Источник

Житие Артемия Веркольского

Житие святаго и праведнаго богомудраго отрока, новоявленнаго Артемия Верколскаго чудотворца

Списано по благословению Макария митрополита Новгородскаго

Иже прежде всех сый и всякая за всех4321, подобает истинному человеку ведати, – Бог Отец безначален и неисписан4322, вся уединяя и содержая, ни рожден, ни создан, безконечен, и безсмертен, превечен, Творец небу и земли, видимым же всем и невидимый. Сын же Единородный, Слово Божие, Исус Христос, от Отца прежде век, свет от света, Бог истинен от Бога истинна, прежде всех век, безначален и безлетен4323, нас ради и нашего ради спасения сошедшаго с небес, и воплотися от Духа Святаго, от Отца исходящаго присно в Деву Марию. Родися без семени и на земли со человеки поживе, волею страсть прият, и смерть вкусив, и во гробе положися, и в третий день воскресе. И рукописание грех наших растерзав, и на небеса вознесеся. И седе одесную Бога Отца. Дух же Святый, Утешителю Благий и Животворящий, иже от Отца исходяй и на Сыне почиваяй. Един Богь во трех составех неразделен: Отец, и Сын, и Святый Дух, во свете пребываяй неприступней. Едино Божество, и едина сила, и едино существо – Троице Святая, поклоняемая и славимая.

Иже сотворивый небо и землю, и море, и свет, солнце и луну, и звезды, и древа полская4324, и траву сенную4325, и всяку душу живу: зверие, и скоти, и птицы небесныя, и рыбы морския, и гады пресмыкающиися по земли. И всяку тварь видимую и невидимую от небытия в бытие приведе.4326 Якоже Давыд глаголет: «Словесем Господним небеса утвердишася, и духом уст его вся сила их».4327 И сотвори аггелы и архаггелы, херувими и серафими, и вся воя небесная. И паки той же Давыд глаголет: «Творяй аггелы своя духи, и слуги своя огнь палящь».4328 И постави же десятому чину воеводу Сатанаила. Сей же своею гордостию превознесеся и рече во уме своем: «Взыду на небо, и поставлю престол свой на облацех, и буду подобен Вышнему». И того ради свержен бысть с небес и со всеми вой чина его и наречен Сатана. И бысть тме началник и со отступными его бесы.4329 Исайя бо рече: «Како спаде деньница заутра восиявающия, и виде Господь Сатану, спавша с небес яко молнию».4330

И сотвори Господь человека по образу своему и по подобию, и жену ему сотвори, и в Рай введе. И заповедь даст им от древа не ясти, еже разумети добро и лукаво4331. И ненавидяй добра роду человечю завистливый диявол прелсти их, еже преступити данную им заповедь. Того ради изгна их Господь из Рая, и сотвори им ризы кожаны, заповеда, рек: «Тружаяся, делая землю в поте лица твоего и яси от нея4332».4333 Адам же изыде из Рая, и начат труд творити – землю делати, по словеси Господню, и питатися от нея, и славити Бога.

Темже4334 и мы, братие, не будем сопротивны4335 и равны Богу, по словеси Господню труды своя полагаем, якоже апостол Павел глаголет: «Подобает убо делателю преже от плода вкусити».4336 И паки рече: «Иже не делает, да не яст».4337 Добро есть и полезно, еже славити Бога без престани и покланятися в Троицы славимому Господу нашему Исусу Христу, еже показа нам светилника сего, праведнаго и непорочнаго чюдотворца Артемия. Воистину убо богоблаженнаго сего достойно прославити и пети усердно, образу его молитися, творящаго многа и преславная чюдеса и исцеления болным, и разслабленный, и слепым, и хромым, и всякими недуги различными здравие подающаго неотложно и неизменно4338 благодатию Божиею, и помощию, и молитвами, и молением Пречистыя его Матере и угодника его святаго, великаго святителя и чюдотворца Николы, и святаго праведнаго, и новоявленнаго, и страстотерпца Христова богоблаженнаго Артемия. Но остану много глаголати, да не в забвение4339 внидем, но проповедаем его житие и подвизание к Богу, еже бысть страдание его.

В лето 7040-го (1532) лета от создания миру в Двинском уезде по реку, глаголемую Пинегу, от Кевролы вверх, в веси, нарицаемой Веркола, родися сей богомудрый праведный Артемий от християну благочестиву родителю – отца его именем Козмы, рекомаго Малаго, и матери Полинарии. И воспитан бысть родителема своима. Бе же отроча4340 пяти лет, и начат лишатися детскаго обычая, и возненавидев игры детския, возлюби Бога. И начат труд творити, земное дело4341, и питатися от нея по Господню словеси, еже глаголано Адаму: «В поте лица своего яси от плоду земнаго». Уподобися труды своими древним праотцем Адаму, и Ною, и Аврааму, и Исааку, и прочим по глаголющему Павлу апостолу: «Подобает убо прежде делателю от плода вкусити, а иже не делает, да не яст». Сей праведный Артемий работая отцу своему и послушая его во всем неотложно, якоже Соломон рече в Притчах: «Сыне, послушай отца своего и не отрини наказания матере своея», «Сын премудр веселит отца»,4342 и «Память праведнаго с похвалами бывает».4343 И сам Господь рече: «Почитай отца своего и матерь свою и люби ближняго своего, яко сам себе».4344 И паки рече: «Возлюбиши Господа Бога своего от всего сердца своего, и от всего помышления своего, и от всея душа своея, и от всея крепости своея».4345 Праведный же отрок почитая отца своего и матерь свою, и любя Господа Бога, и моления творя многа, и милости от него прося.

Егда же достиже двою на десяти лет4346, и бе же на поле, тружаяся землю орания, еже боронити4347, и моляся Господу Богу. В то же время воста ветр велий Божиим изволением, и дыханию ветреному многу бывшу. Якоже Давыд глаголет: «Яко той рече, и быша; той повеле, и создашася»,4348 «Хвалите Господа от земля, змиеве и вся бездны: огнь, град, снег, голоть, дух бурен, творящая слово его».4349 И бысть облак темен с небеси аки нощь, изо облака же дождю многу, и гром велий, и молния неизреченная страшна. Якоже Давыд глаголет во Псаломстей книги: «Собираяй яко мех воды морския, полагаяй во сокровищих бездны. Да убоит же ся Господа вся земля, от негоже подвижатся вси живущей по вселенней».4350 «Темна вода во облацех воздушных. От облистания пред ним облацы проидоша, град и углие огнено. И возгреме с небесе Господь, и Вышний даст глас свой. Пусти стрелы и разгна я, и молния умножи, и смути их. И явишася источницы воднии, и открышася основания вселенныя от запрещения твоего, Господи, от дохновения духа гнева твоего».4351 Бывшу же многу гласу тройному. И абие4352 над праведный Артемием зелнейша4353 и крепчайша, с прещением велиим4354 гром возшуме. Блаженный же ужасеся, и от того великаго ужаса и грому испусти дух, и предасть душу свою в руце Господеви. Якоже сам рече Господь: «Бежите от гнева Господня».4355 И паки рече: «Аще гнев Божий, или молния и гром поразит человека, и аз сам сужду рабу моему».

Положено же бысть тело сего богоблаженнаго Артемия на пусте месте в лесе, еже нарицается Сосония, верх земли не погребено, одаль церкви.4356 Господь же рече: «Прославляющаго мя прославлю именем моим».4357 «Не может град укрытися верху горы стоя».4358

Бысть же некто клирик, еже есть дияк церкви Святаго Николы,4359 именем Агафоник. В лето 7085-го (1577) той Агафоник ходя по тому месту лесом, идеже лежит тело святаго праведнаго Артемия. И возсия свет от места того – Господь Бог прославляет святых своих. Прииде же той Агафоник и обрете тело святаго цело, ничимь не врежено. И поведа християном веси тоя живущим4360, что мощи блаженнаго обретошася целы плотию. Християне же неразумием взяша просто тело святаго Артемия, и привезоша к церкви, и положиша его тело в паперти святаго Николы. Господь же Богь Милосердый, не хотяй зла созданию своему, роду человечю, от диявола мучиму, хотяй угодника своего святаго богоблаженнаго, и богомудраго, и праведнаго Артемия прославити во страны тоя Кеврольския, и показует нам такова светилника, творящаго дивная и преславная чюдеса.

В то же лето бысть попущением Божиим, грех ради наших, християном належа4361 велика и тяжка болезнь в людех, ту живущих, еже речется трясавицею болети.4362 И от тое великие болезни мнози к смерти приближающеся, иные же и смертию скончашася, жены и дети. Владыка Господь наказует нас скорбьми и болезньми многими, дабы обратилися и покаялися от грех своих. Мы же, не престая, согрешаем и Бога прогневляем своими злыми делы. В то же время бе человек тоя веси именем Калинник. И лучися4363 сыну его быть в том недуги, трясавицею болети зело. Человек же той моляшеся Господу Богу, и Пречистой его Богоматери, и святому чюдотворцу Николе, чтобы отроча его Господь избавил от тоя болезни. И шед к мощем святаго Артемия, и приложися ко гробу его, и взем покрова, еже есть береста, со гроба святаго Артемия. И прииде в дом свой и положи сыну своему на персех его на гойтян,4364 и бысть здрав сын его от того часа. Возрадовася человек той радостию великою о сыну своем, благодарение воздаст Господу Богу и угоднику его святому Артемию и поведа всем християном чюдо бывшее. Християне же с радостию притекоша к церкви святаго Николы и начата молебная пения совершати и память творити богоблаженному Артемию. И умилосердися Господь о рабех своих, молитвами святаго Николы чюдотворца и святаго праведнаго Артемия преста болезнь в людех от того часа. Чюдеса же святаго богомудраго Артемия начат умножатися, исцеления многа бывати больным: слепым зрение, хромым хожение, глухим слышание и всякими недуги одержимыми здравия многа.

Кто убо сего страстотерпца не похвалит, творящаго таковая чюдеса! Лепо убо подобает по достоянию похвалити, но недоумею твоему достоинству4365. Темже убо с Давыдом речем: «В память вечную будет праведник»,4366 и в память вечную память твоя. Честна пред Господем смерть преподобнаго сего.4367 «Возвеселится праведник о Господе и уповает на нь».4368 Якоже премудрый Соломой речет: «Память праведнаго с похвалами бывает, и благословение Господне на главе его».4369 «Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет».4370 «Похваляему праведнику радость людей»,4371 безсмертие бо есть память его, яко от Господа познавается и от человек, и угодна Господеви душа его. Еже память праведнаго нас радостны и веселы творит, егоже поминаем днесь, не яко, да нашими похвалами лучше сподобится, но яко, да, воспоминаем, мы по возможному подобни будем4372 Вси праведнии единаго естества быша. Не в той же ли воздух зряху, не ту же ли землю населяху! Но по величеством желания к Божии любве себе издаша, вся возмогоша, чюдеса творяху. Зрим убо сего добраго подвижника, творящаго велия чюдеса. О богомудре Артемие! Не забуди ны, но молися Христу Богу о нас грешных, яко да твоими молитвами благодать Божия осенит душа наша, и просветит нас светом разума истины, и наставит на правый путь, вводяще в Царьство Небесное, безконечное и блаженное!

Молитва. Владыко человеколюбче, Царю Небесный, Господи Исусе Христе Боже наш! Нас ради и нашего ради спасения на земли явися и со человеки поживе. Молим тя, Господи Вседержителю, Долготерпеливе и Многомилостиве, подаждь нам славити тя бодрено во вся дни живота нашего до последняго часа. Ели хощеши и можеши, велико ти есть, и неизреченно твое милосердие. Како молчит язык, таковое нам радости и веселия духовнаго исполни нас! Како убо возможем, или кими4373 песньми возвеличити твое милосердие, или кими усты воспоем благодать твою неизреченную, еже показа нам такова праведника днесь! О Владыко Господи Исусе Христе Боже наш! Услыши нас грешных, молящихся тебе, и помилуй, и даруй нам сего праведнаго угодника твоего Артемия славити, и на помощь призывати, и образу его святому поклоняйся, и ко гробу припадати с верою молящимся подающему неизреченная чюдеса и исцеления многа! О предивный в чюдесех, святый и праведный Артемие! Молися Христу Богу о нас грешных и помилуй вся приходящая к тебе с верою, и молящаяся тебе, и поклоняющаяся образу твоему, и призывающая тя во скорбех на помощь! И буди им помощник и исцелитель скор и даруй им здравие неоскудно и помощь неослабну, молящимся тебе! И буди заступник сиротам и вдовицам, и всем подаждь, яже ко спасению прошение, и сохрани, и соблюди от всех зол, и болезней, и навет вражиих, ты бо предстоя Престолу Владычню! Молися неотложно о нас, грешных, Христу Богу нашему, яко тому подобает всяка слава, честь, и поклоняние, и велелепие, Отцу, и Сыну, и Святому Духу ныне, и присно, и во веки веков!

Чюдеса святаго праведнаго Артемия чюдотворца

Добро есть нам и полезно дела Божия проповедати и преславно творящая чюдеса святым и праведным сим угодником Христовым новый чюдотворцем Артемием, иже просия в чюдесех своих. Якоже Давыд глаголет: «Дивен Богь во святых своих, Бог Израилев, творяй чюдеса, Бог, прославляем восветлостех святых своих».4374 Воистину убо сей чюдотворец неложная чюдеса творит и исцеления многа с верою к нему приходящим, иже бо повествуем дивная его чюдеса.

Чюдо первое. В лето 7092-го (1584) бысть чюдо дивно и преславно. Бе некто человек именем Павел. Бе же ему: обратися лице его назадь, еже и очи ему затворишася, и не видя ничтоже. Человек той пребысть тако, молящеся Богу и святому чюдотворцу Николе и воспоминая святаго Артемия. Скорый же на помощь святый Артемий дарует ему здравие. И бысть в той час: отвратися лице его, и отворишася очи его, и бысть здрав, яко николиже скорбя. Возрадовася человек той и прослави Господа Бога, и Пречистую его Богоматерь, и святаго чюдотворца Николу, и святаго праведнаго Артемия. И поведа человек той християном чюдо бывшее. Християне же похвалиша Бога и угодника его святаго Артемия, сотворшаго таковое чюдо. И сотвориша придел о себе близ церкви святаго Николы и, приступльше с верою, взяша мощи его, и внесоша во предел, и положиша в новый гроб, и прославиша Бога.

Чюдо 2. Ино чюдо хощу вам поведати, братие. В то же время, егда пренесоша мощи святаго Артемия во предел, прииде жена некая, принесе своего младенца, рукою разслаблена4375. И молебная сотвори Господу Богу и святому Николе, и приложи отроча ко гробу святаго Артемия, и бысть отроча здраво рукою. Жена же прослави Бога и святаго Артемия.

Чюдо 3. В то же время бе некая жена именем Ирина. Едино же у нея око велми болно бысть. И молебная соверши Господу Богу и святому Николе, и приложися ко гробу праведнаго Артемия. И бысть око ея здраво, яко николиже боле. И прослави та жена Бога и угодника его святаго Артемия и отъиде в дом свой, радуяся.

Чюдо 4. В та же времена бе некто человек именем Андрей. Бысть очима болен велми. И помолися Господу Богу и святому Артемию, и абие здрав бысть очима человек той. Прослави Бога и угодника его святаго Артемия.

Чюдо 5. Потребно есть ни сего забвению предати глубине4376, но на свещник сердец наших воставляти.4377 Бысть жена некая именем Мария утробною болезнию болна велми четыре на десят4378 лет. И умираше часа на два и на три, и по вся времена тою болезнию одержаше. И слышав чюдеса, бывающая святым Артемием. И начат молитися Господу Богу, и святому Николе, и угоднику Христову святому Артемию: «О святый чюдотворче Христов Артемие! Избави мя от болезни сея и даруй ми здравие!» Святый же Артемий избавляет жену ту от болезни тоя, бысть здрава жена молитвами святаго. Жена же прослави Бога и святаго Артемия.

Чюдо 6. Ино чюдо хощу вам поведати, якоже Писание рече: «Тайны царевы добро есть хранити, а дела Божия проповедати преславно есть».4379 Человек некий именем Аврам одержим зубною болезнию лет десять. Жена же его именем Евдокия бе одержима злою болезнию, еже речется трясавицею. И слышавши о чюдесех святаго Артемия. И моляшеся человек той и жена его святому Артемию, чтобы молитвами его Господь избавил от болезней их. И быша здрави молитвами святых и прославиша Бога и святых его, святаго Николу и Артемия.

Чюдо 7. Но и сие поведано будет. Некто человек именем Роман разслаблен лядвиями4380. И помолися святому Артемию, и бысть здрав молитвами святаго. Человек же той благодаря Бога и святаго Артемия.

Чюдо 8. Ниже убо и сие умолчано будет. Человек некий бысть именем Нифонт, бе отягчен утробною болезнию лет пять. И слышав святаго чюдеса, и помолися с верою святому Артемию, и святаго молитвами здравие получи. Он же воздав хвалу Богу и святому Артемию.

Чюдо 9. Иже и сие да не покрыется молчанием чюдо святаго. Бе человек именем Иван, кровоточив бе гортанию осми на десять4381 лет. Уже ему близ смерти сущу. И помолися Господу Богу и святому Артемию с верою велиею, и здрав бысть человек той от болезни, славя Бога и угодника его Артемия.

Чюдо 10. Бе убо некая жена именем Мария, имея у себя отроча, болезнию одержима некоею: ничего не ядя, ни млека вкушая два месяца. И помолися жена та с верою святому Артемию о отрочате своем, и молитвами святаго Артемия избави Господь отроча от болезни тоя. Жена же благодарение воздав Богу и святому Артемию.

Чюдо 11. Человек некий именем Ермолай одержим нечистый духом. И помолися Господу Богу, и святому Николе, и угоднику его праведному Артемию. И бысть здрав от нечистаго духа молитвами святых. И славя Бога и святых его человек той, радуяся.

Чюдо 12. Ин человек именем Сергий бе одержим недугом – зеленою болезнию,4382 бысть аки трава зелен и не можаше ясти хлеба. И слышав велия чюдеса, творимая святым Артемием, и притече ко святому, и молися с верою. И здрав бысть человек той молитвами святаго Артемия, хвалу воздав Богу, и отъиде в дом свой, радуяся.

Чюдо 13. Иже и сие несть праведно умолчати бывшее чюдо, сотворшееся святым и праведный Артемием. Бысть убо черноризец с Вятки, из града Хлынова именем Трифон, строитель монастыря святаго чюдотворца Николы Можайскаго,4383 рукою разслаблен. И лучися ему быти у святаго Николы в Верколе. И слышав чюдеса святаго Артемия и приложися ко гробу блаженнаго Артемия. И бысть рука его здрава, яко николиже боле. Он же, благодарения пения воздав Богу и угоднику его, святому Артемию, отъиде, радуяся.

Чюдо 14. Человек же бе некий именем Артемий. Ему же бе случися беснующуся от лукаваго духа, не бысть ума у него годищное время. И приведоша его ко гробу святаго, и приложися к мощем святаго Артемия, и бысть здрав в целоумии, и, благодаря Бога и святаго Артемия, отъиде, радуяся.

Чюдо 15. Ин же человек некто именем Климент бе одержим трясавицею годищное время. И помолися Господу Богу и святому Артемию с верою велиею, и призывая на помошь святаго Артемия начасте4384. И молением здравие получи от святаго Артемия.

Чюдо 16. Иное чюдо святаго бе тому же подобно. Некто человек, емуже имя Евдоким, бывшу ему трясавицею страждущу лето и месяц шесть. И поведаше ему о чюдесех святаго Артемия. Он же начат молитися святому Артемию и на помощь призывати. И здрав бысть от болезни тоя Божиею благода- тию и молитвами святаго, дивнаго в чюдесех Артемия.

Чюдо 17. Не возноситеся, ни гордитеся, братие, но разумейте, како убо Господь прославляет святых своих. Фарисеово убо слово Бога прогнева, а мытарево стонание Бога умилостиви.4385 Разбойник убо словом погибе, а другий словом в рай вселися.4386 Рече Господь: «Возносяйся смирится, а смиряяй же себе вознесется»,4387 якоже сие чюдо повествуем.

Бысть некий человек именем Иван, безумием же своим посмеяся чюдесем святаго Артемия, мнев4388, яко неистинна есть. И абие слеп быв, не видя ничтоже. И возопив горце: «О святый праведный угодниче Христов, дивный в чюдесех Артемие! Согреших убо пред тобою, яко глаголах на тя неподобно слово. Не даждь ми погибнути, ныне убо разумех, яко не мечтанием и не ложная чюдеса твориши!» И много ему молящуся о том, якоже Соломон рече: «Иже хранит уста своя и язык, соблюдет от печали душу свою».4389 Скорый же на помощь святый Артемий, услыша моление его, дарует ему здравие. И прозрев человек той очима своима, и бысть здрав, славя Бога и святаго Артемия, творящаго неложная чюдеса.

Чюдо 18. Бе некая жена именем Ирина болна ногою два лета. И молящеся много Богу, и призывая святого Артемия на исцеление. Темже молением исцеление получи, благодарив Бога и святаго праведнаго Артемия.

Чюдо 19. «Духовная убо духовный подобает прилагати»,4390 – Писание рече. Святых чюдеса проповедати подобает. Чюдеса же святаго Артемия умножахуся. Бе же убо священницы, единому имя Иван, другому же Фома. Повелеша на дцках старыя гробницы прежней писати образы святаго праведнаго чюдотворца Артемия. И остася святаго гробницы стружек. Свяшенник же Иван собрав те стружки святаго гробницы, и в сохранение положи. И взимающи убо с верою стружки, якоже персть4391, и от того исцеление получаху.

Бысть убо человек именем Панкрат, преехав с Пинеги на Великий Устюгь в лето 7109-го (1601) и привез с собою образ святаго Артемия гробницы. Егда и от того образа многа исцеления быша. Бе убо некия две жены, единой имя Анна, другия же Улита: одержими бе трясавицею пять лет. Той же священник Иван взем стружек гробницы святаго и положи женам ко кресту на гойтяны, и в том часе здравы быша месяца апреля в 11 день. И благодарите Бога и святаго Артемия.

Чюдо 20. Всегда же бывайте обычным человеколюбием Божиим, молитв ради праведнаго Артемия различная исцеления бывают недужным, овогда от гроба святаго, иногда же от образа его, овогда же стружек святаго гробницы емлюще, иногда тайно, иногда яве, иногда же покрова, еже речется береста, з гробницы святаго взимающе, исцеление получаху.

В лето 7109-го (1601) месяца апреля в 20 день бысть чюдо святаго Артемия. Бе некий человек, живяше во граде Великаго Устюга, сын боярской именем Иван Захарьин сын. Бе одержим трясавицею. И вземши у некоего человека береста святаго гробницы, и ношаше у себя на гойтяне. И от тое болезни здрав бысть молитвами святаго Артемия и воздав хвалу Богу и святому Артемию.

Чюдо 21. Ниже убо и сие посещение, бывающее святым, неудобно молчанию предати, но проповедаем преславное чюдо. В лето 7113-го (1604) декабря в 6 день, на память святаго Николы чюдотворца, прииде в Верколу некто человек именем Ларион Артемиев сын. Рожением вологжанин, житие имея на Колмогорах, рекомое Глинки. Поведа священником и всем християном: «Бывшу убо ми в недузе, очима болен, и бе не видя ничтоже от Покрова Святей Богородицы до недели Цветоносныя, еже речется Вербная.4392 Бе же убо не вниде брашно во уста моя дней девять. И от тое великие болезни хотех удавитися и смерти себе предати, но не даша мне людие, вожаше мя, за руку держа. И явися ми святый праведный Артемий в видении, аз же в той час прозрех очима и видех святаго Артемия: ризы на нем белы, в левой руце имея посошек невелик, а в правой держа крест.4393 И огради мя крестом и рече ми: „Человече, что стражеши, но востани, исцеляет тя Христос мною, рабомь своим Артемием. И поиди в Верколу, приложися ко гробу моему и исповеждь священнику и християном”. И взем руку мою, и крещаше мя рукою моею, и невидим бысть. Аз же воспрянув и здрав бысть, яко николиже боле. И от многия радости слезы испущая и благодарение воздая Богу и святому Артемию, дивному в чюдесех, и приидох дозде». Людие же слышавше и прославиша Бога и святаго Артемия о бывшей чюдеси.

Чюдо 22. В то же время, на память святаго Николы, человек некто именем Иев Иванов сын, пинеженин из веси, рекомыя Летопалы, поведа нам: «Бывшу мне в недузе разслаблен месяц пять, не могий двигнутися. И нача молитися святому Артемию. И явися ми святый в видении, рече ми: „Иди ко гробу моему, помолися, и исцелееши” Аз же возбнув4394, в той час здрав бысть и, хвалу воздав Богу и святому Артемию, прииде дозде днесь».

Чюдо 23. Месяца декабря в 16 день поведа нам человек некто именем Иван Яковлев, рекомый Дежнев, тоя же веси Верколские. Бе дщи его именем Анна, бысть не виде очима ничтоже два лета, белмо бе на очесех ея. И помолися святому Артемию, и приложися ко гробу его, и бысть здрава очима. И отъиде в дом свой, радуяся и хваля Бога и святаго Артемия.

Чюдо 24. В то же лето месяца генваря в 23 день некий человек именем Харитон Семенов, кевролец, исповеда. Бысть на мори на Новой земли, рекомое на Вайгаче.4395 И одержим бысть болезнию, завратися рука его ко плечю и бысть так все лето, не могий двигнути. «И явися ми святый Артемий во сне и рече ми: „Иди в Верколу, и помолися у гроба моего, и сотвори канон, и молебная пой, и исцелееши”. Аз же пришел, и сотвори по глаголу святаго, и приложился ко гробу его, и здрав бысть рукою моею молитвами святаго Артемия».

Чюдо 25. В та же времена бысть некая жена именем Акилина, Еремея Ушакова жена. Бе в недузе, не владея ничем в разслаблении. И помолися святому Артемию с верою, и явися ей святый Артемий и дарова ей здравие. Она же, радуяся, хваля Бога и святаго праведнаго Артемия.

Чюдо 26. Во времена же та бысть некий человек именем Алексей Павлов сын, рекомый Шестаков, кевролец. Лежа в недузе в щипоте4396 четыре недели. Имея у себя сына именем Антония, от нечистаго духа лежа без ума и без памяти месец шесть. И врачев призываше и ничтоже успеша.4397 И воспомянуша чюдеса святаго Артемия, и начат молитися с верою, и обеты положивше молебная пети. И быша здравы, благодарение воздая Богу и угоднику его святому Артемию.

Чюдо 27. Бе убо некая жена именем Фотиния дщи Назарова, а жена Сергия рекомаго с Выи, очима не видя ничтоже. И с верою помолися святому Артемию и бысть здрава очима. И радости исполнися, хвалу воздав праведному Артемию.

Чюдо 28. Ина жена именем Марина с Ваймуши, жена Елисея, рекомаго Матфеева, немогии4398 утробною болезнию два лета. И помолися с верою Господу Богу и святому Артемию, и бысть здрава от того часа от болезни тоя, благодаря Бога и святаго Артемия.

Чюдо 29. Иное чюдо хощу поведати. В лето 7114-го (1606) бе человек Аверкий, рекомый Мамантов, живяше на Выи. Бысть же у него правая нога разслаблена, и не можаше ей двигнути. И помолися с верою святому Артемию, и от того часа здрав бысть ногою. И славя Бога и святаго Артемия с радостию.

Чюдо 30. И сие убо проповедано будет чюдо святаго. Бысть убо того же лета человек некто именем Вавила Васильев, живяше в Шардонемы. Болен бе, очима не видя. И обет положи ко святому. И пришед, приложися ко гробу святаго, и отъиде восвояси, радуяся, здрав бысть.

Чюдо 31. И сие убо не покрыется молчанием чюдо святаго. В лето 7115-го (1607) некий человек двинянин Еуфимий, глаголемый Игнатьев, имея же у собя сына именем Исайю. Сему же беснующуся от нечистаго духа. И явися племнику4399 его во сне святый Артемий и рече: «Ведита его в Верколу ко гробу святаго Артемия». И возбнув от сна, и вземше, ведоша его в Верколу. И певше молебная, и приложиша ко гробу святаго Артемия. И отъиде от него бес, и бысть здрав человек той. И отъиде восвояси, радуяся и благодаря Бога и святаго Артемия.

Чюдо 32. В та же времена жена некая именем Евдокия Малахиева дщи, вдова с Веегоры, не владея бе ногама своима, от злых человек испорчена. А иная жена именем Дария, Федотова дщи, а Филипова жена, бе в недузе утробною болезнию одержима. И иная жена именем Екатерина, Михайлова дщи, Савельева жена, с Выи, в великой болезни не владея собою. И они помолишася святому Артемию с верою, и быша здравы от болезней сих, и славяще Бога и святаго Артемия.

Чюдо 33. В то же лето бысть некто человек именем Макария Гаврилов, живый в Нижной Шетогорки, лежаше болезнию одержим. И помолися святым чюдотворцем Николе и Артемию, и здрав бысть человек той молитвами святых Николы и Артемия. Прииде в Верколу и молебная отпев, отъиде, радуяся.

Чюдо 34. Во время же то бе жена именем Татияна, вдова с Выи, бысть болна велми хребтом и ногама, не можаше ходити. И помолися святому Артемию с верою и молением от святаго исцеление получи. Она же благодарения пения воздав святому Артемию и отъиде, радуяся.

Чюдо 35. Бысть человек в та же лета именем Герасим Игнатиев с Перемского. Прииде в Верколу, поведа: «Бывшу мне на мори, и небрежением шеймою4400 руку вредил, и не можаше рукою своею ни двигнути на много время. И помолися с верою святому Артемию и здрав бысть рукою». Мы же слышавше сие чюдо и писанию предаше.

Чюдо 36. Бысть некто человек Макария именем, рекомый Молчанов, и бе у него дщи, не видя очима своима. И моляшеся святому Артемию и тем молением от святаго исцеление получи. И пришел, приложися ко гробу святаго, и бысть здрава очми, и отъиде, радуяся и славя Бога и святаго Артемия.

Чюдо 37. Ино чюдо поведано будет, бысть в то же время. Бе некая жена именем Еуфимия, Верколской волости, одержима утробною болезнию. Ины жены именем Пелагия, а другая именем Марфа Еуфимиева дщи одержимы болезнию холодною еже дрожание.4401 И помолишася те жены святому Артемию с верою и здравие получиша от святаго. И жены же благодарение воздаше Богу и святому Артемию.

Чюдо 38. Бысть убо некий человек Калинник да Матрона Ивановы дети, рекомые Захаровы. У Калинника же бе болезнь утробная, а у девицы болеша очи. А ина жена именем Улита очми же болна велми от бури. И моляшеся святым чюдотворцем Николе и Артемию Верколским и многим молением здравие получиша от святых.

Чюдо 39. Бе некая жена именем Дария, не можаше чад родити. Иобет положи ко святому Артемию молитися, и от святаго исцеление получаше.

Чюдо 40. В лето 7116-го (1608). Бысть некая жена именем Анна Харлампиева дщи, рекомаго Ширяева, житие имеяше в Черевкове, мужа, Соловья рекомаго. Бысть же она в недузе, не бысть у ней ума и памяти два лета. И обет положите святым Николе и Артемию в Верколу молебен пети. Бысть здрава во уме молитвами святых и хвалу воздав Богу и святым его.

Чюдо 41. Многа убо чюдеса бываема и исцеления преславна святым и праведный Артемием. Их же множества ради несть лзе вместити, и в забвении ума невозможно есть по ряду писати. Мы же от многа нечто мало возвестим.

Бысть убо человецы, от многих стран приходяще ко гробу святаго Артемия, одержимы очною болезнию и исцеление получаху. Некий человек именем Иван Евстафиев с Вашки, глаголемо с Кривого, очима болен девять лет. Другий человек именем Максим с Выи очми болен два лета. Ин отрок именем Василий Лукоянов ис Кевролы не виде очима шесть лет. Ин человек именем Максим Матфеев с Пукшенги бе очима болен шесть недель. Ин человек именем Тимофей Семенов с Мезени очима болен месец. И жена некая именем Феврония Сидорова, вдова, болезнию очною одержима три лета. Ина жена именем Ирина Кирилова дщи, мужа именем Семена Ситкова, с Мезени очима болна пять недель. И девица некая именем Евдокия дщи Яковлева ис Кушкопалы в болезни очной не виде осмь дней. Ина девица Мария дщи Иванова ис Чаколы очною болезнию одержима лето и месяц шесть.

Сия же вси мужи, и жены, и девицы моляшеся святому Артемию чюдотворцу, и обеты своя полагаше ко святому молебная пети и ко гробу его молитися, и исцелеваше очною болезнию, здравы бываху. Слепии прозрение приимаху и славя Христа Бога и угодника его святаго Артемия, творящаго таковая чюдеса, приходя ко гробу его, обеты своя исполняюще.

Чюдо 42. Бе некто человек именем Алимпей Дмитриев, верхотоемец, и рукоделие сребряное имея. И случися ему в болезнь пасти, ногама своима не можаше ходити шесть недель. И помолися с верою святому Артемию. И бысть здрав человек той, благодаря Бога и святаго Артемия.

Чюдо 43. Девица некая бе именем Домникия дщи Иосифова с Малой Пинешки болна зело, рукою своею не владея четыре лета. И моляшеся Господу Богу и святому Артемию на много время. И молением здравие получи от святаго Артемия чюдотворца.

Чюдо 44. Человек некий именем Иосиф, рекомый Максимов, с Выи болезнию утробною одержим три лета. И помолися с верою святому Артемию чюдотворцу Веркольскому, и бысть здрав от болезни тоя, и хваля Бога и святаго Артемия.

Чюдо 45. Ин человек бысть именем Емельян Гуриев з Двины, некоей веси, рекомое Ступино, лежаше, болезнию одержим велми. И помолися святому Артемию и востав здрав человек той, хожаше, радуяся и славя Бога и святаго Артемия.

Чюдо 46. В лето 7118-го (1609) месяца декабря в 6 день, на память иже во святых отца нашего Николы Мир Ликийских чюдотворца, собрашася народи мнози, и приимше с верою и молением мощи святаго праведнаго Артемия, пренесоша от предела во церковь святаго Николы, и положиша честно во церкви.

В то же время человек некий именем Иван, рекомый Ростегай, тое же Верколские веси очима болен, не видя ничтоже два лета и шесть месец. И прииде во церковь, помолися святому чюдотворцу Николе и приложися ко гробу с верою праведнаго Артемия. И абие прозре и бысть здрав человек той, отъиде, радуяся и славя Бога и святых чюдотворцев Николу и Артемия.

Чюдо 47. Божия убо благодеяния воспоминати достойно нам, творимая святым и праведным Артемием. Егда же напасти и болезни на нас бывают, мы же убо тогда Бога молим, и призываем святых его на помощь, и обеты воскладаем на ся. Егда же исцеление и помощь получим, тогда же забываем и обеты, и моления своя исполняти, и паки в тяжкия напасти впадаем. Якоже повествуем сие бывшее чюдо, сотворшеся святым и праведным Артемием, той бо язык наш влечет к похвалению.

Бысть человек некто именем Патрикей Игнатьев Устюжскаго уезда, веси, рекомыя Кивокурския. Бе же одержим велми болезнию из детска, грыжею. И слышав человек той чюдеса святаго Артемия. В лето 7110-го (1602) человек той помолися с верою святому Артемию и обет положи итти ко святому и приложитися ко гробу его. И услыша святый моление его и здравие ему дарова. Человек же той пребыв много время и в забытие положи обет свой, еже обета ко святому. И во 118-ж (1610) лете о Рождестве Иоанна Предтечи4402 нападе на человека того та же болезнь грыжа велми тяжко болии перваго. Человек же той начат молитися ко святому Артемию и воспоминати обеты своя, еже обеща ко святому: «О святче Божий, помози ми, избави мя от болезни сея, уже бо ти ныне не солжу, еже обеща к тебе, исполню обет свой». Услышав же святый Артемий моление его и избави его от болезни тоя. И бысть здрав человек той и мало-помалу живяше, во благоденствии пребывая. И паки забыв обет свой, еже обеща ко святому Артемию, и пребыв много время без печали. Бысть же убо во 121-ж (1612) лете о Покрове Святей Богородицы, нападе на очи человека того темень, и не видеев ничтоже пред собою человек той. И воспомянув обет свой, еже обеща ко святому Артемию, со слезами и возопи горце: «О святче Божий, великий Артемий! Согреших пред тобою аз окаянный, прости мя, отдай же ми грех, еже обещася к тебе и не исправих обета своего лености ради, ныне же за то стражду. Избави мя, святче Божий, от напасти сия и даждь ми прозрение очию моею, уже бо никакоже не солжу, еже обещах». Скорый же на помощь святый Артемие услышах моление и слезы человека того и дарова ему исцеление. И бысть здрав человек той. И с радостию прииде в Верколу ко святому Артемию месяца марта в 20 день, и молебная совершив, и облобызав честно гроб святаго с верою и со слезами многими, и исповеда сие преславное чюдо и свое неверствие. И отъиде в дом свой, радуяся и благодаря Бога и святаго угодника его чюдотворца Артемия.

Чюдо 48. В лето 7125-го (1617) некто бысть человек, емуже имя Сава, сын бе Карпов, Кевролского стану веси, рекомыя Лохоцкие, ногою боля велми три лета и не можаше владети ею. И помолися с верою святому Артемию и здрав бысть, хваля Бога и святаго Артемия.

Чюдо 49. Иныя человецы быша одержими очною болезнию. Человек бе именем Сергий, рекомый Щербинин, из Лавелы очима не видя полтретья лета4403. Ин человек именем Иван Евстафиев с Башки очми боляше девять лет. Ин человек именем Исакие Григорьев с Выи, бе же ему боляше очи два лета. Ин человек именем Емельян Гуриев з Двины, со Ступина, очима болен бе месяц. И жена некая и.менем Феврония дщи Гаврилова с Пукшенги не видя очима ничтоже шесть лет. И сии молящеся с верою святому Артемию, приходяще ко гробу святаго и исцеление и прозрение получаху, отхожаху благодарение воздая Богу и святому Артемию с радостию.

Чюдо 50. Бысть некто человек именем Иосиф, рекомый Шипунов.с Подвинья, з Борку. Бе же у него болезнь на руце, и не можаше ею двигнути. И помолися святому Артемию, и абие здрав бысть, и славя Бога и святаго Артемия чюдотворца.

Чюдо 51. Некто человек, емуже имя Емельян, с Суры, веси, рекомые Явзорские, прииде в Верколу и поведа: «Бывшу ми в разслаблении, лежа седмь месяц, и помолися святому Артемию с верою, и бысть здрав». Прииде семо4404, и отпев молебен, и отъиде, радуяся, восвояси.

Чюдо 52. Ин человек бысть некто именем Филимон, рекомый Худяков, рожение имея в Ракуле на Двине, а живяше в Кевроле. И бе у него недуг, на лице язвы опухше с кровию, и неможаше велми. И моляся с верою святому Артемию. Святый же избави его от болезни тоя, и бысть лице его, якоже и преже. И хвалу воздав Богу и святому Артемию.

Чюдо 53. В лето 7120-го (1612) бе некая жена именем Александра, мужа имея Матфея, рекомаго Фролова, тоеже веси Веркольския. Лучися ей быти от диявола лукаваго мучимой, и не бе у нее ума, хотя удти на лес. И блюдяше я велми. Она же начат много глаголати неподобная. И вязаше ю, и приведоша ея во церковь святаго Николы, и певше молебная. И приведоша ю ко гробу святаго Артемия, и приложиша к мощем святаго. И отбежа от нея лукавый враг диявол, и бысть здрава жена и благодарение воздая Богу и угоднику его святому Артемию, творящему таковая дивная чюдеса.

* * *

4321

тот, кто был прежде всех и един за всех;

4322

неописан, неизречен;

4323

без лет, без возраста;

4324

дубравы равнинные;

4325

траву, дающую семя;

4326

Иже сотворивый небо и землю, и море, и свет... от небытия в бытие при веде. – Ср.: Быт.2:4–5, 3:18.

4327

«Словесем Господним небеса утвердишася, и духом уст его вся сила их».Пс.32:6.

4328

«Творяй аггелы своя духи, и слуги своя огнь палящь».Пс.103:4.

4329

И постави же десятому чину воеводу Сатанаила... тме началник и со отступными его бесы. – Согласно небесной иерархии Дионисия Ареопагита Господь создал 9 чинов ангелов, расположенных в иерархии по степени близости к Богу и предназначению в служении Богу. Апокрифические источники, на которые опираются сочинения о миротворении (в данном случае – Историческая палея), называют десятый чин ангелов, во главе которого был поставлен Сатанаил. Увидев красоту созданного Богом мира, Сатанаил возгордился и замыслил стать подобным Богу. За это в четвертый день был свержен с небес со всем подвластный ему чином ангелов.

4330

«Како спаде деньница заутра восиявающия, и вид Господь Сатану, спавша с небес яко молнию». – Ср.: Ис.14:12–14; Лк.10:18.

4331

от которого познается добро и зло;

4332

работай на земле в поте лица твоего, и питайся ее плодами;

4333

«Тружаяся, делая землю в поте лица твоего и яси от нея». – Ср.: Быт.3:19.

4334

также, потому;

4335

непокорны;

4336

«Подобает убо делателю преже от плода вкусити».2Тим.2:6.

4337

«Иже не делает, да не яст».2Фес.3:10.

4338

безотлагательно и постоянно;

4339

беспамятство;

4340

дитя;

4341

работать на земле;

4342

...Соломон рече в Притчах: «Сыне, послушай отца своего и не отрини наказания матере своея», «Сын премудр веселит отца»... – Ср.: Притч.23:22–25.

4343

«Память праведнаго с похвалами бывает». – Ср.: Притч.10:7.

4344

«Почитай отца своего и матерь свою и люби ближняго своего, яко сам себе».Мф.19:19.

4345

«Возлюбивши Господа Бога своего от всего сердца своего, и от всего помышления своего, и от всея душа своея, и от всея крепости своея».Лк.10:27. Ср.:Мк.12:30; Мф.22:37.

4346

двенадцати лет;

4347

обрабатывал землю, боронил;

4348

«Яко той рече, и быша; той повеле, и создашася»...Пс.32:9, 148:5.

4349

«Хвалите Господа от земля, змиеве и вся бездны: огнь, град, снег, голоть, дух бурен, творящая слово его».Пс.148:7–8.

4350

«Собираяй яко мех воды морская, полагаяй во сокровищих бездны. Да убоит же ся Господа вся земля, от негоже подвижатся вси живущей по вселенней».Пс.32:7–8.

4351

«Темна вода во облацех воздушных... от дохновения духа гнева твоего».Пс.17:12–16.

4352

тотчас, внезапно;

4353

очень сильно;

4354

с великим ужасом;

4355

Бежите от гнева Господня. – Ср.: Иер.51:45.

4356

Положено же бысть тело сего богоблаженнаго Артемия на пусте месте в лесе, еже нарицается Сосония, верх земли не погребено, одаль церкви. – Тело Артемия было положено в сосновой лесу на правой берегу Пинеги, напротив Верколы; в более ранних редакциях сохранилось верное чтение «под сосной». По христианскому обычаю убиенных молнией не хоронили в церковной ограде.

4357

«Прославляющаго мя прославлю именем моим». – Ср.: 1Цар.2:30.

4358

«Не может град укрытися верху горы стоя».Мф.5:14.

4359

...церкви Святаго Николы... – Церковь Св. Николая находилась на левом берегу Пинеги в Верколе. По-видимому, это был первый храм Веркольского прихода, точное время образования которого неизвестно. Церковь сгорела в 1639 г. и была отстроена вновь в 1697 г.

4360

живущим в той деревне

4361

паступила, пришла;

4362

...трясавицею болети. – Трясавица – один из типов лихорадки. По народный преданиям, лихорадки – одушевленные существа, имеющие различные наименования. Эти существа нападают на человека за его грехи. В народе бытовали различные предания о лихорадках и заговоры на исцелемие от них.

4363

случилось;

4364

...на персех его на гойтян... – Гайтан, гойтан (севернорус. диалектн. «гойтян») – лента, тесемка или шнурок, на котором носят на груди (на персех) нательный (наперсный) крест.

4365

не смогу постичь твоей славы, твоего достоинства;

4366

«В память вечную будет праведник»Пс.111:6.

4367

Честна пред Господем смерть преподобнаго сего. – Ср.: Пс.115:6.

4368

«Возвеселится праведник о Господе и уповает нань».Пс.63:11.

4369

«Память праведнаго с похвалами бывает, и благословение Господне на главе его». – Ср.: Притч.10:6–7.

4370

Праведник, аще постигнет скончатися, в покои будет.Прем.4:7.

4371

Похваляему праведнику радость людем...Притч.29:2.

4372

не потому, что нашими похвалами больше прославится, но потому, что, воспоминая <его>, мы, насколько возможно, <ему> подобны будем;

4373

какими;

4374

«Дивен Бог во святых своих. Бог Израилев, творяй чюдеса, Бог, прославляем во светлостех святых своих». – Ср.: Пс.71:18, 76:15, а также 2Фес.1:10.

4375

у которого болела рука;

4376

глубокому;

4377

Потребно есть ни сего забвению предати глубине, но на свещник сердец наших воставляти. – Ср.: Лк.8:16.

4378

четырнадцать;

4379

«Тайны царевы добро есть хранити, а дела Божия проповедати преславно есть».Тов.12:7.

4380

ногами;

4381

восемнадцать;

4382

...зеленою болезнию... – Зеленая болезнь – желтуха.

4383

...черноризец с Вятки из града Хлынова именем Трифон, строитель монастыря святаго чюдотворца Николы Можайскаго... – Св. Трифон Хлыновский (день памяти – 8 окт.) родился на Пинеге, в с. Малопинежском. Постригся в Пыскарском Спасском монастыре и в 1580 г. отправился в г. Хлынов, где вскоре основал монастырь. Почитается как просветитель пермских остяков. Скончался св. Трифон Хлыновский в 1612 г.

4384

часто;.

4385

Фарисеово убо слово Бога прогнева, а мытарево стонание Бога умилости- ви. – Согласно евангельской притче о мытаре и фарисее Иисус Христос, увидев в церкви мытаря, со слезами просящего милости у Бога, предсказал ему скорейшее спасение, нежели фарисею, восхваляющему здесь же в молитве перед Богом свои добродетели (Лк.18:10–14).

4386

Разбойник убо словом погибе, а другий словом в рай вселися. – Согласно Евангелию вместе с Иисусом Христом были распяты два разбойника. Один из них злословил на Христа, другой же смиренно принял казнь и, уверовав в Господа, попросил его о поминании в Царствии Божием. За это Иисус Христос предсказал ему будущее в раю (Лк.23:32–43).

4387

«Возносяйся смирится, а смиряяй же себе вознесется»... – Лк.18:14.

4388

думая;

4389

«Иже хранит уста своя и язык, соблюдет от печали душу свою».Притч.21:23.

4390

«Духовная убо духовным подобает прилагати»...1Кор.2:13.

4391

также и прах, землю;

4392

...от Покрова Святей Богородицы до недели Цветоносныя, еже речется Вербная. – Праздник Покрова Пресвятой Богородицы – 1 (14) октября; Цветоносная, или Вербная, неделя – последняя неделя Великого поста перед Пасхой. В 1604 г. Пасха праздновалась 8 апреля.

4393

...ризы на нем белы, в левой руце имея посошек невелик, а в правой держа крест. – Описание Артемия Веркольского в этом видении совпадает с традиционным иконографическим изображением святого. Именно так изображен св. Артемий и в двух известных нам миниатюрах 50-х гг. XVII в., принадлежащих перу инока Веркольского монастыря Антония Ловцова (ГИМ, Щук. 424 и БАН. Арх. Д. 255).

4394

пробудился;

4395

...на мори на Новой земли, рекомое на Вайгаче. – Вайгач – остров в Северном Ледовитом океане, отделенный от материка узким проливом Югорский Шар, а от Новой Земли проливом Карские Ворота. Остров привлекал поморов обилием пушного зверя и различной птицы, поэтому на него постоянно направлялись промысловые экспедиции как русских поселенцев, так и самоедов и зырян.

4396

...в щипоте... – Щипота – болезнь суставов, в народе также называлась ломотой, костогрызом.

4397

И врачев призывание и ничтоже успеша. – Ср.: Мк.5:26.

4398

болела, изнемогала;

4399

родственнику;

4400

...шеймою... – Шейма – якорный канат, за который тянут лодку по льду.

4401

...болезнию холодною еже дрожание. – Лихорадка, озноб.

4402

...о Рождестве Иоанна Предтечи... – Праздник Рождества Иоамна Предтечи (Иванов день, день Ивана Купалы) отмечается 24 июня (7 июля).

4403

два с половиной года;

4404

сюда;


Источник: Библиотека литературы Древней Руси / РАН. Ин-т рус. лит. (Пушкинский дом) ; под. ред. Д. С. Лихачева и др. - Санкт-Петербург : Наука, 1997-. / Т. 16. - 2010. - 663 с.

Комментарии для сайта Cackle