Источник

13-й день

Па́мять обновле́ния хра́ма свята́го Христа́ и Бо́га на́шего Воскресе́ния. И предпра́зднство Воздви́жения честна́го и животворя́щаго Креста́. И свята́го священному́ченика Корни́лия со́тника

НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ

Обы́чная кафи́сма.

На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 6.

Обновле́ния 3, глас 6, самогла́сны:

Обновле́ния почита́ти,/ ве́тхий зако́н и до́бре име́ющся,/ па́че же но́вая почита́ти обновле́ньми./ Обновля́ются бо о́строви к Бо́гу, я́ко глаго́лет Иса́ия,/ я́же разуме́ти подоба́ет от язы́к це́ркви ны́не устроя́емыя/ и водруже́ние прие́млющия тве́рдое Бо́гом./ Те́мже и мы настоя́щая обновле́ния/ духо́вно да торжеству́им.

Обновля́йтеся, бра́тие,/ и, ве́тхаго челове́ка отложи́вше,/ в но́вости жи́зни жи́тельствуйте,/ всем узду́ наложи́вше, от ни́хже смерть:/ вся у́ды нака́жем,/ вся́кую лука́вую дре́ва снедь возненави́девше,/ и сего́ ра́ди то́чию помина́юще, дре́вних да бежи́м./ Та́ко да обновля́ется челове́к,/ си́це чти́тся обновле́ний день.

Анато́лия: Положи́л еси́ столп кре́пости/ Це́рковь Твою́, Христе́,/ Преве́чный Сло́ве,/ основа́л еси́ бо сию́ на ка́мени ве́ры./ Те́мже недви́жна пребыва́ет во век,/ иму́щи Тя тоя́ ра́ди в после́дняя/ невра́щно бы́вша Челове́ка./ Благодаря́ще у́бо, воспева́ем Тя, глаго́люще:/ Ты еси́ пре́жде веко́в, и на век, и еще́ Царь наш,/ сла́ва Тебе́.

И́ны стихи́ры свята́го, глас 4, на 3.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Христо́с, призре́в/ на твоя́ благотворе́ния, Корни́лие,/ и боже́ственныя моли́твы,/ А́нгела тебе́ свята́го посыла́ет,/ всего́ тя просвеща́юща,/ и апо́столов свяще́нных верхо́внаго,/ обновля́юща водо́ю и ду́хом/ тя вседомо́вно, достосла́вне,/ и науча́юща лу́чшим Ду́ха благода́тию.

Ма́стию пома́зан свяще́нства,/ поте́кл еси́/ спаси́тельное пропове́дание возвести́ти страна́м,/ искореня́я пре́лести те́рние, богому́дре,/ и насажда́я неле́стное уче́ние в душа́х Ду́хом./ Те́мже тя блажи́м,/ я́ко иера́рха богоприя́тна/ и непобеди́ма му́ченика,/ веселя́щеся, Корни́лие.

Нра́вом твоея́ бла́гости/ после́дствующе, нему́дрии/ яви́шася разу́мни;/ у́мер же и естества́ зако́ном всели́вся, блаже́нне, во гроб,/ сего́ исто́чник соверша́еши мно́гих чуде́с,/ му́дре Корни́лие,/ исцеля́я боля́щия/ и отгоня́я ду́хи лука́вствия/ Ду́хом Святы́м, богодохнове́нне.

Сла́ва, обновле́ния, глас 6. Самогла́сен.

Иоа́нна Мона́ха:

Па́мять обновле́ний соверша́юще, Го́споди,/ Тя, святы́ни Да́теля, сла́вяще, мо́лим,/ освяти́тися на́шим чу́вством душ,/ моли́твами сла́вных страстоте́рпец,/ Бла́же Всеси́льне.

И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже:

Днесь Дре́во яви́ся,/ днесь род евре́йский поги́бе,/ днесь ве́рными цари́ ве́ра явля́ется,/ и Ада́м дре́ва ра́ди испаде́,/ и па́ки Дре́вом де́мони вострепета́ша:/ Всеси́льне Го́споди, сла́ва Тебе́.

А́ще ли в пято́к ве́чера: И ны́не, Богоро́дичен пе́рвый настоя́щаго гла́са.

Вход. Проки́мен дне, и чте́ния.

Царств тре́тиих чте́ние (глава́ 8):

Ста Соломо́н пред лице́м же́ртвенника Госпо́дня, пред всем собо́ром Изра́илевым,/ и возде́в ру́це свои́ на не́бо, и рече́:/ Го́споди Бо́же Изра́илев,/ несть Бог, я́коже Ты на Небеси́ горе́ и на земли́ до́ле./ А́ще бо не́бо, и не́бо небесе́ не довле́ют Тебе́,/ ка́ко дом сей, его́же созда́х и́мени Твоему́?/ Оба́че и при́зриши на моли́тву мою́, Го́споди Бо́же Изра́илев,/ услы́шати моле́ние и моли́тву,/ е́юже раб Твой мо́лится пред Тобо́ю к Тебе́ днесь./ Да бу́дут о́чи Твои́ отве́рсты на дом сей день и нощь,/ на ме́сто сие́, о не́мже глаго́лал еси́:/ бу́дет и́мя Мое́ та́мо, е́же услы́шати моли́тву,/ е́юже мо́лится раб Твой на ме́сте сем, во дни и но́щи;/ и послу́шати мольбу́ раба́ Твоего́, и люде́й Твои́х Изра́иля./ Ели́ка а́ще помо́лятся к Тебе́ на ме́сте сем,/ и Ты услы́шиши на ме́сте жили́ща Твоего́ на Небеси́,/ и сотвори́ши, и ми́лостив бу́деши им.

При́тчей чте́ние (глава́ 3):

Бог Прему́дростию основа́ зе́млю, утото́ва же Небеса́ ра́зумом./ В чу́встве Его́ бе́здны разверго́шася, о́блацы же источи́ша ро́су./ Сы́не, да не премине́ши,/ соблюди́ же Мой сове́т и мысль, да живе́т душа́ твоя́,/ и благода́ть бу́дет на твое́й вы́и:/ бу́дет же исцеле́ние пло́тем твои́м и попече́ние косте́м твои́м./ Да хо́диши наде́яся в ми́ре во всех путе́х твои́х,/ нога́ же твоя́ не по́ткнется./ А́ще бо ся́деши, безбоя́знен бу́деши;/ а́ще же поспи́ши, сла́достно поспи́ши./ И не убои́шися боя́зни наше́дшия, ниже́ стремле́ний нечести́вых находя́щих./ Госпо́дь бо бу́дет на всех путе́х твои́х, и утверди́т твою́ но́гу, да не позы́блешися./ Не отрецы́ся благотвори́ти тре́бующему, внегда́ а́ще и́мать рука́ твоя́ помога́ти./ Не рцы: отше́д возврати́ся, и у́тро дам, си́льну ти су́щу благотвори́ти;/ не ве́си бо, что породи́т находя́й день./ Не де́лай на дру́га твоего́ зла, прише́льствующа и упова́юща на тя./ Не любовра́жствуй на челове́ка всу́е, да не что на тя соде́лает зло́е./ Не стяжи́ злых муже́й поноше́ния, ниже́ ревну́й путе́м их./ Нечи́ст бо пред Го́сподем вся́кий законопресту́пник,/ с пра́ведными же не сочетава́ется./ Кля́тва Госпо́дня в доме́х нечести́вых,/ дворы́ же пра́ведных благословля́ются./ Госпо́дь го́рдым проти́вится, смире́нным же дае́т благода́ть.

При́тчей чте́ние (глава́ 9):

Прему́дрость созда́ Себе́ дом и утверди́ столпо́в седмь./ Закла́ Своя́ же́ртвенная, и раствори́ в ча́ши Свое́й вино́, и угото́ва Свою́ трапе́зу./ Посла́ Своя́ рабы́, созыва́ющи с высо́ким пропове́данием на ча́шу, глаго́лющи:/ и́же есть безу́мен, да уклони́тся ко Мне;/ и тре́бующим ума́ рече́:/ прииди́те, яди́те Мой хлеб, и пи́йте вино́, е́же раствори́х вам./ Оста́вите безу́мие, и жи́ви бу́дете,/ и взыщи́те ра́зума, да поживете́ и испра́вите ра́зум в ве́дении./ Наказу́яй злы́я, прии́мет себе́ безче́стие;/ облича́яй же нечести́ваго, опоро́чит себе́, обличе́ние бо нечести́вому ра́ны ему́./ Не облича́й злых, да не возненави́дят тя./ Облича́й прему́дра, и возлю́бит тя./ Даждь прему́дрому вину́, и прему́дрший бу́дет./ Сказу́й пра́ведному, и приложа́т приима́ти./ Нача́ло прему́дрости страх Госпо́день,/ и сове́т святы́х ра́зум./ Разуме́ти бо зако́н, по́мысла есть блага́го./ Сим бо о́бразом мно́гое поживе́ши вре́мя,/ и приложа́тся тебе́ ле́та живота́.

На стихо́вне стихи́ры предпра́зднства, глас 5.

Самоподо́бен:

Ра́дуйся, живоно́сный Кре́сте,/ благоче́стия непобеди́мая побе́да,/ дверь ра́йская,/ ве́рных утвержде́ние,/ Це́ркве огражде́ние,/ и́мже тля разори́ся и упраздни́ся,/ и попра́ся сме́ртная си́ла,/ и вознесо́хомся от земли́ к Небе́сным;/ ору́жие непобеди́мое,/ бесо́в сопротивобо́рче,/ сла́ва му́чеников,/ преподо́бных я́ко вои́стину удобре́ние,/ приста́нище спасе́ния,/ да́руяй ми́ру ве́лию ми́лость.

Стих: Возноси́те Го́спода Бо́га на́шего/ и покланя́йтеся подно́жию но́гу Его́, я́ко свя́то есть.

Ра́дуйся, Госпо́день Кре́сте,/ и́мже разреши́ся от кля́твы челове́чество,/ су́щия ра́дости зна́мение,/ прогоня́яй враги́ во твое́м воздви́жении, всече́стне,/ нам помо́щниче, царе́й держа́во,/ кре́пость пра́ведных,/ свяще́нников благоле́пие,/ вообража́емый, и лю́тых избавля́яй,/ жезл си́лы, и́мже пасе́мся,/ ору́жие ми́ра, его́же со стра́хом обстоя́т Ангели,/ Христа́ Боже́ственная сла́ва,/ подаю́щаго ми́ру ве́лию ми́лость.

Стих: Бог же, Царь наш пре́жде ве́ка,/ соде́ла спасе́ние посреде́ земли́.

Ра́дуйся, слепы́х наста́вниче,/ немощны́х врачу́,/ воскресе́ние всех уме́рших,/ воздви́гнувый ны, во тлю па́дшия,/ Кре́сте честны́й,/ и́мже разруши́ся кля́тва, и процвете́ нетле́ние,/ и земни́и обожи́хомся,/ и диа́вол всеконе́чно низве́ржеся./ Днесь воздвиза́ема тя ви́дяще рука́ми архиере́йскими,/ возно́сим Вознесе́ннаго посреде́ тебе́/ и тебе́ покланя́емся,/ почерпа́юще бога́тно ве́лию ми́лость.

Сла́ва, обновле́ния, глас 2. Анато́лиево:

Обновле́ние соверша́юще всесвяще́ннаго хра́ма Твоего́ Воскресе́ния,/ Тебе́ сла́вим, Го́споди, освяти́вшаго сего́,/ и соверши́вша самосоверше́нною Твое́ю благода́тию,/ и крася́щагося в нем свяще́нствуемыми от ве́рных/ та́инственными и свяще́нными же́ртвами,/ и прие́млюща от рук раб Твои́х/ безкро́вныя и пречи́стыя же́ртвы,/ воздава́юща же пра́во принося́щим/ грехо́в очище́ние и ве́лию ми́лость.

И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже:

Боже́ственное сокро́вище, в земли́ кры́емое,/ Жизнода́вца Крест,/ на небесе́х показа́ся царю́ благочести́вому,/ и побе́ды на враги́ подписа́ние явля́ет разу́мно;/ его́же ра́достно ве́рою и любо́вию боже́ственно восте́к к высоте́ зре́ния,/ тща́нием же того́ от земны́х недр изнесе́,/ во избавле́ние ми́ра и спасе́ние душ на́ших.

Тропа́рь обновле́ния, глас 4:

Якоже вы́шния тве́рди благоле́пие,/ и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди,/ утверди́ сие́ во век ве́ка/ и приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния, Богоро́дицею,/ всех Животе́ и Воскресе́ние.

Сла́ва, му́ченика, глас то́йже:

И нра́вом прича́стник,/ и престо́лом наме́стник апо́столом быв,/ дея́ние обре́л еси́, богодухнове́нне,/ в виде́ния восхо́д;/ сего́ ра́ди сло́во и́стины исправля́я,/ и ве́ры ра́ди пострада́л еси́ да́же до кро́ве,/ священному́чениче Корни́лие,/ моли́ Христа́ Бо́га,/ спасти́ся душа́м на́шим.

И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже:

Животворя́щий Крест Твоея́ бла́гости,/ его́же дарова́л еси́ нам недосто́йным, Го́споди,/ Тебе́ прино́сим в моли́тву:/ спаси́ лю́ди и град Твой моля́щийся, Богоро́дицею,/ Еди́не Человеколю́бче.

НА У́ТРЕНИ

По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Вся просвети́ прише́ствием Христо́с,/ мир обнови́ Ду́хом Боже́ственным Свои́м,/ ду́ши обновля́ются, дом бо возложи́ся ны́не во сла́ву Госпо́дню,/ иде́же и обновля́ет ве́рных сердца́ Христо́с, Бог наш,/ во спасе́ние челове́ков.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.

Подо́бен: Ско́ро предвари́:

Пра́зднственный днесь обновле́ний, ве́рнии, день дости́же нас,/ повелева́ющий избра́нию Христо́ву всем обнови́тися/ и све́тлым лице́м пе́сни Влады́це из глубины́ се́рдца воспе́ти ве́рно,/ я́ко Изба́вителю и нас обновля́ющему.

Сла́ва, и ны́не, то́йже.

Кано́ны три: обновле́ния, со ирмосо́м на 6, предпра́зднства на 4, и свята́го на 4.

Кано́н обновле́ния, творе́ние Иоа́нна Мона́ха. Глас 4.

Песнь 1

Ирмо́с: Мо́ря чермну́ю пучи́ну/ невла́жными стопа́ми/ дре́вний пешеше́ствовав Изра́иль,/ крестообра́зныма Моисе́овыма рука́ма/ Амали́кову си́лу в пусты́ни победи́л есть.

Столпо́м путеводя́й дре́вле избра́ннаго Изра́иля,/ ба́нею креще́ния, Христе́, в Сио́не насади́л еси́ Це́рковь, зову́щу:/ воспои́м песнь Бо́гу на́шему.

Днесь непристу́пныя Твоея́ сла́вы прише́ствие,/ и́же на земли́, водруже́нный Тебе́ храм Не́бо устро́и,/ в не́мже согла́сно воспои́м песнь Бо́гу на́шему.

Не зако́ном Це́рковь, Го́споди, украша́ется,/ ни ра́бских просте́ртием рук,/ но, Креста́ благода́тию хва́лящися, пое́т Тебе́:/ воспои́м песнь Бо́гу на́шему.

Богоро́дичен: Безсе́менно, О́тчею во́лею, от Боже́ственнаго Ду́ха/ Бо́жия зачала́ еси́ Сы́на и пло́тию породила́ еси́,/ из Отца́ безма́терня и нас ра́ди из Тебе́ безо́тча.

Ин кано́н предпра́зднства по алфави́ту без Богородичнов. Ио́сиф. Глас то́йже.

Песнь 1

Ирмо́с: Триста́ты кре́пкия,/ Рожде́йся от Девы,/ безстра́стия во глубине́/ души́ трича́стное потопи́, молю́ся,/ да Тебе́, я́ко в тимпа́не,/ во умерщвле́нии телесе́/ побе́дное воспою́ пе́ние.

Весели́ся, Не́бо, и земле́, ра́дуйся:/ пресвяты́й бо Крест происхо́дит,/ освяща́я ны благода́тию, сего́ целу́ющия,/ я́ко исто́чника святы́ни и всех обоже́ния вину́.

Ше́ствовати благоче́стно небе́сную стезю́/ укрепи́ нас, пресвяты́й Кре́сте, ве́рно покланя́ющияся тебе́,/ я́ко да проти́вных укло́ньшеся про́пастей,/ о́бщницы Боже́ственныя сла́вы бу́дем.

Зна́нны Творцу́ тобо́ю бы́вше, всечестны́й Кре́сте,/ се́рдцем и душе́ю объе́млем, всегда́ тя предлежа́ща зря́ще,/ и умо́м просвеща́емся, всевино́вное Сло́во сла́вяще.

Богоро́дичен: Град Бо́га Всецаря́, благоприя́тное сокро́вище честно́е, Богоро́дице Всенепоро́чная,/ сохрани́ Твой жре́бий, всегда́ благохва́лящий Тя/ и почита́ющий ве́рою Рождество́ Твое́.

Ин кано́н свята́го, его́же краегране́сие:

Чуде́с твои́х сла́ву пою́, блаже́нне. Ио́сиф. Глас 5.

Песнь 1

Ирмо́с: Коня́ и вса́дника в мо́ре Чермно́е,/ сокруша́яй бра́ни мы́шцею высо́кою,/ Христо́с истрясе́,/ Изра́иля же спасе́,/ побе́дную песнь пою́ща.

Сие́ твое́ светоно́сное и боже́ственное успе́ние,/ и пресве́тлую па́мять, и свяще́нное торжество́ торжеству́ющия/ моли́твами твои́ми просвети́, иера́рше богоблаже́нне.

Яви́лся еси́ и пре́жде соверше́ннаго, му́дре, та́инств навыче́ния/ ми́лостынями и моли́твами, Корни́лие, упраждня́яся, всеблаже́нне,/ и всех Го́спода мы́сли ища́ пра́востию.

Зако́нов спаси́тельных я́ве научи́лся еси; пло́ти Соедини́вшагося кра́йния ра́ди бла́гости,/ апо́столов верхо́вному ма́нием Влады́чним, блаже́нне, научи́вшу тя.

Богоро́дичен: Распаля́еши ве́рных сердца́ при́сно сла́вити Тя несы́тною любо́вию,/ Богороди́тельнице Влады́чице:/ сла́ва бо еси́ челове́ков,/ ро́ждшая сла́вы Го́спода, Чи́стая.

Катава́сия: Крест начерта́в:

Песнь 3

Ирмо́с: Весели́тся о Тебе́ Це́рковь Твоя́, Христе́, зову́щи:/ Ты моя́ кре́пость, Го́споди,/ и прибе́жище, и утвержде́ние.

Освяти́л еси́ на земли́ Це́рковь Твою́, Христе́, Ду́хом,/ пома́зав сию́ днесь/ Твоего́ ра́дования еле́ем.

Яви́л еси́, Бла́же,/ рукотворе́нную ски́нию днесь па́че ума́,/ сла́вы Твоея́ строи́тельно бы́вшее жили́ще.

Основа́ние Тя, Христе́, Це́рковь неруши́мо иму́щи,/ Твои́м Кресто́м венча́ется,/ я́коже ца́рскою диади́мою.

Богоро́дичен: Ты еди́на на земли́/ па́че естества́ благи́х Хода́таица, Ма́ти Бо́жия, была́ еси́:/ те́мже Тебе́, е́же ра́дуйся, прино́сим.

Ин

Ирмо́с: Не му́дростию и си́лою и бога́тством хва́лимся,/ но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́:/ несть бо свят па́че Тебе́, Человеколю́бче.

Сла́ву Христо́ву тя, быва́ющу ве́рою, сла́вим,/ прославля́еми твои́м, пресла́вне Госпо́день Кре́сте, честны́м объя́тием/ и просвеща́еми.

В весе́лии прише́дше, ве́рнии,/ почерпе́м, я́ко от исто́чника чи́ста, Креста́, присноживу́щия во́ды/ и, спаса́еми, Бо́га восхва́лим.

Жизнь сый Иису́с, пове́шен, умертви́ся на Дре́ве кре́стнем,/ его́же ны́не ве́рно объе́млюще,/ стра́сти отгоня́ем, сме́рти хода́таи.

Богоро́дичен: Яви́вшися, души́ моея́ тьму отжени́,/ грехо́вныя у́зы, Чи́стая Де́во, расто́ргни/ и спаса́ мя, ро́ждшая Всеще́драго.

Ин

Ирмо́с: Водрузи́вый на ничесо́мже зе́млю повеле́нием Твои́м/ и пове́сивый неодержи́мо тяготе́ющую,/ на недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведей Твои́х/ Це́рковь Твою́ утверди́, Еди́не Бла́же и Человеколю́бче.

Свята́го просвеще́ние прия́л еси́ Ду́ха/ и Боже́ственную благода́ть от боже́ственных уст, всю прие́м вседомо́вно/ боже́ственнаго верхо́внаго апо́стола прише́ствием,/ возвеща́ющаго спаса́тельная уче́ния.

Возвы́сився доброде́тельми, я́ко кедр высокора́стный,/ и плоды́ благово́нны нам израсти́в, уче́ний пода́ние,/ благода́ть чуде́с и исцеле́ний де́йство,/ блаже́нне иера́рше Корни́лие.

Велича́йшаго сподо́бився благосла́вия, Корни́лие,/ с верхо́вным и ины́ми мно́гими,/ поте́кл еси́, пропове́дуя всю́ду пропове́дание боже́ственное,/ и́мже мы просвеща́еми, тьмы неве́дения изба́вихомся.

Богоро́дичен: Чистоты́ светови́дное была́ еси́ селе́ние,/ Светода́теля носи́вши воплоща́ема,/ Челове́ка яви́вшася по нам за человеколю́бие и тлю разори́вша,/ Пречи́стая Де́во Богоневе́сто, нетле́нное челове́ков воззва́ние.

Конда́к, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Не́бо многосве́тлое це́рковь показа́ся,/ вся просвеща́ющая ве́рныя, в не́йже стоя́ще, зове́м:/ сей дом утверди́, Го́споди.

Та́же седа́лен, глас 8.

Подо́бен: Повеле́нное:

Свиде́тельства ски́нию Христо́с показа́,/ и боже́ственный Моисе́й на земли́ водрузи́,/ и храм обновля́ет Соломо́н в же́ртвах,/ мы же, к но́вому Иерусали́му ве́рою прибега́юще,/ дави́дски дади́м боже́ственное воспева́ние Распе́ншемуся нас ра́ди,/ прося́ще проще́ния всех, и́миже согреши́хом.

Сла́ва, свята́го, глас 4.

Подо́бен: Яви́лся еси́:

Нача́ток святы́й тя Це́рковь от язы́к прия́т,/ просвеща́ющаго сию́ доброде́тельными твои́ми дея́ньми,/ священнотаи́нниче богому́дре Корни́лие.

И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже.

Подо́бен: Удиви́ся Ио́сиф:

Просте́р Моисе́й ру́ки к высоте́ небе́сней,/ прообразова́ше Крест, Боже́ственное ору́жие ве́рных,/ на не́мже Христо́с грехи́ пригвозди́./ Тем враг пла́каше, стражда́ боле́зненно чу́вствы, глаго́лаше:/ древяно́е мя копие́ прободе́ посреде́ се́рдца моего́./ Христо́с вся от а́дских уз реши́т.

Песнь 4

Ирмо́с: Вознесе́на Тя ви́девши Це́рковь на Кресте́,/ Со́лнце пра́ведное,/ ста в чи́не свое́м,/ досто́йно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Не же́ртвами безслове́сных Це́рковь,/ но Твое́ю честно́ю из ребр живоно́сною Кро́вию окропля́ется,/ ле́потно взыва́ющи:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Селе́ния Госпо́дня возлю́бленная/ жела́ющим ви́дети открове́нно сла́ву лица́ Его́/ согла́сно зову́т:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Образу́ющи пома́зание, Це́рковь избра́нных люде́й Твои́х/ многоце́нным ми́ром днесь помазу́ется,/ Боже́ственную Ду́ха благода́ть неви́димо прие́млющи.

Богоро́дичен: Неискусобра́чно родила́ еси́, о Де́во,/ и по рождестве́ яви́лася еси́ де́вствующи па́ки,/ те́мже немо́лчными гла́сы: е́же ра́дуйся,/ Тебе́, Влады́чице, ве́рою несумне́нною зове́м.

Ин

Ирмо́с: Любве́ ра́ди, Ще́дре, Твоего́ о́браза/ на Кресте́ Твое́м стал еси́,/ и раста́яшася язы́цы:/ Ты бо еси́, Человеколю́бче,/ кре́пость моя́ и хвале́ние.

Солнцезра́чен ви́дится/ покланя́емый от ве́рных челове́ков Крест Госпо́день,/ его́же целу́юще, душа́ми просвеща́емся.

Бог Госпо́дь, воплоща́ем яви́ся/ и возвы́сився на Дре́ве,/ тому́ покланя́ющияся просвеща́ет,/ при́сно от лю́тых избавля́яй.

Очище́ние нам и оставле́ние согреше́ний,/ Сло́ве Бо́жий, пода́ждь,/ ве́рно покланя́ющимся днесь/ предлежа́щему Кресту́ Твоему́ честно́му.

Богоро́дичен: Не истощи́в Оте́ческих недр,/ Сло́во в Твои́х не́дрех, Отрокови́це,/ восклони́ся, я́ко Младе́нец,/ хотя́ обнови́ти мя, тли подлежа́щаго.

Ин

Ирмо́с: Боже́ственное Твое́ разуме́в истоща́ние/ прозорли́во, Авваку́м, Христе́, со тре́петом вопия́ше Тебе́:/ во спасе́ние люде́й Твои́х,/ спасти́ пома́занныя Твоя́ прише́л еси́.

Ду́ха благода́ть прии́м,/ я́коже со́лнце светоза́рное, зе́млю проше́л еси́, Корни́лие,/ отгоня́я тьму идолонеи́стовства, прехва́льне.

Я́ко вели́ка река́, исходя́,/ все лице́ земли́ напая́еши боже́ственными уче́нии,/ и пле́велы подавля́я многобо́жия, Корни́лие.

Мертв всему́ ми́ру быв,/ Умерщвле́ннаго нас ра́ди Боже́ственное воста́ние/ всем страстьми́ уме́ршим возвести́л еси́,/ Корни́лие всеблаже́нне.

Богоро́дичен: Му́дрости чи́стое оби́телище О́тчия/ преесте́ственно, Чи́стая Де́во, была́ еси́,/ Е́юже мы зло́бы ны́не хитреца́ изба́вихомся.

Песнь 5

Ирмо́с: Ты, Го́споди, мой Свет,/ в мир прише́л еси́,/ Свет святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.

Ты дре́вле на Сина́и/ ски́нию нерукотворе́нную показа́л еси́ богови́дцу Моисе́ю,/ пропису́я, Христе́, Це́рковь Твою́.

Ты, Го́споди, ски́нию на земли́ устро́ил еси́,/ Ты чино́м Небе́сным челове́ков ликостоя́ния/ сочетава́еши си́лою Твое́ю.

Тя, Го́споди, исто́чник жи́зни ве́мы,/ Ты, Свя́те, мир, прише́д,/ благовести́л еси́, Христе́, Це́ркви Твое́й.

Богоро́дичен: Тя ору́жие тве́рдое на враги́ предлага́ем,/ Тя держа́ву и наде́жду на́шего спасе́ния, Богоневе́сто, стяжа́хом.

Ин

Ирмо́с: Просвеще́ние Твое́, Го́споди, низпосли́ нам/ и от мглы прегреше́ний разреши́ ны, Бла́же,/ Твой мир да́руяй.

На стра́сти укрепи́ нас тлетво́рныя,/ тя почита́ющих и целу́ющих, честны́й Кре́сте,/ святы́я Стра́сти святе́йшее зна́мение.

Просвеще́ние днесь, сердцы́ и душа́ми,/ до́брыми ви́ды присту́пим, ве́рнии,/ и свяще́нному и боже́ственному Дре́ву Креста́ поклони́мся.

Ме́ррския ослажда́я пре́жде во́ды Моисе́й,/ зна́менуя дре́вом тебе́, честны́й Кре́сте,/ и́мже сла́дость спаси́тельную челове́ком иска́пал еси́.

Богоро́дичен: За ны помоли́ся Христу́,/ от Твои́х чи́стых крове́й, Пречи́стая Отрокови́це,/ Пло́тию веще́ственною оде́янну и земны́я обно́вльшу.

Ин

Ирмо́с: Одея́йся све́том, я́ко ри́зою,/ к Тебе́ у́тренюю и Тебе́ зову́:/ ду́шу мою́ просвети́ омраче́нную, Христе́,/ я́ко Еди́н Благоутро́бен.

Весь возложи́вся Вседержи́телю,/ глухи́м куми́ром че́сти не прине́сл еси́, священнотаи́нниче,/ от скверноуби́йственных челове́к понуждаемь.

Высоча́йшаго неви́димаго Бо́га, Корни́лие,/ в моли́твах призва́л еси́/ и храм низложи́л еси́ ме́рзких куми́ров, вельми́ удивля́емь.

Вседержи́теля храня́ повеле́ния,/ в темни́це у́зы претерпе́л еси́/ и уз отреши́л еси́ злове́рия безу́мныя, богому́дре.

Богоро́дичен: Одожди́ ми, Пречи́стая, грехо́в оставле́ние,/ посети́ мя, немощству́юща/ и вла́ема напа́стьми жите́йскими и страстьми́ теле́сными.

Песнь 6

Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.

Добро́ты Царь Христо́с возжела́/ ны́не избра́нныя Це́ркве и язы́ков ма́терь показа́,/ от рабо́ты сынотвори́мых Ду́хом.

Трепе́щут вражде́бных де́монов полцы́,/ Христо́ве Це́ркви Креста́ о́бразом знамену́емей/ и осеня́емей свяща́тельным Ду́ха осия́нием.

Не песо́к, но Христа́ основа́ние иму́щи,/ я́же от язы́к Це́рковь венча́ется добро́тою непристу́пною/ и диади́мою ца́рскою украша́ется.

Богоро́дичен: О, чу́до, всех чуде́с нове́е!/ Я́ко Де́ва, во утро́бе вся Содержа́щаго неискусому́жно заче́нши,/ не тесновмести́.

Ин

Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я,/ и потопи́ла мя есть бу́ря мно́гих грехо́в,/ но, я́ко Бог, из глубины́ возведи́ живо́т мой, Многоми́лостиве.

Прободе́н на тебе́ в ре́бра, Зижди́тель, Кре́сте, во́льно пове́шен,/ Кровь и во́ду источа́ет,/ и́миже назда́хомся, ве́рно тя целу́ющии.

Дре́во Госпо́дне жизнода́рное,/ исто́чник безсме́ртия, избавле́ние всего́ ми́ра,/ спаси́ ны, целу́ющия тя, я́ко храни́теля на́шего спаси́тельнаго.

Ору́жие нам кре́пкое показа́лся еси́,/ и́мже побежда́ем вся наве́ты проти́вных, боже́ственный Кре́сте,/ пра́востию душе́вною свяще́нно тя целу́ющии.

Богоро́дичен: Святы́й храм во святы́х Почива́ющаго/ была́ еси́, Богороди́тельнице:/ те́мже ны, ве́рно пою́щия Тя, освяща́еши, Де́во Ма́ти.

Ин

Ирмо́с: Неи́стовствующееся бу́рею душетле́нною, Влады́ко Христе,/ страсте́й мо́ре укроти́/ и от тли возведи́ мя,/ я́ко Благоутро́бен.

Чи́сто творя́ моли́твы твоя́,/ А́нгела Бо́жия я́вственно ви́дел еси́,/ науча́юща тя лу́чшая и спасе́нная иму́щим.

Просвети́вся Ду́хом, светода́тельная показа́лся еси́ звезда́,/ светоза́рными сия́нии концы́ просвеща́я,/ священнотаи́нниче Корни́лие.

Позна́в Го́спода сла́вы, и́же ле́стию пре́жде помраче́н,/ прозира́еши, блаже́нне, моли́твою твое́ю/ и вседомо́вно прие́млеши Боже́ственное очище́ние.

Богоро́дичен: Сла́вы Госпо́дь от крове́й Твои́х де́вственных воплоти́ся,/ Еди́н, я́ко весть, Всепе́тая,/ спаса́я ны бла́гостию.

Конда́к, глас 2.

Подо́бен: Тве́рдыя:

Обновле́ния ду́ха в сердца́х/ и просвеще́ние вну́тренним да́руй/ ве́рою соверша́ющим свяще́нная обновле́ния хра́ма до́му Твоего́,/ ему́же благоволи́л еси́ созда́тися в Твое́ Боже́ственное и́мя,/ Еди́не во святы́х Прославля́емый.

И́кос:

Па́мять соверша́я обновле́ний,/ мудре́йший дре́вле Соломо́н Бо́гу/ живо́тных безслове́сных приноша́ше всесожже́ния и же́ртвы,/ егда́ же ны́не И́стина и Благода́ть прии́де на зе́млю,/ же́ртвы а́бие преложи́, же́ртвовав Же́ртву на спасе́ние на́ше в Себе́, я́ко Человеколю́бец./ Це́рковь освяти́ и непоколеби́му сию́ покажи́,/ Еди́н во святы́х Прославля́емый.

Песнь 7

Ирмо́с: В пещи́ авраа́мстии о́троцы перси́дстей,/ любо́вию благоче́стия па́че,/ не́жели пла́менем, опаля́еми, взыва́ху:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Росода́тельный у́бо пе́щный пла́мень показа́ся дре́вле,/ ны́не же от еле́а пома́зание духо́вное освяща́ет зову́щия:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Я́ко в пещи́ богоприя́тней, но́вей сей ски́нии,/ вси, и́же от Изра́иля духо́внаго, ороша́еми, взыва́ем:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.

Уя́звленнии сладча́йшим боже́ственным жела́нием, прииди́те,/ в черто́зе сем ца́рстем счета́емся Жениху́ Христу́:/ благослове́н еси́ в хра́ме, зову́ще, сла́вы Твоея́, Го́споди.

Богоро́дичен: Вы́шняго освяще́нное Боже́ственное селе́ние, ра́дуйся:/ Тобо́ю бо даде́ся ра́дость, Богоро́дице, зову́щим:/ благослове́нна Ты в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.

Ин

Ирмо́с: Ю́ноши три в Вавило́не,/ веле́ние мучи́телево на бу́йство прело́жше,/ посреде́ пла́мене вопия́ху:/ благослове́н еси́, Го́споди, / Бо́же оте́ц на́ших.

Дре́вле в благослове́ниих дете́й Иа́ков тя проначерта́, честны́й Кре́сте,/ но мы тя ны́не покланя́ющеся чтим,/ просвеще́ние почерпа́юще.

Глаго́лы прия́ша коне́ц ны́не/ боже́ственных проро́ков, Кре́сте свяще́ннейше:/ всех бо Госпо́дь на тебе́ возвы́сися,/ вся от тли избавля́я.

Усты́ тя и се́рдцем, всечестны́й Кре́сте, ны́не объе́млюще,/ освяще́ние, здра́вие и спасе́ние всегда́ почерпа́ем,/ души́ же и телесе́.

Богоро́дичен: Де́во Благослове́нная, моли́ся о нас, моля́щихся Тебе́,/ на Тя бо наде́емся вси и Тебе́ вопие́м:/ Влады́чице, не пре́зри па́ствы Твоея́.

Ин

Ирмо́с: Превозноси́мый отце́в Госпо́дь/ пла́мень угаси́, о́троки ороси́,/ согла́сно пою́щия:/ Бо́же, благослове́н еси́.

Ты язы́ков нача́ток был еси́, Корни́лие,/ пе́рвый бо креще́ние прия́л еси́ свято́е и Ду́ха благода́ть,/ я́ко пре́жде богоглаго́ливии.

Велича́йшая чудеса́ соверша́я Боже́ственною благода́тию,/ к ве́ре улови́л еси́ дре́вле злому́дрствующия,/ науча́я воспева́ти: Бо́же, благослове́н еси́.

В земли́ кры́ем и купино́ю покрове́н,/ боже́ственными сказа́ньми, му́дре,/ яви́лся еси́ чуде́с точа́ благода́ть и неду́ги отгоня́я.

Цевни́це, сладковоспе́вшая уче́ния спаси́тельная/ и всех, Корни́лие, ду́ши услажда́ющая,/ показа́лся еси́, воспева́я: Бо́же, благослове́н еси́.

Тро́ичен: Вси Триипоста́сную Еди́ницу да просла́вим:/ Отца́ Пребезнача́льнаго, Сы́на Единосу́щнаго и Ду́ха Свята́го,/ песнопою́ще: Бо́же, благослове́н еси́.

Богоро́дичен: Яви́лася еси́ челове́ческое смеше́ние обожи́вши боже́ственным Твои́м Рождество́м,/ Де́во Всенепоро́чная./ Тем Тя по до́лгу, ве́рнии, славосло́вим.

Песнь 8

Ирмо́с: Ру́це распросте́р, Дании́л/ львов зия́ния в ро́ве затче́,/ о́гненную же си́лу угаси́ша,/ доброде́телию препоя́савшеся,/ благоче́стия рачи́тели, о́троцы, взыва́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Днесь ри́зою у́мною, свы́ше истка́нною от Боже́ственныя благода́ти,/ Це́рковь Твоя́, Го́споди, я́коже неве́ста, украси́ся/ и своя́ созыва́ет к весе́лию лю́ди, во е́же пе́ти:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Днесь вторы́й Ада́м, Христо́с, показа́ рай мы́сленный,/ но́вую сию́ ски́нию,/ принося́щую вме́сто дре́ва зна́ния живоно́сное Креста́ ору́жие, пою́щим:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Тро́ичен: Отца́ Безнача́льнаго Тя, Сы́на, и Ду́ха Свята́го,/ Еди́но Божество́, соверше́нно, безнача́льно,/ несеко́мо, единосу́щно, несли́тно,/ во Ипоста́сех трех чту́ще, пое́м:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.

Богоро́дичен: Ты еди́на во всех ро́дех, Де́во Пречи́стая,/ Ма́ти Бо́жия показа́лася еси́./ Ты Божества́ была́ еси́ обита́лище, Всенепоро́чная,/ не опали́вшися огне́м непристу́пнаго Све́та./ Тем вси Тя благослови́м, Мари́е Богоневе́сто.

Ин

Ирмо́с: Изба́вителю всех всеси́льне,/ посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия,/ снизше́д, ороси́л еси́/ и научи́л еси́ пе́ти:/ вся дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.

Спаси́тельному ору́жию и нерасте́рзному,/ ве́рных гото́вой по́мощи, кре́пкому защище́нию,/ Кресту́ Госпо́дню ны́не поклони́мся, пред все́ми предлежа́щу.

Высо́це на дре́ве возве́си впреки́ зми́я, я́ко писа́ся, Моисе́й,/ пропису́я тя, всечестно́е Дре́во,/ и́мже пре́лести мы́сленных змие́в избавля́емся.

Свеще́ние душ на́ших еси́, светода́вче Кре́сте всече́стне:/ тя бо объе́млюще, нача́ла тьмы же и вла́сти отража́ем/ Боже́ственною твое́ю си́лою.

Богоро́дичен: Чи́стую и Де́ву почти́м,/ безнача́льное Сло́во и несозда́нное преесте́ственно ро́ждшую в на́ше спасе́ние,/ пе́сненно вопию́ще: благослови́м, Де́во, Рождество́ Твое́.

Ин

Ирмо́с: Тебе́, Вседе́телю,/ в пещи́ о́троцы, всеми́рный лик спле́тше, поя́ху;/ дела́ вся́кая, Го́спода по́йте/ и превозноси́те во вся ве́ки.

Еди́наго от души́ на земли́ я́вльшагося Бо́га взыска́л еси́/ ума́ пра́востию:/ тем был еси́ нача́ток, богоно́сне, язы́ков честны́й и Ду́ха прия́телище.

У́глием твои́х, блаже́нне, о́гненных слове́с вещество́ поже́гл еси́ су́етства:/ тем к Све́ту невече́рнему преше́л еси́,/ вся озаря́я любо́вию, тя пою́щия.

Жре́бий, и часть, и по́мощь, и Изба́витель,/ кре́пость же и хвала́, и свет тебе́ бысть Сло́во,/ вся призыва́ющее из не су́щаго,/ и руковожде́ние, Корни́лие богому́дре.

Тро́ичен: Святы́й О́тче, Святы́й Сло́ве, Всесвяты́й Ду́ше несозда́нне,/ Тро́ице неразде́льная,/ спаси́ любо́вию пою́щия Твою́ держа́ву,/ и ца́рство, и вели́чество.

Богоро́дичен: Изле́й на ны Твоя́ ми́лости обы́чно, Отрокови́це,/ и испроси́ нам, Чи́стая, проще́ние всех прегреше́ний,/ в ве́дении же и неве́дении и от невнима́ния нам прилу́чшихся.

Песнь 9

Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Прииди́те, чи́стым се́рдцем и тре́звенными у́мными очесы́/ Царе́вы дще́ре, Це́ркве, красоту́, па́че зла́та светя́щуюся,/ зря́ще, велича́ем.

Ра́дуйся и весели́ся, неве́сто Царя́ Вели́каго,/ зря́щи све́тло твоего́ Жениха́ красоту́,/ с людьми́ твои́ми зову́щи:/ Тя, Жизнода́вче, велича́ем.

Е́же с высоты́ изя́щество, Спа́се, Це́ркви Твое́й пода́ждь:/ ино́го бо не весть, ра́зве Тебе́,/ за ню́же Твою́ дре́вле ду́шу поло́жшаго,/ в позна́нии велича́ющую.

Богоро́дичен: Ра́дуйся, обра́дованная Неве́сто Царя́ Вели́каго,/ я́ко Тобо́ю от кля́твы Е́вины вси, Чи́стая, изба́вихомся/ и жизнь обрето́хом в Рождестве́ Твое́м, Неневе́стная.

Ин

Ирмо́с: Рождество́ Твое́ нетле́нно яви́ся:/ Бог из боку́ Твое́ю про́йде,/ я́ко Плотоно́сец яви́ся на земли́/ и с челове́ки поживе́./ Тя, Богоро́дице, тем вси велича́ем.

Христо́с, на тебе́ пове́шен, мир возвы́си, па́дший поги́бели во глубину́,/ и́стинно Кре́сте Госпо́день:/ те́мже тебе́ любо́вию ны́не покланя́емся, и чтим, и сла́вим.

Ду́ши да очи́стим и сердца́/ до́брыми еди́неми дея́нии/ и, предлежа́щее посреде́ спаси́тельное зря́ще Дре́во Креста́,/ ве́рою и любо́вию богому́дренно поклони́мся.

Я́ко со́лнце вели́кое, блиста́ньми твои́ми озаря́еши су́щия во тьме/ и де́моны попаля́еши, красне́йший Кре́сте./ Те́мже вопие́м:/ просвети́ вся ве́рою покланя́ющияся тебе́.

Богоро́дичен: Све́том мя озари́ Боже́ственным, Све́та прия́телище, Де́во,/ страсте́й мои́х тьму и сласте́й глубоча́йшую и́стинно нощь,/ Богороди́тельнице Всесвята́я, отгоня́щи.

Ин

Ирмо́с: Иса́ие, лику́й,/ Де́ва име́ во чре́ве и роди́ Сы́на Емману́ила,/ Бо́га же и Челове́ка,/ Восто́к и́мя Ему́,/ Его́же велича́юще, Де́ву ублажа́ем.

Ко свяще́нному торжеству́ Це́рковь вся собира́ет в па́мять твою́ честну́ю,/ пропове́дниче Христо́в:/ ты бо равностоя́тель святы́х яви́лся еси́ ученико́в,/ Ду́ха Свята́го, я́ко они́, насле́довав.

Украси́лся еси́ догма́ты благоче́стия, я́ко священноде́латель,/ уподо́бился еси́ Бо́жиим боже́ственным служи́телем:/ то́чиши же враче́вств всегда́, блаже́нне, ре́ки,/ отгоня́я неду́ги челове́ков, Корни́лие свяще́ннейший.

Украси́вся ри́зою спаси́тельною,/ ю́же Христо́с истка́, воплоти́вся,/ ны́не прера́достно вы́шняя ца́рства обхо́диши,/ зря чи́сто добро́ту недомы́сленную Женихо́ву, достосла́вне.

Честна́я ра́ка твоя́,/ я́ко исто́чник, то́чит ве́рным врачевства́ оби́льно,/ и отгоня́ет, Корни́лие, ду́хи лука́выя,/ и просвеща́ет всех очеса́, ве́рою благохва́лящих тя.

Богоро́дичен: Просвеще́ние ми испроси́,/ ро́ждшая Свет, от Све́та возсия́вший,/ омраче́ние дале́че от мене́ отгоня́щи и сласте́й, и искуше́ний,/ Пречи́стая Влады́чице, Предста́тельнице непосты́дная.

Свети́лен обновле́ния.

Подо́бен: Ду́хом во святи́лищи:

Ю́же пречи́стою Кро́вию искупи́л еси́, Сло́ве,/ всечу́дную и всечестну́ю и Святу́ю Це́рковь обнови́ Ду́хом, Бла́же,/ и удобри́ заря́ми боже́ственнейшими, сла́вою прославля́я/ досто́йно Твоего́ хра́ма обновле́ние соверша́ющих.

Сла́ва, и ны́не, предпра́зднства.

Подо́бен: то́йже:

Светода́тельными сия́ньми Крест Госпо́день, в того́ вознесе́ние,/ вся любо́вию боже́ственною, предлежа́, призыва́ет:/ прииди́те, сего́ вси ра́достию, и любо́вию, и стра́хом целу́ем ве́рно/ и просла́вим Еди́наго Творца́ и Влады́ку.

На хвали́тех стихи́ры обновле́ния на 6, глас 4.

Подо́бен: Дал еси́ зна́мение:

Днесь боже́ственный,/ и свяще́нный, и честны́й Христо́ва Воскресе́ния/ све́тло обновля́ется светоно́сный дом,/ и дае́т ми́ру Гроб/ Боже́ственный Живо́т,/ и вруча́ет исто́чник безсме́ртный,/ то́чит струи́ благода́ти чуде́с,/ оби́лует во́ды, и да́рует исцеле́ния/ того́ ве́рою пою́щим.

Возсия́ свы́ше светови́дная заря́, сия́ющи/ и вся просвеща́ющи;/ ве́рно у́бо почти́м Христа́ Соде́теля Воскресе́ние вси/ и обновле́ний свяще́нных живоно́сное/ боже́ственное торжество́,/ в пе́снех воспра́зднуим/ и во псалме́х воскли́кнем,/ я́ко да ми́лостива обря́щем/ Спа́са и Го́спода.

Посреде́ земли́ возноси́ма/ предуви́дети жела́юще/ Креста́ скиптр святы́й,/ ду́ши предочи́стим и озари́м ра́зумы,/ све́том просвеща́ющеся;/ и, си́лою Боже́ственною облиста́еми, Христа́ воспои́м,/ Дре́вом честны́м Его́ свяще́ние подаю́щаго/ ве́рою взыва́ющим/ и те́пле Того́ пою́щим.

И́ны стихи́ры, глас 1, самогла́сны.

Иоа́нна Мона́ха: Обновля́йся, обновля́йся, но́вый Иерусали́ме,/ прии́де бо твой свет, и сла́ва Госпо́дня на тебе́ возсия́:/ сей дом Оте́ц созда́,/ сей дом Сын утверди́,/ сей дом Дух Святы́й обнови́,/ просвеща́яй и утвержда́яй и освяща́яй ду́ши на́ша.

Анато́лия: Дре́вле у́бо обновля́я храм, Соломо́н/ безслове́сных живо́тных же́ртвы/ и всесожже́ния принесе́, Го́споди./ Егда́ же благоволи́л еси́, Спа́се,/ образо́м у́бо упраздни́тися, позна́тися же и́стине,/ безкро́вныя же́ртвы ро́ди челове́честии прино́сят сла́ве Твое́й,/ все́ми бо влады́чествуяй,/ вся́ческая освяща́еши Святы́м Ду́хом.

Глас 4. Иоа́нна Мона́ха:

Обновля́ется днесь я́же от язы́к Це́рковь/ честно́ю и живото́чною Кро́вию от пречи́стых и нетле́нных ребр/ вопло́щшагося от Святы́я Де́вы/ Христа́, Бо́га на́шего./ Те́мже, собра́вшеся ве́рных ли́цы,/ просла́вим Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха,/ Еди́но Божество́, содержа́щее вся́ческая.

Сла́ва, глас 3. Самогла́сен:

К себе́ восходи́, челове́че,/ бу́ди нов вме́сто ве́тхаго/ и души́ пра́зднуй обновле́ния,/ до́ндеже вре́мя жития́;/ да обновля́ется тебе́ вся́каго жития́ путь,/ дре́вняя бо преидо́ша, се бы́ша вся но́ва./ Сие́ пра́зднику плодопринеси́,/ до́брым измене́нием изменя́ем:/ си́це обновля́ется челове́к,/ та́ко чти́тся обновле́ний день.

И ны́не, предпра́зднства, глас то́йже, Иоа́нна Мона́ха:

Христе́, Бо́же наш, во́льное Твое́ распя́тие/ во о́бщее воскресе́ние ро́да челове́ческаго восприе́мый/ и тро́стию Креста́ обагре́нием червле́ным Твоя́ пе́рсты окровави́вый,/ оста́вительная нам ца́рски подписа́ти человеколю́бствовав,/ не пре́зри нас, бе́дствующих,/ и па́ки е́же от Тебе́ разстоя́ния./ Но уще́дри, Еди́не Долготерпели́ве, су́щия во обстоя́нии лю́ди Твоя́/ и воста́ни, побори́ борю́щия ны,/ я́ко Всеси́лен.

Славосло́вие вели́кое и отпу́ст.

НА ЛИТУРГИ́И

Блаже́нны от кано́на Обновле́ния, пе́сни 3-я и 6-я. Проки́мен, глас 4: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди,/ в долготу́ дний. Стих: Госпо́дь воцари́ся, в ле́поту облече́ся. Апо́стол ко Евре́ем, зача́ло 307. Аллилу́ия, глас 2: Основа́ния его́ на гора́х святы́х. Стих: Пресла́вная глаго́лашася о тебе́, гра́де Бо́жий. Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 67. Прича́стен: Го́споди, возлюби́х благоле́пие до́му Твоего́ и ме́сто селе́ния сла́вы Твоея. Аллилу́ия, три́жды.

* * *

Ве́домо же бу́ди и сие́:

А́ще прилучи́тся Воздви́жение честна́го Креста́ в Неде́лю.

В суббо́ту же пред Воздви́жением на Литурги́и: проки́мен и аллилу́ия обновле́ния еди́н, а проки́мен суббо́ты пред Воздви́жением оставля́ется. Апо́стол же и Ева́нгелие чте́тся пре́жде обновле́ния и пото́м суббо́ты пред Воздви́жением. Прича́стен обновле́ния. Рядовы́й же апо́стол и Ева́нгелие вычита́ем на преди́, а Неде́ли пред Воздви́жением чте́тся апо́стол и Ева́нгелие в мимоше́дшую Неде́лю.

* * *

Подоба́ет ве́дати: я́ко а́ще случи́тся обновле́ния, 13-й день, в Неде́лю:

Оставля́ется слу́жба свята́го Корни́лия, и пое́тся, егда́ разсу́дит екклисиа́рх. Пое́тся же воскре́сная слу́жба со обновле́нием и с предпра́зднством честна́го Креста́.

На ма́лей вече́рни: стихи́ры воскре́сны, и Богоро́дицы, по обы́чаю. Тропа́рь воскре́сен. Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен.

На вели́цей вече́рни: Блаже́н муж, кафи́зма вся. На Го́споди, воззва́х: стихи́ры воскре́сны 3, и Анато́лиева еди́на, и обновле́ния 3, и Креста́ 3, глас 5. Подо́бен: Ра́дуйся: пи́саны на стихо́вне. Сла́ва, обновле́ния. И ныне, Богоро́дичен 1-й гла́са. Вход. И чте́ния 3, обновле́ния. На лити́и стихи́ра хра́ма, и обновле́ния хвали́тныя, глас 1: Обновля́йся, обновля́йся: и глас 4: Обновля́ется днесь: глас то́йже: Посреде́ земли́ возноси́ма:

Сла́ва, глас 5:

И́же в не́дрех Оте́ческих/ препочива́яй, Сло́ве,/ Ду́хом Твои́м Святы́м обнови́ храм,/ и́же во и́мя Твое́ воздви́женый.

И ны́не, глас 6: Днесь Дре́во яви́ся: На стихо́вне стихи́ры воскре́сны гла́са. Сла́ва, глас 2: Обновле́ние соверша́юще: И ны́не Креста́, глас то́йже: Боже́ственное сокро́вище: На благослове́нии хле́бов, тропа́рь Богоро́дице, Де́во: два́жды. И обновле́ния, еди́ножды. И чте́ние в Посла́ниих апо́стольских.

На у́трени: На Бог Госпо́дь, тропа́рь воскре́сен, два́жды: Сла́ва, обновле́ния: И ны́не, Креста́. По кафи́зме, седа́льны воскре́сны. Сла́ва, и ны́не, обновле́ния; Богоро́дичны же оставля́ются. И чте́ние во Ева́нгелии, Неде́ля пред Воздви́жением. По непоро́чнах ипакои́. И чтем во Ева́нгелии Неде́лю рядову́ю. Степе́нна, и проки́мен гла́са. Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие воскре́сное. Воскресе́ние Христо́во: и псало́м 50-й. Стихи́ра воскре́сна. Кано́н воскре́сен со ирмосо́м на 4, и Богоро́дицы на 2, и обновле́ния на 4, и Креста́ на 4. Катава́сия: Крест начерта́в: По 3-й пе́сни конда́к и и́кос обновле́ния и седа́лен. Сла́ва, и ны́не, Креста́. И чте́ние. По 6-й пе́сни конда́к воскре́сен и и́кос. И про́лог. На 9-й пе́сни пое́м Честне́йшую: Свети́лен воскре́сен. Сла́ва, обновле́ния. И ны́не, Креста́. На хвали́тех стихи́ры воскре́сны 4, и обновле́ния, глас 4. Подо́бен: Дал еси́ зна́мение: две, и самогла́сны две, глас 3: К себе́ восходи́, челове́че: Други́й: Христе́ Бо́же наш: Пе́рвый припе́в: До́му Твоему́ подоба́ет святы́ня, Го́споди,/ в долготу́ дний. Други́й: Госпо́дь воцари́ся,/ в ле́поту облече́ся. Сла́ва, стихи́ра ева́нгельская. И ны́не: Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице Де́во: Славосло́вие вели́кое. Тропа́рь воскре́сен, и ектении́, и отпу́ст, и оглаше́ние; и обы́чное исхожде́ние в притво́р, и час 1-й.

На часе́х тропа́рь воркре́сен. Сла́ва, обновле́ния. И ны́не, Богоро́дичен часо́в. По О́тче наш: конда́к воскре́сен, и обновле́ния, глаго́лем пременя́юще.

На Литурги́и: Блаже́нна воскре́сна гла́са на 6, и обновле́ния песнь 3-я, на 4. По вхо́де тропа́рь воскре́сен, и обновле́ния, и Креста́. Конда́к воскре́сен. Сла́ва, и ны́не, обновле́ния. Проки́мен, апо́стол, аллилу́ия и Ева́нгелие пре́жде Неде́ли пред Воздви́жением, и ряд под зача́ло, та́же обновле́ния. Прича́стен: Хвали́те Го́спода с Небе́с: и обновле́ния.

Обновление храма Воскресения Христова

Обновление храма Воскресения Христова, построенного Константином Великим в Иерусалиме (335). В этот день воспоминается торжество по случаю обновления и освящения храма Воскресения Христова, сооруженного святым Константином Великим и матерью его равноапостольной Еленой. Праздник этот еще называется в народе «Воскресением словущим», то есть он «словет» или «слывет» Воскресением в отличие от самого праздника Светлого Христова Воскресения.

История сооружения этого храма такова: после вольных страданий и крестной смерти Спасителя, Господа нашего Иисуса Христа, места, освященные Его земной жизнью, нарочито попирались язычниками. Когда римский император Тит в 70 году завоевал Иерусалим, он, как известно, разорил город и разрушил храм Соломона на горе Мориа, не оставив там камня на камне, как это предрек еще Спаситель в беседе с учениками.

Позднее римский император Адриан (117–138), ярый язычник, построил на месте разоренного Титом Иерусалима новый город, назвав его в свою честь Елий-Адриан, и запретил называть город прежним именем. Гроб Господень он велел засыпать землей и камнями и поставил на нем идол Юпитера, а на Голгофе, где был распят Спаситель, построил в 119 году языческий храм, посвященный богине распутства Венере. Перед идолом ее приносились жертвы демонам и совершались всякие развратные действа и обряды. Так было поругано и осквернено святейшее место, где Господь наш, как Агнец Божий, принес себя в жертву за грехи всего мира! В Вифлееме, на месте, где родился Спаситель от Пречистой Девы, нечестивый царь поставил идол Адониса. Все это он делал для того, чтобы люди совершенно забыли о Христе Спасителе и никогда более не вспоминали о тех местах, где Он жил, учил, пострадал и со славою воскрес.

Прошло около 200 лет после этих событий, и на царство вступил Константин Великий (306–337), первый из римских императоров, признавший христианство. Он вместе со своей благочестивой матерью царицей Еленой решил обновить город Иерусалим и на месте страдания и воскресения Господа Иисуса Христа воздвигнуть новый прекрасный храм. Он решил также очистить все связанные с памятью Спасителя места от скверных языческих культов и все их освятить.

Царица Елена отправилась в Иерусалим с большим количеством золота, а Константин Великий написал письмо Патриарху Макарию I (313–323), в котором просил его всячески содействовать святому делу обновления христианских святынь. Прибыв в Иерусалим, святая Елена уничтожила все идольские капища, очистила весь город от языческих истуканов и освятила его. Она горела желанием отыскать Крест Господа нашего Иисуса Христа. Для этого она приказала раскопать место, где раньше стоял разрушенный по ее приказанию храм Венеры. Там обнаружили засыпанный Гроб Господень и лобное место на Голгофе. Вблизи было найдено три креста и гвозди. Чтобы определить, какой именно из трех крестов принадлежал Спасителю, Патриарх Макарий повелел по очереди возлагать найденные кресты на мертвеца, которого проносили мимо на место погребения. Как только Крест Христов коснулся мертвеца, он тотчас ожил. Охваченные величайшей радостью царица Елена и Патриарх Макарий высоко подняли животворящий Крест и осенили им весь стоявший вокруг народ

Царица немедленно приступила к построению великого и обширного храма, который включил в свои стены место распятия Спасителя – Голгофу и Гроб Господень, так как они находились на небольшом расстоянии друг от друга, как об этом свидетельствует святой апостол и евангелист Иоанн Богослов: «На том месте, где Он был распят, был сад и в саду гроб новый, в котором еще никто не был положен; там положили Иисуса ради пятницы иудейской, потому что гроб был близко» (Ин. 19, 41–42)

Здание храма Воскресения строилось 10 лет, и святая царица Елена так и не увидела его оконченным. Возвратившись к сыну, она скончалась в 327 году. За время своего пребывания в Иерусалиме святая царица построила церкви в Вифлееме, на горе Елеонской, в Гефсимании и во многих других местах, связанных с жизнью Спасителя и некоторыми событиями Ветхого Завета. Когда храм Воскресения Христова был вполне закончен, царь Константин Великий повелел собраться епископам всех стран в Иерусалим. Святители прибыли из Вифинии, Фракии, Киликии, Каппадокии, Сирии, Месопотамии, Финикии, Аравии, Палестины, Египта, из стран Африки и Персии. При большом стечении народа храм был с великим торжеством освящен 13 сентября 335 года, и весь город Иерусалим обновлен и освящен. Собравшиеся святые отцы постановили на все последующие времена праздновать день обновления и освящения Великой Иерусалимской церкви, воздвигнутой на священных местах страдания, крестной смерти и славного Воскресения Спасителя, Господа нашего Иисуса Христа.

Священномученик Корнилий сотник

Вскоре после Крестных страданий Господа Иисуса Христа и по Вознесении Его на Небо в Кесарии Палестинской поселился сотник по имени Корнилий, ранее живший в Италии Фракийской. Он хотя и был язычником, но отличался глубоким благочестием и добрыми делами, о чем свидетельствует святой евангелист Лука(Деян. 10, 1). Господь не презрел его добродетельной жизни и привел к познанию истины через просвещение светом веры Христовой.

Однажды Корнилий молился в своем доме. Ему предстал Ангел Божий и сообщил, что его молитвы услышаны и приняты Богом, и повелел послать людей в Иоппию за Симоном, называемым Петром. Корнилий тотчас исполнил повеление. Когда посланные шли в Иоппию, апостол Петр стал на молитву, во время которой ему было видение: трижды опускавшийся сосуд в виде большого полотна, наполненного животными и птицами. С Неба он услышал голос, повелевавший съесть все виденное. На отказ апостола последовал ответ: «Что Бог очистил, того ты не почитай нечистым» (Деян. 10, 15). Этим видением Господь повелевал апостолу Петру идти на проповедь Слова Божия к язычникам.

Когда апостол Петр в сопровождении посланных пришел в дом Корнилия, то был с большой радостью и почетом принят хозяином, его родственниками и близкими. Корнилий в ноги поклонился апостолу Петру и просил его научить пути спасения. Апостол начал проповедь о земной жизни Иисуса Христа, о чудесах и знамениях, свершенных Спасителем, о Его страданиях, учении о Царствии Небесном, Крестной смерти, Воскресении и Вознесении на Небо.

Под благодатным воздействием Святого Духа Корнилий уверовал во Христа и крестился вместе со своими родственниками. Он был первым из язычников, принявшим Крещение.

Он оставил мир и пошел на проповедь Евангелия вместе с апостолом Петром, который поставил его епископом. Когда апостол Петр со своими помощниками, святыми Тимофеем и Корнилием, находился в городе Ефесе, ему стало известно об особенно сильном идолопоклонстве в городе Скепсии. Был брошен жребий, кому туда идти, выпавший на святого Корнилия. В городе жил князь, по имени Димитрий, изучивший древнегреческую философию, ненавидевший христианство и почитавший языческих богов, в особенности Аполлона и Дия (Зевса).

Узнав о прибытии святого Корнилия в город, он тотчас призвал его к себе и спросил о причине прихода. Святой Корнилий ответил, что пришел освободить его из мрака неведения и привести к познанию Света Истины. Князь, не поняв смысла произнесенных слов, разгневался и приказал отвечать на каждый его вопрос. Когда святой Корнилий объяснил, что служит Господу и что причина его прихода и состоит в благовествовании Истины, князь пришел в ярость и потребовал от Корнилия принесения жертвы идолам. Святой просил показать богов.

Когда его ввели в языческий храм, Корнилий обратился к востоку и, преклонив колена, произнес молитву к Господу. Началось землетрясение, и храм Зевса и находившиеся в нем идолы разрушились. Весь народ, видевший происшедшее, был в ужасе. Князь еще более озлобился и стал советоваться с приближенными о том, как погубить Корнилия. Святого связали и подвесили в темнице на ночь. В то время князю сообщили печальную весть о том, что его жена и ребенок погибли под обломками разрушившегося храма. Но несколько позже один из жрецов, по имени Варват, рассказал, что слышал голоса его жены и сына из-под развалин и что они восхваляли Бога христианского. Жрец просил освободить заключенного, так как благодаря чуду, совершенному святым Корнилием, супруга и сын князя остались живы. Радостный князь в сопровождении приближенных поспешил в темницу, признался святому Корнилию в том, что уверовал во Христа и просил его вызволить из-под развалин храма жену и сына. Святой Корнилий отправился к разрушенному идольскому храму, и по молитве пострадавшие были освобождены. После этого князь Димитрий, все его родственники и приближенные приняли святое Крещение.

Святой Корнилий прожил долгое время в этом городе, обратил ко Христу всех жителей-язычников и поставил пресвитера Евномия для служения Господу. Святой Корнилий скончался в глубокой старости и был погребен неподалеку от разрушенного им языческого храма.


Источник: Минея. - М. : Издат. совет Русской Православной Церкви, 2002-. 12 том. / Сентябрь. А. - 2003. – 924 с. ISBN 5-94625-051-5

Комментарии для сайта Cackle