10-й день
Святы́х му́чениц Минодо́ры, Митродо́ры и Нимфодо́ры
ВЕ́ЧЕР
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
О, пресла́внаго чудесе́!/ Я́ко от безча́дна ложесна́/ и непло́дна чре́ва,/ жезл, Цвет нося́щий, прозяба́ет днесь,/ Богома́ти и Неискусобра́чная,/ от пра́ведных Иоаки́ма и А́нны;/ те́мже ра́дуются проро́честии собо́ри/ и патриа́рхов весь сонм/ в рождестве́ Ея́.
Днесь Дави́д ра́дуется,/ и Иессе́й лику́ет,/ и Леви́й велича́ется,/ и игра́ет ду́хом Иоаки́м пра́ведный,/ и безча́дие реши́тся А́ннино я́ве/ Твои́м рождество́м, Мари́е Чи́стая,/ о Неискусобра́чная,/ и Ангелов совокупле́ние с земны́ми все́ми/ блажа́т боже́ственное чре́во Твое́.
Ра́дуйся, земны́х совокупле́ние;/ ра́дуйся, хра́ме Госпо́день;/ ра́дуйся, Ма́ти безневе́стная,/ я́же А́ннино разре́шшая пресла́вно непло́дство/ и земны́м источи́вшая оставле́ние грехо́в рождество́м Твои́м;/ ра́дуйся, Всенепоро́чная;/ ра́дуйся, Боже́ственный хра́ме;/ ра́дуйся, ски́ние,/ в Ню́же всели́ся Творе́ц и Госпо́дь.
И́ны стихи́ры святы́х, глас 4.
Подо́бен: Я́ко до́бля:
Обагре́нии кро́вными/ себе́ украси́вше,/ кра́сному добро́тою де́вы отрокови́цы/ нетле́нно совокупи́стеся/ Христу́ Бо́гу на́шему,/ соблюда́ющему ва́ше де́вство нескве́рнено,/ в безсме́ртном нетле́ния неве́стнице,/ во оби́телех Небе́сных,/ в черто́зе нерукотворе́ннем, му́ченицы.
Несоверше́нными у́бо телесы́/ и соверше́нным умо́м/ ве́тхаго зми́я злонача́льнаго/ победи́сте, сла́внии,/ си́лою Ду́ха/ и не́мощну того́ кре́пость показа́сте./ Тем восприя́сте венцы́ побе́ды,/ Минодо́ро, Митродо́ро и Нимфодо́ро,/ Тро́ицы побо́рницы.
И на у́ды раздробля́еми,/ и огне́м снеда́еми,/ и желе́зными ногты́ терза́еми,/ и на дре́ве пове́шаеми, и мече́м ссека́еми,/ не отверго́стеся Христа́,/ страстоте́рпицы прехва́льныя./ Те́мже прия́сте вене́ц побе́ды,/ Минодо́ро, Митродо́ро и Нимфодо́ро,/ Тро́ицы побо́рницы.
Сла́ва, и ны́не, глас 2:
Что шум пра́зднующих быва́ет?/ Иоаки́м и А́нна торжеству́ют та́йно:/ ра́дуйтеся с на́ми, глаго́люще, Ада́ме и Е́во, днесь,/ я́ко и́мже дре́вле преступле́нием затвори́ша рай,/ плод благосла́вен нам даде́ся,/ Богоотрокови́ца Мари́я,/ отверза́ющи его́ всем вход.
На стихо́вне стихи́ры пра́здника, глас 1.
Подо́бен: Небе́сных чино́в:
Да отве́рзется дверь богоприе́мнаго хра́ма,/ храм бо всех Царя́ и престо́л,/ днесь со сла́вою внутрь прие́м,/ Иоаки́м возлага́ет, освяти́в Го́споду,/ Ю́же из него́ избра́нную/ бы́ти Ма́терь Бо́жию.
Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.
Всеми́рныя ми́ру ра́дости/ возсия́ша мы́сленныя лучи́,/ предвозвеща́ющия всем Со́лнце Сла́вы, Христа́ Бо́га,/ в рождестве́ Твое́м, Пречи́стая./ Ты бо Хода́таица яви́лася еси́/ и́стиннаго весе́лия же и благода́ти.
Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.
Всечестна́я сия́ сла́ва Твоя́, Чи́стая,/ провозвеща́ет всем лю́дем/ Твоего́ благосе́рдаго благоде́тельства:/ Ты бо ны́нешняго весе́лия Хода́таица еси́/ и бу́дущия ра́дости вина́, Чи́стая,/ моли́твою Твое́ю яви́ся нам.
Сла́ва, и ны́не, глас 2. Самогла́сен:
Пронарече́нная всех Цари́ца,/ Бо́жие оби́телище,/ от непло́дныя днесь утро́бы про́йде А́нны сла́вныя,/ Присносу́щнаго Существа́ Боже́ственное пребыва́лище,/ Е́юже безсту́дный ад попра́ся/ и всеро́дная Е́ва в тве́рдую жизнь вво́дится./ Той досто́йно возопии́м:/ блаже́нна Ты в жена́х, и Плод чре́ва Твоего́ благослове́н.
Тропа́рь пра́здника: Рождество́ Твое́, Богоро́дице Де́во:
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Ско́ро предвари́:
Иу́до, велича́йся, и да весели́тся Дави́д,/ Ада́ме, обнови́ся, и да крепи́тся Леви́й,/ от ни́хже мне роди́ся Христо́с./ Дви́гни цевни́цу, песнопи́сче, и глаго́ли:/ кто есть роди́вшаяся, Ю́же нарица́еши Дщерь?/ Пита́тельница есть Жи́зни на́шея, Ма́ти Христа́ Бо́га.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Повеле́нное та́йно:
Обнови́ся, Ада́ме, ра́дуйся, Е́во, весели́ся, Дави́де, благоду́шствуй, А́нно,/ и́бо Ма́ти Зижди́теля твоего́ ражда́ется пресла́вно;/ лику́ет, обно́вльшися, вся земля́ и ра́дуется, оде́яна во оде́жду;/ всяк язы́к, лику́я, да вопие́т ны́не Мари́и:/ блаже́н дом Дави́дов, я́ко пита́ет Пита́тельницу Жи́зни на́шея.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
Кано́н пра́здника, со ирмосо́м на 8, и му́чениц на 4.
Кано́н пра́здника, глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Сокруши́вшему бра́ни мы́шцею Свое́ю/ и прове́дшему Изра́иля сквозе́ Чермно́е мо́ре/ пои́м Ему́, я́ко Изба́вителю на́шему Бо́гу,/ я́ко просла́вися.
Свята́я Святы́х, во святе́м святи́лищи Младе́нец возлага́ется/ воспита́тися от руки́ А́нгеловы./ Вси у́бо ве́рно спра́зднуем в рождестве́ Ея́.
Да ликовству́ет вся тварь, да весели́тся же и Дави́д,/ я́ко от коле́на и от се́мене его́ произы́де жезл,/ Цвет нося́щи, Го́спода, Творца́ вся́ческих.
Непло́ды неражда́ющая А́нна, но не безча́дна Бо́гу:/ се бо пронарече́ся от родо́в Чи́стая Де́ва Ма́ти./ Те́мже естества́ израсти́ Зижди́теля в ра́бии о́бразе.
Тя, незло́бивую А́гницу,/ А́гнца Христа́ Младе́нца от чре́ва Твоего́ приве́дшую в на́ше существо́,/ вси от А́нны рожде́нную Тя пе́сньми почита́ем.
Тро́ичен: Три Безнача́льна сла́влю,/ Три Свя́та пою́,/ Три Соприсносу́щна в Существе́ Еди́ном пропове́дую:/ Еди́н бо во Отце́, и Сы́не, и Ду́се славосло́вится Бог.
Богоро́дичен: Кто ви́де Отроча́, Его́же не все́я Оте́ц, млеко́м пита́емое?/ Или́ где ви́дена бысть Де́ва Ма́ти?/ Истинно па́че ума́ обоя́, Богороди́тельнице Чи́стая.
Ин кано́н святы́х жен, его́же краегране́сие: Трех сестре́ниц и́скренних страда́ния чту. Ио́сиф. Глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Тро́ицу несозда́нную, Ю́же благоче́стно пропове́дасте,/ ми́лостиву нам сотвори́те, му́ченицы сла́внии,/ ны́не чту́щим ва́ша боже́ственныя стра́сти и исправле́ния, богоблаже́нныя.
О глаго́лех небрего́ша мучи́теля отрокови́цы,/ боже́ственным огражда́емы ору́жием ве́ры,/ и подъя́ша мук треволне́ние/ и смерть непра́ведну за вся́ческих Жизнь.
Си́лою укрепля́емы всемо́щною Зижди́теля,/ му́жеский прия́ша нрав всечестны́я/ и зми́я стропти́ваго и велича́ваго нога́ми попра́ша/ и на зе́млю низложи́ша.
Богоро́дичен: Я́ко одушевле́н храм, я́ко нетле́нну ски́нию,/ я́ко дверь Небе́сную, я́ко Боже́ственную трапе́зу,/ я́ко пала́ту и Престо́л Влады́чень,/ Мари́ю Чи́стую пе́сньми почти́м.
Песнь 3
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ во Го́споде,/ вознесе́ся рог мой в Бо́зе мое́м,/ разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́,/ возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Воспита́вшися во Свята́я Святы́х,/ Де́во Пречи́стая Богоро́дице,/ вы́шши яви́лася еси́ тва́ри,/ Зижди́теля пло́тию поро́ждши.
Благослове́нно чре́во твое́, целому́дренная А́нно,/ плод бо израсти́ла еси́ де́вства,/ Ю́же безсе́менно Пита́теля тва́ри ро́ждшую/ и Изба́вителя Иису́са.
Тя блажи́т, Присноде́во, вся тварь,/ от А́нны днесь ро́ждшуюся,/ от ко́рене Иессе́ева жезл,/ пречи́ст цвет, Христа́, израсти́вшую.
Тя вы́шшу всея́ тва́ри, Богоро́дице,/ показу́я, Чи́стая, Сын Твой,/ е́же от А́нны вели́чит Твое́ рождество́/ и всех весели́т днесь.
Тро́ичен: Тебе́ покланя́емся, О́тче, Безнача́льне Существо́м,/ пое́м Безле́тнаго Сы́на Твоего́/ и чтем Соприсносу́щнаго Ду́ха Твоего́,/ я́ко Еди́наго Тро́е естество́м Бо́га.
Богоро́дичен: Светода́вца и Нача́льника жи́зни челове́ческия ро́ждшая, Чи́стая Богоро́дице,/ яви́лася еси́ сокро́вище жи́зни на́шея/ и дверь непристу́пнаго Све́та.
Ин
Ирмо́с: Не му́дростию и си́лою, и бога́тством хва́лимся,/ но Тобо́ю, О́тчею Ипоста́сною Му́дростию, Христе́:/ несть бо свят, па́че Тебе́, Человеколю́бче.
Умерщвле́нный умо́м пребеззако́нный мучи́тель/ Жи́зни на́шея, Христа́, лю́те отврещи́ся понужда́ше тя,/ му́ченице Минодо́ро, ураня́я.
Взира́ющия к Бо́гу мучи́тель не пощаде́,/ но же́злием неми́лостивно сокруши́ у́ды твоя́,/ вене́ц тебе́ плеты́й ве́чный, му́ченице, неувяда́ющий.
Му́ками, требога́тыя святы́я му́ченицы,/ сокро́вище на Небесе́х и ве́чнующую сла́ву обрето́ша,/ я́сно Бо́гу прибли́жишася.
Богоро́дичен: Я́вльшися, души́ моея́ тьму отжени́/ и грехо́вныя плени́цы расто́ргни, Чи́стая Де́во,/ и спаси́ мя, ро́ждшая Всеще́драго.
Конда́к му́чениц, глас 4.
Подо́бен: Вознесы́йся:
За Тро́ицу терпели́вно страда́льчествовавшия,/ многоко́зненнаго врага́ победи́сте,/ бра́тски обле́кшеся Ду́хом;/ те́мже водвори́стеся с пятьми́ де́вами/ в Небе́сном, страстоте́рпицы, черто́зе,/ и со А́нгелы Всецарю́/ в весе́лии непреста́нно предстоите́.
Седа́лен, глас 4.
Подо́бен: Удиви́ся:
Удиви́шася ва́шему терпе́нию мно́гому Небе́снии ли́цы безпло́тных Сил:/ я́коже бо ино́му стра́ждущу пребыва́сте,/ го́лени и соста́вы сокруша́емы,/ смерть го́рькую терпя́ще/ и же́нским те́лом зми́я отсту́пника сокруша́юще,/ де́вы, неве́сты Жизнода́вца, ве́ры побо́рницы.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника, глас то́йже:
От ко́рене Иессе́ева и от чресл Дави́довых/ Богоотрокови́ца Мариа́м ражда́ется днесь нам;/ ра́достию бо ра́дуются вся́ческая и обновля́ются./ Сра́дуйтеся ку́пно, Не́бо и земля́./ Восхвали́те Ю, оте́чествия язы́к./ Иоаки́м весели́тся, и А́нна торжеству́ет, зову́щи:/ непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и Пита́тельницу Жи́зни на́шея.
Песнь 4
Ирмо́с: Проро́к Авваку́м у́мныма очи́ма/ прови́де, Го́споди, прише́ствие Твое́, / тем и вопия́ше: от ю́га прии́дет Бог./ Сла́ва си́ле Твое́й,/ сла́ва снизхожде́нию Твоему́.
Патриа́рх Иа́ков, прови́дев, Спа́се, вели́чия я́сно строе́ния Твоего́,/ вопия́ше Ду́хом, ко Иу́де глаго́ля та́йно:/ от ле́торасли возше́л еси́, Сы́не мой,/ возвеща́я Тя от Де́вы Бо́га.
Ны́не жезл Ааро́нов, от ко́рене Дави́дова прозя́бший,/ ны́не Де́ва Чи́стая происхо́дит,/ и сликовству́ет Не́бо и земля́, и вся оте́чествия язы́ков,/ и А́нна и Иоаки́м та́инственно.
Ны́не да веселя́тся Не́бо, да ра́дуется же земля́, и да лику́ет Иоаки́м и Дави́д:/ ов у́бо я́ко роди́тель Твой, и́стинно ро́ждшия Бо́га,/ ов же я́ко пра́отец Твой,/ пропове́дая Твоя́ вели́чествия, Чи́стая.
Сра́дуется Тебе́ днесь, богому́дренная А́нно, вселе́нная:/ Изба́вителя бо тоя́ Ма́терь процвела́ еси́,/ Ю́же от ко́рене прозя́бшую Дави́дова,/ жезл си́лы, нам нося́щую Цвет, Христа́.
Тро́ичен: Сла́влю Безнача́льна Бо́га, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха,/ Единосу́щную Тро́ицу Несозда́нную,/ Е́йже предстоя́т Серафи́ми благогове́йно, зову́ще:/ Свят, Свят, Свят еси́, Бо́же.
Богоро́дичен: Пребезнача́льное Нача́ло нача́ло прие́млет из Тебе́, Богороди́тельнице, плотски́м вре́менем/ и пребыва́ет собезнача́лен и вопло́щься Сло́во О́тчее и Ду́ху соприсносу́щное,/ сохраня́я Боже́ственное досто́инство.
Ин
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве/ на Престо́ле Божества́,/ во о́блаце ле́гце/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный,/ нетле́нною дла́нию,/ и спасе́ зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Сия́ющи луча́ми Креста́,/ присноблаже́нная Митродо́ра, к дре́ву привя́зана,/ терпя́ше о́гненную му́ку,/ пре́лести у́глие росо́ю любве́ Христо́вы погаша́ющи.
Явле́нным виде́нием по́мысл простира́ющи,/ зря́щи Жениха́ добро́ты недомы́сленныя,/ бие́ма же́злием, присноблаже́нная Митродо́ра/ терпя́ше до́блественне боле́зни.
Украси́стеся, де́вы, и све́тло просла́вистеся,/ препросла́вленное Сло́во вся́чески возлюби́вше,/ Его́же уя́звлены любо́вию,/ претерпе́сте страсте́й наше́ствия кре́пце.
Богоро́дичен: Умерщвле́на мя зло́бою льсти́ваго, Всенепоро́чная,/ Жизнь ро́ждшая, оживи́, к Тебе́ бо прибего́х;/ и впа́дшася во глубину́ грехо́вную/ возведи́, я́ко ми́лостива, Всенепоро́чная.
Песнь 5
Ирмо́с: Го́споди Бо́же наш, мир даждь нам,/ Го́споди Бо́же наш, стяжи́ ны,/ Го́споди, ра́зве Тебе́ ино́го не ве́мы,/ И́мя Твое́ имену́ем.
Пречи́стое Твое́ рождество́, Де́ва Непоро́чная, несказа́нное,/ и зача́тие неизглаго́ланно, и рожде́ние Твое́,/ Неве́сто неневе́стная,/ Бог бо бе, весь в мя облеки́йся.
Днесь да веселя́тся а́нгельстии чи́ни,/ пе́сньми да лику́ют су́щии из Ада́ма:/ роди́ся бо жезл, Цвет возрасти́вший, Христа́,/ Еди́наго Изба́вителя на́шего.
Днесь Е́ва разреша́ется осужде́ния,/ разреша́ется же и непло́дство,/ и Ада́м дре́вния кля́твы о рождестве́ Твое́м,/ Тобо́ю бо от тли изба́вихомся.
Сла́ва Тебе́, Просла́вльшему непло́дную днесь:/ роди́ся бо жезл присноцвету́щий от обеща́ния,/ от него́же прозябе́ Христо́с,/ Цвет жи́зни на́шея.
Тро́ичен: Сла́ва Тебе́, О́тче Святы́й, Бо́же Нерожде́нне;/ сла́ва Тебе́, Сы́не Безле́тне, Единоро́дне;/ сла́ва Тебе́, Ду́ше Боже́ственный и Сопресто́льный,/ от Отца́ происходя́й и в Сы́не пребыва́яй.
Богоро́дичен: Бысть чре́во Твое́ Со́лнца носи́ло,/ пребы́сть чистота́ Твоя́, я́коже пре́жде, невреди́ма, Де́во,/ Христо́с бо Со́лнце,/ я́ко от черто́га жени́х, яви́ся из Тебе́.
Ин
Ирмо́с: Ты, Го́споди мой, Свет/ в мир прише́л еси́,/ Свет Святы́й, обраща́яй из мра́чна неве́дения/ ве́рою воспева́ющия Тя.
Нрав терпели́в и непобеди́м смысл/ му́ченицы пред суди́щем показа́вше,/ побе́ды вене́ц себе́ исплето́ша.
Ны́не терпи́т желе́зных ногте́й терза́ния кре́пко/ пове́шена Нимфодо́ра,/ Жениха́ возлюби́вши Безсме́ртнаго.
Трисве́тлыя свещи́,/ трикро́вная хра́мина, селе́ние Тро́ицы,/ да похва́лятся пе́сньми де́вы богому́дрыя.
Богоро́дичен: Тя еди́ну избра́нну и добру́ и непоро́чну обре́т,/ воплоща́ется Пребоже́ственное Сло́во из Тебе́, Богора́дованная.
Песнь 6
Ирмо́с: Я́ко во́ды морски́я, Человеколю́бче,/ волна́ми жите́йскими обурева́юся,/ те́мже, я́ко Ио́на, та́ко вопию́ Ти:/ возведи́ от тли живо́т мой,/ Благоутро́бне Го́споди.
Святу́ю Святы́х су́шу,/ целому́дреннии роди́тели Твои́, Чи́стая,/ возложи́ша Тя в хра́ме Госпо́дни воспита́тися че́стно/ и угото́ватися в Ма́терь Ему́.
Непло́ды и ма́тери, лику́йте,/ дерза́йте и игра́йте, безча́дныя:/ безча́дна бо непло́ды Богоро́дицу прозяба́ет,/ Я́же изба́вит от боле́зней Еву и кля́твы Ада́ма.
Слы́шу Дави́да, пою́ща Тебе́:/ приведу́тся де́вы во след Тебе́,/ приведу́тся в храм Царе́в./ И с ним Тя и аз, Дщерь Царе́ву, воспева́ю.
Пое́м свято́е Твое́ рождество́,/ чтим и непоро́чное зача́тие Твое́,/ Неве́сто Богозва́нная и Де́во;/ сла́вят же с на́ми А́нгелов чи́ни и святы́х ду́ши.
Тро́ичен: В Тебе́ Тро́ическое та́инство пое́тся и сла́вится, Чи́стая:/ Оте́ц бо благоволи́,/ и Сло́во всели́ся в Тя,/ и Боже́ственный Дух Тебе́ осени́.
Богоро́дичен: Злата́я кади́льница была́ еси́,/ Огнь бо во утро́бе Твое́й всели́ся, Сло́во от Ду́ха Свя́та,/ и челове́ческим зра́ком в Тебе́ ви́деся,/ Богороди́тельнице Чи́стая.
Ин
Ирмо́с: Пожру́ Ти со гла́сом хвале́ния, Го́споди,/ Це́рковь вопие́т Ти,/ от бесо́вския кро́ве очи́щшися,/ ра́ди ми́лости от ребр Твои́х/ исте́кшею Кро́вию.
Ви́дети жела́юще Твою́ добро́ту недомы́сленную,/ уязвля́емы любо́вию Твое́ю сладча́йшею, Безнача́льне Сло́ве,/ мук лю́тость до́блественне претерпе́ша.
Я́ко кри́ны в ве́рте страда́льцев,/ процвето́ша пресла́вныя отрокови́цы/ и Це́рковь воня́ми разли́чных мук облагово́ниша/ Ду́ха благода́тию.
Жениха́ Безсме́ртнаго Еди́наго жела́юще,/ неви́димою си́лою укрепля́емы,/ ви́димую смерть явле́нно преоби́деша де́вы отрокови́цы.
Богоро́дичен: Свят всели́выйся в ложесна́ Твоя́ Госпо́дь,/ Святе́йшу обре́т Тя и Чисте́йшу тва́ри всея́,/ Богома́ти Господоимени́тая, Пречи́стая Влады́чице.
Конда́к пра́здника, глас 4:
Иоаки́м и А́нна поноше́ния безча́дства/ и Ада́м и Е́ва от тли сме́ртныя свободи́стася, Пречи́стая,/ во святе́м рождестве́ Твое́м./ То пра́зднуют и лю́дие Твои́,/ вины́ прегреше́ний изба́вльшеся,/ внегда́ зва́ти Ти:/ непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и Пита́тельницу Жи́зни на́шея.
И́кос:
Моли́тва ку́пно и воздыха́ние непло́дства и безча́дства Иоаки́ма же и А́нны благоприя́тное/ и во у́ши Госпо́дни вни́де, и прозябе́ плод живоно́сен ми́ру./ Ов бо моли́тву на горе́ творя́ше, о́ва же в саде́ поноше́ние ноша́ше,/ но с ра́достию непло́ды ражда́ет Богоро́дицу и Пита́тельницу Жи́зни на́шея.
Песнь 7
Ирмо́с: Халде́йская пещь, огне́м распала́емая,/ ороша́шеся Ду́хом,/ Бо́жиим предстоя́нием,/ о́троцы поя́ху:/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Пра́зднуем, Чи́стая,/ и ве́рно покланя́емся свято́му Твоему́ Рождеству́,/ пою́ще Сы́на Твоего́,/ И́мже изба́вихомся дре́вняго Ада́мова ны́не осужде́ния.
Ны́не А́нна весели́тся и вопие́т, хва́лящися:/ непло́ды су́щи, роди́х Бо́жию Ма́терь,/ Ея́же ра́ди осужде́ние Е́вино разреши́ся/ и я́же в печа́лех боле́знь.
Ада́м свободи́ся, и Е́ва лику́ет,/ и вопию́т ду́хом к Тебе́, Богоро́дице:/ Тобо́ю изба́вихомся перворо́дныя кля́твы,/ я́вльшуся Христу́.
О чре́во, вмести́вшее Бо́жие селе́ние! О утро́бо, носи́вшая Небе́с ши́ршую, престо́л святы́й,/ мы́сленный киво́т свяще́ния!
Тро́ичен: Отца́ просла́вим, Сы́на и Ду́ха/ во Еди́нстве Божества́,/ Тро́ицу Пресвяту́ю, Неразде́льную, Несозда́нную,/ и Соприсносу́щную, и Единосу́щную.
Богоро́дичен: Ты Бо́га еди́на родила́ еси́, Де́во, пресла́вно,/ Ты естество́ обнови́ла еси́ Рождество́м Твои́м, Мари́е,/ Ты Е́ву разреши́ла еси́ перворо́дныя кля́твы,/ Богороди́тельнице Чи́стая.
Ин
Ирмо́с: Авраа́мстии иногда́ в Вавило́не о́троцы/ пе́щный пла́мень попра́ша,/ пе́сньми взыва́юще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Жре́ти и́долом глухи́м злочести́ваго мучи́теля повелева́юща/ оплева́сте, вопию́ще, отрокови́цы:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Просвеще́нныя умо́м богонача́льными заря́ми,/ мглу и́дольскую очерни́сте, всехва́льныя, пою́ще:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ни отсече́ния уде́с, ни гоне́ние, ни скорбь/ Христа́ отлучи́ти отню́д возмого́ша, вопию́щим му́ченицам:/ отце́в на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Преесте́ственно Зижди́теля от утро́бы Твоея́, Де́во, роди́ти сподо́билася еси́,/ земны́я назида́юща, пою́щия ве́рою:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8
Ирмо́с: Покрыва́яй вода́ми превы́спренняя Своя́,/ полага́яй мо́рю преде́л песо́к и содержа́й вся,/ Тя пое́т со́лнце, Тя сла́вит луна́,/ Тебе́ прино́сит песнь вся тварь, / я́ко Соде́телю всех во ве́ки.
Сотвори́вый пресла́вная непло́дней утро́бе,/ отве́рзый А́нны неражда́ющая ложесна́ и плод ей дав,/ Ты, Бо́же Святы́й, Ты, Сы́не Де́вы,/ Ты от Сея́ Плоть прия́л еси́,/ присноцвету́щия Де́вы и Богоро́дицы.
Затворя́яй бе́здну и отверза́яй ю,/ вознося́й во́ду во о́блацех и дая́й дождь,/ Ты, да́вый, Го́споди, от непло́днаго ко́рене/ прозя́бнути А́нны святы́я пречи́ст плод/ и роди́ти Богоро́дицу.
Де́лателю мы́слей на́ших/ и Насади́телю душ на́ших,/ Ты, непло́дную зе́млю благопло́дну показа́вый,/ Ты дре́вле суху́ю родови́ту, благокла́сну, бразду́ плодоно́сну соде́лал еси́ А́нну святу́ю,/ пречи́ст плод израсти́ти, Богоро́дицу.
Прииди́те, вси у́зрим,/ я́ко от черто́га ма́ла, Бо́жий град, ны́не ражда́емый,/ и́же от две́ри утро́бныя исхо́д иму́щую,/ вход же не ве́дущу обще́ния:/ Еди́н Бог Зижди́тель Се́ю про́йде стезе́ю стра́нною.
Тро́ичен: О Тро́ице Пресу́щная, Еди́нице Собезнача́льная!/ Тя пое́т и трепе́щет мно́жество А́нгел,/ Не́бо и земля́ и бе́здны ужаса́ются,/ челове́цы благословя́т, огнь рабо́тает,/ вся послу́шают Тебе́, Тро́ице Свята́я, со стра́хом, я́же в тва́ри.
Богоро́дичен: О нове́йшаго слы́шания: Бог Сын Жены́!/ О безсе́меннаго Рождества́! Безму́жная Ма́ти и рожде́нное Бог! / О ужа́снаго виде́ния! О зача́тия стра́ннаго Де́выя! О несказа́ннаго Рождества́! / И́стинно па́че ума́ вся и виде́ния.
Ин
Ирмо́с: Избави́телю всех Всеси́льне,/ посреде́ пла́мене благоче́ствовавшия,/ снизше́д, ороси́л еси́/ и научи́л еси́ пе́ти:/ вся дела́, благослови́те, по́йте Го́спода.
Изостри́вшеся любо́вию Творца́,/ притупи́сте жа́ла змии́ная,/ в же́нстем телеси́ му́жеския восприе́мше по́двиги,/ и венцы́ Небе́сными венча́стеся.
Спле́тшеся посреде́ по́двига,/ неви́димыя враги́ с пло́тию безпло́тныя победи́ша/ богому́дрыя отрокови́цы, вопию́ще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
О Бо́зе Спа́се вжиля́емы,/ о Христе́ Иису́се возмога́юще,/ вра́жию некре́пкую погуби́сте держа́ву, воспева́юще:/ вся́кая дела́, благослови́те, Госпо́дня, Го́спода.
Ца́рство вы́шнее получи́сте,/ со Христо́м Иису́сом ца́рствующе,/ испещре́ны ра́нами мук, добро́тою укра́шены,/ досточу́дныя отрокови́цы.
Богоро́дичен: Я́ко Бо́жие нескве́рное жили́ще,/ Его́же прия́ла еси́ воплоща́ема/ и во дву естеству́ зна́ема, Отрокови́це,/ Ему́же пое́м: благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Песнь 9
Ирмо́с: Чу́жде ма́терем де́вство,/ и стра́нно де́вам деторожде́ние;/ на Тебе́, Богоро́дице,/ обоя́ устро́ишася./ Тем Тя, вся племена́ земна́я,/ непреста́нно велича́ем.
Досто́йное, Богома́ти,/ Твоея́ чистоты́ рождество́ насле́довала еси́ чрез обеща́ние:/ иногда́ бо непло́дней богопрозябе́н плод вдала́ся еси́./ Тем Тя, вся племена́ земна́я, непреста́нно велича́ем.
Испо́лнися вопию́щаго проро́чество,/ глаго́лет бо: возста́влю ски́нию па́дшую свяще́ннаго Дави́да,/ в Тебе́, Чи́стая, прообрази́вшуюся,/ Ея́же ра́ди всех челове́ков персть в Те́ло созда́ся Бо́жие.
Пелена́м покланя́емся Твои́м, Богоро́дице,/ сла́вим Да́вшаго плод пре́жде непло́дней/ и Отве́рзшаго ложесна́ неражда́ющей пресла́вно./ Твори́т бо вся, ели́ка хо́щет, Бог сый самовла́стен.
Я́ко дар Тебе́, Богоро́дице, песнопе́ние, от А́нны ро́ждшейся, ве́рно дароно́сим:/ ма́тери Ма́терь, де́вы же Де́ву еди́ну,/ славосло́вяще, покланя́емся Тебе́, пое́м и сла́вим.
Тро́ичен: Чу́жде есть беззако́нным сла́вити Безнача́льную Тро́ицу,/ Отца́, и Сы́на же, и Свята́го Ду́ха,/ несозда́нное Вседержа́вство,/ Е́юже мир весь содержи́тся ма́нием держа́вы Ея́.
Богоро́дичен: Вмести́ла еси́ во утро́бе Твое́й, Де́во Ма́ти, Еди́наго от Тро́ицы, Христа́ Царя́,/ Его́же пое́т вся тварь и трепе́щут вы́шнии чи́ни:/ Того́ моли́, Всечи́стая, спасти́ся душа́м на́шим.
Ин
Ирмо́с: Ка́мень нерукосе́чный,/ от несеко́мыя горы́, Тебе́, Де́во,/ краеуго́льный отсече́ся,/ Христо́с, совокупи́вый разстоя́щаяся естества́./ Тем, веселя́щеся, Тя, Богоро́дице, велича́ем.
Ви́дети жела́юще добро́ту Жениха́,/ всеобра́зным ма́нием к Нему́, богоно́сицы,/ безсме́ртию поучи́стеся в ме́ртвеннем телеси́./ Тем досто́йно ублажа́етеся.
Яви́стеся мучи́телей посреде́,/ а́ки в во́лцех суро́вых, а́гницы нескве́рныя,/ сих зверови́дное пребора́ющия,/ и Христу́, благоприя́тна я́ко же́ртва, принесо́стеся.
Вене́ц исплето́сте ку́пно неветша́ющ, де́вы,/ Боже́ственныя улучи́вше сла́вы,/ и Ца́рствия и́стинно непоколеби́маго прия́ти,/ я́ко му́ченицы, с му́ченики сподо́бистеся.
Ея́же сподо́бистеся сла́вы,/ е́же получи́сте ликова́ние,/ соверша́ющим любо́вию ва́шу па́мять улучи́ти моли́теся,/ я́ко дерзнове́ние иму́ще ко Влады́це, честны́я де́вы.
Богоро́дичен: Пощади́ мя, Христе́,/ егда́ хо́щеши суди́ти мир со сла́вою,/ разори́ мглу страсте́й мои́х/ моли́твами Ро́ждшия Тя и честны́х му́чениц Твои́х,/ я́ко Благ и Многоми́лостив.
Свети́лен.
Подо́бен: Све́те неизме́нный
Со́лнце отню́дуже произы́де мы́сленное по пло́ти/ днесь озари́ мир от непло́дных ложе́сн./ Те́мже, игра́юще, вопие́м:/ ра́дуйся, Мари́е, пра́отцев избавле́ние.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
На стихо́вне стихи́ры, глас 2.
Подо́бен: До́ме Евфра́фов:
Дом Бо́жий,/ еди́на Богоро́дица/ от непло́дове и безча́дныя происхо́дит,/ и ра́дуется Ада́м,/ обновля́емый.
Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь,/ и приклони́ у́хо Твое́.
Днесь ра́дость/ ражда́ется от А́нны,/ возвеща́ющи ми́ру/ разреше́ние кля́твы,/ возра́дуйтеся, вся́ческая.
Стих: Лицу́ Твоему́ помо́лятся/ бога́тии лю́дстии.
Ра́дуйся, Иоаки́ме,/ и А́нно богому́драя,/ я́ко ро́ждшая ми́ру/ ра́дость и весе́лие/ и спасе́ния Хода́таицу.
Сла́ва, и ны́не, глас 4:
Всеми́рная ра́дость от пра́ведных возсия́ нам,/ от Иоаки́ма и А́нны, Всепе́тая Де́ва,/ Я́же премно́гия ра́ди чистоты́/ храм Бо́жий одушевле́нный быва́ет/ и еди́на вои́стину Богоро́дица познава́ется./ Тоя́ моли́твами, Христе́ Бо́же,/ мир ми́ру низпосли́/ и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
НА ЛИТУРГИ́И
Блаже́нны пра́здника, пе́сни 4-я и 5-я, на 8.
Святые девы Минодора, Митродора и Нимфодора
Святые девы Минодора, Митродора и Нимфодора († 305–311) были родными сестрами, происходили из Вифинии (Малая Азия) и пострадали при Максимиане Галерии. Будучи особо благочестивыми христианками, сестры пожелали сохранить девственность. Они поселились вдали от людей и проводили свою жизнь в подвигах поста и молитвы. Слава о их святой жизни распространилась вскоре по всей Вифинии, так как по молитвам святых дев стали совершаться исцеления больных, которых к ним во множестве приводили. Вифинской областью управлял в то время правитель Фронтон, который приказал схватить сестер и привести к нему. Сначала он пытался убедить их отречься от Христа, обещая большие почести и награды. Но святые сестры твердо и мужественно исповедали перед ним свою веру, решительно отвергнув все предложения правителя. Придя в ярость, правитель обрушил свой гнев на старшую из них, святую Минодору. Удалив младших сестер, он приказал раздеть святую и избивать. Святая мужественно переносила длительные муки и наконец, почувствовав близкую смерть, воскликнула: «Господи Иисусе Христе, веселие сердца моего, надежда моя, приими с миром душу мою!» – и с этими словами предала свой дух Богу.
Через четыре дня привели на суд младших сестер – Митродору и Нимфодору. Перед ними положили для устрашения израненное тело святой Минодоры. Девицы плакали о старшей сестре, но были так же непреклонны, как и она. На все уговоры отречься от веры во Христа они отвечали неизменным отказом и стремились скорее принять мученическую смерть за Христа Бога, подобно святой Минодоре. Сначала стали истязать святую Митродору. Во время пыток она молилась Богу, призывала на помощь возлюбленного ею Жениха – Господа Иисуса и скончалась в страданиях. Затем подвели третью сестру, святую Нимфодору. Перед ней лежали тела замученных старших сестер, и Фронтон надеялся, что это жестокое зрелище устрашит юную девушку. Делая вид, что он сожалеет о ее молодости, Фронтон стал убеждать ее поклониться языческим богам, но святая Нимфодора не обращала внимания на его речи. Тогда мучитель отдал приказ до смерти избить святую деву железными прутьями. Тела святых мучениц хотели сжечь на костре, но сильный дождь угасил разведенный огонь, а молния опалила Фронтона и его слуг. Христиане погребли тела мучениц с почестью около так называемых Теплых вод в Пифиях (Вифиния). Часть мощей святых мучениц хранится на Афоне, в Покровском соборе Русского Пантелеимонова монастыря, а рука святой Митродоры находится там же, в монастыре Пантократор.
Преподо́бнаго Иоаса́фа Ка́менскаго, чудотво́рца
НА ВЕЛИ́ЦЕЙ ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры пра́здника 3, глас 8, и свята́го 5, глас то́йже.
Подо́бен: Что вас нарече́м:
Преподо́бне о́тче Иоаса́фе,/ просвеще́нный благода́тию Святы́я и Пресла́вныя Тро́ицы Единосу́щныя,/ Све́том Безнача́льнаго Све́та,/ тем всю зе́млю просвети́/ и мно́гия на́ша грехи́ потреби́,/ о́тче преподо́бне,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.
Све́тлости духо́вныя ты бысть сподо́блен,/ о́тче преподо́бне Иоаса́фе,/ проти́ву труду́ твоему́ вели́кому, свя́те,/ те́мже и ны́не су́щая во гресе́х просвети́,/ дерзнове́ние име́я к Бо́гу и Спа́су всех нас поми́ловати.
Грехо́вный мрак от серде́ц на́ших отгна́в,/ облегчи́ лежа́щий грех на ра́мех на́ших,/ преподо́бне Иоаса́фе,/ да вси твою́ па́мять, соше́дшеся, воспое́м,/ очище́ния прося́ще,/ моли́ о спасе́нии душ на́ших.
Сла́ва, глас то́йже:
Равноа́нгельное житие́ пожи́в боле́зньми по́стническими,/ о́тче преподо́бне Иоаса́фе пресла́вне,/ воздержа́нием те́ло свое́ порабо́тив,/ покори́л еси́ ду́ху./ Де́латель быв за́поведи Госпо́дни,/ испе́рва подо́бную добро́ту о́браза соблю́л еси́,/ и страда́ния по́двиги от по́стных пото́в соверша́л еси́,/ и, сугу́бым венце́м украси́вся,/ приле́жно Спа́са моли́ спасти́ся нам.
И ны́не, пра́здника.
Та́же вход, проки́мен дне. И чте́ния 3 преподо́бническая.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (главы́ 5 и 6):
Пра́ведницы во ве́ки живу́т, и в Го́споде мзда их, и попече́ние их у Вы́шняго./ Сего́ ра́ди прии́мут Ца́рствие благоле́пия и вене́ц добро́ты от руки́ Госпо́дни,/ зане́ десни́цею покры́ет я и мы́шцею защити́т их./ Прии́мет всеору́жие рве́ние Свое́ и вооружи́т тварь в месть враго́м./ Облече́тся в броня́ пра́вды и возложи́т шлем, суд нелицеме́рен./ Прии́мет щит непобеди́мый, преподо́бие./ Поостри́т же напра́сный гнев во ору́жие;/ спобо́рет же с ним мир на безу́мныя./ По́йдут праволу́чныя стре́лы мо́лниины/ и, я́ко от благокру́гла лу́ка облако́в, на наме́рение полетя́т./ И от каменоме́тныя я́рости испо́лнь паду́т гра́ды,/ вознегоду́ет на них вода́ морска́я, ре́ки же потопя́т я на́гло./ Сопроти́в ста́нет им дух си́лы, и, я́ко ви́хор, разве́ет их/ и опустоши́т всю зе́млю беззако́ние, и злоде́йство превратя́т престо́лы си́льных./ Слы́шите у́бо, ца́рие, и разуме́йте, навы́кните судии́ конце́в земля́./ Внуши́те, держа́щии мно́жества и гордя́щиися о наро́дех язы́ков,/ я́ко дана́ есть от Го́спода держа́ва вам и си́ла от Вы́шняго.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 3):
Пра́ведных ду́ши в руце́ Бо́жией, и не прико́снется их му́ка./ Непщева́ни бы́ша во очесе́х безу́мных умре́ти, и вмени́ся озлобле́ние исхо́д их./ И е́же от нас ше́ствие сокруше́ние, они́ же суть в ми́ре./ И́бо пред лице́м челове́ческим а́ще и му́ку прии́мут, упова́ние их безсме́ртия испо́лнено./ И вма́ле нака́зани бы́вше, вели́кими благоде́тельствовани бу́дут,/ я́ко Бог искуси́ я и обре́те их досто́йны Себе́./ Яко зла́то в горни́ле искуси́ их, и я́ко всепло́дие же́ртвенное прия́т я./ И во вре́мя посеще́ния их возсия́ют и, я́ко и́скры по сте́блию, потеку́т./ Су́дят язы́ком и облада́ют людьми́, и воцаря́тся Госпо́дь в них во ве́ки./ Наде́ющиися Нань разуме́ют и́стину и ве́рнии в любви́ пребу́дут Ему́./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
Прему́дрости Соломо́новы чте́ние (глава́ 4):
Пра́ведник, а́ще пости́гнет сконча́тися, в поко́и бу́дет./ Ста́рость бо честна́ не многоле́тна, ниже́ в числе́ лет исчита́ется./ Седи́на же есть му́дрость челове́ком, и во́зраст ста́рости житие́ нескве́рное./ Благоуго́ден Бо́гу быв, возлю́блен бысть, и живы́й посреде́ гре́шников преста́влен бысть./ Восхище́н бысть, да не зло́ба измени́т ра́зума его́, или́ лесть прельсти́т ду́шу его́./ Раче́ние бо зло́бы помрача́ет до́брая, и паре́ние по́хоти пременя́ет ум незло́бив./ Сконча́вся вма́ле, испо́лни ле́та до́лга./ Уго́дна бо бе Го́споду душа́ его́, сего́ ра́ди потща́ся от среды́ лука́вствия./ Лю́дие же ви́девше и не разуме́вше, ниже́ положи́вше в помышле́нии таково́е./ Я́ко благода́ть и ми́лость в преподо́бных Его́, и посеще́ние во избра́нных Его́.
На лити́и стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́:
О́тче преподо́бне,/ ты, Бо́га возлюби́в от ю́ности,/ к Нему́ прилепи́лся еси́,/ оста́вив мир с попече́ньми его́/ и от всех обнажи́вся жите́йских,/ безмо́лвно житие́ пожи́л еси́,/ не сму́тным умо́м вы́ну служа́ Бо́гови,/ во смире́нии мно́зе и умиле́нии души́./ Того́ ра́ди просла́вил тя Вели́кий Дарода́тель.
О́тче преподо́бне Иоаса́фе,/ ты, Бо́гу после́дуя,/ от всех люби́мь бысть,/ блага́го ра́ди жи́тельства и нра́ва, благопристу́пне,/ я́коже ктому́ не я́ко челове́ка тя вси име́яху,/ но я́ко Ангела,/ отню́дуже и душ попече́ние/ восприя́л еси́,/ наставля́ем к Небе́сному насле́дию.
О́тче преподобне и богоно́сне Иоаса́фе,/ боже́ственною му́дростию ум укре́пль,/ све́тло я́рость у́бо му́жеством,/ целому́дрием жела́ние,/ пра́вдою же си́лу душе́вную/ упра́вил еси́, прему́дре,/ колесни́цу красну́ доброде́телей/ соде́лал еси́, ра́дуяся,/ к высоте́, сла́вне.
О́тче богоглаго́ливе Иоаса́фе,/ воздержа́нием ум огради́в всю́ду,/ к Первови́дному востещи́ сотвори́л еси́,/ и ути́шил еси́ мирски́й мяте́ж,/ в пусты́ню всели́вся,/ та́мо вся́кия молвы́ отря́с,/ и ума́ чистото́ю возде́ржан бысть, прему́дре,/ жела́нием вои́стину кра́йним,/ богому́дре, преподо́бне, возше́л еси́ к Бо́гу.
Сла́ва, глас то́йже.
Кто не диви́тся или́ кто не воспое́т/ преподо́бнаго Иоаса́фа чудеса́,/ я́ко и по святе́м его́ преставле́нии/ всем подае́т притека́ющим с ве́рою бога́тно исцеле́ние./ Честна́я же его́ и свята́я благода́ть источа́ет исцеле́ния неоску́дно./ О, прему́дрости Сло́ва Бо́жия и боже́ственныя благода́ти, да́нныя ти!/ Те́мже пе́сньми зове́м Благоде́телю Бо́гу,/ показа́вшему нам сего́ преподо́бнаго/ на исцеле́ние душа́м и телесе́м на́шим.
И ны́не, пра́здника.
На стихо́вне стихи́ры, глас 5.
Подо́бен: Ра́дуйся:
Ра́дуйся, по́стных вои́стину подвиза́ние,/ благоуха́нный сосу́де,/ крест бо на ра́мо взем,/ Влады́це Христу́, всеблаже́нне, возложи́ся,/ плотски́й покори́л еси́ долере́тный смысл,/ доброде́тельми ду́шу преосия́в и боже́ственному воскреси́л еси́ раче́нию./ Тем, всесвяту́ю твою́ па́мять пра́зднующе, всехва́льне,/ Боже́ственнаго человеколю́бия про́сим получи́ти твои́ми моли́твами ми́рови/ и дарова́ти нам ве́лию ми́лость.
Стих: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́.
Угль богосве́тлый, Огне́ви пребесе́довав, богоно́се,/ Ду́хом показа́лся еси́ в ми́ре, Иоаса́фе, преосия́нная душа́;/ сего́ ра́ди, ве́рно богомы́сленне приступа́ющия ти к Све́ту водя́,/ возсия́л еси́, озаря́емь Безвече́рним, преподо́бне,/ пусты́нныя же, ороша́я свы́ше Боже́ственною благода́тию, увяди́л еси́ у́глие./ Тем побе́дный преесте́ственно дарова́ ти вене́ц, блаже́нне о́тче Иоаса́фе,/ Боже́ственныя пра́вды Строи́тель, Христо́с,/ Его́же моли́ дарова́ти душа́м на́шим ве́лию ми́лость.
Стих: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода,/ в за́поведех Его́ восхо́щет зело́.
Ле́ствица небоме́рная я́сно житие́ твое́, богомы́сленне, бысть,/ е́юже к высоте́ взя́тися/ и Влады́це Христу́ бесе́довати, блаже́нне Иоаса́фе, сподо́бился еси́,/ ум просвеща́я, сия́ния луча́ми Его́ освяща́емь,/ равноа́нгельскую све́тлость прия́л еси́./ Ему́же ны́не предстоя́,/ моли́, блаже́нне Иоаса́фе,/ о соверша́ющих боже́ственную и всесвяту́ю па́мять твоего́ преставле́ния/ и о е́же ми́рови дарова́ти ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 6:
Преподо́бне Иоаса́фе,/ не дал еси́ сна свои́ма очи́ма,/ ни ве́кома свои́ма дрема́ния,/ до́ндеже ду́шу и те́ло от страсте́й свободи́л еси́,/ духо́вное жили́ще бо Христо́с со Отце́м оби́тель в тебе́ сотвори́;/ и, Единосу́щныя Тро́ицы благода́ть прие́м,/ великопропове́дниче Иоаса́фе блаже́нне,/ моли́ за ны, спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, пра́здника.
Тропа́рь, глас 2:
Я́ко дре́во насажде́нно при вода́х воздержа́ния,/ струя́ми слез твои́х напая́емь,/ преподобне о́тче Иоаса́фе,/ се́яв бо слеза́ми,/ в ра́дости жне́ши доброде́тельныя рукоя́ти./ Тем Вели́кий Мздовоздая́тель в жи́тницах Небе́сных тя сокро́вище положи́,/ но помина́й чту́щих любо́вию пресве́тлую па́мять твою́,/ моли́ Святу́ю Тро́ицу, преподо́бне Иоаса́фе,/ спасти́ся душа́м на́шим.
Ин тропа́рь, глас 2:
Насажде́нный при вода́х воздержа́ния,/ струя́ми слез твои́х напая́емь,/ я́ко ле́торасль живоно́сная в вертогра́де Це́ркве Бо́жия процве́л еси́,/ блаже́нне Иоаса́фе,/ плоды́ доброде́телей возраща́я и ду́ши ве́рующих пита́я./ Те́мже и Христо́с в Небе́сныя страны́ тя пресели́./ Но помина́й нас, любо́вию святу́ю твою́ па́мять чту́щих, благове́рне кня́же,/ и моли́ Пресвяту́ю Тро́ицу, во е́же спасти́ся душа́м на́шим.
НА У́ТРЕНИ
На Бог Госпо́дь: тропа́рь пра́здника два́жды. Сла́ва, свята́го. И ны́не, пра́здника.
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:
От ю́ности, я́ко свети́льник, посреде́ и́нок возсия́л еси́, блаже́нне,/ зо́льным воздержа́нием умертви́л еси́ плотска́я взыгра́ния./ Тем и на высоту́ восте́кл еси́ богоразу́мия, пресла́вне, пожи́в в ми́ре богоуго́дно,/ и посрами́л еси́ бесо́вская ополче́ния, Иоаса́фе блаже́нне./ Сего́ ра́ди вопие́м ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти/ чту́щим с любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:
Я́ко в дому́, вои́стину на ме́сте богосажде́нне всели́лся еси́, богому́дре Иоаса́фе,/ вся́ко озлобле́ние претерпева́я,/ до́брыя де́тели, я́коже фимиа́м благово́нен, же́ртву благоприя́тну Бо́гови прине́сл еси́./ Те́мже, дерзнове́ние стяжа́в к Нему́,/ моли́ дарова́ти очище́ние согреше́нием/ и́же ве́рою хва́лящим па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
По полиеле́и седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Я́ко врача́ прему́дра и уго́дника Госпо́дня благоприя́тна, богому́дре,/ соше́дшеся, ве́рою и любо́вию во псалме́х и пе́ниих восхва́лим, Христа́ сла́вяще,/ И́же такову́ю благода́ть тебе́ дарова́вшаго исцеле́ний, Иоаса́фе преблаже́нне,/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́нием оставле́ние дарова́ти/ и́же ве́рою и любо́вию пра́зднующим всечестну́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко Де́ву еди́ну в жена́х Тя, без се́мене Ро́ждшую Бо́га пло́тию,/ вси блажи́м, ро́дове челове́честии,/ Огнь бо всели́ся в Тя Божества́,/ и, я́ко Младе́нца, дои́ши Зижди́теля и Го́спода./ Те́мже а́нгельский собо́р и челове́ческий род/ досто́йно весели́тся и сла́вит пресвято́е рождество́ Твое́,/ и согла́сно вопие́м Ти:/ моли́ Христа́ Бо́га согреше́нием оставле́ние дарова́ти воспева́ющим сла́ву Твою́.
Посе́м степе́нна, 1-й антифо́н 4-го гла́са. Проки́мен, глас 4: Честна́ пред Го́сподем/ смерть преподо́бных Его́. Стих: Что возда́м Го́сподеви о всех, я́же воздаде́ ми? Вся́кое дыха́ние: Ева́нгелие от Матфе́я, зача́ло 43.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 8:
Исцеле́ние оби́льно ты всегда́ источа́еши/ ве́рою приходя́щим,/ богоно́се Иоаса́фе,/ благоуха́ния всех исполня́я/ и тьму бесо́вскую дале́че отгоня́я,/ све́том благоче́стия просвеща́я ве́рных./ Те́мже мо́лим тя, раби́ твои́,/ вся́каго наве́та вра́жия нас изба́вити,/ я́ко да твой пресве́тлый пра́здник благоче́стно воспева́ем пе́сньми,/ сла́вное твое́ успе́ние днесь торжеству́юще,/ и прославля́ем И́же тебе́ Просла́вльшаго,/ Еди́наго во святы́х Бо́га на́шего.
Кано́н пра́здника, глас 8, со ирмосо́м на 6, и кано́н преподо́бнаго, глас 4, на 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́:
Весь освяще́н ты Творцу́ возложи́в себе́,/ все душе́вное жела́ние излия́в к Нему́,/ сего́ ра́ди духо́вную благода́ть восприя́л еси́;/ све́том благода́ти озаря́яся, блаже́нне Иоаса́фе пресла́вне,/ ве́рою па́мять твою́ торжеству́ющия/ просвети́ и от тьмы грехо́вныя моли́твами свои́ми изба́ви.
Измла́да Христа́ возлюби́л еси́, всеблаже́нне Иоаса́фе, я́вленне чудотво́рче,/ и Пречи́стую Его́ Ма́терь;/ ны́не же просвеща́еши чудесы́, я́ко мо́лния, всю вселе́нную.
Ны́не, преблаже́нне Иоаса́фе,/ душа́ твоя́ почива́ет на Небесе́х со Христо́м во Ца́рствии Небе́снем,/ зде же честна́я благода́ть твоя́ да́рует исцеле́ние приходя́щим с ве́рою.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Пречи́стая Богоро́дице,/ А́нгельское удивле́ние, проро́ческая про́поведь, апо́столов немо́лчная уста́,/ моли́ся Сы́ну Твоему́ и Бо́гу на́шему,/ да сохрани́т ме́сто сие́ и люде́й правосла́вных/ блаже́ннаго Иоаса́фа моле́нием.
Катава́сия: Крест начерта́в:
Песнь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице:
Я́ко златоза́рное со́лнце яви́лся еси́ Ипоста́снаго Божества́, Иоаса́фе блаже́нне,/ и омраче́нных ду́ши просвеща́еши моли́твами твои́ми.
Из мла́да во́зраста Бо́га возлюби́л еси́, преподо́бне блаже́нне,/ и ничто́же предпоче́л еси́ па́че любве́ Его́,/ и ны́не сия́вши, я́ко со́лнце Триипоста́снаго Божества́, преблаже́нне Иоаса́фе.
Креста́ Госпо́дня си́лою укрепля́емь, блаже́нне Иоаса́фе,/ поще́нием и моли́твою/ стремле́ния бесо́вская на земли́ победи́л еси́ Бо́жиею си́лою.
Богоро́дичен: Ра́дуйся, Влады́чице Де́во,/ це́рквам бо еси́ красота́, святи́телем утвержде́ние, всем лю́дем похвала́./ Непреста́нно моли́ся Христу́ Бо́гу/ сохрани́ти ме́сто сие́ и лю́ди моли́твами всеблаже́ннаго Иоаса́фа.
Конда́к и и́кос пра́здника.
Седа́лен, глас 4:
Тве́рдостию ра́зума украша́яся и плотски́я тяготы́ отве́рг,/ горды́ню попра́л еси́, оби́телище быв избра́нно Пресвято́му Ду́ху,/ неукло́нным ра́зумом простира́яся Христу́ Бо́гу,/ многоко́зненнаго стре́лы притупи́л еси́ и лук сокруши́л еси́,/ всеблаже́нне Иоаса́фе, моли́ Христа́ Бо́га оставле́ние пода́ти грехо́в/ чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника.
Песнь 4
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве:
На земли́ сте́пень8 име́л еси́, всеблаже́нне Иоаса́фе,/ но свои́ми моли́твами Го́рнее Ца́рство восприя́л еси́,/ и ны́не на Небесе́х со Христо́м ца́рствуеши.
Исцеле́ние соде́лывает боже́ственная благода́ть твоя́, Иоаса́фе блаже́нне,/ отгоня́еши бо ду́хи лука́выя от челове́к, и укрепля́еши,/ и премудря́еши мудрова́ния их,/ я́ко да восхва́лим труды́ твоя́, всече́стне.
Со враго́м кре́пко бра́вшися воздержа́нием,/ ны́не кре́постию одержа́л еси́ побе́ду,/ блаже́нне Иоаса́фе, пресла́вне новоя́вленне чудотво́рче,/ му́жески брань претерпе́л еси́ и низложи́л еси́ бесо́вская ополче́ния.
Богоро́дичен: Христа́ нам родила́ еси́, Пречи́стая Богора́дованная Де́во,/ спаси́ ме́сто сие́ и лю́ди, и́же на Тя упова́ющия,/ Богоро́дице Пренепоро́чная.
Песнь 5
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая:
Зако́нными моли́твами и посто́м подвиза́лся еси́, блаже́нне Иоаса́фе,/ и в безсме́ртие оде́ялся еси́,/ плотски́й ра́зум смири́в кре́постию Боже́ственнаго Ду́ха.
От ю́ности возжада́л еси́ мона́шескаго о́браза/ и от Христа́ восприя́л еси́ вене́ц златы́й и ри́зу нетле́нную,/ и ны́не, блаже́нне Иоаса́фе,/ со А́нгелы ра́дуется, преподо́бне, дух твой.
О́тче богому́дре Иоаса́фе,/ дае́ши ве́рным лю́дем душа́м очище́ние и просвеще́ние,/ и телесе́м исцеле́ние и от страсте́й избавле́ние/ от твоея́ благода́ти почерпа́ем.
Богоро́дичен: Всесве́тлым укра́шена еси́ Све́том, Богора́дованная,/ Ты бо породи́, Честне́йшая всех, Христа́ Бо́га на́шего,/ Его́же моли́, да изба́вит ны от всех напа́стей.
Песнь 6
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е:
Удиви́ся, боже́ственный Иоаса́фе, чудеса́м твои́м весь мир,/ и восприя́л еси́ от Христа́ вене́ц Небе́сный,/ его́же моли́ сподо́бити нас причасти́тися/ твои́ми моли́твами, всече́стне.
Лук си́льных сокруши́л еси́/ и брань всю неприя́зненну потреби́л еси́, всеблаже́нне Иоаса́фе,/ веща́ния испусти́л еси́ во всю вселе́нную чуде́с твои́х.
Всеблаже́нне Иоаса́фе, уго́дниче Христо́в,/ на Небесе́х предста́л еси́, Христу́ моля́ся,/ зде же честна́я твоя́ благода́ть/ боля́щих исцеля́ет и греха́ изыма́ет.
Богоро́дичен: Изсуши́ла еси́ сады́ безбо́жных люде́й,/ Пренепоро́чная Де́во, Свои́м Прозябе́нием,/ прозя́бшу во мне зло́бу вся́кую искорени́, Богоневе́сто.
Конда́к преподо́бнаго, глас 4:
Яви́лся еси́ ве́лие со́лнце Христо́ве Це́ркви,/ просвеща́я всех житие́м свои́м, всече́стне,/ я́ко черпа́лом златы́м от кла́дезя неиско́паннаго,/ чуде́с мно́жество поче́рпл еси́ от исто́чника неистощи́маго,/ на успе́ние свое́ прише́л еси́ ми́рно,/ всеблаже́нне Иоаса́фе,/ и ны́не всем дае́ши грехо́м проще́ние.
И́кос:
На высоте́ Госпо́дь воздержа́нием и́стинным тя положи́,/ я́ко звезду́ небла́зненну,/ просвеща́ющу страны́, чудотво́рче, быстрина́ми слове́с твои́х./ Источи́в боже́ственная чудеса́ ми́рови, ду́ши ве́рных напита́л еси́,/ ерети́ческия полки́ победи́л еси́, я́ко други́я еги́птяны,/ поклоне́ние Тро́ическое во Еди́ном Божестве́ чтил еси́./ Темже соблюди́ ны от враг ви́димых и неви́димых, всеблаже́нне Иоаса́фе,/ я́ко ны́не всем дае́ши грехо́м проще́ние.
Песнь 7
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри:
Блаже́нно житие́ твое́ и кончи́на безсме́ртна, блаже́нне Иоаса́фе,/ сего́ ра́ди тя Христо́с свы́ше венце́м украси́,/ и просвеща́еши весь мир чудесы́ свои́ми, всече́стне.
Яви́лся еси́ ны́не, Иоаса́фе богоблаже́нне,/ столп непоколеби́м, стена́ неруши́мая, вели́кое прибе́жище/ от Тебе́ прие́млющим исцеле́ний благода́ть неоску́дну./ Бо́же, благослове́н еси́!
Восхоте́л еси́, от мирски́х сла́достей отлучи́вся,/ стра́нно челове́ком Я́вльшемуся Пло́тию присво́итися,/ бу́дущая и нетле́нная тем стяжа́в, воспева́я:/ благослове́н еси́, Го́споди, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Без се́мене заче́нши Творца́ всех, Христа́ Бо́га,/ неизрече́нно родила́ еси́,/ Его́же моли́, дерзнове́ние иму́щи к Нему́,/ да ны спасе́т, пою́щих:/ Бо́же, благослове́н еси́.
Песнь 8
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́:
Лику́ют на Небесе́х чи́нове а́нгельстии, всеблаже́нне Иоаса́фе,/ ви́дяще чуде́с твои́х мно́жество,/ ве́рных же собо́ри на земли́, твою́ па́мять похваля́юще,/ Христа́ пое́м и превозно́сим во ве́ки.
Помоли́ся, всеблаже́нне Иоаса́фе,/ Христу́ Бо́гу о приходя́щих ти с ве́рою,/ хотя́щих от Тебе́ почерпсти́ исцеле́ния неоску́дную благода́ть./ Го́спода же пое́м и превозно́сим во ве́ки.
Всемо́щными, свя́те, твои́ми моли́твами/ душе́вныя ми боле́зни исцели́, Иоаса́фе сла́вне, прося́ отпу́ста зол мои́х,/ со безплотными бо Си́лами Христо́ви предстои́ши, с ни́миже пое́ши непреста́нно:/ Го́спода по́йте и превозноси́те Его́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Из пречи́стаго Ти чре́ва, Богома́ти,/ Небе́снаго Дождя́ ка́пля нам ука́ну/ на умове́ние скве́рнам, на здра́вие телеси́, на прогна́ние лука́ваго./ Те́мже Тя блажи́м, Чи́стую, во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Всяк земноро́дный:
Удиви́ся во всем ми́ре, Иоаса́фе, твоя́ па́мять,/ чудесы́ сия́ющи, я́ко со́лнце, злы́я боле́зни исцеля́ющи всем./ Те́мже моя́ стра́сти разжени́, молю́тися,/ прося́ ны́не отпу́ста, чудотво́рче Христо́в Иоаса́фе,/ просвети́ нас твои́ми моли́твами, тебе́ вси велича́ем.
Ны́не моли́ся Го́сподеви, всечу́дне Иоаса́фе блаже́нне,/ твоя́ бо честна́я благода́ть подае́т всегда́/ слепы́м прозре́ние и хромы́м хожде́ние,/ больны́м всем здра́вие и исцеле́ние,/ те́мже тя вси велича́ем.
Да вхо́дят ны́не во святы́й храм твой, блаже́нне Иоаса́фе,/ вси лю́дие правове́рнии и, припа́дающе,/ про́сят от Тебе́ почерпсти́ исцеле́ние, здра́вие и спасе́ние,/ те́мже тя вси велича́ем.
Богоро́дичен: А́нгели, Арха́нгели, проро́цы и апо́столи/ и весь лик преподо́бных оте́ц и свяще́нных му́ченик,/ с преблаже́нным Иоаса́фом ко Христу́ приле́жно моли́теся,/ и с Пречи́стою Ма́терию помоли́теся,/ да изба́вит ны от всех бед, Его́же велича́ем вси.
Свети́лен:
Госпо́дь тя просла́ви в чудесе́х твои́х, блаже́нне Иоаса́фе,/ я́ко Своего́ уго́дника, преста́вльшагося от сме́рти в живо́т,/ сего́ ра́ди чуде́с твои́х па́мять восхваля́ем.
Сла́ва, и ны́не, пра́здника, или́ Богоро́дичен:
Из чре́ва Ти пречи́стаго, Богома́ти,/ Небе́снаго Дождя́ ка́пля нам ука́ну,/ на омове́ние скве́рнам, на здра́вие телеси́, на прогна́ние лука́ваго./ Те́мже Тя ублажа́ем, Чи́стая.
На хвали́тех стихи́ры, глас 8. Самогла́сен:
Преподо́бне о́тче, досточу́дне Иоаса́фе,/ обре́т ду́шу твою́ от скве́рны вся́кия чи́сту,/ Ду́ха благода́ть Всесвята́го в тя всели́ся, я́ко незаходи́мый Свет,/ Его́же де́телию ду́хи бла́зненныя отго́ниши вы́ну,/ исцеля́еши неду́ги и боле́зни/ приступа́ющим ти с про́стым се́рдцем/ и соверша́ющим твою́ святу́ю па́мять, и кла́няющимся тебе́,/ богоно́се Христо́в и уго́дниче,/ подая́й ми́рови мир и ве́лию ми́лость.
Чу́вства вся наста́вль и наказа́в зако́нно, прему́дре,/ боже́ственнаго ра́зума исто́чник, яви́лся еси́, сла́вне,/ от си́лы в си́лу, от сла́вы в сла́ву прише́л еси́,/ Ду́ха Свята́го си́лою чудеса́ ди́вная де́я,/ блаже́нне о́тче Иоаса́фе,/ дея́ния сла́ву прие́м,/ преподо́бным ра́вен быв.
Вы́шняго по́мощию и щито́м и́стинным огра́ждься,/ си́лою Креста́ укре́плься,/ вся полки́ проти́вных победи́л еси́/ и челове́ческия умы́ просвеща́еши,/ чудесы́ мно́гими удивля́я вся,/ дея́нии твои́х по́двиг, Иоаса́фе блаже́нне./ Вся чту́щия ве́рою па́мять твою́ све́тло/ сподо́би твои́ми моли́твами/ лю́тых напа́стей и стра́шных бурь всех изба́витися при́сно,/ и грехо́в проще́ние прия́ти,/ и улучи́ти ми́лости и ра́дости ве́чныя,/ преблаже́нне Иоаса́фе.
Сла́ва, глас 8:
Прииди́те, вси ве́рнии,/ согла́сно воспое́м преблаже́ннаго Иоаса́фа,/ благоче́стия све́тлость, воздержа́ния пра́вило,/ терпе́ния столп, простоты́ сокро́вище,/ смире́ния реку́ незави́стную, ни́щим уте́ху,/ стра́нным странноприе́мника, и́стинныя любве́ Христо́вы де́лателя,/ вои́стину блаже́ннаго./ И се у́бо, жив пред челове́ки,/ засту́пник и спаси́тель показа́вся,/ боле́знем и страсте́м неисце́льным,/ вся́ческим страсте́м исцели́тель,/ Христа́ моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
И ны́не, пра́здника, глас 6.
Преподобный Иоасаф Каменский, Вологодский чудотворец
Преподобный Иоасаф Каменский, Вологодский чудотворец († 1453) (в миру князь Андрей), происходил из княжеского рода. Родители его – князь Димитрий Васильевич Заозерский Меньшой был потомком святого благоверного князя Феодора Ростиславича Смоленского и Ярославского; мать, Мария, также происходила из княжеского рода. Родители князя Андрея отличались высоким благочестием, которое унаследовал будущий подвижник. В юные годы князь Андрей принял постриг в Преображенском Спасо-Каменном монастыре (на Каменном острове Кубенского озера) с именем Иоасаф в честь святого Иоасафа, царевича Индийского.
Инок Иоасаф отличался полным послушанием, усердием к посту и молитве и любовью к книгам. Братия монастыря удивлялась благой кротости и разумной простоте юного подвижника. Под опытным духовным окормлением старцев святой Иоасаф преуспевал в добродетелях, и, когда он достиг высших степеней совершенства, Господь удостоил его Своего явления. Не удовлетворяясь обычными иноческими подвигами, преподобный вел затворническую жизнь в келлии, постоянно устремляя свою мысль к горнему.
В течение пяти лет святой Иоасаф подвизался в Спасо-Каменном монастыре. Перед кончиной преподобный тепло простился с братией, утешая и увещевая иноков не скорбеть о его исходе. В присутствии братии святой совершил правило, сотворил молитву Господу и Богоматери, возлег на предсмертный одр и тихо скончался с молитвой на устах.
В скором времени по преставлении преподобного Иоасафа начались чудеса при его гробе, что послужило основанием для причисления его к лику святых Русской Православной Церкви. Празднование святому совершается 10 сентября, в день преставления.
Преподобнаго Па́вла Послу́шливаго, Пече́рскаго
Тропа́рь, глас 3:
Послуша́нию Христо́ву подража́вый/ и и́мени Его́ ра́ди во вся́ком послуша́нии/ терпели́вне да́же до сме́рти, Па́вле всече́стне, потруди́выйся,/ мзду же ны́не послуша́ния своего́ трудолю́бно от Го́спода прие́м,/ к Нему́ всегда́ моли́ся о нас, пою́щих тя.
Конда́к, глас 1:
Послу́шника и́стинна и преподо́бным равноче́стна,/ всеблаже́ннаго отца́ на́шего Па́вла/ прииди́те, люби́мицы, усе́рдне ублажи́м,/ я́ко моля́щася непреста́нно о всех нас.
Преподобный Павел Послушливый
Преподобный Павел Послушливый (XIII в.), подвижник Дальних пещер, по принятии иноческого образа в Печерском монастыре безропотно проходил самые тяжелые послушания, на которые его посылал настоятель. Он никогда не бывал празден и в то время, когда не нес послушания,– изнуряя свое тело, молол на жернове, творя непрестанную внутреннюю молитву. Память его Церковь чтит 10 сентября, в один день с тезоименитым святителем Павлом, епископом Никейским (IX в.), и 28 августа, вместе с Собором преподобных отцов, почивающих в Дальних пещерах.
* * *
Степень – стезя, путь, основание.