Источник

Месяца июля в 20-й день

Святаго славнаго Пророка Илии

Зри: Аще храм пророка Илии, или изволит настоятель, творим бдение.

На малей вечерни

На Го́споди, воззва́х: стихиры на 4, глас 1.

Подобен: Небесных чинов:

Трисо́лнечным све́том Боже́ственнаго сия́ния, / ума́ чистото́ю нечести́ваго царя́ я́ко законопресту́пника / пра́ведным судо́м обличи́л еси́, / и небеса́ заключи́л еси́, / и вдови́цу с сы́ном препита́л еси́. / Моли́, проро́че, спасти́ся душа́м на́шим. (2)

Боже́ственным Боговиде́нием досто́йно проро́ческим са́ном / и ра́зумом почте́н быв, Боже́ственный проро́че, / прорица́еши да́льная, я́ко близ су́щая, / царя́ я́ко непра́ведна обличи́л еси́ / и сту́дныя свяще́нники ноже́м закла́л еси́. / Моли́ Христа́ Бо́га спасти́ся душа́м на́шим.

Нечести́вый царь, не терпя́ твоего́ обличе́ния, / тебе́, Боже́ственный проро́че, глаго́лет: / ты ли еси́, томя́ и развраща́я Изра́иля? / Ты же рекл еси́, / не аз, о царю́, / но ты и дом отца́ твоего́, / поне́же Бо́га твоего́, сотво́ршаго тя, оста́вил еси́ / и чужды́я ввел еси́. / Но моли́твами, Христе́, Твоего́ проро́ка / от таковы́я пре́лести изба́ви нас / и спаси́ ду́ши на́ша.

Слава, глас 6: Боже́ственный проро́че Илие́, / ты, непра́вдовавша царя́ о Навуфе́еве уби́йстве / и о восхище́нии виногра́да обличи́в, / дерзнове́нно рекл еси́: / поне́же без пра́вды уби́л еси́ му́жа изра́ильтянина, / си́це и сам убие́н бу́деши, / и пси кровь твою́ поли́жут, / и блудни́цы в кро́ви твое́й измы́ются. / Но моли́твами, Христе́, Твоего́ проро́ка, / ку́пно и уго́дника, / такова́го преще́ния изба́ви нас / и ду́ши на́ша спаси́, я́ко Человеколю́бец.

И ныне, Богородичен.

На стиховне стихиры, глас 2.

Подобен: Доме Евфрафов:

Боже́ственный проро́че, / ты, ревну́я по Го́споде Вседержи́тели, / моли́твою небеса́ заключи́л еси́, рек: / дождь и роса́ да не сни́дет на зе́млю, / то́кмо глаго́лом уст мои́х.

Стих: Моисе́й и Ааро́н во иере́ех Его́ / и Саму́ил в призыва́ющих И́мя Его́.

Боже́ственный проро́че, / ты моли́твою и ми́лованием / па́ки небеса́ отверза́еши / и дождь жа́ждущим лю́дем / бога́тно да́руеши.

Стих: Ты еси́ иере́й во ве́ки, / по чи́ну Мелхиседе́кову.

Боже́ственный проро́че, / ты вдови́цу с сы́ном препита́л еси́ / и моли́твою горсть муки́ и чва́нец ма́сла умно́жив. / По глаго́лу Госпо́дню, / горсть муки́ и чва́нец ма́сла не ума́лися.

Слава, глас и подобен тойже: Боже́ственный проро́че, / ты моли́твою твое́ю огнь с Небесе́ свел еси́ / и царя́ уве́рил еси́ глаго́лати: / вои́стинну Еди́н Бог, / И́же Илие́ю пропове́даемый.

И ныне, Богородичен: Влады́чице Блага́я, / святи́и Твои́ ру́це / к Сы́ну Твоему́ воздежи́, / душелюби́вому Соде́телю, / уще́дрити рабы́ Твоя́.

На велицей вечерни

Блаже́н муж: 1-й антифон.

На Го́споди, воззва́х: стихиры на 8, глас 1.

Подобен: Небе́сных чино́в:

И́же Фесви́тянина Илию́ / колесни́цею о́гненною / от земли́, Ще́дре, преложи́вый, Сло́ве, / сего́ моли́твами спаси́ нас, ве́рно Тя сла́вящих / и того́ творя́щих ра́достно / Боже́ственную па́мять и спасе́ную. (2)

В тру́се и ви́хре то́нце / ви́дел еси́ Бо́жие прише́ствие, Илие́ Богоблаже́нне, / просвеща́ющее тя дре́вле: / на колесни́це же седя́ четвероко́нней, / не́бо преежда́л еси́ странноле́пно, / удивля́емь, Богодухнове́нне. (2)

Иере́и сту́дныя ноже́м закла́л еси́, / не́бо язы́ком на зе́млю не дожди́ти удержа́л еси́, / ре́вностию Боже́ственною разже́гся, / Елиссе́я же испо́лнил еси́, / ми́лоти пода́нием сугу́бым, му́дре Илие́, / Боже́ственныя благода́ти.

Ины стихиры, глас 2, самогласны.

Иоанна архиепископа:

Свети́льники возсия́ша вселе́нней два, / всесве́тлый Илия́ и Елиссе́й: / ов у́бо Боже́ственным словом / небе́сныя ка́пли затвори́ и царя́ обличи́, / на колесни́це же о́гненней на небеса́ вознесе́ся; / ов же безча́дныя во́ды исцели́ / и сугу́бу благода́ть прия́т, / Иорда́нския струи́ раздели́. / И ны́не со А́нгелы лику́юще, / о нас мо́лят, спасти́ся душа́м на́шим.

Я́же на возду́се колесни́ца тя подъе́мши огнено́сна, / я́ко в тру́се, на Небеса́, / огнедохнове́нную благода́ть тебе́ чуде́с подаде́, / Илие́ Фесви́тянине, / нетле́нна тя сотво́рши, / е́же не ви́дети сме́рти, / до́ндеже у́бо пропове́си вся́ческим кончи́ну. / Те́мже прииди́, подая́ нам / твои́х исправле́ний наказа́ние.

Свети́льниче невече́рний Церкве́й, / Боже́ственною ре́вностию разжига́емь, Илие́ проро́че, / небе́сныя ка́пли затвори́л еси́, / и, вра́ном пита́н быв, / царя́ обличи́л еси́, / и свяще́нники умори́л еси́; / огнь с небесе́ свел еси́, / и, пятьдеся́тника два умори́в, / напита́л еси́ вдови́цу еле́ем / и муки́ ма́лою го́рстию, / и сы́на ея́ моли́твою воскреси́л еси́. / Огнь разже́гл еси́ в воде́, / Иорда́нския струи́ пеш преше́л еси́, / колесни́цею же о́гненною на небеса́ возне́слся еси́, / Елиссе́ю благода́ть сугу́бую по́дал еси́. / Моли́ся непреста́нно Бо́гу / спасти́ся душа́м на́шим.

Слава, глас 6. Византиево: Прииди́те, правосла́вных совокупле́ние, / соше́дшеся днесь в пречестне́м хра́ме Богоглаго́ливых проро́к, / псало́мски воспое́м сли́чную песнь / сих просла́вльшему Христу́ Бо́гу на́шему / и весе́лием и ра́достию возопие́м: / ра́дуйся, земны́й А́нгеле и Небе́сный челове́че, / Илие́ великоимени́те. / Ра́дуйся, и́же сугу́бую благода́ть от Бо́га прие́мый. / Елиссе́е всече́стне. / Ра́дуйтеся, засту́пницы те́плии, и предста́тели, / и вра́чеве душ и теле́с христолюби́вых люде́й, / от вся́каго прило́га сопроти́вна, и обстоя́ния, и вся́ких бед / изба́вите ве́рно соверша́ющия всепра́зднственную па́мять ва́шу.

И ныне, Богородичен, глас тойже: Кто Тебе́ не ублажи́т, Пресвята́я Де́во; / кто ли не воспое́т Твоего́ Пречи́стаго Рождества́; / безле́тно бо от Отца́ возсия́вый Сын Единоро́дный, / То́йже от Тебе́, Чи́стыя, про́йде, / неизрече́нно вопло́щься, / естество́м Бог Сый, / и естество́м быв Челове́к нас ра́ди; / не во двою́ лицу́ разделя́емый, / но во двою́ естеству́ / несли́тно познава́емый. / Того́ моли́, Чи́стая Всеблаже́нная, / поми́ловатися душа́м на́шим.

Вход. Прокимен дне. Чтения три.

Царств третиих чтение

Бысть сло́во Госпо́дне ко Илии́ проро́ку, и рече́ ко Аха́ву: жив Госпо́дь Бог сил, Бог Изра́илев, Ему́же предстою́ днесь пред Ним, а́ще бу́дет в ле́та сия́ роса́ или́ дождь, а́ще не словесы́ уст мои́х. И бысть глаго́л Госпо́день ко Илии́, глаго́ля: иди́ отсю́ду на восто́к и скры́йся в пото́це Хора́фове, при реце́ Иорда́нове, и бу́дет вода́ от пото́ка, и пие́ши ю́, и вра́ном повелю́ пита́ти тя та́мо. И и́де Илия́, и сотвори́ по глаго́лу Госпо́дню, и се́де при пото́це Хора́фове, пред лице́м Иорда́новым, и вра́нове приноша́ху ему́ хле́бы зау́тра и мяса́ к ве́черу, и от пото́ка пия́ше во́ду. И бысть по днех и́зсше пото́к, я́ко не бе дождя́ на зе́млю. И бысть глаго́л Госпо́день ко Илии́, глаго́ля: воста́ни, и иди́ в Саре́ффу Сидо́нскую, и пребу́ди та́мо: се бо запове́дах та́мо жене́ вдови́це препита́ти тя. И, воста́в, и́де в Саре́ффу Сидо́нскую, и прии́де во врата́ гра́да, и се та́мо жена́ вдова́ собира́ше дрова́, и возопи́ Илия́ вслед ея́, и рече́ ей: принеси́ ми у́бо ма́ло воды́ в сосу́де, да пию́. И и́де взя́ти воды́, и возопи́ Илия́ во след ея́, и рече́ ей: приими́ у́бо мне и укру́х хле́ба в руце́ твое́й, и да ям. И рече́ жена́: жив Госпо́дь Бог мой, а́ще есть у мене́ опресно́к, но ра́зве ели́ко горсть муки́ в водоно́се, и ма́ло еле́я во чва́нце. И се аз собира́ю два поле́нца, и вни́ду, и сотворю́ себе́ и ча́дом мои́м, и сне́мы, и у́мрем. И рече́ к ней Илия́: дерза́й, и вни́ди, и не сотвори́ по глаго́лу твоему́, но сотвори́ мне отту́ду опресно́к мал пре́жде, и изнесе́ши ми, себе́ же и ча́дом твои́м сотвори́ши последи́. Я́ко та́ко глаго́лет Госпо́дь Бог Изра́илев: водоно́с муки́ не оскуде́ет, и чва́нец еле́я не ума́лится до дне, до́ндеже даст Госпо́дь дождь на зе́млю. И и́де жена́, и сотвори́ по глаго́лу Илиину́, и даде́ ему́, и ядя́ше той, и та, и ча́да ея́. И от того́ дне водоно́с муки́ не оскуде́, и чва́нец еле́я не ума́лися, по глаго́лу Госпо́дню, и́же глаго́ла руко́ю Илино́ю. И бысть по глаго́лех сих, и разболе́ся сын жены́ госпожи́ до́му, и бе боле́знь его́ крепка́ зело́, до́ндеже не оста́ в нем дух. И рече́ жена́ ко Илии́: что мне и тебе́, челове́че Бо́жий, вшел еси́ ко мне воспомяну́ти грехи́ моя́, и умори́ти сы́на моего́? И рече́ Илия́ к жене́: даждь ми сы́на твоего́. И взят его́ от ло́на ея́, и вознесе́ его́ в го́рницу, в не́йже сам почива́ше, и положи́ его́ на одре́ свое́м. И возопи́ Илия́ ко Го́споду, и рече́: увы́ мне, Го́споди, Свиде́телю вдовы́, у нея́же аз пребыва́ю, Ты озло́бил еси́, е́же умори́ти сы́на ея́. И ду́ну на о́трочища трикра́ты, и призва́ Го́спода, и рече́: Го́споди Бо́же мой, да возврати́тся у́бо душа́ о́трочища сего́ в онь. И бысть та́ко. И возопи́ Илия́, и услы́ша Госпо́дь глас Илии́н, и возврати́ся душа́ о́трочища, и оживе́. И поя́т Илия́ о́трочища, и сведе́ и́ от го́рницы в дом, и даде́ и́ ма́тери его́. И рече́ Илия́ к ней: виждь, я́ко жив есть сын твой. И рече́ жена́ ко Илии́: се разуме́х, я́ко челове́к Бо́жий еси́ ты, и глаго́л Госпо́день во усте́х твои́х и́стинен.

3Цар.17

Царств третиих чтение

Бысть глаго́л Бо́жий ко Илии́ Фесви́тянину в тре́тие ле́то ца́рства Аха́вля, глаго́ля: иди́ и яви́ся Аха́ву, дам бо дождь на лице́ земли́. И бысть, я́ко ви́де Аха́в Илию́ и рече́ к нему́: а́ще ты еси́, развраща́яй Изра́иля? И рече́ Илия́: не развраща́ю аз Изра́иля, но ты и дом отца́ твоего́, внегда́ оста́висте вы Го́спода Бо́га своего́ и идо́сте в след Ваа́ла. И ны́не посли́ и собери́ ко мне весь Изра́иль, на го́ру Карми́льскую, и проро́ки сту́дныя Ваа́ловы, и́хже три́ста и пятьдеся́т, и проро́к ме́рзских четы́реста яду́щих трапе́зу Иезаве́лину. И по глаго́лу Илиину́ посла́ Аха́в в весь Изра́иль, и собра́ вся проро́ки на го́ру Карми́льскую, и приведе́ ко всем им Илию́. И рече́ им Илия́: доко́ле вы хра́млете на о́ба коле́на ва́ша? А́ще есть Госпо́дь Бог, иди́те в след Его́, а́ще ли Ваа́л есть, то иди́те за ним. И не отвеща́ша ему́ лю́дие словесе́. И рече́ Илия́ к лю́дем: аз есмь оста́х проро́к Госпо́день еди́н, и проро́цы Ваа́ловы, и́хже три́ста и пятьдеся́т муже́й, и проро́ков ме́рзских четы́реста. И рече́ Илия́: дади́те ми два юнца́, да изберете́ себе́ еди́наго, и растеши́те и́ на у́ды, и возложи́те и́ на дрова́, да не приложите́ огня́. И аз растешу́ юнца́ друга́го, и возложу́ на дрова́, и огня́ не возгнещу́. И да призовете́ имена́ бого́в ва́ших, и аз призову́ И́мя Го́спода Бо́га моего́. И бу́дет Бог, И́же а́ще послу́шает огне́м, Той есть Бог. И отвеща́ша вси лю́дие, и ре́ша: добр глаго́л Илии́н, и́же глаго́ла, да бу́дет та́ко. И рече́ Илия́ проро́ком сту́дным: избери́те себе́ юнца́ еди́наго, и сотвори́те вы пре́жде, я́ко вас есть мно́жество, и призови́те имена́ бого́в ва́ших, и огня́ не пригнеща́йте. И поя́ша юнца́, и сотвори́ша та́ко. И призыва́ху и́мя Ваа́лово от у́тра и до полу́дне, и ре́ша: послу́шай нас, Ваа́ле, послу́шай нас. И не бе гла́са, ни послуша́ния, и рыска́ху о́коло же́ртвенника, и́же сотвори́ша си́и. И бысть полу́дне, и поруга́ся им Илия́ Фесви́тянин, и рече́: зови́те гла́сом вели́ким, я́ко бо́гу ва́шему непра́зднство есть, да еда́ что и́ное стро́ит или́ усну́л есть, да убудите́ его́! И зовя́ху гла́сом вели́ким, и кроя́хуся по обы́чаю своему́ ножи́, и мно́зи би́ша себе́ бичьми́ до проли́тия кро́ве своея́. И прорица́ху, и бысть до ве́чера, я́ко бы́ти вре́мя взы́ти же́ртве, и не бе гла́са. И глаго́ла Илия́ к проро́ком сту́дным, глаго́ля: отступи́те ны́не, да и аз сотворю́ же́ртву мою́. И отступи́ша ти́и, и умо́лкнуша. И рече́ Илия́ к лю́дем: приступи́те ко мне. И приступи́ша к нему́ вси лю́дие. И прия́т Илия́ двана́десять ка́мений, по числу́ коле́н сыно́в Изра́илевых, я́коже глаго́ла ему́ Госпо́дь: Изра́иль бу́дет и́мя твое́. И созда́ ка́мение во И́мя Госпо́дне, и исцели́ олта́рь раско́панный, и сотвори́ мо́ре, вмеща́ющее две ме́ре се́мене, о́крест олтаря́. И воскладе́ поле́на на олта́рь, и́же сотвори́, и растеса́ на у́ды всесожига́емое, и возложи́ на поле́на, и обы́де олта́рь. И рече́ Илия́: принеси́те ми четы́ре водоно́сы воды́ и возлива́йте на всесожже́ния и на поле́на. И сотвори́ша та́ко. И рече́: удво́йте. И удво́иша. И рече́: утро́йте. И утро́иша. И прохожда́ше вода́ о́крест олтаря́, и мо́ре испо́лнися воды́. И возопи́ Илия́ на не́бо, и рече́: Го́споди Бо́же Авраа́мов, и Исаа́ков, и Иа́ковль, послу́шай мене́, Го́споди, послу́шай мене́ днесь огне́м: да разуме́ют вси лю́дие си́и, я́ко Ты еси́ Еди́н Госпо́дь Бог Изра́илев, и аз раб Твой, и Тебе́ ра́ди сотвори́х дела́ сия́ вся, и Ты обрати́ сердца́ люде́й сих в след Тебе́. И паде́ огнь от Го́спода с небесе́, и пояде́ всесожже́ния, и поле́на, и ка́мение, и персть, и во́ду, я́же бе в мо́ри, вся полиза́ огнь. И падо́ша вси лю́дие на лицы́ свое́м и ре́ша: вои́стинну Госпо́дь Бог, Той есть Бог. И рече́ Илия́ к лю́дем: поима́йте проро́ки Ваа́ловы, да ни еди́н скры́ется от них. И я́ша их, и веде́ я́ Илия́ на пото́к Ки́ссов, и ту их закла́. И рече́ Илия́ посе́м Аха́вови: се глас хожде́ния дожде́внаго, впрязи́ колесни́цу твою́ и сни́ди, да не пости́гнет тебе́ дождь. И взы́де Илия́ на Карми́льскую го́ру, и прекло́нься на зе́млю, и положи́ лице́ свое́ между́ коле́нома свои́ма, и помоли́ся ко Го́споду. И не́бо помрачи́ся о́блаки и ду́хом, и бысть дождь ве́лий, и пла́чася Аха́в, и́де до Иезрае́ля. И рука́ Госпо́дня бысть на Илии́. И стягну́в чре́сла своя́, и тече́ пред Аха́вом до Иезрае́ля. И возвести́ Аха́в жене́ свое́й Иезаве́ли вся, ели́ка сотвори́ Илия́, и я́ко закла́ проро́ки ноже́м. И посла́ Иезаве́ль ко Илии́, глаго́лющи: у́тро в се́йже час положу́ ду́шу твою́, я́коже ду́шу еди́наго от сих. И слы́ша, и убоя́ся Илия́, и воста́в, и́де души́ ра́ди своея́, и прии́де в Вирсави́ю, зе́млю Иу́дову. И оста́ви о́трочища своего́ та́мо, и и́де в пусты́ню дне путь. И прише́д, се́де под сме́рчием, и проси́ души́ свое́й сме́рти, и рече́: довле́ет ми, Го́споди, приими́ у́бо ду́шу мою́ от Мене́, я́ко несмь аз па́че оте́ц мои́х. И ля́же, и успе́ под са́дом. И се А́нгел Госпо́день косну́ся ему́, и рече́ ему́: воста́ни, яждь и пий. И воззре́в Илия́, и се, при возгла́вии его́ опресно́к ячме́нный и корча́г воды́. И воста́, и яде́, и пит, и обра́щся, у́спе. И обра́щся А́нгел Госпо́день втори́цею, и косну́ся ему́, и рече́ ему́: воста́ни, яждь и пий, я́ко мног от Тебе́ путь. И воста́, и яде́, и пит, и и́де в кре́пости я́ди тоя́ четы́редесять дней и четы́редесять ноще́й до горы́ Хори́вския. И вни́де та́мо в пеще́ру, и всели́ся в ней. И се глаго́л Госпо́день к нему́, и рече́ ему Госпо́дь: что ты зде, Илие́? И рече́ Илия́: ревну́я, поревнова́х по Го́споде Бо́зе Вседержи́тели, я́ко оста́виша Тя сы́нове Изра́илевы, и олтари́ Твоя́ раскопа́ша, и проро́ки Твоя́ ору́жием изби́ша, и оста́х аз еди́н, и и́щут души́ моея́, изъя́ти ю́. И рече́ А́нгел: изы́ди у́тро и ста́ни в горе́ пред Го́сподем, и се мимои́дет Госпо́дь. И дух ве́лий и кре́пок, разоря́я го́ры и сокруша́я ка́мение пред Го́сподем: не в ду́се Госпо́дь. И по ду́се вихр, и не в ви́хре Госпо́дь. И по ви́хре огнь, и не во огни́ Госпо́дь. И по огни́ глас хла́да то́нка, и та́мо Госпо́дь. И бысть, я́ко услы́ша Илия́, покры́ лице́ свое́ ми́лотию свое́ю, и изы́де, и ста при пеще́ре. И се к нему́ бысть глас и рече́: что зде ты, Илие́? И рече́ Илия́: ревну́я, поревнова́х по Го́споде Бо́зе Вседержи́тели, я́ко оста́виша заве́т Твой сы́нове Изра́илевы, и олтари́ Твоя́ раскопа́ша, и проро́ки Твоя́ изби́ша ору́жием, и оста́х аз еди́н, и и́щут души́ моея́, изъя́ти ю́. И рече́ Госпо́дь к нему́: иди́, возврати́ся путе́м твои́м, и по́йдеши в путь пусты́ни Дама́сковы, и пома́жеши Азаи́ла на ца́рство во Ассири́и; и Ииу́я, сы́на Амесси́ина, пома́жеши в царя́ Изра́илю; и Елиссе́я, Сы́на Асафа́това, пома́жеши вме́сто себе́ проро́ка.

3Цар.18:1, 17–41, 44, 42, 45–46, 19:1–16

Царств четвертых чтение

Бысть во дни о́ны, обре́те Илия́ Елиссе́я, сы́на Асафа́това, и той ора́ше вола́ми. И и́де Илия́ к нему́, и пове́рже Илия́ ми́лоть свою́ на нем, и оста́ви Елиссе́й волы́, и тече́ созади́ Илии́, и служа́ше ему́. И бысть, егда́ взя́ту бы́ти Илии́ Го́сподем в ви́хре я́ко на не́бо, и идо́ста Илия́ и Елиссе́й в Галга́лы. Рече́ Илия́ ко Елиссе́ю: седи́ у́бо зде, я́ко Госпо́дь посла́ мя до Иорда́на. И рече́ Елиссе́й: жив Госпо́дь, и жива́ душа́ твоя́, а́ще оста́влю тебе́. И поидо́ста о́ба, и пятьдеся́т муже́й от сыно́в проро́ческих приидо́ша и ста́ша пря́мо издале́ча. О́ба же ста́ста при Иорда́не. И прия́т Илия́ ми́лоть свою́, и свит ю́, и порази́ е́ю во́ды, и раздели́ся вода́ сю́ду и сю́ду, и преидо́ста о́ба по су́ху. И бысть, я́ко преидо́ста, и рече́ Илия́ Елиссе́ю: проси́, что сотворю́ тебе́, пре́жде да́же не взят бу́ду от Тебе́. И рече́ Елиссе́й: да бу́дет у́бо дух, и́же в тебе́, сугу́б во мне. И рече́ Илия́: ожесточи́л еси́ проси́ти; оба́че а́ще уви́диши мя, взе́млема от Тебе́, бу́дет ти та́ко, а́ще ли же не уви́диши, не бу́дет. И бысть иду́щим им и глаго́лющим, и се колесни́ца о́гненна и ко́ни о́гненни, и раздели́ между́ обе́ма, и взя́тся Илия́ тру́сом, я́ко на не́бо. И Елиссе́й зря́ше, и той вопия́ше: о́тче, о́тче, колесни́ца Изра́илева и ко́ни его́. И не ви́де его́ ктому́. И я́тся Елиссе́й за ри́зы своя́, и раздра́ я́ на дво́е. И взят ми́лоть Илиину́ Елиссе́й, па́дшую верху́ его́. И обрати́ся Елиссе́й, и ста на бре́зе Иорда́на. И прия́т Елиссе́й ми́лоть Илиину́, па́дшую верху́ его́, и уда́ри во́ды, и не раздели́шася. И рече́ Елиссе́й: где у́бо есть Бог Илии́н Апфо́? И уда́ри Елиссе́й во́ды второ́е, и раздели́шася во́ды, и пре́йде по су́ху.

3Цар.19:19–21; 4Цар.2:1, 6–14

На литии стихира храма

и святаго самогласны, глас 4:

Нетле́ннаго соедине́ния прича́стник, / блаже́нне проро́че, был еси́. / О Бо́зе, Спа́се мое́м, моли́твою Иорда́н раздели́в, / по су́ху преше́л еси́ / и на о́гненней колесни́це я́ко на небеса́ восхище́н был еси́, / сугу́бую благода́ть Елиссе́ю оста́вль. / Те́мже мо́лим тя, / а́ще и те́лом восхище́н был еси́, / но ду́хом от нас не разлуча́йся / и всегда́ Христу́ моли́ся / спасти́ся душа́м на́шим.

Светоза́рен о́блак, Боже́ственный проро́че, яви́лся еси́, / иска́пая ту́чу Богоразу́мия всем ве́рным, / напая́я бога́тно вино́м весе́лия всех, / ве́рою прити́чущих к Боже́ственнейшему хра́му твоему́. / Те́мже мо́лим тя, / Боже́ственный проро́че и Богови́дче Илие́, / побе́ды на враги́ во́инству на́шему да́руй / и душа́м на́шим ве́лию ми́лость.

Самоде́ржцу уму́ плоть покори́л еси́, / Боже́ственный Илие́ проро́че, / усе́рдно восхожде́ния, я́ко по степе́нем, в се́рдцы твое́м полага́я. / Те́мже и непра́вдовавша царя́ обличи́в, / гне́ва Бо́жия запреще́ние изре́к, / и сту́дныя свяще́нники я́ко непра́ведны ноже́м погуби́л еси́, / и всех научи́л еси́ я́сно вопи́ти: / вои́стинну еди́н есть Бог, Его́же Илия́ пропове́да.

Слава, глас 6: О, нечести́ва царя́ повеле́ния! / О, поста́, испо́лнена кро́ве и беззако́ния! / Запове́да пост, да уби́йство сотвори́т, / и а́бие убие́н бысть Навуфе́й изра́ильтянин. / Что же, проро́че, к сим рекл еси́? / Я́ко та́ко глаго́лет Госпо́дь: / поне́же без пра́вды му́жа изра́ильтянина уби́л еси́, / та́кожде и твоя́ кровь пролие́на бу́дет, / и блудни́цы в кро́ви твое́й измы́ются. / Но моли́твами, Христе́, Твоего́ проро́ка и пропове́дника / такова́го безчелове́чества изба́ви ду́ши на́ша, / я́ко Человеколю́бец.

И ныне: Богоро́дице, Ты еси́ лоза́ и́стинная, / возрасти́вшая нам Плод живота́, / Тебе́ мо́лимся: / моли́ся, Влады́чице, со святы́ми апо́столы / поми́ловати ду́ши на́ша.

На стиховне стихиры, глас 8.

Подобен: О, пресла́внаго чудесе́:

Илия́, проро́к преди́вный, / заре́ю ум просвети́в, / весь бысть Боже́ствен / и, царя́ нечести́ва суд непра́ведный зря, негоду́ет, / те́мже и судо́м Бо́жиим отрече́ние посыла́ет на него́. / Та́кожде и цари́цу, / я́ко неми́лостиву и златолюби́ву, / суду́ Бо́жию предаде́. / Но моли́твами, Христе́, Твоего́ проро́ка Илии́ / спаси́ всех нас, я́ко Милосе́рд.

Стих: Моисе́й и Ааро́н во иере́ех Его́ / и Саму́ил в призыва́ющих и́мя Его́.

Доко́ле, Го́споди, путь нечести́вых спе́ется? / проро́че, рекл еси́: / Ты насади́л еси́, и вкорени́шася, / и сотвори́ша плод беззако́ния, / вои́стинну и са́ми зле погибо́ша нече́стием свои́м, / возопию́т к Тебе́, и не услы́шиши. / Вску́ю ми показа́л еси́ нече́стие / суде́й законопресту́пных?

Стих: Ты еси́ иере́й во ве́ки, / по чи́ну Мелхиседе́кову.

И́же честно́е твое́ восхожде́ние, / честны́й во проро́цех вели́кий Илие́, / пра́зднующих твои́ми моли́твами / от бед избавля́й, и скорбе́й, и лю́тых нахожде́ний: / да всегда́ тебе́, пресла́вный проро́че, / христоимени́тии лю́дие, почита́ем и ублажа́ем.

Слава, глас 6: Проро́че, пропове́дниче Христо́в, / престо́ла вели́чествия никогда́же отступа́еши / и коему́ждо боля́щу при́сно предстои́ши; / в Вы́шних служа́, вселе́нную благословля́еши, / всю́ду прославля́емь; / проси́ очище́ние душа́м на́шим.

И ныне, Богородичен: Творе́ц и Изба́витель мой, Пречи́стая, / Христо́с Госпо́дь из Твои́х ложе́сн проше́д, / в мя Оболки́йся, / пе́рвыя кля́твы Ада́ма свободи́. / Те́мже Ти, Всечи́стая, / я́ко Бо́жии Ма́тери же и Де́ве, / вои́стинну вопие́м немо́лчно: / ра́дуйся А́нгельски, ра́дуйся, Влады́чице, / Предста́тельство и Покро́ве, / и Спасе́ние душ на́ших.

Тропарь пророка дважды, глас 4:

Во пло́ти А́нгел, / проро́ков основа́ние, / вторы́й Предте́ча прише́ствия Христо́ва, Илия́ сла́вный, / свы́ше посла́вый Елиссе́еви благода́ть / неду́ги отгоня́ти / и прокаже́нныя очища́ти, / те́мже и почита́ющим его́ то́чит исцеле́ния.

И Богоро́дице Де́во: единожды.

На утрени

На Бог Госпо́дь: тропарь дважды, глас 4:

Во пло́ти А́нгел, / проро́ков основа́ние, / вторы́й Предте́ча прише́ствия Христо́ва, Илия́ сла́вный, / свы́ше посла́вый Елиссе́еви благода́ть / неду́ги отгоня́ти / и прокаже́нныя очища́ти, / те́мже и почита́ющим его́ то́чит исцеле́ния.

Слава, и ныне, Богородичен: Е́же от ве́ка утае́ное / и А́нгелом несве́домое та́инство, / Тобо́ю, Богоро́дице, су́щим на земли́ яви́ся Бог, / в несли́тном соедине́нии воплоща́емь, / и Крест во́лею нас ра́ди восприи́м, / и́мже воскреси́в первозда́ннаго, / спасе́ от сме́рти ду́ши на́ша.

По 1-й стихологии седален, глас 1:

На о́гненную колесни́цу, я́ко на крилу́ ве́тренню, возше́д, Боже́ственный проро́че, / к небесе́м пресла́вно ше́ствие днесь твори́ши, / свы́ше сугу́бую благода́ть и ми́лоть Елиссе́еви оста́вль. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Ма́терь Тя Бо́жию мо́лим вси, Де́ву вои́стинну, и по рождестве́ я́вльшуюся, / любо́вию прибега́ющии к Твое́й бла́гости: / Тебе́ бо и́мамы, гре́шнии, Предста́тельницу, / Тебе́ стяжа́хом в напа́стех спасе́ние, еди́ну Всенепоро́чную.

По 2-й стихологии седален, глас 3:

Храм твой Боже́ственный всем исцеле́ния незави́стно источа́ет, / проро́че пречу́дне, с Елиссе́ем преди́вным Христу́ вку́пе моля́щеся / низпосла́ти мир ми́рови и лю́дем, чту́щим вас, ве́лию ми́лость. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: Ки́йждо, иде́же спаса́ется, та́мо пра́ведно и притека́ет; / и ко́е ино́е таково́е прибе́жище, / я́ко Ты, Богоро́дице, покрыва́ющее ду́ши на́ша?

Величание:

Велича́ем тя, / святы́й проро́че Бо́жий Илие́, / и почита́ем е́же на колесни́це о́гненней, / пресла́вное восхожде́ние твое́.

Ино величание:

Велича́ем тя, / проро́че Илие́ сла́вне, / и почита́ем, е́же на Небеса́ с пло́тию, / о́гненное восхожде́ние твое́.

Ино величание:

Велича́ем тя, / проро́че и предте́че прише́ствия Госпо́дня, Илие́ сла́вный, / и чтим, е́же на Небеса́ с пло́тию, / о́гненное восхожде́ние твое́.

Псалом избранный

Лик 1: Блаже́н муж, боя́йся Го́спода. 2: В за́поведех Его́ восхо́щет зело́. 1: Сла́ва и бога́тство в дому́ его́. 2: И пра́вда его́ пребыва́ет в век ве́ка. 1: В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник. 2: Пра́ведник я́ко фи́никс процвете́т, я́ко кедр, и́же на Лива́не, умно́жится. 1: Возвесели́тся пра́ведник о Го́споде, и упова́ет на Него́. 2: Се́ устна́м мои́м не возбраню́, Го́споди. 1: Ты разуме́л еси́ пра́вду мою́, и и́стину мою́. 2: И язы́к мой поучи́тся пра́вде Твое́й, весь день хвале́ Твое́й. 1: Свет возсия́ пра́веднику, и пра́вым се́рдцем весе́лие. 2: Род пра́вых благослови́тся. 1: Сла́вою и че́стью венча́л еси́ его́. 2: Я́ко Ты благослови́ши пра́ведника, Го́споди. 1: Я́ко ору́жием благоволе́ния венча́л еси́ нас. 2: В ни́хже посети́ нас Восто́к с высоты́. 1: Яви́тися во тьме и се́ни сме́ртней седя́щим. 2: Напра́вить но́ги на́ша на путь ми́ра.

Сла́ва, и ны́не: Аллилу́иа, трижды.

По полиелеи седален, глас 8:

Прему́дрости я́ко рачи́тель бью, проро́че всече́стне, / непра́ведна царя́ непра́вдующа я́ве обличи́в и уве́рил еси́ вопи́ти: / вои́стинну Бог Еди́н есть, и́же Илие́ю пропове́дуемый. / Отсю́ду же Иезаве́ль о восхище́нии и о златолю́бии обличи́л еси́, / проро́че и Предте́че прише́ствия Христо́ва, Илие́ великоимени́те, / моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти / восхожде́ние твое́ ве́рно сла́вящим.

Слава, и ныне, Богородичен: Я́ко Де́ву и еди́ну в жена́х, Тя, без се́мене ро́ждшую Бо́га пло́тию, / вси ублажа́ем, ро́ди челове́честии: / Огнь бо всели́ся в Тя Божества́, / и я́ко Младе́нца млеко́м пита́еши Зижди́теля и Го́спода. / Тем, а́нгельский и челове́ческий род, досто́йно сла́вим пресвято́е рождество́ Твое́ / и согла́сно вопие́м Ти: / моли́ Христа́ Бо́га согреше́ний оставле́ние дарова́ти / покланя́ющимся ве́рою пресвято́му рождеству́ Твоему́.

Степенна, 1-й антифон 4-го гласа:

От ю́ности моея́ / мно́зи бо́рют мя стра́сти, / но Сам мя заступи́, / и спаси́, Спа́се мой. Ненави́дящии Сио́на, / посрами́теся от Го́спода, / я́ко трава́ бо огне́м / бу́дете изсо́хше.

Сла́ва, и ны́не: Святы́м Ду́хом / вся́ка душа́ живи́тся, / и чистото́ю возвыша́ется, / светле́ется Тро́ическим Еди́нством священнота́йне.

Прокимен, глас 4:

Ты еси́ иере́й во ве́ки, / по чи́ну Мелхиседе́кову. Стих: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю Мене́, до́ндеже положу́ враги́ Твоя́ подно́жие ног Твои́х.

Другий прокимен: Вся́кое дыха́ние / да хва́лит Го́спода. Стих: Хвали́те Бо́га во святы́х Его́, хвали́те Его́ в утверже́нии си́лы Его́.

Евангелие от Луки, зачало 14

Во вре́мя о́но, дивля́хуся наро́ди о словесе́х благода́ти, исходя́щих из уст Иису́совых, и глаго́лаху: не Сей ли есть сын Ио́сифов? И рече́ к ним: вся́ко рече́те Ми при́тчу сию́, врачу́, исцели́ся сам, ели́ка слы́шахом бы́вшая в Капернау́ме, сотвори́ и зде, во оте́чествии Свое́м. Рече́ же: ами́нь, глаго́лю вам, я́ко ни кото́рый проро́к прия́тен есть во оте́чествии свое́м. Пои́стинне же глаго́лю вам: мно́ги вдови́цы бе́ша во дни Илиины́ во Изра́или, егда́ заключи́ся не́бо три ле́та и ме́сяц шесть, я́ко бысть глад вели́к по всей земли́. И ни ко еди́ней их по́слан бысть Илия́, то́кмо в Саре́пту Сидо́нскую к жене́ вдови́це. И мно́зи прокаже́ни бе́ху при Елиссе́и проро́це во Изра́или, и ни еди́н же от них очи́стися, то́кмо Неема́н Сириани́н. И испо́лнишася вси я́рости в со́нмищи, слы́шавшии сия́. И воста́вше изгна́ша Его́ вон из гра́да, и ведо́ша Его́ до верху́ горы́, на не́йже град их со́здан бя́ше, да бы́ша Его́ низри́нули. Он же проше́д посреде́ их, идя́ше.

Лк.4:22–30

По 50-м псалме

Слава: Моли́твами свята́го проро́ка Илии́, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

И ныне: Моли́твами Богоро́дицы, / Ми́лостиве, очи́сти / мно́жества согреше́ний на́ших.

Таже, глас 6: Поми́луй мя, Бо́же, / по вели́цей ми́лости Твое́й / и по мно́жеству щедро́т Твои́х / очи́сти беззако́ние мое́.

И стихира, глас 4:

На о́гненней колесни́це на о́блак взя́лся еси́ / и во страну́ светови́дну преложи́лся еси́, / о Фесви́тянине Илие́, / сту́дныя проро́ки посрами́в. / И́же не́бо сло́вом связа́вый, та́ко разреши́ и на́ша согреше́ния / ко Го́споду моли́твами твои́ми / и спаси́ ду́ши на́ша.

Канон Богородицы со ирмосом на 6, глас 8. Во́ду проше́д: И пророка два канона, на 8.

Первый канон, глас 2.

Песнь 1

Ирмос: Пои́м Го́сподеви, / в мо́ри дре́вле лю́ди наста́вльшему / и в нем фарао́на со всево́инством погрузи́вшему, / песнь побе́дную, я́ко просла́вися.

Ви́дети жела́ющий Илии́ чуде́с огнедохнове́нную си́лу, / огнезра́чнаго и честна́го язы́ка, ду́ха кре́пость, по достоя́нию собра́хомся.

Устне́, Богоно́се, и недоуме́ннаго язы́ка тесноту́ же и худогла́сие, / де́йством, е́же в тебе́, Ду́ха отве́рзи / и уясни́ к пе́нию чуде́с твои́х.

Дае́ши па́че естества́ повину́вшимся, Сло́ве, честны́м Твои́м повеле́нием / и покоря́еши дождю́ две́ри ду́хом, / утвержда́емо сло́во содева́я.

Богородичен: Пое́м Го́сподеви, от Девы рожде́нному, и мир обно́вльшему, / и Тоя́ ра́ди нам жизнь Боже́ственную дарова́вшему, / песнь побе́дную, я́ко просла́вися.

Другий канон, творение иеромонаха Пахомия,

егоже краегранесие: Пою́ хвалу́ вели́кому Илии́.

Глас 8. Песнь 1

Ирмос: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, / и еги́петскаго зла избежа́в, / изра́ильтянин вопия́ше: / Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

Орга́н яви́лся еси́, ударя́емь Боже́ственным бряца́лом, проро́че пречу́дный, / Всеве́дца Бо́га воспева́я, / отмще́ние пра́ведно всем даю́ща по дело́м их.

И́же не терпя́ пре́лести, проро́че чу́дный, / царя́ обличи́л еси́, непра́вдующа о беззако́нии. / Те́мже суд Бо́жий, полн гне́ва, тому́ нане́сл еси́ осужде́ния.

Проро́че и Предте́че благода́ти, Боже́ственный Илие́, / Аха́ва, нечести́ваго царя́, ты я́ко законопресту́пника обличи́в, / сту́дныя свяще́нники, я́ко непреподо́бны погуби́л еси́.

Богородичен: Христо́ву Ма́терь в пе́снех воспе́ти досто́йно, ве́рнии, потщи́мся, / я́ко Спа́са всех ро́ждшую, живото́м и сме́ртию влады́чествующаго.

Катавасия: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.

Песнь 3

Ирмос: На ка́мени мя ве́ры утверди́в, / разшири́л еси́ уста́ моя́ на враги́ моя́, / возвесели́ бо ся дух мой, внегда́ пе́ти: / несть свят, я́коже Бог наш, / и несть пра́веден, па́че Тебе́, Го́споди.

Я́ко изря́ден, проро́че, Учрежди́тель, И́же вра́ном творя́ тебе́ гоще́ние, / еди́ный, насыща́яй вся́ко живо́тно благоволе́ния. / Ему́же вси зове́м: / Ты еси́ Бог наш, и несть свя́та, па́че Тебе́, Го́споди.

Благода́ть Благоде́телю и Строи́телю, / вдови́цу и проро́ка напита́вшему неизрече́нным промышле́нием. / Ему́же вси зове́м: / Ты еси́ Бог наш, и несть свя́та, па́че Тебе́, Го́споди.

Затвори́вый тучено́сныя о́блаки одожди́ти, / пи́щи лиша́еме Саре́ффе, оста́нок бра́шна непреста́нно роси́ти сотвори́. / Ты же взыва́л еси́: / несть свя́та, па́че Тебе́, Го́споди.

Богородичен: Ты еди́на па́че всех от ве́ка вели́ким сподо́билася еси́ и па́че естества́: / Бо́га бо, Невмести́маго все́ю тва́рию, во чре́ве прия́ла еси́ и воплоти́ла еси́. / Те́мже Богоро́дицу Тя вси почита́ем.

Ин. Ирмос: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, / и Це́ркве Зижди́телю, / Ты мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, / жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, / Еди́не Человеколю́бче.

Всех ми́лостивно, проро́че, наказу́еши и всех ми́луеши, / к тебе́ ве́рою притека́ющих во храм твой, / и по́мощи от Тебе́ прося́щии, ника́коже погреши́ша.

Аха́ва, нечести́ваго царя́, ты, Боже́ственный проро́че, обличи́л еси́ / и я́ко престу́пника зако́на судо́м Бо́жиим осуди́л еси́.

Безсту́дная цари́ца Иезаве́ль / тебе́, Боже́ственнейший проро́че, иска́ше уби́ти, / я́ко на тоя́ несвяще́нныя свяще́нники по достоя́нию суд сме́ртный наве́л еси́.

Богородичен: Ме́сто свяще́ния сла́вы и мы́сленную, Чи́стая, трапе́зу, / хлеб, Христа́, жизнь всех прие́мшую, пое́м Тя, Влады́чице.

Катавасия: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / живы́й и незави́стный Исто́чниче, / лик себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.

Седален, глас 8.

Подобен: Прему́дрости:

Исто́чника чуде́с, проро́ков удобре́ние / вси пе́сненно, ве́рнии, восхва́лим, Фесви́тянина Илию́: / с пло́тию бо еще́ сый безсме́ртен, я́ко мертв уверя́ет ме́ртвых воста́ние. / Те́мже дерзнове́ние к Бо́гу име́я, подава́ет исцеле́ния ве́рою прося́щим / и мо́лится Христу́ приле́жно согреше́ний оставле́ние пода́ти / пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять его́. (2)

Слава, и ныне, Богородичен: В напа́сти многоплете́нныя впад от враг ви́димых и неви́димых, / бу́рею одержи́м безчи́сленных согреше́ний мои́х, / и я́ко к те́плому заступле́нию и покро́ву моему́, Чи́стая, / ко приста́нищу притека́ю Твоея́ бла́гости. / Те́мже, Пречи́стая, из Тебе́ Воплоще́нному без се́мене / моли́ся приле́жно о всех рабе́х Твои́х, непреста́нно моля́щих Ти ся, Богоро́дице Пречи́стая, / моля́щи Его́ при́сно согреше́ний оставле́ние дарова́ти / воспева́ющим досто́йно сла́ву Твою́.

Песнь 4

Ирмос: Услы́шах, Го́споди, / слух Твоего́ смотре́ния / и просла́вих Тя, / Еди́не Человеколю́бче.

Кореносека́тель у́бо яви́лся еси́ зло́бы, му́дре проро́че, / доброде́тели же насади́тель, те́мже тя ублажа́ем.

Укоря́ше тя словесы́ вдови́ца, / пи́щею сме́рти, проро́че, о́трока воста́ние уверя́ющи.

Назна́менова сла́ву Тро́ическую я́ве дунове́нием тричи́сленным, / ма́тери де́тища жи́ва дарова́.

Коль разже́глся еси́, паля́ Боже́ственным огне́м и ре́вностию, о проро́че, / царя́ облича́я, творя́ща беззако́ния.

Богородичен: Мо́лим Тя, Чи́стая, Бо́га без се́мене заче́ншую, / при́сно моли́тися за рабы́ Твоя́.

Ин. Ирмос: Услы́шах, Го́споди, слух Твой и убоя́хся, / я́ко неизрече́нным Сове́том, / Бог сый Присносу́щный, / от Де́вы проше́л еси́, вопло́щся. / Сла́ва снизхожде́нию Твоему́, Христе́, / сла́ва си́ле Твое́й.

Венча́ тя Госпо́дь проро́ка, прему́дре, / и благода́ть тебе́ да́руя прорица́ти бу́дущая, я́ко настоя́щая. / Те́мже, ны́не словесе́м сбытие́ зря́ще, / хвала́ми при́сно тя, я́ко и́стиннаго проро́ка, ублажа́ем.

Ели́ко попремно́гу смиренному́дрием укра́шена / проро́ка Твоего́ душа́, Христе́ Бо́же, толи́ко па́че огня́ ре́вностию распала́ема, / сту́дныя свяще́нники погуби́.

Лице́м, я́ко зерца́лом разре́шшимся, лицу́ Христо́ву предстои́ши, пречу́дне проро́че, / отону́дуже, нас ми́лостивно посеща́й, / да вси тя хвала́ми, я́ко проро́ка, ублажа́ем.

Богородичен: Наде́жду, и утвержде́ние, и спасе́ния сте́ну неруши́му / Тя стяжа́вше, Всепе́тая, зло́бы вся́кия избавля́емся.

Катавасия: Седя́й в Сла́ве / на Престо́ле Божества́ / во о́блаце ле́гце, / прии́де Иису́с Пребоже́ственный, / Нетле́нною Дла́нию / и спасе́ зову́щия: / сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.

Песнь 5

Ирмос: Све́та Пода́телю / и веко́в Тво́рче, Го́споди, / во све́те Твои́х повеле́ний наста́ви нас, / ра́зве бо Тебе́, ино́го бо́га не зна́ем.

Зако́н оте́ческий тя я́ко моли́твенника всеи́стинна показа́, / чудоде́йственника, обраща́юща естества́ стихи́й, Илие́, / и преподо́бну же́ртву попаля́юща вода́ми.

Посрами́л еси́ изря́дно, я́ко и́стины служи́телю, преподо́бне, / скве́рнаго студа́ проро́ки, всеблаже́нне Илие́, / я́ве начерта́в Тро́ическую си́лу.

Сло́вом благода́ти свяще́нствуя, Илие́, / закла́л еси́ свяще́нники сту́дныя непови́нными твои́ми рука́ми, / я́коже огне́м, ре́вностию опаля́емь.

Богородичен: Тебе́, ро́ждшей Христа́, всему́ Соде́теля, взыва́ем: / ра́дуйся, Чи́стая, ра́дуйся, Свет возсия́вшая нам, / ра́дуйся, вмести́вшая Бо́га Невмести́маго.

Ин. Ирмос: Вску́ю мя отри́нул еси́ / от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, / и покры́ла мя есть чужда́я тьма, окая́ннаго, / но обрати́ мя и к све́ту за́поведей Твои́х / пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.

И́же Боже́ственная благода́ти явле́на незаходи́мая заря́ / и ум Боже́ственнейший, проро́че Илие́, и́скренно стяжа́в, / благочести́вых к пе́нию возставля́еши.

Кто не удиви́тся Боже́ственней ре́вности твое́й, проро́че всече́стне? / Кто ли не воспое́т Христа́, толи́ку кре́пость тебе́ дарова́вшаго?

От Бо́га, проро́че, украси́лся еси́ проро́чеством, Илие́ пречу́дне, / отню́д Бо́гу весь соедини́вся, / пре́лесть облича́я, изра́ильтяны к Бо́жию позна́нию приве́л еси́.

Богородичен: Со́лнце ро́ждши, Богоро́дице, незаходи́мое, / всего́ мя просвети́, омраче́ннаго страстьми́, / и испо́лни мя Боже́ственнаго све́та.

Катавасия: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.

Песнь 6

Ирмос: Бе́здна согреше́ний обы́де мя после́дняя, / но, я́ко проро́ка Ио́ну, Го́споди, / Го́споди, возведи́ / из истле́ния живо́т мой.

Столп благоче́стия и жития́ чи́стаго, / сади́тель чистоты́ был еси́, / А́нгелом же подо́бник, чу́дный Илие́ Богоно́се.

Гнев тя пророкоуби́йцы жены́ устраши́в, / вяза́ти и реши́ти прии́мша дожде́в тече́ние, чу́дный Илие́, бе́гати твори́т.

Возвы́сил еси́, коле́на преклони́в, ума́ превознесе́нное о́ко, / мольбо́ю изря́дною реше́ние творя́, и бразды́ земны́я упои́л еси́ ту́чами.

Богородичен: Купина́ Тя в Сина́и, неопа́льно прибли́жився огню́, / преднапису́ет Ма́терь Присноде́ву, Всепе́тая Богоро́дице Мари́е.

Ин. Ирмос: Очи́сти мя, Спа́се, / мно́га бо беззако́ния моя́, / и из глубины́ зол возведи́, молю́ся, / к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя, / Бо́же спасе́ния моего́.

Моле́бное пе́ние приноси́ к Бо́гу, проро́че всечестны́й, / о всех, в Боже́ственный храм твой притека́ющих, / да тя всегда́, я́ко вели́ка засту́пника, почита́ем.

Ум челове́ч не дости́гнет житие́ твое́, проро́че, по досто́инству похвали́ти: / па́че у́бо у́мных чино́в возвели́чился еси́, / зря Христо́во преображе́ние.

И́же вся́ческих Госпо́дь и Творе́ц нам яви́ся, / по твоему́ проро́честву, блаже́нне Илие́, / вся челове́ки призыва́я к позна́нию Своему́, я́ко Человеколю́бец.

Богородичен: Мари́е, чи́стый де́вства сосу́де, / очи́сти мой ум от страстна́го омраче́ния / и испо́лни благода́ти и пра́вды се́рдце мое́, Всенепоро́чная.

Катавасия: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.

Кондак, глас 2:

Проро́че и прови́дче вели́ких дел Бо́га на́шего, / Илие́ великоимени́те, / веща́нием твои́м уста́вивый водото́чныя о́блаки, / моли́ о нас еди́наго Человеколю́бца.

Икос: Мно́гое челове́ков беззако́ние, Бо́жие же мно́гое человеколю́бие зря, / проро́к смуща́шеся Илия́, яря́ся, / и словеса́ неми́лостивна к ми́лостивному подви́же, / прогне́вайся, возопи́в, на отме́щущияся Тебе́, Судие́ пра́ведный! / Но утро́бу Блага́го ника́коже подви́же, е́же му́чити Того́ отмета́ющияся: / при́сно бо покая́ния всех ждет еди́ный Человеколю́бец.

Песнь 7

Ирмос: Купина́ в горе́ огненеопа́льная / и росоно́сная пещь халде́йская / я́ве предписа́ Тя, Богоневе́сто, / Боже́ственный бо Невеще́ственный / в веще́ственнем чре́ве Огнь неопа́льно прия́ла еси́. / Те́мже из Тебе́ Ро́ждшемуся пое́м: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Пресла́вно Боже́ственною ты воображе́ною си́лою обле́клся, / пи́щею четыредесятодне́вною, Илие́ чу́дный, до́лгий ше́ствовал еси́ путь. / Те́мже в Хори́ве глаго́лал еси́: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Хлад кро́ток показа́ и то́нок Го́спода тебе́, Илие́, / по Бо́зе ревну́ющу Вседержи́тели, не дух бу́рен, ни трус, ни огнь страща́яй. / Те́мже Иису́су кро́ткому пел еси́: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богоявле́ния сподо́бился еси́ и проро́чества, я́коже вели́кий Моисе́й, / проро́ки помазу́я Ду́хом и цари́, Илие́ чу́дный. / И, сла́вы на Фаво́ре Христо́вы зри́тель быв, пел еси́: / благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.

Богородичен: Ражда́еши без се́мене Безнача́льнаго и Преве́чнаго Го́спода, / О́тча Сы́на, му́дрость же и си́лу, напосле́док, Пречи́стая, / па́че естества́ пло́тию, на обновле́ние земны́х. / Те́мже из Тебе́ ро́ждшемуся зове́м: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Ин. Ирмос: От Иуде́и доше́дше, о́троцы / в Вавило́не иногда́ / ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: / отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Лю́ди Изра́илевы, с пятидесятонача́льником к тебе́, Боже́ственный Илие́, прише́дшия, / огне́м с небесе́, я́ко недосто́йныя, попали́л еси́.

И́же Боговиде́нием осия́емь, / досто́йно Боже́ственнейший проро́к был еси́, Илие́ всечестны́й, / и Ваа́ловы же́ртвы отню́д упраздни́л еси́.

Ели́ко Дух Пресвяты́й подаде́ прорица́ти, всечестны́й проро́че Илие́, / проре́кл еси́ о прише́ствии Сы́на Бо́жия и не погреши́л, всеблаже́нне. / Ему́же пое́м: благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Сту́дным свяще́нником, трапе́зу Иезаве́лину непра́ведно яду́щим, / вои́стинну судо́м Бо́жиим и проро́ка руко́ю яд сме́рти по достоя́нию отры́гнуся.

Богородичен: Спаси́ мя, Ма́ти Бо́жия, содержи́ма глубино́ю согреше́ний, / и вся́кия враго́в исхити́ зло́бы, да Твое́, спаса́емь, велича́ю заступле́ние.

Катавасия: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, / па́че Созда́вшаго, / но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.

Песнь 8

Ирмос: Устраши́ся отроко́в благочести́вых / сообра́знаго души́ нескве́рнаго те́ла / и устрани́ся воспита́нный в безме́рном веществе́ / неутружде́н огнь, / присноживу́щу же, изувя́дшу пла́меню, / ве́чнующая песнь воспева́шеся: / Го́спода, вся дела́, по́йте / и превозноси́те во вся ве́ки.

Изря́дно обре́те Аха́в ро́да отраже́ние всегуби́тельное, / проро́ка обличе́нием, скве́рнаго уби́йства ме́рзское муче́ние: / Фесви́тянин же от огнедохнове́нна ума́ Жизнода́телю песнь воспева́ше: / Го́спода, вся дела́, по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Дожди́т тебе́ огнь с небесе́, попаля́я, Илие́, одержи́мых пятьдеся́т сугу́бо, / я́ко Бо́жию изря́дну служи́телю: / Держа́щему бо присноживо́тную жизнь боголе́пно песнь взыва́л еси́: / Го́спода, вся дела́, по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Таи́нника тя показа́ Христо́с, я́ко чистоты́ сади́теля / и де́вства Пребоже́ственное прозябе́ние на Фаво́ре Боже́ственнаго воплоще́ния, / Божества́ непостижи́мый свет во Свое́й пло́ти показа́в тебе́, зову́щу: / Го́спода, вся дела́, по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Богородичен: Всебога́тна бысть утро́ба Бо́жия Ма́тере, / я́ко прии́мши Сло́во дебельство́м пло́ти, / от Нея́ сме́шена земна́го зра́ка по ипоста́си яви́ся град Бо́жий, / в не́мже Вы́шний жи́ти благоволи́. / Ему́же пое́м: / Го́спода, вся дела́, по́йте и превозноси́те во вся ве́ки.

Ин. Ирмос: Царя́ Небе́снаго, / Его́же пою́т вои́ А́нгельстии, / хвали́те и превозноси́те во вся ве́ки.

И́же вся ве́дый, я́ко Бог, бу́дущих и бы́ти хотя́щих ра́зум, / тебе́, Илие́, я́ко ве́рну су́щу вверя́ет / и дале́че су́щая, я́ко близ, показу́ет.

Благочести́вым дерзнове́нием вжили́в ум твой, блаже́нне проро́че, / прорица́еши разстоя́щаяся, я́ко близ су́щая, всечестны́й проро́че.

Очи́стив от вся́кия скве́рны, Боже́ственный проро́че, твой ум, / тем и весь свят был еси́, / к Боже́ственному све́ту всех наставля́я.

Богородичен: Его́же родила́ еси́, Сло́во, па́че сло́ва, Богороди́тельнице Чи́стая, / о нас моли́, ве́рно чту́щих Тя.

Катавасия: О́троки благочести́выя в пещи́ / Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть, / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте дела́ / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.

Песнь 9

Ирмос: Я́же пре́жде со́лнца свети́льника Бо́га возсия́вшаго, / пло́тски к нам прише́дшаго, / из боку́ Деви́чу неизрече́нно воплоти́вшая, / Благослове́нная Всечи́стая, / Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Нетре́нное челове́ки ше́ствие на земли́ пожи́в, / ми́лотию струю́ Иорда́нскую Фесви́тянин преше́д, ору́жник возду́шный, / неботе́чное соверши́ стра́нное ше́ствие Ду́хом.

Благоче́стия ре́вностию Фесви́тянин опаля́емь, на огнезра́чней колесни́це взима́ется, / ми́лоть же све́рже, е́юже, утаи́тися не возмо́же Елиссе́й, оде́явся, / прие́млет Боже́ственную благода́ть.

Открове́нне Богови́дец Фесви́тянин с Моисе́ем зрит, / я́же о́ко не ви́де, и у́хо не слы́ша, и на се́рдце челове́к земноро́дных не взы́де, / воплоще́нна Го́спода, на Фаво́ре Вседержи́теля.

Богородичен: Напра́снаго дре́вняго отъя́тельницу осужде́ния и прама́тере исправле́ние, / Ю́же ро́да к Бо́гу вину́ присвое́ние, к Зижди́телю мост, / Тя, Богоро́дице, велича́ем.

Ин. Ирмос: Вои́стинну Богоро́дицу, / Тя испове́дуем, / спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, / с Безпло́тными ли́ки Тя велича́юще.

Заре́ю невеще́ственною Живонача́льныя Тро́ицы, проро́че Илие́, обожа́емь, / тем тебе́ вси к Бо́гу о ми́ре моли́твенника приво́дим, блаже́нне.

На земли́ тя А́нгела позна́хом, Боже́ственный проро́че, / и на Небеси́ отню́д челове́ка Бо́жия, я́коже и Сам Госпо́дь рече́: / поне́же Илия́ челове́к же́сток еси́, согреша́ющу Изра́илю терпе́ти не мо́жеши, / взы́ди ты ко Мне, да Аз до́ле сни́ду.

На земли, Боже́ственный проро́че, я́ко безплотен, пожил еси́ / и ны́не, на Небеса возносим, со ангельскими лики ликовствуеши; / нас свыше назирай, поющих тя, блаже́нне.

Богородичен: Но́сиши на объя́тиях Бо́га, нося́щаго вся́ческая, / и пита́еши Пита́теля, Чи́стая, нам уподо́бльшася, / Его́же моли́ лю́дем Твои́м дарова́ти всех лю́тых избавле́ние.

Катавасия: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная, / Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.

Светилен.

Подобен: Све́те неизме́нный:

Свет, на о́гненней четвероко́нней колесни́це / небоше́ственна тя показа́вый ору́жника, Илие́, не пожре́ вконе́ц: / огнь бо язы́ком о́гненным привле́кл еси́ ни́зу и изсуши́л еси́ ту́чи.

Слава: На Небе́сныя круги́ о́гненною колесни́цею возне́слся еси́, / ны́не твою́ соверша́ющий па́мять ве́рно назира́я, я́ко Све́та близ сый, / свет мы́сленный нам дава́й.

И ныне, Богородичен: И́же от Бо́га ми́рови пода́нным благи́м Ты вина́ была́ еси́, Богоро́дице, / но и ны́не моли́ о о́бщем спасе́нии благопреме́ннаго Бо́га.

На хвалитех стихиры на 6, глас 8.

Подобен: Что вас нарече́м:

Егда́ ты, проро́че чу́дный, / Бо́гу доброде́телию и житие́м чи́стым / сраствори́вся с Ним, о́бласть прие́м, / тварь по ра́зуму изме́рил еси́, / и две́ри дожде́вныя во́лею затвори́л еси́, / и свы́ше огнь низве́л еси́, / и враги́ погуби́л еси́. / Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ре́вностию Госпо́днею распала́емь, / беззако́нныя цари́ ты изобличи́л еси́ я́ве, / сту́дныя свяще́нники ты умори́л еси́ те́пле, / вжег огнь в воде́, блаже́нне, / пи́щу же неде́ланную источи́л еси́ / и во́ды Иорда́нския ми́лотию твое́ю пресе́кл еси́. / Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Егда́ ты, проро́че, показа́л еси́ / на земли́ я́ко вои́стинну ю́же на Небеси́ жизнь, / жи́знию су́щею в тебе́ соста́вною обогате́яся, / о́трока ме́ртва твои́м вдохнове́нием воскреси́л еси́, / сме́рти кроме́ на ле́та лу́чша пребыва́еши, / на колесни́цу о́гненну всел еси́, / на высоту́ возвыша́емь. / Моли́ спасти́ся душа́м на́шим.

Ины стихиры, глас 1,

самогласны. Германа:

Илия́ ревни́вый и страсте́й самоде́ржец / на возду́се носи́м бя́ше днесь, / всеми́рнаго таи́нник спасе́ния начина́тель. / О, сла́вы честны́я, / е́йже сподо́бися небопа́рный проро́к / и проро́ков изря́дное удобре́ние! / Сей бо во пло́ти а́нгел / и безпло́тен челове́к показа́ся исправле́ньми. / Его́же хва́ляще, рцем: / заступи́ нас, му́дре, в день су́дный.

Духо́вными пе́сньми проро́ки Христо́вы вси восхва́лим: / Илия́ бо Фесви́тянин небоше́ственник бысть, / и ми́лотию Елиссе́й благода́ть прия́т сугу́бу от Бо́га, / и свети́льницы све́тлии вселе́нней яви́шася, / моля́ще непреста́нно о душа́х на́ших.

Дави́дски днесь, ве́рнии, / проро́ка Госпо́дня пе́сньми почти́м, / Илию́ Фесви́тянина, и ревни́теля пресве́тла: / сей бо язы́ком не́бо, я́ко ко́жу, затвори́ / и зе́млю плодови́тую непло́дну сотвори́. / О, пресла́внаго чудесе́! / Зе́млен челове́к небесе́м одожди́ти дождя́ не даде́. / О, чудесе́! тле́нен челове́к в нетле́ние оде́яся / и на Небеса́ востече́ о́гненною колесни́цею, / ми́лотию же Елиссе́ю сугу́бу благода́ть дарова́в, / царя́ облича́я, / и лю́ди непокори́выя гла́дом растлева́ет, / иере́и сту́дныя вся посрами́ / и вдови́ча сы́на сло́вом воскреси́. / Того́ мольба́ми, Христе́ Бо́же наш, / в ми́ре сохрани́ оте́чество на́ше / и побе́ды одоле́ния на враги́ да́руй.

Слава, глас 8: Проро́ков верхо́вники / и всесве́тлыя свети́льники вселе́нныя / в пе́снех почти́м, ве́рнии, Илию́ и Елиссе́я, / и Христу́ возопие́м ра́достно: / Благоутро́бне Го́споди, / пода́ждь лю́дем Твои́м мольба́ми проро́к Твои́х / оставле́ние грехо́в и ве́лию ми́лость.

И ныне, Богородичен: Влады́чице, приими́ моли́твы раб Твои́х / и изба́ви нас / от вся́кия ну́жды и печа́ли.

Славословие великое. И отпуст.

На литургии

Блаженны перваго канона, песнь 3-я на 4, и втораго, 6-я на 4.

Тропарь пророка, глас 4:

Во пло́ти А́нгел, / проро́ков основа́ние, / вторы́й Предте́ча прише́ствия Христо́ва, Илия́ сла́вный, / свы́ше посла́вый Елиссе́еви благода́ть / неду́ги отгоня́ти / и прокаже́нныя очища́ти, / те́мже и почита́ющим его́ то́чит исцеле́ния.

Кондак пророка, глас 2:

Проро́че и прови́дче вели́ких дел Бо́га на́шего, / Илие́ великоимени́те, / веща́нием твои́м уста́вивый водото́чныя о́блаки, / моли́ о нас еди́наго Человеколю́бца.

Прокимен, глас 4:

Ты еси́ иере́й во век, / по чи́ну Мелхиседе́кову. Стих: Рече́ Госпо́дь Го́сподеви моему́: седи́ одесну́ю Мене́, до́ндеже положу́ враги́ Твоя́ подно́жие ног Твои́х.

Соборное послание Иаковле, зачало 57А

Бра́тие, о́браз приими́те злострада́ния и долготерпе́ния, проро́ки, и́же глаго́лаша и́менем Госпо́дним. Се блажи́м терпя́щыя. Терпе́ние И́овле слы́шасте и кончи́ну Госпо́дню ви́десте, я́ко многоми́лостив есть Госпо́дь и щедр. Пре́жде же всех, бра́тие моя́, не клени́теся ни не́бом, ни земле́ю, ни ино́ю ко́ею кля́твою, бу́ди же вам е́же ей, ей, и е́же ни, ни, да не в лицеме́рие впаде́те. Злостра́ждет ли кто в вас, да моли́тву де́ет; благоду́шствует ли кто, да пое́т. Боли́т ли кто в вас, да призове́т пресви́теры Церко́вныя, и да моли́тву сотворя́т над ним, пома́завше его́ еле́ем во и́мя Госпо́дне, и моли́тва ве́ры спасе́т боля́щаго, и воздви́гнет его́ Госпо́дь, и а́ще грехи́ бу́дет сотвори́л, отпу́стятся ему́. Испове́дайте у́бо друг дру́гу согреше́ния и моли́теся друг за дру́га, я́ко да исцеле́ете: мно́го бо мо́жет моли́тва пра́веднаго поспешеству́ема. Илия́ челове́к бе подобостра́стен нам, и моли́твою помоли́ся, да не бу́дет дождь, и не одожди́ по земли́ ле́та три и ме́сяц шесть. И па́ки помоли́ся, и не́бо дождь даде́, и земля́ прозябе́ плод свой. Бра́тие, а́ще кто в вас заблу́дит от пути́ и́стины, и обрати́т кто его́, да весть, я́ко обрати́вый гре́шника от заблужде́ния пути́ его́ спасе́т ду́шу от сме́рти и покры́ет мно́жество грехо́в.

Иак.5:10–20

Аллилуия, глас 4: Моисе́й и Ааро́н во иере́ех Его́ и Саму́ил в призыва́ющих И́мя Его́.

Евангелие от Луки, зачало 14

Во вре́мя о́но, дивля́хуся наро́ди о словесе́х благода́ти, исходя́щих из уст Иису́совых, и глаго́лаху: не Сей ли есть сын Ио́сифов? И рече́ к ним: вся́ко рече́те Ми при́тчу сию́, врачу́, исцели́ся сам, ели́ка слы́шахом бы́вшая в Капернау́ме, сотвори́ и зде, во оте́чествии Свое́м. Рече́ же: ами́нь, глаго́лю вам, я́ко ни кото́рый проро́к прия́тен есть во оте́чествии свое́м. Пои́стинне же глаго́лю вам: мно́ги вдови́цы бе́ша во дни Илиины́ во Изра́или, егда́ заключи́ся не́бо три ле́та и ме́сяц шесть, я́ко бысть глад вели́к по всей земли́. И ни ко еди́ней их по́слан бысть Илия́, то́кмо в Саре́пту Сидо́нскую к жене́ вдови́це. И мно́зи прокаже́ни бе́ху при Елиссе́и проро́це во Изра́или, и ни еди́н же от них очи́стися, то́кмо Неема́н Сириани́н. И испо́лнишася вси я́рости в со́нмищи, слы́шавшии сия́. И воста́вше изгна́ша Его́ вон из гра́да, и ведо́ша Его́ до верху́ горы́, на не́йже град их со́здан бя́ше, да бы́ша Его́ низри́нули. Он же проше́д посреде́ их, идя́ше.

Лк.4:22–30

Причастен:

В па́мять ве́чную бу́дет пра́ведник, / от слу́ха зла не убои́тся. / Аллилу́иа, трижды.


Источник: Праздничная Минея (гражданский шрифт, с ударениями) / Перевод иером. Амвросия (Тимрота). - Москва : Издательство Московской Патриархии РПЦ.

Комментарии для сайта Cackle