21-й день
Пра́зднование Пресвяте́й Богоро́дице в честь Ея ико́ны, имену́емыя Козельща́нския
Козельщанская икона Божией Матери
Святитель Евстафий, архиепископ Антиохийский
Пра́зднование Пресвяте́й Богоро́дице в честь Ея ико́ны, имену́емыя Козельща́нския
НА ВЕЧЕ́РНИ
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры на 8, глас 1:
Ове́лие чу́до,/ на ме́сте необита́емом бла́го дать Бо́жия спаси́тельная излива́ется:/ честны́й о́браз Богома́тере/ мно́гими зна́мени ями исцеле́ний/ ди́вно прославля́ется./ Весе́лися, оби́тель Козельща́нская,/ ра́дуйтеся, лю́дие христоимени́тии,/ возопии́м ве́рно Цари́це Богои́збранной Отрокови́це:/ Благода́тная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́рови Тобо́ю ве́лию ми́лость.
Ди́вны Твоя́ та́йны, Богоро́дице,/ я́ко зало́г любве́ к ро́ду христиа́нскому,/ да́рствуеши свяще́нную ико́ну Твою́,/ Небе́сной благода́ти испо́лнену,/ сла́ва Твоя́ Боголе́пная, Богоподо́бными сия́ющи чудесы́,/ свы́ше бо призира́вши на нас, Влады́чице,/ и ми́лостию Свое́ю гре́шныя покрыва́вши./ Благода́тная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́рови Тобо́ю ве́лию ми́лость.
Черто́г зрим укра́шенный, храм Твой, Богоро́дице,/ в не́мже непреста́нно покланя́ющеся живоно́сному о́бразу Твоему́,/ ра́дуемся, земноро́днии, о Боже́ственней Твое́й сла́ве крася́щеся:/ те́мже лику́юще и прославля́юще Тя,/ ча́ем ми́лости Твое́й бога́тыя/ и благода́рственная пе́ния воспева́ем./ Благода́тная, ра́дуйся, с Тобо́ю Госпо́дь,/ подая́й ми́рови Тобо́ю ве́лию ми́лость.
Сла́ва, глас 2:
Ки́ими похвала́ми укра́сим пресве́тлый пра́здник Влады́чицы на́шея,/ украси́вшия оби́тель сию́ чудотво́рным о́бразом Свои́м;/ се Цари́ца Богоотрокови́ца прии́де,/ и Той досто́йную честь возда́ти не́мощно,/ сей есть дар многоце́нный Засту́пницы ми́ра,/ недоразумева́емая и непостижи́мая/ днесь содева́ются Тобо́ю, Влады́чице Богоблагода́тная, стра́шная та́инства,/ се мо́ре чуде́с неисчерпа́емое/ и врачева́ние безме́здное стра́ждущим душа́ми и телесы́,/ с ни́миже и мы возопии́м:/ ра́дуйся, Ра́досте на́ша,/ изба́ви нас от вся́каго зла и душетле́нных страсте́й/ и печа́лей и ве́чнующаго пла́мене муче́ния.
И ны́не, глас 8:
Прииди́те, вси тружда́ющиися и обреме́неннии грехи́ мно́гими,/ возвели́чим Ма́терь Емману́илеву, Держа́вную Цари́цу Богоро́дицу,/ па́че Го́рних умо́в возвели́чившую род христиа́нский./ Прииди́ те припаде́м к чудотво́рному о́бразу Засту́пницы на́шея/ и омы́ем ду́ши слеза́ми покая́ния./ Се бо за беззако́ния на́ша лю́те стра́ждем, от Бо́га нака́зуеми,/ со стра́хом и любо́вию принесе́м моли́твы на́ша и возопии́м Благослове́нней:/ ра́дуйся, Ма́ти Бо́жия,/ ра́дуйся, Еди́на Ма́ти милосе́рдия,/ к покая́нию заблу́дших призыва́ющая,/ ра́дуйся, Спору́чнице спасе́ния гре́шных,/ Сы́на Своего́ Бо́га на́шего на ми́лость преклоня́ющая./ Ра́дуйся, одея́ние честно́е, весь мир Свои́м омофо́ром покрыва́ющая./ Ра́дуйся, Благода́тная, Неве́сто Неневе́стная.
На стихо́вне, стихи́ры, глас 6:
Я́ко звезда́ пресве́тлая/ посреде́ ико́н Твои́х святы́х, Богоро́дице,/ честны́й о́браз Твой Козельщанский/ путево́дствует во спасе́ние лю́дей,/ сия́я чудесы́ многоразли́чными,/ и несть такова́го, и́же зре́нием святы́ни Твое́й не умили́тся./ Те́мже исцеле́ние прия́т и деви́ца Мари́я/ в тя́жцем неду́зе свое́м неисце́льнем,/ егда́ душею скорбя́щею и се́рдцем сокруше́нным/ припа́дши со слеза́ми к пречи́стей ико́не сей,/ моли́твенно воззва́ к Тебе́,/ Утеше́нию стра́ждущих, по́мощи прося́щи,/ и а́бие исцеле́вши благода́рственно возопи́ с весе́лием Благода́тней:/ ра́дуйся, всех скорбя́щих Ра́досте.
Стих: Помяну́ и́мя Твое́/ во вся́ком ро́де и ро́де.
Егда́ принесена́ бысть/ чудотво́рная ико́на Твоя́, Влады́чице, во град Москву́,/ я́ко ре́ки многово́дный, потеко́ша к ней лю́дие,/ с ве́рою и моли́твою к Тебе́ в неду́зех свои́х,/ и прие́млюще исцеле́ния ди́вная, просла́виша Тя, Богоро́дицу./ Егда́ же возвращена́ бысть ико́на сия́ в ме́сто свое́,/ тогда́ и зде моля́щийся с ве́рою и лю́бовию обрето́ша в ней,/ я́ко мо́ре неисчерпа́емое благода́ти,/ ве́лию по́мощь и утеше́ние от Тебе́, Всеблага́я Ма́ти.
Стих: Слы́ши, Дщи, и виждь/ и приклони́ у́хо Твое́.
Велича́ем Тя, Пречи́стая Богоро́дице Мари́е, немо́лчными гла́сы,/ свята́я оби́тель Красноѓрская,/ Богосве́тлыми луча́ми озаря́емая/ от благода́тныя ико́ны Твоея́ исходя́щими./ Прославля́ет Тя и вся Росси́йская страна́,/ в ну́ждах и напа́стех иму́щи в Тебе́ ско́рую Помо́щницу/ и от враг ви́димых и неви́димых Всемо́щную Засту́пницу.
Сла́ва, глас 8:
Стра́нни и прише́льцы су́ще в стране́ сей земно́й:/ отвсю́ду бе́дами и печа́льми обурева́еми,/ боле́зньми и страстьми́ угнетаеми,/ к Тебе́ прибега́ем, о Ма́ти Бо́га Вы́шняго,/ помяни́, Де́во Всенепоро́чная, е́же стяжа́ла еси́ ста́до Твое́,/ и отве́рзи две́ри милосе́рдия Твоего́,/ Ма́терним дерзнове́нием Бо́га умоля́ющи,/ да проба́вит ми́лость Свою́ веду́щим Тя я́ко Засту́пницу усе́рдную,/ я́ко Благ и Человеколю́бец Госпо́дь.
И ны́не, глас то́йже:
В день пра́здника на́шего воструби́м духо́вною цевни́цею,/ торжеству́й, оби́тель свята́я, иму́щи Держа́вную Помо́щницу/ в ско́рбех многомяте́жна́го жития́ на́шего,/ и кре́пкое заступле́ние в напастех,/ незри́мую Наста́вницу, ко спасе́нию путево́дствующую,/ и о всем ми́ре Молебницу те́плую./ О Госпоже́ Цари́це и Влады́чице,/ умиле́нною душе́ю смире́нно мо́лим Тя,/ приклони́ у́хо Твое́ к моле́нию гре́шных раб Твои́х,/ усе́рдно призыва́ющих Тя,/ и сподо́би нас ра́йских селе́ний прича́стники бы́ти,/ да безконе́чно славосло́вим Тя,/ Еди́ну Чи́стую и Препросла́вленную.
Тропа́рь, глас 4:
Весели́ся, земле́ Полтавская/ и все́ Оте́чество на́ше правосла́вное:/ се бо я́ко светоза́рное со́лнце,/ яви́ся пречу́дная ико́на Твоя́, Преблагослове́нная Богома́ти,/ мир озаря́ющи мно́жеством чуде́с Твои́х,/ те́ми у́бо обрета́ем, я́же на земли́, вся блага́я и поле́зная,/ и су́щих, я́же на Небеси́, сокро́вищ сподобля́емся./ Сего́ ра́ди вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Похвало́ на́ша приснопокланя́емая,/ спаси́ ны, моля́щийся Тебе́,/ еди́ная Наде́ждо и Ра́дование ве́чное пою́щих Тя.
И Засту́пнице усе́рдная:
НА У́ТРЕНИ
По 1-м стихосло́вии седа́лен, глас 3:
Блажи́м Тя, Богоро́дицу,/ яви́вшую нам чу́дный о́браз Твой Козельща́нский,/ от него́же Боже́ственная вода́ жи́зни непреста́нно истека́ет лю́бящим Тя и моля́щимся,/ ю́же вкуша́ющий жа́жды смертоно́сныя избавля́ются.
Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:
А́нгелов Сла́досте, скорбя́щих Ра́досте,/ христиа́н Предста́тельнице и ве́ры Правосла́вныя Утвержде́ние Ты еси́, Ма́ти Госпо́дня,/ заступи́ нас и изба́ви ве́чных мук.
По 2-м стихосло́вии седа́лен, глас 4:
Любо́вию, Чи́стая, Твою́ святу́ю ико́ну почита́ющим/ и Тя, и́стинную Ма́терь Бо́жию, согла́сно возвеща́ющим и ве́рою покланя́ющимся Ти,/ Храни́тельница яви́лася еси́ и держа́вное Предста́тельство,/ отвраща́ющи вся́кое лю́тое дале́че сих я́ко вся мо́гущая.
Сла́ва, и ны́не, глас то́йже:
Дом Твой сей освяти́ Твое́ю благода́тию, Пречи́стая Богома́ти,/ я́ко в ски́нии слове́сней, в Тебе́ живе́т Еди́н Препросла́вленный Госпо́дь,/ прославля́яй ико́ну Твою́, Всепе́тая Де́во, чудесы́.
По полиелеи седа́лен, глас 8:
Вои́стину ум всяк не дости́гнет ко изглаго́ланию/ мно́гаго мно́жества щедро́т Твои́х, благода́тная Богоро́дице Де́во,/ я́ко и ма́лое мо́ление, в Боже́ственнем хра́ме Твое́м приноси́мое,/ любе́зно прие́млеши и ско́ро проше́ния исполня́еши:/ цельбоно́сная бо ико́на Твоя́ прозре́ние источа́ет/ и всем боля́щим здра́вие подае́т,/ и злых ду́хов отгна́ние приходя́щим ве́рою и прося́щим Твоего́ посеще́ния./ Темже неусы́пными моли́твами Твои́ми призри́ на сле́зы стра́ждущих,/ мо́лим Тя, сподо́би всех нас с чи́стою со́вестию грехо́в оставле́ние улучи́ти,/ живо́т наш в покая́нии сконча́ти/ и неосужде́нно ста́ти одесну́ю Небе́снаго Бо́га Отца́,/ да хва́лим Тя, я́ко Благослове́нную Ма́терь Живота́, и благослови́м/ и, превознося́ще, покланя́ем Ти ся во ве́ки со все́ми Небе́сными Си́лами.
Сла́ва, и ны́не, то́йже.
По 50-м псалме́ стихи́ра, глас 2:
Днесь благода́ть Свята́го Ду́ха нас собра́/ во свяще́нное жили́ще,/ под кров Твой, Богоро́дице, прибега́ющия ве́рою:/ мо́лим Тя,/ я́ко Помо́щницу всем нам благонаде́жну,/ соблюда́й и покрыва́й нас чрез все житие́,/ да́руй нам све́том Твои́м ходи́ти,/ о́гненныя стре́лы врага́ угаси́,/ и в час сме́ртный предста́ни,/ сподо́би нас улучи́ти Ца́рствие Сы́на Твоего́,/ да вси, глас Арха́нгела Гаврии́ла восприи́мше, рцем:/ ра́дуйся, Благода́тная Мари́е, Госпо́дь с Тобо́ю:/ ра́дуйся, Благослове́нная в же́нах,/ я́ко Спа́са родила́ еси́ душ на́ших.
Кано́н пра́здника, глас 4.
Песнь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́,/ и напо́лнятся Ду́ха,/ и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери,/ и явлю́ся све́тло торжеству́я,/ и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
А́нгел вопия́ше Тебе́, Де́во Чи́стая: ра́дуйся!/ Мы же, что Ти принесе́м, Блага́го Царя́ Блага́я Ма́ти,/ я́ко яви́ла еси́ нам в сия́ после́дняя времена́ сокро́вище неоску́дное –/ чудотво́рную ико́ну Твою́ на освяще́ние и исцеле́ние душ и теле́с на́ших.
Ты буди́ нам утвержде́ние и в беда́х ско́рое заступле́ние,/ Цари́це Небесе́ и земли́,/ на Тебе́ наде́емся, непреста́нно моля́ще Твою́ благосты́ню.
Сла́ва:
Я́ко стра́ждущей Мари́и ско́ро яви́ла еси́ ве́лию ми́лость Твою́, Пречи́стая Де́во,/ та́кожде не отступа́й, Милосе́рдая Богома́ти, и от нас,/ бла́годатное утеше́ние в беда́х и злоключениих су́щим подающи,/ да Тя при́сно велича́ем.
И ны́не:
Я́же Бо́га Сло́ва челове́ком/ пресла́вным Твои́м Рождество́м соедини́вшая, Де́во Богоневе́сто,/ утоли́ церко́вныя собла́зны/ и пода́ждь мир ми́рови, я́ко Блага́я.
Песнь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице,/ живы́й и незави́стный исто́чниче,/ лик себе́ совоку́пльшия духо́вно утверди́,/ в Боже́ственней Твое́й сла́ве/ ве́нцев сла́вы сподо́би.
Бога́тство духо́вное неиждива́емое дарова́ла еси́ рабо́м Твои́м,/ Жизнь ро́ждшая, Пренепоро́чная Чи́стая Де́во,/ ико́ну Твою́ свяще́нную,/ прославле́ние све́тло пра́зднующе, ве́рнии,/ избавля́емся от вся́ких бед и ско́рбных обстоя́ний.
Свята́я Влады́чице Пречи́стая Бо́га на́шего Ма́ти,/ всех Творца́ неизрече́нно ро́ждшая,/ моли́ всегда́ бла́гость Его́ страсте́й нас изба́вити/ и оставле́ние грехо́в нам дарова́ти.
Сла́ва:
Не оскуде́й, Пренепоро́чная Де́во, моли́твами Твои́ми/ и сохрани́ ста́до Твое́, е́же собра́ти благоизво́лила еси́,/ Ма́ти Пастыренача́льника Го́спода Иису́са Христа́,/ да ни еди́на поги́бнет от ове́ц Твои́х.
И ны́не:
О Богоблаже́нная Де́во,/ простри́ всеблагомо́щную десни́цу Твою́,/ во е́же по́мощи на и́збранном пути́ жития́ и́ноческаго,/ вве́рившим спасе́ние свое́ оби́тели Твое́й/ и моли́ся приле́жно Сы́ну и Бо́гу Твоему́ спасти́ся ста́ду Твоему́ невреди́му.
Седа́лен, глас 4:
Ри́торов глаго́лы не довле́ют воспе́ти по достоя́нию,/ о Ма́ти Бо́га на́шего,/ ди́вная чудеса́ и неисчисли́мая благодея́ния Твоя́ от ико́ны сея́ явля́емая,/ мы же во смире́нии се́рдца та́йно веща́ем Ти, А́нгелов Честне́йшей:/ ра́дуйся, Бла́годатная,/ пребу́ди, Милосе́рдая, с на́ми неотсту́пно во ве́ки.
Песнь 4
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́/ во о́блаце ле́гце,/ прии́де Иису́с Пребоже́ственный/ Нетле́нною Дла́нию и спа́се зову́щия:/ сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Кий ум пости́гнути возмо́жет си́лу благода́тных исцеле́ний,/ исходя́щую от ли́ка Твоего́ свята́го,/ в Боже́ственнем сем хра́ме пребыва́ющаго,/ слепе́ц бо Иоа́нн, подо́бно ева́нгельскому слепцу́,/ ве́рою кре́пкою и моли́твою непрестаю́щею/ взыва́ше к Тебе́, Многоми́лостивой Цели́тельнице, да отве́рзутся о́чи его́,/ и исцеле́н быв а́бие и узре́в свет, умиле́нно возопи́:/ сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Озари́, Всепе́тая Де́во, чи́стшая све́тлостей со́лнечных,/ слепоству́ющий ум наш ра́зумом и́стиннаго Богове́дения,/ да не поги́бнем лю́те во гресе́х на́ших:/ по́мыслы благоче́стия сердца́ на́ша просвети́,/ да, спа́сшися Тобо́ю, ра́достно возгласи́м:/ сла́ва си́ле, сла́ва и милосе́рдию Твоему́, Го́споди, Благоде́телю Всеблаги́й.
Сла́ва:
Чу́до бя́ше зре́ти,/ ка́ко и́нокиня оби́тели сея́, зело́ разсла́блена,/ сподо́бися лобыза́ти цельбоно́сную ико́ну Твою́, Ма́ти Бо́жия,/ во мгнове́ние о́ка ощути́в кре́пость теле́сную и соверше́нное здра́вие, со умиле́нием вопия́ше:/ сла́ва си́ле, сла́ва снизхожде́нию Твоему́, Го́споди Преми́лости́ве.
И ны́не:
Мо́лим Тя, я́же пре́жде век и́збранная в Ма́терь Го́спода,/ исцели́ разсла́бленныя грехо́м ду́ши на́ша,/ оживи́ росо́ю покая́ния серде́чнаго и моли́твы сле́зной,/ укрепи́ в сердца́х рабо́в Твои́х ве́ру и́стинную и любо́вь нелицеме́рную,/ да сподо́бимся по́двигом до́брым по́двизатися,/ ве́ру непоро́чну соблюсти́,/ житие́ ми́рно сконча́ти, хваля́ Го́спода:/ сла́ва долготерпе́нию Твоему́, Спа́се наш.
Песнь 5
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая/ о Боже́ственней сла́ве Твое́й:/ Ты бо, Неискусобра́чная Де́во,/ име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га/ и роди́ла еси́ безле́тнаго Сы́на,/ всем воспева́ющим Тя/ мир подава́ющая.
Ни ум А́нгельский, ниже́ язы́к челове́ческий возмо́жет изрещи́/ мно́жества зна́мений ди́вныя по́мощи Твоея́, Пренепоро́чная Влады́чице,/ подава́емыя ро́ду челове́ческому в ну́ждах душе́вных и теле́сных:/ благодея́ния Твоя́ па́че зве́зд небе́сных сия́ют во все́м ми́ре Твое́м./ Те́мже у́бо приими́ благода́рственная моле́ния сия́ недосто́йная,/ непреста́нно сла́вимая Го́рними Си́лами, Богоневе́стная Де́во.
Коль чу́дны дела́ Твоя́, Го́споди,/ се бо, я́ко со́лнце, ми́рови возсия́ пречестна́я ико́на Преблагослове́нныя Ма́тере Твоея́,/ ве́рных мы́сли просвеща́ющи велича́ющих Тя, Христе́, при́сно.
Сла́ва:
Сей святы́й день ра́достный, Богому́дреннии,/ прииди́те пе́сньми и пе́нии духо́вными воспое́м све́тло,/ ны́не всеблаголе́пно зря́ще храм Пречи́стыя ико́ною светови́дною украша́ем,/ я́ко пребыва́ние сла́вы Присноде́вы зде яви́ся./ Мо́лим Ти ся приле́жно, Богороди́тельнице,/ я́ко су́щей с на́ми Твое́ю благода́тию озари́тися нам.
И ны́не:
Ны́не Не́бо и земля́ весели́тся/ и чини́ А́нгелов и челове́ков собра́ние,/ изря́дно пра́зднующе, воспои́м Христа́, дарова́вшаго нам Боже́ственное наслажде́ние:/ о́браз Свой свяще́нный и Пречи́стыя Ма́тере Своея́.
Песнь 6
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е/ соверша́юще пра́зднество,/ Богому́дрии, Богома́тере,/ прииди́те, рука́ми воспле́щим,/ от Не́я Ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Досто́йно есть велича́ти Тя, Богоро́дицу,/ дарова́вшую пречи́стый о́браз Свой в по́мощь и Боже́ственное заступле́ние/ святе́й оби́тели сей от враг ви́димых и неви́димых.
Досто́йно есть велича́ти Тя,/ Я́же в Вы́шних Престо́лу Живонача́льныя Тро́ицы в моли́твах о нас предстоя́щая,/ от А́нгел воспева́емую Де́ву Пречи́стую/ и от земны́х я́ко Богоневе́стную Ма́терь при́сно прославля́емую.
Сла́ва:
Велича́ем Тя, Пресвята́я Де́во,/ и почита́ем светоно́сный о́браз Твой,/ его́же во утвержде́ние оби́тели сея́ положи́ла еси́,/ да пребу́дет непрекло́нна в век ве́ка от смяте́ния е́ресей.
И ны́не:
Всей земли́ Росси́йстей возсия́/ свы́ше да́нный благоче́стно покланя́емый о́браз Твой че́стный,/ Богои́збранная Отрокови́це,/ и Боже́ственною благода́тию покрыва́ется оби́тель Богома́терня, ве́рно Бо́га прославля́ющая.
Конда́к, глас 3:
Боголе́пно во смире́нии красу́ется оби́тель Красного́рская,/ осеня́емая и спаса́емая преди́вным о́бразом Влады́чицы Пречи́стыя,/ Небесе́ и земли́ Цари́цы Богоро́дицы,/ от него́же исто́чники благода́ти и ча́ша чуде́с оби́льно излива́ются,/ и усе́рдно притека́ющии исцеле́ния ве́рою прие́млют,/ и неве́рнии ве́рою кре́пкою сердца́ исполня́ют/ и мы, раби́ Твои́, Богома́ти, благода́рне вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Предста́тельство христиа́н непосты́дное и оби́тели Твоея́ красото́ и ра́дование.
И́кос:
Высоту́ Небе́снаго жития́ и сла́вы присносу́щныя Боже́ственное осия́ние/ да́руй рабо́м Твои́м, любоблагоутро́бная Ма́ти Де́во Марие,/ и сподо́би соверши́ти пресла́вное торжество́ во све́те добродея́ний/ и помышле́ний, духо́вно сия́ющих,/ свы́ше бо облагода́тствовала еси́ живоно́сный о́браз Твой, Богои́збранная Неве́сто,/ и, я́ко луча́ми со́лнечными, чуде́сными зна́мениями согре́ваеши сердца́/ благоче́стно почита́ющих и ве́рою покланя́ющихся,/ я́коже Тебе́ Самой су́щей с на́ми, святе́й ико́не Твое́й,/ ю́же неви́димо со стра́хом окружа́ют от Небе́с лик А́нгел святы́х:/ сия́ у́бо, я́коже луна́ по́лная пресве́тлая в но́щи,/ отго́нит тьму боле́зней и скорбе́й,/ и́же жела́нием серде́чным умиле́нно притека́ют ко благосе́рдию Твоему́,/ ра́дующеся о Боже́ственней благода́ти, велича́ют Тя, зову́ще:/ ра́дуйся, предста́тельство христиа́н непосты́дное и оби́тели Твоея́ красото́ и ра́дование.
Песнь 7
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии/ па́че Созда́вшего,/ но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше,/ ра́довахуся пою́ще:/ препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.
Да сликовству́ет церко́вной све́тлости любо́вию Боже́ственною/ А́нгельское во́инство, Богому́дренно воспева́юще:/ благослове́н еси́ в хра́ме сла́вы Твоея́, Го́споди.
Па́че вы́шних ликостоя́ний вознесла́ся еси́, Влады́чице,/ еди́на бы́вши Ма́ти Вседе́теля,/ те́мже у́бо ра́дующеся, взыва́ем:/ благослове́нна Ты еси́ в же́нах, Всенепоро́чная Влады́чице.
Сла́ва:
Це́рковь земноро́дных торжеству́ющи ра́дуется,/ зрящи Боже́ственную ико́ну Ма́тери Госпо́дней,/ и единому́дренно воспева́ет:/ благослове́нна еси́ Ты, Влады́чице Пречи́стая,/ просвети́ ны све́том Сы́на Твоего́.
И ны́не:
По́честь и поклоне́ние вознося́щи Тебе́, де́вственная Похвало́,/ о Тебе́ ра́дуется, Благода́тная, вся́кая тварь,/ А́нгельский собо́р и челове́ческий род, досто́йно взыва́ющи:/ благослове́нна еси́ Ты, Влады́чице, Де́во Неискусобра́чная.
Песнь 8
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́,/ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ есть;/ тогда́ у́бо образу́емое,/ ны́не же де́йствуемое,/ вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́:/ Го́спода по́йте, дела́,/ и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Луча́ми све́та у́мнаго освеща́ем,/ Боже́ственный дом Твой осеня́ет ны́не всех о́блаком Ду́ха Свята́го/ и освяща́ет ве́рныя, согла́сно пою́щия:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Честь и сла́ву стяжа́вше священнопи́санный о́браз/ Богоро́дицы и Предве́чнаго Богомладе́нца Христа́ Жизнода́вца,/ со благогове́нием притеце́м, ве́рнии, воспева́юще:/ благослови́те, вся дела́ Госпо́дня, Го́спода.
Благослови́м Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха – Го́спода.
Умиле́нно про́сим Тя, Влады́чице,/ освяти́ Боже́ственною благода́тию Твое́ю нас, моля́щихся,/ и ополче́ньми непобеди́мыми А́нгел Свои́х огради́ оби́тель Твою́,/ враго́в свире́пство покаря́ющи, да благослови́м Го́спода во ве́ки.
И ны́не:
Це́рковь Свою́ обручи́вшаго Себе́ Кро́вию че́стною/ Боже́ственнаго Младе́нца Иису́са Христа́ и Пречи́стыя Ма́тере Его́/ свяще́нное изображе́ние любе́зно лобыза́ем и мо́лим,/ сподо́би нас, Христе́ Спа́се, воскресе́ние улучи́ти вопию́щих:/ благослове́н еси́, Го́споди, во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Всяк земноро́дный,/ да взыгра́ется Ду́хом просвеща́емь,/да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́,/ почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере,/ и да вопие́т:/ ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице,/ Чи́стая Присноде́во.
Богонача́льным манове́нием свята́я ико́на Твоя́, Влады́чице,/ от лет дре́вних храни́мая,/ ны́не, я́ко ча́ша, благода́ть Твою́ оби́льно излива́ющая,/ есть достоя́ние оби́тели Твое́й,/ те́мже благоче́стно прославля́юще Тя, Богоро́дице, досто́йно велича́ем.
Я́коже дре́вле во́лны морски́я и бу́рю уста́вила еси́, Богоро́дице,/ егда́ чу́дный о́браз Твой, ше́ствоваше по Ру́сскому мо́рю ко бре́гу Оте́чества на́шего,/ та́ко и ны́не мо́лим Тя, Богоневе́сто,/ укроти́ во́лны неве́рия, е́ресей и раско́лов,/ да Тя, Бо́жию Ма́терь, испове́дающе, Це́рковь во ве́ки велича́ет.
Сла́ва:
Из ро́да в род храни́мая святы́ня –/ о́браз сей че́стный,/ мо́лим Тя, Цари́це Преблага́я,/ да бу́дет во освяще́ние и исцеле́ние и спасе́ние душ и теле́с на́ших,/ да Тя во ве́ки велича́ем.
И ны́не:
При́зри благосе́рдием Твои́м, Всепе́тая Де́во, на лю́ди Твоя́,/ цельбоно́сному о́бразу Твоему́ покланя́ющияся, я́коже Тебе́ Само́й,/ на нем изображе́нной, Ма́тери Госпо́дней и Предве́чному Младе́нцу Твоему́,/ Его́же любо́вию объя́ла еси́ на пречи́стых ру́цех Твои́х,/ моли́, да сохрани́т оби́тель сию́ неврежде́нну, да Тя во ве́ки веко́в велича́ем.
Свети́лен, глас 8:
День светлопра́зднственный и весе́лия испо́лненный яви́ся днесь:/ воспо́йте Го́сподеви песнь хвале́бную в це́ркви преподо́бных,/ я́ко благоволи́ Госпо́дь в людех Свои́х/ просла́вити чу́дную ико́ну Ма́тере Своея́, исцеле́ния всем источа́ющую,/ коль стра́шна дела́ Твоя́, Христе́,/ и кто возмо́жет изрещи́ милосе́рдие Твое́.
Сла́ва, и ны́не:
Небе́сная пою́т Ти, обра́дованная Ма́ти Богоневе́стная,/ и мы славосло́вим неизсле́дованныя Твоя́ ми́лости, Богоро́дице,/ те́мже моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
На хвали́тех стихи́ры, глас 8:
Крест Твой всечестны́й и́маши/ в десни́це Твое́й воздви́жен, Христе́ Бо́же,/ на не́мже распя́лся еси́,/ и его́же целу́ем на ико́не Твое́й./ Той есть свет и живо́т су́щих во тьме,/ и́мже изба́ви всех от бед,/ и всех скорбя́щих от собла́зн лука́ваго,/ моли́твами Богоро́дицы и спаси́ всех нас, Спа́се наш.
Се ча́ша жи́зни, преиспо́лненная даро́в Свята́го Ду́ха?/ свяще́нная ико́на Влады́чицы./ Вкуси́те и ви́дите, коль ве́лия ми́лость Засту́пницы./ По хоте́нию бо Своему́ мощна́ есть и твори́ти я́ко су́щи всех Влады́чица./ Сы́тость Твои́х похва́л, Де́во,/ благочести́вым ве́рным отню́д не быва́ет:/ жела́нием бо жела́ние при́сно Боже́ственное и духо́вное прие́млюще,/ я́ко Ма́терь Бо́жию велича́ем.
Новоявле́нное чу́до яви́ нам мы́сленный Боже́ственный сад,/ в не́мже благода́ти прозябóша плоды́,/ от ни́хже я́дше, живи́ бу́дем,/ жа́ждущий любо́вию Богоро́дицы наслади́мся./ Лику́й, вселе́нная, услы́шавши,/ просла́ви со А́нгелы Щедрода́тельницу/ Спа́са Бо́га на́шего Ма́терь Пречи́стую, Моли́твенницу непосты́дную;/ Той моли́твами, Ми́лостиве Спа́се,/ пода́ждь нам Ду́ха Свята́го,/ Пода́теля благода́ти от Отца́ Тобо́ю происходя́ща.
Пала́то одушевле́нная Христо́ва,/ ве́рным же стено́, и покро́ве и держа́во,/ Тобо́ю оби́тель Твоя́, Богома́ти, утвержда́ется и прославля́ется,/ Твое́ю помо́щию правове́рнии лю́ди спаса́ются,/ Тобо́ю хва́лимся при́сно,/ Твое́ю благода́тию сохраня́ем ся, Пречи́стая,/ от гла́да и па́губы, от нахожде́ния проти́вных и междоусо́бный бра́ни,/ и от мно́го разли́чных боле́зней, и от напра́сный сме́рти./ Покры́й и ны́не, Госпоже́ Ма́ти Присноде́во,/ чту́щих Тя омофо́ром ми́лости Твое́й/ и не преста́й всегда́ да́рующи нам согреше́ний оставле́ние,/ Боже́ственное заступле́ние и ве́чное ра́дование.
Сла́ва, глас 8:
О, пресла́внаго чудесе!/ Зело́ стра́ждущая отрокови́ца Мари́я/ в неисце́льнем неду́зе свое́м,/ объе́м рука́ми святу́ю ико́ну Твою́, Пречи́стая,/ воздыха́нии серде́чными вопия́ше к Тебе́, Влады́чице,/ та́йно веща́я Ма́тери всех скорбя́щих тя́жкая страда́ния своя́./ О, ве́лия ве́ра твоя́,/ буди́ ти по глаго́лу твоему́./ Се здра́ва еси́!/ Те́мже благодаре́нии непреста́нными возопи́й безме́здной Цели́тельнице:/ ра́дуйся, Ра́досте на́ша,/ ра́дуйся, ско́рая Помо́щнице моля́щимся Тебе́,/ ра́дуйся, А́нгелов Сла́во и челове́ков Похвало́;/ ра́дуйся, Боже́ственное Утеше́ние ро́ду христиа́нскому,/ благода́ть Свою́ и ми́лость по ве́ре явля́ющая.
И ны́не, глас 2:
Преблагослове́нна еси́, Богоро́дице Де́во,/ Рождество́м Твои́м дарова́вшая нам жизнь ве́чную./ Препросла́вленно и превознесе́нно есть святе́йше́е и́мя Твое́ в род и род./ Ве́лия и пресла́вна чудеса́ Твоя́,/ любо́вь несказа́нна к ро́ду челове́ческому./ Свы́ше бо призира́яй Госпо́дь на смире́ние па́дшаго созда́ния Своего́,/ всели́ся в пречи́стое чре́во Твое́,/ и Кре́стными страда́нии Свои́ми и сме́ртию/ искупи́л ны есть от рабо́ты вра́жия./ И ны́не Богоприя́тными моли́твами Твои́ми, Ма́ти Бо́жия,/ и непобеди́мою си́лою Креста́ Сы́на Твоего́/ спаси́ ду́ши на́ша.
Козельщанская икона Божией Матери
Козельщанская икона Божией Матери принадлежит к числу икон позднейших по времени прославления (1881) и вместе с тем к числу наиболее почитаемых. Икона эта, написанная в итальянском стиле конца XV – начала XVI веков, была привезена из Италии в Россию одной из придворных императрицы Елизаветы Петровны (1741–1761). Впоследствии эта придворная дама вышла замуж за писаря Запорожского войска Сиромаху. Так икона попала на Украину. В XIX веке она находилась в семье графа Капниста в селе Козельщине Полтавской губернии. Сведения о том, кто и когда приобрел эту икону, семейное предание не сохранило. Но икона почиталась как чудотворная. По преданию, она особенно помогала девушкам, прибегавшим к ней с мольбой об устройстве семейного счастья.
На сырной седмице 1880 года дочь В. И. Капниста – Мария – заболела. Местный врач определил незначительный вывих ноги и наложил гипсовую повязку. Спустя некоторое время ее повезли к харьковскому хирургу. Он также определил вывих. Чтобы уменьшить боль в ноге при ходьбе, был сделан особый башмак со стальными пружинами и предписано принимать теплые ванны. Прошел пост, но больная не чувствовала облегчения.
После Пасхи Мария почувствовала страшную боль и в другой ноге, которая у нее искривилась, как и первая. В. И. Капнист снова обратился к доктору, который нашел и в левой ноге вывих, надел и на эту ногу стальные пружины, посоветовав немедленно везти девочку на Кавказ для лечения минеральными водами и горным воздухом. Путешествие на Кавказ и лечение причинили еще большие страдания. Силы девочки ослабли, она потеряла всякую чувствительность в руках и ногах, даже к уколам. При осмотре, кроме прежних повреждений организма, были найдены еще вывихи в плечевых суставах, в левом бедре и крайняя чувствитель ность в позвоночном столбе на всем его протяжении. Такая сильная степень болезни и безрезультатность лечения заставили возвратиться домой.
В октябре месяце отец поехал с больной дочерью в Москву. Там он обращался к известнейшим докторам, которые заявили, что они бессильны перед болезнью.
Родители и больная уже отчаивались в спасении. Но неожиданно представилась возможность обратиться к помощи заграничного профессора. Так как до его приезда в Москву оставалось продолжительное время, больная попросилась домой. Отец отпустил ее в деревню, взяв со своей супруги слово привезти больную дочь в Москву. 21 февраля 1881 года получили телеграмму, что профессор едет в Москву.
Мать, решив ехать на следующий день, указывая на семейный образ Божией Матери, сказала дочери: «Маша, мы завтра едем в Москву, возьми образ Божией Матери, почисть его ризу и покрепче помолись пред нашей Заступницей. Проси, пусть поможет нам благополучно совершить путь и излечить твою болезнь». Больная и сама, потеряв надежду на земных врачей, всю надежду возложила на Бога и вверила свою судьбу Небесной помощи.
Прижав к груди святую икону, она с помощью матери протерла ее и всю тяжесть недуга, скорбь и отчаяние души излила пред ликом Божией Матери, прося у Нее той помощи, которую не могли дать ей врачи. И усердная, пламенная молитва больной девочки была услышана. Она сразу почувствовала во всех больных суставах ощущение жизненной силы и громко закричала: «Мама! Мама! Я чувствую ноги! Мама, я чувствую руки!» Девочка сорвала металлические пружины и бинты и стала свободно ходить по комнате, продолжая благоговейно держать в своих руках образ Божией Матери. Немедленно приглашен был приходской священник, и пред образом был совершен благодарственный молебен. Радостное событие скоро стало известно в окрестных селах. Мать поехала в Москву с выздоровевшей дочерью и взяла с собой образ Божией Матери. Слух об исцелении быстро распространился по Москве, и народ стал стекаться сначала в гостиницу, а потом в церковь, куда перенесли икону. От иконы произошло еще несколько исцелений. Когда семья возвратилась домой в Козельщину, вся окрестность уже знала об исцелениях от Козельщанской иконы Божией Матери, совершившихся в Москве, и многие собрались для поклонения образу. Хранить далее икону в доме не было возможности, и, с разрешения Высокопреосвященного Иоанна, архиепископа Полтавского, 23 апреля 1881 года икона была перенесена в специально устроенную временную часовню. Каждый день с раннего утра не умолкало пред образом молебное пение и чтение акафистов. В 1882 году был построен храм, а определением Святейшего Синода от 1 марта 1885 года учреждена женская община, 17 февраля 1891 года преобразованная в женский монастырь в честь Рождества Пресвятой Богоро́дицы.
В настоящее время чтимая Козельщанская икона Божией Матери находится в Красногорском Покровском женском монастыре (Киевская епархия). Козельщанской иконе составлены Служба и акафист.
Всего сто лет нас отделяет от того момента, когда проявилась чудодейственность нового образа Пресвятой Богоро́дицы, и еще менее – от других исцелений от этой иконы. И эта милость Божией Матери к верующим христианам еще раз свидетельствует о том, что помощь Небесной Заступницы последует каждому, имеющему веру в Ее милосердие.
Преподо́бнаго отца́ на́шего Тимофе́я, и́же в Симво́лех, и и́же во святы́х отца́ на́шего Евста́фия, архиепи́скопа Антиохи́йскаго
На Го́споди, воззва́х: стихи́ры, глас 8.
Подо́бен: О, пресла́внаго чудесе́!
О́тче Богому́дре Тимофе́е,/ воздержа́нием мно́гим/ и ча́стыми моли́твами/ страсте́й взыгра́ния/ до конца́ потреби́л еси́/ и, безстра́стия благода́ть прие́м,/ прия́телище яви́лся еси́ Боже́ственнаго Ду́ха./ Те́мже ду́хи отгоня́вши всегда́ лука́выя,/ живы́й и по сме́рти, Богоблаже́нне.
О́тче Богому́дре Тимофе́е,/ Авраа́му подо́бник нело́жен, был еси́,/ исцеля́я всю́ду/ к тебе́ прибега́ющия./ Иовлеву стяжа́л еси́ в боле́знех кре́пость,/ Дави́дову кро́тость име́я,/ житие́ равноа́нгельно на земли́ пожи́л еси́,/ жела́ние получи́л еси́ коне́чное,/ о нас моля́ся.
О́тче Богому́дре Тимофе́е,/ целому́дрия о́браз,/ воздержа́ния подписа́тель,/ благоче́стия зрак/ и исто́чник умиле́ния,/ правосла́вия утвержде́ние непоколеби́мо,/ исцеле́ний струя́ присноте́чна,/ со́лнце незаходи́мо,/ ча́до Боже́ственныя благода́ти/ и мона́шествующих яви́лся еси́ удобре́ние, прече́стне.
И́ны стихи́ры святи́телю, глас то́йже.:
Подо́бен: Что вы нарече́м:
Име́я житие́ Небе́сно,/ от Бо́га свяще́нствовати поло́жен был еси́ вои́стинну/ и приноси́л еси́ Ему́ слу́жбы умо́м чи́стым./ Беды́ претерпе́л еси́, блаже́нне, и боле́зни,/ проповеда́ния ра́ди Боже́ственнаго/ и тве́рдыя и́стины,/ ю́же твои́ми словесы́ утверди́л еси́,/ безу́мныя облича́я я́вственно.
Сло́вом свяще́нных твои́х тече́ний/ запали́л еси́ я́ве хвра́стие А́рия злочести́ваго хуле́ния,/ Отцу́ невмеща́юща Сы́ну/ естество́м именова́тися равноче́стну,/ всесвяще́нне Евста́фие,/ и сердца́ просвети́л еси́,/ и и́стиною удержа́л еси́/ ве́рою творя́щих па́мять твою́.
Помава́я же́злом слове́с твои́х,/ всесвяще́нный па́стырю,/ ста́до Бо́жие слове́сное соблю́л еси́ тем/ от волк вся́ких невреди́мо./ Те́мже тя до́брый Па́стырь/ введе́ во огра́ду Небе́сную,/ иде́же оте́честии избра́нник пра́ведных ду́си,/ Евста́фие Богоно́се преблаже́нне.
Сла́ва, и ны́не, Богоро́дичен, глас 8.
Подо́бен то́йже:
Кому́ уподо́билася еси́, окая́нная душе́,/ к покая́нию ника́коже возни́чущи/ и огня́ не ужаса́ющи ся,/ злых ожида́ющаго?/ Воста́ни, и Еди́ну к заступле́нию ско́рую призови́ и возопи́й:/ Де́во Ма́ти, моли́/ Твоего́ Сы́на и Бо́га на́шего/ изба́ви ти мя от се́ти льсти́ваго.
Крестобогоро́дичен.
Подо́бен то́йже:
Агница А́гнца я́ко ви́де,/ на Дре́ве просте́рта во́лею Кре́стнем,/ вопия́ше ма́терски,/ боле́знующи с пла́чем:/ Сы́не Мой, что стра́нное сие́ виде́ние?/ Всем живо́т дая́й я́ко Госпо́дь,/ ка́ко умерщвля́ешися, Долготерпели́ве,/ земны́м подая́ воскресе́ние?/ Сла́влю Твое́ мно́гое, Бо́же Мой, снизхожде́ние.
Тропа́рь, глас 4:
Бо́же оте́ц на́ших,/ творя́й при́сно с на́ми по Твое́й кро́тости,/ не отста́ви ми́лость Твою́ от нас,/ но моли́твами их/ в ми́ре упра́ви живо́т наш.
Кано́н преподо́бнаго, глас 8.
Песнь 1
Ирмо́с: Пои́м Го́сподеви, вси лю́дие,/ в мори́ Чермне́м фарао́на погрузи́вшему,/ побе́дную песнь пою́ще, я́ко просла́вися.
Тя, мы́сленную звезду́, на высоте́, о́тче, воздержа́ния просия́вшую све́тло/ и ве́рных сердца́ озаря́ющу,/ блаже́нне Тимофе́е, восхваля́ем при́сно.
Име́я к Бо́гу протяже́нно ума́ твоего́ о́ко,/ уны́ния сон от души́ оттря́сл еси́, о́тче,/ и храм был еси́ Боже́ственнаго Ду́ха, и ме́сто свяще́ния, Тимофе́е.
Лука́ваго ко́зни, смире́нием огражде́н, о́тче, преше́л еси́ невре́дно,/ и к Бо́гу возвы́сился еси́,/ и Того́ сла́вы вы́ну наслажда́ешися, блаже́нне Тимофе́е.
Богоро́дичен: Несказа́нно Бо́га, Творца́ вся́ческих, во чре́ве заче́ншую безсе́менно/ и пло́тию я́ко и́стинно ро́ждшую Богоро́дицу,/ Отрокови́цу, и де́вствующую,/ пе́сньми почита́ем.
Ин кано́н святи́теля, глас 7.
Песнь 1
Ирмо́с: Поспе́шествовавшему Бо́гу во Еги́пте Моисе́ови,/ извести́ Изра́иля,/ Тому́ Еди́ному пои́м, я́ко просла́вися,
И́же отце́в верх, я́ко Сло́ва благода́тию оде́янна,/ вели́каго Евста́фия пе́сньми восхваля́ем.
Побо́рник ве́ры я́влься,/ Христо́ву Це́рковь неплене́ну боре́нием е́реси сохрани́л еси́, преподо́бне.
Уста́ Словесе́ быв, отрыгну́л еси́ уче́ния пучи́ну, преподо́бне,/ в нейже потопи́л еси́ Ариево злоче́стие.
Богоро́дичен: Я́же сло́вом пло́тию па́че сло́ва ро́ждши Нача́льника Жи́зни,/ Того́ непреста́нно моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Песнь 3
Ирмо́с: Утвержде́ние мое́, Спа́се, еси́,/ прибе́жище мое́ и си́ла;/ поколеба́вшееся се́рдце мое́ утверди́ в стра́се Твое́м,/я́ко несть свят, я́коже Ты, Бог наш.
Ущедря́я всех ми́лованием, ины́й Авраа́м был еси́,/ прие́мля отвсю́ду приходя́щия, о Тимофе́е,/ и те́ми угожда́я всех Бо́гу.
Умертви́л еси́, о́тче, я́же на земли́ твоя́ у́ды, я́ко глаго́лет апо́стол,/ жи́зни Небе́сней прича́стник показа́лся еси́,/ в не́йже чту́щия тя при́сно помина́й.
Восто́ка твои́х дел, о́тче, со́лнце был еси́ незаходи́мо,/ луча́ми по́двиг концы́ озаря́я при́сно/ и де́монов разоря́я омраче́ние.
Богоро́дичен: Свята́я Де́во, Царя́ ца́рствующих Роди́тельнице,/ плени́цы прегреше́ний мои́х расто́ргни/ и наста́ви к покая́ния стезя́м моли́твами Твои́ми.
Ин
Ирмо́с: Утверди́ся се́рдце мое́ в Го́споде,/ вознесе́ся рог мой в Бо́зе мое́м,/ разшири́шася на враги́ моя́ уста́ моя́,/ возвесели́хся о спасе́нии Твое́м.
Ты, ору́жие извле́к и́стинное, яви́лся еси́ благоче́стия первонача́льник,/ сопроти́вныя ве́ре пробо́д, Евста́фие.
Ты, любоболе́зненно возде́лав Це́рковь/ серпо́м уче́ний твои́х, блаже́нне, из ко́рене вся посе́кл еси́ тем пле́велы.
Старе́йшинствуя со сла́вою И́стинному,/ су́щаго вои́стинну нача́льника лжи А́рия, Богоблаже́нне,/ порази́л еси́ ка́мением слове́с твои́х.
Богоро́дичен: Роди́лся еси́ несказа́нно,/ яви́лся еси́, я́коже благоволи́л еси́, Спа́се наш:,/ и мир обнови́л еси́, Го́споди.
Седа́лен, глас 8.
Подо́бен: Прему́дрости:
Научи́вся Сло́ву, нас ра́ди от Де́вы ро́ждшемуся без истле́ния,/ Сего́ Божество́ безбо́жным пропове́дал еси́/ и мно́ги приве́л еси́ Богови ве́рою,/ свяще́нных чуде́с мно́гими явле́ньми./ Те́мже, Богоно́се, святу́ю твою́ па́мять творя́ще,/ благода́тию твое́ю ду́ши просвеща́ем/ и согла́сно вопие́м ти:/ Богоно́се Тимофе́е, моли́ Христа́ Бо́га/ грехо́в оставле́ние по́дати чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, седа́лен, глас 3.
Подо́бен: Красоте́ де́вства:
Единосу́щнаго Отцу́ и Ду́ху Сло́ва пропове́дал еси́, о́тче Евста́фие,/ и безу́мнаго тве́рдо жи́лами уче́ний твои́х А́рия удави́л еси́,/ ху́лящаго на пра́вое уче́ние./ Те́мже спричте́ся лико́м, ра́дуяся, Боже́ственных пропове́дник оте́ц,/ с ни́миже нас помина́й.
И ны́не, Богоро́дичен:
Я́ко невозде́ланная, Де́во, лоза́, красне́йший грозд прозябла́ еси́,/ источа́ющ нам вино́ спасе́ния,/ всех веселя́щее ду́ши же и телеса́./ Те́мже, я́ко вину́ Тя до́брых блажа́ще при́сно,/ со А́нгелом вопие́м Ти:/ ра́дуйся, Благода́тная.
Крестобогоро́дичен:
Неискусобра́чная, Чи́стая и Ма́ти Твоя́, Христе́,/ ви́дящи Тя, мертва́ ви́сяща на Кресте́,/ ма́терски пла́чущи, глаго́лаше:/ что Тебе́ воздаде́ евре́йский беззако́нный собо́р и неблагода́рный,/ и́же мно́гих и вели́ких Твои́х, Сы́не Мой, даро́в наслади́вый ся?/ Пою́ Твое́ Боже́ственное снизхожде́ние.
Песнь 4
Ирмо́с: Из горы́ приосене́нныя, Сло́ве, проро́к,/ Еди́ныя Богоро́дицы,/ хотя́ща воплоти́тися Богови́дно усмотри́/ и со стра́хом славосло́вите си́лу Твою́.
Ты, моли́твами утвержда́лся при́сно,/ мы́сленных враго́в лу́ки и стре́лы, я́коже младе́нец стреля́ния, вмени́л еси́,/ о́тче пресла́вне Тимофе́е.
Е́же к нам Христо́ва смотре́ния/ любо́вию покланя́лся, Богому́дре, о́бразу,/ искуше́ние мук претерпе́л еси́, от сего́ отмета́ющихся,/ о, Тимофе́е.
Якоже не́кий столп,/ непоколеби́м был еси́,/ при́сно к Бо́гу в славосло́вии ника́коже почива́я,/ в сих пребы́л еси́ красо́тах прича́стник,/ о, Тимофе́е.
Богоро́дичен: Но́во на земли́ родила́ еси́ Отроча́,/ е́же от Отца́ пре́жде всех век рожде́ннаго нетле́нно, Ма́ти Чи́стая,/ христиа́н исправле́ние.
Ин
Ирмо́с: Небеса́ покры́ла есть/ доброде́тель Твоя́, Го́споди,/ и Твоего́ хвале́ния вся испо́лнил еси́./ Сла́ва си́ле Твое́й, Человеколю́бие.
Ве́ры собира́я победи́тельная,/ стре́лами слове́сными нечести́ваго Богому́дренно низложи́л еси́, о́тче, А́рия.
Слове́с твои́х све́тлость, я́коже мо́лния, изше́дши,/ А́риево злосла́вие попаля́ет,/ Евста́фие прему́дре.
Огражде́ние положи́в словесы твои́ми,/ я́коже виногра́ду Госпо́дню,/ Це́ркви, преподо́бне.
Богоро́дичен: Родила́ еси́ пло́тною, Де́во Чи́стая, И́же пре́жде Тебе́ Безнача́льнаго Сло́ва/ и по Тебе́ па́че Сло́ва, из Тебе́ вочелове́чшася.
Песнь 5
Ирмо́с: Мрак души́ моея́ разжени́, Светода́вче Христе́ Бо́же,/ началоро́дную тьму изгна́в бе́здны,/ и да́руй ми свет повеле́ний Твои́х, Сло́ве,/ да, у́тренюя, сла́влю Тя.
Умо́м очище́нным предстоя́ Тро́ице, блаже́нне,/ и отону́дными заря́ми осия́емь, о́тче,/ су́щия ны во тьме, бе́дствующия душе́вными страстьми́, просвеща́вши всегда́.
Плоть воздержа́нием, ду́шу безстра́стием украси́в, му́дре,/ Царя́ вся́ческих уго́дник яви́лся еси́/ и от Него́ я́ве чуде́с дары́ прия́л еси́, Тимофе́е.
Не умо́м льсти́вным, но просты́м се́рдцем проси́вши, приступи́вшая непло́ды/ ве́рною моли́твою благоча́дна явля́ется от непло́дства,/ пою́щи Христа́ Бо́га на́шего.
Богоро́дичен: Всели́вся во чре́во Твое́ живы́й в Вы́шних,/ Тя соде́ла Небе́с ши́ршую, Мари́е Богоро́дице:/ Его́же о всех нас, я́ко Блага́я, не преста́й моля́щи, Богоневе́сто.
Ин
Ирмо́с: У́тренюет дух мой к Тебе́, Бо́же,/ зане́ Свет еси́,/ и Твоя́ повеле́ния бы́та исцеле́ния рабо́м Твои́м,/ Человеколю́бче.
Мрак разори́л еси́ ересе́й/ и возсия́л еси́ концем всем зари́ уче́ний твои́х,/ Евста́фие блаже́нне.
Ору́жии ограждаеми, Евстафие, уче́ний твои́х,/ настоя́щия Боже́ственней ве́ре е́реси́ побежда́ем.
Богоро́дичен: Де́во, не преста́и моля́щи Бо́га, из Тебе́ ро́ждшагося пло́тию,/ изба́витися рабо́м Твои́м от вся́каго обстоя́ния.
Песнь 6
Ирмо́с: Очи́сти мя, Спа́се,/ мно́га бо беззако́ния моя́,/ и из глубины́ зол возведи́, молю́ся:/ к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя,/ Бо́же спасе́ния моего́.
Добре́ твое́ соблюда́я де́вства досто́инство во всей твое́й жи́зни,/ жене́ никогда́же в лице́ зрел еси́,/ е́же от сего́ вред до конца́ отрази́в.
В приста́нище мы́сленное устреми́лся еси́, волна́ми сласте́й не омочи́вся,/ всеблаже́нне Тимофе́е,/ но Ду́ха живоно́сными ве́тры до́бре преплы́л еси́, всесла́вне.
Удали́лся еси́ псало́мски, в гора́х живый,/ в пусты́нях при́сно, му́дре, водворя́яся,/ до́ндеже вшел еси́ в Бо́жий град Небе́сный,/ Тимофе́е блаже́нне.
Богоро́дичен: На плещу́ Херуви́мску неопи́санно седя́й/ опи́санно в Твое́ чре́во всели́ся пло́тию, а не Божество́м,/ и из Тебе́ про́йде, спаса́я мя, Всенепоро́чная.
Ин
Ирмо́с: Ио́на из чре́ва а́дова вопия́ше:/ возведи́ от тли живо́т мой./Мы же Тебе́ вопие́м:/ Всеси́льне Спа́се, поми́луй нас.
Слове́с твои́х Богодохнове́нных ве́тром/ ути́шил еси́ бу́рю ерети́чествующих,/ в приста́нище благоче́стия Це́рковь направля́я,/ пребла́женне.
В доброде́тели непоро́чен сый, преподо́бне,/ сла́вен яви́лся еси́ сло́вом и житием,/ Це́ркве Христо́вы удобре́ние.
Богоро́дичен: Его́же родила́ еси́, Богоро́дице, несказа́нно, Бо́га на́шего,/ моля́щи не престай, изба́витися от бед пою́щим Тя, Чи́стая Присноде́во.
Конда́к, глас 4.
Подо́бен: Яви́лся еси́ днесь:
Я́ко звезда́ многосве́тлая,/ от восто́ка возсия́в,/ озари́л еси́ в сердца́х ве́рных/ доброде́тели чуде́с твои́х,/ чудотво́рче всеблаже́нне Тимофе́е.
Песнь 7
Ирмо́с: А́нгелом о́троки из огня́ спаcы́й и гремя́щую пещь преложи́вый на росу́,/ благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Угаси́в страсте́й пла́мень слез росо́ю,/ благода́ть чуде́с источи́л еси́,/ и́миже очища́вши скве́рны страсте́й, Тимофе́е.
Блаже́нство Боже́ственное не ло́жно получи́л еси́,/ кро́тких, преподо́бне, насле́довал еси́ зе́млю/ и ра́дости и́збранных насыща́лся.
Разреше́ние грехо́в творя́щим любо́вию свяще́нную па́мять твоего́ преставле́ния,/ я́ко дерзнове́ние обрет, блаже́нне, испроси́.
Богоро́дичен: Изба́вленнии вси от пе́рвый кля́твы/ пресвяты́м Рождество́м Твои́м, благослове́нная Еди́на,/ Тя благослови́м, Богоро́дице Нескве́рная.
Ин
Ирмо́с: в пещи́ су́ще халде́йстей,/ Авраа́мстии о́троцы/ ликова́ху со А́нгелом, глаго́люще:/ оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Ерети́чествующих брань ору́жием Ду́ха, му́дре, победи́в,/ по́чести нетле́нныя прия́л еси́, от Христа́ венча́емь.
Меч обоюдуо́стр уста́ твоя́ на нечести́вых, о́тче, показа́шася,/ под руко́ю Сло́ва покрыва́ема,/ я́ко сих брань посе́к.
Уче́ния лопа́тою разве́ял еси́ А́риеву лесть, я́ко пле́вы,/ во одушевле́нную, о́тче, жи́тницу собира́я пшени́цу ве́ры.
Богоро́дичен: Богоро́дицу вси почтим, я́ко Спа́са родила́ есть,/ ве́рою взыва́юще:/ ра́дуйся, Рабо́ и Ма́ти Христа́ Бо́га на́шего.
Песнь 8
Ирмо́с: Покрыва́ли вода́ми превы́спренняя Своя́,/ полага́ли мо́рю преде́л песо́к/ и содержа́й вся,/ Тя пое́т со́лнце, Тя сла́вит луна́,/ Тебе́ прино́сит песнь вся тварь,/ я́ко Соде́телю всех во ве́ки.
Страстоуби́йца был еси́ воздержа́нием мно́гим и зе́льными боле́зньми бде́ния,/ восхожде́ньми прис́но доброде́телей, преподо́бне, поуча́яся в се́рдцы/ и от сла́вы преходя́ в сла́ву неконча́емыя жи́зни и нетле́ния.
Я́ко же́ртву, преподо́бне,/ моли́твы твоя́ к Бо́гу Пречи́стому ты прине́сл еси́, чи́сты от души́,/ Боже́ственно де́йство от Него́ прия́л еси́ чуде́с:/ де́моны отгоня́ти и челове́ческий цели́ти не́мощи.
Ненавистозло́бен и незлоби́в,/ ми́лостив, и кроток,/ и пра́вдою укра́шен, о́тче, был еси́,/ преподо́бен, непоро́чен,/ оша́яся вся́кия непра́вды,/ столп мона́шествующих,/ те́мже тя почита́ем, ве́рнии, во ве́ки.
Богоро́дичен: Еди́ну Тя избра́, добро́ту Иа́ковлю, О́тчее Сло́во/ и во утро́бе Твое́й всели́ся, я́коже благоволи́,/ па́че всех красне́йший Челове́к, Всечи́стая, про́йде,/ омраче́нное на́ше очища́я естество́.
Ин
Ирмо́с: Еди́наго Безнача́льнаго Царя́ Сла́вы,/ Его́же благословя́т Небе́сныя си́лы/ и трепе́щут чини́ А́нгельстии,/ по́йте, свяще́нницы,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Же́злом прему́дрости твоея́ писа́ний раздели́в Боже́ственную пучи́ну,/ Христо́в святи́телю,/ и преложи́л еси́ к земли́ правосла́вия новаго Изра́иля,/ ариани́ты же, я́ко еги́птяны, удави́л еси́.
Небе́снаго ты сшед виде́ния на столп хала́нский А́риев,/ размеси́л еси́ языки́ ерети́чествующих,/ Евста́фие му́дре,/ единогла́сную ве́ру пропове́дуя во ве́ки.
Исповеда́ньми твои́ми, я́же по и́стине,/ на за́паде жизнь сконча́л еси́;/ возсия́л еси́ па́ки на восто́це ста́ду твоему́, му́дре,/ зарю́ благоче́стия испуща́я во ве́ки.
Богоро́дичен: Созда́вшаго Ада́ма по о́бразу, и от смеше́ния его́ проше́дша,/ и спа́сша челове́ческий род,/ по́йте, свяще́ннии,/ лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
Песнь 9
Ирмо́с: Благослове́н Госпо́дь Бог Изра́илев,/ воздви́гнувый рог спасе́ния нам,/ в до́му Дави́дове о́трока Своего́,/ в ни́хже посети́ нас Восто́к с высоты́/ и напра́вил ны есть на путь ми́ра.
Свяще́ния храм, умиле́ния исто́чник,/ сострада́ния струя́ яви́лся еси́, му́дре,/ лю́бве же безме́рная пучи́на,/ Госпо́день уго́дник нело́жен, и Небе́сный граждани́н,/ и А́нгелов единокро́вник, и чуде́с точе́ние.
Хвали́тися ми́лости, о́тче, суда́ све́дый, не презре́л еси́ странна́,/ но всем благ, милосе́рдия отве́рзл еси́, преподо́бне,/ оте́ц быв си́рых и вдови́ц засту́пник,/ и наги́х одея́ние, и пи́ща а́лчущих.
От земли́ отлучи́лся еси́ к Небеси́,/ иде́же име́л еси́, еще́ ходя́ во пло́ти, добре́ житие́, преподо́бне,/ нам очище́ние согреше́ний моля́ дарова́ти,/ ве́рно чту́щим твою́ святу́ю па́мять.
Струю́ нам всегда́ честна́я твоя́ ра́ка исцеле́ний источа́ет, о́тче,/ страсте́й излия́ния вся́ческих изсуша́ющи/ и вся́ку напоя́ющи ду́шу к благопло́дию Боже́ственному,/ свяще́нне Тимофе́е, Христо́в уго́дниче.
Богоро́дичен: Глаго́лом Твои́м после́дующе,/ ро́ди родо́в, Блаже́нная, Тя блажи́м при́сно:/ Бо́га бо, и́стинно Блаже́ннаго, родила́ еси́, Пресвята́я Чи́стая,/ вся блаже́нны Тому́ рабо́тающий нело́жно творя́ща.
Ин
Ирмо́с: Па́че естества́ Ма́терь/ и по естеству́ Де́ву,/ Еди́ну в жена́х Благослове́нную,/ пе́сньми, ве́рнии, Богоро́дицу велича́ем.
И́же в писа́ниих, грозд, учи́тельно изгне́т,/ напои́л еси́ ве́рных вина́, о́тче; и́стины Христо́вы,/ сердца́ веселя́ща.
Ору́жие обо́юду остро́, нося́, Богосло́вный Твой язы́к,/ посе́кл еси́ лука́вый А́рия гнев,/ непови́нную и душе́вную кровь, блаже́нне, излива́ющ.
Нарочи́тый святы́й день всесвяты́я твоея́ па́мяти творя́ще духо́вно,/ тя мо́лим:/ моли́ приле́жно, святи́телю, спасти́ся нам.
Богоро́дичен: Ю́же во чре́ве заче́ншую неопи́санное Сло́во/ и дверь Боже́ственныя жи́зни нам я́вльшую,/ Пречи́стую вои́стинну Богоро́дицу велича́ем.
Преподобный Тимофей
Преподобный Тимофей, пустынник VIII века, жил в тяжелое время гонения на святые иконы. Родом итальянец, он с ранней юности подвизался в монастыре «Символы» близ горы Олимп. Духовным руководителем преподобного Тимофея был архимандрит этого монастыря Феоктист, наставник преподобного Платона, исповедника Студийского (память 5 апреля) и родственника преподобного Феодора Студита (память 11 ноября), ревностного обличителя иконоборческой ереси. Преподобный Тимофей под опытным руководством игумена проводил жизнь в строгом воздержании и неустанной молитве. Много лет Преподобный скитался по пустыням и жил отшельником.
Достигнув высокого духовного совершенства, он получил от Бога дар исцеления болезней и изгнания нечистых духов. Преподобный Тимофей был одним из ревностных защитников святых икон. По повелению императора-иконоборца Константина Копронима он был сослан в Тавриду на место нынешней Балаклавы. Скончался преподобный Тимофей, достигнув глубокой старости (†ок. 795).
Святитель Евстафий, архиепископ Антиохийский
Святитель Евстафий, архиепископ Антиохийский (323–331) родился в Сиде Памфилийском во второй половине III века. Он был епископом города Берии, пользовался любовью и уважением народа и по ходатайству паствы был возведен отцами I Вселенского Собора (325) на Антиохийскую кафедру.
Святитель Евстафий был глубоко образованным Богословом, а также отличался обширными познаниями в науках светских. Когда на Востоке стала распространяться ересь Ария, не признававшего Единосущия Сына Бо́жия со Отцом, святитель Евстафий ревностно боролся – устно и письменно – с этой ересью и твердо стоял за чистоту Православной веры.
В 325 году святым равноапостольным императором Константином Великим (306–337) в городе Никее был созван I Вселенский Собор. Первым председателем на нем был святитель Евстафий. Собор осудил учение Ария и изложил Православное исповедание в Символе веры. Неистового Ария, как назвал его святитель Евстафий, не пожелавшего отказаться от своего заблуждения, и его единомышленников Собор лишил сана и отлучил от Церкви. Однако среди епископов, подписавших Никейский Символ, были и такие, которые сочувствовали ереси Ария и подписали акты Собора не по убеждению, а боясь отлучения. После Собора начались их происки против святителя Евстафия. С великой хитростью они добились его согласия на созыв в Антиохии Поместного Собора. Подкупив одну блудницу, они подговорили ее явиться на Собор с грудным младенцем и лжесвидетельствовать о том, что отцом младенца является святитель Евстафий. Нарушая Апостольские правила о том, что обвинение на священнослужителя следует принимать при подтверждении двух свидетелей, ариане объявили святителя Евстафия низложенным. Он без суда был отправлен в ссылку во Фракию.
Но ложность обвинения вскоре открылась: тяжко заболев после оговора, женщина раскаялась, призвала клириков и в присутствии многих людей исповедала свой грех. Святой Константин Великий к тому времени умер, и на престол вступил его сын Констанций (337–361), разделявший еретические взгляды Ария и покровительствовавший арианствующим епископам. Святитель Евстафий и в ссылке также ревностно боролся за Православие. Ему не суждено было вернуться на родину: он скончался в городе Филиппах в 337 году.
Состоявшийся в 381 году в Константинополе II Вселенский Собор подтвердил Православный Символ веры , который так ревностно защищал святитель Евстафий. Арианское лжеучение было еще раз предано анафеме как ересь.
В 482 году мощи святителя Евстафия с честью были перенесены из Филипп в Антиохию к великой радости антиохийцев, не перестававших почитать и любить своего архиепископа-исповедника.
Святителя Евстафия чтили великие святители IV века: Василий Великий, Иоанн Златоуст, Афанасий Александрийский, Епифаний Кипрский, Анастасий Синаит и блаженный Иероним Стридонский. Известный церковный историк – епископ Феодорит Кирский – называет святителя Евстафия столпом Церкви и благочестия наравне со святителем Афанасием Александрийским и другими епископами, главными поборниками Православия. Сочинения святителя Евстафия переведены на разные языки. На русском языке издано «Слово о трапезе в доме Лазаря и его сестер Марии и Марфы» (пер. Н. П. Кудрявцева, – «Богословский вестник», 1903, II, июль – август).