Послѣ́дованїе недѣ́ли правосла́вїѧ
По литургии архиерей и весь собор духовенства из алтаря исходят на середину храма. Иконы Спасителя и Богоматери полагаюг на аналое посреди церкви.
Протодиакон: Благослови́, Влады́ко.
Архиерей:
Блгⷵве́нъ бг҃ъ на́шъ:
Певцы: Ами́нь. И поют: Царю́ Небесный: Чтец: Трисвято́е, по Отче наш: Архиерей:
Ꙗко твоѐ єств црⷵтво:
Го́споди, поми́луй (12). Прииди́те, поклони́мся: (трижды). Псалом 74-й: Испове́мыся Тебе́, Бо́же:
Протодиакон глаголет великую ектению и по прошении: О пла́вающих: прилагает сии прошения:
О е́же милостмвым о́ком призре́те на Святу́ю Свою́ Це́рковь и соблюсти́ ю́ невреди́му и непреобори́му от ересе́й и суеве́рий и ми́ром Свои́м огради́ти Го́споду помо́лимся.
О е́же утиши́те раздира́ния ея́ и си́лою Свята́го Ду́ха обрати́ти всех отступи́вших к позна́нию и́стины и сопричести́ ко избра́нному Своему́ ста́ду Го́споду помо́лимся.
О е́же просвети́ти вся све́том Своего́ богоразу́мия, ве́рных же Свои́х укрепи́ти и непоколеби́мых в правове́рии соблюсти́ Го́споду помо́лимся.
О избавитися нам:
Певцы: Бог – Госпо́дь, и яви́ся нам:
Тропарь, глас 4-й:
Благода́рны су́ще нсдосто́йнии раби́ Твои́, Го́споди, о Твои́х вели́ких благодея́ниих, на нас бы́вших, сла́вяще Тя хва́лим, благослови́м, благодари́м, пое́м и велича́ем Твое́ благоутро́бие, и ра́бски любо́вию вопие́м Ти: Блаюде́телю, Спа́се наш, сла́ва Тебе́.
Слава, глас 3-й: Твои́х благодея́ний и даро́в ту́не, я́ко раби́ непотребнии, сподо́бльшеся, Влады́ко, к Тебе́ усе́рдно притека́юще благодаре́ние по си́ле прино́сим, и Тебе́, я́ко Благоде́теля и Творца́ сла́вяще, вопие́м: Сла́ва Тебе́, Бо́же преще́дрый.
И ныне, глас 4-й: Якоже вы́шния тве́рди благоле́пие, и ни́жнюю споказа́л еси́ красоту́ свята́го селе́ния сла́вы Твоея́, Го́споди, утверди́ сие́ во век ве́ка и приими́ на́ша в нем непреста́нно приноси́мая Тебе́ моле́ния Богоро́дицею, всех Животе́ и Воскресе́ние.
Протодиакон: Во́нмем.
Архиерей:
Мі́ръ всѣ̑мъ.
Чтец: И ду́хови твоему́.
Протодиакон: Прему́дрость, во́нмем.
Чтец: Проки́мен, глас 4-й:Насажде́ни в дому Госпо́дни: Апостол к Римляном, зач. 121. Евангелие от Матфея, зач. 75. На сугубой ектении, прибавляются прошения:
Не хотя́й сме́рти грешных, но ожида́яй обраще́ния и покая́ния, соедини́ всех во Святе́й Твое́й Це́ркви, мо́лим Ти ся, Милосердый Господи, услыши и помилуй.
Устро́ивый мир сей в славу Твою, сотвори, яко да истинною верою и благочестием Тебе, Бога нашего, прославят, молим Ти ся, Всесильный Творче, услыши и помилуй.
Да́вый за́поведь Твою́ нам, е́же люби́ти Тебе́, Бо́га на́шего, и бли́жняго своего́, сотвори́, да не́нависти, вражды́, оби́ды и про́чия беззако́ния прекратя́тся, и́стинная же любовь да ца́рствует в сердца́х наших, мо́лим Ти ся, Спаси́телю наш, услы́ши и ми́лостивно поми́луй.
Архиерей глаголет возгла́с:
Ѹ҆слыши ны, бж҃е, спаси́телю на́шъ:
Певцы: Аминь. Протодиакон: Го́споду помо́лимся. Певцы: Го́споди, поми́луй.
Архиерей глаголет молитву:
Всевы́шнїй бж҃е, влⷣко и҆ содѣ́телю всеѧ̀ тва́ри, наполнѧ́ѧй всѧ̑ вели́чествомъ твои́мъ и҆ содержа́й си́лою твое́ю! Тебѣ̀, вседарови́томꙋ гдⷵꙋ на́шемꙋ мы̀ недосто́йнїи бл҃годаре́нїе прино́симъ, ꙗкѡ не ѿвраща́ешисѧ на́съ беззако́нїй ра́ди на́шихъ, но па́че предварѧ́еши ны̀ щедро́тами твои́ми. Ты̀ ко и҆збавле́нїю на́шемꙋ посла́лъ є҆сѝ є҆диноро́днаго твоего̀ сн҃а, и҆ бл҃говѣсти́лъ безмѣ́рное твоѐ къ ро́дꙋ человѣ́ческомꙋ снизхожде́нїе: ꙗкѡ хотѣ́нїемъ хо́щеши и҆ ѡ҆жида́еши, єже ѡ҆брати́тисѧ на́мъ къ тебѣ̀ и҆ сп҃сє́нымъ бы́ти: ты̀, снизходѧ̀ къ не́мощи на́шегѡ є҆стества̀, ѹ҆крѣплѧ́еши на́съ всеси́льною ст҃а́гѡ твоегѡ̀ дх҃а бл҃года́тїю, ѹ҆тѣша́еши сп҃си́тельною вѣ́рою и҆ соверше́нною наде́ждою вѣ́чныхъ бл҃гъ и҆, рꙋково́дствꙋѧ и҆збра́нныхъ твои́хъ въ го́рнїй сїѡ́нъ, соблюда́еши ꙗкѡ зѣ́ницꙋ ѻка. И҆сповѣ́дꙋемъ, гдⷵи, вели́кое твоѐ и҆ безприкла́дное чл҃вѣколю́бїе и҆ милосе́рдїе. Но ви́дѧще мно́гихъ поползновє́нїѧ, приле́жнѡ тѧ̀, всебл҃гі́й гдⷵи, мо́лимъ: при́зри на цр҃ковь твою̀ и҆ ви́ждь, ꙗкѡ твоѐ сп҃си́тельное бл҃говѣ́стїе аще и҆ ра́досгнѡ прїѧ́хомъ, но те́рнїе сꙋеты̀ и҆ страсте́й твори́тъ ѻное въ нѣ́кїихъ малопло́дно, въ нѣ́кїихъ же и҆ безпло́дно, и҆ по ѹ҆множе́нїю беззако́нїй ѻвїи є҆ресьмѝ, ѻвїи раско́ломъ проти́вѧщесѧ є҆ѵⷢ҇льской твое́й истинѣ, ѿстꙋпа́ютъ ѿ достоѧ́нїѧ твоегѡ̀, ѿрѣва́ютъ твою̀ бл҃года́ть и҆ поверга́ютъ себѐ сꙋдꙋ̀ твоегѡ̀ прест҃а́гѡ сло́ва. Премилосе́рдый и҆ всеси́льный, не до конца гнѣ́ваѧйсѧ, гдⷵи! бꙋ́ди млⷵтивъ, мо́литъ тѧ̀ твоѧ̀ цр҃ковь, представлѧ́ющи тебѣ̀ нача́льника и҆ соверши́телѧ сп҃се́нїѧ на́шегѡ і҆и҃са хрⷵта̀, бꙋ́ди млⷵтивъ на́мъ, ѹ҆крѣпѝ на́съ въ правовѣ́рїи си́лою твое́ю, заблꙋжда́ющымъ же просвѣтѝ разꙋ̑мныѧ ѻчи свѣ́томъ твои́мъ бж҃е́ственнымъ, да ѹ҆разꙋмѣ́ютъ твою̀ истинꙋ: ѹ҆мѧгчѝ ихъ ѡ҆жесточе́нїе и҆ ѿве́рзи слꙋ́хъ, да позна́ютъ гла́съ тво́й и҆ ѡ҆братѧ́тсѧ къ тебѣ̀, сп҃си́телю на́шемꙋ. И҆спра́ви, гдⷵи, и҆ны́хъ развраще́нїе и҆ жи́знь несогла́снꙋю хрⷵтїа́нскомꙋ бл҃гоче́стїю: сотворѝ, да всѝ свѧ́тѡ и҆ непоро́чнѡ поживе́мъ: и҆ та́кѡ сп҃си́тельнаѧ вѣ́ра ѹ҆корени́тсѧ и҆ плодоно́сна въ сердца́хъ на́шихъ пребꙋ́детъ. Не ѿвратѝ лица̀ твоегѡ̀ ѿ на́съ, гдⷵи, возда́ждь на́мъ ра́дость сп҃се́нїѧ твоегѡ̀: пода́ждь, гдⷵи, и҆ па́стырємъ цр҃кве твоеѧ̀ ст҃ꙋ́ю ре́вность, и҆ ѡ҆ сп҃се́нїи и҆ ѡ҆браще́нїи заблꙋжда́ющихъ попече́нїе ихъ, дꙋ́хомъ є҆ѵⷢ҇льскимъ растворѝ: да тобо́ю всѝ рꙋководи́ми, дости́гнемъ, и҆дѣ́же соверше́нїе вѣ́ры, и҆сполне́нїе наде́жды и҆ истиннаѧ любо́вь, и҆ та́мѡ съ ли̑ки чистѣ́йшихъ нбⷵныхъ си́лъ просла́вимъ тебѐ гдⷵа на́шего, ѻ҆ц҃а̀ и҆ сн҃а и҆ ст҃а́го дх҃а, во вѣ́ки вѣкѡ́въ. Лик: Ами́нь.
Посем протодиакон, став на уготованном месте, возглашает: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш, Ты еси́ Бог, творя́й чудеса́ Един.
Потом высшим гласом: Кто Бог ве́лий, я́ко Бог наш:
И паки высочайшим гласом: Кто Бог велий:
И продолжает протодиакон: Правосла́вия день пра́зднующе, правосла́внии лю́дие, наипа́че просла́вим Вино́вника всех благ Бо́га, Иже Сый благослове́н во ве́ки. Сей Бог наш, промышля́я и утвержда́я возлю́бленное Свое́ достоя́ние – Святу́ю Це́рковь, пра́отцев, преступле́нием отпа́дших, утеша́я нело́жным Свои́м сло́вом, еще́ в раи́ основа́ние ей положи́. Сей Бог наш, руково́дствуя ко о́ному спаси́тельному обетова́нию, не прикрове́нна Себе́ оста́ви, но хотя́щее бы́ти спасе́ние провозвести́ пе́рвее чрез отце́в и проро́ков, живописа́ разли́чными о́бразы. Сей Бог наш, многоча́стне и многообра́зне дре́вле глаго́лавый отце́м во проро́цех, в после́док дний сих глаго́ла нам в Сы́не, Имже и ве́ки сотвори́. Иже возвести́ Отчее о нас благоволе́ние, откры́ та́инства небе́сная, уве́ри си́лою Свята́го Ду́ха о и́стине благове́стия, посла́ апо́столы во весь мир пропове́дати Ева́нгелие Ца́рствия, утверди́ о́ное разли́чными си́лами и чудесы́. Сему́ спаси́тельному открове́нию после́дующе, сего́ благове́стия держа́щеся.
Ве́руем во Еди́наго Бога Отца, Вседержи́теля, Творца́ не́бу и земли́, ви́димым же всем и неви́димым. И во Еди́наго Го́спода Иису́са Христа́, Сы́на Бо́жия, Единоро́днаго, Иже от Отца́ рожде́ннаго пре́жде всех век: Све́та от Све́та, Бога и́стинна от Бога и́стинна, рожде́нна, несотноре́нна, Единосу́щна Отцу́, Имже вся бы́ша. Нас ра́ди, челове́к, и на́шего ра́ди спасе́ния сше́дшаго с небе́с и воплоти́вшагося от Ду́ха Свя́та и Мари́и Де́вы, и вочелове́чшася. Распя́таго же за ны при Понти́йстем Пила́те и страда́вша, и погребе́нна. И воскре́сшаго в тре́тий день, по Писа́нием. И возше́дшаго на небеса́, и седя́ща одесну́ю Отца́. И па́ки гряду́щаго со сла́вою, суди́ти живы́м и ме́ртвым, егоже Ца́рствию не бу́дет конца́. И в Ду́ха Свята́го, Го́спода, Животворя́щаго, Иже от Отца́ исходя́щаго, Иже со Отце́м и Сы́ном спокланя́ема и ссла́вима, глаго́лавшаго проро́ки. Во Еди́ну Святу́ю Собо́рную и Апо́стольскую Це́рковь. Испове́дуем еди́но креще́ние во оставле́ние грехо́в. Ча́ем воскресе́ния ме́ртвых. И жи́зни бу́дущаго ве́ка. Ами́нь.
Сия́ ве́ра апо́стольская, си́я ве́ра оте́ческая, сия́ ве́ра правосла́вная, сия́ ве́ра вселе́нную утверди́.
Еще́ же Собо́ры святы́х отец и их преда́ния и писа́ния, Боже́ственному Открове́нию согла́сная, прие́млем и утвержда́ем.
Всем же о Правосла́вии подвиза́вшимся словесы́, писа́нии, уче́нии, страда́нии и богоуго́дным житие́м, я́ко защи́тникам и посо́бникам о́наго, Христо́ва Це́рковь, ны́неншее воспомина́ние творя́щи, восклица́ет:
Святе́йшим правосла́вным патриа́рхом Константинопо́льским, Александри́йским, Антиохи́йским, Иерусали́мским и Всеросси́йским и про́чым Преосвяще́нным митрополи́том, архиепи́скопом и епи́скопом правосла́вным: ве́чная па́мятъ. [Певцы зде и далее поют: Вечная память, трижды.]
Святы́м равноапо́стольным царю́ Константи́ну и ма́тери его Еле́не, ве́чная па́мять.
Благове́рному и равноапо́стольному вели́кому кня́зю Влади́миру и благове́рной вели́кой княги́не Ольге, ве́чная намять.
Пострада́вшым и убие́нным в разли́чных похо́дех за правосла́вную ве́ру и Оте́чество вожде́м и во́ином, и всем правосла́вным хрнстиа́ном, в и́стинней ве́ре и благоче́стии и в наде́жди воскресе́ння сконча́вшымся: ве́чная па́мять.
Правосла́вная Христо́ва Це́рковь, торже́ственно воспомина́ющи подвиза́вшихся во благоче́стии и сие́ всем свои́м христоимени́тым ча́дом к подража́нию представля́ющи, восхваля́ет по́двиги сих, и́же и ны́не, спаси́тельною ве́рою и доброде́телию приуговля́юще себе́ к ве́чному блаже́нству, утвержда́ют Правосла́вие.
Посем возглашает протодиакон:
Вели́кому Господи́ну и Отцу на́шему I3 , Святе́йшему Патриа́рху Моско́вскому и все́я Руси́, мно́гая ле́та. [Певцы зде и далее поют: Многая лета, трижды.]
Святе́йшым правосла́вный патриа́рхом Константинопо́льскому, Александри́йскому, Антиохи́йскому, Иерусали́мскому и про́чым Святе́йшым правосла́вным Предстоя́телем мно́гая ле́та.
Господи́ну на́шему Преосвяще́ннейшему [имярек], митрополи́ту [или: архиепи́скопу, или: епи́скопу] егоже есть область, мно́гая ле́та.
Преосвяще́нным правосла́вным митрополи́том, архиепи́скопом и епи́скопом и всему́ освяще́нному при́чту многая лета.
Богохрани́мей стране́ на́шей. власте́м и во́инству I4 ея́, мно́гая ле́та.
Всем правосла́вным христиа́ном, пра́во содержа́щым спаси́тельную ве́ру и повину́ющымся Христо́вей Це́ркви, пода́ждь, Го́споди, мир, благоде́нствие, изоби́лие плодо́в земны́х и многая лета.
Архиерей глаголет молитву:
Свѧта́ѧ тро́ице, си́хъ просла́ви и҆ ѹ҆твердѝ да́же до конца̀ въ правовѣ́рїи, ѿвраща́ющыѧжесѧ ст҃ы́ѧ и҆ спаси́тельныѧ правосла́вныѧ вѣ́ры и҆ хрⷵто́вы цр҃кве ѡ҆братѝ и҆ сотворѝ, да всѝ прїи́дꙋтъ въ позна́нїе вѣ́чныѧ твоеѧ̀ истины, мл҃твами прест҃ы́ѧ влⷣчцы на́шеѧ бцⷣы и҆ прⷵнодв҃ы мр҃і́и и҆ всѣ́хъ свѧты́хъ. А҆минь.
Посем архиерей глаголет:
Сла́ва тебѣ̀, бг҃ꙋ, бл҃года́телю на́шемꙋ, во вѣ́ки вѣкѡ́въ.
Певцы: Ами́нь. И поют песнь святаго Амвросия: Тебе́, Бо́га, хва́лим:
Во время пения архиерей и весь священный собор целуют святые иконы на аналоях.