрече́нно,/ я́ве уясни́л еси́, святи́тель быв, преподо́бне.
Во оби́телех Небе́сных Созда́тель всели́ тя,/ Того́ та́ин я́ко служи́теля честна́го, о́тче Ио́но богоно́се,/ и ны́не нас твоя́ назира́еши сы́ны, всеблаже́нне,/ тя при́сно похваля́ющия.
Богоро́дичен: Черто́г была́ еси́ па́че ума́ воплоще́ния Сло́ва,/ Де́во Богороди́тельнице,/ оде́яна сла́вою доброде́телей и укра́шена,/ тем Тя, Всенепоро́чную Богоро́дицу, велича́ем.
Стихи́ры, глас 4.
Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:
Заре́ю просвеща́емь/ Трисо́лнечнаго Божества́,/ Ио́но всебога́те,/ я́ко проро́к Бо́жий,/ чи́стым се́рдцем проро́чествия дар/ восприя́л еси́ я́ве,/ и предсказа́л еси́ бу́дущая,/ и Словесе́ тридне́вное прописа́л еси́ воста́ние,/ зве́рю примета́емь/ и тле́ния не прие́м.
Прозря́ хотя́щее на язы́ки бы́ти/ Влады́ки спаси́тельное, блаже́нне, осия́ние,/ бежи́ши от лица́ Всецаря́,/ сокрыва́яся, му́дре,/ спасу́щихся Боже́ственныя про́поведи,/ и ки́ту пре́дан был еси́,/ губя́щу тя ника́коже,/ и на су́шу изда́лся еси́/ Боже́ственными манове́нии.
Христо́во тридне́вное/ пропису́я воста́ние,/ от ки́та тридне́вен изше́л еси́, блаже́нне,/ и еще́ три дни, Ио́но, возопи́в,/ и Ниневи́й развраще́нию коне́чному преда́стся,/ покая́нием же зря/ не соверши́тися твое́й про́поведи,/ уныва́еши,/ Бо́жию человеколю́бию удивля́яся.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Судию́ пра́веднейшаго поро́ждши, Чи́стая,/ моли́, Влады́чице Всенепоро́чная,/ мене́, блу́дно пожи́вша, осужде́ннаго и недоуме́нна,/ в бу́дущем Стра́шнем Суде́, Де́во, не осуди́ти мя,/ сочета́ти же одесну́ю Его́ хотя́щим стоя́ти избра́нным,/ за ми́лость и мно́гую благосты́ню.
А́ще ли среда́ или́ пято́к, Крестобогоро́дичен:
Умерщвля́ема ви́дящи Христа́ Всечи́стая Влады́чица/ и умерщвля́юща льсти́ваго,/ я́ко Влады́ку, пла́чущи, поя́ше/ из утро́бы Ея́ проше́дша/ и, долготерпе́нию Его́ чудя́щися, взыва́ше:/ Ча́до любе́знейшее,/ не забу́ди Рабы́ Твоея́,/ не укосни́, Человеколю́бче,/ Мое́ утеше́ние.
НА У́ТРЕНИ
Кано́н Окто́иха еди́н и святы́х два.
Кано́н апо́стола, его́же краегране́сие: Тебе́, Кодра́те вели́кий, похвалу́ плету́. Глас 2.
Песнь 1
Ирмо́с: Гряди́те, лю́дие,/ пои́м песнь Христу́ Бо́гу,/ разде́льшему мо́ре и наста́вльшему лю́ди,/ я́же изведе́ из рабо́ты еги́петския,/ я́ко просла́вися.
Венценося́ Царю́ Сил предста́в,/ моли́ озари́ти соверша́ющия па́мять твою́ сию́ све́тло,/ блаже́нне апо́столе.
Назида́я на основа́нии ве́ры благочести́вых исполне́ние/ крепча́йшими твои́ми уче́нии, богоглаго́льниче,/ и́дольскую всю лесть низврати́л еси́.
Священноде́йствуя Свяще́нное Ева́нгелие свяще́ннейшими словесы́ твои́ми,/ ду́ши Творцу́ твоему́ освяти́л еси́ ве́рою, приснопа́мятне Кодра́те,/ кре́постию Ду́ха.
Богоро́дичен: От Отрокови́цы пло́тию Неискусобра́чныя Творе́ц тва́ри ражда́емь,/ по Рождестве́, я́ко пре́жде Рождества́, Де́ву храни́т Ю,/ я́коже благоволи́.
Ин кано́н священному́ченика, его́же краегране́сие: Пе́ти тя, Фо́ко, да приложи́т Бог дар. Ио́сиф. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.
Пе́ти усе́рдствующу днесь боже́ственную па́мять твою́/ свеща́тельными Ду́ха заря́ми ду́шу мою́ осия́й,/ па́стырь и свиде́тель, сла́вне, Вседержи́теля явля́емь.
Му́чеников све́тло обогати́л еси́, Бо́жие благосла́вие,/ па́стырскими укра́шься добро́тами/ и обагри́в кро́вию свяще́ннаго страда́ния твоего́ одея́ние, богоблаже́нне.
Утверди́в по́мысл у́ншими наде́ждами, всему́дре,/ в зло́бе су́щаго си́льна всеконе́чно разсла́бил еси́/ и победоно́сец изя́щнейший к Небе́сным, Фо́ко, восте́кл еси́.
Богоро́дичен: Разреши́ся пра́отцев, Чи́стая, запреще́ние,/ преве́чнаго бо ражда́еши Бо́га,/ мла́до Отроча́ явля́ющася/ и новотворя́щаго все челове́ческое и́стинно существо́.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ нас в Тебе́, Го́споди,/ Дре́вом умерщвле́й грех,/ и страх Твой всади́/ в сердца́ нас, пою́щих Тя.
Соверша́я стра́шная, Кодра́те, чудеса́,/ неве́рных в ве́ру Боже́ственную приве́л еси́,/ я́ко апо́стол богоприя́тен, я́ко че́стен иера́рх, свяще́ннейше.
Боже́ственными уче́нии мно́гия просвети́л еси́,/ Све́та бо слуга́ яви́лся еси́, просвети́вшаго концы́,/ священнонача́льниче Кодра́те, боже́ственными сия́ньми.
Велича́йших благи́х хода́тай был еси́ па́стве,/ изыма́я сию́ тьмы неве́дения/ и просвеща́я ту пресла́вных чуде́с показа́ньми.
Богородичен: Всели́ся в Тя Огнь нестерпи́мый,/ не опали́в утро́бы Твоея́, Богоро́дице,/ и попали́ стра́сти на́ша, и ти́ну пре́лести испепели́.
Ин
Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.
Исцеле́ния соверша́я призыва́нием Христо́вым, преподо́бне,/ от ле́сти вра́жия спасл еси́/ град и лю́ди Бо́жиею благода́тию.
Храм сый Бо́жий,/ и́дольская ка́пища, му́чениче, низве́ргл еси́,/ Вседе́тельную Си́лу́ име́я Помо́щника и Содействи́теля.
Во́инство ви́дено бысть, Фо́ко, а́нгельское/ и свет Бо́жий безме́рный,/ пред суди́тельными тя престо́лы Го́споду прославля́ющу.
Богоро́дичен: Из Тебе́ Бог воплоти́вся,/ за благоутро́бие челове́ком соедини́ся и кля́тву разруши́,/ еди́на Всеблагослове́нная Влады́чице.
Конда́к священному́ченика, глас 6.
Подо́бен: Еже о нас:
Я́ко архиере́й принося́, о́тче, же́ртвы,/ на коне́ц себе́ прине́сл еси́ же́ртву живу́ю,/ свиде́тельствовав зако́нно о Христе́ Бо́зе,/ от А́нгел укрепля́емь и смерть изволя́я,/ сый с вопию́щими тебе́:/ прииди́, Фо́ко, с на́ми, и никто́же на ны.
И́кос:
Жи́зни на Небесе́х жела́ющии, сла́дость на земли́ попира́юще,/ устне́ очи́стим и язы́ки уясни́м на пе́ния и благохвале́ния,/ я́ко да исплете́м досто́йно Фо́ке иера́рху./ До Небе́сных бо врат вшед,/ невозбра́нно обре́те во вну́тренняя ше́ствие/ и зрит жела́емаго, от А́нгелов сла́вимаго,/ отту́ду бо и мо́жет нам уми́лостивити Еди́наго благосе́рдаго душе́вным неду́гом,/ я́ко свиде́тельствовав о Нем./ Воспева́ем у́бо ему́ и вопие́м:/ призира́я на ны, прииди́, Фо́ко, с на́ми, и никто́же на ны.
Седа́лен апо́стола, глас 3.
Подо́бен: Красоте́ де́вства:
Красне́йшаго добро́тою су́ща па́че сыно́в челове́ческих,/ Сло́во Пребезнача́льное, воплоще́нное па́че ума́, Кодра́те, пропове́дал еси́,/ тем просвети́л еси́ во тьме су́щия,/ свет язы́ком быв я́ко иера́рх боже́ствен./ Тем твое́ светоно́сное торжество́ ве́рою соверша́юще, пое́м тя.
Сла́ва, му́ченика, глас 1.
Подо́бен: Гроб Твой:
Я́ко му́ченик и па́стырь свяще́нно просла́вился еси́,/ кро́вию оде́жду свяще́нства обагри́в светле́йше,/ и Го́споду предстои́ши./ Тем днесь Бо́жия Це́рковь пра́зднует пресла́вную твою́ па́мять,/ Фо́ко всеблаже́нне.
И ны́не, Богоро́дичен:
Наде́ждо христиа́н, Пресвята́я Де́во,/ Его́же родила́ еси́ Бо́га па́че ума́ и сло́ва,/ непреста́нно моли́ с вы́шними Си́лами,/ да́ти оставле́ние грехо́в нам всем и исправле́ние жития́,/ ве́рою и любо́вию при́сно Тя прославля́ющим.
Крестобогоро́дичен:
Ви́дящи Тя, Христе́, Всенепоро́чная Ма́ти/ ме́ртва на Кресте́ распросте́рта, вопия́ше:/ Сы́не мой, Собезнача́льне Отцу́ и Ду́ху,/ что неизрече́нное строе́ние сие́,/ и́мже спасл еси́ пречи́стых Твои́х рук, Ще́дре, созда́ние?
Песнь 4
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди,/ слух Твоего́ смотре́ния/ и просла́вих Тя,/ Еди́не Человеколю́бче.
Земледе́лав ни́ву серде́чную,/ серпо́м слове́с твои́х зло́бы те́рние все искорени́л еси́.
Исцеле́ний да́ры всем нам гроб твой то́чит,/ свяще́нне Кодра́те, хва́лящим тя.
Ми́лостивно преклоня́яся, от злолю́тых изыма́еши бед,/ свяще́нне Кодра́те, моля́щих тя.
Свеща́ми слове́с твои́х просвеща́я пре́лестию омраче́нныя,/ и хвра́стную пре́лесть всю попали́л еси́.
Богоро́дичен: От чи́стых Твои́х воплоти́ся крове́й Соде́тель, Богоро́дице,/ и истле́вшая вся обнови́л есть.
Ин
Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце Пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Светле́йшую тя звезду́/ на высоте́ церко́вней положи́, Фо́ко, Влады́ка,/ страда́ний, свяще́ннейше,/ и чуде́с сия́ньми всех сердца́ просвеща́юща.
Испове́дав воплоще́ние Влады́чне пред мучи́тельским суди́щем,/ му́чениче страстоте́рпче,/ и све́тло посрами́л еси́ е́ллинская чти́лища и многобо́жное безбо́жие.
Возвыша́ему мо́рю пре́лести многобо́жия бу́рею,/ Боже́ственным окормле́нием преше́л еси́, сла́вне,/ приста́нище тиша́йшее всем быв пла́вающим.
Богоро́дичен: Неискусобра́чная Де́во Благослове́нная,/ иера́рхов похвало́ и страстоте́рпцев всех вене́ц,/ бед и скорбе́й пою́щия Тя изба́ви.
Песнь 5
Ирмо́с: Све́та Пода́телю/ и веко́в Тво́рче, Го́споди,/ во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас,/ ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.
Чи́стую твою́ ду́шу чисте́йший Бог селе́ние Своея́ сла́вы обре́т,/ очища́ет тобо́ю ду́ши, оскве́рншияся лю́тыми грехопаде́ньми.
Е́ллинстии мудрецы́, твои́ми побежде́ни му́дрыми догма́ты,/ испове́дати покори́шася, блаже́нне, Христа́ Соде́теля,/ Отца́ Безнача́льнаго Му́дрость и Си́лу.
Провозглаша́я свяще́нно су́щую челове́ком све́тлость/ от Отца́ све́тов, Кодра́те,/ просвети́л еси́ лю́ди чествова́ти и сла́вити Тро́ицу Неразде́льную.
Богоро́дичен: Воплоще́нна нам во дву естества́х Сы́на родила́ еси́,/ из Отца́ пре́жде всех веко́в, Чи́стая, рожде́ннаго безсе́менно,/ безле́тно, я́ко Еди́н весть.
Ин
Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Ше́ствия вра́жия я́вственно запя́л еси́, напра́вив твоя́ ше́ствия/ к стезя́м Боже́ственнаго хоте́ния, свяще́ннейше.
Терза́емо ра́нами многострада́льное те́ло твое́/ расто́рже безбо́жия у́зы/ Боже́ственною си́лою, Фо́ко богоблаже́нне.
Всеце́лое Бо́гу прине́слся еси́ заколе́ние,/ поже́ршемуся нас ра́ди, всехва́льне,/ и крова́выя же́ртвы и́дольския разори́вшему.
Богоро́дичен: Му́дрость Бо́жия созда́ Себе́, о Влады́чице,/ от святы́х и чи́стых Твои́х крове́й храм,/ я́ко благоволи́.
Песнь 6
Ирмо́с: В бе́здне грехо́вней валя́яся,/ неизсле́дную милосе́рдия Твоего́ призыва́ю бе́здну:/ от тли, Бо́же, мя возведи́.
Высо́кое не́бо был еси́, сла́ву пове́дающее Бо́жию спаси́тельную,/ я́ко иера́рх боже́ственный,/ я́ко сла́вен ты, Кодра́те, апо́стол.
Еди́но естество́ Божества́ безнача́льное,/ еди́но Госпо́дство пропове́дуя, всему́дре,/ многобо́жия разруши́л еси́, Кодра́те, мра́чное безу́мие.
Зако́ном естества́ во гро́бе твое́ те́ло, блаже́нне, свяще́ннейше ны́не лежа́що,/ чудоде́йствует пресла́вная па́че естества́, Кодра́те приснопа́мятне.
Богоро́дичен: Не́бо простры́й хоте́нием,/ ино́е Не́бо на земли́ Тя показа́, Богороди́тельнице Влады́чице,/ и Тобо́ю су́щия во тьме просвети́.
Ин
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися,/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.
Мо́ре безбо́жия изсуши́л еси́, всему́дре,/ исто́чник жи́зни источа́яй, уче́ния преподо́бная,/ ны́не же чуде́с ту́чами омыва́еши страсте́й вся́кое злосмра́дие.
Взя́тся на дре́ве, лю́те раздробля́емь и изчленя́емь, блаже́нне,/ и глас с высоты́, тя укрепля́ющий, внуши́л еси́,/ священнонача́льниче и му́чениче многострада́льне.
Стра́сти Безстра́стнаго, Фо́ко, уподо́бився,/ врачу́еши стра́сти разли́чныя/ и избавля́еши бу́ри и треволне́ния пла́вающих,/ к Бо́гу боже́ственными твои́ми моли́твами.
Богоро́дичен: Я́ко ту́ча, спаси́тельное Сло́во/ истощи́ся в нетле́нную Твою́ утро́бу,/ Всесвята́я Отрокови́це,/ и зло́бныя пото́ки Боже́ственною си́лою изсуши́.
Конда́к, глас 8.
Подо́бен: Я́ко нача́тки:
Я́ко священнонача́льника че́стна и страда́льца тверде́йша,/ вселе́нная прино́сит Тебе́, Го́споди, Кодра́та апо́стола/ и пе́сньми почита́ет честну́ю его́ па́мять,/ прося́щи всегда́ прегреше́ний оставле́ния/ тем дарова́тися пою́щим его́, Благоутро́бне.
И́кос:
Му́драго иера́рха почти́м, я́ко па́стыря ве́рна и учи́теля,/ я́ко во цве́тнице страда́ния процвете́ ши́пок свяще́ннейший/ и ве́рныя ны облагово́ни,/ чуде́с же луча́ми и дея́нии доброде́тельными,/ просвеще́ния испо́лнив всю зе́млю исцеле́ний све́тлостьми,/ удиви́ бо его́ Бог всем почита́ющим пе́сньми честну́ю его́ па́мять,/ я́ко Благоутро́бен.
Песнь 7
Ирмо́с: О́бразу злато́му на по́ле Деи́ре служи́му,/ трие́ твои́ о́троцы небрего́ша безбо́жнаго веле́ния,/ посреде́ же огня́ вве́ржени,/ ороша́еми, поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Возвы́сив ум к Пе́рвому Бла́гу,/ богови́днейший храм Тро́ицы был еси́/ и су́щия во глубине́ озлобле́ния возвы́сил еси́ высоча́йшими твои́ми уче́нии, зову́щия:/ благослове́н еси́, Бо́же отце́в на́ших.
Сокруши́в хра́мы и́дольския моли́тв раскопа́ньми,/ созда́л еси́ Боже́ственным Ду́хом хра́мы Бо́жия, свяще́ннейше о́тче,/ и спаса́емых мно́жества приве́л еси́, зову́щия:/ благослове́н еси́, Бо́же отце́в на́ших.
Огнедохнове́н сый,/ я́ко духо́вный огнь Боже́ственный, всему́дре, в се́рдцы твое́м име́я всегда́,/ свеща́ ви́делся еси́, паля́щая всю хвра́стную лесть и вопию́щия просвеща́ющая:/ благослове́н еси́, Бо́же отце́в на́ших.
Богоро́дичен: Изба́вльшеся Тобо́ю кля́твы пра́дедния, Богора́дованная,/ до́брых вину́ Тя ве́мы, я́ко всевино́вное ро́ждшую Сло́во,/ па́че ума́ же и чудесе́,/ и вопие́м Ти, Пречи́стая, Благослове́нная, Бо́га пло́тию ро́ждшая.
Ин
Ирмо́с: В пещи́ Авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че, не́жели пла́менем,/ опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Я́рости мучи́телей не устраши́лся еси́, сла́вне,/ па́стве же предста́тельствуя слове́сней,/ я́ко а́гнец, прине́слся еси́ Первопа́стырю Христу́,/ му́ченически, Фо́ко, прославля́емь.
Искуше́н был еси́, я́ко зла́то в горни́ле, му́чениче,/ посреде́ вве́ржен ва́пна20 пламенови́днаго и ника́коже опаля́емь,/ благослове́н еси́, Бо́же мой, взыва́я, в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Боже́ственная любо́вь, распаля́ющи се́рдце твое́,/ боже́ственною росо́ю тя, сла́вне, сохрани́ во огни́ неизнуря́ема,/ безбо́жия же, иера́рше, ти́ну сожига́юща.
Богоро́дичен: Согни́вший души́ моея́ дом, Пречи́стая Отрокови́це,/ покая́ния о́бразы, я́ко Блага́я, обнови́,/ я́же все челове́чество Рождество́м Твои́м обнови́вшая.
Песнь 8
Ирмо́с: В пещь о́гненную ко отроко́м евре́йским снизше́дшаго/ и пла́мень в ро́су прело́жшаго Бо́га,/ по́йте, дела́, я́ко Го́спода,/ и превозноси́те во вся ве́ки.
Утвержде́ны на у́мнем Ка́мени душе́вныя име́я стопы́,/ запя́л еси́, блаже́нне, Госпо́дни враги́/ и вся, Кодра́те, утверди́л еси́ пою́щия/ и превознося́щия Христа́ во вся ве́ки.
Укра́шену доброде́тельми име́я ду́шу и се́рдце,/ украси́л еси́ сло́вом уче́ния ду́ши,/ избавля́я неле́поты вся́каго идолонеи́стовства,/ Кодра́те богоглаго́ливе.
Я́ко учени́к Иису́сов, я́ко апо́стол све́тел,/ я́ко Со́лнца Пра́вды светови́дная мо́лния, Кодра́те,/ просвети́, освяти́ соверша́ющия святу́ю твою́ па́мять.
Богоро́дичен: Свяще́ннейшими Тя гла́сы свяще́ннейшии Бо́жии, Чи́стая, проро́цы/ бу́дущую Ма́терь провозгласи́ша я́сно/ все́ми Влады́чествующаго, Пречи́стая,/ Его́же благослови́м во вся ве́ки.
Ин
Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́,/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Благода́ть во уста́ твоя́, му́дре Фо́ко, излия́ся,/ тем обрати́л еси́ блудя́щия лю́ди зми́я сове́том/ и приве́л еси́, я́коже па́стырь и́стинный, Христу́ зову́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Неусы́пна и́мать тя, му́дре, ве́рных собо́р моли́твенника,/ утоля́юща мо́ря во́лны свере́пыя, напа́сти же укроща́юща/ и лю́тых вся́ческих нас избавля́юща, вопию́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Струи́ целе́ний храм твой тре́бующим то́чит всегда́,/ приста́нище явля́яся нево́лненное и страсте́й отгони́тельное/ тебе́ почита́ющим и Христу́, му́чениче, зову́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Да твою́ честву́ем честну́ю, Фо́ко, па́мять, торжеству́юще,/ Преблага́го Го́спода умоли́ усе́рднейше,/ избавле́ние неудо́бных нам дарова́ти, вопию́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Богоро́дичен: Зако́нныя Тя прообража́ху/ ковче́г и ста́мна, иму́щая ма́нну, Пречи́стая,/ Боже́ственная трапе́за, па́ки же и све́щник златоза́рный,/ во открове́ние язы́ков Свет поро́ждшую,/ просвеща́ющий богозна́нием земны́я концы́.
Песнь 9
Ирмо́с: От Бо́га Бо́га Сло́ва неизрече́нною му́дростию/ прише́дшаго обнови́ти Ада́ма,/ я́дию в тле́ние па́дшаго лю́те,/ от Святы́я Де́вы неизрече́нно воплоти́вшагося нас ра́ди,/ ве́рнии, единому́дренно пе́сньми велича́ем.
Укра́шен ра́зумом кра́сному Влады́це предстои́ши,/ светле́йш при́сно, я́ко иера́рх богоприя́тен, я́ко апо́стол боже́ствен,/ со все́ми апо́столы и́стинно мир ми́ру, Кодра́те, испроша́я.
Твои́х Магниси́я иму́щи ра́ку моще́й, я́ко боже́ственный киво́т,/ и от него́ вся́ку, Кодра́те, по́льзу исчерпа́ет любо́вию,/ оби́тели же Небе́сныя, твою́ ду́шу име́ющия,/ со все́ми святы́ми веселя́тся.
Светоза́рный твой день, светоно́сная твоя́ па́мять,/ и́стинно благосла́вный твой пра́здник всем, я́ко со́лнце, возсия́,/ ю́же ве́рно соверша́ем, Кодра́те,/ очище́ние грехо́в моля́щеся моли́твами твои́ми обрести́ и ве́лию ми́лость.
Богоро́дичен: Пощади́ мя, Го́споди, пощади́, егда́ хо́щеши суди́ти ми,/ и не осуди́ мене́ во огнь, ни я́ростию Твое́ю обличи́ мене́:/ мо́лит Тя Де́ва, Тебе́ ро́ждшая, Христе́,/ апо́столов мно́жество и с проро́ки му́ченицы.
Ин
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Священносло́вии боже́ственными,/ свяще́ннаго, прииди́те, па́стыря вси/ всесвяще́нную па́мять свяще́ннейше торжеству́им,/ благоде́телю Бо́гу за ны моля́щаго.
Яви́лся еси́ распаля́емь ре́вностию Влады́ки,/ егда́, му́чениче, в ба́ню разжже́нную вшел еси́,/ в не́йже дух твой в Бо́жии ру́це/ веселя́ся, му́чениче, пре́дал еси́.
Тя иера́рхов ли́ки, и му́чеников собра́ния,/ и свяще́нных апо́столов соводворе́ние,/ всех же пра́ведных, му́чениче Фо́ко, ду́си,/ иму́ще посреде́ себе́, веселя́тся.
Простре́ся в ми́ре па́мять твоя́,/ ду́ши просвеща́ющи благохва́лящих ве́рою по́двиги твоя́,/ и боре́ния, и до́блественное страда́ние,/ па́стырю и му́чениче досточу́дне.
Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, ду́шу мою́, омраче́нную грехо́м,/ и ве́чнующаго мя пла́мене и тьмы изба́ви хода́тайством Твои́м,/ да Твое́, ра́дуяся, восхваля́ю вели́чество.
Свети́лен апо́стола.
Подо́бен: Ду́хом во святи́лищи:
Тече́ние кра́сных твои́х ног, Кодра́те апо́столе, возврати́в,/ к ше́ствию Небе́сному возше́л еси́ ра́дуяся,/ и, Тро́ице предста́в, во Отце́ ви́диши Сы́на и Ду́ха Боже́ственнаго,/ сего́ ра́ди ве́рою пресвяще́нную твою́ и боже́ственную пра́зднуем па́мять.
Сла́ва, священному́ченика.
Подо́бен: Не́бо звезда́ми:
Архиере́ев сла́ва и ни́щих защи́тник/ ты показа́лся еси́, богому́дре о́тче,/ и столп доброде́телей,/ тем помина́й всех пою́щих тя, Фо́ко.
Богоро́дичен:
Тя Предста́тельницу вси и́мамы, гре́шнии, о Всесвята́я Де́во!/ Ты благопреме́нна нам сотвори́ Сы́на Твоего́/ Ма́терними Твои́ми моли́твами.
НА ЛИТУРГИ́И
Проки́мен, глас 7: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 311. Аллилу́ия, глас 2: Свяще́нницы Твои́ облеку́тся в пра́вду, и преподо́бнии Твои́ возра́дуются. Ева́нгелие от Иоа́нна, зача́ло 36. Прича́стен: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник:
Священномученик Фока
Священномученик Фока († 117) родился в городе Синопе. Он с юности вел добродетельную жизнь, а в зрелые годы был поставлен епископом Синопским. Святитель Фока обратил многих язычников к вере Христовой. Во время гонений на христиан при императоре Траяне (98–117) градоправитель принуждал святителя к отречению от Христа. После жестоких истязаний святого Фоку заперли в горячей бане, где он мученически скончался.
В 404 году мощи святителя были перенесены в Константинополь (память перенесения мощей – 22 июля).
Святой апостол из числа 70-ти Кодрат
Святой апостол из числа 70-ти Кодрат († ок. 130) проповедовал Слово Божие в Афинах и в Магнезии (восточный полуостров Фессалии) и был епископом Магнезийским. Святой Кодрат многих язычников обращал к истинной вере во Христа Спасителя, искореняя поклонение идолам и творя чудеса. Видя успех его проповеди, язычники разъярились на святого и бросились на него с камнями, чтобы убить его, как некогда иудеи убили святого первомученика архидиакона Стефана. Хранимый Богом, святой Кодрат остался жив; тогда его посадили в темницу и долгое время морили голодом. Святой апостол, умерший голодной смертью, был погребен в Магнезии. Известно, что при жизни святой апостол написал в 126 году апологию, представленную им царю Адриану (117–138). После этой апологии император издал указ, в котором было сказано: «Не осуждать никого без улик в преступлении».
Святой пророк Иона
Святой пророк Иона (VIII в. до Р. X.) был преемником по проповеди ветхозаветного пророка Елисея. Книга пророка Ионы входит в состав Библии, в ней имеются пророчества о судьбах Израильского народа, страданиях Спасителя, запустении Иерусалима, кончине мира и повествование о том, как пророк Иона был послан Господом к ниневитянам с проповедью о покаянии.
Повеление Господа идти с проповедью к нечестивому и враждебному Израильтянам народу показалось очень тяжким пророку Ионе, и он решил бежать от Господа в далекий Фарсис. С этой целью он сел на корабль, но по воле Божией на море поднялась сильная буря, грозившая гибелью всем находившимся на корабле.
Иона осознал свое заблуждение, когда на него выпал жребий, как на виновника бури, в наказание за его непослушание. Он сам просил, чтобы его бросили в морскую пучину для спасения остальных людей, находившихся на корабле. После некоторого колебания моряки выполнили его просьбу, и буря сразу утихла. Иона же был проглочен китом и находился в нем три дня и три ночи, оставаясь живым и молясь Господу с покаянием и надеждой. Наконец Бог повелел киту извергнуть пророка на сушу.
Иона благодарил Господа за свое спасение, и Господь опять повторил свое повеление идти ему в Ниневию с проповедью о покаянии.
На этот раз Иона исполнил волю Божию и, придя в Ниневию, обходил улицы этого города со словами: «Еще 40 дней – и Ниневия будет разрушена». Жители города поняли, что Господь дает им время на покаяние; все они от мала до велика стали усердно каяться, наложив на себя пост и молясь о прощении грехов. Даже их царь снял с себя порфирные одежды, оделся во вретище и сидел в пепле, каясь вместе со всеми.
Бог помиловал Ниневию, и город остался цел; пророку же Ионе Господь сказал, что Он отменил Свое определение о разрушении Ниневии и пощадил грешников ради их покаяния и милосердствуя о невинных младенцах, которых много в таком огромном городе.
Пророк Иона вернулся в свое отечество и там оставался вплоть до своей смерти.
Господь наш Иисус Христос в беседе с книжниками и фарисеями, требовавшими от Него знамения, сказал им, что им не дастся иного знамения, кроме знамения Ионы пророка: Как Иона был во чреве кита три дня и три ночи, так и Сын Человеческий будет в сердце земли три дня и три ночи (Мф. 12, 39–40). Из этих слов Господа становится ясным прообразовательное значение Книги пророка Ионы по отношению к Крестной смерти, сошествию во ад и Воскресению Господа Иисуса Христа.
Обличая нераскаянность и упорство иудеев, Господь сказал: Ниневитяне восстанут на суд с родом сим и осудят его, ибо они покаялись от проповеди Иониной; и вот, здесь больше Ионы (Мф. 12, 41).
Преподобный Иона пресвитер
Преподобный Иона пресвитер (IX в.) жил в Палестине, проводя добродетельную и богоугодную жизнь. Он состоял в браке и имел двух сыновей, прославленных Церковью, как доблестных исповедников и борцов за православную веру во время разгара иконоборческой ереси,– Феодора (память 27 декабря) и Феофана (память 11 октября) Начертанных. Начертанными святые братья именуются потому, что они перенесли следующее истязание: им на лицах раскаленными иглами начертали позорящие слова. После смерти своей супруги святой Иона пресвитер удалился в Лавру преподобного Саввы Освященного, где еще раньше приняли монашество оба его сына; приняв и сам иноческий постриг, святой Иона подвизался в Лавре вплоть до своей смерти. Господь послал ему благодатный дар врачевания. Кончина его была мирной.
Преподо́бнаго отца́ на́шего Мака́рия Жабы́нскаго, Бе́левскаго
Тропа́рь, глас 4:
От мирска́го жития́ изше́д,/ в ти́хое приста́нище жи́зни и́ноческия, преподо́бне Мака́рие, вшел еси́,/ в не́йже до́бре подвиза́вся,/ ду́шу твою́ доброде́тельми превысо́кими обогати́л еси́/ и яви́лся еси́ добр па́стырь и учи́тель и́ноческому собо́ру,/ ему́же и оби́тель возгради́л еси́,/ та́же в безмо́лвие вшед и богови́дения сподо́бився,/ ко Го́споду преста́вился еси́,/ И́же да́ром чуде́с тя обогати́./ Его́же ны́не моли́,/ да спасе́т ве́рою и любо́вию почита́ющих святу́ю па́мять твою́.
Конда́к, глас 8:
Житие́ чи́стое, терпе́ние, кро́тость и любо́вь нелицеме́рну,/ воздержа́ние соверше́нное, умиле́ние боже́ственное,/ ве́ру же и наде́жду и́стинну и милосе́рдие стяжа́в,/ равноа́нгельно, Мака́рие, на земли́ пожи́л еси́/ и на Небеси́ Бо́гови с ли́ки безпло́тных предстои́ши./ С ни́миже, свя́те, моли́ся, мир Росси́йстей Це́ркви дарова́ти/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Житие и иконописную прорись преподобного Макария Жабынского смотри 22 января (Минея январь. Ч. 2. С. 274–276).
Преподо́бнаго отца́ на́шего Ио́ны Яшезе́рскаго
Моли́тва
О преподо́бне и богоно́сне о́тче наш Ио́но! Ты, порабо́тати Го́сподеви жела́я, зде всели́лся еси́, и неле́ностно во труде́х, во бде́ниих, в моли́твах и посте́х подвиза́лся еси́, и был еси́ наста́вник мона́шествующим, всем же лю́дем учи́тель ре́вностный. Ны́не у́бо, по отше́ствии твое́м от земны́х, Небе́сному Царю́ предстоя́, моли́ бла́гость Его́, е́же уще́дрити ме́сто селе́ния на́шего, святы́й храм сей, иде́же ду́хом любве́ твоея́ неотсту́пно пребыва́еши, и всем лю́дем твои́м, с ве́рою к тебе́ припа́дающим, во блага́я проше́ния их испо́лнити. Испроси́ у ми́лостиваго Го́спода на́шего, да низпо́слет нам оби́лие благ земны́х, па́че же я́же на по́льзу душ на́ших да да́рует нам, и сконча́ти житие́ сие́ привре́менное в покая́нии да сподо́бит, в День же Су́дный десна́го предстоя́ния и наслажде́ния во Ца́рствии Свое́м да удосто́ит во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Преподобный Иона Яшезерский
Преподобный Иона Яшезерекий был родом из села Шокши, находившегося в 16 верстах от основанной им Яшезерской пустыни (78 верст к юго-западу от Петрозаводска). Основание обители было положено преподобным в начале 80-х годов XVI столетия. В монастыре была устроена церковь в честь Благовещения Пресвятой Богородицы с приделом во имя святителя Николая Чудотворца. К этому времени братия пустыни состояла из восьми человек. Все несли равные труды в устройстве обители: известно, что преподобный сам прокопал канаву из Яш-озера в соседнее озеро Сенное, чтобы было удобнее ловить рыбу; вытачивал из дерева священные сосуды. По нуждам обители он объездил верхом на лошади всю каменистую и глухую окрестность. Святость жизни преподобного Ионы привлекала к попечению об обители, несмотря на ее удаленность, многих знатных покровителей, жертвовавших пустыни столь необходимые для нее богослужебные книги. Тесная связь существовала у пустыни и с Соловецким монастырем. Скончался преподобный Иона в конце XVI века (1589–1592).
* * *
Посреде́ ва́пна – в известь.