Источник

Новые чюдеса святаго праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца

Но и сие убо проповедано будет чюдо святаго Артемия. В лето 7143-го (1635) марта в 23 день по Указу великого государя царя и великого князя Михаила Феодоровича всея Русии ехал в Кевролу и на Мезень некий воевода именем Афонасий, зовомый Пашков,4405 и быв он в Верколской волости и поехал. А у святаго праведнаго Артемия чюдотворца, у раки мощей его не был и молебного благодарения не пел. И егда он приехал в Кевролу, и не по мнозе времени нападе на сына его, отрока именем Еремея, велика и тяжка болезнь, еже речется трясавица. И духовному отцу священнику исповедался, и потом не бысть у него гласа ни послушания4406, уже ему близ смерти бывшу. И воспомянув он Афонасий то, что проехал святаго чюдотворца Артемия, и у мощей раки его не был, и молебнаго пения не сотворил. И обещался ему, святому праведному Артемию, ехать помолитися. И поведает сыну своему Еремею по обещанию к чюдотворцу Артемию путь свой. Сын же его Еремий абие востал о себе и, держася за оконцо, учал отца своего Афонасия спрашивати, коим путем к чюдотворцу Артемию ехати. Отец же его в радости дивяся, видя таково преславное чюдо, что сыну его внезапу облегчало, от такова великаго труда и болезни о себе востал и спрашивает у него пути к чюдотворцу Артемию. Он же Афонасий величия Божия проповедаше и святаго праведнаго чюдотворца Артемия призывая со слезами на помощь. И потом повелевает сына своего Еремея нести к судну. Сын же его бысть весел и устнама своима осклаблятися. Отец же его Афонасий сугубо обещатися нача, видя сына своего весела и склабящася и яко никогдаже его такова в той скорби и в тяжцей болезни виде.

И месяца майя поиде Афанасей и с сыном своим к святому чюдотворцу Артемию. И егда они будут в веси Верколе, в церкви святаго Николы чюдотворца, где лежат чюдотворныя мощи святаго Артемия, и после утренняго славословия сотвориша молебное пение. И егда на молебне нача священник чести Евангелие, и той сын его Еремей учал быть безгласен, яко мертв. И по молебном пении приложиша его к святому Евангелию и святаго чюдотворца Артемия, ко образу его и к покрову раки мощей его. И взяша береста от раки его, в котором бересте обретены мощи чюдотворца Артемия, и даша сыну его, и повелешаему у себе носити на гойтяне. И совершено здрав бысть сын его от тоя болезни молитвами святаго Артемия, и благодарение воздая Господу Богу и угоднику его святому чюдотворцу Артемию. И поиде в путь свой по цареву велению в Кевролу, радуяся, и с ним вкупе сын его, яко николиже боле.

Видев же Афонасий безчисленое Божие человеколюбие, и милость, и преславная чюдеса, бывающая от мощей святаго праведнаго и богоблаженнаго чюдотворца Артемия, к симже наипаче и с сыном своим веру з доброжеланием показаше. И приложиша к прежнему своему обещанию, в той Верколские веси создаша церковь Божию прекрасну во имя святаго великомученика Артемия и обещанию святому праведному Артемию Верколскому чюдотворцу на том месте, идеже обретены быша честныя и чюдотворныя его мощи, и окрест церкви ограду и врата учиниша, еже есть и доныне.

О погорении мирских храмов

В лето 7147-го (1639) месяца июня в 24 день бысть попущением Божиим, грех ради наших, в Верколской волости згореша два храма. Един храм святаго великомученика и страстотерпца Христова Георгия,4407 а другий храм святаго Николы чюдотворца. И мощи святаго праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца поплели4408. Священник же тоя Верколския веси именем Лаврентей и християне скорбяще зело, и сетующе, и плачюще о нашествии внезапу таковаго ужаснаго труса. Над мощми же святаго праведнаго Артемия чюдотворца сотвориша часовню и новою ракою и покровом покрывают. И сия убо тако.

Чюдо 1. И того же месяца июня в 30 день человек некий именем Харитон Иванов сын, кевролец, поведа нам сице. Бысть он одержим утробною болезнию неколико время, и уже к смерти ему приближающуся. Прииде же ему во ум, и начат молитися святому праведному Артемию Верколскому чюдотворцу. И тем молением от святаго получи облегчение. И пришед в Верколу, и отпев молебная, и приложися ко гробу блаженнаго Артемия, и бысть совершенно здрав от тоя болезни. И отъиде восвояси, радуяся и славя Бога и его угодника святаго Артемия.

Чюдо 2. Месяца августа в 25 день некто человек именем Семен, зовомый Молчанов, с Малой Пинешки прииде в Верколу, поведа. Бысть он в недузе, не имея у себе ума цела месяц пять. И обет положи ко святым чюдотворцем Николе и Артемию в Верколу молебен петь. И бысть здрав во уме молитвами святых, и хвалу воздав Богу и святым его.

Чюдо 3. Той же прежереченный человек Семен с товарыщи своими в то же время, егда пловяху они от Верколы в Кевролу по реке Пинеги в дву лотках с рожью. И в нощное время внезапу нанесло их на ез,4409 и абие начаша утопати. Они же помолишася с верою Господу Богу и святому чюдотворцу Артемию и молитвами святаго в той час избавишася от потопления того. Мы же слышавше сие чюдо и писанию предавше.

Чюдо 4. В лето 7148-го (1639) месяца октября в 5 день поведа нам человек некто именем Козма Иванов сын с Малой Пинежки. Бе одержим трясавицею месяц шесть, и помолися Господу Богу и святому Артемию с верою велиею, и молением здравие получи от святаго Артемия чюдотворца.

Чюдо 5. Бысть некая жена именем Мария, бе в недузе одержима чревною болезнию месяца три. И помолися с верою святому Артемию чюдотворцу Верколскому. И абие здрава бысть от тоя болезни и благодаря Бога и святаго праведнаго Артемия.

Чюдо 6. Месяца ноября в 16 день человек некий именем Кир Иосифов сын поведа. Бысть он огневою болезнию одержим велми. И помолися с верою Господу Богу и святому Артемию чюдотворцу. И молитвами святаго от тоя болезни здрав бысть и хваля Бога и святаго Артемия.

Чюдо 7. Ин человек именем Семен, прозванием же Козаринов с Карповы Горы прииде же в Верколу месяца декабря в 10 день, поведа сице. Во 147-м (1639) году после Ильина дни4410 осенью идущим им со иными людми, с подруги своими из Монгазеи4411 на судне морем. Бысть же в мори от бури ветреныя велие волнение. Они же о напрасней беде ужасшеся отчаянно. Много же тружающимся им на мори, и друг со другом прощалися, яко уже и погрязнути хотящим. Прииде же им во ум, и начаша молитися Господу Богу и святаго праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца со слезами на помощь призывати. И обещашася молебная совершити и милостыню подати по силе своей. И Божиим изволением, молитв ради святаго Артемия, в той час преста в мори буря. И лютыя тоя беды и от потопныя смерти избавишася, и море преидоша здраво. И благодарение воздающе Всемилостивому Господу Богу и его угоднику святому чюдотворцу Артемию.

Чюдо 8. Человек же бе некий именем Иван, веси, нарицаемые Сурские, поведа нам. Грех ради его огнем ожегл руку свою болно. И помолися Господу Богу и угоднику его святому Артемию. И абие от тоя болезни здрав бысть, благодарив Бога и святаго Артемия.

Чюдо 9. Ин человек бе именем Андрей Федосеев сьн с Кучкаса. Бе одержим огневою болезнию многое время. И помолися с верою святому чюдотворцу Артемию. Святый же Артемий избавляет человека того от болезни тоя. Человек же той благодарение воздав Богу и святому Артемию.

Чюдо 10. В то же время жена некая именем Евдокия Пинежского волока, веси, нарицаемые Валдокурские. Бысть же она болна велми утробною болезнию лета три. И врачев призываше, и никоеяже пользы обретши, но паче в горшее пришедши. И уже ей близ смерти сущи, и воспомянуша ей чюдеса святаго Артемия Верколскаго чюдотворца. Она же начат молитися с верою святому Артемию и обет положи молебная совершити. И повеле своим ея довести себе тамо. Егда же приведоша ея в Верколу, и молебная совершивше, и приложиша ко гробу блаженнаго Артемия. И в той час та жена здрава бысть от тоя болезни Божиею благодатию и молитвами святаго, дивнаго в чюдесех, Артемия.

Чюдо 11. В та же времена человек некий именем Ларион Иванов сын, кевролец, бысть одержим в великой болезни, не владея собою многое время. И жена некая именем Анастасия ис Кевролы, у неяже болеша уши. А иная жена именем Парасковия из Шардонемы бе в недузе, не владея ничем, в разслаблении лежа многое время. И сии моляшеся с верою святому Артемию и быша здравы от болезней своих. И приходят ко гробу его, обеты своя исполняюще, и благодарение воздая Христу Богу и святому Артемию, отхожаше с радостию.

Чюдо 12. Того же лета генваря в 22 день приезжал в Верколу некоего воеводы именем Стефана, зовомаго Чирикова,4412 человек его именем Никита Чадуев, а с ним некая девица именем Парасковия, Азова города полонянка новокрещеная. Бысть же она болна велми черною болезнию4413 некое время. И повеле молебная совершити, и моляшеся та девица святому Артемию с верою. И приложися ко гробу его, и ту абие здрава бысть от тоя болезни, и отъиде, радуяся и благодаря Бога и святаго Артемия чюдотворца.

Чюдо 13. В то же время бе некая жена именем Мамелфа дщи Кондратьева немогии утробною болезнию многое время. И помолися с верою Господу Богу и святому Артемию. И бысть жена та здрава от того часа от болезни тоя, благодаря Бога и святаго Артемия.

Чюдо 14. Месяца марта в 2 день поведа нам человек некто именем Архип, рекомый Хрыпунов, кевролец. Бе дщи его именем Ксения, младенец пяти лет, бысть болна велми, не виде очима ничтоже неколико время. И ко врачем ходяше и ничтоже успеша. Прииде же в Верколу той человек, и помолися с верою святому Артемию о своем младенце, и молебная совершив, и приложися ко гробу святаго. И бысть дщи его здрава очима от того часа. И отъиде в дом свой, радуяся и славя Бога и святаго Артемия.

Чюдо 15. Ин человек некто именем Карп, Сурские веси, прилучи же ся ему болезнь велика зело, яко внутренним его терзатися люте, и бе тело его отягче. Бывшу же ему в том недузе многое время и ожидающу смерти. Мати же его моляшеся с верою святому Артемию Верколскому чюдотворцу и обет положи ко святому молебная сотворити. И в той час проглагола сын ея, аки от сна воспрянув, облегчися болезнь его, и бысть здрав, яко николиже боле. Прииде же в Верколу человек той, и молебная совершив, славя Христа Бога и угодника его святаго Артемия, и отъиде восвояси, радуяся.

Чюдо 16. В та же времена бе некая жена именем Анна, Кирилова жена, ис Чаколы, имея у себе младенца, болезнию огневою велми одержима, яко уже младенцу скончатися хотящу. И помолися жена та с верою святому Артемию о своем младенце. Святый же Артемий избавляет младенца от тоя болезни. Жена же благодарение воздав Богу и святому Артемию.

Чюдо 17. Ина жена именем Евдокия дщи Якимова с Ваймуши, бысть же она в недузе, опухло бяше лице ея, и не виде очми ничтоже, и не владея собою. И начат молитися Господу Богу и святому Артемию чюдотворцу. Егда же прииде в Верколу, и по совершении молебнаго пения приложися ко гробу святаго праведнаго Артемия. И бысть та жена здрава от болезни своея, славя Бога и святаго Артемия, и отъиде восвояси, радуяся.

Чюдо 18. Человек бе некий именем Дионисий ис Чаколы, у негоже болеша очи, и не виде ничтоже недель десять. И слышав велия чюдеса, творимая святым Артемием, и притече ко святому, и помолися с верою. И здрав бысть человек той молитвами святаго Артемия и благодарение воздая Богу и угоднику его святому Артемию, творящему таковая дивная и преславная чюдеса.

Пренесение мощей святаго праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца ис часовни в новопостроеную церковь, идеже учинен монастырь

Лета седм тысящ сто пятьдесят шестаго (1648) месяца марта в З день в государеве Цареве и великого князя Алексея Михайловича всеа Русии грамоте из Болшаго дворца за приписию дьяка Давыда Дерябина4414 писано в Кевролу к воеводе Григорью Михайловичю Аничкову.4415 А велено в Верколской волости святаго праведнаго чюдотворца Артемия мощи собрати в раку и положити по-прежнему. А ис часовни пренести в церковь святаго великомученика Артемия, где монастырь построен. И во 157-м (1648) году месяца ноября в 17 день той же воевода Григорий поезжает ис Кевролы в Верколу и повелевает с собою ехати церковным служителем, священником патриарши десятины, поповскому старосте Никольскому священнику Якиму, да Кевролского стану Воскресенскому священнику Марку, и диякону Доментияну, да Карпогорские волости Воскресенскому священнику Дмитрию. И приехали в Верколскую волость и тое же волости черной священник Иона да белой священник Софоний. Священницы же в церкви Божий соборне молебное пение сотворяют славимому в Троицы Господу Богу нашему Исусу Христу, и Пречистей его Богоматери, и святителю Христову великому чюдотворцу Николе, и святому великомученику Артемию, и святому праведному Артемию, новому чюдотворцу, вкупе же и освящение воде сотворяют. И по совершении молебного пения приходят священницы в часовню и ту у честныя раки святаго чюдотворца Артемия доволно молитвуют. И открывают раку, и священною водою окропляют, и честныя и чюдотворныя его мощи со благоговеинством собирают, и полагают в новую раку, и покровом покрывают. И приимше раку с верою, и молением, и с песньми духовными и пренесоша ис часовни в церковь святаго великомученика Артемия в новую ограду, где монастырь построен. И положиша честно в церкви одесную страну в десятое лето по згорении оные церкви. И тако кождо разыдошася в домы своя, славяще и благодаряще Христа Бога и угодника его святаго праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца.

Чюдо 19. Многа убо чюдеса бываше и исцеления преславна святым и праведный Артемием и по пренесении мощей, ихже множества ради несть лзе писати и в забытии ума невозможно вместити. Мы же от многа нечто мало возвестим. Бысть убо некогда приехал з Двины из Сетренского монастыря4416 в Верколу старец Игнатей, а сказал: лежал, де, он в монастыре в тяжкой болезни четыре недели, и языка у него не было, говорити не могл. И прииде к нему в видении святый праведный чюдотворец Артемий и рукою своею погладил его лежащаго по голове. И у него, де, в то время язык объявился, и нача глаголати он старец. И призвал отца духовнаго, и исповедался, и вскоре быв здрав. И приехав дозде помолитися святому праведному Артемию Верколскому чюдотворцу. И отпев молебная, поехав в Сетренской монастырь, хваля Бога и святаго чюдотворца Артемия.

Чюдо 20. Человек некий именем Афонасий с Вятки, из града Хлынова, прииде в Верколу и поведа. Бывшу ему в Мунгазеи нужды ради некия. И одержимь бысть болезнию велми тяжко два лета, и в то же время и очима не виде ничтоже. И поведаша ему людие о чюдесех святаго Артемия. И человек той начат молитися святому Артемию со слезами, и обет положи молебная совершити и приложитися ко гробу его. И в той час человек здрав бысть от тоя болезни и очима прозре. И по своему обещанию молебная совершив, и к раце мощей святаго приложися с верою и со слезами многими, и отъиде восвояси, радуйся и славя Бога и святаго Артемия.

Чюдо 21.О явлении святаго. Ниже убо и сие праведно умолчати, и явление святаго бес писания быти, понеже убо, слышавше неложныя глаголы от истинных свидетелей, достойно писанию предати. Бысть убо в том Верколском монастыре священноинок именем Иона, иже бысть первый священник и житель в монастыре том, поведаше сице, глаголя. Егда бысть построен Верколский монастырь и церковь, и приказано строителей быть именем Иродиону, иже по пострижении бысть Рафаил.4417 И ту пребыша они вкупе немалое время едини. И возненавидеша их Верколские веси жителие, и начата их из монастыря высылати, и от церкви отказывати. Тогда мощи святаго Артемия быша у мирской церкви после пожару в часовне. И оне, преждепомянутые строитель и священник, быша в велицей скорби, и в сетовании днии своя провождаше, видя к себе множество сверепых людей, на изгнание устремишася, и со слезами Богу моляшеся, и на помощь призываше чюдотворца Артемия. И во 155-м (1647) году некогда случися им уснути в нощь в тонце сне, он священник в келии, а строитель пред келиею в чюланце. И абие в нощи слышит он священник пред кельею дву человеков глаголющих. И очютися, и бысть, яко вьяве слыша. И помысли во уме своем одному по гласу бысть строителю, а другому гласу тонку сущу, аки младенческу. И положи во уме своемь бысть сыну своему4418, пришедшу из Верколские веси, Герасиму именем, тогда ему не в возрасте бывшу. А что они глаголют, того ему знать невозможно. И о том на мног час бывшу ему в размышлении. Многажды сий глас слышаше и помышляше, како и чего деля4419 сын его в ноще прииде к строителю, а к нему в келию не вниде. И егда приспе утро, и оне воставше, и строитель вниде в келию. И нача он священник вопрошати его, глаголя: «Чесо ради сын мой в нощи сей к тебе приходил, и что с ним глаголали, и како в келию не вниде?» Он же молчаше, и бысть слезен, и едва во слезах проглагола: «Сына, де, твоего не видех и ничего с ним не глаголах». Но той священник паки нача вопрошати неотложно с потвержением. И абие поведа ему бывшее видение свое, глаголя сице: «Бысть некто от чесных людей со многими людми, приехав к нам в монастырь, и в то время бывшу ми в часовне у чюдотворныя раки святаго Артемия. И некия люди начаша с чюдотворныя раки покровы сымати, и мне того не хотевшу, и покровов сымать не велел. И вто время внезапу предста святый праведный Артемий, и близ мене седе, и глагола ми: „Сии покровы сымают того ради, на столы слать вместо скатертей, и о сем не крамолися”. И сие от него слышах, и с ним аки во сне глаголах. И абие очютися, и вскоре от сна востав, и походив, и паки ко сну вдашеся, понеже тягостно ми бысть. И абие второе явися ми святый, аки яве седя близ мене и глагола ми о том же милостиво. Аз же к нему отвещеваше. И почити ему ту хотевшу со мною до утра. И паки очютився, и бысть, ако яве. И о сем велми ужасшуся и от того ужаса и радости весь слезен бых. И от сна востав и пребыв до утра тако, якоже ми видиши». И священник такоже поведаше ему, еже слыша речение их, и о сем видении бывшу им в великом раз- мышлении.

Людие же зело на изгнание устремишася и неподобная глаголяще. Намже к ним никако смеющим отвещати и вопреки глаголати, но паки во слезах пребывающе, понеже приказано бысть ту словом бывшаго в Кевроле воеводою Афонасья Пашкова, а указу никакова нам не дано. И о сем Богу моляшеся, и милости ожидающе, и сие видение во уме и на сердце своем держаще. И пребыша в том монастыре едини полгодищное время. И по сем прииде с Москвы кевролец Семен, зовомый Роднин, и принесе к намь писание от Афонасья Пашкова о возвещении государского жалованья, что будет прислано в монастырь.4420 И о томь поведа, что есть послана государева грамота в Кевролу к воеводе, велено чюдотворныя мощи праведнаго Артемия собрать в раку по-прежнему и пренести ис часовни в церковь, идеже построен монастырь. И о сем зело возрадовашеся и по тое ведомости пренесение мощей учинишася вскоре. А по пренесении во второе лето прислано государева жалованья к чюдотворцу Артемию с крестовым дьяком Игнатьем Яковлевым и з десятию человеки опазчики4421: Божия милосердия иконы на окладе, и книги, и колокола, и ризы, и сосуды служебные сребряные и иная церковная утварь. И о сем паки велми возрадовашеся и воспоминавше явление и речение святаго, иже поведано бысть.

И начаша людие из окресных стран и ближние жители приходити к чюдотворцу по-прежнему и по своему обещанию молебствовати многое множество, всякими недуги одержимыя. И молитвами святаго изцеление получаху и вси здрави бываше. И сие видяще преждепомянутыи свирепии людие, и сами обратишася, и начаша к чюдотворцу приходити, якоже и прочий людие, и на изгнание нас не устремляхуся, но быша кротцы. А инии людие начаша приходити, и тружатися, и вклады чюдотворцу в казну дающе, и единожители учинишася. И с того времяни монастырь святаго праведнаго Артемия Верколского чюдотворца именовася и молитвами его распространяшеся.

Чюдо 22. В лета 7201-го (1692) в декабре месяце прииде в Верколув монастырь святаго праведнаго Артемия кевролец из веси Шардонемы, юноша именем Евсей Семенов, зовомый Теплухин. И поведа нам сие. Бывшу ему в Пустоозерском остроге, и лучися быти ему в зимное время за Губой4422 на промыслу с товарыщем. И поиде он через Губу в Пустоозерской острог для хлебных запасов. И в то время нападе туман, и с прямого пути совратися и нача блудити, ходя по Губы в тумане. И в велицей печали блудиша три дни, и свету мало видя, и нача изнемогати зело, и падая, и лежа, и с великим трудом воставая, шествие творя безпамятно. И отчаявся живота своего, и чая себе от глада и мраза умрети. И прииде ему во ум чюдеса святаго праведнаго Артемия, бываемая в людех. И нача со слезами молитися Богу, и на помощь призываше чюдотворца Артемия, дабы не погинуть ему безвестно. И обещание положи быти у чюдотворца в Верколе и молебен пети. И в то время внезапу тумана не бысть, и свет возсия, и земля объявися, яко облак. И место позна, пойде к людем, радуяся, и не можаше ити, падаше. И увидеша людие Волока Пенежского,4423 и доведоша его к себе, видяще зело изнемогша. И по времени начаша вопрошати его. Он же поведаше им все по ряду сие преславное чюдо, и вси прославиша Бога и святаго Артемия, избавльшаго от напрасныя смерти. И той человек обещание свое исполнив: молебная пев, и к мощем приложися, и отъиде в дом, радуяся.

Чюдо 23. Того же году в генваре месяце приехав в Верколу с Колмогор Приказной полаты подьячей Федор Семенов сын, зовомый Блезнин. И поведа нам чюдо бывшее. Егда бысть он послан с Колмогор в Колу на хлебных лодьях морем с товарыщи, и случися им от бури страх велий. И уже видеша себе кончину, и срачицы свои премениша, и живота своего отчаяшася. И в тое скорби начаша Богу молитися все усердне со слезами, и на помощь призывание святаго праведнаго Арьтемия, и молебны обещались служить в Верколе, и на свечи собрали. И в той час от потопления свободишася, и внезапу сташе в тихом пристанищи, и быша в велицей радости, якоже неначаемая получиша. И буря утолися. И не по мнозе времени дал Бог ветр пособный, и бес трудов преплывше морскую пучину в целосте. И быша в Коле, и о сем преславном чюдеси прославиша Бога и угодника его святаго Артемия. И той Феодор обещание исполнив: молебная совершив, и отъиде восвояси.

О погорении церкви в ограды

В лето 7203-го (1695) месяца апреля в 8 день, на третей недели по Пасце, в понеделник, с полудни паки прииде гнев Божий, грех ради наших, велма же убо наказующу нас Богу за премногия грехи наша, яже бываема по вся дни от нас. Бысть убо в той день во церкве служил молебны иеромонах Герман4424 с Максимом Поясницыным, а пономарь был Насон Ставров. И по отпетии молебнов вскоре некак загореся в церкви от свещи или иным каким небрежением. И узревшу в церкви уже пламени велику и окнами вон дышуще. И прибегше людие мнозии, и нудящеся всячески внити во церковь, и не возмогоша зельнаго ради огненнаго возгорения. И не могоша вынести Божия милосердая икон, и чюдотворныя раки, и иные церковные утвари. И что было прислано государева жалованья, то совсем згореша. И о сем чернцы того монастыря, и белцы, и веси тоя Верколския жители вси стекошася, видяще такое внезапное и ужасное великое пожарное разорение. И быша в велицей скорби, и сетующе, я плачюще вси, взираюше на церковное здание, и помышляюще, колико было много и премного за молитв святаго и праведнаго Артемия прислано государева жалованья церковные утвари, и то все кроме колоколов згорело. И тщашеся со усердием о другие церкви и прочего здания монастырского, дабы Господь сохранил. И вскоре та церковь обвалися и згореша вся, а иное здание молитвами святаго Бог сохранил.

И видяще, в пожаре на церковной месте, идеже была чюдотворная рака, насыпалось земли с потолока великою кучею паче прочих мест. И о семь возвестиша преосвященному Афонасию архиепископу Холмогорскому и Важескому,4425 и по ево архиерейскому указу велено Кевролские Воскресеньские церкви десяцкому священнику Петру ехать в тот Верколской монастырь, и купно со иеромонахи того монастыря ту сверху падшую землю велено розгресть до преждебывшей персти, которая была в раке купно с мощми чюдотворца Артемия собрана по первом пожаре. И ту искать останков ево чюдотворцовых мощей или костей, и что сыщетца ево останков и персти, и то велено полагать на чистую доску, и пренести в другую церковь. И по молебнем славословии и водоосвящении покласть в ящик, выкрашен краски, и поставить на столе, на южной стороне, до ево архиерейского указу.

Июня в 7 день по тому вышеписанному указу священник Петр з дияконом и с ними вкупе кевролской воевода князь Семен зовомый Солнцов Засекин во многонародстве приехав в тот Верколской монастырь и учиниша всенощное бдение и литоргию. И внидоша с образы на то пожарное место, и розгребше сверху падшую землю. И волею Божиею останков чюдотворца Артемия, мощей ево, костей собрано многочисленное множество, и покладено со благоговением против архиерейского указу чинно, и о том к нему преосвященному архиепископу писано. И по его благословению велено строить церковь нову во имя святаго великомученика Артемия. И помощию Всещедраго Бога и молитвами святаго праведнаго Артемия та церковь построена холодная и святыми иконами украшена. И останки чюдотворца Артемия, мощей его, ис теплой церкви пренесены в раке священническими руками с подобающею честию в ту новопостроенную холодную церковь во всенародном великом собрании июля в 14 день, в вечер, ко всенощному бдению на освящение тоя церкви, и поставлена та чюдотворная рака по преждебывшему, на южной стране, во углу, подле южную олтарную дверь. И паки начаша людие мнозии приходити изо окресных весей и из далних стран по своему обещанию к чюдотворцу Артемию и молебная совершающе, иже бывшия в недузех, и исцеления получиша, ихже поряду множества ради невозможно исписати, яже видим и слышим всеусердное их моление к Богу со слезами, и припадающе к чюдотворной раки.

Чюдо 24. В то же время прииде в Верколу Сурские веси человек именем Зотик, зовомый Заборских, в самое пренесение мощей с пожару в теплую церковь. Служив молебен, и к мощем чюдотворца Артемия приложился, и поведал нам. Быв он в походе к морю и доплыл до Кулогоры. И ту нападе на очи его темень, и ничтоже видя, и от товарыщев отстал. И в тое скорби и во слезах пребыв три дни. И прииде во ум ему чюдеса святаго Артемия, и нача человек той Бога молити со слезами, и на помощь призывати святаго Артемия, и обещание положи с того пути возвратитце, и в Верьколе чюдотворцу служить молебен. И в той час дарова Богь ему прозрение, и свет увиде, и бысть рад. И прииде в Верколу, обещание свое исполни. Мы же слышавши сие, и вси вкупе прославиша Бога и угодника его святаго Артемия. Человек же той отъиде в дом свой, радуяся.

Чюдо 25. Июля в 6 день бысть убо чюдо дивно и преславно, иже сотворшеся святым и праведный Артемием. Некий человек именем Мартын Емельянов, зовомый Ступин Покшенские веси прииде в Верколу з женою своею именем Наталия. Бе бо одержима очною болезнию многое время и не виде ничтоже. И приведе ея ради пострижения, уже в скорби тоя зелныя сама обегцалася. И по вечеру от белого священника Георгия повеле она себе вести в часовню, и пришед, нача молитися Господу Богу со слезами, и на помощь призываше святаго Артемия. И взяв персти, помаза по веждома4426 своима, и пеленою потре очи свои, и повеле себе вести к Пинеги реки, и мывся водою с перстию. И в то время дарова Бог молитвами святаго Артемия очима зрение, и увиде свет, и паки повеле себе вести к священнику. Никомуже поведа, пребыв до утра в радости. А заутра воставши, поиде с человеком в монастырь к чюдотворцу, и прииде, паки помолися с верою о прозрении своем. И по молении том поиде из монастыря сама, никимже водима. И прииде к священнику в дом, и поведа сие дивное и преславное чюдо, иже сотворшеся святым Артемием, и свое прозрение мужу своему, и всем объяви. И вси вкупе прославиша Бога и угодника его чюдотворца Артемия и поидоша в дом свой, радуяся.

Чюдо 26. В то же время бысть жена некая именем Дария Марьегорския веси, прозванием Чюркиных, поведа сице. Бе у них сын Борис осми лет да дщи Татияна, бысть в велице недузе и не могии ногами ходити и руками двигнути многое время. И о семь бывшу в велицей скорби, и видя их ту скорбь, и бысть в печали велицей. Богу моляшеся о здравии детей своих, и обет положиша ити им в Верколу пешим и чюдотворцу Артемию служить молебен. И вскоре дарова Бог молитвами святаго здравие, и начаша ходити. И приидоша в Верколу, обещание свое исполниша, и прославиша Бога и угодника его Артемия, и поидоша восвояси, радуяся.

Чюдо 27. В лета 7204-го (1696) февраля в 14 день приехав в Верколу в монастырь кевролец, Киглохоцкой веси житель, Софрон Никифоров, зовомый Ветреников, з женою своею и с сыном своим, малчиком. И поведа дивное и преславное чюдо, яже сотворшеся ныне святым, и праведным, и богомудрым Артемием. Бывшу убо сыну его именем Иван в малых летех, и сверсники своими игры деюще4427. И не сказався, поидоша кататися з горы, рекомыя гледеня4428, и начаша прямо на ту гору попадати. И велми круто учинишася от снега перевал великой. И внезапу той снег зинуся4429 и под гору покатися, и сего детища тем снегом засыпало, и не бысть ни гласа и ни послушания. И товарыщи ево, сверстницы, бывше в великом страсе, и побеги в дом к отцу его, и поведаше ему со слезами. Он же, услышав сие, быв слезен и побеже тамо с нимиже вскоре. А ростояние до места того близ полупоприща.4430 И прибегши, начаша искати, и виде ту велию громаду снегу окатившуся, начаша розгребати. И братия ево вскоре ту же приспевши, и трудившимся многое время, и ничтоже успеша. И помышляюще в себе, что бысть у него обещанно с сим детищем бысть в Верколе у чюдотворца Артемия, и в том замедлившу ему. И паки нача со слезами Бога молити и святаго Артемия на помощь призывати, дабы сыскать сына своего. И начата по снегу ходити и шестами искати. И уведев под шестом, и розгребше, видевше мертва. И в то время приложи к слезам слезы и к воплю вопль. И положи обещание паки к чюдотворцу быть безо всякие мешкоты и молебная исправить, аще будет жив сын его. И Божиею милостию и молитвами святаго Артемия в той час детищь нача дрожати, и по дрожании возре. И увидеша оне, яко жив есть, и зело возрадовашеся о преславном и неначаемом чюдеси, понеже бо вси видеша его мертва, и внезапу оживе. И прославиша Бога и угодника его праведнаго Артемия. Тойже человек обещание свое исправи вскоре. Мы же слышав- ше сие и писанию предаша.

Чюдо 28. Иже и сие несть умолчати. Бысть убо Кеврольские Воскресенские церкви священника Петра Игнатьева, жена его, именем Феврония одержима очною болезнию два месяца и не виде очима ничтоже. И много врачевания искаше, а ползы не обрете, но паче в горшее пришедши. И от тое зелныя скорби уже чая лишитися очнаго зрения. И бысть убо некогда донесено к ней из Верколы бересца, иже сыскано по пожаре во срубце, идеже обретены были исперва чюдотворца Артемия мощи. Она же вземши того бересца с верою, и в самую нощь положи на уголие, и дым испусти, и сама надклонися. И помолися святому Артемию со усердием и со слезами, и успе4431. И поутру восташе, и бысть у нея правое око здраво, потом же и левое, и возревше ясно. И от того здрава бысть, яко николиже боле. И возрадовашеся радостию великою и благодарение воздаша Господу Богу и угоднику его святому Артемию. Быв в Верколе, и молебная совершив, и нам сие поведа, и отъиде в дом свой, радуяся.

Чюдо 29. В та же времена приидоша в Верколу с Выи именем Стефан, рекомый Синаевых, з женою своею и с сыном и поведа нам чюдо святаго Артемия. Бысть убо он ногою болен 15 недель, и не могий ея двигнути, и скорчися. И от тое великие скорби молитвами святаго чюдотворца Артемия вскоре здрав бысть ногою. А жена его именем Наталия, а сын Евтихей, бысть они очми болны четыре седмицы и свету не видеша. И той же Стефан, видев к себе милость, и получив исцеление, такожде им чюдотворцу молитися повеле с верою. Они же начаша молитися со слезами и обещание положиша быти к чюдотворцу в Верколу и молебная совершити. И в той час свет увидеша, и здравы быша у них очи по-прежнему. И о семь зело возрадовашеся, и хвалу воздаше Господу Богу и угоднику его святому и праведному Артемию Верколскому чюдотворцу, и обещание свое исполниша вскоре.

Чюдо 30. Ин человек тое же веси Выйские именем Андрей Осипов бысть одержим недугом огневым люте зело, четыре седмицы не могий двигнутися и ничтоже вкушающе. И в тое скорби молися с верою Господу Богу о здравии своем и святому праведному Артемию обещание положи быти в Верколе и молебная совершити. И тем молением здравие получи вскоре, и прииде в Верколу, и обещание свое исправи, и прослави Бога и святаго чюдотворца Артемия. И нам чюдо сие поведа и паки поиде восвояси, радуяся.

Чюдо 31. Двести осмаго (1700) году марта в 14 день приехав в Верколу в монастырь чюдотворца Артемия Выйской волости, веси, зовомые Хорнемы, крестьянин Илья Синаев, поведа чюдо бывшее святаго Артемия чюдотворца. В прошлой в 207-м (1699) году бысть очная болезнь у сына ево, младенца, зовомого Маркияна, и пребысть в тое скорби недель дватцать и болши. И бысть во слезах без утешения, види сию скорбь велию, и света Божия не видя. И бысть у него бельмо на обех очесех, и уже отчаялись ево зрения вконец. И о сем начаша Бога молити о здравии сего младенца и о зрении очес его, со слезами на помощь призывая святаго и праведнаго Артемия Верколскаго чюдотворца, и обещались служить молебен. И по сем начаша людие приносить былие4432 на исцеление очес, и от сего получиша не исцеление, но горшую скорбь и рыдание. И по сем положиша обещание Богу, и ко святому Артемию чюдотворцу паки обещались ехать в Верколу и служить молебен. И все усердно милости о здравии просили, а былие всякое отложили, чтобы впредь от того исцеления не искать. И скорый на помошь святый праведный Артемий! В том часе внезапу бысть чюдо преславное на видение многим людем: сий младенец очми прозре и от скорби бысть здрав вскоре. И приехав в монастырь, сие обещание свое исправив, молебная пев, и у раки чюдотворцовы быв, и приложився. И нам сие чюдо поведа, и о сем вкупе вси прославиша Бога и святаго чюдотворца Артемия, и писанию предаша.

Чюдо 32. Но и сие убо не удобно молчанию предати, но проповедаем преславное чюдо святаго и праведнаго Артемия. Бысть убо лета Господня 1700-го декабря в 6 день в Верколском монастыре с Усть-Онеги реки, Кресного монастыря вотчины, Авонгуцкой волости священник Василей Васильев. Поведа на себе бывшую очную скорбь полтора лета, и в тое скорби искал многих врачев, а помощи себе от того не обрете. И некогда ему вознеистовяся на сердце, и зблевал, и после того уснул. И во сне ему случися велия и нестерпимая скорбь в зубы и в губы, глаголемая жаба. И не бысть покоя десять дней, и хлеба не вкусил, и изо уст его начаше изходити смрад велий, и начаша людие гнушатися. И в тое великой скорби во сне явися ему человек, аки яве, и велел молитися святому и праведному Артемию Верколскому чюдотворцу. И по тому видению начаша Богу молитися и на помощь призывая праведнаго Артемия о облегчении тоя неутишимыя скорби. И обещание положи быть в Верколе и у раки его служить молебен. И в том часе бысть здрав, от тое великие скорби свободися молитвами святаго чюдотворца Артемия. И видевше вси домашнии ево скорое исцеление, и вси вкупе прославиша Бога и чюдотворца Артемия. Мы же сие слышавше и повелеша ему сие писанию предати. Он же написа со усердием и радостными слезами, виде преждебывшие чюдеса святаго. И книгу чюдотворца Артемия – службу и житие и чюдеса – купив и обещание свое исполнив. И отъиде восвояси с радостию, славя Бога и святаго чюдотворца Артемия.

* * *

4405

...воевода именем Афонасий зовомый Пашков... – Афанасий Пашков (ум. в 1664 г.) – правнук Григория Пашкевича, приехавшего на Русь из Польши при Иване Грозном. В 1638 г. Афанасий служил при государевом дворе, затем в 1644–1646 гг. был воеводой в Кевроле и Мезени, а потом, после службы в Москве, в качестве «объезжего головы», с 1650 г. вновь служил воеводой, уже в Енисейске и затем в Даурии. Именно этот период наиболее известей благодаря рассказам о его жестокостях в произведениях протопопа Аввакума (см. наст. изд.: т. 17).

4406

ничего не мог говорить и не слышал;

4407

...храм святаго великомученика и страстотерпца Христова Георгия... – Церковь Св. Георгия стояла в Верколе на левом берегу р. Пинеги. После пожара 1639 г. была вновь отстроена в 1643 г. В сохранившейся порядной записи указано, что строительство велось местной артелью, возглавлял которую кевролец Алексей Семенов сын Лутков (см.: Мильчик М. И. Строительная порядная запись 1642 года из архива пинежских крестьян //ТОДРЛ. СПб., 1993. Т. 46. С. 509–17).

4408

обгорели;

4409

...нанесло их на ез... – Ез (или яз) – частокол или плетень поперек всей реки, устанавливаемый, чтобы не дать рыбе хода вверх и выловить ее на месте. Езами называют также поставленные вполовину или в треть реки наискось рыболовные плетни.

4410

...после Ильина дни... – День памяти св. пророка Ильи празднуется 20 июля (2 августа).

4411

...из Монгазеи... – Мангазея – местность в Туруханском крае, между Обской губой и низовьями Енисея по р. Таз. С XVI в. освоена промышленными людьми Севера. В 1601 г. по указу Бориса Годунова здесь, на правой берегу р. Таз, было основано одно из первых в Сибири городских поселений с таким же названием.

4412

...воеводы именем Стефана зовомаго Чирикова... – Стефан Михайлович Чириков был воеводой в Кевроле и на Мезени в 1637–1640 гг.

4413

...черною болезнию... – Черная болезнь – народное название эпилепсии.

4414

...дьяка Давыда Дерябина... – Дерябин Давыд Корнилович – дьяк приказа Большого дворца в 1647–1657 гг.

4415

...к воеводе Григорью Михайловичю Аничкову – Григорий Михайлович Аничков – думной дворянин, первый судья приказа Новая четь, ум. в 1671 г..

4416

...з Двины из Сетренского монастыря... – Сестренский (Сефтренский) Спасский мужской монастырь находился в Сестренском погосте Вологодской губернии, Сольвычегодского уезда, на правом берегу Северной Двины; в 1764 г. упразднен и преобразован в приход.

4417

...приказано строителем быть именем Иродиону, иже по пострижении бысть Рафаил. – Иеромонах Рафаил (в миру Родион Макарьин) был строителем Веркольского монастыря в 1646–1654 гг.

4418

и подумал он, что это его сын;

4419

как и для чего;

4420

...писание от Афонасья Пашкова о возвещении государского жалованья, что будет прислано в монастырь. – Государево жалование было прислано в Веркольский монастырь 26 января 1650 г. Роспись книг, икон, церковной утвари, присланных царем Алексеем Михайловичей, помещена в Летописце Веркольского монастыря (Гос. архив Архангельской области, ф. 308, on. I, д. 3. л. 2 об.–4).

4421

сопровождающими;

4422

Бывшу в Пустоозерском остроге, и лучися быти ему в зимное время за Губой... – Пустозерск, или Пустозерский острог, – слободка в Архангельской губернии, Мезенского уезда на полуострове Пустого или Городецкого озера в 100 верстах от устья р. Печоры. Пустоозерск был построеп в 1499 г. князьями Курбским, Ушатовым и Заболоцким для сбора дани с самоедов. Пустозерск, бывший местом ссылок многих знаменитых людей, более всего известей как место ссылки и казни протопопа Аввакума (см. наст. изд., т. 17). Губа – промысловое место, очевидно, название Пустой губы или губы Порчниха, обе находятся на Лапландском берегу Северного океана.

4423

...Волока Пнежского... – Прежнее название г. Пинеги, ставшего в 1780 г. уездным городом.

4424

...иеромонах Герман... – Иеромонах Герман был строителем Веркольского монастыря с 1686 по 1693 г.

4425

...преосвященному Афонасию архиепископу Холмогорскому и Важескому ... – Афанасий (в миру Алексей Артемьевич Любимов) (1641–6. IX.1702) – первый архиепископ Холмогорский и Важский (1682–1702 гг.), один из самых просвещенных людей своего времени, автор нескольких литературных сочинений и посланий, владелец большой библиотеки, включавшей рукописные и старопечатные книги, в том числе и на иностранных языках (см.: Верюжский В. М. Афанасий, архиепископ Холмогорский, его жизнь и труды в связи с историей Холмогорской епархии за первые 20 лет ее существования и вообще русской церкви в конце XVII века. СПб., 1908).

4426

ресницам;

4427

играл со своими сверстниками;

4428

ледяной;

4429

сдвинулся, сорвался с места;

4430

...близ полу поприща... – Поприще – мера длины, восходящая к римской миле. Русское поприще примерно равно 1066 м.

4431

уснула;

4432

снадобья.


Источник: Библиотека литературы Древней Руси / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушкинский дом) ; под. ред. Д. С. Лихачева и др. - Санкт-Петербург : Наука, 1997-. / Т. 16. - 2010. - 663 с.

Комментарии для сайта Cackle